ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תחושת חובות ✔סקרנות - מבוא ✔סקרנות היא התנהגות של בעלי חיים ובני אדם, אשר מניעה מחקר ולמידה. הסקרנות נחשבת... - ידע להצליח התחייבות! ל:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨סקרנות - מבוא
סקרנות היא התנהגות של בעלי חיים ובני אדם, אשר מניעה מחקר ולמידה.

הסקרנות נחשבת תופעה מולדת. לא ניתן לסווג את הסקרנות כאינסטינקט, משום שאינה דפוס פעולה קבוע ובלתי גמיש, אלא יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות ורבות.

סקרנות בעולם החי

הסקרנות קיימת גם אצל בעלי חיים - סקרנות

כאמור, הסקרנות היא תופעה אוניברסלית הן בקרב בני האדם האדם והן בקרב בעלי חיים אחרים. לחלק ניכר של היונקים יש רצון ואמצעים לחקור את סביבתם המיידית והרחוקה, לאגור את המידע, לעבד אותו ולתת לו משמעות. איסוף המידע מתבצע על ידי החושים. חקרנות היא פעילות שמבצעים בעלי חיים אף על פי שאינה מתגמלת על ידי סיפוק מיידי של צורך פיזיולוגי. דוגמה להתנהגות חקרנית היא חקר הסביבה שמבצע בעל חיים, לצורך סיפוק הסקרנות (מה יש מעבר לפינה), חקרנות זו והממצאים שבעקבותיה גורמים לסיפוק יצר הסקרנות לגבי הנושא הנחקר.

סקרנות אנושית

אצל האדם, סקרנות היא היפוכה של אדישות. היא אופיינית לגיל הילדוּת ונחשבת לתכונה רצויה של האדם הבוגר.

סקרנות והתפתחות קוגניטיבית

הסקרנות היא תכונה שקיימת באדם מילדות - סקרנות

הסקרנות היא היבט חשוב של התפתחות קוגניטיבית ומנבא של רווחה נפשית חיובית. בהתאם לכך, בתרבויות רבות, ובכללן החברה המערבית, נחשבת כתכונה שראוי לעודדה ולטפחה בקרב ילדים. למעשה, העדרה של סקרנות וחוסר עניין בסביבה מעידים על פתולוגיה.

סקרנות ומחקר

לאדם יש צורך לדעת ולהבין. הסקרנות האינטלקטואלית היא מאפיין הכולל אינטליגנציה, התלהבות ורעב לידע ולחידושים. סקרנות היא גורם מרכזי לחקרנות ולכן היא נמצאת בין התכונות שתרמו תרומה מכרעת להתפתחות המדע.

סקרנות בחינוך ולמידה

להורים יש השפעה על התפתחות הסקרנות של ילדם - סקרנות

ילדה סקרנית. - סקרנות

בתחום החינוך הסקרנות באה לידי ביטוי במידה שבה הלומד להוט ונרגש לדעת ולהבין את חומר הלימוד. מקורה של סקרנות זו הוא בתכונה טבעית המתפתחת כבר בילדות המוקדמת.

ילדים נולדים כמדענים. כבר בגיל הרך הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח הסקרנות ומיצר הפעילות הטבועים בהם. ככל שההתנהגות הזאת מביאה להם סיפוק רב יותר כך גוברת נכונותם להתנסות בנסיונות נוספים. במובן הזה ההתנהגות החקרנית מחזקת את עצמה. ניתן לראות את הסקרנות כרכיב משמעותי בהתפתחות קוגניטיבית. זאת משום שהסקרנות מתחילה כמצב תודעתי של רעב לידע המעורר את הצורך לחקור ומתגבשת בהדרגה לבגרות אינטלקטואלית.

