ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה חנופה ✔להיות או לא להיות - שייקספיר / סטיבן גרינבלט ✔שייקספיר. סימן השאלה ששמו שייקספיר. מי היה שקספיר, מי כתב את המחזות של שייקספיר......
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 להיות או לא להיות - שייקספיר / סטיבן גרינבלט
שייקספיר. סימן השאלה ששמו שייקספיר. מי היה שקספיר, מי כתב את המחזות של שייקספיר., מה יודעים עליו באמת. בתקופת סטלין ניסה חוקר רוסי לטעון ששקספיר היה ממוצא רוסי בכלל. אין הרבה עובדות ממשיות.

איך קיבל לראשונה הקהל את מחזותיו, כמה הובנה שירתו. כשבוחנים באופן סכמטי לא הייתה כנראה לקהל בימיו להבין את המחזות. הקהל היה אמון על מיסטריות ומחזות מוסר בשפה גבוהה. לא היה תיאטרון "ריאליסטי", שדיבר בשפת היום יום. אולי לא הבינו את עומקם הפואטי של המחזות אך הוא כתב סיפורים שעניינו את הצופים. הקומדיות היו ברורות. חילופי מינים כפולים, צעירים ששיחקו נשים המתחפשות לגברים הצחיקו, גם אם לא התעסקו אז בשאלות מגדר, העניין לעצמו הצחיק. היו מצבים קומיים שאפשר היה לעקוב ולצחוק. אחרי עלילות המחזות ההיסטוריים בוודאי שלא הייתה בעיה לעקוב והטרגדיות הגדולות חלקן הרי עשוי היה להתקבל כמו סדרות טלוויזיה של היום. דמויות של טובים ותככנים רעים.

סטיבן גרינבלט, פרופסור באוניברסיטת הרווארד אסף את העובדות המעטות הרשומות. פנקסי לידה ומוות, רישומי רכוש, ועוד תעודות ששמו של שייקספיר מופיע בהן. במקום שחסרות לו עובדות הוא דולה שורות מהמחזות ומנסה להסביר היכן נולדו במוחו.

יחד עם היכרותו את צורת החיים באותה תקופה יצר רומן חלקו היסטורי חלקו ביוגראפי על האיש שנחשב לגדול המחזאים, ומנסה לתת לנו תשובות לשאלות.

הפעם הראשונה בה מוזכר ויליאם שייקספיר היא תעודת הטבלה בכנסיית סטרטפורד. שקספיר נולד, כנראה, ב23 באפריל. כנראה כי הרישום הראשון הנושא את שמו הוא יום ההטבלה שלו.

ויליאם בן ג'ון שייקספיר הוטבל ב 26 באפריל 1564. ישנה הנחה שעברו שלושה ימים בין הלידה להטבלה.

ביולי פרצה מגיפת דבר שהפילה קורבנות רבים. ויל התינוק לא נדבק. ייתכן שאמו לקחה את הילדים לכפר.

שייקספיר היה מוקסם ממילים כבר בילדותו, טוען גרינבלט. שיר ילדים עתיק ששמע בילדותו מופיע במלך ליר. את השפה המפותלת של מוריו הוא מצטט בדמות נלעגת במחזהו טורח אהבה לשווא. החזרה על מלים נרדפות שהמורים היו מלמדים מתוך ספרו של ארסמוס, בלטינית, איך אומרים דבר ב150 צורות שונות.

"כמו עגיל באוזן הרקיע, השמים, השחקים, כיפת התכלת... וכשהוא נופל.. על פני האדמה, היבשה, החלד, הקרקע"

הורים רצו שילדיהם ילמדו לטינית. כל נושאי התפקידים, החל מהמלכה אליזבט דרך הרופאים, עורכי הדין, דיפלומטים יועצים כמרים, כולם שלטו בלטינית.

אביו של ויל ידע כנראה לקרוא, כי נשא משרה ציבורית, אך לחתום חתם בסימן. גם אמו לא ידעה לכתוב את שמה. את בנם דחפו ללמוד.

מורה טוב היה מורה שהלקה את תלמידיו. סטודנטים להוראה התאמנו להכות בובה או ילד סורר. אחת השיטות ללימוד לטינית הייתה העלאת קומדיות עתיקות. את סצנות האהבה מחקו כדי שלא יצטרך נער לנשק נער המשחק את האישה. אך המחזות הכילו דמויות של זונות, נוכלים, משרתים ערמומיים ואבות טיפשים. ויל ספג את תחילת המסורת.

אין ספק שויל למד אז את הקומדיה המטורפת "שני המניכמוסים" של פלואטוס העוסקת בבלבול בין שני תאומים זהים. לימים ישתמש בשלד הפארסה הזו ויוסיף למחזה עוד זוג תאומים להגדיל את הבלבול. קומדיה של טעויות הייתה אחת מהצלחותיו הגדולות.

לא רק בבית הספר הועלו הצגות. לכל איש אצולה הייתה להקת שחקנים משלו וכשלא היו צריכים להציג בארמון נדדו מעיר לעיר והעלו מחזות שונים. אין ספק שויל הקטן, שאביו היה ראש העיר ראה את אותן הצגות.

כשהיה בן אחת עשרה לערך ביקרה המלכה אליזבט ביקור בן שלושה שבועות אצל הרוזן לסטר. ויל התרשם, להנחת גרינבלט, מבגדיה המפוארים ומהפגנת הכוח. כמסורת הימים ההם ערך לסטר שהיה גם מאהבה של המלכה הבתולה, חגיגות גדולות כדי שהאזרחים יוכלו להביע את אהבתם ולהתרשם ממלכתם.

ויל התפעל עד כדי כך שבימים שיבואו יכתוב רבות על מלכים.

אפשר לזהות את המקורות של רוב מחזותיו של שייקספיר. חלום ליל קיץ הוא היחידי שאין לו מקור קודם וכולו פרי דמיוני של שייקספיר. גרינבלט תולה את מקורו של המחזה בהתרשמותו הגדולה מביקור המלכה ומהמופעים שנערכו לכבודה. המלכה ובעלי המלאכה הגסים המעלים לכבודה מחזה, מקורו באותן הצגות עממיות באותו ביקור.

פעמיים השתמש שייקספיר כדי להביע את דעתו על השחקנים שראה, פעם אחת בצורה פרודית בחלום ליל קיץ ופעם נוספת ברצינות, כשהוא מסביר בהמלט ללהקת שחקנים המבקרת בארמון איך לדעתו עליהם לשחק.

