ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה חורים שחורים ✔פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 5 ✔* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 5
* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 4.

יג. מוזרויות המרחב - זמן היחסותי

אם הרשינו לעצמנו בפרק הקודם להשתעשע בספקולציה, עתה שבים אנו לדיון בכמה בעיות המקובלות כבעיות פתוחות בפיזיקה הסטנדרטית.

מכל האמור לעיל ניתן להבין עד כמה המרחב - זמן של איינשטיין - מינקובסקי רחוק להיות סתם רצף ארבע - ממדי שכל צופה רואה רק "חתך" אחר ממנו לפי מערכת - הייחוס שלו - הצגה פשטנית המתגנבת אפילו לדיוניהם של פיסיקאים רציניים כמו גרין. כי אין מדובר במרחב גיאומטרי רגיל מעידים המאפיינים המוזרים הבאים:

א. מטריקה ייחודית לכל צופה. נכון, כשצופה אחד נע באופן אינרציאלי לעומת האחר, מישור העכשיו שלו מוטה לעומת זה של חברו ולכן מדובר ב"חתך" שונה של המרחב - זמן. אבל בכך לא מסתיים העניין: הזווית בין קואורדינטות הזמן והמרחב במערכת - ייחוס זו, מנקודת ראותה של מערכת - הייחוס האחרת, אינה עוד 90 מעלות אלא חדה / קהה יותר. שינוי זווית זה הוא עצמו יחסי, כי הצופה עצמו יכחיש זאת בתוקף ויטען כי במערכת - הייחוס שלו הזווית בין קואורדינטות הזמן והמרחב היא 90 מעלות, בעוד העיוות חל במערכת - הייחוס האחרת (ר' ציור #). במילים אחרות, לא זו בלבד שכל צופה רואה "חתך" ייחודי לו אלא שכל הגיאומטריה של המרחב - זמן נתפסת לגביו בצורה שונה לחלוטין. עובדה זו, לדעתנו, סותמת את הגולל על האפשרות לראות במרחב - זמן עצמו מערך ארבע - ממדי אובייקטיבי של אירועים שכל צופה רואה חתך אחר שלו.

ב. מטריקה עם סימן מינוס. על כך מתווספת התמיהה עליה עמדו כבר מחברים אחרים: קביעת "מרווח" המרחב - זמן בין שני אירועים, לומר, המרחק ביניהם בארבעת הממדים, מצריכה שינוי קטן אבל מכריע במשפט פיתגורס. נפנה תחילה אל המרחב התלת - ממדי הרגיל. תהא נקודה במקום xyz ונקודה אחרת במקום x'y'z'. את המרווח ביניהן נותן משפט פיתגורס:

במרחב מינקובסקי, לעומת זאת, מקבל הממד הרביעי סימן שלילי. יהא ארוע במקום xyz ובזמן t ואירוע אחר במקום x'y'z' ובזמן t'. כדי למצוא את המרווח ביניהן במרחב - זמן, עלינו להחסיר את הפרש הזמנים מהמרחק במרחב.

כאשר c, מהירות האור, מציין את הדרך להמיר מרחקים במרחב במרווחי זמן. מגוון התוצאות המוזרות התוצאות המוזרות בהן דנו לעיל הוא פועל יוצא של מטריקת מינוס זו. אם שני אירועים רחוקים זה מזה מרחק כמה שנות אור, והזמן שעבר ביניהם הוא אותו מספר שנים בדיוק, יש לחסר את מרווח הזמן ממרווח המרחב ולכן מרווח המרחב - זמן ביניהם הוא... אפס. ואם, בדוגמה מפרק ג, לעיל, קו - העולם של נועה ארוך מזה של מנוחה, אזי הדרך שהיא עשתה במרחב - זמן היא קצרה יותר ולכן היא צעירה יותר.

אבל מה סיבת "מטריקת המינוס" הזאת? על כך עונים ספרי הלימוד: זו, בפשטות, הדרך בה הצליח מינקובסקי לתת ביטוי גיאומטרי עקבי לתורת היחסות. לפיסיקאי העיוני ולפילוסוף, תשובה זו היא בלתי - מספקת לחלוטין: אם דווקא המטריקה הזאת עובדת, בוודאי יש איזו אונטולוגיה חדשה המסתתרת מאחריה, לומר, קיים מאפיין אובייקטיבי עמוק יותר של המרחב - זמן. טרם נעשה ניסיון רציני לגלות מהו מאפיין זה.

ג. חידת מעבר הזמן. מה סיבת ההימנעות הזאת מלחפש סיבה עמוקה יותר למטריקה המוזרה של המרחב - זמן? ייתכן שהדבר קשור במאפיין הבולט ביותר של הזמן, שהפיזיקה המודרנית מתרחקת ממנו כמו ממגפה. כוונתנו לעובדה היסודית והפשוטה שהזמן נתפס בחושינו, בניגוד בולט לממדי המרחב, כ"זורם" בדרך כלשהי. איננו יכולים להישאר ברגע מסוים כשם שיש ביכולתנו להישאר במקום כלשהו, ובוודאי שאיננו יכולים לשנות את קצב מעבר הזמן, ועל אחת כמה וכמה שאיננו יכולים להפוך את כיוון זרימת הזמן. רוב הפיסיקאים העיוניים נשמרים על נפשם, בלא הגזמה, מלייחס לתכונה זו של הזמן ממשות פיסיקלית והם מעדיפים לפטור אותה כאשליה מסוג זה או אחר. ולא בכדי: כל אמירה מסוג "הזמן זורם / עובר / נע" מסתבכת בהנחת קיומו של ממד זמן נוסף וכך הלאה לאין סוף. רק פיסיקאים מעטים (אבל בהם כמה מהבולטים בתחום) מאמינים שהמהפכה הבאה בפיזיקה תיתן לתכונה חמקמקה זו של הזמן מעמד של מאפיין אובייקטיבי של המציאות הפיסיקלית. לדעה זו הצטרפנו גם אנו מכבר.

