ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה במה להטיל ספק? ✔בודהיזם - וויכוח עם ספקן - 1 ✔השיחה עם פָּאיָאסִי וויכוח עם ספקן Pysi Sutta פָּאיָאסִי סוּטַּהI.כך שמעתי... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - וויכוח עם ספקן - 1
השיחה עם פָּאיָאסִי

וויכוח עם ספקן

Pysi Sutta

פָּאיָאסִי סוּטַּהI.כך שמעתי. פעם אחת המכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה [1] נדד סביב קוֹסַלַה עם קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים, והגיע לעיירה בשם סֶטַבְיָא. שם נשאר להתגורר מצפון לסֶטַבְיָא ביער סִימְסַפָּא. [2] ובאותה העת הנסיך פָּאיָאסִי התגורר בסֶטַבְיָא, מקום מאוכלס בצפיפות, עשיר בעשב, עצים, מים ותירס, אשר הוענק לו על ידי פַּסֵנַדִי, מלך קוֹסַלַה, כמתנה מלכותית עם סמכות מלכותית.

סיפורו של הנסיך פָּאיָאסִי

(pysirjaavatthu)

I.והנסיך פָּאיָאסִי פיתח את המחשבה הרעה הבאה: 'אין עולם הבא, אין יצורים חיים הנולדים ספונטנית, אין פירות או תוצאות למעשים טובים או רעים. ' [3] באותה עת הברהמינים ובעלי הבית של סֶטַבְיָא שמעו את החדשות: 'הפרוש קוּמָארַה - קַסַּפַּה נודד סביב קוֹסַלַה עם קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים. הוא הגיע לסֶטַבְיָא ונשאר להתגורר מצפון לסֶטַבְיָא ביער סִימְסַפָּא. ובנוגע לקַסַּפַּה המכובד נפוצו דיווחים טובים: "הוא מלומד, בעל ניסיון, חכם, מעודכן, נואם מוכשר, בעל יכולת לתת תשובות טובות, מכובד, אַרַהַנְט." וטוב לראות אַרַהַנְטִים כאלו. ' וכך הברהמינים ובעלי - הבית של סֶטַבְיָא, יצאו דרך השער הצפוני של העיירה סֶטַבְיָא בקהל גדול, אל עבר יער סִימְסַפָּא.

II.בדיוק באותה העת, הנסיך פָּאיָאסִי יצא לבלות את מנוחת הצהריים במרפסתו. בראותו את כל הברהמינים ובעלי - הבית עושים את דרכם אל יער סִימְסַפָּא, הוא שאל את עוזרו לסיבה לכך. ועוזרו אמר לו: "זהו הפרוש קוּמָארַה - קַסַּפַּה, תלמידו של הפרוש גוֹטַמַה... ובנוגע אליו נפוצו דיווחים טובים... זו הסיבה שהם הולכים לראותו."

"אם כך, עוזרי, לך אל הברהמינים ובעלי - הבית של סֶטַבְיָא ואמור להם: 'רבותיי, הנסיך פָּאיָאסִי אומר: אנא המתינו, הנסיך יגיע לראות את הפרוש קוּמָארַה - קַסַּפַּה. ' הפרוש קוּמָארַה - קַסַּפַּה כבר לימד את הברהמינים ובעלי - הבית של סֶטַבְיָא השוטים וחסרי הניסיון האלו שיש עולם הבא, שיש יצורים שנולדים מחדש ספונטנית, ושיש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. אך הדברים האלו כלל לא קיימים."

"טוב, אדוני", אמר העוזר, והעביר את ההודעה.

I.לאחר מכן הנזיר פָּאיָאסִי, מלווה בברהמינים ובבעלי - הבית של סֶטַבְיָא, הלך אל יער סִימְסַפָּא, היכן שהמכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה היה ולאחר שהחליף ברכות נימוסין עם המכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה, התיישב במקום ראוי. וכמה מהברהמינים ובעלי - הבית קדו בפני המכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה ואז התיישבו במקום ראוי, בעוד שקודם לכן חלקם החליפו עימו ברכות נימוסין, חלקם קדו לפניו בכפות ידיים צמודות, חלקם הכריזו את שמם ושם השבט שלהם, וחלקם התיישבו בדממה במקום ראוי.

ההשקפה הניהיליסטית

(natthikavdo)

I.אז הנסיך פָּאיָאסִי אמר למכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה: "קַסַּפַּה המכובד, אני מאמין בהשקפה הזו: אין עולם הבא, אין יצורים שנולדים מחדש ספונטנית ואין פירות או תוצאות למעשים טובים ורעים."

"ובכן, נסיך, מעולם לא ראיתי או שמעתי כזו אמונה או השקפה כפי שאתה מצהיר: 'אין עולם הבא, אין יצורים שנולדים מחדש ספונטנית ואין פירות או תוצאות למעשים טובים ורעים. '

המשל על השמש והירח

(candimasriyaupam)

לכן, נסיך, אני אתשאל אותך בעניין הזה, ואתה ענה כפי שאתה מוצא לנכון. מה דעתך, נסיך? האם השמש והירח הם בעולם הזה או באחר, האם הם שמיימים או אנושיים?"

"קַסַּפַּה המכובד, הם בעולם אחר והם שמימיים, הם אינם אנושיים."

"באותו אופן, נסיך, עליך לקבל: 'יש עולם הבא, יש יצורים שנולדים מחדש ספונטנית, יש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. '"

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא, אין יצורים שנולדים מחדש ספונטנית ואין פירות או תוצאות למעשים טובים ורעים."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"קַסַּפַּה המכובד, יש לי חברים, עמיתים, וקרובי - דם, אשר לוקחים חיים, לוקחים מה שלא ניתן, מבצעים פגיעות מיניות, משקרים, משתמשים בשפה גסה, פוגעת וקלת דעת, והם חמדנים, מלאי שנאה ובעלי השקפות שגויות. בסופו של דבר הם חולים, סובלים וגוססים. וכאשר אני בטוח שהם לא יבריאו, אני אומר להם: 'יש פרושים וברהמינים מסויימים אשר מאמינים ומצהירים, שאלו אשר לוקחים חיים, לוקחים מה שלא ניתן, מבצעים פגיעות מיניות, משקרים, משתמשים בשפה גסה, פוגעת וקלת דעת, והם חמדנים, מלאי שנאה ובעלי השקפות שגויות, לאחר המוות עם התפרקות הגוף, יוולדו בעולם של יגון, מקום רע, מקום של עונש, בגיהינום. כעת, אתם ביצעתם את הדברים האלו ואם מה שהפרושים והברהמינים האלו אומרים נכון, אתם תגיעו לשם. כעת, אם לאחר המוות תגיעו לעולם של יגון, מקום רע, מקום של עונש, גיהינום, בואו ואימרו לי שיש עולם הבא, שיש יצורים הנולדים ספונטנית, שיש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. אתם, רבותיי, אמינים ומהימנים, ומה שאתם ראיתם יהיה כאילו אני ראיתי בעצמי, וכך יהיה. ' אך למרות שהסכימו, הם לא באו לספר לי, ולא שלחו אף שליח. זו הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין: 'שאין עולם הבא, אין יצורים שנולדים ספונטנית, אין פירות או תוצאות למעשים טובים או רעים. '"

