ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תפילה ✔תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 1 ✔תוכן הענינים 1) מבוא... עמ' 4 2) פתח דבר... עמ' 6 3) הטעמת, ניגון, ההברה... - ידע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 1
תוכן הענינים

1) מבוא... עמ' 4

2) פתח דבר... עמ' 6

3) הטעמת, ניגון, ההברה הנכונה... עמ' 8

3א) תפקיד המקף

4) חלוקת המשפט בצורה נכונה... עמ' 12

5) הגיית הניקוד נכון... עמ' 14

6) פת"ח גנובה... עמ' 19

7) מפיק ה"א... עמ' 19

8) וא"ו ההיפוך והטעמתו... עמ' 20

9) קריית (קריאת) שמע כהלכתה?! עמ' 22

10) הקמ"ץ הקטן... עמ' 25

11) הקפדה בהגיית אותיות... עמ' 26

12) מש"ה מכניס וכל"ב מוציא... עמ' 27

13) "ולמשמיטים אל תהי תקוה"... עמ'28

14) שיבוש בציטוט פסוקים... עמ' 28

15) תפילה... עמ' 30

16) סכום... עמ' 31

מבוא

"אבנים שלמות"

עוד בילדותי הזהירוני זקני העדה לדייק בלשון התפילה ובקריאת התורה. שגור היה בפיהם ביטוי של גערה "אבנים שלמות"!!! כוונתם הייתה - שכשם שמזבח, יש לבנותו מאבנים שלמות, כך התפילה שהיא כקרבן שנאמר "ונשלמה פרים שפתינו", חובה עלינו להקפיד להוציא מפינו כל מילה ומילה כהלכתה, אבנים שלמות!!!

לא פעם אחת אתה מוצא אנשים שאמונים על דיוק בתפילה וקריאת התורה, כיצד הם מרגישים לא נוח בזמן ששומעים שליח ציבור מתפלל והוגה את מילות התפילה בצורה שאינה נכונה.

מי יודע אם זה לא אתה אותו שליח ציבור שמרננים אחריך ("תרתי - משמע") שאינך בקי בתפילות השגורות בפינו שנים רבות ו"שבשתא כיון דעל - על" (פסחים קי"ב ע"א) פירוש: טעות נדושה - אין מבחין בה הטועה וממשיכה היא להתקיים, לצערנו.

אם אפשר לתקן, ובקלות ניתן לתקן, מדוע שלא נתאמץ קצת למען תִּכּוֹן תפילתנו קטורת, "כי קרוב אליך הדבר מאד, בפיך ובלבבך לעשותו"

כמה הורו לנו חכמים לדייק בקריאת התורה ובתפילה בהגייה נכונה, שאם לא כן יצאו דברים משובשים, וחלילה, נמצאנו מחריבים במקום מרחיבים.

כדי לזרז את המזורזים החרדים לתת כבוד לדבר ה', להקפיד על הגייה נכונה! לא לשנות מהכתוב - גם לא לשבש, אלא להגות נכון כפי שערכו לנו מייסדי התפילה - הבה וניתן את הכבוד הראוי למה שיצא מפי הנביאים שכתבו את הנ"ך, ולתורת משה רבינו שניתנה מפי הגבורה בסיני, ולכן חובה עלינו להקפיד על כל תג ותג.

אין ספק, הכוונה חשובה!

"הכוונה חשובה" - זאת לא נוכל לקבל מבעל קורא ששוגה, אלא חובה עלינו לדייק את ההטעמה, להגות את האותיות בלי לבלוע אותן, ועוד ועוד, ויינזף כל העובר על הכללים הברורים לכל בעל קורא.

אותו הדין מצאנו גם בתפילה.

לא בכדי אנחנו קושרים את המילים היוצאות מפינו יחד עם מחשבותינו, כפי שנאמר: "יהיו לרצון אמרי פי והיגיון לבי לפניך, ה' צורי וגואלי..."

לוּ היה די במחשבה, לא היינו זקוקים להקפיד על קריאת שמע בקול רם כהלכתה. אפילו תפילת הלחש, הנלחשת בפינו, יוצאת מפינו "שפתיה נעות" בהגיית הפה בלחש, ולא די בהרהור של מחשבה...

העבודה לא קלה. נאסף חומר מגוון, יש השוגים "כאן" ויש השוגים "שם". כל אחד ונקודת התורפה שלו. לא נכתבו כאן נוסחאות שונות בתפילה, לא נקבע כאן נוסח של מי מדויק יותר. עַם ישראל בשלמותו זקוק לכל מגוון הנוסחאות, וחלילה לעדה לבטל נוסח קבוע מדורות דורות... לא הכרעתי האם לברך: "... להתעטף בַּצּיצית" או להתעטף בְּצִיצית", ולא הכרעתי "... להַנִּיח תפילין" או "... לְהָנִיחַ תפילין". גם לא התייחסתי לברכת הגפן האם לסיים "בורא פרי הַגָּפֶן" או "הַגֶּפֶן" ועוד...

(מבחינתי - שניהם צודקים! ואקרא למציאות זו: צלו"ל - פירושו צדדים לכאן וצדדים לכאן")

כאן נכתבו רק דברים משותפים לכולנו, המאחדים את כולנו לעם ה'.

העזתי והערתי הערות גם לאחיי, ההוגים את תפילתם וקריאת התורה בהגייה התימנית. העדה הידועה בדקדוקה המובחר, משום שהם מחזיקים במסורת עתיקת יומין, חובה עליה שבעתיים להקפיד יותר. כבר אמר רבי יהודה הלוי "אשרי מי שחטאיו ספורים".

אני מאמין שכל אחד ימצא כאן משהו לעזור לאחרים או לעצמו.

"והיה זה שכרי".

"שגיאות מי יבין"?!

מי יכול לומר זיכיתי לבי?! אני מאמין כי גם לי יש שגיאות, וההצלפות השוט של ה"מורי" על גבִּי בהיותי ילד, השאירו בי גרסא דינקותא, אך לא מחקו את כל הטעויות. ו"כל עוד הנר דולק צריך לתקן".

פתח דבר

"ויהי האדם לנפש חיה" (בראשית ב ז) תרגם אונקלוס: "לרוח ממללא".

כח האדם הוא כוח הדיבור.

היהודי - אין כוחו אלא בפיו, שנאמר (ישעיה מא יד): "אל תיראי תולעת יעקב", כשם שהתולעת אין כוחה אלא בפיה, כן עם ישראל אין כוחו אלא בפיו.

