ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה משה ✔זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית - חלק 1 ✔משה הוא הספר האחרון שפרויד כתב. הספר מורכב משלוש מסות. ופרויד נלחם בכתיבתו.....
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית - חלק 1
משה הוא הספר האחרון שפרויד כתב. הספר מורכב משלוש מסות. ופרויד נלחם בכתיבתו זמן רב.

את המסה הראשונה פרסם ב1937 בכתב העת אימאגו בחוברת הראשונה. בחוברת הרביעית הוסיף עוד מסה בנושא. את המסה השלישית הציגה בתו, אנה פרויד באוגוסט 1938 בפריז. מקורביו התנגדו לפרסום הספר.

פרויד התחיל לכתוב את הספר ב1934. ב1936 כתב גרסה שנייה ולמעשה סיים אותו סופית ב 1939 כשכבר גלה באנגליה.

השאלה היא מה רצה להשיג. היה ברור הרי שהוא הולך לעורר סקנדל נוראי. גם אצל היהודים וגם אצל הנוצרים המאמינים בכתבי הקודש מלה במלה.

הימים היו ימי עליית הנאצים. היהודים היו מפוחדים והמומים. האם ייתכן שפרויד חשב שאם ייתן ליהודים מוצא וינתק אותם מהדת האירופאית הוא יעזור להם? במה? למה היה חשוב לו לחבר את היהודים למצרים. לנתק מסורות, ולקרוע את החוט המחבר למסכת של תת מודע אוניברסלי כביכול.

האם התיאוריה של יונג הייתה שווה את המלחמה של האיש הזקן והחולה הזה. אין לדעת בברור. מה גרמו לו הנאצים לחשוב ולהרגיש. האם רצה לנתק את ה"שמיות" המוכרת ולחבר את הדת היהודית למקור אחר בכלל. שנים התלבט בדמות ובפרסום.

למסה הראשונה קרא "משה מצרי" הוא יודע מה הקושי לשבור מסורת של עם ומתנצל על זה בפתיחת המסה.

פרויד קורא בספר תיגר על עיקרי הדת היהודית והדת המונותיאיסטית, אך בעקיפין הספר הוא ניעור תורתו של יונג. דחייה של התת מודע הקולקטיבי. הוא מנסה להראות כיצד נוצר מיתוס. להתחקות אחרי עובדות ושינויין לרמה של אמונה.

פרויד מראה שניות הולכת ומתמשכת בהיסטוריה הרחוקה של העם שהחלה בתקופת יציאת מצרים והביאה בהמשך לקרע בין ממלכת יהודה וממלכת ישראל. הוא מדבר על שני עמי יסוד שהתחברו לעם אחד. אומה שיש לה שני שמות לאל. שתי דתות שהאחת מודחקת על ידי האחרת. שני מייסדי דת ההופכים לאחד אצל מספרי הסיפורים של אז.

בהקדמה לחלק השלישי מדבר פרויד על השינויים החברתיים בעולם. הקדמה והברבריות משלבות ידיים. רוסיה הסובייטית לקחה על עצמה להיטיב את תנאי חייהם של מיליוני בני אדם שחיו קדם בדיכוי.

ברוסיה היו נועזים דיים לשלול את "הסם המשכר" ששמו דת. ונבונים להעניק חופש מיני. אך תוך כדי הכפיפו אותם לאלימות אכזרית וגזלו את חופש המחשבה. באלימות דומה מחנכים את העם האיטלקי. הנסיגה לברבריות פרה היסטורית של העם הגרמני.

דווקא הדמוקרטיות השמרניות הפכו לשומרות הקדמה התרבותית. הכנסייה הקתולית מתנגדת להתפשטות סכנה זו לתרבות.

פרויד מפחד לפגוע בפרסום מאמרו לא רק ביהודים, יש לו חשש שגם הכנסייה תצא נגדו. הוא חושש שפרסום מאמר על הולדת הדתות המונותיאיסטיות תגרם לסקנדל שיסיט את תשומת הלב מהנאמר.

לא ברור כלל אם משה, האיש שנתן לעם את החוק והדת, היה אכן דמות היסטורית או יציר אגדה.

העובדה הראשונה שפרויד בודק הוא שאלת השם "משה" את הסיפור על התינוק בתיבה שנסיכה מצרית משתה אותו מהמים ולכן נתנה לו את השם משה. פרויד פוסל מיד. אין לשאר שהנסיכה ידעה עברית כדי להשתמש בשם משה כסמל למשייתו מהמים. אם השם עברי, הרי שהפרוש הקרוב ביותר לעברית הוא הפועל "מושה" זה השולה מן המים ולא הנשלה מהם.

משה איננו שם עברי. המלה "מוסה" במצרית משמעה ילד. במצבות זיכרון מהזמן ההוא מופיעה התוספת מוסה. כמו מוסה אמון למשל. קשה להאמין שזה הנושא שם מצרי הוא יהודי דווקא.

חוקרים לא נכנסו לנושא כי פחדו להתמודד עם היחס למקרא. ייתכן ששמו המלא היה דומה לשם תחותמס שמרכיב בתוכו קרבה לשם משה. פרויד מצטט את אוטו רנק תלמידו שכתב את "לידתו של גיבור" רנק מביא דוגמאות ממיתוסים שונים וממקומות רחוקים ומוכיח שיש קרבה עד לצד המילולי אפילו לעמים שונים והמיתוסים שלהם. הגיבורים הלאומיים הקדומים, לכולם סיפור דומה.

