ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה זיכרון ✔שיאצו והזיכרון הטיפולי ✔האם הגוף אוצר את היתרונות הניתנים לו בעת טיפול? ואם כן, אילו מנגנונים מאפשרים... - ידע להצליח התחייבות!...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨שיאצו והזיכרון הטיפולי
האם הגוף אוצר את היתרונות הניתנים לו בעת טיפול? ואם כן, אילו מנגנונים מאפשרים לו לשמר זיכרון טיפולי זה? המאמר סוקר היבטים משולבים פילוסופיים ומעשיים ומציג מודל חווייתי וישומי על הזיכרון הטיפולי. כמו כן המאמר מציג השלכות פרקטיות על הטיפול בשיאצו ועל הקשר עם המטופל.

מאת: גיורא ליכט

זה שנים הולכת ומתגבשת אצלי הגישה שמבטאת את הפילוסופיה הטיפולית: 'תן לגוף את הדחיפה הקטנה והוא יעשה כבר את שלו'. אותה דחיפה להחלמה, שאצלנו מתבטאת בלחיצה, משמשת כבסיס להנעת הטיפול. נקודת הזמן בו נוצר המגע בין המטפל והמטופל חובקת בתוכה צמתים רבים אשר משפיעים באופנים שונים על כל טיפול ועל כל מטופל. גופינו הוא יצירה שמתפקדת כפלא הגדול ביותר של הבריאה וההתערבות בפעילותו היא רבת פנים, כך שהגישה כי אנו אמונים רק על <#> 'הדחיפה הקטנה' בלבד נראית לי מאד משמעותית בהבנת תהליך הטיפול.

תפיסת 'הזן' בשיאצו מבוססת על הנחה כי הרגע הנתון בו אנו מצויים בטיפול הוא נקודת ההתייחסות לאבחנה ולטיפול: רצף השינויים שגופינו חווה כל שנייה אינו מאפשר לנו להגדיר את הטיפול. עם זאת, אנו לא יכולים להתעלם, מאוסף החוויות וממכלול האירועים שליוו את האדם מאז לידתו. כל אותם משתנים הם חלק מההיסטוריה של הגוף שאחראים להיווצרות אותה 'נקודת זמן טיפולית'. הרעיון העומד מאחורי גישת 'הזן שיאצו' היא יכולתו של המטפל לפתח רגישות איכותית והקשבה לצרכי המטופל במקום לעסוק בחשיבה ותכנון במהלך הטיפול עצמו.

מידע אותו לקטתי בכל שנותיי כמטפל (כאשר עיקר האבחנה נעשית בתהליך הטיפול עצמו על פי תפיסת הזן שיאצו ובתום הטיפול להצלבת מידע) נמצא שהמכנה המשותף לרובם הייתה חוויית הרגיעה והרצון להישאר בתנוחה הטיפולית. חשתי שאני פורט על מיתרי 'הזיכרון העוברי' המאופיין בנעימות חסרת דאגות. התחושה שחשו המטופלים אפשרה להיכנס לשדה שלהם ולאבחן באופן ממוקד יותר את אופי הטיפול הנדרש.

באיור - ודה, הרפואה ההודית העתיקה, ניכתב: 'תנאי ראשון לריפוי כל מחלה הוא הבאת הגוף לרגיעה'. הרגיעה היא תנאי לריפוי אך הוא רק תחילתו של התהליך. החרדה והמתח שמלווים אירוע חולי מתגברים באופן משמעותי את התדרדרות המצב.

כאשר אנו נדרשים להשיב על השאלה הפופולארית, למה השיאצו טוב? פעמים רבות נמצא את עצמנו עונים: מתגבר את המערכת החיסונית! המערכת החיסונית היא מכלול מורכב של מערכות ותאים אשר התפתחו במהלך האבולוציה והקנו יתרון לאורגניזמים בהם התפתחו. תפקידה של מערכת החיסון הוא להגן על גופינו מפני פלישה של פתוגנים ומיקרו אורגניזמים, כגון נגיפים, חיידקים ופטריות וכן מפני רעלנים המופרשים ע'י גורמי מחלות. בין מרכיביה השונים של מערכת החיסון קיימים יחסי גומלין ענפים, המאפשרים להם לפעול באופן משולב ומתואם נגד פולשים זרים מהם נשקפת סכנה לגוף. כך, כפי שיחסי הגומלין המתקיימים בין המרידיאנים מאפשר את האיזון האנרגטי.

כיצד השיאצו מתגבר ומסייע למערכת החיסון? ידוע כי במצבי רוגע מערכת החיסון מתפקדת באופן היעיל יותר. כאשר הגוף מצוי ברוגע, המערכת הפנימית משתקמת ביתר יעילות וחוזרת לאיזון (אנרגטי) המונע חולי.

מערכת החיסון היא מערכת הפועלת באופן אוטונומי. תפקידה העיקרי לפקח ולשגר פעולות למיגור אותם גורמים המזוהים כזרים לגוף. למרות היותה מערכת אוטונומית היא פועלת ומושפעת מגורמים רבים. אחד ממאפייניה הבולטים והחשובים של מערכת החיסון, לצד יכולתה לזהות במדויק מספר עצום של פתוגנים, הוא הזיכרון החיסוני. חשיפה של מערכת החיסון לגורם זר או לפתוגן עימו היא התמודדה בעבר, מעוררת תגובת זיכרון המתאפיינת במהירות גבוהה יותר ובעוצמה חזקה יותר. תגובת הזיכרון מאפשרת למערכת החיסון לפעול ביתר נמרצות כנגד הפתוגן, לסלקו ביעילות ולמנוע התפתחות מחלה.

כשם שהזיכרון החיסוני מבוסס על תגובת זיכרון לפתוגן זר כך ניתן להסיק כי הגוף מעורר 'זיכרון טיפולי'. לזיכרון הטיפולי יש משמעות גדולה בתהליך הריפוי וההחלמה. מעבר לגירוי נקודות הצובו והמרידיאן, אנו יוצרים תהליך מקביל, בו מתנהל שיתוף פעולה בין המערכת החיסונית לבין מערכת המרידיאנים ולבין המערכת העצבית.

המערכת העצבית מחולקת למספר מערכות: מערכת העצבים המרכזית, אשר תפקידה לכוון את התפקודים העצביים הגבוהים של התודעה כמו תנועה וחשיבה. והיא כוללת את המוח וחוט השדרה, כלומר הפיקוד העליון. מערכת העצבים ההיקפית, היא המעבירה והמחזירה את המידע העצבי מהמערכת המרכזית לשאר איברי הגוף. זו מורכבת מכל חלקי מערכת העצבים שמחוץ למערכת המרכזית, ובכללן המערכת האוטונומית אשר מתחלקת לשתי מערכות: מערכת העצבים הסימפתטית והפאראסימפתטית אשר פועלות במערכת איזון של יין ויאנג, כאשר האיזון בין פעילויותיהן משתנה בהתאם לגירויים החיצוניים (כגון גירויים המצביעים על סכנה קרבה) וגירויים פנימיים או פעילויות שגרתיות.

מערכת העצבים הסימפתטית פעילה בעיקר בעיתות חירום, לחץ ואיום פתאומי. היא אחראית להפעלת תגובה במצב של לחץ או בעיתות חירום אל מול איום פתאומי וקיומי. כמו כן מערכת עצבים זו אחראית להפעיל את תגובת 'הילחם - או - ברח' המנתבת מחדש את מערכות הגוף לטובת ריכוז המשאבים אך ורק במערכות ואיברים החיוניים על חשבונן מערכות שיגרה שאינן חיוניות להישרדות המיידית. הילחם - או - ברח הוא מונח מעולם הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה המציין תבנית של שינויים גופניים, כחלק ממנגנון הישרדותי, אשר מכין את בן - האדם או את בעל - החיים להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית.

הכלי המרכזי שמפעילה המערכת זו היא מערכת האדרנל שדרך שחרור הורמונים שונים מביא לפרץ של שינויים קיצוניים בגוף: שינויים בזרימת הדם לטובת שרירי השלד בעבור השגת כוח ותגובה מהירה, הפסקת פעילויות העיכול, העלאת הדופק, לחץ הדם ורמת הסוכר בדם, כיווץ של כלי הדם בעור למניעת דימום, הרפיה של שרירי הנשימה, הרחבת אישונים ועוד.

כאשר נוצר המגע בין המטפל עם המטופל מתקיים תהליך בו מזהה המערכת האם מה שמצוי בקרבתו הוא גורם אוהד או לא. במפגש הראשוני ובתהליך המתבצע בעקבותיו, הגוף מבטא את רצונו לקלוט את הטיפול או להדוף אותו. מערכת הבקרה המרכזית יכולה לעקוף את תחושות הגוף ולהנחות אותו להמשיך למרות אי נוחות שעשויה להתפתח, אלא אם הגוף חש 'סכנה' כי הפעילות עשויה להזיק לו.