המחזה פיראמוס ותיסבי אותו מציגים בעלי המלאכה במחזה חלום ליל קיץ דומה ומהווה מראה קומית הפוכה לטרגדיה רומיאו ויוליה אותה כתב באותו זמן. "זהו המחזה האווילי ביותר ששמעתי מימי" מגיבה היפוליטה ותזאוס עונה "הגרוע שוב אינו גרוע אם הדמיון משלים את החסר" כלומר שייקספיר סומך על דמיונם של הצופים יותר מעבודת השחקנים.

אביו של שייקספיר היה יצרן כפפות ויש להניח שויל עזר לו בחנותו, כמו כן מילא תפקידים נכבדים במועצת העיר. אך כשמלאו לויל שלוש עשרה החל אביו לשקוע בחובות. ישנם מסמכים על הלוואות שקיבל ורכוש שקיבל מאשתו האמידה אותו משכן. אביו איבד את כל ההון המשפחתי. בנוסף להון הפסיד את מעמדו החברתי ושמו נעלם מהרשומות העירוניות. הוא לא היה מסוגל לשלוח את ויל ללמוד באוקספורד.

גרינבלט חושב שאביו הפך לשתיין. שייקספיר מתייחס לשתיה לעתים קרובות בכמה ממחזותיו, כמי שמכיר את ההשפעה מקרוב. ישנן שתי דמויות שתיינים, פלסטף וסיר טובי בלילה השניים עשר שהם שיכורים. גרינבלט סבור שויל מתאר דרך מערכות היחסים הללו את מערכת היחסים שהתפתחה עם אביו.

מה עשה ויל בתחילת דרכו בלונדון? גרינבלט משער שעבד כעוזר לעורך דין. בכמה ממחזותיו מופיע שימוש מדויק בשפה משפטית, מכדי שזה יהיה מקרי.

לא ברור מתי עבר ללונדון. רישומי נישואין בסטרטפורד מגלים שהתחתן שם בגיל שמונה עשרה ונולדו לו שלושה ילדים, גם הם נרשמו בסטרטפורד.

החברה האליזבטנית הייתה חברה מעמדית מאד ומלאת גינוני התנהגות מדויקים. מעמדית עד כדי כך שאפילו הבגדים ובעיקר הבדים שהשתמשו בהם היו מוכתבים בחוק. אצילים היו מוצאים להורג בעריפת ראש, כל היתר בתליה.

ג'ון אביו של ויליאם הגיש בקשה לקבל שלט אצולה. יש להניח שלא רק לעצמו דאג אלא גם לעתידו של ויל. אך משהורע מצבו הכלכלי לא היה יכול לעמוד בתשלום עבור הזכות לשאת סמל אבירים משפחתי.

עשרות שנים אחרי, כשויל היה כבר מפורסם ואמיד הוא חידש את הבקשה. כדי להבטיח את מעמדו ומעמד ילדיו.

את האירוניה שבחיפוש מעמד שאינו מגיע לו באמת מציג שקספיר בדמותו הנפוחה של מלווליו במחזה הלילה השנים עשר. זה הרוצה להפוך לאציל ואינו מבין את הגיחוך שהוא מעורר.

אמו של שקספיר הייתה ממעמד גבוה שאיבדה את מעמדה כשנישאה לאביו. ייתכן שהחלום להחזיר את הסדר הישן למקומו הוא הגורם שבכל כך הרבה ממחזותיו נסיכים ואצילים מאבדים את מעמדם והמחזה נגמר בהחזרת הסדר הנכון.

בשנים שלפני הולדתו של שייקספיר אנגליה עברה שינוי ענק. הנרי השמיני התנתק מהכנסייה הקתולית והקים את הכנסייה האנגליקנית. מעבר לשאלות של אמונה השפה האנגלית הגיעה לרגע של שינוי ענק כשהמלך הורה לתרגם את התנ"ך לאנגלית ומאז כל אנגלי היה יכול לקרוא ולהבין את הברית החדשה ואת התפילות. ייצוב האמונה לקח שנים והטלטל הלוך ושוב בין הקתוליות לפרוטסטנטיות האנגלית, אך השפה החדשה הלכה והעמיקה. שקספיר כבר נולד לאוצר מלים חדש.

אליזבת המשיכה להנהיג את הפרוטסטנטיות כדת המדינה. לא היה לה עניין לבדוק במה מאמין כל אחד בחדרי לבו. היא רצתה סדר ונאמנות. "מי שמאמין שאם עכבר נגס בלחם הקודש הרי שנגס את גופו של ישו", בזה לא רצתה להלחם.

יש להניח שרוב העם לא הבין כנראה את השינוי בדוקטרינות אך היה עד לשינוי בטקסי הפולחן. במקום נרות קטורת וכמרים בבגדי פאר קיבלו פולחן פשוט אישי ואינטימי במידה, ובעיקר יכולת להבין את התפילות החדשות שנכתבו אנגלית.

תקופה בה אנשים פיתחו מצבי סתגלנות והעמדת פנים. כלפי חוץ היו פרוטסטנטים ובתוכם נשארו נאמנים לקתוליות. ויל שאמו הייתה מבית קתולי ואביו שעבד במשרה ציבורית היה פרוטסטנטי, לפחות למראית עין. במה האמין ויל אין לדעת. הוא התרחק מלהביע דעה בעניין דת.

גרינבלט מנסה להסיק איך הגיע ויל לתיאטרון. הוא חושב שויל קיבל משרה בבית אדון רם מעלה שם הייתה להקת שחקנים שויל התחבר אליה והפגין את כישרונו וכך החל להתבלט.

מלחמות הדת נמשכו ובני אדם חיו בפרנויה. כל אחד היה יכול להלשין על כל אחד שהוא קתולי. ויל נזהר ולא גילה ברבים את אמונתו, גם אם אכן עבר כמורה בבית קתולי.

כשהיה בן שמונה עשרה התחתן עם אן התווי, אישה מבוגרת ממנו בשמונה שנים. שישה חודשים אחרי החתונה נולדה בתם סוזאנה. בניגוד לרוב הנשים באותו זמן, אן הייתה אישה חופשייה. יתומה בעלת רכוש מה שיכלה לעשות כרצונה ואיש לא הכתיב לה התנהגות.

מתוך שורות החוזרות לעתים קרובות המתייחסות לנישואים במחזותיו מסיק גרינבלט שויל לא היה מאושר בנישואיו. אין לו מלה טובה להגיד על מוסד הנישואין. נישואים שכנראה נכפו עליו בשל הריונה של אן. מאושר או לא בנישואיו, הם נשארו נשואים 32 שנים.

