ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שכל ✔להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב) ✔* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא:

להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב) .

ונאמר, כי איש ישראלי צריך תמיד להסתכל בשכל שיש בכל דבר, לקשר עצמו אל החוכמה והשכל, שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר, כדי להתקרב לשם יתברך, על ידי אותו הדבר.

מה רבי נחמן אומר? איש ישראלי, מה צריך לעשות? לשמור תרי"ג מצוות? לא. אלא להסתכל על השכל שיש בכל דבר.

רבי נחמן הסביר שתורת השם, זה תורת המושאל, זה לא באמת תורת השם, רק בגלל שבני האדם לא יודעים מה אלוהים רוצה, אז הם אומרים שאלוהים רוצה שהם יאכלו כרפס בפסח, זה מה שהם מבינים.

כמו כן, גם המילה ישראלי, וגם יהודי, זה גם שם מושאל. רבי נחמן אמר, שמי שרוצה להיות יהודי, דהיינו לעלות מדרגה לדרגה, צריך להגיע לארץ ישראל. רבי נחמן אומר, מה זה יהודי? אדם שעולה מדרגה לדרגה, אדם שמתחדש, שיש לו התחדשות, בכל רגע ורגע הוא חווה דברים חדשים. ומי שרוצה להגיע לזה, צריך להגיע לארץ ישראל, מה זה ארץ ישראל? השכל הגבוה ביותר שקיים בעולם, השכל של האין סוף.

ורבי נחמן רמז בזה, שמושה לא הגיע לדרגה הגבוהה ביותר, למה? כי הוא לא הגיע לארץ ישראל.

בכל מקרה, כל פעם שרבי נחמן מדבר על ישראל, ארץ ישראל, ישראלי, בלבוש הגשמי הוא מתכוון ליהודים. אבל בשורשו, הוא אומר, שמי שרוצה לזכות להיות יהודי, זה נקרא איש ישראל.

העצות של רבי נחמן טובות לא רק ליהודים, אלא לכל בני האדם בעולם. וכשהוא אומר, ישראלי צריך, הוא מתכוון לכל אדם בעולם שרוצה לעלות בדרגה.

רבי נחמן אומר, בכל דבר בעולם יש שכל, שכל מסוים, עומק פנימי מסוים, הבנה פנימית, ואתה צריך להסתכל תמיד על השכל שיש בכל דבר. ואני אוסיף ואומר, שמי שכבר כן זכה להגיע לארץ ישראל, מה כל כך כיף בארץ ישראל? מה כיף שהאדם נכלל באין סוף? זאת ההתחדשות השכלית.

מה הטעם של ארץ ישראל? טעם של שכל. מה ההנאה הגדולה הרוחנית שיש בארץ ישראל? זה דומה לטעם של שכל. יש שם אין סוף הנאה שכלית.

והוא אומר, שגם צדיק אמיתי שכבר זכה להגיע לארץ ישראל, מה שהוא עושה, הוא מחפש ומנסה לגלות את הרצונות של אלוהים שבכל דבר.

והוא מסביר, למה דבר אחד נראה בצורה כזאת, ולמה דבר אחר נראה בצורה אחרת? מה מטריד צדיק אמיתי? הצדיק רוצה תמיד לדעת מה רצון השם יתברך. מה הכוונה? מפני מה רצה אלוהים שלאריה יהיה כוח וגבורה והיתוש שיהיה קטן וחלוש? הצדיק שואל, למה האריה חיה יותר חזקה מיתוש? מה הסיבה? ולמה האריה חזק בצורה כזאת? ולמה היתוש יכול לעוף? ולאריה יש יכולות אחרות? מה השכל שיש בזה.

רבי נחמן אומר, שהצדיק הוא חוקר טבע, הוא שואל, למה רצון אלוהים הוא שהמים יזרמו למטה, ושהאש תעלה למעלה? מה הסיבה? למה האטומים עובדים ככה ולמה אטומים אחרים בצורה אחרת. צדיק אמיתי זה לא אחד שלומד תורה, אלא אחד שמנסה להבין את השכל של אלוהים שיש בכל דבר.

אלוהים כתב ספר, והספר זה העולם שהוא ברא. כל מה שקיים זה הספר של אלוהים, וצדיק אמיתי כל הזמן מחפש מה השכל שיש בכל דבר?

הצדיק חופר וחוקר כדי להבין את רצון השם. ולמה? לגלות את רצון השם, הכוונה לא מה אלוהים רוצה ממך, כי אלוהים לא רוצה ממך שום דבר, אלוהים הרי עושה אותך בכלל.

לגלות את רצון השם, זה להבין למה אלוהים רוצה שהמציאות תהיה ככה ולא אחרת. ולמה? ככול שאתה מגלה את הסיבה למה המציאות היא כך ולא אחרת, ככה החיים שלך טובים יותר, ככה אתה חווה את הפרספקטיבה של הרצון הראשון.

האדם צריך לחפש תמיד, מה החוכמה שיש בזה. למשל אדם מקלל אדם אחר, יש אנשים שילחצו מזה, אבל אדם חכם ישאל, למה הוא מקלל אותו דווקא ככה? למה הוא בחר להשתמש במילים מסוימות, מה השתמש בווליום מיוחד? למה האדם שקיללו אותו הגיב בצורה כזאת? מה השכל שיש בדבר? כי כל מה שקורה זה ביטוי לרצון האלוהי.

כאשר מישהו רוצח מישהו אחר, זה לא סתם, יש בזה שכל. כאשר אדם רוצח מישהו אחר, זה למעשה אלוהים מגלה את עצמו אליך, דרך זה שהאדם אחד רוצח אדם שני.

האתאיסטים אומרים שכאשר אדם רוצח מישהו, זה הוא רצח אותו, הם אומרים שלאדם יש בחירה, זה רצח את זה, אבל אם לאדם יש קצת שכל, הוא קולט שיש משהו אחד שמפעיל את הכל כל הזמן. וזה אומר שאם מישהו רוצח מישהו אחר, זה התגלות של הכוח הראשון. התגלות של הסיבה הראשונה, כי יש משהו שמניע את כל התהליכים.

ואם זה נראה לך דבר מאוד אכזרי, זה לא מישהו שרוצח מישהו, יש פה התגלות של הבורא בכבודו ובעצמו. הבורא עצמו מצייר את המציאות כמו שהיא ברגע הזה. אז מה השכל שיש במה שאני רואה.

לכן אני אומר שהאדם יחפש מה הסיבה שהדבר הוא כך ולא אחרת. גם בלימודי ליקוטי מוהרן, יש כאלה שלומדים, אבל הקשר בינם ובין רבי נחמן הוא מקרי לחלוטין. איך לומדים את רבי נחמן, על ידי זה מסתכלים בשכל שבכל דבר. ואיך זה? כשקוראים את הספר, לשאול למה זה ככה? מי אמר? אולי ההפך? אתה צריך לנסות לעקור את רבי נחמן משורשו.

כך גם כל מה שאני אומר, מי שרוצה לדעת מה אני אומר, שייקח את כל מה שאני אומר, וינסה לעקור את זה משורשו. מה זה אומר? שיגיד שאולי כל מה שאליעד אומר בכלל לא נכון, אולי ההפך הוא הנכון? אולי מה שאליעד אומר, דווקא ההפך הוא הנכון? אולי אם תסתכל בשכל שיש בעולם, תתרחק מאלוהים?

