🖨מלפפונים חמוצים ושוקולד - איך להפסיק לאכול שוקולד או ג'אנק או כל מנהג מזיק אחר?דיאטה - מלפפונים חמוצים ושוקולד
שוקולד, ההתמכרות הנורמטיבית והמקובלת ביותר
אנשים שואלים אותי איך להפסיק לאכול שוקולד (או ג'אנק או כל מנהג מזיק אחר).
איך להפסיק? מפסיקים. לא קונים.
ומה אז?
אז יש רצון לאכול שוקולד, אולי רצון חזק.
התרבות שלנו מהללת את הרצון הזה, קוראת לו בשמות חיננים כמו craving, ומצווה עלינו לספק אותו. המחשבה הזו שכל רצון מחייב סיפוק מיידי היא לגמרי תרבותית. יש תרבויות שלא נוהגות כך באופן כל כך קיצוני.
הבעיה עם סיפוק מהיר של רצונות הוא שאין הזדמנות לברר, מהו בדיוק הרצון.
אני טוענת שהרצון הזה הוא לא לשוקולד. הוא למשהו אחר.
פיזיולוגית לא ניתן להבחין בין רצונות שונים. ניתן להבחין ברצון עצמו. יש עצבנות קלה ועוררות. זהו אדרנלין. וזהו פחות או יותר, למיטב ידיעתי (רופאים או מעודכנים אחרים מוזמנים לעדכן אותי בנקודה הזו). הרצונות לצאת ולטייל, או לקנות נעליים, או לאכול שוקולד, זהים פיזיולוגית.
המחשבה - הפרשנות שלנו - היא שזהו רצון לשוקולד, כי התרגלנו לספק את הרצון הזה בעזרת שוקולד. והפרשנות הנורמלית והמקובלת חברתית היא שזהו רצון לשוקולד. לא מאוד נורמלי להתנועע בחוסר נוחות ליד השולחן במשרד ולומר: בא לי לעשות סקס. או לעשות משהו מרגש. או להתפטר. הרצונות האלה נשארים מעורפלים, אנחנו לא עסוקים בהם, ובהתאם, גם לא משקיעים משאבים במימושם. קל יותר לדכא אותם בעזרת שוקולד.
לתינוק יש רצונות חזקים מאוד. לאמא, למגע, לחום, לחוויות. בתור ילדים רצינו דברים עד כאב. לחכות לפורים בשנה מעוברת היה בלתי נסבל (זוכרים? מגיע אדר, אבל זה רק אדר א')... לחכות ליום ההולדת, לסוף הארוחה שבה מגיע הקינוח. הרצון היה אדיר. לאט לאט החיים לימדו אותנו שלא כדאי לרצות דברים בלהט כזה. שיננו לנו כי "כגודל הציפיות גודל האכזבות" שבהמשך הפך למשפט המדכא עוד יותר "ציפיות הן לכריות". הפסקנו להתיחס ברצינות לרצונות עמוקים ומשמעותיים, וכל מה שנשאר לנו הוא איזה רצון עמום ומעורפל, רוחש מתחת לפני השטח, שהתרבות שלנו משייכת אותו בעיקר לרצון לאוכל, או לשוקולד. הרצון הזה מתעורר לפעמים בעוצמה הרסנית, אבל בד"כ הוא יושב בשקט, ילד טוב, ולפעמים כמעט שנעלם.
ארשה לעצמי להמר: אם המשאלות המשמעותיות (אולי הנסתרות) שלכם היו מתגשמות, לא הייתם רוצים לאכול שוקולד. יש נשים שמספרות שכשהן מאוהבות, הן שוכחות לאכול.
יש לי משהו עוד יותר אופטימי להציע. לא רק הגשמת כל המשאלות שלכם היתה מבטלת את הרצון לשוקולד. אפילו תחושה של התקדמות לעבר המטרות, תזוזה, התפתחות אפילו קטנה - אבל משמעותית - היתה מפחיתה את הרצון הזה. גם זה היה מספיק.
