ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יכולות קריאה ✔בודהיזם - תפיסת שפה, רב - משמעות וקונפליקט - 2 ✔3. מבנה המחשבות, צורות מחשבה (Thought Formation) מחשבות אינן ייצוגים מילוליים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - תפיסת שפה, רב - משמעות וקונפליקט - 2
3. מבנה המחשבות, צורות מחשבה (Thought Formation)

מחשבות אינן ייצוגים מילוליים בלבד - במחשבות נמצא גם ייצוגים ויזואליים, ייצוגיי צלילים, ייצוגי ריחות, ייצוגי טעמים וייצוגי תחושות, אשר מקורם בגירויים חושיים. וכמו כן ישנם הרצונות, הכוונות, המובילים לידי פעולה. אם כך, השפה המילולית מהווה חלק מתוך מכלול העולם המנטלי של האדם. כפי שנוכל לומר שיש מבנה, צורה, לתפיסת אובייקט גופני כדוגמת האובייקט 'נשימה' או האובייקט 'הליכה', כך נתייחס ל'מבנה המחשבות' כאל צורות של אובייקטים מנטליים כדוגמת כעס, שנאה, פחד, תשוקה. זוהי הגדרה בסיסית של תפיסה מנטלית, כל אדם חווה את המצבים המנטליים האלו (המכונים בדרך כלל מצבי רוח או רגשות) ואין הם בהכרח חלק משפה מילולית.

B. הקונטקסט ה'אחר'

כאשר דנים בקונטקסט, בדרך כלל מתייחסים לשלל הגירויים האחרים הסמוכים לאובייקט בו דנים. כדוגמה, כאשר אדם קורא כתבה בעיתון, הקונטקסט מוגדר כ'אמצעים הויזואלים המלווים' את הכתבה: צילומים, איורים, תרשימים, כתבות סמוכות. בעמדה זו יש ניתוח מודל תיאורטי אשר מנתח את השדה הויזואלי בכללו, מסיק מסקנות לגביו ומניח שהמסקנות זהות לאלו שבראש הקורא. במציאות, הקורא אינו מנסה לנתח את "הקונטקסט" האמור (הגירויים הויזואלים או השמיעתיים), הוא אינו מסיק מסקנות, עורך השוואות, לוקח בחשבון תוצאות מחקרים וניסויים פסיכולוגים וכדומה, הוא בסך הכל מנסה לקרוא את הכתבה ולהבין אותה אם מתוך סקרנות, חובה, או להפיג את השעמום ועוד סיבות אחרות ושונות מקורא לקורא, כך שאין אפשרות להתחקות אחרי כולן. מתוך שלל הגירויים השומע או הקורא מנסים לפענח את האינפורמציה (משמעות). אל גירויים אלו נתייחס בשם 'השדה החושי' או, 'המרחב החושי'.

אם כך אין קונטקסט אחר מלבד זה שבראשו של הקורא או השומע. הקונטקסט אליו אנו מתייחסים הוא מצבו הפיזי - מנטלי של הקורא או השומע כמפענח שפה, בכלל זה הידע הקודם, הרצונות, זרם הגירויים החושיים, זרם החשיבה, המצב התודעתי, היחסים בין האדם לרעיונותיו ולדעותיו, ושאר ההתניות. תהליך פענוח השפה הוא תהליך מאוד דינמי, מהיר, עמוס באינפורמציה ומלא סתירות שבסופו עוברת "משמעות" מהדובר לראשו של השומע או מהכתב לראשו של הקורא. אנו נבחן את התהליך הזה תוך התייחסות לקונטקסט זה בלבד.

III. תהליך התפיסה של שפה

A. גירויים

מהם הגירויים המשתתפים בתהליך פענוח והבנת שפה?

1. גירויים חושיים

הגירויים החושיים הם: מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף. בקריאה נעשה פענוח לגירויים הויזואלים, אנו נכנה את הגירויים הויזואליים בטווח התפיסה בשם 'השדה הויזואלי'. בשמיעה, בהתאמה, נכנה את הגירויים השמיעתיים בטווח התפיסה בשם 'השדה השמיעתי'. לא נתייחס באופן ישיר לשדות הגירויים החושיים האחרים (ריחות, טעמים, תחושות גוף) מחוסר עניין ישיר במחקר של שפה מילולית.

ישנם תנאים לקליטה חושית. מה לוקח חלק בקליטת גירויים חושיים?

(1) ישנם האיברים האורגניים: העין, האוזן, האף, הלשון וחישניי המישוש בעור.

(2) ישנם אובייקטים ויזואליים בעלי צורות וצבעים שונים, ישנם צלילים בעלי טונים ועוצמות שונות, ישנם ריחות בעלי עוצמות וגוונים (ארומות) שונים, ישנם טעמים שונים בעלי עוצמות שונות, ישנם תחושות בחלקי גוף שונים ובעוצמות שונות. יש לשים לב שהאובייקטים הנקלטים יכולים להיות חלק מגוף האדם הקולט או שאר העולם.

(3) מגע (contact) בין העין ואובייקט ויזואלי (צבע וצורה), מגע בין האוזן ואובייקט שמיעתי (צליל - טון ועוצמה), מגע בין חישניי הקליטה באף וריחות, מגע בין חיישני הטעם בלשון וטעמים (מזון או אחר), מגע בין חיישני התחושה בעור לאובייקטים פיזיים חיצוניים (או אף כתגובה לאובייקט מנטלי).

אלו הם שלושת התנאים המחייבים לקליטה של אובייקט חושי, נאמר שזהו טווח או מרחב התפיסה החושי האנושי.

2. גירויים מנטליים

מהם הגירויים המנטליים ומה מקורם? המרכיבים המנטליים הם: תפיסה (Perception), רגש (Feeling), צורות מחשבה (Thought Formation) ותודעה (Consciousness).

* תפיסה היא הקלט החושי (5 החושים) בתוספת הקלט המנטלי (ומכאן ההתייחסות ל - 6 חושים) בזמן המגע עם האובייקטים המתאימים להם (מראות, צלילים... מחשבות). החוש המנטלי בהתאמה לשאר החושים קולט מחשבות - מילוליות או לא מילוליות (כפי שתואר קודם לכן).

* רגשות הן תגובות העולות ביחס לגירויים והן: רגש נעים (הנאה), רגש לא נעים (כאב), רגש שאינו נעים ואינו לא - נעים (שיויון נפש, equanimity). אלו שלושת האפשרויות היחידות שבהם נתייחס למושג 'רגש' ואין הכוונה כאן לרגשות חיבה, אהבה, שנאה וכו'. רגש עולה כתגובה לגירויים חושיים או לגירויים מנטליים, רגש עולה באם יש הכרה ועירות לו או לא. למרכיב הרגש יש השפעה רבה על הפעילות המנטלית, כדוגמת בניית הידע, אך אין לו השפעה על שפה מילולית במישור המכני, כיוון שהשפה במישור זה היא כלי ליצירת תקשורת בין אישית ותו לא.

* צורות מחשבה (מבנה מחשבות) הן דרך לתאר אובייקט מחשבה. התוכן של מחשבה יכול להיות אובייקטים חושיים שונים, בדרך כלל יש התייחסות למחשבות מילוליות אך יש גם מחשבות ויזואליות (לחשוב / לדמיין איך נראה עץ) או מחשבות צלילים (לדמיין מנגינה) וכך בהתאמה לשאר החושים. צורות מחשבה יהיו חיבה, כעס, שנאה, פחד וכדומה. ישנה חשיבה מילולית המורכבת מחשיבה ראשונית וחשיבה בוחנת. חשיבה ראשונית היא תפיסת אובייקט החשיבה בתודעה ולאחר מכן מתחיל תהליך חקירת ובחינת האובייקט (Exploring) בתודעה. דיבור מתחיל לאחר 'חשיבה ראשונית' ו'חשיבה בוחנת', לכן 'חשיבה ראשונית' ו'חשיבה בוחנת' נחשבות צורות מחשבה מילוליות (Verbal Formation). תפיסה ורגשות שייכות לתודעה - הן כבולות לתודעה ולכן הן נחשבות צורות מחשבה מנטליות (Mental Formation).

* מהי התודעה? זוהי ההכרה, העירות, הידיעה של אובייקט מנטלי ברגע מסוים. ההכרה של 'חמוץ' או 'מתוק', ההכרה של תחושת גירוד, ההכרה של תחושת כאב, וכך הלאה. התודעה אינה עולה באופן עצמאי, אלא בשיתוף עם מצבים מנטליים אחרים. התודעה נקראת בהתאם למקור האובייקט שגרם לתגובה: תודעת - עין, תודעת - אוזן... תודעת - מנטל (Mental-Consciousness).

מצב מנטלי בכל רגע מורכב מכל המרכיבים שתוארו כאן (תפיסה, רגשות, צורות מחשבה ותודעה), כאשר נוסיף את המרכיב הפיזי - הגוף נקבל את כלל האדם (5 מרכיבים, Five Aggregates). מתוך אלו נאמר שהגירויים המנטליים לגבי שפה הם מחשבות מילוליות בתחום החוש המנטלי, אשר מוגדרים כצורות מחשבה מילוליות.