קשיים בהתעברות האם, חלום המודיע על לידה וסכנה לילוד, בדרך כלל על ידי האב. התינוק נשלח להינטש ולמות או להישלח בתיבה על המים. התינוק ניצל על ידי חיה או אישה מפשוטי העם. בהתבגרו הוא מוצא את אביו ונוקם בו. כך הוא סיפורם של סרגון מייסד בבל. משה, כורש ורומולוס. אדיפוס, פרסאוס, הרקולס גילגמש ואחרים.

ופרויד מסביר. גיבור הוא מי שהעז וקם נגד אביו שלא רצה בו. נטישה כתיאור סמלי של לידה. התיבה = רחם האם. המים - מי השפיר. בילדותו של הגיבור יחס מיוחד לאביו המשתנה בהשפעת יריבויות. ההורים לרוב בני מלוכה ומי שמוצא את הילד מפשוטי העם.

סיפורו של משה שונה לכאורה אפילו הפוך. הניגוד החברתי בא להראות את טבע הגיבור. משפחתו של משה צנועה אם לא ענייה. המשפחה שהוא מתגלגל אליה היא מלכותית. חוקרים הניחו שלאגדה היה נוסח אחר, הפוך. בן שנולד לבת פרעה שיהודים מגדלים אותו.

למצרים לא היה עניין לספר את סיפורו של משה. האגדה נוצרה בעם היהודי. גיבור זר לא התאים לעברים והם הפכו את הסיפור. ברמה המיתית משפחת המקור מיוחסת והאחרת נחותה. האחת מציאותית השנייה בדיונית. בבדיקה אפשר להגיד שהמשפחה הנוטשת, היא הבדויה. והאחרת היא האמיתית.

משה הוא מצרי. האגדה שהיא שינתה אותו ליהודי. אם בדרך כלל במיתוסים מתעלה הגיבור מעל מוצאו הנחות, חיי משה הפוכים. הוא יורד ממעמדו אל מעמדם הנחות של בני ישראל. פרויד יודע שעל בסיס השם בלבד אי אפשר לבסס תיאוריה והוא עובר לטיעון נוסף.

אפשר יהיה להגיד שאם חיו במצרים סיגלו לעצמם שפה ובוודאי שמות. צרכי המיתוס של העם גם הם עשויים להיות לא מספיקים.

אם עם יוצא למבצע גדול צפוי שיעמיד מתוכו את המנהיג. לחוקרים קשה היה לקבל שלנסיך מצרי היה איזה מניע להנהיג שבט שכנראה רחשו לו בוז.

צריך לזכור שמשה היה זה שנתן לעם את דתו.

אין להניח שלעם הזה לא הייתה איזו צורה של דת קודמת. אך משה נתן את מה שמוכר עד היום כ"דת משה". האם אפשר לדחות את הסברה שמשה הביא את הדת המצרית?

בני ישראל לפי המסופר כבר היו מונותאיסתים, לדת מצרית אלים רבים. האלים המצרים התערבבו זה בזה. האל הראשי של העיר תבי היה אמון רע. אמון היה האל של העיר, רע היה האל של העיר און (הליו פוליס) ראש האייל התאחד בראש הנץ.

מצרים הפכה להיות אימפריה ששלטה על מדינות מנוביה ועד מסופוטמיה. פרעה הפך לשליט יחיד. גם האלוהות נדרשה לוותר על מוגבלותה הלאומית. אמנחותפ הסתפח לפולחן אל השמש. על קברו חקוקים המנונים לשמש. שמש הבוראת את העולם ומקיימת אותו. השמש הפכה להיות ישות אלוהית שהאנרגיה שלה מתגלה בקרניה.

ובהמנון שנכתב על ידיו כנראה הוא פונה לשמש "הו אתה אל יחיד שאין אחר בלתו" מבין ריבוי האלילים עולה לראשונה סימן למונותיאיזם.

הדת החדשה לא נולדה באחת אלא התפתחה. המלך שינה את שמו אימנחותפ שכלל בתוכו את שמו של אמון, האל הקודם, לאיחנאתון. הוא עזב את בירתו תבי ובנה עיר חדשה שקרא לה אחתאתון. הוא התחיל למחוק את האל אמון גם מקברי אביו, פולחן אמון נאסר. בכל מקום שבו הופיע בכתובים אל ברבים מחק אתה והכניס את מלה הטובה לאל אחד.

רפורמת השינוי לא הצליחה. מעטים הלכו אחריה. המלך הבא אחריו תות אנך אתון הוכרח לחזור לתבי ולשנות את שמו לתות אנך אמון. סמלו של אל השמש היה דסקית עגולה שממנה יצאו קרניים שסופן ידי אדם.

אם משה היה מצרי בן דת אתון אפשר יהיה להסביר את ההבדל בין הדת המקומית מרובת האלים לדת החדשה שהתקבלה. הכוהנים של דת אמון מחקו כמעט כל עדות לדת אתון. את הדת היהודית אנו מכירים כזו שקובעה על ידי כוהנים 800 שנה מאוחר יותר. תקופה של אחרי גלות בבל.

