🖨מהו ההבדל בין ידע לחוכמה? מנטור עונהמיומנו של מנטור:... אתמול נתקלתי בסיפור מדהים שימחיש עבורכם את התשובה בצורה היפה והמועילה ביותר. זה הולך ככה: פרופסור צעיר החליט לצאת להפלגה בים. הוא היה אדם משכיל מאוד, מוערך ומוכר באקדמיה, אך היה לו ניסיון מועט מאוד בחיים האמיתיים. בצוות הספינה שבה הוא הפליג, היה ימאי זקן ואנאלפביתי. בכל ערב ביקר הימאי בתאו של הפרופסור והקשיב לו, בעוד זה האחרון מפגין ידע רב בנושאים שונים. הימאי התרשם מאוד מהידע של הפרופסור הצעיר. ערב אחד...
ערב אחד... כשהימאי עמד לעזוב את תאו של הפרופסור לאחר שיחה בת כמה שעות, הוא פתאום נשאל על ידי הפרופסור: "אדוני המבוגר, האם למדת פעם גיאולוגיה?". "מה זה, פרופסור?" "זהו המדע של כדור הארץ". "לא פרופסור, מעולם לא הייתי בבית ספר או באוניברסיטה, מעולם לא למדתי דבר". "אדוני המבוגר, בזבזת רבע מהחיים שלך!". הימאי עזב את התא עם פנים עצובות וחשב לעצמו: "אם אדם מלומד שכזה אומר את זה, כנראה שהוא צודק, בזבזתי רבע מהחיים שלי".
בערב שלמחרת, בדיוק כשהימאי הזקן עמד לעזוב את תאו של הפרופסור, הוא נשאל: "אדוני המבוגר, האם למדת אוקיאנוגרפיה?". "מה זה, פרופסור?" "זהו המדע של הים". "לא אדוני הפרופסור, לא למדתי דבר". "אדוני המבוגר, אתה בזבזת חצי מהחיים שלך!". שוב עזב את החדר עם פנים מרירות הימאי וחשב: "בזבזתי חצי מהחיים שלי, האדם הזה אומר כך והוא כנראה צודק".
בערב הבא, שוב שאל הפרופסור את הימאי: "אדוני המבוגר, האם למדת מטאורולוגיה?" "מה זה, פרופסור? מעולם לא שמעתי על זה". "המדע של הרוח, של הגשם, של מזג האוויר". "לא אדוני הפרופסור, כמו שכבר אמרתי לך, מעולם לא הייתי בבית ספר, לא למדתי דבר".
פנה אליו הפרופסור ואמר: "לא למדת את המדע של כדור הארץ שבו אתה חי, לא למדת את המדע של הים שבו אתה נמצא מרבית זמנך ומתפרנס מכך, לא למדת את המדע של מזג האוויר בו אתה נתקל מדי יום, אדוני המבוגר, אתה בזבזת שלושה רבעים מהחיים שלך!". הפעם, הימאי הזקן היה מדוכדך לגמרי: "האדם המלומד הזה אומר שבזבזתי שלושה רבעים מחיי, כנראה שבזבזתי שלושה רבעים מחיי".
התעוררותו של מנטור...
למחרת הגיע בריצה הימאי הזקן אל תאו של הפרופסור וצעק: "אדוני הפרופסור, אדוני הפרופסור, האם אי פעם למדת "שחייהלוגיה"? "למה אתה מתכוון?" שאל הפרופסור. "האם אתה יודע לשחות, אדוני?" "לא, אני לא יודע לשחות".
"אדוני הפרופסור, אתה בזבזת את כל חייך! הספינה נתקעה בסלע ואנחנו שוקעים. אלה שיודעים לשחות יכולים להגיע לחוף הסמוך. אך אלה שאינם יודעים לשחות יטבעו. אני מצטער, אדוני הפרופסור, אבל איבדת את חייך".
מסקנה:
אנחנו יכולים ללמוד את כל ה"לוגיות" שבעולם, אבל אם לא למדנו "שחייהלוגיה", כל הלמידה שלנו חסרת ערך. אנחנו יכולים לקרוא ולכתוב ספרים על שחייה, לדון בהיבטים התיאורטיים שלה, אבל איך זה יעזור לנו בדיוק אם אנחנו מסרבים להיכנס למים? אנחנו חייבים ללמוד איך לשחות.