ד. בעיית חיצי הזמן. גם אם יכולים פיסיקאים רבים לפטור את מעבר הזמן כאשליה, אין שום דרך לנהוג כך במאפיין הבעייתי האחר של הזמן, דהיינו העובדה שכמה תהליכים פיסיקליים מבדילים תמיד בין כיווני הזמן. מבחינת עקרונות - היסוד של הפיזיקה, צריכים היו תהליכים אלה להיות אדישים להבדל בין עבר לעתיד כפי שהם אדישים להבדלים בין שמאל וימין במרחב. לא כך הדבר במציאות. עליית האנטרופיה, התפשטות היקום, התנהגותם של חורים שחורים ואינטראקציות חלקיקיות הקשורות בכוח החלש הן כמה דוגמאות ל"חיצי זמן" שהפיזיקה העיונית מנסה מזה מאה שנה להתמודד אתם ללא הצלחה יתרה.

במילים אחרות, איחוד המרחב והזמן בתורת היחסות לא הפך אותם למרחב - על פשוט שכל המבדיל אותו מהמרחב המוכר לנו הוא מספר ממדיו. רחוק מזה: למרחב - זמן יש תכונות מוזרות שתורת היחסות רק החלה לחשוף, ונותרו משוועים להסבר עמוק יותר.

יד. מהפכת היחסות: אקטואליזם או פוטנציאליזם?

אם כן, כפי ששואל בכלר בסוף כל פרק "מה היה לנו? " ראינו שתורת היחסות הפרטית והכללית היא בעיני בכלר אקטואליסטית, ולכן, בפשטות, רעה למדע, בכך שהיא מגדירה מושגים על - פי אמצעי המדידה. ראינו שלתורה זו יש היבט גאומטרי מפותח, מדויק, מרתק ומתמיה, ושהיבט זה לא זכה לתשומת - הלב הראויה בדיונו של בכלר. פרדוקסים רבים זוכים לפיתרון קל ע"י השימוש במרחב מינקובסקי, אבל דווקא ההצלחה הגדולה של הפורמליזם הזה מחדדת את החידה הגדולה לגבי טבע המרחב והזמן, שהיחסות לא הבהירה עד תום. עכשיו הזמן לדון ביחסו השלילי של בכלר למהפכה היחסותית.

תמיהתנו העיקרית קשורה ל"מבחן התוצאה. " בהיסטוריוגרפיה של בכלר, קל לראות כי תורותיהם של האקטואליסטים הגדולים לא הניבו ממצאים מדעיים חדשים, כפי שאפשר לצפות מטיעונים בטוחים מסוג "א' הוא א', " "אין עשן בלי עשן" וכיוצא באלה טאוטולוגיות. נכון, כשאריסטו טוען שגופים בעלי מאסות שונות יפלו במהירויות שונות זו טענה הניתנת להפרכה, ואמנם הופרכה בידי גלילאו, אבל עצם ההפרכה היא המפתיעה. האריסטוטליות היא כל - כולה קיבוע השכל הישר וניסיון לגרש כל הפתעה. הפיזיקה של גלילאו, לעומת זאת, מניבה אינספור חיזויים הסותרים את האינטואיציה היומיומית, לומר, חיזויים מסתכנים, שמשום כך תכולת האינפורמציה שלהם גבוהה. 2 בכלר ניצב על קרקע מוצקה יותר כשהוא מדבר, למשל, על קאנט, שמכל מפעלו הפילוסופי הענק לא יצא שום חיזוי אמפירי. קאנט עצמו ודאי לא היה מתנגד לקביעה זו, כי חיזויים אמפיריים כלל אינם כוונתו של הפילוסוף. לפיכך לא נתפלא כי מפעלו לא קידם באופן ישיר את המדע (שאלה אחרת היא מה הייתה תרומתו העקיפה למדע דרך השפעתו על ענקים כהלמהולץ ואחרים). דלות אמפירית זו בולטת עוד יותר, כך נראה לנו, במפעלם המרשים של דוהם ופואנקרה, שכולו ברק מתמטי ופילוסופי אבל לא הניב כל ניבוי מדעי. ובאמת, למה התעלם פואנקרה במופגן מאיינשטיין אם לא בשל תסכולו על שזה האחרון הצליח במקום שבו הוא נכשל, דהיינו להניב שפע כזה של ניבויים מדהימים?

אבל אם תורת היחסות גם היא מהלך אקטואליסטי, איך יצא המהלך הזה, בניגוד גמור לקודמיו, כל כך פורה מבחינה מדעית? ואם הטיפולוגיה של בכלר מאפשרת שתיאוריות פוטנציאליסטיות יוכלו מדי פעם להרחיב את אופקי המדע פי כמה מונים באינספור ניבויים ותוצאים חדשים, מה בדיוק רע בפוטנציאליזם? אין טוב מלצטט בשאלה זו את בכלר עצמו. תשובתו היא, בפשטות, משיכת - כתפיים מופגנת! הוא מודה בכנות שאינו מבין מדוע יצאה היחסות ממבחן הניסוי מנצחת:

כל זה יכול להישמע כתרגיל לשוני בלבד, לולא הדבר המופלא באמת בכל המהפכה המוזרה הזו - השפה החדשה מספקת את כל מה שהפיזיקה הישנה סיפקה, ובנוסף לכך יש לה חיזויים חדשים עבור תופעות מיוחדות במהירויות גבוהות. כל החיזויים התאמתו עד כה לחלוטין. אך יש בעיה אחת - איש אינו מבין מדוע. וזאת מן הרגע הראשון, מן הרגע שאיינשטיין הכריז על עיקרון האור. אין לנו הסבר ואין בנו הבנה כיצד מן האפשר שמשהו ינוע באותה "מהירות" עצמה ביחס לכל מערכות הייחוס מסוג נתון. ומכיוון שלעובדה זו לא ייתכן הסבר בתורת היחסות (משום שהיא אינה עובדה כלל אלא היא עיקרון, אקסיומה, פוסטולט) אין הסבר להצלחתה, אף - על - פי שאין בה ספק ("מהפכות" ע' 249).

