ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אמונה ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 11...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 11.

עשר הערות למאמרו של אבשלום אליצור על הדת

פרופ' בנימין בית - הלחמי

אוניברסיטת חיפה

(שיחות ט"ו: 168 - 171)

החשיבה המאגית ומערכת האמונות הדתית שעליה היא מבוססת הן, עדיין, חלק מרכזי בעולם התרבותי והאישי של רוב בני - המין האנושי. גישות אקדמיות להבנת התופעה הדתית מנסות להסביר את הצלחת מערכות האמונה הדתיות (ויש כ - 10, 000 כאלו) בהקלת חרדות ומצוקות אנושיות. שני המאמרים מאת אבשלום אליצור הם חלק מהמסורת של גישות אלו.

בראשית דבריי אני רוצה לברך את אבשלום אליצור על הסגנון הצרוף והעשיר, רוחב היריעה ואיכות הדיון. בשני המאמרים הוא מפגין ידע מרשים בתחומים רבים, וקודם כל - בספרות הפסיכואנליזה. שני המאמרים שלפנינו מהווים ראשי פרקים לספר רציני על הפסיכולוגיה של הדת, ונקווה שספר זה אומנם יופיע. אליצור מציע לנו מספר השערות מבריקות. הראשונה עוסקת בקשר בין דתיות ואובדן (וראו 1 ו - 2), השנייה בדמיון בין דת לפרנויה, והשלישית בדת כביטוי לנרקיסיזם.

התבקשתי לכתוב תגובה קצרה וזאת אעשה. אפשר כמובן להגיב גם בכתיבת ספר שלם של פרושים ותגובות, שדפיו יראו לבסוף כמו דפי התלמוד. בכל עמוד של שני המאמרים שלפנינו מצאתי משהו שאני מסכים אתו בהתלהבות, משהו שלו אינני מסכים, משהו מפתיע וחדש, ומשהו מרגיז ממש. מטבע הדברים אתמקד באי - ההסכמות יותר מאשר בהסכמות.

1.

הגישה הפסיכולוגית לתופעות דתיות מדגישה את המכנה המשותף ואת המנגנונים המשותפים לכל הדתות ולכל צורות החשיבה המאגית. אפשר לדבר על התנהגות דתית בהכללה כי אנו מגלים מכנה משותף התנהגותי ברור לרבבת הדתות הקיימות כרגע בעולם ומתחרות על תשומת הלב שלנו. יש מספר דברים שאותם אפשר לומר במידה רבה של ביטחון לגבי כל המאמינים בכל הדתות (ראו 3).

התבוננות פסיכודינמית בדת מתחילה מן המצב האנושי, החרדות והמצוקות האוניברסאליות המובילות לפתרונות אוניברסאליים. מטרת הניתוח הפסיכודינמי היא תיאור מנגנוני ההתמודדות היוצרים אמונות דתיות. הנתונים העומדים לרשותנו כוללים טקסטים עתיקים יותר ועתיקים פחות, התגובות לטקסטים, ותצפיות בהתנהגות ממשית. הייחוד בגישה הפסיכודינמית הוא שהיא עוסקת בתהליך שבו נוצר הפנתיאון של כל דת ע"י השלכות (ראו 3). אליצור מדגים זאת בצורה מבריקה בהתייחסות לדמויות האל והשטן.

2.

הדת היא התשובה המפתה ביותר והמספקת ביותר לשאלת משמעות הקיום האנושי משום שהיא הנרקיסיסטית ביותר, ואבשלום אליצור בכתביו השונים תרם להבנת עניין זה. בדת דווקא האדם הוא במרכז, וזה סוד הצלחתה. התשובה לפגיעות הנרקיסיסטיות היא קודם כל הכחשה. החשיבה האנימיסטית מבטיחה לנו כי היקום אינו אדיש לגורלנו. החולשה והבורות השולטים בחיינו נעלמים בעזרת הפתרון המושלם של מהות מושלמת שאליה אנו קשורים.

כל דת היא קודם כל הכחשת המוות והבטחה לחיי נצח, ולאחר שנפתרה בעיית המוות בקלות רבה כל כך על ידי הכחשתה, פתרון הבעיות הנוספות, אם נותרו כאלו, הוא בקלי - קלות. שאלות המשמעות והצדק נפתרות בצורה הרצויה לנו ביותר. אנחנו במרכז מערכת המשמעות ובמרכז היקום, שנברא רק בשבילנו ("נזר הבריאה"). הצדק ינצח, ומהו הצדק? הצדק זה אנחנו, כי בקרוב יגיע המשיח שלנו, והוא ישים את כל האחרים במקומם הראוי. הכל באמונה הדתית מסתדר לפי רצוננו. החיים מנצחים את המוות, והצדק מנצח את העול, ובעיקר, "אנחנו" מנצחים "אותם", את כל מי שאינו בשבט שלנו. הפתרון הנרקיסיסטי הוא תגובה טבעית אחת למציאות של חוסר ישע ותסכול שהיא מהותו של המצב האנושי. האבא (או הסבא) החזק והטוב יגן עלינו ויסתיר את נשמתנו בסתר כנפיו.

3.

בעיה מתודולוגית מרכזית של אליצור היא היחס לטקסטים ולעדויות אמפיריות. הוא עוסק רוב הזמן בניתוח טקסטים. אפשר לראות את הטקסט כהתנהגות. מה משמעות הטקסט ומה הוא משקף? קודם כל את כותביו. כאשר אנו עוסקים בטקסט היסטורי, אמנותי, או דתי, ברור שהוא משקף קודם כל את הכותבים ואת עולמם הממשי והדמיוני. באם לטקסט יש מעמד בתרבות הוא משקף בעצם קיומו גם את קוראיו ודמיונותיהם, כמו כל יצירת אמנות. הדפוסים מיתולוגיים, שאותם הוא מבטא, משקפים את דמיוננו, אך בכל טקסט יש גם שיקוף של מאבקי כוח, מתחים, התנגדויות, והלכי רוח קבוצתיים. בכך עוסקים ההיסטוריונים כאשר הם עורכים דקונסטרוקציה של טקסט. הדקונסטרוקציה (או הדמיסטיפיקציה) שלנו שונה במקצת, אך דומה בהתייחסותה לטקסט כאל התנהגות שאין לקבל אותה כפשוטה. היחס לכתבי הקודש אינו יכול להיות שונה מן היחס לכל טקסט ספרותי או דמיוני. להשלכות המובעות בטקסט יש משמעות עמוקה וחשובה, אך הוא לא יוכל לשמש ראיה היסטורית מעבר לשיקוף ההקשר התרבותי. הטקסטים המקודשים שרדו גם בגלל עוצמתם הפנימית וכוחם, אך בעיקר בזכות כוחות חברתיים. סיפורים מיתולוגיים אינם שורדים רק בזכות ערכם הפנימי. סוד הקסם של המיתולוגיה אינו רק בכוחה האמנותי ובכוח הפסיכולוגי של תכניה, אלא גם בסמכות התרבותית ובמונופול התרבותי שלה.