בחלק גדול ממחזותיו לגיבורים אין נשים. הן לא מוזכרות. לא גב' ליר, לא גברת שילוק וכך עוד גיבורים שנשותיהם מאחוריהם. מתו או נעלמו. וגם כשקומדיה נגמרת במפגש מחודש של אוהבים צעירים שהופרדו הרי שכמה פעמים יסיים מישהו אחר, את הצנה באמירה "אני מקווה שעם הנישואים יגדל גם התיעוב" ובמקום אחר מתואר הרומן "החיזור, החתונה והחרטה" מקרי שדעתו של שקספיר על נשים בחיי נישואין לא ממש חיובית? ובכל זאת הוא לא פוגע באופטימיות כשהוא מסיים מחזות אחרים בנישואין.

שקספיר מכיר בחשיבות המשיכה מינית לה הוא קורא "מזדווגי הכפר" לעתים כמו בלילה השנים עשר הוא לא משאיר לגברים המחופשים לנשים לחזור למינם ומרות שאנו יודעים שהנישואים הם בין גבר לאישה הקהל רואה נישואים בין שני גברים. שני זוגות החשובים במיוחד במחזות מקבת ואמו של המלט עם בעלה החדש הם זוגות מפחידים. "הן בגילך ישקוט הסער שבדם" מטיח המלט באמו ומדגיש את המיניות הברורה של הזוג. מה אומר כל זה על חיי הנישואין של ויל שחי בנפרד מאשתו. היא בסטרדפורד הוא בלונדון.

כששב באחרית ימיו לסטרטפורד כתב את צוואתו, גם שם אשתו אינה מוזכרת. את רוב הונו השאיר לבתו סוזנה. בתיקון מאוחר יותר הוסיף בצוואה שורה העוסקת באשתו. הוא מוריש לה את המיטה השנייה במעלה

יש הוכחות לשתי אהבות גדולות שלו. בסונטות שכתב. חלקן מספרות סיפור אהבה לצעיר נאה, וחלקן לגבירה בשחור, מתוחכמת, נשואה ומנוסה מינית.

אין מידע על הסיבה בגללה עזב ויל הצעיר את סטרטפורד ועבר לעיר לונדון. ישנן השערות אחדות אך אין שום עובדה ברורה. גם על ימיו הראשונים בלונדון אין תיעוד והכל בגדר שמועות והשערות. רוב הכותבים על שייקספיר חושבים שקרה לו דבר מה מטלטל בסטרטפורד. הוא לא עזב אותה בגלל חיי הנישואים שלו. ייתכן שנענש על דבר מה, ייתכן שברח. במה הסתבך לא ברור, ייתכן שבשל הימים הדבר היה קשור לשאלת הדת הגלויה והסמויה. צריך לזכור שלכל אורך השנים ההן העיב צילה של מרי סטוארט מלכת הסקוטים הקתולית על מלכותה של אליזבט, אותה כינתה ממזרה.

לפי הרישומים ביקרה בסטרטפורד קרוב לתאריך היעלמותו של ויל להקת השחקנים של המלכה. האם ייתכן שהצליח להצטרף ללהקה ולחזור אתה ללונדון. השתלטותו המהירה בכל מה שנוגע למורכבותה של הצגה יכולה לאשש השערה שנדד תקופת מה עם להקת שחקנים.

כשחצה לראשונה את גשר לונדון כי להיכנס לעיר ראה לא רק את מאות הברבורים השטים בנהר, אותם היו מורטים פעם בשנה כדי להכין למלכה שמיכות חדשות, אלא בעיקר את המוטות שהיו לאורך הגשר עליהם היו תקועים ראשי הבוגדים הקתולים.

לונדון של אותם ימים הייתה בהתפתחות מתמדת. אלפי צעירים מכל רחבי הממלכה זרמו אליה לחפש עבודה ואולי גם התקדמות במעמדם. היסטוריונים בני התקופה מספרים איך כל השטחים הירוקים התמלאו שכונות צריפים לא מתוכננות והרחובות הראשיים היפים התמלאו עגלות ויצרו פקקי תנועה.

"צעירים שכחו איך ללכת, העולם נוסע על גלגלים. נהגים שהוריהם שמחו ללכת ברגל" לונדון הפכה

"יריד שנמשך כל השנה" לא רק בעלי מלאכה מכל המקצועות, סוחרים ובעלי מקצועות אקדמיים נהרו ללונדון. העיר של אותם ימים הייתה מלאה זונות. וכולם הלכו לתאטרון. המעניין הוא שלמרות חיי העיר הסוערים, אף אחד ממחזותיו איננו מתרחש בעיר.

גם אם המחזות אינם מתרחשים בלונדון הרבה מאוד מתיאורי החיים מתייחסים ישירות למה שויל היה יכול לראות בעיר הגדולה. כריתת ידיים לשון או ראשי נידונים למוות היו עניין של יום ביומו והיו כמה כיכרות הוצא להורג. לכן, כששקספיר עורף את ראשו של ריצ'רד השלישי או מקבת, לקהל היה למה להשוות. הוא העלה מראות רלוונטיים. ולכל העינויים שראה יש הד במחזותיו.

כיכרות העונשים ומקומות הבילויים שכנו בשכנות. זונות הסתובבו באולם התיאטרון ומכרו את עצמן. ריקוד מוזיקה זנות והריגת בעלי חיים כבידור להמונים שכנו בכפיפה אחת.

בלונדון ראה ויל לראשונה תיאטרון בנוי למטרת הצגה. בניין שהזכיר במעומעם אמפיתיאטרון עתיק. במה יציעים לקהל. לא כמו ההצגות שהניעו לסטרטפורד. המלה תיאטרון (תיאטר) נולדה אז. לראשונה היו חדרי הלבשה מאחורי הבמה, ופתחים בצדדים מהם יכלו להופיע השחקנים או להעלם מן הבמה. היו בגדים מפוארים, אך תפאורות לא היו. הדמיון האנושי השלים את החסר מתוך הטקסט שאמרו השחקנים. לראשונה התחילו לגבות דמי כניסה במקום להסתובב עם כובע בין הצופים.

באולם אפשר היה להסתובב ולקנות בזמן ההצגה בירה ואגוזים. העשירים יכלו לבחור מקום מוצל והעשירים יותר מקום מרופד.

ככל שנהייה פופולארי יותר, התיאטרון הקים לו אויבים שטענו כי נשים מכובדות מתפתות שם לחיי פריצות. גברים מתגרים מן הנערים המשחקים נשים, וכתבי הקודש הופכים נלעגים והקהל שומע ולומד שירים גסים.

