ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התבוננות ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 2 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 1...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 2
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 1.

א. "עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק, עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד" (קוהלת ג' 4) : האבל, סיבוכיו ותרומתו לתרבות

ההשערה הראשונה שאציע היא כי הרבה חוויות דתיות נולדו מתוך חוויה נפשית כלל - אנושית, הנראית שונה לגמרי: האֶבל. ידוע לנו הקשר הפשוט בין השנים: הדת מתערבת באבל, קובעת את צורתו ולעתים אפילו מנצלת אותו כדי לחזק להבא את אחיזתה באבלים. "בבניין ציון תנוחמו" היא דוגמה מפורסמת, ולפעמים אף מקוממת, בניסיונה השקוף לרתום אהבה מיותמת לצרכים לאומיים ודתיים. אבל בכוונתי להראות כי הקשר בין האבל והדת הוא עמוק וקדום הרבה יותר.

הבה ניזכר בביטוי רב - עוצמה מהתנ"ך לגבי האבל הקשה מכולם, השכול: וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם (בראשית ל"ז 35). אבותינו הקדימו את פרויד ואדלר בהכרת מצבים בהם, ככל שהסבל הוא נורא, הנפש עצמה רוצה בו. ואכן אותה עמדה נפשית של יעקב אבינו חוזרת במכתבו של פרויד לתלמידו הקרוב בינסוואנגר, מייסד הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית. פרויד ביקש לנחמו על מות בנו, בהסתמכו על מה שחווה הוא עצמו כאָב וסב שכול:

למרות שאנו יודעים שאחרי אבידה כזאת המצב החריף של האבל יירגע, יודעים אנו גם כי נישאר ללא - ניחומים ולעולם לא נמצא תחליף... ולמעשה כך זה צריך להיות. זו הדרך היחידה להנציח את האהבה שעליה איננו רוצים לוותר (, ע' 486).

לפסיכולוגיה, באופן טבעי, יש הרבה מה לומר על האֶבל., חוויה כואבת זו מזמנת לנו שיעור בצניעות, משום שההבדלים בין ה"תקין" ל"נורמאלי" אינם ברורים בה. גם אם היה המתאבל עד עתה בריא בנפשו, הרי עתה חלים לעתים שינויים כה חריפים בעולמו הרגשי והחשיבתי, בהתנהגותו ואפילו בתפיסת המציאות שלו, עד שאילולא ידענו על אסונו היינו חוששים לפסיכוזה. בין כתבי פרויד, בולט אֶבל ומלנכוליה בהתמקדותו בתהליך הריפוי הטבעי תחילה: הבה נלמד כיצד מתאוששת הנפש בכוחות עצמה ממהלומה קשה, כמו בתהליך האבל, ואז נשאל מה משתבש במצב החולני, זה של הדיכאון. בין האבל הנורמאלי לדיכאון הציב פרויד את האבל הלא - תקין כדרגת ביניים, היכולה ללמד רבות על שתי האחרות.

דומני שלא רבים הבחינו כי נושא האֶבל משתרע על פני מכלול עבודותיו של פרויד מלבד אֶבל ומלנכוליה. אֶבל לא תקין מצוי ברקע מחלתה של "אנה או. " וכמה מפרשות המקרים המפורסמות של הפסיכואנליזה, כפי שנראה להלן. מוזר שכמה מהבחנותיו הגאוניות ביותר של פרויד בנוגע לאבל מופיעות דווקא בחיבור לא - קליני ומוקדם יותר, טוטם וטאבו. אם נתעלם מההשערה המפוקפקת שבסוף הספר בנוגע לשחר ימי האנושות, הרי ניתוחיו למנהגי האבלות בתרבויות שונות מצטיינות בחשיפת משהו אוניברסאלי בחוויית האֶבל.

מהו, אם כן, הקלקול הפוגע בתהליכי ההחלמה של הנפש, המונע את חסד הזמן מהמתאבל, והמטיל ריבית - מכאובים על מנת הצער הרגילה? עיקר תרומתו של פרויד להבנת האבל היה בהסבת תשומת - הלב לדבר האחרון שהאָבֵל היה רוצה לחשוב עליו: ככל שהיה הנפטר אהוב ויקר, בהכרח היו כלפיו גם רגשות אחרים. אמביוולנציה היא מרכיב בלתי - נמנע בכל קשר אנושי עמוק. לא ייתכן, אם כן, שלא היו גם רגשות שליליים שחש האָבֵל כלפי יקירו בימי חייו. רגשות אלה אינם מעזים עתה להגיע לתודעה, והריהם מקשים על מהלך האבל. כתוצאה מכך יוצרים מנגנוני ההגנה כמה תופעות מרחיקות - לכת, שיקל עלינו להבינן אם ניזכר תחילה בביטוייהן הנורמאליים: בשעות הראשונות מגיב האָבֵל בהכחשה טוטאלית, כשהלב ממש מסרב להאמין למה שהמציאות מראה לחושים, ותקופה ארוכה אחר כך חוזר המת בחלומותיו חי. עוד עדים אנו להימנעות מהזכרת הצדדים השליליים של הנפטר ("אחרי מות קדושים אמור"), ולכך שקשה להמרות את רצונו דווקא אחרי שכבר איננו. כן בולט הקושי לקחת את חפציו.

