ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה להשיג חופש אמיתי ✔בודהיזם - סיבתיות ✔השיחה הארוכה על סיבתיות Mahnidna Sutta מַהָאנִידָאנַה סוּטַּההתהוות מותנית... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - סיבתיות
השיחה הארוכה על סיבתיות

Mahnidna Sutta

מַהָאנִידָאנַה סוּטַּההתהוות מותנית

(paiccasamuppdo)

I.כך שמעתי. [1] פעם אחת הבודהה התגורר בין בני הקוּרוּ, היכן שהיתה עיר בשם קַמָּאסַדְהַמַּה. [2] והמכובד אָנַנְדַה ניגש אל הבודהה, ברך אותו בכבוד והתיישב בקירבתו. ובעוד הוא יושב שם פנה אל המכובד בדברים הבאים: "אדון נכבד, זה מופלא, זה מדהים עד כמה עמוקה היא ההתהוות המותנית ועד כמה היא נראית עמוקה! ועדיין, היא נראית לי ברורה לגמרי."

"אל תאמר זאת, אָנַנְדַה, אל תדבר כך, אָנַנְדַה! התהוות מותנית זו הינה עמוקה ונראית עמוקה. מתוך חוסר הבנה ואי חדירה לתוך אמת דהמה זו, אָנַנְדַה, דור זה הפך כפקעת חוטים סבוכה, סבוך כמו קן של ציפור, [3] סבוך כעשב מחוספס, חסר יכולת לצלוח מעבר למצבי השאול, יעדי האומללות, הצער ומעגל הסַמְסָארַה.

I.אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להיווצרות הזדקנות ומוות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להזדקנות ומוות? ' עליך לומר: 'עם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות. ' [4]

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להיווצרות לידה? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי ללידה? ' עליך לומר: 'עם קיום כתנאי נוצרת לידה. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להיווצרות קיום? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי לקיום? ' עליך לומר: 'עם היקשרות כתנאי נוצר קיום. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להיווצרות היקשרות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להיקשרות? ' עליך לומר: 'עם השתוקקות כתנאי נוצרת היקשרות. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להשתוקקות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להשתוקקות? ' עליך לומר: 'עם הרגשה כתנאי נוצרת השתוקקות. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להרגשה? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להרגשה? ' עליך לומר: 'עם מגע כתנאי נוצרת הרגשה. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי למגע? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי למגע? ' עליך לומר: 'עם מנטליות - חומריות [5] כתנאי נוצר מגע. ' [6]

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי למנטליות - חומריות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי למנטליות - חומריות? ' עליך לומר: 'עם הכרה כתנאי נוצרת מנטליות - חומריות. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להכרה? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להכרה? ' עליך לומר: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצרת הכרה. '

I.כך, אָנַנְדַה, הכרה מותנית במנטליות - חומריות ומנטליות - חומריות מותנית בהכרה, מגע מותנה במנטליות - חומריות, הרגשה מותנית במגע, השתוקקות מותנית בהרגשה, היקשרות מותנית בהשתוקקות, קיום מותנה בהיקשרות, לידה מותנית בקיום, ועם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות, צער, קינה, כאב, עצב, ויאוש. כך נוצרת כל מסת הסבל הזו.

הזדקנות ומוות

I.כך אמרתי: 'עם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה לידה בכלל, בשום מקום, של אף אחד ושל שום דבר: של דֶווֹת למצב של דֶווֹת, של גַנְדְהַבּוֹת למצב של גַנְדְהַבּוֹת, של יַקְהוֹת למצב של יַקְהוֹת, של רוחות למצב של רוחות, [7] של בני - אנוש למצב של בני - אנוש, של הולכים על ארבע למצב של הולכים על ארבע, של ציפורים למצב של ציפורים, של זוחלים למצב של זוחלים - אם לא הייתה לחלוטין אף לידה של כל היצורים האלו, אז, בהיעדרות מוחלטת של לידה, בהפסקה מוחלטת של לידה, האם הזדקנות ומוות יכלו להופיע?"

"כמובן שלא, אדוני."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של הזדקנות ומוות - כלומר, לידה."

לידה

I.כך אמרתי: 'עם קיום כתנאי נוצרת לידה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה קיום בכלל, בשום מקום, של אף אחד ושל שום דבר - כלומר, לא קיום בעולמות החושים, לא קיום בעולמות החומר העדין, ולא קיום בעולמות האל - חומר - אז, בהיעדרות מוחלטת של קיום, בהפסקה מוחלטת של קיום, האם לידה תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של לידה - כלומר, קיום."

קיום

I.כך אמרתי: 'עם היקשרות כתנאי נוצר קיום. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה היקשרות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר - כלומר, לא היקשרות לחושים, לא היקשרות להשקפות, לא היקשרות לאמונות ופולחנות, או היקשרות לאמונה בעצמי - אז, בהיעדרות מוחלטת של היקשרות, בהפסקה מוחלטת של היקשרות, האם קיום יוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של קיום, כלומר - היקשרות."

היקשרות

I.כך אמרתי: 'עם השתוקקות כתנאי נוצרת היקשרות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה השתוקקות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר - כלומר, לא השתוקקות למראות, השתוקקות לצלילים, השתוקקות לריחות, השתוקקות לטעמים, השתוקקות לתחושות מגע, השתוקקות למחשבות ותופעות מנטליות - אז, בהיעדרות מוחלטת של השתוקקות, בהפסקה מוחלטת של השתוקקות, האם היקשרות תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו הגורם, המקור, המוצא, והתנאי של היקשרות, כלומר - השתוקקות."

השתוקקות

I.כך אמרתי: 'עם הרגשה כתנאי נוצרת השתוקקות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה הרגשה בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר - כלומר, לא הרגשה הנולדת ממגע - עין, הרגשה הנולדת ממגע - אוזן, הרגשה הנולדת ממגע - אף, הרגשה הנולדת ממגע - לשון, הרגשה הנולדת ממגע - גוף, הרגשה הנולדת ממגע - תודעה - אז, בהיעדרות מוחלטת של כל הרגשה, בהפסקה מוחלטת של הרגשה, האם השתוקקות תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של השתוקקות, כלומר - הרגשה."

תלוי בהשתוקקות

I.כך, אָנַנְדַה, כאשר יש הרגשה נוצרת השתוקקות, כאשר יש השתוקקות נוצר חיפוש, [8] כאשר יש חיפוש נוצר רצון להשיג, [9] כאשר יש רצון להשיג נוצרת לקיחת - החלטה, [10] כאשר יש לקיחת - החלטה נוצרת משאלת - תשוקה, [11] כאשר יש משאלת - תשוקה נוצרת הימשכות, [12] כאשר יש הימשכות נוצרת לקיחת בעלות, [13] כאשר יש לקיחת בעלות נוצרת תאוות בצע, [14] כאשר יש תאוות בצע נוצר רצון להגן על הרכוש, [15] וכתוצאה מרצון להגן על הרכוש, מתחילים להשתמש באלות וחרבות, נוצרים סכסוכים, מאבקים, ויכוחים, ריבים, הטחת עלבונות, השמצות, אמירת שקרים ותופעות רעות ומזיקות אחרות.