השם "אדוני" מזכיר בצלילו את השם אתון וגם את אדוניס, אל סורי. האם ייתכן שהתפלה המוכרת לנו היום הייתה פעם "שמע ישראל אתון (אדוני) אלוהינו אל יחיד".

הדת היהודית אסרה על תיאור האל בתמונה ונוטשת את השמש כאל. הדת היהודית לא רצתה לדעת על העולם הבא. החיים אחרי המוות. בדת המצרית רבת האלילים אוזיריס היה אל המתים. הקרבה בין הדת היהודית לדת אתון היא סימן נוסף. משה נתן לעמו גם את מנהג המילה. אמנם בתורה יש סיפור מוקדם יותר לברית.

הרודוטוס מספר כי המילה הייתה קיימת במצרים. ישנם תיאורים על כותלי קברים. בשום עם אחר במזרח התיכון לא היה מוכר המנהג. ניתן להניח שהיהודים קיבלו את המנהג ממשה. בעיני רוב העמים המילה הייתה מנהג מוזר, אם לא מגונה. אלו שעברו את הטקס הרגישו נעלים יותר. הכינוי ערל לב משמש כביטול האחר עד היום.

לא ייתכן שמנהיג יהודי ששאף להביא קיום לאומי עצמאי יביא אתו מנהג שייעשה אותם מצרים בדרך מסוימת. שאיפתו הייתה לנתק אותם מהמצרים האלילית. משה לא היה יהודי אלא מצרי מדת אתון. זו ההסתברות הסבירה ביותר.

אם משנים את התקופה ומזיזים אותה לתקופת אחינתון הרבה שאלות מקבלות תשובה. משה היה אציל מצרי. נסיך. שחזה בהתמוטטות דת אתון, ושלטון אחנאתון וחיפש דרך לשלוט. כנראה שחי באזור גושן והכיר את העברים. הוא הציע להם לייסד ממלכה חדשה. להעניק להם דת שהוא מאמין בה. העברים קיבלו אותו. ארץ כנען התאימה לתכניתו של משה להקים מדינה משלו.

לשאלה המתבקשת, ואם זו טעות, או למה להזיז מאורע מהתאריך המקובל שלו עונה פרויד. דתו של אתון לא נעלמה. היו קבוצות שהמשיכו להאמין בה. יש לזה תיעוד. משה היה יכול להיות בן אחת מאותן קבוצות שהמשיכו להאמין באל היחיד.

לא נמצאו בכל כתבי המצרים באותה תקופה עדויות לנדידת שבט גדול ויציאתו ממצרים ואין שום אזכור של תקופת מגפות. יש להניח שאם היו דברים שכאלה, היו מתועדים, כי התיעוד המצרי מפורט למדי.

השאלה המתבקשת, האם משה קיבל רשות ממלכתית לצאת בראש שבט העבדים. ליהודים יש מסורת סיפור מיתוס משה באגדות שמחוץ לתורה. מסופר שכשהיה ילד ושיחק עם פרעה הושיט יד וניסה להוריד ממנו את כתרו, סיפור התקשר למיתוסים אחרים.

משה מתואר כאיש קצר רוח. הוא הורג בחמת זעם משגיח על העבדים. הוא שובר בכעס את לוחות הברית. הוא נענש בסוף חייו על ידי האל בשל מעשה של קוצר רוח שאיננו מסופר.

האם אפשר יהיה לקבל את ההשערה שתיאור האל כקפדן, חסר רחמים קנא ונוטר הוא למעשה השלכת דמותו של משה? בסופו של דבר מי שהוציא את העם ממצרים בעיני העם היה משה ולא אל בלתי נראה.

משה מתואר ככבד פה והיה צריך את אהרון, המתואר כאחיו, ולא ברור מניין הגיע לסיפור, לתווך בינו לבין פרעה, בינו ובין העם. האם אפשר לחשוב שאולי דיבר שפה אחרת. שפה שמצרים החדשים לא הבינו.

כל סיפור יציאת מצרים היא יצירת בדיון שבאה לשרת מסורת ישנה שלנו לא ידועה יותר. היסטוריונים בני תקופתו של פרויד, בראשם אדוארד מייר מנסים לספר את הסיפור קצת אחרת.

מייר מסכים שהשבטים שכונו אחר כך יהודים קיבלו עליהם דת חדשה. אך המעמד לא היה בסיני אלא בנווה מדבר המכונה מריבת קדש. שם קיבלו על עצמם לעבוד אל בשם "יהווה" אלם של שבט המדיינים שגרו במקום. יהווה הוא אל געש. במצרים אין הרי געש אך בסיני עוד היו הרי געש פעילים. לפי מייר האל יהווה היה דמון צמא דם.

קדש תהייה מקום מפתח בעל חשיבות. מקום אותו ינסו להסתיר בהמשך הסיפור. בקדש נמצאה פשרה בין שני מרכיבים. שותף אחד רצה שהאל יהוה לא יוכר כאל חדש. השותף השני לא רצה להשכיח את מצרים ואת המנהיג, משה. בקדש איחדו את המסורות השונות של השבטים קרובי המשפחה ויצרו מסורת אחת. דת משה.

