ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מציאת אמת ✔שלושה שלבים - תהליך הלימוד בשיעור הראשי בחינוך ולדורף: רצון, רגש וחשיבה יוצרת ✔"בוקר טוב כתה ז", אני מקדמת את ילדי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨שלושה שלבים - תהליך הלימוד בשיעור הראשי בחינוך ולדורף: רצון, רגש וחשיבה יוצרת
"בוקר טוב כתה ז", אני מקדמת את ילדי כתתי, כמו בכל בוקר. והם עונים "בוקר טוב המורה ענת". לאחר שאנו מדקלמים, שרים, משחקים ונעים במרחב בבית הספר אנו חוזרים לכתה, אני לוחצת את ידו של כל אחד מהתלמידים, מתבוננת בעיניו ומאחלת לו בוקר טוב. ואז ניגשת מיד לעריכת הניסוי, אנחנו בתקופת כימיה. כל חומרי הניסוי מונחים על השולחן, כפי שסדרתי אותם מוקדם בבוקר. את הניסוי ערכתי יום לפני לבדי בכתה, כדי לוודא שאני יודעת לבצע אותו כהלכה.

שלב 1

ביצוע הניסוי. בשקט, ללא מילים. שריפת חומר כימי באש מגזיה.

לעיתים, כאשר ילדים מתבקשים לעשות את המאמץ ורק להתבונן בכל חושיהם בניסוי, דבר אינו פשוט עבורם ויכולות להיות תגובות שונות לעניין, כמו צחוק, מבוכה, אמירה חצי צינית. ההתבוננות עצמה דורשת כוחות רצון, התמקדות וקשב, הניסיון של הילדים להגיע לכל אלה יכול לגרור אחריו תגובות שונות.

שלב 2

תאור ההתבוננות בניסוי בכתה דרך החושים וללא הסברים. דיבור בשפה רגשית ושאלות כמו - האש היתה שקטה / סוערת / כחולה / עם ריח? לאחר מכן יתארו הילדים בעלפה את השינויים שחלו בחומרים בניסוי. עוד שאלות למענה ע"י הילדים ודיון בכתה בשלב זה: האם המצב נראה חשוד למישהו כשקרבתי את החומר לאש? אולי האוויר עזר למה שקרה? ראיתים את הצבע שקיבל החומר ששרפנו? מה מזכיר לכם הריח?

בשלב זה חשובה הזכרות קצרה שכזו בניסוי שערכנו לפני רגע, ללא שאלות קשות, מבלי להכנס להסברים כלל. כל מה שהתלמידים ראו עולה - המים היו בצבע X, האש שנתה את הצבע ל - Y אחרי כ - 10 שניות. השיחה נשארת קלילה, עולה תמונה קולקטיבית של הניסוי ונוצר זיכרון משותף כתתי שלו. אני מכוונת את הילדים לתבחינים בהם כדאי להבחין (צבע האש, כמות המים, ריח החומר השרוף, הזמן שלוקח לחומר להתלקח וכו'). אפשר לכתוב כמה מילים על הלוח. לאחר השיחה על ההתבוננות בניסוי הילדים מציירים את הניסוי והמורה יכול לצייר אותו על הלוח. אין עדיין הסברים, אך כל הנ"ל מקדם אותנו לשלב השלישי בו יגיעו ההסברים. אני מבקשת מהילדים לצייר את הניסוי שראו במדויק בצבעי עפרון במחברת.

שיעורי בית - לסיים את ציור הניסוי.

שלב 3

בבוקר למחרת הילדים מגיעים עם ציור הניסוי שסיימו בבית. ההתבוננות והרעיונות שעלו אתמול בשיחה בכתה שקעו לתוך הילדים בשנת הלילה. כדי ליצור דיון אני שואלת את הילדים שאלות, עליהן חשבתי מראש. שאלות לדוגמה:

האם האש התגברה לדעתכם בגלל סוג החומר ששרפנו?

