ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה החצי המלא ✔שיאצו והזיכרון הטיפולי ✔האם הגוף אוצר את היתרונות הניתנים לו בעת טיפול? ואם כן, אילו מנגנונים מאפשרים... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨שיאצו והזיכרון הטיפולי
האם הגוף אוצר את היתרונות הניתנים לו בעת טיפול? ואם כן, אילו מנגנונים מאפשרים לו לשמר זיכרון טיפולי זה? המאמר סוקר היבטים משולבים פילוסופיים ומעשיים ומציג מודל חווייתי וישומי על הזיכרון הטיפולי. כמו כן המאמר מציג השלכות פרקטיות על הטיפול בשיאצו ועל הקשר עם המטופל.

מאת: גיורא ליכט

זה שנים הולכת ומתגבשת אצלי הגישה שמבטאת את הפילוסופיה הטיפולית: 'תן לגוף את הדחיפה הקטנה והוא יעשה כבר את שלו'. אותה דחיפה להחלמה, שאצלנו מתבטאת בלחיצה, משמשת כבסיס להנעת הטיפול. נקודת הזמן בו נוצר המגע בין המטפל והמטופל חובקת בתוכה צמתים רבים אשר משפיעים באופנים שונים על כל טיפול ועל כל מטופל. גופינו הוא יצירה שמתפקדת כפלא הגדול ביותר של הבריאה וההתערבות בפעילותו היא רבת פנים, כך שהגישה כי אנו אמונים רק על <#> 'הדחיפה הקטנה' בלבד נראית לי מאד משמעותית בהבנת תהליך הטיפול.

תפיסת 'הזן' בשיאצו מבוססת על הנחה כי הרגע הנתון בו אנו מצויים בטיפול הוא נקודת ההתייחסות לאבחנה ולטיפול: רצף השינויים שגופינו חווה כל שנייה אינו מאפשר לנו להגדיר את הטיפול. עם זאת, אנו לא יכולים להתעלם, מאוסף החוויות וממכלול האירועים שליוו את האדם מאז לידתו. כל אותם משתנים הם חלק מההיסטוריה של הגוף שאחראים להיווצרות אותה 'נקודת זמן טיפולית'. הרעיון העומד מאחורי גישת 'הזן שיאצו' היא יכולתו של המטפל לפתח רגישות איכותית והקשבה לצרכי המטופל במקום לעסוק בחשיבה ותכנון במהלך הטיפול עצמו.

מידע אותו לקטתי בכל שנותיי כמטפל (כאשר עיקר האבחנה נעשית בתהליך הטיפול עצמו על פי תפיסת הזן שיאצו ובתום הטיפול להצלבת מידע) נמצא שהמכנה המשותף לרובם הייתה חוויית הרגיעה והרצון להישאר בתנוחה הטיפולית. חשתי שאני פורט על מיתרי 'הזיכרון העוברי' המאופיין בנעימות חסרת דאגות. התחושה שחשו המטופלים אפשרה להיכנס לשדה שלהם ולאבחן באופן ממוקד יותר את אופי הטיפול הנדרש.

באיור - ודה, הרפואה ההודית העתיקה, ניכתב: 'תנאי ראשון לריפוי כל מחלה הוא הבאת הגוף לרגיעה'. הרגיעה היא תנאי לריפוי אך הוא רק תחילתו של התהליך. החרדה והמתח שמלווים אירוע חולי מתגברים באופן משמעותי את התדרדרות המצב.

כאשר אנו נדרשים להשיב על השאלה הפופולארית, למה השיאצו טוב? פעמים רבות נמצא את עצמנו עונים: מתגבר את המערכת החיסונית! המערכת החיסונית היא מכלול מורכב של מערכות ותאים אשר התפתחו במהלך האבולוציה והקנו יתרון לאורגניזמים בהם התפתחו. תפקידה של מערכת החיסון הוא להגן על גופינו מפני פלישה של פתוגנים ומיקרו אורגניזמים, כגון נגיפים, חיידקים ופטריות וכן מפני רעלנים המופרשים ע'י גורמי מחלות. בין מרכיביה השונים של מערכת החיסון קיימים יחסי גומלין ענפים, המאפשרים להם לפעול באופן משולב ומתואם נגד פולשים זרים מהם נשקפת סכנה לגוף. כך, כפי שיחסי הגומלין המתקיימים בין המרידיאנים מאפשר את האיזון האנרגטי.

