ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התבוננות ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 2 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 1...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 2
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 1.

א. "עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק, עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד" (קוהלת ג' 4) : האבל, סיבוכיו ותרומתו לתרבות

ההשערה הראשונה שאציע היא כי הרבה חוויות דתיות נולדו מתוך חוויה נפשית כלל - אנושית, הנראית שונה לגמרי: האֶבל. ידוע לנו הקשר הפשוט בין השנים: הדת מתערבת באבל, קובעת את צורתו ולעתים אפילו מנצלת אותו כדי לחזק להבא את אחיזתה באבלים. "בבניין ציון תנוחמו" היא דוגמה מפורסמת, ולפעמים אף מקוממת, בניסיונה השקוף לרתום אהבה מיותמת לצרכים לאומיים ודתיים. אבל בכוונתי להראות כי הקשר בין האבל והדת הוא עמוק וקדום הרבה יותר.

הבה ניזכר בביטוי רב - עוצמה מהתנ"ך לגבי האבל הקשה מכולם, השכול: וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם (בראשית ל"ז 35). אבותינו הקדימו את פרויד ואדלר בהכרת מצבים בהם, ככל שהסבל הוא נורא, הנפש עצמה רוצה בו. ואכן אותה עמדה נפשית של יעקב אבינו חוזרת במכתבו של פרויד לתלמידו הקרוב בינסוואנגר, מייסד הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית. פרויד ביקש לנחמו על מות בנו, בהסתמכו על מה שחווה הוא עצמו כאָב וסב שכול:

למרות שאנו יודעים שאחרי אבידה כזאת המצב החריף של האבל יירגע, יודעים אנו גם כי נישאר ללא - ניחומים ולעולם לא נמצא תחליף... ולמעשה כך זה צריך להיות. זו הדרך היחידה להנציח את האהבה שעליה איננו רוצים לוותר (, ע' 486).

לפסיכולוגיה, באופן טבעי, יש הרבה מה לומר על האֶבל., חוויה כואבת זו מזמנת לנו שיעור בצניעות, משום שההבדלים בין ה"תקין" ל"נורמאלי" אינם ברורים בה. גם אם היה המתאבל עד עתה בריא בנפשו, הרי עתה חלים לעתים שינויים כה חריפים בעולמו הרגשי והחשיבתי, בהתנהגותו ואפילו בתפיסת המציאות שלו, עד שאילולא ידענו על אסונו היינו חוששים לפסיכוזה. בין כתבי פרויד, בולט אֶבל ומלנכוליה בהתמקדותו בתהליך הריפוי הטבעי תחילה: הבה נלמד כיצד מתאוששת הנפש בכוחות עצמה ממהלומה קשה, כמו בתהליך האבל, ואז נשאל מה משתבש במצב החולני, זה של הדיכאון. בין האבל הנורמאלי לדיכאון הציב פרויד את האבל הלא - תקין כדרגת ביניים, היכולה ללמד רבות על שתי האחרות.

דומני שלא רבים הבחינו כי נושא האֶבל משתרע על פני מכלול עבודותיו של פרויד מלבד אֶבל ומלנכוליה. אֶבל לא תקין מצוי ברקע מחלתה של "אנה או. " וכמה מפרשות המקרים המפורסמות של הפסיכואנליזה, כפי שנראה להלן. מוזר שכמה מהבחנותיו הגאוניות ביותר של פרויד בנוגע לאבל מופיעות דווקא בחיבור לא - קליני ומוקדם יותר, טוטם וטאבו. אם נתעלם מההשערה המפוקפקת שבסוף הספר בנוגע לשחר ימי האנושות, הרי ניתוחיו למנהגי האבלות בתרבויות שונות מצטיינות בחשיפת משהו אוניברסאלי בחוויית האֶבל.

