ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה חשיבה מילולית ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית -...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 11.

עשר הערות למאמרו של אבשלום אליצור על הדת

פרופ' בנימין בית - הלחמי

אוניברסיטת חיפה

(שיחות ט"ו: 168 - 171)

החשיבה המאגית ומערכת האמונות הדתית שעליה היא מבוססת הן, עדיין, חלק מרכזי בעולם התרבותי והאישי של רוב בני - המין האנושי. גישות אקדמיות להבנת התופעה הדתית מנסות להסביר את הצלחת מערכות האמונה הדתיות (ויש כ - 10, 000 כאלו) בהקלת חרדות ומצוקות אנושיות. שני המאמרים מאת אבשלום אליצור הם חלק מהמסורת של גישות אלו.

בראשית דבריי אני רוצה לברך את אבשלום אליצור על הסגנון הצרוף והעשיר, רוחב היריעה ואיכות הדיון. בשני המאמרים הוא מפגין ידע מרשים בתחומים רבים, וקודם כל - בספרות הפסיכואנליזה. שני המאמרים שלפנינו מהווים ראשי פרקים לספר רציני על הפסיכולוגיה של הדת, ונקווה שספר זה אומנם יופיע. אליצור מציע לנו מספר השערות מבריקות. הראשונה עוסקת בקשר בין דתיות ואובדן (וראו 1 ו - 2), השנייה בדמיון בין דת לפרנויה, והשלישית בדת כביטוי לנרקיסיזם.

התבקשתי לכתוב תגובה קצרה וזאת אעשה. אפשר כמובן להגיב גם בכתיבת ספר שלם של פרושים ותגובות, שדפיו יראו לבסוף כמו דפי התלמוד. בכל עמוד של שני המאמרים שלפנינו מצאתי משהו שאני מסכים אתו בהתלהבות, משהו שלו אינני מסכים, משהו מפתיע וחדש, ומשהו מרגיז ממש. מטבע הדברים אתמקד באי - ההסכמות יותר מאשר בהסכמות.

1.

הגישה הפסיכולוגית לתופעות דתיות מדגישה את המכנה המשותף ואת המנגנונים המשותפים לכל הדתות ולכל צורות החשיבה המאגית. אפשר לדבר על התנהגות דתית בהכללה כי אנו מגלים מכנה משותף התנהגותי ברור לרבבת הדתות הקיימות כרגע בעולם ומתחרות על תשומת הלב שלנו. יש מספר דברים שאותם אפשר לומר במידה רבה של בטחון לגבי כל המאמינים בכל הדתות (ראו 3).

התבוננות פסיכודינמית בדת מתחילה מן המצב האנושי, החרדות והמצוקות האוניברסאליות המובילות לפתרונות אוניברסאליים. מטרת הניתוח הפסיכודינמי היא תיאור מנגנוני ההתמודדות היוצרים אמונות דתיות. הנתונים העומדים לרשותנו כוללים טקסטים עתיקים יותר ועתיקים פחות, התגובות לטקסטים, ותצפיות בהתנהגות ממשית. הייחוד בגישה הפסיכודינמית הוא שהיא עוסקת בתהליך שבו נוצר הפנתיאון של כל דת ע"י השלכות (ראו 3). אליצור מדגים זאת בצורה מבריקה בהתייחסות לדמויות האל והשטן.

2.

הדת היא התשובה המפתה ביותר והמספקת ביותר לשאלת משמעות הקיום האנושי משום שהיא הנרקיסיסטית ביותר, ואבשלום אליצור בכתביו השונים תרם להבנת עניין זה. בדת דווקא האדם הוא במרכז, וזה סוד הצלחתה. התשובה לפגיעות הנרקיסיסטיות היא קודם כל הכחשה. החשיבה האנימיסטית מבטיחה לנו כי היקום אינו אדיש לגורלנו. החולשה והבורות השולטים בחיינו נעלמים בעזרת הפתרון המושלם של מהות מושלמת שאליה אנו קשורים.

כל דת היא קודם כל הכחשת המוות והבטחה לחיי נצח, ולאחר שנפתרה בעיית המוות בקלות רבה כל כך על ידי הכחשתה, פתרון הבעיות הנוספות, אם נותרו כאלו, הוא בקלי - קלות. שאלות המשמעות והצדק נפתרות בצורה הרצויה לנו ביותר. אנחנו במרכז מערכת המשמעות ובמרכז היקום, שנברא רק בשבילנו ("נזר הבריאה"). הצדק ינצח, ומהו הצדק? הצדק זה אנחנו, כי בקרוב יגיע המשיח שלנו, והוא ישים את כל האחרים במקומם הראוי. הכל באמונה הדתית מסתדר לפי רצוננו. החיים מנצחים את המוות, והצדק מנצח את העול, ובעיקר, "אנחנו" מנצחים "אותם", את כל מי שאינו בשבט שלנו. הפתרון הנרקיסיסטי הוא תגובה טבעית אחת למציאות של חוסר ישע ותסכול שהיא מהותו של המצב האנושי. האבא (או הסבא) החזק והטוב יגן עלינו ויסתיר את נשמתנו בסתר כנפיו.