כיצד השיאצו מתגבר ומסייע למערכת החיסון? ידוע כי במצבי רוגע מערכת החיסון מתפקדת באופן היעיל יותר. כאשר הגוף מצוי ברוגע, המערכת הפנימית משתקמת ביתר יעילות וחוזרת לאיזון (אנרגטי) המונע חולי.

מערכת החיסון היא מערכת הפועלת באופן אוטונומי. תפקידה העיקרי לפקח ולשגר פעולות למיגור אותם גורמים המזוהים כזרים לגוף. למרות היותה מערכת אוטונומית היא פועלת ומושפעת מגורמים רבים. אחד ממאפייניה הבולטים והחשובים של מערכת החיסון, לצד יכולתה לזהות במדויק מספר עצום של פתוגנים, הוא הזיכרון החיסוני. חשיפה של מערכת החיסון לגורם זר או לפתוגן עימו היא התמודדה בעבר, מעוררת תגובת זיכרון המתאפיינת במהירות גבוהה יותר ובעוצמה חזקה יותר. תגובת הזיכרון מאפשרת למערכת החיסון לפעול ביתר נמרצות כנגד הפתוגן, לסלקו ביעילות ולמנוע התפתחות מחלה.

כשם שהזיכרון החיסוני מבוסס על תגובת זיכרון לפתוגן זר כך ניתן להסיק כי הגוף מעורר 'זיכרון טיפולי'. לזיכרון הטיפולי יש משמעות גדולה בתהליך הריפוי וההחלמה. מעבר לגירוי נקודות הצובו והמרידיאן, אנו יוצרים תהליך מקביל, בו מתנהל שיתוף פעולה בין המערכת החיסונית לבין מערכת המרידיאנים ולבין המערכת העצבית.

המערכת העצבית מחולקת למספר מערכות: מערכת העצבים המרכזית, אשר תפקידה לכוון את התפקודים העצביים הגבוהים של התודעה כמו תנועה וחשיבה. והיא כוללת את המוח וחוט השדרה, כלומר הפיקוד העליון. מערכת העצבים ההיקפית, היא המעבירה והמחזירה את המידע העצבי מהמערכת המרכזית לשאר איברי הגוף. זו מורכבת מכל חלקי מערכת העצבים שמחוץ למערכת המרכזית, ובכללן המערכת האוטונומית אשר מתחלקת לשתי מערכות: מערכת העצבים הסימפתטית והפאראסימפתטית אשר פועלות במערכת איזון של יין ויאנג, כאשר האיזון בין פעילויותיהן משתנה בהתאם לגירויים החיצוניים (כגון גירויים המצביעים על סכנה קרבה) וגירויים פנימיים או פעילויות שגרתיות.

מערכת העצבים הסימפתטית פעילה בעיקר בעיתות חירום, לחץ ואיום פתאומי. היא אחראית להפעלת תגובה במצב של לחץ או בעיתות חירום אל מול איום פתאומי וקיומי. כמו כן מערכת עצבים זו אחראית להפעיל את תגובת 'הילחם - או - ברח' המנתבת מחדש את מערכות הגוף לטובת ריכוז המשאבים אך ורק במערכות ואיברים החיוניים על חשבונן מערכות שיגרה שאינן חיוניות להישרדות המיידית. הילחם - או - ברח הוא מונח מעולם הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה המציין תבנית של שינויים גופניים, כחלק ממנגנון הישרדותי, אשר מכין את בן - האדם או את בעל - החיים להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית.

הכלי המרכזי שמפעילה המערכת זו היא מערכת האדרנל שדרך שחרור הורמונים שונים מביא לפרץ של שינויים קיצוניים בגוף: שינויים בזרימת הדם לטובת שרירי השלד בעבור השגת כוח ותגובה מהירה, הפסקת פעילויות העיכול, העלאת הדופק, לחץ הדם ורמת הסוכר בדם, כיווץ של כלי הדם בעור למניעת דימום, הרפיה של שרירי הנשימה, הרחבת אישונים ועוד.