השפה לוקחת חלק בחשיבה ובדיבור כצורות מנטליות. חשיבה מילולית יכולה מצד אחד להיות תוצר של תהליך חשיבה ומצד שני חשיבה מילולית יכולה להוות גירוי חדש המעלה אובייקטים נוספים באם תחושות, רגשות, וצורות מחשבה אחרות כגון כעס, חיבה וכדומה. כמו כן, חשיבה מילולית יכולה להוביל לדיבור או לפעולה המתוארת כ'פריצה' מתוך המחשבה לדיבור או לפעולה. דוגמה ל'פריצה' לדיבור - המחשבה 'אני רוצה לשתות יין' תגרום לי לומר למלצר להביא לי כוס יין. דוגמה ל'פריצה' לפעולה - המחשבה: 'אני רוצה לשתות יין' תגרום לי להושיט יד לעבר כוס היין שעל השולחן.

B. תהליך הבנת שפה

1. התניות ודרישות

מה אדם כקורא או שומע שפה צריך לדעת כדי שיוכל להבין אותה? ישנם דרישות ותנאים בסיסיים להבנת שפה באם נשמעת או נקראת.

ננסה לתאר כיצד השומע מבין דיבור. מקור הדיבור יכול להיות אדם אחר, או אמצעי דיגיטלי כגון, רדיו, קול מוקלט, טלויזיה, טלפון או כל אמצעי אחר ואליהם נתייחס כמקור הצליל.

דרישות לשמיעה:

1. יכולת שמיעה.

2. גירוי במרחב השמיעה.

3. מגע - האוזן קולטת צליל.

במרחב השמיעה ישנם צלילים רבים ושונים, כיצד מבדיל השומע בין צליל שהוא דיבור לבין צליל שאינו חלק מדיבור? אורגניזם השמיעה קולט צלילים ממרחב השמיעה, לאורגניזם זה מגבלות אקוסטיות שונות כדוגמת הפונקציה של עוצמת הקול ומרחק ממקור הקול ומגבלות פיזיולוגיות אחרות. השומע מבחין ומבדיל בשפה מתוך מגוון הצלילים הנקלטים, יש כאן תהליך של פענוח השפה המדוברת מתוך כמות עצומה של גירויים קוליים.

בדרך כלל האדם משתמש בקולו כדי לדבר, כלומר השימוש העיקרי בקול אנושי הוא ליצירת שפה מילולית - צלילים בעלי 'משמעות' (לעומת מוזיקה או רעשים). גוון קול אדם מובחן ומובדל כבר מזמן הלידה - יש אליו התייחסות מיוחדת. כדוגמת התינוק אשר שומע ורואה כיצד הסובבים אותו מתקשרים באמצעות הדיבור, וכך מתוך ניסיון, מנסה לחקות את הדוברים. ההתייחסות המיוחדת לשפה מילולית מתבטאת בכך שקול אדם הנו דומיננטי במרחב השמיעה, ויש הכרה בחשיבותו כבעל משמעות - כנושא אינפורמציה לתקשורת בין - אישית.

א תודעה ועירות

בזמן קליטת גירויים מכל אמצעי הקלט (6 החושים) התודעה עירה לאובייקט אחד ברגע נתון. התודעה מובחנת על פי אובייקט התוכן שבה. ההשתנות היא המעבר מאובייקט לאובייקט על פי התניות מסוימות - ברגע אחד אני רואה את הגלידה, לאחר מכן כשאני טועם אותה, אני מרגיש תחושת קור בחלל הפה, טעם 'מתוק', הנאה, וכך הלאה. התודעה עוברת מ'תחנה' ל'תחנה': [ראייה] - > [תחושה] - > [תפיסה] - > [הרגשה]. נאמר שהתודעה עירה לאובייקטים שונים בהתאם לגירוי שהם יוצרים.

* נבדיל בין המצב שבו יש עירות (Attention) למרחב השמיעה (לקלט צלילי), לבין המצב שבו יש עירות למרחבים ולקלטים האחרים. כלומר, כאשר ישנה עירות למרחב השמיעה אין צורך בגירוי כלשהו כדי להעביר את התודעה למרחב השמיעה, לעומת זאת, כאשר אין עירות למרחב השמיעה יש צורך בגירוי כלשהו כדי להעביר את התודעה למרחב השמיעה.

* התודעה יכולה להשתנות באופן מכוון - לדוגמה, עולה המחשבה 'רוצה להקשיב לחדשות ברדיו', כתגובה, תעלה עירות לרצון זה, התודעה תעבור למרחב השמיעה, ויהיה ריכוז במה שנשמע. התודעה יכולה להשתנות באופן לא מכוון - לדוגמה, אני מתבונן בציפור עפה מבעד לחלון בשעת אחה"צ שקטה ולפתע מישהו מדליק את הטלויזיה וממנה נשמע קול שידורי החדשות בקולי קולות. כתגובה, התודעה תעבור מהמרחב הויזואלי למרחב השמיעתי ותעלה עירות לכך ברגע המעבר.

* התודעה נוטה להתמקד באובייקטים ולא נפרשת לכל מרחב השמיעה (או מרחב הראייה וכו'). באופן דומה למעבר התודעה ממרחב למרחב, ישנו מעבר בין אובייקטים במרחב מסוים. לדוגמה, ברגע אחד התודעה במרחב השמיעה יכולה להיות ל'ציוצי ציפורים', ברגע שני ל'בכי תינוק', ברגע אחר ל'מוזיקה ממערכת סטריאו', ולאחר מכן ל'רעשי הנשימה של השומע'.

* המעבר של התודעה מאובייקט לאובייקט הנו מהיר ביותר ומותנה בגורמים רבים, אחד מהם הוא רגש (Feeling). כאשר ישנה הנאה (הרגשה נעימה) כתוצאה ממגע (Contact) עם אובייקט מסוים, נוצרת 'משיכה' ((Attachment לאובייקט וכתוצאה מכך המשכיות העירות אליו. כאשר יש כאב (הרגשה לא - נעימה) כתוצאה ממגע עם אובייקט מסוים, נוצרת 'דחייה' כלפי האובייקט וכתוצאה מכך ניסיון להפסיק את העירות לאובייקט. כאשר יש רגש של שיוויון נפש כתוצאה ממגע עם אובייקט מסוים נוצרת אי נוחות המתבטאת בשעמום, חוסר עניין, וכתוצאה מכך התודעה מחפשת אובייקט חדש, אחר.

ב תגובות והבחנות

* שפה מדוברת

נתאר תגובות ראשוניות אפשריות לשפה מדוברת (לפני תהליך הפענוח):

= ההבחנה או ההכרה 'זוהי שפה' / 'אלו צלילים מובנים' (בעלי משמעות).

= ההבחנה 'זוהי מילה' / 'פונמות אלו הן מילה'

= ההבחנה 'זהו צירוף מילים' / 'צירוף מילים זה הוא משפט'

הבחנות שונות יעלו במקרים שונים, השומע עלול להבחין בקול דיבור (לזהות את הצליל כבעל משמעות) בכל מיני שלבים באם כתפיסה של פונמה אחת או צירוף פונמות, ובאם כתפיסה של צירוף מילים או משפט שלם. ברגע שהתודעה תזהה את אובייקט קול הדיבור כבעל משמעות היא תעבור אליו, ואז יתחיל תהליך העיבוד לפענוח והבנת השפה.

* שפה כתובה

ננסה לתאר כיצד הקורא מבין שפה כתובה. מקור הקריאה (הכתוב) הוא כל איור גרפי של אותיות, מילים, משפטים, אותם נמצא בספר, עיתון, תמרור, מכתב וכדומה.

דרישות לקריאה:

1. יכולת ראייה

2. גירוי במרחב הראיה (המרחב הויזואלי).

3. מגע - העין קולטת את הכתוב.

במרחב הראיה ישנם עצמים ויזואלים רבים ושונים. כדי לקרוא יש להכיר את הסימנים הגרפיים הנקראים כתב. הכתב לא נלמד באופן אינטואיטיבי כפי שהשפה המדוברת נלמדת, אלא בעזרת לימוד שיטתי על - ידי אדם היודע לקרוא. אורגניזם הראייה קולט צבעים וצורות ממרחב הראיה, לאורגניזם זה מגבלות שונות (בדומה לאורגניזם השומע), כדוגמת הפונקציה של גודל האובייקט ומרחק ממנו, ומגבלות פיזיולוגיות אחרות. הקורא מבחין ומבדיל בשפה מתוך מגוון הצורות הנקלטות, יש כאן תהליך של פענוח השפה הכתובה מתוך כמות עצומה של גירויים ויזואלים.

מתחייב שהקורא יכיר את הסימנים הגרפיים הנכונים (הכתב) בכדי שיוכל לפענח אותם.