העניין הוא שיש פה ביצה ותרנגולת. או כמו שבן ה - 4 שלי מגדיר, ביצה ולטאה (חשבתם שרק על תרנגולות אפשר להסביר את האבולוציה?). השוקולד מספק את הרצון שלנו שמשהו מרגש יקרה, ומרדים אותנו, ואז לא קורה דבר סביבנו. ואז החיים לא מספקים, והרצון שלנו מתעורר שוב קצת, ואנחנו שוב מפרשים אותו כרצון בשוקולד. ושוב אוכלים שוקולד ולא עושים שום דבר משמעותי עם עצמנו.
המפרסמים מודעים לכך היטב, כמובן. ובפרסומות יש מסרים שמזהים אכילת שוקולד או ג'אנק אחר עם ריגושים. לא מספיק שהשוקולד עצמו מעלה את רמת הסרוטונין במוח וגורם לנו תחושת עונג, אנחנו גם מקבלים שטיפת מוח בלתי פוסקת לכך שמרגש, כיפי, סקסי ומרדני לאכול את הדברים האלה.
הדרך החוצה לא קלה, כמו שלא קל לתרנגולת להופיע ללא ביצת תרנגולת. הדרך החוצה עוברת דרך שלב ביניים שבו אנחנו לא מספקים את הרצון החזק בשוקולד, ומפנים את כל המרץ שלנו והאדרנלין הזה להקשבה לעצמנו. מה אנחנו באמת רוצים? וכיצד זה יכול לקרות?
NLP / שכנוע - איך להשתמש בשאלות הסחה? איך להשתמש בשאלות הטעייה? איך לעשות מניפולציה? איך ליצור ספק אלטרנטיבי? איך לעשות הסחת הדעת? איך לשתול מחשבות בת מודע? איך לגרום למישהו להאמין לך?... שלך. לדוגמה (חינוך ילדים): נניח שאתה רוצה שהילד שלך יאכל ארוחת צהריים. עכשיו, אם תשאל אותו האם אתה רוצה לאכול צהריים?, או אפילו לדוגמה תאמר לו בא לאכול צהריים, בכל אחד מהמקרים בתת המודע של הילד, תהיה תחושת ספק לגבי הרצון לאכול צהריים. דהיינו, תת המודע של הילד ישאל את עצמו, האם אני רוצה לאכול צהריים. לעומת זאת, באפשרותך לשאול את הילד שאלה אחרת ולומר לילד משפט אחר, שיעביר את הספק של הילד, למקום שבו בכל מקרה הוא מסכים עם מה שבאמת חשוב לך שהוא יסכים. לדוגמה: מה אתה רוצה לאכול לארוחת צהריים?, שאז אתה בעצם מעביר מסר לתת המודע של הילד, שהספק הוא רק לגבי מה לאכול ולא לגבי האם לאכול. ואת הרצון של הילד להטיל ספק ולחשוב בחשיבה עצמאית לגבי מה שאתה אומר לו, את זה אתה מנתב אצלו לגבי מה לאכול, ולא לגבי האם לאכול. כי הטלת ספק, היא לא רק מנגנון הגנה, אלא היא גם צורך רגשי של האדם, שרוצה להרגיש שהוא מחליט ... להטיל בך ספק, את זה אתה מנתב אצלו למקום שבו זה אפשרי מבחינתך שהוא יטיל ספק, כגון לדוגמה מה לאכול לארוחת צהריים. ולא למקום שלא נוח לך שהוא יטיל ספק, כגון האם בכלל לאכול צהריים. ויש כאן רמת תחכום נוספת, והיא שבאפשרותך עוד יותר להרחיק את הספק מהמקום שבו אתה לא רוצה שהאדם השני יטיל ספק. כגון לדוגמה, המשפט שאומר מה אתה רוצה לאכול לארוחת צהריים, שהוא בעצם מעביר את הפוקוס של השומע, מהשאלה האם אתה רוצה לאכול, לשאלה