המשל על הגנב

(coraupam)

I."בעניין זה אני אתשאל אותך, ואתה ענה כפי שאתה מוצא לנכון. מה דעתך, נסיך? נניח שהיו מביאים בפניך גנב, אשר נתפס בעת מעשה והיו אומרים: 'האיש הזה, אדוני, הוא גנב שנתפס בשעת מעשה. דון אותו לאיזה עונש שתרצה. ' ויתכן ואתה היית אומר: 'קישרו היטב את זרועותיו של האיש הזה הדוק מאחורי גבו עם חבל חזק, גלחו את ראשו היטב, והובילו אותו לצלילי תופים רמים, ברחובות ובכיכרות החוצה דרך השער הדרומי, ושם עירפו את ראשו. ' והם יאמרו: 'טוב מאוד! ' בהסכמה, ולאחר מכן יתכן ויקשרו היטב את זרועותיו של האיש הזה הדוק מאחורי גבו עם חבל חזק, יגלחו את ראשו היטב, ויובילו אותו לצלילי תופים רמים, ברחובות ובכיכרות החוצה דרך השער הדרומי, ושם יערפו את ראשו. כעת, אם הגנב הזה היה אומר למוציאים להורג: 'מוציאים להורג יקרים, בעיר או כפר אלו יש לי חברים, עמיתים וקרובי - דם, אנא המתינו עד שאבקר אותם', האם הוא יקבל את משאלתו? או האם הם פשוט יערפו את ראשו של הגנב הפטפטן?"

"הוא לא יקבל את משאלתו, קַסַּפַּה המכובד, הם פשוט יערפו את ראשו."

"כך, נסיך, הגנב הזה אפילו לא יכול לגרום למוציאיו להורג האנושיים להמתין בזמן שהוא יבקר את חבריו וקרוביו. אז כיצד חבריך, עמיתיך, וקרובי - דמך אשר ביצעו את כל המעשים הרעים האלו, ואשר מתו והגיעו לעולם של יגון, לגבור על שומרי הגיהינום, באומרם: 'שומרי גיהנום יקרים, אנא המתינו בזמן שנדווח לנסיך פָּאיָאסִי שיש עולם הבא, יש יצורים שנולדים ספונטנית, ויש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים'? באותו אופן נסיך, עליך לקבל: 'יש עולם הבא, יש יצורים שנולדים מחדש ספונטנית, יש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב 'שאין עולם הבא, אין יצורים שנולדים ספונטנית, אין פירות או תוצאות למעשים טובים או רעים."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"קַסַּפַּה המכובד, יש לי חברים, עמיתים, וקרובי - דם, אשר נמנעים מלקחת חיים, מלקחת מה שלא ניתן, מלבצע פגיעות מיניות, מלשקר, משימוש בשפה גסה, פוגעת וקלת דעת, ושאינם חמדנים או מלאי שנאה והם בעלי השקפות נכונות. [4] בסופו של דבר הם חולים... וכאשר אני בטוח שהם לא יבריאו, אני אומר להם: 'יש פרושים וברהמינים מסויימים אשר מאמינים ומצהירים, שאלו אשר נמנעים מלקחת חיים... בעלי השקפות נכונות, לאחר המוות עם התפרקות הגוף, יוולדו בעולם שמיימי, מקום טוב. כעת, אתם נמנעתם מלבצע את הדברים האלו ואם מה שהפרושים והברהמינים האלו אומרים נכון, אתם תגיעו לשם. אם לאחר המוות תגיעו לעולם שמיימי, למקום טוב... בואו ואימרו לי שיש עולם הבא, שיש יצורים הנולדים ספונטנית, שיש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. אתם, רבותיי, אמינים ומהימנים, ומה שאת ראיתם יהיה כאילו אני ראיתי בעצמי, וכך יהיה. ' אך למרות שהם הסכימו, הם לא באו לספר לי, ולא שלחו אף שליח. זו הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין: 'שאין עולם הבא, אין יצורים שנולדים ספונטנית, אין פירות או תוצאות למעשים טובים או רעים. '"

המשל על האדם בבור השופכין

(gthakpapurisaupam)

I."ובכן, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, נניח שאדם היה נופל כשראשו כלפי מטה אל תוך בור שופכין, ואתה היית אומר לאנשיך: 'הוציאו את האדם מן הביוב! ' והם היו אומרים: 'כן, אדוני', ועושים כך. לאחר מכן היית אומר להם לנקות את גופו היטב מהזוהמה עם מקלות גירוד עשויים במבוק, ואז לרחוץ אותו בשלוש חפיפות במשחה צהובה. לאחר מכן היית אומר להם למשוח את גופו בשמן ואז לנקות אותו שלוש פעמים עם אבקת סבון עדינה. לאחר מכן היית אומר להם לסדר את שערו ואת זקנו ולעטר אותו בזרי פרחים מעודנים, משחות ומלבושים. ולבסוף היית אומר להם להוביל אותו אל ארמונך ולתת לו להתענג בהנאות חמשת החושים, והם היו עושים כך. מה דעתך, נסיך? האם האיש הזה, כשהוא כולו רחוץ, כששערו וזקנו מסודרים, מקושט ועטור זרים, לבוש לבן, ולאחר שהועבר אל הארמון, והתענג בחמשת הנאות החושים, האם הוא ירצה לטבול שוב בתוך בור השופכין הזה?"

"לא, קַסַּפַּה המכובד."

"מדוע לא?"

"כיוון שבור השופכין הזה הינו מלוכלך ונחשב ככזה, הוא בעל ריח איום, מבחיל ודוחה ובאופן כללי נחשב ככזה."

