ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פשר החלומות ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
אזהרה אקדמיה הפרעות נפשיות משחקים נוירוזות אנטישמיות כישלון סובייקטיבית משיח בגידה במערכת יחסים מושגים אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
תשובות / שאלות ותשובות - מה טוב יותר מאשר לחפש תשובות לשאלות?
...האם בכלל יש שאלה. מתי האדם מחפש תשובה? כאשר הוא בטוח שיש שאלה. לפעמים יש לאדם הנחת יסוד שגויה, שבגללה הוא נוצרת לו שאלה. השאלה מטרידה את האדם ולא נותנת לו מנוח עד אשר הוא ימצא תשובה. אך לפעמים, התשובה היא שאין שאלה. כאשר האדם מחפש תשובה לשאלה, עליו לזכור שלא בטוח בכלל שיש שאלה. זה שנדמה לאדם שיש שאלה, זה עדיין לא אומר שבאמת יש שאלה מצד האמת. לדוגמה: מה אמור לעשות אדם כאשר פיל דמיוני ורוד מתקיף אותו? תשובה: אין בכלל שאלה. היינו על האדם להבין שאין...
כוכב נולד, האח הגדול - מי *לא* רוצה להיות ראש הממשלה והרמטכל הבא?
כוכב נולד, האח הגדול - מי *לא* רוצה להיות ראש הממשלה והרמטכל הבא?
...לא רוצה להיות ראש הממשלה והרמטכל הבא? למה אנשים משתוקקים להיות מפורסמים? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה עמוקה ונוקבת - למה אנשים משתוקקים להיות מפורסמים ולהגיע לתוכניות ריאליטי כמו כוכב נולד, האח הגדול, וכל תוכנית שדומה להן. אליעד כהן מסביר את הרצון בפרסום בכך שאנשים חושבים שפרסום יספק להם אהבה עצמית, כבוד והערכה שהם אינם מצליחים לקבל מעצמם. לטענתו, אנשים מחפשים פרסום כי רע להם, כי הם אינם אוהבים את עצמם או את המציאות שבה הם חיים. הם מאמינים שאם...
גארי יורופסקי / בעד ונגד צמחונות / טבעונות / אכילת בשר / שיטות שכנוע - ביקורת על גארי יורופסקי, למה גארי יורופסקי טועה? למה גארי יורופסקי משקר? הפרכה של גארי יורופסקי, למה גארי יורופסקי דמגוג? מהי שטיפת המוח של גארי יורופסקי? תגובה לגארי יורופסקי, אי דיוקים של גארי יורופסקי - חלק 9
...ונגד צמחונות טבעונות אכילת בשר שיטות שכנוע - ביקורת על גארי יורופסקי, למה גארי יורופסקי טועה? למה גארי יורופסקי משקר? הפרכה של גארי יורופסקי, למה גארי יורופסקי דמגוג? מהי שטיפת המוח של גארי יורופסקי? תגובה לגארי יורופסקי, אי דיוקים של גארי יורופסקי - חלק 9 אני רוצה לסכם את ההרצאה הזו, כדי שנוכל לקיים את חלק השאלות והתשובות. אתה מתכוון, כדי שתוכל להמשיך לזבל את המוח לאנשים ולשטוף להם את המוח. נכון?! תנו לי בערך 6 דקות נוספות לומר משהו על תעשיית החלב...
עומס על המפרקים, עומס על השרירים, איך להעמיס על השרירים? איך להעמיס על המפרקים? מתי השרירים מתאמצים? מתי המפרקים מתאמצים? סוגי עומסים שונים, איך לשמור על המפרקים? כוח משיכה, כוח דחיסה, שמירת מתח בשריר
עומס על המפרקים, עומס על השרירים, איך להעמיס על השרירים? איך להעמיס על המפרקים? מתי השרירים מתאמצים? מתי המפרקים מתאמצים? סוגי עומסים שונים, איך לשמור על המפרקים? כוח משיכה, כוח דחיסה, שמירת מתח בשריר
...מתאמצים? מתי המפרקים מתאמצים? סוגי עומסים שונים, איך לשמור על המפרקים? כוח משיכה, כוח דחיסה, שמירת מתח בשריר מה ההבדל בין עומס על השרירים לעומס על המפרקים? כדי להבין לעומק את ההבדל בין עומס על השרירים לבין עומס על המפרקים, חשוב קודם להכיר את מבנה הגוף שלנו. בגוף האדם קיים שלד שמורכב מעצמות ומפרקים, שעליהם נמצאים השרירים. השרירים אחראים לתנועת המפרקים והם הגורם הגמיש בגוף, בעוד שהעצמות והמפרקים אינם גמישים ועלולים להינזק תחת עומס רב או לא נכון. כאשר...