מה אתה רוצה לאכול, שההתלבטות בה, בכל מקרה מסכימה עם זה שהוא רוצה לאכול. אבל עדיין יש בה חיסרון. כי כאשר האדם חושב על מה לאכול, המרחק מהשאלה מה לאכול, לשאלה האם לאכול, המרחק מהספק שאתה מוכן שהוא יחשוב עליו, אל הספק שאתה לא מוכן שהוא יחשוב עליו, המרחק הזה הוא לא ככ גדול. וכאשר אתה אומר לילד מה אתה רוצה לאכול, עדיין אתה לא מספיק מרחיק אותו מהספק של האם לאכול. ולשם כך יש אפשרות לעשות את המניפולציה בצורה יותר מתוחכמת, שבה אתה מרחיק את תחושת הספק שבתת המודע של ... זה שאתה הופך את הספק האלטרנטיבי שאתה מציג בפניו, ליותר ממשי וליותר מוחשי. לדוגמה: במקום לשאול מה אתה רוצה לאכול לארוחת צהריים, תשאל מה אתה רוצה מעדיף לאכול לארוחת צהריים, אוכל מסוג 1 או אוכל מסוג 2 או אולי בכלל אתה מעדיף לאכול אוכל מסוג 3 וכיוב (בהמשך אסביר את ההבדל בין רוצה לבין מעדיף). כאשר הניסוח של השאלה, לוקח בעצם את ... כאשר בעצם השאלה עצמה, יש הסכמה מהותית עם מה שאתה רוצה שהוא יסכים איתך. כי בשאלה מה אתה רוצה לאכול X או Y? יש בעצם הסכמה מהותית שהוא באמת רוצה לאכול. ומה לאכול, זאת בעצם צורה, של המהות שהיא לאכול. וכאשר המחשבה של האדם חושבת על הצורה של מה לאכול, בעצם אין לאדם ספק לגבי המהות של האם בכלל לאכול. ובנוסף כפי שכבר אמרתי, את הספק הצורני שעוסק בספק לגבי צורה של המהות של הדבר שאתה רוצה לשתול במחשבה ... ליותר ממשי, כדי שהאדם יתמקד בו כמה שיותר. כגון בדוגמה הנל, להרחיב ולפרט את השאלה לגבי הצורה של מה לאכול, כדי למקד את הספק במה לאכול, ולא באם לאכול. ובפועל, כאשר אתה רוצה לשכנע מישהו במשהו, קח את המהות של מה שאתה רוצה לשכנע אותו. ותשאל את עצמך, ... הדבר שאתה רוצה שהא יסכים איתך. ועוד אוסיף, שמי שישים לב לדוגמה שהבאתי קודם, שבמקום לשאול מה אתה רוצה לאכול לארוחת צהריים, תשאל מה אתה מעדיף לאכול לארוחת צהריים X /Y /Z כנל, יש בה עוד טכניקה נוספת, שבה המילה רוצה הוחלפה למילה מעדיף. זא במקום מה אתה רוצה לאכול לצהריים, נעשה שימוש במילה מה אתה מעדיף לאכול לצהריים. כאשר היתרון היחסי של השימוש במילה מעדיף, הוא שהוא מרחיק ברמה האסוציאטיבית את השומע מלשמוע את המילים רוצה לאכול. כי כאשר האדם שומע את המילים מה אתה רוצה לאכול, ישר הוא יכול לחשוב על האם בכלל הוא רוצה לאכול. וכאשר אתה אומר למישהו, מה אתה מעדיף לאכול, המילה מעדיף יש בתוכה מסר סמוי נוסף, שאומר בעצם שזה שאתה רוצה לאכול, זה כמובן ברור. והשאלה היא רק לגבי ההעדפה שלך מה לאכול, ולא האם לאכול או לא לאכול. ועוד אוסיף, כי אם אתה באמת רוצה לדעת מה מישהו רוצה, אפילו אם ברצונך לדעת מה ...