II.כך אמרתי: 'כל התופעות הרעות והמזיקות האלו מופיעות בגלל הרצון להגן על הרכוש - אז מתחילים להשתמש באלות וחרבות, נוצרים סכסוכים, מאבקים, ויכוחים, ריבים, הטחת עלבונות, השמצות ואמירת שקרים. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה רצון להגן על רכוש בכלל, בשום מקום, לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של רצון להגן על רכוש, בהפסקה מוחלטת של הרצון להגן על רכוש, האם יווצרו תופעות רעות ומזיקות שונות כאלו?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, רצון להגן על רכוש הוא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל התופעות הרעות והמזיקות השונות הללו.

I.כך אמרתי: 'עם תאוות בצע כתנאי נוצר רצון להגן על רכוש. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה תאוות בצע בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של תאוות בצע, בהפסקה מוחלטת של תאוות בצע, האם רצון להגן על רכוש יוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

לכן, אָנַנְדַה, תאוות בצע היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל רצון להגן על רכוש.

I.כך אמרתי: 'עם לקיחת בעלות כתנאי נוצרת תאוות בצע. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה לקיחת בעלות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של לקיחת בעלות, בהפסקה מוחלטת של לקיחת בעלות, האם תאוות בצע תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, לקיחת בעלות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של תאוות בצע.

I.כך אמרתי: 'עם הימשכות כתנאי נוצרת לקיחת בעלות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה הימשכות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של הימשכות, בהפסקה מוחלטת של הימשכות, האם לקיחת בעלות תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, היקשרות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל לקיחת בעלות.

I.כך אמרתי: 'עם משאלת - תשוקה כתנאי נוצרת הימשכות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה משאלת - תשוקה בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של משאלת - תשוקה, בהפסקה מוחלטת של משאלת - תשוקה, האם הימשכות תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, משאלת - תשוקה היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל הימשכות.

I.כך אמרתי: 'עם לקיחת - החלטה כתנאי נוצרת משאלת - תשוקה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה לקיחת - החלטה בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של לקיחת - החלטה, בהפסקה מוחלטת של לקיחת - החלטה, האם משאלת - תשוקה היתה יכולה להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, לקיחת - החלטה היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל משאלת - תשוקה.

I.כך אמרתי: 'עם רצון - להשיג כתנאי נוצרת לקיחת - החלטה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה רצון - להשיג בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של רצון - להשיג, בהפסקה מוחלטת של רצון - להשיג, האם לקיחת - החלטה היתה יכולה להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, רצון - להשיג הוא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל לקיחת - החלטה.

I.כך אמרתי: 'עם חיפוש כתנאי נוצר רצון - להשיג. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה חיפוש בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של חיפוש, בהפסקה מוחלטת של חיפוש, האם רצון - להשיג היה יכול להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, חיפוש הוא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל רצון - להשיג.

I.כך אמרתי: 'עם השתוקקות כתנאי נוצר חיפוש. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה השתוקקות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של השתוקקות, בהפסקה מוחלטת של השתוקקות, האם חיפוש היה יכול להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, השתוקקות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל חיפוש. כך, אָנַנְדַה, שתי תופעות אלו מתאחדות בהרגשה. [16]

הרגשה

I.כך אמרתי: 'עם מגע כתנאי נוצרת הרגשה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה מגע בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר - כלומר, לא מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה - אז, בהיעדרות מוחלטת של מגע, בהפסקה מוחלטת של מגע, האם הרגשה היתה יכולה להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, מגע הוא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל הרגשה.

מגע

I.כך אמרתי: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצר מגע. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם נוהגים לתאר את הגוף - המנטלי [17] לא היו קיימים, האם תפיסת המושג הגוף - החומרי [18] היתה יכולה להופיע?"

"'כמובן שלא, אדון נכבד."

"או אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם נוהגים לתאר את הגורם - החומרי לא היו קיימים, האם תפיסת תגובה חושית בגורם - המנטלי היתה יכולה להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אשר באמצעותם מתארים את הגורם - המנטלי והגורם - החומרי - לא היו קיימים, האם תפיסת המושג או תגובה חושית היו יכולים להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם מתארים את המנטליות - חומריות לא היו קיימים, האם מגע היה יכול להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל מגע.

מנטליות - חומריות

I.כך אמרתי: 'עם הכרה כתנאי נוצרת מנטליות - חומריות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם הכרה לא הייתה נכנסת לרחם האם, האם מנטליות - חומריות היתה מתפתחת שם?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אם, לאחר שנכנסה לרחם, ההכרה היתה עוזבת, האם מנטליות - חומריות הייתה נולדת לתוך מצב הקיום הנוכחי?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"ואם ההכרה של יצור עדין שכזה היתה נקטעת באיבה, האם מנטליות - חומריות היתה גדלה, מתפתחת ומגיעה לבגרות?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, הכרה היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של מנטליות - חומריות.

הכרה

I.כך אמרתי: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצרת הכרה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם הכרה לא היתה מוצאת אחיזה במנטליות - חומריות, האם היה נראה מקור לסבל העצום - ללידה עתידית, הזדקנות, ומוות?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של הכרה.

אָנַנְדַה, במידה זו [אנו יכולים להתחקות] אחר לידה, הזדקנות, מוות ומעבר מהעולם הזה והיוולדות יצורים מחדש באחר, בטווח זה משתרעת מידת יכולת התיאור, בטווח זה משתרעת מידת יכולת ההמשגה, בטווח זה משתרעת מידת יכולת ההבנה, עד היכן שהמעגל מגיע וסובב עד כמה שניתן להבחין בחיים אלו, קרי, מנטליות - חומריות יחד עם הכרה.