3.

בעיה מתודולוגית מרכזית של אליצור היא היחס לטקסטים ולעדויות אמפיריות. הוא עוסק רוב הזמן בניתוח טקסטים. אפשר לראות את הטקסט כהתנהגות. מה משמעות הטקסט ומה הוא משקף? קודם כל את כותביו. כאשר אנו עוסקים בטקסט היסטורי, אמנותי, או דתי, ברור שהוא משקף קודם כל את הכותבים ואת עולמם הממשי והדמיוני. באם לטקסט יש מעמד בתרבות הוא משקף בעצם קיומו גם את קוראיו ודמיונותיהם, כמו כל יצירת אמנות. הדפוסים מיתולוגיים, שאותם הוא מבטא, משקפים את דמיוננו, אך בכל טקסט יש גם שיקוף של מאבקי כוח, מתחים, התנגדויות, והלכי רוח קבוצתיים. בכך עוסקים ההיסטוריונים כאשר הם עורכים דקונסטרוקציה של טקסט. הדקונסטרוקציה (או הדמיסטיפיקציה) שלנו שונה במקצת, אך דומה בהתייחסותה לטקסט כאל התנהגות שאין לקבל אותה כפשוטה. היחס לכתבי הקודש אינו יכול להיות שונה מן היחס לכל טקסט ספרותי או דמיוני. להשלכות המובעות בטקסט יש משמעות עמוקה וחשובה, אך הוא לא יוכל לשמש ראיה היסטורית מעבר לשיקוף ההקשר התרבותי. הטקסטים המקודשים שרדו גם בגלל עוצמתם הפנימית וכוחם, אך בעיקר בזכות כוחות חברתיים. סיפורים מיתולוגיים אינם שורדים רק בזכות ערכם הפנימי. סוד הקסם של המיתולוגיה אינו רק בכוחה האמנותי ובכוח הפסיכולוגי של תכניה, אלא גם בסמכות התרבותית ובמונופול התרבותי שלה.

יש מיתוסים מרתקים בכל תרבות, ואנחנו אוהבים את המיתוסים שאתם גדלנו. אני עדיין מתרגש כשאני שומע שירים על הילד משה בתיבה, וכשאני קורא את ספור העקדה בבראשית פרק כ"ב. כל ניתוח מנסה לעלות מעל רמת החוויה, עמוקה ככל שתהיה. בכדי לפתח הסתכלות פסיכודינמית יש להגיע מעבר לרמת ההזדהות והחוויה ויש צורך ביצירת מרחק מזהות אישית ומספורי המיתולוגיה האהובים עלינו.

4.

לכל אורך המאמר אנו נתקלים בהתייחסות בעייתית לביוגרפיות מיתיות. אליצור מתייחס שוב ושוב לספורים מיתולוגיים ואגדיים, שבמרכזם דמויות דמיוניות כמשה, אלישע, ישוע או דוד כאל תיאורים היסטוריים. חשוב לציין ולהדגיש שוב ושוב כי בודהא, משה, אלישע, ישוע או דוד הנם גיבורים של טקסטים ספרותיים. מה שלפנינו הוא הטקסט, ואין מחוץ לו כל ראיות נפרדות. אם ברצונך לטעון כי משה, אלישע, ישוע, או דוד, הם אמנם דמויות היסטוריות, תיאלץ להסתמך על טקסטים, תעודות או ממצאים מסוג שונה לחלוטין. האם כדאי לכתב על יחסי האובייקט של אדם וחוה, על יחסי האובייקט של ישוע, או על הבעיות האדיפאליות של יצחק לאחר העקדה? אין לנו יותר ראיות על משה או ישוע משיש לנו על אדם וחוה. כאן אנו עוסקים בכתבי קודש, שעיקרם סיפורי התגלות ומעשי נסים, ומטרתם שכנוע המאמינים באמת ההתגלות.

