ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 1 ✔3. אי - שלמות שואפת לאינסוף יש הרואים דברים כפי שהם ושואלים: למה? ואחרים... - ידע להצליח התחייבות!...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 1
3. אי - שלמות שואפת לאינסוף

יש הרואים דברים כפי שהם ושואלים: למה?

ואחרים חולמים על דברים כפי שיכלו להיות ושואלים: למה לא?

(ג'ורג' ברנרד שו)

היכן עומדים אנו כיום בנוגע לשאלות שהעסיקו את אבות המדע? ספר זה מתאר את התפתחות הפיזיקה באופן כרונולוגי, אבל בפרק זה נסטה לשעה קלה מסדר הזמנים כדי לבדוק את הרפים הגבוהים שהציבו לנו היוונים ולשאול איזה מהם עברנו מאז ואיזה לא. זו תהיה הזדמנות לתרגל את הדקדוק של המדע, ומה שיותר כיף - את המוסיקה שלו.

3. 1 חתירה תחת היסודות

לא רק ספר כללים היה ה"יסודות" של אוקלידס (ר' פרק 2. 7) אלא גם יצירת מופת: בכל הדורות, חוקרים מתחומים שונים ניסו לחקות את האלגנטיות של "כמה שפחות הנחות, כמה שיותר הוכחות. " המתמטיקאים עצמם שאלו: אולי נשמיט עוד אקסיומה ונקבל בניין יותר חזק? כאן מתעוררת בעיה: כל חכמולוג יכול להחליט לזרוק איזו אקסיומה שמתחשק לו, אבל אז יתמוטט כל הבניין. החוכמה היא לבנות מחדש בניין יציב על האקסיומות שנותרו! כמה מתמטיקאים (הבולט שבהם גַאוּס, 1777 - 1855) נטפלו לאקסיומה החמישית (ר' 2. 7) בגיאומטריה האֵוּקלידית: היא ארוכה מדי ואפילו אוקלידס השתמש בה רק כשהיה מוכרח. תחילה ניסו לגזור אותה מהאקסיומות האחרות ונכשלו, ואז ניסו להניח אקסיומה חליפית ולבנות עליה את כל הגיאומטריה מהתחלה. אם ייתקלו בסתירות, זו תהיה הפרכת האקסיומה, אבל אז היא כבר לא תהיה אקסיומה! למרבה העניין - עוד עדות לגאונותו של אוקלידס - הגיאומטריות החליפיות שנבעו מהאקסיומה החדשה היו די חולניות אבל עקביות לחלוטין. תשאלו: בשביל מה זה טוב? יענו המתמטיקאים: אנחנו עושים לא רק מה ששימושי אלא מה שנראה לנו יפה, והגיאומטריה החליפית הזאת היא יפה! עברו מאות שנים, בא איינשטיין וגילה שגיאומטריה כזאת נותנת בסיס לתורת היחסות הכללית (ר' פרק 14). הנה שוב הפרדוקס האפלטוני: מושגים מופשטים, שהומצאו על ידי האדם כשעשוע אינטלקטואלי, התגלו כתואמים את המציאות הממשית במקרים שאף אחד לא דמיין לעצמו.

המבנה הלוגי הזה אומץ גם במדע. הנזיר האנגלי ויליאם מאוקאם (1285 - 1349) טבע את הכלל הידוע כ"תער אוקאם" האומר בצורתו המודרנית כך: בהינתן כמה תיאוריות המסבירות את אותה תופעה, עדיפה זו המסתמכת על פחות הנחות - יסוד. ואמנם, הניסיון הראה שכאשר הצליח מישהו לוותר על אחת מהנחות - היסוד של תיאוריה מבלי לפגוע בלכידותה ובכוח ההסבר שלה, התיאוריה שהתקבלה אחרי הקיצוץ הייתה, לעתים קרובות, מדויקת יותר ואף הניבה גילויים חדשים. הפלא הזה - א) השמטת הנחות - יסוד שהן לכאורה הכרחיות, ב) בניית בניין חדש על הבסיס הצר יותר שנשאר, ג) הגילוי שדווקא הבניין הזה חזק ורחב יותר, ו - ד) בנוסף לכל גם תואם חלקים מהמציאות עוד בטרם התגלו - חוזר בכל תולדות המדע.

3. 2 הרחבת מושג המספר

כך החלו ערעורים במתמטיקה גם נגד יסודות תורת פיתגורס. ברור שהרבה מהמתמטיקה של הפיתגוראים הייתה סתם נומרולוגיה: מספרים זוגיים נחשבו "נקביים" ואי - זוגיים "זכריים, " ובהמשך נעשו חלקם "קדושים" ואחרים "טמאים" וכך נפרץ סכר השטויות. כמו כן התברר שגם אוהבי ההרמוניה, כשאומרים להם משהו שלא מוצא חן בעיניהם, מסוגלים להגיב בצורה לא הכי הרמונית. פיתגוראי אחד, היפַּסוּס, גילה משהו מטריד שנבע דווקא ממשפט המשולש המפורסם של המורה: אם ניקח יֶתֶר של משולש ישר - זווית ושווה - שוקיים ונבדוק מה היחס בין אורכו לאורך אחד הניצבים, נגלה ששום מידה בעולם - סנטימטרים, בלאטות, אצבעות - לא תוכל לבטא את היחס הזה במספרים רגילים כמו 3: 2, בסתם שבר כמו 352 / 361, או אפילו במספר עשרוני מחזורי כמו 30. 33. כל מה שנקבל יהיה המספר העשרוני המעצבן... 1. 414213 הנמשך עד אינסוף בלי לחזור לעולם על עצמו. למספר כזה אנו קוראים כיום "אי - רציונאלי, " לומר, "לא - חלוקתי" (יחס = ratio). זה היה הראשון במשפחת מספרים כאלה שהתגלו כבעלי חשיבות עליונה, כמו ה"פִּי" היווני, המוכר יותר בהיגויו האנגלי פַּי, שהוא היחס בין היקף מעגל לקוטרו:... 3. 141592. הייתה זו מהלומה לאמונה שהמספרים השלמים הם יסוד העולם. מה שעצוב הוא שלעובדה הלא - יפה הזאת, דהיינו היעדר המידה המשותפת, יש הוכחה מוחצת שהיא עצמה יפה מאוד! 13 ומה שהכי עצוב, מספר אירציונאלי כזה הוא גם ה"פִי" שנפגוש בהמשך, הקשור דווקא ביופי!