הסברים לגבי טבע העצמי

(attapaatti)

I.אָנַנְדַה, באילו דרכים, אנשים מסבירים את טבע העצמי? ישנם כאלו שאומרים שהעצמי חומרי ומוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי חומרי ומוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי חומרי ובלתי מוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי חומרי ובלתי מוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אל - חומרי ומוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אל - חומרי ומוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אל - חומרי ובלתי מוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אל - חומרי ובלתי מוגבל. '

II.כך, אָנַנְדַה, מי שמכריז שהעצמי חומרי ומוגבל, מחשיב אותו ככזה בהווה או בעולם הבא, במחשבה: 'למרות שהעצמי אינו כזה כעת, אני אעשה מאמץ להשיגו שם. ' מאחר וכך, זה כל מה שניתן לומר על השקפת העצמי כבעל צורה חומרית ומוגבל, וכך גם ביחס לשאר ההשקפות. בדרכים אלו, אָנַנְדַה, מי שמציע הסבר לעצמי מתאר אותו.

הסברים לגבי אי - טבע העצמי

(nttapaatti)

I.באילו דרכים, אָנַנְדַה, מסבירים את אי - טבע העצמי? ישנם כאלו שאומרים שהעצמי אינו חומרי ומוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אינו חומרי ומוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אינו חומרי ובלתי מוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אינו חומרי ובלתי מוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אינו אל - חומרי ומוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אינו אל - חומרי ומוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אינו אל - חומרי ובלתי מוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אינו אל - חומרי ובלתי מוגבל. '

II.כך, אָנַנְדַה, מי שמכריז שהעצמי אינו חומרי ומוגבל, מחשיב אותו ככזה בהווה או בעולם הבא, במחשבה: 'למרות שהעצמי אינו כזה כעת, אני אעשה מאמץ להשיגו שם. ' מאחר וכך, זה כל מה שניתן לומר על השקפת העצמי כחסר צורה חומרית ומוגבל, וכך גם ביחס לשאר ההשקפות. בדרכים אלו, אָנַנְדַה, מי שמציע הסבר לאי - טבע העצמי מתאר אותו.

התייחסויות לעצמי

(attasamanupassan)

I.אָנַנְדַה, באילו דרכים אנשים מתייחסים לעצמי? הם משווים את את העצמי עם הרגשה, באמירה: 'הרגשה היא העצמי שלי. ' [19] או 'הרגשה היא אינה העצמי שלי, העצמי שלי חסר חוויית הרגשה. ' [20] או 'הרגשה היא אינה העצמי שלי, אך העצמי שלי אינו חסר - תפיסה. העצמי שלי בעל יכולת תפיסה. ' [21]

II.כעת, אָנַנְדַה, זה שאומר 'הרגשה היא העצמי שלי. ' צריך להישאל: 'חבר, קיימים שלושה סוגים אלו של הרגשות - הרגשה נעימה, הרגשה לא - נעימה, והרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. מבין שלושה אלו, איזו מהן אתה מחשיב כעצמי? '

אָנַנְדַה, ברגע בו מישהו חווה הרגשה נעימה הוא אינו חווה באותו רגע הרגשה לא נעימה או הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, באותו רגע הוא חווה רק הרגשה נעימה. ברגע בו מישהו חווה הרגשה לא - נעימה הוא אינו חווה באותו רגע הרגשה נעימה או הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, באותו רגע הוא חווה רק הרגשה לא - נעימה. ברגע בו מישהו חווה הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא אינו חווה באותו רגע הרגשה נעימה או הרגשה לא - נעימה, באותו רגע הוא חווה רק הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה.

I.אָנַנְדַה, הרגשה נעימה הינה ארעית, מותנית, [22] מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון. הרגשה לא - נעימה הינה ארעית, מותנית, מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון. הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה הינה ארעית, מותנית, מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון.

כך, אם, בזמן חוויית הרגשה נעימה, מישהו חושב: 'זה העצמי שלי. ' אז בהפסקת ההרגשה הנעימה הזו יחשוב: 'העצמי שלי נעלם! ' אם, בזמן חוויית הרגשה לא - נעימה, מישהו חושב: 'זה העצמי שלי. ' אז בהפסקת ההרגשה הלא - נעימה הזו יחשוב: 'העצמי שלי נעלם. ' אם בזמן חוויית הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, מישהו חושב: 'זה העצמי שלי. ' אז בהפסקת ההרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה הזו יחשוב: 'העצמי שלי נעלם. '

כך מי שאומר: 'הרגשה היא העצמי שלי' מאמין בעצמי כדבר שאפילו כאן ועכשיו בחיים אלו הינו ארעי, עירוב של אושר וסבל, ונתון להופעה והיעלמות. לכן אָנַנְדַה, אין זה נכון להאמין ש'הרגשה היא העצמי שלי. '

I.אך אָנַנְדַה, את מי שאומר 'הרגשה היא אינה העצמי שלי, העצמי שלי חסר חוויה של הרגשה. ' - יש לשאול: 'חבר, אם לא הייתה נחוויית אף הרגשה, האם היתה יכולה להופיע המחשבה 'אני'?".

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, אין זה נכון להאמין ש'הרגשה היא אינה העצמי שלי, העצמי שלי חסר חוויה של הרגשה. '

I.אָנַנְדַה, ואת מי שאומר 'הרגשה היא אינה העצמי שלי, אך העצמי שלי אינו חסר חוויה של הרגשה. העצמי שלי מרגיש. ' - יש לשאול: 'חבר, אם כל ההרגשות היו נפסקות לחלוטין ללא שארית, אז, בהיעדרות מוחלטת של כל ההרגשות, עם ההפסקה של הרגשות, האם היתה יכולה להופיע המחשבה 'אני כך'?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, אין זה נכון להאמין ש'הרגשה היא אינה העצמי שלי, אך העצמי שלי אינו חסר חוויה של הרגשה. העצמי שלי מרגיש. '

I.אָנַנְדַה, כאשר נזיר לא מאמין עוד שהרגשה היא העצמי, או שהעצמי חסר חוויית הרגשה או כבעל יכולת תפיסה וחוויית הרגשה - אז, כאשר הוא נטול אמונות מעין אלו, הוא לא נקשר לדבר בעולם. ללא היקשרות, הוא אינו מרוגש מדבר. כאשר אינו מרוגש, הוא מגשים ניבאנה בעצמו. [23] והוא מבין: 'הלידה מוצתה, החיים הרוחניים הושלמו, מה שהיה לעשות נעשה, לא נותר דבר נוסף לעשות מעבר לכך. '

אָנַנְדַה, ואם מישהו יאמר על נזיר שתודעתו השתחררה כך שהוא מאמין 'הטַטְהָאגַטַה קיים אחרי המוות' - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין 'הטַטְהָאגַטַה אינו קיים אחרי המוות' - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין 'הטַטְהָאגַטַה גם קיים וגם לא קיים אחרי המוות' - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין 'הטַטְהָאגַטַה לא קיים ולא אינו קיים אחרי המוות' - אין זה יהיה ראוי. מדוע? מאחר ונזיר זה משוחרר בידיעה ישירה של טווח התיאור ומידת יכולת התיאור, טווח השפה ומידת יכולת לשפה, טווח ההמשגה ומידת יכולת ההמשגה, טווח ההבנה ומידת יכולת ההבנה, עד היכן שהמעגל מגיע וסובב. נזיר זה משוחרר מכל זה דרך תבונת - על, ולחשוב שנזיר משוחרר שכזה אינו יודע ואינו רואה - תהיה השקפה שגויה ולא ראויה.