התיאטרון כבש את מקומו כשהאריסטוקרטים החלו לבקר בו ובעיקר גם המלכה שאהבה הצגות. בתאטרון לומדים נימוסים טובים, המידות הטובות באות על שכרן והרשעות מקבלת עונש. מוטב להעסיק את המוח בדברים בלתי מזיקים מאשר לרקום מזימות.

להקות התיאטרון הקבועות בלונדון נזקקו לכ 20 מחזות בשנה. ויל הבין שהוא יוכל להיכנס למקום הזה של כתיבה. הסתבר ששייקספיר כותב במהירות. כותבים אחרים שעבדו באותה עת היו בן ג'ונסון ומרלו שכבר היו מנוסים.

. שני דברים חשובי למד שייקספיר מההצגות שראה. האחד שלא רק כישרונו של השחקן ויפי הבגדים יוצרים רושם אצל הקהל, אלא כתיבה במשקל של שורות בנות 10 הברות לא מחורזות שאותן היה על השחקן להגיד בקצב הנכון. דבר שני ולא פחות חשוב, בניגוד לכל מחזות המוסר שראה בנעוריו בהן המידות הטובות ניצחו, כריסטופר מרלו החל להעלות מחזות בו הרשע ניצח והקהל נכבש. שתי תופעות שפתחו לפניו את דלתות הכתיבה שהפכה אותו לכותב המוכשר המוכר לנו היום.

השפעתו של מרלו הייתה כל כך גדולה עד שיש חוקרים החושבים שהוא כתב גם את מחזותיו של שייקספיר או לפחות שהם כתבו יחד.

מרלו היה אולי המוכשר שבין הכותבים אך לא היחידי. תומס ווטסון, תומס לודג', ג'ורג פיל, תומס נאש קבוצה שכינויה היה "המשכילים השנונים" הם רק חלק מהסופרים. ווטסון למשל שדיבר שפות זרות תירגם לראשונה את אנטיגונה לאנגלית וחידש את הסונטה, צורת כתיבה שהייתה נפוצה באירופה. הכתבים של רוב אלו שהוצגו בהצלחה לא נשמרו. תומס נאש כתב סקירה שהייתה נחשבת בימינו לביקורת בה השמיץ את המחזאי שכתב את המלט. לא שייקספיר. מחזאי שאיננו מזכיר בשמו. כך שכבר היה מחזה בשם הזה, שייקספיר יכתוב את המלט רק כמה שנים אחרי אותה סקירה

מרלו כתב בהצלחה על ממלכה אסיאתית, שקספיר לקח את הרעיון העביר אותו להיסטוריה המוכרת של אנגליה. כך נולדה טרילוגיית מחזות הנרי השישי המוקדמים. הנרי השישי זכה להצלחה ושייקספיר הפך למחזאי חדש מבטיח.

כשהגיע שייקספיר ב1580 לרובע התיאטרונים אלו האנשים שפגש כנראה. ומהם שאב רעיונות דמויות ומיני עיבודים לכתבים שלהם. המיוחסים יותר של בני תקופתו ספנסר, דאן, וראלי לא השפיעו על כתיבתו. מרלו שהתרשם מהצלתם של המחזות ההיסטוריים של ויל כתב את המחזה אדוארד השני. ויל היה יוצא דופן בקבוצה אליה השתייך, הם למדו כולם באוניברסיטה. הוא היחיד שלא.

גרינבלט יוצא להסביר את הסונטות שכתה שייקספיר ומופנות לגבר. הוא איננו חושב שהכתיבה החלה ממניע הומוסקסואלי ומביא הסבר אחר. הנרי ריזלי, רוזן סאוטהמפטון, צעיר יפה תואר בצורה יוצאת דופן חובב תאטרון מושבע ביקר בהצגות מדי יום. הרוזן הצעיר והעשיר סירב בכל תוקף להתחתן, וכדי לשכנע אותו חיפשו דרך, מכיוון שהיה גם חובב שירה גדול הזמינה משפחתו אצל שייקספיר מחזור סונטות שידברו על לבו להתחתן.

שייקספיר לא היה מאוהב בו, לפחות לא בהתחלה, להיפך שייקספיר ניסה לגרום לו להתחתן ולהוליד ילדים, להשאיר זכר ליופיו כשיזדקן. המעניין בסונטות היא הפניה אל הנרקיסיות של הצעיר. אין בהן רמז להומוסקסואליות. הוא פונה אל הנער בן ה16- 17 ומבקש ממנו לחדול לאונן, נועזות שלא תתואר, ויקיים יחסי מין עם אישה כדי שייוולד ילד שיהיה בן דמותו וימשיך את נעוריו. אין רמז שהרוזן חובב גברים, הסונטות המוזמנות בסוד נכתבו כאוהב הפונה לאהוב.

לעולם כבר לא נדע. הפרשנויות על הסונטות רבות. האישה בשחור המופיעה בהן מיוחסת לנשים אחדות, החל מבנות אצולה ועד לאיזו זונת חצר. היה מי שטען שזו בכלל המלכה ששייקספיר היה מאוהב בה ונוצרה השאלה אם היה ביניהם רומן. הכל השערות.

לפני שנים אחדות כתבה סופרת (אינני זוכר את שמה) ספר עליז שגיבורתו היא אשתו של שקספיר. בו היא מספרת על תעלוליו עם גברים ויותר מזה הוא מלמד אותה כאשתו ליהנות מיחסי מין אנאליים. הדמיון יכול לבנות הר פרשנויות. האם ייתכן שתוך כדי הכתיבה המוזמנת קרה לויל משהו והוא התאהב בבחור הנמען. ומי שבהמשך מזדקן בסונטות הוא המשורר החושש שכעת אהובו הצעיר כבר לא ירצה בו.

מגיפת הדבר הביאה לסגירת התאטראות. בחוש הבינו שאסור ליצור התקבצויות של אנשים. כשחזר ויל ללונדון היה צריך למצוא תאטרון להקים להקה חדשה ולהעלות מחזה.

כל התאטראות התחרו זה בזה מרגע שבוטל האיסור. שני המתחרים הגדולים היו מרלו ושייקספיר שהשפיעו רבות האחד על השני. כששקספיר כתב שירה גם מרלו פרסם שירה. כששקספיר הציג את ריצ'רד השלישי מרלו הציג מולו את אדוארד השני. מרלו כתב את ד"ר פאוסטוס שמולו לא התחרה שקספיר אך שניהם כתבו מחזות על יהודים. מרלו את היהודי ממלטה ושקספיר את שיילוק. לא זה ולא זה פגשו יהודים.

היהודים גורשו מאנגליה כשלוש מאות שנה קודם לכן, אך הדעות הקדומות נשארו אחריהם. במחזות רבים שקספיר משתמש שקספיר במלה יהודי כסמל הרע וקללה.