הכתב

הקריאה היא מערכת הנלמדת בדרך כלל לאחר ידיעת הדיבור (אם בכלל). האם היא מערכת הממפה את עצמה על גבי מערכת פונמות קיימת? ישנו הכתב המורכב מסימנים גרפים המייצגים פונמות כגון הכתב הלטיני, העברי, הסלבי ואחרים. לעומת זאת, ישנו הכתב הסיני בו כל סימן מייצג משמעות - דבר מה במציאות (מראה, צליל, ריח וכו') או קונספט. כך שייצוג האותיות הסיניות היא מערכת המייצגת משמעויות בדומה למערכת הדיבור. עדיין, אין זה סותר שיהיה גם ייצוג פונמי לכל אחת מהסימניות, כך שיש הקבלה בין שני המערכות של הסימנים (שפה כתובה) והפונמות (שפה מדוברת). גם בשפות בהם סימני הכתב מייצגים פונמות ניתן לומר שלאחר רכישת ניסיון, לגבי קורא מיומן, הקריאה מקבלת אוטונומיה, בכך שהסימנים הגרפיים הופכים כמעט (או לחלוטין) ייצוגים ישירים למשמעות. במצב שכזה יחידות השפה לגבי הקורא הן מילים ולא אותיות - התפיסה היא של מילה שלמה כסימן מייצג משמעות.

2. תפיסת יחידות של שפה

יש תפיסה של יחידות גרפיות שונות ליכולות קריאה שונות. הדבר דומה לתפיסה של שפה מדוברת - אין תפיסה של פונמות אלא של מילים כיחידות של שפה (למילה יש משמעות מובחנת ומובדלת, לעומת פונמה, לה אין משמעות מובחנת ומובדלת מלבד גוון הקול). יש כאן תלות בניסיון קריאה, אם יש הכרות רבה עם צירוף גרפי מסוים - מילה או משפט, תהיה תפיסה של צירוף זה כיחידה שפתית (מילולית, וורבלית) אחת.

נתאר תגובות ראשוניות אפשריות לשפה כתובה (לפני תהליך הפענוח):

= ההבחנה / ההכרה 'זהו כתב' / 'זהו איור גרפי מובן' (בעלי משמעות).

= ההבחנה 'אלו אותיות' / 'אלו אותיות מובנות'.

= ההבחנה 'אלו מילים' / 'אלו מילים מובנות'.

= ההכרה 'זוהי שפה ידועה'

ברגע שעולה ההכרה כדוגמת ההבחנות האלו או דומה להן, תיווצר עירות למרחב הראייה, אובייקט התודעה יהיה הכתב, ויתחיל תהליך עיבוד לפענוח והבנת השפה.

א בניית משמעות - פענוח השפה.

פענוח השפה מתחיל בהבחנה שהקלט הויזואלי או השמיעתי הוא אלמנט של שפה. הכוונה של השומע או הקורא כמפענח היא להבין את האינפורמציה הנמסרת, כלומר, את המשמעות. המילים הן לא המשמעות - הן לא האינפורמציה הנמסרת. המילים הן מה ש'נושא' את המשמעות, מעביר אותה מהדובר לשומע או מהכותב לקורא.

הנטייה הבסיסית היא חיפוש של משמעות - מתוך שלל הגירויים החושיים והמנטליים האדם מתמקד במה שמשמעותי לגביו (שיש בו משמעות לגביו). אלו היחסים של האדם עם 'מה שיש' בכלל.

אנו יכולים להבחין בין התגובה של מבט חטוף לעבר עץ, שמיים או בית ובין מבט בשלט עליו כתובה המילה 'מכירת חיסול, הכל בחצי מחיר'. במקרה של העץ, יש תפיסה ויזואלית של צורה וצבע, אז באה ההבחנה 'זהו עץ', אנו מתבוננים בתנועה של העץ, בוחנים את חלקיו, מכאן והלאה יכולות לעלות מחשבות רבות ושונות הקשורות בעץ הנצפה וכאלו שאינן קשורות בעץ הנצפה. לעומת זאת, כאשר אנו מביטים בשלט, מייד לאחר התפיסה הויזואלית של צורה וצבע, וההבחנה, באופן כזה או אחר, שיש זוהי שפה, תעלה מחשבה מילולית - 'מכירת חיסול, הכל בחצי מחיר', מכאן והלאה בדומה למקרה העץ יכולות לעלות מחשבות שונות הקשורות או שאינן קשורות במחשבה זו. ההבדל הוא שבמקרה השלט נוצר תהליך פענוח שבסופו המשפט נקרא - נוצרה 'משמעות'.

ב אוטומטיות התפיסה של שפה

התהליך שתואר נכון במקרה שההתניות המקדימות מאפשרות לו לקרות. מתחייב שהאדם יודע לקרוא, כלומר, מכיר את הסימנים של הכתב, ומבין את המשמעות של המילים - יודע מה המילים מייצגות. לאדם שאינו יודע את השפה יראו האותיות כסימנים גרפים בלבד והתגובה לא תהיה המחשבה 'מכירת חיסול, הכל בחצי מחיר' למרות שעדיין קיימת אפשרות שתעלה ההבחנה 'זהו כתב' או 'זוהי שפה שאני לא מכיר'. כלומר תהליך הפענוח יפסק בשלב מסוים או ימשיך באופן שונה. אם כך, הידע מתנה את התהליך - בהתאם לידע של הקורא תעלה התגובה. תהליך זה הנו אוטומטי - הלימוד של השפה, התרגול והניסיון הרב שהצטבר יצרו מבנה ידע המתנה את תגובות האדם לשדה הויזואלי. באופן דומה נוכל לומר שמבנה הידע מתנה את תגובות האדם לשדה השמיעתי.

3. השפה כמערכת אוטונומית

במשך הזמן האדם רוכש מיומנות מילולית - כמפענח וכדובר. מיומנות זו יוצרת יחסים חדשים עם השפה, נוסף על כך שהשפה מתפקדת כמכשיר לתקשורת בין אישית היא מקבלת מעמד אוטונומי משל עצמה. אם עד כה המילה הייתה תאור פונמי או גרפי לתיאור אובייקט במציאות (משמעות) או קונספט, עתה בנוסף, יש יחס למילה כאובייקט שמיעתי, גרפי, או כקונספט בתוך מערכת כללים. כך נוצרים יחסים דואליים בין האדם למערכת השפתית, מצד אחד מערכת משמעויות ומצד שני מניפולציות על המערכת ויצירת איברים חדשים בה.

אין כאן הכוונה ליצירת מילים חדשות בשפה (כמערכת משמעויות) - כדוגמה, כאשר המציאו את הרדיו, טבעו מילה חדשה המתארת אובייקט במציאות. בדומה לכך גם המילה 'טלויזיה' (Tele-vision) שהיא אמנם צירוף של שני מילים אך היא מייצגת אובייקט בעולם. זהו תהליך טבעי כאשר יש צורך לתאר אובייקט שלא היה קיים עד כה ולכן ממציאים מילה שתייצג אותו, לעומת זאת ביחסים עם השפה כמערכת אוטונומית מתקבלים תוצרים מעין אלו:

* תפיסה של מערכת חוקים לגבי מילים, היחס ביניהן והמבנה של משפטים (תחביר). יחסים אלו מדברים 'על השפה', עוסקים 'בשפה' ובמרכיביה. זהו חלק מחקר שפה באופן תיאורטי שאין הוא דרוש לשימוש בשפה לתקשורת בין אישית. עובדה היא שדוברים שאינם יודעים חוקי לשון ודקדוק מתפקדים כדוברים וכמפענחים ללא קושי.

* שימוש במילים המתארות אובייקט אחד לתיאור אובייקט אחר (דימויים). שימוש בשפה לתיאור מצב דומה תוך כדי השוואה. כדוגמה, 'אני חושב שאני עובד קשה' ו - 'אני חושב שחמור עובד קשה' מכאן אני יוצר את המשפט - 'אני עובד כמו חמור'.

* שימוש במילים המתארות אובייקטים או קונספטים ליצירת קונספטים (מטאפורות). במקרה זה יש שימוש במאפיין או מאפיינים מסוימים של האובייקט המיוצג ע"י המילה. המאפיינים יכולים להיות תגובה לאובייקט, יחס רגשי אליו, דימויי וכו'. הקונספט מיוצג במילה זהה לזו שמייצגת אובייקט בעולם. לדוגמה המילה 'לב', ישנו האיבר המזרים דם אשר פועם בחזה כל אדם חי - 'גודלו של לב אדם הוא כגודל כף יד קמוצה'. וישנו הקונספט 'לב' המייצג את המרכז המנטלי ה'חיובי' של האדם, בקונספט זה מקובצים הרגשות והכוונות החיוביים, הטובים והמועילים - 'הלב של אמא גדול, היא אוהבת את כל ילדיה'.

* יש להבדיל תוצרים אלו מ'אנאלוגיה' בה יש השוואה בין אובייקטים במציאות.

תוצרים מילוליים אלו יוצרים אמביוולנטיות במילים. משמעויות נוספות למילים המייצגות אובייקטים בעולם. מכאן נגררות בעיות בתקשורת - בלבול, חוסר בהירות, אין ידע משותף ברור לשני דוברים.