"בדיוק באותו אופן, נסיך, בני אדם אינם נקיים, בעלי ריח איום, מבחיל ודוחה ונחשבים ככאלה על ידי הישויות השמיימיות. אם כך מדוע שחבריך... אשר לא ביצעו אף אחת מהעבירות... ואשר נולדו לאחר המוות בעולם טוב של אושר, עולם שמיימי, ישובו ויספרו לך: 'יש עולם הבא... יש פרי למעשים טובים ורעים? באותו אופן נסיך, עליך לקבל שיש עולם הבא..."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"קַסַּפַּה המכובד, יש לי חברים, עמיתים, וקרובי - דם, אשר נמנעים מלקחת חיים... בסופו של דבר הם חולים... וכאשר אני בטוח שהם לא יבריאו, אני אומר להם: 'יש פרושים וברהמינים מסויימים אשר מאמינים ומצהירים, שאלו אשר נמנעים מלקחת חיים... בעלי השקפות נכונות, לאחר המוות עם התפרקות הגוף, יוולדו בעולם שמיימי, בין ישויות השלושים - ושלוש... ' אך למרות שהם הסכימו, הם לא באו לספר לי, ולא שלחו אף שליח. זו הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין ש'אין עולם הבא... '"

המשל על ישויות השלושים - ושלוש

(tvatisadevaupam)

I."בעניין זה, נסיך, אני אתשאל אותך, ואתה ענה כפי שאתה מוצא לנכון. מה שעבור בני - אדם הוא מאה שנים, עבור ישויות השלושים - ושלוש הוא יממה אחת. שלושים כאלו הם חודש, שנים עשר כאלו הם שנה, ואלף כאלו הם תוחלת החיים של ישויות השלושים - ושלוש. כעת, נניח שהן היו חושבות: 'לאחר שהתענגנו בהנאות חמשת החושים במשך יומיים או שלושה נלך אל פָּאיָאסִי ונספר לו שיש עולם הבא, יש יצורים שנולדים ספונטנית, יש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. ' האם הן יעשו כך?"

"לא קַסַּפַּה המכובד, מאחר ואנו נהיה כבר מתים עוד לפני כן. אך, קַסַּפַּה המכובד, מי אמר לך שישויות השלושים - ושלוש קיימות, ושהן בעלות תוחלת חיים כה ארוכה? אינני מאמין שישויות השלושים - ושלוש קיימות או שתוחלת חייהן כה ארוכה."

המשל על האדם העיוור מלידה

(jaccandhaupam)

"נסיך, דמיין לעצמך אדם עיוור מלידה שאינו יכול לראות עצמים כהים או בהירים, או כחולים, צהובים, אדומים או בצבע ארגמן, שאינו יכול לראות עצמים חלקים או מחוספסים, אינו יכול לראות את השמש והירח. יתכן ויאמר: 'אין עצמים כהים ובהירים ולא מי שיכול לראותם, אין עצמים כחולים, צהובים, אדומים או בצבע ארגמן ואין מי שיכול לראותם, אין עצמים חלקים או מחוספסים ואין מי שיכול לראותם, אין שמש וירח, ואין מי שיכול לראותם. אינני מכיר את הדבר הזה, ולכן זה לא קיים. ' האם דבריו מוצדקים, נסיך?"

"לא, קַסַּפַּה המכובד. ישנם עצמים כהים ובהירים... יש שמש וירח, וכל מי שאומר: 'אינני מכיר את הדבר הזה, אינני יכול לראותו, ולכן זה לא קיים. ' דבריו אינם מוצדקים.

"ובכן, נסיך, נראה כי תשובתך דומה לזו של האדם העיוור כאשר אתה שואל כיצד אני יודע על שלושים ושלוש - הישויות ותוחלת חייהן. נסיך, העולם הבא לא יכול להראות באופן שאתה חושב, באמצעות העין הפיזית. נסיך, הפרושים והברהמינים האלו אשר מחפשים במעבה הג'ונגל או בגומחות שביערות אחר מקום מנוחה שקט ומעט רעש - שם הם שוהים חסרי לאות, נלהבים, מרוסנים, מטהרים את העין השמיימית, ובאמצעות העין השמימית המטוהרת הזו אשר עולה על כוחה של הראייה האנושית, הם רואים גם את העולם הזה וגם את העולם הבא, ויצורים הנולדים ספונטנית. נסיך, זהו האופן בו ניתן לראות את העולם הבא, ולא הדרך בה אתה חושב באמצעות העין הפיזית. באותו אופן נסיך, עליך לקבל שיש עולם הבא, שיש יצורים שנולדים ספונטנית, ושיש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"ובכן, קַסַּפַּה המכובד, אני רואה כאן פרושים וברהמינים מסויימים אשר שומרים על מוסריות ובעלי התנהגות נאותה, אשר ברצונם לחיות ולא למות, אשר חושקים בנוחות ומתעבים סבל. ונראה לי שאם הפרושים והברהמינים האלו, אשר כה מוסריים ובעלי התנהגות נאותה, יודעים שאחרי המוות יהיה להם טוב יותר, אז האנשים הטובים האלו יקחו רעל עכשיו או יקחו סכין ויהרגו את עצמם או יתלו את עצמם או יקפצו מצוק. אך למרות שיש להם ידיעה כזו, עדיין הם רוצים לחיות ולא רוצים למות, הם חושקים בנוחות ומתעבים סבל. וזוהי הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין: 'אין עולם הבא... '".

המשל על האישה בהריון

(gabbhinupam)

I."ובכן, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם אחת לברהמין מסויים היו שתי נשים. לאחת מהן היה בן כבן עשר או שתים עשר שנים, בעוד האחרת היתה בהריון. בהתקרב מועד הלידה, קרה שהברהמין נפטר ואז הבן הצעיר אמר לאימו החורגת: 'גברת, כל רכוש ועושר, בין אם כסף או זהב, מה שלא יהיה, כולו שייך לי. אבי עשה אותי יורשו. ' בתגובה לכך אמרה אשת הברהמין לילד הצעיר: 'בחור צעיר, המתן עד שאלד. אם הילוד יהיה זכר, חלק אחד יהיה שייך לו, ואם זו תהיה בת, היא תהיה שפחתך. ' והצעיר חזר על דבריו פעם נוספת, וקיבל את אותה תשובה. כאשר הוא חזר על דבריו בפעם השלישית, האישה לקחה סכין ולאחר שהלכה אל חדר פנימי פתחה את ביטנה, בחושבה: 'אם רק אוכל לגלות האם זהו תינוק או תינוקת! ' וכך היא הרסה את עצמה ואת הוולד החי, ואת הרכוש המיועד גם כן, בדיוק כפי שטיפשים אשר מחפשים את ירושתיהם שלא בחוכמה, לא שמים לב לסכנה החבויה.

