ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שאיפות ✔פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 1 ✔3. אי - שלמות שואפת לאינסוף יש הרואים דברים כפי שהם ושואלים: למה? ואחרים... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 1
3. אי - שלמות שואפת לאינסוף

יש הרואים דברים כפי שהם ושואלים: למה?

ואחרים חולמים על דברים כפי שיכלו להיות ושואלים: למה לא?

(ג'ורג' ברנרד שו)

היכן עומדים אנו כיום בנוגע לשאלות שהעסיקו את אבות המדע? ספר זה מתאר את התפתחות הפיזיקה באופן כרונולוגי, אבל בפרק זה נסטה לשעה קלה מסדר הזמנים כדי לבדוק את הרפים הגבוהים שהציבו לנו היוונים ולשאול איזה מהם עברנו מאז ואיזה לא. זו תהיה הזדמנות לתרגל את הדקדוק של המדע, ומה שיותר כיף - את המוסיקה שלו.

3. 1 חתירה תחת היסודות

לא רק ספר כללים היה ה"יסודות" של אוקלידס (ר' פרק 2. 7) אלא גם יצירת מופת: בכל הדורות, חוקרים מתחומים שונים ניסו לחקות את האלגנטיות של "כמה שפחות הנחות, כמה שיותר הוכחות. " המתמטיקאים עצמם שאלו: אולי נשמיט עוד אקסיומה ונקבל בניין יותר חזק? כאן מתעוררת בעיה: כל חכמולוג יכול להחליט לזרוק איזו אקסיומה שמתחשק לו, אבל אז יתמוטט כל הבניין. החוכמה היא לבנות מחדש בניין יציב על האקסיומות שנותרו! כמה מתמטיקאים (הבולט שבהם גַאוּס, 1777 - 1855) נטפלו לאקסיומה החמישית (ר' 2. 7) בגיאומטריה האֵוּקלידית: היא ארוכה מדי ואפילו אוקלידס השתמש בה רק כשהיה מוכרח. תחילה ניסו לגזור אותה מהאקסיומות האחרות ונכשלו, ואז ניסו להניח אקסיומה חליפית ולבנות עליה את כל הגיאומטריה מהתחלה. אם ייתקלו בסתירות, זו תהיה הפרכת האקסיומה, אבל אז היא כבר לא תהיה אקסיומה! למרבה העניין - עוד עדות לגאונותו של אוקלידס - הגיאומטריות החליפיות שנבעו מהאקסיומה החדשה היו די חולניות אבל עקביות לחלוטין. תשאלו: בשביל מה זה טוב? יענו המתמטיקאים: אנחנו עושים לא רק מה ששימושי אלא מה שנראה לנו יפה, והגיאומטריה החליפית הזאת היא יפה! עברו מאות שנים, בא איינשטיין וגילה שגיאומטריה כזאת נותנת בסיס לתורת היחסות הכללית (ר' פרק 14). הנה שוב הפרדוקס האפלטוני: מושגים מופשטים, שהומצאו על ידי האדם כשעשוע אינטלקטואלי, התגלו כתואמים את המציאות הממשית במקרים שאף אחד לא דמיין לעצמו.

המבנה הלוגי הזה אומץ גם במדע. הנזיר האנגלי ויליאם מאוקאם (1285 - 1349) טבע את הכלל הידוע כ"תער אוקאם" האומר בצורתו המודרנית כך: בהינתן כמה תיאוריות המסבירות את אותה תופעה, עדיפה זו המסתמכת על פחות הנחות - יסוד. ואמנם, הניסיון הראה שכאשר הצליח מישהו לוותר על אחת מהנחות - היסוד של תיאוריה מבלי לפגוע בלכידותה ובכוח ההסבר שלה, התיאוריה שהתקבלה אחרי הקיצוץ הייתה, לעתים קרובות, מדויקת יותר ואף הניבה גילויים חדשים. הפלא הזה - א) השמטת הנחות - יסוד שהן לכאורה הכרחיות, ב) בניית בניין חדש על הבסיס הצר יותר שנשאר, ג) הגילוי שדווקא הבניין הזה חזק ורחב יותר, ו - ד) בנוסף לכל גם תואם חלקים מהמציאות עוד בטרם התגלו - חוזר בכל תולדות המדע.