יש מיתוסים מרתקים בכל תרבות, ואנחנו אוהבים את המיתוסים שאתם גדלנו. אני עדיין מתרגש כשאני שומע שירים על הילד משה בתיבה, וכשאני קורא את ספור העקדה בבראשית פרק כ"ב. כל ניתוח מנסה לעלות מעל רמת החוויה, עמוקה ככל שתהיה. בכדי לפתח הסתכלות פסיכודינמית יש להגיע מעבר לרמת ההזדהות והחוויה ויש צורך ביצירת מרחק מזהות אישית ומספורי המיתולוגיה האהובים עלינו.

4.

לכל אורך המאמר אנו נתקלים בהתייחסות בעייתית לביוגרפיות מיתיות. אליצור מתייחס שוב ושוב לספורים מיתולוגיים ואגדיים, שבמרכזם דמויות דמיוניות כמשה, אלישע, ישוע או דוד כאל תיאורים היסטוריים. חשוב לציין ולהדגיש שוב ושוב כי בודהא, משה, אלישע, ישוע או דוד הנם גיבורים של טקסטים ספרותיים. מה שלפנינו הוא הטקסט, ואין מחוץ לו כל ראיות נפרדות. אם ברצונך לטעון כי משה, אלישע, ישוע, או דוד, הם אמנם דמויות היסטוריות, תיאלץ להסתמך על טקסטים, תעודות או ממצאים מסוג שונה לחלוטין. האם כדאי לכתב על יחסי האובייקט של אדם וחוה, על יחסי האובייקט של ישוע, או על הבעיות האדיפאליות של יצחק לאחר העקדה? אין לנו יותר ראיות על משה או ישוע משיש לנו על אדם וחוה. כאן אנו עוסקים בכתבי קודש, שעיקרם סיפורי התגלות ומעשי נסים, ומטרתם שכנוע המאמינים באמת ההתגלות.

מה שאפשר למצוא בטקסטים בדיוניים אלה, יחד עם איכות אמנותית, הוא תהליכים פסיכולוגיים חשובים ומעניינים. אנו רחוקים מכותבי הטקסטים העתיקים ויכולים רק לזהות תבניות עומק. "האמת הפסיכולוגית" מתבטאת לעתים באותם ספורים החוזרים על עצמם במקומות שונים ועם גיבורים שונים. פרויד, אוטו רנק, ואחרים התרשמו ממספר קטן של תבניות עומק החוזרות על עצמן בכל המיתולוגיות. כך, בסיפור משה קל מאד להראות כי המלך רוצח התינוקות מופיע אצל אדיפוס, משה, ישוע וקרישנה (ואלה רק מקרים מעטים), וקל לראות כי יש כאן פנטזיה אדיפאלית. כפי שהציעו רנק, ג'וזף קמפבל ולורד ראגלן, אפשר לקרא לדפוס הנפוץ ביותר סיפור הגיבור. הסיפור שכולנו אוהבים הוא על הנער הצעיר החשוף לסכנות עוד בהיותו תינוק, ועובר בחייו מסלול של נדודים, סכנות, ומכשולים, שאחד מהם הוא אבדן הורים. דפוס זה מוכר לנו לגבי גיבורים חילונים ואין פלא שהוא נפוץ כל כך גם אצל גיבורים דתיים. כפי שמראה אליצור, יש לכך גם אישוש מחקרי והיסטורי, ולא רק מיתולוגי (גם סדאם חוסיין וגם ביל קלינטון איבדו את אבותיהם לפני שנולדו).

אליצור נסחף קצת עם הטקסט ונכשל בקריאת המיתולוגיה אבל הוא בחברה טובה. זה קרה גם לפרויד ששכח כי סיפור הילד שניצל בנס ממות וגדל בחצר המלך מופיע אצל אדיפוס ואחרים, ומתאים לדפוס הפנטזיה הילדותית שפרויד קרא לו ב1909 הרומן המשפחתי. פרויד גם שכח שדמותו של משה היא עניין מיתולוגי ולא היסטורי והתוצאה הדי מביכה היא הספר על משה והמונותיאיזם (שיש בו רעיונות מעניינים בכל נושא, חוץ מן הנושא של משה והמונותיאיזם). ספר זה חייב לשמש תמרור אזהרה לאלה שפרשנותם למיתולוגיה קשורה בעבותות של כבוד למסורת ולטקסטים עתיקים. גם פרשנים שאינם חשודים בנאמנות למוסכמות הדת לוקים בסמכותנות, דהיינו יחס של כבוד לסמכות ולמסורת מכוח היותן סמכות ומסורת.

. 5

במספר מקומות מתייחס אליצור בכבוד וברצינות רבה מדי לסיפורי אגדות שאינם רק עתיקים אלא גם חדשים. הספורים על "פולחן השטן" הם פנטזיות שיש להתייחס אליהם בדרך ביקורתית ופרשנית. "רובד נשי קדום שדוכא במהלך המהפכה הפטריארכאלית והכיבוש העברי" גם הוא עניין שקשה מאד להוכיחו, למרות טעוניהן של פמיניסטיות (לגבי "המהפכה הפטריארכלית") ונאמני המיתולוגיה היהודית (לגבי "הכיבוש העברי. ")

6.

הדיון של אליצור במקבלי האמונה, הידועים בשפה הוולגרית כ"חוזרים בתשובה", רצוף רעיונות מבריקים ומעניינים. למרות זאת קשה להאמין כי נמצא רגישות חברתית מוגברת אצל מקבלי האמונה. עד עכשיו אין ממצאים התומכים בהשערה זו, ורצונם של מקבלי האמונה בשינוי מתבטא במסגרת הדתית בלבד. רעיון "בחירת הדת" הוא מעניין אך לא שכיח מדי. מקבלי האמונה, כמו אנשים דתיים בכלל, אינם נהנים מחופש בחירה רב מדי. נדיר מאד מצב שבו אנו מציגים לפני אדם רשימה של אלף דתות ומציעים לו לבחור אחת מהן. מה שקובע את הבחירה הוא נסיבות חברתיות. בישראל רוב מקבלי האמונה מגיעים ליהדות ובמצרים לאיסלאם, ואין בכך כל פלא. יש גם לזכור כי מפעל עשיית הנפשות ליהדות ממומן על ידי הממשלה.

7.

אליצור מתלונן על "מיעוט המחקרים על חיי הדת של הנשים" אך זה נכון רק לגבי המחקר העוסק בצד ההיצע, הצד של יצרני הדת. אם נעבור לצד הביקוש, הצד של הצרכנים, נגלה מצב הפוך.