מאוחר יותר (פרק 3. 7. 27) מופיעה תפנית דרמטית, שלגבי אלה שאינם בקיאים בהיסטוריה של המדע היא גם חידוש: אחרי שהמתמטיקאי הגרמני אריק קרצ'מן הראה כי המבנה הלוגי של תורת היחסות לקוי, הכיר איינשטיין בעובדה שאם יקבל את עיקרון מאך, "ינבע ממנו המעמד הנפרד והמוחלט של מבנה המרחב - זמן" - מהלך פוטנציאליסטי מובהק. ומה עשה איינשטיין? שואל הקורא המתוח. האם נטש את האקטואליזם? בכלר, כאילו לא מדובר כאן בחלק המותח ביותר בדראמה שהוא מתאר (או, שמא נאמר, בדראמה שהוא יוצר?), עובר בקלילות לדבר על כל מיני עניינים אחרים. רק לקראת סוף הספר, בפרק 3. 12. 10 שכותרתו הקולעת היא "בדיחה טובה, " מגיח בכלר עם תפנית חדשה בעניין זה:

בוהר לא ידע זאת, אך איינשטיין זנח את האקטואליזם של תורת היחסות כבר ב - 1920... בהמשך לזניחת האקטואליזם המוקדם שלו, פיתח איינשטיין עוינות שקטה לכל מה שנראה לו "פוזיטיביזם, " שלו קרא "האופנה החדשה" (ע' 352).

בכלר ממשיך ומתאר את תדהמת מייסדי תורת הקוונטים מהעריקה הזאת של מנהיגם לשעבר ומסיים בעקיצה הנהדרת של איינשטיין לבורן:

בהשקפותינו המדעיות נהיינו הפכים. עלי להודות שרעיונותיך מזכירים לי את המשל היפה "זונות צעירות - זקנות חסודות, " בעיקר כשאני חושב על אחד מקס בורן (ע' 353).

וכעבור עשרה עמודים מופיע מהפך חדש: איינשטיין אמנם נעשה פוטנציאליסט אבל זה לא עזר לו, כי ג'ון בל (אותו בל שפגשנו בעמודים הקודמים), גילה את משפט אי - השוויון המפורסם שהפך את ניסוי EPR מתרגיל מחשבה לניסוי ממשי:

מתברר שאיינשטיין הפוטנציאליסט טעה כאן וכי האקטואליזם של אריסטו ובוהר אכן מתאימים לעולם הפיסיקלי הזה: אפשרויות אינן קיימות כאפשרויות בטרם התממשו או, במילים אחרות, אין שום קיום ושום ממשות לאפשרויות אלא רק לאחר שמשהו (לא "הן") התממש. קיום וממשות יש אך ורק לדברים המוחשיים, שממשותם מוצקת ועומדת לנגד עינינו (ע' 363).

והקורא נותר פעור - פה: אם איינשטיין חזר בתשובה שלמה ונעשה פוטנציאליסט, וגם הפך למתנגד לתורת הקוונטים, ובכל זאת "התברר שטעה" - אולי ראוי שגם לבכלר יהיו הרהורי תשובה בנוגע לגבולות הסכמטיים ששרטט עד כה בין אקטואליזם ופוטנציאליזם?

לנו נראה, אם כן, כי את התועלת הגדולה ביותר מהטיפולוגיה של בכלר נפיק אם לא נתרכז יותר מדי בגבולות של שתי המחנות - מיהו פוטנציאליסט ומיהו אקטואליסט - שהרי בני - אדם הם, מטבעם, מורכבים, לא - עקביים ומלאי סתירות. נכון יותר יהיה לקבל את שתי השיטות כפי שהן: שיטות, שאפילו אותו חוקר עצמו יכול להתלבט ביניהן במהלך חייו. מיטיב לבטא עצה זו איינשטיין הזקן כשהוא חובש את כובע הפילוסוף של המדע:

הוא [המדען] צריך אם כן להיראות בעיני האפיסטמולוג השיטתי כאופורטוניסט חסר - מצפון: הוא נראה ריאליסט במידה והוא מבקש לתאר עולם שאינו תלוי במעשה הצפייה, כאידיאליסט במידה והוא מתייחס למושגים ולתורות כהמצאות חופשיות של רוח האדם (שאינן נגזרות לוגית ממה שנתון אמפירית), כפוזיטיביסט במידה והוא רואה במושגיו ותורותיו מוצדקות רק לפי יכולתן לספק ייצוגים לוגיים ליחסים בין התנסויות חושיות. הוא יכול אפילו להיראות כאפלטוניסט או פיתגוריאני במידה והגישה של פשטות לוגית היא בעיניו כלי הכרחי ויעיל (, ע' 683 - 4).

טו. אקטואליסטים ופוטנציאליסטים: יריבים או שותפים?

כאן המקום להעיר כי לא רק איינשטיין ואבות תורת הקוונטים מסווגים ע"י בכלר כבני - חושך. במאמר קצר שפרסם ב - 2006 - בבחינת "אקדמות" מאוחר ל"מהפכות" - הוסיף לרשימת הרשעים גם את ענקי מדעי החיים והחברה. דארווין, מארקס, פרויד - כולם השלימו את הרס מדעי הטבע ביצירת מודלים שהדגישו את היות האדם כבול לטבעו החייתי ולכן בלתי - מסוגל להכיר את המציאות.