אם כוחנו רק בפינו, הבה ונצחצח את הכלי הזה. תזכה נשמתנו ע"י כוח האותיות והמילים להתחבר ישירות לבוראה.

שמתם לב? האם באמת יש הבדל?

הבה נתבונן בהבדל בין המילים כשאנו הוגים:

"הודו לה' " או " הודו לה' "

(הדגשת האותיות - מראה את מקום ההטעמה, אם היא מלעיל או מלרע)

בראשון, נשמע כאילו ארץ הודו ("מהודו ועד כוש..") שייכת לה'.

בשני, בקשה לשבח לה'.

ומה באמת מתכוון המתפלל, או שליח ציבור?

נו, בכל זאת הרי ה"כוונה" היא חשובה, ומי בכלל מתכוון לארץ הודו?

הקורא בעברית (במבטא אשכנזי או ספרדי) את המילה: "תבל"..."ישפוט תבל בצדק ועמים ב.."מלעיל, או יאמר.."ישפוט תבל בצדק ועמים.." (מלרע), אם יטעים את ההברה הראשונה, הכוונה למעשה חרפה "תבל עשו דמיהם בם"

ואם יטעים את ההברה האחרונה כוונתו תהא נכונה, הכוונה - לעולם ומלואו...

המשמעויות משתנות מקצה לקצה אם נהגה "ושבו" מלשון: "חזרו", או "ושבו" מלשון: לקחו בשבי.

גם בקריאת התורה יש להבחין אימתי לקרוא "ורחל באה עם הצאן" לשון הווה. או ורחל באה עם הצאן" לשון עבר.

ולמי יש הזכות לשנות דברי א - לקים חיים...?

יבוא האדם ויאמר:

מה חשוב כיצד הגיתי, הלוא העיקר - הכוונה?!

אכן, הכוונה חשובה כנשמה לגוף. אדרבה, השתדלות בדיוק הגיית המילים שאנו מוציאים מפינו, יוצרת בנו מודעות למה שאנו אומרים ומה שאנו מוציאים מפינו, ונמצאנו דווקא מרוויחים תפילה מתוך ערנות ומתוך כוונה.

לימדונו חז"ל כי אין די בכוונה, ויש גם להגות נכון את המילים ואת האותיות.

הציטוטים הבאים יבהירו נקודה חשובה זו:

במסכת מגילה כ"ד מסופר כי רבי חייא התקשה להגות את האות "ח" והגה אותה כמו "ה". רבי שמעון ברבי, העיר לרבי חייא ואמר לו..."כשאתה מגיע אצל "וחיכיתי לה'.." (ישעיה ח יז) נמצאת מחרף ומגדף. בכל זאת כשגזר רבי תענית הוריד את רבי חייא לפני התיבה. נשאלת השאלה הכיצד? הרי "לא יעבור לפני התיבה מי שמחליף אותיות באותיות אחרות... (כך גם נפסקה ההלכה בשו"ע או"ח סימן נ"ג סעיף יב)?

התוספות מתרצים כאן שבמאמץ היה מסוגל רבי חייא להגות את האות "ח". התוס' בבא מציעא דף פ"ו ע"א בד"ה "אחיתנהו לרבי חייא" מתרצים, שעל אף השיבוש, באותה שעה אי אפשר היה בש"ץ אחר...

נמצאנו למדים על פי התירוץ הראשון שהוזכר לעיל כי יש צורך בהשתדלות ובהתאמצות מעבר להיגוי השגור בפינו...

יש דיון באחרונים, מה דין ש"צ כשכל הציבור משבש. יש מתירין ויש אוסרין.

גם המתירים אינם מתירים אלא באופן ארעי ולא כחזן קבוע. (שו"ע או"ח נ"ג, באר היטב ס"ק י"ז, ומשנה ברורה ס"ק ל"ז ל"ח ובביאור ההלכה שם).

חשיבות הדקדוק:

הרמב"ם בפירוש המשנה (פרק ב' דברכות משנה ג') כתב: "דקדוק האותיות הוא הדיוק בקריאה, שלא יניח הנד ולא יניד הנח, ויאריך תנועות שצריך להאריך בהן, ויחטוף בקלות תנועות שצריך לחטפן, ויבטא האותיות כתקונן, ולא יבליע אות בחברתה וכו'.

הרמב"ם מדגיש את החשיבות של ההבחנה:

בין שוא נע לנח.

בין תנועות גדולות לקטנות.

בין אות אחת לשניה הדומה לה במבטא (א - ע, ט - ת, ק - כ ועוד)...

שלא יבליע אות אחת הסמוכה לחברתה הדומה לה, כגון: "על - לבבכם" אתכם - מארץ".

ואם יעלה בדעתך שחובת הדקדוק וההבחנה היא בק"ש בלבד. אין הדבר כן, שכן כתב הטור באורח - חיים (ס"י ס"א) שלא בק"ש בלבד צריך לדקדק, אלא אף בפסוקי דזמרה ובתפילה צריך לדקדק. וכתב הב"י שם, שכן כתבו רבינו יונה והרד"ק, וכן נפסק בשולחן - ערוך שם סעיף כ"ב. הב"י ורד"ק מביאים שגם בקריאת התנ"ך בעלמא, צריך לדקדק כך. ועיין עוד ב"שפתי כהן" שבסוף ספר "שפת אמת".

ואם יעלה בדעתך לסמוך על ההלכה שנפסקה: "אם קרא ק"ש ולא דקדק באותיותיה - יצא", אין הדבר כן! שלא אמרו כן אלא בדיעבד, דהיינו שכבר קרא, אבל לעתיד מזהירים אותו שלא יקרא בשיבוש כמו שקרא עכשיו, ואם לא ישמע ויאמר אני אקרא כרצוני ולא כפי הדקדוק, אז לא נחשב לדיעבד אלא לכתחילה ולא יצא גם בדיעבד.

וראה בספר החינוך (מצוה ת"כ) שלא אמרו קרא ולא דקדק באותיותיה - יצא, רק לעניין הדבקים וכדומה, אבל אם לא הזכיר האותיות והתיבות כהלכה לא יצא גם בדיעבד...

לא נוכל להתעלם מדברי השולחן ערוך או"ח סימן ס"א סעיפים כ - כג, שפוסק עפ"י הרמב"ם בהלכות קריאת שמע וע"פ הטור: "שלא ירפה החזק ולא יחזק הרפה, ולא יניח הנד ולא יניד הנח". והמשנה ברורה שם בס"ק ל"ה מבהיר:

"ולא הזהירו על קריאת שמע אלא משום שמסורה לכל ויש בה ייחוד שמים".