בעצם רוב המחקר על התופעה הדתית הוא מחקר על נשים (ראו 4). לנשים יש תפקיד מרכזי בקיומו של כל ממסד, כל ארגון, וכל מעשה דתי. הדת כמסורת תרבותית וכממסד חברתי קימת רק בזכות הנשים. בימינו נשים הן תמיד דתיות יותר (ראו 4) וממלאות תפקיד מרכזי בשימור הדת. נשים הן צרכניות נלהבות של כל סוגי ההתמודדות המאגית (וגם של פסיכותרפיה). ללא התמיכה הנלהבת של הנשים הייתה החילון בתרבויות השונות מקיף הרבה יותר.

הערותיו החשובות והרגישות של אליצור לגבי השליטה הגברית בפנתיאון של רוב הדתות (ריבוי האלים ומיעוט האלות) גם הן קשורות לעניין. יתכן כי דווקא האובייקטים הגבריים מושכים את המאמינות ואחראים לדתיות הנשית החזקה, וריבוי אובייקטים נשיים היה מחזק את הדתיות של המאמינים. הניסיון ליצר דתות נשים שבמרכזן אלה בימינו אלה לא צלח בדיוק מסיבה זו.

8.

"היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת - יחס בין דיסציפלינה מחקרית לבין מושא החקירה - יכול וצריך להתהפך לפעמים, כדי לאפשר לפסיכולוגיה לבקר את עצמה. " אני חייב להודות כי טענה זו משאירה אותי מבולבל. יש כאן מספר בעיות הגיוניות. קודם כל, אין בנמצא דת אחת מופשטת, והדת קיימת רק בצורות ספציפיות. בדומה לכך, גם הפסיכולוגיה אינה מקשה אחת. אם נקבל את הטענה ונציב במשואה במקום היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת את היחס בין הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית לבין הדת היהודית האורתודוקסית מבית מדרשו של עובדיה יוסף, לא ברור מה יצא. ביקורת מצדו של הרב או של תלמידיו יכולה בהחלט להועיל לנו, כמו ביקורת של השערותינו ותצפיותינו בכלל, אך קשה לי להאמין שהם יעשו את המאמץ הדרוש. האם לזאת הכוונה?

9.

במספר מקומות מתייחס אליצור למונותיאיזם כמשהו שהומצא במקום אחד וכתוצאה של התקדמות. במקום אחד הוא אומר "ראשית המונותיאיזם היא בקריאה האלוהית לאברהם". זוהי טענה מפתיעה במאמר האמור להציג התבוננות פסיכודינמית והיא דתית ולא היסטורית. נכון שרוב הישראלים מאמינים בטענה זו, ואפילו אלה הנחשבים לחילונים. אמונה זו משקפת שוביניזם יהודי, הרואה במונותיאיזם הישג, ולא ברור מדוע. האם אמונה באל אחד טובה יותר מאמונה ב - 35 אלים?

כדאי לציין כי אפשר למצוא מונותיאיזם בכל העולם וראשיתו בתקופות שונות. הרעיון הוא נפוץ מאד והופיע באוקיאניה ובאוסטרליה הרבה לפני התרבות המצרית או היהודית. לא רק שהאמונה באל אחד היא רעיון שכיח, אלא גם אמונות רבות ופולחנים רבים המוכרים לנו מן היהדות מצויים במסורות רבות בעולם (כולל פרה אדומה, דיני קרבנות, נידה ומילה).

10.

בסיום המאמר השני מתדרדר הדיון מהתבוננות פסיכודינמית לאפולוגטיקה ולכדי שיר הלל לדת אחת. יש כאן מעבר מניתוח לתעמולת בחירות, חזרה לאמונה שלמה ולסבא הטוב. לפתע נגמרת ההתבוננות הפסיכודינמית ומתחילה התפעלות. אנו נקראים לשוב לחיק החם והרך של הנרקיסיזם היהודי. נכון שנרקיסיזם יהודי אינו גרוע יותר מנרקיסיזם הינדואיסטי או נוצרי, אך גם אינו טוב יותר. אליצור רוצה שניקח ברצינות את הדת היהודית. למה בעצם? יש עוד 10000 דתות, שלרובן יש דוברים מוצלחים ורהוטים כמעט כמוהו.

אליצור טוען, בצדק, כי היהדות היא דת עתיקה, ששרדה תהפוכות היסטוריות. קל להצביע על אמונות שונות ששרדו לאורך זמן רב ללא כל סימן לצדקתן. גם האסטרולוגיה, בגרסותיה השונות שורדת בהצלחה אלפי שנים. מה זה אומר? קל מאד להצביע על מסורות דתיות ששרדו לאורך זמן רב יותר מן היהדות. היהדות הרבנית, שעליה מדבר אליצור, היא צעירה הרבה יותר משטוענים מאמיניה. היא עוצבה בצורתה המוכרת לנו רק לאחר הופעת הנצרות. זה היה במחצית השנייה של האלף הראשון לספירה, כשעוצב התלמוד הבבלי. אם נעריך דתות לפי יושנן, יש להתפעל יותר מן השומרונים והזורואסטרים. ההינדואיזם עתיק הרבה יותר, שלא לדבר על דתות עתיקות באפריקה, אמריקה, ואוקיאניה.

היהדות, שלא כדתות אחרות, הופכת, לפי אליצור, להיות "אנטי סמכותנית" ועדין שטיינזלץ מצוטט כנושא דגל הספקנות. עד כמה שזכור לי הסכים אותו שטיינזלץ לקבור אלפי ספרים שפרסם בהוראת מספר רבנים, מה שמראה כי לספקנות התלמודית המהוללת יש כנראה גבולות די ברורים.

ההתייחסות לנרקיסיזם הדתי אינה רק עניין אקדמי. יש לה השלכות חברתיות ופוליטיות מיידיות. הוויתור על הנרקיסיזם הוא הכרחי אם אנו רוצים עולם טוב קצת יותר ושוויוני קצת יותר. הדתות היו ונשארו מתנגדות החופש והשוויון. כל התקדמות ב - 500 השנים האחרונות בכיוון של יותר חופש ויתר שוויון, זכויות נשים וזכויות מיעוטים, נעשתה על אפן ועל חמתן של הדתות ונציגיהן. הרי מתן זכויות אזרח ליהודים באירופה ומתן זכות בחירה לנשים התאפשרו רק בזכות חילון מסיבי. האפיפיור גילה את זכויות האדם רק לאחר שהכנסייה אבדה מכוחה. בישראל לעומת זאת, בכל פעם שנעשה ניסיון לחוקק בכנסת חוקים למען זכויות האדם, היו המפלגות הדתיות חומה בצורה של התנגדות.

כפי שמראים מחקרים שיטתיים שבוצעו ברחבי העולם, דתיות קשורה לתמיכה בדעות קדומות, הפליה, סמכותנות, ואדישות לסבל האחר. הסמכותנות הדתית עומדת בניגוד מובהק לאידיאל הבגרות והאוטונומיה של האזרח, שעליו בנוי חזון המשטר הדמוקרטי. יש כמובן מספר קטן של קבוצות דתיות יוצאות מן הכלל, המוכיחות את הכלל. יש מי שירצה להזכיר את הקווייקרים, את הפרסביטריאנים, ואת היהודים הרפורמיים. כל אלה שייכים לתופעה ההיסטורית של הפרוטסטנטיות הליברלית מאד, שהיא בעצם צורה של חילון ותגובה לחילון (ויהודים רפורמיים הם באמת פרוטסטנטים ליברליים, ואינם דומים ליהודים הרבניים שאתם מזדהה אליצור). ויתור על אמונות ועל סמכות הממסד הדתי קשור בהחלט לאמונות שוויוניות יותר.