3. 2 הרחבת מושג המספר

כך החלו ערעורים במתמטיקה גם נגד יסודות תורת פיתגורס. ברור שהרבה מהמתמטיקה של הפיתגוראים הייתה סתם נומרולוגיה: מספרים זוגיים נחשבו "נקביים" ואי - זוגיים "זכריים, " ובהמשך נעשו חלקם "קדושים" ואחרים "טמאים" וכך נפרץ סכר השטויות. כמו כן התברר שגם אוהבי ההרמוניה, כשאומרים להם משהו שלא מוצא חן בעיניהם, מסוגלים להגיב בצורה לא הכי הרמונית. פיתגוראי אחד, היפַּסוּס, גילה משהו מטריד שנבע דווקא ממשפט המשולש המפורסם של המורה: אם ניקח יֶתֶר של משולש ישר - זווית ושווה - שוקיים ונבדוק מה היחס בין אורכו לאורך אחד הניצבים, נגלה ששום מידה בעולם - סנטימטרים, בלאטות, אצבעות - לא תוכל לבטא את היחס הזה במספרים רגילים כמו 3: 2, בסתם שבר כמו 352 / 361, או אפילו במספר עשרוני מחזורי כמו 30. 33. כל מה שנקבל יהיה המספר העשרוני המעצבן... 1. 414213 הנמשך עד אינסוף בלי לחזור לעולם על עצמו. למספר כזה אנו קוראים כיום "אי - רציונאלי, " לומר, "לא - חלוקתי" (יחס = ratio). זה היה הראשון במשפחת מספרים כאלה שהתגלו כבעלי חשיבות עליונה, כמו ה"פִּי" היווני, המוכר יותר בהיגויו האנגלי פַּי, שהוא היחס בין היקף מעגל לקוטרו:... 3. 141592. הייתה זו מהלומה לאמונה שהמספרים השלמים הם יסוד העולם. מה שעצוב הוא שלעובדה הלא - יפה הזאת, דהיינו היעדר המידה המשותפת, יש הוכחה מוחצת שהיא עצמה יפה מאוד! 13 ומה שהכי עצוב, מספר אירציונאלי כזה הוא גם ה"פִי" שנפגוש בהמשך, הקשור דווקא ביופי!

הפיתגוראים, כך מסופר, כל כך התרגזו על היפַּסוּס עד שהטביעו אותו בים בתקווה שאף אחד לא ישמע על השערורייה. הם עצמם הכחישו את הסיפור, כי הם היו, כזכור, צמחונים נחמדים שהקפידו לא לפגוע אפילו בקטניות. הם הודו, עם זאת, כי השביעו כל חבר חדש בשבועת סודיות, וכך הלך הרבה מהידע שלהם לאיבוד. הנה, אידיאלים טובים יכולים להוביל למעשים רעים. די להיזכר בפשעי הכמרים הקתוליים שנעשו בשם אותו ספר בו מופיע מכתבו המרטיט של יוחנן אל הקורינתיים על האהבה, או בצרפתים שצרחו כל היום "לִיבֵּרטֶה! אֵגַלִיטֶה! פרַטֵרנִיטֶה! " כשעם כל "טֶה" יורד להב הגיליוטינה על צווארו של עוד מסכן בשם החירות, השוויון והאחווה. יש כאן לקח חשוב: גם אידיאל היופי, אפילו אם אינו מוביל לשפיכות דמים, מסוגל להתעות למקומות בהחלט לא יפים.

מושג המספר המשיך להתרחב גם אחרי הכנסת המספרים האירציונליים. אמנם המספרים עצמם הם משהו דמיוני, אבל אנחנו יכולים לפחות להלביש בהם משהו - קלמנטינות, חושחשים וכדומה. בהדרגה הופיעו מספרים יותר ויותר מוזרים. כדאי לציין כי בימי קדם אפילו "אחד" לא נחשב למספר כי "מספר" היה, מעצם הגדרתו, רבים! 32 מכאן ניתן להבין כמה קשה היה לקבל ש"אפס" הוא מספר עד שהערבים הביאו אותו מהודו. אבל אז בא חכם אחד ושאל: אם המספרים הולכים ויורדים באחד עד האפס, מה יקרה אם נמשיך ונחסר אחד מהאפס עצמו? כך נולדו המספרים השליליים, 1 -, 2 - וכו' והיה צורך להרחיב את האריתמטיקה כדי שתוכל לטפל גם בהם. חיש מהר התברר שהמספרים המשונים האלה יכולים לעזור הרבה בבעיות מעשיות, כמו לאפשר לבנק לשמור לנו "מינוס. " כיוון שכך, בא חכם יותר גדול ושאל: מה השורש הריבועי של מספר שלילי כזה? וזה כבר בהחלט מוגזם. שורש ריבועי של 4, למשל, פירושו מספר שאם נכפיל אותו בעצמו נקבל 4. כך... וכו'. אבל הכפלה של כל מספר בעצמו, אפילו אם הוא שלילי, נותנת מספר חיובי! הפיתגוראים, מן הסתם, היו מזמינים את החכם הזה לטיול קצר בים כמו שעשו להיפסוס, אבל בדור ההוא - זו הייתה איטליה של ראשית הרנסאנס, אליה נתוודע בפרקים הבאים - היו מתמטיקאים שדווקא שמחו שהוא מספק להם תעסוקה. הם סימנו את המספר המשונה ב i (מלשון imaginary) והמציאו עבורו ציר מספרים "מדומים, " ניצב לציר המקובל, ועליו סידרו את כל השורשים הבלתי - אפשריים האלה: i, שהוא השורש הריבועי של 1 -, ואחריו 2i, 3i וכו'. גם הפעם, מתחת לאפס הוסיפו מספרים מדומים שליליים, i -, 2i -, 3i - וכו', כך שהתקבל ציר מספרים שלם המאונך לציר הרגיל. על מערכת - הצירים הדו - ממדית הזאת בנו תחום מתמטי חדש. עכשיו לכו תנסו להבין מהי קלמנטינה מדומה, שהעלאתה בריבוע תיתן קלמנטינה שלילית, שהעלאתה בריבוע תיתן סוף - סוף קלמנטינה שאפשר לאכול.