כאשר נוצר המגע בין המטפל עם המטופל מתקיים תהליך בו מזהה המערכת האם מה שמצוי בקרבתו הוא גורם אוהד או לא. במפגש הראשוני ובתהליך המתבצע בעקבותיו, הגוף מבטא את רצונו לקלוט את הטיפול או להדוף אותו. מערכת הבקרה המרכזית יכולה לעקוף את תחושות הגוף ולהנחות אותו להמשיך למרות אי נוחות שעשויה להתפתח, אלא אם הגוף חש 'סכנה' כי הפעילות עשויה להזיק לו.

מערכת העצבים הפאראסימפתטית היא מערכת הפעילה בעיקר במצב של מנוחה בגוף ואחראית על מצב של שגרה. היא מווסתת את הפעילויות הפיזיולוגיות הרצופות כגון נשימה ופעילות הלב. היא אחראית בעיקר על פעילות של שימור, עיכול, הפרשה, הגדלת מאגרי אנרגיה, התחדשות של תאים, הפרשת הורמונים של גדילה.

מכאן ניתן לדמות את הטיפול בשיאצו ככלי המשמש כווסת זרימה המסייע למערכת העצבית האוטונומית לאזן בין התפקודים להם אחראים מערכות המשנה - הסימפטתית והפאראסימפתטית. הרוגע אותו חווה המטופל מנטרל את האיומים החיצוניים ומאפשר למערכת האחראית על השגרה והשיקום לפעול בתאום מלא. מצב רוגע זה יתאפשר כאשר יוצרו התנאים לכך ומערכות הגוף ישקמו את עצמם בתנאים אופטמאלים.

באותו מכלול בו יבוא לידי ביטוי המפגש בין המטפל והמטופל יכללו גורמים רבים המשפיעים על איכות הטיפול. אחד הביטויים המאפיינים שאני מבקש לבחון הוא האם יש מקום לכלול בו את הזיכרון הטיפולי. כלומר, האם קיימים תהליכים אשר מושפעים מזיכרון נרכש אותו חווה הגוף. זיכרון זה מושפע בשני מישורים: האחד, מחוויות אשר הוטבעו בגוף לאורך חייו והשני, מהחוויה אותו הוא רוכש בתוך התהליך הטיפולי. למרות שניתן לפצל את שני המישורים ברור כי חוויה טיפולית מקומית מושפעת באופן ניכר מהחוויות אשר עיצבו את הגוף בשנות קיומו.

תפקודי המרידיאנים ומערכת יחסי הגומלין ביניהם יוצרים, על פי מודל זה, את בריאותו של גוף האדם. מנגנון זה מהווה את המפגש בין האנרגיה לחומר, כלומר, תפקודם וזרימתם של המרידיאנים מהווה את התשתית לשמירה על האיזון העדין בו אנו תלויים לקיומינו.

כאשר אנו שוהים בטיפול על מרידיאן או צובו אנו, למעשה, מגרים מנגנונים לתגובה. תגובה זו נותנת את ביטויה בתהליך למודי של מרכז הבקרה שיכול להיקרא מוח או זרימת מרדיאנים ולהגיב בהתאם. לימוד זה של המוח והתגובה נגזרת גם מהזיכרון הטיפולי. מכאן ניתן אולי להניח כי מערכת המרידיאנים שקיימת בערוצים ראשיים ובערוצים משניים מיוצגת באופן כל שהוא במוח.

באותה הפעילות הטיפולית בה אנו שוהים על גבי הצובו המשמש כשער כניסה למרידיאן, המטפל המנוסה יוודא את מיקומו דרך הדו שיח המתנהל בין צרכי המטופל לבין אופי הלחץ, מה שיתבטא בעומק ובפרק הזמן הנחוץ ללחיצה. בפרק זמן זה, המטופל עשוי לחוש כאב אשר במהלכו יבוא לידי ביטוי המנגנון שתפקידו להדוף את הלחיצה הבלתי נעימה. אך, אם הביטוי של הלחץ ילווה בתחושה נעימה, המטופל יבקש באמצעות התנהגות הגוף לבטא את שביעות רצונו, דבר שיתבטא בנשימות נינוחות, טונוס שרירים רפוי וכו'.

