ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תרגיל ✔ויפסנה - מדיטציה - תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא ✔תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא [i] מאת המכובד מַהָאסִי סַיָאדוֹ Practical... -...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨ויפסנה - מדיטציה - תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא
תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא [i]

מאת המכובד מַהָאסִי סַיָאדוֹ

Practical Vipassan meditational Exercises

By Venerable Mahs Saydaw

תרגול ויפסנא או מדיטצית תובנה הוא המאמץ להבין בצורה מדויקת את טבע התופעות המנטליות והחומריות של אדם בתוך עצמו. תופעות חומריות (פיזיות, גופניות) הן הדברים שאדם תופס בבהירות סביבו ובתוכו (כלומר, גופו עצמו מורכב מקבוצת תופעות חומריות - rpa). תופעות מנטליות הן פעילויות של תודעה או הכרה (nma). התופעות המנטליות - חומריות האלו (nma-rpa) נתפסות בבהירות כאשר דברים או אובייקטים נראים, נשמעים, מריחים, נטעמים, באים במגע, או עולים במחשבה. עלינו לעשות את עצמנו מודעים לתופעות האלו על ידי התבוננות בהן וציון שלהן באופן הבא: 'ראייה, ראייה', 'שמיעה, שמיעה', 'הרחה, הרחה', 'טעימה, טעימה', 'נגיעה, נגיעה', או 'חשיבה, חשיבה' [ii]. בכל פעם שהמתרגל רואה, שומע, מריח, טועם, נוגע או חושב, עליו לציין את העובדה. אולם, בתחילת התרגול המתרגל לא יכול לציין את כל האירועים האלו ועל כן, על המתרגל להתחיל בציון האירועים הבולטים והנתפסים בקלות.

עם כל פעולת נשימה, הבטן עולה ויורדת - התנועה הזו תמיד ברורה וניכרת. זה המאפיין החומרי הידוע כאלמנט התנועה (vyodhtu), על המתרגל להתחיל בציון התנועה הזו. על ידי התבוננות מנטלית בתנועת הבטן אתה תגלה שהבטן עולה כאשר אתה שואף, ויורדת כאשר אתה נושף. עליך לציין מנטלית את העלייה כ - 'עלייה', ואת הירידה כ - 'ירידה'. במקרה והתנועה לא ברורה דיה על ידי ציון מנטלי בלבד, נגע בבטן בעזרת כף ידך בזמן התנועה. אל תנסה לשנות את התנהגות הנשימה שלך - אל תאט אותה, ואל תאיץ אותה, כמו כן, אל תנשום בחוזקה. אתה תתעייף אם תשנה את התנהגות הנשימה שלך. לכן נשום בקצב נורמאלי, התבונן וציין את העלייה והירידה של הבטן כפי שהם קורים. ציין אותם מנטלית, לא מילולית.

במדיטצית ויפסנא, השם או מה שאתה אומר לא משנים. מה שמשנה באמת הוא לדעת או לתפוס. בזמן ההתבוננות בעליית הבטן, עשה זו מתחילתה של התנועה עד סופה כאילו אתה רואה אותה במו עיניך. עשה זאת גם עם תנועת הירידה. התבונן בתנועת העלייה בדרך כזו שהמודעות שלך אליה היא בהתאמה מלאה עם התנועה עצמה. התנועה והמודעות המנטלית אליה אמורים לחפוף בדיוק כמו שאבן נזרקת פוגעת במטרה. פעל בדומה גם לגבי תנועת הירידה.

בזמן שאתה מתבונן מנטלית בתנועת הבטן התודעה שלך עלולה לנדוד למקומות אחרים (כמו חשיבה). גם את זה חייבים לציין מנטלית 'נדידה, נדידה'. כאשר מציינים זאת פעם או פעמיים, התודעה מפסיקה לנדוד, ובמקרה זה עליך לחזור לההתבונן בעליית וירידת הבטן. אם התודעה מגיעה למקום כלשהוא, ציין זאת 'הגעה, הגעה'. לאחר מכן חזור לעליית וירידת הבטן. אם אתה מדמיין מפגש עם מישהו, ציין זאת 'מפגש, מפגש'. לאחר מכן חזור לעלייה ולירידה. אם אתה מדמיין מפגש ושיחה עם מישהו, ציין זאת 'שיחה, שיחה'.

בקצרה, כל מחשבה או הרהור שקורה צריך להיות מצויין. אם אתה מדמיין, ציין זאת כ - 'דמיון, דמיון'. אם אתה חושב, 'חשיבה'. אם אתה מתכנן, 'תכנון'. אם אתה תופס, 'תפיסה'. אם אתה מהרהר, 'הרהור'. אם אתה מרגיש מאושר, 'אושר'. אם אתה מרגיש משועמם, 'שעמום'. אם אתה מרגיש שמח, 'שמחה'. אם אתה מרגיש מיואש, 'יאוש'. התבוננות בכל הפעילויות האלו של ההכרה נקרא צִ'יטָאנוּפַּסַנַה (cittnupassan).

כיוון שאנו נכשלים לציין את כל פעילויות ההכרה האלו, אנו נוטים לזהות אותם עם ישות או אדם. אנו נוטים לחשוב שזה 'אני' שמדמיין, חושב, מתכנן, יודע או תופס. אנו חושבים שישנו אדם, אשר מאז הילדות היה חי וחושב. בעצם, אף אדם כזה לא קיים. בעצם, יש רק את הרצף המתמשך של פעילויות ההכרה האלו. לכן עלינו להתבונן בפעילויות ההכרה ולדעת את טבען כפי שהן. אם כך, עלינו לציין כל פעולת הכרה בדיוק ברגע בו היא מופיעה. כאשר היא מצויינת, היא נוטה להעלם, ואז אנו חוזרים להתבוננות בעלייה והירידה של הבטן.

כאשר אתה יושב למדוט לזמן ארוך, תחושות של נוקשות וחום יופיעו בגופך. גם אלו צריכות להיות מצויינות בתשומת לב. בדומה גם עם הרגשות של כאב ועייפות. כל התחושות וההרגשות האלו הן דוּקְהַוֵודַנָא (dukkhavedan, הרגשות אי - נוחות), התבוננות בהן היא וֵדָאנוּפַּסַנַה (vedannupassan). הכישלון או אי ההצלחה לציין תחושות אלו גורם לך לחשוב, "אני נוקשה, חם לי, כואב לי. עד לפני רגע הייתי בסדר. עכשיו לא נוח לי עם התחושות הלא נעימות האלו. " ההזדהות עם התחושות האלו היא מוטעית. בעצם אין 'אני' שמעורב כאן, אלא רק רצף של תחושה לא נעימה חדשה בזו אחר זו.

דבר זה הוא בדיוק כמו רצף מתמשך של אימפולסים חשמליים חדשים שמדליק נורת חשמל. בכל פעם שמגע לא נעים נקלט בגוף, תחושות לא נעימות מופיעות בזו אחר זו. התחושות האלו צריכות להיות מצויינות בתשומת לב ובריכוז, בין אם הן תחושות נוקשות, חום, או כאב. בתחילת תרגול המדיטציה התחושות הללו עלולות להתעצם ולהוביל לרצון לשנות את תנוחת הגוף, רצון זה צריך להיות מיודע, ולאחר מכן על המתרגל צריך לחזור להתבונות בתחושות הנוקשות, חום וכו'.

ישנו ביטוי האומר "סבלנות מובילה לניבּאנה (נירוואנה). " האמירה הזו רלוונטית במיוחד לתרגול מדיטציה. אדם חייב להיות סבלני בתרגול. אם המתרגל משנה או מזיז את תנוחת הגוף שלו לעיתים קרובות מדי כיוון שהוא לא יכול לסבול את תחושת הנוקשות או החום שמופיעים, ריכוז נכון (sammsamdhi) לא יכול להתפתח, ותובנה לא יכולה להיווצר, כך שלא ניתן להשיג את ידיעת הדרך (magga), פרי ידיעת הדרך הזו (phala) או ניבּאנה. לכן דרושה סבלנות בתרגול מדיטציה. בדרך כלל זו סבלנות לתחושות לא נעימות. ברגע שמופיעות תחושות כאלו על המתרגל לא לשנות את תנוחתו באופן מיידי, אלא להמשיך בסבלנות, ורק לציין אותן כ - 'נוקשות, נוקשות' או 'חום, חום'. תחושות לא נעימות מתונות ייעלמו אם המתרגל יתבונן בהן בסבלנות. כאשר הריכוז חזק, אפילו תחושות עזות נוטות להעלם. אז המתרגל חוזר להתבוננות בעלייה והירידה של הבטן.

