🖨התפילה - "עבודה" מיותרת או לא?ידוע שבתורה כתובים פסוקים כגון"ועבדתם את ה' אלקיכם" או "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך" וכן כתוב "לעבדו בכל לבבכם" וכן "עיבדו את ה'"
ונשאל - מהי עבודה?
עבודה היא סוג של תיקון ושירות, מה שהעבד משרת את רבו ומתקן לו דבר שהרב זקוק לו. ויותר מכך, על ידי השירות שמשרת אותו העבד בדבר שאין ביכולתו של הרב לתקן בעצמו. ומכיוון שהרב צריך לתיקון זה, נמצא שהעבד משלים דבר שחסר לאדונו.
נשאלת השאלה:
איך יתכן לומר כך לגבי הבורא, שהוא יתברך, שיא השלמות. כמו שכתוב בתיקוני זוהר "שלימו דכולהו" ואינו צריך לזולתו ח"ו, "כי ממך הכל" ככתוב בדברי הימים. וכן כתוב "ואם צדקת מה תיתן לו"
גם צריך להבין מה אנו מתקנים עבורו יתברך בעבודתינו, הלא עבודתינו אינה תופסת שום מקום ובודאי שאינה מוסיפה כלום אצלו. ואם כן איך שייך לומר לגבי הקב"ה לשון עבודה, שהוא עניין שירות ותיקון?
התשובה תתבאר בהקדם:
כדי להבין מהו עניין ה"עבודה" שאנו עובדים את הקב"ה, יש להקדים את מאמר המדרש הידוע, שהקב"ה נתאווה להיות לו דרה בתחתונים, פירוש, ששכינתו יתברך תשכון בעולם הזה התחתון.
מהי המשמעות של עניין זה?
שהקב"ה נתאווה שיהיה גילוי אלוקות בכל העולם כולו, וזו הכוונה והתכלית של בריאת העולם בכלל והאדם בפרט. ועניין זה יקויים בשלמות לעתיד לבוא, שתהיה התגלות כבודו וראו כל בשר יחדיו כו, וימלא כבוד ה' את כל הארץ.
ומכאן מובן העניין של ה"עבודה" של בני ישראל להקב"ה אשר הם "מתקנים" דבר מה עבורו יתברך. כי לפי דברי המדרש הללו, הרי עיקר תכלית עבודת האדם עלי אדמות בלימוד התורה וקיום המצוות אינה בשביל האדם עצמו, אלא לכבודו יתברך שעל ידי עבודתם הם מתקנים ועושים את העולם לדירה לשכינתו יתברך.
כי באמת, כתוב "אני ה' לא שניתי" שאין שום שינוי אצלו יתברך בין קודם שנברא העולם, שהיה הוא ושמו בלבד, וכן יהיה אחר שיחרב העולם וגם עתה בזמן בריאת העולם וקיומו, הנה קמיה כולא ממש כלא חשיב. כמו קודם שנברא העולם ממש.
מכך מובן שהקב"ה אינו בעל שינוי ודבר זה מיסודי האמונה. אך בעומק יותר בא הכתוב להשמיע לנו שבריאת כל העולמות איננה גורמת שום שינוי גם באחדותו של הקב"ה, היינו בזה שהוא יתברך הוא המציאות היחידה ואין שום מציאות מלבדו.
וכמו שלפני בריאת העולם לא היה קיים שום דבר מלבדו יתברך, כך גם עתה. דהיינו שמצד האמת כפי שהיא אצלו יתברך, גם עתה אין שום מציאות בלעדו ומלבדו, כי לית אתר פנוי מיניה, אין שום מקום פנוי וריקן ממנו. וזוהי המשמעות הפנימית של הכתוב, "אני ה' לא שניתי" שאין שום שינוי באחדותו יתברך בין קודם שנברא העולם ובין אחר שנברא העולם.
אם כך מתחדדת השאלה ועולה שוב התמיהה:
מאחר שלפי האמת, כפי שהיא אצלו יתברך, הרי אין מקום פנוי ממנו, נמצא שבפועל הקב"ה נמצא ו"דר" בכל מקום ומקום בלי יוצא מן הכלל, ואם כן, צריך להבין מהו עניין עבודת בני ישראל לעשות לו יתברך דירה בתחתונים?