בנקודת הזמן בה המטפל מפעיל לחץ על מערכת המרידיאנים והצובו הפרוס עליהם מתקיים תהליך שבו הגוף מזהה, לומד ומגיב ממש כפי שהזיכרון החיסוני מבצע. ברוב המצבים בהם איתרנו חסר צ'י, נמצא כי הוא כרוני. לכן, המטופל יהיה אסיר תודה אם נזהה את הצובו שמיצג את המצב הכרוני ונחזור אליו עוד ועוד. כלומר יתרחש פה סוג נוסף של תהליך זיכרון טיפולי.

במגע שנוצר בין ידי המטפל לגוף המטופל פועלת מערכת סנסורית רגישה בה הגוף מבחין אם ידיו של המטפל אוהדות ורגישות דיין על מנת ליצור את האמון הנדרש לחשיפת הגוף לטיפול. בגישה על פי הקיו שיאצו אנו מכנים תהליך זה 'הצפת מרידיאנים' כלומר, המרידיאנים הדורשים טיפול (מרידיאני החסר) צפים כלפי מעלה. הרצון למגע ברמה הכללית של הגוף הוא צורך בסיסי אשר לא תמיד ייחשף בקלות. כאן מעורב באופן מהותי 'הזיכרון הטיפולי' המתקשר לחוויות שהמטופל נושא בכל הקשור למגע ולתקשורת. כשם שהזיכרון החיסוני עומד על המשמר להדוף פתוגנים פולשניים, הסנסורים של 'הזיכרון הטיפולי' עומדים על המשמר להדוף מגע היוצר אי נוחות.

מגע עם ביטחון ורגישות גורם לגוף להירגע ולהתמסר למטפל. היכולת להניע טיפול מעבר לתכנון הקפדני [יסודות הטיפול] תורם באופן ניכר ליכולתו של המטפל לחוש את צרכיו העמוקים ביותר של המטופל. תהליך טיפולי יכול להוביל לכך שהזיכרון הטיפולי עלול ליצור רגרסיה בו המטופל חווה זיכרון המשפיע באופן עוצמתי בכיוון של כאב פיזי ונפשי. עם זאת, רגרסיה לא תמיד מהווה שם קוד לאי הצלחה טיפולית. זהו חלק מתהליך ריפוי שחייב להיעשות באופן מבוקר והדרגתי, בדומה לפסיכולוג החושף את הצמתים הכואבים, מציף אותם אל פני השטח ולאט לאט מפורר אותם עד אשר המטופל חש שהצמתים הללו אינם מאיימים עליו יותר. אותם צמתים, במודל המרידיאנים על פי הרפואה הסינית, נקראים צובו או שערים הפזורים על המרידיאנים, דרכם אנו נכנסים ומפוררים את החסימה.

מעגל הטיפול, אם כך, מושפע משפע גורמים אשר בחלקים שונים אין לנו שליטה. [שיאצו והמונח פלצבו]. המטופל מגיע אלינו לעתים עם כאב (תקיעות בזרימת הצ'י) אך הוא נושא איתו 'זיכרון' שמוטבע בו. תפקידנו כמטפלים בשיאצו לא לנבור בעברו, אלא להיכנס לתדר הטיפולי בו המטופל חש בביטחון, מתמסר וחושף את 'הזיכרון' לשינוי הדרגתי.

בחוויה האישית שלי בתוך הטיפולים שאני מקבל, אני חש כי האופטימיות המתפשטת באברי נמשכת גם לאחר השעה הטיפולית. האם זה קשור לזיכרון טיפולי? פניתי לויקיפדיה כדי למצוא את הפרוש למילה אופטימיות וזה מה שמצאתי:

אופטימיות היא השקפת עולם הרואה בעולמנו מקום חיובי במהותו. ההשקפה הנגדית לאופטימיות היא פסימיות. אופטימיסטים מאמינים כי אנשים הם טובים במהותם ומאורעות בחיים הם מבשרי טוב.