ב1598 הסתיים חוזה חכירת הקרקע עליו עמד התיאטרון של שקספיר. בלילה מושלג ב1958 עשו שקספיר ושחקניו מבצע, הם פרקו את בניין העץ של התיאטרון העבירו את הקורות ובנו אותו מחדש על קרקע אחרת. תאטרון הגלוב נפתח כשהמוטו שלו היה כל העולם במה. הגלוב היה תאטרון גדול בן 3000 מקומות. הרבה יותר גדול מהתיאטראות בני ימינו. שקספיר עלה ממעמד שחקן כותב לשותף. יוליוס קיסר היה המחזה שפתח את הגלוב.

כשהתיישב לכתוב ב1600 את המלט, כבר הוצגה גרסה אחת של הספור קודם לכן ובהצלחה. שני הכותבים הסתמכו על אוסף סיפורים טרגיים שהיה פופולארי. הפעם שייקספיר לא התייחס למחזה כהיסטורי אלא כטרגדיה. והמחזה עומד על סף כתיבתם של כמה ממחזותיו הגדולים. המלך ליר, אותלו, מקבת, אנטוניוס וקלאופטרה וקוריאולנוס.

גרינבלט עוקב ומסביר את ההתפתחות הגדולה אצל שקספיר. החל מהקומדיות המלכים ההיסטוריים והליצנים ליצירת חיי נפש של אדם. מחזה שרובו עלילה פנימית. מתיחת הזמן הארוך שבין תכנון הנקמה לביצועה.

המלכה אליזבת מתה ב1603 צ'רלס הראשון שירש את המלכות היה חובב תאטרון והפך את להקתו של שקספיר ללהקת אנשי המלך. הצרות הכלכליות נגמרו. שקספיר החל לקנות קרקעות בסטרטפורד. את משפחתו לא הביא ללונדון אך הוא קנה למענם בית מרווח מאוד בסטרפורד.

כדי להתחנף בעקיפין למלך החדש כתב שייקספיר את מקבת. ובו התמונה בה המכשפות מנבאות שבניו של בנקו ישבו על כיסא המלך. וג'ימס היה צאצא למשפחת בנקו. שייקספיר נותן לו במחזה לגיטימציה מלכותית. כמו בימי אליזבת גם את בג'ימס ניסו להתנקש. שקספיר מבטיח לו הן נאמנות והן איכות ימים של שושלתו. מכיוון שאסור היה להשתמש ולהעלות על הבמה דמויות של נסיכים חיים העתיק שייקספיר את מחזותיו לארצות שונות. הדים למאורעות שקרו והיו מובנים לקהל ולמלכים שובצו באופן עקיף. כל הצליח להיות מה שהיום היינו קוראים "רלוונטי" אך גם סמלי מרוחק. לכן אין הדים לכל המאורעות הממשיים שקרו בימיו.

בגיל ארבעים התחיל לכתוב את המלך ליר. נכון שתוחלת החיים בימיו הייתה קצרה בהשוואה לימינו, אך ארבעים לא נחשב עדיין לגיל זיקנה. אין לדעת מה עורר את שייקספיר להתמודד עם חרדת הזקנה. הפעם הרחיק את המחזה לאנגליה ארכאית.

האם החל לחשוב על פרישה. הוא כתב עוד שני מחזות, אגדת חורף והסערה. בהן נרמזים הרהורי פרישה מהעולם המעשה. אחר כך עוד שיתף פעולה עם כותב אחר, ג'ון פלטשר אתו כתה שלושה מחזות.

ב1613 קנה לראשונה בית לעצמו בלונדון. יחד עם זאת חזר למעשה לסטרטפורד. את עסקת הקניה בלונדון ארגן כך שאשתו לא תואכל לשים יד על הנכס.

בתחילת יולי הגיע אליו הידיעה שתיאטרון הגלוב נשרף בלונדון. למזל הלהקה לא היו נפגעים אך הם הפסידו כסף רב.

שייקספיר נפטר ב 25 באפריל 1616. לפי סימנים הוא חש ברע כבר זמן מה קודם לכן..

שקספיר תואר כאדם ידידותי אך לא חברותי כשכבר זכה להצלחה בלונדון. הוא לא יצא למסבאות לא בילה עם ידידים. אך כשחושבים על כך לא היה לו זמן. הוא היה צריך לנהל את התיאטרון שלו, לנהל את עסקיו הפרטיים, לכתוב, לביים, ללמוד בע"פ ולשחק את תפקע \ דיו. הוא כתב שני מחזות גדולים בשנה, עניין לא פשוט.

מתוך מחקר מדויק מאוד של דרך החיים בחברה האליזבטנית מעלה גרינבלט השערות על התפתחות הביוגרפיה של ויל ואיך היה יכול לעלות בסולם החברתי. תוך כדי כך אנו מקבלים תמונה מעניינת מורכבת וצבעונית למדי של חיי היום יום באותה תקופה. הוא מתאר את לונדון של אותם ימים. בצורה מוחשית לחלוטין.

צריך להכיר במעט את מחזותיו של שייקספיר כדי להבין את תרגילי המחשבה מהם הוציא גרינבלט שורות אותן הוא מנסה לייחס לביוגרפיה. אך לא רק שורות, הוא מפרש ובעניין רב גם דמויות אותן יצר מתוך האנשים סביבו ומערכת היחסים שלו אתם.