צמחונות, קניבלזים, קניבלים, אכילת בשר, לאכול בשר, צער בעלי חיים, התאכזרות לבעלי חיים, להיות צמחוני, אכזריות, רחמנות, לרצוח, מחבל מתאבד, התעללות בבעלי חיים, להתאכזר, להיות אכזרי, הזדהות רגשיתצמחונות, קניבלזים, קניבלים, אכילת בשר, לאכול בשר, צער בעלי חיים, התאכזרות לבעלי חיים, להיות צמחוני, אכזריות, רחמנות, לרצוח, מחבל מתאבד, התעללות בבעלי חיים, להתאכזר, להיות אכזרי, הזדהות רגשית למה אנשים בוחרים להיות צמחונים? אליעד פותח את השיחה בשאלה מדוע אנשים בוחרים לא לאכול בשר, ומנסה להבין את ההיגיון שמאחורי ההחלטה. הוא מתחיל בטענה שיש כאלו שאומרים שהם לא אוכלים בשר כי פשוט ... תמיד להכין את הבשר בצורה אחרת, כמו קציצות או תבשילים טעימים יותר. לטענתו, עניין הטעם אינו סיבה אמיתית לא לאכול בשר. האם לאכול בשר זה להכניס אנרגיית מוות לגוף? אחת הטענות המרכזיות שאליעד מנתח בהרצאה היא הטענה שכשאוכלים בשר, מכניסים לגוף אנרגיה ... אליעד בודק את הרעיון הזה לעומק. הוא שואל אותה, אם למשל הייתה חיה מתה מעצמה (ולא נשחטה), למה לא לאכול אותה בכל זאת? המשתתפת עונה שאפילו במצב כזה היא עדיין לא הייתה אוכלת את החיה, כי זה עדיין להכניס לגוף אנרגיה של מוות. אליעד בוחן זאת שוב ושואל למה, אם אמא שלה היתה מתה, לא לאכול אותה? כמובן שהמשתתפת נרתעת מהרעיון, ואליעד מנסה להבין מה עומד מאחורי הרתיעה הזו. הוא מסביר שכשהיא אומרת שהיא לא ... היא בעצם מבטאת פחד מאוד עמוק מהמוות, וייתכן שהיא פוחדת שאנרגיית המוות תעבור אליה. מדוע אנשים מרגישים לא בנוח לאכול בעל חיים שמת מעצמו? אליעד ממשיך לנתח את המצב ומציג דוגמה שבה חיה מתה מעצמה, ומישהו רוצה לאכול אותה. הוא שואל מדוע זה לא מקובל חברתית ולמה אנשים קוברים מתים במקום לאכול אותם. הוא טוען שאין בכך היגיון מוחלט, אלא שזו מוסכמה תרבותית בלבד. המשתתפת עונה שהיא לא מרגישה בנוח לאכול משהו שהיה פעם יצור חי, גם אם הוא כבר מת. אליעד מדגיש שהרתיעה היא בעיקר רגשית ולא בהכרח הגיונית, ... אך מכירה בכך שלעיתים היא לוקחת מאחרים יותר ממה שהיא באמת צריכה כדי לשרוד. אליעד מנסה להראות שההחלטה לא לאכול בשר נובעת בעצם מחוסר רצון לחוות אשמה או סבל, ולא בהכרח מתוך דאגה אמיתית לחיה. האם יש הבדל מוסרי בין הריגת בעל חיים לבין אכילתו לאחר מוות טבעי? אליעד בוחן את ההבדל בין להרוג בעל חיים כדי לאכול אותו לבין אכילת בעל חיים שמת באופן טבעי. הוא מדגיש את העובדה שלפי המשתתפת, לא משנה כיצד בעל החיים ... איך צמחונות משפיעה על ההתפתחות הרוחנית? אליעד מסביר שצמחונות נחשבת לפעמים לחלק מהדרך הרוחנית, משום שמי שרגיש לסבל ונמנע מלאכול בשר הופך להיות רגיש יותר גם לסבל של עצמו. הוא מדגיש שככל שאדם רגיש יותר לסבל, הוא סובל יותר ... מסביר שככל שאדם נצמד יותר מדי להזדהות רגשית, הוא מגביל את היכולת שלו להשתחרר באמת מבחינה רוחנית. לכן, היכולת לאכול בשר או לפגוע באחר, מבלי לחוש הזדהות רגשית מופרזת, היא דווקא ביטוי של חופש נפשי גדול יותר. למה אנשים הופכים להיות צמחונים? האם אכילת בשר היא אכזרית? האם לאכול חיות שמתו באופן טבעי זה מוסרי? האם צמחונות מגבירה רגישות לסבל? מה הקשר בין צמחונות והתפתחות רוחנית? האם הזדהות רגשית גורמת לסבל נפשי? למה אנשים נרתעים מלאכול מתים?