(The art of Living, William Hart)
אז מהו ההבדל שבין ידע לחוכמה? חוכמה היא ידע שמימש את הפוטנציאל שלו. החוכמה היא בעשייה, רובנו יודעים הרבה פחות ממה שאנחנו חושבים, וחושבים יותר ממה שאנחנו יודעים. הידע החשוב ביותר עדיין אינו זמין למרבית האנשים. מסתבר שרובנו לא יודעים איך לחיות, זה בדיוק מה שעושה מנטור טוב. מנטור מלמד אותך איך לחיות, מנטור מלמד אותך איך להפוך ידע לחוכמה. יש הבדל בין ללמד אותך על החיים לבין ללמד אותך לחיות.
מנטור מלמד אותך חוכמה מהי, מנטור מלמד אותך את "אמנות החיים", את הדברים החשובים באמת. תנסו לחשוב מה היה קורה אילו הממשלה שלנו הייתה מחליטה בוקר בהיר אחד, שמעתה והלאה כל מי שמסיים ללמוד תיאוריה, מקבל רישיון נהיגה במקום. ממש ככה, ללא צורך בשיעורי נהיגה. אני לא רוצה לחשוב מה זה היה עושה למספר התאונות במדינה שלנו, שגם ככה רחוק להיות הגיוני.
הידע הזה שנקרא חוכמה או "תבונת החיים" נסתר מעיניהם של רבים, רק המחפשים יגיעו אליו וימצאו אותו. לא אלה שרצים לעשות דוקטורט בגיל 25, אלא אלה שהולכים אל הבלתי פורמאלי ומבקשים מהיקום את השיעורים שלהם, אלה שיודעים איך ללמוד מבפנים.
אלה שקופצים למים ולומדים לשחות תוך כדי, הם האנשים החכמים, האחרים הם ידענים. הידענים יזכו להבין את החיים, אך הבנה היא פרס תנחומים בחיים. החכמים יזכו לחיות את החיים וליהנות מהיופי, מהאמת, מהאלוהות.
לחיינו!
מודעות עצמית, יש הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, אחדות המציאות, מהות המציאות, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, הארה רוחנית, אחדות ונפרדותמודעות עצמית, יש הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, אחדות המציאות, מהות המציאות, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, הארה רוחנית, אחדות ונפרדות... עצמית, יש הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, אחדות המציאות, מהות המציאות, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, הארה רוחנית, אחדות ונפרדות מהי המשמעות של ההבנה שאין הבדל בין יש לאין? הדיון מתחיל בסיפור אישי שבו השואלת שואלת שאלות לגבי מהות היש והאין. היא מנסה להבין את טבע המציאות על ידי חקירה של מושגים כמו שולחן והמהות של היש. במהלך החקירה היא מגיעה לתובנה שאין הבדל בין יש לאין, אך בו זמנית יש גם הבדל בין יש לאין. זה יוצר תחושת בלבול וחוסר בהירות. אליעד מציין שהתובנה שלה היא תיאורטית בלבד. הוא מדגיש שאם היא באמת הייתה מבינה את המהות, היא לא הייתה ... שלה. הוא מציע לה לשאול את עצמה אם היא באמת חווה שאין הבדל בין לתת כסף לבין לא לתת כסף, או בין מצב שבו הבית שלה עולה באש לבין מצב שבו הוא לא נשרף. היא מציינת שההבנה שלה הייתה חזקה יותר אתמול מאשר היום, ... חוויית אתמול לבין חוויית היום - דבר הסותר את ההבנה שאין הבדל בין יש לאין. איך ליישם את ההבנה שאין הבדל בין יש לאין? אליעד ממליץ לבדוק כל הזמן את ההנחה שאין הבדל בין יש לאין, אך גם לבדוק את האפשרות ההפוכה - שאולי דווקא כן יש הבדל. הוא נותן דוגמה על אדם הסובל מכאב גב, שמומלץ לו לבדוק האם יש הבדל בין כאב לאי - כאב, ובנוסף, אם אדם חווה חוסר משמעות, עליו לשאול אם