חלק מההשערות של גרינבלט נראות משכנעות, חלק אחר קצת מצוצות מהאצבע, כך או כך הספר מעניין לא רק בגלל גיבורו אלא גגם ובעיקר בחלקו השני בגלל הניסיון להאיר את החיים באותם ימים.
קורבן רמאי פעם ראשונה רפואה הנאה בחלום מלחמה טעויות בעלי חיים מחזור להתמודד לא להיות שייקספיר
הספר להיות אלוהים - כסף חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותר - בושה של כסף, מה חושבים עליך
הספר להיות אלוהים - כסף חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותר - בושה של כסף, מה חושבים עליך
... להיות אלוהים - כסף חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותר - בושה של כסף, מה חושבים עליך ... של אמת רואה שהרחמנות הכי גדולה היא דווקא על אדם שחסר לו שכל אמיתי, שחי בחוסר הבנה תמידית ומרמה את עצמו לאורך כל חייו. מהי המשמעות האמיתית של חנופה ואיך היא קשורה לעניות? הנושא השני שאליעד מסביר לעומק הוא מושג החנופה. אליעד מתאר שחנופה היא פעולה שאתה עושה רק בשביל לקבל משהו בתמורה. הדוגמה שהוא מביא היא פשוטה וברורה: אם אדם מחמיא למישהו אחר כדי שאותו אדם יאהב אותו, זו חנופה. האדם שמחניף הוא בעצם עני, כי הוא מקבץ לחם רוחני או רגשי מאחרים. האדם שמחניף תלוי תמיד במה שאחרים חושבים עליו. הוא לא אומר את האמת שלו אלא מנסה למצוא חן בעיני אחרים מתוך פחד או מתוך רצון לקבל אהבה של שקר. חנופה לא מתרחשת רק בין אנשים. כל פעולה שהאדם עושה כדי להשיג תוצאה מסוימת - כמו ללכת לעבודה רק כדי לקבל משכורת, לאכול רק כדי למלא את הרצון של הגוף, או לנסות לשנות את המציאות כדי שהיא תהיה כרצונו - היא חנופה כלפי המציאות. האדם בעצם חי מתוך עניות מתמדת, כי הוא תמיד תלוי בתוצאה אחרת ... הכסף הוא חסר משמעות. לא הכסף עצמו רע, אלא התלות של האדם בכסף היא המבישה, כי היא מצביעה על כך שהאדם שכח מי הוא באמת. איך אדם יכול להשתחרר מהחנופה ומהתלות בדעות של אחרים? הדרך שאליעד מציע כדי להשתחרר מהתלות והחנופה היא לא לנסות לשנות את הפעולות החיצוניות, אלא רק להסתכל פנימה ולהבין למה באמת ... לשאול את עצמו שוב ושוב למה הוא עושה את מה שהוא עושה. המטרה היא להגיע להבנה פנימית אמיתית, לראות את המציאות כפי שהיא באמת, ולחוות שאין שום צורך בחנופה או בתלות באחרים. כאשר האדם יבין באמת את המציאות, הוא יחווה את עצמו כאלוהים - ... שאתה כבר עכשיו אלוהים, ולכן טוב לך תמיד. מתוך מצב זה, האדם יכול לעשות הכל - להשיג כסף, אהבה, כבוד - אבל מתוך חופש ולא מתוך תלות. איך להשתחרר מחנופה? מהי הרחמנות הגדולה ביותר? למה אנשים תלויים במה שאחרים חושבים? למה הכסף הוא ...
מחמאות, איך להחמיא לאנשים? לייק בפייסבוק, להחניף לאנשים, חנופה, לזלזל באנשים, זלזול באנשים, לפרגן לאנשים, מה זה פירגון? מחמאה אמיתית, מחמאה שקרית, מערכות יחסים, מיומנויות חברתיות
מחמאות, איך להחמיא לאנשים? לייק בפייסבוק, להחניף לאנשים, חנופה, לזלזל באנשים, זלזול באנשים, לפרגן לאנשים, מה זה פירגון? מחמאה אמיתית, מחמאה שקרית, מערכות יחסים, מיומנויות חברתיות
... איך להחמיא לאנשים? לייק בפייסבוק, להחניף לאנשים, חנופה, לזלזל באנשים, זלזול באנשים, ... ואיך להחמיא לאנשים? הרצאה עוסקת בנושאים שונים שקשורים למחמאות, להחמיא לאנשים, זלזול בהם, חנופה ולמערכות יחסים. ישנם חוקים ... אותו. למשל, פרגון עשוי להתבטא בתמיכה באדם כאשר הוא משיג הישגים או מראה צדדים חיוביים. מהי חנופה ולמה לא כדאי להשתמש בה? חנופה נחשבת לכך שמשדרים לאדם מסר לא ... לפעמים, אם מחמיאים במידה מוגזמת או לא נכונה לאדם על משהו שאינו אמיתי, זה עלול להיחשב כחנופה, וזה בעייתי. הצופים יכולים לראות את ההבדל בין מחמאה אמיתית לחנופה, ויש הרגשה לא טובה כאשר אדם ... לעיתים מבקשים מחמאות כדי להרגיש טוב עם עצמם, וזה חלק מהמשחק החברתי. איך להחמיא לאנשים? מהי חנופה? מה זה פירגון? מהי מחמאה ...
מצליחנות ולקבל ביקורת, תכונות אופי של מצליחנים, לאהוב ביקורת, לא לייפות את המציאות, כל האמת בפנים, חנופה, לקקנות, לשמוע את כל האמת, לא ליפות את האמת, אמת בלי אינטרסים, האמת כל האמת ורק האמת, חשיבה חיובית רעה
מצליחנות ולקבל ביקורת, תכונות אופי של מצליחנים, לאהוב ביקורת, לא לייפות את המציאות, כל האמת בפנים, חנופה, לקקנות, לשמוע את כל האמת, לא ליפות את האמת, אמת בלי אינטרסים, האמת כל האמת ורק האמת, חשיבה חיובית רעה
... ולקבל ביקורת, תכונות אופי של מצליחנים, לאהוב ביקורת, לא לייפות את המציאות, כל האמת בפנים, חנופה , לקקנות, לשמוע את כל האמת, לא ליפות את האמת, אמת בלי אינטרסים, האמת כל האמת ורק האמת, חשיבה חיובית רעה האם אנשים ... נוחה. הוא מביא דוגמה של מנהל מצליחן שמעדיף לקבל את האמת הגלויה גם אם היא פוגעת, ומסביר שזו תכונה חיונית להצלחתו. המנהל מצליחן לא רוצה תשובות אופטימיות ומתחנפות , אלא את האמת בצורה ברורה וישירה. הוא מדבר גם על המאפיינים של אנשים מצליחים, שמבינים שבלי לדעת את האמת, הם לא ... משקפות את המצב האמיתי. הם רוצים להרגיש טוב, ולא אכפת להם אם המציאות לא משתנה - העיקר שהם שומעים מה שהם רוצים לשמוע. בהקשר זה, אליעד מסביר שהחיפשנות אחרי חנופה ורצון להרגיש טוב עלולה להוביל לאיבוד הדרך ולהישאר במקום, במקום להתפתח ולהצליח. אליעד מבצע הבחנה חדה בין שני סוגי ... אליעד מסביר כיצד אנשים מצליחים תמיד יעדיפו לשמוע את האמת, אפילו אם היא כואבת, משום שזה מאפשר להם להתקדם ולהשתפר. לעומתם, הלוזרים, שמחפשים את השקרים והחנופה, נשארים במקום ולא מצליחים להתקדם. מצליחנות איך אנשים מצליחים חושבים קבלת ביקורת איך להתמודד עם האמת לוזרים ...