ושוב איננו יכולים להתאפק מלדמיין את בכלר מביט למעלה בטרוניה אל אלוהיו האפלטוניים: למה, ריבונו של עולם, דרך רשעים צלחה? למה המדע המודרני של שנות האלפיים, שכל תחומיו נאנקים תחת קלגסי האקטואליזם, בכל זאת ממשיך להניב השערות, ניסויים ותוצאות מרעישות, תחת שיתנוון וייחנק בניסוחיו הלא - אינפורמטיביים? ומכיוון שאלוהיו של ידידנו ומורנו אינו עונה לו מתוך הסערה, ננסה, בכל הצניעות, להציע לסיום תשובה משלנו.

וכי מהו האקטואליזם? זוהי השקפת - עולם המתרחקת מאמירות על מהות הדברים ומגבילה עצמה לעיסוק ביחסים ביניהם כתופעות בלבד. הפוטנציאליזם, לעומתו, חופף במידה רבה לריאליזם, כלומר להנחת קיומם האובייקטיבי של דברים גם אם הם עצמם אינם נגישים להכרה. איזו משתי השיטות עדיפה? עצם ניסוח השאלה רומז כי אין היא פוריה במיוחד. טובות השתים מן האחת, ושתיהן צריכות להיות בארגז הכלים של המדען.

נפתח באנלוגיה קוגניטיבית. זה יהיה ללא ספק מהלך שערורייתי בעיני בכלר, המתעב את הניסיונות המודרניים להצביע על מוגבלות ההכרה, אבל האנלוגיה נראית לנו מועילה. עיוורון צבעים הוא דוגמה מובהקת של נחיתות תפיסתית (אנחנו ממש לא דואגים כרגע לתקינות הפוליטית). הצבעים הם חלק מהותי מעולמנו ומיופיו, לא פחות מצורותיו. אבל האם עיוור - הצבעים נחות בכל המובנים מהאדם התקין? בוודאי לא תופתעו לשמוע שהתשובה היא שלילית. לא רק הפולקלור של ציידים וחיילים קרביים מביא אנקדוטות על עיוורי - צבעים שלא הוטעו ע"י צבעי הסוואה, אלא לפחות שני מחקרים מדעיים מצאו יתרון כזה.

נדמיין, אם כן, זואולוג המשוטט בג'ונגל ומדי פעם מרכיב משקפיים מיוחדות המראות לו את סביבותיו בשחור - לבן. לא זו בלבד שתוחלת חייו מתארכת במקום השורץ יגוארים או טיגריסים, אלא שגם ערב - רב של כל מיני חיות זעירות מתגלה לעיניו טוב יותר מאשר בהיותו חשוף לשפעת הצבעים המשתוללת של פרחים, פרפרים וציפורים. עכשיו, כשיוריד הזואולוג הזה את משקפיו, האם ייעלמו שוב היצורים שראה או שמא עתה יוכל לשוב ולזהותם גם בעולם הצבעוני? נכון, אם יבחר להישאר תמיד במשקפיו המגבילים הוא יפסיד הרבה הנאה וגם ידע, ובסופו של חשבון גם יהיה זואולוג פחות טוב, אבל ההגבלה מרצון שהוא מטיל מדי פעם על תפיסתו - האין זה מה שעושה מדי - פעם כל חוקר טוב בכל תחום? מהי ההסתייעות במתמטיקה אם לא סילוק מסוג זה בדיוק של מאפיינים ייחודיים מרהיבים לטובת גילוי תבניות נטולות ייחוד אבל אוניברסליות? ומהי פיזיקה טובה אם לא יציאה מהפורמליזם המתמטי הטהור חזרה לעולם המוחשי?

ולכן, כשפיסיקאי אומר "הבה נתעלם ממהויות הדברים ונתרכז רק ביחסים ביניהם, " גם אם הוא מקבל מגבלה זו על עצמו לכל חייו, אפשר שהתמחותו והתמקצעותו בצורת הסתכלות זו יזכו אותו במרוצת השנים בשורת תגליות חשובות. כל שנותר עכשיו לעשות הוא שפיסיקאי הנוקט בצורת הסתכלות רחבה יותר ילמד תגליות אלה - או, כמו במקרה של איינשטיין, שהוא עצמו ירחיב במרוצת השנים את צורת הסתכלותו - ואז ישלב את פרי ההסתכלות המצומצמת בתמונת - העולם הרחבה יותר.

עובדה, ג'ון בל, שבכלר מייחס לגילויו את ניצחון האקטואליזם, היה אחד הריאליסטים הגדולים בתולדות תורת הקוונטים. ועובדה, תורת הקוונטים חייבת הרבה מהתפתחותה לויכוח ארוך השנים בין איינשטיין לבוהר!

לכן, הצבעה על מוגבלויות התפיסה וההכרה האנושית, כפי שעשו הרבה מהמהפכות בהן תולה בכלר הרבה מחולאי עולמנו, אינה בהכרח מובילה לוויתור על האפשרות להכיר את העולם. להיפך, היא יכולה להוות את האתגר והתמריץ החזק ביותר לטרנסצנדנציה, למציאת דרכים להתגבר על מגבלות אלה, להתקרבות אל הדברים כפי שהם. אין אולי ביטוי יפה יותר להכרה זו מההערות השובבות שנרשמו ב - 1838 באחת ממחברותיו של דארווין לאחר פרסום מוצא האדם:

מוצא האדם הוכח - המטפיזיקה חייבת לפרוח.