באמת אין משמעות, או שאולי יש משמעות שהוא לא מבחין בה. המטרה היא להגיע למצב שבו, גם ... אליעד מציע את הפעולות הבאות: לשאול כל הזמן: האם באמת יש הבדל בין יש לאין? לבדוק גם את ההפך - האם אולי כן יש הבדל? לחבר את ההבנה השכלית אל החוויה המעשית ביומיום. להגיע למצב שבו כל דבר - קטן כגדול - נתפס כבעל אותה משמעות. הוא נותן דוגמה נוספת: כאשר אדם חווה כאב, עליו לבדוק האם באמת יש הבדל בין כאב לאי - כאב. אך גם הפוך, אם אדם חושב שמשהו חסר לו או לא משנה לו, עליו לשאול אם באמת זה חסר לו או שאולי יש לו משהו שהוא לא מבחין בו. כיצד לבדוק אם באמת חווים את האחדות? אליעד מציין שאם אדם טוען שאין הבדל בין יש לאין, עליו לבדוק האם הוא באמת חווה את זה בכל הרבדים של המציאות שלו. אם הוא אומר שאין הבדל בין כסף אצלו לבין כסף אצל מישהו אחר, עליו לבדוק האם הוא חווה את זה באמת - כלומר, האם כאשר הוא נותן כסף למישהו, הוא מרגיש שזה כאילו הכסף עדיין אצלו. ... עליו לשאול האם זה באמת חסר משמעות עבורו, או שאולי יש לו הבדל שהוא לא מודע אליו. המטרה בסופו של דבר היא להגיע למצב שבו האדם לא רק מפסיק להבדיל בין יש לאין, אלא גם להפך - הוא חווה דברים קטנים כמשמעותיים בדיוק כמו דברים גדולים. מהי אחדות המציאות? איך חווים את האחדות בין יש לאין? האם יש הבדל בין יש לאין? מהם ההפכים באחדות? מהי הארה רוחנית? איך להטיל ספק בהבנה שלך? מהי המשמעות של ההבנה שאין הבדל בין יש לאין? השיחה מתחילה בסיפור אישי של השואלת, אשר מתארת את חוויית החקירה הפנימית שלה. היא ניסתה להבין את טבע המציאות על ידי חקירה מעמיקה של ... שולחן והמהות של היש. במהלך התהליך היא הגיעה לתובנה שאין הבדל בין יש לאין, אך גם שיש הבדל בין יש לאין - מה שהוביל אותה לתחושת בלבול וחוסר ידיעה. אליעד מסביר לה שהתובנה שלה היא תיאורטית בלבד. הוא אומר שאם הייתה באמת מבינה את הנושא, היא לא ... היומיומית שלה. הוא מציע לה לבחון האם היא באמת חווה שאין הבדל בין לתת כסף לבין לא לתת כסף, או בין מצב שבו הבית שלה עולה באש לבין מצב שבו הוא לא נשרף. כאשר היא מציינת שההבנה שלה הייתה חזקה יותר אתמול מאשר היום, אליעד מצביע על כך שזה מעיד על כך שהיא עדיין מבדילה בין יש לאין. כלומר, היא מבחינה בין חוויית אתמול לבין חוויית היום - דבר הסותר את ההבנה שאין הבדל בין יש לאין. איך ליישם את ההבנה שאין הבדל בין יש לאין? אליעד ממליץ לבדוק כל הזמן את ההנחה שאין הבדל בין יש לאין, אך גם לבדוק את האפשרות ההפוכה - שאולי דווקא כן יש הבדל. לדוגמה, אם אדם סובל מכאב גב, עליו לבדוק האם באמת יש הבדל בין כאב לאי - כאב. ומנגד, אם הוא חווה חוסר משמעות, עליו לשאול האם באמת אין משמעות, או שאולי קיימת משמעות שהוא לא מבחין בה. המטרה היא להגיע למצב שבו ... מציע את הפעולות הבאות: - לשאול כל הזמן: האם באמת יש הבדל בין יש לאין? - לבדוק גם את ההפך - האם אולי כן יש