הפיתגוראים, כך מסופר, כל כך התרגזו על היפַּסוּס עד שהטביעו אותו בים בתקווה שאף אחד לא ישמע על השערורייה. הם עצמם הכחישו את הסיפור, כי הם היו, כזכור, צמחונים נחמדים שהקפידו לא לפגוע אפילו בקטניות. הם הודו, עם זאת, כי השביעו כל חבר חדש בשבועת סודיות, וכך הלך הרבה מהידע שלהם לאיבוד. הנה, אידיאלים טובים יכולים להוביל למעשים רעים. די להיזכר בפשעי הכמרים הקתוליים שנעשו בשם אותו ספר בו מופיע מכתבו המרטיט של יוחנן אל הקורינתיים על האהבה, או בצרפתים שצרחו כל היום "לִיבֵּרטֶה! אֵגַלִיטֶה! פרַטֵרנִיטֶה! " כשעם כל "טֶה" יורד להב הגיליוטינה על צווארו של עוד מסכן בשם החירות, השוויון והאחווה. יש כאן לקח חשוב: גם אידיאל היופי, אפילו אם אינו מוביל לשפיכות דמים, מסוגל להתעות למקומות בהחלט לא יפים.

מושג המספר המשיך להתרחב גם אחרי הכנסת המספרים האירציונליים. אמנם המספרים עצמם הם משהו דמיוני, אבל אנחנו יכולים לפחות להלביש בהם משהו - קלמנטינות, חושחשים וכדומה. בהדרגה הופיעו מספרים יותר ויותר מוזרים. כדאי לציין כי בימי קדם אפילו "אחד" לא נחשב למספר כי "מספר" היה, מעצם הגדרתו, רבים! 32 מכאן ניתן להבין כמה קשה היה לקבל ש"אפס" הוא מספר עד שהערבים הביאו אותו מהודו. אבל אז בא חכם אחד ושאל: אם המספרים הולכים ויורדים באחד עד האפס, מה יקרה אם נמשיך ונחסר אחד מהאפס עצמו? כך נולדו המספרים השליליים, 1 -, 2 - וכו' והיה צורך להרחיב את האריתמטיקה כדי שתוכל לטפל גם בהם. חיש מהר התברר שהמספרים המשונים האלה יכולים לעזור הרבה בבעיות מעשיות, כמו לאפשר לבנק לשמור לנו "מינוס. " כיוון שכך, בא חכם יותר גדול ושאל: מה השורש הריבועי של מספר שלילי כזה? וזה כבר בהחלט מוגזם. שורש ריבועי של 4, למשל, פירושו מספר שאם נכפיל אותו בעצמו נקבל 4. כך... וכו'. אבל הכפלה של כל מספר בעצמו, אפילו אם הוא שלילי, נותנת מספר חיובי! הפיתגוראים, מן הסתם, היו מזמינים את החכם הזה לטיול קצר בים כמו שעשו להיפסוס, אבל בדור ההוא - זו הייתה איטליה של ראשית הרנסאנס, אליה נתוודע בפרקים הבאים - היו מתמטיקאים שדווקא שמחו שהוא מספק להם תעסוקה. הם סימנו את המספר המשונה ב i (מלשון imaginary) והמציאו עבורו ציר מספרים "מדומים, " ניצב לציר המקובל, ועליו סידרו את כל השורשים הבלתי - אפשריים האלה: i, שהוא השורש הריבועי של 1 -, ואחריו 2i, 3i וכו'. גם הפעם, מתחת לאפס הוסיפו מספרים מדומים שליליים, i -, 2i -, 3i - וכו', כך שהתקבל ציר מספרים שלם המאונך לציר הרגיל. על מערכת - הצירים הדו - ממדית הזאת בנו תחום מתמטי חדש. עכשיו לכו תנסו להבין מהי קלמנטינה מדומה, שהעלאתה בריבוע תיתן קלמנטינה שלילית, שהעלאתה בריבוע תיתן סוף - סוף קלמנטינה שאפשר לאכול.

צחוק צחוק, אבל גם כאן קרה הפלא: המספרים המדומים התגלו כשלב הכרחי בפתרון הרבה בעיות מעשיות. במאה ה - 19 נמצא להם שימוש גם בתיאוריה האלקטרומגנטית ובמאה ה - 20 התגלה שהם חיוניים לחישוב התופעות המוזרות של תורת הקוונטים (ראו פרקים 15 עד 16). מי יגלה עפר מעיני אפלטון! המתמטיקאים, מסתבר, לא המציאו אלא גילו משהו החבוי ביסוד המציאות החומרית!