חרדת ביצוע בגלל התאהבות, ירידה בחשק המיני בזוגיות, ייעוץ מיני, ירידה במשיכה המינית בקשר זוגי, איבוד החשק המיני, לא נמשך אליה, רצון לכיבוש, רוצה לכבוש בחורה, איך לשמור על החשק המיני? אימפוטנציה, ייעוץ סקסולוגי, יחסי מין
חרדת ביצוע בגלל התאהבות, ירידה בחשק המיני בזוגיות, ייעוץ מיני, ירידה במשיכה המינית בקשר זוגי, איבוד החשק המיני, לא נמשך אליה, רצון לכיבוש, רוצה לכבוש בחורה, איך לשמור על החשק המיני? אימפוטנציה, ייעוץ סקסולוגי, יחסי מין
...החשק המיני, לא נמשך אליה, רצון לכיבוש, רוצה לכבוש בחורה, איך לשמור על החשק המיני? אימפוטנציה, ייעוץ סקסולוגי, יחסי מין למה נעלמת המשיכה המינית דווקא כשהאהבה מתחזקת? אליעד כהן מסביר באופן מפורט ומעמיק מדוע לפעמים אנשים חווים ירידה בחשק המיני דווקא כשהאהבה ביניהם מתגברת. הוא מתאר מצב שבו גבר החל לצאת עם בחורה, בתחילה הכל היה מצוין: משיכה מינית, התאהבות, יחסי מין טובים. אבל ברגע שהקשר הפך להיות רציני והאהבה ביניהם התחזקה, הוא איבד את המשיכה המינית ש
איך לכתוב מאמר? איך להכין נאום? איך להכין סדנא? איך להכין מצגת? איך בונים מצגת? איך כותבים מאמר? שלבים בתהליך של כתיבת מאמר, מודל להכנת נאום, מודל להכנת מצגת, איך להתכונן לנאום - פיתוח מיומנויות אישיות, פיתוח מיומנויות תקשורת, פיתוח מיומנויות למידה, פיתוח מיומנויות חשיבה, פיתוח מיומנויות ניהול, שיפור מיומנויות אישיות, שיפור מיומנויות תקשורת, שיפור מיומנויות למידה, שיפור מיומנויות ניהול
...כותבים מאמר? שלבים בתהליך של כתיבת מאמר, מודל להכנת נאום, מודל להכנת מצגת, איך להתכונן לנאום - פיתוח מיומנויות אישיות, פיתוח מיומנויות תקשורת, פיתוח מיומנויות למידה, פיתוח מיומנויות חשיבה, פיתוח מיומנויות ניהול, שיפור מיומנויות אישיות, שיפור מיומנויות תקשורת, שיפור מיומנויות למידה, שיפור מיומנויות ניהול וכאן אבאר, איך כותבים מאמר? איך מכינים נאום? איך מכינים הרצאה? איך להכין מצגת? וכיוב, שלב אחרי שלב. וזה, באמצעות גישה של מהות וצורה. דהיינו, שמתחילים...
לעזור לעצמך, ללמוד לטפל באנשים, ללמוד אימון אישי, ללמוד יעוץ אישי, לזהות את המהות, לזהות את הצורה, מהות או צורה, טיפים לעזור לאנשים, טיפים לאימון אישי, טיפים למאמנים, יעוץ לפסיכולוגים
לעזור לעצמך, ללמוד לטפל באנשים, ללמוד אימון אישי, ללמוד יעוץ אישי, לזהות את המהות, לזהות את הצורה, מהות או צורה, טיפים לעזור לאנשים, טיפים לאימון אישי, טיפים למאמנים, יעוץ לפסיכולוגים
...לזהות את המהות, לזהות את הצורה, מהות או צורה, טיפים לעזור לאנשים, טיפים לאימון אישי, טיפים למאמנים, יעוץ לפסיכולוגים איך לזהות את המהות והצורה בבעיות אישיות? אליעד כהן מסביר כיצד לזהות את ההבדל בין מהות לבין צורה כאשר מטפלים בבעיות אישיות, וכיצד ההבנה הזו יכולה לעזור לנו לפתור בעיות לעצמנו ולאחרים. לדוגמה, אם מישהי אומרת שהיא רוצה לעבור לגור בחול, חשוב לזהות אם הרצון הזה הוא המהות עצמה או רק צורה שמשקפת צורך עמוק יותר. לפי אליעד, לרוב, מה שאדם מצהיר...