שבע תחנות ההכרה

(satta viahiti)

I.אָנַנְדַה, קיימות שבע תחנות להכרה ושני מצבים, [24] מהן השבע? אָנַנְדַה, ישנם יצורים השונים בגוף ושונים בתפיסה, כגון יצורי אנוש, חלק מהישויות השמימיות, וכמה יצורים מהעולמות התחתונים. זוהי התחנה הראשונה של ההכרה.

ישנם יצורים השונים בגוף אך זהים בתפיסה, כגון הישויות של פמליית - הבְּרַהְמָא הנולדים שם באמצעות השגת [הג'האנה] הראשונה. זוהי התחנה השניה של ההכרה.

ישנם יצורים הזהים בגוף אך שונים בתפיסה, כגון ישויות האָבְּהַסַּרַה. זוהי התחנה השלישית של ההכרה.

ישנם יצורים הזהים בגוף וזהים בתפיסה, כגון ישויות הסוּבְּהַקִינַּה. זוהי התחנה הרביעית של ההכרה.

ישנם יצורים אשר דרך התעלות מעבר לכל תפיסה של צורה חומרית, בהעלמות של תפיסות רשמי - חושים, ואי - תשומת - לב לתפיסת המגוון, במחשבה 'המרחב אינסופי' משיגים את בסיס אינסופיות המרחב. זוהי התחנה החמישית של ההכרה.

ישנם יצורים אשר דרך התעלות מעבר לבסיס אינסופיות המרחב, במחשבה 'ההכרה אינסופית' משיגים את בסיס אינסופיות ההכרה. זוהי התחנה השישית של ההכרה.

ישנם יצורים אשר דרך התעלות מעבר לבסיס אינסופיות ההכרה, במחשבה 'אין דבר' מגיעים לבסיס האפסות. זוהי התחנה השביעית של ההכרה.

שתי הספירות הן הספירה של היצורים חסרי התפיסה, [25] והספירה של לא - תפיסה - ולא - חוסר - תפיסה.

I.כעת, אָנַנְדַה, בנוגע לתחנה הראשונה של ההכרה, של היצורים השונים בגוף ושונים בתפיסה, כמו במקרה של יצורי אנוש, אם מישהו מבין אותה, את מקורה, את קיצה, את המושך שבה, את הסכנה שבה [26] ואת המפלט ממנה, האם יהיה נכון מבחינתו למצוא בה עונג?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אם מבינים את שאר תחנות ההכרה ואת שני המצבים באותו אופן... האם יהיה נכון מבחינתו למצוא בהן עונג?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אָנַנְדַה, כאשר נזיר - הבין כפי שהם באמת המקור, הקץ, המושך, הסכנה והמפלט בנוגע לשבע תחנות ההכרה האלו ושני המצבים - הוא משוחרר ללא היקשרות, אז הוא מכונה נזיר המשוחרר דרך חוכמה. [27]

שמונה החירויות

(aha vimokkh)

I.אָנַנְדַה, קיימות שמונה חירויות. [28] מהן השמונה?

(1) בהיותו חומרי הוא רואה צורות חומריות. [29] זוהי החירות הראשונה. (2) מבלי לתפוס צורות חומריות פנימית הוא רואה צורות חומריות חיצונית. [30] זוהי החרות השניה. (3) במחשבה: 'זה יפה', הוא הופך ממוקד בזה. [31] זוהי החירות השלישית. (4) דרך התעלות מעבר לכל תפיסות של חומר, בהעלמות התפיסות של רשמי - חושים, ובאי - תשומת - לב לתפיסת המגוון, במחשבה 'המרחב אינסופי' הוא נכנס ושוהה בבסיס המרחב האינסופי. זוהי החירות הרביעית. (5) דרך התעלות מעבר לבסיס אינסופיות המרחב, במחשבה 'ההכרה אינסופית' הוא נכנס ושוהה בבסיס אינסופיות ההכרה. זוהי החירות החמישית. (6) דרך התעלות מעבר לבסיס אינסופיות ההכרה, במחשבה 'אין דבר' הוא נכנס ושוהה בבסיס האפסות. זוהי החירות השישית. (7) דרך התעלות מעבר לבסיס האפסות, הוא נכנס ושוהה בבסיס של לא - תפיסה - ולא - חוסר - תפיסה. זוהי החירות השביעית. (8) דרך התעלות מעבר לבסיס הלא - תפיסה - ולא - חוסר - תפיסה, הוא נכנס ושוהה בחידלון - התפיסה - וההרגשה. [32] זוהי החירות השמינית.

I.אָנַנְדַה, כאשר נזיר משיג את שמונה החירויות האלו בסדר עולה, בסדר יורד, ובשניהם - בסדר עולה ויורד, וכאשר הוא נכנס אליהם ויוצא מהם כל אימת שהוא רוצה, ושוהה בהם כל אורך זמן שהוא רוצה, והוא הגשים באמצעות תבונת - העל שלו כאן ועכשיו גם את הרס הנגעים המנטליים, וגם את שחרור הלב חסר - הפגמים דרך חוכמה, [33] אז נזירים, הוא מכונה 'משוחרר בשתי הדרכים' [34] ואָנַנְדַה, אין שחרור אחר בשתי דרכים שגבוה או נעלה מזה.

כך אמר הבודהה והמכובד אָנַנְדַה נהנה ושמח מדבריו.


[1] קיים תרגום נוסף לשיחה זו מאת בהיקהו בודהי הכולל גם את הפרשנות. The Great Discourse on Causation: The Mahnidna Sutta and its Commentaries, translated from the Pli by Bhikkhu Bodhi (BPS, 1984).

[2] על פי הפרשנות לא היה מקום בעיר בו הבודהה יכל להתאכסן, לכן הוא התגורר מחוצה לה בג'ונגל: ומכאן הביטוי 'היכן שהיתה עיר בשם... '

[3] סבוך כמו קן של ציפור: גוּלָאגוּטְהִיקַה - גָ'אטַה, Guguhika-jta.

[4] מילולית: 'עם א' כתנאי, ב' מתהווה. ' מתורגם לעיתים גם - ב' מותנה ב - א'.

[5] מנטליות - חומריות: נָאמַה - רוּפַּה, nma-rpa.

[6] ששת בסיסי החושים המהווים חלק משרשרת ההתהוות המותנית מושמטים משום מה בסוטה הזו.