תוצרים אלו תלויים גם גורמים תרבותיים - חברתיים.

4. הרכבת משמעות

א מילים

בשפה נמצא צירופי פונמות או צירופי אותיות הנקראות מילים. לפונמות או לאותיות אין משמעות מהבחינה שהן לא חלק מהאינפורמציה הנמסרת אותה יש לפענח. לכן, כוונת השומע או הקורא היא לזהות מילים כיחידות הבסיסיות (בשפה הסינית לדוגמה, אין את שלב הרכבת המילה מאותיות כיוון שיש שימוש בסימניות המהוות מילים). זיהוי המילה מתוך שלל הגירויים מעלה את ההבחנה ש'זוהי מילה', וכתגובה עולה ייצוג המילה.

ב דימויים ((images

* להבדיל מדימויים בשפה כמערכת אוטונומית שנידונו קודם.

אנו נוטים לחשוב שמילה המתארת אובייקט ויזואלי אמורה להעלות ייצוג ויזואלי, מילה המתארת אובייקט שמיעתי אמורה להעלות ייצוג שמיעתי, וכך הלאה, אך היחסים של האדם עם השפה (ועם העולם) בדרך כלל סבוכים יותר ולכן אין המצב פשוט כל כך. לאדם יש רגש כלפי אובייקטים בעולם (משיכה, דחייה או שוויון נפש), באופן זה הוא מתייחס אל הסביבה. כמו כן ישנו הידע - הניסיון, הזיכרון, החוויה, 'מה שהוא מכיר'. יש נטייה ברורה ליצור 'דימויים' (images) של האובייקטים הנקלטים, הדימויים כוללות את המטען הרגשי יחד עם החושי. בדומה, האדם בונה 'דימוי' של עצמו, וכך היחסים שלו עם העולם הם בין הדימוי של עצמו לדימוים האחרים.

כאשר ישמע אדם שמכיר ויודע מהו 'סוס' - כלומר ראה, שמע והיה בקרבת סוס, יכולים לעלות בו ייצוגים כדוגמת אלו: ייצוג ויזואלי קונקרטי של 'סוס' (דמות של סוס שראה או לחילופין תמונה / ציור של סוס), יחס רגשי כלפי סוס קונקרטי, ייצוג חושי או מנטלי (ויזואלי, שמיעתי, ריח, טעם, תחושה, מחשבה) שהיה לו קשר לניסיון עם סוס קונקרטי, או, ייצוג של קונספט הקשור ב'סוס' ו/או יחס רגשי אליו, מכאן והלאה תיווצר שרשרת תגובות לייצוגים אלו בהתאם למבנה הידע, הדימויים וההתניות של האדם.

במקרה אחר, אדם שני שלא ראה סוס בחייו, לא ראה, לא שמע ולא היה בקרבת סוס. אחד מן השניים, או שהוא לא יכיר כלל את המילה ולא תהיה תגובה של משמעות, או שיכיר את המילה כך שהתגובה תבוא על פי הידע החלקי שיש לו על 'סוס' או הדימוי שלו של 'סוס'.

בין שני מקרים אלו נמצא מגוון של מקרים בהם יש לאנשים שונים ידע שונה לגבי אובייקטים בעולם (המיוצגים במילים) ואשר לגביהם נבנו דימויים שונים. התפיסה לגביהם יכולה להיות קונספטואלית בלבד, ללא כל ניסיון חווייתי חושי. הדימויים משתנים כתגובה לניסיון - לתפיסה, כמו כן, נוצרים דימויים חדשים, ודימויים ישנים דועכים ונעלמים. כך נוכל לומר, שה'משמעות' לגבי מילה היא היחס של האדם כלפי הייצוג שלה - באם הוא חושי קונקרטי או באם הוא דימויי שהוא בנה.

ג תפיסה של יחידה מילולית כבעלת משמעות

היחסים בפענוח מילה מתוך סימן פונמי או גרפי הם הדדיים במובן זה שהקולט מחפש משמעות בשפה (Something that make sense) כך שכל עוד הקולט לא מוצא משמעות בסימן פונמי או גרפי הוא לא מקבל אותו כמילה או כחלק משפה, כיוון שלגביו אין תועלת בסימן שכזה. לכן נגדיר יחידה מילולית כסימן המייצג משמעות, שיש לו איזשהו ייצוג לגבי הקולט.

ד הרכבת צירופי מילים

שמיעה או קריאה כוללות בדרך כלל יותר ממילה אחת, רצף של מספר מילים אשר יחד מעבירים משמעות מורכבת. רצף של מילים יכול להיות גם צירוף של שתי מילים או משפט.

ניקח את הצירוף 'כלב גדול'. המילה 'כלב' מייצגת אובייקט בעולם הנתפס בראייה (גם בשאר החושים, אך במקרה זה הויזואל דומיננטי). המילה 'גדול' מייצגת קונספט של יחס של מימדי (בד"כ במרחב הויזואלי). התגובה לכל אחת מהמילים בנפרד תהיה שונה מהצירוף של שניהם. לדוגמה, התגובה למילה 'כלב' יכולה להיות ייצוג ויזואלי של הכלב החי בביתו של הקולט עצמו. התגובה לצירוף 'כלב גדול' תהיה ייצוג ויזואלי של כלב אחר (סביר מאוד במקרה שהכלב של הקולט קטן), כלומר יש כאן ייצוג ויזואלי שונה לגמרי מבחינה איכותית, זהו לא שינוי בתכונה אחת - הייצוג הויזואלי הקודם של הכלב לא 'גדל' או 'נמתח' כתגובה למילה 'גדול' אלא נוצר ייצוג חדש של 'כלב אחר'. כך, התגובה לצירוף משמעויות אינו הסכום שלהם או בהכרח מניפולציה של ייצוג אחד על השני, אלא ייצוג חדש אשר יכול להיות מנותק מקשר ישיר לאלו המרכיבים אותו.

דוגמה אחרת היא המילה 'אופניים', מילה המייצגת דבר מה בעולם. היא אינה מייצגת את הגלגלים, הצמיגים, הכידון, הפדלים, המעצורים, גלגלי השיניים, או כל חלק אחר אלא את המכלול שלהם למרות שהאופניים מורכבים מכל החלקים שתוארו. גם במקרה של מילים לא נוכל לומר שהמשמעות של צירוף מילים היא סכום המשמעויות של כל מילה בנפרד אלא שנוצר ייצוג של מכלול כלשהו.

הצירוף 'עיר קטנה' יכול להעלות אצל הקולט ייצוג חושי או דימוי של העיר בת - ים, הקטנה גם בשטח וגם בעלת תדמית של פרובינציה. ואילו הצירוף 'עיר גדולה' יכול להעלות ייצוג או דימוי של העיר 'תל - אביב', הגדולה גם בשטח וגם בעלת תדמית של עיר קוסמופוליטית. אלו שני ייצוגים שונים לגמרי, באם מראה של בת - ים לעומת מראה של תל - אביב, או הרגש כלפי כל אחד מהערים, ולכן כל התגובה תהיה שונה מבחינה איכותית. אם כך, ההכללה של בת - ים ותל - אביב כערים, היא תיאורטית (וכך גם המילה 'עיר' עצמה), תפיסה קונספטואלית, קבוצה של אובייקטים שונים תחת קונספט המיוצג במילה.

השימוש בהכללות הוא קונבנציה של שפה התורם רבות לתקשורת, ועדיין יש לראות את הגבולות שלו ככזה, כלומר, תפיסה קונספטואלית אינה מייצגת 'דבר' בעולם, ולכן, השלכת קונספט כממשות היא אשליה בלבד.

ה היחידה המילולית מתרחבת

אנו מוצאים מילה בתוך משפט, משפט בתוך פסקה, פסקה בתוך קטע. ממשמעות של מילה מתרחבים למשמעות של צירוף של שתי מילים, שלוש מילים, משפט, פסקה. משפט יכול להביע רעיון - להיות בעל ייצוג באותה מידה כמו צירוף של שתי מילים או מילה אחת. נוכל למצוא דמיון בין הרכבת משמעות של משפט מתוך אוסף מילים ובין הרכבת משמעות של פסקה מתוך אוסף משפטים ואולי אף באופן דומה לקטע שלם. עם זאת, יש להתחשב בגורמים אחרים כפי שכבר תיארנו - יש מגבלה ליכולת התפיסה של הקולט ומבחינת יכולת הרכבת כמות משמעויות רבות, יכולת אשר שונה ברמת המיומנות ממפענח אחד לאחר. וישנו הגורם של הזמן, בו נקלטים גירויים רבים אחרים - גירויים חושיים ומנטליים שאינם קשורים לשפה, ותגובות לגירויים אלו. כך שתהליך הרכבת המשמעות או המשמעויות בעייתי ומוגבל.