ואני יכול עכשיו להסביר בדיוק את ההפך, למה צדיק אמיתי לא מסתכל בשכל של כל דבר? כי לדוגמה, אלוהים הוא מעל השכל. וההתגלות של אלוהים, היא ההתגלות של האין שכל שיש בתוך העולם. ואולי אם אתה מחפש את השכל, אתה מתרחק מאלוהים, כי שכל זה צמצום.

אתם רואים כל דבר אפשר להפוך אותו מצד לצד. הכסיל נצמד לפשט, אבל החכם מתעמק, ושואל למה זה כך. ואז אתה מבין ששני הצדדים נכונים. וכאשר אתה מבין ששני הצדדים נכונים אתה מגיע לתפיסת האחדות.

ורבי נחמן אומר, ולמה להסתכל בשכל שיש בכל דבר? כל דבר ודבר הוא השער לגן עדן, איפה זה גן עדן? גן עדן זה כאן. אבל נעשה הפוך, גיהינום זה כאן וגן עדן זה מחוץ למקום.

בסיפורי מעשיות, הקבצנים החכמים הבינו שכדי להגיע לאותו אילן, שהחיים שם כל כך יפים, הם צריכים לצאת מחוץ למקום. והשאלה היא איך אני יכול לצאת מחוץ למקום? היכן היא דלת הקסמים כשאתה עובר בה, אתה נכנס לעולם קסום? רבי נחמן אומר, שהיא בכל דבר ודבר.

למעשה כל דבר ודבר שיש בעולם הוא כרטיס כניסה לגן עדן. מישהו מקלל אותך זה כרטיס כניסה לגן עדן, מישהו מעצבן אותך זה כרטיס כניסה לגן עדן. איך אני יכול לממש את ההטבה של הכניסה לגן עדן? על ידי שתסתכל בשכל שיש בכל דבר. ואם תסתכל בשכל, דרכו תתקרב לשם יתברך.

ומה זה להתקרב לשם יתברך? פירושו, לחוות את השלמות של הבורא. רבי נחמן אומר, שהישות היחידה שיש לה שלמות היא הבורא. ומי שרוצה לחוות את השלמות, צריך להיכלל באין סוף. להיות אלוהים. איך להיות אלוהים, על ידי השכל.

אם תחשוב ממש טוב, מה זה אלוהים? מה היא המציאות הזאת? מה רצון אלוהים? וכו' וכו', זה יגרום לך להתקרב לשם יתברך, זה יגרום לך לחוות את האחדות והיופי שיש במציאות.

והוא מוסיף ואומר כי השכל הוא אור גדול, ומאיר לו בכל דרכיו. האנשים הם כסילים, אתה אומר לו תחקור את הדבר, והוא אומר לך, אל תחקור, אל תחפור, מה אתה ארכיאולוג?

מצד האמת כולם חוקרים, אם האדם לא היה משתמש בשכל בכלל לא היה לו רע, כל אדם שיש לו טיפה פחד, או שקצת רע לו, זה בגלל שהוא משתמש בשכל. אפילו אדם שמאושר, למה הוא מאושר? כי מתמלא הרצון שלו. אם משהו גורם לך להיות שמח, זה אומר שיש בתוכך גם עצב. אם לא היה בתוכך עצב איך זה שאתה שמח. ומדוע יש בתוכך עצב? כי אתה משתמש בשכל.

אם לא היית משתמש בשכל שלך, לא היה לך עצב, ואז ממילא שום דבר לא היה יכול לשמח אותך. למעשה כולם משתמשים בשכל, אבל השאלה היא האם האדם מעודד להשתמש בשכל, או שהוא אומר, אסור לשאול שאלות, אל תשאל שאלות, אי אפשר להבין הכל.

זה בניגוד לחוכמה היהודית הדתית שאומרת לא לשאול. למה? כי השקר מפחד שתחשוף את הפרצוף האמיתי שלו. אבל רבי נחמן אומר, שהשכל הוא אור גדול. האדם אומר שהחיים שלו חשוכים ויבשים, ורבי נחמן אמר, אם אתה רוצה לקבל אור בחיים, אם אתה רוצה ליהנות בחיים, מה שאתה צריך לעשות, זה להסתכל על השכל שיש בכל דבר.

זה לחקור ולשאול על כל דבר, ובסוף תבין את הסיבה הראשונה. ותחווה את המציאות מהפרספקטיבה של הסיבה הראשונה ואז תחווה התחדשות ויהיו לך חיים אחרים.

והוא אומר, להסתכל בשכל של כל דבר, זה בחינת יעקב, למה? אם אתה רוצה לזכות בבכורה, בכור זה ראשון, אם אתה רוצה לזכות להיות אלוהים, תסתכל בשכל של כל דבר.

אלוהים זה לא מישהו, אלוהים זה שכל מסוים. אלוהים זה לא מישהו שרוצה שתעשה דברים מסוימים, או לא תעשה דברים, אלוהים פירושו שכל, הבנה מסוימת. הראשון הוא סוג של שכל.

בכורה, להיות הראשון, להיות לפני הבריאה, ראשית, להיות הראשון זה על ידי שאתה מסתכל בשכל של כל דבר.

ההבנה והשכל שיש בעולם, החקירה וההתבוננות שלך מאירה את כל דרכיך כמו השמש.

אדם שיש לו התלבטויות בחיים, אדם שיש לו פחדים, שיחפש את השכל שיש בכל דבר. תבדוק מה עומד מאחורי כל המציאות הזאת.

אדם שפוחד, שישאל למה הוא מפחד, מה גורם לכך וכו', ואז הפחד יעלם, אי אפשר לפחד וגם להיות חכם. או שאתה חכם או מפחד, אי אפשר גם וגם בו זמנית.

אבל כמובן שהשכל צריך להיות אמיתי. לפעמים האדם חווה חושך מוחלט, זה מצב, שכול מה שהוא יעשה הוא לא יכול ליהנות, כל מה שהוא עושה הוא מרגיש דיכאון, אין שום דבר שאתה יכול להציע לו שיעשה אותו מאושר. מה רבי נחמן אומר לעשות במצב כזה? תחפש את האמת, תנסה להבין את המציאות, וכשתבין את המציאות, תבין את השכל הגדול, ואז תחווה את האור.

והוא ממשיך ואומר, שתדע לך שכול ההנאות שיש בעולם זה בגלל שהאדם מרגיש שהוא חי. אבל האדם מרגיש שהוא לא חי, למעשה כל העולם הוא בית קברות ענק, אנשים מתים הולכים. ומה מחיה את האדם? האדם צריך לחוות התחדשות, איזה התחדשות? התחדשות שכלית.

בעולם שלנו מסתובבים הרבה אנשים שחושבים שהם חכמים, אבל מי שיסתכל להם בעיניים יראה שאין להם התחדשות שכלית. הם לא חווים חידושים.

למשל יש רב שלמד ולמד, אבל יש גבול למה שהוא למד, כי המהות של הלימודים שלו, לא מחדשת לא דברים שיש בהם מהות חדשה. אולי לומדים דברים חדשים, אבל שום דבר לא מתחדש בתוכך, כי כמות הידע שלך היא סופית.

למשל המדענים, מגלים כל יום דברים חדשים, אבל החידושים שהם מגלים הם לא חידושים שהמהות שלהם שונה מהמהות של החידוש שהיה אתמול. הם כל הזמן תקועים כאילו באותה חוקיות.

הידע שלך סופי, וההבנה סופית, הם תקועים באותה הבנה, שזה נקרא חוסר התחדשות שכלית. מה זה נקרא ארץ ישראל? שאתה כל הזמן חווה התחדשות שכלית. וכדי להגיע לזה צריך להסתכל בשכל של כל דבר.