כמובן שהמתרגל יהיה חייב לשנות את תנוחת גופו אם התחושות לא נעלמות אפילו לאחר זמן התבוננות ארוך, או אם הן הופכות בלתי נסבלות. על המתרגל להתחיל בציון 'רצון לשנות תנוחה, רצון לשנות תנוחה'. אם המתרגל מרים את זרועו, עליו לציין זאת כ - 'הרמה, הרמה'. אם המתרגל נע עליו לציין זאת כ - 'תנועה, תנועה'. התנועה הזו צריכה להיעשות בעדינות ולהיות מצוינת 'הרמה, הרמה', 'תנועה, תנועה' ו - 'נגיעה, נגיעה'.

אם הגוף מתנדנד, ציין זאת 'נדנוד, נדנוד'. אם אתה מרים את כף רגליך, ציין זאת כ - 'הרמה, הרמה'. אם אתה מניע אותה, ציין זאת כ - 'תנועה, תנועה'. אם אתה מניח אותה, ציין זאת כ - 'הורדה, הורדה'. כאשר אין יותר תנועה, חזור להתיידע לעליית וירידת הבטן. אסור שיהיו מרווחים או השהיות, אלא רציפות מלאה בין פעולת התבוננות קודמת לזו שאחריה, בין מצב ריכוז (samdhi) אחד למשנהו, בין פעולת חקירה קודמת לזו העוקבת. רק אז ייווצרו שלבי בגרות עוקבים ומתקדמים בהבנה של המודט. ידיעת הדרך ופרי ידיעת הדרך התואם (magga-a & phala a) יכולים להיות מושגים רק כאשר יש מומנטום נצבר שכזה.

תהליך המדיטציה דומה להפקת אש באמצעות שפשוף נמרץ ובלתי פוסק של שני מקלות עץ יחד כדי שייווצר חום חזק דיו להבעיר אש, באותו אופן, מדיטצית ויפסנא צריכה להיות מתמשכת ובלתי פוסקת, ללא כל מרווח בין פעולות הציון, בלי התחשבות איזו תופעה מופיעה. לדוגמה, אם תחושת עקצוץ מופיעה בזמן התרגול והמודט רוצה לגרד כיוון שקשה לסבול אותה, יש לציין הן את התחושה והן את הרצון לגרד מבלי להפטר מהתחושה מייד על ידי גירוד.

אם המתרגל מתמיד העקצוץ בדרך כלל יעלם, במקרה זה הוא יחזור להתבונן בעליית וירידת הבטן. אם העקצוץ לא נעלם, המתרגל יכול להפסיק אותה בעזרת גירוד אך ראשית יש לציין את הרצון לעשות זאת. כל התנועות המעורבות בתהליך הפסקת העקצוץ צריכות להיות מצוינות, במיוחד הנגיעה, המשיכה והדחיפה, ותנועות הגירוד, ולבסוף יש לחזור לעליית וירידת הבטן.

בכל פעם שאתה משנה את תנוחת הגוף שלך, התחל בציון הכוונה או הרצון לשנות, והתבונן בכל תנועה בתשומת לב, כגון התרוממות מתנוחת הישיבה, הרמה, הנעה ומתיחת היד. עליך לציין את התנועות באותו זמן שאתה עושה אותן. כאשר גופך מתנודד קדימה, היה מודע לכך. כאשר אתה קם, הגוף הופך קל ומתרומם. רכז את תודעתך בכך, עליך לציין זאת בעדינות 'קימה, קימה'.

מודט צריך להתנהג כמו אדם נכה וחלש. אנשים במצב בריאותי תקין קמים בקלות ובמהירות, או בפתאומיות. אולם לא כך במקרה של נכים חלשים, אשר עושים זאת באיטיות ובעדינות. המצב דומה גם במקרה של אנשים הסובלים מכאבי גב אשר קמים בעדינות כדי להימנע מלגרום לעצמם כאב עז. כך גם עם מודטים, עליהם לעשות שינויים בתנוחתם בהדרגה ובעדינות, רק כך מודעות, ריכוז ותובנה יהיו בהירים. לכן, התחל בתנועות הדרגתיות ועדינות. כאשר המודט קם, עליו לעשות זאת בעדינות כמו נכה, ובאותו זמן לציין 'קימה, 'קימה'. ויותר מכך: למרות שהעיניים רואות, המודט חייב להתנהג כמו עיוור. בדומה גם כשהאוזניים שומעות. בזמן שהמודט עושה מדיטציה הוא צריך לדאוג רק להתבוננות וציון. מה שהוא רואה או שומע הם לא הדאגה שלו. לכן לא משנה אילו דברים מוזרים או מעניינים הוא רואה או שומע, עליו להתנהג כאילו הוא לא רואה או שומע, אלא רק להתבונן בהם בתשומת לב.

כאשר המודט עושה תנועות עם הגוף עליו לעשות אותם באיטיות, להניע בעדינות את הזרועות והרגליים, לכופף או למתוח אותן, להוריד או להרים את הראש. כאשר הוא קם מתנוחת ישיבה, עליו לעשות זאת בהדרגתיות, ולציין זאת כ - 'קימה, קימה'. כאשר אתה מתיישר ונעמד, ציין זאת כ - 'עמידה, עמידה'. כאשר אתה מביט לכאן ולכאן, ציין זאת כ - 'מבט, ראייה'. כאשר אתה הולך, ציין את הצעדים, אם הם נעשים ברגל ימין או שמאל. עליך להיות מודע לכל התנועות המעורבות בזו אחר זו, מהרמת הרגל עד להורדתה. ציין כל צעד שנלקח, בין אם הוא ברגל ימין או שמאל. זו הדרך להתבוננות וציון כאשר המתרגל הולך במהירות.

זה יספיק אם תציין באופן זה כאשר אתה הולך מהר או הולך מרחק מה. כאשר הולכים לאט או בהליכת מדיטציה (cankama) יש לציין שלושה שלבים בכל צעד: כאשר כף הרגל מורמת, כאשר היא נדחפת קדימה, וכאשר היא מורדת. התחל בציון תנועות ההרמה וההורדה. על המתרגל להיות מודע לגמרי לעליית כף הרגל. בדומה גם כאשר כף הרגל יורדת, על המתרגל להיות מודע לנפילה 'הכבדה' של כף הרגל.

על המתרגל ללכת ולציין 'עלייה, ירידה' עם כל צעד. תהליך ההתבוננות והציון יהיה קל יותר לאחר כיומיים. אז המשך לציון שלושת התנועות כפי שתואר קודם, כ - 'הרמה, קידום, הורדה'. בתחילה יהיה מספיק לציין תנועה אחת או שתיים בלבד - 'צעד ימין, צעד שמאל' כאשר הולכים מהר ו - 'הרמה, הורדה' כאשר הולכים לאט. אם בזמן שאתה הולך עולה בך רצון לשבת, ציין זאת כ - 'רצון לשבת, רצון לשבת'. כאשר אתה ממש מתיישב, התבונן בתשומת לב בירידה 'הכבדה' של גופך.

כאשר אתה יושב, התבונן וציין את התנועות המלוות בארגון רגליך וזרועותיך. כאשר אין תנועות מעין אלו, התבונן וציין את העלייה והירידה של הבטן. אם בזמן שאתה עושה זאת, עולות תחושות נוקשות או חום בחלק כלשהו של גופך, ציין אותן. מייד לאחר מכן חזור ל'עלייה, ירידה'. אם עולה רצון לשכב לנוח, ציין אותו ואת התנועות השונות של רגליך וזרועותיך בזמן שאתה נשכב. ההרמה של הזרוע, ההנעה שלה, ההנחה של המרפק על גבי הרצפה, התנודה של הגוף, המתיחה של הרגליים, ההרפיה של הגוף כאשר אתה מתכונן לשכב לאיטך - כל התנועות הללו צריכות להיות מצוינות.

זה עניין חשוב לציין באופן זה כאשר אתה נשכב. בזמן התנועה הזו (של השכיבה), אתה יכול להשיג תובנה מובחנת (כלומר, ידיעת הדרך והפרי שלה). כאשר ריכוז ותובנה חזקים דיים, תובנה מובחנת יכולה להגיע בכל רגע. היא יכולה להופיע בכיפוף יחיד של הזרוע או במתיחה יחידה של הזרוע. בדיוק כך המכובד אננדה (nanda) הפך לארהנט.

המכובד אננדה ניסה בכל כוחו להשיג ארהנטיות במשך הלילה שלפני האסיפה הבודהיסטית הראשונה. הוא תרגל כל אותו הלילה מדיטצית ויפסנא הידועה כקָאיַגָטַאסָטִי (kyagatsati), כשהוא מתבונן ומציין את צעדיו, ימין ושמאל, הרמה קידום והורדה של כף הרגל, ציון של כל אירוע, כולל הכוונה ללכת והתנועות הפיזיות הכרוכות בהליכה. למרות שהדבר נמשך כמעט עד עלות השחר, הוא עדיין לא השיג ארהנטיות. הוא שם לב לכך שתרגל מדיטצית הליכה בצורה מוגזמת, ובכדי לאזן את גורם הריכוז עם גורם המאמץ, היה עליו לתרגל מדיטציה בתנוחת שכיבה לזמן מה, וכך הוא נכנס אל חדרו, התיישב על המיטה והחל להישכב. בעוד הוא עושה זאת ומציין 'שכיבה, שכיבה', הוא השיג ארהנטיות בו ברגע.