צחוק צחוק, אבל גם כאן קרה הפלא: המספרים המדומים התגלו כשלב הכרחי בפתרון הרבה בעיות מעשיות. במאה ה - 19 נמצא להם שימוש גם בתיאוריה האלקטרומגנטית ובמאה ה - 20 התגלה שהם חיוניים לחישוב התופעות המוזרות של תורת הקוונטים (ראו פרקים 15 עד 16). מי יגלה עפר מעיני אפלטון! המתמטיקאים, מסתבר, לא המציאו אלא גילו משהו החבוי ביסוד המציאות החומרית!

טענה זו, שתגלית מתמטית היא גילוי ולא המצאה, יכולה להסביר את הצלחת התוכנית "פחות הנחות, יותר הוכחות. " הרי לא כל מי שמערער על אקסיומה הופך לממציא ענף חדש. להיפך, ברוב המקרים יוצא לנו משהו חסר - ערך. אם נזרוק את כל האקסיומות ונסתפק ב"אלוהים ברא את העולם" או "כל מה שאנחנו רואים זה רק בראש שלנו, " נוכל לבנות על אקסיומה בודדת כזאת תיאוריה המסבירה כל דבר, אבל מהתיאוריה הזאת, כפי שתראו בהמשך, לא ינבע שום ניבוי חדש. במדע, החוכמה היא להשמיט את האקסיומה הנכונה - נכון יותר: הלא נכונה - ורק אז, על הבסיס הנותר, יתרומם בניין גדול יותר.

3. 3 מעבר למספר

הפליאה של אפלטון - שהחוקים האריתמטיים החלים על שלוש קלמנטינות חלים גם על שלושה סטרפטוקוקים, שלושה גניקולוגים ועל כל שאר העצמים - רק הלכה והעמיקה מאז, כי תורת המספרים היא רק הקומה הראשונה בבניין המתמטיקה. אם ה"שלוש" המופשט הוא מושג החל על כל העצמים, בואו נחשוב על מושג מופשט יותר, נאמר x, החָל על כל המספרים. אם מעולם לא ראינו את ה"שלוש" עצמו, במנותק ממיקרובים או מרופאים, בוודאי שמעולם לא ראינו x. האם גם ההפשטה הזאת תניב משהו מעניין?

המילה "אלגברה" מקורה בכותרת ספרו של המתמטיקאי והאסטרונום הפרסי אבו ג'עפר אל כְוָּרִיזמִי (780 - 845) "חִסַּאבּ אַל - גַ'אבְּר וּאַל - מוּקַ'אבָּלַה (חשבון ההשלמה והאיזון). " גם שמו של אל - כְוָּרִיזמִי עצמו התגלגל למושג ה"אלגוריתם, " המציין שורה קבועה של פעולות מתמטיות. האלגברה מחליפה את המספרים ב"נעלמים" (אותיות), ואלה מגלים חוקיות יסודית יותר. זהו צעד נוסף בהפשטה המתמטית: כמו שהשוויון האריתמטי 3 + 3=6 נכון לגבי כל שלישייה ושישייה של עצמים שנציב במקום שני המספרים, כך גם השוויון האלגברי נכון לגבי כל שלושה מספרים שנציב במקום שלושת הנעלמים.

הנה חידה אלגברית, פשוטה להפליא ומפתיעה באותה מידה, הממחישה את יכולתה של המתמטיקה להצביע מיד על עובדה שהשכל הישר יצליח לגלות רק אחרי זמן רב או אפילו יסרב להאמין לה. יהא כדור שהרדיוס שלו הוא מטר אחד, וסביבו קשור חבל. החבל יוצר אם כן מעגל, שהיקפו הוא גם היקף הכדור. עכשיו נאריך את החבל הקשור סביב הכדור במטר אחד, וניתן למעגל להתרחב במידה שווה סביב הכדור. בכמה גדל רדיוס המעגל החדש? אם תעשו את החישוב, תמצאו שהתוספת של מטר אחד להיקף המעגל מאריכה את הרדיוס ב 0. 15915 מ', כלומר המעגל שיוצר החבל סביב הכדור גבה בכמעט 16 ס"מ - גובה שכל חתול יעבור מתחתיו בנוחות.

יפה, ועכשיו החליפו את הכדור שלנו בכדור הרבה יותר גדול, נאמר, כגודל כדור הארץ, והקיפו גם אותו בחבל. החבל יוצר מעגל ענק שהרדיוס שלו 6, 378, 135 מטר והיקפו 40, 075, 160 מטר, וגם הוא קשור סביב הכדור בצורה כה הדוקה שאפילו קרציה לא תוכל לעבור תחתיו. שוב, הוסיפו מטר אחד איפה שהוא לאורך החבל ותנו למעגל להתרחב במידה שווה סביב הכדור. בכמה גדל רדיוס המעגל החדש? הציבו את המספרים במשוואת היקף המעגל, וכמה הקלקות על המחשבון שלכם יתנו גודל שכל חתול יעבור מתחתיו בנוחות.