אך העניין הוא, אף שלפי האמת גם עתה, לאחר שנברא העולם, אין שום שינוי אצלו יתברך, כי לגביו אין שום מציאות בלעדו והקב"ה ממלא כל המקום הזה שברא בו העולם" מכל מקום אין הדבר הזה נראה לעיננו, כי העולם מעלים ומסתיר את אלוקותו, וזה גם ההסבר למילה "עולם" מלשון "העלם". ומחמת ההעלם וההסתר נראה לעיננו כאילו אנחנו וכל הנבראים שבעולם הם מציאות "יש ודבר בפני עצמו" נפרד מאלוקות.
אם כך מהו שנתאווה הקב"ה להיות לו דירה "בתחתונים"?
העניין הוא שהקב"ה רצה שגם בידיעתם ותחושתם של הנבראים (שמצד עצמם הם מעלימים ומסתירים על אלוקות) תתגלה האמת כמו שהוא אצלו יתברך, היינו שהוא יתברך הוא יחיד ומיוחד וכולא קמי' כלא חשיב (הכל אינו נחשב אצלו כלל)
וזהו התכלית והסיבה שבשבילו ברא הקב"ה את העולם.
שהרי הקב"ה ברא ריבוי עולמות רוחניים, עליונים ותחתונים, אבל זה שהקב"ה נתאווה להיות לו יתברך דירה בתחתונים, הכוונה היא לעולם הזה הגשמי דוקא שהוא עולם התחתון ביותר, וזאת למרות שגם בעולמות עליונים יותר, קיים גם סוג של העלם על אורו של הבורא, שהרי גם הם קרויים עולמות (מלשון העלם והסתר), מכל מקום זה אינו בערך כלל להעלם וההסתר של העולם הזה שהוא"חושך כפול ומכופל, עד שהוא מלא קליפות וסטרא אחרא שהן נגד ה' ממש, לומר אני ואפסי עוד" שזוהי תכלית היישות והפירוד מאלוקות.
כלומר:
בעולמות רוחניים, הנה אפילו העולמות שהם מציאות "ויש" ונפרד מאלוקות, הרי גם הם מכירים ומרגישים שמציאותם תלויה בהקב"ה שהוא יתברך בראם ומקיים ומחיה אותם. אבל בעולם הזה הגשמי, ההעלם הוא עד כדי כך שהנבראים שבעולם הזה אינם מרגישים כלל שנבראו על ידי הקב"ה, ועד שיכול להיות נברא שיהיה מנגד לקדושה ויאמר "אני ואפסי עוד".
וזו היתה "תאוותו" של הקב"ה, כביכול, שגם בידיעה ובהכרה והרגשה של הנבראים בעולם הזה הגשמי שבו ישנו "ההעלם" הגדול ביותר וה"יישות" החזקה ביותר, תתגלה האמת של אלוקותו ד"כולא קמי' כלא חשיב".
בפרק הבא נענה על השאלה איך בכלל יתכן אצל הקב"ה עניין של תחתונים? שהרי אין מעלה ומטה לגבי הקב"ה שאינו בגדר מקום ח"ו?