מערכת העצבים הפאראסימפתטית היא מערכת הפעילה בעיקר במצב של מנוחה בגוף ואחראית על מצב של שגרה. היא מווסתת את הפעילויות הפיזיולוגיות הרצופות כגון נשימה ופעילות הלב. היא אחראית בעיקר על פעילות של שימור, עיכול, הפרשה, הגדלת מאגרי אנרגיה, התחדשות של תאים, הפרשת הורמונים של גדילה.

מכאן ניתן לדמות את הטיפול בשיאצו ככלי המשמש כווסת זרימה המסייע למערכת העצבית האוטונומית לאזן בין התפקודים להם אחראים מערכות המשנה - הסימפטתית והפאראסימפתטית. הרוגע אותו חווה המטופל מנטרל את האיומים החיצוניים ומאפשר למערכת האחראית על השגרה והשיקום לפעול בתאום מלא. מצב רוגע זה יתאפשר כאשר יוצרו התנאים לכך ומערכות הגוף ישקמו את עצמם בתנאים אופטמאלים.

באותו מכלול בו יבוא לידי ביטוי המפגש בין המטפל והמטופל יכללו גורמים רבים המשפיעים על איכות הטיפול. אחד הביטויים המאפיינים שאני מבקש לבחון הוא האם יש מקום לכלול בו את הזיכרון הטיפולי. כלומר, האם קיימים תהליכים אשר מושפעים מזיכרון נרכש אותו חווה הגוף. זיכרון זה מושפע בשני מישורים: האחד, מחוויות אשר הוטבעו בגוף לאורך חייו והשני, מהחוויה אותו הוא רוכש בתוך התהליך הטיפולי. למרות שניתן לפצל את שני המישורים ברור כי חוויה טיפולית מקומית מושפעת באופן ניכר מהחוויות אשר עיצבו את הגוף בשנות קיומו.

תפקודי המרידיאנים ומערכת יחסי הגומלין ביניהם יוצרים, על פי מודל זה, את בריאותו של גוף האדם. מנגנון זה מהווה את המפגש בין האנרגיה לחומר, כלומר, תפקודם וזרימתם של המרידיאנים מהווה את התשתית לשמירה על האיזון העדין בו אנו תלויים לקיומינו.

כאשר אנו שוהים בטיפול על מרידיאן או צובו אנו, למעשה, מגרים מנגנונים לתגובה. תגובה זו נותנת את ביטויה בתהליך למודי של מרכז הבקרה שיכול להיקרא מוח או זרימת מרדיאנים ולהגיב בהתאם. לימוד זה של המוח והתגובה נגזרת גם מהזיכרון הטיפולי. מכאן ניתן אולי להניח כי מערכת המרידיאנים שקיימת בערוצים ראשיים ובערוצים משניים מיוצגת באופן כל שהוא במוח.

באותה הפעילות הטיפולית בה אנו שוהים על גבי הצובו המשמש כשער כניסה למרידיאן, המטפל המנוסה יוודא את מיקומו דרך הדו שיח המתנהל בין צרכי המטופל לבין אופי הלחץ, מה שיתבטא בעומק ובפרק הזמן הנחוץ ללחיצה. בפרק זמן זה, המטופל עשוי לחוש כאב אשר במהלכו יבוא לידי ביטוי המנגנון שתפקידו להדוף את הלחיצה הבלתי נעימה. אך, אם הביטוי של הלחץ ילווה בתחושה נעימה, המטופל יבקש באמצעות התנהגות הגוף לבטא את שביעות רצונו, דבר שיתבטא בנשימות נינוחות, טונוס שרירים רפוי וכו'.

בנקודת הזמן בה המטפל מפעיל לחץ על מערכת המרידיאנים והצובו הפרוס עליהם מתקיים תהליך שבו הגוף מזהה, לומד ומגיב ממש כפי שהזיכרון החיסוני מבצע. ברוב המצבים בהם איתרנו חסר צ'י, נמצא כי הוא כרוני. לכן, המטופל יהיה אסיר תודה אם נזהה את הצובו שמיצג את המצב הכרוני ונחזור אליו עוד ועוד. כלומר יתרחש פה סוג נוסף של תהליך זיכרון טיפולי.

במגע שנוצר בין ידי המטפל לגוף המטופל פועלת מערכת סנסורית רגישה בה הגוף מבחין אם ידיו של המטפל אוהדות ורגישות דיין על מנת ליצור את האמון הנדרש לחשיפת הגוף לטיפול. בגישה על פי הקיו שיאצו אנו מכנים תהליך זה 'הצפת מרידיאנים' כלומר, המרידיאנים הדורשים טיפול (מרידיאני החסר) צפים כלפי מעלה. הרצון למגע ברמה הכללית של הגוף הוא צורך בסיסי אשר לא תמיד ייחשף בקלות. כאן מעורב באופן מהותי 'הזיכרון הטיפולי' המתקשר לחוויות שהמטופל נושא בכל הקשור למגע ולתקשורת. כשם שהזיכרון החיסוני עומד על המשמר להדוף פתוגנים פולשניים, הסנסורים של 'הזיכרון הטיפולי' עומדים על המשמר להדוף מגע היוצר אי נוחות.

מגע עם ביטחון ורגישות גורם לגוף להירגע ולהתמסר למטפל. היכולת להניע טיפול מעבר לתכנון הקפדני [יסודות הטיפול] תורם באופן ניכר ליכולתו של המטפל לחוש את צרכיו העמוקים ביותר של המטופל. תהליך טיפולי יכול להוביל לכך שהזיכרון הטיפולי עלול ליצור רגרסיה בו המטופל חווה זיכרון המשפיע באופן עוצמתי בכיוון של כאב פיזי ונפשי. עם זאת, רגרסיה לא תמיד מהווה שם קוד לאי הצלחה טיפולית. זהו חלק מתהליך ריפוי שחייב להיעשות באופן מבוקר והדרגתי, בדומה לפסיכולוג החושף את הצמתים הכואבים, מציף אותם אל פני השטח ולאט לאט מפורר אותם עד אשר המטופל חש שהצמתים הללו אינם מאיימים עליו יותר. אותם צמתים, במודל המרידיאנים על פי הרפואה הסינית, נקראים צובו או שערים הפזורים על המרידיאנים, דרכם אנו נכנסים ומפוררים את החסימה.

מעגל הטיפול, אם כך, מושפע משפע גורמים אשר בחלקים שונים אין לנו שליטה. [שיאצו והמונח פלצבו]. המטופל מגיע אלינו לעתים עם כאב (תקיעות בזרימת הצ'י) אך הוא נושא איתו 'זיכרון' שמוטבע בו. תפקידנו כמטפלים בשיאצו לא לנבור בעברו, אלא להיכנס לתדר הטיפולי בו המטופל חש בביטחון, מתמסר וחושף את 'הזיכרון' לשינוי הדרגתי.

בחוויה האישית שלי בתוך הטיפולים שאני מקבל, אני חש כי האופטימיות המתפשטת באברי נמשכת גם לאחר השעה הטיפולית. האם זה קשור לזיכרון טיפולי? פניתי לויקיפדיה כדי למצוא את הפרוש למילה אופטימיות וזה מה שמצאתי:

אופטימיות היא השקפת עולם הרואה בעולמנו מקום חיובי במהותו. ההשקפה הנגדית לאופטימיות היא פסימיות. אופטימיסטים מאמינים כי אנשים הם טובים במהותם ומאורעות בחיים הם מבשרי טוב.

השקפת עולמם החיובית של האופטימיסטים מובילה אותם למסקנה כי, בסופו של יום, הדברים יסתדרו על הצד הטוב יותר. הדוגמה הקלאסית המובאת לעתים קרובות להבחנה בין השקפה אופטימיסטית לפסימיסטית היא זו של 'חצי הכוס המלאה, או הריקה'? האופטימיסטים כמובן יאמרו: 'הכוס חצי מלאה' ואילו הפסימיסטים ישיבו: 'הכוס חצי ריקה'.

הפילוסוף ששמו נקשר להשקפת עולם אופטימיסטית הוא גוטפריד לייבניץ אשר טען, בספרו Theodicee כי אנו חיים בטוב מכל העולמות האפשריים. כמאמין אדוק ייחס לייבניץ לאלוהים יכולת אינסופית (כל - יכולת: Omnipotence), ידע אינסופי (Omniscience) וטוב אינסופי (Omnibenevolence). לייבניץ הסיק מתכונות אלו של האלוהים כי יצירתו של האל המושלם חייבת גם כן להיות מושלמת: עולמנו חייב להיות, בהתאם לטבע הבורא 'הטוב שבעולמות האפשריים' או העולם האופטימאלי.