המתווך בין האל ובין העם היה משה, חתנו של כהן מדיין. דמותו של משה כרוכה במדיין ובאתרי פולחן במדבר. סיפור יציאת מצרים הוא אגדה שסופחה מאוחר יותר. דמותו של משה במדיין מצטיירת אחרת לחלוטין ממשה המצרי. שם איננו מצרי ואיננו מבני פרעה. הוא רועה שיהוה נגלה אליו במדבר.

משה של מדיין ומשה של מצרים נראים כאנשים שונים. המדייני היה יכול לעסוק בכישוף וליצור את נחש הנחושת כאל רפואה. מה קרה למשה שהנהיג דת בה אסורים כשפים?

אדגר זלין פרסם מחקר ב 1922 בו טען שאצל הנביא הושע מצא סימנים של מסורת שמשה מת מוות אלים במרד של העם. העם רצה כנראה להתנער מהדת שהנהיג.

השבט שיצא ממצרים היה קטן. לא שווה בכל הטורח של איש שחיפש מנהיגות. מניחים שכשאותו שבט שיצא ממצרים התאחד עם השבטים המקומיים, קרובי משפחתו, נוצר איחוד של כל השבטים. איחוד שנתן לשבטים המאוחדים כוח לצאת לכיבוש כנען. וממנו צמחה דת חדשה.

האומה התאחדה משני מרכיבים, אלו שהיו במצרים ואלו שלא באו משם ומאוחר יותר התפרקה מחדש לממלכת יהודה וממלכת ישראל.

ההיסטוריה מלאה באיחודים שהתפצלו שוב. אפשר לחשוב שהממלכה הצפונית הייתה בידי אלו שחיו באזור תמיד ובדרומית אלו שחזרו ממצרים. הם היו מעטים יותר אך חזקים יותר מבחינה תרבותית.

אחת התעלומות היא מוצאם של הלווים. ששום מסורת לא מספרת איכן ישבו. הם תפסו משרות חשובות, אך נבדלו מן הכהנים. לוי איננו שם של כת.

* זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית - חלק 2.
טומאה להתמודד עם עולם הבא שינויים המוות לחשוב שאולי חששות זיכרונות לכתוב אחרי החיים תורה זיגמונד פרויד משה פרויד
משה רבנו, חטאו של משה, ארץ ישראל, החטא של משה רבנו הגאווה - ליקוטי מוהרן ח"א כ (ברסלב)
משה רבנו, חטאו של משה, ארץ ישראל, החטא של משה רבנו הגאווה - ליקוטי מוהרן חא כ (ברסלב) מה היה החטא של משה רבנו לפי רבי נחמן? בהרצאה זו מבאר אליעד כהן את הנושא של חטאו של משה רבנו לפי ליקוטי מוהרן חלק א תורה כ של רבי נחמן מברסלב, ומרחיב על עניין הקשר שבין החטא של משה, הגאווה שלו, אי - הכניסה שלו לארץ ישראל, ומשמעות כל אלו עבור האדם הפרטי, חידושי התורה, ותפילה אמיתית. מה פירוש הנשמה שממנה מגיעים כל ביאורי התורה? הנושא מתחיל ... לתורה האמיתית. מה היה החטא האמיתי של משה רבנו? החטא של משה רבנו היה גאווה. למרות שמשה נחשב לעניו מכל אדם, רבי נחמן מסביר שמשה בעצם לא השיג את שכל האחדות המוחלטת. משה התפלל כדי להיכנס לארץ ישראל, אך לא זכה לכך כי בתפילתו היתה לו עדיין גאווה. הוא חשב שיזכה להיכנס לארץ ישראל בזכות מעשיו, צדקותיו ומעלותיו, וזה נקרא גאווה. משה חשב שהוא בכוח עצמו יכול להגיע לשורש האחדות, במקום להבין שהכל חייב להיעשות במתנת חינם מוחלטת, ברחמים ובתחנונים. זו הייתה טעותו, ובגלל זה הוא לא זכה להיכנס לארץ ... חיים מאושרים עם התחדשות מתמדת. למה משה לא היה יהודי לפי רבי נחמן? רבי נחמן מסביר שבכדי להיות יהודי באמת, אדם חייב להשיג את התורה של ארץ ישראל, שהיא שכל האחדות המוחלטת. משה רבנו לא הצליח להגיע לזה, ולכן מבחינה רוחנית, אומר רבי נחמן, משה לא היה יהודי. הוא לא היה באמת מחובר לשכל האחדות הזה. הוא לא השיג את מהות התפילה האמיתית, כי התפילה שלו הייתה עם גאווה וזכות עצמית, ולא ברחמים ותחנונים. איך משה היה צריך לפעול כדי להיכנס לארץ ישראל? כדי להיכנס לארץ ישראל ולהגיע לשכל האמיתי, משה היה צריך לוותר לחלוטין על האגו שלו. הוא היה צריך להבין שהכל אחד באופן מוחלט, בלי להשאיר שום מקום לאגו או לתחושה שהוא נפרד מאלוהים. משה היה צריך להבין שהכניסה לארץ היא מתנת חינם בלבד, ללא קשר למעשיו הטובים או לזכויותיו, ורק בדרך זו היה יכול באמת לזכות ולהגיע ליעד העליון. כיצד החטא של משה קשור לאדם הפרטי כיום? הסיפור על משה רבנו רלוונטי לכל אדם ואדם. האדם שרוצה לזכות להבנת העולם, להצליח ולחדש חידושי תורה אמיתיים, חייב להיות מחובר לשורש האחדות. ברגע שהאדם נפרד בשכלו מהאחדות, הוא מתחיל ... וקונפליקטים בחייו. כל אחד הוא בעצם כמו משה קטן, וכאשר הוא לא מבין את שכל האחדות, הוא נשאר בחוץ לארץ הרוחנית, בלי היכולת להיכנס לארץ ישראל האמיתית - שזה המקום של שכל מוחלט ללא גאווה, חיבור שלם לתפילה, ... ולאינסוף. למה אנשים עד היום סובלים בגלל משה רבנו? רבי נחמן מסביר שאנשים סובלים עד היום משום שהם מקבלים את התורה של משה, שהיא תורה של נפרדות ולא של אחדות. האנשים מחקים את הטעות של משה, חושבים בזכותם, בזכות מעשיהם ובזכות האגו שלהם יגיעו לגאולה, ובכך הם ממשיכים את הטעות של משה רבנו. אך רבי נחמן מדגיש שהאחריות היא לא רק על משה, אלא גם על מי שממשיך ללכת בדרכו של משה מבלי להבין שהשורש האמיתי הוא שכל האחדות. מה היה החטא של משה רבנו? מהי התורה של ארץ ישראל? איך לקבל את השכל של האחדות? למה משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל? איך להתפלל בלי גאווה? מהו שכל של מתנת חינם? מדוע התפילה חשובה יותר מהתורה? ...
משה רבנו, צדיק כמו משה רבנו, יכולת אנושית, מסירות נפש, גבול השכל האנושי, מאה אחוז, לדבר את האמת, מימוש עצמי
משה רבנו, צדיק כמו משה רבנו, יכולת אנושית, מסירות נפש, גבול השכל האנושי, מאה אחוז, לדבר את האמת, מימוש עצמי
משה רבנו, צדיק כמו משה רבנו, יכולת אנושית, מסירות נפש, גבול השכל האנושי, מאה אחוז, לדבר את האמת, מימוש עצמי האם כל אחד יכול להיות צדיק כמו משה רבנו? בתחילת ההרצאה אליעד כהן מתייחס לשאלה האם כל אדם יכול להגיע לדרגה רוחנית כמו זו של משה רבנו, צדיק הנחשב לפסגת האנושיות בתפיסה הדתית. הדוגמה המרכזית שמובאת היא זו של משה, שלא זכה להיכנס לארץ ישראל למרות שהיה האדם הכי צדיק לכאורה. אליעד מסביר שזו דוגמה לכך שלא ... הובלת העם, חיבור מיוחד עם אלוהים - אך דווקא את הכניסה לארץ המובטחת הוא לא קיבל. למה משה רבנו לא נכנס לארץ? אליעד מחדד נקודה נוספת: הסיבה שמשה רבנו לא נכנס לארץ ישראל קשורה לחטאים ... היה שמשה הקשיב לאלוהים כאשר נאמר לו אל תתפלל יותר להיכנס לארץ. אליעד מסביר שאם משה היה באמת מוסר את הנפש עד הסוף, הוא לא היה מפסיק להתפלל אפילו אם אלוהים היה מצווה עליו