חשיבה שלילית / חשיבה חיובית - מה *טוב* בחשיבה *שלילית*? ומה הטוב ביותר?
...- מה טוב בחשיבה שלילית? ומה הטוב ביותר? מי שיתבונן בעניין יראה, כי בחשיבה השלילית יש משהו טוב. החשיבה השלילית, מאפשרת לאדם לא להדחיק דברים קטנים, ולא להתעלם מחוסר שלמות. החשיבה השלילית, מאפשרת לאדם להיות מודע טוב יותר למצבו ולבעיות הקיימות. נכון, החשיבה השלילית עלולה לגרום לאדם להרגיש פחות טוב וכולי, אבל יש בה גם את הצדדים החיוביים הנל. ואדם שצורת החשיבה שלו נראית כחשיבה שלילית, לא עושה זאת מתוך רוע לב, ואפילו לא מתוך טיפשות. אדם שהחשיבה שלו היא...
איך להרגיש מה שבא לך? איך לשלוט ברגשות? איך להרגיש כל דבר? איך להרגיש רק טוב? איך להתגבר על רגשות רעים? איך להתמודד עם רגשות רעים? איך לשלוט בשכל? איך לנהל את השכל? שכל ורגש, איך לשלוט במוח?
איך להרגיש מה שבא לך? איך לשלוט ברגשות? איך להרגיש כל דבר? איך להרגיש רק טוב? איך להתגבר על רגשות רעים? איך להתמודד עם רגשות רעים? איך לשלוט בשכל? איך לנהל את השכל? שכל ורגש, איך לשלוט במוח?
...להרגיש רק טוב? איך להתגבר על רגשות רעים? איך להתמודד עם רגשות רעים? איך לשלוט בשכל? איך לנהל את השכל? שכל ורגש, איך לשלוט במוח? מה מונע ממך להרגיש בדיוק מה שאתה רוצה? אליעד כהן מסביר כיצד ניתן להרגיש מה שרוצים, מתי שרוצים ואיך שרוצים, תוך שהוא מדגיש את תפקידו המרכזי של השכל בהשפעה על הרגשות. הוא מעלה את השאלה מדוע אדם אינו מסוגל להרגיש טוב כשמשהו רע קורה לו. לפי אליעד, מה שמפריע לאדם להרגיש את מה שהוא רוצה הוא השכל, אשר מסביר לו שהמצב הוא רע, לא...
קורונה ופעולות אוטומטיות, מהן פעולות אוטומטיות? למה לא לפעול מתוך הרגל? איך להתמודד עם מגפת הקורונה? מהי פעולה אוטומטית? למה המוח פועל בצורה אוטומטית? למה אני פועל בצורה אוטומטית? שינוי הרגלים, שינוי חשיבה
קורונה ופעולות אוטומטיות, מהן פעולות אוטומטיות? למה לא לפעול מתוך הרגל? איך להתמודד עם מגפת הקורונה? מהי פעולה אוטומטית? למה המוח פועל בצורה אוטומטית? למה אני פועל בצורה אוטומטית? שינוי הרגלים, שינוי חשיבה
...עם מגפת הקורונה? מהי פעולה אוטומטית? למה המוח פועל בצורה אוטומטית? למה אני פועל בצורה אוטומטית? שינוי הרגלים, שינוי חשיבה מהן פעולות אוטומטיות וכיצד הן קשורות למשבר הקורונה? פעולות אוטומטיות הן פעולות שאדם מבצע בלי לחשוב באופן מודע, מתוך הרגל או מתוך תגובה בלתי נשלטת. אליעד כהן מסביר בעזרת דוגמה אמיתית של ראש ממשלה, אשר בנאום על התמודדות עם נגיף הקורונה הזהיר אנשים שלא ללחוץ ידיים או להתחבק, אך בסיום אותו נאום הוא עצמו לחץ יד ואף התחבק עם אדם שעמד...