ו רצף הפענוח

קיימת בעיה מגבלה בסיסית של תפיסת הקולט - החוש המנטלי מסוגל לקלוט שדה מוגבל בכל רגע. השפה הנקלטת בראייה או שמיעה היא רצף של גירויים בזמן, כלומר, כאשר נקלט דיבור יש רצף לינארי של מילים - לדוגמה, אם אני שומע את המשפט 'תן לי את הספר בבקשה' הגירויים השמיעתיים (הפונמות) נקלטים כך: ten-li-et-ha-se-fer-be-va-ka-sha

ישנה תפיסה של הפונמות ולאחר מכן הבחנה שזוהי שפה (אם לא עלתה ההבחנה קודם לכן) מתחיל ניסיון פענוח, חלוקה ליחידות מילוליות בעלות משמעות. כלומר העיבוד אינו לינארי, הפענוח מתבצע על רצף פונמות על 'גוש' של צלילים ולא בדרך של פענוח מילה אחרי מילה אלא ניסיון לפענח 'משהו' בעל משמעות (לגבי הקולט). הפענוח משתנה בהתאם להתניות שונות היוצרות יחד את הקונטקסט הפנימי. לכן אין אפשרות לתאר או לנתח את תהליך פענוח השפה באופן מודולרי, ההתנהגות של הפענוח היא של 'לתפוס מה שאפשר' ולא ניתוח אנליטי של הצלילים. להבדיל, כאשר מתכנתים מחשב לפענח קול אדם, הדרך היחידה היא ניתוח דיגיטלי של צלילים, חלוקה לפונמות, מילים, משפטים וכו' אך האדם אינו מחשב, הוא מנסה למצוא ולפענח את המשמעויות ולכן התהליך כאן שונה לחלוטין.

אם כך, כאשר בפענוח מורכבים שני יחידות מילוליות הן הופכות ליחידה מילולית אחת אם יש להן התאמה קוהרנטית, הכוונה היא שהן מקבלות ייצוג אחד המתאים לצירוף שלהן. לאחר ההרכבה אין צורך במשמעויות הקודמות ולכן הפענוח 'נוטש' אותן וממשיך הלאה ברצף. אין צורך לשמור את המשמעויות הקודמות בתוך הקונטקסט (פנימי) הקוהרנטי אם אין להן תרומה באופן כלשהו. בדומה לאדם שבונה רפסודה כדי לחצות נהר, כאשר הוא מגיע לגדה השניה אין לו צורך לסחוב את הרפסודה על גבו ולכן הוא ינטוש אותה. אחד הסימנים לנטישה זו היא חוסר היכולת של דובר או שומע לזכור את המילים ששמע או שאמר אפילו רגע לאחר מכן. מה שנזכר הם התוצרים של תהליך הפענוח.

אם יש משמעויות שאינן מתיישבות אם הקונטקסט הנצבר מרצף הפענוח נוצרת בעיה - קונפליקט, ולכן ייצוגים שאין תהליך הפענוח מצליח להרכיב אל תוך הקונטקסט נשמרים כפי שהם. כמו כן, ישנם סיבות אחרות לשמור על ייצוגים למרות שהם מורכבים אל תוך המשמעות הנצברת (הקונטקסט המילולי של הקולט) - לדוגמה, תגובה רגשית (משיכה, דחייה) אל הייצוג, או ייצור שרשרת תגובות של ייצוגים (אסוציאציות) לייצוג מרצף הפענוח.

לסיכום, בניית המשמעות היא תהליך של הרכבת ייצוגים (חושיים / מנטליים, קונספטים ודימויים - images) של יחידות מילוליות דינמיות - משתנות. התהליך הזה מאוד מורכב, בו הייצוגים והתגובות המילוליות (הקונטקסט המילולי) מהווים חלק מקונטקסט רחב של קליטה חושית ומנטלית לא מילולית. התוצר לתהליך זה הוא בדיוק אותם תגובות ושינויים בקונטקסט המילולי והלא - מילולי. הקונספטואליזציה של התוצר, היא הדבר המכונה בדרך כלל 'משמעות', והיא חלק נפרד ולא הכרחי. יצירת קונספט מתוך התוצר של תהליך הפענוח (קונספטואליזציה) היא פעולה (action) ובדומה ליכולת שונה של תיאור (כמו בדוגמת העץ, שאפשר לתאר במשפט או בספר ובאופנים שונים), כך גם יכולים להיווצר קונספטים שונים במקרים שונים (כמו דימויים, images, בקונטקסט לא מילולי), לאדם אחד ובטח בהשוואה בין שני אנשים שונים, וכרגיל בהתאם להתניות המסוימות.

5. קונספטואליזציה

* לא נכנס לנושא זה כיוון שהוא תהליך נפרד אך נסביר אותו בקווים כלליים.

תהליך הקונספטואליזציה אינו הכרחי, התפיסה ביום יום לא מחייבת אותנו ליצור קונספט לכל מה שנתפס. בדרך כלל נעשה תהליך הקונספטואליזציה כאשר יש דרישה לכך, כתגובה לאתגר. לדוגמה, אם שואלים אותי 'מה דעתך על... ' - כדי להשיב, עלי לייצר קונספט של 'מה על פי דעתי אני חושב על... ' (יש סיכוי שאטעה לגבי דעתי!). דוגמה אחרת היא מבחן בבית ספר, כאשר שואלים את הנבחן מה הוא יודע על נושא מסוים, נוצר אתגר ועליו לנסח את ידיעותיו בנושא זה לידי שפה מילולית. דוגמה פשוטה יותר היא 'ספר מה קרה לך היום' - על המשיב לסקור את האירועים מזיכרונו ולנסח תיאור מילולי, תיאור זה יהיה על פי הבנתו באותו רגע וסביר שישתנה בהתאם לקונטקסט ולנסיבות.

כאשר אין אתגר, אין צורך לבצע קונספטואליזציה, כך שיש ייצוגים לא מילוליים ולצדם ייצוגים מילוליים.

* מעניין לראות שכמות הייצוגים המילוליים לעומת הלא - מילוליים משתנה מאדם לאדם. ישנם אנשים שלא הושפעו משפה באופן משמעותי ולכן היחסים שלהם עם השפה מועטים, כך שרוב מבנה הידע שלהם הוא ייצוגים חושיים ומנטליים (לא מילוליים). לעומתם, נמצא אנשים שחלק גדול ממבנה הידע שלהם מורכב מייצוגים מילוליים (מילים, קונספטים, דימויים), אנשים אלו הושפעו מגירויים שפתיים רבים ונותנים לכך חשיבות רבה. כאשר חלק גדול ממבנה הידע וההתניות הוא מילולי - קונספטואלי, האדם רואה את העולם דרך פריזמה של קונספטים ודימויים, ונוצר ניתוק מהעולם.

IV. רב - משמעות

* דו משמעות או רב משמעות - נתייחס לשני המונחים באופן זהה כיוון שבתהליך זה יש השוואה בין אובייקטים, והשוואה נעשית תמיד בין שניים.

A. מהי רב - משמעות

1. תפיסה ופענוח

ניקח את המצב בו אדם מביט ויש עץ במרחב הויזואלי. במקרה בו הוא תופס 'עץ' כאובייקט, נוצרת מייד תגובה פיזית ומנטלית היכולה לכלול רגש ו/או ההבחנה 'זהו עץ' ו/או העירות לתפיסה ו/או מעבר של התודעה לעץ כאובייקט תודעה.

בין התגובות האפשריות מצאנו את התגובה המילולית - המחשבה 'עץ' (כמילה). כלומר יש תגובות מילוליות גם לתפיסות חושיות שאין להן קשר עם השפה כיוון שהאדם מותנה בידע לגבי העולם ובתפיסה של עץ נכבלה המחשבה המילולית 'עץ'. כמו כן, לחילופין נוכל למצוא מחשבות כמו 'ענפים' 'עלים' 'פרחים' 'פירות' שיעלו בתגובה לתפיסת אובייקטים שונים אשר הם חלק מהעץ. התפיסה הויזואלית במקרה זה ברורה במידה כזו שאין לאובייקטים ייצוגים לא ברורים או ייצוגים אמביוולנטיים - עץ הוא הדבר ה'זה' שאני מביט בו, עלים הם הדבר ה'זה' שאני מביט בו וכו'

ניקח לדוגמה אדם ההולך ביער ולפתע רואה נחש, בתגובה הוא קופא על מקומו ומביט בנחש בבהלה תוך שהוא חושב מה לעשות. לאחר רגע הוא מבחין שאין זה נחש אלא ענף עץ מפותל, הוא מוודא זאת כשהוא בועט לעברו ומאחר שאין תזוזה, הוא נרגע וממשיך בדרכו.