להפסיק. במילים אחרות, משה לכאורה נכשל משום שהוא לא ביקש עד הסוף, לא דחף את הרצון שלו עד הקצה. אליעד משתמש בדוגמה ... לא משיג משהו, זה בעיקר משום שהוא לא התעקש עליו מספיק. מה באמת הופך אדם לצדיק כמו משה רבנו? אליעד מציג נקודה חשובה נוספת, והיא ההבחנה בין לימוד תורה לבין תכונות כמו ענוה ... לא נכון, ולכן הוא לא יגיע להישגים. מהי הטעות של אנשים שחושבים שלא יוכלו להיות משה רבנו? הטעות המרכזית שאליעד מדבר עליה היא האמונה שהאדם מוגבל. אנשים מאמינים מראש שלא יוכלו להגיע לדרגה של משה רבנו, וכך יוצרים לעצמם מגבלה שלא באמת קיימת. הוא מביא דוגמה נוספת: אדם יכול להגיד שהוא לא יכול להיות משה רבנו, אך הוא יכול להיות 100% ממה שהוא עצמו מסוגל להיות. כאשר האדם נותן את המקסימום שהוא ... שאנשים בכלל לא נותנים אפילו את המקסימום של עצמם, ולכן הם רחוקים מאוד מהשגת הדרגה של משה רבנו. מה המשמעות של גבולות השכל האנושי לפי אליעד? אליעד מסביר שכדי לפרוץ את גבולות השכל, ... ביטחון ובחוסר שלמות, ולכן לא מגיעים להישגים האמיתיים בחייהם. כדי להגיע להישגים כמו משה רבנו, האדם חייב ללכת עם האמת שלו עד הסוף, ולא להסתפק בתשובות חלקיות או במאמץ חלקי. האם אפשר להיות צדיק כמו משה רבנו? מה היה החטא של משה רבנו? איך להגיע למימוש עצמי מלא? האם אפשר לדבר את האמת המוחלטת? איך לפרוץ את גבולות השכל ...
אמונה באלוהים, אמונה ברבנים, אמונה בצדיקים, האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין ברבנים? האם אפשרי להאמין באלוהים בלי מתווכים? למה מאמינים באלוהים? למה מאמינים ברבנים? למה מאמינים בצדיקים? קשר ישיר עם אלוהים, משה רבנו, אמונת חכמים
אמונה באלוהים, אמונה ברבנים, אמונה בצדיקים, האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין ברבנים? האם אפשרי להאמין באלוהים בלי מתווכים? למה מאמינים באלוהים? למה מאמינים ברבנים? למה מאמינים בצדיקים? קשר ישיר עם אלוהים, משה רבנו, אמונת חכמים
... בלי להאמין ברבנים? האם אפשרי להאמין באלוהים בלי מתווכים? למה מאמינים באלוהים? למה מאמינים ברבנים? למה מאמינים בצדיקים? קשר ישיר עם אלוהים, משה רבנו, אמונת חכמים האם אפשר להאמין באלוהים ללא מתווכים ורבנים? רבים שואלים את עצמם האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין ברבנים, בצדיקים או בכל מתווך אחר, במיוחד כאשר ... ניתן להאמין באלוהים ללא מתווכים, אך היהדות והתורה עצמן מבוססות על הרעיון שהתקשורת עם אלוהים עוברת תמיד דרך מתווך מרכזי. הוא מביא כדוגמה את משה רבנו, שהוא המתווך המובהק בתנך בין האל לעם ישראל. משה עלה להר סיני, קיבל את התורה, והעביר לעם ישראל את דברי האל. התורה עצמה מלמדת שבלי משה רבנו, אדם לא יכול היה לדעת מה אלוהים רוצה ממנו, מה המצוות ומה עליו לעשות. כל התורה, למעשה, מבוססת על ההנחה שהקשר עם אלוהים הוא תמיד מתווך באמצעות דמות אנושית כלשהי. מה המשמעות של משה רבנו כמתווך בתורה? משה רבנו הוא סמל משמעותי של מתווך הכרחי בין האדם לבין אלוהים. בתורה נאמר במפורש שרק באמצעות משה ניתן להבין ולשמוע את דברי האל, ולכן אדם לא יכול לטעון שאלוהים דיבר אליו ישירות אם משה אינו מאשר זאת. אליעד מציין שהחשיבות של משה בתורה היא מוחלטת - ללא משה, לא ניתן להבין את רצון האל. הוא מדגים שאם מישהו יטען שאלוהים אמר לו דבר - מה, ללא אישורו של משה, הוא ייחשב כשקרן ואף עלול להיענש במוות. מכאן שמשה והרעיון של מתווך בין האדם לאלוהים הם חלק בלתי נפרד מהתפיסה הבסיסית של היהדות. מדוע אנשים מאמינים ברב מסוים ולא ... המגיעה תמיד יחד בגלל הצורך הרגשי והפסיכולוגי שהן מספקות. האם אפשר להאמין באלוהים ללא מתווך? למה אנשים מאמינים ברבנים וצדיקים? מה התפקיד של משה רבנו בתורה? למה קשה לתקשר ישירות עם אלוהים? אמונה באלוהים צורך רגשי? האם אמונה באלוהים מסירה אחריות? האם אפשר לדבר ישירות עם אלוהים? האם אפשר להיות בקשר ישיר עם אלוהים? צורך רגשי להאמין באלוהים, צורך רגשי להאמין ברבנים, הסרת אחריות ואמונה באלוהים, משה רבנו כמתווך רוחני, אמונה באלוהים כצורך רגשי, עשה לך רב, תקשור ישיר עם אלוהים ...
סיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב, מעשה מסוחר ועני, אבל לא עברו עליך המימות, למה משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל? אנסטסיה, אולי אתה אלוהים? להיות ראוי להשיג את האושר המוחלט, מעשה מבערגיר ועני, ליקוטי מוהרן ח"א כ, חלק 2
סיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב, מעשה מסוחר ועני, אבל לא עברו עליך המימות, למה משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל? אנסטסיה, אולי אתה אלוהים? להיות ראוי להשיג את האושר המוחלט, מעשה מבערגיר ועני, ליקוטי מוהרן ח"א כ, חלק 2