האם המים רתחו וגרמו לחומר להתאדות או שההתאדות נראית לכם קשורה בדבר מה אחר?

האם הטמפרטורה שבה נמצא החומר ששרפנו חשובה? וכו'.

השאלה / שאלות שאני בוחרת לשאול בשלב 3 בכתה הן חשובות שכן כעת אנו נמצאים בשלב מתקדם של תהליך הלמידה / יצירה, שלב הקשור בחשיבה. בשלב השאלות חשוב שכל ילד יוכל להביע את דעתו בכתה. דעות וחשיבה מגוונת ומקורית היא המטרה כאן. חשוב גם לתת לילדים להעניק שמות משלהם לתופעות בהם צפו, ולא לחסום את חשיבתם היצירתית עם שמות שאני או מורים אחרים וחוקרים העניקו לתופעות. כך שאם אחד הילדים מכנה את התופעה "אוויר שמניע אוויר" או "או מאש כחולה לאש ירוקה" אני אמשיך והשתמש במונח שהוא המציא בדיון בכתה, אף ארשום אותו לעיתים על הלוח. כך הילדים חשים שהם מגלים לראשונה את התופעה בה צפינו. כאשר הילד מגלה את התופעה באופן חופשי ויצירתי שכזה, היא שלו לתמיד. הוא לא צריך להתאמץ לזכור את שמה, יש לו שם שהוא המציא עבורה והוא לומד להסביר אותה דרך השיחה בכתה (בסיום כל השלבים של הלמידה, כאשר אין הדבר חוסם את היצירתיות של הילדים, ניתן לאמר את שם התופעה המקובל במציאות). כאשר הילד עובר דרך רגשותיו ומחשבותיו הוא, ואני מכוונת אותו מידי פעם, הוא לומד. בשלב זה ניתן לעבור לעבודה אמנותית הקשורה בניסוי - לדוגמה ציור בצבעי מים של החום והאור שהפיץ החומר ששרפנו או פיסול של מראה החומר השרוף. אפשרות נוספת במקום עבודה אמנותית היא לספר לילדים על הביוגרפיה של המדען שגילה את התופעה בה אנו עוסקים, או לתת לילדים לכתוב עבודה בקבוצות על הביוגרפיה של אותו מדען ואז לספר עליה בכתה. בסיום העבודה האמנותית / ביוגרפית יקבלו הילדים משימת סיכום מהלך הניסוי, תוצאותיו ומסקנותיו במחברת, או שנכתוב טבלה המסכמת את כל הנ"ל. התלמידים יקריאו בכתה את סיכומיהם ואני אוסיף דבר מה, במידה ולא נכתב. לסיום ניתן לשאול שאלות כמו:

מדוע הנושא הזה חשוב לדעתכם?

במקום שאלה אני אספר על ההיסטוריה של גילויים בתחום זה.

האם נוצרות כאן בעיות אקולוגיות?

רק כאן אנו מגיעים יחד לתופעה כללית שעולה מתוך הניסוי. בסיום שלב זה.

בסוף השיעור אבצע ניסוי חדש נוסף, כלומר סיימנו את שלושת השלבים בניסוי זה ואנו חוזרים לשלב 1 בניסוי חדש.

חלק מיתרונות הגישה:

שנת לילה שעוזרת לעיבוד ההתבוננות בניסוי.

שימוש ביצירתיות והאומנותיות של הילד ולא עבודה דרך העברת ידע.

יצירת תמונה כתתית של הניסוי - תומכת בהבנת הניסוי ובעבודה החברתית - סוציאלית בכתה.

יצירת סימפטיה לתהליך הגילוי המדעי דרך התרכזות בילדים: חושיהם, רגשותיהם ומחשבותיהם. זאת בניגוד לאפשרות של יצירת אנטיפטיה למדע דרך התרכזות בהעברת ידע.

פיתוח התלמיד על כוליותו באופן אינדוודואלי באמצעות כל הנ"ל.