מהו, אם כן, הקלקול הפוגע בתהליכי ההחלמה של הנפש, המונע את חסד הזמן מהמתאבל, והמטיל ריבית - מכאובים על מנת הצער הרגילה? עיקר תרומתו של פרויד להבנת האבל היה בהסבת תשומת - הלב לדבר האחרון שהאָבֵל היה רוצה לחשוב עליו: ככל שהיה הנפטר אהוב ויקר, בהכרח היו כלפיו גם רגשות אחרים. אמביוולנציה היא מרכיב בלתי - נמנע בכל קשר אנושי עמוק. לא ייתכן, אם כן, שלא היו גם רגשות שליליים שחש האָבֵל כלפי יקירו בימי חייו. רגשות אלה אינם מעזים עתה להגיע לתודעה, והריהם מקשים על מהלך האבל. כתוצאה מכך יוצרים מנגנוני ההגנה כמה תופעות מרחיקות - לכת, שיקל עלינו להבינן אם ניזכר תחילה בביטוייהן הנורמאליים: בשעות הראשונות מגיב האָבֵל בהכחשה טוטאלית, כשהלב ממש מסרב להאמין למה שהמציאות מראה לחושים, ותקופה ארוכה אחר כך חוזר המת בחלומותיו חי. עוד עדים אנו להימנעות מהזכרת הצדדים השליליים של הנפטר ("אחרי מות קדושים אמור"), ולכך שקשה להמרות את רצונו דווקא אחרי שכבר איננו. כן בולט הקושי לקחת את חפציו.

המשותף לכל דפוסי ההתנהגות הללו, לדברי פרויד, 11 הוא שהם באים למנוע מצב שבו יחוש אדם סיפוק ממות יקירו, מצב שיגרור אשמה קשה מנשוא. הא ראיה, שבתרבויות רבות רווחים מנהגים של פגיעה עצמית מצד האבלים, המסגירים את רגש האשמה הסמוי. היהדות אסרה על מעשים כאלה (דברים י"ד 1) וכפשרה התירה פגיעה עצמית סמלית בצורת קריעת הבגד ומנהגים מתונים של סיגוף. במקרים רבים (וגם לכך קיימות הקבלות ביהדות) מעורר המת פחד, ורוח המת נתפסת כעוינת, ודווקא כלפי שאריה הקרובים ביותר - רמז נוסף לתחושת האשמה של השארים. על אשמה זו יש להוסיף את תהליך ההפנמה של הנפטר: אם היה הנפטר, בימי חייו, כועס על האָבֵל, עלול האחרון לחוש מעתה כעס זה מציק לו מבפנים. כל אלה הן תופעות המאפיינות גם את האבל התקין, האבל הלא - תקין, על פי פרויד, מתאפיין בכך שהרגשות השליליים כלפי הנפטר אינם יכולים עתה להיות מעובדים, כנראה מפני שהיו חריפים מדי, והאֶבל נותר "תקוע. "

הפסיכואנליזה שאחרי פרויד הקפידה פחות על ההבחנה בין אבל תקין ולא - תקין. אברהם העיר כי הירידה בהערכה העצמית והאמביוולנציה כלפי הנפטר אינם מוגבלים לאבל הלא - תקין אלא נוטלים חלק בכל אבל. חוקרים מאוחרים העבירו אל תחום האבל התקין גם את העוינות העצמית. קליין, לה חייבים אנו תודה על התובנות שהפיקה מאסון מות בנה, חקרה את הנושא מצד חוויותיו המוקדמות של התינוק: יכולתו של התינוק לעבור את שלב העמדה הדיכאונית וליצור יחסי אובייקט תקינים נראתה לה גורם מחסן מפני אבל לא - תקין בבגרות. באולבי מיזג הסתכלויות ישירות בתינוקות עם מחקר התנהגות בעלי החיים. הפעוט שהתייתם או ננטש מפגין בהתנהגותו הגלויה דפוסי תגובה שניתן להכיר גם באָבֵל הבוגר, וגם מכאן מתבקש תיקון בניסוחיו המוקדמים של פרויד. כך, למשל, הכעס על הנטישה מצד המת הוא, על פי באולבי, חלק מתהליך האבל עצמו. לפיכך, ההתמודדות עם הכעס היא חלק מהאבל התקין גם אם לא היה כעס כזה כלפי הנפטר בחייו. חוקרים רבים9 העירו על התובנה הפסיכולוגית העמוקה הטמונה במנהגי האבלות היהודיים, המסייעים לאָבֵל ולחברה לעבור אֶבל תקין. ג'ויס סלוקובר, בתו של הפסיכואנליטיקאי הארי סלוקובר, חקרה את ההיבט של ההכלה במנהגי ניחום האבלים המסורתיים לאור חוויותיה ב"שבעה" על אביה, והצביעה על הדומה והשונה בין תפקידיהם של מנחם האבלים והמטפל.