באותו אופן אתה, נסיך, תמצא מתוך טיפשות סכנות חבויות בחיפושים לא חכמים אחר עולם הבא, כפי שאשת הברהמין הזו מצאה בחיפושה אחר ירושה. אך, נסיך, הפרושים והברהמינים האלו אשר שומרים על מוסריות ובעלי התנהגות נאותה לא מחפשים לזרז את הבשלתו של מה שעדיין לא בשל, אלא ממתינים בסבלנות להבשלתו. חייהם מועילים לפרושים וברהמינים האלו, ככל שיאריכו חייהם של הברהמינים והפרושים המוסריים ובעלי ההתנהגות הטובה, כך יגדלו הסגולות שהם יוצרים. עשייתם היא לטובת הרבים, לאושרם של רבים, מתוך חמלה לעולם, לטובתם ותועלתם של ישויות שמיימיות ובני אדם. באותו אופן נסיך, עליך לקבל שיש עולם הבא..."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"ובכן, קַסַּפַּה המכובד, קח לדוגמה את המקרה שבו מביאים גנב לפני, אשר נתפס בשעת ביצוע מעשה ואומרים: 'הנה, אדוני, גנב אשר נתפס בשעת ביצוע מעשה, דון אותו לאיזה עונש שתרצה. ' ואני אומר: 'קחו את האיש הזה והכניסו אותו חי בתוך כד גדול. איטמו את פיתחו ועטו עליו עור לח, לאחר מכן כסו אותו בחימר לח, הכניסו אותו לתוך תנור והבעירו את האש. ' וכך הם עושים. כאשר אנחנו בטוחים שהאיש מת, אנו מוציאים את הכד, שוברים את החימר, מסירים את המכסה, ומתבוננים בתשומת לב: 'אולי נוכל לראות את נשמתו [5] בורחת. ' אך איננו רואים כל נשמה בורחת, ולכן קַסַּפַּה המכובד אני מאמין שאין עולם הבא..."

המשל על החלום

(supinakaupam)

I."בעניין זה, נסיך, אני אתשאל אותך, ואתה ענה כפי שאתה מוצא לנכון. האם אתה מודה שכאשר יצאת למנוחת הצהריים צפית במראות נעימים של פארקים, יערות, אזורים מלבלבים ובריכות לוטוסים?"

"אכן כן, קַסַּפַּה המכובד."

"ובאותה עת האם לא צפו בך גיבנים, גמדים, נשים צעירות ונערות?"

"אכן כן, קַסַּפַּה המכובד."

והאם הם צפו בנשמתך נכנסת או יוצאת מגופך?"

"לא, קַסַּפַּה המכובד."

אם כך, הם לא רואים את נשמתך נכנסת או יוצאת מגופך אפילו בעודך חי. לכן, כיצד תוכל לראות את הנשמה של אדם מת נכנסת או יוצאת מגופו? באותו אופן נסיך, עליך לקבל שיש עולם הבא..."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"ובכן, קַסַּפַּה המכובד, קח לדוגמה את המקרה שבו מביאים גנב לפני... ואני אומר: 'שיקלו את האדם הזה על משקל בעודו חי, ולאחר מכן חינקו אותו למוות ושיקלו אותו שנית. ' והם עושים כך. כל עוד הוא היה חי, הוא היה קל יותר, רך יותר וגמיש יותר, אך כאשר הוא היה מת הוא היה כבד יותר, נוקשה [6] יותר ופחות גמיש. ולכן, קַסַּפַּה המכובד, אני מאמין שאין עולם הבא..."

המשל על כדור הברזל הלוהט

(santattyoguaupam)

I."ובכן, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, נניח ואדם היה שוקל כדור ברזל שחומם במשך כל היום, לוהט, בוער בעוצמה, בוהק. ונניח שלאחר זמן מה, לאחר שהכדור התקרר, הוא שוקל אותו שנית. באילו מהפעמים הוא יהיה קל יותר, רך יותר, וגמיש יותר: כאשר הוא היה חם, לוהט ובוהק, או כאשר הוא היה קר וכבוי?"

"קַסַּפַּה המכובד, כאשר כדור הברזל הזה חם, בוער, ובוהק, עם היסודות של אש ואוויר, אז הוא קל יותר, רך יותר וגמיש יותר. כאשר אין בו את היסודות האלו, [7] הוא התקרר וכבה, הוא כבד יותר, נוקשה יותר ופחות גמיש."

"אם כך, נסיך, זה בדיוק אותו דבר עם הגוף. כאשר יש בו חיים, חום והכרה, הוא קל יותר, רך יותר וגמיש יותר. אך, כאשר הוא חסר חיים, חום והכרה, הוא כבד יותר, נוקשה יותר, ופחות גמיש. באותו אופן, נסיך, עליך לקבל: 'יש עולם הבא... "

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"ובכן, קַסַּפַּה המכובד, קח לדוגמה את המקרה שבו מביאים גנב לפני... ואני אומר: "הירגו את האיש הזה מבלי לפצוע את עורו הנוקשה, עור גופו, בשרו, שריריו וגידיו, עצמותיו ולשד עצמותיו. וכך הם עושים. כאשר הוא חצי - מת, אני אומר: 'כעת, הניחו את האדם הזה על גבו, ויתכן שנוכל לראות את נשמתו יוצאת. ' הם עושים זאת אך איננו מצליחים לראות את נשמתו יוצאת. אז אני אומר: 'הניחו אותו עם פניו כלפי מטה... על צידו... על צידו השני... העמידו אותו... העמידו אותו על ראשו... חיבטו בו באגרופיכם... סיקלו אותו באבנים... חיבטו בו עם מקלות... הכו אותו בחרבות... נערו אותו לכאן ולכאן, ויתכן ונוכל לראות את נשמתו יוצאת. ' והם עושים את כל הדברים האלו, אך למרות שיש לו עיניים הוא אינו רואה עצמים או את מושאיהם, [8] למרות שיש לו אוזניים הוא אינו שומע צלילים או את מושאיהם, למרות שיש לו אף הוא אינו מריח ניחוחות או את מושאיהם, למרות שיש לו לשון הוא אינו טועם טעמים או את מושאיהם, למרות שיש לו גוף הוא אינו חש תחושות או את מושאיהם. ומסיבה, קַסַּפַּה המכובד, אני מאמין שאין עולם הבא..."