המכובד אננדה היה רק בשלב הדרך של 'נכנס - לדרך' (sotpanna) לפני שהוא נשכב. משלב הנכנס - לדרך הוא הגיע לשלבים של השב - פעם - אחת (sakadagmi), שאינו - שב (angmi), וארהנט (השלב האחרון של הדרך). ההגעה לשלושת השלבים העוקבים האלו של הדרך הגבוהה יותר לקחו רגע אחד בלבד. זכור את דוגמת הישג הארהנטיות של המכובד אננדה, הישג כזה יכול להגיע בכל רגע ולא חייב לארוך זמן רב.

לכן מתרגלים צריכים תמיד להתבונן ולציין בחריצות. על המתרגל לא להרפות את מאמציו במחשבה "ההפסקה הזאת בטח לא תשנה הרבה". כל התנועות הכרוכות במעבר לשכיבה, כולל סידור הזרועות והרגליים, צריכות להיות מצוינות בתשומת לב ללא הפסקה. אם אין תנועה עליך לחזור להתבוננות וציון העלייה והירידה של הבטן. אפילו כאשר נהיה מאוחר ומגיע הזמן לישון, על המתרגל לא להפסיק את ההתבוננות. מתרגל רציני ונמרץ באמת צריך לתרגל מודעות כאילו ויתר על השינה בכלל. על המתרגל להמשיך ולמדוט עד שהוא נרדם. אם המודעות חזקה, המתרגל לא יירדם כלל. אך אם העייפות חזקה יותר, המתרגל יירדם. כאשר המתרגל חש מנומנם, עליו לציין זאת כ - 'נמנום, נמנום', אם עפעפיו של המתרגל נעצמות, עליו לציין זאת כ - 'עצימה, עצימה', אם הן הופכות 'כבדות' עליו לציין זאת כ - 'כבד', אם הן כואבות, עליו לציין זאת כ - 'כאב'. כאשר הוא מציין כך, יתכן והעייפות תעבור והעיניים יהפכו שוב ערניות. אז על המתרגל לציין זאת כ - 'ערנות, ערנות' ולהמשיך בציון העלייה והירידה של הבטן. אולם עד כמה שהמתרגל יהיה נחוש, אם עייפות אמיתית מגיעה, הוא יירדם. בתנוחת שכיבה לא קשה להירדם, זה די קל בסך הכל. אם אתה מתרגל בתנוחת שכיבה, די מהר אתה הופך מנומנם ועלול להירדם בקלות. לכן מתרגלים מתחילים לא צריכים לתרגל בתנוחת שכיבה, עליהם לתרגל יותר בתנוחות ישיבה והליכה. אולם, כאשר נהיה מאוחר ומגיע הזמן לישון, על המתרגל למדוט בתנוחת השכיבה, כשהוא מציין את עליית וירידת הבטן. כך המתרגל יירדם בטבעיות.

הזמן בו המתרגל ישן הוא זמן המנוחה שלו, אך המתרגל הרציני יגביל את זמן השינה לארבע שעות. זהו 'זמן חצות' המורשה על ידי הבודהה. ארבע שעות שינה הן די והותר. אם המתחיל חושב שארבע שעות שינה אינן מספיקות לבריאותו, הוא יכול להאריך אותן לחמש או שש שעות. שש שעות יספיקו לבטח.

מייד עם ההתעוררות על המתרגל להמשיך בהתבוננות. המתרגל אשר נחוש להשיג את ידיעת הדרך ופרי ידיעת הדרך צריך לנוח מתרגול המדיטציה רק כאשר הוא ישן. בכל זמן אחר, בכל רגע שהוא ער, עליו להתבונן ברציפות ללא הפסקה. לכן, ברגע שהמתרגל מתעורר, עליו לציין את מצב ההתעוררות כ - 'התעוררות, התעוררות'. אם הוא אינו יכול להיות מודע לכך עדיין, עליו להתחיל מציון העלייה והירידה של הבטן.

אם המתרגל מתכוון לקום מהמיטה, עליו לציין זאת כ - 'כוונה לקום, כוונה לקום'. לאחר מכן הוא צריך להתיידע לתנועות שהוא עושה בידיו וברגליו. כאשר הוא מרים את ראשו להתיישב, הוא מציין זאת כ - 'הרמה, הרמה'. כאשר הוא יושב, הוא מציין זאת כ - 'ישיבה, ישיבה'. אם הוא עושה תנועות כלשהן כשהוא מארגן את ידיו ורגליו, גם התנועות האלו צריכות להיות מצוינות. אם אין שינויים כאלו, על המתרגל לשוב להתבוננות בתנועות העלייה והירידה של הבטן.

המתרגל צריך להתבונן כאשר הוא רוחץ את פניו וכאשר הוא מתרחץ. כיוון שהתנועות הכרוכות בפעילויות האלו הן די מהירות, עליו לציין כמה שיותר מהן עד כמה שהדבר אפשרי. ישנן גם את פעולות ההתלבשות, סידור המיטה, פתיחה וסגירה של הדלת, כל אלו גם כן צריכות להיות מצויינות בדיוק רב ככל האפשר.

כאשר המתרגל אוכל ומביט בשולחן, עליו לציין זאת כ - 'הסתכלות, ראיה, הסתכלות, ראייה'. כאשר המתרגל מושיט את ידו אל האוכל, נוגע בו, לוקח אותו, מארגן אותו, ומביא אותו אל פיו, מניע את ראשו ושם את האוכל בפיו, מוריד את ידו ומרים את ראשו שוב, כל התנועות האלו צריכות להיות מצוינות בדייקנות. (דרך זו של אכילה היא בהתאם לאופן האכילה בבורמה. אלו שאוכלים בעזרת מזלג וכף או מקלות אכילה צריכים לציין את התנועות המתאימות בהתאם).

כאשר המתרגל לועס את האוכל, עליו לציין זאת כ - 'לעיסה, לעיסה'. כאשר המתרגל מודע לטעם האוכל, עליו לציין זאת כ - 'טעם, טעם'. כאשר הוא מפסיק ללעוס ובולע את האוכל וכאשר האוכל יורד במורד הגרון, עליו לציין את כל האירועים האלו. בדרך זו המתרגל צריך להתיידע בכל טעימה שהוא עושה. כאשר המתרגל אוכל מרק, כל הפעולות הכרוכות בכך כגון הושטת היד, הוזזת הכף, לקיחת המרק בעזרת הכף וכו', צריכות להיות מצוינות. להתבונן בצורה זו בזמן הארוחה זה עניין לא קל מאחר ויש הרבה דברים שצריך לציין. רוב הסיכויים שהמתרגל המתחיל יחמיץ כמה מהפעילויות שצריך לציין, אך עליו להיות החלטי ונחוש להיות מודע לכולם. המתרגל לא יכול כמובן להימנע מלהתעלם מחלק מהם, אך כאשר הריכוז של המתרגל מתגבר, הוא יוכל להיות מודע לכל האירועים האלו בדייקנות.

ציינתי הרבה דברים שהמתרגל צריך להציין אותם, אך בקצרה, ישנם רק כמה דברים שצריך לזכור. כאשר אתה הולך מהר, ציין 'צעד ימין', 'צעד שמאל', ו - 'הרמה, הורדה' כשאתה הולך לאט. כאשר אתה יושב ללא מעשה, התבונן בעליית וירידת הבטן. עשה זאת גם כאשר אתה שוכב אם אין דבר אחר להתבונן בו במיוחד. כאשר אתה מתבונן כך, אם המחשבות נודדות, ציין את פעילויות התודעה המופיעות. לאחר מכן חזור לעליית וירידת הבטן. התבונן גם בתחושות הנוקשות, כאב, אי - נוחות וגירוד ברגע שהן מופיעות. לאחר מכן חזור לעליית וירידת הבטן. התבונן גם בכיפוף, מתיחת והנעת האיברים, כיפוף והרמת הראש, תנודת הגוף והתיישרות הגוף, כאשר הן קורות. לאחר מכן חזור להתבונן לעליית וירידת הבטן.

כאשר המודט ממשיך לתרגל כך, הוא יוכל לציין יותר ויותר מהאירועים האלו. בתחילה, כאשר המחשבות עדיין נודדות לכאן ולשם, המתרגל עלול לפספס דברים רבים, אך אל לו להתייאש. כל מתרגל מתחיל פוגש באותם קשיים, אך ככל שהוא נעשה יותר מיומן, הוא הופך מודע לכל פעולה של נדידת מחשבות עד אשר, לבסוף, התודעה לא נודדת עוד. אז התודעה שקועה באובייקט הקשב שלה, פעולת המודעות הופכת כמעט סימולטאנית עם אובייקט הקשב שלה. במילים אחרות, עליית הבטן מתרחשת בו זמנית עם פעולת הציון שלה, ובדומה גם עם ירידת הבטן.