אבל הוא הדין לשאר התפילה ולקריאה בתנ"ך.

כמה הזהירונו בברכות מ"ז ע"א: "תנו רבנן: אין עונין לא אמן חטופה ולא אמן קטופה..."בן עזאי מזהיר את מי שעושה זאת... חלילה וחס... יהיה לו... (את האזהרות אפשר לקרוא במקור).

מכאן ראיה, לא די אם יאמר האדם "התכוונתי" לומר: "אמן", אלא חייב להגות אותה כראוי... ויקוים בו: "פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים (=אָמֵנִים) "

השיבושים הם רבים, והאפשרויות של הטעויות - רבות.

אנו מקפידים - ובצדק - שלא ייכנס חרק לפינו מאיזה ירק

האם אנו גם מקפידים אילו "חרקים" מוזרים יוצאים מפינו...?

נשתדל להאיר את עינינו ברשימה מתוקנת, מומלצת בעיקר לתפילה נכונה.

"שומע תפילה", כנראה, גם לפי פשוטו, שומע איך התפילה נהגת ונאמרת, ואז תתקבל ותישמע תפילתנו ברצון.

יהיו לרצון אמרי פינו והיגיון לבנו לפניך, ה' צורנו וגואלנו. אמן.

הטעמת ההברה הנכונה

בפתיחה ראינו, כי יכול לחול שיבוש במידה והטעמנו הברות שלא כהלכה.

ננסה לסקור את התפילה, במקומות שיש סבירות שחלק מהציבור אינו שם לב.

הטעמת שם א - ד - נ - י

- כל שם אדנות יוטעם בהברה האחרונה (מלרע): א - ד - נָי.

(ובגלל ש"נָי" היא הברה מוטעמת היא תנוקד בקמ"ץ. ראה רש"י בראשית יח, ג, וגם אבן עזרא בראשית יט, ב).

- כאשר מדובר ב"אדונים שלי": "אדו נַי, (כדי להבחין בין קודש לחול, ההטעמה כאן אמורה להיות באות "ד", וההברה האחרונה "נַי" " תהיה הברה סגורה בלתי מוטעמת, וצריכים לנקדה בפת"ח).

מכאן נבין מדוע יש המקפידים לקרוא את השם הקדוש "א - ד - נָי, כאשר ההברה האחרונה מוטעמת, ונהגית כאילו "נוֹי".

- שיבוש מצאנו אצל חלק מהכוהנים וממקריאי הכוהנים בזמן ברכת הכוהנים. משבשים את השם הקדוש בגלל ה"ניגון"

(שמעתי אצל אחינו הספרדים המדקדקים הוגים זאת בצורה הנכונה ביותר! מכל עדה אפשר ללמוד)

להלן לקט, רשימה של חלקי תפילה אשר עלולה להיות בהן טעות בהטעמה

ההדגשה וההבלטה בהדפסה

מסמן את מקום ההטעמה הנכון מלרע או מלעיל

במקרא מצאנו כל מילה קצרה הנמצאת סמוך למילים: "בָּנוּ" או "לָנוּ" נהגית במלעיל:

ולכן בברכת התורה נהגה: "אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ וְנָתַן לָנוּ "

כמו: "אִם עֲוֹנֵנוּ עָנוּ בָנוּ", "לוּלֵי ה' שֶׁהָיָה לָנוּ...", וכן: "שֶׁבְּשִׁפְלֵנוּ זָכַר לָנוּ..."ועוד.. (יש יוצאים מהכלל)

"... וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל..."

"וַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר: עָלַץ לִבִּי בַּה', רָמָה קַרְנִי בַּה', רָחַב פִּי"

ב"קרבנות":

"וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם" או "וְאָמַרְתָּ לָהֶם", "וְשָׁחַקְתָּ מִמֶּנָּה הָדֵק וְנָתַתָּה מִמֶּנָּה..."

"אַחַת לְשִׁשִּׁים אוֹ לְשִׁבְעִים שָׁנָה... הָיְתָה בָאָה שֶׁל שִׁירַיִם לַחֲצָאִין" "וְלָמָה אֵין מְעָרְבִין...""לָמָּה הִיא בָּאָה..."

וסדור שני גיזרי עצים קוֹדֵם... קוֹדֵם...

"אֶלָּא שהמורם נאכל לכהנים..." (בנוסח תימן: "אֵלָא")

בזמירות:

"... הוֹדוּ לַה' קִרְאוּ בִשְׁמוֹ...""... הָבוּ לַה'...""... קוּמָה עֶזְרָתָה לָנוּ..."

"הוֹדוּ לוֹ בָרְכוּ שְׁמוֹ..." (הסבר בהמשך)

"הָרוֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב...", "לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי", "הוֹדוֹ עַל אֶרֶץ וְשָׁמָיִם"

"... וַיְבָרֶךְ דָּוִיד אֶת ה'..."" וַתֵּרֶא אֶת עֳנִי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרָיִם..."

(קריאת שמע תקבל התייחסות מיוחדת)

