ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שחמט ✔בועת הזמן - הזמן כבועה וכבבואה - על מצוקות ושמחת חיים בגיל המבוגר ✔הזמן כבועה וכבבואה - על מצוקות ושמחת חיים גיל הזהב המבוגר מאת:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בועת הזמן - הזמן כבועה וכבבואה - על מצוקות ושמחת חיים בגיל המבוגר
הזמן כבועה וכבבואה - על מצוקות ושמחת חיים גיל הזהב המבוגר

מאת: אברהם אלון, מומחה לאיכות חיים בגיל המבוגר

א. בתוך בועת הזמן

בועת הזמן חובקת אותנו מהיוולדנו. אנו באים לעולם כשאנו נתונים - לפותים בתוך מעגליה ובין ציריה.

ימים רבים חולפים עד שאנו מבינים את מלוא משמעותה ומשלימים בלית ברירה עם האזיקים שבהם היא כובלת אותנו.

בראשית חיינו היא נראית לנו ערטילאית וגמישה, מרוחקת ונינוחה. עם חלוף השנים אנו חשים כיצד היא מהדקת את אחיזתה בנו וגבולותיה החיצוניים הולכים וסוגרים עלינו.

דרכים שונות אנו מסגלים לעצמנו כדי לחיות בתוך הבועה. חלק מאיתנו לומד לחיות עם הזמן, חלקנו חיים בתוך הזמן, אחרים חיים למרות הזמן, ואחדים אפילו מול הזמן.

דפוסי ההתייחסות השונים לזמן הם תולדה של אישיותנו, אופיינו, השקפת עולמנו, מצב בריאותנו, חוויות חיינו, הצלחותינו וכישלונותינו.

הפילוסוף הנודע שופנהאור מיטיב לבטא זאת באומרו: "הבריאות, החופש והגיל הצעיר, אין אנו חושבים עליהם אלא מרגע שהם חסרים לנו"...

ב. גיל אחד - גילים שונים

הגיל הכרונולוגי, שאמור לציין היכן אנו עומדים בבועת הזמן הפרטית שלנו, הפך מזה זמן לבלתי רלוונטי כמעט. המראה החיצוני ממילא עובר שינויים קוסמטיים נרחבים, אבל גם בכל הפרמטרים האחרים ניכרים הבדלים גדולים בין אדם לאדם גם כשהם בני אותו גיל כרונולוגי.

האחד, חרף הגיעו לגיל שבעים, נראה ומתנהג כבן חמישים וחמש. גזרתו חטובה, חזותו שופעת חיוניות ומרץ, הילוכו זקוף, גמיש ונמרץ, ערנותו גבוהה, מעורבותו החברתית עמוקה ומקיפה.

השני, נראה ומתנהג כאילו היה בן שבעים וחמש לפחות. מותניו עבים, הילוכו כפוף, איטי ומשתרך, מראהו מנומנם כלשהו, תקשורתו עם הסביבה דלה, וקשריו החברתיים סובלים מניכור בולט.

כלומר, הם מתנהלים באורח שונה לחלוטין בתוך בועת הזמן האישית שלהם. הנמרץ מבין שניהם חי כנראה מחוץ לזמן או מולו, ואילו חברו חי בתוך הזמן, מציית לתכתיביו ומניח לו לסגור עליו ולהטביע בו את חותמו המובהק.

נסו לקחת לעצמכם את ההזדמנות לשעשוע חברתי מעניין. צאו לבתי הדיור המוגן או למועדוני הקשישים ומקדו את מבטכם בנמצאים שם. עקבו בדקדקנות אחר הגילויים החיצוניים של הגברים והנשים ותגיעו למסקנה שחרף היותם בערך באותו גיל, הם משדרים חזות שונה זה מזה. חלקם ייראו לכם צעירים מהאחרים ואילו חלק אחר ייראה לכם מבוגר בהרבה מכל השאר. מדוע? מה בעצם גורם לנו לסכם לעצמנו את התרשמותנו מנשוא בדיקתנו? מתי אנו מסווגים אותו כצעיר מגילו ומתי כמבוגר ממנו?