להרבות טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה פסיכותרפיה / אסתר פלד - חלק 3
...פסיכותרפיה אסתר פלד - חלק 2. האני והסביבה בתפיסה המערבית, התלות איננה נתפסת כדבר טוב. היא מתחילה, לפי פרשנויות פסיכולוגיות, בתלות של הילד בשד אמו. זו, לפי מלאני קליין, תחילת רגש האהבה, הכרת הטובה לגורם ההנאה הראשונית. אם האם תאחר להאכיל את תינוקה, הוא ירגיש זנוח ומשם - סובל וכואב. תינוק שהיחס אליו טוב, יידע שבסופו של דבר תבוא הנחמה והגמול. האחר המפתח חוסר סובלנות לתסכול, מפתח אי אמון בטענה לפיה בסופו של דבר הטוב קיים. רבים אינם מצליחים לעבד את חו...
הסוד לשינוי בחיים - כיצד תעשו את זה?
...הפעולה והחשיבה שלנו הם תוצר של כאב ועונג אשר חווינו בעבר. כל פעם שאנחנו חווים שעמום, כעס, חוסר אונים וכד אנחנו מחפשים דרך שתוציא אותנו מהמצב הרגשי הזה של כאב ותוביל אותנו למצב רגשי אחר של עונג. בן האדם מחפש משהו שיביא לו עונג ולו עונג רגעי בלבד. זו יכולה להיות פעילות חיובית כמו: עזרה לאנשים, עבודה על פרויקט מעניין, תחביב, סקס. או פעילות שלילית, שמזיקה בטווח הארוך כמו: אכילה, אלכוהול או אפילו התעללות במישהו אחר שלא בכוונה. מתי בן האדם רוצה ליצור שינוי...
דיכאון - כתובנה והבנה לשינוי כאן ועכשיו
...- כתובנה והבנה לשינוי כאן ועכשיו מ. הגיעה אלי מוטשת, קולה הרך והעדיין כמעט לא נישמע, כל גופה שידר כובד למרות רכות ועדינות אבריה, שידרה סקסיות מופנמת ובעיקר חדות מחשבה ותאור מדוייק של מאפייני מצבה הדיכאוני ועם רצון עז לגלות את שורש הבעיה וזאת למרות התעקשותה לשים את הדגש על ההקשר הזוגי בחייה. ישנם לפחות 5 פרמטרים לזיהוי המקור, לעתים כולן לעיתים חלקם. 1. זה הראשוני והקל לזיהוי - חסר ממשפחת ויטמין b על ניגזרותיו סירוטינין חוסר איזון במערכת הורמונאלית...
פנג שווי - של מי הבית הזה?
...הפנימי והפרטי של כל אחד מאתנו. שם נרשה לעצמנו לעשות דברים שלא נעשה ברבים. בית הוא המקום ממנו נצא אל העולם הרועש ואליו נשוב בכל פעם שנרצה שקט ורוגע וביטחון. אם נבקש מילד לצייר לנו בית סביר שיצייר ריבוע עם משלוש מעל, ובתוך הריבוע יוסיף שני חלונות ודלת. בהתבוננות נוספת נזהה בציור פנים עם עיניים ופה. ואכן, בציורי ילדים, רוב הבתים נראים כבני אדם. וכך בדיוק נתפס בית גם בראייה ההוליסטית. לכל בית יש פנים ועורף החזית היא הפנים חזית הבית מייצג את החלק המוחצן...
מנטור מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה
...מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה מנטור מדבר על החוקים מנטור מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה מנטור מתאר את החוק האחרון זהו החוק האחרון מתוך שבעת החוקים שמנהלים את היקום. במילים פשוטות, הוא אומר שאנרגיה משנה צורות כל הזמן. היא נעה כל הזמן אל תוך צורות שונות ויוצאת מתוך צורות שונות. הבנת החוק הזה ואיך הוא עובד, היא הכרחית בשביל ליצור כל מה שרק תרצו. במאמר הזה, שהוא האחרון במהדורת המאמרים המיוחדת מנטור מדבר על החוקים, מנטור מסביר את...
מה עומד מאחורי קוריקולום ולדורף בבית הספר התיכון ?