תפילה היא שיגעון, אלוהים משוגע מתפלל לעצמו, תפילה היא מחלת נפש, חיסרון הוא שיגעוןתפילה היא שיגעון, אלוהים משוגע מתפלל לעצמו, תפילה היא מחלת נפש, חיסרון הוא שיגעון מדוע תפילה היא סוג של שיגעון לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שהמושג תפילה הוא סוג של שיגעון ומחלת נפש, וטוען באופן מפורש שברגע שאדם מבקש משהו מהמציאות, זו עדות לכך שהוא למעשה ... מבקש משהו מעצמו, מהמציאות שהיא הוא עצמו, ולכן יש בכך אבסורד ושיגעון. אליעד נותן דוגמה ברורה: אם אלוהים היה מתפלל, הרי שזו הייתה עדות לכך שאלוהים משוגע. מדוע? משום שאלוהים, מעצם הגדרתו כמי שעושה הכל ויודע הכל, לא יכול ... זאת מרגיש חסר או מבקש משהו - זוהי בדיוק ההוכחה לשיגעון ולמחלת הנפש. האם אפשרי שאלוהים ישכח משהו ויצטרך להתפלל לעצמו? לפי ההסבר של אליעד, התפילה מבוססת על הרעיון שאדם שכח מי הוא באמת. במילים אחרות, התפילה היא ביטוי לשכחה ולחוסר מודעות עצמית מוחלטת. אליעד מחדד את הרעיון בדוגמה הבאה: נניח שאלוהים עצמו, שהוא מקור הכל, היה מתפלל. אם אלוהים מתפלל, פירוש הדבר שהוא שכח שהוא בעצמו המקור להכל, ולכן יש כאן מצב לא הגיוני. הרי אם אלוהים הוא הכל, ... - ממי בדיוק יבקש? אם הכל הוא אלוהים, והכל מגיע מאלוהים, אין בכלל מי שישלים את החיסרון שלו. לכן התפילה עצמה, בבסיסה, היא ביטוי למחלת נפש, כי האדם ששכח שהוא עצמו אלוהים מנסה לבקש מעצמו את מה שחסר לו. ... של אליעד, אם אדם יזכור ויבין את האחדות הזאת לעומק, הוא לא יוכל להרגיש יותר שום חיסרון ושום צורך להתפלל או לבקש משהו, כיוון שיבין שהכל כבר נמצא בתוכו וממילא מגיע ממנו. מה הדוגמה של בקשת כוס מים מסבירה לגבי תפילה ושיגעון? אליעד נותן דוגמה פשוטה שממחישה מדוע הבקשה או התפילה מעידות על שיגעון: אדם שמבקש מאדם אחר להביא לו כוס מים, לכאורה נראה שפוי והגיוני. אבל אם נבחן את ... מבקש מעצמך. ברגע שאדם מבקש משהו מהמציאות, הוא בעצם שוכח שהוא עצמו המקור של הכל, ולכן הוא כביכול משוגע. התפילה והבקשה הן בעצם אשליה, כי אין באמת הבדל בין המבקש לבין נותן הבקשה. שני הצדדים הם אותו אחד בדיוק, ולכן עצם הבקשה היא סוג של אי - היגיון, של הפרדה מלאכותית ובלתי אפשרית. לסיכום, מדוע תפילה וחיסרון הם עדות למחלת נפש לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסכם ואומר שהמקור לכל החיסרון וכל התפילות הוא חוסר ההבנה הבסיסית של האדם שהוא עצמו יוצר את הכל. כאשר האדם שוכח שהוא עצמו המקור, הוא מתחיל להרגיש חסר, להתפלל ולבקש דברים מהמציאות. זה עצמו מצב של שיגעון ומחלת נפש, כיוון שהאדם מנסה לקבל משהו מבחוץ כאשר הוא בעצם המקור לכל הדברים מבפנים. לכן, לפי אליעד, הדרך היחידה להיפטר מתחושת החיסרון ומהצורך בתפילה, היא לזכור ולהבין לעומק את המהות האמיתית שלך - שאתה עצמך המקור המוחלט להכל, וששום דבר לא יכול להיות באמת חסר לך לעולם. האם תפילה היא שיגעון? למה אנשים מתפללים? אלוהים מתפלל לעצמו? מדוע אדם חווה חיסרון? מה הקשר בין תפילה לשיגעון? האם אלוהים יכול לשכוח משהו?