המשל על נגן הקונכיה

(sakhadhamaupam)

I."ובכן, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם היה נגן קונכיה שלקח את קונכיית הנגינה שלו [9] והלך אל גבול הארץ. [10] כאשר הגיע אל כפר, הוא נעמד במרכז הכפר, תקע בקונכייה שלוש פעמים ולאחר מכן, הניח אותה על האדמה והתיישב לצידה. ואז תושבי הגבול האלו חשבו לעצמם: 'מהיכן הצליל הזה מגיע, כה נעים, כה מתוק, כה משכר, כה משכנע, כה שובה לב? ' הם פנו אל נגן הקונכייה ושאלו אותו לגבי זה. 'חברים, הקונכייה הזו היא המקור לצלילים הנעימים האלו. ' אז הם שמו את הקונכייה על גבה וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם הניחו אותה כשפניה למטה וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם הניחו אותה על צידה וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם הניחו אותה על צידה השני וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם העמידו אותה וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם העמידו אותה הפוך וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם חבטו בה באגרופיהם וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם סקלו אותה באבנים וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם חבטו בה במקלות וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם היכו אותה עם חרבות וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם ניערו אותה לכאן ולכאן וקראו 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. נגן הקונכייה חשב לעצמו: 'אילו שוטים תושבי הגבול האלו! באיזו טיפשות הם מחפשים אחר צלילה של הקונכייה! ' ובזמן שצפו בו, הוא לקח את הקונכייה, תקע בה שלוש פעמים והלך לדרכו. ותושבי הגבול האלו חשבו לעצמם: 'נראה כי כאשר הקונכייה מלווה באדם, במאמץ וברוח, אז היא מוציאה צליל. אך כאשר היא אינה מלווה באדם, במאמץ וברוח, אז היא אינה מוציאה צליל. '

באותו אופן, נסיך, כאשר בגוף הזה יש חיים, חום ותודעה, אז הוא הולך וחוזר, עומד, יושב ושוכב, רואה דברים בעיניים, שומע באוזניו, מריח באפו, טועם בלשונו, חש בגופו, ותופס עצמים מנטליים בתודעתו. אך כאשר אין בו חיים, חום ותודעה, הוא לא עושה אף אחד מהדברים האלו. באותו אופן, נסיך עליך לקבל: 'יש עולם הבא... '