למשל המפץ הגדול, תשאל, למה התרחש המפץ? ולמה בתאריך מסוים? ולמה היקום מתפשט? מה הסיבה?

בדת היהודית, כל הזמן הם בודקים את ההלכות. אבל לא בודקים למה אלוהים בכלל ברא אותם? וכאן רבי נחמן אומר, אם אתה רוצה לחוות התחדשות? אם אתה רוצה לחוות הנאה? זה רק בעזרת החוכמה והשכל.

ואם תתבוננו על כל סוגי ההנאות בעולם, כולל הנאות פיסיות וגשמיות, אם הוא יחקור את הדבר בשורשו, הוא יבין שהסיבה שהאדם נהנה מהדבר זה בגלל שיש שם שכל מסוים.

למשל עושים לאדם מסג', הוא מרגיש רגוע, ואז בתוכו הוא מרגיש שהמציאות היא טובה, ולכן הוא נהנה.

ורבי נחמן מוסיף, שתדע לך שהאור של השכל גדול מאוד, וכדי לזכות באור של השכל, אתה צריך מלכות. הירח למשל אין לא אור עצמי, הוא מקבל את האור שלו מהשמש. מה הוא אומר, שהאור של השכל מאוד גדול וכדי ליהנות מהאור של השכל אתה צריך צמצום, כמו ירח. זה כמו שאתה לא יכול להסתכל על השמש ישירות, אלא בצורה עקיפה כמו מהירח.

זה הסיפור של המתווכים, הדת, הרבנים, שאומרים לך שאתה לא יכול להיות ישר קרוב לאלוהים, למעשה אתה צריך תיווך של מצוות, אתה לא יכול להיות מחובר. ומה סילפו את רבי נחמן, שאמרו שאי אפשר ללמוד ממנו ישירות, אלא צריך רבנים שיסבירו לך את דבריו. וזה כמובן פירוש מעוות.

אבל רבי נחמן אומר, שצריך להתקרב ישירות לצדיק, ולא רק זה, אתה צריך להיות הצדיק עצמו, אתה עצמך צריך להתחבר לשורש של הכל, ואתה עצמך תהפוך להיות השמש.

אז למה התכוון רבי נחמן שהאור גדול וצריך מלכות? רבי נחמן אומר, האור של השכל הוא מאוד גדול, מה הפירוש? המהות של הבורא היא האור של השכל. מה הוא השורש של כל הדברים? המהות של המציאות. הדבר שתמיד קיים, הדבר שלא יכול שלא להיות קיים, הדבר שמהווה את המקום והזמן, זוהי המהות של אלוהים.

אלוהים הוא לא מישהו, הדבר שמחייה את הכל, אנחנו קוראים לו אלוהים. זה לא שאלוהים מחייה את הכל, המהות שנמצאת בכל אנו קוראים לה אלוהים. אתה לא יכול לזכות בשכל הגדול, רק על ידי צמצום. הכוונה היא שכדי להשיג את השכל של האין סוף אתה צריך שכל אנושי. למה? כי נאמר, לא יראני האדם וחי. מה זה אומר, בפועל אפשר להשיג את אור השכל בשורשו. אין דבר כזה לא אפשרי, הכל אפשרי.

למעשה השכל של האדם מתאחד עם השכל של הבורא, האדם עצמו נהיה אלוהים. מה קורה כאשר אתה משיג את השכל בשורשו, אתה מפסיק להיות קיים. להפסיק להיות קיים, זה לא בהכרח רע.

רבי נחמן אומר שהאדם צריך להגיע לדרגת ביטול כזאת, כל כך גבוהה, שאתה עצמך לא תדע שאתה קיים. מתי האדם לא רואה אור? כאשר הוא נהפך לאור עצמו. השמש למשל לא נהנית מהאור שלה, כי היא מוציאה את האור החוצה. אם תהפך להיות השמש, לא תהנה מקרני השמש.

מה שרבי נחמן רוצה להסביר, שאור השכל הוא גדול מאוד, החוכמה של האין סוף היא גדולה מאוד, היא מעל הדיבור ומעל המחשבה, וכדי לזכות בה אתה צריך את העולם הזה, המלכות, הצמצומים. שתבין שהאור של השכל מתגלה אליך באמצעות צמצומים.

אל תחפש את האור של אלוהים בשמיים, אם אתה רוצה את האור של אלוהים, תסתכל בשכל שיש בכל דבר. בכל צמצום וצמצום מולבש לך השכל.

מה הכוונה שרבי נחמן אומר, מלכות. הכוונה לאני של האדם, האני של האדם מולך.

נכון שהאדם משיג את השכל באמצעות צמצומים, אבל בסוף אתה תהפך לשמש עצמה. אתה עצמך תהפך להיות אלוהים עצמו. אתה תחווה את עצמך כמו שאלוהים חווה את עצמו.

התלמידים הכסילים של רבי נחמן, מפרשים ואומרים שצריך ללמוד את החוכמה מרבי נתן. והם שואלים מדוע אליעד לא מפרש טוב את רבי נחמן, כי הוא לא מפרש כמו התלמידים של רבי נחמן. ברור שאני לא מפרש כמוהם, כי אם הייתי כמוהם, אז הייתי דתי כמוהם. לי אין את השיגעונות שלהם, לי יש שכל אחר בכלל.

מי שיש לו קצת שכל יראה שהאדם נהנה מהאור של הלבנה רק בלילה, לילה זה כאשר אין לך שכל, אז אתה לומד מרבי נתן, לא יכול ללמוד ישר מרבי נחמן. אבל אם אתה נמצא באור היום, אז אתה נהנה מהשמש ישירות.

כאשר שומעים הרצאות של רבני ברסלב, רואים שהם מיד פונים לאמרות חז"ל ולרבנים אחרים. אבל רבי נחמן אמר שהוא גדול מהתורה, אז מדוע בכל זאת הרבנים מצטטים את התורה ואת מושה ולא את רבי נחמן? רבי נחמן אומר, אני נסמך על התורה, מה זה אומר? אני נשען על התורה, אני גדול מהתורה. מה זה התורה הזאת? זה כלום, סתם שיגעונות של בית משוגעים.

רבי נחמן ניסה לנתק את העם מהתורה, אבל הם כל הזמן חוזרים אליה. תנסו להבין מה רבי נחמן אמר, לא מה אמרו אחרים. ואפילו על תנסה להבין את רבי נחמן, תבדוק מה האמת אומרת, מה אלוהים אומר.

אדם עיוור למשל, ופתאום הוא מתחיל לראות, אי אפשר לשים עליו את אור השמש, כי יכולת הראייה שלו חלשה מאוד. לכן רבי נחמן אומר, בהתחלה תראה לו אור חלש, ואחר אור יותר חזק, וכך הלאה עד שהעיניים שלו יהיו כל כך חזקות שהוא יוכל להסתכל על השמש ולהתאחד עם השמש.

מה הכוונה? שבהתחלה אדם לומד ליקוטי מוהרן, שזה הקדמות, זה לא התכלית, התכלית זה לא להסכים איתי ולא עם רבי נחמן. התכלית זה לא להסכים איתי וגם להסכים איתי בו זמנית.

כי כל מה שאני אומר, אפשר להסביר ולנמק הפוך. הכל זה לבושים של שכל שבו הכל אחד.