הנה תאור סכמתי למה שקרה: תפיסה של אובייקט ויזואלי (צורה וצבע) זוהתה כמראה של נחש על פי זיכרון, אם לא היה הידע כיצד נראה נחש לא היה עולה זיהוי זה כלל. התגובה הבאה של הבהלה אף היא מותנה על פי זיכרון, הידע שנחש הוא חיה מסוכנת, כלומר עולה פחד מפני משהו, במקרה זה הפחד הוא מהכאב שיווצר אם הנחש ינשוך את האדם. התגובה לפחד זה היא עצירה של הגוף - להימנע מלהתקרב לסכנה, מקור הפחד. אחר כך מתחיל חיפוש של פתרון לאתגר - לבעיה איך להפסיק את הפחד, איך לצאת מסכנה. בכל זמן זה התפיסה הויזואלית ממשיכה למרות שההתמקדות היא בחשיבה מנטלית. לפתע עולה ההבחנה 'זהו ענף מפותל' (על פי ידע והתניות בדומה לזיהוי הראשון). כעת עולה השאלה: 'האם מה שנראה הוא ענף עץ מפותל או נחש? '. האדם בודק אם ההבחנה שזהו ענף עץ נכונה על - ידי פעולה (בועט לעבר האובייקט). כאשר מתברר שזהו ענף כיוון שהידע מורה שבענף מפותל אין סכנה, הפחד נעלם והאיש מרגיש הקלה וממשיך בדרכו.

מקרה זה מתאר טעות בזיהוי ויזואלי, בדומה לכך נוכל למצוא טעויות בזיהוי שמיעה, טעם, ריח או תחושה. התופס מפענח את הגירוי כדבר אחד בעוד הוא דבר אחר - כל עוד הוא לא גילה את טעותו זוהי המציאות לגביו. התפיסה מוגבלת ומותנה וכך גוררת טעויות בשלב הפענוח. כאשר עולה הבחנה נוספת לגבי אובייקט זהה ('נחש' / 'ענף מפותל') עולה השאלה: האם 'נחש' או 'ענף מפותל'? יש כאן אתגר (שאין לו קשר למערכת המילולית), במקרה זה האתגר נענה ע"י הבדיקה שהיא פעולה - הבעיטה, ממנה נצפו שתי תגובות אפשרויות - תנועה של האובייקט ומכאן 'נחש' או אי - תנועה של האובייקט ומכאן 'ענף'. כך האתגר נפתר, והתגובה לידע החדש עלתה בהתאם.