[7] רוחות: בְּהוּטָאנַם, bhtnam. מילולית 'יצורים' אך המונח הזה מיוחס לעיתים במובן של 'רוחות'. הפרשנות משנה מזהה אותם עם קוּמְבְּהַנְדוֹת (Kumbha) המוזכרים בסוטה 32 שבקובץ השיחות הארוכות.

[8] חיפוש: פַּרִיֶסַנָא, Pariyesan. פסקאות 9-18 מהוות הרחבה נוספת.

[9] רצון להשיג: לָאבְּהַה, Lbha.

[10] לקיחת החלטה: וִינִיצְּ'הַיַיה, vinicchaya.

[11] משאלת - תשוקה: צְ'הַנְדַה - רָאגַה, Chanda-rga.

[12] הימשכות: אַגְּ'הוֹסָאנַה, ajjhosna (=adhi-ava-sna, 'לנטות לעבר משהו').

[13] לקיחת בעלות: פַּרִיגַהַה, pariggaha.

[14] תאוות בצע: מַצְּ'הַרִייַה, Macchariya.

[15] רצון להגן על הרכוש: אָרַקְּהַה, rakkha.

[16] שני ההיבטים של השתוקקות: (1) השתוקקות ראשית, כבסיס ללידה מחדש (2) והשתוקקות כחלק מהפעולה (samudcratah).

[17] הגוף - המנטלי: נָאמַה - קָאיַה, nma-kya. המרכיב המנטלי מהצמד נָאמַה - רוּפַּה (nma-rpa) מנטליות - חומריות, או גוף ותודעה.

[18] הגוף - החומרי: רוּפַּה - קָאיַה, rpa-kya. זהו המרכיב החומרי מהצמד נָאמַה - רוּפַּה (nma-rpa) מנטליות - חומריות, או גוף ותודעה. שני המונחים רוּפַּה ו - קָאיַה מתורגמים כ - 'חומר' ו - 'גוף' ויש הבדל ביניהם. רוּפַּה הוא גוף כחומר, במובן שהוא בעל צורה פיזית נראית וניתנת למגע, בעוד קָאיַה הוא גוף כאחד מחמשת המצרפים, גוף של יצור חי, גוף של אדם.

[19] מזהה את העצמי לכאורה עם מצרף - ההרגשה (vedan-khandha).

[20] מזהה את העצמי לכאורה עם מצרף - הגוף (kaya-khandha).

[21] מזהה את העצמי לכאורה עם מצרף - הזיהוי / תפיסה, מצרף התגובות המנטליות ומצרף ההכרה (על פי הפרשנות).

[22] מותנית: סַנְקְהַטַה, sankhata. (בניגוד ליסוד הבלתי - מותנה, שהוא ניבאנה).

[23] הוא מגשים ניבאנה בעצמו, באופן אישי: פַּצַּ'טַּם, paccattam.

[24] מצבים: אַיַטַנָאנִי, ayatanni. בדרך כלל מתורגם כ'בסיסים' כאן מתורגם כ'מצבים' כדי להמנע מבילבול עם 'בסיס' המרחב האינסופי וכדומה, הכלולים בין שבע התחנות. מפורש גם כ'משכנים' (נִיבָאסַנַטְּהָאנָאנִי, nivsanahnni), הם שונים בתכלית מהתחנות כמקומות בהם יצורים חסרי - הכרה (או לא בהכרה מלאה) נולדים.

[25] מתורגם גם כ - 'חסרי הכרה'. 'תפיסה' מתורגמת גם כ'זיהוי'.

[26] המושך שבה והסכנה שבה, כלומר, הסיפוק שבה וחוסר הסיפוק שבה.

[27] משוחרר דרך חוכמה: פַּנְּיַיה - וִימוּטּוֹ, pa-vimutto. למרות שיש המפרשים זאת כ'הבנה', וולש מדגיש שזוהי חוכמה אמיתית הנולדת מתובנה. הפרשנות מסבירה: "שחרור ללא סיוע משמונה 'החירויות' הבאות." יש לשים לב שתחנות 5-7 תואמות לחירויות 4-6. ההבדל הוא שבדרך הראשונה התחנות האלו נצפות באמצעות תובנה ונדחות, בעוד שבדרך השניה נעשה בהן שימוש כאמצעי להתקדמות לעבר שחרור.

[28] אלו בעצם שמונה חירויות יחסיות, מאחר ויש לעבור דרכן בהדרגה על מנת להשיג חופש אמיתי.

[29] בהתייחס לעולם החומר כמו בפיסקה 23. ג'האנה מושגת כאן באמצעות התבוננות של האדם בסימני גופו.

[30] כאן הקַסִינַה (kasia, דיסק צבע שנעשה בו שימוש כאובייקט מדיטציה) חיצונית לאדם.

[31] כאשר מישהו פטור מהרעיון של 'יופי'. מצב בו המודט מרוכז לחלוטין בצבע הטהור והבוהק של הקַסִינַה.

[32] חידלון - התפיסה - וההרגשה: נִירוֹדְהַה - סַמָאפַּטִּי, sa-vedayita-nirodha או nirodha-sampatti. מצב תודעה בו הפעילות המנטלית מושהה, אליו ניתן לפרוץ ממצב של 'לא - חוזר' או 'אַרַהַנְט'. מידע נוסף: Nyaponika, Abhidhamma Studies, עמוד 113.

[33] שחרור הלב דרך חוכמה: צֶ'טוֹ - וִימוּטִּי פַּנְּיַיה - וִימוּטּי, ceto-vimutti pa-vimuti. (ראה סוטה 6, פסקה 12), כלומר, בשתי הדרכים המוזכרות.