אני אישית מעדיף לא להיענות להזמנה הלבבית הקוראת לי להצטרף לחגיגה הנרקיסיסטית הכוללת פרקי חזנות, הדלקת נרות, וסופגניות. מוטב לי להישאר בחוץ, בקור וברוח, ולחפש פתרונות פחות נרקיסיסטיים ופחות אנימיסטיים לצרותינו ולכישלונותינו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 13.
הישג חופש חילונים אנושיות רגש מיני הבריאה פעילויות מיניות המוות הכללה קשרים מיניים פמיניסט אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות דת דתות החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויות התגלות חוויית התגלות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
אמונה ואושר, האם חייבים להאמין במשהו? האם אפשר לחיות בלי אמונה? אמונה זו תרופה, אמונה זו מחלה, מחלת האמונה, האם לתינוק יש אמונה? איך תינוק חושב? שכל של תינוק, אמונה ודמיון, איך המוח מאמין? איך נוצרת אמונה? חיים בלי אמונה
אמונה ואושר, האם חייבים להאמין במשהו? האם אפשר לחיות בלי אמונה? אמונה זו תרופה, אמונה זו מחלה, מחלת האמונה, האם לתינוק יש אמונה? איך תינוק חושב? שכל של תינוק, אמונה ודמיון, איך המוח מאמין? איך נוצרת אמונה? חיים בלי אמונה
אמונה ואושר, האם חייבים להאמין במשהו? האם אפשר לחיות בלי אמונה? אמונה זו תרופה, אמונה זו מחלה, מחלת האמונה, האם לתינוק יש אמונה? איך תינוק חושב? שכל של תינוק, אמונה ודמיון, איך המוח מאמין? איך נוצרת אמונה? חיים בלי אמונה האם חייבים להאמין במשהו כדי להיות מאושרים? הטקסט מציג את השאלה האם אדם באמת חייב להאמין במשהו כדי לחיות חיים מלאים ומאושרים, או האם אפשר להסתדר גם בלי אמונה. דרך שאלה צינית, כמו מה, אתה חתול? במה חתול מאמין?, אליעד מציין כי בעלי חיים וילדים קטנים לא מאמינים במובנים שמבוגרים מאמינים. המטרה היא להראות שתחום האמונה אינו הכרחי. ילדים, לדוגמה, לא מאמינים במציאות שמחוץ למה שהם רואים ומרגישים ברגע הנתון. מהו הקשר בין אמונה ובין חוסר ידיעה? ההסבר המרכזי הוא שאמונה נכנסת לפעולה כאשר חסרה ידיעה ברורה. אם אדם יודע משהו בוודאות, הוא לא צריך להאמין. אך כאשר יש ספק או כשיש חוסר בהבנה, אנשים נוטים להפעיל את האמונה כמעין השלמה למידע החסר. אליעד נותן את הדוגמה של אדם שלא יודע מדוע מתרחשים לו דברים רעים, ואז הוא מתחיל להאמין שמשהו מחוץ לשליטתו הוא הסיבה לכך. ... לטובה או זה מה שאלוהים רצה, מבלי שיש לו הוכחה מוחלטת לכך. האם אמונה היא תרופה או מחלה? אליעד מסביר שהאמונה יכולה לשמש כתרופה למחלה של חוסר הבנה. אם אדם לא מצליח להבין את מה שקורה סביבו, האמונה יכולה להקל עליו, כמו תרופה שמפחיתה כאב זמני. עם זאת, אם אדם נשען מדי על האמונה במקום לפתח את השכל שלו, האמונה הופכת למחלה - היא מונעת ממנו להפעיל את החשיבה ההגיונית ולמצוא פתרונות אמיתיים. מה הקשר בין אמונה לדמיון? האמונה פועלת דרך מנגנון הדמיון, ולא דרך חשיבה והיגיון. כשבן אדם מאמין במשהו, הוא בעצם מדמיין שהוא נכון, גם אם אין לו הוכחה לכך. אליעד מדגים זאת בכך שתינוקות אינם מאמינים במציאות מחוץ למה שהם רואים. אם תינוק לא רואה כדור שמוסתר מידו, הוא לא מאמין שהוא עדיין שם. המהות כאן היא שהאמונה פועלת על הדמיון ומכאן היא משתלבת בצורה ישירה עם תפיסת הזמן - העבר והעתיד הם תוצרים של האמונה. במצבים של חוסר וודאות, המוח ממציא תמונות שנראית לו נכונות. האם
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
... נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? אליעד כהן עוסק בשאלות פילוסופיות על הקשר בין אמונה ושכל, תוך שהוא מסביר את המורכבות של ההשפעה הפנימית של כל אחד מהם. הוא מציין כי למרות שהאמונה וההיגיון נראים כמתנגדים, למעשה הם יכולים להיות היבטים שונים של אותה פעולה נפשית. מה המשמעות של להאמין לפי אליעד? ... פירושו להחזיק במשהו שאינו ידוע בוודאות. הוא מביא דוגמה של אדם שאומר אני מאמין שהמים האלה לא מורעלים. במצב כזה, הוא בעצם לא יודע בוודאות שהמים אינם מזוהמים, אך בוחר להאמין בזה. האמונה, על פי אליעד, מכילה בתוכה מרכיב של ספק סמוי - אם אין ספק, אין צורך באמונה. אדם שאומר שהוא מאמין במשהו בעצם מכיר בכך שיש אפשרות סותרת לאותו הדבר, ומטיל ספק במשהו אחר. למה להאמין ולהטיל ספק הם בעצם אותו הדבר? אליעד טוען שלהאמין במשהו הוא למעשה הטלת ספק בהיפך שלו. אם אדם מאמין בקיומו של אלוהים, הוא בעצם מטיל ספק באפשרות שאין אלוהים. ובדומה לכך, אדם שמטיל ספק בקיומו של אלוהים מאמין במידת מה באפשרות שאין אלוהים. כל אמונה כוללת בתוכה ספק, וכל ספק מצריך אמונה נסתרת. לדוגמה, אדם שאומר שהוא מאמין בדבר מסוים בצורה מוחלטת, למעשה מטיל ספק בכל דבר שסותר את אמונתו. השניים - אמונה וספק - אינם הפכים מוחלטים, אלא משיקים ומחוברים באופן אינהרנטי. מהי עמדת רבי נחמן לגבי אמונה? אליעד מנתח את דבריו של רבי נחמן, שמסביר כי יש צורך להאמין בצדיקים ולהתקרב אליהם כדי להגיע לאמת. רבי נחמן למעשה ... הצורך להטיל ספק בעצמך ובמה שאתה רוצה, ולפני הכל להאמין ברצונות הצדיקים. אמונה בצדיקים פירושה הטלת ספק ברצונות האישיים שלך, ובעצם האמונה והשפיית הספק הם שני צדדים של אותו דבר. האם קל יותר להאמין או להטיל ספק? לפי אליעד, כל אחד מהתהליכים - אמונה והטלת ספק - קל או קשה בהתאם להקשר התרבותי והחברתי. בחברה חילונית ומודרנית, לדוגמה, נטייה להטיל ספק נראית אינטליגנטית יותר מאמונה דתית. בעוד שבחברות דתיות קל יותר להאמין ולהחזיק במשהו בצורה מוחלטת. אך אליעד טוען שמהות השניים דומה מאוד: הם כולם ... המוחלטת פירושה מצב שבו אין הבדל בין שום דבר לדבר אחר - ואין עוד הבחנה בין אמונה לשכל, ודאות וספק. האם שכל הוא סוג של אמונה? אליעד מציין כי שכל ואמונה אינם שונים במהותם אלא במינוח בלבד. למעשה, השכל הוא אמונה מאוד מגובשת, בעוד ש