מה שאפשר למצוא בטקסטים בדיוניים אלה, יחד עם איכות אמנותית, הוא תהליכים פסיכולוגיים חשובים ומעניינים. אנו רחוקים מכותבי הטקסטים העתיקים ויכולים רק לזהות תבניות עומק. "האמת הפסיכולוגית" מתבטאת לעתים באותם ספורים החוזרים על עצמם במקומות שונים ועם גיבורים שונים. פרויד, אוטו רנק, ואחרים התרשמו ממספר קטן של תבניות עומק החוזרות על עצמן בכל המיתולוגיות. כך, בסיפור משה קל מאד להראות כי המלך רוצח התינוקות מופיע אצל אדיפוס, משה, ישוע וקרישנה (ואלה רק מקרים מעטים), וקל לראות כי יש כאן פנטזיה אדיפאלית. כפי שהציעו רנק, ג'וזף קמפבל ולורד ראגלן, אפשר לקרא לדפוס הנפוץ ביותר סיפור הגיבור. הסיפור שכולנו אוהבים הוא על הנער הצעיר החשוף לסכנות עוד בהיותו תינוק, ועובר בחייו מסלול של נדודים, סכנות, ומכשולים, שאחד מהם הוא אבדן הורים. דפוס זה מוכר לנו לגבי גיבורים חילוניים ואין פלא שהוא נפוץ כל כך גם אצל גיבורים דתיים. כפי שמראה אליצור, יש לכך גם אישוש מחקרי והיסטורי, ולא רק מיתולוגי (גם סדאם חוסיין וגם ביל קלינטון איבדו את אבותיהם לפני שנולדו).

אליצור נסחף קצת עם הטקסט ונכשל בקריאת המיתולוגיה אבל הוא בחברה טובה. זה קרה גם לפרויד ששכח כי סיפור הילד שניצל בנס ממות וגדל בחצר המלך מופיע אצל אדיפוס ואחרים, ומתאים לדפוס הפנטזיה הילדותית שפרויד קרא לו ב1909 הרומן המשפחתי. פרויד גם שכח שדמותו של משה היא עניין מיתולוגי ולא היסטורי והתוצאה הדי מביכה היא הספר על משה והמונותיאיזם (שיש בו רעיונות מעניינים בכל נושא, חוץ מן הנושא של משה והמונותיאיזם). ספר זה חייב לשמש תמרור אזהרה לאלה שפרשנותם למיתולוגיה קשורה בעבותות של כבוד למסורת ולטקסטים עתיקים. גם פרשנים שאינם חשודים בנאמנות למוסכמות הדת לוקים בסמכותנות, דהיינו יחס של כבוד לסמכות ולמסורת מכוח היותן סמכות ומסורת.

. 5

במספר מקומות מתייחס אליצור בכבוד וברצינות רבה מדי לסיפורי אגדות שאינם רק עתיקים אלא גם חדשים. הספורים על "פולחן השטן" הם פנטזיות שיש להתייחס אליהם בדרך ביקורתית ופרשנית. "רובד נשי קדום שדוכא במהלך המהפכה הפטריארכאלית והכיבוש העברי" גם הוא עניין שקשה מאד להוכיחו, למרות טעוניהן של פמיניסטיות (לגבי "המהפכה הפטריארכלית") ונאמני המיתולוגיה היהודית (לגבי "הכיבוש העברי. ")

6.

הדיון של אליצור במקבלי האמונה, הידועים בשפה הוולגרית כ"חוזרים בתשובה", רצוף רעיונות מבריקים ומעניינים. למרות זאת קשה להאמין כי נמצא רגישות חברתית מוגברת אצל מקבלי האמונה. עד עכשיו אין ממצאים התומכים בהשערה זו, ורצונם של מקבלי האמונה בשינוי מתבטא במסגרת הדתית בלבד. רעיון "בחירת הדת" הוא מעניין אך לא שכיח מדי. מקבלי האמונה, כמו אנשים דתיים בכלל, אינם נהנים מחופש בחירה רב מדי. נדיר מאד מצב שבו אנו מציגים לפני אדם רשימה של אלף דתות ומציעים לו לבחור אחת מהן. מה שקובע את הבחירה הוא נסיבות חברתיות. בישראל רוב מקבלי האמונה מגיעים ליהדות ובמצרים לאיסלאם, ואין בכך כל פלא. יש גם לזכור כי מפעל עשיית הנפשות ליהדות ממומן על ידי הממשלה.

7.

אליצור מתלונן על "מיעוט המחקרים על חיי הדת של הנשים" אך זה נכון רק לגבי המחקר העוסק בצד ההיצע, הצד של יצרני הדת. אם נעבור לצד הביקוש, הצד של הצרכנים, נגלה מצב הפוך.

בעצם רוב המחקר על התופעה הדתית הוא מחקר על נשים (ראו 4). לנשים יש תפקיד מרכזי בקיומו של כל ממסד, כל ארגון, וכל מעשה דתי. הדת כמסורת תרבותית וכממסד חברתי קימת רק בזכות הנשים. בימינו נשים הן תמיד דתיות יותר (ראו 4) וממלאות תפקיד מרכזי בשימור הדת. נשים הן צרכניות נלהבות של כל סוגי ההתמודדות המאגית (וגם של פסיכותרפיה). ללא התמיכה הנלהבת של הנשים הייתה החילון בתרבויות השונות מקיף הרבה יותר.