צמחונות וטבעונות, אכילת בשר, תזונה נכונה, תזונה טבעית, לאכול בשר, הרפואה הנכונה, הרפואה הטבעית, תזונה טבעונית, תזונה צמחונית, חלבון בתזונה טבעונית, חלבון בתזונה צמחונית, צריכת חלבון מהצומח, צריכת חלבון מהחי, צריכת חלבון מהטבעצמחונות וטבעונות, אכילת בשר, תזונה נכונה, תזונה טבעית, לאכול בשר, הרפואה הנכונה, הרפואה הטבעית, תזונה טבעונית, תזונה צמחונית, חלבון בתזונה טבעונית, חלבון בתזונה צמחונית, צריכת חלבון מהצומח, צריכת חלבון מהחי, צריכת חלבון מהטבעצמחונות וטבעונות, אכילת בשר, תזונה נכונה, תזונה טבעית, לאכול בשר, הרפואה הנכונה, הרפואה הטבעית, תזונה טבעונית, תזונה צמחונית, חלבון בתזונה טבעונית, חלבון בתזונה צמחונית, צריכת חלבון מהצומח, צריכת ... תלויים לא רק במזון שהוא אוכל, אלא בעיקר במבנה גופו, במערכת העיכול ובתהליכים הביולוגיים המיוחדים לו. למה לא הגיוני לאכול עשבים במקום לאכול בשר של שור? טענה נפוצה נוספת של טבעונים היא: למה לאכול את השור אם אפשר לאכול את המזון שהשור אוכל? גם כאן יש כשל לוגי חמור, משום שמערכת העיכול של שור או של בעלי חיים ... תאית ולהפוך אותה לחלבון זמין, דבר שמערכת העיכול האנושית אינה מסוגלת לעשות באותה יעילות. אליעד מסביר שאם אדם ינסה לאכול רק עשבים, הוא פשוט לא יצליח להפיק מהם את אותם חומרים מזינים כפי שעושה השור. לכן, הטיעון שאומר שעדיף לאכול את העשבים עצמם במקום לאכול את השור הוא מוטעה מבחינה ביולוגית. האם עדיף לאכול את החלבון ישירות מהצמחים? עוד טענה נפוצה היא שהחלבון בבשר מגיע במקורו מצמחים, ולכן עדיף לאכול את הצמחים עצמם במקום את הבשר. אליעד מצביע על כמה טעויות בטענה הזאת: החלבון בבשר עובר עיבוד ביולוגי בגופו ... מזון שעבר עיבוד, וכמו שאנחנו לא נמנעים מבישול תפוח אדמה כדי שיהיה אכיל וקל לעיכול, כך אין שום בעיה לאכול בשר של בעל חיים שהפך את הצמח למזון זמין יותר לגוף האדם. מה האבסורד בטענה שעדיף לאכול את המזון קרוב למקור? אליעד לוקח את הטיעון של הטבעונים לקיצוניות ומצביע על האבסורד שבו: אם החלבון הגיע מצמחים, והצמחים הגיעו מהאדמה והמינרלים, למה לא פשוט לאכול אדמה או תרכובות כימיות ישירות? ברור שזה לא הגיוני, כי מערכת העיכול שלנו אינה מתאימה לכך. הצמח מעבד את האדמה למזון, והפרה מעבדת את הצמח למזון איכותי יותר עבורנו. האם כל בעלי החיים צריכים לאכול אותו מזון? אליעד מדגים שגם בטבע יש בעלי חיים שאוכלים בשר, כמו אריות, ויש בעלי חיים שאוכלים עשבים. כל בעל חיים אוכל את מה שהגוף שלו מותאם לו, ואין סיבה להניח שכל בני האדם צריכים לאכול בדיוק את אותו מזון. הוא מוסיף דוגמה נוספת: תינוק אנושי אוכל רק חלב ולא ירקות או בשר, בגלל מערכת ... את התזונה הנכונה? אליעד מסכם ואומר שהטענה שלפיה אם בעל חיים אוכל משהו והופך לחזק אז גם אתה צריך לאכול כמוהו היא מגוחכת. הוא מבהיר שיש לחקור באופן אישי מה התזונה הכי נכונה עבורך, ושאין לסמוך בצורה עיוורת על ... אנשים