אמונה, כוחה של אמונה, מה הכוח של אמונה בעצמך? איך אמונה עצמית משפיעה על היכולת שלך? מה הכוח של אמונה עצמית? איך אמונה עצמית פועלת? איך להאמין בעצמך? אמונה עצמית וביטחון עצמי, למה לא להאמין בעצמך? טיפול בחוסר ביטחון עצמי
אמונה, כוחה של אמונה, מה הכוח של אמונה בעצמך? איך אמונה עצמית משפיעה על היכולת שלך? מה הכוח של אמונה עצמית? איך אמונה עצמית פועלת? איך להאמין בעצמך? אמונה עצמית וביטחון עצמי, למה לא להאמין בעצמך? טיפול בחוסר ביטחון עצמי
אמונה, כוחה של אמונה, מה הכוח של אמונה בעצמך? איך אמונה עצמית משפיעה על היכולת שלך? מה הכוח של אמונה עצמית? איך אמונה עצמית פועלת? איך להאמין בעצמך? אמונה עצמית וביטחון עצמי, למה לא להאמין בעצמך? טיפול בחוסר ביטחון עצמי מהו כוח האמונה ואיך היא משפיעה על היכולת שלך? אמונה היא כוח חזק ומרכזי בחיים האישיים של כל אדם, אך היא שונה לחלוטין מידיעה. ידיעה מבוססת על הוכחות וראיות ברורות, בעוד שאמונה מתמקדת בתחושת ביטחון או שכנוע פנימי, גם כאשר אין הוכחות חותכות. אליעד כהן מסביר את ההבדל המשמעותי בין אמונה לבין ידיעה, ומדבר על איך כל אחת מהן יכולה להשפיע על ההתנהגות וההחלטות שלנו. האם יש הבדל בין אמונה לידיעה? כאשר אדם יודע משהו, הוא בטוח בכך לחלוטין כי יש לו הוכחות ומידע שמסבירים את הדבר. אמונה, מצד שני, איננה בהכרח מבוססת על עובדות. דוגמה לכך היא כאשר אדם חולם חלום שבו הוא חווה שריפה בביתו. בזמן החלום הוא ירגיש פחד עצום ויתעורר בבהלה, אך כעבור רגע הוא יגלה שאין שריפה במציאות. למרות שהמציאות שונה, האמונה שלו בתוך החלום גרמה לו לתגובה פיזית ורגשית. כיצד האמונה משפיעה על ההתנהגות שלנו? אחד ההיבטים המרכזיים של אמונה הוא השפעתה על הרצון והיכולת לבצע פעולה. אם אדם מאמין שהוא לא יכול לבצע פעולה מסוימת, הוא לא ינסה לעשות אותה. הדבר נובע מהעובדה שדרושים שני מרכיבים בסיסיים לביצוע פעולה - הרצון והיכולת. לדוגמה, אדם לא ינסה לעוף כמו ציפור אם הוא לא מאמין שהוא יכול לעשות זאת. אבל אפילו אם הוא היה יכול לעוף, אם אין לו רצון לעוף, הוא גם לא יעוף. איך שינוי האמונה יכול להשפיע על הצלחה? כאשר אדם מאמין שהוא לא מסוגל לבצע משהו, הוא עלול להימנע מלנסות בכלל, והדבר גורם לו לפספס הזדמנויות רבות. לעומת זאת, כאשר הוא ישתחרר מהאמונה המגבילה ויבין שהוא כן יכול, הוא יגלה שיש לו את היכולת לבצע את הפעולה. במקרה כזה, אין זה שהאמונה עצמה נתנה לו יכולת חדשה, אלא היא פשוט שחררה את המחסום המנטלי שהפריע לו לנסות. האם אמונה יכולה להזיק? כן, אמונה יכולה להזיק אם היא לא מבוססת על המציאות. אדם יכול להאמין שהוא יכול לעשות משהו שהוא לא מסוגל לו, מה שיגרום לו להיכשל ולסבול מתסכול. מאידך, אם אדם מאמין שהוא לא יכול לעשות דבר מה, אף על פי שהוא באמת יכול, הוא עלול להימנע מלנסות ולהפסיד הזדמנויות יקרות. האם אמונה עצמית היא חיובית? למרות שצמיחה והצלחה רבות מתבססות על אמונה עצמית, יש אנשים רבים שנכשלו דווקא בגלל שהם האמינו בעצמם יותר מדי. אמונה עצמית אינה ערובה להצלחה. כשאדם מאמין שהוא יכול לעשות משהו שהוא לא באמת יכול, הוא סובל מכישלון. מצד שני, אמונה במשהו שאדם לא יכול לעשותו עלולה להימנע ממנו לנצל את יכולותיו האמיתיות. איך נוכל לבדוק אם ה
שכל ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות
שכל ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות
... ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות למה שכל ואמונה הם שני הפכים? אליעד כהן מסביר לעומק את הרעיון ששכל ואמונה הם שני הפכים מוחלטים. כאשר אדם מאמין במשהו, משמעות הדבר היא שהוא בוחר להאמין בדבר כלשהו, ללא קשר לכך אם הוא נכון או לא נכון. האמונה תמיד מבוססת על כך שאדם אינו יודע בוודאות מוחלטת האם הדבר נכון, ולכן הוא נאלץ להסתמך על אמונה. לעומת זאת, השכל פועל על בסיס ידיעה, ודאות, ובירור העובדות עד הסוף. כיצד להתגבר על אמונות שקריות באמצעות שכל? אליעד כהן מביא דוגמה לאדם שהאמין באלוהים או בפיל שנמצא בחדר שלו בלילה. כשהאדם חקר ובדק את האמונה שלו לעומק, הוא הגיע לכך שברגע שהפעיל את השכל, האמונה השקרית נעלמה. למשל, האדם שהאמין בפיל, היה ... בחושך הוא יבין שאין פיל בחדר. הדגש שאליעד נותן הוא על כך שככל שאדם יפעיל יותר את השכל שלו ויתפתח שכלית, כך פחות יישארו לו אמונות שקריות. הוא מציין כי אמונה אינה יכולה להחזיק