או קחו עוד ניסוי מרתק. אנשים שלא פגשתם שנים רבות ולפתע נתקלתם בהם, במכוון או באקראי. מתי אמרתם לעצמכם שהם נראים צעירים בהרבה ממה שציפיתם, ומתי קרה בדיוק ההיפך? ושנית, מדוע קרה הדבר? מה גורם לנו ליצור בראשנו את הדימויים השונים הללו? על פי אילו אמות מידה מתעצב בתוכנו האומדן לגבי גילו של אדם?

ג. נתיבים אישיים בבועת הזמן

מסתבר שבתוך בועת הזמן האישית סולל כל אחד מאיתנו נתיבים משלו. לפעמים אלה דרכים רחבות, מעין דרכי מלך ראשיות, המאפשרות לנו לנוע במהירות לעבר מטרות חיינו. לפעמים אלה הם שבילי עפר צדדיים אליהם אנו פונים כדי לפוש קמעא מהמרוץ המואץ וליהנות מתוואי הנוף שבתוכם עוברים השבילים.

כל סוג נתיבים גובה מאיתנו את מחירו במונחי זמן. שנים לא מעטות אנו נוהגים בזבזנות יתירה בכל הקשור בתשלומי זמן. אלה הן השנים בהן בועת הזמן עדיין נראית לנו רחבת ידיים, כאילו משתרעת מאופק אחד של חיינו אל האופק האחר.

רק משעברנו כברת דרך ארוכה אנו רואים - לרוב במפתיע - את קירותיה הקרבים של הבועה, ואז מתחילה מצוקת הזמן לכרסם בנו, להטריד את מנוחתנו ולהדאיג אותנו.

בפועל, זהו כנראה העידן המיוחד בו אנו מעצבים במו התנהגותנו את צביון חיינו בשנים שנוהגים לכנות שנות הזהב, שנות הגיל השלישי או השנים המאוחרות.

תוחלת החיים המתארכת לאיטה גורמת כנראה לשינוי עמוק בהתייחסותנו לזמן ולגיל.

אני מניח שבימים בהם הלכו לעולמם אנשים בני חמישים וחמש או ששים, ואפילו אלה נחשבו זקנים, כל ההתייחסות לגילו של אדם הייתה שונה בתכלית לעומת המקובל בימינו. "מרחב החיים" הממוצע היה אז קצר יותר ו"מלאי הזמן האישי" היה ממילא קטן יותר.

בשנים אלה, של תחילת המאה העשרים ואחת, הגיעו רוב ארצות המערב המפותחות לתוחלת חיים ממוצעת של כמעט 78 שנים לגברים ומעל 80 שנים לנשים.

פירוש הדבר - תוספת של עשרים שנה לחיינו! פשוט מדהים!

ראוי לכן ללבן מה הן ההשפעות הנורמטיביות של השינוי הכל כך משמעותי, הן במישור החברתי והן במישור האישי.

הממצא הראשון הבולט לעין הוא המרחק הגדול שנוצר בין מועד פרישתו של האדם מעבודתו במסגרת היצירה לגמלאות, ובין קצה גבול תוחלת החיים כיום.

שערו בנפשכם: פלוני, בריא יחסית, עם אמצעים כלכליים טובים יותר מקודמיו בני אותו גיל, פורש מעבודתו ובכך הופך בבת אחת לסוג אחר של אדם. כל היבט באורח חייו משתנה ללא הכר. הזמן הפנוי העומד לרשותו הוא עצום מימדים והדרך בה ינצל אותו תקבע את עתידו במשך כל השנים שנותרו לו.

אם יתכנן את מהלכיו כראוי ויכלכל את מעשיו בתבונה, הוא עשוי למצוא את עצמו פעיל, עירני, נהנה, במצב רוח טוב ובמוראל גבוה. אפילו שינויים טבעיים במצב הבריאות (למעט מחלה קשה חלילה) לא ישפיעו יתר על המידה על איכות החיים שבנה לעצמו.

אם לעומת זאת יחיה בהמתנה למשהו שאולי יקרה, או ליוזמתם של אחרים, או בשקיעה בשגרה המנוונת של חיי בטלה, כי אז יהפכו חייו לדלים וחסרי תוכן, איכות חייו תיפגע אנושות, וגרוע מכך - הוא יסומן על ידי סביבתו המשפחתית והחברתית כקשיש נרגן, קרוב מאד למה שנהגו פעם לקרוא "עובר בטל".

