🖨שופטים - תמים תהיה עם ה' אלקיךפר' לא ימצא בך... קסם קסמים מעונן ומנחש, אני לדודי ודודי לי תשע"א
חוסר הוודאות הינו כלל בסיסי במדע. המדע יוצא מנקודת הנחה של חוסר ודאות, נסיונו הינו למזער את חוסר הוודאות ולהביא לידי היכולת לקבל החלטות במינימום סיכון ובמקסימום ודאות. המציאות של חוסר הודאות, אי הידיעה מה יילד יום, הינה קשה לאדם, קשה לעיכול. האדם מחפש את היידע לעתיד כפי הכירו את העבר. מצב זה, מביא את האדם לחפש מענה לשאלות בדבר העתיד. האדם מחפש תשובות ע"מ לקבל החלטות עתידיות נכונות. תורות המדע למיניהם ברוב בהכירם את יכולתם, יודעות שאין היכולת, כלל וכלל, לנבות את העתיד לבוא, את הצפוי.
מצב זה מקשה עד מאוד על האדם, הן בהיבט הפיסי, יתר על כך בהיבט הנפשי. חוסר הוודאות מהווה קושי נפשי אשר יש ויביא את האדם לידי הנהגות הגובלות בחוסר שפיות.
בפרשת השבוע, מנחה התורה את עם ישראל, כיצד עליו לנהוג בהגיעו לארץ ישראל. או' התורה "כי אתה בא אל הארץ אשר ה' אלקיך נתן לך לא תלמד לעשות כתועבת הגויים ההם, לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש, קסם קסמים, מעונן ומנחש... כי תועבת ה' כל עשה אלה... תמים תהיה עם ה' אלקיך".
או' התורה, בארץ אשר אתה בא אליה, יושבים הגויים. גויים אשר דרכם להתמודד עם חוסר הודאות, רצונם ליידע את העתיד, קוסמים קסמים, באים אל המעוננים ואל המנחשים, באים אל האשליה, האשליה שיש מי שיודע ויכול לגלות הצפון בעתיד.
מעשים אלו, הפניה אל מעוננים ומכשפים, מהווים כפירה במציאות הנהגת הקב"ה את עולמו. מכשפים אלו טוענים, מעבר לידיעתם את העתיד, בכוחם ליצור עתיד כרצונם, בניגוד להנהגת הבורא.
או' ר' נתן "כל המעוננים והמנחשים... הוא מחמת חיסרון העצה שאין יודעים לתת עצה לנפשם איך להתנהג באיזה דבר אם לעשותו ואם לאו... על כן הם מעוננים ומנחשים.. כי הם תלויים בזה".
היהודי בהגיעו לארץ ישראל ארץ אשר עיני ה' אלקיך בה, ארץ אשר כל העבר, ההווה והעתיד הינם מהשגחתו יתברך. היהודי בבקשו לדעת כיצד לנהוג בעתיד, ברצותו לבנות העתיד, ה"כתובת" הינה הבורא ית'. הוא המשגיח הוא היוצר והוא הנענה לתפילתינו, בקשתנו לבניית העתיד כבקשת כל איש ואיש.
חודש אלול, ר"ת אני לדודי ודודי לי. מהות היהודי הינה בפניתו לדודי, לאלוקיו. היהודי איננו פונה לא לקוסמים ולא למעוננים. אני לדודי, יהודי הפונה לדודי, נענה מיד, דודי לי לי.
היהודי פונה רק כלפי מעלה, ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים ומייד נענים.