האובייקט הפיזי של הקשב והפעולה המנטלית של הציון מתרחשות כזוג. בהתרחשות הזו לא מעורב כל אדם או אינדיבידואל, רק האובייקט הפיזי והפעולה המנטלית, המתרחשות בזו אחר זו. המודט יחווה, כשיגיע הזמן, באופן אישי ובצורה מוחשית את כל ההתרחשויות האלו. בזמן ההתבוננות בעליית וירידת הבטן המתרגל יוכל להבחין בעליית הבטן כתופעה חומרית והפעולה המנטלית של הציון אותה כתופעה מנטלית, כך גם לגבי נפילת הבטן. כך המתרגל יבין בבהירות את ההתרחשות הסימולטאנית בזוגות של התופעה הפיזית - מנטלית הזו.

בכל פעולה של התבוננות, המתרגל ידע בבהירות שיש רק את האיכות החומרית הזו שהיא האובייקט של מודעות או קשב והאיכות המנטלית אשר מציינת אותה. הידע הזה נקרא 'ידע אנליטי של תודעה וחומר' (nmarpa-pariccheda-a), ידע זה הוא ההתחלה של ידע תבוני (vipassan-a). חשוב להשיג את הידע הזה בצורה נכונה. לאחר מכן, כאשר המתרגל ימשיך, הוא יגיע אל הידע של הבנת הסיבתיות (pacaya-pariggaha-a). כאשר המתרגל ימשיך להתבונן, הוא יראה בעצמו שכל דבר המופיע, חולף לאחר זמן קצר. בני אדם מניחים בדרך כלל שהתופעה החומרית והתופעה המנטלית מתמידים כל החיים, כלומר, מינקות ועד הבגרות. אך לאמיתו של דבר לא כך המצב. אין תופעה המחזיקה מעמד לנצח. כל התופעות מופיעות וחולפות כה מהר שהן אינן מחזיקות מעמד אף לא לרגע. המתרגל יוכל לדעת זאת בעצמו ככל שימשיך להתבונן. לבסוף הוא יהיה משוכנע בארעיות של כל התופעות האלו. האמון והשכנוע האלו נקראים aniccnupassana-a. הידע הזה יתחלף ב - dukkhnupassana-a, ההבנה שכל הארעיות הזו היא סבל. בשלב זה סביר שהמתרגל יחווה סוגים שונים של קשיים וכאבים בגופו, שהן בסך הכל מצרף (אוסף תופעות, khnda) של סבל, גם זה הוא dukkhnupassana-a. לאחר מכן המתרגל ישתכנע שכל התופעות הפיזיות - מנטליות האלו קורות על פי טבען, לא נענות למרותו של אף אחד ולא נתונות לשליטה של אף אחד. הן אינן כוללות אינדיבידואל, אגו או ישות כלשהי. ההבנה הזו היא anattnupassana-a.

כאשר המודט ימשיך בתרגול, הוא יגיע להבנה איתנה שכל התופעות האלו הן בעלות טבע של ארעיות, סבל וחוסר עצמיות ואז הוא יגשים ניבּאנה. כל הבודהות הקודמים, הארהנטים והנאצלים הגשימו ניבּאנה כשהלכו ממש בדרך זו. כל המודטים המתרגלים צריכים להבין שהם עצמם נמצאים עתה על דרך הסַטִיפַּטְהָאנַה, בהגשמת משאלתם להשיג את ידיעת - הדרך, הפרי שלה וניבּאנה, בעקבות קצירת השְלֵמוּיוֹת (pram) שלהם. הם יחושו שמחים לנוכח החוויה של השלווה הנאצלת הנובעת מתוך ריכוז והידע העל - גשמי או החוכמה שנחוותה על ידי הבודהה, הארהנטים והנאצלים, אשר הם עצמם לא חוו אותה מעולם. לא ייקח זמן רב עד שהם יחוו את הידע הזה בעצמם. למען האמת, יתכן והדבר יקרה תוך חודש או עשרים יום של תרגול מדיטציה. בעלי שלמויות יוצאי דופן יוכלו לחוות זאת תוך שבעה ימים.

לכן על המתרגל להיות משוכנע שהוא ישיג את התובנות האלו בזמנים שהוזכרו קודם, ושהוא יהיה משוחרר מאמונה - בעצמיות (sakkaya-dihi) ומסַפֵק (vicikicch), וכך להיות חופשי מהסכנה להיוולד בעולמות התחתונים. על המתרגל להמשיך בתרגול המדיטציה שלו באופטימיות באמונה זו.

איחוליי שכולכם תוכלו לתרגל את המדיטציה היטב ולהגשים במהירות את הניבּאנה שהבודהות, הארהנטים, והנאצלים חוו!

סאדהו! סאדהו! סאדהו!

(טוב מאוד! טוב מאוד! טוב מאוד!)

[i] ההוראות הבאות הן תרגום השיחה שהעביר המכובד מהאסי סיאדו לתלמידיו בשנת 1978 כמבוא למדיטציית ויפסנא במרכז המדיטציה "סַסַנַה יֵקְטְהַה" (Sasana Yeiktha), רנגון, בורמה.