ממצא בולט שני הוא שפע האפשרויות שהחברה המודרנית מעמידה לרשותם של אלה שפרשו מעבודתם. ראו כמה מגוון הוא ההיצע:

תחום הלמידה - החל מלימודים אקדמיים מסודרים לתואר, דרך השתלמויות ממושכות בנושאים ספציפיים, עבור דרך לימודים בתכניות משולבות שונות, סדנאות והרצאות למיניהן וכלה ברכישת ידע ומיומנויות לצורך עיסוק בתחביב מוגדר.

תחום התחביבים - גם כאן תמצאו שפע של אפשרויות, החל ממלאכות יד שונות, אמנות ואומנות, משחקי חברה וחשיבה, חוגי ברידג' ושחמט, חוגי טיולים בארץ ובחו"ל, נגינה בכלים שונים וכדומה.

תחום ההתנדבות - ההולך ומתרחב ומציע מסלולים שונים בהתאם לתחום התעניינותו או התמחותו של האדם או לפי הנושא שנראה לו חשוב עד כדי נכונותו לתרום לו מזמנו וממרצו.

במילים אחרות, מרגע שגדלו משמעותית הן "מרחב החיים" והן "מלאי הזמן האישי" השתנה גם צביונה של בועת הזמן עליה דברנו בראשית המאמר.

במובנים רבים היא רחבת מימדים יותר, שופעת אפשרויות, מציבה אתגרים ומרתקת.

שינוי זה נותן לנו מרחב החלטה גדול יותר בשאלה הקריטית: באיזה סוג של חיים ובאיזו איכות חיים אנו רוצים לחיות את שנותינו המאוחרות?

אני סובר שכל אחד מאתנו חייב לעצמו תשובה ברורה וחדה על השאלה החשובה הזאת, ולאחר שיענה עליה, שיתכנן את חייו בהתאם.

מכאן ואילך נבין מדוע נמצאים בתוכנו אלה שנתונים במצוקת העצב של הגיל השלישי, כיוון שלא השכילו לדעת לנהל את זמנם השופע, ובצידם את מאושרי הגיל המבוגר, אלה ששאבו מהפנאי שעומד לרשותם: אתגרים, הנאות, אושר, נחת, תוכן ועניין.

נראה לי שבית שבעה כוכבים, במהותו ובאופיו, מנתב את דייריו למחנה השני.