שכל על אנושי, שכל לא אנושי, אין הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין מהות לצורה, מעל השכל האנושי, לצאת מהשכל האנושי, הארה רוחנית, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, אחדות היש והאיןשכל על אנושי, שכל לא אנושי, אין הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין מהות לצורה, מעל השכל האנושי, לצאת מהשכל האנושי, הארה רוחנית, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, אחדות היש והאין... על אנושי, שכל לא אנושי, אין הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין מהות לצורה, מעל השכל האנושי, לצאת מהשכל האנושי, הארה רוחנית, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, אחדות היש והאין מהו השכל העל - ... - אנושי הוא תפיסת עולם המאפשרת לאדם לראות את המציאות מעבר להבדלות המחשבתיות הרגילות. תפקידה של תפיסה זו היא לראות את המהות הכוללת שמאחורי הדברים, במקום להתמקד בצורתם החיצונית בלבד. כאשר אדם מתעלה ... להארה רוחנית ולחוויית אחדות עם כל מהות. כיצד ניתן לתפוס שאין הבדל בין יש לאין? במהלך ההרצאה, הסביר אליעד כיצד אפשר להגיע להבנה שאין הבדל בין יש לאין. הטענה הזו דורשת שינוי תפיסה עמוק, שבו לא מתבוננים רק על הצורה החיצונית של הדברים, אלא על המהות הפנימית שמאחוריהם. כל הדברים, למרות צורתם השונה, חולקים את אותה מהות בסיסית, וההבדלים בין הדברים הם אך ורק בשכבות הצורה החיצונית, ולא במהות הפנימית. כך, למעשה, אין הבדל אמיתי בין יש לאין אם מבינים את הדברים מעבר לצורתם. כיצד השכל האנושי מגביל את הבנת המציאות? ההסבר של אליעד לגבי מגבלות השכל האנושי ... את האמת העמוקה של המציאות. מהי החוויה של ראיית המציאות ללא הבדלים? כאשר אדם מצליח להתעלות מעל ההבדלות השכליות, הוא חווה את המציאות כולה כשלם אחד. כלומר, כל מה שהוא רואה - ולא משנה מה - הוא חלק מאותו שלם. הוא אינו מבחין עוד בין טוב ... מצב שבו אדם משוחרר מהפחדים והסבל, כי הוא מבין שאם אין באמת הבדל בין יש לאין, אז גם אין משמעות לכאב או לאובדן. מה קורה כאשר אדם חווה את האחדות המוחלטת? אליעד הסביר כי חוויית האחדות המוחלטת היא ... את האדם מפחדים ותחושת סבל, כיוון שמדובר בהבנה שאין משמעות להבדלים בין טוב לרע. מצד שני, החוויה עלולה להוביל לאובדן עניין במציאות הרגילה, כי אם הכל אחד ואין הבדל בין כל הדברים, אז לכאורה כל דבר שווה. עם זאת, ההבנה הזו יכולה להוביל לאורח חיים חופשי יותר, שבו אדם לא נתפס בכבלי התפיסות השכליות הרגילות. כיצד ניתן ליישם את ההבנה שאין הבדל בין יש לאין? ליישום ההבנה הזו יש כוח פרקטי מאוד. אליעד הדגים את הדרך בה אדם יכול להתמודד עם תחושות חרדה או פחד. כאשר אדם חווה פחד, ... עצמו אם הפחד קיים באמת או שמא הוא תוצאה של התפיסות השכליות המבדילות בין טוב לרע. על ידי התבוננות פנימית, האדם יכול להשתחרר מהפחד ולהגיע לשלווה פנימית. מהו המכשול הגדול ביותר בהשגת השכל העל - אנושי? ... ברורות, כגון יש ונמצא. הבעיה היא שהשכל הרגיל, שהורגל בהבדלות, לא יכול לשחרר את האדם ולהבין את אחדות המציאות. כדי להגיע להארה או להבנה עמוקה של המציאות, יש צורך בתבוננות פנימית עמוקה והתמדה ... הבנה זו? ההארה הרוחנית היא תהליך שבו האדם מבין בפועל שאין הבדל בין יש לאין. כדי להגיע למצב זה, על האדם להעמיק בהתבוננות פנימית ולהתמודד עם מגבלות השכל הרגיל. תרגולים של מדיטציה, התבוננות בתודעה ... עמוקות יכולים לסייע בהשגת מצב זה. כאשר אדם מבין שאין באמת הבדל בין