השקפת עולמם החיובית של האופטימיסטים מובילה אותם למסקנה כי, בסופו של יום, הדברים יסתדרו על הצד הטוב יותר. הדוגמה הקלאסית המובאת לעתים קרובות להבחנה בין השקפה אופטימיסטית לפסימיסטית היא זו של 'חצי הכוס המלאה, או הריקה'? האופטימיסטים כמובן יאמרו: 'הכוס חצי מלאה' ואילו הפסימיסטים ישיבו: 'הכוס חצי ריקה'.

הפילוסוף ששמו נקשר להשקפת עולם אופטימיסטית הוא גוטפריד לייבניץ אשר טען, בספרו Theodicee כי אנו חיים בטוב מכל העולמות האפשריים. כמאמין אדוק ייחס לייבניץ לאלוהים יכולת אינסופית (כל - יכולת: Omnipotence), ידע אינסופי (Omniscience) וטוב אינסופי (Omnibenevolence). לייבניץ הסיק מתכונות אלו של האלוהים כי יצירתו של האל המושלם חייבת גם כן להיות מושלמת: עולמנו חייב להיות, בהתאם לטבע הבורא 'הטוב שבעולמות האפשריים' או העולם האופטימאלי.

כאשר כל מערכות הגוף מווסתות ופועלות בסינכרון מושלם, אינן מופרעות ע'י תוכן הכרתי וכל הגוף נמצא בתדר של טרום שינה, נוצר מצב אופטימאלי לטיפול אשר עשוי גם לבטא את הצלחתו. הצלחה טיפולית בנויה על קשת רחבה של תגובות: החל מתגובה מינורית ועד לתגובה המוגדרת כנס. לרוב נמצא את התשובה על ציר האמצע. השאיפה שלנו כמטפלים היא להניע ולפתח טיפול בשלבים תוך למידה הדדית של התהליכים. החוויה הטיפולית הינה התשתית עליה ניתן להיפגש עם הזיכרון הטיפולי.

הערה ותוספת של ד'ר ניר עמיר:

למושג זיכרון טיפולי יש הלכות פרקטיות. לעתים אנו תמהים מדוע אצל מטופל אחד קיימות תגובות חיוביות מהירות לטיפול ולאחר תגובות איטיות. במקרים אחרים אנו שואלים כיצד קורה שמטופל אחד מצליח לשמר בהצלחה כה רבה את הישגי הטיפול בעוד שאחר צריך להתמיד בטיפולים כדי לשמר רק חלק מזערי ממטרות הטיפול.

מובן שאנו דנים בתיאוריה או במודל תפיסתי ולא בהכרח בהסבר מוכח או מבוסס מדעית. בהתבסס על מודל זה ניתן לחשוב על הטיפול כעל טקסט לשינון. כשם שאנו נדרשים לשנן מספר פעמים טקסט מסוים עד שנדע אותו בע'פ כך גם אנו נדרשים למספר טיפולים עד שהגוף יטמיע את הבנתו בנושא. כבר אחרי ההיכרות הראשונית עם הטקסט אנו יכולים לספר עליו מעט וכך גם הגוף לאחר הטיפול הראשון בשיאצו. אלא שכדי שנוכל לצטט את הטקסט ולשמר אותו בזיכרוננו לאורך זמן, עלינו, לפחות בשלבים הראשונים, לשנן ולחזור עליו שוב ושוב.

לאחר מספר תרגולות (טיפולים) בתדירות שנקבעה על ידי המטפל (לרוב מדובר בפעם בשבוע) אנו מצליחים לקבע חלק מהמטרות. במקרים אילו המטופל ידווח לנו על הטבה לאחר הטיפול, הטבה שנמשכת זמן קצוב: בתחילה למשך מספר שעות ובהמשך למשך יום יומיים ויותר.

לאחר פרק זמן מסוים הטקסט התקבע בזיכרוננו. באנלוגיה לרעיון זה - תוצאות הטיפול מתקבעות לאורך זמן ועתה יכול לעבור שבוע ויותר עד שהגוף 'שוכח' חלק מההשלכות של הטיפול ומתחיל לצאת מאיזונו. זהו השלב הטיפולי בו עלינו להחליט האם המטופל צריך להמשיך להגיע אלינו פעם בשבוע או שניתן 'לדלל' את תדירות הטיפולים.