המבין את הבבון - יעשה למען המטפיזיקה יותר מאשר לוק.
להיות מפורסם שחור לבן לוותר ריאליזם התלבטויות המוכר להצביע ייחודיות טענות מהירות האור זוויות חשיבה מדעית מדע פיזיקה פילוסופיה תורה תורת היחסות
להיאחז בכלום, להגדיר את הבלתי מוגדר, להיאחז טוב או רע, לשחרר את האחיזה
להיאחז בכלום, להגדיר את הבלתי מוגדר, להיאחז טוב או רע, לשחרר את האחיזה
...להיאחז טוב או רע, לשחרר את האחיזה מה הכוונה בלהיאחז בכלום? בהרצאה, אליעד כהן מציג רעיון לפיו במקום להיאחז בדברים ספציפיים או בהגדרות קשיחות, יש להיאחז בכלום. הכוונה בכך היא לשחרר את התפיסה המוגדרת והמוגבלת של רעיונות ומצבים, ולהשאיר את המוח פתוח ואוהב לכל האפשרויות וההזדמנויות שמגיעות. זהו מצב של לא לאחוז במובן של לא להיתפס לדברים שנראים כהגדרות או כמצבים מסוימים, אלא להכיר בהם ולראות אותם כפי שהם. כל אחיזה או חיבור לאובייקטים או רעיונות הוא אשליה של שליטה. מה המשמעות של להגדיר את הבלתי מוגדר? אליעד...
תחיית המתים - מהי? איך להחיות מתים?
...והעניין הוא, כי האדם הוא אפס. ולא סתם אפס, אלא אפס אמיתי, כלום אמיתי של ממש. ככ כלום, עד שאפילו כלום, זה יותר מידי עבור מה שהאדם באמת מצד האמת. והנה, הכלום הגדול ביותר, הוא הדבר הממשי ביותר. משום, שככל שהדבר הוא יותר כלום, כך קיומו יותר מחויב. כי הצורות, אין קיומן מחויב, אלא קיומן הוא רק אפשרי בלבד. והמחויב, הוא דווקא הכלום, שהוא חסר כל צורה, ושהוא המהות של המציאות, שנמצאת מחוץ לזמן ולמקום, שהיא כלום ממש. והנה, הכלום הזה שיש באדם, הוא מת. כי האדם מזדהה רק עם מה שהוא יש. ולאדם נדמה, שהכלום הוא איננו...
ניתוח רצון, אני לא רוצה לרצות למות, אני לא רוצה למות, אני לא רוצה לרצות להתאבד, אני לא רוצה לחשוב שאני רוצה למות, פחד מהמוות, עוצמות של מוות, למה מביאים ילדים לעולם? סוגים של פחד מהמוות, רוצה להתאבד
ניתוח רצון, אני לא רוצה לרצות למות, אני לא רוצה למות, אני לא רוצה לרצות להתאבד, אני לא רוצה לחשוב שאני רוצה למות, פחד מהמוות, עוצמות של מוות, למה מביאים ילדים לעולם? סוגים של פחד מהמוות, רוצה להתאבד
...לא רוצה למות, אני לא רוצה לרצות להתאבד, אני לא רוצה לחשוב שאני רוצה למות, פחד מהמוות, עוצמות של מוות, למה מביאים ילדים לעולם? סוגים של פחד מהמוות, רוצה להתאבד מהו הפחד מהמוות וכיצד הוא משפיע על הרצון לחיות? ההרצאה מתמקדת בניתוח הרצון העמוק של אדם לא למות ולא לרצות למות, תוך התמקדות בתהליכים הפסיכולוגיים וההיגיוניים שמובילים לפחד מהמוות. אליעד כהן מציין את המורכבות של פחד זה וההשלכות שהוא יכול ליצור על חייו של האדם, במיוחד כאשר הוא מלווה ברגשות של כישלון או חוסר ערך עצמי. ההיגיון שמאחורי הפחד מהמוות:...
חשיבה מדעית / מחקר מדעי - מהי חשיבה מדעית? איך לפתח חשיבה מדעית?
.../ מחקר מדעי - מהי חשיבה מדעית? איך לפתח חשיבה מדעית? חשיבה מדעית. החשיבה המדעית קידמה את העולם לפחות בצורה החיצונית שלו. זא למרות שהמהות של המציאות כמציאות לא השתנתה וגם לא תשתנה בעקבות המדע, עדיין הצורה החיצונית של המציאות השתנתה בעקבות המדע והחשיבה המדעית. יחד עם זאת, כאשר יש לאדם חשיבה מדעית, דהיינו, שהוא חושב בצורה מדעית, הדבר הזה יכול לאפשר לו לשנות את המהות של המציאות האישית שלו. חשיבה מדעית ככלי חשיבתי לצורך שינוי מהות אישית. מהי חשיבה מדעית? בכל תהליך מדעי ישנו את שלב המחקר וישנו את שלב...
שמיעת קולות אצל ילדים, ילד ששומע קולות, טיפול בשמיעת קולות, שמיעת קולות בראש, שמיעת קולות סכיזופרניה, שמיעת קולות לפני השינה, סכיזופרניה אצל ילדים, מחלות נפש אצל ילדים, הפרעות נפשיות של ילדים, הדרכת הורים, סכיזופרניה של ילדים
שמיעת קולות אצל ילדים, ילד ששומע קולות, טיפול בשמיעת קולות, שמיעת קולות בראש, שמיעת קולות סכיזופרניה, שמיעת קולות לפני השינה, סכיזופרניה אצל ילדים, מחלות נפש אצל ילדים, הפרעות נפשיות של ילדים, הדרכת הורים, סכיזופרניה של ילדים