שיפוטיות, חשיבה שיפוטית, להיות שיפוטי, שיפוטיות אמיתית, שיפוטיות נייטרלית, שיפוטיות עצמית... לטוב ולרע, לגבי דברים שונים שאתה רואה. כי האדם במשך היום נתקל בכל מיני אירועים שונים, דעות שונות, אנשים שונים וכיוב. וכאשר האדם נתקל באיזה דבר, האדם שופט את הדבר, האם הוא טוב או רע. ועד כמה הוא טוב ועד כמה הוא רע. והאדם ... נייטרלי, ומפסיק לחיות בהרמוניה עם המציאות. כי כאשר יש לאדם שיפוטיות כלשהי לגבי המציאות. אז, אם השיפוטיות שלו כלפי המציאות, היא לטובה, דהיינו, שהאדם שופט את המציאות לכף זכות ורואה את הטוב שבה, אז טוב לאדם. ואם האדם שופט את המציאות לרעה, דהיינו, דן את המציאות לכף חובה ורואה את הרע שיש ... כלשהי, אז מוכרח שהאדם יחווה רגשות מעורבים כלפי כל דבר באשר הוא. ולמה? כי בכל דבר בעולם, יש בו תמיד, גם יתרונות וגם חסרונות כלשהם. וברגע שהאדם שופט איזה דבר, מוכרח שהוא ימצא בו, גם יתרונות כלשהם וגם חסרונות כלשהם. כי שום דבר הוא לא רע לגמרי ולא טוב לגמרי. וכפי שכבר ביארתי את כל זה במקומות אחרים. ולכן, ברגע שהאדם שופט דבר כלשהו, מוכרח שהוא ירגיש מכך, גם טוב כלשהו, וגם רע כלשהו. והכל ... לעצמו? והאם בכלל כדאי להיות שיפוטי? והתשובה היא, שהשיפוטיות הטובה ביותר, היא שיפוטיות אמיתית. ושיפוטיות אמיתית וחשיבה שיפוטית אמיתית פירושה, שהאדם כן שופט את הדבר, אבל שופט אותו אך ורק לפי האמת בלבד. ולשפוט את הדבר לפי האמת, פירושו, שהאדם כן שופט את הדברים, אבל שופט אותו מתוך נקודת מבט, של כל התמונה המלאה כולה. דהיינו, את האמת, את כל האמת ואך ורק את האמת. כי יש שני סוגים של שיפוטיות, יש שיפוטיות שבה האדם שופט את אותו הדבר, מנקודת מבט צרה, שלא רואה את כל התמונה המלאה. ויש עוד נקודת מבט, של שיפוטיות אמיתית, שבה האדם שופט את הדבר, מנקודת מבט שרואה את כל התמונה המלאה. והשיפוטיות שלא רואה את כל התמונה המלאה, היא לא בהכרח שיפוטיות שקרית. אלא שהיא שקרית מההיבט הזה, שהיא לא רואה את כל הצדדים השונים של המטבע, ושופטת את האדם, לפי צד אחד של המטבע, שיכול מאוד להיות שהוא אכן אמיתי. ... בתוך הטוב והרע, גם שם יש המון נקודות מבט, מנוגדות אחת לשנייה. ושיפוטיות אמיתית, היא כאשר האדם זוכר, קודם כל את כל נקודות המבט המנוגדות לגבי הדבר שהוא שופט אותו. דהיינו, זוכר גם את נקודת המבט שאומרת שהדבר הוא רע. וגם את ...
פחד מהופעות בבית משפט, פחד להופיע בפני שופט, פחד להופיע בבית משפט, חרדת קהל, פחד קהל, טיפול בחרדה, טיפול בפחד, התמודדות עם פחדים, התמודדות עם חרדות, לחץ בבית משפט, עורכי דין, חלק 1פחד מהופעות בבית משפט, פחד להופיע בפני שופט, פחד להופיע בבית משפט, חרדת קהל, פחד קהל, טיפול בחרדה, טיפול בפחד, התמודדות עם פחדים, התמודדות עם חרדות, לחץ בבית משפט, עורכי דין, חלק 1... מהופעות בבית משפט, פחד להופיע בפני שופט, פחד להופיע בבית משפט, חרדת קהל, פחד קהל, טיפול בחרדה, טיפול בפחד, התמודדות עם ... לפחד לפני הופעה בבית משפט? המשתתפת מסבירה שהיא אינה חוששת לשיר מול קהל, אך פחד קהל ניכר אצלה כאשר היא נדרשת לדבר בפומבי, במיוחד בהופעות מול שופט בבית משפט. היא מספרת