רגע, מה קורה פה?! הוספנו רק מטר להיקף כדור - הארץ כולו ושוב תפח כל המעגל בכמעט 16 סנטימטרים כמו בפעם הקודמת? ברור שזו טעות! בואו, אם כן, נקיף בחבל כדור עוד יותר גדול, נאמר, בגודל הגלקסיה, ונאריך גם את החבל הזה במטר אחד בלבד. מה רדיוס גלקסיית שביל החלב? לומר את האמת - זה לא משנה. לכו תמצאו, תעשו את החישוב, וכשתגמרו, יוכל חתול לעבור בנוחות בכל מקום, על פני מיליוני שנות - אור, דרך ה - 16 ס"מ שמתחת לחבל המקיף את כדור הגלקסיה.

הנה תרגיל משלים: קצצו חזרה מטר אחד מהחבל המקיף את הגלקסיה, מתחו וחברו אותו מחדש. עכשיו לא יוכלו שום חתול ושום קרציה על פני כל מיליוני שנות - האור המשתרעים סביב הכדור לעבור תחת החבל. ואפשר גם כך: הוסיפו 16 ס"מ לרדיוס הגלקסיה כולה, כך שהיא תתפח בשיעור זה לכל הכיוונים על פני מיליוני שנות - אור. התוספת להיקפה? מטר אחד.

עם המסקנה הזאת תוכלו להשלים בכמה דרכים: א) אחרי הצבות של כל מיני מספרים גדולים וקטנים וחישובי התוצאות, ב) אחרי אימוץ החשיבה הויזואלית, ג) אחרי הבנת הקשר האלגברי בין ההיקף לרדיוס. מבט במשוואת היקף המעגל מראה לנו מיד: אין בה שום התייחסות לגודל המעגל. לכן - הגיוני או לא - תוספת מטר להיקף מעגל תגדיל את הרדיוס בכ 16 ס"מ בין אם מדובר בכדורגל או בגלקסיה. מסקנה: החשיבה המתמטית יכולה לראות דברים מסוימים טוב יותר מהשכל הישר. וזאת לא מפני שהיא מנוגדת לו אלא כי היא חסינה לכמה מהמלכודות האורבות לחשיבה הויזואלית.

מה הייתה ההפשטה הבאה במתמטיקה? אם המשוואה האריתמטית פועלת על מספרים והמשוואה האלגברית פועלת על אותיות המייצגות מספרים, המשוואה הדיפרנציאלית פועלת על פונקציות, שהן עצמן מעין משוואות. גם כאן, כפי שנראה בפרק 8. 8, רמת ההפשטה החדשה מאפשרת טכנולוגיה מתקדמת עוד יותר. מה לגבי אותם תחומי מתמטיקה מופשטים לחלוטין שאין להם כל שימוש? זה בדיוק העניין: אין להם שימוש כיום, אבל כפי שנראה בהמשך כבר היו ענפים רבים של המתמטיקה העיונית שהתגלו מאוחר יותר כמתאימים לטיפול בבעיה מציאותית כלשהי. נראה, על כן, כי כוחה של המתמטיקה גדול יותר ככל שהיא מופשטת יותר.