לו יהי חלקנו עם אנשים מאושרים אלה.
משחק משפחה חיוניות הדרך הארוכה חברים התייחסות הצלחה משמעות למצוא את עצמך הנאה בזבזנות מצוקה שמחה שמחת חיים
לשחק משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכל
לשחק משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכל
לשחק משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכל ... משחק מפעיל את השכל במידה מסוימת, אפילו משחקים פיזיים כמו כדורגל דורשים מחשבה. אך משחקי חשיבה ייעודיים, כמו סודוקו, שחמט, דמקה, שש בש וקובייה הונגרית, מתמקדים בהפעלת השכל הרבה יותר. הם מאפשרים לאדם להתמודד עם אתגרים מורכבים ולפתח את ... לפתרון, זהו הסימן לעבור למשחק הבא. לדוגמה, אם משחק סודוקו כבר לא מציב אתגר, כדאי לעבור למשחק אחר, כמו שחמט או דמקה, שבו נוכל להמשיך להתמודד עם אתגרים חדשים ולפתח את יכולת החשיבה שלנו עוד יותר. אליעד מסכם שפרקטית, ... ולשאוף תמיד להגיע להבנת השכל של המשחק באופן עמוק ככל האפשר. פיתוח חשיבה הגברת אינטליגנציה סודוקו אלגוריתמים לפתרון משחקים שחמט איך משחקי חשיבה יכולים לפתח את השכל שלנו? הסיפור מתחיל באדם שהיה רוצה להיות חכם יותר. הוא חשב שאם ... כישורים גופניים (כמו כדורגל). אם אתה באמת רוצה לפתח את השכל, כדאי לעסוק במשחקים שמאתגרים את המחשבה, כמו סודוקו, שחמט, דמקה או קוביה הונגרית. גם משחקים פשוטים יחסית, כמו שש בש, עשויים להיכלל בקטגוריה של משחקי חשיבה. איך לדעת ... אלא להבין את המשחק בצורה מעמיקה ולגלות את הדרך המיטבית לפתרונו. פיתוח חשיבה הגברת אינטליגנציה סודוקו אלגוריתמים לפתרון משחקים שחמט היו היה איש שרצה להיות יותר חכם למה הוא רצה להיות יותר חכם כי חשב שאם הוא יהיה יותר ... אתה משחק משחק חשיבה תנסה לנצח אותו. נגיד שאתה משחק סודוקו לך לגוגל תכתוב סודוקו תשחק סודוקו שש בש שחמט דמקה יש משחק חשיבה. ש: שש בש. אליעד: מחשק חשיבה. ש: לא יותר מדי. אליעד: אתה צודק לא יותר ...
משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?
משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?
... משחקים הדורשים מהשחקן בעיקר יכולות שכליות, כגון ניתוח מצבים, הסקת מסקנות, חשיבה אסטרטגית ותכנון מהלכים קדימה. משחקים כאלה, כמו שחמט, סודוקו, חידות לוגיות ומשחקי אסטרטגיה, מחזקים את היכולות השכליות ללא תלות משמעותית בידע קודם. איך ניתן להעריך את התרומה ... השכליות של האדם. חשיבה לטווח ארוך - משחקים שדורשים מהשחקן לתכנן מהלכים רבים קדימה ולחזות מהלכים של היריב (כמו שחמט ומשחקי אסטרטגיה מתקדמים) תורמים באופן משמעותי לחשיבה האנליטית והאסטרטגית. שימוש בזיכרון - משחקים שמסתמכים בעיקר על זיכרון, כמו משחקי ... המידע והזיכרון. דוגמאות להשוואה בין משחקי חשיבה שונים לדוגמה, ניתן להשוות בין שני משחקי חשיבה נפוצים, כגון תשבץ היגיון ושחמט: תשבץ היגיון - משחק זה משלב בין ידע כללי, ידע לשוני, הסקת מסקנות והבנה של הגדרות ורמזים. במהלך המשחק, ... להשלים את התשבץ. כתוצאה מכך, המשחק הזה מפעיל גם חשיבה לוגית אך גם נשען במידה רבה על ידע וזיכרון. שחמט - משחק זה כמעט ואינו מסתמך על ידע מוקדם או עובדות חיצוניות, אלא מתמקד באופן מובהק בחשיבה לוגית, בתכנון אסטרטגי, בחיזוי מהלכי היריב ובניתוח מצבים מורכבים. בשחמט, השחקן חייב לחשוב כמה מהלכים קדימה כדי להגיע לניצחון, מה שמפתח