[ii] המתרגל מציין את התופעות באמצעות "תווית מנטלית", דיבור פנימי לציון התופעה ללא פרשנות.
לשכנע את עצמך ידע להאמין בעצמי תחושת שלווה יכולת צריך להתבונן אמונות מבוא למדיטציית ויפסנא החלטיות הזדהות תרגיל ויפאסאנה מדיטציה מדיטציות תרגיל
השכל שיש בכל דבר, ניתוח תהליכים, תרגיל רב מפרקי, תרגיל מבודד, תרגיל מורכב, טווח תנועה מלא, פיתוח גוף, איזה תרגיל הכי טוב? ספורט, אימון גופני, איך להתאמן נכון? פיתוח שרירים, לפתח שרירים
השכל שיש בכל דבר, ניתוח תהליכים, תרגיל רב מפרקי, תרגיל מבודד, תרגיל מורכב, טווח תנועה מלא, פיתוח גוף, איזה תרגיל הכי טוב? ספורט, אימון גופני, איך להתאמן נכון? פיתוח שרירים, לפתח שרירים
... שיש בכל דבר, ניתוח תהליכים, תרגיל רב מפרקי, תרגיל מבודד, תרגיל מורכב, טווח תנועה מלא, פיתוח גוף, איזה תרגיל הכי טוב? ספורט, אימון גופני, איך להתאמן נכון? פיתוח שרירים, לפתח שרירים מהם היתרונות והחסרונות של תרגילים מבודדים מול תרגילים רב מפרקיים? ההרצאה מתמקדת בהשוואה בין תרגילים המבודדים שרירים לבין תרגילים רב מפרקיים שמשלבים מספר קבוצות שרירים בו זמנית, תוך ניתוח השפעתם על פיתוח גוף, יכולת עמידות ויעילות האימון. כחלק מההרצאה, נישאת השאלה על אופי האימונים - האם כדאי לבודד כל שריר ולתת לו את המאמץ המרבי בכל תרגיל או שמא כדאי לבצע תרגילים שמשלבים מספר קבוצות שרירים, כמו סקווטים, על מנת להפעיל את השרירים בצורה טבעית יותר? בהתאם לכך, החלק הראשון של השיחה מציע כי כשמבצעים תרגיל מבודד, המטרה היא להפעיל שריר ספציפי במלואו, מה שמוביל לפיתוחו בצורה הטובה ביותר. אולם, השאלה שנשאלת היא: האם תמיד יש צורך בהבנה המעמיקה הזאת עבור כל שריר? האם לא ניתן לשלב בין שרירים שונים בתרגילים שמפעילים אותם בו זמנית, ובכך להימנע מהפיצול המיותר? בדיוק את השאלות הללו שאלו במהלך השיחה, כאשר דיברו על חיזוק קבוצות שרירים באופן כללי ובידוד כל שריר בתרגיל. אחת הדעות שהובעה היא שלעיתים פיצול שרירים לתרגילים מבודדים יכול להביא לתוצאות טובות יותר. אולם, אם רוצים לפתח את השרירים בצורה כללית, תרגילים רב מפרקיים יכולים להיות יעילים יותר, כיוון שהם משאירים את הגוף לפתח את השרירים באופן טבעי וממוקד יותר. בהקשר של פיתוח גוף, מדובר בעיקר על הדרך בה כל שריר פועל תוך כדי תרגיל, כאשר תרגילים המבודדים שרירים מאפשרים לכל שריר לקבל את המקסימום מהאימון. האם שילוב של תרגילים רב מפרקיים ותנועות רחבות חשוב לפיתוח שרירים? בהתבסס על דוגמאות שציינה השיחה, השיטה המובילה לפיתוח שרירים בצורה מקסימלית נוגעת לשני מרכיבים עיקריים: טווח תנועה מלא ואימון עם עוצמת התנגדות מקסימלית. תרגילים רב מפרקיים כמו סקווטים וטריצפס משמשים ככלים חשובים להגברת העומס על כל השרירים בצורה רחבה, בעוד שתנועה רחבה מבטיחה פעולה אופטימלית על ... פיתוח השרירים נשקל כאידיאלי כאשר נעשה אימון שמערב את כל הגוף תוך שמירה על עוצמה. יש להימנע מתרגילים שבהם השריר לא מקבל את הטווח התנועה המלא, והם יעילים פחות. מה המשמעות של גיוון בתרגילים והקשר בין תרגילים מבודדים לאימון כללי? כאשר מציעים שילוב בין סוגי תרגילים שונים, כמו תרגילים המבודדים שריר אחד לעומת תרגילים שמתמקדים בכמה קבוצות שרירים, השיחה עוסקת בגיוון הדרוש על מנת לחזק את השרירים בצורה מרבית. השאלה הנשאלת היא האם יש יתרון כלשהו לגיוון שבין תרגילים שמתמקדים רק על שריר אחד לבין תרגילים שמשלבים מספר קבוצות. יש המדברים על כך שאם המטרה היא לפתח שריר ספציפי, הפיצול בתרגילים עשוי להיות יעיל יותר, בעוד שתנועות רחבות יותר משולבות בשרירים רבים יכולות לשמש יותר כתרגילים כלליים. לסיכום, כל אחת מהשיטות עשויה להיות יעילה, תלוי במטרה הספציפית של האימון, אם זה למקסם את פיתוח הגוף או להתמקד בשרירים מסוימים. בעבודת כושר ותרגילים, יש לשלב בין הגישות השונות ולהתאים את השיטה ליעדים שהמתאמן שואף להשיג.
איך לדעת על איזה שריר עובד התרגיל? איזה שריר עובד בתרגיל? ניתוח תנועתי של תרגיל, איזה שרירים עובדים בכל תרגיל בחדר כושר? הבנת התרגילים בחדר הכושר, איזה שרירים עובדים בכל תרגיל?
איך לדעת על איזה שריר עובד התרגיל? איזה שריר עובד בתרגיל? ניתוח תנועתי של תרגיל, איזה שרירים עובדים בכל תרגיל בחדר כושר? הבנת התרגילים בחדר הכושר, איזה שרירים עובדים בכל תרגיל?
... לדעת על איזה שריר עובד התרגיל? איזה שריר עובד בתרגיל? ניתוח תנועתי של תרגיל, איזה שרירים עובדים בכל תרגיל בחדר כושר? הבנת התרגילים בחדר הכושר, איזה שרירים עובדים בכל תרגיל? איך לדעת על איזה שרירים עובד התרגיל בחדר הכושר? כאשר רוצים לדעת על אילו שרירים עובד תרגיל מסוים בחדר הכושר, יש מספר דרכים שבהן אנשים מנסים להבין את זה. הדרך הראשונה שרבים בוחרים היא להסתכל על מה שכתוב על המכשיר עצמו. על רוב המכשירים רשום לאילו שרירים מיועד התרגיל, אך אליעד כהן מסביר כי זו השיטה הגרועה ביותר. הסיבה לכך היא שהמידע הזה לא תמיד מדויק, ויכול להיות שהאופן בו האדם מבצע את התרגיל שונה מכפי שתכננו יצרני המכשיר, ולכן התרגיל עלול לעבוד על שרירים שונים לחלוטין ממה שרשום. אפשרות שנייה היא לשאול מאמן כושר ... אינה מושלמת. הסיבה היא שגם המאמן יכול לטעות או לספק מידע חלקי. לכן, לדעת אליעד, הדרך הטובה ביותר להבין על איזה שרירים עובד תרגיל היא להבין בעצמך את ההיגיון שעומד מאחורי התנועה של הגוף במהלך התרגיל. מה זה בעצם תרגיל ואיך אפשר לדעת אילו שרירים הוא מפעיל? אליעד כהן מסביר כי כל תרגיל הוא בעצם תנועה של הגוף. לדוגמה, כאשר האדם פותח וסוגר את היד, מתרחשת תנועה בגוף, ... את היד קורה ההפך: הצד הפנימי מתוח, והצד החיצוני מתכווץ. איזה שריר בדיוק עובד במהלך התנועה? אליעד מבהיר כי השריר שפועל באמת בתרגיל הוא השריר שמתכווץ ומתנגד למשקל או לכוח המופעל נגדו. לדוגמה, אם נסתכל על תרגיל כפיפת מרפקים (biceps curl), השריר שפועל יהיה הדו - ראשי הקדמי (הבייספס), מפני שהוא ... הוא שכל שריר שנאלץ להתקצר ולהתגבר על המשקל המופעל נגד התנועה הוא השריר שעובד. איך לדעת אילו שרירים עובדים באופן מעשי בזמן תרגיל בחדר כושר? כדי להבין באופן ברור איזה שרירים מופעלים בתרגיל מסוים, אליעד מסביר שצריך לבחון באופן מדויק אלו חלקים בגוף זזו, ואיך השרירים השונים נמתחו והתכווצו בתגובה לתנועה הזאת. למשל, אם מבצעים תרגיל לחיצת חזה, אפשר להסתכל ולראות האם הכתפיים זזו, האם השכמות התכווצו, האם הגב התחתון שינה תנוחה, האם הירכיים נעו וכדומה. מתוך ההבנה הזאת אפשר להבין איזה שרירים התכווצו כנגד המשקל ואילו שרירים נמתחו. האם תרגיל מסוים יכול להפעיל יותר משריר אחד? חשוב להבין כי ישנם תרגילים שעובדים על מספר שרירים במקביל. במקרה כזה אפשר לשאול שאלה מדויקת יותר, כמו איזה שריר מופעל יותר ביחס לשרירים האחרים. בנוסף לכך, אליעד מסביר כי גם בתוך שריר ספציפי עצמו ישנם חלקים שונים, ותרגילים שונים יכולים לעבוד בצורה יותר משמעותית על חלק אחד מתוך השריר ופחות על חלקים אחרים. למשל, שריר הארבע - ראשי בירך מורכב ממספר ראשים שונים, ותרגילים שונים יכולים להפעיל באופן משמעותי יותר ראש אחד מתוך הארבעה ביחס לראשים האחרים. ... להבחין האם זו תוצאה של תנוחה לא נכונה או של עומס יתר שנוצר בתנוחה מסוימת. איך להימנע מטעויות ולהבין לעומק איזה שרירים פועלים בתרגילים בחדר כושר? אליעד כהן מסכם כי הדרך הנכונה והמדויקת ביותר להבין אילו שרירים עובדים בכל תרגיל היא ללמוד ולחקור את ההיגיון הפיזיולוגי והתנועתי של התרגילים. הוא מדגיש כי חשוב לדעת בדיוק מה משתנה בגוף, אילו שרירים מתארכים ואילו מתכווצים כנגד המשקל. בדרך זו אף אחד לא יוכל לבלבל או להטעות אותך, ותוכל להתאמן בצורה אפקטיבית ומדויקת הרבה יותר. איזה שרירים עובדים בתרגילים בחדר כושר? איך לדעת על איזה שריר עובד תרגיל? מה זה ניתוח תנועתי של תרגילים? איך להבין איזה שרירים פועלים בתנועה? ההבדל בין מתיחה להתכווצות שריר? ...