* פילוסופיה - אי שלמות שואפת לאינסוף - חלק 2.
להיות סלב ויתור חלום גלקסיות אלגוריתמים סוד המציאות בעיה להגיב אלוהים ברא את העולם משפחה להביא הוכחות אינסוף פילוסופיה שאיפות שלמות
איך ליהנות מהחיים הרגילים? למה אני לא נהנה מהחיים? מה מונע מאנשים להיות מאושרים? איך להפסיק לרדוף אחרי מטרות בלתי אפשריות? איך לחזור להנאות הקטנות? מה הסיבה שבגללה אדם לא נהנה מהחיים הרגילים? איך נוצרות שאיפות גדולות? אני חייב להיות משהו מיוחד כדי ליהנות, לרדוף אחרי דברים גרנדיוזיים, ליהנות גם בלי לכבוש את העולם, מדוע קשה לאנשים ליהנות גם כשיש להם הכל? מה עושים עם הצורך להיות משהו מיוחד? מטרות גרנדיוזיות, למה צריך לבדוק את השורש של הבעיה?
... נהנה מהחיים? מה מונע מאנשים להיות מאושרים? איך להפסיק לרדוף אחרי מטרות בלתי אפשריות? איך לחזור להנאות הקטנות? מה הסיבה שבגללה אדם לא נהנה מהחיים הרגילים? איך נוצרות שאיפות גדולות? אני חייב להיות משהו מיוחד כדי ליהנות, לרדוף אחרי דברים גרנדיוזיים, ליהנות גם בלי לכבוש את העולם, מדוע קשה לאנשים ליהנות גם כשיש להם הכל? מה עושים עם הצורך ... שבגללה אדם לא נהנה מהחיים הרגילים? אליעד כהן מסביר לעומק בהרצאה, מדוע אנשים לא מצליחים ליהנות מהחיים הרגילים שלהם. הנקודה המרכזית שהוא מציג היא שלאנשים רבים יש שאיפה גדולה, לפעמים בלתי מושגת, שלוכדת את תשומת הלב שלהם עד כדי כך שהם לא מסוגלים ליהנות מדברים פשוטים ויומיומיים. הוא מביא כדוגמה אנשים עשירים או מצליחים מאוד, שאינם ... שזה קורה כי אנשים נושאים עמם פקודה פנימית שאומרת להם שהם צריכים להיות משהו מיוחד או גרנדיוזי כדי ליהנות. הפקודה הזו יכולה להגיע מהסביבה, מהמשפחה או אפילו מאיזושהי שאיפה פנימית עמוקה. כל עוד אדם לא משיג את הדבר הגרנדיוזי הזה, הוא לא מסוגל ליהנות מהדברים הפשוטים שבחיים, כמו קפה בבוקר, שיחה נעימה או אפילו הנאה פשוטה מריח של פרחים. איך נוצרות השאיפות הגדולות האלה? אליעד מדגיש ששאיפות כאלה לעיתים קרובות מתחילות בילדות, כאשר אדם מקבל מסר סמוי או גלוי מהוריו או מהחברה שסביבו, שלפיו החיים הרגילים אינם מספיקים. לדוגמה, אם אבא אומר לילדו שהוא חייב ... יחסים זוגית טובה או כשהוא משיג הכנסה פסיבית, כי הפקודה הפנימית עדיין דורשת משהו גדול יותר. הדבר הזה יכול להיות צורך בהכרה, בהצלחה יותר גדולה, בפרסום או אפילו בשאיפה להרגיש אלוהי. כל עוד הדבר הזה לא הושג, האדם ממשיך להרגיש חוסר משמעות, אפילו אם הוא מוקף בשפע. מה עושים עם הצורך להיות משהו מיוחד? אליעד כהן מציע לשאול את עצמך בצורה כנה: האם אני יכול ליהנות מחיים רגילים? המטרה אינה בהכרח לוותר על השאיפות הגדולות אלא להחזיר את היכולת ליהנות גם מדברים פשוטים. אם אדם יבין שהוא יכול ליהנות מחיים רגילים ופשוטים, הוא יוכל להרגיש טוב גם כשהוא לא משיג את המטרות הגרנדיוזיות שלו. לדוגמה, אדם שיש לו שאיפות להיות מפורסם או אהוב על ידי כולם, צריך להבין שמותר לו ליהנות מקפה טוב, מחברה של חברים, או אפילו מהליכה בפארק, גם בלי שהוא כוכב על. כלומר, המטרה היא להגיע לשלווה ...
חרדות, פחדים, מחשבות טורדניות, פוביות, קריירה, עבודה, כסף, פחד להשתגע, שאיפות בחיים, להתקדם בחיים, להרוויח כסף
חרדות, פחדים, מחשבות טורדניות, פוביות, קריירה, עבודה, כסף, פחד להשתגע, שאיפות בחיים, להתקדם בחיים, להרוויח כסף
... פחדים, מחשבות טורדניות, פוביות, קריירה, עבודה, כסף, פחד להשתגע, שאיפות בחיים, להתקדם בחיים, להרוויח כסף האם ... 14 שעות ביום בעבודת כפיים קשה, אז מה? הוא מסביר לאדם שהפחד שלו מוגזם, כי האדם יתרגל אפילו למצבים הגרועים ביותר. האם כדאי לשאוף להרוויח הרבה כסף? אליעד מתייחס לשאיפה להרוויח יותר כסף, ושואל את המאזין כמה כסף ...
אני מחוק, נמחק לי האני, נמחקה לי האישיות, נמחקו לי הרגשות, נמחק לי הרצון, הפרעה נפשית של מחיקת האני, הפרעת אישיות של מחיקת הזהות העצמית, אין לי חשק לכלום, אין לי רצון לכלום, אחדות שקרית ומחלות נפש, הפרעה נפשית ואחדות שקרית