הילד לומד שכל נושא שאנו עוסקים בו בביהס קשור בו עצמו ובבני אדם (דרך האמנות או הביוגרפיה). הוא לומד שהוא יכול לסמוך על עצמו במציאת האמת המדעית בעולם. הוא מתפתח אישית פיזית (בחושים), רגשית ומחשבתית, וכן חברתית משום חלק ניכר מהעבודה נעשית דרך דיון כתתי, ההצלחה של כל ילד בהבנת הניסוי עוברת דרך הצלחת הכתה כולה, וההפך.

הילד לומד לפתח תמונה פנימית של המציאות וזיכרון שלה. אין כאן פיתוח של תמונה טכנית של הניסוי ומשמעויותיו בעולם פילוסופי - מדעי.

החלק הראשון בו מתבונן הילד בניסוי יכול להיות גם בתחום לימודי אחר - בביולוגיה למשל דרך טיול בשדה, בספרות קריאת קטע טקסט, שמיעת מוסיקה, התבוננות ביצירת אמנות וכו'. על פי התחום הנלמד באותה תקופה נמשיך את 2 השלבים הבאים.

גישה זו תורמת להפעלת החושים של הילד ותפישה נכונה של המציאות הפיזית. (בימינו אין הדבר מובן מאליו, ילדים רבים חיים בעולם פחות פיזי ויותר וירטואלי).

יצירת קשרים בין ניסיונות העבר ותופעות שהילד מכיר, לבין התופעה החדשה. העשרת עולמו של הילד.

שימוש בכוחות הרצון של הילד ולא בשינון. דרך שאלות ודיון בכתה מתעורר רצונו של הילד וכן מתעוררים רגשותיו. בשלב השני הכתה כולה אוספת את ההתרשמויות שלה מן ההתבוננות בניסוי ובכוחות רצון מאוחדים הם נעים יחד לקראת מציאת התופעה הנמצאת בבסיס הניסוי.

הקשבה של הילד לחבריו ודעותיהם מביאה אותו להרמוניה עם עצמו ולהרמוניה בכתה.

יצירת קהילה כתתית דרך הדיון, ההרגשה והחשיבה המשותפים.

הילד יוצר רעיונות מקוריים מתוך עצמו ומתוך עבודה קבוצתית של הכתה. יש החלפה של רעיונות בכתה.