שבזמן שהיא נדרשת לשאת דברים, היא חווה רעד חזק בכל גופה. ... ממנה לספק דוגמאות מתוך סיטואציות בהן חוותה את הפחד הזה. היא משתפת שהיא עומדת בפני משפט, שבו יש לה הוכחות חותכות שמצביעות על צדקתה, אך היא חוששת שהשופטת החדשה תפסוק נגד האמת, כי היא מרגישה שהצד השני מיוצג על ידי עורכי דין כוחניים ... שלה לא נובע מהליך המשפטי עצמו, אלא מהחשש שבית המשפט לא יפסוק לפי האמת. היא מסבירה שהיא יודעת שהצדק לצידה ויש לה הוכחות חותכות, אך היא חוששת שהשופטת תתבל את העובדות בעקבות שכנוע חיצוני של הצד השני, או בעקבות מניפולציות של עורכי הדין. היא מבינה שהשופט לא תמיד פוסק לפי מה שנכון, אלא לפעמים לפי מי שמצליח לשכנע את השופט. היא מספרת על מקרים בהם אנשים חפים מפשע הורשעו, והפושעים יצאו זכאים, מה שמגביר ... עם הפחד? אליעד מציע שני פתרונות להתמודד עם הפחד: 1. ברמה המעשית: כדאי להדגיש את האמת ולוודא שההוכחות מצורפות ומוצגות בצורה ברורה ובולטת, כך שהשופט לא יוכל להתעלם מהן. במידה ועורכי הדין לא מצליחים להציג את עמדתה בצורה ברורה, היא צריכה לוודא שהם מדברים בקול רם וברור מול השופטת. 2. ברמה הנפשית: על המשתתפת להבין שהחיים אינם מושלמים ושהמציאות היא לעיתים ... שהצדק לא ייצא לאור, למרות שהאמת לצידה. הפתרון המוצע הוא קודם כל להבין שהפחד שלה מבוסס ומציאותי, ולפעול בצורה מושכלת כדי להבליט את האמת שלה בפני השופטת. במקביל, עליה להכיר בעובדה שהמערכת המשפטית אינה תמיד פועלת לפי עקרונות צדק ... מהתחושה שהאמת לא תצא לאור. היא אומרת כי יש לה הוכחות מוצקות לצדקתה, אך עורכי הדין בצד השני פועלים בצורה כוחנית יותר, מדברים בקול רם ומשפיעים על השופטת החדשה. לעומת זאת, עורכי הדין שלה מדברים בשקט, והיא מרגישה שהם אינם מצליחים ... חזק, אלא מהחשש שבית המשפט לא יפסוק על פי האמת. היא מסכימה ואומרת כי היא מבינה שהמשפט לא בהכרח נקבע לפי מה שאמיתי, אלא לפי מי שמצליח לשכנע את השופט. היא מתארת מקרים שבהם אנשים חפים מפשע הורשעו, בעוד עבריינים אמיתיים יצאו זכאים, ... של הצד השני מנצלים את כוחם כדי להשתלט על הדיון המשפטי. אליעד מציין כי זהו פחד רציונלי לחלוטין ולא פרנויה, כיוון שהוא מבוסס על האפשרות האמיתית שהשופט יפסוק שלא בצדק. הוא מסביר כי בתי המשפט אינם פועלים תמיד לפי עקרונות הצדק, אלא בהתאם לשכנוע, למניפולציות, וללחצים שונים. לדבריו, השופטים לא תמיד שופטים לפי מה שנכון, אלא לפי מה שהם קולטים מתוך ההתרחשות בדיון, ולעיתים זה גם תלוי ... את האמת ולהביא ראיות חד - משמעיות. אם עורכי הדין שלה אינם מצליחים להבהיר את עמדתה בצורה חזקה, היא צריכה למצוא דרך לוודא שהם משמיעים את קולה מול השופטת. ברמה הנפשית - להבין שהחיים אינם מושלמים ושיש סיכוי שהצדק לא ייעשה. במקום ... האמא שלי לא, עכשיו בואי ניתן יש לך סיטואציה שאת יכולה לתת לי לדוגמה? ש: בא נגיד למשל עכשיו אני לקראת משפט, אני במשפטים עכשיו אתה רואה את השופטת או שאתה רואה את העורכי דין שהשניים לוקחים והם לוקחים עורכי דין ככה. אליעד: אבל ... ונפל. ש: והיא לקחה ככה זה לא משנה מי אתה לוקח. אליעד: השאלה מי צודק. ש: מה