כאשר כל מערכות הגוף מווסתות ופועלות בסינכרון מושלם, אינן מופרעות ע'י תוכן הכרתי וכל הגוף נמצא בתדר של טרום שינה, נוצר מצב אופטימאלי לטיפול אשר עשוי גם לבטא את הצלחתו. הצלחה טיפולית בנויה על קשת רחבה של תגובות: החל מתגובה מינורית ועד לתגובה המוגדרת כנס. לרוב נמצא את התשובה על ציר האמצע. השאיפה שלנו כמטפלים היא להניע ולפתח טיפול בשלבים תוך למידה הדדית של התהליכים. החוויה הטיפולית הינה התשתית עליה ניתן להיפגש עם הזיכרון הטיפולי.

הערה ותוספת של ד'ר ניר עמיר:

למושג זיכרון טיפולי יש הלכות פרקטיות. לעתים אנו תמהים מדוע אצל מטופל אחד קיימות תגובות חיוביות מהירות לטיפול ולאחר תגובות איטיות. במקרים אחרים אנו שואלים כיצד קורה שמטופל אחד מצליח לשמר בהצלחה כה רבה את הישגי הטיפול בעוד שאחר צריך להתמיד בטיפולים כדי לשמר רק חלק מזערי ממטרות הטיפול.

מובן שאנו דנים בתיאוריה או במודל תפיסתי ולא בהכרח בהסבר מוכח או מבוסס מדעית. בהתבסס על מודל זה ניתן לחשוב על הטיפול כעל טקסט לשינון. כשם שאנו נדרשים לשנן מספר פעמים טקסט מסוים עד שנדע אותו בע'פ כך גם אנו נדרשים למספר טיפולים עד שהגוף יטמיע את הבנתו בנושא. כבר אחרי ההיכרות הראשונית עם הטקסט אנו יכולים לספר עליו מעט וכך גם הגוף לאחר הטיפול הראשון בשיאצו. אלא שכדי שנוכל לצטט את הטקסט ולשמר אותו בזיכרוננו לאורך זמן, עלינו, לפחות בשלבים הראשונים, לשנן ולחזור עליו שוב ושוב.

לאחר מספר תרגולות (טיפולים) בתדירות שנקבעה על ידי המטפל (לרוב מדובר בפעם בשבוע) אנו מצליחים לקבע חלק מהמטרות. במקרים אילו המטופל ידווח לנו על הטבה לאחר הטיפול, הטבה שנמשכת זמן קצוב: בתחילה למשך מספר שעות ובהמשך למשך יום יומיים ויותר.

לאחר פרק זמן מסוים הטקסט התקבע בזיכרוננו. באנלוגיה לרעיון זה - תוצאות הטיפול מתקבעות לאורך זמן ועתה יכול לעבור שבוע ויותר עד שהגוף 'שוכח' חלק מההשלכות של הטיפול ומתחיל לצאת מאיזונו. זהו השלב הטיפולי בו עלינו להחליט האם המטופל צריך להמשיך להגיע אלינו פעם בשבוע או שניתן 'לדלל' את תדירות הטיפולים.

בדומה לשינון טקסט, לאחר פרק זמן שאורכו שונה ממטופל למטופל, החומר הנלמד מתקבע. עתה ניתן להפסיק את השינון למשך תקופות ארוכות. אחדים יזדקקו לרענון פעם בחודש ואחרים פעם בחצי שנה. כמובן שהכוונה כאן לביקור תחזוק בשיאצו.

צריך לזכור שהטקסט מסמל מטרה טיפולית מסוימת. למשל הקלה על כאבי גב או על כאבי ראש. אך מטופל שחפץ להתפתח וללמוד עוד ועוד ימשיך ויתמיד בטיפולים גם אחרי שהפנים וזכר את הטקסט.

זוהי הקבלה בין זיכרון של שינון פרק מילולי לבין זיכרון של שינון מטרות טיפול. ייתכן שמדובר במודל לא נכון אך זהו מודל פרקטי. קל להסביר למטופל למה חשוב להתמיד ברצף בטיפולים הראשונים. קל גם להבהיר לו, כך, מדוע צריך לחזור לטיפולי תחזוק ולמה לפעמים חלה נסיגה בטיפול (לא שננו זמן רב והטקסט נשכח).

מאמר זה נכתב על ידי גיורא ליכט. גיורא ליכט הוא מורה ומטפל בשיאצו ויחד עם ד'ר ניר עמיר יסד את תמורות בשנת 1989.