בשנים האחרונות, לאחר הזנחה יחסית, חזר נושא האבל לתפוס מקום חשוב בספרות המקצועית. 89, בהתחשב בעובדה שאבל לא - תקין, בעיקר במקרים של אלמנוּת ושכול, התגלה גם כסיכון לתוחלת החיים של האָבֵל, אכן ראוי הנושא להעמקה. הפנומנולוגיה של האבל הלא - תקין התגלתה כמורכבת ורבת - פנים בהרבה מזו שתיאר פרויד, וחוקרים החלו להבחין בין אבל חסר, מושהה, מעוכב, כרוני, מעוות ובלתי - פתור. 14 הגורמים התורמים להיווצרות האבל הלא - תקין הם, בעיקר, סוג הקשר בין האָבֵל ליקירו שאבד, אישיותו של האָבֵל, גילו, ונסיבות האובדן. בניגוד לגישה הפסיכואנליטית הקלאסית, התברר כי הימשכותה של מערכת יחסים פנימית עם הנפטר אינה תמיד סימן לאבל לא - תקין. נוגעים ללב במיוחד ממצאיהם של חוקרים מהארוורד על תהליך האבל בילדים: רובם הרגישו שההורה המת עודו קיים בעולם הבא, 57% דיברו אליו במהלך השנה הראשונה לאובדן, והצעירים שבהם אף הרגישו כי הוא משיב, 81% חשו כי הוא צופה בהם, ומתוכם הייתה זו חוויה מפחידה ל - 57%, אך הפחד פחת לקראת סוף השנה הראשונה. שלא במפתיע, אמונה דתית נמצאה כאחד האמצעים השכיחים והיעילים בהתמודדות עם האבל. חוקרים אחדים הצביעו על קווי הדמיון המתבקשים מאליהם בין האבל הלא - תקין לסוגיו לבין התסמונת הפוסט טראומטית. 14 שלושה חלוצים בתחום זה, רובין, מלקינסון ו - ויצטום, במסגרת מודל מקיף המנסה לאחד גישות רבות ושונות, הדגישו את חשיבות רכיב האבל בהפרעות חבלתיות שונות ואף הציעו את "האבל הטראומטי" כקטגוריה קלינית נפרדת. גם הסתכלויות אישיות השלימו ממצאים אלה. רוזלינד קארטרייט, חוקרת מובילה בתחום השינה והחלום, סיפרה בראיון טלוויזיוני על הסתכלויות שעשתה בחלומותיה שלה לאחר מות בתה, החל בחלומות פיצוי פשוטים בהן חוזרת המתה אל אמה וכלה בחלום בו היא נפרדת ממנה.

הקישור שעשה פרויד לעיל בין האבל לדיכאון, הגיוני ככל שיהיה, לא התקבל כדבר מובן מאליו. ממצאי המחקרים לא היו עקביים: חלקם גילו קשר בין דיכאון לבין חוויית אובדן בעברו של החולה וחלקם לא. אולם ההתפתחות המעניינת ביותר בתחום זה באה מישראל: אגיד וחב' עשו סקירה ביקורתית של העבודות הקודמות וכן מחקר חדש שהשתמש בכלים אבחוניים חדישים ומתודולוגיה קפדנית יותר. הם גילו שיעורים גבוהים יותר של אובדן הורה לפני גיל שבע - עשרה בין חולי אפיזודה דיכאונית מלאה (29. 1% לעומת 7. 6% בקבוצת הביקורת), הפרעה דיכאונית דו - קוטבית (17. 7% לעומת 7. 6), וסכיזופרניה (22. 4% לעומת 7. 9%). מבין שפע הממצאים המאלפים, אציין שלושה: ראשית, לאובדן הורה ע"י גירושים היו תוצאות חמורות יותר מאובדן עקב פטירה. כך, אכן, היינו מצפים מהאבל המסובך על הורה שעודו חי אך נטש את משפחתו. שנית, השפעת האובדן הייתה חמורה יותר אם אירע לפני גיל תשע, ושלישית, גם בקבוצת הביקורת של הבריאים התגלה כי בין אלו מביניהם שאיבדו הורה לפני גיל שבע - עשרה היה שיעור גבוה יותר של הכנסה נמוכה, גירושין, עישון ומחלות.