ראה גם: * תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 2.
תענית הבדל תפילות טועה מאמץ התאמצות ספקות ספק להניח תפילין מיוחד רצון חוסר וודאות להתפלל ספק ספקות תפילה תפילות תשובות
תפילה היא שיגעון, אלוהים משוגע מתפלל לעצמו, תפילה היא מחלת נפש, חיסרון הוא שיגעון
תפילה היא שיגעון, אלוהים משוגע מתפלל לעצמו, תפילה היא מחלת נפש, חיסרון הוא שיגעון מדוע תפילה היא סוג של שיגעון לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שהמושג תפילה הוא סוג של שיגעון ומחלת נפש, וטוען באופן מפורש שברגע שאדם מבקש משהו מהמציאות, זו עדות לכך שהוא למעשה משוגע. ההיגיון מאחורי טענה זו הוא שהאדם בעצם מבקש משהו מעצמו, מהמציאות שהיא הוא עצמו, ולכן יש בכך אבסורד ושיגעון. אליעד נותן דוגמה ברורה: אם אלוהים היה מתפלל, הרי שזו הייתה עדות לכך שאלוהים משוגע. מדוע? משום שאלוהים, מעצם הגדרתו כמי שעושה הכל ויודע הכל, לא יכול לחוות חיסרון או מחסור במשהו, ואם הוא בכל זאת מרגיש חסר או מבקש משהו - זוהי בדיוק ההוכחה לשיגעון ולמחלת הנפש. האם אפשרי שאלוהים ישכח משהו ויצטרך להתפלל לעצמו? לפי ההסבר של אליעד, התפילה מבוססת על הרעיון שאדם שכח מי הוא באמת. במילים אחרות, התפילה היא ביטוי לשכחה ולחוסר מודעות עצמית מוחלטת. אליעד מחדד את הרעיון בדוגמה הבאה: נניח שאלוהים עצמו, שהוא מקור הכל, היה מתפלל. אם אלוהים מתפלל, פירוש הדבר שהוא שכח שהוא בעצמו המקור להכל, ולכן יש כאן מצב לא הגיוני. הרי אם אלוהים הוא הכל, אין שום היגיון בכך שהוא יבקש משהו - ממי בדיוק יבקש? אם הכל הוא אלוהים, והכל מגיע מאלוהים, אין בכלל מי שישלים את החיסרון שלו. לכן התפילה עצמה, בבסיסה, היא ביטוי למחלת נפש, כי האדם ששכח שהוא עצמו אלוהים מנסה לבקש מעצמו את מה שחסר לו. מה המשמעות של חוויית החיסרון והקשר שלה לשיגעון? אליעד כהן טוען באופן מפורש שכל ... במהות. במהות, כולנו בעצם אותו דבר ואותו אחד. לכן, לפי ההיגיון של אליעד, אם אדם יזכור ויבין את האחדות הזאת לעומק, הוא לא יוכל להרגיש יותר שום חיסרון ושום צורך להתפלל או לבקש משהו, כיוון שיבין שהכל כבר נמצא בתוכו וממילא מגיע ממנו. מה הדוגמה של בקשת כוס מים מסבירה לגבי תפילה ושיגעון? אליעד נותן דוגמה פשוטה שממחישה מדוע הבקשה או התפילה מעידות על שיגעון: אדם שמבקש מאדם אחר להביא לו כוס מים, לכאורה נראה שפוי והגיוני. אבל אם נבחן את זה לעומק, נגלה שזו בעצם עדות לחוסר הבנה שהאדם השני הוא בעצם אתה עצמך, שאתה בעצמך המציאות, ולכן אתה למעשה מבקש מעצמך. ברגע שאדם מבקש משהו מהמציאות, הוא בעצם שוכח שהוא עצמו המקור של הכל, ולכן הוא כביכול משוגע. התפילה והבקשה הן בעצם אשליה, כי אין באמת הבדל בין המבקש לבין נותן הבקשה. שני הצדדים הם אותו אחד בדיוק, ולכן עצם הבקשה היא סוג של אי - היגיון, של הפרדה מלאכותית ובלתי אפשרית. לסיכום, מדוע תפילה וחיסרון הם עדות למחלת נפש לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסכם ואומר שהמקור לכל החיסרון וכל התפילות הוא חוסר ההבנה הבסיסית של האדם שהוא עצמו יוצר את הכל. כאשר האדם שוכח שהוא עצמו המקור, הוא מתחיל להרגיש חסר, להתפלל ולבקש דברים מהמציאות. זה עצמו מצב של שיגעון ומחלת נפש, כיוון שהאדם מנסה לקבל משהו מבחוץ כאשר הוא בעצם המקור לכל הדברים מבפנים. לכן, לפי אליעד, הדרך היחידה להיפטר מתחושת החיסרון ומהצורך בתפילה, היא לזכור ולהבין לעומק את המהות האמיתית שלך - שאתה עצמך המקור המוחלט להכל, וששום דבר לא יכול להיות באמת חסר לך לעולם. האם תפילה היא שיגעון? למה אנשים מתפללים? אלוהים מתפלל לעצמו? מדוע אדם חווה חיסרון? מה הקשר בין תפילה לשיגעון? האם אלוהים יכול לשכוח משהו? ...
תפילה, אמונה, אתאיזם, אלוהים - למה תפילה היא כפירה באלוהים?
תפילה, אמונה, אתאיזם, אלוהים - למה תפילה היא כפירה באלוהים? למה תפילה היא בעצם כפירה באלוהים? אליעד כהן פותח את ההרצאה עם בדיחה ששמע מרבי מסוים, ששמו ... באלוהים, ניתן לבדוק זאת לפי מידת התפילה שלו. אם כאשר הוא צריך משהו הוא מתפלל ומדבר הרבה עם אלוהים, סימן שהוא מאמין בו. לעומת זאת, אם במקום להתפלל הוא הולך ועושה מעשה, השתדלות, ושוכח את אלוהים, סימן שאינו מאמין מספיק. אליעד ... היא בדיוק ההפך ממה שהרבי אמר. מדוע תפילה לאלוהים מעידה על חוסר אמונה אמיתית? אליעד כהן מסביר בצורה ברורה, מפורטת ומנומקת מדוע דווקא מי שמתפלל לאלוהים הוא זה שכופר באלוהים האמיתי. הטענה המרכזית שלו היא שאדם שמתפלל לאלוהים למעשה מראה שהוא אינו מאמין שאלוהים עושה רק טוב תמיד. אם האדם היה באמת ... מאלוהים לשנות מציאות מושלמת? האדם שמתפלל בעצם מאמין שאלוהים עושה רע, או שהוא טועה במעשיו, וצריך כביכול שיתקנו או ישפרו ... שבו הכל רק טוב תמיד. באלוהים זה אין תפילה, אין סליחה, אין בקשה ואין תודה, כי כל המושגים האלו הם ביטוי של נפרדות, של הבחנה ... שאלוהים אינו מושלם לחלוטין. מתי התפילה אינה כפירה