באופן משמעותי את החשיבה האנליטית ואת יכולות הניתוח והאסטרטגיה. במקרה הזה, השחמט ייחשב כמשחק יעיל יותר לפיתוח חשיבה לוגית ואנליטית, בעוד שתשבץ ההיגיון יהיה טוב יותר לפיתוח זיכרון, ידע כללי והסקת ... תשבצים יהיו הבחירה המומלצת. אם המטרה היא לפתח את החשיבה האנליטית, האסטרטגית ויכולת פתרון הבעיות, עדיף לבחור משחקים כמו שחמט, סודוקו או חידות מתמטיות מורכבות. משחקים הדורשים תכנון לטווח ארוך יסייעו בשיפור החשיבה האסטרטגית ויכולת החיזוי. משחקים הדורשים ידע ... משחקים אלו פחות מבוססים על ידע קודם, אלא על יכולת ניתוח, הסקת מסקנות, פתרון בעיות וחשיבה לוגית. לדוגמה, משחקי שחמט, סודוקו, חידות מתמטיות או משחקים אסטרטגיים שמחייבים תכנון מהלכים. כיצד להעריך את תרומת המשחק? על מנת להעריך איזה משחק ... בעיות מורכבות, ניתוח מצבים והסקת מסקנות - מחזקים את החשיבה יותר. כמה מהלכים קדימה צריך לחשוב? - משחקים כמו שחמט או משחקי אסטרטגיה אחרים, הדורשים תכנון לטווח ארוך, מחזקים את החשיבה האנליטית. כמה שימוש בזיכרון נדרש? - משחקים המבוססים ... מיומנות הסקת מסקנות והיגיון. הוא מחייב שימוש בזיכרון וביכולת לקשר מידע, אך פחות מחזק חשיבה מתמטית או אסטרטגית. 2. שחמט - דורש חשיבה לוגית, תכנון קדימה, חיזוי מהלכים עתידיים של היריב ואסטרטגיה. המשחק כמעט ואינו תלוי בידע קודם אלא בכישורי חשיבה בלבד. במקרה הזה, השחמט מפתח את החשיבה במובן הלוגי - אסטרטגי יותר, בעוד שהתשבץ משלב בין חשיבה לזיכרון. לסיכום משחקי חשיבה נבדלים זה ...
לנצח בשחמט, מחויב המציאות, מחויב מוחלט, בטוח במאה אחוז, וודאות מוחלטת, שכל או חושים, חושים או שכל, אפשרי המציאות, מחויב יחסי, מחויב דמיוני, מחויב שכלי, מחויב רגשי, מחויב חושי
לנצח בשחמט, מחויב המציאות, מחויב מוחלט, בטוח במאה אחוז, וודאות מוחלטת, שכל או חושים, חושים או שכל, אפשרי המציאות, מחויב יחסי, מחויב דמיוני, מחויב שכלי, מחויב רגשי, מחויב חושי
לנצח בשחמט, מחויב המציאות, מחויב מוחלט, בטוח במאה אחוז, וודאות מוחלטת, שכל או חושים, חושים או שכל, אפשרי המציאות, מחויב יחסי, מחויב דמיוני, מחויב שכלי, מחויב רגשי, מחויב חושי מדוע בשחמט לא אוכלים בפועל את המלך? אליעד כהן מסביר כי במשחק השחמט, כאשר אתה מגיע למצב של שחמט, פירוש הדבר הוא שהמלך נמצא במצב שבו אין לו אפשרות לזוז לשום מקום אחר. זהו מצב מחויב המציאות מבחינת ... הפסיד ואין שום דרך למנוע את ההפסד. אליעד נותן דוגמה פשוטה: אם הגעת למצב שבו אתה אומר לשחקן השני שחמט, ואתה מודיע לו שהמלך שלו כבר חסר כל אפשרות תנועה, השחקן השני מפסיד מיד והמשחק מסתיים. לכאורה, אתה יכול ... שאתה בטוח בניצחון ועדיין רוצה לראות אותו בעיניים? כאן אליעד מעמיק בשאלה נוספת וחשובה עוד יותר: איך יכול להיות שבשחמט אתה יודע ב - 100% שניצחת, ובכל זאת עדיין קיים בך צורך לראות את המהלך האחרון מתבצע בפועל? הרי, ... אומר לך: אתה ניצחת אותי, אבל בא נעשה עוד מהלך אחד כדי לוודא. זה כמו לבקש לאכול את המלך בשחמט אחרי שכבר הכרזת שחמט. מבחינה שכלית המשחק כבר הוכרע, אבל החושים שלך עדיין דורשים לראות זאת בפועל. אליעד מדגיש שהסיבה לכך היא שהוודאות ... זה מחויב המציאות? איך להגיע לוודאות מוחלטת? ההבדל בין שכל לחושים האם אפשר להיות בטוח ב - 100%? למה בשחמט לא אוכלים את המלך? איך לבטל ספק לחלוטין? שכל או חושים