המשותף לכל דפוסי ההתנהגות הללו, לדברי פרויד, 11 הוא שהם באים למנוע מצב שבו יחוש אדם סיפוק ממות יקירו, מצב שיגרור אשמה קשה מנשוא. הא ראיה, שבתרבויות רבות רווחים מנהגים של פגיעה עצמית מצד האבלים, המסגירים את רגש האשמה הסמוי. היהדות אסרה על מעשים כאלה (דברים י"ד 1) וכפשרה התירה פגיעה עצמית סמלית בצורת קריעת הבגד ומנהגים מתונים של סיגוף. במקרים רבים (וגם לכך קיימות הקבלות ביהדות) מעורר המת פחד, ורוח המת נתפסת כעוינת, ודווקא כלפי שאריה הקרובים ביותר - רמז נוסף לתחושת האשמה של השארים. על אשמה זו יש להוסיף את תהליך ההפנמה של הנפטר: אם היה הנפטר, בימי חייו, כועס על האָבֵל, עלול האחרון לחוש מעתה כעס זה מציק לו מבפנים. כל אלה הן תופעות המאפיינות גם את האבל התקין, האבל הלא - תקין, על פי פרויד, מתאפיין בכך שהרגשות השליליים כלפי הנפטר אינם יכולים עתה להיות מעובדים, כנראה מפני שהיו חריפים מדי, והאֶבל נותר "תקוע. "

הפסיכואנליזה שאחרי פרויד הקפידה פחות על ההבחנה בין אבל תקין ולא - תקין. אברהם העיר כי הירידה בהערכה העצמית והאמביוולנציה כלפי הנפטר אינם מוגבלים לאבל הלא - תקין אלא נוטלים חלק בכל אבל. חוקרים מאוחרים העבירו אל תחום האבל התקין גם את העוינות העצמית. קליין, לה חייבים אנו תודה על התובנות שהפיקה מאסון מות בנה, חקרה את הנושא מצד חוויותיו המוקדמות של התינוק: יכולתו של התינוק לעבור את שלב העמדה הדיכאונית וליצור יחסי אובייקט תקינים נראתה לה גורם מחסן מפני אבל לא - תקין בבגרות. באולבי מיזג הסתכלויות ישירות בתינוקות עם מחקר התנהגות בעלי החיים. הפעוט שהתייתם או ננטש מפגין בהתנהגותו הגלויה דפוסי תגובה שניתן להכיר גם באָבֵל הבוגר, וגם מכאן מתבקש תיקון בניסוחיו המוקדמים של פרויד. כך, למשל, הכעס על הנטישה מצד המת הוא, על פי באולבי, חלק מתהליך האבל עצמו. לפיכך, ההתמודדות עם הכעס היא חלק מהאבל התקין גם אם לא היה כעס כזה כלפי הנפטר בחייו. חוקרים רבים9 העירו על התובנה הפסיכולוגית העמוקה הטמונה במנהגי האבלות היהודיים, המסייעים לאָבֵל ולחברה לעבור אֶבל תקין. ג'ויס סלוקובר, בתו של הפסיכואנליטיקאי הארי סלוקובר, חקרה את ההיבט של ההכלה במנהגי ניחום האבלים המסורתיים לאור חוויותיה ב"שבעה" על אביה, והצביעה על הדומה והשונה בין תפקידיהם של מנחם האבלים והמטפל.

בשנים האחרונות, לאחר הזנחה יחסית, חזר נושא האבל לתפוס מקום חשוב בספרות המקצועית. 89, בהתחשב בעובדה שאבל לא - תקין, בעיקר במקרים של אלמנוּת ושכול, התגלה גם כסיכון לתוחלת החיים של האָבֵל, אכן ראוי הנושא להעמקה. הפנומנולוגיה של האבל הלא - תקין התגלתה כמורכבת ורבת - פנים בהרבה מזו שתיאר פרויד, וחוקרים החלו להבחין בין אבל חסר, מושהה, מעוכב, כרוני, מעוות ובלתי - פתור. 14 הגורמים התורמים להיווצרות האבל הלא - תקין הם, בעיקר, סוג הקשר בין האָבֵל ליקירו שאבד, אישיותו של האָבֵל, גילו, ונסיבות האובדן. בניגוד לגישה הפסיכואנליטית הקלאסית, התברר כי הימשכותה של מערכת יחסים פנימית עם הנפטר אינה תמיד סימן לאבל לא - תקין. נוגעים ללב במיוחד ממצאיהם של חוקרים מהארוורד על תהליך האבל בילדים: רובם הרגישו שההורה המת עודו קיים בעולם הבא, 57% דיברו אליו במהלך השנה הראשונה לאובדן, והצעירים שבהם אף הרגישו כי הוא משיב, 81% חשו כי הוא צופה בהם, ומתוכם הייתה זו חוויה מפחידה ל - 57%, אך הפחד פחת לקראת סוף השנה הראשונה. שלא במפתיע, אמונה דתית נמצאה כאחד האמצעים השכיחים והיעילים בהתמודדות עם האבל. חוקרים אחדים הצביעו על קווי הדמיון המתבקשים מאליהם בין האבל הלא - תקין לסוגיו לבין התסמונת הפוסט טראומטית. 14 שלושה חלוצים בתחום זה, רובין, מלקינסון ו - ויצטום, במסגרת מודל מקיף המנסה לאחד גישות רבות ושונות, הדגישו את חשיבות רכיב האבל בהפרעות חבלתיות שונות ואף הציעו את "האבל הטראומטי" כקטגוריה קלינית נפרדת. גם הסתכלויות אישיות השלימו ממצאים אלה. רוזלינד קארטרייט, חוקרת מובילה בתחום השינה והחלום, סיפרה בראיון טלוויזיוני על הסתכלויות שעשתה בחלומותיה שלה לאחר מות בתה, החל בחלומות פיצוי פשוטים בהן חוזרת המתה אל אמה וכלה בחלום בו היא נפרדת ממנה.