באלוהים? אליעד מסייג מעט ומוסיף הסבר חשוב. אם האדם מתפלל מתוך ידיעה שגם התפילה עצמה מגיעה מאלוהים, ללא בחירה חופשית, אז התפילה אינה כפירה. במקרה כזה, האדם יודע שכל המציאות מתהווה מאליה, כמו שהשמש זורחת ללא בחירה, כך גם הוא מתפלל ללא בחירה. אך כאשר האדם חושב שהוא עצמו רוצה וצריך להתפלל כדי שאלוהים יעזור לו, זאת כפירה מוחלטת באחדותו המוחלטת של אלוהים. מדוע יום ... לו ספקות וכפירה, צריך לבדוק האם הוא מתפלל. אם האדם מתפלל, מבקש סליחה או מודה לאלוהים, זה סימן לכך שהוא אינו מבין את אחדותו המוחלטת של ... כדי שאתה תצחק עליהם ולא ההפך. האם תפילה היא כפירה? אלוהים של היהדות מול אלוהים האמיתי מה רע בתפילה לאלוהים? למה להגיד תודה לאלוהים זה כפירה? מי ברא את האלוהים של הדתיים? הפעם אני ... מאמין באלוהים? והתשובה שהוא נתן: עפ התפילה שלך אפשר לדעת! על פי כמה אתה מתפלל ומדבר עם אלוהים. כי אם אתה צריך משהו ולא מתפלל, אלא הולך ועושה משהו, עושה השתדלות ושוכח את אלוהים, זה אומר שאתה לא מספיק ... באלוהים שעושה רק טוב תמיד, אתה צריך להתפלל לאלוהים הרע, תעזור לי, תציל אותי וכו. ולמה הוא מבקש כי רע לו, כי אם טוב לך והכל ... טוב ואלוהים טוב, אתה לא צריך לבקש. והתפילה של האדם לאלוהים היהודי היא כפירה מוחלטת ואפיקורסות, כפירה באלוהים האמיתי כי אם ... מחדש, והכל הרי בכלל טוב אז בשביל מה להתפלל? ותפילה באלוהים נובעת מכפירה, תפילה לאלוהים היהודי או הדתי. ואם הוא עושה משהו האלוהים, מי אתה שתבקש ממנו שישנה ... ויש טיפשים שיגידו, כן הוא רוצה שאני אתפלל אליו, זה בכלל ממנו, אז אם אתה חווה בזמן התפילה כי הוא כרגע רוצה שת
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
... ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים האם לימוד תורה ותפילה יכולים להגן עלינו מקורונה? בהרצאה, אליעד כהן עוסק בקשר בין אמונה, תפילה ולימוד תורה לבין התפשטות מחלת הקורונה, תוך התמקדות בהשפעתם של הגורמים הללו על חיי אנשים חרדיים. הוא מציג שאלה מרכזית: האם לימוד תורה ותפילה יכולים לשמש מגן בפני המגפה, או שמא מדובר באמונה שגויה? הדוגמה הראשונה שנבחנת היא המקרה של חרדים שהתפללו ולמדו תורה, אך עדיין נדבקו בקורונה. אליעד מציין את ההתמודדות עם סתירה לכאורה: כיצד יתכן שדווקא אלו שקדושים בתפילה ולימוד תורה, וחשבו כי הם מוגנים בזכות חייהם הדתיים, נדבקו במחלה? הוא מתחיל בשאלה אם זוהי הוכחה לכך שהתפילה לא עוזרת, או שהתורה לא מונעת את המחלה. אליעד מציין כי לא ניתן להסיק מכך כי לימוד תורה לא שומר על האדם, זאת משום שהקורונה לא נגרמת בהכרח בשל התפילה או לימוד התורה, אלא עשויה להיות תוצאה של משתנים אחרים. הוא מציין כי כל אדם שנכנס לבית כנסת ולמד תורה לא בהכרח יידבק בקורונה. לאחר מכן, הוא מסביר את ההשגחה הפרטית ... מבקש להדגיש את ההשגחה האלוהית כגורם שמוביל לתוצאה, ולא את הפעולות החיצוניות של לימוד תורה ותפילה בלבד. אליעד מתאר סיטואציה בה חייל חמוש ייתקל במחבל. הוא מציין כי למרות שהחייל מצויד בנשק, אם אלוהים לא יגן עליו, הוא לא יצליח להינצל. על אותו משקל, גם אם אדם מתפלל ולומד תורה, זה לא בהכרח יימנע ממנו להידבק בקורונה, כי הכל תלוי בהחלטות אלוהיות. ההסבר החשוב שאליעד מספק הוא כי גם אם אדם לומד תורה ומקיים מצוות, אם הוא לא עושה זאת ... יעניק לו את ההגנה המצופה. הוא מציין שייתכן והאדם למד תורה אך לא התרכז במטרת הלימוד, וכך התפילה לא יכלה להגן עליו כמו שהיא אמורה. לסיכום, אליעד טוען כי אין להוכיח שהתפילה והתורה לא עוזרות. המגיפה לא בהכרח היא תוצאה של לימוד התורה או התפילה, אלא עשויה להיות תוצאה של ניסיונות אלוהים שבאמצעותם הוא בודק את אמונת האדם. כל אדם שמאמין באלוהים יכול למצוא בתפילה ובמצוות מקור להגנה, גם אם לא תמיד התוצאות הן כפי שהוא ציפה. אמונה באלוהים כוחה של תפילה כוח התפילה שמירת מצוות השגחה פרטית קורונה ואמונה קורונה וניסיון מאלוהים, קורונה וכפירה באלוהים, קורונה והשגחה פרטית, קורונה ושמירת מצוות, קורונה ואמונת חכמים, תורה מגנא ומצלא, שלוחי מצוה אינן ניזוקין, כוחה של תפילה, איפה היה אלוהים בשואה? מי שמאמין לא מפחד? ...
איך לזכות בלוטו? מה המספרים של הלוטו? לזכות בלוטו בעזרת הסוד, תפילה לזכות בלוטו, ניבוי עתידות, אלוהים יודע מה יהיה, מספרי לוטו לפי מזלות, להיות אלוהים, תפילה לאלוהים, לדעת מה יהיה
... בלוטו? מה המספרים של הלוטו? לזכות בלוטו בעזרת הסוד, תפילה לזכות בלוטו, ניבוי עתידות, אלוהים יודע מה יהיה, מספרי לוטו לפי מזלות, להיות אלוהים, תפילה לאלוהים, לדעת מה יהיה איך אפשר לזכות בלוטו בעזרת להיות אלוהים? כדי להבין איך אפשר לזכות בלוטו, קודם כל צריך להבין מה זה אומר להיות אלוהים. הרעיון המרכזי שאליעד כהן מציג ... מהם המספרים של הלוטו? האם אפשר לנבא את תוצאות הלוטו? תפילה לזכייה בלוטו איך לדעת את העתיד מראש? האם אלוהים יודע הכל מראש? מה זה אומר להיות אלוהים? אז הוא מה הוא שאל הוא אמר איך אפשר להפוך להיות אלוהים ולדעת מה המספרים של הלוטו, ...