יש לאין, הוא חווה את המציאות באופן אחר, באופן שבו הוא והמציאות הם אחד. מדוע אנשים רבים לא מצליחים להגיע לתובנה זו? הסיבה העיקרית לכך שאנשים לא מצליחים להגיע לתובנה שאין הבדל בין יש לאין היא שהשכל הרגיל שלהם כל כך שגור ומושרש בהם, שהם לא מסוגלים להשתחרר ממנו. הם רגילים להבחין בהבדלים כל הזמן, ולא יכולים לתפוס את הרעיון שההבדלים הללו אינם באמת קיימים. למרות שהרעיון אולי נשמע הגיוני ברמה הפילוסופית, בשלב המעשי קשה לאדם לוותר על ההבדלות ולהתמודד עם המציאות כפי שהיא באמת. מה המשמעות האמיתית של יציאה מהשכל? יציאה מהשכל אינה אומרת שהאדם הופך לחסר היגיון או לא מבין את ... במצב כזה, הוא חי בהרמוניה עם המציאות כפי שהיא, ללא ניגודים והבדלות. מה זה שכל על - אנושי? איך להבין שאין הבדל בין יש לאין? מהי האחדות של המציאות? כיצד להגיע להארה רוחנית? מהו המכשול בדרך לשכל העל - אנושי? למה קשה להבין שאין הבדל בין יש לאין? מהו השכל העל - אנושי וכיצד הוא קשור לאחדות ההפכים? השכל העל - אנושי הוא נקודת מבט המאפשרת לאדם לראות מעבר להבדלות השכליות הרגילות שמבדילות בין יש לאין, בין מהות לצורה, ובין ניגודים אחרים. הבנת השכל הזה מובילה לאחדות ההפכים, כלומר, להכרה בכך שמה שנראה כניגודים מוחלטים, ... באמת מנוגדים, אלא שהם חלק ממערכת אחת. כיצד ניתן לתפוס שאין הבדל בין יש לאין? במהלך השיחה שהתקיימה בהרצאה, המשתתפים ניסו להבין את המשמעות של הטענה אין הבדל בין יש לאין. הבנת העניין דורשת הסתכלות על המציאות מזווית שונה לחלוטין מהחשיבה הרגילה. כאשר אנו מסתכלים על מהותם של הדברים ולא רק על ... לראות כי כל הדברים חולקים את אותה מהות בסיסית. הצורה היא מה שמבדילה ביניהם, אך המהות עצמה אינה שונה. דרך ההבנה הזו, האדם עשוי להגיע לתובנה שאין הבדל אמיתי בין יש לאין. כיצד השכל האנושי מגביל את הבנת המציאות? השכל הרגיל שלנו פועל על בסיס ההנחה שיש
מדעי המוח, חקר המוח האנושי, איך להיות מאושר באמת? איך עובד המוח האנושי? השכל של אלוהים, הסיפור של אליעד כהן, מדיטציה, מודעות עצמית, עיצוב מוצר, איך להגיע להארה רוחנית אמיתית?מדעי המוח, חקר המוח האנושי, איך להיות מאושר באמת? איך עובד המוח האנושי? השכל של אלוהים, הסיפור של אליעד כהן, מדיטציה, מודעות עצמית, עיצוב מוצר, איך להגיע להארה רוחנית אמיתית?... והיפוכו. לדוגמה, כאשר המוח רואה כיסא, הוא רואה אותו כישות נפרדת, ולא מסוגל להבין את האין - סופיות של הדבר הזה. תהליך רוחני אמיתי דורש את היכולת להבין שאין הבדל בין יש ואין, אך המוח לא יכול לחוות את שני הדברים בו זמנית. האם ניתן להגיע לאחדות בכל תהליך? המטרה הרוחנית היא להגיע למצב שבו כל תהליך, גם אם הוא מציאות יומיומית כמו צפייה בטלוויזיה, מביא את האדם להכרה שאין הבדל בין יש לאין. התהליך הרוחני כולל לא רק התבוננות פנימית ... הדרך להשגת האחדות לא מסתכמת בהבנה תאורטית של יש ואין. תהליך ההבנה האמיתית כולל את ההתבוננות בתהליכים היומיומיים, ויכולת לחבר אותם לתפיסה שאין בהם שום הבדל. לדוגמה, אליעד מדגים את הדרך בה דרך שאלות חודרניות על ... את האחדות בכל פעולה. לדוגמה, אליעד מסביר שבזמן שיחפש אם יש לו שפה סינית בטלפון או שיחליט אם לסגור חלון, על