הקישור שעשה פרויד לעיל בין האבל לדיכאון, הגיוני ככל שיהיה, לא התקבל כדבר מובן מאליו. ממצאי המחקרים לא היו עקביים: חלקם גילו קשר בין דיכאון לבין חוויית אובדן בעברו של החולה וחלקם לא. אולם ההתפתחות המעניינת ביותר בתחום זה באה מישראל: אגיד וחב' עשו סקירה ביקורתית של העבודות הקודמות וכן מחקר חדש שהשתמש בכלים אבחוניים חדישים ומתודולוגיה קפדנית יותר. הם גילו שיעורים גבוהים יותר של אובדן הורה לפני גיל שבע - עשרה בין חולי אפיזודה דיכאונית מלאה (29. 1% לעומת 7. 6% בקבוצת הביקורת), הפרעה דיכאונית דו - קוטבית (17. 7% לעומת 7. 6), וסכיזופרניה (22. 4% לעומת 7. 9%). מבין שפע הממצאים המאלפים, אציין שלושה: ראשית, לאובדן הורה ע"י גירושים היו תוצאות חמורות יותר מאובדן עקב פטירה. כך, אכן, היינו מצפים מהאבל המסובך על הורה שעודו חי אך נטש את משפחתו. שנית, השפעת האובדן הייתה חמורה יותר אם אירע לפני גיל תשע, ושלישית, גם בקבוצת הביקורת של הבריאים התגלה כי בין אלו מביניהם שאיבדו הורה לפני גיל שבע - עשרה היה שיעור גבוה יותר של הכנסה נמוכה, גירושין, עישון ומחלות.

מחקר ביקורתי אחר על הקשר בין אבל לדיכאון גילה קורלציה מובהקת בין דיכאון לבין חוויית אובדן חוזרת. במילים אחרות, אם איבד אדם מישהו יקר לו, ולאחר זמן מת לו עוד מישהו, עלול האובדן השני לשמש משחרר (trigger) להתפרצות הדיכאון. מסקנה זו נתמכת גם במחקרים ומקרים שמצטטים ויצטום ורומן, ובניתוח חוזר מצאתי אישוש לה גם בממצאיהם של אגיד וחב': 23 מבין חולי הדיכאון שאיבדו הורה אחד, אחוז גבוה מהרגיל איבד גם את ההורה השני. תופעה זו מתגלה גם בפרשות - המקרים הידועות מהספרות. אם ניזכר, למשל, במקרה הידוע של התפרצות אבל לא - תקין בכתבי פרויד ("איש החולדה"), נמצא גם שם אובדן חוזר. עדות חיה מאין - כמותה בעניין זה מופיעה במכתבו של הרמב"ם לר' יפת הדיין מעכו:

והרעה הגדולה שבאה עלי באחרונה, שהיא רעה מכל רעה שעברה עלי מיום היותי ועד היום הזה, והיא פטירת הצדיק זצ"ל שטבע בים הודו ובידו ממון רב לי ולו ולאחרים, והניח בת קטנה ואלמנתו אצלי ונשארתי אחריו כמו שנה מיום שהגיעה השמועה הרעה נופל על המיטה בשחין רע ובדלקת ובתימהון לבב, וכמעט קט הייתי אובד. ואחר כך עד היום, כמו שמונה שנים, אני מתאבל ולא התנחמתי. ובמה אתנחם, והוא היה הבן, על ברכי גדל, והוא היה האח, והוא התלמיד, והוא שהיה נושא ונותן בשוק ומרוויח ואני יושב לבטח, והבין בתלמוד במהרה, והבין בדקדוק הלשון יתר, ולא הייתה לי שמחה אלא בראותו. ערבה כל שמחה, והלך לחיי עולם, והניחני נבהל בארץ נכריה. כל עת שאראה כתב ידו, או ספר מספריו, יהפוך עלי לבי ויעורו יגוניי. כללו של דבר: "כי ארד אל בני אבל שאולה. " ולולא התורה היא שעשועיי, ודברי החכמה שאשכח בהם יגוני, אז אבדתי בעוניי.

דוד בן מימון, אחיו הצעיר של רבי משה, טבע באוקיינוס ההודי בתתקכ"ח, שנה בלבד אחרי מות האב בתתקכ"ז. בהתחשב בעובדה שמדובר בשכול של אח צעיר, איני מעז לאבחן את אבלו של הרמב"ם כלא - תקין. עם זאת, האובדן החוזר, ובעקבותיו הדיכאון רב - השנים המלווה בסימפטומים סומטיים קשים עד סכנת חיים, רגש האשמה של השורד, מציאת הנחמה בדת וגם בהחלטה ללמוד רפואה אחרי האובדן - כל אלה מוכרים היטב לחוקרי הצורות הפתולוגיות והבריאות של האבל.