לסיכום

שלב 1 התבוננות דרך החושים עבודה של הרצון גוף

שלב 2 ההתנסות האישית של כל ילד דיון - רגש נפש

שלב 3 תופעה כללית, הרחבתה חשיבה יצירתית רוח

*יש הנוהגים לערוך את שלושת השלבים הנ"ל במשך כיומיים, ויש הנוהגים לערכם לאורך שלושה ימים.
מדע להתאמץ צחוק שאלות מסקנות עבודה לסמוך על עצמך שאלות קשות חברות לכתוב בעיה חינוך חשיבה חשיבה יוצרת לחנך לימוד למידה רצון תהליך תהליך הלימוד תהליכים
למה אני רוצה שיאהבו אותי? למה אני מנסה למצוא חן בעיני אחרים? למה אכפת לי מה חושבים עלי? למה אני מנסה לרצות אחרים? ריצוי אנשים, למה אני רוצה למצוא חן? חרדה חברתית, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך
למה אני רוצה שיאהבו אותי? למה אני מנסה למצוא חן בעיני אחרים? למה אכפת לי מה חושבים עלי? למה אני מנסה לרצות אחרים? ריצוי אנשים, למה אני רוצה למצוא חן? חרדה חברתית, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך
... אחרות להרגיש טוב עם עצמי גם ללא האישור הזה?. על ידי כך אפשר להפחית את התלות בהערכה החיצונית ולחזק את הביטחון העצמי שמבוסס על אמת פנימית. מציאת אמת מול חיפוש הערכה מאחרים התמודדות עם צורך באהדה והערכה הפרדה בין רצון אישי לבין הנחות יסוד חברתיות כיצד ... את הערכתו אינו אינדיקציה אמיתית לשום דבר, ומדובר רק בפנטזיה רגשית, ניתן לבחור לשנות את אותה פנטזיה ולא להצמיד אליה חשיבות כה גדולה. מציאת אמת מול חיפוש הערכה מאחרים התמודדות עם צורך באהדה והערכה הפרדה בין רצון אישי לבין הנחות יסוד חברתיות כיצד ...
חיפוש אחר האמת המוחלטת, חיפוש אחר האושר המוחלט, אהבה מוחלטת, מה זה אמת? מה זה שקר? תרגול עצמי, לחפש את האמת, לגלות את האמת, אמת אבסולוטית, אמת יחסית
חיפוש אחר האמת המוחלטת, חיפוש אחר האושר המוחלט, אהבה מוחלטת, מה זה אמת? מה זה שקר? תרגול עצמי, לחפש את האמת, לגלות את האמת, אמת אבסולוטית, אמת יחסית
... המוחלטת והאם הוא מוביל לאושר? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה עמוקה ויסודית: מהו החיפוש אחר האמת המוחלטת והאם ניתן להגיע לאושר אמיתי על ידי מציאת אמת זו? אליעד פותח בשאלה: כאשר אדם מחפש את האמת המוחלטת, הוא למעשה מחפש מצב של אחדות מוחלטת, בו אין כל הבדל בין אמת לשקר, ...
האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? אין משמעות לחיים, יש משמעות לחיים, איך לחפש את האמת? איך לצאת מהשכל? איך השכל חושב? איך השכל מבדיל? אין הבדל בין יש לאין
האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? אין משמעות לחיים, יש משמעות לחיים, איך לחפש את האמת? איך לצאת מהשכל? איך השכל חושב? איך השכל מבדיל? אין הבדל בין יש לאין
... באמת רוצה להשתחרר מהקונפליקט הזה, עליך לחקור לעומק את השאלה האם אני בכלל בטוח שיש הבדל בין שני הצדדים?. לסיכום, אליעד מבהיר שהדרך האמיתית למצוא שקט ואמת היא לא על ידי מציאת אמת ספציפית, אלא על ידי הבנת הבסיס של ההפרדה שאתה עושה במחשבתך. כאשר תטיל ספק אמיתי ויסודי בבסיס הזה, תגלה שההפרדה בין יש משמעות לאין משמעות היא ...
אמת מוחלטת / אמת אובייקטיבית / אמת אבסולוטית - מהי? איך להגיע אליה?
... כל הדברים שהם אינם הדבר. לדוגמה: ההפך של צבע X הוא כל הצבעים שהם אינם X. וכאן מגיעה הבעיה האנושית של מציאת האמת האחת, והיא כי לכל מטבע יש שני צדדים. וכל טיעון לצד אחד, תמיד אפשר לטעון גם את ההפך שלו. הסיבה שבני אדם נדמה להם ...
האם על אלוהים לא חלים חוקי הלוגיקה? ומה המשמעות של זה?
... הם אך ורק שימושיים בלבד, אך אין בהם שום אינדיקציה לבירור האמת האמיתית של המציאות. דעה כזו כנל שאינה הופכת את הלוגיקה ואת השכל לכלי למציאת האמת , דעה כזו יכולה לחיות בשלום עם קיומה של ישות שאינה לוגית. רק שאז לא ממש יהיה ניתן להוכיח ...