...בשמיעת קולות, שמיעת קולות בראש, שמיעת קולות סכיזופרניה, שמיעת קולות לפני השינה, סכיזופרניה אצל ילדים, מחלות נפש אצל ילדים, הפרעות נפשיות של ילדים, הדרכת הורים, סכיזופרניה של ילדים איך לעזור לילד ששומע קולות? כאשר ילד אומר שהוא שומע קולות, זה יכול להיות חוויה מטרידה ובלתי מובנת עבור ההורים. השלב הראשון בהבנת המצב הוא לשאול את הילד מה בדיוק אומרים הקולות שהוא שומע. מה הקולות אומרים לו? מה ההיגיון מאחורי הדברים שהוא שומע? באמצעות השאלות האלה, ההורים יכולים להתחיל להבין את התמונה המנטלית של הילד ולגשת...
שיטות שכנוע, הגדלת תועלת, הקטנת עלות, 4 דרכים לשכנע מישהו, 4 דרכים להשפיע על מישהו, שינוי הרצון, שינוי המציאות, נוסחה לשכנע אנשים, יותר טוב מרע, חלק 1
שיטות שכנוע, הגדלת תועלת, הקטנת עלות, 4 דרכים לשכנע מישהו, 4 דרכים להשפיע על מישהו, שינוי הרצון, שינוי המציאות, נוסחה לשכנע אנשים, יותר טוב מרע, חלק 1
...הקטנת עלות, 4 דרכים לשכנע מישהו, 4 דרכים להשפיע על מישהו, שינוי הרצון, שינוי המציאות, נוסחה לשכנע אנשים, יותר טוב מרע, חלק 1 איך לשכנע אנשים בשיטת ארבעת השלבים של אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שיש נוסחה בסיסית וברורה מאוד לכל סוג של שכנוע והשפעה על אחרים. הנוסחה מבוססת על הרעיון שכל אדם מחפש להרגיש טוב, ולכן כל פעולה שאדם עושה נובעת מהאמונה שיהיה לו יותר טוב מרע אם יעשה אותה. כדי לשכנע מישהו לעשות משהו מסוים, יש צורך לשנות את המאזן הפנימי שלו, כך שהוא יאמין שהפעולה הזו תביא לו יותר תועלת מנזק. לדוגמה...
2 סוגים של היצמדות לאמת, להיצמד לאמת מול עצמך, להיצמד לאמת מול הסביבה, להיות מדוייק מול עצמך, האם לומר את האמת? האם לשקר לעצמך? האם לשקר לאחרים? האם לומר את כל האמת? האם להיצמד לאמת בחיי היום יום? איך להיצמד לאמת?
2 סוגים של היצמדות לאמת, להיצמד לאמת מול עצמך, להיצמד לאמת מול הסביבה, להיות מדוייק מול עצמך, האם לומר את האמת? האם לשקר לעצמך? האם לשקר לאחרים? האם לומר את כל האמת? האם להיצמד לאמת בחיי היום יום? איך להיצמד לאמת?
...לאמת מול עצמך, להיצמד לאמת מול הסביבה, להיות מדוייק מול עצמך, האם לומר את האמת? האם לשקר לעצמך? האם לשקר לאחרים? האם לומר את כל האמת? האם להיצמד לאמת בחיי היום יום? איך להיצמד לאמת? האם כדאי תמיד להיצמד לאמת? אליעד כהן מסביר שהיצמדות לאמת מתחלקת לשני סוגים: להיצמד לאמת מול עצמך ולהיצמד לאמת מול אנשים אחרים. לדבריו, שני סוגי ההיצמדות הללו שונים לחלוטין זה מזה, וחשוב להבין את ההבדל ביניהם. מה המשמעות של להיצמד לאמת מול עצמך? אליעד מסביר שהיצמדות לאמת מול עצמך פירושה להיות מדויק עם עצמך לחלוטין. המשמעות...
ניהול עצמי, השגת מטרות, תכליתיות, תכלית החיים, חיסרון הוא שלמות, מושלם כפי מה שהוא, הכל קורה מעצמו, לחיות כמו אלוהים
ניהול עצמי, השגת מטרות, תכליתיות, תכלית החיים, חיסרון הוא שלמות, מושלם כפי מה שהוא, הכל קורה מעצמו, לחיות כמו אלוהים
...מטרות, תכליתיות, תכלית החיים, חיסרון הוא שלמות, מושלם כפי מה שהוא, הכל קורה מעצמו, לחיות כמו אלוהים איך להשיג מטרות בחיים בצורה יעילה? הרצאתו של אליעד כהן עוסקת בנושאים מורכבים ועמוקים הקשורים לניהול עצמי, השגת מטרות, תכליתיות, משמעות החיים, וחוויית השלמות בתוך החיסרון עצמו. בהרצאה מודגש הרעיון שהחיים, למרות החיסרון שבהם, הם למעשה מצב של שלמות, והמציאות מושלמת בדיוק כפי שהיא קיימת. אליעד מסביר באופן מפורט ויסודי כיצד אדם יכול לחוות שלמות אמיתית דווקא מתוך המצב שבו הוא מרגיש חסר ומוגבל. לדברי אליעד...
גוף או נשמה או אלוהים, מצב רוח ורמת הסרוטונין, תודעה תלויה בסרוטונין, להיות המתבונן, להיות הצופה
גוף או נשמה או אלוהים, מצב רוח ורמת הסרוטונין, תודעה תלויה בסרוטונין, להיות המתבונן, להיות הצופה
...או נשמה או אלוהים, מצב רוח ורמת הסרוטונין, תודעה תלויה בסרוטונין, להיות המתבונן, להיות הצופה האם מצב הרוח שלך באמת תלוי בסרוטונין? אליעד כהן מסביר שיש אנשים שחושבים שהתודעה והנשמה של האדם הן אלו שקובעות את המצב הנפשי שלו, בעוד אחרים סבורים כי רמת הסרוטונין במוח היא שקובעת הכל. הוא מדגיש שזוהי נקודת מבט חלקית בלבד. מהזווית של אלוהים, שהיא זווית מוחלטת, הכל משפיע על הכל. כלומר, אפילו החלקיק הכי קטן ביקום משפיע על כל הדברים האחרים. לכן, מנקודת מבט מוחלטת, אי אפשר לומר שרק רמת הסרוטונין קובעת את המצב...