מה חזק יותר? מהו המושג מחויב וכיצד הוא מתבטא בשחמט? בהרצאה זו, אליעד מציג את המושג מחויב ומסביר כיצד הוא מתייחס לתחום השחמט. המושג הזה יכול להתפרש בכמה אופנים, ואליעד מבהיר שהוא משלב בין מציאות מוחלטת לבין תחום הדמיון והשכל. הוא בודק את האפקט של מחויבות בשחמט, דרך השאלה כיצד זה מתבטא בפועל כאשר יש לך וודאות מוחלטת בנוגע למהלך או לניצחון. לדוגמה, המחשבה על ניצחון בשחמט יכולה להיות מחויבת מבחינת השכל, אך התחושה הפיזית או החושית עשויה להיות שונה, כאילו לא באמת ניצחת אם לא ... מחויב לא תמיד מתממש בצורה מוחלטת. הוא מדבר על ההבדל בין להיות מחויב שכלית לבין להיות מחויב חושי. לדוגמה, בשחמט, המהות היא שאתה בטוח במאה אחוז שניצחת את המשחק, כי כל המהלכים הובילו לכך, אך מצד החושים, עדיין יש ... לך שהמלך מת, יש את הרצון להיווכח בכך שוב ושוב. כיצד מחויבות מסבירה את הרצון לראות את המלך מת בשחמט? הדילמה אליעד מציב היא איך זה יכול להיות שברגע שאתה בטוח במאה אחוז שניצחת, עדיין מתעורר בך הצורך לחוות את סיום המשחק בעצמך. מה שמחויב אינטלקטואלית, כלומר, הניצחון בשחמט, לא תמיד מתממש באופן חווייתי. אליעד שואל, כיצד ייתכן שאתה רוצה לראות את המלך מת, אם אתה יודע בוודאות מוחלטת שזהו סיום המשחק? הרי לפי הגדרה של שחמט, המשחק נגמר כאשר המלך לא יכול לזוז ולא ניתן להימלט מהמצב. מהו הקשר בין תחושת הניצחון לבין תהליך החושים? ... השכל, שלפעמים יודע משהו בוודאות, ובין החושים שלא תמיד מצליחים להתמודד עם אותה וודאות. מהו המחויב בקונטקסט של שחקן שחמט? כשאליעד מדבר על מחויב בהקשר של שחמט, הוא מבהיר את הצורך להיות בטוח בניצחון לא רק על ידי השכל, אלא גם ברמה החושית. הניצחון בשחמט מבחינת השחקן עשוי להיות ברור מבחינת המשחק, אך החוויות האישיות והשאלות על תחושת הניצחון עשויות להיווצר ברמה של חוויות ... רוצה לראות את המלך מת, למרות שברור לך לחלוטין שזהו סיום המשחק. מהו המשמעות של וודאות מוחלטת מבחינת השחקן בשחמט? אליעד מתאר את החשיבה של השחקן שמגיע לניצחון מוחלט בשחמט, אך עדיין נשאל את עצמו מדוע הוא עדיין רוצה לחוות את הסיום הפיזי. השאלה עוסקת בהבנה של איך וודאות ...
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
... בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת. מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי? אליעד מסביר שאין ... הכי טובים? הכופרים, הכופרים הכי גדולים באומן האפיקורסים היו החברים שלו איתם הוא היה יושב, איתם הוא היה משחק שחמט וכו וכו זה לא רב שלמד בבית כנסת זה רב שהיה משחק שחמט עם אפיקורסים. והוא היה מדבר שיחות חולין ובשבת בבוקר במקום ללמוד תורה הוא היה משוחח שיחות חולין ורכילויות. והיו ...
איזה תחום למידה מפתח את השכל? איזה תחומים ללמוד כדי לפתח את החשיבה? פיתוח החשיבה באמצעות למידה של תחומים חדשים, ללמוד משהו כדי לפתח את השכל, איך לשפר את היכולת השכלית? פיתוח החשיבה, פיתוח יכולות שכליות
איזה תחום למידה מפתח את השכל? איזה תחומים ללמוד כדי לפתח את החשיבה? פיתוח החשיבה באמצעות למידה של תחומים חדשים, ללמוד משהו כדי לפתח את השכל, איך לשפר את היכולת השכלית? פיתוח החשיבה, פיתוח יכולות שכליות