הערותיו החשובות והרגישות של אליצור לגבי השליטה הגברית בפנתיאון של רוב הדתות (ריבוי האלים ומיעוט האלות) גם הן קשורות לעניין. יתכן כי דווקא האובייקטים הגבריים מושכים את המאמינות ואחראים לדתיות הנשית החזקה, וריבוי אובייקטים נשיים היה מחזק את הדתיות של המאמינים. הניסיון ליצר דתות נשים שבמרכזן אלה בימינו אלה לא צלח בדיוק מסיבה זו.

8.

"היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת - יחס בין דיסציפלינה מחקרית לבין מושא החקירה - יכול וצריך להתהפך לפעמים, כדי לאפשר לפסיכולוגיה לבקר את עצמה. " אני חייב להודות כי טענה זו משאירה אותי מבולבל. יש כאן מספר בעיות הגיוניות. קודם כל, אין בנמצא דת אחת מופשטת, והדת קיימת רק בצורות ספציפיות. בדומה לכך, גם הפסיכולוגיה אינה מקשה אחת. אם נקבל את הטענה ונציב במשואה במקום היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת את היחס בין הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית לבין הדת היהודית האורתודוקסית מבית מדרשו של עובדיה יוסף, לא ברור מה יצא. ביקורת מצדו של הרב או של תלמידיו יכולה בהחלט להועיל לנו, כמו ביקורת של השערותינו ותצפיותינו בכלל, אך קשה לי להאמין שהם יעשו את המאמץ הדרוש. האם לזאת הכוונה?

9.

במספר מקומות מתייחס אליצור למונותיאיזם כמשהו שהומצא במקום אחד וכתוצאה של התקדמות. במקום אחד הוא אומר "ראשית המונותיאיזם היא בקריאה האלוהית לאברהם". זוהי טענה מפתיעה במאמר האמור להציג התבוננות פסיכודינמית והיא דתית ולא היסטורית. נכון שרוב הישראלים מאמינים בטענה זו, ואפילו אלה הנחשבים לחילוניים. אמונה זו משקפת שוביניזם יהודי, הרואה במונותיאיזם הישג, ולא ברור מדוע. האם אמונה באל אחד טובה יותר מאמונה ב - 35 אלים?

כדאי לציין כי אפשר למצוא מונותיאיזם בכל העולם וראשיתו בתקופות שונות. הרעיון הוא נפוץ מאד והופיע באוקיאניה ובאוסטרליה הרבה לפני התרבות המצרית או היהודית. לא רק שהאמונה באל אחד היא רעיון שכיח, אלא גם אמונות רבות ופולחנים רבים המוכרים לנו מן היהדות מצויים במסורות רבות בעולם (כולל פרה אדומה, דיני קרבנות, נידה ומילה).

10.

בסיום המאמר השני מתדרדר הדיון מהתבוננות פסיכודינמית לאפולוגטיקה ולכדי שיר הלל לדת אחת. יש כאן מעבר מניתוח לתעמולת בחירות, חזרה לאמונה שלמה ולסבא הטוב. לפתע נגמרת ההתבוננות הפסיכודינמית ומתחילה התפעלות. אנו נקראים לשוב לחיק החם והרך של הנרקיסיזם היהודי. נכון שנרקיסיזם יהודי אינו גרוע יותר מנרקיסיזם הינדואיסטי או נוצרי, אך גם אינו טוב יותר. אליצור רוצה שניקח ברצינות את הדת היהודית. למה בעצם? יש עוד 10000 דתות, שלרובן יש דוברים מוצלחים ורהוטים כמעט כמוהו.

אליצור טוען, בצדק, כי היהדות היא דת עתיקה, ששרדה תהפוכות היסטוריות. קל להצביע על אמונות שונות ששרדו לאורך זמן רב ללא כל סימן לצדקתן. גם האסטרולוגיה, בגרסותיה השונות שורדת בהצלחה אלפי שנים. מה זה אומר? קל מאד להצביע על מסורות דתיות ששרדו לאורך זמן רב יותר מן היהדות. היהדות הרבנית, שעליה מדבר אליצור, היא צעירה הרבה יותר משטוענים מאמיניה. היא עוצבה בצורתה המוכרת לנו רק לאחר הופעת הנצרות. זה היה במחצית השנייה של האלף הראשון לספירה, כשעוצב התלמוד הבבלי. אם נעריך דתות לפי יושנן, יש להתפעל יותר מן השומרונים והזורואסטרים. ההינדואיזם עתיק הרבה יותר, שלא לדבר על דתות עתיקות באפריקה, אמריקה, ואוקיאניה.

היהדות, שלא כדתות אחרות, הופכת, לפי אליצור, להיות "אנטי סמכותנית" ועדין שטיינזלץ מצוטט כנושא דגל הספקנות. עד כמה שזכור לי הסכים אותו שטיינזלץ לקבור אלפי ספרים שפרסם בהוראת מספר רבנים, מה שמראה כי לספקנות התלמודית המהוללת יש כנראה גבולות די ברורים.