...קוריקולום ולדורף בבית הספר התיכון ? בכתה ט לומדים התלמידים עי התרכזות בשאלה - מה? על המורה לשים לב למשחק העדין בין המצאות הילד בכתה ט בהתגשמות מטראלית חזקה מאד של גופו (ההתבגרות המינית) לבין היווצרות החשיבה האבסטרקטית שאינה מטריאלית. יש כאן מתח, מאבק ולעיתים מרד. כדאי שהקוריקולום ישקף את המאבק הפנימי הזה לתלמידים באמצעות תופעות חיצוניות. (פיזיקה, חום מול קור, כימיה, התפשטות והתכווצות גזים, היסטוריה, הקונפליקטים ומהפכות בצרפת, רוסיה וארהב, בגג, לוחות...
מודעות רוחנית - תובנות על החיים וחומר למחשבה - 14
...אדם אומר כי הוא רוצה לפתח את כוח הרצון שלו נשאלת השאלה מהיכן יש לו את הרצון לפתח את הכוח רצון יש מאין =משהו שהשכל לא יכול להבין כיצד נוצר או בכלל האם נוצר - כלומר לא יכול לזהות את החוקיות של איך הדבר הופיע... נניח יש את עולם הסיבות, ויש את עולם התוצאות. בעולם הסיבות מתקיימים התהליכים שמקבלים ביטוי בעולם התוצאות או עולם התופעות. אך עולם הסיבות לא גלוי לעין בעולם התופעות התופעות מופיעות באפס זמן כך שסיבתם לא נודעה ואז נראה הדבר כיש מאין. ונניח הגענו...
עצלנות או מוטיבציה נמוכה?
...נמוכה? למי לא קרה, שרצה לעשות משהו, אך בכל זאת לא ביצע זאת? תחושות אשמה מקננות בך עקב מחשבה שאת עצלנית, עקב אמונה שאתה פשוט חסר משמעת עצמית. האם זו האמת לאמיתה? האם בדקת את רמת המוטיבציה שלך לפעולה הנחשקת? זה מתחיל בדברים הקטנים וכלה בדברים הגדולים. יש תחושה שמשהו חוסם אותך. זה כל כך מתסכל, מאחר שאת יודעת שאת רוצה. אתה יודע שזה טוב לך. ובכל זאת - אינך פועל לביצוע הפעולה. החל מפעילות ספורטיבית בכלל או בתדירות גבוהה יותר, ניקיון בבית, כתיבת קורות חיים...
קלפי טארוט - פריסת החמש (פריסת הצעד הבא)
...פריסת החמש היא פריסה אותה פיתחתי במהלך שנות היכרותי הראשונות עם קלפי הטארוט. הפריסה מיועדת לקבלת תמונה כללית על חייו של השואל, ומטרתה לעלות על דפוסי התנהגות איתם מתמודד השואל בתקופה בה נערכת הפריסה ולהאיר אור על מצבים שונים בחייו. ניתן לתחום את הפריסה על אחד התחומים בחייו של השואל, אך מומלץ לתת לקלפים לעלות לבד על הנושא שדורש את מירב תשומת הלב של השואל בחייו, מבלי לשאול שאלה ספציפית. מאחר שהפריסה הזו עוסקת בדפוסי התנהגות של השואל, לא רצוי לתחום אותה...
בודהיזם - סיגלווודה - קוד ההתנהגות לבעל הבית
...הבית קוד ההתנהגות לבעל בית Sigalovada Sutta Digha Nikya, 31 כך שמעתי. בפעם אחת הבודהה שהה בחורשת הבמבוק, שמורת הסנאים ליד ראגגאהא. באותה עת, הצעיר סיגאלה, בן בעל - בית, לאחר שקם בבוקר ויצא מראגאגהא, בשיער ובגדים רטובים, הצמיד את כפות ידיו בברכה לעבר הכיוונים השונים - מזרח, דרום, מערב, צפון, נדיר, וזנית. באותה העת, הבודהה, לאחר שלבש את גלימתו לפני הצהרים, לקח את קערתו ונכנס לראגגאהא לסבב נדבות מזון. כשראה את סיגאלה מברך, אמר לו כך: בן בעל - בית, מדוע...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פשר החלומות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: פשר החלומות, איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: פשר החלומות, איך לחנך ילדים? איך להיות מאושר ושמח? איך לשנות תכונות אופי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור אהבה? איך לשפר את הזיכרון? איך לפרש חלומות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה לא להתאבד? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? אולי אנחנו במטריקס? האם יש אמת מוחלטת? האם אפשר לדעת הכל? האם יש משמעות לחיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להצלחה, מאמן אישי טלפוני, אימון אישי לקריירה בנושאי פשר החלומות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2969 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 17:15:17 - wesi4