עם זאת, הסקרנות עלולה לדעוך בעקבות איסורים החלים עליה או חוסר שימוש בה. עם הזמן מחליטים המבוגרים שעליהם להתערב ולקבוע במה על הילד לעסוק. בתחילה מדובר בהורים ולאחר מכן בגגנות והמורים. כאשר מטילים על הילד לעסוק במה שאינו מעניין אותו הוא לומד עד מהרה שהלמידה היא טורח שאינו מפצה ומתנהג בהתאם. מהתנהגותו האפתית של הילד המבוגרים עלולים להסיק שאין לסמוך על סקרנותו, אלא יש להכריחו ללמוד בין אם הוא מעוניין בכך ובין אם הוא לא. ככל שאמצעי הענישה מופעלים בתדירות ובעוצמה רבה יותר, כך הולכת ומתמעטת סקרנותו של הילד. דבר זה מוכיח למבוגרים את צידקת הנחתם כי אין להשתית את הלמידה על הסקרנות לבדה וכי יש להשתית משמעת ולהחדיר את רגש החובה, עד שהם תופסים את מקומה של הסקרנות.

היבט נוסף הוא שבעוד שהסקרנות יכולה להוביל להישגים אקדמיים גבוהים, הביטוי ההתנהגותי שלה בכיתה עשויה להתקבל בהתנגדות מצד המורים. זאת משום שבמקרים רבים הסקרנות גורמת לכך שאותו תלמיד אשר יגיש עבודה מבריקה, יהיה גם זה שישאל הרבה שאלות מטרידות ומאתגרות במהלך השיעור. אחד הפתרונות לכך הוא שילוב מידענות בתהליכי ההוראה של כל אחד מתחומי הדעת הנלמדים בבית הספר. זאת משום שבמידה ועולה בכיתה בעיה או דילמה, שאינה מבין נושאי הלימוד שבתוכנית הלימודים, היא יכולה לעורר סקרנות ולשמש כנקודת מוצא לתהליך מידעני.

מוח וסקרנות

הניסיון תורם להתפתחות המוח הודות לפלסטיות של מערכת העצבים, המאפשרת למידה ושינוי בהתנהגות בעקבות מפגשים עם הסביבה. הסקרנות תורמת להתפתחות זו בכך שהיא מעודדת את האדם להיחשף לגירויים חדשים.

מבחינת הפעילות המוחית, נמצא כי אנשים מפעילים גרעינים ואזורים מוגדרים בשתי אונות המוח, למשל הן את אזור ברוקה באונה השמאלית והן את גרעיני הבסיס באונה הימנית.