[34] כאן שוב מיוחס לשתי הדרכים המוזכרות. האופנים השונים של שחרור בדרך אחת מוזכרים בקובץ השיחות הארוכות, סוטה 28, פיסקה 8.
נזירות תחושות נעימות גוף מנטלי תחושה של עצמיות פנימיות כבוד חכם יכולת גלגול נשמות השתחררות אינסוף בודהיזם סיבה ותוצאה סיבתיות
ניתוח נוסחה לאושר, ניתוח נוסחה לשחרור מהסבל, איך לא לסבול? איך לא להיות מוטרד? איך לא להרגיש רע? פתרון בעיות, למצוא פתרון לבעיות, איך להרגיש טוב? בודהיזם, רוחניות, מורים רוחניים, הארה רוחנית
ניתוח נוסחה לאושר, ניתוח נוסחה לשחרור מהסבל, איך לא לסבול? איך לא להיות מוטרד? איך לא להרגיש רע? פתרון בעיות, למצוא פתרון לבעיות, איך להרגיש טוב? בודהיזם, רוחניות, מורים רוחניים, הארה רוחנית
...מהסבל, איך לא לסבול? איך לא להיות מוטרד? איך לא להרגיש רע? פתרון בעיות, למצוא פתרון לבעיות, איך להרגיש טוב? בודהיזם, רוחניות, מורים רוחניים, הארה רוחנית מהי הדרך להפסיק לסבול או להרגיש מוטרדים? אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית של איך ניתן להפסיק את הסבל והתחושות המטרידות, ושואל אם יש פתרון אמיתי לדאגות והסבל שלנו. אחד מהמרכיבים העיקריים בהרצאה הוא רעיון ההבנה כי סבל נובע לא מהמציאות עצמה אלא מהמחשבות שלנו עליה. אליעד מתחיל בשאלה: האם יש לך חוויה בחיים...
פרקטיקה / חשיבה מופשטת - מתי חשיבה פרקטית לא טובה? מה יותר טוב מפרקטיקה?
...מה יותר טוב מפרקטיקה? פרקטיקה. חשיבה מופשטת. על האדם להבין, כי לפעמים הרצון להיות פרקטי פוגע באדם. לדוגמה: אדם מדמיין פיל ורוד דמיוני שתוקף אותו. אדם כזה עלול לחפש פתרון פרקטי מה לעשות נגד הפיל הדמיוני, כאשר בפועל הוא לא צריך שום פתרון פרקטי, אלא רק להבין שאין בכלל בעיה. לפעמים הריצה של האדם אל הפתרון הפרקטי, מונעת ממנו לראות את התמונה המלאה ולהבין שבכלל אין בעיה. על האדם להיות מסוגל לעצור ולא לרוץ לחפש פתרון. כי לפעמים בכלל הבעיה לא באמת קיימת....
פרקטיקה / חשיבה מעשית - מה יותר טוב מחשיבה פרקטית ומעשית?
...לממש את המחשבות שלו. חשיבה מעשית, מאפשרת לאדם להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל שלו, ולגלות את הפוטנציאל הנוסף שיש לו. חשיבה מעשית, מאפשרת לאדם להגיע אל המטרות שלו ועוד. אלא, שיש דבר שהוא יותר חשוב מאשר להיות פרקטי ומעשי. והוא, הצורך לחשוב בצורה נכונה. ונסביר: ישנם מצבים שבהם האדם רץ וממהר לממש את המחשבות שלו, שזה כמובן טוב. אלא שהיה טוב יותר, אילו הוא היה עוצר לרגע אחד לחשוב, האם ועד כמה המחשבות שלו נכונות, והאם בכלל צריך וכדאי לממש אותן. לפעמים האדם...
מפחד להתחיל עם בחורה, כי - אני לא ברמה שלה @ למה אני מפחד להתחיל עם בחורה? פחד להתחיל עם נשים, פחד להתחיל עם בנות, למה אני מפחד להתחיל עם מישהי? למה אני מפחד לפתח שיחה עם בחורה? למה אני מפחד לפנות אליה? למה אני מפחד לגשת לאישה? טיפול בפחד גישה לבנות, שבירת פחד גישה לנשים, להתגבר על פחד גישה לבחורות, פחד גישה פיקאפ, פחד לדבר עם נשים - חלק 17
...פחד להתחיל עם נשים, פחד להתחיל עם בנות, למה אני מפחד להתחיל עם מישהי? למה אני מפחד לפתח שיחה עם בחורה? למה אני מפחד לפנות אליה? למה אני מפחד לגשת לאישה? טיפול בפחד גישה לבנות, שבירת פחד גישה לנשים, להתגבר על פחד גישה לבחורות, פחד גישה פיקאפ, פחד לדבר עם נשים - חלק 17 ולהלן אציג עוד דוגמה לאמונה מוטעית ולאמונה שגויה שנפוצה אצל גברים (וגם אצל נשים), שיוצרת אצל גברים פחד גישה לאישה ופחד גישה למישהי. שזה בעצם הפחד להתחיל עם מישהי, פחד לגשת לנשים, פחד...
בתוכנית אימון ABC, שרירי חזה + יד אחורית / שרירי גב + יד קדמית? איך לפצל את תוכנית האימון נכון?
...איך לפצל את תוכנית האימון נכון? אז בעיקרון, אם אתה עושה תרגילים מבודדים בלבד, אז אין שום קשר בין אימון לאימון, ותעשה מה שבא לך מתי שבא לך. ואעפכ בדכ אנשים משלבים באימון חזה, את התרגיל המורכב של לחיצת חזה, שמערב בעצם גם את שריר היד האחורית שריר הטרייספס, ובדכ באימון גב, אנשים מבצעים פעולות של משיכה, שמערבות גם את שריר היד הקדמית שריר הבייספס. לכן בדכ משלבים את שריר היד האחורית עם שריר החזה ואת שריר היד הקדמית עם הגב. זאת כל התורה כולה, אבל זה לא באמת...
מה זה יש? מה זה אין? איך המוח חושב? איך המוח מבדיל? להבדיל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, מה זה מהות? אין מוחלט, יש מוחלט, מה זה צורה? אחדות ההפכים
מה זה יש? מה זה אין? איך המוח חושב? איך המוח מבדיל? להבדיל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, מה זה מהות? אין מוחלט, יש מוחלט, מה זה צורה? אחדות ההפכים
...יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, מה זה מהות? אין מוחלט, יש מוחלט, מה זה צורה? אחדות ההפכים מה ההבדל בין יש לאין ואיך המוח תופס אותם? אליעד כהן מסביר בצורה מעמיקה את ההבדל בין יש ואין, תוך שהוא מנתח כיצד המוח האנושי מבדיל ביניהם ואיך נוצרת התפיסה של המושגים האלה. נקודת הפתיחה של ההרצאה היא שהאדם מתקשה להבין מהו בדיוק אין, כיוון שהמוח תמיד חושב במונחים של יש. כדי להבין זאת, אליעד מביא דוגמאות רבות הממחישות כיצד המוח מתמודד עם ההפכים האלו. מהו יש מוחלט...