ההתייחסות לנרקיסיזם הדתי אינה רק עניין אקדמי. יש לה השלכות חברתיות ופוליטיות מיידיות. הוויתור על הנרקיסיזם הוא הכרחי אם אנו רוצים עולם טוב קצת יותר ושוויוני קצת יותר. הדתות היו ונשארו מתנגדות החופש והשוויון. כל התקדמות ב - 500 השנים האחרונות בכיוון של יותר חופש ויתר שוויון, זכויות נשים וזכויות מיעוטים, נעשתה על אפן ועל חמתן של הדתות ונציגיהן. הרי מתן זכויות אזרח ליהודים באירופה ומתן זכות בחירה לנשים התאפשרו רק בזכות חילון מסיבי. האפיפיור גילה את זכויות האדם רק לאחר שהכנסייה אבדה מכוחה. בישראל לעומת זאת, בכל פעם שנעשה ניסיון לחוקק בכנסת חוקים למען זכויות האדם, היו המפלגות הדתיות חומה בצורה של התנגדות.

כפי שמראים מחקרים שיטתיים שבוצעו ברחבי העולם, דתיות קשורה לתמיכה בדעות קדומות, הפליה, סמכותנות, ואדישות לסבל האחר. הסמכותנות הדתית עומדת בניגוד מובהק לאידיאל הבגרות והאוטונומיה של האזרח, שעליו בנוי חזון המשטר הדמוקרטי. יש כמובן מספר קטן של קבוצות דתיות יוצאות מן הכלל, המוכיחות את הכלל. יש מי שירצה להזכיר את הקווייקרים, את הפרסביטריאנים, ואת היהודים הרפורמיים. כל אלה שייכים לתופעה ההיסטורית של הפרוטסטנטיות הליברלית מאד, שהיא בעצם צורה של חילון ותגובה לחילון (ויהודים רפורמיים הם באמת פרוטסטנטים ליברליים, ואינם דומים ליהודים הרבניים שאתם מזדהה אליצור). ויתור על אמונות ועל סמכות הממסד הדתי קשור בהחלט לאמונות שוויוניות יותר.