מעמד מול שכל חזק וברור. כאשר אדם מגיע לידיעה מוחלטת, כל האמונות שלו נעלמות מאליהן. האם שכל תמיד מנטרל כל אמונה? לפי ההסבר של אליעד כהן, אדם שיגיע למצב שבו השכל שלו יהיה מפותח לחלוטין (ב - 100%), יגיע למצב שבו כל האמונות שלו יתבטלו. אבל מה קורה אם אדם לא מגיע ל - 100% שכל? כאן אליעד מסביר שהמצב מורכב יותר: אם השכל של האדם יגיע ל - 100%, אז כל האמונות שלו, ללא יוצא מן הכלל, יתבטלו באופן ודאי ומוחלט. אם האדם חוקר נושא ספציפי ב - 100%, אפילו אם אין לו שכל מפותח מאוד באופן כללי, אז גם במקרה כזה האמונה הספציפית שהוא חקר תיעלם, כי חקירה מלאה מביאה לידיעה ודאית. אם האדם לא מפתח שכל מלא וגם לא חוקר נושא ספציפי עד הסוף, אז בהחלט יכול להישאר לו ספק או אמונה באותו נושא. הדוגמה שהוא מביא היא של אנשים דתיים חכמים באופן יחסי, שמאמינים באלוהים מכיוון שלא חקרו עד הסוף האם אלוהים קיים או לא. כיצד ניתן להשתחרר מאמונה רעה? אליעד כהן נותן עצה ברורה: אדם שרוצה להשתחרר מאמונה רעה, צריך לפתח את השכל שלו באופן כללי ... כדי לבדוק ולחקור את הנושא הספציפי שהוא רוצה להפסיק להאמין בו. כאשר אדם מפתח את השכל באופן כללי, הוא מגדיל את הסיכויים לכך שהאמונות השקריות ייעלמו. ככל שאדם יהיה בעל שכל ...
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות איך נוצרת אמונה מגבילה ולמה אנשים מאמינים בה? אמונה מגבילה היא אמונה פנימית של האדם הגורמת לו לחשוב ... ראוי או לעולם לא יצליח להשיג דבר מסוים. אליעד כהן מסביר שאדם שחושב אני אף פעם לא אצליח מונע מעצמו לנסות דברים חדשים, ולכן באמת לא מצליח. כך נוצרת מעגליות: האמונה המגבילה מביאה לתוצאה שלילית שמחזקת את האמונה עצמה. לדוגמה, אם מישהו מאמין שהוא לא ראוי לאהבה, הוא לא ינסה לבנות קשרים או לפתוח את עצמו מבחינה רגשית, מה שבסופו של דבר גורם לכך שהוא לא יקבל אהבה, וזה רק מחזק את האמונה שלו שהוא באמת לא ראוי לכך. כלומר, אמונה מגבילה הופכת להיות נבואה שמגשימה את עצמה. מהן שתי הסיבות המרכזיות להיווצרות אמונות מגבילות? אליעד מסביר שישנן שתי סיבות עיקריות לכך שאדם מחזיק באמונות מגבילות: היגיון פנימי: לאדם נראה הגיוני להאמין באמונה הזו. תועלת רגשית: האמונה מספקת לאדם רווח רגשי כלשהו. לדוגמה, אדם שאומר אני אף פעם לא אצליח, בעצם מחזיק באמונה זו כי היא נראית לו הגיונית, מאחר שישנם מקרים שבהם באמת נכשל. מהצד הרגשי, אמונה זו משרתת אותו בכך שהוא נמנע מלקחת סיכונים, נמנע מהתאכזבויות, ומקבל הסבר ברור לכישלונות שלו. האם אמונה מגבילה היא בהכרח לא נכונה? למרות שהאמונה אני אף פעם לא אצליח נתפסת בדרך ...
אמונה טובה או רעה, להאמין טוב או רע, אמונה יחסית, אמונה מוחלטת, טוב ורע יחסיים, טוב ורע מוחלטים, אושר יחסי, סבל יחסי, אושר מוחלט, סבל מוחלט, אמונה עיוורת, טוב להאמין, רע להאמין
אמונה טובה או רעה, להאמין טוב או רע, אמונה יחסית, אמונה מוחלטת, טוב ורע יחסיים, טוב ורע מוחלטים, אושר יחסי, סבל יחסי, אושר מוחלט, סבל מוחלט, אמונה עיוורת, טוב להאמין, רע להאמין
אמונה טובה או רעה, להאמין טוב או רע, אמונה יחסית, אמונה מוחלטת, טוב ורע יחסיים, טוב ורע מוחלטים, אושר יחסי, סבל יחסי, אושר מוחלט, סבל מוחלט, אמונה עיוורת, טוב להאמין, רע להאמין מהי אמונה טובה או רעה? ההרצאה עוסקת בשאלה המרכזית אם אמונה בהכרח נחשבת לדבר רע או טוב, תוך כדי בחינת השפעתה של האמונה על תחושת האדם. אליעד פותח את ההרצאה בשאלה האם אמונה היא בהכרח דבר רע, ומציע דרך להבין את ההשפעה שלה על האדם. הוא מציין כי בספר עליות, האמונה נחשבת לדבר רע, אבל הוא לא בהכרח מקבל את ההגדרה הזו. אליעד מסביר כי כדי להבין אם האמונה היא טובה או רעה, יש צורך לבדוק את האמונה עצמה ואת ההשפעה שלה על האדם. הוא מציין את האפשרות שהאמונה יכולה להיות רעה אם היא לא מביאה לתוצאה טובה, אבל מצד שני, אם האמונה מביאה לתוצאה חיובית, אז היא יכולה להיחשב לדבר טוב. הוא מציין גם את האפשרות שהאמונה עשויה להשתנות בין אנשים שונים, תלוי איך כל אחד מהם רואה את המציאות. לדוגמה, אם אדם מאמין שמה שקורה לו רע לו, זה עלול לגרום לו לתחושת רע, אך אם הוא מאמין שמדובר במשהו טוב, אז האמונה עשויה להיתפס כטובה עבורו. האם כל אמונה בהכרח רעה? בהמשך, אליעד שואל אם כל אמונה בהכרח רעיה. הוא מציין שמדובר בשאלה פילוסופית גדולה מאוד שקשורה לכל תפיסת טוב ורע ... כלומר, הם משתנים לפי תפיסת כל אחד, ואם אדם מאמין שמשהו רע לו, אז הוא יחווה את הדבר הזה כרע. מנגד, אם הוא מאמין שמשהו טוב לו, אז הוא יחווה את הדבר כטוב. הוא מדבר על כך שבסופו של דבר, אמונה יכולה להיות דבר טוב או רע, בהתאם למה שהאדם מאמין. הוא מוסיף כי בסופו של דבר, האמונה של אדם שמה שקורה לו הוא טוב או רע, משפיעה על תחושתו ועל האופן שבו הוא חווה את החיים. בהקשר הזה, אם אדם מאמין שמשהו רע קורה לו, הוא יחווה את זה כרע, אך אם הוא מאמין שמה שקורה לו טוב, אז הוא יחווה את זה כטוב. מהי האמונה המוחלטת? אליעד ממשיך לדבר על אמונה מוחלטת, ומסביר כי כל דבר בעולם עשוי להתפרש כאמונה. הכל תלוי בתפיסת העולם של כל אדם ובמה שהוא מאמין בו. לדוגמה, אם אדם