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה כלשהי לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"קַסַּפַּה המכובד, קח לדוגמה מקרה בו מביאים גנב בפני... ואני אומר: 'קלפו את עורו החיצוני של האדם הזה, ויתכן ונוכל לראות את נשמתו יוצאת. ' ולאחר מכן אני אומר להם לקלף את עורו הפנימי של האדם הזה, את בשרו, את גידיו, עצמותיו, מח עצמותיו... אך עדיין איננו יכולים לראות שיוצאת נשמה כלשהי. וזוהי הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין שאין עולם הבא..."
מחיר זול המחיר גבוה מידי הנשמה תינוקות ירושה חוכמה מאמינים גוסס מה זה לא קיים חמלה המוצר יקר לי בודהיזם במה להטיל ספק האם להטיל ספק הטלת ספק ויכוח ויכוחים חוסר וודאות להטיל ספק למה להטיל ספק ספק ספקות ספקנות
חוקי הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת
חוקי הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת
חוקי הטלת הספק, במה יותר קל להטיל ספק, במה קשה להטיל ספק, מהקל אל הכבד, להטיל ספק בקל, להטיל ספק בכבד, מאיפה להתחיל להטיל ספק? במה להטיל ספק קודם, בירור האמת במה קל וקשה להטיל ספק ואיך מתחילים בירור האמת? בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר לעומק על חוקי הטלת הספק, ומפרט את התהליך הנכון לבירור האמת. הוא מתייחס לשאלות מרכזיות כמו: במה קל יותר להטיל ספק? במה קשה להטיל ספק? כיצד מתחילים בכלל בתהליך הטלת הספק? הנושא המרכזי שאליעד עוסק בו הוא סדר הטלת הספק - האם יש סדר נכון שבו כדאי להתחיל להטיל ספק, ובמה צריך להתחיל, בדברים שקל להטיל בהם ספק, או בדברים הקשים יותר? מה הכוונה בלהטיל ספק במחויבים? הרעיון הראשון שאליעד מציג הוא המושג להטיל ספק במחויבים. מחויב הוא משהו שהאדם חושב שהוא נכון, או מאמין בו באופן מוחלט. לדוגמה, בן אדם שאומר: אני רוצה להטיל ספק בחושים שלי, נתקל פעמים רבות בתגובה שאומרת לו - לפני שאתה מטיל ספק בחושים, נסה להטיל ספק בדברים פשוטים יותר, כמו האם היום יום ראשון או שני, או האם השם שלי באמת זה השם שלי. ההיגיון של התגובה הוא שאם האדם לא מסוגל להטיל ספק בדברים פשוטים וקלים, הוא בוודאי יתקשה להטיל ספק בדברים גדולים וכבדים, כמו החושים שלו, כי הם נתפסים כמחויבים גדולים וחזקים יותר. האם תמיד נכון להטיל ספק בדברים הקלים קודם? אליעד מסביר שזה לא בהכרח נכון. הוא נותן דוגמה של אדם שלא יכול להרים משקולת של ... הוא לא מה שבאמת קל או קשה. מכאן, אליעד מפתח רעיון חשוב: יכול להיות מצב שדווקא יהיה קל יותר להטיל ספק בדברים שנראים גדולים וקשים, ולאו דווקא בדברים שנראים קטנים וקלים. אם אדם בטוח בדבר מסוים רק ב - 10%, ודבר אחר הוא בטוח בו ב - 90%, זה לא אומר שיהיה לו קל יותר להטיל ספק במה שהוא בטוח בו פחות. לפעמים מה שנראה קשה יותר הוא בעצם קל יותר, כי הדבר שנראה לך קשה ... או מבוסס על פחות הנחות משנה, ולכן לפעמים יהיה קל יותר לערער אותו. דוגמת מספר האצבעות - במה קל להטיל ספק? אליעד מביא דוגמה נוספת להמחשה: אם אדם מתלבט במה להטיל ספק, בשאלה אם יש לו אצבעות או במספר האצבעות שלו - הוא יגלה שקל יותר להטיל ספק במספר האצבעות מאשר בעצם קיומן. למה? כי הידיעה על מספר האצבעות תלויה בקיומן. אם אין לו בכלל אצבעות, אין ... כמה אצבעות יש. כלומר, הטלת ספק בכמות אצבעות תלויה בהטלת ספק בעצם קיומן של אצבעות. לכן, לפעמים אי אפשר להטיל ספק בפרט מסוים, אם לא הטלת ספק קודם בבסיס שממנו הוא נגזר. הוא מחדד את הנקודה ואומר: אם אינך מסוגל להטיל ספק בקיומו של שולחן, לא תוכל להטיל ספק בשאלה אם הוא יפה או לא, כי אם אין שולחן, לא קיים בכלל המושג שולחן יפה. כלומר, לפעמים יש ... - מדברים בסיסיים ליותר ספציפיים, ויש מקרים שזה הפוך - הספק הקשה יותר הוא דווקא בסיסי, ולכן אי אפשר להטיל ספק בספק הקל בלי לפתור קודם את הספק הקשה. דוגמת השולחן והצבע האדום - במה להטיל ספק קודם? דוגמה נוספת שאליעד מביא: אדם רואה שולחן אדום, והוא מתלבט האם להטיל ספק קודם בעצם קיומו של השולחן או בצבעו. אם האדם בטוח שהשולחן קיים ב - 100%, אבל לא בטוח לגמרי שהשולחן אדום, דווקא ייתכן שיהיה לו קשה יותר להטיל ספק בצבע. מדוע? כי לפעמים דווקא הדבר שאתה בטוח בו פחות (הצבע האדום) יהיה קשה יותר להטלת ספק, מאחר שייתכן שהוא דווקא יותר נכון אובייקטיבית. כלומר, הקושי להטיל ספק תלוי לא רק במידת הביטחון אלא גם באמיתות הדבר עצמו. לפעמים דווקא קל יותר לערער דבר שאתה בטוח בו ... מה המסקנה בנוגע לסדר הטלת הספק? המסקנה שאליעד מגיע אליה היא שאין חוק מוחלט וברור לגבי הסדר שבו צריך להטיל ספק. הטענה המוכרת, שצריך להתחיל מהקל אל הקשה, אינה בהכרח נכונה. לפעמים דווקא יהיה קל יותר להטיל ספק במה שנראה קשה יותר, כי הדברים הקלים יותר להטלת ספק יכולים להיות קשורים בדברים בסיסיים יותר, שללא פתרון שלהם ... ולראות מה הדבר הכי נכון עבורו להטיל בו ספק ברגע הנוכחי, בלי להניח הנחות מראש לגבי סדר מסוים. איך להטיל ספק בצורה נכונה? מהו סדר הטלת הספק הנכון? איך להתחיל להטיל ספק? האם חובה להתחיל בספק הקל? איך להטיל ספק במחויבים? ממה קשה להטיל ספק קודם? כיצד לברר את האמת באמצעות ספק?
דיכאון מהדיכאון ללא סיבה, איך לצאת מדיכאון קליני קשה במצב של אשפוז פסיכיאטרי? איך לטפל באשפוז בגלל דיכאון עמוק שנובע מכך שהבן אדם בדיכאון מעצם זה שהוא בדיכאון? מהן השיטות ליציאה מדיכאון גנטי? גנטיקה של דיכאון
דיכאון מהדיכאון ללא סיבה, איך לצאת מדיכאון קליני קשה במצב של אשפוז פסיכיאטרי? איך לטפל באשפוז בגלל דיכאון עמוק שנובע מכך שהבן אדם בדיכאון מעצם זה שהוא בדיכאון? מהן השיטות ליציאה מדיכאון גנטי? גנטיקה של דיכאון