בשדה הויזואלי או השמיעתי, יכולים לעלות בעיות דומות לגבי שפה מילולית ויזואלית או שמיעתית. פענוח לא נכון של פונמות - לדוגמה, את צירוף הפונמות 'ten-li-she-kel' יבין השומע 'en-li-se-chel'. דוגמה לפענוח לא נכון של כתב (בדר"כ נפוץ יותר בכתב יד, או בעמוד צפוף במילים) - את המשפט הכתוב 'גמד אחד אכל עכבר אתמול בלילה' יבין הקורא 'גמד אחר אכל עכב אתמול בלילה'. טעויות מסוג זה נוצרות מתפיסה חושית ופענוח לא נכונים ואינן נחשבות דו משמעות מילולית.
מרגיש הרגשה עצמאות גבולות השכל תמונות מה זו אהבה פתרון חלום שוויון נפש הנאה סובל מדימוי עצמי אינפורמציה אינטואיטיבי בודהיזם קונפליקט קונפליקטים
כמה אנשים הגיעו? כמה אנשים סיימו? שיחת חולין של תלמיד חכם, שיחת היפוכים, שיחה על שום דבר, לפתח שיחה, דיבייטינג, קושיות על מורה רוחני, קושיות על אליעד כהן, השכל של אליעד כהן - חלק 1
כמה אנשים הגיעו? כמה אנשים סיימו? שיחת חולין של תלמיד חכם, שיחת היפוכים, שיחה על שום דבר, לפתח שיחה, דיבייטינג, קושיות על מורה רוחני, קושיות על אליעד כהן, השכל של אליעד כהן - חלק 1
...כמה אנשים סיימו? שיחת חולין של תלמיד חכם, שיחת היפוכים, שיחה על שום דבר, לפתח שיחה, דיבייטינג, קושיות על מורה רוחני, קושיות על אליעד כהן, השכל של אליעד כהן - חלק 1 מה המשמעות של שיחת חולין לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר את החשיבות והעומק שקיימים דווקא בשיחות חולין, שנראות לכאורה חסרות תכלית. הוא מתייחס לכך שלפעמים בשיחות שבהן מדברים לכאורה על שום דבר, אפשר למצוא הרבה מאוד חוכמה וערך, במיוחד כשמדובר בשיחה עם תלמיד חכם. אליעד נותן כדוגמה את הסיפור של רבי נחמן מברסלב, שמסופר עליו שהיה משוחח בשבת על...
גיוס עובדים, איך לדעת אם העובד מתאים לתפקיד? איך לבדוק התאמה לתפקיד? איך לראיין עובד? ניתוח אופי של מרואיין, איך לנהל ראיון עבודה? מה לשאול בראיון עבודה? איך לבדוק עובדים? האם מישהו מתאים לתפקיד? משאבי אנוש, כוח אדם, לגייס עובדים
גיוס עובדים, איך לדעת אם העובד מתאים לתפקיד? איך לבדוק התאמה לתפקיד? איך לראיין עובד? ניתוח אופי של מרואיין, איך לנהל ראיון עבודה? מה לשאול בראיון עבודה? איך לבדוק עובדים? האם מישהו מתאים לתפקיד? משאבי אנוש, כוח אדם, לגייס עובדים
...עובדים, איך לדעת אם העובד מתאים לתפקיד? איך לבדוק התאמה לתפקיד? איך לראיין עובד? ניתוח אופי של מרואיין, איך לנהל ראיון עבודה? מה לשאול בראיון עבודה? איך לבדוק עובדים? האם מישהו מתאים לתפקיד? משאבי אנוש, כוח אדם, לגייס עובדים איך לדעת אם מועמד מתאים לתפקיד? כאשר מגייסים עובדים חדשים, השאלה המרכזית שעולה היא כיצד לדעת אם המועמד אכן מתאים לתפקיד. אליעד כהן מסביר שאחת הדרכים החשובות ביותר להבין זאת היא לבדוק כיצד המועמד מתנהג במהלך ראיון העבודה - ובמיוחד, האם הוא ממהר למכור את עצמו לפני שהבין לעומק...
אנורקסיה, הפרעת אכילה, הפרעת התנהגות, בעיות אכילה, ירידה במשקל
אנורקסיה, הפרעת אכילה, הפרעת התנהגות, בעיות אכילה, ירידה במשקל
...התנהגות, בעיות אכילה, ירידה במשקל כיצד מטפלים באנורקסיה ובהפרעות אכילה באופן יעיל? הטיפול באנורקסיה ובהפרעות אכילה אחרות דורש בראש ובראשונה הבנה עמוקה של ההיגיון והאמונות הפנימיות של האדם הסובל מההפרעה. אליעד כהן מדגיש כי המפתח המרכזי לטיפול הוא בירור יסודי של הסיבות והגורמים שמונעים מהמטופל לאכול. לא מדובר בכפייה או בשכנוע חיצוני בלבד, אלא בניתוח עמוק ומפורט של כל האמונות, הפחדים והמחויבים הפנימיים של האדם. מדוע אנורקסיה מתפתחת וכיצד לזהות את הסיבות לה? על מנת לטפל באנורקסיה, יש להבין מהיכן היא...
גאון או משוגע, למה חכם אמיתי חייב להיראות כמו משוגע? למה גאון חייב להיראות כמו משוגע? איך לבחור מנטור? איך לבחור יועץ? קושיות על חכם אמיתי, חכם או טיפש, למה חכם חייב להיראות כמו טיפש? קושיות על הצדיק, ביקורת על אליעד כהן
גאון או משוגע, למה חכם אמיתי חייב להיראות כמו משוגע? למה גאון חייב להיראות כמו משוגע? איך לבחור מנטור? איך לבחור יועץ? קושיות על חכם אמיתי, חכם או טיפש, למה חכם חייב להיראות כמו טיפש? קושיות על הצדיק, ביקורת על אליעד כהן
...למה חכם אמיתי חייב להיראות כמו משוגע? למה גאון חייב להיראות כמו משוגע? איך לבחור מנטור? איך לבחור יועץ? קושיות על חכם אמיתי, חכם או טיפש, למה חכם חייב להיראות כמו טיפש? קושיות על הצדיק, ביקורת על אליעד כהן מדוע חכם אמיתי עלול להיראות משוגע? הנושא המרכזי בהרצאה זו עוסק בקשר שבין חוכמה לטירוף. אליעד כהן מסביר כי חכם אמיתי חייב לעיתים להיראות משוגע בעיני אחרים. הוא טוען כי כאשר אדם לומד ממישהו חכם, לא תמיד הדברים שהוא אומר יהיו הגיוניים ומובנים לו באופן מלא. במצבים כאלה, יכול להיות שהחכם באמת חושב...
שעמום, לא משנה שמשנה, משנה או לא משנה, אחדות שקרית, נפרדות מתוך אחדות
שעמום, לא משנה שמשנה, משנה או לא משנה, אחדות שקרית, נפרדות מתוך אחדות
...שקרית, נפרדות מתוך אחדות מה גורם לאדם להשתעמם ולחשוב שהכל לא משנה? אליעד מסביר שאנשים רבים חווים תחושת שעמום ומגיעים למסקנה ששום דבר לא משנה, אבל בדרך כלל מדובר באשליה או במנגנון הגנה. לדבריו, אדם אומר לעצמו שהכל לא משנה כי הוא מפחד להתמודד עם המציאות. הוא מנסה להימנע מאכזבות, מכישלון או מכאב, ולכן בוחר בפרספקטיבה שהכל לא משנה. לדוגמה, אדם שמפחד להיכשל במערכת יחסים, בלימודים או בעבודה יגיד לעצמו זה לא משנה, וכך הוא מרגיש מוגן מהכאב שעלול להיגרם לו מהכישלון. בעצם, הוא מסתתר מאחורי תפיסת עולם של א...
מוטיבציה - מהי *מחלת* המוטיבציה והאושר שבחוסר המוטיבציה?
מוטיבציה - מהי *מחלת* המוטיבציה והאושר שבחוסר המוטיבציה?
...המוטיבציה? מה גורם לחוסר מוטיבציה בחיים ואיך מתמודדים איתו? אנשים רבים מתמודדים עם מצב שבו הם חשים חוסר מוטיבציה, תחושת ייאוש, תסכול ואיבוד שמחת חיים. חלקם לא הרגישו מעולם מוטיבציה, בעוד אחרים היו בעבר מלאים במוטיבציה וחדווה, אך לפתע איבדו אותה. אליעד כהן מסביר כי אנשים בדרך כלל לא מחפשים מוטיבציה לשם המוטיבציה עצמה, אלא משום שהם חושבים שעליהם לעבוד כמו חמורים. הם הולכים לפסיכולוגים שייתנו להם דרכים לחזור ולעבוד, אך למעשה, התכלית האמיתית איננה המוטיבציה לעבודה, אלא הרצון לחוש תחושה של סיפוק ושלמות...
לרצות את מה שקורה, חוק השתוות הצורה, איך להיצמד לאמת? איך לדייק בדיבור? רצון אין סוף, השתוות עם המציאות, אחדות עם המציאות, לרצות את המציאות, לרצות את הכל
לרצות את מה שקורה, חוק השתוות הצורה, איך להיצמד לאמת? איך לדייק בדיבור? רצון אין סוף, השתוות עם המציאות, אחדות עם המציאות, לרצות את המציאות, לרצות את הכל
...השתוות הצורה, איך להיצמד לאמת? איך לדייק בדיבור? רצון אין סוף, השתוות עם המציאות, אחדות עם המציאות, לרצות את המציאות, לרצות את הכל מה זה אומר לרצות את מה שקורה? הנושא המרכזי של ההרצאה של אליעד כהן הוא כיצד להגיע למצב שבו האדם רוצה את המציאות כפי שהיא, כלומר, לרצות את כל מה שקורה. אליעד מדגיש כי זה לא רק להסתדר עם המציאות או לקבל אותה, אלא ממש לרצות אותה כפי שהיא, ללא שום תנאי או הסתייגות. הוא מבהיר שאם אדם רוצה דבר מסוים שלא קיים במציאות, הוא נמצא במאבק פנימי מול המציאות, ולכן כדי להגיע לאחדות מלאה...
להסתפק במועט / שמח בחלקו - מה טוב / רע בהסתפקות במועט? ומה הטוב ביותר?
...רע בהסתפקות במועט? ומה הטוב ביותר? מצד אחד, להסתפק במועט ולשמוח בחלקך זה טוב. ברגע שהאדם מסתפק במועט, הוא חוסך מעצמו מאמץ מיותר, בעיות מיותרות, וקשיים שונים להשיג את מה שהוא לא באמת צריך. מהצד השני, הסתפקות במועט לא מאפשרת לאדם להתקדם לשום מקום. כל העולם כולו מתפתח, רק בזכות זה שבני האדם לא מסתפקים במועט. אם כל הכוחות השונים שיש ביקום היו מסתפקים במועט, לא היו מתרחשים שום שינויים בעולם. לדוגמה: מים דרכם לכבות את האש. אם המים היו מסתפקים במועט, הם לא היו משתלטים על האש, ולא היו מכבים אותה. כיוב לגבי...
להיות מטפל, האם כדאי להיות מטפל? האם כדאי לטפל באחרים? יתרונות וחסרונות בעבודה כמטפל, יתרונות וחסרונות בעבודה כמאמן אישי, האם כדאי להיות מאמן אישי? האם כדאי לעזור לאנשים? עבודה סוציאלית, הזדהות של מטפל רגשי
להיות מטפל, האם כדאי להיות מטפל? האם כדאי לטפל באחרים? יתרונות וחסרונות בעבודה כמטפל, יתרונות וחסרונות בעבודה כמאמן אישי, האם כדאי להיות מאמן אישי? האם כדאי לעזור לאנשים? עבודה סוציאלית, הזדהות של מטפל רגשי
...יתרונות וחסרונות בעבודה כמטפל, יתרונות וחסרונות בעבודה כמאמן אישי, האם כדאי להיות מאמן אישי? האם כדאי לעזור לאנשים? עבודה סוציאלית, הזדהות של מטפל רגשי האם כדאי להיות מטפל או מאמן אישי? בעיסוק כמטפל או מאמן אישי, ישנם יתרונות וחסרונות רבים שמומלץ להבין היטב לפני שמחליטים לעסוק במקצוע זה. אליעד כהן מציין מספר יתרונות גדולים, לצד חסרונות שיכולים להופיע כאשר עוסקים בעזרה לאחרים. מה היתרון הגדול בלהיות מטפל או מאמן אישי? היתרון המרכזי בעיסוק כמאמן אישי או מטפל הוא בכך שכשאתה עוזר לאחרים, אתה בע
למה האדם סובל ואיך הרצון יוצר את הסבל? מה המשמעות של שינוי זהות והקשר שלו לסבל? מהי "חוויית החלום" ואיך מחזיקים אותה? איך מפתחים את השכל בחיי היום - יום? כיצד שכל מפותח משפיע על הרגש? מה הכוונה ב"הכל כלום" ואיך לחיות לפיה? איך הספר "להיות אלוהים" תורם לפיתוח השכל? איך להתאמן בפועל על פיתוח השכל?