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה מהי אמונה אמיתית לפי רבי נחמן? ההרצאה עוסקת בנושא של אמונה מעל השכל ושכל מעל האמונה, בעיקר בהקשר של תורתו של רבי נחמן. אליעד מסביר את המושג של אמונה לא בדרך הרגילה, אלא כמצב שבו השכל מוותר על הצורך בהבנה כדי להאמין. איך אליעד מציג את האמונה מעל השכל? אליעד מסביר שאמונה, לפי רבי נחמן, היא הדבר הכי גדול בעולם. הוא מתאר את האמונה כיכולת להאמין במשהו מעבר לשכל האנושי, שמשום שהוא בלתי ניתן להבנה על ידי השכל, הוא דורש אמונה מוחלטת. הוא מציין כי כאשר מדובר באמונה אמיתית, אין מקום להיגיון או לשכל אנושי. זו אמונה שמבוססת על תחושת ביטחון מוחלטת ללא חקירה או ניתוח שכלי. ההבחנה בין אמונה לשכל בהמשך, אליעד מסביר את ההבדל בין אמונה לבין שכל. השכל מנסה להבין ולנתח כל דבר, בעוד שהאמונה לא דורשת הסבר או הבנה. הוא מדבר על כך שהאמונה שמובאת בתורתו של רבי נחמן אינה אמונה רגילה, אלא אמונה שהיא מעבר לכל ההבנה השכלית. תהליך האמונה כפי שמתואר כאן, לא מתחיל מהמקום של חקירה או ספק, אלא מהכנה פנימית לקבל את האמונה ללא שום הסבר. מהו שכל מעל השכל לפי אליעד? המרצה מציין כי לפי רבי נחמן, יש סוג של שכל מעל השכל, כלומר, הבנה שנמצאת מעבר לשכל הרגיל של האדם. מדובר בהבנה לא שכלית, אלא בתפיסה שמעבר להבנתנו הרגילה. אליעד מסביר שמדובר על אמונה שבאה ממקום של שלם ולא מתוך ספק. כאשר אדם מגיע למקום הזה של אמונה שלמה, הוא לא זקוק להסברים נוספים. האם כל אמונה היא אמונה אמיתית? אליעד מציין כי אמונה יכולה להיות אמונה על פי השכל, אך
2 תכונות שצריך כדי להצליח, למה אמונה עצמית תגרום לך להיכשל? למה אמונה עצמית תגרום לך להצליח? עודף אמונה עצמית, עודף ביטחון עצמי, חוסר ביטחון עצמי, חוסר אמונה עצמית, 2 גורמים להצלחה, אמונה עצמית רעה, אמונה עצמית טובה
2 תכונות שצריך כדי להצליח, למה אמונה עצמית תגרום לך להיכשל? למה אמונה עצמית תגרום לך להצליח? עודף אמונה עצמית, עודף ביטחון עצמי, חוסר ביטחון עצמי, חוסר אמונה עצמית, 2 גורמים להצלחה, אמונה עצמית רעה, אמונה עצמית טובה
... תכונות שצריך כדי להצליח, למה אמונה עצמית תגרום לך להיכשל? למה אמונה עצמית תגרום לך להצליח? עודף אמונה עצמית, עודף ביטחון עצמי, חוסר ביטחון עצמי, חוסר אמונה עצמית, 2 גורמים להצלחה, אמונה עצמית רעה, אמונה עצמית טובה מהן שתי התכונות שצריך כדי להצליח? כדי להצליח בחיים, אדם צריך שתי תכונות חשובות מאוד. תכונה אחת אינה מספיקה, וחשוב להבין ... בחיים ויכול להשיגן, אך הוא לא מאמין בעצמו, הוא לא יצליח. לכן, אם יש לך מטרה בחיים שאתה יכול להשיג, אך אתה לא מאמין ביכולתך להשיג אותה, אתה לא תצליח. חוסר אמונה עצמית או חוסר ביטחון עצמי הם מכשולים גדולים להצלחה, שכן הם גורמים לאדם לחשוב שהוא לא יכול להשיג את מטרותיו, גם אם הוא מסוגל לכך. זהו ... היכולת לדעת מתי יש לך יותר מדי אמונה עצמית, דבר שעלול לגרום לכישלון. אם אדם מאמין יותר מדי בעצמו, הוא עשוי לחשוב שהוא יכול להשיג כל מטרה, גם אם המטרה אינה ברת השגה. אם יש יותר מדי ביטחון עצמי, זה יכול לגרום לאדם ... למה שניתן לעשות. מהן השפעות יתר אמונה עצמית? עודף אמונה עצמית עשוי להוביל לאי - הצלחה. כאשר אדם מאמין שהוא יכול להשיג דברים שאינו מסוגל להם, הוא עלול להיכשל בגדול. לדוגמה, אדם שעשוי לחשוב שהוא יכול לעבור דרך קירות או לנשום מתחת למים - אמונה כזו תוביל לכישלון. לא כל דבר אפשרי, ויש צורך להכיר במגבלות שלנו ולדעת מתי אנו יכולים להצליח ומתי לא. המהות של אמונה עצמית חיובית המשמעות של אמונה עצמית טובה היא לדעת להאמין ביכולתך להשיג מטרות, אך לא להאמין יותר מדי כאשר מדובר בדברים שאינם ברי השגה. אמונה עצמית טובה מתבססת על הבנת הגבולות שלך ומודעות למגבלותיך. לכן, כדי להצליח, עליך להיות כנה עם עצמך ולבדוק מה אתה יכול באמת לעשות ומה ... לשמור על איזון בין ביטחון עצמי לאמונה עצמית? החשיבות הגדולה היא לא לאפשר לאמונה עצמית יתרה לעיוות את התפיסה של מה אפשרי וממה יש להימנע. אדם שמאמין שהוא יכול לעשות כל דבר ללא גבולות, עלול להיתקל בכישלון קוטע. חשוב לדעת להימנע מהמחשבה שאני יכול הכל ולהבין שלפעמים צריך להיות יותר ריאליים במטרות. הצלחה אמונה עצמית ביטחון עצמי מהי הצלחה? איך להצליח בחיים? איך לדעת אם אני יכול להשיג מטרה? יתרונות של אמונה עצמית טובה ...
אמונה טפלה, למה מאמינים באמונות טפלות? אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות
אמונה טפלה, למה מאמינים באמונות טפלות? אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות
אמונה טפלה, למה מאמינים באמונות טפלות? אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות למה אנשים מאמינים באמונות טפלות? אמונה טפלה היא האמונה במשהו שאין לו בסיס מדעי או הגיוני, ובמקרים רבים גם אינה ניתנת להוכחה. אליעד מסביר כי אנשים מאמינים באמונות טפלות, כמו אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, אמונה באלוהים, קריאת תהילים, ברכות של צדיקים, ואפילו אמונה בתופעות כמו האמונה בביבי נתניהו, כאשר יש להם בעיות רגשיות שהם לא יודעים איך להתמודד איתן. במילים אחרות, אנשים פונים לאמונות טפלות כאשר הם לא מצליחים לפתור את הבעיות הרגשיות או הקיומיות שלהם בדרך הגיונית וברורה, והאמונה הזו מספקת להם תחושת ביטחון או פתרון זמני. איך אמונה טפלה מספקת פתרון זמני לבעיות רגשיות? אליעד מציין כי כאשר אדם נמצא במצב של מצוקה או חוסר וודאות, כמו למשל בקשרים זוגיים, בעיות בריאותיות או קשיים ... שלו או לא. הוא לא יודע אם להמשיך או להפסיק את הקשר, ואז הוא עשוי לפנות לאמונות טפלות כמו אסטרולוגיה או קריאת תהילים כדי לקבל תחושת ביטחון. במצב כזה, האמונה לא נועדה לפתור את הבעיה עצמה, אלא לספק פתרון רגשי זמני, שמקל על תחושת חוסר הוודאות. אליעד מסביר כי כאשר אדם נמצא במצוקה רגשית, הוא פתוח לקבל כל מיני ... לא יכול להסתמך על שיקול דעת הגיוני או פתרונות מוחשיים, הוא פונה לעיתים לאמונות טפלות, כי הן מספקות לו תחושת שליטה, ביטחון או תשובות שמקלות על תחושת הבלבול והפחד שהוא חווה. מהן הדרכים להפסיק להאמין באמונות טפלות? כדי להפסיק להאמין באמונות טפלות, אליעד מציע שצריך לא רק לפתח את השכל וההיגיון, אלא גם להבין איזו בעיה רגשית האמונה פותרת. לדוגמה, אם אדם מאמין באסטרולוגיה או באמונה דתית כלשהי כדרך לפתור בעיות זוגיות או להחליט אם הוא מתאים לבת הזוג שלו, אז השלב הראשון הוא להבין למה הוא פונה דווקא לאמונה הזו. אחרי שמבינים את הבעיה הרגשית שמניעה את ה
פחדים ואמונה, האם מי שמאמין לא מפחד? איך אמונה עוזרת להתמודד עם פחדים? איך אמונה משפיעה על הפחד? אמונה כדרך להתמודדות עם פחד, פחד ואמונה, למה אמונה יוצרת פחד? למה כל הפחדים הם בגלל אמונה? איך לא להאמין ולא לפחד?
פחדים ואמונה, האם מי שמאמין לא מפחד? איך אמונה עוזרת להתמודד עם פחדים? איך אמונה משפיעה על הפחד? אמונה כדרך להתמודדות עם פחד, פחד ואמונה, למה אמונה יוצרת פחד? למה כל הפחדים הם בגלל אמונה? איך לא להאמין ולא לפחד?
... ואמונה, האם מי שמאמין לא מפחד? איך אמונה עוזרת להתמודד עם פחדים? איך אמונה משפיעה על הפחד? אמונה כדרך להתמודדות עם פחד, פחד ואמונה, למה אמונה יוצרת פחד? למה כל הפחדים הם בגלל אמונה? איך לא להאמין ולא לפחד? האם מי שמאמין באמת מפחד פחות? האם אדם שמאמין במשהו באמת מפחד פחות? אליעד כהן פותח בשאלה זו ... וככל שההבנה שהרצון לא בהכרח יתממש גדולה יותר, כך גדל הפחד. איך אמונה מסייעת להפחית פחדים באופן נקודתי? אליעד כהן מסביר שכאשר אדם מאמין במשהו, אמונתו מסייעת לו להתמודד עם פחד באופן נקודתי, כיוון שהאמונה מעניקה לו תחושת ביטחון שהרצון שלו אכן יתגשם. לדוגמה, אם אדם מאמין באלוהים, ייתכן שיאמין שאלוהים שומר עליו ממחלות. האמונה הזו מקטינה את תחושת הסיכון והחשש, וכך אותו אדם ירגיש פחות פחד בהקשר הספציפי של מחלות. כלומר, אמונה מסוימת יכולה להפחית פחדים נקודתיים על ידי ... ביטחון שאותו דבר לא רצוי, כמו מחלה או אסון, פחות סביר שיקרה. למה אמונה דווקא מגבירה פחדים במקום אחר? אליעד כהן מדגיש נקודה חשובה נוספת - לכל אמונה יש צד שני, והוא הפחד לאבד את מה שאנו מאמינים בו. הוא נותן דוגמאות רבות להמחשה: אם אדם מאמין שאלוהים שומר עליו, הוא עלול לפחד לאבד את ... מעשים רעים שלו או של אחרים, או בגלל החלטה אחרת של אלוהים. אם אדם מאמין שכסף הוא זה שיעזור לו, הוא יפחד לאבד את הכסף. מי שמאמין בילדים שלו או בתרופות מסוימות, יפחד שלאבד אותם או שהתרופות יפסיקו לעבוד. אליעד מבהיר שכל אמונה, לצד היתרונות שהיא מביאה באופן נקודתי, מביאה איתה גם פחד מהאפשרות שהאמונה לא תתגשם, תשתנה או תאכזב. האם אמונה עצמית מפחיתה פחדים? בנוסף, אליעד מתייחס לשאלה אם אמונה עצמית יכולה להפחית פחדים. לטענתו, התשובה היא שלילית. אמונה עצמית עשויה ליצור תחושה של ביטחון רגעית, אך ... תמיד בפחד לאבד את היכולת או הביטחון העצמי. ככל שאדם משקיע יותר באמונה עצמית, כך הוא גם מפחד יותר מאכזבה או מכישלון. למה דווקא האמונה עצמה יוצרת את כל הפחדים? לפי אליעד, הפחדים ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אמונה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אמונה, איך להתמודד עם עצבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אמונה, איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בזוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לנהל את הזמן? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? האם המציאות היא טובה או רעה? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש או אין אלוהים? האם באמת הכל לטובה? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? מה המשמעות של החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? האם יש משמעות לחיים? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לזוגיות, מאמן אישי מומלץ, מאמן אישי טלפוני בתחום אמונה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3379 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 08:37:37 - wesi4