טענה זו, שתגלית מתמטית היא גילוי ולא המצאה, יכולה להסביר את הצלחת התוכנית "פחות הנחות, יותר הוכחות. " הרי לא כל מי שמערער על אקסיומה הופך לממציא ענף חדש. להיפך, ברוב המקרים יוצא לנו משהו חסר - ערך. אם נזרוק את כל האקסיומות ונסתפק ב"אלוהים ברא את העולם" או "כל מה שאנחנו רואים זה רק בראש שלנו, " נוכל לבנות על אקסיומה בודדת כזאת תיאוריה המסבירה כל דבר, אבל מהתיאוריה הזאת, כפי שתראו בהמשך, לא ינבע שום ניבוי חדש. במדע, החוכמה היא להשמיט את האקסיומה הנכונה - נכון יותר: הלא נכונה - ורק אז, על הבסיס הנותר, יתרומם בניין גדול יותר.

3. 3 מעבר למספר

הפליאה של אפלטון - שהחוקים האריתמטיים החלים על שלוש קלמנטינות חלים גם על שלושה סטרפטוקוקים, שלושה גניקולוגים ועל כל שאר העצמים - רק הלכה והעמיקה מאז, כי תורת המספרים היא רק הקומה הראשונה בבניין המתמטיקה. אם ה"שלוש" המופשט הוא מושג החל על כל העצמים, בואו נחשוב על מושג מופשט יותר, נאמר x, החָל על כל המספרים. אם מעולם לא ראינו את ה"שלוש" עצמו, במנותק ממיקרובים או מרופאים, בוודאי שמעולם לא ראינו x. האם גם ההפשטה הזאת תניב משהו מעניין?

המילה "אלגברה" מקורה בכותרת ספרו של המתמטיקאי והאסטרונום הפרסי אבו ג'עפר אל כְוָּרִיזמִי (780 - 845) "חִסַּאבּ אַל - גַ'אבְּר וּאַל - מוּקַ'אבָּלַה (חשבון ההשלמה והאיזון). " גם שמו של אל - כְוָּרִיזמִי עצמו התגלגל למושג ה"אלגוריתם, " המציין שורה קבועה של פעולות מתמטיות. האלגברה מחליפה את המספרים ב"נעלמים" (אותיות), ואלה מגלים חוקיות יסודית יותר. זהו צעד נוסף בהפשטה המתמטית: כמו שהשוויון האריתמטי 3 + 3=6 נכון לגבי כל שלישייה ושישייה של עצמים שנציב במקום שני המספרים, כך גם השוויון האלגברי נכון לגבי כל שלושה מספרים שנציב במקום שלושת הנעלמים.

הנה חידה אלגברית, פשוטה להפליא ומפתיעה באותה מידה, הממחישה את יכולתה של המתמטיקה להצביע מיד על עובדה שהשכל הישר יצליח לגלות רק אחרי זמן רב או אפילו יסרב להאמין לה. יהא כדור שהרדיוס שלו הוא מטר אחד, וסביבו קשור חבל. החבל יוצר אם כן מעגל, שהיקפו הוא גם היקף הכדור. עכשיו נאריך את החבל הקשור סביב הכדור במטר אחד, וניתן למעגל להתרחב במידה שווה סביב הכדור. בכמה גדל רדיוס המעגל החדש? אם תעשו את החישוב, תמצאו שהתוספת של מטר אחד להיקף המעגל מאריכה את הרדיוס ב 0. 15915 מ', כלומר המעגל שיוצר החבל סביב הכדור גבה בכמעט 16 ס"מ - גובה שכל חתול יעבור מתחתיו בנוחות.

יפה, ועכשיו החליפו את הכדור שלנו בכדור הרבה יותר גדול, נאמר, כגודל כדור הארץ, והקיפו גם אותו בחבל. החבל יוצר מעגל ענק שהרדיוס שלו 6, 378, 135 מטר והיקפו 40, 075, 160 מטר, וגם הוא קשור סביב הכדור בצורה כה הדוקה שאפילו קרציה לא תוכל לעבור תחתיו. שוב, הוסיפו מטר אחד איפה שהוא לאורך החבל ותנו למעגל להתרחב במידה שווה סביב הכדור. בכמה גדל רדיוס המעגל החדש? הציבו את המספרים במשוואת היקף המעגל, וכמה הקלקות על המחשבון שלכם יתנו גודל שכל חתול יעבור מתחתיו בנוחות.

רגע, מה קורה פה?! הוספנו רק מטר להיקף כדור - הארץ כולו ושוב תפח כל המעגל בכמעט 16 סנטימטרים כמו בפעם הקודמת? ברור שזו טעות! בואו, אם כן, נקיף בחבל כדור עוד יותר גדול, נאמר, בגודל הגלקסיה, ונאריך גם את החבל הזה במטר אחד בלבד. מה רדיוס גלקסיית שביל החלב? לומר את האמת - זה לא משנה. לכו תמצאו, תעשו את החישוב, וכשתגמרו, יוכל חתול לעבור בנוחות בכל מקום, על פני מיליוני שנות - אור, דרך ה - 16 ס"מ שמתחת לחבל המקיף את כדור הגלקסיה.