...יוצר את הסבל? מה המשמעות של שינוי זהות והקשר שלו לסבל? מהי חוויית החלום ואיך מחזיקים אותה? איך מפתחים את השכל בחיי היום - יום? כיצד שכל מפותח משפיע על הרגש? מה הכוונה בהכל כלום ואיך לחיות לפיה? איך הספר להיות אלוהים תורם לפיתוח השכל? איך להתאמן בפועל על פיתוח השכל? למה האדם סובל ואיך הרצון יוצר את הסבל? אליעד כהן פותח את ההרצאה בהסבר יסודי ומעמיק על השורש של כל תחושת סבל. לדבריו, אדם יכול לסבול רק אם יש לו רצון שלא מתממש. כלומר, עצם הרצון הוא המקור לסבל, וכאשר אדם לא רוצה שום דבר, הוא גם לא יכול...
מודעות רוחנית - תובנות על החיים וחומר למחשבה - 9
...- 9 (מחויב ואפשרי) הכוונה שסיבה אחת לא מחייבת תוצאה ספציפית. בפועל זה אומר שאם רגש אחד גורם לך לסבל בזמן מסוים, אותו הרגע יכול לגרום לך לעונג בזמן אחר. זה אומר שאתה נוקט בפעולה מסוימת כדי להשיג תוצאה ספציפית אין הכרח להגיע לתוצאה המבוקשת כי הכל אפשרי - >וזה מחויב. כלומר זה שהשכל מתעסק בסטטיסטיקה והסתברות אין זה אומר שהמסקנות שהוא מסיק תהייה נכונות. יש שכל שיודע את זה ויש שכל שלא. שכל שלא יודע הוא מאמין בחוקיה הסיבה תוצאה והכל מחויב והופך את ההסתברות לאלוהים שלו ואז המסקנות שהוא מסיק בתהליך שיכלי...
הו'אופונופונו - הדרך הקלה והפשוטה ביותר לנקות את החיים
...לנקות את החיים הדרך הקלה והפשוטה ביותר לנקות את החיים ממחשבות שליליות ומאירועים שליליים בחייכם, הדרך להגיע ולרפא את מקור האמונות הלא מודעות המושכות אירועים שליליים לחייכם - דר גו ויטלה מיוצרי הסרט הסוד. הואופונופונו היא שיטת ריפוי שמשתמשות בה הקהונות, המרפאות ההוואיות ומקורה במסורת השבטית העתיקה של הוואי. הואופונופונו היא שיטת ריפוי רוחנית. אי אפשר להבין אותה דרך הראש, באינטלקט שלנו, כי היא יוצאת מתוך נקודת הנחה שאנחנו לא מורגלים בה, היא יוצאת מתוך תפישה רוחנית של החיים ומתוך אמונה באלוהות. המהות...
שיפוטיות, האשמה, חרטה וביקורת עצמית.
...פנימה אל תוכו, הוא מגלה את עצמו. הוא מגלה את הרגלי החשיבה שלו, אמונות ופחדים, אלו נקראים קליפות. ובכל השגה או הבנה חדשה, הוא מנסה לנער מעליו את אותן הקליפות שמטרידות אותו וגורמות לו להרגיש רע. להפסיק להתחרט. ואם כבר התחרטנו, אז אנחנו לא מתחרטים על זה. ניקח לדוגמה עניין השיפוטיות העצמית. אדם ישב וחשב עם עצמו והגיע למסקנה שהוא מחמיר עם עצמו יותר מידי וגורם לעצמו להרגיש חרטה ואשמה לשווא. ההיגיון אומר שאם הבנו שאין טעם שנמשיך לשפוט את עצמנו, להתחרט ולגרום לעצמנו לתחושה רעה, אין שום סיבה שנמשיך צורת...
אסטרולוגיה - ניתוח מפה אסטרולוגית של מדינת ישראל
...ישראל בסד משחר ילדותי ניסיתי להבין, כל - כך הרבה דברים לא מתאימים ואינם משתבצים, זה כמו חלקים של פזל שלא שייכים לתמונה. כאילו יש שני עולמות, התחושה הפנימית שאומרת מה שנכון, ואיך שצריך להיות, לעומתה המציאות, שסותרת הכל, וכל - כך שונה. בילדותי לא ידעתי להסביר מהו הדבר, אבל תמיד, תמיד חייתי בתחושה שאני - אנחנו מחליקים ומיפים את הכל מלמעלה, ושמתחת לפני השטח משהוא כל - כך שגוי, משהוא לא נכון, משהוא ממש דורש שינוי. ביום שנולדתי סבתי הכינה את מפת הלידה שלי, במשפחתי חיים ונושמים אסטרולוגיה מאז שאני זוכרת...
תובנות לחיים 16
...מבין? למה המקובלים כתבו בשפה קשה, לא מובנת, זרה? - התשובה בשאלה, מה השאלה? ? לא מבין - לא מבין זה טוב, כי אם הכל ברור אז מה השאלה ואם לא ברור, זה מחייב יגיעה, ששורשה כוונה, ששורשה רצון עז להבין. הרצון גדל, הכלי גדל. ההבנה איננה רלוונטית, ההשגה כן וגם לא אבל זה בפעם אחרת דברים אלו לא מובנים בשכל המוכר, אלא דרך תחושה השגה אור. ככל שיהיה ברור, בהיר ונהיר באמת, לא יהיה כבר צורך ברצון כוונה ויגיעה. אז לא ברור זה טוב, וגם ברור זה טוב. הכל טוב, סבלנות. כל עוד לא ברור, יש עבודה, והעבודה היא בכוונה ששורשה...
איך מפתחים יצירתיות ובשביל מה זה טוב?
...האם היא רק מגוון התהליכים המנטליים, המובילים את האדם לפתרונות, רעיונות, המשגה, צורות אמנותיות, תאוריות או תוצרים, שהינם מיוחדים או מקוריים, או שיש בה משהו נוסף, יצירתי, חריג, חדשני יותר? האם יצירתיות מסתכמת בגמישות מחשבתית, המובילה לרעיונות חדשים או לדרך חדשה ולהתמודדות עם סיטואציות קיימות, או שיש בה נגיעה גבוהה יותר, משהו מיסתורי, דבר נוסף, עלום מהעין? האם יצירתיות מושפעת רק ממגוון משתנים כמו - אינטליגנציה, תרבות, מסורת, אופי ומוסכמות חברתיות, או שהיא נבדלת יותר מכל אלה ביחד והינה מגע אלוהי פ
נשים - ברוך שלא עשני אישה
...שלא עשני אישה שוטרי מרחב דוד עיכבו הבוקר (18 / 11 / 09) לחקירה את נופרת פרנקל... שבמהלך תפילת ראש חודש ברחבת האתר התעטפה בטלית ואחזה בספר תורה ברחבה העליונה שבאתר [1]. ברוך אתה ה אלהינו מלך העולם, שלא עשני אשה אומר - קורא, ואולי בכנות גם מברך, יהודי המתפלל בתפילת השחרית, במסגרת ברכות השחר. על - מה חושב הקורא ברכה זו? איך מרגיש המתפלל המבטא פתיחת בוקר כזו? האם הוא מבטא בכך שמחת מילוי מצוות, שהרי אחד הנימוקים לאמירה זו הוא: שאין אשה חייבת בכל המצוות [2] ? מילוי מצוות בשמחה הוא דבר חשוב ביותר. אבל...
מאמן אישי - על האימון כשפה - שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי
...אישי - על האימון כשפה - שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי מאמן אישי: על האימון כשפה שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי המאמר הזה כמו רבים שנכתבו לפניו וייכתבו אחריו, הוא שיתוף מלא ואותנטי מחייו המקצועיים והאישיים של מאמן אישי. לאחרונה יצא לי להרהר ביתרון העצום ובחשיבות של לדעת מספר שפות. בדקתי עם עצמי כמה שפות אני יודע והגעתי לכמה מסקנות חשובות: אחת המסקנות הייתה שאני יודע שלוש שפות: עברית, אנגלית ואת השפה של מאמן אישי, שפת האימון. שפתו של מאמן אישי המסקנה השנייה שהגעתי אליה, הייתה ששפת האימון...
כעס עצמי - הכעס אכל אותי במשך שנים
...על מה, על אמא שלא אהבה אותי, על זה שאני לא מצליחה ללדת, על זה שלא מעריכים ולא מבינים אותי וחושבים שאני פריק. אז הסתובבתי לי כועסת ורוטנת בטוחה שלכולם יש משהו נגדי. השיא היה בסדנא שעברתי, המורה בקשה רשות לעבוד איתי, הרשיתי לה ודקה אחר כך מצאתי את עצמי שוברת את החדר, העפתי כיסאות, קרעתי ניירות, שאגתי וצרחתי עד שלא נותר לי קול, ואז ברחתי מהחדר מבושה. ואז באה המודעות: כעס הוא בעצם מסווה לדברים עמוקים יותר, הוא כמו כאב ראש, או פריצת דיסק, כעס הוא סמפטום לבעיות גדולות שאת מרגישה שאת עדיין לא מסוגלת לה...
דמיון מודרך - היפנוזה או חלום?
...היפנוזה או חלום? דמיון מודרך - היפנוזה או או סוג של חלום? דמיון מודרך היא סצינה בה המטפל גורם למטופל להיכנס אל עולם תת המודע שלו. על ידי סוג של פנייה לתת מהודע אחרי רגיעה ומדיטציה רגעית מגיע המטופל אל מקומות מאוד נסתרים בנפשו - שם נמצאות כל התשובות לבעיותיו. דמיון מודרך נקרא כך כיוון שזהו דמיון של המטופל בלבד אך עם הדרכה של המטפל. בחלום אנו מגיעים לעולמות אחרים ללא מגבלות כלל כאשר במציאות זו ישנם המון מסרים בכל מיני צורות וצבעים - כך גם בדמיון מודרך. אנחנו בעצם מדמיינים דמיונות שמגיעים מתוך תת המודע...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יכולות קריאה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יכולות קריאה, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יכולות קריאה, איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך לשתול מחשבות? איך לעשות יותר כסף? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעריך את עצמך? איך לנהל את הזמן? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור אהבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בזוגיות? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מי ברא את אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם באמת הכל לטובה? האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
שכנוע עקיף באיזה מקום להירגע? למה לא לקנות בהנחה? פחד מהזדקנות הנאצים אלוהות פחד אין סופי לא לפחד להודות רע להעריך את עצמך איך לאהוב את עצמי? לאהוב שעמום לאהוב בלי שום תנאים ראוי להיות מאושר תחושה של חוסר אושר שוויון זכויות בין המינים בדיקת התאמה זוגית ללקוח קשה להחליט קבלת החלטות בזוגיות להתמודד עם חרדת גירושין התמודדות עם התקפי זעם אצל ילדים מה טוב בלהיכשל? לגרום למישהו לא להרגיש שהוא כישלון איך לא לטעות בהכנסת עיזים במשא ומתן? לשכנע בצורה נכונה לגרום לילדים לאכול פירות פסיכולוג ילדים חדש בעולם הרוחניות איך להבין את התת מודע? מחלות נפש אצל ילדים לטפל במשוגע האקסית לגרום לאקסית להתאהב בך מחדש באמצעות השרירים כמה זמן מומלץ להתאמן? האם יש כמה אלוהים? למה אלוהים ברא רע? להגיע להארה רוחנית בן אדם מואר להפוך להיות אלוהים איך להפוך להיות אלוהים? מנטורים להתעשרות האם יש לי מספיק כסף? תכלית החיים לפי רבי נחמן מברסלב משמעות החיים לילדים לעשות כסף וליהנות מהעבודה ליהנות בלי להיפגע תפישת הבחירה החופשית לגלות שאין בחירה חופשית האם העולם קיים? חידוש העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל אישי מומלץ, טיפול נפשי, מאמן אישי לילדים בנושאי יכולות קריאה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 22_11_2025 השעה 09:44:41 - wesi4