אכן, מלבד ההפרעות שגורם האבל הלא - תקין, מצמיחה חוויית האובדן גם תגובות של התחזקות ו"צמיחה פוסט טראומטית, " שערכן רב לתרבות ולחברה. יאלום וליברמן מצאו כי אלמנים ואלמנות בעלי מודעות קיומית למצבם טיפלו טוב יותר בעצמם, גילו נכונות לחוויות חדשות וגם יצירתיות מחודשת בציור וכתיבה. קל לשער כיצד יכולים הגעגועים לאובייקט האבוד להוליד שפע תחליפים אמנותיים, חברתיים ומדעיים. על הדעת עולות יצירות כ"האמלט, " "הנסיך הקטן, " "פטר פן" או "גראדיווה, " שנכתבו בעקבות חוויות אובדן בחיי מחבריהן, או, הדוגמה ההרואית ביותר, ספרי המופת של האחיות לבית ברונטה, שנכתבו בהשפעת אובדן יקיריהן בעוד הן עצמן מתות זו אחר זו. "פירוש החלום, " על פי עדות פרויד בהקדמה לספרו, נכתב כתגובה למות אביו. דומה שפרויד מציג רק דוגמה מודעת לקשר הפועל בדרכים נפתלות יותר בחייהם של אנשים רבים: סימונטון, בסקירת מחקרים רבים על מאפיינים ביוגרפיים המשותפים למדענים, אמנים ומנהיגים בולטים, מצא בקבוצות אלה שיעורים גבוהים מן הממוצע של היעדר אב בגיל הילדות. במחקר אחד על כ - 700 אישים בולטים נמצא כי 45% מהם איבדו הורה לפני גיל 21. מחקר אחר על סופרים בולטים גילה כי 55% מהם איבדו הורה לפני גיל 15. בין המדענים הבולטים בני ימינו נמצא שיעור של 15% שאיבדו הורה לפני גיל 10 בהשוואה ל - 6% בקבוצת הביקורת של תלמידי מכללה. תמונה דומה עולה מהסקירה של שרפשטיין על פילוסופים ידועים. במסתו היפה על ליאונארדו דא - וינצ'י שיער פרויד כי אובדן האם בשנות הילדות גרם למדען - האמן לראות בטבע אם תחליפית שאותה ביקש להכיר מקרוב. האבל, אם כן, הוא גם סיבת רבים מחולאי הנפש וגם מקור היפים שבאוצרות התרבות.

טבעי אפוא לחפש את עקבות חוויית האובדן גם ביצירה הדתית. הקשר בין פרידה מאדם יקר לבין הכמיהה לשמירת האל עולה מברכות פרידה רבות הנהוגות בעולם: ה - Goodbye האנגלי אינו אלא "God be with you" ארכאי, כך בצרפתית וספרדית, " dieu" ו - "via con dios" (" [לך] עם אלוהים"), בגרמנית Gr Gott (יברכך אלוהים), וכך בערבית "אללָה מַעַאכּ" (אלוהים אתך), ובפרסית "חודָא הָאפֶז" (אלוהים שומר [ך] ). אפילו ה"שלום" הנפוץ שלנו נחשב גם לאחד משמות האלוהים. הנפרד מבקש, בפשטות, מאלוהים שיהיה במקומו עם יקירו הנותר או יוצא לדרך בלעדיו.

ואם כך בפרידה הזמנית, מה לגבי האובדן?