* www.tmurot.org.il/article.asp?id=753
רגוע להצליח פסיכולוגים תגובת הילחם או ברח רגרסיה להתמודד תהליך הפילוסופים בעל חיים פסימי כאב זיכרון זיכרונות טיפול טיפולים מטופל מטפל שיאצו
משחקי פיתוח זיכרון, משחקי זיכרון, משחקי חשיבה, איך עובד הזיכרון? פיתוח הזיכרון, שיפור זיכרון או היגיון, יכולות חשיבה, איך המוח זוכר? איך לזכור דברים? יכולת זיכרון, תסמונת סוואנט, אוטיזם, קוגניציה, מהו זיכרון?
משחקי פיתוח זיכרון, משחקי זיכרון, משחקי חשיבה, איך עובד הזיכרון? פיתוח הזיכרון, שיפור זיכרון או היגיון, יכולות חשיבה, איך המוח זוכר? איך לזכור דברים? יכולת זיכרון, תסמונת סוואנט, אוטיזם, קוגניציה, מהו זיכרון?
... פיתוח זיכרון, משחקי זיכרון, משחקי חשיבה, איך עובד הזיכרון? פיתוח הזיכרון, שיפור זיכרון או היגיון, יכולות חשיבה, איך המוח זוכר? איך לזכור דברים? יכולת זיכרון, תסמונת סוואנט, אוטיזם, קוגניציה, מהו זיכרון? האם משחקי זיכרון באמת משפרים את הזיכרון? אליעד כהן דן בשאלה אם משחקי זיכרון מסוגלים באמת לשפר את הזיכרון או שמדובר באשליה בלבד. בתחילת דבריו, הוא מסביר שישנה מחלוקת בסיסית בשאלה האם אפשר בכלל לשפר זיכרון של אדם: מצד אחד, אם לא ניתן לשפר את הזיכרון, כל מאמץ לעשות זאת יהיה חסר תועלת. מנגד, בהנחה שניתן לשפר את הזיכרון, ייתכן שמשחקי זיכרון הם אמצעי אפקטיבי לכך. הוא מדגים זאת עם האפשרות של שימוש בחומרים כמו כורכום, שעל פי תיאוריות שונות, יכולים לעזור בזיכרון, אך מתמקד דווקא במשחקי הזיכרון עצמם. האם משחקי זיכרון מפריעים ליכולות החשיבה? אליעד כהן מעלה נקודה חשובה בנוגע להבדל בין יכולת הזיכרון לבין יכולות החשיבה. הוא טוען כי כל פעולה שאנו עושים מכילה מרכיב של זיכרון ומרכיב של חשיבה במינונים שונים. הוא נותן כדוגמה את המתמטיקה: כדי לפתור בעיות מתמטיות צריך גם זיכרון (כמו לזכור את לוח הכפל) וגם חשיבה (לבחור כיצד לפתור את הבעיה). עם זאת, הוא מדגיש שלמרות שכל תהליך כולל במידה מסוימת גם חשיבה וגם זיכרון, ישנם דברים שהרכיב של הזיכרון בהם גדול הרבה יותר, למשל משחקי זיכרון קלאסיים שבהם נדרשים לזכור זוגות של קלפים. לדוגמה, במשחק זיכרון, כשצריך לזכור איפה נמצא כל קלף, הפעולה היא חסרת היגיון לחלוטין. אין שום סיבה לכך שקלף מסוים נמצא במקום אחד ולא באחר, וזה אומר שהשחקן ... חסרת סיבתיות והיגיון. אליעד כהן מסביר שהתרגול הזה של זיכרון בלי סיבתיות יכול לפגוע ביכולות החשיבה של האדם, כי הוא מתרגל את עצמו להאמין בדברים מבלי לחפש את ההיגיון מאחוריהם. מה הקשר בין זיכרון, שכל ודמיון? אליעד מסביר שיש שתי דרכים עיקריות שבהן המוח יכול לפעול: דמיון ושכל (היגיון). הדמיון מתבסס על כך שאין סיבה או חוקיות ברורה, וזה מתאים יותר למשחקי זיכרון שבהם הדברים מופיעים באופן אקראי. לעומת זאת, השכל וההיגיון מנסים למצוא חוקיות, סיבתיות, ויחסים ברורים. לדוגמה, אם אדם מקבל מספר ... וסיבות. מה הקשר בין תסמונת סוואנט, אוטיזם ויכולות זיכרון? אליעד נותן כדוגמה אנשים עם תסמונת סוואנט או אוטיזם, שמסוגלים לזכור פרטים מורכבים כמו מספר העלים בעץ שראו. לדבריו, אנשים כאלה לא ... לזכור פרטים אקראיים בכזו רמה של דיוק. האם פיתוח הזיכרון יבוא על חשבון יכולת החשיבה? אליעד כהן מדגיש שככל שהאדם מאמן את ה
זיכרון, שכחה, איך המוח זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה אני לא מצליח לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 2
זיכרון, שכחה, איך המוח זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה אני לא מצליח לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 2
זיכרון, שכחה, איך המוח זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה אני לא מצליח לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 2 האם יש מוח ... כל המידע שמגיע אליו, לפי החשיבות להישרדותו של האדם. איך האבולוציה קשורה לזיכרון יעיל? בהסברו, אליעד מדגים כיצד רעיון האבולוציה תומך בתפיסת הזיכרון היעיל. הוא מסביר שאם הייתה אבולוציה, ... בני אדם, מי ששרדו היו אלה שזכרו טוב יותר את מה שהיה חיוני להישרדות. לפיכך, הזיכרון יעיל מטבעו מאחר והוא בנוי כך שניתן יהיה לזכור את הדברים שמשפיעים על הישרדות האדם. מה ההבדל בין זיכרון סיבתי לזיכרון אקראי? אליעד מסביר שישנם שני סוגי זיכרון במוח האדם: זיכרון סיבתי: החלק היעיל של המוח. מדובר בזיכרון ששומר את המידע שיש לו חשיבות או משמעות ברורה להישרדות או לקיום האדם. זהו זיכרון שמונחה על ידי סיבתיות - המוח מעריך איזה מידע יהיה שימושי בעתיד ושומר אותו. זיכרון אקראי: החלק הלא יעיל של המוח. זוהי צורת זיכרון ששומרת מידע באופן רנדומלי, ללא קשר ... לזכור את השם של מתמודד זניח מתוכנית טלוויזיה כמו ארץ נהדרת או האח הגדול. הזיכרון הזה אינו בהכרח קשור להישרדות או ... שני המצבים הללו, כאשר היחס ביניהם משתנה מאדם לאדם וממצב למצב. מה החשיבות של זיכרון בהקשר של חשיבות מדומה? אליעד מציין ... כאשר האדם מחליט שמשהו חשוב, הוא עושה זאת כי הוא מדמיין מצב עתידי שבו הזיכרון הזה יהיה שימושי. הזיכרון עצמו מעוצב על ידי הציפייה או החשיבות ... יותר לזכור. לסיכום, אליעד מסביר שמוח יעיל ולא יעיל מתקיימים בו זמנית, כאשר הזיכרון מתפקד בחלקו באופן סיבתי - יעיל ... של איך אנו זוכרים ושוכחים מידע במהלך החיים. למה אני שוכח דברים? איך עובד הזיכרון? מהו זיכרון יעיל? מה זה זיכרון סיבתי? זיכרון אקראי איך המוח מחליט מה לזכור? מהי יעילות בזיכרון?
זיכרון, שכחה, איך המוח זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה אני לא מצליח לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 1
זיכרון, שכחה, איך המוח זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה אני לא מצליח לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 1
זיכרון, שכחה, איך המוח זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה ... לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 1 למה אני שוכח דברים שחשובים לי? אליעד כהן פותח את השיחה בנושא הזיכרון והשכחה בשאלה חשובה: האם באמת אם משהו היה חשוב, האדם לא היה שוכח ... של סדרי עדיפויות משתנים בזיכרון. לדוגמה, אם אדם הולך לרופא שיניים ומבחין בדרך בשריפה, הוא יעקוף את ... דחיפות אחרת, מה שמוכיח שהזיכרון מסדר את עצמו לפי מה שנתפס באותו רגע כחשוב יותר או דחוף יותר. איך ... ומה לשכוח? אליעד מדמה את הזיכרון לבית עם מקום מוגבל. אדם יאחסן בבית את הדברים שבהם הוא משתמש לעיתים ... יאחסן במקום צדדי. כך גם הזיכרון שלנו - הוא מוגבל ואנחנו צריכים לבחור אילו פרטים לשמור. דברים שאנו ... בהם לעיתים קרובות יישמרו בזיכרון בקלות, ודברים אחרים יידחקו החוצה. המוח שלנו פועל באופן יעיל לפי ... ומה לשכוח בהתאם לתועלת שהזיכרון יביא לו. מהו זיכרון סיבתי לעומת זיכרון אקראי? אליעד מסביר שיש שני סוגים של זיכרונות - זיכרון סיבתי וזיכרון אקראי. זיכרון סיבתי הוא זיכרון שאנו מבינים את הסיבה לקיומו, ולכן קל יותר לזכור אותו. לדוגמה, אדם ... ולהיות יעיל. לעומת זאת, זיכרון אקראי הוא זיכרון שאין לו סיבה או תכלית ברורה, ולכן המוח מתקשה יותר לזכור אותו. ... מה הקשר בין שכחה ליעילות הזיכרון? אליעד טוען ששכחה היא תוצר הכרחי של יעילות. המוח נדרש לזכור רק מה ... ולא מצליח להתגבר על זיכרונות שליליים או על מטרות שהשתנו. במובן זה, השכחה היא מנגנון חשוב ... להשתנות ולהתפתח. איך עובד זיכרון? למה אני שוכח דברים? מהו זיכרון יעיל? האם שכחה טובה או רעה? איך המוח מחליט מה לזכור? מה זה זיכרון סיבתי? איך עובד התת מודע? ...