... עוזר זה אמור לעזור. אליעד: על פי פשוטו זה אמור לעזור למה זה אמור לעזור כי אנחנו יודעים במה להטיל ספק יודעים מה הסיבה אפשר לתקוף אותה נכון אבל מה מתברר שהוא אמר אני בדיכאון אתה יודע למה אני בדיכאון ... מה נעשה אז ואז אפשר עדיין לעזור לו. ש: איך? אליעד: יכול להתקשר שיתקשר אלי אני אעזור לו סתם נטיל ספק אין בעיה לעומק אתה בטוח יש הבדל אין הבדל זה בסוף זה בדיכאון הכי קריטי שמה מטילים ספק אם רוצים אפשר גם קודם. הבנו את הסיפור? ש: כן אפשר נקודה? אליעד: כן. ש: נגיד עכשיו למה הוא ...
להטיל ספק והטלת ספק, האם כשמישהו בטוח בעצמו? הוא יחשוש להטיל ספק? האם הטלת ספק יכולה להוביל להתרחקות מהאמת? האם מי שבטוח במשהו שהוא אמיתי, יכול לשנות את דעתו? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת? איך הטלת ספק משפיעה על ידיעת האמת?
להטיל ספק והטלת ספק, האם כשמישהו בטוח בעצמו? הוא יחשוש להטיל ספק? האם הטלת ספק יכולה להוביל להתרחקות מהאמת? האם מי שבטוח במשהו שהוא אמיתי, יכול לשנות את דעתו? איך הטלת ... ההשפעה של הטלת ספק על האמת שלנו. במהלך השיחה, עולה השאלה האם כאשר אדם בטוח במשהו, האם הוא יחשוש להטיל ספק כדי לא להתרחק מהאמת. הדוברים מנסים להבין האם הטלת ספק בדעה שמישהו אוחז בה יכולה להוביל לאיבוד האמת או ... כל מה שהוא חושב לבלתי נכון. ההגדרה של אמת והטלת ספק בשיחה, אחד הדוברים מעלה את השאלה אם ניתן להטיל ספק בדעות שלנו אם אנחנו בטוחים שהן נכונות. מה שהתחיל כשאלה טכנית על האמת, התפתח לשיחה עמוקה יותר על מהי אמת. הדוברים מנסים להבין מה יקרה אם יתחילו להטיל ספק בדעותיהם - האם זה אומר שהם יסטו מהאמת, או שמא זו הדרך הנכונה להבין את האמת בצורה טובה יותר. ... שלנו. הסכנה בהימנעות מהטלת ספק הדוברים מתחילים לדון גם על הסכנה שגלומה בהימנעות מהטלת ספק, שכן כאשר אדם מפחד להטיל ספק במה שהוא בטוח בו, הוא בעצם סוגר את עצמו למחשבות חדשות ומונע מהאמת להתגלות בצורה ברורה ומדויקת יותר. אם ... כאשר אנחנו פתוחים לבחינה של דעותינו, הטלת ספק עשויה לעזור לנו להכיר את האמת בצורה מלאה יותר. האם חשש להטיל ספק יכול להוביל לאובדן האמת? כחלק מהשיחה, אחד הדוברים מדבר על החשש להטיל ספק במחשבות או בעמדות שיש לנו. לדידו, אם אנחנו מטילים ספק, זה עלול להוציא אותנו מהאמת. זהו פחד שנובע מהרצון להישאר במקום בטוח עם האמת שלנו. אך אליעד כהן מסביר ... לשנות את האמת שלנו? בשיחה, יש ניסיון להבין עד כמה אפשר לשנות את הדעות שלנו על האמת כאשר אנחנו מטילים ספק. יש המחשיבים את הטלת הספק כהתדרדרות לכיוון שגוי, אך אליעד מציע כי אם האדם בטוח שהדעה שהוא מחזיק בה היא אמיתית, אז אין שום סיבה שהוא יפחד להטיל ספק בה. להפך, הטלת הספק עשויה להמחיש עד כמה הוא בטוח במה שהוא מאמין בו, ואולי אף תחזק את אמיתות ... אנחנו בטוחים במשהו, זה לא אומר שאנחנו יכולים להימנע מהטלת ספק. להיפך, אם אנחנו רוצים להיות בטוחים, כדאי לנו להטיל ספק, מכיוון שזה לא יפגע במסקנה שלנו אלא רק יחזק אותה אם היא נכונה. הדוברים מסכמים שהאמת אינה בהכרח דבר ... להשתנות כשאנחנו בוחנים את הדעות והאמונות שלנו. אם אנחנו באמת רוצים להבין את האמת, עלינו להיות מוכנים לשאול שאלות ולהטיל ספק. מהי האמת? האם כדאי להטיל ספק? ההשלכות של הטלת ספק על הדעות האישיות איך הטלת ספק יכולה לחזק את האמת? מה קורה כשאנחנו בטוחים במשהו? האם ביטחון עצמי מונע הטלת ספק? הסיפור שזכה להדגשה בהרצאה מדבר על המתח שבין חיפוש אחר האמת לבין החשש להטיל ספק בדעות אישיות. אליעד כהן מציע דיון בו השאלות שנשאלות הן איך הטלת ספק עשויה להוביל אותנו לאיבוד האמת, האם כדאי להטיל ספק אם אנו בטוחים במשהו, והאם פעולה כזו עשויה דווקא לעזור לנו להבין טוב יותר את המציאות. ההגדרה של הטלת ... של התנגדות להטלת ספק על הדעות האישיות שלו. הוא מעלה את השאלה אם הוא עלול להתרחק מהאמת אם יתחיל להטיל ספק במה שהוא בטוח בו. בתחילה, המחשבה שמישהו עלול לאבד את האמת בגלל שספקות ייכנסו לתמונה נראית הגיונית, אך השאלה ... הטלת ספק לא תפגע בו אלא תחזק אותו. הסכנה שבהימנעות מהטלת ספק בהמשך השיחה, אליעד כהן טוען שמישהו שמפחד להטיל ספק נמצא במצב שבו הוא למעשה נוטה לא להכיר באפשרות שהדעות שהוא מחזיק בהן עשויות להיות שגויות. הוא מסביר שחשש להטיל ספק עלול להוביל את האדם להחזיק בדעות באופן אוטומטי מבלי לבחון אותן. לפי אליעד, יש המון ערך בלהטיל ספק, גם אם זה גורם לאי נוחות בהתחלה. האם כל שינוי בדעה חייב להוביל לאובדן האמת? לסיום, השיחה מתפשטת למושג ... דעות שגויות. הדיון מסתיים בכך שההבנה של אמת לא בהכרח קשורה לאמונה עצמית מוצקה אלא נובעת מהיכולת לשאול שאלות ולהטיל ספק, כך שכל אחד יכול להגיע לאמת האישית שלו תוך כדי בדיקה מתמדת של עמדותיו. האם כדאי להטיל ספק? מהי האמת? השלכות של הטלת ספק על הדעה האישית האם חשש להטיל ספק עשוי להוביל לאובדן האמת?
מה טוב בלהרגיש רע? מה טוב בלסבול? מה טוב במשהו שהוא רק רע? מה לעשות כשרק רע? איך להפוך רע לטוב? אולי הרע הוא טוב? אולי עדיף להרגיש רע? אולי לא טוב להרגיש טוב? להטיל ספק ברצון להרגיש טוב, להטיל ספק ברצון לא להרגיש רע, הטלת ספק קיצונית, איך למצוא את הטוב? איך לא להרגיש רע?
... כשרק רע? איך להפוך רע לטוב? אולי הרע הוא טוב? אולי עדיף להרגיש רע? אולי לא טוב להרגיש טוב? להטיל ספק ברצון להרגיש טוב, להטיל ספק ברצון לא להרגיש רע, הטלת ספק קיצונית, איך למצוא את הטוב? איך לא להרגיש רע? והפעם נסביר, עוד אפשרות ... היגיון, אבל האם לרצות להרגיש רק טוב, האם בזה כן יש היגיון? בקיצור, כיוון החשיבה הזה מעורר את המוח להטיל ספק ברצון להרגיש רק טוב וכולי.