האדם לבחון את המשמעות של ההפרדה, ולהבין שאין הבדל אמיתי בין יש לבין אין. השאיפה היא לחוות את האחדות בכל ... דבר והיפוכו. אליעד מסביר שלדוגמה, כאשר המוח רואה כיסא, הוא רואה אותו כישות מוגבלת, ולא יכול להבין את האין - סופיות שלו. תהליך רוחני אמיתי דורש הבנה שאין הבדל בין יש ואין, אך המוח לא יכול לחוות את שני הדברים בו ... תהליך? המטרה הרוחנית היא להגיע למצב שבו כל תהליך, בין אם מדובר במציאות יומיומית כמו צפייה בטלוויזיה או ההתמודדות עם חוויות נפרדות, יביא אותך להכרה שאין הבדל בין יש לאין. התהליך כולל לא רק את ההתבוננות הפנימית, ... להשגת האחדות לא מסתכמת רק בהבנה הפילוסופית של יש ואין. תהליך ההבנה האמיתית כולל את ההתבוננות בתהליכים היומיומיים, והיכולת לחבר אותם לתפיסה שאין בהם שום הבדל. אליעד מדגים זאת דרך שאלות חודרניות על חפצים פשוטים, ... מקרה, שאתה צריך להגיע לשלמות בשלמות. בסוף התודעה שלך צריכה להתמזג עם משהו אחר, והחיבור אמור להיות בשלמות. להתחבר לשלמות בשלמות, שפירושו להתחבר למקום שאין הבדל בין יש לאין, ואז כל דבר הוא שלם, אבל החיבור עצמו אמור ... בשלמות. מה זה אומר? שכול השכל כולו, אמור להתחבר ליש ואין. ולכן יש שני תהליכים, כדי שהשכל יתחבר ליש ואין, השכל צריך להכנס לעומק, כי רק בעומק הוא יראה שאין הבדל בין יש לאין. אבל כדי שכול השכל יתחבר לשלמות בשלמות, כל ... צריך שהשלמות תמלא אותך בחוויה. ונניח שאתה מתחבר דרך הספר, אבל אם יש פרסומת בטלוזיה ודרכה אתה לא מצליח להגיע לסוף, זאת אומרת שאתה לא מצליח דרכה לראות שאין הבדל בין יש לאין, אז אתה לא בסוף. להגיע באמת למצב שאין הבדל בין יש לאין, זה רק כאשר אתה מגיע למצב שכול מחשבה ... לראש, כל זיכרון שקיים לך בתודעה, כל אפשרות שאתה יכול לחשוב שמשהו יהיה, הכל נעלם לך בתוך אותו דבר. זה כמו סוג של תפיסה שלא משנה מה נכנס בפנים אתה חווה שאין הבדל בין יש לאין. אבל מספיק אם יש מחשבה אחת בעולם שאתה לא רואה איך היא מחוברת לאין הבדל בין יש לאין, אז אתה לא יכול כולך להיות בחוויה של אין הבדל. אני למשל כשאני רואה טליויזיה, אני מחליט איזה מרחק אני ... אין, זה מושלם, ואכפת לי זה מהלא מושלם, אבל המוח לא יכול גם להגיד למישהו תזיז את התמונה ימינה או שמאלה, שזה בעצם לדבר על צורות, ובו זמנית להיות במצב שאין הבדל בין יש לאין, כי אין אפשרות. המנגנון של האדם לא יכול ... כמעט אין חיסרון. אבל בשנייה שהפסקת את המדיטציה ולמשל התנעת את הרכב, אתה בחוויית ידיעה. זאת אומרת שיש הפרדה בין האחדות לנפרדות. בסוף אתה צריך להבין שאין הבדל בין יש לאין, אתה יכול לקרוא ולהבין את זה, אבל מה שקורה שאתה מבין את זה, בשנייה שהסתכלת החוצה אתה רואה שיש הבדל בין יש לאין. ולמה? כי האין הבדל לא משתקף מתוך התהליך אלא מחוץ לתהליך. אני למשל, כל מחשבה שקפצה לי לראש, אני ראיתי בתוכה, זה סוג של עומק מסויים, ראיתי את האין הבדל בין יש לאין. יש אנשים שאומרים שכדי להרגע הם צריכים למשל לקרוא ספר, או לעשות מדיטציה, אבל הוא לא יכול, תוך כדי שהוא מתקן למשל את החלון, ומרגיש את המתח בעבודה להגיע למצב שאין הבדל בין יש לאין. הספר להיות אלוהים הוא בעצם נותן לך את ... אתה יכול לקדוח בכל דבר. תקרא