שחזור זיכרונות טראומטיים, טיפול בשחזור זיכרון, שחזור גלגולים, טיפול בטראומה, הצפת זיכרונות, שחזור זיכרונות מודחקים, למחוק זיכרון מודחק, השתלת זיכרון כוזב, מחיקת זיכרון, טיפול בהיפנוזה, סיינטולוגיה, אודיטינג
שחזור זיכרונות טראומטיים, טיפול בשחזור זיכרון, שחזור גלגולים, טיפול בטראומה, הצפת זיכרונות, שחזור זיכרונות מודחקים, למחוק זיכרון מודחק, השתלת זיכרון כוזב, מחיקת זיכרון, טיפול בהיפנוזה, סיינטולוגיה, אודיטינג
... זיכרונות טראומטיים, טיפול בשחזור זיכרון, שחזור גלגולים, טיפול בטראומה, הצפת זיכרונות, שחזור זיכרונות מודחקים, למחוק זיכרון מודחק, השתלת זיכרון כוזב, מחיקת זיכרון, טיפול בהיפנוזה, סיינטולוגיה, אודיטינג האם שחזור זיכרונות טראומטיים באמת מרפא טראומה? בשיחה זו אליעד כהן מנתח את הנושא של שחזור זיכרונות טראומטיים וטיפול בטראומה דרך הצפת זיכרונות והיפנוזה, ומעלה שאלות לגבי האפקטיביות של השיטות הללו. אנשים רבים סובלים מבעיות רגשיות שמקורן באירועים מהעבר, והם מאמינים שהצפה או שחזור של הזיכרונות הללו עשויים לשחרר אותם מהכאב. השאלה המרכזית שאליעד בוחן היא האם שחזור זיכרון, כשלעצמו, מסוגל באמת לפתור את הבעיה או שמדובר רק במיתוס, שיכול אפילו לגרום לנזק גדול יותר. האם שחזור זיכרון פותר טראומות או רק מעצים אותן? אליעד מסביר כי זיכרון טראומטי מהעבר אינו הבעיה עצמה, אלא הפירוש שהאדם מעניק לאותו זיכרון. אדם שסובל מטראומה אינו נפגע ישירות מהאירוע שקרה בעבר, אלא מכך שהוא עדיין חושב שמה שקרה היה רע עבורו. ... מציג, שחזור ללא שינוי הפירוש יכול אפילו להחמיר את הבעיה. מדוע לפעמים שחזור זיכרונות עובד בכל זאת? אליעד מסביר מדוע, למרות ההיגיון לעיל, אנשים רבים מדווחים ששחזור הזיכרון בכל זאת עזר להם. הסיבה לכך היא שכאשר אדם חוזר על שחזור האירוע שוב ושוב, הוא עשוי להפוך אדיש אליו, עד ... אדם שחווה שוד בעבר, וכעת הוא חסר ביטחון עצמי, עשוי בסופו של תהליך שחזור הזיכרון לחשוב: האם באמת בגלל השוד החיים שלי נהרסו? וכך הפירוש שלו משתנה, והטראומה נחלשת. מהם החסרונות של טיפול בשחזור זיכרון בלבד? הבעיה העיקרית שאליעד מדגיש בטיפול המבוסס רק על שחזור זיכרונות היא שלא תמיד האדם משנה את הפירוש שלו ביחס למה שקרה. אליעד מדגיש שבמקרים רבים הזיכרון דווקא מתחדד, והאדם זוכר בצורה מדויקת יותר את מה שקרה. זה יכול להחמיר את הרגשתו אם לא התבצע שינוי בפירוש ... השאלה האם השוד הוא בהכרח רע?, הטראומה עלולה דווקא להתגבר. מה הקשר בין שחזור זיכרונות לבין אמונות מגבילות? לדברי אליעד, מה שבאמת משפיע על האדם הן האמונות הנוכחיות שלו לגבי האירועים, ולא ... הזה, ולא מהאירוע עצמו שכבר הסתיים. לכן, הטיפול היעיל באמת הוא לא רק לשחזר את הזיכרון, אלא גם לשנות את האמונות והפירושים שהאדם מחזיק לגבי האירוע. האם הזיכרונות שלנו אמיתיים או שהם מומצאים? אליעד מזכיר שהמוח האנושי לא באמת זוכר את האירועים בדיוק מוחלט, אלא רק את ... השחזור, אנשים עלולים להשתכנע באירועים שלא התרחשו מעולם. הוא מציין שתופעת הזיכרונות הכוזבים נפוצה מאוד, במיוחד כשמישהו (לדוגמה, מטפל או גורו) מנסה לשתול זיכרונות כאלה בכוונה או בלי כוונה. למשל, אדם עלול לשחזר אירוע טראומטי של אונס, אף על פי שזה בכלל לא קרה, רק בגלל לחץ פסיכולוגי או אינטרס חיצוני. למי יש אינטרס לגרום לאנשים להאמין בזיכרונות כוזבים? אליעד מסביר שלאנשים מסוימים יש אינטרס ברור להציג תהליכים של שחזור זיכרון כאמצעי יחיד לפתרון בעיות, אפילו כשהם לא מסוגלים לפתור אותן באמת. הם עלולים לטעון שהבעיות הן תוצאה של גלגולים קודמים, חוויות מהילדות או זיכרונות מודחקים שלאדם קשה להפריך, ובכך הם דוחים את הטיפול בבעיה האמיתית, שהיא שינוי האמונות והפירושים של האדם ביחס למה שקרה. מה הפתרון הנכון לטיפול בטראומות וזיכרונות מהעבר? אליעד מציע שבמקום להתמקד רק בשחזור ה
איך למחוק זיכרונות רעים? איך למחוק זיכרון שלילי? האם אפשר למחוק זיכרון? איך לשכוח משהו שקרה? איך לשכוח טראומת אונס? איך לשכוח טראומה? איך לשכוח זיכרון שלילי? איך לשכוח זיכרונות קשים? מחיקת זיכרונות רעים, איך למחוק זיכרונות רעים?
איך למחוק זיכרונות רעים? איך למחוק זיכרון שלילי? האם אפשר למחוק זיכרון? איך לשכוח משהו שקרה? איך לשכוח טראומת אונס? איך לשכוח טראומה? איך לשכוח זיכרון שלילי? איך לשכוח זיכרונות קשים? מחיקת זיכרונות רעים, איך למחוק זיכרונות רעים?
... למחוק זיכרונות רעים? איך למחוק זיכרון שלילי? האם אפשר למחוק זיכרון? איך לשכוח משהו שקרה? איך לשכוח טראומת אונס? איך לשכוח טראומה? איך לשכוח זיכרון שלילי? איך לשכוח זיכרונות קשים? מחיקת זיכרונות רעים, איך למחוק זיכרונות רעים? איך למחוק זיכרונות רעים? הרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה כיצד ניתן להתמודד עם זיכרונות רעים או טראומטיים ולמחוק אותם מהזיכרון. אליעד מציע גישה שנועדה לשנות את המשמעות של הזיכרון כדי לשחרר את האדם מההשלכות הרגשיות של חוויות רעות. הוא מסביר כי הזיכרון לא שומר את כל מה שקרה, אלא רק את הדברים בעלי משמעות אישית עבורנו. כאשר אדם זוכר משהו, הוא זוכר את הדברים שעשו עליו רושם במיוחד. עם זאת, יש אפשרות לשנות את משמעותם של הזיכרונות הרעים כך שהם יאבדו את כוחם. מהו הקשר בין משמעות הזיכרון לבין האפשרות לשכוח אותו? הדרך למחוק זיכרון רע היא על ידי שינוי משמעותו בהווה. לדוגמה, אם אדם זוכר חוויה קשה כמו חרם בבית הספר, חשוב להבין את המשמעות שהזיכרון מקבל בהווה. אליעד מציע לשאול את האדם מה המשמעות של הזיכרון עבורו כיום. אם אדם מאמין שחרם בבית הספר פירושו שהוא לא טוב ושלא יאהבו אותו, אז הצעד הראשון הוא לשנות את המשמעות הזאת. על ידי שינוי מחשבה זו, לדוגמה, ... שעברה טראומת אונס. הזיכרון הזה לא יוצא לה מהראש, ויש לבחון מה המשמעות שהיא נותנת לו. אם האישה מרגישה שהאונס מראה שהיא לא יכולה לשמור על עצמה, הדרך להתמודד היא לשנות את האמונה ... אירועים כאלה. האם זיכרונות רעים יכולים להימחק לחלוטין? ברגע שמשנים את המשמעות של הזיכרון הרע, המוח לא ירגיש צורך לשמור עליו יותר. אליעד מדגיש כי זיכרונות נשמרים במוח רק כאשר יש להם משמעות אישית עבורנו, במיוחד כאשר הם משפיעים על איך אנחנו רואים את עצמנו ואת העתיד. כשמשתנים את המשמעות של הזיכרון כך שהוא לא נוגע להווה ולעתיד, הזיכרון מאבד את כוחו והמוח לא רואה סיבה לשמור אותו יותר. חשוב להבהיר שאליעד מציין שאין בעיות נוירולוגיות במקרים אלה, אלא מדובר בשינוי משמעות הזיכרון. האם תמיד ניתן למחוק זיכרון שלילי? אליעד טוען שהדרך למחוק זיכרון רע היא למצוא את המשמעות שלו, לשנות אותה, וכך המוח יפסיק לשמור את הזיכרון. כל זיכרון שזוכר אדם נוגע למשהו משמעותי לו, ולכן כאשר משתנים הרגשות או האמונות הקשורות אליו, המוח לא יזכור אותו יותר. אם מדובר במקרים של טראומה, השינוי החשיבתי ... ביותר לשחרר את האדם מהזיכרון. איך למחוק זיכרונות רעים מחיקת