הנה תרגיל משלים: קצצו חזרה מטר אחד מהחבל המקיף את הגלקסיה, מתחו וחברו אותו מחדש. עכשיו לא יוכלו שום חתול ושום קרציה על פני כל מיליוני שנות - האור המשתרעים סביב הכדור לעבור תחת החבל. ואפשר גם כך: הוסיפו 16 ס"מ לרדיוס הגלקסיה כולה, כך שהיא תתפח בשיעור זה לכל הכיוונים על פני מיליוני שנות - אור. התוספת להיקפה? מטר אחד.

עם המסקנה הזאת תוכלו להשלים בכמה דרכים: א) אחרי הצבות של כל מיני מספרים גדולים וקטנים וחישובי התוצאות, ב) אחרי אימוץ החשיבה הויזואלית, ג) אחרי הבנת הקשר האלגברי בין ההיקף לרדיוס. מבט במשוואת היקף המעגל מראה לנו מיד: אין בה שום התייחסות לגודל המעגל. לכן - הגיוני או לא - תוספת מטר להיקף מעגל תגדיל את הרדיוס בכ 16 ס"מ בין אם מדובר בכדורגל או בגלקסיה. מסקנה: החשיבה המתמטית יכולה לראות דברים מסוימים טוב יותר מהשכל הישר. וזאת לא מפני שהיא מנוגדת לו אלא כי היא חסינה לכמה מהמלכודות האורבות לחשיבה הויזואלית.

מה הייתה ההפשטה הבאה במתמטיקה? אם המשוואה האריתמטית פועלת על מספרים והמשוואה האלגברית פועלת על אותיות המייצגות מספרים, המשוואה הדיפרנציאלית פועלת על פונקציות, שהן עצמן מעין משוואות. גם כאן, כפי שנראה בפרק 8. 8, רמת ההפשטה החדשה מאפשרת טכנולוגיה מתקדמת עוד יותר. מה לגבי אותם תחומי מתמטיקה מופשטים לחלוטין שאין להם כל שימוש? זה בדיוק העניין: אין להם שימוש כיום, אבל כפי שנראה בהמשך כבר היו ענפים רבים של המתמטיקה העיונית שהתגלו מאוחר יותר כמתאימים לטיפול בבעיה מציאותית כלשהי. נראה, על כן, כי כוחה של המתמטיקה גדול יותר ככל שהיא מופשטת יותר.

* פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 2.
פרדוקס לזכור פרדוקסים כדור הארץ להיות סלב מעצם הגדרתו שטויות דמיונות משיכה טיפול בבעיות גניקולוג אינסוף פילוסופיה שאיפות שלמות
איך המוח חושב? איך המוח מנתח מידע? איך המוח מפרש? עובדות ופירושים, מחויב ואפשרי, מהות וצורה, ניתוח סיטואציה, ניתוח תהליכים, מה חושבים עליך? עובדה או פירוש, מהות או צורה
איך המוח חושב? איך המוח מנתח מידע? איך המוח מפרש? עובדות ופירושים, מחויב ואפשרי, מהות וצורה, ניתוח סיטואציה, ניתוח תהליכים, מה חושבים עליך? עובדה או פירוש, מהות או צורה
...מנתח מידע? איך המוח מפרש? עובדות ופירושים, מחויב ואפשרי, מהות וצורה, ניתוח סיטואציה, ניתוח תהליכים, מה חושבים עליך? עובדה או פירוש, מהות או צורה איך המוח מפרש מידע ומה ההבדל בין עובדות לפירושים? אליעד כהן מסביר איך המוח חושב ומנתח מידע, כאשר הנושא המרכזי הוא ההבחנה בין עובדות לפירושים. הוא מתחיל בדוגמה פשוטה שבה אדם אומר לך אתה חכם. לכאורה, יש כאן עובדה פשוטה - המילים נאמרו, השמיעה של הצלילים היא עובדה, אך המשמעות שאותה המוח מייחס למילים הללו היא כבר פירוש אישי. המוח תמיד מפרש את מה ששומעים או רואים...
קשה להיות מאושר, קושי להיות מאושר, להתקרב לצדיק האמת, קשיים בעבודת השם, קשיים בדרך אל האושר, הדרך אל האושר, ליקוטי מוהרן ח"א קטו, ליקוטי מוהרן ח"ב מו, ליקוטי מוהרן ח"ב מג
קשה להיות מאושר, קושי להיות מאושר, להתקרב לצדיק האמת, קשיים בעבודת השם, קשיים בדרך אל האושר, הדרך אל האושר, ליקוטי מוהרן ח"א קטו, ליקוטי מוהרן ח"ב מו, ליקוטי מוהרן ח"ב מג
...להתקרב לצדיק האמת, קשיים בעבודת השם, קשיים בדרך אל האושר, הדרך אל האושר, ליקוטי מוהרן חא קטו, ליקוטי מוהרן חב מו, ליקוטי מוהרן חב מג למה כל כך קשה לאדם להיות מאושר באמת? אליעד כהן מסביר שהסיבה העיקרית לכך שקשה לאדם להיות מאושר באמת, היא משום שיש מניעות שמפריעות לו להתקדם אל האושר. המניעות האלו אינן מקריות, אלא חלק מתהליך שמובנה בתוך המציאות עצמה. כאשר אדם חי כל חייו מתוך התעסקות בגשמיות, כלומר, בדברים החומריים והיום - יומיים, ופתאום מתעורר בו רצון עמוק להתקרב אל האמת, אל השלמות, או כפי שאליעד מכנה...
לטפל בשורש הבעיה, לטפל בסימפטומים, גישות טיפוליות, המלחמה בחמאס, איך לפתור בעיות? איך לוודא שבעיה לא תחזור על עצמה? איך לשנות הרגלים? המלחמה בטרור, הפסקת אש זמנית, למה הבעיה חוזרת על עצמה? פוליטיקה
לטפל בשורש הבעיה, לטפל בסימפטומים, גישות טיפוליות, המלחמה בחמאס, איך לפתור בעיות? איך לוודא שבעיה לא תחזור על עצמה? איך לשנות הרגלים? המלחמה בטרור, הפסקת אש זמנית, למה הבעיה חוזרת על עצמה? פוליטיקה
...גישות טיפוליות, המלחמה בחמאס, איך לפתור בעיות? איך לוודא שבעיה לא תחזור על עצמה? איך לשנות הרגלים? המלחמה בטרור, הפסקת אש זמנית, למה הבעיה חוזרת על עצמה? פוליטיקה למה בעיות חוזרות על עצמן למרות הטיפול? אליעד כהן מסביר בהרצאתו מדוע בעיות נוטות לחזור על עצמן שוב ושוב, למרות הטיפול המתמשך שניתן להן. הוא מדגיש שהבעיה העיקרית היא שרוב האנשים, כמו גם מדינות וארגונים שונים, מתמקדים בטיפול בסימפטומים של הבעיה במקום בשורש שלה. כאשר מטפלים רק בסימפטומים, הבעיה עצמה ממשיכה להתקיים מתחת לפני השטח, ולכן היא...
משנה או לא משנה, הכל כן משנה, שום דבר לא משנה, אין הבדל בין יש לאין, יש אחדות בין יש לאין, מה זה טוב? מילוי חיסרון, העדר חיסרון, מילוי רצון, העדר רצון, להגיע לאחדות, להגיע לנפרדות
משנה או לא משנה, הכל כן משנה, שום דבר לא משנה, אין הבדל בין יש לאין, יש אחדות בין יש לאין, מה זה טוב? מילוי חיסרון, העדר חיסרון, מילוי רצון, העדר רצון, להגיע לאחדות, להגיע לנפרדות
...הבדל בין יש לאין, יש אחדות בין יש לאין, מה זה טוב? מילוי חיסרון, העדר חיסרון, מילוי רצון, העדר רצון, להגיע לאחדות, להגיע לנפרדות מה המשמעות של משנה או לא משנה בחיים? אליעד כהן מסביר באריכות ובפירוט רב את הרעיון הפילוסופי והקיומי של המושגים משנה ו - לא משנה, ומציג את הפרדוקס העמוק שכרוך ביחס ביניהם. הוא מתאר תהליך מחשבתי ורגשי שבו אדם חווה שהכל לא משנה, אך מיד לאחר מכן מגלה שבעצם גם התחושה שהכל לא משנה כן משנה לו. אליעד מדגים שהחוויה של לא משנה יכולה להיתפס בתחילה כחוויה משחררת, שבה אין לאדם חסר
פיזור מחשבתי, לא מצליח להתמקד, לא מצליח להתרכז, לא מצליח לחקור דבר עד הסוף, איך להתמקד? לברר את האמת לגבי כל דבר, לבדוק מה האמת בכל תחום, במה לבדוק מה האמת, איך לבדוק מה האמת? לא יודע למה רע לי