אני מחוק, נמחק לי האני, נמחקה לי האישיות, נמחקו לי הרגשות, נמחק לי הרצון, הפרעה נפשית של מחיקת האני, הפרעת אישיות של מחיקת הזהות העצמית, אין לי חשק לכלום, אין לי רצון לכלום, אחדות שקרית ומחלות נפש, הפרעה נפשית ואחדות שקרית
... הזהות העצמית של האדם? האדם נולד ללא זהות עצמית מגובשת. תינוק שנולד אינו רוצה דברים מורכבים, אלא דברים בסיסיים כמו אוכל או להימנע מכאב. אין לו רצונות לשאיפות מורכבות, כסף או כבוד. עם התבגרותו, האדם מתחיל לפתח רצונות, שאיפות וזהות עצמית, מגדיר לעצמו מה טוב ומה רע, ומגבש את האני שלו. מה קורה כשאדם מאבד את הזהות העצמית שלו? כאשר אדם מאבד את הזהות שלו, הוא חוזר במובן ... זה קורה ומה הפתרון האפשרי לכך. כיצד נוצרת הזהות העצמית? כאשר תינוק נולד, אין לו זהות עצמית מפותחת. אין לו רצונות מורכבים, הוא אינו חושב על כסף, כבוד או שאיפות. כל מה שמניע אותו זה הצורך לאכול ולמנוע כאב. אם יפגע בו משהו, הוא יגיב לכך, אבל אין לו הבדלה בין רצונות או שאיפות כמו אדם בוגר. עם הזמן, ככל שהאדם גדל, הוא מתחיל לפתח רצונות, שאיפות וזהות עצמית - כלומר, הוא מתחיל לשאול את עצמו מי הוא, מה הוא אוהב, מה חשוב לו, מה טוב ומה רע בעיניו. מה קורה כאשר הזהות העצמית נמחקת? ישנם אנשים ... הבדל בין טוב לרע, כסף, כבוד או כל רצון אחר. דבר אינו משמעותי עבורם - לא אוכל, לא בריאות, לא הצלחה, שום דבר. זה מצב קשה מאוד, כי החברה מבוססת על רצונות, שאיפות ומטרות, וברגע שאדם מאבד את היכולת להבדיל בין הדברים ולהרגיש רצון כלשהו, הוא נמצא בבעיה חמורה. כיצד זה קורה? ישנן שתי סיבות מרכזיות שמובילות ...
החיים כתרגילי חשיבה, רצוא ושוב, צריך צמצום בדרך לאושר, גם קצת זה טוב, לעשות פעולות קטנות, כחוט השערה, להיות פרקטי, חשיבה מופשטת, לרצות שלמות, לחשוב בקטן, לחשוב בגדול, להסתכל על השכל שיש בכל דבר
החיים כתרגילי חשיבה, רצוא ושוב, צריך צמצום בדרך לאושר, גם קצת זה טוב, לעשות פעולות קטנות, כחוט השערה, להיות פרקטי, חשיבה מופשטת, לרצות שלמות, לחשוב בקטן, לחשוב בגדול, להסתכל על השכל שיש בכל דבר
... הוא מציג גישה המכילה בתוכה שתי פרספקטיבות מנוגדות לכאורה: הפרספקטיבה של רצוא, שהיא הרצון לשאיפות גדולות מאוד, בלתי מוגבלות, והפרספקטיבה של שוב, שמתמקדת בפעולות הקטנות והמעשיות ביותר שניתן לבצע. לטענתו של אליעד, האדם חייב להחזיק בשתי הפרספקטיבות במקביל, אחרת לא יוכל להתקדם. הפרספקטיבה הראשונה, רצוא, היא הצורך בשאיפות אינסופיות, כגון הרצון להיות אלוהים, לחוות שלמות מוחלטת או להרגיש אינסוף. החשיבות של שאיפות אלו היא ביצירת דחף חזק שיניע את האדם קדימה. מצד שני, אם האדם יישאר רק עם שאיפות אלה, הוא ייתקע ולא יוכל לעשות שום צעד פרקטי, כי השאיפות יהיו גדולות מדי ומופשטות מדי. הפרספקטיבה השנייה, שוב, היא להתמקד בפרטים הקטנים ביותר, אפילו ברמת כחוט השערה. למשל, לשאוף לשפר אפילו פעולה אחת קטנה מאוד, כמו להיות יותר מדויק ... מדוע חשוב לרצות שלמות בכל פעולה קטנה? אליעד מדגיש שלמרות שהשלמות עצמה אינה המטרה הסופית, השאיפה לשלמות חיונית משום שהיא מחייבת את האדם להפעיל את השכל שלו באופן המקסימלי. כשאדם שואף לפתרון מושלם, הוא מכריח את עצמו להיות מדויק יותר, חד יותר ובהיר יותר, וכך השכל שלו מתפתח. למשל, אם אדם רוצה לפתוח בקבוק בצורה מושלמת, הפעולה עצמה אינה חשובה במיוחד, אך עצם ... בדרך זו ויתייחס לחיים כאל סדרת תרגילי חשיבה במטרה לשפר את עצמו, הוא יוכל להגיע בסופו של דבר גם לשאיפות הגבוהות ביותר שלו (כגון להיות אלוהים או להרגיש שלמות רוחנית) וגם למימוש המעשי של מטרות יומיומיות. כך הוא ישלב בין החשיבה הגדולה והמופשטת לבין הפעולות הקטנות והמעשיות בצורה ...
ניהול עובדים, איך לגרום לעובדים שלך לרצות שהעסק שלך יצליח? איך לגרום לעובד לעבוד? לתמרץ עובדים, לתגמל עובדים, ניהול משאבי אנוש, איך לגרום לעובדים להקשיב לך? איך לגרום לעובדים למכור? מהי ערבות הדדית של עובדים? איך לנהל עובדים?