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 3.
יגון פרידות חכמה הכחשה להיות מפורסם מוות של אחות התמודדות בראיון קיום לאבחן קליני אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות דת דתות החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויות התגלות חוויית התגלות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
מדיטציה, למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי אני, תודעה, הסתכלות פנימית, נשמה נצחית, לחיות לנצח
מדיטציה, למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי אני, תודעה, הסתכלות פנימית, נשמה נצחית, לחיות לנצח
... למדוט, התבוננות נפשית, להכיר את עצמי, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, מודעות עצמית, להכיר את עצמך, מי אני, ... לפי ההסבר של אליעד כהן, פירושו להיכנס פנימה באופן הדרגתי ולבחון את מהות האני בצורה הכי עמוקה ומדויקת. בתחילת התהליך האדם מתחיל מהסתכלות חיצונית, כלומר, הוא מתבונן על דברים שמחוצה לו ואומר: זה לא אני. לדוגמה, ... או בכל תחושה מוגדרת אחרת. במצב כזה האדם כבר לא יכול למות, כי הוא כבר אינו מזדהה עם שום דבר שנולד או מת. הוא חווה את עצמו כנשמה נצחית. איך מתבטאת המדיטציה וההתבוננות היומיומית בדרך להארה? אליעד מסביר שהתהליך הרוחני ... לרצון פנימי יותר: אולי הוא רוצה ביטחון, אולי הוא רוצה שקט נפשי. אם האדם מודע לכך במהלך היום, הוא מתאמן להסתכל על דברים בצורה פנימית יותר. באופן כזה, כשהוא מתבונן על עצמו, הוא כבר מתורגל בזיהוי השכבות העמוקות של האני. מה החשיבות של התהליך הרוחני וההתבוננות העצמית? התהליך הרוחני שתיאר אליעד הוא לא רק פילוסופי או רוחני, אלא נועד לתת לאדם אפשרות לחיות חיים מלאים ומודעים יותר. כאשר האדם מתרגל מדיטציה והתבוננות נפשית לאורך זמן, הוא יכול להגיע לנקודה שבה הוא ... לא סובל או מפחד ממוות, כי הוא מזדהה עם משהו שהוא מעבר לכל הזדהות זמנית או מוגדרת. אליעד מדגיש שהתהליך דורש אימון מתמשך והקפדה על מודעות בחיי היום - יום. מה זה התבוננות פנימית? איך להגיע למודעות עצמית? מה המשמעות של ...
רוחניות, העצמה אישית, מודעות עצמית, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית
רוחניות, העצמה אישית, מודעות עצמית, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית
... העצמה אישית, מודעות עצמית, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, להכיר את עצמך, התבוננות פנימית, התבוננות מעמיקה, התבוננות עצמית, פילוסופיה מעשית מהו תהליך ההתבוננות הפנימית שאליעד כהן מתאר? אליעד כהן מסביר על תהליך ההתבוננות הפנימית כאמצעי להבנה עצמית מעמיקה, בדרך של בירור מתמשך של השאלה מה אני באמת רוצה?. לפי אליעד, כדי להבין את הרצונות שלנו לעומק, יש צורך ... בצורה תאורטית, אלא ממש לחוות את התהליך הזה בצורה מעשית ויומיומית. מה המשמעות של להכיר את עצמך לפי אליעד כהן? אליעד כהן מתאר את המונח להכיר את עצמך בצורה של התבוננות והבנה מעמיקה של מה שקורה בתוך האדם בזמן שהוא מביע רצון כלשהו. לדבריו, להכיר את עצמך אינו רק תהליך של הסתכלות כללית, אלא פירוק רציף של ... האדם אומר אני רוצה לאכול, עליו לבדוק לעומק מה עומד מאחורי הרצון הזה, מהי ההרגשה המדויקת שהוא מחפש באכילה, ומדוע דווקא הפעולה הזו מושכת אותו. אליעד מסביר שכשאדם מתבונן כך לעומק, הוא עשוי לגלות שהרצון החיצוני שלו (לאכול או להיות עם מישהי) הוא ביטוי לרצון פנימי עמוק יותר שהוא אפילו אינו מודע לו במודע. איך אפשר להתבונן פנימה ולהישאר מחובר למציאות החיצונית? לפי אליעד כהן, התבוננות פנימה אינה אומרת בהכרח ניתוק מהמציאות החיצונית או מהעולם המעשי. הוא מסביר שאדם יכול לבצע פעולה חיצונית, כמו לאכול או לדבר עם בחורה, ... לך ומה היא בכלל טוב? כאשר אדם עושה זאת באופן מתמיד, הוא עשוי לגלות שמאחורי הרצונות החיצוניים מסתתרים רצונות הרבה יותר עמוקים ופנימיים. איך משתמשים ברוחניות והתבוננות פנימית בחיי היומיום? אליעד כהן מציע לשלב רוחניות והתבוננות פנימית בצורה מעשית ביומיום, באמצעות מודעות מתמשכת. לדבריו, אפשר להזמין את אלוהים או את המודעות הפנימית להצטרף לכל פעולה, כך שכל דבר ... אותנו. הוא מציע באופן פרקטי, במקום לשאול איך לגרום לה להתאהב בי?, לשאול איך לגרום לה להרגיש טוב איתי? ובכך להכניס מודעות פנימית יותר לתוך המעשה עצמו. כלומר, ההתבוננות הפנימית הופכת לדבר חי ונושם המלווה את האדם לאורך כל היום בכל פעולה שהוא עושה, בין אם מדובר באכילה, במערכת יחסים או בכל דבר אחר. איך להבין את מושג הכלום שאליעד כהן מציג? אליעד כהן מתייחס למושג הכלום כתוצאה הסופית של התהליך המעמיק של ההתבוננות הפנימית. הוא מדגיש שאם אדם ייקח כל רצון, כל מחשבה וכל תחושה וישאל עד הסוף מה עומד מאחורי זה?, הוא יגיע בסופו של דבר להבנה שאין באמת שום דבר מוחשי או סופי מאחורי הרצונות והתחושות. זה מה שהוא מכנה כלום, ומדגיש שהבנה כזו היא לא תאורטית אלא תוצאה של תהליך אמיתי של התבוננות פנימית מתמשכת ועמוקה. כלומר, כאשר אדם מתבונן מספיק עמוק לתוך כל דבר שהוא רוצה או עושה, הוא מגלה שהבסיס האחרון של הכל הוא ריקנות או כלום. איך להתבונן פנימה? מהי התפתחות רוחנית? איך ...