תפילה, אמונה, אתאיזם, אלוהים - למה תפילה היא כפירה באלוהים?תפילה, אמונה, אתאיזם, אלוהים - למה תפילה היא כפירה באלוהים? למה תפילה היא בעצם כפירה באלוהים? אליעד כהן פותח את ההרצאה עם בדיחה ששמע מרבי מסוים, ששמו לא הוזכר כי הבדיחה היא על חשבונו. הבדיחה אומרת כך: אם רוצים לדעת עד כמה אדם מאמין באלוהים, ניתן לבדוק זאת לפי מידת התפילה שלו. אם כאשר הוא צריך משהו הוא מתפלל ומדבר הרבה עם אלוהים, סימן שהוא מאמין בו. לעומת זאת, אם במקום להתפלל הוא הולך ועושה מעשה, השתדלות, ושוכח את אלוהים, סימן שאינו מאמין מספיק. אליעד מסביר שזו אחת הבדיחות הטובות בעולם, כי האמת לדבריו היא בדיוק ההפך ממה שהרבי אמר. מדוע תפילה לאלוהים מעידה על חוסר אמונה אמיתית? אליעד כהן מסביר בצורה ברורה, מפורטת ומנומקת מדוע דווקא מי שמתפלל לאלוהים הוא זה שכופר באלוהים האמיתי. הטענה המרכזית שלו היא שאדם שמתפלל לאלוהים למעשה מראה שהוא אינו מאמין שאלוהים עושה רק טוב תמיד. אם האדם היה באמת יודע ומאמין שאין עוד מלבדו ושהכל טוב, הוא לא היה מבקש דבר מאלוהים, כי מדוע שיבקש מאלוהים לשנות מציאות מושלמת? האדם שמתפלל בעצם מאמין שאלוהים עושה רע, או שהוא טועה במעשיו, וצריך כביכול שיתקנו או ישפרו עבורו את המציאות. לכן, כל ... שהוא אחראי עליו. מנגד, קיים האלוהים האמיתי, אלוהים של אחדות מוחלטת שבו הכל רק טוב תמיד. באלוהים זה אין תפילה, אין סליחה, אין בקשה ואין תודה, כי כל המושגים האלו הם ביטוי של נפרדות, של הבחנה בין טוב לרע. ... טעויות. כלומר, כל תגובה רגשית - הודיה, סליחה, בקשה - נובעת מכפירה, מאמונה סמויה שאלוהים אינו מושלם לחלוטין. מתי התפילה אינה כפירה באלוהים? אליעד מסייג מעט ומוסיף הסבר חשוב. אם האדם מתפלל מתוך ידיעה שגם התפילה עצמה מגיעה מאלוהים, ללא בחירה חופשית, אז התפילה אינה כפירה. במקרה כזה, האדם יודע שכל המציאות מתהווה מאליה, כמו שהשמש זורחת ללא בחירה, כך גם הוא מתפלל ללא בחירה. אך כאשר האדם חושב שהוא עצמו רוצה וצריך להתפלל כדי שאלוהים יעזור לו, זאת כפירה מוחלטת באחדותו המוחלטת של אלוהים. מדוע יום כיפור הוא שיא הכפירה באלוהים? בהרצאה ... ההרצאה באומרו שאם רוצים לדעת האם אדם באמת מאמין באלוהים או שיש לו ספקות וכפירה, צריך לבדוק האם הוא מתפלל. אם האדם מתפלל, מבקש סליחה או מודה לאלוהים, זה סימן לכך שהוא אינו מבין את אחדותו המוחלטת של אלוהים, שיש לו ספיקות, ... מסכם ואומר שבזכות הטיפשים העולם יותר מעניין, אך עדיף להיות בצד החכמים, כדי שאתה תצחק עליהם ולא ההפך. האם תפילה היא כפירה? אלוהים של היהדות מול אלוהים האמיתי מה רע בתפילה