אני אישית מעדיף לא להיענות להזמנה הלבבית הקוראת לי להצטרף לחגיגה הנרקיסיסטית הכוללת פרקי חזנות, הדלקת נרות, וסופגניות. מוטב לי להישאר בחוץ, בקור וברוח, ולחפש פתרונות פחות נרקיסיסטיים ופחות אנימיסטיים לצרותינו ולכישלונותינו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 13.
היקום דמיון כישלונות הזדהות ביקורתי ליברלי להחזיר בתשובה פתרון בעיות התקדמות שוויון מבולבל אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתיים הדתיים החרדים הרגשה התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויה חוויות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות רגש רגשות תחושה תחושות
הסקה מילולית, שאלות חשיבה מילולית, הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, ההבדל בין כל לבין רק, ניתוח הנחות יסוד, מה ניתן להסיק? תרגול חשיבה מילולית, הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי, תרגול הבנה והסקה, פסיכומטרי מילולי
הסקה מילולית, שאלות חשיבה מילולית, הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, ההבדל בין כל לבין רק, ניתוח הנחות יסוד, מה ניתן להסיק? תרגול חשיבה מילולית, הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי, תרגול הבנה והסקה, פסיכומטרי מילולי
הסקה מילולית, שאלות חשיבה מילולית, הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, ההבדל בין כל לבין רק, ניתוח הנחות יסוד, מה ניתן להסיק? תרגול חשיבה מילולית, הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי, תרגול הבנה והסקה, פסיכומטרי מילולי מהי חשיבה מילולית וכיצד היא עוזרת בפסיכומטרי? חשיבה מילולית היא מיומנות של ניתוח והבנת משפטים, טענות והנחות יסוד. אליעד כהן מסביר שהיכולת להסיק מסקנות מטענות מילוליות היא קריטית בפרק המילולי בפסיכומטרי, שבו מוצגות טענות מחויבות (אמיתות ודאיות) וטענות אפשריות, ועל הנבחן לזהות איזו מסקנה ניתן או לא ניתן להסיק מתוך הטענות. אליעד מחדד שהבסיס להצלחה בשאלות אלו הוא ... שאין להם חברים, ללא יוצא מן הכלל, הם סנובים. כיצד לנתח נכון משפטים מורכבים בשאלות הסקה מילולית? אליעד כהן מדגים כיצד לנתח משפטים מורכבים בשאלות הסקה, דרך ניתוח מסודר של מושגים וקבוצות. הוא מציע דרך פעולה מעשית ופשוטה - לפרק את המשפט לגורמים בסיסיים ואז לשאול שאלות ... המסקנות. איך לתרגל ולהתכונן נכון לשאלות הסקה בפסיכומטרי? אליעד כהן ממליץ לתרגל את החשיבה המילולית באופן יסודי ושיטתי על ידי פירוק הטענות לחלקים קטנים ומובנים יותר. הוא מדגיש כי אימון מעמיק בשאלות מסוג זה יפתח את יכולת החשיבה הלוגית והמילולית, ויעזור בתרגול שאלות פסיכומטריות רבות. לפי אליעד, שאלות הסקה מילולית הן קריטיות בפרק המילולי בפסיכומטרי, ולכן יש להתאמן עליהן באופן יסודי ועקבי. מדוע כדאי להשתמש בניסוח חיובי במקום שלילי? אליעד מסביר מדוע רצוי לכתוב משפטים בצורתם החיובית ולא השלילית. לפי ההסבר שלו, ... ניתוח לוגי מדוקדק ולא להניח הנחות שאינן מוכחות חד - משמעית. הבדל בין כל לרק מה זה הסקה מילולית? איך לתרגל חשיבה מילולית? הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי מה ניתן להסיק בוודאות? שאלות הבנה והסקה מילולית
ניתוח לוגי, הבנת הנקרא, ניתוח משפט בעברית, ניתוח טקסט, משמעות לוגית, לוגיקה, להבין דבר מתוך דבר, סיבה ותוצאה, סיבה מחייבת, סיבה מאפשרת, חשיבה מילולית, מיומנויות שפה, הבעה בכתב, הבעה בעל פה
ניתוח לוגי, הבנת הנקרא, ניתוח משפט בעברית, ניתוח טקסט, משמעות לוגית, לוגיקה, להבין דבר מתוך דבר, סיבה ותוצאה, סיבה מחייבת, סיבה מאפשרת, חשיבה מילולית, מיומנויות שפה, הבעה בכתב, הבעה בעל פה
... לוגי, הבנת הנקרא, ניתוח משפט בעברית, ניתוח טקסט, משמעות לוגית, לוגיקה, להבין דבר מתוך דבר, סיבה ותוצאה, סיבה מחייבת, סיבה מאפשרת, חשיבה מילולית , מיומנויות שפה, הבעה בכתב, הבעה בעל פה איך להבין את המשמעות הלוגית של ... בהרחבה בניתוח לוגי, הבנת הנקרא, חשיבה מילולית ומשמעות לוגית, ומדגימה כיצד להבין ולנתח טקסטים בעברית. אליעד מפרט את שלבי החשיבה הלוגית על ידי שימוש בדוגמאות פשוטות ...
הכנה לפסיכומטרי, תרגולי הבנת הנקרא, דוגמא לניתוח טקסט, אסטרטגיות ומיומנות קריאה, תרגול חשיבה מילולית, הסקה מילולית, איך להבין טקסט? הבנת הנשמע, איך ללמוד לבד? מגבלת השכל האנושי, מהותה האמיתית של המציאות