ניהול עובדים, איך לגרום לעובדים שלך לרצות שהעסק שלך יצליח? איך לגרום לעובד לעבוד? לתמרץ עובדים, לתגמל עובדים, ניהול משאבי אנוש, איך לגרום לעובדים להקשיב לך? איך לגרום לעובדים למכור? מהי ערבות הדדית של עובדים? איך לנהל עובדים?
... מהי ערבות הדדית של עובדים? איך לנהל עובדים? איך לגרום לעובדים לרצות בהצלחת העסק שלך? כל מנהל שואף שהעובדים שלו יתייחסו לעסק כאילו הוא שלהם, שירצו שהעסק יצליח בדיוק כמוהו. החלום האולטימטיבי של כל בעל עסק הוא שהעובד לא ... מדוע יחס אישי לעובדים חשוב להצלחת העסק? העובדים שלך הם לא רובוטים ולא עבדים. מדובר בבני אדם עם שאיפות, פחדים, רצונות ובעיות אישיות. אם תתייחס אליהם כאל מספרים או פונקציות, הם יתייחסו אליך כאל בוס בלבד, מישהו שנותן להם ... לעבוד טוב יותר עבורך? יש לך עסק, יש לך עובדים, ואתה רוצה שהם יעבדו בצורה הטובה ביותר עבורך. אתה שואף לכך שלעובדים שלך יהיה אכפת מהעסק שלך בדיוק כמו שלך אכפת ממנו. זהו חלומו של כל מעסיק - שהעובדים שלו ירצו בהצלחת העסק ... כל, חשוב להבין שהעובדים שלך הם לא עבדים, הם לא רכוש שלך, והם לא רובוטים. הם בני אדם עם רגשות, שאיפות, פחדים, ותסביכים אישיים. אם תתייחס אליהם כאל בני אדם, הם יתייחסו אליך בהתאם. אם תתייחס אליהם כאל עובדים בלבד - הם ... - איך לגרום לעובדים שלך לעבוד טוב יותר? להתייחס אליהם כבני אדם, להבין שיש להם צרכים, רגשות, ושאיפות. לתת להם תמריצים כך שהצלחה של העסק תהיה גם ההצלחה שלהם. לבנות מערכת תגמולים שמבוססת על ביצועים אישיים, מחלקתיים ...
דמוקרטיה, אנרכיה, דיקטטורה, הפגנות הקורונה, הפגנות פוליטיות, שמאלנים אנרכיסטים, הדיקטטורה של הקורונה, הפרדת רשויות בדמוקרטיה, איך דמוקרטיה הופכת לדיקטטורה? אנרכיסט שמאלני, הזכות להפגין, אנרכיזם, סכנה לדמוקרטיה הישראלית
דמוקרטיה, אנרכיה, דיקטטורה, הפגנות הקורונה, הפגנות פוליטיות, שמאלנים אנרכיסטים, הדיקטטורה של הקורונה, הפרדת רשויות בדמוקרטיה, איך דמוקרטיה הופכת לדיקטטורה? אנרכיסט שמאלני, הזכות להפגין, אנרכיזם, סכנה לדמוקרטיה הישראלית
... מבקשים להפעיל את רצונם האישי תוך דחיית כל סמכות, בעוד שהדיקטטורים מעוניינים לרכז את כל הכוח בידיהם כדי לשלוט לבד. בשני המקרים, ישנה שאיפה לחופש מוחלט ולשליטה ללא הגבלות. מה חשוב לזכור בסיכומו של דבר? בסיכום ההרצאה, אליעד ... במטרה למוטט את הסדר ולהחליפו באי - סדר מוחלט. מהי דיקטטורה וכיצד היא פוגעת בדמוקרטיה? גם דיקטטורה נחשבת לסכנה חמורה לדמוקרטיה. אדם בעל שאיפות דיקטטוריות לא מעוניין לקבל ביקורת מכוחות שלטוניים אחרים (כמו בתי משפט ומשטרה), ולכן ... אנשי מפתח לפי מידת נאמנותם אליו, במקום לפי מקצועיותם. במצב כזה, עלולים להיחלש מוסדות כמו בתי משפט, משטרה ותקשורת חופשית. האדם בעל השאיפות הדיקטטוריות מנצל את הדמוקרטיה כדי לבטל אותה צעד אחר צעד. לאורך ההיסטוריה יש דוגמאות, ... עשוי לעשות זאת בדרכי שלום וחוק, על מנת להישאר במסגרת דמוקרטית. מדוע יש הטעיה ציבורית בין אנרכיה לבין הפגנה לגיטימית? כאשר אדם בעל שאיפות דיקטטוריות או גורם שלטוני מסוים רוצה להסיט את תשומת הלב ממהלכיו, הוא עלול לתייג כל ...
זוגיות עם אשה חזקה / נשים חזקות / להיות אישה חזקה - האם "אישה חזקה" היא באמת חזקה או שזו רק אשליה? פמיניזים, נשים פמיניסטיות, מהי אישה חזקה? מהי חוזקה אמיתית? האם כדאי לבחור בת זוג "חזקה" או דווקא "חלשה"? האם פער כלכלי ומקצועי משפיע על הזוגיות? למה בני אדם מרגישים צורך בזהות מוגדרת? איך תודעה גבוהה משפיעה על יכולת ההכלה והסבל? מדוע אנשים רוצים להרגיש רע? מהו חופש אמיתי ומה ההבדל בין בחירה לשליטה? איך לצאת מהמטריקס? מה הופך אדם לחזק?