... יכול לפתח את השכל, אך הדבר תלוי כיצד נעשה בו שימוש אינטליגנטי ומאתגר. לא משנה אם מדובר במוזיקה, אומנות, שחמט או תחום אחר, כל תחום יכול לפתח את השכל אם תהליך הלמידה בו כולל הפעלת היגיון ומאמץ מחשבתי. הפיתוח ... ההסקה ללמוד תחומים חדשים ולפתח את השכל מהם התחומים שיכולים לפתח את השכל שלנו? האם לימוד מוזיקה, אומנות או שחמט מפתח את השכל? התשובה לכך היא חיובית, אך חשוב להבין שיש הבדל בין תהליך הלמידה לבין מהות הלמידה עצמה. כל תחום, לא משנה אם מדובר במוזיקה, אומנות, שחמט או תחום אחר, יכול לפתח את השכל, כל עוד נעשה בו שימוש אינטליגנטי שמאתגר את יכולת החשיבה. מה מפתח ...
גזענות - מה טוב בגזענות? למה כולם גזענים תמיד?
גזענות - מה טוב בגזענות? למה כולם גזענים תמיד?
... סובלים מהגזענות שלהם? הבעיה מתחילה כאשר האדם שוכח שהחיים הם בעצם סוג של משחק. אליעד מדגים זאת בעזרת משחק שחמט: אדם שמשחק שחמט עם עצמו חייב להיות גזען, להעדיף צד אחד (לבן או שחור) כדי שיהיה עניין במשחק. כל עוד האדם זוכר ... והגזען לא חושב שהוא גזען, וגם אם הוא חושב שכן, הוא חושב שהגזענות שלו מוצדקת. ובמשחק, גזענות טובה. כמו בשחמט, יש שחור ולבן, ואם אדם משחק נגד עצמו, הוא יהיה גזען לטובת צבע מסוים, ואז המטרה שלו היא להחכים ...
ניהול שיחה, להרגיש בנוח בשיחה, מיומנויות שיחה, לשלוט בשיחה, חשיבה מופשטת, מבני חשיבה בשיחה, להבין את השיחה, פרספקטיבות בשיחה
ניהול שיחה, להרגיש בנוח בשיחה, מיומנויות שיחה, לשלוט בשיחה, חשיבה מופשטת, מבני חשיבה בשיחה, להבין את השיחה, פרספקטיבות בשיחה
... ובתבניות. כאשר אדם מתרגל לנתח שיחות שהוא כבר ניהל, הוא בעצם יוצר במוחו מאגר של תבניות מוכרות. לדוגמה, שחקני שחמט אינם מנתחים כל מהלך בנפרד, אלא מסתמכים על תבניות ואימגים שהם מכירים מראש. באופן דומה, אדם שמנתח שיחות בדיעבד, ... אמת, אליעד ממליץ ללמוד לזהות מראש שאלות או מצבים שאין להם פתרון ברור, ולהימנע להיכנס אליהם. בדיוק כפי ששחקן שחמט מזהה מהלכים מסוכנים ונמנע מהם מראש, כך גם בשיחה - על האדם להבין מראש אילו שאלות או מצבים עלולים ...
יכולות חשיבה, פיתוח החשיבה, שיפור יכולת שכלית, ראיית העתיד, לדעת מה יקרה, יכולות קוגנטיביות, יכולות רגשיות, פיתוח מיומנויות, שיפור חשיבה, שיפור יכולות, ניתוח מצבים, יכולת רגשית
יכולות חשיבה, פיתוח החשיבה, שיפור יכולת שכלית, ראיית העתיד, לדעת מה יקרה, יכולות קוגנטיביות, יכולות רגשיות, פיתוח מיומנויות, שיפור חשיבה, שיפור יכולות, ניתוח מצבים, יכולת רגשית
... וייכנס למסלול שלו. כיצד הוא צופה את זה? כי הוא התרגל למצב זה. דוגמה נוספת שאליעד נותן היא משחק שחמט: ככל שמשחקים יותר שחמט, כך ניתן לצפות מראש מה יהיו המהלכים הבאים של היריב. באותו אופן, גם טכנאי מחשבים שמכיר היטב את החוקים ...
איך למצוא עניין בכל דבר? איך לראות סרטים? מה הופך סרט לסרט טוב? איך ליהנות מדברים? איך להבין דברים? איך לפתח את החשיבה? איך לפתח את השכל? איך ללמוד מכל דבר? איך לנתח סרטים? איך לביים סרט?
איך למצוא עניין בכל דבר? איך לראות סרטים? מה הופך סרט לסרט טוב? איך ליהנות מדברים? איך להבין דברים? איך לפתח את החשיבה? איך לפתח את השכל? איך ללמוד מכל דבר? איך לנתח סרטים? איך לביים סרט?