תנסו להתחבר לאין סוף עצמו, צאו מהצמצומים. עזוב אותך מהרבנים, תנסה להתקרב לשורש עצמו. אל תחשוב שהתכלית זה להתקרב לרבי נחמן, או להתקרב לאלוהים. התכלית זה לדעת את האמת. ואז אתה עצמך תחווה את אלוהים.

מי שלא מחפש את הסיבה שיש בכל דבר, הוא כמו עשיו שמבזה את הבכורה. כמו שחז"ל אמרו, אל תחקור מה היה לפני הבריאה, הם אומרים, אסור להסתכל על השורש. מה שמחייה את כל העולם זה הסיבה הראשונה, והם אמרו אל תחקרו.

חז"ל והדתיים הם כסילים, למה? כי הם לא חפצים בתבונה. הם לא מחפשים מה היא האמת, הם מחפשים לגלות את הלב שלהם. לדוגמה, הם יבואו להרצאה שלי ויגידו, אליעד מסלף את התורה. זאת כסילות, למה? הם לא מנסים להבין בעצמם, הם זוכרים מה שהם למדו וזה לא מתאים להם, אבל הם לא חוקרים אולי יש אמת בדברי. הם לא בודקים מה האמת.

התורה היא סילוף, היהדות היא סילוף, ואני מנסה לעורר אותם. החכם ששומע משהו אומר, רגע, האם מה שנאמר נכון או לא נכון? הוא לא יגיד, זה לא מתאים למה שקראתי בספר, אלא יבדוק. תפסיק להיות כסיל שמאמין לכל דבר. אולי אני התורה האמיתית ומה שמושה אמר זה סילוף. לכן תבדוק, אל תאמין.

בגלל שאני לא שקרן, אני אומר לך לבדוק, לחפש את האמת. אל תחפש מה שאחרים אומרים, תנסה להבין בתוכך. אני לא רוצה שתאמין לי, אני מעודד אותך לבדוק.

הם אומרים בגלל שהתורה שלנו שרדה שלושת אלפים שנה, זה סימן שהיא נכונה. אני אומר הפוך, בגלל שהיא שרדה שלושת אלפים שנה זה מראה שמי שמאמין בה, הוא כסיל, במשך שלושת אלפים שנה הם לא לומדים דברים חדשים ולא מתפתחים.

הם שואלים, איך נבדוק? אם מוכן להפגיש כל אחד ואחד עם אלוהים, ותבין שהאלוהים של היהודים הוא השטן. אז מה צריך לעשות? כנס לחדר הסמוך, שב עם עצמך, קח דבר אחד שאתה רוצה אותו, ותשאל, למה אני רוצה את זה? מה הסיבה של הדבר הזה? למה זה כך? קח שאלה אחת וחקור אותה עד הסוף.

אבל לאנשים לא אכפת מהאמת. הם רק מבלבלים את המוח שהתורה שלהם נכונה. כי הם לא מקשרים את השכל לחוכמה האמיתית, הם מסלפים אפילו את דברי רבי נחמן.

כשהם אומרים זה טוב וזה רע, הם מסלפים את האמת. כי הם לא מחפשים את מה שמחייה את כל הדברים, הם לא שואלים למה אלוהים עצמו קיים?

הדתיים אומרים, שאם אתה רוצה לנסוע בשבת זה יצר הרע, ואם אתה רוצה להתפלל לאלוהים בשבת זה יצר הטוב. אבל רבי נחמן אומר, לא. הכוונה היא, האם אתה מחפש מה השורש של כל הדברים בעולם? ואז אתה מבין שהכל אחד, והכל טוב.

או שאתה הולך אחרי היצר הרע, ואומר, אנחנו בצמצום, אי אפשר להבין הכל. הכסיל לא חפץ בחוכמה ובשכל. האלוהים של היהודים אומר להם, אל תנסו להבין אותי, לכן זה השטן שלא רוצה שאנשים ידעו את אלוהים.

ורבי נחמן אומר, אל תחכה שהשכל יבוא אליך מעצמו, תחפש אותו. על ידי שאתה מתאמץ להבין את השכל שיש בכל דבר, בכוח, במסירות נפש, אתה אומר, אני רוצה להבין בכוח מה הסיבה הראשונה, אפילו שאי אפשר, אני רוצה להבין.

חפש בכוח, אל תפחד, רק על ידי מסירות נפש אתה תצליח לדעת. וכאשר האדם הולך עד הסוף, אז האני של האדם מתחבר אל החוכמה, שזה השכל של כל השכלים. ועל ידי זה מתקבלים כל התפילות והבקשות. הכוונה היא, שלכל אדם יש רצונות, והוא לא מקבל אותם, למה? כי השכל שלך לא מקושר אליך. ואם האדם בכוח ינסה להבין, למה אלוהים רוצה כך ולא אחרת, הוא יקבל שכל.

רבי נחמן אומר, גם במקומות שיש חושך, גם במקום שיש פרדוקסים שאתה חושב שאתה לא יכול להבין אותם, גם שם, למרות שיש שם חושך, אם תסתכל אתה תמצא תשובה. ולסיכום הוא אומר, יעקב איש תם. מה הכסילים אומרים? תמימות, אל תשאל שאלות. זה טמטום, זה לא תם. מה רבי נחמן אומר, מה זה איש תם? שהוא בחינת השכל. תמימות פירושו שלמות השכל. להיות תמים פירושו שיהיה לך שכל שלם.

כאשר האדם מגיע למצב שהוא בכלל לא משתמש בשכל שלו, זה אפשרי, רק כאשר הוא מבין את המציאות בשלמות. רק מי שמבין את המציאות בשלמות, רק הוא יכול להיות תמים באמת.

בא נגיד שרבי נחמן התכוון לתמים, לילד קטן שלא מבדיל בין טוב לרע. אז בא נראה אותך תמים כמו הילד הקטן. רבי נחמן אומר, האם אתה רוצה להיות תמים, שלא מבדיל בין טוב לרע? זה אפשרי רק אם תשתמש בשכל שלך, שתגיע לשורש של השכל, שתבין את המהות של השכל. שתבין איך עובד השכל הזה.

הפחדנים מפחדים לשאול, איך השכל עובד, למה? כי זה יכול לגרום לאדם להשתגע. אם אתה מפקפק בשכל של עצמך, אתה יכול להשתגע. מי שולט באדם? השכל. השכל כל הזמן אומר, זה טוב וזה רע. השכל כל הזמן משגע את האדם, ואם אתה מפחד מהמלך הזה, אתה נשאר פה בבית כלא.

תשאל בשכל, למה אני חושב שלפני ואחרי, זה שני זמנים שונים? למה אני חושב שאני ולא אני זה שני דברים שונים? למה השכל הוא כך? מי אמר שזה נכון? אולי זה לא נכון? על ידי שהאדם חוקר את השאלות האלה, הוא נעשה תמים, הוא מקבל שכל אמיתי.

רבי נחמן אומר, שתם זה שכל, שכל שלם, ורק כאשר אתה בשכל המושלם, אתה זוכה להיות תמים כמו בהמה. הטיפשים אומרים, מה אני אהיה כמו בהמה. רבי נחמן אומר שאתה צריך הרבה שכל כדי להיות כמו בהמה. אל תזלזל בבהמה.

הרבנים אומרים, איך אתה חי כמו בהמה? איך אין לך משמעות לחיים? אבל האם לאלוהים יש תכלית? לאלוהים אין מטרה, הוא עושה הכל ללא מטרה.