תרגיל בקריאת מחשבות, תרגיל בשתילת מחשבות, תרגיל לפיתוח החשיבה, משמעות המילים, ניתוח טקסטים, לנתח טקסטים, לשים לב לכל מילה, לכל מילה יש משמעות, סדר המילים במשפט, לייחס משמעות למילים, בחירת מילים, סימני פיסוק, לשים לב למילים
תרגיל בקריאת מחשבות, תרגיל בשתילת מחשבות, תרגיל לפיתוח החשיבה, משמעות המילים, ניתוח טקסטים, לנתח טקסטים, לשים לב לכל מילה, לכל מילה יש משמעות, סדר המילים במשפט, לייחס משמעות למילים, בחירת מילים, סימני פיסוק, לשים לב למילים
תרגיל בקריאת מחשבות, תרגיל בשתילת מחשבות, תרגיל לפיתוח החשיבה, משמעות המילים, ניתוח טקסטים, לנתח טקסטים, לשים לב לכל מילה, לכל מילה ... סדר המילים במשפט, לייחס משמעות למילים, בחירת מילים, סימני פיסוק, לשים לב למילים איך תרגיל בקריאת מחשבות יכול לפתח את החשיבה שלך? אליעד כהן מסביר תרגיל מיוחד שמטרתו לפתח את החשיבה, להעמיק את ההבנה של משמעות המילים ולשפר את כישורי התקשורת הבין - אישית. התרגיל מתחיל בבחירת משפט אקראי, מכל מקור אפשרי כמו שיחה ברחוב, תגובה בפייסבוק או טקסט כלשהו ... ולהבין את השפעתה על ההבנה הכללית של המשפט. לדוגמה, אם ניקח את המשפט אני הלכתי לאכול, התרגיל הוא להסתיר כל פעם מילה אחת מתוך המשפט ולבחון איך השמטתה משפיעה על המשמעות. כשמורידים ... לנו אני לאכול, והמשמעות שוב משתנה, כי עכשיו חסרה הפעולה והמשפט לא ברור. אליעד מדגיש שהתרגיל הזה לא מוגבל רק למילים, אלא כולל גם סימני פיסוק. לדוגמה, המשפט אני הלכתי לאכול יכול ... פסיק שמשפיע על המשמעות. איך שינוי סדר המילים משפיע על ההבנה של המשפט? אליעד מציע גם תרגיל נוסף שבו משנים את סדר המילים במשפט. למשל, במקום אני הלכתי לאכול, אפשר לומר הלכתי אני ... יותר כיצד המסר שהוא מעביר נתפס על ידי אחרים. מה החשיבות של החלפת מילים נרדפות במשפט? תרגיל נוסף שאליעד מציע הוא להחליף מילים במשפט במילים נרדפות או מילים אחרות דומות במשמעותן. ... ההבדלים העדינים בין מילים שונות וכיצד כל בחירת מילה משנה את התפיסה ואת התקשורת. כיצד התרגילים הללו משפיעים על יכולות התקשורת והשכנוע שלך? באמצעות התרגילים האלו, אליעד מסביר שאפשר לפתח את יכולת הניתוח של כל מילה ומילה. ככל שהאדם יתאמן ... הנסתרות של אחרים ואף לנצל זאת לטובת שכנוע ותקשורת יעילה יותר. מה היתרון הגדול של התרגיל הזה בטווח הארוך? בטווח הארוך, התרגול הזה מוביל לפיתוח המודעות העצמית של האדם, להבנת ... מצד אחרים וביכולת להשפיע על אנשים בצורה מדויקת ומחושבת יותר. לסיכום, מה התרומה של תרגילי קריאת ושתילת מחשבות? תרגילי הניתוח של אליעד כהן מיועדים לפתח את השכל, להעמיק את ההבנה של כל מילה ושל כל סימן ... פיתוח חשיבה הבנת משמעות מילים הבנת סימני פיסוק שכנוע וקריאת מחשבות ניתוח טקסטים איך תרגיל הקריאת מחשבות יכול לפתח את החשיבה שלך? התרגיל של אליעד מתמקד בהבנת המשמעות של כל מילה במשפט ובחינת השפעתה על התקשורת וההבנה שלנו. ... לפתח את השכל ואת יכולת השכנוע וההבנה של אחרים, במיוחד בתחום של תקשורת בין אישית. מהו תרגיל הקריאה של אליעד ומה מטרתו? התרגיל שניתן כאן עוסק בהבנת המשמעות של כל מילה במשפט, על ידי מחיקת מילים מהמשפט ובחינת ... כל שינוי במילים יכול להשפיע על המסר שמועבר. איך סדר המילים משפיע על משמעות המשפט? בתרגיל הבא, אליעד ממליץ לשנות את סדר המילים במשפט ולראות כיצד זה משפיע על הבנתו. לדוגמה, ... הטקסט. כך, לדוגמה, שינוי במיקום הפסיק יכול להוות שינוי משמעותי בהבנה של המשפט. כיצד תרגילים נוספים יכולים לפתח את החשיבה שלך? בנוסף לשינוי סדר המילים, אליעד מציע גם תרגילים כמו חיפוש מילים נרדפות ולהחליף כל מילה במילים אחרות ולבחון את ההשפעה של השינויים על משמעות המשפט. מטרת התרגיל היא לפתח את היכולת לנתח כל מילה ומילה ולהבין את השפעתה על התמונה הכוללת. איך ניתוח ... ומה הוא באמת רצה להגיד, וכך גם לגלות מחשבות שנמצאות בתהליך חצי - מודע. לסיכום, תרגיל זה מאפשר לפתח את החשיבה, לשפר את יכולת התקשורת, ולהתמקד בהבנה מעמיקה של כל מילה ומשמעותה. מי שיתאמן על תרגילים אלו, יוכל לפתח את יכולת הקריאה והכתיבה של מחשבות, לשפר את כישוריו בשכנוע ולהפוך את ...
מהו התרגיל הטוב ביותר לפיתוח שריר מסוים? מה ההבדל בין התרגילים השונים? מהו התרגיל האידיאלי לפיתוח שרירי הגוף? מהם התרגילים הטובים ביותר? איך לבחור תרגיל לאימון? איך לבחור תרגיל בחדר כושר? איזה תרגילים לעשות?
מהו התרגיל הטוב ביותר לפיתוח שריר מסוים? מה ההבדל בין התרגילים השונים? מהו התרגיל האידיאלי לפיתוח שרירי הגוף? מהם התרגילים הטובים ביותר? איך לבחור תרגיל לאימון? איך לבחור תרגיל בחדר כושר? איזה תרגילים לעשות?
... התרגיל הטוב ביותר לפיתוח שריר מסוים? מה ההבדל בין התרגילים השונים? מהו התרגיל האידיאלי לפיתוח שרירי הגוף? מהם התרגילים הטובים ביותר? איך לבחור תרגיל לאימון? איך לבחור תרגיל בחדר כושר? איזה תרגילים לעשות? איך לדעת מהו התרגיל הטוב ביותר לפיתוח שריר מסוים? כאשר רוצים למצוא את התרגיל הטוב ביותר לפיתוח שריר ספציפי, הדבר ... של השריר, ניתן לבחור תרגילים מתאימים. מהו בעצם תרגיל כושר ואיך הוא משפיע על השרירים? תרגיל כושר הוא למעשה תנועה מסוימת שמטרתה ... שונים בצורה אחרת, ולכן תרגילים שונים יכולים להיות יעילים יותר או ... של שריר? כדי להבין אם תרגיל מסוים אידיאלי לשריר המבוקש, חשוב ... וחסרונות. לדוגמה, תרגיל בטווח תנועה חלקי באזור מתיחה יכול ... את השריר באופן שונה מתרגיל בטווח תנועה חלקי באזור קיבוץ, וכך ... שנקרא זווית יישום. גם אם תרגיל עובד על כל טווח התנועה, עדיין יש ... את ההבדלים האלו כשבוחרים תרגיל מסוים. ההבדל בין תרגילים מבודדים ותרגילים מורכבים - מה חשוב לדעת? אליעד כהן מסביר את ההבדל החשוב בין תרגילים מבודדים לתרגילים מורכבים. תרגילים מבודדים מפעילים מפרק אחד בלבד ... ספציפי בודד. לעומתם, תרגילים מורכבים הם תרגילים שבהם משתתפים מספר מפרקים וקבוצות שרירים רבות. לדוגמה, תרגיל כמו סקוואט הוא תרגיל מורכב, כי הוא מערב כמה קבוצות ... אחורית, שרירי גב ועוד). בתרגילים מורכבים, לעיתים השרירים השונים ... להרים את המשקל. עם זאת, תרגילים מורכבים יכולים להיות אידיאליים ... אליעד מדגיש שהבחירה בין תרגילים מבודדים ל