... אותו, ומחפש בו היגיון פנימי. כדי להמחיש זאת, אליעד כהן מביא דוגמה של אדם שפותר תרגילים בגיאומטריה או משחק שחמט מול מחשב. בשני המקרים האלו, האדם מפעיל חשיבה, מתמודד עם אתגרים, ומפתח יכולת חשיבה מתוחכמת יותר. לדבריו, אפשר להשתמש ... צופים בסרט, במקום רק ליהנות מהעלילה, ניתן להפוך את הצפייה לאתגר חשיבתי, ולנתח כל סצנה כאילו הייתה מהלך במשחק שחמט. לדוגמה, כאשר רואים סצנה שבה דמות כמו גון סנואו מגיעה למקום מסוים, יש לעצור את הסרט ולשאול: מה נראה ...
יעוץ למטפלים, טיפים למאמנים, איך לדעת מה מציק למישהו? איך לדעת ממה מישהו מפחד? איך לגלות את סיבת הפחד? טיפול ישיר, טיפול עקיף, אימון למטפלים, אימון למאמנים, גישות טיפוליות, הדרכת מטפלים, הדרכת מאמנים
יעוץ למטפלים, טיפים למאמנים, איך לדעת מה מציק למישהו? איך לדעת ממה מישהו מפחד? איך לגלות את סיבת הפחד? טיפול ישיר, טיפול עקיף, אימון למטפלים, אימון למאמנים, גישות טיפוליות, הדרכת מטפלים, הדרכת מאמנים
... אמת? או מה דעתך על חופש הבחירה? במטרה להפעיל את החשיבה שלו באופן רחב יותר. לשחק משחקי חשיבה כמו שחמט או שש - בש, ותוך כדי משחק לשאול אותו שאלות שמכריחות אותו לנתח ולהבין את המהלכים שלו לעומק. לשאול ... ולנתח יחד את העלילה. לשוחח איתו על נושאים פילוסופיים כלליים ולבדוק את דעתו עליהם. לשחק איתו משחקי חשיבה כמו שחמט או שש - בש ולנתח יחד את המהלכים. לשאול שאלות שמטרתן לגרום לו לחשוב, כמו מה דעתך על X? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שחמט
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שחמט, איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לנהל את הזמן? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לשתול מחשבות? איך לחנך ילדים? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: שחמט, איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי? מי ברא את אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה העולם קיים? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש משמעות לחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך להתמודד עם התנגדות מכירה שאין לה פתרון? החלשת החשק המיני מאמץ ויכולת שכלית להגיע לוודאות להסתכל על המציאות הבעיה הפסיכופיזית לא לפחד להתמסר רגשית למה אנשים מפחדים מגוקים? למה כדאי לשנוא את עצמי? בחורה עם חרדה חברתית להתאהב בנשים ריבאונד אהבה איך המרדף אחרי הכסף יעשה אותך מאושר? אושר יציב יצירת קשר עם האקסית להיפגע מבחורה קבלת החלטות מתוך אי וודאות החלטות נכונות איך להתמודד עם בזיונות? התמודדות עם התנהגות טורדנית כישלון בחיים למה אני לא מצליח לשנות הרגלים? ממי ללמוד שיווק? לגרום למישהו לסגור עסקה ילדים זה אושר אמיתי חרדה אצל ילדים מה הוא התת מודע? רוחנית ושלמות חכם הופך למשוגע מחשבות שווא גרנדיוזיות האקסית כמראה לבד בלי האקסית תרגיל לחיצת חזה למה תזונת ספורט חשובה? מורה רוחני אלוהי למה רבי נחמן מברסלב האמין באלוהים? הארה של מורים רוחניים התעוררות והארה איך זה מרגיש להיות אלוהים? האם להיות אלוהים זה טוב או רע? העלאת שכר דירה שיטות איך להתעשר מהר בחירת משמעות החיים אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים הנאה יוצרת סבל ביקורות שליליות באינטרנט לבחור בחירה ביטול הבחירה החופשית העולם מתנהל בורא לעולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי למתבגרים, מאמן אישי לדיאטה, ייעוץ פילוסופי בתחום שחמט - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 23:20:07 - wesi4