פיזור מחשבתי, לא מצליח להתמקד, לא מצליח להתרכז, לא מצליח לחקור דבר עד הסוף, איך להתמקד? לברר את האמת לגבי כל דבר, לבדוק מה האמת בכל תחום, במה לבדוק מה האמת, איך לבדוק מה האמת? לא יודע למה רע לי
...מצליח לחקור דבר עד הסוף, איך להתמקד? לברר את האמת לגבי כל דבר, לבדוק מה האמת בכל תחום, במה לבדוק מה האמת, איך לבדוק מה האמת? לא יודע למה רע לי איך להתמקד ולמנוע פיזור מחשבתי? פיזור מחשבתי מתרחש כאשר אדם מנסה להבין דבר מסוים ולא מצליח להתמקד בנושא עד הסוף. אליעד כהן מסביר כיצד אנשים רבים מתקשים להתרכז כאשר הם מנסים לחקור שאלה מסוימת לעומק, והראש שלהם מתחיל לברוח לנושאים אחרים, אפילו רחוקים מאוד. לדוגמה, אדם שואל את עצמו מדוע רע לו כשהוא לבד, ומתחיל לחשוב שזה קשור לילדותו, כשההורים השאירו אותו לב
איך עובד הרצון? איך אנשים חושבים? אושר פנימי, אושר חיצוני, סוגים של אושר, לשנות את המציאות, לשנות את עצמך, רצון פנימי, רצון חיצוני, מהות וצורה
איך עובד הרצון? איך אנשים חושבים? אושר פנימי, אושר חיצוני, סוגים של אושר, לשנות את המציאות, לשנות את עצמך, רצון פנימי, רצון חיצוני, מהות וצורה
...איך אנשים חושבים? אושר פנימי, אושר חיצוני, סוגים של אושר, לשנות את המציאות, לשנות את עצמך, רצון פנימי, רצון חיצוני, מהות וצורה מדוע אנשים מעדיפים לפעמים חיקויים על המקור? אנשים לפעמים מעדיפים מוצרים או חוויות שהן למעשה חיקוי של דבר אחר שנתפס כמקורי או איכותי יותר, משום שבעיניהם החיקוי עצמו נתפס כעדיף או כבעל יתרונות מסוימים. לדוגמה, אם נותנים לאדם שתי מנות אוכל, אחת שהוכנה על ידי שף מקצועי ואחת ארוזה מהסופר, האדם יכול להעדיף את מנת הסופר משום שהיא ארוזה בצורה מושכת יותר, היא קלה יותר להכנה, או פשוט...
אליעד כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד
אליעד כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד
...להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד האם גאווה משפיעה על היכולת להבין טקסטים לעומק? אליעד כהן מסביר שהגישה לטקסט חייבת להיות נקייה מגאווה או מניסיון להוכיח מראש שהטקסט טועה. הוא מדגיש שאם אתה ניגש לקרוא משהו מתוך עמדה של אני אוכיח שהטקסט הזה לא נכון, אתה כבר סוגר את עצמך בפני האמת שיכולה להיות בטקסט. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שברגע שאדם מחליט מראש להוכיח שטקסט הוא שגוי, הוא נאחז בעמדה מוגדרת ומצומצמת, דבר המונע ממנו לחקור ולהגיע להבנה אמיתית. אליעד משתמש בציטוט של רבי נחמן...
התפתחות רוחנית, התפתחות תודעתית, מערכת החינוך, חינוך ילדים, האם העולם מתפתח ומתקדם
התפתחות רוחנית, התפתחות תודעתית, מערכת החינוך, חינוך ילדים, האם העולם מתפתח ומתקדם
...רוחנית, התפתחות תודעתית, מערכת החינוך, חינוך ילדים, האם העולם מתפתח ומתקדם האם העולם מתקדם לקראת שינוי תודעתי ורוחני? אליעד כהן פותח את הדיון בשאלה האם העולם מתקדם לכיוון שינוי תודעתי. התשובה שהוא מציע מורכבת: מצד אחד, התודעה תמיד משתנה ומתפתחת, אך מצד שני, המהות הבסיסית שלה לעולם אינה משתנה. כלומר, השינוי מתרחש רק ברמת הצורה, בעוד שהמהות נשארת זהה. אליעד מדגיש כי בפועל, אנשים חושבים שהם פונים פנימה לכיוון הרוחניות, אך לרוב הם פשוט מחליפים צורה אחת של חיצוניות בצורה אחרת. לדוגמה, אדם שעבד כל חייו...
הכל תלוי במחשבה, כוח המחשבה, לשלוט במציאות, כוח הרצון, אין דבר העומד בפני הרצון, הרצון הראשון, רצון מחויב, לחזק את הרצון, לרצות בלב שלם, לרצות שלמות, לרצות בלי סיבה, רצון בלי סיבה
הכל תלוי במחשבה, כוח המחשבה, לשלוט במציאות, כוח הרצון, אין דבר העומד בפני הרצון, הרצון הראשון, רצון מחויב, לחזק את הרצון, לרצות בלב שלם, לרצות שלמות, לרצות בלי סיבה, רצון בלי סיבה
...המחשבה, לשלוט במציאות, כוח הרצון, אין דבר העומד בפני הרצון, הרצון הראשון, רצון מחויב, לחזק את הרצון, לרצות בלב שלם, לרצות שלמות, לרצות בלי סיבה, רצון בלי סיבה האם באמת הכל תלוי במחשבה? אליעד כהן מסביר לעומק את הרעיון שכל המציאות של האדם תלויה במחשבה שלו. לפי ההסבר, כל מה שקורה לאדם בחיים הוא למעשה תוצאה ישירה של מה שהוא חושב. הדוגמה הראשונה שמוצגת היא אדם החולה בסרטן, אליעד טוען כי אם אותו אדם יחשוב בעוצמה מוחלטת שיבריא, הוא אכן יבריא. זהו ביטוי לרעיון שכוח המחשבה של האדם יכול להשפיע בצורה ישירה...
להתייאש, לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמות
להתייאש, לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמות
...תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמות למה המשפט אין שום יאוש בעולם כלל הוא זהה לאין שום תקווה בעולם כלל? אליעד כהן מתחיל בהסבר על המשפט המפורסם של רבי נחמן מברסלב: אין שום יאוש בעולם כלל. הוא מדגיש שהמשפט המקורי מדבר על כך שאסור לאדם להתייאש משום דבר, כי תמיד ישנה תקווה כלשהי. אולם, אליעד מציע נקודת מבט הפוכה לחלוטין וטוען שניתן להפוך את המשפט הזה בדיוק להפך, כלומר, לאין שום תקווה בעולם כלל, יש רק יאוש. הוא מסביר ששני המשפטים...
קואצ'ינג - לשנות את התמונה בעזרת קואצ'ינג / Coaching
...- לשנות את התמונה בעזרת קואצינג / Coaching השם של המאמר הזה מאלץ אותי כמעט באופן בלתי נמנע להגדיר קודם כל מהי התמונה, לפני שאתחיל בכלל לדבר על קאוצינג (Coaching). ובכן, התמונה היא אותו צילום של חייך בנקודת זמן כלשהי. הצילום הזה כולל בתוכו את המצב בכל תחום ותחום בחייך, הוא עונה על השאלות הבאות: מי אתה? איפה אתה גר? מה לגבי חיי האהבה שלך? האם יש לך בן או בת זוג? מה טיב היחסים ביניכם? מה טיב מערכות היחסים האחרות בחייך? כמה כסף יש לך? האם אתה מנהל כסף בחוכמה? מה אתה עושה בחיים? האם יש לך תחביבים? האם...
פילוסופיה של החינוך - מבוא
...פילוסופיה של החינוך היא תחום בפילוסופיה, העוסק בחינוך, מטרותיו ודרכי הפעולה שלו. התחום האקדמי עוסק בחקר החינוך כתופעה חברתית, אך הוא משתמש בכלים וצורות חשיבה מתחום הפילוסופיה. ההפרדה בין חוקר חינוך לפילוסוף העוסק בחינוך אינה תמיד קבועה וברורה, ויש הסוברים שכל איש חינוך נאלץ לעסוק בפילוסופיה במסגרת עבודתו. באוניברסיטאות, הפילוסופיה של החינוך לרוב אינה נלמדת בחוגים לפילוסופיה, אלא בחוגים ובמכללות לחינוך. בשנות ה - 40 של המאה ה - 20 הוקמה לראשונה אגודת הפילוסופים החינוכיים של ארצות הברית. כיום ישנן...
דפוסי חשיבה. איך לשנות בקלי קלות? האם אתה אוהב את עצמך מספיק? חלק 2
...האם אתה אוהב את עצמך מספיק? חלק 2 המשך מכאן: כיצד ניתן לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות בקלי קלות ? האם אתה אוהב את עצמך מספיק ? חלק 1. איך כל זה קשור? כי אכן באפשרותך לגרום לעצמך לרצות להשתפר וזאת על ידי ביצוע של פעולות קטנות הפשוטות ביותר והבסיסיות ביותר שהן אומנם אכן פשוטות וקלות לביצוע. לא רק כמו לקחת כוס מים מהברז כמו שהזכרנו בהתחלה, אלא הן קלות לביצוע וליישום כמעט כמו לנשום אויר. ולהיכן אנחנו מגיעים מכאן? מכאן אנחנו חוזרים לפעולה הבסיסית ביותר שהכי קל לעשות אותה והיא לרצות, כי הרצון הוא פעולה שנראית...
אמון - מבוא
...הוא תודעה, המבטאת יחס כלפי המציאות, בו מאמין נותן האמון כי הגורם בו ניתן האמון, יכיל תכונה מוגדרת אחת או יותר בעתיד. לדוגמה, לרוב נוטים להעניק בני אדם, ויצורים חיים אחרים, אמון בכוח המשיכה, כלומר, מניחים כי תכונת החפצים ליפול באין משען, תתקיים בעתיד. אמון בין בני אדם, הוא הנחה של נותן האמון כי האדם בו ניתן האמון מסוגל ליכולת מסוימת, יתנהג בצורה מסוימת בעתיד, או יחוש יחס מסוים כלפי המציאות. לדוגמה, אדם יכול לתת אמון ברעהו, כי הוא מסוגל לבצע מטלה מסוימת (יכולת), יסכים לבצעה (התנהגות מסוימת), וישמח...
חינוך - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על חינוך
...- ציטוטים / פתגמים מפורסמים על חינוך לעולם לא יעלה בידך ליצור בעלי תבונה אלמלא יצרת תחילה שובבים. כך חינכו בספרטה: במקום לשעבד את הילדים לספרים, לימדו אותם תחילה לגנוב את סעודת הערב שלהם (זאן זאק רוסו, אמיל או על החינוך, ספר ב). החינוך הוא דבר המגלה לחכמים ומסתיר מהטיפשים את חוסר הבנתם. (אמברוז בירס) חינוך אינו ללכת לבית ספר, אלא מידה טובה שבתוכו אדם נושא. (לואיס ברומפילד) סבון וחינוך אינם מידיים כמו רצח, אבל לטווח הארוך הם הרבה יותר מסוכנים. (מארק טוויין) מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים...
מה הקשר בין אמונה לבין הצלחה? חלק ג'
...הגענו לחלק האחרון של המאמר מה הקשר בין אמונה לבין הצלחה? . החלק שבו נבדוק מהן הדרכים שבאמצעותן ניתן לשנות אמונות. אילו פעולות ביכולתנו לעשות על מנת לשנות את האמונה המגבילה שלנו באמונה חיובית שתקדם אותנו למחוז חפצנו? חלק זה מציע כמה רעיונות טובים שהוכיחו את עצמם כעובדים: 6 דרכים עיקריות לשינוי אמונה בדרך אל הצלחה גדולה יותר: איך משנים אמונה בדרך אל הצלחה? 1. הצהרות לאחר שהפכנו להיות מודעים לאמונתו המגבילה והחלטנו לוותר על הרווח שלנו מלהחזיק בה, עלינו להצהיר על אמונה חיובית חדשה, לרשום אותה בשפה חיובית...
כעס עצמי - הכעס אכל אותי במשך שנים