האם זו בגידה? סוגי בגידות, מהי בגידה בזוגיות? רומן רגשי, האם אני בוגדת בו? האם אני בוגד בה? מה זה בגידה רגשית? האם נשיקה זה בגידה? האם ללכת לזונה זה בגידה? האם התכתבות נחשבת בגידה? מה נחשב לבגידה? מחשבות על בגידות, פנטזיות על אחרים
האם זו בגידה? סוגי בגידות, מהי בגידה בזוגיות? רומן רגשי, האם אני בוגדת בו? האם אני בוגד בה? מה זה בגידה רגשית? האם נשיקה זה בגידה? האם ללכת לזונה זה בגידה? האם התכתבות נחשבת בגידה? מה נחשב לבגידה? מחשבות על בגידות, פנטזיות על אחרים
...מה זה בגידה רגשית? האם נשיקה זה בגידה? האם ללכת לזונה זה בגידה? האם התכתבות נחשבת בגידה? מה נחשב לבגידה? מחשבות על בגידות, פנטזיות על אחרים האם לחשוב על מישהו אחר זו בגידה? השאלה המרכזית שאליעד כהן דן בה היא, האם להיות בזוגיות עם אדם אחד ובמקביל לחשוב או לפנטז על מישהו אחר זו בגידה או לא. התשובה לשאלה זו אינה חד - משמעית, אלא תלויה במספר היבטים. המושג בגידה הוא סובייקטיבי לחלוטין, משום שהוא מושג שהומצא על ידי בני אדם, ואין אמת אחת אובייקטיבית האם...
דע מאין באת ולאן אתה הולך? מהי המטרה שלך? ולהיכן דרכך מובילה אותך? חלק 1
...שלך? ולהיכן דרכך מובילה אותך? חלק 1 מי שיתבונן בעניין יראה, כי כל אדם הולך בדרך כלשהי. וכידוע, הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות. כי האדם יכול להיות בטוח שהוא בדרך לגן עדן, אבל בכלל הוא בדרך לגיהנום. והאדם יכול להיות בטוח שהוא הולך בדרך נכונה, אבל באמת הוא רק משלה את עצמו, והוא בכלל בכיוון הלא נכון. ויש בני אדם שהם מכירים בכך שאין להם מושג להיכן החיים שלהם לוקחים אותם. וכדי למצוא את הדרך הנכונה, לשם כך בשלב הראשון על האדם להבין, שאולי הוא לא בדרך...
איך ללמוד את הספרים של אליעד כהן? באיזה סדר לקרוא את הספרים של אליעד כהן? סדר הלימוד בספרים של אליעד כהן, ביקורת על הספרים של אליעד כהן, מילון מושגים בספר להיות אלוהים, המלצות איך להבין את הספרים של אליעד כהן
איך ללמוד את הספרים של אליעד כהן? באיזה סדר לקרוא את הספרים של אליעד כהן? סדר הלימוד בספרים של אליעד כהן, ביקורת על הספרים של אליעד כהן, מילון מושגים בספר להיות אלוהים, המלצות איך להבין את הספרים של אליעד כהן
...אליעד כהן, ביקורת על הספרים של אליעד כהן, מילון מושגים בספר להיות אלוהים, המלצות איך להבין את הספרים של אליעד כהן איך ללמוד את הספרים של אליעד כהן? כדי ללמוד את הספרים של אליעד כהן בצורה המועילה ביותר, חשוב להבין את הדרך בה כדאי לגשת לקריאה. אחד הרעיונות המרכזיים הוא להתייחס לספרים כמו לתפריט במסעדה. כאשר ניגשים לקרוא את הספרים, כדאי להקדיש זמן לקריאת תוכן העניינים של כל ספר, כיוון שהוא מציג את כל הנושאים המרכזיים והפרקים השונים. אחרי שעוברים על...
החיים כחלום בתוך חלום, אם החיים הם חלום אז מה קורה במציאות האמיתית, איך להתעורר מהחלום של החיים? התעוררות רוחנית, החיים כמציאות מדומה, אולי הכל חלום? אולי החיים חלום? הארה רוחנית, הפרעת דה ריאליזציה, מה קורה מחוץ לחלום?
החיים כחלום בתוך חלום, אם החיים הם חלום אז מה קורה במציאות האמיתית, איך להתעורר מהחלום של החיים? התעוררות רוחנית, החיים כמציאות מדומה, אולי הכל חלום? אולי החיים חלום? הארה רוחנית, הפרעת דה ריאליזציה, מה קורה מחוץ לחלום?
...האמיתית, איך להתעורר מהחלום של החיים? התעוררות רוחנית, החיים כמציאות מדומה, אולי הכל חלום? אולי החיים חלום? הארה רוחנית, הפרעת דה ריאליזציה, מה קורה מחוץ לחלום? האם החיים הם רק חלום? האם ייתכן שהחיים שאנחנו חיים הם רק חלום? שאלה זו מתעוררת מתוך רעיונות פילוסופיים ופסיכולוגיים המובילים אותנו לבדוק את המציאות שבה אנו חיים. כאשר אדם ישן, הוא חולם, ובמהלך החלום הוא חווה עולם שלם, עם אנשים, חוויות ותחושות שמרגישות אמיתיות. רק כאשר הוא מתעורר, הוא מגלה...
פחד מול אינטואיציה
...לדעת מה הולך לקרות בחיים שלו. כן, זה אולי נשמע הזוי, אך זו האמת. אם תשימו לב, תראו שלכל אחד מאיתנו יש מצפן פנימי שמכוון אותנו בחיים ומאותת לנו על דברים שהולכים לקרות. למצפן הזה יש שמות שונים - אינטואיציה, מצפון, תחושת בטן ועוד. האינטואיציה שלנו היא סוג של תקשורת שיש לנו עם הנשמה שלנו או עם היקום. לפי תפיסתי, עוד לפני שנולדנו, הנשמה שלנו יצרה לעצמה מסלול חיים מגודר ושיעורים מסוימים לחוות בחיים האלה. כאשר היא נמצאת בגוף האדם היא נוהגת בו כמו שאדם נוהג...
ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה
...מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה ביקורת קטלנית היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת, והדרכים לעטות עור של פיל בדרך מן המקלדת לדבר המבקר. מיכל גזית ביקורת היא אחת החוויות הקשות בחיי יצירה ובחיים בכלל. היא עלולה לסרס, לשתק, ולכווץ אותנו. היא עלולה לגרום לנו ליצור תוך פזילה החוצה, לטעם הקהל, ובכך לאבד את הזרימה החופשית. יצירה לצורך העניין היא כל דבר שאנחנו מביאים מעצמנו: יוזמה עסקית, יצירת אומנות, ביטוי רגשי, עבודת לימודים...
בחירה חופשית - רצון חופשי - מבוא
...הם ביטויים הבאים לציין שמעשיו של האדם והחלטותיו הם פרי רצון עצמאי ובן - חורין, ואינם קבועים מראש ומוכתבים בידי הסיבתיות הדטרמיניסטית ואף לא על ידי הגורל, או כוחות עליונים. לפי תפיסה זו לאדם יש כושר החלטה וחופש בחירה לגבי מעשיו והאפשרות לשלוט בהם, ובכך לקבוע במידה מסוימת את השתלשלות חייו. בניגוד לרעיון הבחירה החופשית עומדת ההשקפה הפטליסטית שלפיה גורלו של האדם קבוע מראש, וכן ההשקפה הדטרמיניסטית, הרואה סיבה טבעית לכל מאורע והעדפה. תפיסות אלו רואות את...