לאלוהים? למה להגיד תודה לאלוהים זה כפירה? מי ברא את האלוהים של הדתיים? הפעם אני רוצה לספר בדיחה, אני ... הולכת על חשבונו, והבדיחה היא ששאלו אותו איך אפשר לדעת עד כמה אדם מאמין באלוהים? והתשובה שהוא נתן: עפ התפילה שלך אפשר לדעת! על פי כמה אתה מתפלל ומדבר עם אלוהים. כי אם אתה צריך משהו ולא מתפלל, אלא הולך ועושה משהו, עושה השתדלות ושוכח את אלוהים, זה אומר שאתה לא מספיק מאמין. וזאת הבדיחה הטובה ביותר, ... ויש לו יכולת בלתי מוגבלת, למה הוא עושה רע? ואם אתה כופר באלוהים שעושה רק טוב תמיד, אתה צריך להתפלל לאלוהים הרע, תעזור לי, תציל אותי וכו. ולמה הוא מבקש כי רע לו, כי אם טוב לך והכל רק טוב ואלוהים טוב, אתה לא צריך לבקש. והתפילה של האדם לאלוהים היהודי היא כפירה מוחלטת ואפיקורסות, כפירה באלוהים האמיתי כי אם האדם היה יודע שאין עוד מלבדו ממש, וכל רגע נוצר מחדש, והכל הרי בכלל טוב אז בשביל מה להתפלל? ותפילה באלוהים נובעת מכפירה, תפילה לאלוהים היהודי או הדתי. ואם הוא עושה משהו האלוהים, מי אתה שתבקש ממנו שישנה משהו, הרי הוא עושה את הכל מושלם!!! ויש טיפשים שיגידו, כן הוא רוצה שאני אתפלל אליו, זה בכלל ממנו, אז אם אתה חווה בזמן התפילה כי הוא כרגע רוצה שתתפלל ללא בחירה שלך, כמו שהשמש זורחת, כל מה שקורה זו התהוות של אלוהים ללא בחירה חופשית, אז זה בסדר. אבל אם הוא האדם, יש לו שכל מטופש והוא חושב שהוא זה שצריך להתפלל, זו כפירה מוחלטת. וגם יש את ההמשך של הבדיחה הזו, כי יש את אלו שקורה להם משהו טוב, והם ... האמיתי, שוב פעם אני לא מתווכח עם זה שהדתיים מאמינים באלוהים, אני לא מתווכח עם זה תמשיך לעבוד אותו, תתפלל, ואולי גם בסוף הוא יתן לך שכר, אבל זה מדובר על האלוהים היהודי. אבל אלוהים היהודי הזה יש מישהו ... אז הוא בביטול הרצון, לכן זה טוב. והבדיחה האם אתה רוצה לדעת מי מאמין באלוהים, איך לדעת? תסתכל מי שמתפלל לאלוהים הוא אתיאיסט שכופר באלוהים שעושה רק טוב. וכך גם אם הוא מבקש סליחה. במקום שתבין שהכל טוב, והכל ... דבר טוב שהוא בכלל עשה, שאתה חושב שזה רע. ואם אתה רוצה לדעת מי באמת מאמין באלוהים? אם אתה מתפלל, סימן שאתה מאמין באלוהים!! כי אם היית יודע שיש אלוהים כי אם הייתיו ידעתיו , לא היית מתפלל אליו, כי הכל טוב תמיד אז בשביל מה להתפלל אליו? מה אתה מדבר איתו בכלל? מה? אתה מדבר עם עצמך? ואם אתה רוצה לדעת האם בן אדם יודע ... שהכל טוב והכל אחד, ואם אתה רוצה לדעת עד כמה הוא מפקפק באחדותו של הבורא! תבדוק האם הוא הולך ומתפלל. האם הוא מאמין באיזה אלוהים ומדבר איתו. אם כן זה סימן שהוא לא קולט שהכל טוב והכל אחד. ואגב, ...