חנופה, חנפנות, להחניף לאנשים ולמציאות - למה כולם חנפנים? מי לא מחניף? איך לא להחניף? איך להיות איש אמת?
חנופה, חנפנות, להחניף לאנשים ולמציאות - למה כולם חנפנים? מי לא מחניף? איך לא להחניף? איך להיות איש אמת?
חנופה, חנפנות, להחניף לאנשים ולמציאות - למה כולם חנפנים? מי לא מחניף? איך לא להחניף? איך להיות איש אמת? למה כולם מחניפים? מהי המהות של חנופה? אליעד כהן מסביר שכל בני האדם, ללא יוצא מן הכלל, עוסקים בחנופה במידה כזו או אחרת. הוא מסביר שחנופה היא מצב שבו אדם משנה מעט את האמת, משקר או מעגל פינות כדי להשיג תועלת מסוימת ממישהו או ממשהו שנתפס בעיניו כחזק יותר ממנו. המניע המרכזי לחנופה , לדבריו, הוא הרצון להשיג משהו שאין באפשרות האדם לקבל ללא אותה חנופה. לדוגמה, אם אדם רוצה לקבל טובה או עזרה ממישהו אחר, הוא עשוי להחניף לו, להראות לו פנים שהוא לא באמת מרגיש כלפיו, ולפעול שלא בהתאם לאמת הפנימית שלו. החנופה נעשית בגלל שהאדם חושב שלא ניתן להשיג את התועלת מהצד השני בדרך ישירה וכנה, ולכן הוא נוקט בדרך עקיפה של חנופה ושקר קטן כדי להשיג את רצונו. איך כל פעולה יומיומית הופכת לחנופה למציאות? אליעד כהן נותן דוגמה פשוטה וברורה: כאשר אדם שותה כוס מים. נראה לכאורה שמדובר בפעולה פשוטה, אך בפועל זו חנופה למציאות. למה זו חנופה? כי האדם לא באמת מעוניין בפעולת השתייה עצמה, אלא רק בתוצאה שלה - הבריאות או ההקלה על הצמא. האדם רוצה להרגיש טוב והמציאות אומרת לו שהוא חייב קודם כל לבצע פעולה מסוימת (לשתות מים), פעולה שהוא לא בהכרח רוצה לבצע. במקרה זה, האדם מחניף למציאות כדי לקבל ממנה את ההרגשה הטובה או ההקלה. הוא למעשה משתף פעולה עם דרישות המציאות כדי להשיג ממנה את התועלת שהוא רוצה. ... והתנהלותו בעולם, הוא חנפן כלפי המציאות, כי הוא נדרש לשתף פעולה עם חוקים ומנגנונים שהיא מציבה. מה ההבדל בין אדם למציאות בנושא החנופה? היחידה בעולם שאינה מחניפה היא המציאות עצמה, משום שהיא לא צריכה שום דבר מחוץ לה. המציאות היא הישות החזקה ביותר, הכל - יכולה, ולכן אין לה שום סיבה להחניף או להתאים את עצמה לדבר אחר. בעוד האדם מחפש כל הזמן להשיג משהו מהמציאות ולכן עליו להחניף, המציאות עצמה אינה פועלת למען שום דבר אחר אלא רק למען הפעולה עצמה. כלומר, בניגוד לבני אדם שחיים תמיד עבור תכלית כלשהי, ... הייתה יכולה פשוט להגשים אותה מיד, ללא תהליך ביניים. כיצד להפסיק להיות חנפן ולהיות איש אמת? אליעד כהן אומר שהדרך היחידה להפסיק להחניף ולהפוך לאיש אמת היא להתחבר לאמת הפנימית של המציאות עצמה. להיות איש אמת פירושו לבצע את הפעולות למען עצמן, ולא בשביל תוצאה ... במצב כזה, הפעולות שלו נעשות ללא מטרה חיצונית אלא מתוך עצמן, בדיוק כפי שהמציאות פועלת ללא מטרה חיצונית. על ידי כך שהאדם מפסיק להחניף למציאות ומתחיל להיות נאמן לאמת הפנימית שלו, הוא חווה שלווה, חופש ואושר אמיתיים, משום שהוא כבר אינו תלוי בחנופה כדי להשיג משהו. מהי המשמעות העמוקה של חיבור לאמת? אליעד מסביר שהמשמעות העמוקה של חיבור לאמת היא להפוך להיות כמו המציאות ... צורך בהשגת משהו חיצוני. זו המשמעות האמיתית של להיות איש אמת: לחיות את החיים ממקום של אמת פנימית מוחלטת, ללא שום מניפולציה, שקר או חנופה, מתוך חיבור ישיר ופשוט למציאות עצמה. במצב כזה, האדם אינו נדרש להחניף לאף אחד, כי הוא נמצא באחדות מלאה עם האמת של המציאות עצמה. אליעד מסכם ואומר שזו הדרך האמיתית לחיות חיים טובים ומאושרים, חיים נטולי סבל וחנופה , חיים של חופש ושלווה אמיתית. מהי חנופה? איך להפסיק להחניף? מה זה להיות איש אמת? איך לחיות בלי חנופה? האם כולם מ
צביעות, העמדת פנים, דו פרצופיות, התחסדות, מוסר כפול, חוסר כנות, לא להיות צבוע, חנופה, אחד בפה ואחד בלב, אין תוכו כברו, מהי צביעות? למה אתה צבוע? קיצוניות דתית, הקצנה דתית, צדקנות יתר
צביעות, העמדת פנים, דו פרצופיות, התחסדות, מוסר כפול, חוסר כנות, לא להיות צבוע, חנופה, אחד בפה ואחד בלב, אין תוכו כברו, מהי צביעות? למה אתה צבוע? קיצוניות דתית, הקצנה דתית, צדקנות יתר
... העמדת פנים, דו פרצופיות, התחסדות, מוסר כפול, חוסר כנות, לא להיות צבוע, חנופה , אחד בפה ואחד בלב, אין תוכו כברו, מהי צביעות? למה אתה צבוע? ... שלנו אלא גם בהבנה עמוקה של איך העולם פועל. מהי צביעות? איך להימנע מצביעות? הקצנה דתית מהי קיצוניות צבועה? למה הצביעות מפריעה לנו? איך להתמודד עם חנופה?
חנופה, איך לקרוא מחשבות? איך לדעת אם מישהו מנסה למצוא חן בעיניך? איך לדעת אם מישהו מתחנחן? איך לדעת אם מישהו מתחנף אליך? איך לדעת האם מישהו מתכוון למה שהוא אומר? איך לדעת אם מישהו משקר אותך? איך לדעת מה מישהו חושב עליך?