מחקר ביקורתי אחר על הקשר בין אבל לדיכאון גילה קורלציה מובהקת בין דיכאון לבין חוויית אובדן חוזרת. במילים אחרות, אם איבד אדם מישהו יקר לו, ולאחר זמן מת לו עוד מישהו, עלול האובדן השני לשמש משחרר (trigger) להתפרצות הדיכאון. מסקנה זו נתמכת גם במחקרים ומקרים שמצטטים ויצטום ורומן, ובניתוח חוזר מצאתי אישוש לה גם בממצאיהם של אגיד וחב': 23 מבין חולי הדיכאון שאיבדו הורה אחד, אחוז גבוה מהרגיל איבד גם את ההורה השני. תופעה זו מתגלה גם בפרשות - המקרים הידועות מהספרות. אם ניזכר, למשל, במקרה הידוע של התפרצות אבל לא - תקין בכתבי פרויד ("איש החולדה"), נמצא גם שם אובדן חוזר. עדות חיה מאין - כמותה בעניין זה מופיעה במכתבו של הרמב"ם לר' יפת הדיין מעכו:

והרעה הגדולה שבאה עליי באחרונה, שהיא רעה מכל רעה שעברה עליי מיום היותי ועד היום הזה, והיא פטירת הצדיק זצ"ל שטבע בים הודו ובידו ממון רב לי ולו ולאחרים, והניח בת קטנה ואלמנתו אצלי ונשארתי אחריו כמו שנה מיום שהגיעה השמועה הרעה נופל על המיטה בשחין רע ובדלקת ובתימהון לבב, וכמעט קט הייתי אובד. ואחר כך עד היום, כמו שמונה שנים, אני מתאבל ולא התנחמתי. ובמה אתנחם, והוא היה הבן, על ברכי גדל, והוא היה האח, והוא התלמיד, והוא שהיה נושא ונותן בשוק ומרוויח ואני יושב לבטח, והבין בתלמוד במהרה, והבין בדקדוק הלשון יתר, ולא הייתה לי שמחה אלא בראותו. ערבה כל שמחה, והלך לחיי עולם, והניחני נבהל בארץ נכריה. כל עת שאראה כתב ידו, או ספר מספריו, יהפוך עליי לבי ויעורו יגוניי. כללו של דבר: "כי ארד אל בני אבל שאולה. " ולולא התורה היא שעשועיי, ודברי החכמה שאשכח בהם יגוני, אז אבדתי בעוניי.

דוד בן מימון, אחיו הצעיר של רבי משה, טבע באוקיינוס ההודי בתתקכ"ח, שנה בלבד אחרי מות האב בתתקכ"ז. בהתחשב בעובדה שמדובר בשכול של אח צעיר, איני מעז לאבחן את אבלו של הרמב"ם כלא - תקין. עם זאת, האובדן החוזר, ובעקבותיו הדיכאון רב - השנים המלווה בסימפטומים סומטיים קשים עד סכנת חיים, רגש האשמה של השורד, מציאת הנחמה בדת וגם בהחלטה ללמוד רפואה אחרי האובדן - כל אלה מוכרים היטב לחוקרי הצורות הפתולוגיות והבריאות של האבל.

אכן, מלבד ההפרעות שגורם האבל הלא - תקין, מצמיחה חוויית האובדן גם תגובות של התחזקות ו"צמיחה פוסט טראומטית, " שערכן רב לתרבות ולחברה. יאלום וליברמן מצאו כי אלמנים ואלמנות בעלי מודעות קיומית למצבם טיפלו טוב יותר בעצמם, גילו נכונות לחוויות חדשות וגם יצירתיות מחודשת בציור וכתיבה. קל לשער כיצד יכולים הגעגועים לאובייקט האבוד להוליד שפע תחליפים אמנותיים, חברתיים ומדעיים. על הדעת עולות יצירות כ"האמלט, " "הנסיך הקטן, " "פטר פן" או "גראדיווה, " שנכתבו בעקבות חוויות אובדן בחיי מחבריהן, או, הדוגמא ההרואית ביותר, ספרי המופת של האחיות לבית ברונטה, שנכתבו בהשפעת אובדן יקיריהן בעוד הן עצמן מתות זו אחר זו. "פירוש החלום, " על פי עדות פרויד בהקדמה לספרו, נכתב כתגובה למות אביו. דומה שפרויד מציג רק דוגמא מודעת לקשר הפועל בדרכים נפתלות יותר בחייהם של אנשים רבים: סימונטון, בסקירת מחקרים רבים על מאפיינים ביוגרפיים המשותפים למדענים, אמנים ומנהיגים בולטים, מצא בקבוצות אלה שיעורים גבוהים מן הממוצע של היעדר אב בגיל הילדות. במחקר אחד על כ - 700 אישים בולטים נמצא כי 45% מהם איבדו הורה לפני גיל 21. מחקר אחר על סופרים בולטים גילה כי 55% מהם איבדו הורה לפני גיל 15. בין המדענים הבולטים בני ימינו נמצא שיעור של 15% שאיבדו הורה לפני גיל 10 בהשוואה ל - 6% בקבוצת הביקורת של תלמידי מכללה. תמונה דומה עולה מהסקירה של שרפשטיין על פילוסופים ידועים. במסתו היפה על ליאונארדו דא - וינצ'י שיער פרויד כי אובדן האם בשנות הילדות גרם למדען - האמן לראות בטבע אם תחליפית שאותה ביקש להכיר מקרוב. האבל, אם כן, הוא גם סיבת רבים מחולאי הנפש וגם מקור היפים שבאוצרות התרבות.