האם כדאי לשכוח זיכרונות רעים? האם כדאי למחוק זיכרונות טראומטיים? האם כדאי לשכוח טראומה? האם כדאי לשכוח זיכרון טראומטי? האם כדאי למחוק זיכרון שלילי? האם למחוק זיכרונות שליליים? האם למחוק זיכרונות רעים? האם לשכוח או לזכור? טראומה
האם כדאי לשכוח זיכרונות רעים? האם כדאי למחוק זיכרונות טראומטיים? האם כדאי לשכוח טראומה? האם כדאי לשכוח זיכרון טראומטי? האם כדאי למחוק זיכרון שלילי? האם למחוק זיכרונות שליליים? האם למחוק זיכרונות רעים? האם לשכוח או לזכור? טראומה
... כדאי לשכוח זיכרונות רעים? האם כדאי למחוק זיכרונות טראומטיים? האם כדאי לשכוח טראומה? האם כדאי לשכוח זיכרון טראומטי? האם כדאי למחוק זיכרון שלילי? האם למחוק זיכרונות שליליים? האם למחוק זיכרונות רעים? האם לשכוח או לזכור? טראומה האם כדאי לשכוח זיכרונות רעים? הנושא של זיכרונות טראומטיים ושליליים הוא שאלה עמוקה המעסיקה רבים. אליעד כהן עוסק בשאלה האם כדאי לשכוח את הזיכרון הרע או להתמודד איתו בצורה שונה, ומציע גישה שמתמקדת בפרשנות האישית של הזיכרון ולא בשכחתו. האם כדאי למחוק זיכרונות טראומטיים? אליעד מציע שבמקרים של טראומה, כמו במקרה של אישה שנפלה קורבן לאונס, השאלה אינה אם כדאי למחוק את הזיכרון עצמו, אלא אם הפירוש שניתן לו הוא השגוי. זיכרון טראומטי הוא עובדה - כלומר, אם קרה דבר רע, אז זה קרה. אולם, הפירוש שצומח בעקבות הזיכרון, כמו ההרגשה שאין לה ערך או שהיא אשמה, עשוי להיות שגוי וצריך לתקן אותו. מהו זיכרון ומהו פירוש? הזיכרון עצמו הוא משהו שקרה, ולא ניתן לשנות את העובדה הזו. לדוגמה, אם אדם זוכר שקרה לו משהו טראומטי כמו אונס, זה קרה. אולם, אם בעקבות הזיכרון האדם מרגיש שאין לו ערך או שהוא לא שווה, זו מסקנה שגויה שניתן לשנות. אליעד מסביר שהמסקנות הנובעות מהזיכרון הן הבעיה, ולא הזיכרון עצמו. האם כדאי למחוק זיכרונות שליליים? המסר המרכזי הוא שאין צורך למחוק זיכרונות שליליים. זיכרונות שליליים הם חלק מהחיים ויכולים לשמש כבסיס ללמידה ולהתפתחות אישית. אם אדם עבר חוויה קשה כמו חרם בבית ספר, למשל, כדאי לדעת שזו חוויה שהתרחשה וללמוד ממנה. הבעיה אינה בזיכרון, אלא במסקנות ובפירושים שמגיעים בעקבותיו. ההתמודדות עם זיכרונות רעים הגישה של אליעד כהן היא שבמקום לשכוח את הזיכרון הרע, צריך לעבוד על תיקון הפירושים השגויים שנובעים ממנו. זיכרון הוא חלק מהחיים, ולפעמים הוא יכול להיות מקור להתפתחות אישית, אבל חשוב ללמוד איך להתמודד עם מה שנובעת ממנו מבחינה רגשית ומחשבתית. זיכרון טראומטי פירושים שגויים תהליך ריפוי מהטראומה התמודדות עם טראומה זיכרונות שליליים האם כדאי לשכוח זיכרונות רעים? הדיון על זיכרונות טראומטיים ושליליים נוגע בשאלה אם כדאי למחוק את ה
איך למחוק זיכרון טראומטי? איך למחוק טראומה? האם אפשר למחוק זיכרון? איך לשכוח את העבר? איך עובד הזיכרון? איך המוח זוכר? מה המוח זוכר? זיכרון של אוטיסטים, איך לשכוח משהו? איך להוציא משהו מהראש? אוטיזם
איך למחוק זיכרון טראומטי? איך למחוק טראומה? האם אפשר למחוק זיכרון? איך לשכוח את העבר? איך עובד הזיכרון? איך המוח זוכר? מה המוח זוכר? זיכרון של אוטיסטים, איך לשכוח משהו? איך להוציא משהו מהראש? אוטיזם
... למחוק זיכרון טראומטי? איך למחוק טראומה? האם אפשר למחוק זיכרון? איך לשכוח את העבר? איך עובד הזיכרון? איך המוח זוכר? מה המוח זוכר? זיכרון של אוטיסטים, איך לשכוח משהו? איך להוציא משהו מהראש? אוטיזם האם אפשר למחוק זיכרון טראומטי לחלוטין? אליעד כהן מסביר באופן מפורט האם ואיך ניתן למחוק זיכרון טראומטי. ראשית, חשוב להבין שאין אפשרות למחוק באופן מוחלט את הזיכרון של אירוע טראומטי, משום שאירוע שהתרחש במציאות, נקלט בחושים ונחרט בזיכרון. לכן באופן פשוט, אין אפשרות ממשית למחוק את האירוע עצמו. עם זאת, ... מכך, ואז לאחר מכן מראים לו סרטון וידאו שמוכיח כי בעצם זה לא היה יריקה אלא רק טיפות של גשם, האירוע נשאר בזיכרון, אך הפרשנות של האדם לגבי האירוע משתנה. במקרה כזה, הזיכרון עצמו (תחושת הרטיבות) נשאר, אבל התחושה הרגשית השלילית של ההשפלה מתפוגגת. הדוגמה הזו ממחישה את ההבחנה בין הזיכרון העובדתי לבין הפרשנות הרגשית, ומוכיחה כי את הפרשנות ניתן למחוק או ... לשכוח לחלוטין אירוע שקרה במציאות? אליעד כהן טוען כי באופן עקרוני לא ניתן למחוק לגמרי אירוע שהתרחש, מאחר והזיכרון הפיזי והחושי של האירוע קיים במוח. עם זאת, הוא מציג הבנה עמוקה יותר של האופן בו פועל הזיכרון האנושי. הזיכרון של האדם עובד כך שהוא זוכר בעיקר אירועים ומשפטים שיש להם משמעות רגשית חזקה. אירועים חסרי משמעות רגשית לא יישמרו בזיכרון לזמן רב. לדוגמה, אם נשאל אדם מה עשית לפני דקה?, לרוב הוא לא יזכור את ... רגשית עמוקה, האדם יזכור לפרטי פרטים, גם לאחר עשרות שנים, כי הוא משחזר אותו שוב ושוב בתודעתו. מה הקשר בין זיכרון ומשמעות רגשית? ככל שלאירוע יש משמעות רגשית גדולה יותר, כך הזיכרון נשאר ברור וחד יותר. אליעד נותן דוגמה של אנשים שמסוגלים לזכור בדיוק ... שהם משחזרים. אדם שסובל מטראומה משחזר אותה כל יום או לעיתים תכופות, ולכן הוא זוכר אותה בעוצמה גדולה יותר. הזיכרון נשמר באופן חי רק בזכות החזרה והתחזוקה שלו, וככל שאדם משחזר יותר את האירוע - כך הזיכרון נשאר חי ומפורט יותר. כיצד להפוך טראומה לחסרת משמעות ולשכוח אותה? כדי לשכוח זיכרון טראומטי באמת, יש צורך להפוך את האירוע כולו לחסר משמעות לחלוטין. כשאירוע הופך לחסר משמעות לחלוטין, הוא מפסיק להיות משוחזר בזיכרון, וממילא האדם שוכח אותו. אם למשל אדם חושב שפיטורין ממקום עבודה הם ... שפיטרו אותו, אך הרגש השלילי כבר איננו שם, ובמקרים מסוימים, אפילו האירוע עצמו הופך למשהו חסר חשיבות, ואז הזיכרון מתפוגג לגמרי. אליעד מציג את הרעיון באופן ברור ופשוט: ככל שאדם יפסיק ... נסתר, ועדיין יוצר מתח וסבל. לשכוח באמת משמעותו הפיכת האירוע לחסר משמעות רגשית ומנטלית לחלוטין. מה דומה בין זיכרון של אוטיסטים לזיכרון רגיל? אליעד מזכיר גם את הנושא של זיכרון אצל אוטיסטים, שיכולים לזכור אינספור פרטים משום שהם נותנים משמעות רבה ... פועל באופן כזה שהוא תמיד עורך חישוב פנימי מה כדאי לשמור ומה אפשר לשכוח. דברים בעלי משמעות גבוהה נשמרים בזיכרון לאורך זמן, ואילו דברים חסרי משמעות נשכחים במהירות. לכן הדרך לשכוח טראומות ואירועים לא רצויים היא לא לנסות להילחם בזיכרון עצמו, אלא לשנות את היחס הרגשי והפרשנות לאותם אירועים. כשהאירועים ... המוח מפסיק לתחזק אותם, והם נשכחים. מה המשמעות המעשית של כל זה? אליעד מסכם בכך שלמרות שלא ניתן למחוק את הזיכרון בצורה מלאכותית כמו למחוק קובץ מהמחשב, אפשרי בהחלט לשנות את הזיכרון הטראומטי על ידי שינוי המשמעות הרגשית של האירוע. אם מצליחים לשנות את המשמעות הרגשית של האירוע, הזיכרון יאבד את העוצמה שלו ובסופו של דבר יישכח, כיוון שלא יהיה צורך להחזיק ...