הסקרנות מעוררת פעילות גם באזורי זיכרון במוח, בעיקר בהיפוקמפוס
תלמיד למידה לימוד תחושה של חובה החלטה חושים תחושה של חובות המוח תחושת חובה דילמות משמעות סקרנות
האם ללמד אחרים? האם להנהיג אחרים? הפצה רוחנית, האם להיות מנהיג? האם להיות מורה רוחני? האם לעזור לאחרים? האם לעשות טוב לאחרים? איך להיות מנהיג? חרדת מטפלים, קשר שריר מחשבה, 2 גישות באימון בחדר כושר
האם ללמד אחרים? האם להנהיג אחרים? הפצה רוחנית, האם להיות מנהיג? האם להיות מורה רוחני? האם לעזור לאחרים? האם לעשות טוב לאחרים? איך להיות מנהיג? חרדת מטפלים, קשר שריר מחשבה, 2 גישות באימון בחדר כושר
...שבהן לימוד אחרים הוא אבן דרך לפיתוח אישי. הוא מביא את רבי נחמן, שלדבריו לימד כי אחד מהדרכים להרחיב את השכל ולהתקדם רוחנית היא על ידי לימוד אחרים. כשאתה מלמד אחרים, אתה לא רק מעביר את הידע שלהם, אלא גם בודק את עצמך, חוקר את הרעיונות ומוודא שהם אכן נכונים. כאשר אתה שומע את התגובות של אחרים ומתווכח עם דעותיהם, אתה יכול להבין טוב יותר את האמת. אבל מצד שני, יש גם סכנות בכך. רבי נחמן מזהיר שלימוד רעיונות לא מפותחים או לא בשלים יכול להוביל לפיתוח עיוותים בתפיסת העולם שלך. הוא משתמש במטאפורה של אישה שיולדת...
אהבה / מערכות יחסים / זוגיות - בלי תודה, בלי סליחה, בלי בבקשה
... את רצונך. ולכן האדם מבקש בבקשה, כדי להביע את זה שהוא יודע שהדבר נעשה מבחירתו של חברו ולא מתוך הרגשת חובה כלשהי. כמו כן, אמירת בבקשה היא כאילו סוג של תשלום קטן שהאדם משלם לזה שעוזר לו לפני ביצוע העזרה. ...
חובות / כסף - מהי מהותם של חובות? איך להגיע למצב שבו הכסף לעולם אינו חסר?
...הרי שיש לאדם חוב. האדם חייב שהמציאות תתאים לרצון שלו. כפי שכבר ביארתי פעמים מספר, כאשר האדם מודע לרצון הראשון והפנימי ביותר שלו, על ידי זה הוא מסוגל להסיר מעצמו את כל התלות הרגשית שלו בצורה החיצונית של המציאות. יחד עם זאת, כאשר האדם מחובר לצד החיצוני של הרצונות שלו, דהיינו, לרצונות עצמם ולא לסיבה האמיתית והפנימית ביותר שבגללה הוא רוצה את הרצונות עצמם, במקרה כזה יש לאדם חובות. חובות = תחושת חובה שהמציאות תהיה בצורה כלשהי. חובות יוצרים פחד. האדם חייב שיהיה X ומפחד מכך שהמציאות לא תהיה כפי רצונו. ישנם...
חובות / מינוס בבנק / כסף / אוברדראפט - איך לצאת מחובות כספיים?
...החובות, היא התחושה של האדם, שהוא חייב להשיג כאן ועכשיו, את מה שהוא רוצה. ונסביר: החובות של האדם, הם לא בהכרח החובות הכספיים שיש לו. מצד האמת, החובות של האדם, הם בעצם, כל הדברים שאותם הוא מרגיש שהוא חייב. לדוגמה, כאשר האדם מרגיש שהוא: חייב לעשות / חייב שיהיה לו / חייב לדעת / חייב להיות / חייב להספיק וכיוב, כל תחושת חובה שיש לאדם, הרי שהיא סוג של חוב. וגם אם יש לאדם כסף ממשי, הרי שעדיין הוא יכול לחיות בתחושה של חובות. גם אם לא חובות כספיים, אז חובות אחרים. ולפעמים, החובות שיש לאדם במחשבה שלו, הם אלו...
להציל את המציל או להציל את העולם? סבל של מורה רוחני, בעיות של מורה רוחני, בעיות של מטפלים, הדרכת מטפלים
להציל את המציל או להציל את העולם? סבל של מורה רוחני, בעיות של מורה רוחני, בעיות של מטפלים, הדרכת מטפלים
...לשחק במשחק החיים. אליעד אומר שזה כבר נושא עמוק בפני עצמו, כי שורש השאלה עוסק בעצם בקיומו של רצון כלשהו אם הכל מושלם. התשובה הקצרה היא שהכל נעשה מנקודת מבט של משחק, כאשר העומקים הפנימיים של המשחק הם נושא מורכב בפני עצמו. מהי האינדיקציה לכך שאדם לא הגיע לתכלית הסופית? אם אדם חושב שהוא הגיע להארה גדולה, ועכשיו הוא צריך להציל את העולם מתוך רחמים ואמפתיה לאנשים הסובלים, זו אינדיקציה מובהקת לכך שהוא עדיין לא הגיע לתכלית הסופית. אדם כזה עדיין צריך לגלות את ההבנה העמוקה והסופית, שכוללת את ההכרה שהכל, כולל...
אושר, משמעות החיים, אלוהים, לפני בריאת העולם + המפץ הגדול, בחירה חופשית, תודעה, אמת אבסולוטית ועוד
אושר, משמעות החיים, אלוהים, לפני בריאת העולם + המפץ הגדול, בחירה חופשית, תודעה, אמת אבסולוטית ועוד