יציבות תפישת החיים - איך להשיג?
יציבות תפישת החיים - איך להשיג?
... האם העולם קיים? או אולי המציאות לא באמת קיימת? ורק בודדים אף יגיעו להבנה אמיתית של כך. מהי הדרך להגיע ליציבות אמיתית? אליעד מסביר כי הדרך היחידה להשגת יציבות אמיתית היא דרך מציאת האמת המוחלטת. כל עוד האדם לא הגיע לנקודת האמת, הוא תמיד יטריד עצמו ...
ייאוש מהבנת המציאות בשלמות - מה לעשות?
ייאוש מהבנת המציאות בשלמות - מה לעשות?
... להגיע לאמת מחויבת. ואם עדיין מחפש האדם וחושב שיש פתרון, הוא עדיין לא נתן את כולו למציאת האמת כי היה נותן את כל כולו לידיעת ולהבנת האושר היה מוצא, כשהיה יודע ומבין בוודאות שיש אפשרות לאושר מוחלט ולאמת או מוחלטת, או שאין ...
אמת מוחלטת - האם יש אמת מוחלטת?
אמת מוחלטת - האם יש אמת מוחלטת?
... המקרים, האדם הרוויח, כי הוא חי במצב של ודאות מוחלטת. המוחלטות היא המפתח לחיים טובים, כי היא מעניקה יציבות מוחלטת. מציאת האמת המוחלטת, לפי אליעד, פירושה מצב שבו לא תישאר אף שאלה פתוחה. ... וכשיחקור יגיע לאמת המוחלטת, יגיע לידיעת האחדות, והאמת המוחלטת היא שאין יותר שאלה ואז האדם ידע אותה בגוף ראשון. ומציאת האמת המוחלטת היא הידיעה הוודאית אם יש אמת מוחלטת, או אין אמת ... אפילו אם תגיע למוחלט שאין אמת מוחלטת, אבל באופן מוחלט ללא עוררין, זו האמת. ושיהיה לכולם יום של חיפוש אמיתי, ומציאת האמת המוחלטת. ושאף אחד, לא יוכל להזיז אותך מהדבר הזה בשום אופן. ...
אמת מוחלטת *לא* מסתמכת על שום דבר - איך ולמה?
אמת מוחלטת *לא* מסתמכת על שום דבר - איך ולמה?
... על שכל והיגיון להגיע לאמת? אליעד מדגיש שאנשים רבים מנסים להסתמך על שכל והיגיון כבסיס למציאת האמת, אבל לטענתו, השכל הוא גורם מוגבל ומוטעה. לדבריו, השכל אינו מסוגל באמת להגיע אל האמת המוחלטת, משום שכל מסקנותיו של השכל ... יגיע להבין מהו הדבר היחיד שאינו יכול להיות אחרת - זוהי האמת המוחלטת. לסיכום, מהו המפתח למציאת האמת המוחלטת? המפתח המרכזי, לפי אליעד כהן, הוא היושר והאמיתיות של האדם עם עצמו. אדם שאינו משקר לעצמו ואינו מתעקש על הנחות ...
אינטרסים בחיפוש האמת - מה האינטרס שלך בחיפוש העצמי?
אינטרסים בחיפוש האמת - מה האינטרס שלך בחיפוש העצמי?
... שייגרם להם אם יכירו בטעותם, ולכן הם ממשיכים לחיות בשקר ובאשליה שהכל טוב אצלם. איך אפשר לדעת שמישהו חי בשקר לגבי מציאת האמת? אליעד מסביר כי כאשר האדם טוען שטוב לו ובכל זאת הוא ממשיך להתפלל או לקוות שיהיה לו טוב יותר, סימן ברור ... מסביר שזה בסדר גמור להודות שאתה לא באמת מחפש את האמת אלא רק את הטוב. דווקא ההודאה הזאת היא הצעד הראשון לקראת מציאת האמת האמיתית. על האדם להיות אמיתי עם עצמו ולהודות שהוא מחפש את הטוב, ולא את האמת בכל מחיר. כך האדם יתחיל ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מציאת אמת
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מציאת אמת, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך לשתול מחשבות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: מציאת אמת, איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? האם יש או אין אלוהים? מי ברא את אלוהים? למה לא להתאבד? האם הכל אפשרי? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? מה המשמעות של החיים? האם יש בחירה חופשית? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לזוגיות, מאמן פרטי, מטפל התנהגותי קוגניטיבי בנושא מציאת אמת - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 30_07_2025 השעה 14:10:19 - wesi4