ולסיכום, כל אחד צריך להתחבר ליצר הטוב, לכוח בתוכו, שגורם לו לחפש את השכל שנמצא בכל דבר. ולשאול, למה אלוהים קיים? למה המציאות קיימת? מה מקיים אותה? ועל ידי השאלות האדם מגיע למצב שהחיים שלו טובים באמת.
דת האם אלוהים קיים עצות שלמות לשאול למה להתפלל לאלוהים לעוף תפילה התפתחות שכלית בחירה קיום מצוות ברסלב השכל השכל שיש בכל דבר להסתכל בשכל שיש בכל דבר ליקוטי מוהרן רבי נחמן מברסלב שכל
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
... קרב, מי שרואה את העתיד הרחוק יותר בזכות שכלו, יהיה בעמדה טובה יותר לנצח. אך אליעד מסביר כי אף שהשכל נראה כמועיל, הוא בו - זמנית גם מגבלה קשה. הוא מדגים זאת דרך האנלוגיה של מכונית שנוסעת ב - ... דאגות ויותר סיבות לסבל. לדוגמה, אדם יכול להיות עצוב בגלל שהוא מרוויח מעט כסף, אך למעשה, הסיבה לעצב היא השכל שלו, שמעריך את הכסף כדבר טוב וחוסר בכסף כדבר רע. ללא שכל, האדם לא היה סובל כלל כי לא ... קשה וכואבת יותר, של בחורה שנאנסה או של אדם שמרגיש שהוא לא נראה טוב. הוא מסביר שהסבל שלה נובע מהשכל שלה שמבין שמשהו לא טוב קרה לה או שהמראה שלה אינו אידיאלי. אילו לא היה לה שכל, היא לא ... סובלת כלל. האם אפשר לשלוט בשכל ולהשתמש בו כרצונך? הפתרון שאליעד מציע הוא להגיע למצב שבו אתה חכם יותר מהשכל שלך. המשמעות של להיות חכם יותר מהשכל שלך היא להצליח לשלוט בשכל במקום שהשכל ישלוט בך. כשהשכל מציג בעיה או מגבלה, תוכל לבחור אם להקשיב לו או להתעלם ממנו. אליעד מתאר את המצב האידיאלי ככזה שבו השכל לא כופה את עצמו אלא נמצא בשליטתך. כשאתה רוצה להקשיב לשכל, אתה מקשיב, וכשאתה רוצה להטיל ספק בשכל, אתה עושה זאת. כך השכל הופך לכלי שניתן להשתמש בו בצורה אפקטיבית מבלי להפוך לעבד שלו. מה ניתן ללמוד מסיפור מעשה מחכם ותם של ... שהוא ביקש. הנקודה שאליעד מדגיש דרך הסיפור היא שכאשר לאדם יש שכל, הוא לא יכול ליהנות מדברים מסוימים משום שהשכל מגדיר עבורו מה טוב ומה רע. האדם התם, שאין לו שכל מפותח, יכול להיות מרוצה מכל מצב. מנגד, האדם החכם כלוא במגבלות השכל ולכן אינו יכול להיות מאושר באותה מידה. מהו הפתרון הסופי שאליעד מציע ביחס לשכל? אליעד כהן מסכם כי הפתרון ... הוא לא להיות לגמרי חסר שכל וגם לא להיצמד לשכל באופן מוחלט, אלא להיות במצב שבו ניתן לשחק עם השכל לפי הצורך. להיות מסוגל לומר בכל עת: אני לא יודע שום דבר, ועם זאת, להיות מסוגל להשתמש בשכל בעת ... ורחבה. לדברי אליעד, האדם שיצליח להגיע למצב כזה יהיה האדם המאושר באמת, כי הוא לא יהיה מוגבל על ידי השכל וגם לא מוגבל על ידי חוסר השכל. זוהי נקודת האיזון, שבה אתה יכול להחליט בכל רגע נתון כמה שכל להפעיל, וכך לשלוט בחוויית החיים שלך באופן ... זה טוב יותר / פחות, ברגע שיש לך שכל יש לך מגבלה אתה לא יכול לחשוב בלי / נגד השכל, זאת אומרת השכל גם מאפשר לך לחשוב יותר מהר אבל הוא גם מגביל אותך שאתה לא יכול לא להקשיב לו. יכול לקרות לבן אדם סיטואציה בחיים שהוא לא יוכל להתמודד איתה בגלל השכל שלו, זאת אומרת השכל שלו לא מאפשר לו להיות תמים. נגיד בחורה שנאנסה / נראת לא טוב רע לה למה רע לה? רע לה בגלל שהשכל שלה אומר זה לא טוב, אם לא היה לה שכל לא היה שום משמעות. זאת אומרת שיש לנו יתרון ... ויש לנו יתרון באין שכל שבזכותו אתה לא רואה את הבעיות. עכשיו הפתרון האידיאלי זה להיות יותר חכם מ השכל, שאתה גם יכול לשחק איך שבא לך פעם עם שכל ופעם בלי שכל, ברגע שבן אדם מאמין בשכל הוא ...
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, ... מטרתו אינה להסביר מה נכון, אלא להצביע על כך שכל אפשרות של שכל מוגדר מובילה לסתירה או לפרדוקס, ולכן השכל הופך למעשה לאין שכל. מדוע אליעד כהן משתמש בשפה של אנשים אחרים אם הוא שולל אותה? אליעד מסביר שהוא ...
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל?
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל? וכאן נבאר את עניין הקשר שיש בין השכל וחוסר השכל, לבין האושר וחוסר האושר. ונתחיל מהסוף, והסוף הוא שיש בעולם שלנו שני כוחות. והכוח הראשון הוא השכל והכוח השני הוא העדר השכל / חוסר השכל / אין שכל. ושני הכוחות האלו מתקיימים זה לצד זה במציאות שלנו. כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את הכל, את השכל ואת חוסר השכל. ובתוך השכל עצמו יש דרגות שונות ובתוך חוסר השכל עצמו, גם בו יש דרגות שונות. וכאשר אנחנו אומרים חוסר שכל, אין הכוונה למה שנקרא אצל האדם חוסר שכל. ... הוא בעצם שכל בעוצמה גבוהה. כי יש דרגות של שכל. ורוב בני האדם בעולם נמצאים סביב דרגת הממוצע של השכל. ובני האדם הנורמאליים והרגילים של המציאות, הם אלו שרמת השכל שלהם היא ממוצעת. ומי שדרגת ועוצמת השכל שלו גדולה יותר, הוא נחשב לגאון ולחכם גדול. ומי שעוצמת השכל שלו נמוכה, הוא נחשב לטיפש ולמשוגע. כי השיגעון והחוכמה, הם רק ביחס לממוצע. כי אם רוב העולם היו חושבים ... מה שנדמה לבני אדם לחוכמה או לשיגעון, זה הכל רק מחמת הכמות של המשוגעים / חכמים שחושבים את אותו השכל / שיגעון. וככל שכמות המשוגעים שחושבת את אותו הדבר גדלה, כך השיגעון הופך להיות נורמאלי יותר. ומי שהוא משוגע יותר, הוא הופך להיות חכם יותר. ואם הוא משוגע פחות, אז הוא נחשב לחכם פחות. כך, שכל מושג השכל החוכמה והטיפשות והשיגעון, הוא לחלוטין רק באופן יחסי בלבד, אך הוא לא בהכרח משקף את האמת של המציאות. כי ... לא היה מרגיש אם האש הייתה שורפת אותו וכיוב. וכל הידיעות של האדם גם של המשוגע, כולן מבוססות על השכל של האדם שיודע שהוא עצמו ושהמציאות קיימים. כך שכל אחד בעולם גם המשוגע הכי גדול, כולם משתמשים בשכל של ... הוא רק כמות ועוצמת השימוש בשכל האנושי. אבל יש גם חוסר שכל / העדר שכל / אין שכל. וחוסר השכל הוא לא מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, אלא הוא חוסר שכל אמיתי בשלמות. דהיינו, סוג שכל אחר. חוסר ... רמות עומק שונות. ולפני שהאדם יבין את רמות העומק שיש בשכל האחר, לשם כך על האדם להבין מהו בכלל השכל האחר. והעניין הוא, שלכל דבר בעולם יש סוף. וגם לשכל יש סוף. ויש סוף למה שהאדם יכול לדעת בשכל ... גם סוף לכמה טיפש ולא חכם יכול להיות האדם בשכל האנושי. כך שלשכל האנושי, יש לו סוף. והסוף של השכל האנושי, הוא השכל האין סופי, שהוא מקיף את השכל האנושי מכל הצדדים שלו. זא שהשכל העל אנושי השכל שמעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל האנושי. והשכל האנושי הוא נמצא בתוך השכל העל אנושי. והשכל העל אנושי שנמצא מעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל. זא שכדי שהאדם יגיע לשכל העל אנושי שמעל השכל, לשם כך על האדם ללכת עד לקצה של השכל, בין אם זה הקצה העליון של השכל ושל החוכמה האנושית, ובין אם זה הקצה התחתון של חוסר השכל ושל הטיפשות והשיגעון האנושי. כי גם החכם הגדול ביותר, אם הוא יהיה עוד יותר חכם, וגם הטיפש הגדול ביותר, ... עוד יותר טיפש, שניהם יפגשו באותה הנקודה. כי יש שכל מחוץ לשכל, שהוא החיבור של הטיפשות הכי גדולה ושל השכל הכי גדול. כי יש שכל אחד של אמת, שבו הטיפשות הכי גדולה והשכל הכי גדול נפגשים לישות אחת. וכל מי שיחקור את השכל עד הקצה העליון שלו או עד הקצה התחתון שלו, הוא יגלה את האמת ואת השכל הגדול יותר שמקיף את השכל האנושי. כי השכל העל אנושי, הוא ככ גדול, עד שהוא נדמה לשיגעון של ממש. והשכל שמחוץ לשכל הוא ככ טיפשי, עד שהוא נדמה לחוכמה של ממש. והסיבה שהאדם לא מבין את השכל הזה, היא משום שהוא פשוט / מורכב מידי להבנה. כי הדבר הקשה ביותר להבנה, הוא גם הדבר הפשוט ביותר ...
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר?
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר?
... הקשר בין שכל לבין אושר? מה הקשר בין שכל לבין אושר? אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית, מהו הקשר בין השכל לבין האושר, תוך שימוש במשפט המוכר אין שכל אין דאגות. משפט זה, לדברי אליעד כהן, נחשב לאחד המשפטים המפורסמים ... באמת מי שאין לו שכל הוא מאושר? למרות שלמי שאין לו שכל יש פחות דאגות מסוימות, אליעד מסביר שלא השכל הוא הגורם לאושר או לסבל, אלא המאבק והקונפליקט בין השכל לבין חוסר השכל. כלומר, האושר האמיתי יכול להתקיים בשני מצבי קיצון בלבד: או במצב של חוסר שכל מוחלט, שבו האדם אינו מסוגל ... כהן מדגיש את החשיבות של הכנות העצמית ושל נקיטת עמדה ברורה ביחס לשימוש בשכל. או שהאדם בוחר ללכת עם השכל עד הסוף, או שהוא מחליט לוותר עליו לגמרי. רק בצורה כזאת, הוא יכול להגיע לתחושת אושר אמיתית ולחיים שלמים ... מאושר באמת? למה אני סובל? איך להתמודד עם חרדות? מהי שלמות פנימית? להבין את המציאות או לוותר? הקשר שבין השכל לבין האושר. האם אין שכל אין דאגות? מהי האמת? ועוד. נדבר כאן על הקשר שיש בין שכל לבין אושר, ... אושר ואין שכל. ולא בזה תלוי האושר לא משנה אם יש או אין לך שכל, האושר תלוי בשילוב של השכל וחוסר השכל, מה זאת אומרת? שאם לאדם לא יהיה שכל בכלל ואם לאדם יהיה שכל בשלמות, הוא יהיה מאושר באמת. ומי ... המציאות כמציאות אינה מוטרדת ממשהו. והאושר אינו או יש שכל או לא, אלא שהסבל של האדם הוא בגלל התגוששות השכל ואין שכל. ומי שיתבונן, למי שאין שכל בכלל, הוא מאושר, כי הוא לא מבין. ואם היה מבין את המציאות ... מוטרד ממה שיהיה מחר, ולא לשאול שאלות, ולא לדאוג מכלום, כי אין ממה, כאשר שאין שכל. או שתנסה עם השכל להבין עד הסוף. ויש להבין שהאושר אינו תלוי בשום דבר, כי באושר יש גם דבר והיפוכו, ואפשר גם לזגזג ...
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
... לדוגמה, אדם יכול להגיע למסקנה כי לא משנה אם הוא יבחר כוס מים רגילה או כוס תפוזים. מבחינת התפיסה השכלית, כל הבחירות שוות ואין סיבה להעדיף אחת על פני השנייה. לא משנה מתוך אין שכל - כאשר אדם לא ... האפשרויות, בעוד שלא משנה מתוך אין שכל נובע ממקום של חוסר מודעות או בריחה מהתמודדות עם המציאות. מהי השפעת השכל על תחושת האושר? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין שני סוגים של אושר שהם תוצאה ישירה של השפעת השכל על תפיסת החיים: אושר שנובע מהשכל - כאשר אדם מתבונן בחיים בצורה רציונלית ומבין שהרבה מהדברים שהוא רואה כבעיות אינם באמת מהותיים או חשובים. אושר ... בטווח הארוך. אושר שנובע מהחוויות הרגשיות - כאשר האושר נובע מתוך התחושות האישיות של האדם, שלא בהכרח מבוססות על השכל. אדם זה לא רואה את העולם באור רציונלי, אלא הוא חי את הרגע, ומתוך תחושות פנימיות משיג את האושר. ... לאושר אמיתי בלי שכל? אליעד כהן מדבר גם על השאלה האם אפשר להגיע לאושר אמיתי אם לא מפעילים את השכל. הוא מציין כי קיימת הבחנה בין שני סוגי אושר: האחד המתבסס על השכל וההבנה, והשני המתבסס על רגשות ותחושות רגעיות. בעוד שהאושר של השכל מספק תחושת יציבות וביטחון, אושר שנובע מהרגשות עשוי להיות לא יציב, אלא תלוי בגורמים חיצוניים. האם אפשר לפתח אושר ... עקרונות רציונליים ומסביר את הדרך לשחרור פנימי באמצעות שיקול דעת והבנה שכלית. הוא מדגיש את החשיבות של להפעיל את השכל ולהבין שהדברים אינם חשובים ברובם. מורה רוחני ללא שכל - מורה זה מציין שמעל השכל יש מקום של הכל שווה, ושהאדם צריך פשוט להיות במצב של קבלה מוחלטת של כל מה שיש. מהם שני סוגים של לא משנה? מהי השפעת השכל על תחושת האושר? האם ניתן להגיע לאושר אמיתי בלי שכל? האם אפשר לפתח אושר מתוך מדיטציה? האם שני סוגים ... לדוגמה, אדם יכול להגיע למסקנה כי לא משנה אם הוא יבחר כוס מים רגילה או כוס תפוזים. מבחינת התפיסה השכלית, כל הבחירות הן שוות ואין סיבה להעדיף אחת על פני השנייה. 