רצונות התת מודע, איזה רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש רצון? מהו הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד
רצונות התת מודע, איזה רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש רצון? מהו הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד
... התת מודע, איזה רצון מניע אותך, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות נפשית, מודעות עצמית, למה יש רצון? מהו הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד מהו הרצון שמנהל ... עליו. תחושה זו של עבדות עוררה בו רצון להבין מי באמת מנהל אותו, והאם הרצון הוא באמת שלו. מתוך ההתבוננות העצמית הזאת הוא הבין שיש שני סוגי רצונות: רצונות שהוא מצליח לראות את ההיגיון שבהם, כמו הרצון לעסוק בעסקים כי זה מביא כסף, ואז הוא ... ככוח פנימי שמעניש אותו כאשר הוא לא עושה את מה שהרצון דורש. תחושת העבדות הזו עוררה בו שאלות של התבוננות פנימית ומודעות עצמית: למה אני רוצה את מה שאני רוצה? מי בכלל קובע את הרצונות האלו? ומי שולט ברצון עצמו? אליעד מסביר שההתבוננות פנימה מגלה שכל פעולה שאדם עושה מקורה ברצון כלשהו, אבל הרצון הזה עצמו משרת רצונות עמוקים יותר. לדוגמה, כאשר אדם רעב, הוא אוכל לא ... את הרצונות הללו מלכתחילה. למה יש לי רצונות מנוגדים? איך להבין את התת מודע? מה מניע אותי באמת? התבוננות עצמית ברצונות איך נוצר רצון בתת מודע? מהו הרצון האמיתי שלי? איך להתמודד עם קונפליקט פנימי? ...
להגיע למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיות
להגיע למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיות
... למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיות האם אפשר להגיע לאמת מוחלטת באמצעות חקירה יחסית? כדי להבין לעומק כיצד אפשר להגיע לאמת מוחלטת מתוך האמת היחסית, אליעד כהן ...
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ריכוז, חיפוש עצמי, מיקוד, חיפוש עצמי
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ריכוז, חיפוש עצמי, מיקוד, חיפוש עצמי
התבוננות פנימית, התבוננות עצמית, התבודדות, כתיבה רוחנית, ריכוז, חיפוש עצמי, מיקוד, חיפוש עצמי למה קל ... דרך ניהול שיחה פנימית ממוקדת. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, לפי אליעד, היא באמצעות כתיבה רוחנית או התבוננות פנימית ממוקדת. האדם לוקח דף ועט, בוחר נושא אחד ומתחיל לכתוב עליו בצורה ... לעזור, כי הקול עצמו מאלץ את האדם להישאר ממוקד בנקודה מסוימת, ומונע מהמחשבות להתפזר. מה היתרון של התבוננות חיצונית על הבעיה? נקודה נוספת שאליעד כהן מציין היא היתרון שבהתבוננות על הבעיה מבחוץ. כאשר אדם מדבר עם אדם אחר, נוצרת תחושה של התבוננות חיצונית. למעשה, הוא מביט בבעיה כאילו הוא מתאר אותה לאדם אחר, וזה מאפשר לו ... לקחת דף, לכתוב את הבעיה, ואז לדמיין כאילו אדם אחר שואל אותו את השאלה הזו, כך ייווצר אותו אפקט של התבוננות חיצונית, אפילו ללא נוכחות של אדם אחר. לדוגמה, אם לאדם יש בעיה בעבודה, ... עושים בהתבודדות? איך לסדר מחשבות מפוזרות? למה קל יותר לדבר עם אחרים? איך מנהלים שיחה פנימית? איך מתבוננים על בעיה מבחוץ? ...
מודעות עצמית, להיות מודע לעצמך, להיות מאושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? למה אתה לא רוצה להרגיש רע? לחקור את הרגשות, להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית
מודעות עצמית, להיות מודע לעצמך, להיות מאושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? למה אתה לא רוצה להרגיש רע? לחקור את הרגשות, להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית
... עצמית, להיות מודע לעצמך, להיות מאושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? למה אתה לא רוצה להרגיש רע? לחקור את הרגשות, להיות שמח, איך להבין את עצמך? התבוננות עצמית, התבוננות פנימית למה אתה רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע? אליעד מסביר שכל אדם רוצה להרגיש טוב ואינו רוצה להרגיש ... החקירה שלו, ולהגיע למצב בו הוא מקבל באופן מלא ומוחלט את כל האפשרויות ואת כל התחושות ללא הבדל ביניהן. למה אני רוצה להרגיש טוב? איך לחקור רגשות לעומק? התבוננות פנימית להיות מאושר בלי סיבה איך להגיע לשלווה פנימית? למה אני לא מסופק? מה גורם לי לרצות משהו? ...
מודעות עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות
מודעות עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות
... עצמית, חקירה פנימית, להבין את עצמך, סיבה פנימית, סיבה חיצונית, התבוננות עצמית, התבוננות פנימית, רוחניות איך חקירה פנימית יכולה לפתור בעיות ... החקירה הוא הדרך להתפתחות רוחנית ומודעות עצמית עמוקה. איך להבין את עצמי? מהי התבוננות פנימית? חקירה פנימית ורוחניות בעיות פנימיות וחיצוניות ...
יוגה, מדיטציה, לתרגל מדיטציה, לתרגל יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? להשתיק את המחשבות
יוגה, מדיטציה, לתרגל מדיטציה, לתרגל יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? להשתיק את המחשבות
... יוגה, מה טוב במדיטציה? מה טוב ביוגה? מה רע ביוגה? מה רע במדיטציה? התבוננות במדיטציה, השפעת המדיטציה, איך להיות מאושר? להשתיק את המחשבות מה ההבדל בין יוגה למדיטציה, ואיך כל אחת מהן משפיעה עלינו? הדיון מתחיל בשאלה על משמעות היוגה ומדיטציה. המשתמש מבקש ... שטחי, אבל זה לא תמיד פתרון אמיתי לבעיה. מה שאתה מנסה להבין הוא מהות ההתבוננות, אומר אליעד, ומסביר שכשמדובר במדיטציה, יש סוגי התבוננות שונים. האם יוגה שונה? בהחלט. יוגה, לדבריו, אינה רק פעילות גופנית כמו שמבינים רבים. התרגילים הפיזיים שנעשים ביוגה מביאים את הגוף למצב טוב יותר, ולדבריו, אם הגוף מרגיש טוב ... לא בהכרח יפתרו אותה. אחת השאלות שנשאלת בהמשך היא: האם יוגה מאפשרת התבוננות פנימית? אליעד מסביר כי ביוגה יש כאלה שמבינים את התרגילים כהזדמנות להתבונן פנימה, אך ברוב המקרים זה פשוט שיפור פיזי של הגוף. הוא גם מציין שמה שמבדיל את היוגה המקורית זה היכולת לתרגל גם את ההתבוננות הפנימית תוך כדי תנועה. בהמשך השיחה, אליעד מציין שיש סוגים שונים של מדיטציה, ושאין כלליות אחת שמתאימה לכולם. מדיטציה עשויה להועיל אם עושים אותה נכון, אך יש גם אנשים שיחוו ... כי היא אינה פותרת את הבעיות באופן שורשי. למה חשוב להבין את מהות ההתבוננות? העיקרון המרכזי בשיחה הוא שההבנה של מהות ההתבוננות היא המפתח לשימוש יעיל במדיטציה וביוגה. כל שיטה עשויה להוות דרך להרחיב את המודעות ולסייע בהפחתת המתח, אך היא לא תעבוד אם לא מבינים את ההתבוננות המרכזית שמתבצעת בה. לסיכום: השיחה עם אליעד עוסקת בהשפעת היוגה והמדיטציה על האדם, ובמהות ההתבוננות. הוא מסביר כי מדיטציה אינה בהכרח תביא להפסקת המחשבות לגמרי, וההצלחה בה תלויה בהבנת סוג ההתבוננות. יוגה, מצד שני, אינה רק פעילות פיזית, אלא יכולה להועיל אם מבינים שהיא לא פתרון שורש לבעיות. שניהם, כל אחד בדרכו, עשויים לעזור להתמודדות עם המתח והקונפליקטים פנימיים, אך חשוב ... איך מדיטציה עוזרת לשקט נפשי? האם יוגה יכולה לפתור בעיות נפשיות? מהות ההתבוננות במדיטציה מהם היתרונות והחסרונות של יוגה? האם מדיטציה יכולה להפסיק את המחשבות? ש: דיברת פעם על יוגה אתה יכול להסביר לי מה זה יוגה ולמה אתה עשית יוגה? אליעד: אתה בטוח שאני ... שב תעשה מדיטציה או שב תעשה יוגה. ש: אוקי כשאתה נגיד עושה יוגה אתה מתבונן במשהו. אליעד: לא יוגה זה פחות התבוננות באופן יחסי יש כאלה שיגידו לך שיוגה מקורית זה יותר התבוננות, יש כאלה שיגידו לך שהיוגה המקורית זה רק התבוננות ועשו תרגילים שיעזרו לך להתבונן ואז אנשים עכשיו עושים את התרגילים בלי להתבונן כמו בהרבה דברים. היוגה המקורית מטרתה הייתה בכלל להתבונן התבוננות ואז עשו תרגילים פיזיים שכשתעשה אותם זה יעזור לך להתבונן תפיסתית אבל אז אנשים אמרו טוב בא ניקח את התרגילים נעזוב את ההתבוננות. אז מה אתה מנסה להבין? ש: מנסה להבין שבשביל להתבונן אז קארמה של יוגים יוגה יכול לעזור כאילו או שלא. אליעד: מה זה יוגה? ש: פשוט לשבת ולהתבונן. אליעד: לא יוגה זה לא לשבת ... משנה אם אתה יושב רוקד עומד קופץ רב עם מישהו לא משנה, השאלה היא מה אתה מתבונן כשאתה אומר אני מנסה להתבונן במה מתבונן? ש: שליטה במחשבה לא אז לאן מתבוננים אם לא במחשבה? אליעד: מה קשור שליטה במחשבה, כן קודם כל יש כאלה תעשה מדיטציה תסתכל על הנקודה שם ותחשוב רק עליה זאת המדיטציה שלו. ש: אבל אתה לא באמת יכול לחשוב רק עליה. אליעד: ... שניהם, כבר אני לא שואל