חרדות, פחדים, מחשבות טורדניות, פוביות, קריירה, עבודה, כסף, פחד להשתגע, שאיפות בחיים, להתקדם בחיים, להרוויח כסף
חרדות, פחדים, מחשבות טורדניות, פוביות, קריירה, עבודה, כסף, פחד להשתגע, שאיפות בחיים, להתקדם בחיים, להרוויח כסף
...פוביות, קריירה, עבודה, כסף, פחד להשתגע, שאיפות בחיים, להתקדם בחיים, להרוויח כסף האם אפשר לחיות ללא פחדים וחרדות בכלל? אליעד פותח את הנושא בשאלה האם אפשר לחיות בלי פחדים בכלל. הוא מסביר שרבים חושבים שאם יצליחו להיפטר מהפחדים, החיים שלהם יהיו יותר טובים, והם יוכלו להשיג יותר דברים. אך בפועל, אליעד מציין, כל מה שאנחנו עושים מונע מפחדים. הוא נותן דוגמאות ברורות לכך: אדם הולך לעבודה בגלל הפחד לאבד כסף. אדם אוכל ושותה בגלל הפחד מרעב ומוות. אדם מביא ילדים לעולם כי הוא מפחד למות לבד. אליעד מבהיר שאם לא...
שלח לך אנשים - מהות חטאם של ישראל
...אנשים, או רשי לדעתך, אני איני מצווה, אם תרצה שלח. מהות חטאם של ישראל, הייתה בבקשת שלח אנשים. או רבי נתן, שליח הוא בחינת טבע. בני ישראל ביקשו להיכנס לארץ ישראל, ארץ אשר עיני ה אלקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה. ארץ אשר כל הנהגתה איננה הנהגה טבעית. ארץ ישראל מהות קיומה, עיני ה אלקיך בה, הנהגה אלוקית לא הנהגה טבעית, הנהגה ניסית. בני ישראל ביקשו נשלחה אנשים לפנינו, או רשי כל מקום בתורה, אנשים לשון חשיבות. ביקשו בני לשלוח אנשים, אשר הינם חשובים בעיניהם, ויתורו הארץ, לומר הטובה היא אם רעה? אנשים או רשי...
לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים?
...- מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים?. לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים? אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, על אנשי המעשה! ומה זאת אומרת אנשי המעשה? אנשים מאד פרקטיים, שמתעסקים כל הזמן בעשייה. והעשייה שלהם באה על חשבון האי עשייה. ומה זה אומר לא לעשות? זה אומר להתבונן לבדוק מה קורה. ואנשים אלו מסיימים פרויקט, ישר רצים לפרויקט הבא, ולא נחים. וזה כמו צרכני סמים, צרכני הסמים לוקחים את הסם, מרגישים...
ילדות - הארה רוחנית
...את חוויית הילדות? העלאת הנושא של שיבה לילדות עשויה להיראות לכם מוזרה, שהרי בהתעוררות עסקינן, והתעוררות היא לראות שאין אני, ואין עבר, והמחשבה היא שיוצרת את כל אלה. מה לחקירה פסיכולוגית עם ניחוח פסיכואנליטי ולכל זה? אסביר. החשיבות הרבה של דרך רוחנית אינה בראיית האור. את/ה הוא האור. החשיבות היא דווקא בללמוד לראות את החושך. ואיך תראה את החושך, הו בהיקו? את החושך תראה אם תראה שמה שאתה חושב ומרגיש, כל אלה הם אשליה, שקר, סבל, טירוף, עיוורון, עיוות ומגבלה. ואיך תוכל לראות, הו בהיקו, שכל אלה הם אשליה, שקר...
אשמה - מבוא
...אדם המאמין שהתנהג (כולל התנהגות פנימית - מחשבות, רגשות וכו) באופן לא מוסרי. בפסיכולוגיה ובשפה היום - יומית, אשמה היא מצב רגשי שבו אדם מצוי בקונפליקט פנימי בין התנהגותו לבין ערכים מוסריים שהוא מאמין בהם, המכונים גם מצפון. אשמה היא רגש שאינו חולף במהירות. הפסיכואנליטיקאי זיגמונד פרויד תיאר רגש זה כמאבק בין האגו לסופר אגו שהוטמע בילדות. אשמה וגורמיה, יתרונותיה וחסרונותיה היא נושא מחקר בתחום הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה. דיכאון מלווה לרוב ברגשות אשמה. גורמי האשמה: היו הוגים שטענו כי רגש האשמה הוא כלי לשליטה...
מהי האמת? להיות נגישה לכל אדם באשר הוא
...נגישה לכל אדם באשר הוא מהי האמת? האמת צריכה להיות נגישה לכל אדם באשר הוא מרגע שהוא עומד על דעתו. אפילו ילד בן שנה. כמו כן האמת צריכה להיות נגישה לכל אדם. בכל דרך שהוא יבחר ללכת בה. ובתנאי שלא יעשה שקר בנפשו. אך עם כל זאת במידה והאדם עשה מעשים נפשעים בעברו. עדיין האמת תהיה נגישה עבורו. בתנאי ששיפר דרכיו. דבר המעיד שאינו מתחבר לצד השלילי שבו. השליליות לצד היותה חלק מהאמת. הינה השקר העיקרי שהאדם עושה בנפשו. שכן האדם שואף לטוב והשליליות מביעה עימה רע. כמו כן האמת צריכה להיות כזאת שמשהיא נאמרה, לא יהיה...
פרשת תולדות