2. לא משנה מתוך אין שכל - כאן ... האפשרויות, בעוד שלא משנה מתוך אין שכל נובע ממקום של חוסר מודעות או בריחה מהתמודדות עם המציאות. מהי השפעת השכל על תחושת האושר? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין שני סוגים של אושר, שהם תוצאה ישירה של השפעת השכל על תפיסת החיים: 1. אושר שנובע מהשכל - כאשר אדם מתבונן בחיים בצורה רציונלית ומבין שהרבה מהדברים שהוא רואה כבעיות אינם באמת מהותיים או חשובים. אושר ... הארוך. 2. אושר שנובע מהחוויות הרגשיות - כאן האושר נובע מתוך התחושות האישיות של האדם, שלא בהכרח מבוססות על השכל. אדם זה לא רואה את העולם באור רציונלי, אלא הוא חי את הרגע, ומתוך תחושות פנימיות משיג את האושר. ... לאושר אמיתי בלי שכל? אליעד כהן מדבר גם על השאלה האם אפשר להגיע לאושר אמיתי אם לא מפעילים את השכל. הוא מציין כי קיימת הבחנה בין שני סוגי אושר: האחד המתבסס על השכל וההבנה, והשני המתבסס על רגשות ותחושות רגעיות. בעוד שהאושר של השכל מספק תחושת יציבות וביטחון, אושר שנובע מהרגשות עשוי להיות לא יציב, אלא תלוי בגורמים חיצוניים. העיקרון של לא משנה ... עקרונות רציונליים ומסביר את הדרך לשחרור פנימי באמצעות שיקול דעת והבנה שכלית. הוא מדגיש את החשיבות של להפעיל את השכל ולהבין שהדברים אינם חשובים ברובם. 2. מורה רוחני ללא שכל - מורה זה מציין שמעל השכל יש מקום של הכל שווה, ושהאדם צריך פשוט להיות במצב של קבלה מוחלטת של כל מה שיש. מהם שני סוגים של לא משנה? מהי השפעת השכל על תחושת האושר? האם ניתן להגיע לאושר אמיתי בלי שכל? האם אפשר לפתח אושר מתוך מדיטציה? האם שני סוגים ...
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל האם ניתן לחוות את אלוהים באמצעות השכל ובלעדיו? אליעד כהן מסביר את השאלה האם אפשר לחוות את אלוהים עם השכל או דווקא בלי שכל, ומה המשמעויות המעשיות של חוויה כזו בחיי היום - יום. אליעד מדגיש שהשאלה מתחילה בעצם ביכולת לחוות את המציאות כאלוהים, או כחוויה מוחלטת של אחדות, לא דרך השכל - אלא מעבר לו. לפי אליעד, האדם חושב באופן טבעי באמצעות שכל והיגיון, כי ביומיום חייבים להשתמש בשכל כדי ... אבל ברגע שהוא יוצא מהמדיטציה וחוזר לרחוב, הוא פוגש מציאות של אנשים, תנועה ומכשולים שהוא חייב להתמודד איתם באמצעות השכל. לכן אליעד טוען שהחוויה של אלוהים ללא שכל לא יכולה להיות חוויה קבועה או מעשית בחיי האדם. איך השכל יכול להוביל לחוויית אלוהים? אליעד כהן מציין שגם אם החוויה המוחלטת של אלוהים היא מעבר לשכל, הדרך הפרקטית להגיע לחוויה הזו היא דווקא דרך השכל עצמו. הוא מסביר שהחוויה העמוקה של אלוהים או של אחדות מוחלטת מושגת כאשר האדם מגיע להבנה שכלית עמוקה וברורה ... שלמה וקבועה, ללא צורך בחזרה למציאות הרגילה. מדוע חשוב לשלב שכליות ורוחניות יחד? אליעד מדגיש שחשוב לשלב את ההבנה השכלית יחד עם חוויית האחדות הרוחנית. הוא אומר שאם האדם ינסה רק דרך אחת - למשל, ינסה להתמקד רק ברוחניות ... יציבה ומתמדת של אחדות ואלוהים. בסיכום, אליעד כהן מסביר שהדרך לחוות את אלוהים היא לא רק דרך ויתור על השכל, אלא דווקא דרך שימוש בו ככלי להבין את המציאות באופן כל כך מעמיק, עד שהאדם עובר דרכו ומגיע למקום שבו השכל והחוויה מתאחדים באופן מושלם. האם אפשר לחוות את אלוהים בלי שכל? איך לחוות אחדות מוחלטת? מהי חוויית האחדות לפי אליעד כהן? האם מדיטציה מובילה לחוויית אלוהים? מה הקשר בין שכל ורוחניות? האם ניתן לחיות ללא שכל? איך השכל מוביל לחוויית אלוהים?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
... וספק. האם שכל הוא סוג של אמונה? אליעד מציין כי שכל ואמונה אינם שונים במהותם אלא במינוח בלבד. למעשה, השכל הוא אמונה מאוד מגובשת, בעוד שאמונה היא שכל לא מגובש או לא חזק דיו. הכל תלוי במידת הביטחון שיש ...
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית
... שאין בה שכל, והמחשבה שמלווה את הפעולה חוזרת על עצמה שוב ושוב (אני משפשף רצפה). אבל, אם תפעיל את השכל ותתחיל לשאול שאלות יצירתיות כמו למה הלכלוך נמצא דווקא כאן ולא במקום אחר? או למה הצלחת בנויה בצורה הזאת?, ... ומלאת חיות. מה הקשר בין שכל לבין תחושת קיום או שעמום? לפי אליעד, המפתח ליהנות הוא האיזון המדויק בכמות השכל בפעולה שאתה מבצע. כשאין שכל כלל (כמו לשבת סתם ולבהות בקיר) אתה מרגיש כמו מת, חסר חיים לחלוטין, כי ... עניין בפעולה. כשיש יותר מדי שכל (כמו להכין שיעורי בית עם ילד שמתנגד ומתווכח), אתה יכול להרגיש תסכול, כי השכל גדול מדי מכדי להכילו בנוחות, והוא הופך לקונפליקט. האידיאל הוא למצוא נקודת איזון, שבה השכל לא גדול מדי ולא קטן מדי, ואז תוכל ליהנות מכל מצב. אם פעולה פשוטה מדי (כמו שטיפת כלים), אפשר ... רוצה לעשות. מצד אחד, להראות לילד איך למצוא עניין בשיעורי הבית, באמצעות שאלות מעוררות מחשבה ויצירתיות שיגרמו לו ליהנות מהשכל שבמשימות. מצד שני, ללמד אותו לקבל גם מצבים שבהם הוא מרגיש אין, כי חלק מההצלחה בחיים היא לדעת לעשות ... מרגיש יותר יש. זה כאילו יותר חי עבורך. וככול שיש במחשבה פחות שכל בעיניך, ככול שאתה לא רואה את השכל במחשבה, כך אתה בעצם הופך להיות כלום, אתה מרגיש מת, אין לך חיים, זה סוג של מוות. אבל גם הפוך נכון. לפעמים כאשר יש יותר מדי שכל, זה הופך להיות לא מעניין. כי לפעמים השכל הוא כל כך עמוק שאתה לא מבין אותו, וזה שאתה לא מבין אותו, אז אתה משתעמם ממנו. זה אומר, ... אומר שלנסות לחשוב איך לגרום לילד להכין שיעורים ובאותו כוח למצוא שכל בשטיפת כלים. כאשר אתה מגדיל את היכולת השכלית שלך, את האין שכל אתה יכול להפוך ליש שכל, כמו שבשטיפת כלים אתה יכול למצוא שכל חדש. ומהלימוד עם ... אין שכל במינון הנכון זה גורם להרגיש