... מעשיות של רבי נחמן מברסלב, מעשה מסוחר ועני, אבל לא עברו עליך המימות, למה משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל? אנסטסיה, אולי אתה אלוהים? להיות ראוי להשיג את האושר המוחלט, מעשה מבערגיר ועני, ליקוטי מוהרן חא כ, חלק 2 למה משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל? אליעד כהן מסביר מדוע משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל על פי התפיסה העמוקה של רבי נחמן מברסלב. לפי ההסבר בתורה, משה רבנו נענש כיוון שהיכה בסלע במקום לדבר אליו, ולכן לא זכה להיכנס לארץ ישראל. אליעד מעמיק את ההבנה הזו ומסביר שמבחינה רוחנית, הכניסה לארץ ישראל מסמלת השגת האושר המוחלט והשלמות המלאה, האחדות עם המציאות. משה רבנו חשב בטעות שמגיע לו להיכנס לארץ ישראל בזכות מעשיו הטובים ומצוותיו הרבות. לפי אליעד, זו הייתה הטעות הקריטית שלו. משה רבנו התבסס על הזכויות שלו במקום להבין שעליו לבקש מהקדוש ברוך הוא את הזכות להיכנס במתנת ... כלום. כדי להמחיש זאת, אליעד כהן נותן דוגמה: נניח שפרעה, שהוא רשע, היה מבקש להיכנס לארץ, הוא היה מתחנן ומודה שאין לו שום זכות כלל. דווקא משה, שהיה מנהיג וצדיק, חשב שיש לו זכות להיכנס, וזו הייתה טעותו. כי כל עוד האדם חושב שמגיע לו ... דמות מצוירת שמוחקת את עצמה לחלוטין, עד לנקודה האחרונה שבה אין כבר מי שימחק את המחיקה עצמה. רק אז האדם מתמזג באופן מלא עם המציאות. למה משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל? מה זה מתנת חינם לפי רבי נחמן? אולי אתה אלוהים? מהו האושר המוחלט? ...
פגיעה ברגשות דתיים, יהדות, התורה היהודית, משה רבנו, החרדים, פגיעה ברגשות הזולת, אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, אבולוציה תודעתית, לפגוע ברגשות של אחרים
פגיעה ברגשות דתיים, יהדות, התורה היהודית, משה רבנו, החרדים, פגיעה ברגשות הזולת, אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, אבולוציה תודעתית, לפגוע ברגשות של אחרים
... ברגשות דתיים, יהדות, התורה היהודית, משה רבנו, החרדים, פגיעה ברגשות הזולת, אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, אבולוציה תודעתית, לפגוע ברגשות של אחרים ... אנשים מאמינים באופן עיוור בדמות של משה רבנו, הם למעשה סוגדים לדמות במקום לבחון ולחקור בעצמם את האמת. במקום לשאול שאלות ולהתפתח מבחינה ... מתאר כיצד המאמינים מתמקדים בדמותו של משה ולא באלוהים עצמו, ולכן מבחינה אבולוציונית - תודעתית, היהדות מהווה מחסום להתקדמות תודעתית. כיצד הדת ... מטיל ספק בסיפורים דתיים כמו הסיפור של משה רבנו, הוא בעצם מלמד גם אנשים אתאיסטים להטיל ספק בעמדות שלהם עצמם. כלומר, הטלת ספק בסיפור משה רבנו אינה רק מיועדת לאנשים דתיים אלא גם לאתאיסטים, כי כאשר הם שומעים את הספקנות שלו לגבי משה, הם לומדים להטיל ספק בתפיסות שלהם עצמם לגבי כל דבר אחר. האם זכותך לפגוע ברגשות אחרים עומדת מול זכותם ... מאוד פרובוקטיבית, כמו דיבור שלילי על משה רבנו, לא רק כדי לזעזע אנשים דתיים אלא גם כדי לעורר אצל המאזינים חשיבה עצמאית וביקורתית. מטרת ...
פוליטיקה, אנשי רוח, דעות פוליטיות, החברה החרדית, הרמב"ם, משה רבנו, יהדות, פרס נובל, לא יראני האדם וחי, רבי נחמן מברסלב, אינטליגנציה, אמונה או שכל, חזרה בתשובה, לימוד תורה, ארץ ישראל
פוליטיקה, אנשי רוח, דעות פוליטיות, החברה החרדית, הרמב"ם, משה רבנו, יהדות, פרס נובל, לא יראני האדם וחי, רבי נחמן מברסלב, אינטליגנציה, אמונה או שכל, חזרה בתשובה, לימוד תורה, ארץ ישראל
... אנשי רוח, דעות פוליטיות, החברה החרדית, הרמבם, משה רבנו, יהדות, פרס נובל, לא יראני האדם וחי, רבי נחמן מברסלב, אינטליגנציה, אמונה או שכל, חזרה ... בתחום אחד, אינה אומרת שהוא אינו יכול לטעות בתחום אחר. מה הסיבה האמיתית לכך שמשה רבנו לא נכנס לארץ ישראל? אליעד הסביר בצורה רוחנית עמוקה את סיפורו של משה רבנו. הוא הסביר שמשה ביקש לראות את האלוהים פנים אל פנים, אך נאמר לו לא יראני האדם וחי. אליעד הסביר שמשמעות הדבר היא שכדי לראות את אלוהים האדם חייב להיות מוכן לוותר על קיומו. כלומר, משה היה חייב להגיע למצב שהוא מוכן למות כדי לקבל את הגילוי האלוהי האולטימטיבי. אלוהים בעצם אומר למשה: אם אתה באמת רוצה שלמות מוחלטת, אתה חייב להיות מוכן לוותר על הכל, אפילו על הקיום שלך. משה היה במצב של רצון אמיתי לראות את אלוהים אך לא יכול היה לוותר על חובתו להנהיג את העם ולכן לא ... להגיע לארץ ישראל הגשמית, אך היעד האמיתי הוא ארץ ישראל הרוחנית, מקום של שלמות מוחלטת. האם היהדות מעודדת חשיבה ביקורתית? מה הקשר בין שכל לאמונה? מדוע משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל? מדוע אנשי רוח נוטים לשמאל הפוליטי? האם רבי נחמן ביקר את הרמבם? מדוע ...