...ויצא הראשון אדמוני כולו כאדרת שער ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב. ויצא הראשון אדמוני, גם על דוד המלך נאמר דוד אדמוני עם יפה עיניים. [ עשו הינו אדמוני, דוד המלך הינו אדמוני אבל עם יפה עיניים. האדמוניות הינה תכונה של עזות, עזות הנובעת מהתגברות הדמים. לעזות שני פנים, פן דקדושא ופן דסיטרא אחרא. עשו היתה בו התגברות עזות דסיטרא אחרא, בכך טעה יצחק בחושבו שעזותו של עשו הינה עזות דקדושא. דוד המלך היה אדמוני, היתה בו עזות אך היתה בו גם יפה עיניים היינו היתה בו היכולת לראות ולהבחין בין...
כיצד ליצור לעצמך משהו להאחז בו בעת משבר?
...בו בעת משבר? טוב שתהיה לכל אדם נקודה שבכל פעם שמשהו ינסה לשבור אותו הוא יוכל לברוח אליה להיאחז בה ולהמשיך להתקדם. כדאי שיהיה לך כאדם משהו שתוכל להתחזק ממנו בכל מצב, לדוגמה רעיון חיובי שמחזק אותך, ספר שמחזק אותך, משפט אופטימי שמחזק אותך. ראוי שיהיה לך דבר כזה שבכל פעם שיהיה משהו שינסה לשבור אותך ולהפיל אותך לייאוש שתמיד תוכל לרוץ אליו ולהתחזק ממנו. ברגע שלמדת משהו חיובי, רשום אותו לפניך במחברת או ספר קטן. כתוב לך את הדברים שאתה לומד ושמור אותם במקום נגיש. במקרה ועובר עליך משהו, במקרה ומצב הרוח שלך...
מהו הגורם לשינויים במצבי הרוח של בני האדם? ואיך יוצאים מזה?
...בני האדם? ואיך יוצאים מזה? האם תהית פעם, מהו אותו גורם שאחראי על הרמה של מצב הרוח שלך? מדוע לפעמים נחמד לך יותר ולפעמים פחות גם בלי שום סיבה הנראית לעין? מה בעצם יוצר את השינויים הלא ברורים האלו במצב הרוח? כמו כן לפעמים נופלת על האדם תחושת עצבות לא ברורה. לפעמים האדם יודע מה גורם לו לעצבות ולפעמים לא. אז מהו אותו הגורם שיוצר את תחושת העצבות? ועוד נקודה להתבוננות, העצבות אינה באה על האדם בבת אחת, אלא לאט לאט. זא בהתחלה יש לאדם טיפונת עצבות שמתחזקת ומתגברת על האדם עד שהוא מבין שיש לו עצבות, עד שבסופו...
ההיסטוריה של הכישוף - קוסמים, מכשפות ופגאנים - חלק 2
...- חלק 2 ההיסטוריה של הכישוף - קוסמים, מכשפות ופגאנים - חלק 1. תיאורים של טקסי כישוף לא הופיעו בסיפורים לפני המאה החמש עשרה. הכישוף איננו מחובר יותר לדת פריון אלא כמינות הנלחמת בנצרות ומוצאה מהשטן. אך באגדות עם עתיקות המכשפות מתחברות לטבע ולא לשטן. הן יודעות לנצל את כוחות הטבע לטוב או לרע. בתרבות הנורדית, מהאחרונות שנכנסו אל מתחת כנפי הנצרות הפכו האגדות על הפיות, הטרולים, והגמדים מכוחות שהיו מקושרים לטבע לחלק מהכוח השטני, כי הכנסייה לא הייתה יכולה להכיל כוחות טבע שונים מאלו שהטיפה להם. בימי הביניים...
קרוספיט האם זה טוב או רע? אימון פונקציונאלי מה היתרונות ומה החסרונות של קרוספיט? מה ההבדל בין קרוספיט לבין פאוורליפטינג לבין בודי בילדינג? אימוני כושר פונקציונליים, אימוני קרוספיט האם הם טובים לפיתוח גוף, למי מתאים קרוספיט? קרוספיט או חדר כושר? קרוספיט ופיתוח שרירים, איך לא להיפצע באימון?
...היתרונות ומה החסרונות של קרוספיט? מה ההבדל בין קרוספיט לבין פאוורליפטינג לבין בודי בילדינג? אימוני כושר פונקציונליים, אימוני קרוספיט האם הם טובים לפיתוח גוף, למי מתאים קרוספיט? קרוספיט או חדר כושר? קרוספיט ופיתוח שרירים, איך לא להיפצע באימון? וכאן אסביר, מהו קרוספיט והאם ולמה הוא טוב או לא טוב. אז לאימון גופני באשר הוא, יש סיבות שונות, מטרות שונות וצורות שונות. לדוגמה, יתכן אימון כושר שמטרתו לגרום לך להיות כמה שיותר בריא. יתכן אימון שמטרתו לגרום לך לפתח כמה שיותר שרירים. יתכן אימון שמטרתו לגרום...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על חורים שחורים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: חורים שחורים, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: חורים שחורים, איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה העולם קיים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה המשמעות של החיים? מי ברא את אלוהים? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? אולי אנחנו במטריקס? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן עסקי מומלץ, מאמן אישי בטלפון, מאמן לזוגיות בתחום חורים שחורים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2969 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 09:49:32 - wesi4