אמונה באלוהים / תפילה לאלוהים / כפירה באלוהים - מהו שורש העניין?אמונה באלוהים / תפילה לאלוהים / כפירה באלוהים - מהו שורש העניין? כי לפעמים נדמה לאדם, שהוא רחוק מאמונה באלוהים ומתפילה לאלוהים, אך לא כך הוא. כי רק מי שהוא בתודעת אלוהים עצמו, רק הוא רחוק מאמונה ומתפילה לאלוהים. כי כל זמן שהאדם חושב / חווה שיש כוח כלשהו בעולם, שהוא לא נובע ממנו עצמו, אלא שהוא ... רק משום שהוא מאמין באלוהים. דהיינו, שהוא מאמין שיש איזה כוח חיצוני לו, שמנהל את העולם, נגד רצונו החופשי. ותפילה לאלוהים, היא כאשר האדם רוצה שאיזה כוח חיצוני, יעזור לו לשנות את המציאות. וכל תקוות לב שיש לאדם שהמציאות תשתנה לצורה אחרת, זוהי תפילה לאלוהים. כי התקווה של האדם שהמציאות תשתנה, היא בעצם תפילה בלב לכוח חיצוני, שיעזור לאדם. כך שכל מי שרוצה שהמציאות תשתנה עבורו, הוא בעצם מתפלל בליבו, לכוח חיצוני ממנו, שיעזור לו. וזוהי תפילה לאלוהים. וניתן לראות מנקודת מבט מסויימת גם, כי תפילה ואמונה באלוהים, היא בעצם כפירה באלוהים. כי האדם כופר באלוהים שנמצא באחדות איתו. כי מצד האמת הכל אחד, והאדם ... של אמת, הוא לא יודע שהוא קיים כלל, ולכן הוא חווה את הכוח האלוהי ממש. וכאשר האדם מאמין באלוהים ומתפלל אליו, הוא בעצם כופר באלוהים שהוא עצמו. כי הוא כופר בכך שהוא עצמו אחראי לכל מה שקורה וכולי. ועונשו ... את האלוהים שהוא, והוא חווה שהוא ישות קטנה שקורים דברים נגד רצונה וכולי. ובלבוש יותר חיצוני ניתן להסביר, כי התפילה לאלוהים, היא בעצם חוסר אמונה בכך שהכל מאלוהים ושהכל לטובה בשלמות מוחלטת. שאם היה האדם מרגיש בלב שלם שהכל מאלוהים ולטובה בשלמות מוחלטת, לא היה רוצה שאלוהים ישנה משהו במציאות. ובנוסף, עצם המחשבה של האדם שהוא מתפלל לאלוהים, היא עצמה כפירה בכך שאלוהים הוא עצמו זה שגורם לך להתפלל אליו. וכיוב לגבי תחושת בחירה חופשית באופן כללי, שסותרת את האמונה באלוהים. ובמהות, המחשבה שיש אלוהים נפרד ממך, משמעותה ... מאלוהים ושאלוהים הוא לא אין סופי, שזו כפירה באין סופיות של אלוהים. אבל כמובן שמצד האמת, גם הכפירה של התפילה לאלוהים, גם היא עצמה מאלוהים, וגם הרצון לשנות את המציאות, גם הוא בעצמו מושלם. הרצון לשנות את המציאות, הוא ביטוי לתפילה. והוא לא סותר את שלמות המציאות, כי החיסרון הוא עצמו מושלם.
האם להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהיםהאם להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהיםהאם להתפלל לאלוהים? האם הגיוני להתפלל? שאלת הרוע בעולם, בעיית הרוע, להתפלל למפלצת, למה יש רע בעולם? להתפלל לאלוהים רע, בחירה חופשית, למה לא הגיוני להתפלל? חזרה בתשובה, תפילה לאלוהים האם הגיוני להתפלל לאלוהים שמתעלל בבני אדם? אליעד כהן מציג בהרצאתו שאלה פילוסופית משמעותית בנושא אמונה באלוהים, תפילה ובעיית הרוע בעולם. השאלה המרכזית שאליעד דן בה היא האם בכלל יש היגיון להתפלל לאלוהים, במיוחד כאשר נדמה שהוא מאפשר סבל רב בעולם. הוא מתחיל בטענה שקיימת נקודת מבט הרואה באלוהים מעין מפלצת ... אלוהים מאפשר לסבל ולרוע להתקיים, כולל מלחמות, מחלות