בדומה לשינון טקסט, לאחר פרק זמן שאורכו שונה ממטופל למטופל, החומר הנלמד מתקבע. עתה ניתן להפסיק את השינון למשך תקופות ארוכות. אחדים יזדקקו לרענון פעם בחודש ואחרים פעם בחצי שנה. כמובן שהכוונה כאן לביקור תחזוק בשיאצו.

צריך לזכור שהטקסט מסמל מטרה טיפולית מסוימת. למשל הקלה על כאבי גב או על כאבי ראש. אך מטופל שחפץ להתפתח וללמוד עוד ועוד ימשיך ויתמיד בטיפולים גם אחרי שהפנים וזכר את הטקסט.

זוהי הקבלה בין זיכרון של שינון פרק מילולי לבין זיכרון של שינון מטרות טיפול. ייתכן שמדובר במודל לא נכון אך זהו מודל פרקטי. קל להסביר למטופל למה חשוב להתמיד ברצף בטיפולים הראשונים. קל גם להבהיר לו, כך, מדוע צריך לחזור לטיפולי תחזוק ולמה לפעמים חלה נסיגה בטיפול (לא שננו זמן רב והטקסט נשכח).

מאמר זה נכתב על ידי גיורא ליכט. גיורא ליכט הוא מורה ומטפל בשיאצו ויחד עם ד'ר ניר עמיר יסד את תמורות בשנת 1989.