טבעי אפוא לחפש את עקבות חוויית האובדן גם ביצירה הדתית. הקשר בין פרידה מאדם יקר לבין הכמיהה לשמירת האל עולה מברכות פרידה רבות הנהוגות בעולם: ה - Goodbye האנגלי אינו אלא "God be with you" ארכאי, כך בצרפתית וספרדית, " dieu" ו - "via con dios" (" [לך] עם אלוהים"), בגרמנית Gr Gott (יברכך אלוהים), וכך בערבית "אללָה מַעַאכּ" (אלוהים אתך), ובפרסית "חודָא הָאפֶז" (אלוהים שומר [ך] ). אפילו ה"שלום" הנפוץ שלנו נחשב גם לאחד משמות האלוהים. הנפרד מבקש, בפשטות, מאלוהים שיהיה במקומו עם יקירו הנותר או יוצא לדרך בלעדיו.

ואם כך בפרידה הזמנית, מה לגבי האובדן?

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 3.
אשמה פסיכולוג פרויד שמועה טלויזיה law of attraction מתודולוגיה התחזקות למות פשטות ניחום אבלים אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתיים הדתיים החרדים הרגשה התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויה חוויות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות רגש רגשות תחושה תחושות
מדיטציה, למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי אני, תודעה, הסתכלות פנימית, נשמה נצחית, לחיות לנצח
מדיטציה, למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי אני, תודעה, הסתכלות פנימית, נשמה נצחית, לחיות לנצח
... למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי ... ומדויקת. בתחילת התהליך האדם מתחיל מהסתכלות חיצונית, כלומר, הוא מתבונן על דברים שמחוצה לו ואומר: זה לא אני. ... שנולד או מת. הוא חווה את עצמו כנשמה נצחית. איך מתבטאת המדיטציה וההתבוננות היומיומית בדרך להארה? אליעד מסביר שהתהליך ... הוא מתאמן להסתכל על דברים בצורה פנימית יותר. באופן כזה, כשהוא מתבונן על עצמו, הוא כבר מתורגל בזיהוי השכבות העמוקות של האני. מה החשיבות של התהליך הרוחני וההתבוננות העצמית? התהליך הרוחני שתיאר אליעד הוא לא ... אפשרות לחיות חיים מלאים ומודעים יותר. כאשר האדם מתרגל מדיטציה והתבוננות נפשית לאורך זמן, הוא יכול להגיע לנקודה ... שהתהליך דורש אימון מתמשך והקפדה על מודעות בחיי היום - יום. מה זה התבוננות פנימית? איך להגיע למודעות עצמית? מה ...
רוחניות, העצמה אישית, מודעות עצמית, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית
רוחניות, העצמה אישית, מודעות עצמית, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית
... התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית מהו תהליך ההתבוננות הפנימית שאליעד כהן מתאר? אליעד כהן מסביר על תהליך ההתבוננות הפנימית כאמצעי להבנה עצמית מעמיקה, בדרך של בירור מתמשך של השאלה מה אני ... המונח להכיר את עצמך בצורה של התבוננות והבנה מעמיקה של מה שקורה בתוך האדם בזמן שהוא מביע רצון כלשהו. לדבריו, ... מושכת אותו. אליעד מסביר שכשאדם מתבונן כך לעומק, הוא עשוי לגלות שהרצון החיצוני שלו (לאכול או להיות עם מישהי) הוא ... החיצונית? לפי אליעד כהן, התבוננות פנימה אינה אומרת בהכרח ניתוק מהמציאות החיצונית או מהעולם המעשי. הוא ... איך משתמשים ברוחניות והתבוננות פנימית בחיי היומיום? אליעד כהן מציע לשלב רוחניות והתבוננות פנימית בצורה מעשית ביומיום, באמצעות מודעות מתמשכת. לדבריו, אפשר להזמין ... יותר לתוך המעשה עצמו. כלומר, ההתבוננות הפנימית הופכת לדבר חי ונושם המלווה את האדם לאורך כל היום בכל פעולה שהוא ... הסופית של התהליך המעמיק של ההתבוננות הפנימית. הוא מדגיש שאם אדם ייקח כל רצון, כל מחשבה וכל תחושה וישאל עד ... אלא תוצאה של תהליך אמיתי של התבוננות פנימית מתמשכת ועמוקה. כלומר, כאשר אדם מתבונן מספיק עמוק לתוך כל דבר שהוא רוצה או עושה, הוא מגלה שהבסיס האחרון של הכל ...