ואסונות טבע. כך, אליעד מציג דימוי שבו אדם שואל: האם היית מתפלל למפלצת שמתעללת באנושות במשך אלפי שנים? הרי זה לא הגיוני. אולם, אליעד מדגיש שטענה זו אינה מוחלטת ויש לה ... אלוהים יצר את המחלות, הרי שהוא באמת אחראי לכל הסבל שקיים בעולם, ולכן זה הופך אותו למפלצת אכזרית. האם להתפלל למפלצת רעה או לאל טוב? אליעד מדגיש בצורה מפורשת כי אם אלוהים אחראי לכל הסבל בעולם, אז דווקא אליו צריך להתפלל, מפני שההיגיון אומר להתפלל דווקא למי שיש לו שליטה מוחלטת על הסבל שלך. אם אלוהים הוא הגורם לסבל, הוא גם זה שיכול להפסיק אותו. ולכן באופן פרדוקסלי, אם אלוהים הוא מפלצת רעה, דווקא אז הכי הגיוני להתפלל אליו, כי הוא היחיד שמחזיק את הכוח לשנות את המציאות הקשה. האם באמת קיימת בחירה חופשית או שהכל נקבע ... בספק כטוב. על פי ההיגיון הזה, גם אלוהים נתפס כמפלצת או לפחות כדמות מפוקפקת מאוד מבחינה מוסרית. האם הגיוני להתפלל לאלוהים טוב? אליעד מסביר גם את נקודת המבט הנגדית, לפיה אם אלוהים הוא טוב בלבד, לא ברור למה צריך בכלל להתפלל אליו. אדם שבטוח שאלוהים טוב ועושה עבורו רק טוב, לא צריך לבקש ממנו דבר כי הרי אלוהים טוב בלאו הכי. ואם אלוהים באמת טוב לחלוטין, הוא כבר יודע מה האדם צריך ויעזור לו גם בלי תפילות. הוא משתמש בדוגמה נוספת: אם אדם נותן לך בכל יום כסף באופן קבוע, בלי שתבקש ממנו, אין שום צורך ... לא באמת מאמין באהבתו של הנותן או שהוא חושב שעליו לשכנע אותו שוב ושוב לעזור. אז למי הכי הגיוני להתפלל? אליעד טוען שכל רעיון התפילה מסתכם בהבנה למי באמת יש שליטה במצב. מי שולט בבעיות שלך, מי אחראי להן, ומי יכול לפתור אותן. אם ... מקור הבעיה, הוא צריך לפעול בעצמו לפתור אותה. אם האדם חושב שאלוהים אחראי ישירות למצבו הרע, הגיוני שיפנה לאלוהים בתפילה, גם אם הוא נתפס כמפלצת, כי רק מי שיצר את הבעיה יכול לפתור אותה. הוא מסכם ומדגיש כי בעצם, תפילה היא פעולה לוגית רק אם האדם משוכנע שאלוהים הוא מקור הצרות שלו, ולכן רק הוא יכול לשנות את המצב. ... חסר כוח ממשי לשנות את המצב. מנגד, אם האדם עצמו אחראי למצבו, עליו להפנות את מאמציו פנימה ולא החוצה בתפילה. בסופו של דבר, אליעד מבהיר כי תפילה לאלוהים תלויה באופן מוחלט בשאלה איך האדם תופס את מקור הסבל והקשיים שלו בחיים, וביכולת לשנות או לפתור אותם. האם להתפלל לאלוהים? למה אלוהים יצר סבל בעולם? האם אלוהים הוא רע? בעיית הרוע בעולם האם יש בחירה חופשית? האם הגיוני ...
ביטחון עצמי באלוהים, ביטחון באלוהים, תפילה לאלוהים, אמונה באלוהים, להתפלל לאלוהים, מידת הביטחון, ביטחון והשתדלות, ביטחון עצמי שקרי, ללכת לרופאביטחון עצמי באלוהים, ביטחון באלוהים, תפילה לאלוהים, אמונה באלוהים, להתפלל לאלוהים, מידת הביטחון, ביטחון והשתדלות, ביטחון עצמי שקרי, ללכת לרופאביטחון עצמי באלוהים, ביטחון באלוהים, תפילה לאלוהים, אמונה באלוהים, להתפלל לאלוהים, מידת הביטחון, ביטחון והשתדלות, ביטחון עצמי שקרי, ללכת לרופא האם ביטחון באלוהים באמת עובד? אליעד כהן מסביר באופן ... ויומיומיות, תוך התייחסות מפורטת למצבם של