האם אנחנו שייכים למשפחת ה"אוגרים"?
...זה בשמו הלא רשמי חג הניקיון. שוחחנו על כמות הציוד העצומה שהיא מוציאה מהבית, שיחה זו העלתה בי מחשבות רבות בנושא האגירה. אנחנו אוגרים כל הזמן, ציוד, בגדים אוכל וגם פחדים, דפוסי התנהגות, דפוסי חשיבה, פרדיגמות, חוויות. זמן הפסח הוא זמן טוב, לעשות בדק בית ולנקות. כיצד נדע האם לפנות או להשאיר? נשאל את עצמנו את השאלה: האם הדבר מועיל לנו? האם אנו משתמשים בו בהווה? נסתמך על עובדות בלבד ולא על השערות, כי הרי לכל אחת בארון יש בגד שאולי תלבש בעתיד, אבל המציאות...
עבודה / לעבוד - סוגי עבודות? את מה אפשר לאהוב?
...זה יוסבר איזה סוגי עבודות ניתן לאהוב ועד כמה זה משנה באיזה סוג עבודה תעבוד? ראשית, נגדיר שהכוונה בלאהוב עבודה מסוימת משמעותו להרגיש טוב מאותה עבודה. נזכיר שהרצון הבסיסי של האדם הוא להרגיש טוב וכאשר האדם מרגיש טוב מדבר מסוים, הוא אוהב את אותו הדבר, וההיפך נכון, שאם האדם מרגיש רע ממשהו מסוים, אז הוא שונא את אותו הדבר. לכן, מבחינת האדם, אם הוא איש אמת (דהיינו לא משקר לעצמו) כל עבודה שהוא מרגיש בה טוב יותר מעבודה אחרת, יכולה להתאים לו ולא יהיו לו שום...
רפואה אלטרנטיבית - מבוא
...לקשת רחבה של טיפולים גופניים שהם חסרי ביסוס מדעי. טיפולים אלה אינם כלולים במסגרת הרפואה הקונבנציונלית המודרנית ומגיעים לרוב מאנשים שאינם בעלי הכשרה רפואית מקובלת. המונח רפואה משלימה, מתאר את השילוב של טיפול רפואי קונבנציונאלי עם טיפול מן הרפואה האלטרנטיבית - תוך אמונה, שאינה מוכחת בשיטות מדעיות, כי הטיפול האלטרנטיבי משלים את הרפואי. תוכן עניינים: 1 רקע 2 טיעונים בעד רפואה אלטרנטיבית 3 טיעונים נגד רפואה אלטרנטיבית 4 מעמד חוקי בישראל רקע: הטיפולים...
מודעות רוחנית - תובנות על החיים וחומר למחשבה - 2
...הפוסט הזה ינסה להסביר לך מה אתה שכחת, על מה כל התורות המסובכות מדברות, בפשטות... תראה, מה שכתבתי עד עכשיו אני מניח שכל אחד מבין לפי דרכו, לא משנה כמה חכם יהיה מה שכתבתי, עדיין ללא השכל שלך לא היית מבין. התהליך הזה לא נפסק שאתה הולך לחכם הגדול ביותר וגם לטיפש הקטן ביותר, את התהליך הזה של הפעלת גלגלי השכל לא למדת מאף אחד, וביום שנולדת החלו לפעול גלגלי השכל ללא עזרה מבחוץ כי עד הרגע הראשון לא היה חוץ... זה שיאמא שלך אמרה לך מליון פעם את המילה אימא,...
טעויות. כיצד לטפל בהן? כיצד להפוך טעות לרצף של הצלחות או כישלונות כבחירתך?
...בהן? כיצד להפוך טעות לרצף של הצלחות או כישלונות כבחירתך? כיצד אמורים לטפל בטעויות? כיצד באפשרותך להפוך טעות לרצף של הצלחות או כישלונות כבחירתך? טעויות קורות לנו כל הזמן, מהסיבה הפשוטה שאנחנו לא מושלמים וגם לעולם לא נהיה מושלמים. כשם שחשוב לטעות כמה שפחות כך גם חשוב לדעת מה לעשות אחרי שהטעות כבר קרתה. בהמשך למה שהתבאר במאמר כיצד לטעות בצורה נכונה ובהצלחה? כיצד לטעות כמה שפחות? אוסיף ואומר כי גם הטיפול בטעויות חייב להיעשות אך ורק עם חשיבה חיובית בלבד...
חרדה - הגדרת חרדה - למה שאדם יחשוש שמשהו רע עומד לקרות?
...או סתם להיות בבית ולפתע להרגיש חרדה בלתי נשלטת. להרגיש מאוים, לחוץ, מפוחד וחסר אונים. בנוסף לכל אלו יש גם ביטויים פיזיולוגיים וגופניים המעידים על מצוקה נפשית המתרחשת כעת. ממה זה נובע? מה עושים? ואיך נפטרים מהסבל הנורא הזה אחת ולתמיד? הגדרת חרדה חרדה היא מצב פסיכולוגי או פיזיולוגי בו האדם חש אי שקט פיזי ונפשי, בשל מחשבה שמשהו רע עומד לקרות. מחשבות מעוררות חרדה עשויות להיות מחשבות הן על איום וסכנה ממשיים והן על דמיוניים, ועשויות להופיע באופן מודע כמו...
רגש והיגיון - מהו אותו הפער שבין הרגש להיגיון? ומה גורם לזה?
...ומה גורם לזה? אפשר לומר שמידת ההתאמה בין רגש להיגיון, היא מדד לכנות עצמית, אדם שמבין את משמעות מידת הסכנה הצפויה ומעריך את מידת הסכנה כנמוכה יחסית ובכל זאת מפחד להיפגע באופן חריג, זה אומר שקיים חוסר התאמה בין מה שהוא מרגיש לבין מה שהגיוני לו להרגיש ביחס להערכתו את מידת הסכנה הצפויה. מהו אותו הפער שבין הרגש להיגיון? ומה גורם לזה? אם ניקח לדוגמה הולך על חבל מנוסה, הוא מודע ומבין שקשור בבטחה ולכן גם אם הוא ימעד ואף ייפול מהחבל, הוא לא יפחד כל כך, מכיוון...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על להשיג חופש אמיתי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: להשיג חופש אמיתי, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעריך את עצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בזוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשתול מחשבות? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: להשיג חופש אמיתי, איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? כעס ועצבים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש אמת מוחלטת? אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר, אימון אישי בתל אביב, מאמן משפחתי בתחום להשיג חופש אמיתי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.6406 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 22:55:35 - wesi4