אין=רע. עכשיו השאלה היא מה עושים אם אתה לא מצליח להבין את השכל שבדבר? או שאתה מבין את השכל וזה לא מעניין אותך יותר. מה שהסברתי לך עד עכשיו שאם אתה שוטף כלים, אתה צריך ללמוד מזה משהו ... מה אני לא מבין, מה אני יכול לעשות כדי שהוא יאהב את השיעורים? עד שתבין. השאלות שאתה שואל על השכל הפשוט והשאלות שאתה שואל על השכל המורכב, מחברים את הדבר אליך. אז מה עושים אם אתה שואל שאלות ולא מצליח להפיק שכל חדש. שכל זה ... הנאה בכיוון ההפוך. יש אפשרות ליהנות מכך שאין שכל. זה אומר שגם להיות כלום זאת הנאה. לפעמים הסבל נוצר מהשכל, ולכן כאשר אין שכל גם יכולה להיות הנאה. למשל לשטוף כלים או להתווכח עם הילד אתה יכול ליהנות מזה ... לשטוף כלים, תכין שיעורי בית עם הילד. בו תבטא את היכולות שלך עם הילד, הוא לא רוצה לאמץ את השכל שלו, הוא רוצה פעולות פשוטות. מה שאני רוצה להגיד שהאדם תמיד רוצה את ההפך. אבל אם האדם מבין את ... ואם אומרים לו לשטוף כלים, אז הוא ישטוף וירגיש שהוא נהנה ממנוחה, זה כמו שינה, לא צריך לאמץ את השכל. אם האדם באמת יבין את עצמו, אז הוא יגיע למצב שהוא תמיד באותה דבקות, פעם אתה שוטף כלים ופעם ... גם סובל מההפכים. למשל כאשר את מלמד את הילד שלך, אתה יכול ליהנות בתהליך משני דברים, גם להפעיל את השכל ולהרגיש את היש, וגם להגיד אני כלום. מאותה פעולה עצמה אתה יכול ליהנות משני רבדים. כשאני מדבר איתך עכשיו, מצד אחד אני נהנה שאני מפעיל את השכל איתך ומצד שני אני נהנה מזה שאני כלום, אני לא עושה כלום, הכל קורה מעצמו, אין לי רצונות, אין ... נהנה משניהם, זה אומר שאני גם סובל משניהם. מהצד שאני רוצה להיות כלום אני סובל מזה שאני מפעיל את השכל, ומהצד שאני רוצה שכל, אני סובל מזה שאני כלום. אם אתה נהנה מהיש אז אתה סובל מהאין, ואם אתה ... משהו אתה עושה אותו ואם לא רוצה לא עושה. שאלה: למשל אדם ששוטף כלים, כמה הוא יכול לחדש את השכל שלו? אליעד: יש שתי אפשרויות, או שהוא ימצא שכל חדש בכלים, או שימצא שכל במוסיקה שברדיו, או שהוא יהנה ...
שכל / חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי?
... דדוקציה. שכל. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? קיימים 2 סוגים של שכל. שכל מוגבל וסופי ושכל אין סופי. השכל של האדם האנושי הוא השכל הסופי. השכל של המציאות ושל האמת האובייקטיבית, הוא השכל האין סופי. מה ההבדל ביניהם? עיקר מהותו של השכל המוגבל, היא חוסר היכולת שלו לראות 2 דברים שונים כדבר אחד. שכל מוגבל רואה בשני הצדדים של המטבע שני ... על המטבע כולו, באותו הרגע האדם מבין שכל הדברים כולם שנראים כשונים זה מזה, הם בכלל דבר אחד. ככל שהשכל של האדם גדול יותר, כך הוא מסוגל להכניס לתוכו את הידיעה הזאת, שהיא שכל ההפכים שיש בעולם, הם בכלל ...
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
... הכלום הוא רק דימוי, כי ברגע שמשהו ניתן להבנה, הוא כבר אינו כלום. כיצד אפשר להבין את הכלום בעזרת השכל? הבעיה המרכזית שעולה היא הסתירה הפנימית בין הצורך להשתמש בשכל כדי להבין, לבין הרצון להבין משהו שאין בו שכל. ... מורכבת, משום שאכן יש מקום כזה. הוא מציג את התודעה של האדם בצורה מפורטת, המחולקת לשני חלקים: החלק שהוא השכל והתודעה הנוכחית, והחלק שקדם לתודעה - המהות חסרת השכל. למשל, הוא נותן את הדוגמה של שולחן - השולחן הוא שולחן, אבל במהותו העמוקה יותר, לפני שקיבל את המשמעות ... שכל, ללא ידיעה וללא הפרדה. כדי להגיע אליו נדרש תהליך של התבוננות עצמית עמוקה, שבו האדם מתגבר על מגבלות השכל ומגיע למקום שאין בו הגדרות כלל, מצב שהוא פשוט להיות ללא שום מודעות שכלית של קיום או אי - ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: שכל, מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם לדומם יש תודעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: שכל, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לעשות יותר כסף? איך להעריך את עצמך? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בראיון עבודה? איך למצוא זוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לשתול מחשבות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך לשנות תכונות אופי? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם גירושין? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בזוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
חיסונים נפגע מהר ייצור הכנסה לחיות בשלווה התמכרות לסיפוקים עוצמת רגשות פחד מהלא נודע פחד לבקש מחיר גבוה פחד קהל חוסר ביטחון עצמי עובדות ופירושים למה אני אוהבת דווקא אותו? למה אנשים אוהבים אותי? לשמוח בשמחת האחר המפתח לאושר שומר על קשר עם האקסיות אקס מי החליט שזה טוב וזה רע? לקבל החלטה בלי לפחד להתחרט בעתיד התמודדות עם ספקות להתמודד עם חצופים עצות מאנשים מצליחים ליצור מוטיבציה לאורך זמן לגרום למישהו לרצות להסכים לגרום למישהו להקשיב סובלת בשביל הילדים תסמונת הילד המוכה מניפולציה על תת המודע תקשור רוחני הפרעות נפש אצל ילדים הפרעת חשיבה הוא יוצא עם מישהי אחרת להוציא את האקסים מהראש לנעול מפרקים שריר מיתר הברך מי ברא את הרצון של אלוהים? מי זה אלוהים האמיתי? אני מואר רוחנית הארה של מורים רוחניים להיות אלוהים זה טוב או רע איך להבין את הספר להיות אלוהים? חמדנות לכסף איך משיגים כסף? מטרת החיים בעולם הבא חיפוש משמעות החיים להיגרר למחשבות שליליות איך לא לתת תשובה שלילית ללקוח? האם לאדם יש בחירה חופשית? חוויית בחירה חופשית כאוס בעולם העולם לא מושלם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לקשב וריכוז, טיפול אישי, מאמן אישי להפרעות קשב בתחום שכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 17:35:20 - wesi4