אנשים דתיים שמאמינים באלוהים וסומכים עליו, אך לעיתים קרובות נתקלים בתוצאות הפוכות למה שהתפללו עבורו. הוא מבהיר שאנשים אלו נתקלים בתסכול משום שמעולם לא הייתה להם אמונה שלמה באמת. לדוגמה, הוא מתאר רב שחלה והתפלל דרך קריאת פרקי תהילים, אבל כשהדבר לא עזר לו, החליט ללכת לרופא. כאן, אליעד כהן מדגיש נקודה חשובה: מלכתחילה הרב לא הסתמך באמת על התפילה שלו באופן מלא, כי כבר מראש הוא חשב שאם זה לא יעבוד, יפנה לטיפול רפואי. כך הוא חושף כי ... באלוהים? אליעד כהן מדגיש שאף אדם דתי כמעט לא מגיע לרמת ביטחון של מאה אחוז באלוהים, מכיוון שתוך כדי תפילה הוא תמיד לוקח בחשבון שאלוהים עלול להחליט אחרת. בנוסף, אנשים דתיים לרוב חושבים שהסיבה שהבקשה שלהם לא התקבלה נובעת ... שאלוהים לא פעל לטובתם, אלא שהם עצמם לא האמינו מלכתחילה באלוהים בצורה מוחלטת. לכן, אם קורה דבר הפוך ממה שהתפללו, הם ממהרים לתרץ שזה בגלל חטאים או גזרות בשמיים, ולא בגלל שהביטחון שלהם היה חלקי. האם ביטחון עצמי וביטחון ... במאה אחוז. תמיד קיימת בו ההנחה שאלוהים עלול להחליט אחרת, וכך נמנע ממנו אותו כישלון מוחלט של האמונה. האם תפילה לאלוהים באמת מגבירה את הסיכוי שיקרה מה שרוצים? אליעד מציין כי אנשים דתיים מתפללים וקוראים תהילים מתוך מחשבה שזה מגדיל את הסיכוי שלהם להשיג את מבוקשם. אבל בפועל, הם יודעים היטב שייתכן שזה לא יעזור ובסופו של דבר יצטרכו לפנות לרופא. לדוגמה, כאשר אדם רעב הוא לא מתפלל לאלוהים שיסיר ממנו את הרעב, אלא הולך לאכול. אך כשהוא חולה, הוא מתפלל לאלוהים בתקווה שזה יספיק, ואם לא - הוא יודע שילך לרופא. התפילה, אם כך, הופכת להיות מעין תוספת שמגדילה את הסיכוי לתוצאה טובה, אך אינה נתפסת באמת כאמצעי בלעדי להשגת מטרה. מדוע אנשים ממשיכים להאמין למרות שהדברים לא משתנים? אליעד מסביר שאנשים ממשיכים להתפלל ולבקש מאלוהים דברים, גם כשבפועל זה לא מביא תוצאות. הוא נותן דוגמה של רובוט שממשיך לבצע פעולה שוב ושוב ... שבסופו של דבר זה משרת אותם במובן רגשי או פסיכולוגי. האדם נהנה מהתחושה של ביטחון מדומה ותחושת משמעות שהאמונה והתפילה מעניקות לו, גם אם התוצאות לא באות לידי ביטוי. האם ביטחון באלוהים יכול להיכשל? לדברי אליעד כהן, ביטחון אמיתי ... לימוד תורה לא תמיד עוזר במצבים פיזיים? אליעד מסביר בצורה מפורשת שאם, למשל, אדם דתי מאמין שלימוד תורה או תפילות יפתרו בעיות פיזיות, הוא יגלה בפועל שזה לא עובד. אם שוטר בא לעצור אותו פיזית, התפילה לא תגן עליו בפועל מהשוטר. הפתרון למצבים פיזיים הוא תמיד פעולה פיזית, ולימוד תורה או תפילה אינם תחליף לפעולות המעשיות. אליעד כהן מסכם ואומר שהבעיה המרכזית היא שלאנשים יש ביטחון שקרי או חלקי בלבד, ולכן ... אינן תואמות את הציפיות שלהם. האם אמונה באלוהים עוזרת באמת? איך לדעת אם יש לך ביטחון עצמי שקרי? מדוע תפילות לא תמיד מתקבלות? האם יש טעם לקרוא תהילים? מה ההבדל בין אמונה לביטחון באלוהים? למה לימוד תורה לא מגן מפני בעיות פיזיות? מהי הדרך הנכונה להתפלל לאלוהים?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...