להגיע למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיות
להגיע למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיות
... למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיות האם אפשר להגיע לאמת מוחלטת באמצעות חקירה יחסית? כדי להבין לעומק כיצד אפשר להגיע לאמת מוחלטת מתוך האמת היחסית, אליעד כהן מסביר שעלינו ...
רצונות התת מודע, איזה רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש רצון? מהו הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד
רצונות התת מודע, איזה רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש רצון? מהו הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד
... התת מודע, איזה רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש ... של עבדות עוררה בו רצון להבין מי באמת מנהל אותו, והאם הרצון הוא באמת שלו. מתוך ההתבוננות העצמית הזאת הוא הבין שיש ... אותו כאשר הוא לא עושה את מה שהרצון דורש. תחושת העבדות הזו עוררה בו שאלות של התבוננות פנימית ומודעות עצמית: למה ... מה שאני רוצה? מי בכלל קובע את הרצונות האלו? ומי שולט ברצון עצמו? אליעד מסביר שההתבוננות פנימה מגלה שכל פעולה שאדם ... מלכתחילה. למה יש לי רצונות מנוגדים? איך להבין את התת מודע? מה מניע אותי באמת? התבוננות עצמית ברצונות איך נוצר רצון ...
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ריכוז, חיפוש עצמי, מיקוד, חיפוש עצמי
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ריכוז, חיפוש עצמי, מיקוד, חיפוש עצמי
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ... המיקוד, דרך ניהול שיחה פנימית ממוקדת. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, לפי אליעד, היא באמצעות כתיבה רוחנית או התבוננות פנימית ממוקדת. האדם לוקח דף ועט, ... רם יכולה לעזור, כי הקול עצמו מאלץ את האדם להישאר ממוקד בנקודה מסוימת, ומונע מהמחשבות להתפזר. מה היתרון של התבוננות חיצונית על הבעיה? נקודה נוספת שאליעד כהן מציין היא היתרון שבהתבוננות על הבעיה מבחוץ. כאשר אדם מדבר עם אדם אחר, נוצרת תחושה של התבוננות חיצונית. למעשה, הוא מביט בבעיה ... הוא ממליץ לקחת דף, לכתוב את הבעיה, ואז לדמיין כאילו אדם אחר שואל אותו את השאלה הזו, כך ייווצר אותו אפקט של התבוננות חיצונית, אפילו ללא נוכחות של אדם ... המחשבות? מה עושים בהתבודדות? איך לסדר מחשבות מפוזרות? למה קל יותר לדבר עם אחרים? איך מנהלים שיחה פנימית? איך מתבוננים על בעיה מבחוץ? ...
מודעות עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות
מודעות עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות
... עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות איך חקירה פנימית יכולה לפתור בעיות חיצוניות? אליעד כהן מסביר שכאשר יש לאדם בעיה ... שלעולם לא מגיעים לסוף מוחלט וברור, אך עצם תהליך החקירה הוא הדרך להתפתחות רוחנית ומודעות עצמית עמוקה. איך להבין את עצמי? מהי התבוננות פנימית? חקירה פנימית ורוחניות בעיות פנימיות וחיצוניות מהי מודעות עצמית? איך לזהות סיבה פנימית? ...
מודעות עצמית, להיות מודע לעצמך, להיות מאושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? למה אתה לא רוצה להרגיש רע? לחקור את הרגשות, להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית
מודעות עצמית, להיות מודע לעצמך, להיות מאושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? למה אתה לא רוצה להרגיש רע? לחקור את הרגשות, להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית
... להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית למה אתה רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע? אליעד מסביר שכל אדם רוצה להרגיש טוב ואינו רוצה להרגיש רע, אך ... טוב? איך לחקור רגשות לעומק? התבוננות פנימית להיות מאושר בלי סיבה איך להגיע לשלווה פנימית? למה אני לא מסופק? מה גורם לי לרצות משהו? ...
יוגה, מדיטציה, לתרגל מדיטציה, לתרגל יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? להשתיק את המחשבות
יוגה, מדיטציה, לתרגל מדיטציה, לתרגל יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? להשתיק את המחשבות
... מדיטציה, לתרגל מדיטציה, לתרגל יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? להשתיק את ... לחלוטין, הוא עלול בסופו של דבר להרגיש שקט באופן שטחי, אבל זה לא תמיד פתרון אמיתי לבעיה. מה שאתה מנסה להבין הוא מהות ההתבוננות, אומר אליעד, ומסביר שכשמדובר במדיטציה, יש סוגי התבוננות שונים. האם יוגה שונה? בהחלט. יוגה, לדבריו, אינה רק פעילות ... אתה לא מצליח לפתור את הבעיה העמוקה שלך, יוגה ומדיטציה לא בהכרח יפתרו אותה. אחת השאלות שנשאלת בהמשך היא: האם יוגה מאפשרת התבוננות פנימית? אליעד מסביר כי ביוגה יש כאלה שמבינים את התרגילים ... להתבונן פנימה, אך ברוב המקרים זה פשוט שיפור פיזי של הגוף. הוא גם מציין שמה שמבדיל את היוגה המקורית זה היכולת לתרגל גם את ההתבוננות הפנימית תוך כדי תנועה. בהמשך השיחה, אליעד מציין שיש סוגים ... הוא מדגיש שגם מדיטציה לא תמיד נותנת את התוצאה המיוחלת, כי היא אינה פותרת את הבעיות באופן שורשי. למה חשוב להבין את מהות ההתבוננות? העיקרון המרכזי בשיחה הוא שההבנה של מהות ההתבוננות היא המפתח לשימוש יעיל במדיטציה וביוגה. כל שיטה עשויה להוות דרך להרחיב את המודעות ולסייע בהפחתת המתח, אך היא לא תעבוד אם לא מבינים את ההתבוננות המרכזית שמתבצעת בה. לסיכום: השיחה עם אליעד עוסקת בהשפעת היוגה והמדיטציה על האדם, ובמהות ההתבוננות. הוא מסביר כי מדיטציה אינה בהכרח תביא להפסקת המחשבות לגמרי, וההצלחה בה תלויה בהבנת סוג ההתבוננות . יוגה, מצד שני, אינה רק פעילות פיזית, אלא יכולה להועיל אם ... להבין את גבולותיהם. מה ההבדל בין יוגה למדיטציה? איך מדיטציה עוזרת לשקט נפשי? האם יוגה יכולה לפתור בעיות נפשיות? מהות ההתבוננות במדיטציה מהם היתרונות והחסרונות של יוגה? האם מדיטציה יכולה ... הדברים האלה אתה צריך לפתור אותם בצורה יותר עמוקה מאשר שב תעשה מדיטציה או שב תעשה יוגה. ש: אוקי כשאתה נגיד עושה יוגה אתה מתבונן במשהו. אליעד: לא יוגה זה פחות התבוננות באופן יחסי יש כאלה שיגידו לך שיוגה מקורית זה יותר התבוננות, יש כאלה שיגידו לך שהיוגה המקורית זה רק התבוננות ועשו תרגילים שיעזרו לך להתבונן ואז אנשים עכשיו עושים את התרגילים בלי להתבונן כמו בהרבה דברים. היוגה המקורית מטרתה הייתה בכלל להתבונן התבוננות ואז עשו תרגילים פיזיים שכשתעשה אותם זה יעזור לך להתבונן תפיסתית אבל אז אנשים אמרו טוב בא ניקח את התרגילים נעזוב את ההתבוננות. אז מה אתה מנסה להבין? ש: מנסה להבין שבשביל להתבונן אז ... להתבונן ואיך אתה מנסה להתבונן זאת מהות השאלה זה לא משנה אם אתה יושב רוקד עומד קופץ רב עם מישהו לא משנה, השאלה היא מה אתה מתבונן כשאתה אומר אני מנסה להתבונן במה מתבונן? ש: שליטה במחשבה לא אז לאן מתבוננים אם לא במחשבה? אליעד: מה קשור שליטה במחשבה, כן קודם כל יש ... שואל למה הבנת או למה יש כאלה שאומרים? ש: אני שואל את שניהם, כבר אני לא שואל זהו. אליעד: תקשיב עוד פעם מהות השאלה היא מה ההתבוננות המרכזית שלך זאת מהות השאלה, עכשיו אני מסביר עוד פעם במדיטציה אני לא נגד התבוננות אבל השאלה היא איזה סוג של התבוננות עכשיו במדיטציה אין לך את ההתבוננויות שאנחנו מדברים עליהם אין לך התבוננות של לקחת תהליך ולנסות ללמוד ממנו אין את הדברים האלה במדיטציה זה סוג אחר של התבוננות זה משהו אחר, אין את התהליך של בא ניקח דבר ונראה מה המהות ... עושים שואלים עד שמוצאים תשובה. טוב אתה קיבלת, אתה הבנת? ש: כן. אליעד: מה אתה מבין, לפי מה שאני אמרתי מה הבנת? ש: שתלוי בהתבוננות וכאילו מה ההתבוננות ולא מה כאילו. אליעד: ולא איך עשית. ש: כן. אליעד: אם אתה ...