...שנים לא חסר לי על מה, על אמא שלא אהבה אותי, על זה שאני לא מצליחה ללדת, על זה שלא מעריכים ולא מבינים אותי וחושבים שאני פריק. אז הסתובבתי לי כועסת ורוטנת בטוחה שלכולם יש משהו נגדי. השיא היה בסדנא שעברתי, המורה בקשה רשות לעבוד איתי, הרשיתי לה ודקה אחר כך מצאתי את עצמי שוברת את החדר, העפתי כיסאות, קרעתי ניירות, שאגתי וצרחתי עד שלא נותר לי קול, ואז ברחתי מהחדר מבושה. ואז באה המודעות: כעס הוא בעצם מסווה לדברים עמוקים יותר, הוא כמו כאב ראש, או פריצת דיסק, כעס הוא סמפטום לבעיות גדולות שאת מרגישה שאת עדיין...
הורים וילדים - אבחון בציורי ילדים
...- אבחון בציורי ילדים מקצוע ההורות הינו מקצוע עתיק ומורכב, ההורים פונים לאבחון בציורי ילדים על מנת לעזור, להבין, ולסייע לילד לגדול ולצמוח. הציור הוא שפה שניה לילדים, הם מספרים לנו ללא מילים הרבה מאד על אישיות המצייר: תכונות כשרונות, פחדים וחרדות, דפוסי התנהגות, הסתגלות, קשיים, בשלות ריגשית, מיומנויות חברתיות, מערכות יחסים, יכולת לקבל מרות, מרדנות, רמת תפקוד, התייחסות לסביבה, לבית, לעבר ולעתיד ועוד... לא תמיד האדם מודע לתכונותיו, לכישוריו, למכשוליו, לדפוסים המובילים אותו, ולדפוסים החוסמים אותו ולכן...
גלגול הנשמה והתיקון בחיינו - האם ניתן להשפיע?
...בחיינו - האם ניתן להשפיע? אני נישאל לעיתים - מה זה קורה לי? למה מגיעות לי כל הצרות או מכות? למה אני עובר תיקון כל כך קשה בחיי? - שאלה מאוד שכיחה בקרב אנשים שהחיים מביאים אותם לחוות חוויות ארציות קשות, מורכבות, מתמשכות אשר לעיתים מערערות תובנות רבות אשר מתישות מנטאלית, פיזית ונפשית. בניתוח שם האדם ותאריך לידתו צפונים כל החוויות מגלגול קודם, החוויות הנקראות תיקון הינן למעשה חוויות שהנשמה מבקשת טרם התגלמותה בגוף פיזי לחוות בגלגול זה להתמודד איתן ולעמוד בהן בהצלחה כחלק מזיכוך הנשמה. ניתן להבחין בפענוח...
תובנות והצלחות
...והצלחות אתם צריכים לוודע את עצמכם על כך! (לוודע משמעו - להודות לעצמכם לטפוח לעצמכם על השכם!). ההצלחה וההתקדמות שלכם אינן מובנות מאליהן הן שלכם, כי אתם יצרתם אותן. וודעו את עצמכם, כתבו את הדברים הודו לעצמכם וליקום בגאווה רבה ו... המשיכו הלאה! אין חופי מבטחים ואין לנו הפריבילגיה לעצור ולנוח על זרי הדפנה. יש עוד דרך לעשות ישנן עוד תובנות והצלחות נוספות בהמשך וההדרכה שלכם מאיצה בכם... להמשיך... יש לכם ייעוד גבוה... וככל שהיעוד גבוה יותר כך הדרך מורכבת יותר... אתם אף פעם אינכם מפסידים דבר שאינכם יכולים...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בזוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך להעביר ביקורת בונה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפרש חלומות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך למצוא זוגיות? איך לקבל החלטות? איך ליצור אהבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להאמין בעצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להיגמל מהימורים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות מאושר? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? מי ברא את אלוהים? האם יש משמעות לחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
להקשיב לך האם יש הוכחות שיש אלוהים? שתילת מחשבה חד ערכית איזון מחשבתי הדרך אל האושר סובל מפוסט טראומה כדורים פסיכיאטרים לטיפול בדיכאון דיכאון בגלל נטיות אובדניות למה לא טוב להעריך את עצמך? דימוי עצמי לאהוב שני בני זוג במקביל מנהל שהעובדים לא אוהבים אותו יכול להיות שמח שמחה או עצב התמכרות לסקס לקדם קשר זוגי לחץ בקבלת החלטה הכל זה רק עניין של החלטה התמודדות עם ביקורת פתרון בעיות באופן ישיר להשיג מטרות בקלות ליצור מוטיבציה בארגון לסגור עסקה עם הלקוח במקום לקוח שרוצה הכי זול טיפול בבעיות משמעת אצל ילדים הדרכת הורים לילדים מתבגרים אינטרס של מורה רוחני השפעה מיידית על התת מודע להתמודד עם המשוגע הפנימי הפרעה נפשית אצל מבוגרים בעד ונגד לחזור לאקס איך לשתול מחשבות לאקסית? בלימה באמצעות הרצועות אימון לכשל להרגיש רע כאלוהים אלוהים נכה איך לשחזר רגע של הארה רוחנית? מהות ההארה נכתב הספר להיות אלוהים להיות אלוהים בעצמך להשקיע נכון את הכסף איך ליצור הכנסה פסיבית באינטרנט? ביטול הרצון ומשמעות החיים ללא רצון משמעות החיים על פי אליעד כהן לא מצליח לחשוב חיובי מחשבות שליליות בחירה חופשית של נפגעי כתות בחירה והתמכרות למה אלוהים ברא את העולם? להיות בורא עולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן מכירות, מאמן אישי לבני נוער, מאמן למציאת עבודה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 27_09_2025 השעה 05:36:35 - wesi4