...שלו, כך הוא יראה שאין אף חובה מוחלטת במציאות. הכל יחסי, וכל תחושת חובה היא בסופו של דבר אמונה פנימית. אליעד מוסיף דוגמה נוספת של אדם שמרגיש שהוא חייב להצליח בעבודה. הוא מסביר שאם האדם יחפור עמוק יותר בתוך עצמו, הוא יראה שהצורך הזה להצליח אינו אמיתי אלא רק תחושה פנימית. האדם יכול לשאול: האם באמת אני חייב להצליח? למה זה חשוב לי בכלל? מה יקרה אם לא אצליח? כאשר האדם יבין לעומק שהתחושה שהוא חייב להצליח היא תחושה פנימית שהוא יצר בעצמו, הוא ישתחרר מתחושת המגבלה. איך להשתחרר מתחושת מחויבות? אליעד מציג דרך...
אפשרי או מחויב, מחויב או אפשרי, אפשרי המציאות, מחויב המציאות, הסיבה של הדבר, סיבתיות, סיבה ותוצאה
אפשרי או מחויב, מחויב או אפשרי, אפשרי המציאות, מחויב המציאות, הסיבה של הדבר, סיבתיות, סיבה ותוצאה
...בעבר, ולכן אנו מניחים שזה ימשיך לקרות תמיד. לדוגמה, אם תמיד ראינו שמים נשפכים כלפי מטה ולא עולים למעלה, אנו מניחים שזה מחויב שיקרה כך, אך האמת היא שזה לא מוכח כמחויב, אלא זו רק השערה שמבוססת על ניסיון עבר. מה הקשר בין אפשרי המציאות למחויב המציאות? אליעד מבאר את המונחים אפשרי המציאות ומחויב המציאות ואומר שמחויב המציאות הוא משהו שחייב להיות קיים תמיד, ושלא יכול להיות שלא יהיה קיים. אפשרי המציאות, לעומת זאת, הוא דבר שיכול להיות קיים ויכול שלא להיות קיים. כאשר אנחנו אומרים שמשהו הוא מחויב, אנחנו מתכוונים...
גלעד שליט, לשחרר את גלעד שליט בכל מחיר, מדינת ישראל, החמאס, גלעד שליט בשבי, הסכם שלום, אחרית הימים
גלעד שליט, לשחרר את גלעד שליט בכל מחיר, מדינת ישראל, החמאס, גלעד שליט בשבי, הסכם שלום, אחרית הימים
...מציג את השיקולים השונים לשחרור גלעד שליט, תוך שהוא מבהיר שהדברים אינם חד משמעיים. השיקול הראשון הוא כמובן, ההסכם שנעשה עם גלעד שליט, והאם נכון לעמוד בהסכם הזה. הוא טוען שמערכת השיקולים הפנימיים של המדינה לא תמיד מתואמת עם האינטרסים המדינתיים האמיתיים, ולכן יש לבחון את כל הממדים של הסיטואציה. בהקשר זה, אליעד מבצע חיבור לדוגמאות מחיי היומיום של אנשים, ומציע לחשוב על כל שיקול כעל החלטה פנימית שמקורה בקונפליקט פנימי. הוא מציין שכל אדם שחושב על מצב כזה, למעשה עובר תהליך פנימי של בדיקה - אילו שיקולים...
שאלות מתוך אחדות, לשאול מתוך אחדות, נפרדות מתוך אחדות, אין שכל, להשתחרר מהשכל, אולי אתה טועה, עשייה באי עשייה
שאלות מתוך אחדות, לשאול מתוך אחדות, נפרדות מתוך אחדות, אין שכל, להשתחרר מהשכל, אולי אתה טועה, עשייה באי עשייה
...יש ידיעה מוגבלת, לדוגמה, אליעד אומר שלכל אחד יש ידע שונה, יש דברים שאדם מסוים יודע ואחר לא, או דברים שחיה יודעת ובני האדם לא. אולם במישור המוחלט, ברור שאין שום הבדל, וכולם באותו מצב של אחדות מוחלטת. איך להתמודד עם שאלות וספקות ביום יום? אליעד נותן דוגמאות רבות להתמודדות עם ספקות ושאלות שמטרידות את האדם. אחת השיטות היא לשאול האם אני באמת בטוח שזה כך? ואולי אני טועה?. עצם הטלת הספק במה שהאדם בטוח בו, מביאה אותו למקום של שקט ושל אחדות, משום שהוא משתחרר מהצורך להגיע לתשובה ודאית. לדוגמה, אדם שסובל מכאב...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תחושת חובות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: תחושת חובות, איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תחושת חובות, איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעריך את עצמך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך לא להישחק בעבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? למה יש רע וסבל בעולם? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? האם אפשר לדעת הכל? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש או אין אלוהים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן רוחני, קואצ'ינג לילדים, מאמן אישי בטלפון בנושאי תחושת חובות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 26_08_2025 השעה 19:29:53 - wesi4