מהו התרגיל הכי טוב לפיתוח שריר מסוים? איך לגוון ואיך לא לגוון את האימון? איזה תרגיל הכי מומלץ לעשות? איזה תרגילים לא לעשות? איך לא לחזור בטעות על אותו התרגיל פעמיים? תרגיל אידיאלי / התרגיל הטוב ביותר / לבלבל את השריר
... התרגיל הכי טוב לפיתוח שריר מסוים? איך לגוון ואיך לא לגוון את האימון? איזה תרגיל הכי מומלץ לעשות? איזה תרגילים לא לעשות? איך לא לחזור בטעות על אותו התרגיל פעמיים? תרגיל אידיאלי התרגיל הטוב ביותר לבלבל את השריר תשובה: התרגיל הטוב ביותר עבור שריר מסוים, הוא תרגיל שיכסה את כל טווחי התנועה האפשריים של השריר + תרגיל שיאמץ את השריר לאורך כל טווחי התנועה האפשריים שלו. בפועל זה אומר, שאם ברצונך לדעת מהם התרגילים הטובים ביותר עבור שריר מסוים, ראשית כל עליך להבין את כל טווחי התנועה האפשריים של השריר. לאחר מכן, נסה למצוא תרגיל שבו תבצע את אותו טווח התנועה, כאשר תהיה התנגדות של משקל + נסה שהתנגדות המשקל (זווית ישום של 90 מעלות) תהיה לאורך כל טווח התנועה, על ידי מספר תרגילים שונים. זאת כל התורה כולה. טעות נפוצה ביותר, היא אנשים שמנסים לגוון בתרגילים שונים עבור אותו השריר, כאשר הם משתמשים במכשירים שונים ובתנועות שנראות להם שונות. כאשר מבחינת השריר עצמו, זאת אותה התנועה ממש. וחלקים אחרים בטווח התנועה, לעומת זאת הם מפספסים אותם, למרות שהם מנסים לגוון באימון בעוד תרגילים. עליך בכל תרגיל לשים לב: איזה חלקים עבדו, בטווח התנועה האפשרי של השריר? מאיזה זווית עד איזה זווית בתוך טווח התנועה, השריר התאמץ יותר היכן היתה זווית הישום? ואם אתה רוצה לגוון ולהוסיף תרגיל, תוסיף תרגיל אחר, שיאמץ את השריר בטווח תנועה אחר, או שיאמץ את השריר באותו טווח תנועה, אלא שהחלק הכי קשה בהתאם לזווית היישום, יהיה בחלק אחר של השריר. אנשים בטעות עושים גיוון של תרגילים, שלפעמים מערבים קבוצות שרירים שונים מיקומים שונים וכיוב, כאשר בפועל מבחינת הזווית הספציפית של השריר הספציפי שהם מנסים לעבוד עליו, השריר עצמו מבצע את אותה התנועה ממש, ... שלדוגמה אחד המפרקים האחרים, שינה את מיקומו וכיוב. אין טעם לאמן את השריר בהמון מכשירים ותרגילים שחוזרים על עצמם, גם אם זה נראה לך מגניב. אם בא לך לשלב תרגילים מורכבים להוסיף תרגילים, בשמחה. רק שזה לא קשור לאימון השריר הספציפי שאתה עובד עליו. אם בא לך לעשות עוד 100 חזרות, בשמחה. רק שלא צריך לעבור ממכשיר למכשיר, כאשר מבחינת השריר המרכזי של התרגיל, הוא מבצע את אותה התנועה ממש. כן צריך לשים לב, שאתה לא מפספס טווחי תנועה של השריר, ושאתה מאמץ את כל טווחי התנועה של השריר, גם אם זה אומר, להתאמן כל הזמן באותו המכשיר, בלי ...
באיזה תרגיל שריר הבטן הכי מתאמץ? איפה השריר הכי נמתח? שיפוע שלילי, שיפוע חיובי, כדור בוסו, איפה השריר הכי מתאמץ? זווית הישום של השריר, למה חשוב לעבוד בטווח תנועה מלא? איזה תרגיל הכי מומלץ לשרירי הבטן?
באיזה תרגיל שריר הבטן הכי מתאמץ? איפה השריר הכי נמתח? שיפוע שלילי, שיפוע חיובי, כדור בוסו, איפה השריר הכי מתאמץ? זווית הישום של השריר, למה חשוב לעבוד בטווח תנועה מלא? איזה תרגיל הכי מומלץ לשרירי הבטן?
... תרגיל שריר הבטן הכי מתאמץ? איפה השריר הכי ... בטווח תנועה מלא? איזה תרגיל הכי מומלץ לשרירי הבטן? באיזה תרגיל שרירי הבטן הכי מתאמצים? אליעד כהן מסביר לעומק כיצד לבחור את התרגילים הטובים ביותר לאימון שרירי הבטן, תוך ... שהוא מתייחס אליה היא באיזה תרגיל שריר הבטן מתאמץ הכי הרבה: האם בשיפוע ... למה שיפוע שלילי נתפס כתרגיל הכי קשה לשרירי הבטן? רבים חושבים שבתרגילים בשיפוע שלילי (כשהראש נמוך מהרגליים) ... עליו ההתנגדות במהלך התרגיל. מה החשיבות של זווית ההתנגדות? אליעד ... באותה צורה, אדם המתאמן בתרגילי בטן חייב לאמן את השריר בכל טווח ... נחלש בהם. איך לבחור את התרגיל הכי מומלץ לשרירי הבטן? ההמלצה של ... של שרירי הבטן ולבחור את התרגילים שבהם השריר מתאמץ לכל אורך טווח התנועה. התרגיל הטוב ביותר הוא לא זה שיש בו רק מתיחה ... או רק כיווץ מקסימלי, אלא התרגיל שבו ישנה התנגדות משמעותית לאורך כל ... להתאמץ בכל שלב בתנועה. אין תרגיל אחד אוניברסלי שנכון לכולם, אלא יש לבחור תרגילים בהתאם למצב האישי, ולוודא שיש אתגר ... של הטווח האפשרי. איזה תרגיל בטן הכי טוב? למה חשוב לעבוד בטווח ...
תרגיל להיות מאושר, תרגיל להרגיש טוב, תמיד יש חיסרון, מה יגרום לך להיות מרוצה? מה יעשה אותך למאושר? אף פעם לא מרוצה, לאהוב את מה שיש, לרצות את מה שיש, לקבל את מה שיש
תרגיל להיות מאושר, תרגיל להרגיש טוב, תמיד יש חיסרון, מה יגרום לך להיות מרוצה? מה יעשה אותך למאושר? אף פעם לא מרוצה, לאהוב את מה שיש, לרצות את מה שיש, לקבל את מה שיש
תרגיל להיות מאושר, תרגיל להרגיש טוב, תמיד יש חיסרון, מה יגרום לך להיות מרוצה? מה יעשה אותך למאושר? אף פעם לא מרוצה, לאהוב את מה שיש, לרצות ... תמיד ימצא בעצמו חסרונות חדשים גם אם הוא משיג את כל מה שהוא רוצה כרגע. האם מילוי הרצונות באמת יביא לך אושר מוחלט? אליעד מציג תרגיל פשוט שבו האדם רושם על דף את כל הרצונות שלו, ומנסה לדמיין שהוא כבר השיג אותם. המטרה של התרגיל היא להראות לאדם שגם אחרי שדמיין שמילא את כל רצונותיו, הוא עדיין יגלה רצונות חדשים, דבר שמוכיח שמילוי רצונות אינו ... את המציאות, ולכן האדם חייב להתחיל כבר עכשיו לאהוב את מה שיש לו. איך אפשר לקבל את המציאות כפי שהיא ולהרגיש טוב? אליעד מציג תרגיל נוסף שבו האדם מדמיין את המצב הנוכחי כמצב האידיאלי ביותר האפשרי. לדוגמה, אדם שנמצא בעבודה ומרגיש רע כי הוא רוצה ללכת ... את המציאות כמו שהיא מדוע האדם אף פעם לא מרוצה? איך לאהוב את מה שיש לך? האם מילוי רצונות יביא אושר? מה המשמעות של אושר מוחלט? תרגיל להיות מאושר ...
תרגיל במודעות עצמית, לדמיין שאתה מת, לחשוב שאתה כבר מת, איך זה מרגיש להיות מת? מה אני באמת רוצה? מי אני באמת? מה הרצון שלי באמת? מי אני בלי השפעת הסביבה? מדיטציית ויפאסנה, מדיטציית שתיקה, ריטריט שתיקה, סדנת שתיקה
תרגיל במודעות עצמית, לדמיין שאתה מת, לחשוב שאתה כבר מת, איך זה מרגיש להיות מת? מה אני באמת רוצה? מי אני באמת? מה הרצון שלי באמת? מי אני בלי השפעת הסביבה? מדיטציית ויפאסנה, מדיטציית שתיקה, ריטריט שתיקה, סדנת שתיקה