... לפסיכומטרי, תרגולי הבנת הנקרא, דוגמא לניתוח טקסט, אסטרטגיות ומיומנות קריאה, תרגול חשיבה מילולית, הסקה מילולית, איך להבין טקסט? הבנת הנשמע , איך ללמוד לבד? מגבלת השכל האנושי, מהותה האמיתית של המציאות איך להבין טקסט מורכב בפסיכומטרי? אליעד כהן מסביר כיצד להתמודד עם טקסטים מורכבים כמו אלה שמופיעים בבחינות פסיכומטרי. בהרצאתו הוא מנתח באופן מפורט את ... ביניהם. הוא גם מוסיף שהיכולת לנתח משפטים מורכבים, היא יכולת נרכשת ומשתפרת ככל שמתרגלים אותה יותר. איך להבין טקסטים מורכבים? מהן אסטרטגיות קריאה? איך ללמוד לפסיכומטרי לבד? מהי מגבלת השכל האנושי? כיצד לנתח משפטים בפסיכומטרי? איך לשפר הבנת הנקרא? מהי מהותה האמיתית של המציאות? ...
הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, חשיבה מילולית, ניתוח משפטים, ניתוח טקסטים, הסקה לוגית, שיעור בלוגיקה, הסקת מסקנת, למצוא הנחות יסוד חסרות, מי שבפייסבוק אין לו חיים? מי שעושה שמח הוא תימני? הסקה מילולית
הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, חשיבה מילולית, ניתוח משפטים, ניתוח טקסטים, הסקה לוגית, שיעור בלוגיקה, הסקת מסקנת, למצוא הנחות יסוד חסרות, מי שבפייסבוק אין לו חיים? מי שעושה שמח הוא תימני? הסקה מילולית
... לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, חשיבה מילולית, ניתוח משפטים, ניתוח טקסטים , הסקה לוגית, שיעור בלוגיקה, הסקת מסקנת, למצוא הנחות יסוד חסרות, מי שבפייסבוק אין לו חיים? מי שעושה שמח הוא תימני? הסקה מילולית מהם עקרונות ההסקה הלוגית בפתרון בעיות? ההרצאה עוסקת בהסבר על תהליך ההסקה הלוגית, ניתוח טענות ומסקנות מתוך הנחות ... במהלך ההרצאה, אליעד כהן מבצע ניתוחים מעמיקים של חידות לוגיות ומדגים את הצעדים הנדרשים לפתרונן. כיצד פותרים בעיות לוגיות בהסקה מילולית? בהרצאה, אליעד מתחיל עם הצגת חידה שבה ישנם שני נתונים עיקריים: 1. אין חיים למי שבפייסבוק. 2. אם אתה עושה שמח, ... נכונה. אחת הדוגמאות היא טענה שהתימנים לא בפייסבוק, מה שנראה בהתחלה כנכון, אך בהמשך מתברר כי טענה זו אינה בהכרח נכונה בהקשר של ההסקה המילולית, כי לא ניתן להסיק בהכרח את כל המסקנות מההנחות. מהם החיבורים ההכרחיים בהסקה לוגית? לסיום, אליעד מציע דרך יעילה ... ולהשתמש בהנחות יסוד בצורה מדויקת כדי להסיק את המסקנות בצורה נכונה. הסקה לוגית פתרון בעיות פסיכומטרי הנחות יסוד חידות לוגיות הסקה מילולית
הכנה לפסיכומטרי, שיפור הבנת הנקרא פסיכומטרי, הבנת הנקרא טקסטים, תרגול הבנת הנקרא, שיפור פרק מילולי, ניתוח טקסט, חשיבה מילולית, פסיכומטרי שאלות פסקה, שאלות הבנה והסקה פסיכומטרי, להבין את השאלה
הכנה לפסיכומטרי, שיפור הבנת הנקרא פסיכומטרי, הבנת הנקרא טקסטים, תרגול הבנת הנקרא, שיפור פרק מילולי, ניתוח טקסט, חשיבה מילולית, פסיכומטרי שאלות פסקה, שאלות הבנה והסקה פסיכומטרי, להבין את השאלה
... לפסיכומטרי, שיפור הבנת הנקרא פסיכומטרי, הבנת הנקרא טקסטים, תרגול הבנת הנקרא, שיפור פרק מילולי, ניתוח טקסט, חשיבה מילולית, פסיכומטרי שאלות פסקה, שאלות הבנה והסקה פסיכומטרי, להבין את השאלה איך לגשת לשאלות בהבנת הנקרא בפסיכומטרי? כשהנושא עוסק בהבנת הנקרא בפסיכומטרי, במיוחד בקטעי טקסט שדורשים הבנה מעמיקה של השאלה המוצגת לאחר קריאת הטקסט, חשוב לדעת איך לגשת לשאלות ... לפתרון נכון ומדויק של כל שאלה. פסיכומטרי שאלות פסקה שיפור הבנת הנקרא פסיכומטרי שאלות הבנה והסקה פסיכומטרי ניסיון עם טקסטים בפסיכומטרי הכנה לפסיכומטרי הבנת השאלה והסקת מסקנות ...
אליעד כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד
אליעד כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד
... כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד האם גאווה משפיעה על היכולת להבין טקסטים לעומק? אליעד כהן מסביר שהגישה לטקסט חייבת להיות נקייה מגאווה או מניסיון להוכיח מראש שהטקסט טועה. הוא ...
הבנת הנקרא, ניתוח NLP, לנתח טקסט, ניתוח לשוני, איך עובד המוח? חקר המוח האנושי, בלשנות, חקר השפה, משמעות מילולית, סמנטיקה, פרגמטיקה, פסיכובלשנות, התפתחות רוחנית, תת מודע
הבנת הנקרא, ניתוח NLP, לנתח טקסט, ניתוח לשוני, איך עובד המוח? חקר המוח האנושי, בלשנות, חקר השפה, משמעות מילולית, סמנטיקה, פרגמטיקה, פסיכובלשנות, התפתחות רוחנית, תת מודע