שנאמר הוכחות. אליעד: מה תכלס. ש: תכלס. אליעד: והשאלה מי שיחד את השופט קודם. ש: לא אז אני אומרת לך אבל היו כאלה. אליעד: מסכים. ש: לא תקשיב לי אז מה ... שאם היית בטוחה בוודאות שבית משפט הולך לפסוק את האמת אז היית רגועה כי את אומרת אני אפילו לא צריכה עורך דין אם אני יודעת שהאמת לצידי ואני יודעת שהשופט הוא מכונת אמת אנושית והוא פוסק רק מה האמת אז אני אומרת לעורך דין עזוב אתה מיותר אני אבוא לבד, אני אסביר מה היה ויראו שמבלבלים את המוח אבל מה שקורה שהשופט הוא חצי קוקו חצי נורמאלי והעורכי דין האלה נוכלים ונוכלים מכיוון אחר, וכולם מרמים את כולם וכולם רוצים את הכסף שלך או אלה ואלה וגם אלה. עכשיו אז את לא מפחדת בגלל שאת לא צודקת את מפחדת בגלל שאת אומרת יש אפשרות שהשופט יפסוק פסק דין שקר זאת מהות הפחד כי הם ירמו אותו כי עשו מניפולציה, כי יפלילו ... לא אני אגיד לך את הסיטואציה למשל העורך דין שהיה להם מת נפטר, קיבל את המחלה נפטר הביאו עוד אחד חבל על הזמן שאלתי עליו זה אין, עכשיו איך הולך המשפט שופטת חדשה רוסיה לא משנה שופטת עדינה מאוד, עכשיו הם כוחניים. אליעד: יכול להיות שהיא רק נראית עדינה דרך אגב. ... רגע יש לי משהו להוסיף אני כאן. אליעד: מי אמר העורך דין שלך? ש: שלהם. אליעד: שלהם אוקי. ש: ואז אני מצליחה רק רגע אפשר שתשתקו קצת תתנו פה לדבר אז השופט אומר סליחה אני מנהל פה את המשפט, אבל יפה אבל תתנו ופשוט המשפט ניכר שפה הם בקושי דיברו והם דיברו כל הזמן, עכשיו זה היה עם השופט הקודם עכשיו שאלתי על זה הטוב עוד יותר גרוע ממנו, תשמעו הדברים ברורים שיש כמו פה פרח עכשיו מה שצריך זה אותה שופטת שהיא תנהל את זה יותר נכון. אליעד: יש אחד מעורכי הדין לא זוכר עכשיו את השם שלו שהוא אמר שכשבא אליו מישהו לא אכפת לו מה האמת אכפת לו מה הוא יכול לספר לשופט ולא משנה מה האמת נגיד שיש פה פרח. ש: זאת השאלה שהמפשט זה לא לפי אמת. אליעד: ... עשית משנה מה נוכיח. עכשיו בית משפט לא עובד לפי מה האמת, אמת זה בעולם האמת וגם אז לא בטוח שתדעי מה האמת כרגע פה זה עובד לפי מי הצליח לשקר יותר את השופט. ש: יפה בדיוק אמרת נכון. אליעד: נכון ואם שמה הם נובחים יותר חזק והוא נובח יותר חלש והשופט הוא יש לו קשיים משמיעה והוא לא שומע את החלש הוא שומע את החזק והוא מפחד אז הוא ... עושה לך רע מה תעשה אין פה סומך אני המנכל. כמו שאתה בא להתלונן אתה אומר לו תביא לי את המנהל הוא אומר לך אני המנהל מה תעשה אז אתה אומר, אתה תלך לשופט אומר לך אני השופט, מה את מי אני אתבע אני ה
מאת:
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה
מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים.
בוגר ומורה במכללת "רידמן".
מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל.
מטפל בראיה יהודית ב:
פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית.
מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד.
בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות".
ירושלים
|
052-6409251
|
דף הבית
לחץ כאן לעוד
מאמרים של דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?