* www.tmurot.org.il/article.asp?id=753
היסטוריה החלטיות ביטחון לשאול שאלות לנתח טקסט רמת הסוכר בדם איך לתכנן החלטות מושגים כיווץ השלכות זיכרון זיכרונות טיפול טיפולים מטופל מטפל שיאצו
חצי הכוס המלאה - מה עם חצי הכוס הריקה? האם חשיבה חיובית, היא לא שקר עצמי?
... על חצי הכוס המלאה, הרי שהוא מרחיק את עצמו מהשלמות. השלמות היא כאשר הכוס מלאה לגמרי. אין חצי ריק וחצי מלא. הכוס צריכה להיות מלאה לגמרי. כאשר האדם מסתכל רק על החצי המלא, אז גם אם טוב לו, זה לא טוב אמיתי ומושלם. כי בתוך תוכו האדם יודע את האמת. על הלב ... גם חצי ריק, הרי שבתוך תוכו הוא לעולם לא יוכל להרגיש טוב באמת. לא משנה כמה האדם יסתכל על החצי המלא, כל זמן שבתוך תוכו הוא יודע שיש חצי ריק, הרי שתמיד הוא ירגיש רע כלשהו ולא ירגיש טוב בשלמות. ... כוס מלאה באמת = שלמות = אחדות = שמחה = טוב אמיתי = אושר = אמת = טוב. כוס חצי מלאה / חצי ריקה = חיסרון = פירוד = עצבות = טוב מזויף = חוסר אושר = שקר = רע. ...
חצי הכוס המלאה והריקה - מה טוב / רע בחצי הכוס המלאה והריקה? ומה הטוב ביותר?
... בניחומים לא אמיתיים. ואדרבה, להסתכל על חצי הכוס הריקה, מאפשר לאדם גם למלא אותה. אך זה שמסתכל רק על החצי המלא, הוא עלול להישאר רק עם חצי כוס מלאה, במקום למלא גם את החצי הריק. אז מה טוב יותר? ולכאורה, ... ממנו להחליט, האם הוא רוצה למלא גם את החצי הריק או שלא. ואולי בכלל הוא רוצה גם, לשפר את החצי המלא למשהו טוב יותר. לסיכום: הדבר הטוב ביותר הוא להסתכל על הדברים כפי מה שהם. אפשר להסתכל גם על חצי ...
למה קשה לחשוב חיובי? למה קל לחשוב שלילי? למה טוב לחשוב שלילי? מה טוב בחשיבה שלילית? למה אני לא מצליח לראות את הטוב? לא מצליח לחשוב חיובי, רואה רק את הרע, חושב שלילי, איך לחשוב חיובי? איך לראות את הטוב?
למה קשה לחשוב חיובי? למה קל לחשוב שלילי? למה טוב לחשוב שלילי? מה טוב בחשיבה שלילית? למה אני לא מצליח לראות את הטוב? לא מצליח לחשוב חיובי, רואה רק את הרע, חושב שלילי, איך לחשוב חיובי? איך לראות את הטוב?
... מעדיפים לראות את חצי הכוס המלאה משום שזה משמח אותם, אך השאלה היא מה באמת קל יותר, לחשוב על החצי המלא או על החצי הריק. לכאורה, החשיבה החיובית עדיפה כי היא גורמת לאדם להרגיש טוב, אך עדיין אנשים רבים מתקשים ... כל הזמן לתחזק את זה, טוב אסור לי לראות את הכוס הריקה בא נראה את הכוס המלאה רק את החצי המלא אתה כל הזמן צריך לשקר לעצמך זה קשה לשקר רגשית זה קשה, בן אדם שחשוב לו מה האמת שהוא ... והאמת היא שזה גם הכוס חצי ריקה היא ריקה ברמה מסוימת עכשיו מה בא לך עכשיו נכון שראית שהיא חצי מלאה וחצי ריקה יפה, עכשיו יש לך בחירה מה אתה רוצה מה בא לך עכשיו תבחר עכשיו יש לך בחירה, ...
שינוי הבנה, שינוי מחשבה, לשנות את ההבנה, לשנות את החשיבה, שינוי מחשבתי, חשיבה חיובית, שיטות להרגיש טוב, לראות את חצי הכוס המלאה, לראות את היתרונות, לראות את הטוב, לאהוב את הרע, הצלחה אהבה וחיים טובים
שינוי הבנה, שינוי מחשבה, לשנות את ההבנה, לשנות את החשיבה, שינוי מחשבתי, חשיבה חיובית, שיטות להרגיש טוב, לראות את חצי הכוס המלאה, לראות את היתרונות, לראות את הטוב, לאהוב את הרע, הצלחה אהבה וחיים טובים
... רק לחשוב חיובי? אליעד נותן דוגמה מאוד נפוצה של אדם שמתמודד עם סיטואציה שבה הוא רואה כוס חצי ריקה וחצי מלאה. אדם כזה יכול לנסות לשנות את החשיבה שלו, לחשוב חיובי, להסתכל על החצי המלא. אך זהו פתרון שטחי וזמני בלבד. מדוע זה לא עובד לטווח ארוך? כי החשיבה המקורית - הכוס חצי ריקה ...
שקר עצמי - למה אנשים משקרים את עצמם?
שקר עצמי - למה אנשים משקרים את עצמם?
... רוצה לחוות אמת אמיתית ולא לחיות בשקר, עליו להיות עקבי ולהודות שהכוס אכן חצי ריקה, אך גם להבין שהכוס החצי מלאה איננה השלמות המוחלטת שהוא מחפש. הדגש של אליעד הוא שאסור לאדם לזגזג בין שני המצבים - שקר ואמת. אם ...
לכל שאלה תשובה - שאלות ותשובות - 20100813
לכל שאלה תשובה - שאלות ותשובות - 20100813