שעושים השוואות שטחיות בין בני אדם לבעלי חיים. אליעד מדגיש שוב שהמטרה אינה לומר שצריך או לא צריך לאכול בשר, אלא פשוט להראות שהנימוקים שבהם משתמשים טבעונים וצמחונים הם לעיתים קרובות מוטעים ומטעים מבחינה לוגית וביולוגית. חלבון מהצומח ... מיתוסים על חלבון מהצומח ומהחי השוואה בין מערכות עיכול של בעלי חיים השפעת עיבוד המזון על הגוף האם צריך לאכול בשר? ניתוח ביקורתי של נימוקי תזונה טבעונית וצמחונית הדיון לגבי תזונה טבעונית וצמחונית מעלה מגוון נימוקים בעד ונגד. אחד ... מזון מתאים לכל יצור. מדוע אכילת עשבים אינה שוות ערך לאכילת שור? אנשים המצדדים בתזונה טבעונית אומרים לעיתים: למה לאכול את השור אם אפשר לאכול את המזון שהשור אוכל? כלומר, אם השור ניזון מעשבים ומפתח גוף חזק, ניתן לוותר על הצורך בצריכת בשר ופשוט לאכול ישירות את העשבים. אך גם כאן יש בעיה לוגית חמורה. הסיבה לכך היא שגוף השור מעבד את העשבים בצורה ... תאכל ישירות את הצמחים נימוק נוסף שאפשר לשמוע הוא שבשר מספק חלבון, אבל החלבון מגיע במקורו מהצמחים, אז במקום לאכול את הבשר, עדיף פשוט לאכול את הצמחים. טענה זו שגויה ממספר סיבות: החלבון בבשר עובר עיבוד ביולוגי בגוף של בעל החיים - כאשר פרה ... לדוגמה, ספיגת הברזל והאבץ מבשר גבוהה בהרבה מספיגתם מירקות, ולכן אכילה ישירה של צמחים בלבד עלולה להוביל לחסרים תזונתיים. האם לאכול את המזון המקורי עדיף תמיד? עוד טיעון שגוי עולה כאשר טבעונים וצמחונים אומרים: אם החלבון מגיע מהעשב, עדיף לאכול עשב. למה לעבור דרך הפרה? אך אם ניקח את ההיגיון הזה לקצה, נוכל לשאול - אם העשבים מקבלים את המינרלים שלהם מהאדמה, למה לא פשוט לאכול אדמה במקום לאכול את הצמחים? ברור שהתשובה היא שמערכת העיכול שלנו אינה מותאמת לכך. כך גם ההנחה שאפשר להחליף בשר ישירות בצמחים ... האדם ביחס לגוף בעלי חיים, השוואה בין בעלי חיים לבין בני אדם, איזו דיאטה לעשות? מהי התזונה הנכונה? איך לאכול בריא? איך להיות בריא? טענות של טבעונים, טענות של צמחונים, צריכת חלבון מן הצומח, צריכת חלבון מן החי, צריכת חלבון מן הטבע, חזק כמו שור, בריא כמו שור, אומניבור, קרניבור, הרביבור, בן אדם אוכל כל, האם צריך לאכול בשר? חלבון מן הצומח או מן החי
מאת:
סאלי תדמור - מאמנת אישית למפנה בחיים.
13 שנים של הכשרה ונסיון באימון אישי והנחיית קבוצות
שנים של הכשרה ונסיון באימון אישי והנחיית קבוצות
BA בפיסיקה, MSc במחשבים בהצטיינות, מהטכניון
ידע והכשרה בטכניקות של:
אימון אישי קלאסי
"התמקדות"
"יעוץ הדדי להערכה מחדש"
עבדתי בהצלחה עם מאות אנשים:
גברים, נשים, בכירים, בעלי עסקים, אנשי אקדמיה, הייטק, אמנים, הורים, ועוד.
סיפורי אימונים, מאמרים, שאלות ותשובות אודות אימון אישי
באתר שלי
אימון אישי
אימון אישי ועבודה בשיטת
התמקדות
054-9982560
/
sally.tadmor@gmail.com
לחץ כאן לעוד
מאמרים של סאלי תדמור - מאמנת למפנה בחיים.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?