זהו. אליעד: תקשיב עוד פעם מהות השאלה היא מה ההתבוננות המרכזית שלך זאת מהות השאלה, עכשיו אני מסביר עוד פעם במדיטציה אני לא נגד התבוננות אבל השאלה היא איזה סוג של התבוננות עכשיו במדיטציה אין לך את ההתבוננויות שאנחנו מדברים עליהם אין לך התבוננות של לקחת תהליך ולנסות ללמוד ממנו אין את הדברים האלה במדיטציה זה סוג אחר של התבוננות זה משהו אחר, אין את התהליך של בא ניקח דבר ונראה מה המהות ומה הצורה למרות שיגידו לך כן יש אבל זה לא בדיוק אותו דבר אין אתה התהליך של לקחת את הרצון ולחקור אותו פנימה אין את ... הבנת? ש: כן. אליעד: מה אתה מבין, לפי מה שאני אמרתי מה הבנת? ש: שתלוי בהתבוננות וכאילו מה ההתבוננות ולא מה כאילו. אליעד: ולא איך עשית. ש: כן. אליעד: אם אתה נגיד תעשה מדיטציה לך זה יעזור יותר מלאנשים אחרים שעושים מדיטציה, למה כי הכרת אותי כבר קודם כי אם אתה כבר תשב לעשות ...
העיקר זה הלב, התבוננות רגשית, חקירה רגשית, הלב של כל דבר, שכל או רגש, מה אתה מרגיש? התאמה רגשית, התאמה שכלית, מה חשוב בחיים? משמעות החיים, איך להיות מאושר? השראה
העיקר זה הלב, התבוננות רגשית, חקירה רגשית, הלב של כל דבר, שכל או רגש, מה אתה מרגיש? התאמה רגשית, התאמה שכלית, מה חשוב בחיים? משמעות החיים, איך להיות מאושר? השראה
... זה הלב, התבוננות רגשית, חקירה רגשית, הלב של כל דבר, שכל או רגש, ... שכלית, מה חשוב בחיים? משמעות החיים, איך להיות מאושר? השראה מהו הלב ומהו השכל? כיצד התבוננות רגשית משפיעה על משמעות החיים? המרצה, אליעד כהן, ... והרגש. במהלך ההרצאה, אליעד מבצע חקירה עמוקה של המושגים לב ושכל, ומדגיש את החשיבות של התבוננות רגשית בהבנת החיים. מהו הלב ומה השכל? כיצד הם ... מסוים?, אך מציע לשאול במקום זאת מה הלב אומר על דבר זה?. הוא מציין שזו שאלה שמחייבת התבוננות רגשית. כשאדם פועל מתוך הלב, הוא לא בהכרח פועל ... אז זהו השקר של עצמנו, שמתחבר עם תחושות רגשיות פנימיות. איך נוכל להשיג שלמות רגשית דרך התבוננות? אליעד מדבר גם על הרעיון של שלמות רגשית. ... שמוביל אותנו לעושר פנימי ותחושת סיפוק. אליעד מציין שהדרך להשיג שלמות רגשית היא דרך התבוננות פנימית ורגשית, שמובילה אותנו להבין את עצמנו ... תחושת שלמות פנימית ושלווה. הוא טוען שזו המטרה הגבוהה ביותר, ושהדרך להשיגה היא באמצעות התבוננות רגישה ומודעות למה שאנחנו מרגישים. כל חוויה ... חיים מהו הלב ומהו השכל? השראה ומניע רגשי ההבדל בין שקר לאמת דרך הרגש שלמות רגשית והתבוננות פנימית ...
לדעת את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב
לדעת את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב
... את העתיד מתוך התבוננות במציאות, איך לדעת מה יהיה באופן מוחלט, לדעת שתמיד יהיה טוב איך אפשר לדעת מה יקרה בעתיד מתוך התבוננות בהווה? אליעד כהן מסביר שכדי לדעת את העתיד, עליך להתבונן לעומק ... יכול גם לפעול בהתאם ולהשפיע על המציאות. ככל שההתבוננות במציאות היא יותר מדויקת, אתה מצליח להסיק מסקנות נכונות ומדויקות ... ההתרחשויות הבאות. אליעד נותן דגש לכך שככל שהאדם מתבונן יותר לעומק, הוא מזהה טוב יותר את התהליכים המתרחשים במציאות ומבין טוב יותר את דרך הפעולה של כל דבר. התבוננות זו מאפשרת לך להסיק באופן טבעי, ברור ומוחלט את העתיד המדויק ולא ... כהן מדגיש את ההבדל בין לשער לבין לדעת. כאשר אתה מתבונן מספיק עמוק במציאות, אתה מגיע למצב שבו אינך משער או מעריך מה ... מלהעריך או לנחש מה יהיה. ההסבר לכך הוא שכאשר אתה מתבונן באופן יסודי ומקיף במציאות, אתה מכיר את כל הפרטים, כולל הקשרים, ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התבוננות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: התבוננות, איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התבוננות, איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשתול מחשבות? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לנהל את הזמן? איך להאמין בעצמך? איך לפרש חלומות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להעריך את עצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? מהי תכלית ומשמעות החיים? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע וסבל בעולם? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? בשביל מה לחיות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי למציאת זוגיות, מומלץ, אימון אישי להפרעות קשב וריכוז בתחום התבוננות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1523 שניות - עכשיו 08_07_2025 השעה 05:10:48 - wesi4