כסף ואושר, כסף קונה פחד, כסף קונה חרדה, כסף גורם להרגיש טוב, כסף גורם להרגיש רע, מעשה מבעל תפילה, סיפורי מעשיות, תלות בכסף, תלות באהבה, תלות רגשית, שחרור רגשי, כסף טוב, כסף רע
כסף ואושר, כסף קונה פחד, כסף קונה חרדה, כסף גורם להרגיש טוב, כסף גורם להרגיש רע, מעשה מבעל תפילה, סיפורי מעשיות, תלות בכסף, תלות באהבה, תלות רגשית, שחרור רגשי, כסף טוב, כסף רע
... חרדה, כסף גורם להרגיש טוב, כסף גורם להרגיש רע, מעשה מבעל תפילה, סיפורי מעשיות, תלות בכסף, תלות באהבה, ... יוכל להתמודד עם החיים אם הכסף ייעלם. איך הסיפור על בעל תפילה ממחיש את החרדה מכסף? אליעד משתמש בסיפור מעשה מבעל תפילה מספר סיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב ... האנשים בסיפור התביישו בכספם עד כדי כך שהשמידו אותו? בעל התפילה הראה לאנשי הממון את ריח המאכלים, בתחילה ... תדרוש משהו שכסף לא יוכל לקנות. איך הסיפור על הבעל תפילה ממחיש את התלות בכסף? בספר סיפורי מעשיות של רבי נחמן מובא מעשה מבעל תפילה, ושם מתוארות עשר כתות שונות, כשכל כת ... בכסף עד כדי שזרקו אותו וקברו את עצמם? בסיפור מתואר שהבעל תפילה הראה לאנשי הממון את ריח המאכלים. לכאורה ... נחמן פה בספר סיפורי מעשיות שהוא מספר על סיפור על הבעל תפילה, הוא מספר שהיו עשר כתות בעולם וכל כת כל ... מה זה הגיבור הזה עכשיו הם לא הצליחו למצוא פתרון ואז הבעל תפילה עזר להם. עכשיו מה זה אומר הגיבור זה הפחד ... אני אשלוט בך. ואז מסופר בסיפור איך פתרו את הבעיה שהבעל תפילה אמר להם אני אראה לכם מאיפה לגיבור הזה יש ...
אמונה באלוהים / תפילה לאלוהים / כפירה באלוהים - מהו שורש העניין?
... באלוהים תפילה לאלוהים כפירה באלוהים - מהו שורש העניין? כי לפעמים נדמה לאדם, שהוא רחוק מאמונה באלוהים ומתפילה לאלוהים, אך לא כך הוא. כי רק מי שהוא בתודעת אלוהים עצמו, רק הוא רחוק מאמונה ומתפילה לאלוהים. כי כל זמן שהאדם חושב חווה שיש כוח כלשהו בעולם, שהוא לא נובע ממנו עצמו, אלא שהוא נפרד ממנו, הוא בעצם מאמין ... מאמין באלוהים. דהיינו, שהוא מאמין שיש איזה כוח חיצוני לו, שמנהל את העולם, נגד רצונו החופשי. ותפילה לאלוהים, היא כאשר האדם רוצה שאיזה כוח חיצוני, יעזור לו לשנות את המציאות. וכל תקוות לב שיש לאדם שהמציאות תשתנה לצורה אחרת, זוהי תפילה לאלוהים. כי התקווה של האדם שהמציאות תשתנה, היא בעצם תפילה בלב לכוח חיצוני, שיעזור לאדם. כך שכל מי שרוצה שהמציאות תשתנה עבורו, הוא בעצם מתפלל בליבו, לכוח חיצוני ממנו, שיעזור לו. וזוהי תפילה לאלוהים. וניתן לראות מנקודת מבט מסויימת גם, כי תפילה ואמונה באלוהים, היא בעצם כפירה באלוהים. כי האדם כופר באלוהים שנמצא באחדות איתו. כי מצד האמת הכל אחד, והאדם עצמו, הוא ... של אמת, הוא לא יודע שהוא קיים כלל, ולכן הוא חווה את הכוח האלוהי ממש. וכאשר האדם מאמין באלוהים ומתפלל אליו, הוא בעצם כופר באלוהים שהוא עצמו. כי הוא כופר בכך שהוא עצמו אחראי לכל מה שקורה וכולי. ועונשו (מצד הנפרדות), הוא ... שהוא, והוא חווה שהוא ישות קטנה שקורים דברים נגד רצונה וכולי. ובלבוש יותר חיצוני ניתן להסביר, כי התפילה לאלוהים, היא בעצם חוסר אמונה בכך שהכל מאלוהים ושהכל לטובה בשלמות מוחלטת. שאם היה האדם מרגיש בלב שלם שהכל מאלוהים ולטובה בשלמות מוחלטת, לא היה רוצה שאלוהים ישנה משהו במציאות. ובנוסף, עצם המחשבה של האדם שהוא מתפלל לאלוהים, היא עצמה כפירה בכך שאלוהים הוא עצמו זה שגורם לך להתפלל אליו. וכיוב לגבי תחושת בחירה חופשית באופן כללי, שסותרת את האמונה באלוהים. ובמהות, המחשבה שיש אלוהים נפרד ממך, משמעותה ... ושאלוהים הוא לא אין סופי, שזו כפירה באין סופיות של אלוהים. אבל כמובן שמצד האמת, גם הכפירה של התפילה לאלוהים, גם היא עצמה מאלוהים, וגם הרצון לשנות את המציאות, גם הוא בעצמו מושלם. הרצון לשנות את המציאות, הוא ביטוי לתפילה. והוא לא סותר את שלמות המציאות, כי החיסרון הוא עצמו מושלם. ...
האם להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהים
האם להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהים
... להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהים האם הגיוני להתפלל לאלוהים שמתעלל בבני אדם? אליעד כהן מציג בהרצאתו שאלה פילוסופית משמעותית בנושא אמונה באלוהים, תפילה ובעיית הרוע בעולם. השאלה המרכזית שאליעד דן בה היא האם בכלל יש היגיון להתפלל לאלוהים, במיוחד כאשר נדמה שהוא מאפשר סבל רב בעולם. הוא מתחיל בטענה שקיימת נקודת מבט הרואה באלוהים מעין מפלצת שמתעללת בבני האדם במשך אלפי שנים. לפי תפיסה זו, אלוהים מאפשר לסבל ולרוע להתקיים, כולל מלחמות, מחלות ואסונות טבע. כך, אליעד מציג דימוי שבו אדם שואל: האם היית מתפלל למפלצת שמתעללת באנושות במשך אלפי שנים? הרי זה לא הגיוני. אולם, אליעד מדגיש שטענה זו אינה מוחלטת ויש לה נקודות חולשה. אליעד מציג טענה נגדית של אדם מאמין ... מנגד, הטענה האתאיסטית אומרת שאם אלוהים יצר את המחלות, הרי שהוא באמת אחראי לכל הסבל שקיים בעולם, ולכן זה הופך אותו למפלצת אכזרית. האם להתפלל למפלצת רעה או לאל טוב? אליעד מדגיש בצורה מפורשת כי אם אלוהים אחראי לכל הסבל בעולם, אז דווקא אליו צריך להתפלל, מפני שההיגיון אומר להתפלל דווקא למי שיש לו שליטה מוחלטת על הסבל שלך. אם אלוהים הוא הגורם לסבל, הוא גם זה שיכול להפסיק אותו. ולכן באופן פרדוקסלי, אם אלוהים הוא מפלצת רעה, דווקא אז הכי הגיוני להתפלל אליו, כי הוא היחיד שמחזיק את הכוח לשנות את המציאות הקשה. האם באמת קיימת בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש? אליעד כהן מתייחס גם לשאלת הבחירה החופשית. הוא מסביר ... אמיתי, מה שמעמיד את האב בספק כטוב. על פי ההיגיון הזה, גם אלוהים נתפס כמפלצת או לפחות כדמות מפוקפקת מאוד מבחינה מוסרית. האם הגיוני להתפלל לאלוהים טוב? אליעד מסביר גם את נקודת המבט הנגדית, לפיה אם אלוהים הוא טוב בלבד, לא ברור למה צריך בכלל להתפלל אליו. אדם שבטוח שאלוהים טוב ועושה עבורו רק טוב, לא צריך לבקש ממנו דבר כי הרי אלוהים טוב בלאו הכי. ואם אלוהים באמת טוב לחלוטין, הוא כבר יודע מה האדם צריך ויעזור לו גם בלי תפילות. הוא משתמש בדוגמה נוספת: אם אדם נותן לך בכל יום כסף באופן קבוע, בלי שתבקש ממנו, אין שום צורך שתבוא כל יום ותבקש. אם האדם היה מבקש בכל זאת, זה עלול להוביל לתחושה שהוא לא באמת מאמין באהבתו של הנותן או שהוא חושב שעליו לשכנע אותו שוב ושוב לעזור. אז למי הכי הגיוני להתפלל? אליעד טוען שכל רעיון התפילה מסתכם בהבנה למי באמת יש שליטה במצב. מי שולט בבעיות שלך, מי אחראי להן, ומי יכול לפתור אותן. אם האדם מזהה שהוא עצמו מקור הבעיה, הוא צריך לפעול בעצמו לפתור אותה. אם האדם חושב שאלוהים אחראי ישירות למצבו הרע, הגיוני שיפנה לאלוהים בתפילה, גם אם הוא נתפס כמפלצת, כי רק מי שיצר את הבעיה יכול לפתור אותה. הוא מסכם ומדגיש כי בעצם, תפילה היא פעולה לוגית רק אם האדם משוכנע שאלוהים הוא מקור הצרות שלו, ולכן רק הוא יכול לשנות את המצב. אם אלוהים אינו המקור לבעיות, אין היגיון לבקש ממנו עזרה כי הוא חסר כוח ממשי לשנות את המצב. מנגד, אם האדם עצמו אחראי למצבו, עליו להפנות את מאמציו פנימה ולא החוצה בתפילה. בסופו של דבר, אליעד מבהיר כי תפילה לאלוהים תלויה באופן מוחלט בשאלה איך האדם תופס את מקור הסבל והקשיים שלו בחיים, וביכולת לשנות או לפתור אותם. האם להתפלל לאלוהים? למה אלוהים יצר סבל בעולם? האם אלוהים הוא רע? בעיית הרוע בעולם האם יש בחירה חופשית? האם הגיוני לחזור בתשובה? ...
ביטחון עצמי באלוהים, ביטחון באלוהים, תפילה לאלוהים, אמונה באלוהים, להתפלל לאלוהים, מידת הביטחון, ביטחון והשתדלות, ביטחון עצמי שקרי, ללכת לרופא
ביטחון עצמי באלוהים, ביטחון באלוהים, תפילה לאלוהים, אמונה באלוהים, להתפלל לאלוהים, מידת הביטחון, ביטחון והשתדלות, ביטחון עצמי שקרי, ללכת לרופא
... עצמי באלוהים, ביטחון באלוהים, תפילה לאלוהים, אמונה באלוהים, להתפלל לאלוהים, מידת הביטחון, ביטחון והשתדלות, ביטחון עצמי שקרי, ... תוך התייחסות מפורטת למצבם של אנשים דתיים שמאמינים באלוהים וסומכים עליו, אך לעיתים קרובות נתקלים בתוצאות הפוכות למה שהתפללו עבורו. הוא מבהיר שאנשים אלו נתקלים בתסכול משום שמעולם לא הייתה להם אמונה שלמה באמת. לדוגמה, הוא מתאר רב שחלה והתפלל דרך קריאת פרקי תהילים, אבל כשהדבר לא עזר לו, החליט ללכת לרופא. כאן, אליעד כהן מדגיש נקודה חשובה: מלכתחילה הרב לא הסתמך באמת על התפילה שלו באופן מלא, כי כבר מראש הוא חשב שאם זה לא יעבוד, יפנה ... לא מגיעים לאמונה מלאה באלוהים? אליעד כהן מדגיש שאף אדם דתי כמעט לא מגיע לרמת ביטחון של מאה אחוז באלוהים, מכיוון שתוך כדי תפילה הוא תמיד לוקח בחשבון שאלוהים עלול להחליט אחרת. בנוסף, אנשים ... מדגיש שהבעיה היא לא שאלוהים לא פעל לטובתם, אלא שהם עצמם לא האמינו מלכתחילה באלוהים בצורה מוחלטת. לכן, אם קורה דבר הפוך ממה שהתפללו, הם ממהרים לתרץ שזה בגלל חטאים או גזרות בשמיים, ולא בגלל ... באמת מאמין באלוהים במאה אחוז. תמיד קיימת בו ההנחה שאלוהים עלול להחליט אחרת, וכך נמנע ממנו אותו כישלון מוחלט של האמונה. האם תפילה לאלוהים באמת מגבירה את הסיכוי שיקרה מה שרוצים? אליעד מציין כי אנשים דתיים מתפללים וקוראים תהילים מתוך מחשבה שזה מגדיל את הסיכוי שלהם להשיג את מבוקשם. אבל בפועל, הם יודעים היטב שייתכן שזה לא יעזור ובסופו של דבר יצטרכו לפנות לרופא. לדוגמה, כאשר אדם רעב הוא לא מתפלל לאלוהים שיסיר ממנו את הרעב, אלא הולך לאכול. אך כשהוא חולה, הוא מתפלל לאלוהים בתקווה שזה יספיק, ואם לא - הוא יודע שילך לרופא. התפילה, אם כך, הופכת להיות מעין תוספת שמגדילה את הסיכוי לתוצאה ... אך אינה נתפסת באמת כאמצעי בלעדי להשגת מטרה. מדוע