מנטורים ופולחן אישיות, להיצמד לאמת שלך, מה האינטרס של מנטורים? סגידה אישית, למה להיות מנטור? מניפולציות של מנטורים, פולחן מנהיגות, גורואים, מורים רוחניים, למה לא צריך מנטור? האינטרס של אליעד כהן, האינטרס של משה רבנו, מיתוג עצמי
מנטורים ופולחן אישיות, להיצמד לאמת שלך, מה האינטרס של מנטורים? סגידה אישית, למה להיות מנטור? מניפולציות של מנטורים, פולחן מנהיגות, גורואים, מורים רוחניים, למה לא צריך מנטור? האינטרס של אליעד כהן, האינטרס של משה רבנו, מיתוג עצמי
... של מנטורים, פולחן מנהיגות, גורואים, מורים רוחניים, למה לא צריך מנטור? האינטרס של אליעד כהן, האינטרס של משה רבנו, מיתוג עצמי מה האינטרס האמיתי של מנטורים ומורים רוחניים? אנשים רבים בעולם פונים אל מנטורים, ... על אינטרס אישי ברור: רצון לזכות באהבה, הערצה והכרה. אליעד כהן מדגים זאת בעזרת דוגמה היסטורית מעולם היהדות: משה רבנו (הרב מוזס). משה רבנו רצה לעזור לבני ישראל להתקרב לאלוהים, לכאורה ללא אינטרס אישי. אך למעשה, הוא הציב את עצמו כמתווך ... באופן עקיף, הוא הפך את עצמו לחלק מרכזי ואפילו הכרחי בקשר של העם עם אלוהים. אליעד כהן מציין שהתנהלות זו של משה רבנו מצביעה על אינטרס אישי, גם אם הכוונות היו טובות. האם אתה באמת צריך מנטור? אליעד כהן מדגיש שהוא ... מנטורים מי צריך גורו? פולחן אישיות של מורים רוחניים האם מנטור עוזר באמת? למה להיצמד לאמת שלך? האינטרס של משה רבנו איך לזהות אינטרס של מנטור? ...
הרמב"ם היה כופר באלוהים + אתאיסט + טיפש, כמו משה רבנו - למה ומדוע?
... + אתאיסט + טיפש, כמו משה רבנו - למה ומדוע? למה אליעד כהן טוען שהרמבם היה כופר ואתאיסט? אליעד כהן מציג בהרצאתו את הטענה שהרמבם היה כופר, אתאיסט וטיפש, ... טיפשים? אליעד מכנה את משה רבנו ואת הרמבם טיפשים משום ששניהם הגיעו למסקנה שאי אפשר באמת לדעת ולהבין את אלוהים. משה רבנו ביקש מאלוהים לראות אותו, ונענה שאף אדם לא יכול לראות אותי ולחיות. לדעת אליעד, זה מוכיח שמשה לא הבין שהוא בעצמו כבר חלק ... הרמבם, שהלך בדרכו של משה רבנו, אימץ את אותה טעות, ולכן שניהם נחשבים בעיני אליעד לטיפשים ולכופרים באלוהים האמיתי, בכך שהם יצרו הפרדה מלאכותית בין האדם ...
תורת רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית
... רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן ... למשה רבנו, ואף השתמש בדמותו כדוגמה לאידיאל הרוחני הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. כאשר רבי נחמן אומר תהיו כמו משה, הוא למעשה קורא לתלמידיו לא רק להקשיב למשה ולהאמין בו באופן עיוור, אלא להגיע בעצמם לחוויה הרוחנית הגבוהה ביותר של מפגש ישיר עם אלוהים. אליעד כהן מסביר שכאשר רבי נחמן מדרבן אנשים להיות כמו משה, יש בזה ביקורת סמויה על הסתמכות עיוורת על מסורות דתיות. אם אדם באמת מאמין ...
עשה לך רב והסתלק מן הספק, אמונת חכמים, להקשיב לרבנים, להקשיב לאלוהים, שמירת מצוות, לצאת מספקות, לסמוך על עצמך, שמירת מצוות, מתן תורה, משה רבנו, המסורת היהודית, לשמוע לרבנים, לחזור בתשובה, יהדות
... לצאת מספקות, לסמוך על עצמך, שמירת מצוות, מתן תורה, משה רבנו, המסורת היהודית, לשמוע לרבנים, לחזור בתשובה, יהדות האם עשה לך רב באמת עוזר להסתלק ... מציג את הסיפור המקראי של קורח, שסירב לקבל את מרותו של משה רבנו. קורח הסתכסך עם משה, עזב את המחנה, ומשה אמר לכולם שקורח נבלע באדמה. אליעד טוען שזה משל: אולי קורח פשוט קם ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על משה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: משה, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? כעס ועצבים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: משה, איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשתול מחשבות? איך לחנך ילדים? איך למצוא זוגיות? איך לפרש חלומות? איך לעשות יותר כסף? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור אהבה? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? בשביל מה לחיות? למה העולם קיים? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? איך להיות מאושר? איך להנות בחיים? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? מי ברא את אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לקריירה, טיפול אישי מומלץ, אימון אישי לימודים בתחום משה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2305 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 15:09:51 - wesi4