את הספר להיות אלוהים, ותנסה להבין את החשיבה שלו, ובחשיבה שלו, לא משנה איזה תהליך אתה לוקח, תקדח בתוכו ודרכו תגיע לזה שאין הבדל בין יש לאין. החיפוש הרוחני הוא בעצם חיפוש של התבוננות, אבל אם הוא מנותק... המטרה היא שלא רק יהיה לך יותר שכל, אלא שתשתמש בשכל הזה בתהליכים ושמכל תהליך תוכל להגיע לאין הבדל. זה כמו שהשכל שלך יכריח אותך לתפוס את האחד. אם יש לך ... מגיע לאחד. ולמה אנשים מפרידים בין דבר והיפוכו? כי זה דבר והיפוכו. כי או שאכפת לי מה קורה עם החלון או שלא אכפת לי מה קורה עם החלון. ואם אכפת לי, זה נקרא יש הבדל, צמצום, הגדרה. ואם לא אכפת לי מה קורה עם החלון, זה נקרא אין הבדל בין יש לאין. אני מדבר על תפיסה שאתה יכול ללכת לחלון ולסגור אותו, שזה אומר שיש הבדל בין יש לאין, אבל כאשר אתה מתבונן על המחשבה שאומרת, אני רוצה לסגור את החלון, מתוך המחשבה הזאת אתה רואה שאין הבדל בין יש לאין. למה בעיקרון זה לא אפשרי, קודם כל זה ... מפתח את השכל שלו, ואת יכולת התפיסה שלו, אז בסוף הוא מגיע ליכולת כזאת שהוא יכול לתפוס דבר והיפוכו בו זמנית. מצד אחד הוא בחוויית נפרדות רגילה, ומצד שני אין הבדל עבורו. אבל צריך לחבר את התהליכים לאין הבדל. מה זה אומר? לדוגמה, חלון פתוח או סגור? אתה יכול לצאת לאין הבדל כשאתה אומר, מה זה משנה הרי בכל מקרה אני אמות. יצאת לאין הבדל. אם למשל אני אומר לך תסגור את החלון, זה נקרא חוויית ...
אחדות המהות והצורה, להיות אלוהים, למה קשה להבין שאתה אלוהים, יש ואין כאחד, אחדות ההוויה והצורות של המציאותאחדות המהות והצורה, להיות אלוהים, למה קשה להבין שאתה אלוהים, יש ואין כאחד, אחדות ההוויה והצורות של המציאות... אלוהים לבין הצורה שבה אני חווה את עצמי. התשובה האמיתית היא שאין הבדל בין הצורה למהותה. אם אני חווה את עצמי כבן אדם, אז אין הבדל בין הצורה (הבן אדם) לבין המהות (האלוהים). איך אני יכול להבין שאין הבדל בין המהות לצורה? ההסבר מתמקד על ההפרדה שכולנו עושים בין נפרדות ואחדות. למשל, אם אני אומר שהשולחן הוא חלק מהחדר, אני יכול להבחין שהוא חלק מהחדר, אבל לא אוכל להודות ... אחרת תתפוגג. כך גם ההפרדה בין אני לבין אלוהים. ברגע שאתה מבין שאין הבדל בין השולחן והחדר, כך גם תוכל להבין שאין הבדל בין עצמך לבין אלוהים. האם יש הבדל בין צורה למהות? לאחר שההבנה מגיעה למקום בו הצורה והמהות הם אחד, מתחילים להיבחן רעיונות כמו הבחירה האישית. השאלה למה אני לא מרגיש שאני אלוהים? מתמקדת בדיוק בניסיון ... שבה הוא מחפש את האידיאל, את השליטה, אבל ברגע שהוא מבין שאין הבדל בין האני לבין כל השאר, אז הוא לא יתייחס יותר להבדל שבין אחד לשני. למה זה קשה להבין? ההסבר המרכזי כאן הוא שלמעשה אין שום הבדל בין האחדות לנפרדות. על מנת להבין זאת, האדם צריך להפסיק לחשוב שמישהו או משהו אחר שולט בו. זו ההבנה הסופית, אין צורך להפריד את החיים בין יש ואין, בין מהות וצורה. ברגע שאתה מבין שאין הבדל בין השניים, תוכל להבין את ההוויה שכוללת את הכל. למה יש סבל אם אני אלוהים? שאלה נוספת שעולה כאן היא אם אני אלוהים, למה אני סובל? התשובה היא שאנחנו עדיין נפרדים בין ... עדיין מפרידים בין החלקים של המציאות לבין השלם. מהות הצורה וההוויה