חנופה, איך לקרוא מחשבות? איך לדעת אם מישהו מנסה למצוא חן בעיניך? איך לדעת אם מישהו מתחנחן? איך לדעת אם מישהו מתחנף אליך? איך לדעת האם מישהו מתכוון למה שהוא ... חשוב לך לדעת את האמת לגבי מה שאנשים באמת חושבים עליך, מומלץ להשתמש בטכניקה הפשוטה הזו ולבקש הסבר ברור ומדויק. פעולה זו היא כלי אפקטיבי שיאפשר לך לקרוא מחשבות, לזהות חנופה ולברר אם האדם באמת מתכוון לדבריו או סתם אומר דברים כדי למצוא חן בעיניך. איך לזהות חנופה? איך לקרוא מחשבות של אנשים? איך לדעת אם מחמאה ...
העמדת פנים, קושי להעמיד פנים, קושי להיות שחקן, קושי לשקר לאנשים, קושי להחניף לאנשים, המבחן של היוצא בשאלה, ברומא תהיה רומאי, לא מוכן להעמיד פנים, לא מוכן לשקר לעצמי, להיות נאמן לעצמך, להיות אותנטי, חנופה, חנפנות, הקצנה
... פנים, קושי להעמיד פנים, קושי להיות שחקן, קושי לשקר לאנשים, קושי להחניף לאנשים, המבחן של היוצא בשאלה, ברומא תהיה רומאי, לא מוכן להעמיד פנים, לא מוכן לשקר לעצמי, להיות נאמן לעצמך, להיות אותנטי, חנופה , חנפנות, הקצנה למה קשה לאנשים להעמיד פנים ולשחק את המשחק החברתי? אנשים רבים ... נתפסים כמשוגעים. ואם אתה חי בבית משוגעים, אין לך בעיה לשים כיפה כדי לשחק את המשחק שלהם. מה גורם לאדם להקצין ולהתנגד להעמדת פנים וחנופה? אליעד כהן מדגיש שהסיבה להקצנה ולחוסר נכונות של אדם להעמיד פנים או להחניף לאחרים נובעת מחוסר השלמות הפנימית שלו עם המציאות האישית שלו. ככל שאדם אינו שלם ... כל קושי להעמיד פנים או לשקר לאחרים - כי הוא היה יודע שהמציאות שלו לא תלויה במה שאחרים חושבים. אליעד מסביר שהקושי להעמיד פנים או להחניף אינו נובע מערכים נעלים או מנאמנות עצמית אמיתית, אלא להפך: זהו סימפטום לכך שהאדם ...
כסף / חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותר
... חנופה - הרחמנות הגדולה ביותר, על העניים הגדולים ביותר כי הטועים, הם ... ללחם וסובלת תמיד. ומי שיתבונן סביבו יראה, כי הנשמות של בני האדם, הן רעבות ללחם. כי כולם מחניפים תמיד לכולם. ואף אחד לא עושה אומר, בדיוק את מה שהוא חושב שזאת האמת, כפי מה שהיא ללא שום כחל ושרק, אלא כולם כל הזמן, מעקמים את האמת, ומחניפים אחד לשני, בדיבורים יפים, כדי למצוא חן של שקר, אחד בעיני השני. ... גורם לכך שהאדם נאחז בשקר, כאילו הוא לא יכול לאהוב את עצמו באמת מבפנים. וברגע שהאדם משקר ומחניף למישהו אחר, הוא בעצם מחזק אצל עצמו, את המחשבה שלו, שצריך שאחרים ... לא חווה את המלך שהוא ואת זה שהכל מושלם תמיד באמת. ומי שיתבונן היטב יראה, כי העולם שלנו מלא בחנופה. וכולם מנסים למצוא חן בעיני אחרים, כל הזמן. וכל זמן שהאדם שופט ... לפי מה שחושבים עליו, הרי שהוא עצמו, מסכן אמיתי, שהוא תלוי במה שחושבים עליו. והדרך לצאת מחנופה, היא על ידי דעת אמיתית. שהאדם יודע את האמת שהכל מושלם, ואז הוא חווה שהוא אלוהים האמיתי, שאז הכל כרצונו תמיד, ואז הוא לא תלוי בשום דבר, ולא צריך להחניף לאף אחד. ואז המלך עצמו יכול לבחור, האם הוא רוצה למצוא חן בעיני ...
לרדוף אחרי הכבוד, לרצות כבוד, לרצות שיכבדו אותך, לרצות שיאהבו אותך, לרצות לקבל כבוד, לרצות לקבל הערכה, לרצות שיחניפו לך, רצון בחנופה, התמכרות לכבוד, להיות יותר טוב מאחרים, רצונו של אדם זהו כבודו, גאווה, ענווה, צניעות, המרדף אחרי הכבוד
לרדוף אחרי הכבוד, לרצות כבוד, לרצות שיכבדו אותך, לרצות שיאהבו אותך, לרצות לקבל כבוד, לרצות לקבל הערכה, לרצות שיחניפו לך, רצון בחנופה, התמכרות לכבוד, להיות יותר טוב מאחרים, רצונו של אדם זהו כבודו, גאווה, ענווה, צניעות, המרדף אחרי הכבוד
... לרצות שיאהבו אותך, לרצות לקבל כבוד, לרצות לקבל הערכה, לרצות שיחניפו לך, רצון בחנופה, התמכרות לכבוד, להיות יותר טוב מאחרים, רצונו של אדם זהו כבודו, גאווה, ענווה, צניעות, המרדף אחרי הכבוד מה ... רוצה שיכבדו אותו, שיאהבו אותו, שיעריכו אותו, ולפעמים אף ייחפש חנופה או תשומת לב חיובית. השאלה המרכזית היא אם כדאי לרדוף אחרי הכבוד, או שמא כדאי להימנע מכך. כדי להבין את השאלה, ... שיכבדו אותנו, שיאהבו אותנו, שיעריכו אותנו, ולעיתים גם נחפש חנופה או שנחפש תשומת לב חיובית. השאלה היא, האם זה טוב לרדוף אחרי הכבוד, או שמא כדאי להימנע מכך? הראשונה לשאלה הזו ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על חנופה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: חנופה, האם באמת הכל לטובה? האם יש אמת מוחלטת? איך להנות בחיים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? מה המשמעות של החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? בשביל מה לחיות? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: חנופה, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך לשנות תכונות אופי? איך להעריך את עצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למצוא זוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול אישי, אימון אישי לחיים, מאמן שיווקי בנושאי חנופה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1992 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 13:48:48 - wesi4