לדעת את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב
לדעת את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב
... את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב איך אפשר לדעת מה יקרה בעתיד מתוך התבוננות בהווה? אליעד כהן מסביר שכדי לדעת את העתיד, עליך להתבונן לעומק במציאות העכשווית. ככל שאדם מתקרב להבנה עמוקה של המציאות, הוא מצליח לראות בבהירות ... אמר את מה שאמר. מתוך הבנה זאת, אתה יכול גם לפעול בהתאם ולהשפיע על המציאות. ככל שההתבוננות במציאות היא יותר מדויקת, אתה מצליח להסיק מסקנות נכונות ומדויקות לגבי ההתרחשויות הבאות. אליעד נותן דגש לכך שככל שהאדם מתבונן יותר לעומק, הוא מזהה טוב יותר את התהליכים המתרחשים במציאות ומבין טוב יותר את דרך הפעולה של כל דבר. התבוננות זו מאפשרת לך להסיק באופן טבעי, ברור ומוחלט את העתיד המדויק ולא רק בצורה משוערת או מעורפלת. מהי המשמעות של לדעת בדיוק את העתיד ולא רק לשער אותו? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין לשער לבין לדעת. כאשר אתה מתבונן מספיק עמוק במציאות, אתה מגיע למצב שבו אינך משער או מעריך מה יהיה, אלא אתה יודע בוודאות מוחלטת מה יקרה. ההבחנה הזאת חשובה מאוד: לדעת בדיוק מה יהיה שונה לחלוטין מלהעריך או לנחש מה יהיה. ההסבר לכך הוא שכאשר אתה מתבונן באופן יסודי ומקיף במציאות, אתה מכיר את כל הפרטים, כולל הקשרים, התגובות, והמנגנונים הפועלים בה. מכיוון שהמציאות בנויה מתהליכים שיש להם סיבות ...
דוגמא לניתוח רגשי, ניתוח העדפה אישית, ניתוח רצון עצמי, ניתוח העדפה רגשית, לא לברוח מהאמת, להסתכל לאמת בעיניים, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, חקירה עצמית, מודעות עצמית
דוגמא לניתוח רגשי, ניתוח העדפה אישית, ניתוח רצון עצמי, ניתוח העדפה רגשית, לא לברוח מהאמת, להסתכל לאמת בעיניים, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, חקירה עצמית, מודעות עצמית
... לאמת בעיניים, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, חקירה עצמית, מודעות עצמית למה אוכל שמבשלים לך טעים יותר מאוכל שהכנת בעצמך? אליעד כהן מציג דוגמה מפורטת לניתוח רגשי ולהבנת ... העולם והמודעות העצמית של האדם. התבוננות עצמית וחקירה עצמית מובילים להבנה עמוקה יותר של הרצון העצמי, ומאפשרים לאדם להבין טוב יותר את ההעדפות הרגשיות שלו. למה אוכל של אחרים טעים יותר? איך לנתח רגשות? התבוננות עצמית וחקירה עצמית מהי מודעות עצמית? למה אנשים מעדיפים לברוח מהאמת? האם לדעת את האמת זה טוב? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התבוננות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התבוננות, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור אהבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך למצוא זוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: התבוננות, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה לא להתאבד? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות הכי חכם בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי מומלץ, אימון אישי בתל אביב, מאמן אישי קואצ'ינג בנושא התבוננות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 21:53:22 - wesi4