... הוא מסביר שפער משמעותי בהישגים ובמצב הכלכלי עשוי להוביל לחוסר איזון בזוגיות. למשל, אם הגבר נתפס כמי שאינו מכניס כסף או נתפס כחסר שאיפות או כמישהו שלא עושה דבר מוחשי בחייו, האישה הנורמלית עלולה לראות אותו כחלש או חסר ערך. לכן, גם אם הגבר מתעסק בפילוסופיה עמוקה, נשים רבות יתקשו ... ליצור חוסר איזון בזוגיות. במיוחד אם הגבר אינו נתפס כמי שמכניס כסף או פועל באופן מסודר בחייו. במצב כזה, האישה עשויה לראות את הגבר כחסר שאיפות, מה שעלול להחליש את הקשר הזוגי. אליעד מציין שרוב הנשים הנורמליות, כהגדרתו, מצפות מהגבר לעשייה מוחשית, ואם הן אינן רואות זאת - הן מתקשות להעריך את ... מהגבר לעשייה, מטרה, או הכנסה קבועה. אם הן רואות גבר שלא עושה כלום, גם אם הוא לומד את הספר להיות אלוהים, הן יפרשו את זה כבטלה או חוסר שאיפה. האם הצורך להיכנס לדמות קבועה נובע מחוסר הבנה של המשחק? אחת ההבנות העמוקות שעולות היא שהצורך של האדם להיאחז בזהות - כמו להיות דתי, או צמחוני, או ... קיום מערכת זוגית - האם זו הדרך בה אנחנו בוחרים לגור ביחד כי אנחנו פשוט לא רוצים להיות לבד, או שמא יש בה משהו עמוק יותר, כמו תמיכה הדדית ושאיפה משותפת למטרות מחיי היום - יום ועד התפתחות אישית. דוברים שונים מחדדים את האמונה כי כאשר אדם מרגיש בטוח בעצמו ובחיים שלו, יש לו פחות צורך בבן זוג ...
שאפתנות / תעוזה / אומץ / ביטחון עצמי / אמונה עצמית - מהי מהותן?
שאפתנות תעוזה אומץ ביטחון עצמי אמונה עצמית - מהי מהותן? שאיפות = רצונות. אדם שאפתן = אדם שיש לו רצונות שנחשבים לגדולים. מהותה של השאפתנות, היא הרצון של האדם לחוות שלמות ולהתקרב אל השלמות. אם אדם אינו שאפתן, הוא לעולם לא יוכל להגיע אל השלמות. שאפתנות, תעוזה, אומץ, ביטחון עצמי, אמונה עצמית וכולי, הן תכונות נדרשות כדי להגיע אל השלמות. רק אדם שאפתן מסוגל לא להתפשר על בינוניות אלא להגיע אל השלמות. מצד שני, השאפתנות גם מפריעה לאדם ליהנות מהטוב שיש במציאות בכל רגע. השאפתנות גורמת לאדם לרצות כל הזמן משהו אחר שנראה כטוב יותר. השאפתנות גורמת לאדם לא ליהנות ממה שיש לו. השאפתנות גורמת לאדם להרגיש תחושה של חסר ולא משנה מה יהיה לו. גם אם יהיה לאדם את כל מה שהוא רוצה באמת, גם אז הוא ירגיש חסר. הוא יהיה חסר את המצב של לא להיות חסר כלל. בכל מקרה, לשאפתנות יש גם צד שמפריע לאדם להיות מאושר. אז מה עושים? תשובה: הופכים את השאפתנות לאמיתית. פירוש: על האדם לאמת ולראות כי השאיפות שלו אכן ראויות. על האדם לשאול את עצמו האם הוא באמת צריך לשאוף ולרצות את מה שהוא רוצה? מדוע הוא שואף ורוצה את מה שהוא רוצה? מה זה שונה מהותית ממה שכבר יש לו כרגע? על האדם לוודא כי השאיפות שלו אכן אמיתיות וטובות. כאשר השאיפות הן אמיתיות, על האדם לשאוף אל הטוב ביותר = השלמות המוחלטת של תחושת האושר הפנימי של האדם. אך כאשר השאפתנות היא מיותרת, פשוט מוותרים עליה כי אין בה צורך. לסיכום: אין טוב יותר מאשר שאפתנות ושאיפות אמיתיות וטובות שמובילות את האדם אל השלמות האמיתית. ...
אושר / חיפוש האושר - האם אושר זו תכונה מולדת? האם האדם נולד מאושר?
... כלשהו. תינוק אינו יודע להבדיל בין טוב לרע, וממילא הוא אינו יכול שלא להיות מאושר. חוסר אושר = חוסר קבלת המציאות ברגע הזה = חשיבה שמציאות אחרת תהיה טובה יותר. כאשר תינוק נולד הוא מקבל את המציאות כפי שהיא. אין לו שאיפות, הוא לא חושב שמגיע לו שום דבר והוא לא רוצה חסר שום מציאות שונה מהמציאות שלו. בכי של תינוק שונה מ: חוסר אושר. אושר = חוויה סובייקטיבית של התודעה של האדם את ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שאיפות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: שאיפות, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שאיפות, איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בזוגיות? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשתול מחשבות? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך להאמין בעצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך לפרש חלומות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? בשביל מה לחיות? למה העולם קיים? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לילדים, מאמן אישי לחיים, קואצ'ינג לילדים בנושאי שאיפות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 21:52:10 - wesi4