הבדל בין נפרדות לאחדות הבנת אלוהים והאדם ההבדל בין מהות לצורה איך חוויית הסבל קשורה לאחדות? שאלה: איך זה שאני הגוף, חווה שאני רק אצבע? אליעד: הוא למעשה שואל, איך זה שאני המצומצם חווה שאני לא אלוהים? יש שתי ... את מהות השאלה שלך, בגלל שאתה מניח משהו אז יש לך שאלה. אתה מניח שיש הבדל בין אלוהים אליך, ואתה אומר, אם אני הוא האלוהים הגדול, אז למה אני חווה שאני המצומצם ולא האלוהים הגדול? אבל השאלה שלך בנויה על שתיים, על הפרדה בין אלוהים לבינך. אתה ... מציאות שהיא השלם ויש אותי הנפרד, והשאלה שלך יוצאת מנקודת הנחה שיש הבדל בין המציאות לבינך המצומצם. וזה מה שאני מנסה להסביר לך שאין כלל הבדל. השכל הרגיל שמבדיל בין אני ללא אני, אומר שיש הבדל בין דבר גדול לדבר קטן, למשל זה שולחן וזה חדר, ולא יכול להיות שהשולחן הוא החדר והחדר הוא השולחן. המוח מוכן לקבל שהשולחן הוא חלק מהחדר אבל לא מוכן לקבל שהשולחן הוא ... שמקיפה אותך, היא בגלל שאין מציאות שמקיפה אותך. למה? כי אין הבדל בין הצורה למהותה. הצורה הסופית זה אתה המצומצם, המהות שלך זה המציאות או אלוהים, ואתה שואל, איך אני הצורה שמחובר למהות, איך אני שוכח את המהות? התשובה היא, שמצד האמת ... את הכל. אתה עושה הפרדה בין הנפרדות לבין האחדות. ואני מסביר לך שאין הבדל בין הנפרדות לאחדות. אני רוצה שתגיעי להבנה שאפילו שאת רואה תפוז אחד, או שני תפוזים, את לא מבדילה ביניהם. אמנם תראי תפוז אחד, ותראי שני תפוזים, אבל בתוכך תראי שיש רק אחד, שאין הבדל בין אחד לשניים, אין אצלך בחוויה להגיד שזה אחד או שניים. שלא יהיה אצלך הבדל בין דבר להיפוכו. שאלה: זה כמו טיפה בים? אליעד: הוא שאל למעשה, אם הוא טיפה בים, למה הוא חושב שהוא מניע את עצמו, הרי הים מניע אותו? כי למעשה זאת האמת. העניין הוא שאין הבדל בין הטיפה לים. אני לא אומר לך שאתה הוא הים, אני אומר לך שאין הבדל בין הטיפה לים. וכשאין הבדל בין הטיפה לים, אז אין שאלה למה אני חושב שאני הטיפה, או למה אני חושב שאני הים. כאשר האדם אומר אני, הוא מתכוון שהוא לא שאר הדברים האחרים. שאלה: אמרת פעם לצאת מהדמיון. ... ברורה, הרי ברור שיש הפרדה בין ערוץ 22 לבין ערוץ 30. אבל מי אמר שיש הבדל בין ערוץ 22 לבין ערוץ 30? בערוץ 22 יש תוכנית על אוכל למשל, ובערוץ 30 אין תוכנית על אוכל, למעשה כאן יש ושם אין. ולכן יש הבדל. אני טוען שאם אדם מתעמק במוח שלו, להבין את המציאות, הוא בסוף לא יבדיל בין יש לאין. מה זה אומר? הוא יגיד זה ערוץ 22 ויש תוכנית על אוכל, וזה ערוץ 30 שיש בו סרט, אבל ... שלו, הוא לא יבדיל בין היש לבין ההפך שלו, שזה - האין. זה נקרא שאין הבדל בין הצורה לבין המהות שלה. למשל האדם הולך בים והשמש קופחת לו על הראש, והוא מקבל מכת שמש, אז הוא כועס על השמש. אבל מי למעשה גרם למכת השמש? המציאות או אלוהים. האדם ... ההוויה של השמש. אני זאת צורה של הוויה, השמש היא צורה של הוויה, יש הבדל בין הצורה לבין המהות שלה. אין לי בעיה שתגיד שאני זה המהות של המציאות, אבל האמת היא שאין הבדל בין הצורה לבין המהות שלה, האדם הוא ההוויה של השמש והשמש היא ההוויה של האדם. כל הצורות הם ההוויה. אבל האדם רואה
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?