הבנת הנקרא , ניתוח NLP, לנתח טקסט , ניתוח לשוני, איך עובד המוח? חקר המוח האנושי, בלשנות, חקר השפה, משמעות מילולית, סמנטיקה, פרגמטיקה, פסיכובלשנות, התפתחות רוחנית, תת מודע מה הקשר בין ניתוח טקסטים להבנה עמוקה של המוח האנושי? ההרצאה מתמקדת בתהליך של הבנת טקסטים דרך ניתוח לשוני ו - NLP (עיבוד שפה טבעית). אליעד כהן מדגיש את החשיבות שביכולת ... ומציג את רעיון הניתוח העמוק של כל מילה או חוויה. לדוגמה, הוא מציין את היכולת להבין טקסטים בעיתונים כמו וויינט ולהבין את המילים והמובנים שמאחוריהם. הוא שואל את השאלה איך אנו מפרשים טקסטים בצורה אינטואיטיבית, ומדבר על כך שזו מיומנות ... שונה, כך גם כל שינוי קטן בטקסט יכול להוביל לפירוש אחר של מה שכתוב בו. כיצד ניתוח טקסטים יכול לעזור לנו להבין את המחשבות בתודעה שלנו? אליעד מציין כי ניתוח טקסטים הוא למעשה תהליך של חקר המחשבות והתפיסות שלנו, במטרה להבין מה עבר לנו בראש כאשר קיבלנו את הפירוש של טקסט מסוים. הוא מסביר כי כל מחשבה שעוברת ... מדבר על איך כל פרמטר בתמונה משפיע על החוויה שלנו. תהליך זה מזכיר את הדרך שבה ניתוח טקסטים מאפשר לנו להבין את התהליך של המוח שלנו בהבנת כל פרט ופרט. כל מילה בטקסט, כל גירוי שנקלט בתודעה שלנו, עשוי לשנות את ההבנה שלנו של העולם הסובב אותנו. מה הקשר בין תרגול ניתוח טקסטים לפיתוח התודעה? אליעד מציין כי תרגול של ניתוח טקסטים יכול לעזור לנו לפתח את התודעה ולחדד את ההבנה שלנו לגבי המחשבות והתפיסות שלנו. ככל שננתח יותר טקסטים, נוכל להבין את התהליכים שעוברים במוחנו ... דרך לחקור את התהליכים המנטליים שלנו ולהבין כיצד הם משפיעים על התפיסות שלנו. הבנת הנקרא ניתוח NLP הבנת טקסטים ניתוח לשוני תודעה ותת - מודע פסיכובלשנות חקר המוח האנושי ...
הבנת הנקרא, YNET, ניתוח NLP, לנתח טקסט, ניתוח לשוני, איך עובד המוח? חקר המוח האנושי, בלשנות, חקר השפה, משמעות מילולית, סמנטיקה, פרגמטיקה, פסיכובלשנות, NLP, משמעות המילים, NLP
הבנת הנקרא, YNET, ניתוח NLP, לנתח טקסט, ניתוח לשוני, איך עובד המוח? חקר המוח האנושי, בלשנות, חקר השפה, משמעות מילולית, סמנטיקה, פרגמטיקה, פסיכובלשנות, NLP, משמעות המילים, NLP
הבנת הנקרא, YNET, ניתוח NLP, לנתח טקסט, ניתוח לשוני, איך עובד המוח? חקר המוח האנושי, בלשנות, חקר ... סמנטיקה, פרגמטיקה, פסיכובלשנות, NLP, משמעות המילים, NLP מהו הניתוח של אליעד כהן על הבנת הנקרא ודרכי הצגת נתונים טקסטואליים? ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בניתוח טקסטים, תוך דגש על האספקטים הלשוניים והשפעתם על ההבנה. הוא עוסק בפרשנות טקסטים, במיוחד דרך הפריזמה של הבנת הנקרא , ומציג את השפעת המילים, הניסוחים והסמנטיקה על הדרך שבה ... להקשר את התקף הלב עם הזוגיות, אף אם לא נאמר בפירוש שהמשקל היה הגורם הישיר לכך. האם ניתוח טקסטים מאפשר להבנה עמוקה יותר של המילים? אליעד מציין שלפעמים, ... את פרשנותו. כל מילה וכולל כל שינוי קטן במשמעות יכולה ליצור הבדל גדול בהבנת הטקסט. הבנת הנקרא פרגמטיקה בשפה ניסוח טקסטים השפעת בלשנות על הבנה NLP וניתוח טקסטים
איך לקרוא מחשבות? קריאת אנשים, משמעות המילים, קריאת מחשבות, איך להבין אנשים? איך לקרוא אנשים? NLP, צורת שאלה, להודות שיש חיסרון, ניתוח שאלה, איך לשאול שאלה? ניתוח רגשי, ניתוח טקסט
... המילים, קריאת מחשבות, איך להבין אנשים? איך לקרוא אנשים? NLP, צורת שאלה, להודות שיש חיסרון, ניתוח שאלה, איך לשאול שאלה? ניתוח רגשי, ניתוח טקסט מה הבעיה בשאלה מהי שיטת החקירה? השאלה מהי שיטת החקירה שמחברת בין הבנה לחוויה? נראית לכאורה לגיטימית ופשוטה, אך אליעד מנתח לעומק את הבעייתיות בניסוח ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על חשיבה מילולית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: חשיבה מילולית, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? דיכאון? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: חשיבה מילולית, איך ליצור אהבה? איך לנהל את הזמן? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפרש חלומות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לא להישחק בעבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיגמל מהימורים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס? מי ברא את אלוהים? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש אמת מוחלטת? מה המשמעות של החיים? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש או אין אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להנות בחיים? האם הכל אפשרי? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי מומלץ, מאמן מנטלי, אימון אישי לדיאטה בנושאי חשיבה מילולית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1543 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 06:16:41 - wesi4