זיכרון טראומטי זוגי, איך מישהו יוצר טראומה? איך מישהו יוצר זיכרון שלילי? למה שמישהו יצור לעצמו זיכרון שלילי? למה שמישהו יצור לעצמו פוסט טראומה? לשנוא את האקסית, שנאת האקסית, להאשים את האקס, איך לשכוח את האקס? געגוע לאקסית
זיכרון טראומטי זוגי, איך מישהו יוצר טראומה? איך מישהו יוצר זיכרון שלילי? למה שמישהו יצור לעצמו זיכרון שלילי? למה שמישהו יצור לעצמו פוסט טראומה? לשנוא את האקסית, שנאת האקסית, להאשים את האקס, איך לשכוח את האקס? געגוע לאקסית
זיכרון טראומטי זוגי, איך מישהו יוצר טראומה? איך מישהו יוצר זיכרון שלילי? למה שמישהו יצור לעצמו זיכרון שלילי? למה שמישהו יצור לעצמו פוסט טראומה? לשנוא את האקסית, שנאת האקסית, להאשים את האקס, איך לשכוח את האקס? געגוע לאקסית איך חוסר אהבה עצמית יוצרת זיכרונות רעים וטראומות? הזיכרונות הרעים והטראומות שיכולים להיווצר בעקבות חוויות שליליות הם תוצאה של חוויות שחווינו, אך מה קורה כאשר אדם שחש חוויות חיוביות מהעבר, בוחר להפוך אותן לזיכרונות שליליים? המהות של טראומה היא כאשר אדם חווה משהו שהוא לא רוצה שיקרה, וזה משפיע עליו לאורך זמן, ומשאיר בו זיכרון רע. כך, אם אדם נהנה מהחוויות שעבר, איך זה ייתכן שמרגע מסוים הן יפכו לזיכרונות רעים או טראומות? השאלה המרכזית היא איך חוויות חיוביות ייתכן והן יהפכו בהמשך לזיכרונות כואבים? המרכיב החשוב בהבנת הנושא הזה הוא חוסר האהבה העצמית של אדם. כאשר אדם לא יודע להרגיש טוב עם עצמו גם בלי תנאים חיצוניים, הוא עשוי ליצור לעצמו זיכרונות שליליים, גם אם החוויות שעבר ... הוא יוצר לעצמו סיפור שלילי על הקשר שהיה לו, ממציא חוויות שליליות על בן הזוג כדי לשכך את תחושת הגעגועים. איך חוסר אהבה עצמית גורם לאדם לסלף את הזיכרונות? כאשר אדם לא מצליח להתמודד עם פרידה או שינוי, הוא עלול להתחיל לשנות את זיכרונותיו. כך לדוגמה, אדם שהיה בקשר ... על הכאב. לדוגמה, הוא עשוי להאמין שלמעשה לא היה טוב, או הוא היא לא אהבו אותי באמת. בדרך הזו הוא מבטל את הצורך לחזור אל העבר ומניע את עצמו לסלף את הזיכרונות כך שהוא לא ירצה להיתקל בהן. ... הוא לא מצליח להבין שהיה טוב לו באותו קשר, משום שהוא מרגיש רע בלעדיו. התחושה של לא טוב לי לבד גורמת לו להסתכל על הקשר בעין שלילית, כך שהוא מעוות את הזיכרונות לטובת הכאב הנוכחי. במקום ... הבעיה האמיתית טמונה בכך שאדם לא יודע להרגיש טוב בלי אחרים, או בלי קשר זוגי. במקרה כזה, כל תחושת חסר או אובדן במערכת זוגית תוביל ליצירת סיפור של זיכרון רע. כשאדם לא מצליח להרגיש טוב ... סיפור שלילי על משהו שהיה טוב. סיכום לסיכום, חשוב להבין שאדם שלא יודע להרגיש טוב עם עצמו ללא תלות בזוגיות או בגורמים חיצוניים, ייצור לעצמו טראומות וזיכרונות שליליים, גם אם החוויות היו ... שהיה ולהימנע מליצור לעצמנו טראומות מיותרות. איך להרגיש טוב לבד? איך להתמודד עם פרידה זוגית? איך לא להתגעגע לאקסית? איך לא להאשים את האקס? איך ליצור זיכרונות חיוביים? מה זה טראומה בזוגיות? איך להתמודד עם געגועים? איך חוסר אהבה עצמית יוצרת זיכרונות רעים וטראומות? מה זה בעצם זיכרון רע? כאשר מתרחש משהו שאדם אינו רוצה שיקרה, הוא חווה חוויה שלילית. לאחר זמן, האירוע נשאר כזיכרון רע. אם החוויה הייתה חזקה במיוחד ואדם ממש לא רצה שהיא תקרה, היא עלולה להפוך לטראומה. מצד שני, אם קורים לאדם דברים טובים, והוא נהנה מהם, האם ייתכן שהוא יסבול בעתיד מזיכרונות רעים? לכאורה, לא. הרי אם משהו טוב קורה לך, למה שזה יהפוך לטראומה? איך אפשר שדבר שנהנית ממנו יהפוך בעתיד למקור של כאב? כיצד אדם יוצר לעצמו זיכרונות רעים למרות שהיו לו חוויות ... חוסר אהבה עצמית. אדם שאינו יודע לאהוב את עצמו ללא תנאים, אדם שלא יודע להיות מאושר גם ללא זוגיות או הצלחות חיצוניות, יכול להפוך חוויות חיוביות לזיכרונות שליליים ואף טראומטיים. איך זה ... למה שהיה, אך אינו מצליח. כאשר אדם לא יודע להרגיש טוב לבד, הוא מתחיל לחוות געגוע חזק לעבר. ואז, כדי להתמודד עם הכאב שבגעגוע, הוא מנסה להכפיש את הזיכרונות שלו. לדוגמה, בחורה שהתגעגעה ... הקשר הזה היה גרוע, הוא היא לא באמת אהב ה אותי, כל זה היה רק אשליה. כך הוא מצליח לשכנע את עצמו שהוא לא רוצה לחזור לעבר, אבל בכך הוא גם יוצר לעצמו זיכרון רע של משהו שבעבר היה טוב. במקרים ... מאושר גם לבד. אני יכול להעריך את מה שהיה, אך לא להתחרט על כך. אך כאשר אדם אינו מסוגל להרגיש טוב ללא תנאים, הוא נכנס למעגל של הכחשת העבר, הכפשה של הזיכרונות, יצירת טראומות מלאכותיות, ואף ... ומסוכנים. אבל האם זה באמת עוזר לו? לא. הוא אולי הפסיק לרצות את המים, אך הוא עדיין צמא. איך להימנע ממעגל ההרס העצמי? אם אדם רוצה להימנע מליצור לעצמו זיכרונות שליליים וטראומות מיותרות, עליו ... לא להאדיר קשרים רומנטיים כדבר הכי טוב שקרה לי בחיים. לא לשקר לעצמו שהעבר היה רע רק כדי להפסיק להתגעגע. לקבל את המציאות כפי שהיא, בלי לעוות את הזיכרונות לטובה או לרעה. סיכום אדם שיודע ... לסלף את העבר כדי להתמודד עם ההווה. הוא מסוגל לזכור גם חוויות טובות ולומר: היה טוב אז, אבל טוב לי גם עכשיו. אנשים שמתקשים בכך יוצרים לעצמם טראומות וזיכרונות שליליים, גם אם במציאות היה להם ... שונאים את האקסים שלהם, איך לא להיות קורבן ולהפסיק להאשים אחרים - ניתן להיכנס לאתר EIP.co.il. למה שמישהו יעשה לעצמו טראומה? למה שמישהו יעשה לעצמו זיכרון שלילי? למה שמישהו יעשה לעצמו רע? ...
טיפול בטראומה, זיכרון רע, זיכרון טוב, מטען רגשי שלילי, מטען רגשי חיובי, רגשות רעים, רגשות חיוביים, לשכוח רגשות, לשנות רגשות, זיכרון רע, זיכרונות רעים, זיכרונות טובים, שחרור רגשי, לטפל בטראומה
טיפול בטראומה, זיכרון רע, זיכרון טוב, מטען רגשי שלילי, מטען רגשי חיובי, רגשות רעים, רגשות חיוביים, לשכוח רגשות, לשנות רגשות, זיכרון רע, זיכרונות רעים, זיכרונות טובים, שחרור רגשי, לטפל בטראומה
