"לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה"
הבגד הינו לבוש, כיסוי למהות. הבגד יוצר צמצום והגבלה לעינינו ולמהותו של הלובש.
או' ר' נתן "איש ואשה זה בחינת אמת ואמונה. וצריך להזהר שלא להחליף כליהם ובגדיהם, שלא יהא נכשל באשה זרה, שהוא בחינת כפירות ואמונות כוזביות".
אמת, או' ר' נתן, הינה בחינת הדעת. אמונה הוא הדבר שאין בו טעם, אך עיקר האמונה ע"י האמת.
אומרת התורה גבר לא ילבש בגדי אשה, הבגד, מורה למהותו של האדם, מהות זו בגין היותה גדולה ורחבה, צריך שתוגבל. מהות שתהיה בכלי המכיל אותה. ללא יכולת ההכלה יש ויבוא האדם לידי טרוף דעתו, (ראה מאמר, הטיפול הנפשי בעיני חז"ל)
לכל מהות הבגד הנכון לה. לאמת, אשה, בגד שלה. לאמונה, גבר, הבגד שלו.
בספר בראשית אומרת שרה לאברהם גרש האמה הזאת ואת בנה. אברהם מתקשה להענות לבקשתה. הקב"ה או' לאברהם, כל אשר תאמר אליך שרה שמה בקולה. למרות הקושי בגירושו של ישמעאל בנך, עליך לגרש כדברי שרה שכן "כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק". כרגע נכונים דברי שרה, אין מקום ליצחק עם בן האמה הזאת. אברהם מתקשה בגרוש ישמעאל, אברהם ראייתו רחוקה, אברהם ראייתו אמונה. קודם לברית בין הבתרים או' הקב"ה לאברהם,... לא יירשך זה כי אם אשר ייצא ממעיך הוא יירשך... והאמין בה' ויחשבה לו צדקה". אברהם הינו מאמין, לא אמת, האמונה ענינה גם דבר אשר אינו נראה הגיוני, יתקיים. אברהם רואה לרחוק גם את חזרת ישמעאל בתשובה, כפי שאו' המדרש על הפסוק "ויקברו אותו ישמעאל ויצחק בניו, מכאן שעשה ישמעאל תשובה.
לבושו של אברהם הינו אמונה, לבושה של שרה, אמת. הבית היהודי, האמון על האיסור לא ילבש. אמון שגבר ואישה לא יחליפו בגדיהם וכליהם, זהו בית של אמת ואמונה.
ה' אלקיכם אמת, ואמונה. (משפט זה נא' לי ע"י הרב ידידיה כהן)