תרגיל במודעות עצמית, לדמיין שאתה מת, ... סדנת שתיקה איך להתחבר לעצמך באמת בעזרת תרגיל במודעות עצמית? אנשים רבים ... איך בדיוק לעשות זאת בפועל. אליעד כהן מציע תרגיל פרקטי ומדויק להעלאת המודעות ... שאחרים אמרו לו או לימדו אותו. לכן, נדרש תרגיל עמוק יותר. מהו התרגיל שמציע אליעד כהן כדי לדעת מה אתה באמת רוצה? אליעד כהן מציע תרגיל של דמיון עצמי במצב של מוות, ... לחשוב ולדמיין שהוא כבר מת. הרעיון המרכזי בתרגיל הוא שכאשר אדם מדמיין שהוא כבר ... הסביבה, ומגיע למצב טהור של מודעות עצמית. התרגיל מתבצע כך: לשכב במיטה בצורה ... בחיים. הכל נגמר, פשוט מפני שאתה מת. בזמן התרגיל, כל פעם שעולה בראשך מחשבה על ... כמת, כל זה כבר בלתי אפשרי. המטרה העיקרית בתרגיל זה היא לחבר את האדם למהות ... והאמיתי שלו, ללא השפעות חיצוניות. איך תרגיל הדמיון של אני מת עוזר להבין את ... לא קיימת באמת מחויבות נצחית ואמיתית. התרגיל עוזר לראות זאת בבירור ולזהות ... קיים, מחוץ למשחק. מהן תוצאות אפשריות של התרגיל? התרגיל יכול להוביל ... ניכרים מהרצונות שלו הם מקריים בלבד. התרגיל מאפשר לאדם להבין מי הוא באמת, ... אל עצמו ואל רצונו האמיתי. מהי החשיבות של התרגיל לחיי היום - יום? לתרגיל יש משמעות מעשית גם בחיים הרגילים. לאחר שאדם חוזר לחיים הרגילים מתרגיל הדמיון, הוא חוזר אליהם עם ... עצמית גבוהה יותר. איך להתחבר לעצמי באמת? תרגיל מודעות עצמית אני מת מהו הרצון ... השפעת הסביבה? מהי מדיטציית ויפאסנה? איך תרגיל לדמיין שאתה מת מגביר מודעות ... ולהתחבר לעצמך באמת, אליעד כהן ממליץ על תרגיל מיוחד שבו האדם מדמיין את עצמו כמת. התרגיל נשמע אולי חריג, אך מטרתו היא ... מצליח באמת להתחבר לעצמו. מה בדיוק עושים בתרגיל של לדמיין שאתה מת? התרגיל שאליעד כהן מתאר הוא תרגיל מחשבתי ורגשי עמוק, ובו האדם ... כבר מת. מה המטרה של תחושת המוות המדומה בתרגיל? אליעד כהן מסביר שהמטרה של ... שכל קשר וכל רצון הוא אקראי וזמני. כיצד תרגיל המוות חושף את האני האמיתי? כאשר האדם עושה את התרגיל הזה מספיק עמוק ובצורה רצינית, ... שהאדם חי בו. איך חוזרים לחיים אחרי תרגיל המוות? אחרי שמבצעים את התרגיל וחוזרים למציאות הרגילה, האדם ... החברתי. כך, למשל, אם הוא מגלה שבתוך התרגיל כבר לא היה אכפת לו מהדברים ...
תרגיל להיות מאושר, תרגיל לא להרגיש רע, איך לא לסבול? שיטות להיות מאושר, לא חייב שיהיה כרצונך, להתרגל להרגיש רע, איך לא להרגיש רע? לא לשנות את המציאות, לאהוב את המציאות, לקבל את המציאות
תרגיל להיות מאושר, תרגיל לא להרגיש רע, איך לא לסבול? שיטות להיות מאושר, לא חייב שיהיה כרצונך, להתרגל להרגיש רע, איך לא להרגיש רע? לא לשנות את המציאות, לאהוב את המציאות, לקבל את המציאות
תרגיל להיות מאושר, תרגיל לא להרגיש רע, איך לא לסבול? שיטות להיות מאושר, לא חייב שיהיה כרצונך, להתרגל להרגיש רע, איך לא להרגיש רע? לא לשנות את המציאות, לאהוב את המציאות, לקבל את המציאות מהו תרגיל להיות מאושר ואיך לא לסבול? ההרצאה מתמקדת בדרכים ושיטות שיעזרו לאנשים למנוע סבל ולהגביר את האושר. אליעד כהן מציע מספר תרגולים שיכולים לעזור ... משמעותי בתחושות שלנו ולמנוע סבל מיותר. איך לא להרגיש רע? תרגול מנטרה לא חייב שהמציאות תהיה כרצונך שיטות להיות מאושר קבלת המציאות מהו תרגיל להיות מאושר ואיך לא לסבול? ההרצאה עוסקת בתרגילים ובשיטות למנוע סבל ולהגביר אושר, ובפרט, כיצד לא להרגיש רע ולהתמודד עם מצבים שמנוגדים לרצון האישי של כל אדם. אחד הרעיונות המרכזיים בהרצאה ...
תרגילים מורכבים או תרגילים מבודדים, תנועות מורכבות או תנועות מבודדות, תנועות רב מפרקיות או תנועות חד מפרקיות, תנועות פשוטות או תנועות מורכבות, תרגילים פשוטים או תרגילים מורכבים, תרגיל מבודד או תרגיל מורכב
תרגילים מורכבים או תרגילים מבודדים, תנועות מורכבות או תנועות מבודדות, תנועות רב מפרקיות או תנועות חד מפרקיות, תנועות פשוטות או תנועות מורכבות, תרגילים פשוטים או תרגילים מורכבים, תרגיל מבודד או תרגיל מורכב
תרגילים מורכבים או תרגילים מבודדים, תנועות מורכבות או תנועות מבודדות, תנועות רב מפרקיות או תנועות חד מפרקיות, תנועות פשוטות או תנועות מורכבות, תרגילים פשוטים או תרגילים מורכבים, תרגיל מבודד או תרגיל מורכב מה ההבדל בין תרגילים מורכבים לתרגילים מבודדים? ההבדל המרכזי בין תרגילים מורכבים (רב - מפרקיים) לבין תרגילים מבודדים (חד - מפרקיים) הוא כמות המפרקים והשרירים המעורבים בתנועה. תרגילים מורכבים מפעילים כמה קבוצות שרירים ומספר מפרקים בו - זמנית. למשל, סקוואט מפעיל גם ירך קדמית, ירך אחורית, ישבן, תאומים ועוד. לעומת זאת, תרגילים מבודדים מתמקדים בקבוצת שריר אחת בלבד, כמו כפיפות מרפק ליד קדמית או פשיטת ברכיים לירך הקדמית. מה היתרונות של תרגילים מורכבים? יתרון ראשון וחשוב של תרגילים מורכבים הוא חסכון בזמן. בתרגיל מורכב, באותה פעולה מתאמנים על כמה שרירים. לדוגמה, במתח מתאמנים בו - זמנית על הגב, הכתפיים והידיים. בתרגילים מבודדים, נדרש זמן רב יותר משום שכל קבוצת שריר צריכה להתאמן בנפרד. יתרון נוסף של תרגילים מורכבים הוא שהם דומים לתנועות יומיומיות: סקוואט דומה לפעולת ישיבה וקימה, דדליפט דומה להרמת חפצים מהרצפה. תרגילים אלה, בניגוד לתרגילים מבודדים כמו כפיפת מרפקים, מתרגלים את הגוף לפעולות מעשיות ושימושיות. כמו כן, תרגילים מורכבים מאפשרים הרמת משקלים גבוהים יותר. ככל שמעורבות יותר קבוצות שריר, כך אפשר להרים משקל רב יותר. לדוגמה, בלחיצת חזה מעורבים שרירי החזה, הכתף הקדמית והיד האחורית, לכן אפשר להרים משקל רב יותר מאשר בפשיטת מרפק בלבד. בנוסף, תרגילים מורכבים יוצרים עומס כולל גדול יותר על הגוף, דבר שמוביל להפרשת הורמונים חשובים כמו הורמוני גדילה והורמוני סטרס. אימון כזה גורם למאמץ כולל גבוה יותר של הגוף, מה שעשוי להועיל לשריפת קלוריות ולהשפעות מטבוליות חיוביות. מה החסרונות של תרגילים מורכבים? חיסרון מרכזי של תרגילים מורכבים הוא הקושי להתרכז בכל קבוצת שריר בנפרד, מה שעלול לגרום לשריר אחד לגנוב מאמץ משריר אחר. לדוגמה, במתח ייתכן שהידיים או השכמות יעבדו יותר מהגב עצמו. בנוסף, קיים סיכון גבוה יותר לבצע את התרגיל בצורה לא נכונה ולהיפצע, כי התנועה כוללת כמה מפרקים שצריך לשלוט בהם בו - זמנית. מה היתרונות של תרגילים מבודדים? היתרון המרכזי של תרגילים מבודדים הוא האפשרות לעבוד על טווחי תנועה מלאים ומדויקים של כל שריר. תרגילים אלה מאפשרים למתוח ולכווץ את השריר באופן מלא, מה שלא קורה בתרגילים מורכבים. לדוגמה, בתרגיל כפיפת מרפקים אפשר למצות את מלוא טווח התנועה של היד הקדמית. יתרון נוסף הוא האפשרות לשלוט בזווית האישום (נקודת הקושי המרבית של התרגיל) ולהתמקד בהתחלה, באמצע או בסוף טווח התנועה. הדבר מאפשר התאמה מדויקת לצרכים של השריר הספציפי. בנוסף, ב
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תרגיל
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תרגיל, איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך להעריך את עצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך לחנך ילדים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לנהל את הזמן? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: תרגיל, דיכאון? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? איך להיות מאושר? האם המציאות היא טובה או רעה? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר לילדים, מאמן זוגי, אימון אישי למנהלים בתחום תרגיל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 23:40:07 - wesi4