... בטראומה, זיכרון רע, זיכרון טוב, מטען רגשי שלילי, מטען רגשי חיובי, רגשות רעים, רגשות חיוביים, לשכוח רגשות, לשנות רגשות, זיכרון רע, זיכרונות רעים, זיכרונות טובים, שחרור רגשי, לטפל בטראומה איך לטפל בטראומה ולשחרר מטענים רגשיים שליליים? כאשר אדם מתמודד עם זיכרונות רעים או טראומה, הוא נושא בתוכו מטען רגשי שלילי שנוצר בעקבות חיכוכים עם אנשים אחרים, אירועים כואבים, או ... או שלילית. התגובה הרגשית נובעת מהאופן שבו האדם מפרש את מה שקרה ולא בהכרח מהאירוע עצמו. מהו תהליך ההתמודדות עם רגשות רעים וזיכרונות שליליים? אליעד מדגים כיצד להתמודד עם זיכרון שלילי, למשל אדם שננשך על ידי כלב. הדרך הראשונה היא לבדוק מהי באמת האמת שקרתה באירוע: האם האירוע השלילי באמת ... בנשיכה לא היה באמת גדול, אלא רק נראה לך ככזה כי באותו רגע כבר כאבה לך הרגל ממכה קודמת. מטרת השאלות האלו היא להטיל ספק בזיכרון ולבחון אותו מחדש, וכך להפחית את העוצמה הרגשית של הזיכרון השלילי. כיצד ניתן להפחית את ההשפעה של חוויה שלילית מהעבר? אם האדם בטוח שהאירוע השלילי אכן קרה, וגם אם הוא בטוח שפגעו בו בכוונה תחילה, עדיין יש אפשרויות לשינוי הרגש. אליעד מציע שתי דרכים נוספות: דרך אחת היא להיזכר בזיכרונות חיוביים אחרים שקשורים לאותו אדם או לאותה סיטואציה, על מנת לאזן את המטען השלילי ולהפחית את השפעתו. דרך נוספת היא ליצור חוויה חיובית חדשה שתייצר מטען רגשי חיובי, ובכך תמחק את הזיכרון השלילי. לדוגמה, אדם שפוחד מכלבים אחרי שנשך אותו כלב יכול לפגוש כלבים אחרים ידידותיים, ליצור איתם חוויות ... את הפחד. האם ניתן לשנות רושם שלילי שנוצר לאורך זמן ביום אחד בלבד? לדברי אליעד, אנשים נוטים להעריך אחרים על סמך ההצטברות של זיכרונות שליליים או חיוביים. ככל שהאדם צובר זיכרונות שליליים יותר, כך הדימוי שלו נהיה שלילי יותר, ולהיפך. אבל גם אם נוצר לאורך זמן רושם שלילי, ניתן לשנותו ביום אחד אם מתרחשת חוויה מספיק חיובית, חזקה, ומשמעותית. זה אפשרי בהחלט להעלים שנים של חוויות שליליות על ידי יצירת זיכרון חזק ומשמעותי חיובי אחד. מה המחיר של הסרת מטען רגשי שלילי לחלוטין? אליעד מבהיר כי אדם שלא מאפשר לעצמו להרגיש ... התגובה שלי חייבת להיות כל כך שלילית? האם אני באמת חייב להרגיש כל כך רע? אולי האדם בכלל לא התכוון לפגוע בי כפי שחשבתי? האם הזיכרון המדויק שלי הוא באמת נכון או שאולי אני מעצים אותו לרעה? לסיכום, איך אפשר להתמודד עם טראומה וזיכרונות רעים? אליעד כהן מציע מספר דרכים עיקריות: להטיל ספק באמיתות הזיכרון השלילי. לבדוק מחדש את הפירושים והמשמעויות שנתנו לאירוע. להיזכר בזיכרונות חיוביים מקבילים או ליצור חדשים. להבין שלא תמיד חייבים למחוק את הרגש השלילי, כי לפעמים הוא עוזר להעריך רגשות חיוביים. ליצור חוויה חזקה וחיובית כדי לאזן או להחליף את הזיכרון השלילי. אליעד מדגיש כי שינוי רגשות וזיכרונות תלוי בעיקר בהבנת המנגנון שבו אנחנו יוצרים את התחושות האלו, ומעודד להתייחס לתחושות באופן מודע, לבדוק את האמת, ולהבין את הכוח שיש לכל אחד לשנות את הרגשות והזיכרונות שלו. איך לטפל בטראומה? איך להעלים רגשות רעים? איך להתמודד עם זיכרון שלילי? האם אפשר לשנות זיכרונות? איך משנים תחושות שליליות? איך לאזן רגשות שליליים? ...
טראומה מהי, מה זה טראומה? גורמים לטראומה, מה גורם לטראומה? איך נוצרת טראומה? איך טראומה משפיעה? מה זה פוסט טראומה? מהי טראומה נפשית? מהי פגיעת טראומה? זיכרון טראומטי, זיכרונות טראומטיים, זיכרון של טראומה, זיכרון פוסט טראומה
טראומה מהי, מה זה טראומה? גורמים לטראומה, מה גורם לטראומה? איך נוצרת טראומה? איך טראומה משפיעה? מה זה פוסט טראומה? מהי טראומה נפשית? מהי פגיעת טראומה? זיכרון טראומטי, זיכרונות טראומטיים, זיכרון של טראומה, זיכרון פוסט טראומה
... מהי, מה זה טראומה? גורמים לטראומה, מה גורם לטראומה? איך נוצרת טראומה? איך טראומה משפיעה? מה זה פוסט טראומה? מהי טראומה נפשית? מהי פגיעת טראומה? זיכרון טראומטי, זיכרונות טראומטיים, זיכרון של טראומה, זיכרון פוסט טראומה מהי טראומה ואיך היא נוצרת? טראומה היא חוויה שלילית ועמוקה שהאדם חווה, ומשפיעה עליו לאורך זמן, מעבר לסיום האירוע עצמו. מדובר באירועים כמו תאונות דרכים, פגיעות פיזיות או נפשיות, בגידות, נטישות, או כל חוויה קשה ומאיימת. אירועים אלו לא נשארים רק בזיכרון כזיכרונות, אלא יש להם השפעות משמעותיות על תחושותיו והתנהגותו של האדם בהווה ובעתיד. כיצד טראומה משפיעה על ההווה ... דבר שמזכיר לו את האירוע - כמו מקומות מסוימים, אנשים מסוימים או אפילו בגדים שהוא לבש בזמן האירוע - עשוי לעורר בו פחד או חוסר רצון להתמודד עם אותו זיכרון טראומטי. תהליך היווצרות הטראומה כאשר אדם חווה אירוע טראומטי, המוח מזהה אותו כאיום ומתחיל לחפש דרכים להימנע ממנו בעתיד. המוח ... עם טראומה: 1. הפחד שמא אותו דבר שקרה בעבר יקרה שוב: האדם חושש שהמצב יישוב על עצמו. 2. ההימנעות מהמחשבה על האירוע: האדם מעדיף לא להתמודד עם הזיכרון הכואב, שכן כל חיבור לאירוע מעורר מחדש את הכאב הנפשי והסבל. כיצד להתמודד עם טראומה? אם אדם מרגיש שהעבר משפיע על ההווה שלו בצורה ... או שיטות אחרות. לסיכום הטראומה היא תוצאה של חוויות שליליות שעוברות לאדם ומשפיעות עליו בצורה שנמשכת מעבר לאירוע עצמו. טכניקות שונות, כמו ניתוח זיכרונות טראומטיים, יכולים לעזור לאדם להתמודד עם העבר ולשחרר אותו מההשפעות של הטראומה כדי לחיות חיים יותר בריאים ומלאים. איך נוצרת ... שתי סיבות עיקריות לכך שאדם נמנע מלהתמודד עם טראומה: הוא מפחד שאותו דבר שקרה בעבר יקרה שוב בעתיד. הוא לא רוצה להיזכר באירוע הטראומטי, כי עצם הזיכרון גורם לו לחוות מחדש את הכאב. כאשר אדם נמנע מסיטואציות מסוימות, הוא למעשה נותן לטראומה להמשיך לשלוט עליו. אך אם הוא יחליט להתמודד עם הזיכרון ולהבין שהוא לא חייב לפחד ממנו, ייתכן שהוא יוכל להשתחרר ממנו ולחיות חיים מלאים יותר. כיצד להתמודד עם טראומה? אם אדם חווה קשיים ... טראומה מההורים? איך נוצרת טראומה מתאונה? איך נוצרת טראומה מפרידה? איך נוצרת טראומה מכלבים? טיפול בפוסט טראומה, טיפול בטראומה, מה זה פוסט טראומה? זיכרון ילדות טראומטי, מטפל טראומה, מניעת טראומה, טראומה מתמשכת, טראומה מורכבת, מוח טראומטי, איך נוצרת טראומה מהריון? איך נוצרת טראומה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על זיכרון
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: זיכרון, איך למצוא זוגיות? איך להאמין בעצמך? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם גירושין? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: זיכרון, איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם עצבות? כעס ועצבים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה לא להתאבד? בשביל מה לחיות? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם אפשר לדעת הכל? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש אמת מוחלטת? האם באמת הכל לטובה? מה המשמעות של החיים? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? מי ברא את אלוהים? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לקריירה, מנטור, אימון אישי לילדים נוער והורים בנושאי זיכרון - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1953 שניות - עכשיו 08_07_2025 השעה 15:07:24 - wesi4