... הרגע. השיטה הזו סופה להיכשל, אתה אומר לו ברח מדרך אחרת. אתה מנסה לשקר את עצמך כי במציאות יש חצי מלא וחצי ריק. הדרך שלי היא X וקשה לי אז מה נעשה. המציאות מכילה בתוכה את כל הדרכים. יש בעליסה ...
הדרך הטובה ביותר בעולם - מהי?
הדרך הטובה ביותר בעולם - מהי?
... הרגע. השיטה הזו סופה להיכשל, אתה אומר לו ברח מדרך אחרת. אתה מנסה לשקר את עצמך כי במציאות יש חצי מלא וחצי ריק. הדרך שלי היא X וקשה לי אז מה נעשה. המציאות מכילה בתוכה את כל הדרכים. יש בעליסה ...
מורים רוחניים, המזוכיזם של אלוהים, אחדות האחדות והנפרדות, חצי הכוס המלאה, חצי הכוס הריקה, הטוב שברע, למה יש טוב
מורים רוחניים, המזוכיזם של אלוהים, אחדות האחדות והנפרדות, חצי הכוס המלאה, חצי הכוס הריקה, הטוב שברע, למה יש טוב
... שעדיף שהכוס תהיה קלה יותר (ולכן חצי ריקה), מניח מראש שקלילות היא יתרון. ומי שטוען שטוב לשתות מים (ולכן חצי מלאה), מניח מראש ששתיית מים עדיפה על פני קלילות. אליעד מציע לבדוק מחדש את ההנחות הללו. כאשר בודקים אותן לעומק, ...
פתח חמאס, הסכם שלום בין החמאס לבין הפתאח, הפיוס הפלסטיני, מדינת ישראל, אחדות הטוב הרע והלא נורא, חלק 1
פתח חמאס, הסכם שלום בין החמאס לבין הפתאח, הפיוס הפלסטיני, מדינת ישראל, אחדות הטוב הרע והלא נורא, חלק 1
... לא מסוגל להחזיק בתפיסת ביניים - הוא חייב לבחור כעת באחת משתי האפשרויות המוחלטות. איך הדוגמאות על כוס מלאה וחצי מלאה ממחישות את הרעיון? אליעד מביא את הדוגמה של הכוס החצי מלאה וחצי ריקה כדי להסביר את שלושת הכוחות הפנימיים: הכוח האופטימי: שרואה את הכוס מלאה לחלוטין או לפחות את החלק ... הכוח הפסימי: שרואה רק את החצי הריק, או אפילו רואה את הכוס כולה כריקה. הכוח הפשרני: שרואה את הכוס כחצי מלאה וחצי ריקה - הוא אינו אופטימי ואינו פסימי לחלוטין. כאשר האדם מחליט שלא להתפשר יותר (מפסיק לראות את הכוס כחצי מלאה או חצי ריקה), הוא חייב להחליט אם הכוס מלאה לחלוטין או ריקה לחלוטין. זוהי נקודת המפנה שיכולה להוביל לשלום ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על החצי המלא
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: החצי המלא, איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: החצי המלא, איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור אהבה? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך להצליח בזוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה לא להתאבד? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? האם לדומם יש תודעה? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש משמעות לחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך נוצרת חברות בין אנשים? גברים לא מתחילים עם בחורות שיטות להתעשר בחורה קנאית תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר תהליך ירידה במשקל פחד לקבל חרדה פחד מחתונה אצל נשים העלאת הערכה עצמית אני לא מצליח לאהוב את עצמי כמו שאני פחד ואהבה לאהוב את החיים גורם לשנוא את החיים להרגיש מאושר אנשים שכל הזמן מאושרים להפריד בין האקסית לבין החבר שלה להיות מאושר בזוגיות בלי שום רצון לבגוד החלטות בתנאי אי וודאות לא שלם עם החלטה איך להתמודד עם מצבי קיצון? התמודדות עם התמכרויות איך לגרום למוטיבציה? סוגים של מטרות מניפולציות של מאמנים איך לגרום ללקוח? איך ילדים מאושרים? איך לגרום לילד ליהנות? קורס מודעות עצמית מודעות לבעיה גמילה מכדורים חברה שלי שומעת קולות למחוק את האקסית מהראש לשכוח את האקסית פשיטה בכתף האם ניתן לאמן חלק ספציפי בשריר? להיות אלוהים לבטוח באלוהים האם הארה קורית באופן אקראי? קרוב להארה רוחנית למה להיות אלוהים? להיות אלוהים וישויות בחלום להוציא יותר כסף לעשות כסף בלי להתאמץ מטרת החיים בימות המשיח מה תכלית החיים? ליהנות מהחיסרון תגובות שליליות בגוגל העדר בחירה לאדם יש בחירה חופשית איך לפרש סימן מהיקום? הגדרות לפני בריאת העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי רוחני, טיפול הוליסטי, אימון אישי בתל אביב בתחום החצי המלא - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 01_10_2025 השעה 11:56:22 - wesi4