אנשים ממשיכים להאמין למרות שהדברים לא משתנים? אליעד מסביר שאנשים ממשיכים להתפלל ולבקש מאלוהים דברים, גם כשבפועל זה לא מביא תוצאות. הוא נותן ... רציונלי, משום שבסופו של דבר זה משרת אותם במובן רגשי או פסיכולוגי. האדם נהנה מהתחושה של ביטחון מדומה ותחושת משמעות שהאמונה והתפילה מעניקות לו, גם אם התוצאות לא באות לידי ביטוי. האם ביטחון ... את מבוקשם. מדוע לימוד תורה לא תמיד עוזר במצבים פיזיים? אליעד מסביר בצורה מפורשת שאם, למשל, אדם דתי מאמין שלימוד תורה או תפילות יפתרו בעיות פיזיות, הוא יגלה בפועל שזה לא עובד. אם שוטר בא לעצור אותו פיזית, התפילה לא תגן עליו בפועל מהשוטר. הפתרון למצבים פיזיים הוא תמיד פעולה פיזית, ולימוד תורה או תפילה אינם תחליף לפעולות המעשיות. אליעד כהן מסכם ואומר שהבעיה ... חלקי בלבד, ולכן התוצאות אינן תואמות את הציפיות שלהם. האם אמונה באלוהים עוזרת באמת? איך לדעת אם יש לך ביטחון עצמי שקרי? מדוע תפילות לא תמיד מתקבלות? האם יש טעם לקרוא תהילים? מה ההבדל בין אמונה לביטחון באלוהים? למה לימוד תורה לא מגן מפני בעיות פיזיות? מהי הדרך הנכונה להתפלל לאלוהים? ...
בעזרת השם, אם ירצה השם, ברוך השם, אמונה באלוהים, להאמין באלוהים, כוחי ועוצם ידי, אין עוד מלבדו, כפירה באלוהים, לכפור באלוהים, בסיעתא דשמיא, להודות לאלוהים, תפילה לאלוהים
בעזרת השם, אם ירצה השם, ברוך השם, אמונה באלוהים, להאמין באלוהים, כוחי ועוצם ידי, אין עוד מלבדו, כפירה באלוהים, לכפור באלוהים, בסיעתא דשמיא, להודות לאלוהים, תפילה לאלוהים
... באלוהים, בסיעתא דשמיא, להודות לאלוהים, תפילה לאלוהים מה המשמעות של בעזרת השם וכיצד היא קשורה לאמונה באלוהים? המרצה אליעד כהן פתח את ההרצאה בשאלה לגבי משמעותה של הביטוי בעזרת השם, ובחן את ההיבטים השונים שבהם עשויה לשאת ... הדתית והפילוסופית של האדם. מה הקשר בין תפילה להודאה לאלוהים? המרצה העלה את הנושא של תודה והודאה לאלוהים, והסביר כיצד הביטוי תודה לאלוהים קשור בהכרח להכרה בכך שהאדם איננו הבעלים של כל מה שקורה איתו. הוא טוען כי כשאדם ... ברצון אלוהים? מה המשמעות הפילוסופית של תפילה להודאה לאלוהים? האם ביטוי בעזרת השם מונע מהאדם לשכוח את רצון אלוהים? ...
חינוך ילדים, יחסי הורים וילדים, אהבת הורים לילדים, אהבת ילדים, לא לאהוב ילדים, שמירת מצוות, למה שומרים מצוות? למה מקיימים מצוות? אמיתות התורה, שמירת מצוות, לשמור מצוות, תפילה לאלוהים
חינוך ילדים, יחסי הורים וילדים, אהבת הורים לילדים, אהבת ילדים, לא לאהוב ילדים, שמירת מצוות, למה שומרים מצוות? למה מקיימים מצוות? אמיתות התורה, שמירת מצוות, לשמור מצוות, תפילה לאלוהים
... ילדים, יחסי הורים וילדים, אהבת הורים לילדים, אהבת ילדים, לא לאהוב ילדים, שמירת מצוות, למה שומרים מצוות? למה מקיימים מצוות? אמיתות התורה, שמירת מצוות, לשמור מצוות, תפילה לאלוהים למה הורים אוהבים את הילדים שלהם? אנשים רבים חושבים שהאהבה שלהם לילדים היא האהבה הכי חזקה שיש, והם ... בהמשך, אליעד קושר את הדברים לשאלת קיום המצוות ולמוטיבציות של אנשים דתיים. הוא מתאר שלרוב, אנשים מקיימים מצוות מתוך פחד או מתוך רצון אישי לקבל טוב לעצמם. לדוגמה, בתפילות אדם מבקש מאלוהים כסף, בריאות ופרנסה, ובעצם פועל מתוך אינטרס אישי. זו תפילה שבאה מהנחש, שהוא משל לאגו ולתועלת עצמית, לפי אליעד. אך רבי נחמן מסביר בספר ליקוטי מוהרן שאם אדם רוצה להגיע לתורת הנסתר - כלומר, להבין את המציאות בעומקה האמיתי - עליו להפסיק לחשוב על תועלתו האישית. רק כשהוא מתפלל מתוך מסירות נפש, בלי לחשוב על עצמו ובלי לבקש שום דבר אישי, הוא יוכל לגלות את הסודות הנסתרים של התורה. מהי ... מתוך הבנה אמיתית של המציאות ולא מתוך פחד או אילוץ. למה הורים אוהבים ילדים? האם אפשר לא לאהוב את הילדים? מה הסיבה שמקיימים מצוות? איך משתחררים מפחד לאבד ילדים? מהי תפילה אמיתית לפי רבי נחמן? מה זה מסירות נפש בתפילה? איך להתגבר על אינטרסים אישיים? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תפילה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תפילה, איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחנך ילדים? איך להצליח בזוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפרש חלומות? איך לעשות יותר כסף? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך לקבל החלטות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם גירושין? איך לשתול מחשבות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: תפילה, מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות הכי חכם בעולם? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? איך להנות בחיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי קואצ'ינג, אימון אישי מומלץ, אימון אישי לתזונה נכונה בנושאי תפילה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 13:00:48 - wesi4