קבלת החלטות והטלת ספק, איך לקבל את ההחלטות הטובות ביותר? איך לקבל החלטות נכונות? איך לקבל החלטות טובות? איך לקבל החלטות טובות? איך לעשות בחירות טובות? איך להטיל ספק בצורה נכונה? האם משהו נכון? למה משהו לא נכון? שיטות להטלת ספק
... הטובות ביותר? איך לקבל החלטות נכונות? איך לקבל החלטות טובות? איך לקבל החלטות טובות? איך לעשות בחירות טובות? איך להטיל ספק בצורה נכונה? האם משהו נכון? למה משהו לא נכון? שיטות להטלת ספק איך לקבל החלטות נכונות בצורה הטובה ביותר? ... המטרה שלו תמיד היא לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. לפי אליעד כהן, רוב האנשים עושים טעות בדרך שבה הם מטילים ספק בהחלטות שלהם. הטעות היא לשאול את עצמם האם ההחלטה שלי נכונה?, במקום לשאול למה ההחלטה שלי לא נכונה?. אליעד ... דירה או לא. לאחר מחשבה רבה, הוא מגיע למסקנה שההחלטה הנכונה היא לעבור דירה. בשלב זה קיימות שתי דרכים להטיל ספק בהחלטה: הדרך הראשונה היא שהאדם יחשוב מי אמר שההחלטה שלי נכונה? אולי היא לא נכונה? אולי לא כדאי לעבור ... מבצע בדיקה עמוקה מספיק. הדרך השנייה והמומלצת לפי אליעד היא לשאול באופן ישיר למה ההחלטה שלי לא נכונה?. במקום להטיל ספק באופן כללי, האדם צריך להניח מראש שההחלטה שלו שגויה ולחפש באופן אקטיבי סיבות לכך. מה היתרון של להטיל ספק בהחלטה בצורה ישירה? כאשר האדם שואל למה ההחלטה שלי לא נכונה? הוא מאלץ את עצמו לחשוב על סיבות אמיתיות ... נמצאות סיבות טובות מספיק למה ההחלטה לא נכונה, כנראה שהיא אכן ההחלטה הטובה ביותר. איך לקבל החלטה נכונה? איך להטיל ספק בהחלטה? קבלת החלטות נכונה איך לדעת אם אני צודק? למה החלטה לא נכונה? איך להימנע מטעויות בהחלטות?
חכם או טיפש, חכם חושב שהוא טיפש, טיפש חושב שהוא חכם, איך חכם חושב? איך טיפש חושב? האם אני חכם? האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם
חכם או טיפש, חכם חושב שהוא טיפש, טיפש חושב שהוא חכם, איך חכם חושב? איך טיפש חושב? האם אני חכם? האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם
... האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם מה ההבדל בין חכם לטיפש? ההבחנה המרכזית בין אדם חכם לאדם טיפש קשורה בתפיסת עולמם לגבי הידע שלהם והספק שהם מטילים על עצמם. חכם הוא אדם שמטיל ספק בעצמו באופן קבוע, בעוד טיפש, למרות יכולותיו, בדרך כלל לא מפקפק בידע או בהבנה שלו. דפוס החשיבה הזה חשוב ... אותו בהבנה מעמיקה יותר של המציאות. איך טיפש חושב? הטיפש הוא אדם שמרגיש שהוא יודע הכל, והוא לא מרבה להטיל ספק בעצמו. אפילו כאשר עולה בו ספק קטן, הוא מיד דוחה אותו ואומר לעצמו: אני צודק. הוא סומך על אינטואיציה ... שונות לפתח מודעות עצמית ולבחון את ההנחות שלנו לא לפחד להודות בטעות ולתקן את עצמנו לסיכום חכם הוא אדם שמטיל ספק בעצמו ובודק כל רעיון שהוא חושב. ככל שתהיה מוכן לשאול את עצמך האם אתה טועה, כך תוכל ללמוד ולהתפתח. ... הוא מי שמאמין שהוא צודק כל הזמן, ולכן לא בודק את מחשבותיו או משפר אותן. הדרך להיות חכם היא להטיל ספק במחשבות שלך, לשאול שאלות, ולדעת לקבל את המידע שמאתגר את מה שאתה יודע. כיצד לפתח חשיבה ביקורתית? מה ההבדל ... חושב שהוא חכם? אחד ההבדלים המרכזיים בין אדם חכם לאדם טיפש הוא בגישה שלהם לידיעה ולספק. החכם הוא אדם שמטיל ספק בעצמו, ואילו הטיפש משוכנע שהוא כבר יודע הכל. החכם שואל את עצמו ללא הרף: אולי אני טועה?, אולי אני לא יודע מספיק?, אולי אני מפספס משהו?. לעומת זאת, הטיפש כמעט אף פעם לא מטיל ספק בעצמו. הוא בטוח שהוא חכם, שהוא יודע, שהוא מבין, ולכן הוא לא טורח לבדוק את אמיתות הדברים שהוא חושב. ... דעות שונות לפתח מודעות עצמית ולבדוק את ההנחות שלנו לא לפחד להודות בטעות ולתקן את עצמנו לסיכום ככל שאדם מטיל ספק בעצמו יותר, כך גדל הסיכוי שהוא יבדוק את עצמו וילמד יותר - ולכן יהפוך לחכם יותר. לעומת זאת, ככל ...
וודאות, הטלת ספק, איך לדעת אם מחשבה אמיתית? איך לדעת האם משהו נכון? איך לדעת האם זאת האמת? האם אני חושב נכון? איך לקבל החלטות? איך להגיע לוודאות? איך להטיל ספק? לנסות להוכיח את ההפך, שיטות להטלת ספק, פרות קדושות, למה ההפך הנכון?
... האם משהו נכון? איך לדעת האם זאת האמת? האם אני חושב נכון? איך לקבל החלטות? איך להגיע לוודאות? איך להטיל ספק? לנסות להוכיח את ההפך, שיטות להטלת ספק, פרות קדושות, למה ההפך הנכון? איך אפשר לדעת האם מחשבה כלשהי נכונה ... יכולת לזהות ולהבין הנחות סמויות ושגויות. שיפור משמעותי ביכולת לחשוב בצורה ביקורתית ואובייקטיבית. איך לדעת האם משהו נכון? כיצד להטיל ספק במחשבות? איך להגיע לוודאות בהחלטות? שיטות להטלת ספק למה חשוב לנסות להוכיח את ההפך? איך לקבל החלטה נכונה?
טיפול בהתנגדויות מכירה - מהן 2 האפשרויות לטיפול בהתנגדויות מכירה? ניתוח סיבתיות של התנגדויות מכירה. איך לבצע ניתוח סיבתיות בהתנגדות מכירה? איך לטפל בהתנגדות מכירה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה?
... וכאשר מבצעים ניתוח סיבתיות על התנגדות מכירה, באפשרותנו להבין שיש לנו מספר דרכים לתקוף את התנגדות המכירה. 1 - להטיל ספק בסיבה. 2 - להטיל ספק בכך שהסיבה מחייבת את התוצאה. אוסיף ואומר, שבניתוח סיבתיות באופן כללי, יש עוד 2 שאלות, שהן: 3 - להטיל ספק בתוצאה 4 - להטיל ספק בכך שהתוצאה היא רק בגלל הסיבה הנוכחית, כי אולי וכולי. וזה כמובן נושא אחר, שאפשרי להעמיק בו באמצעות לימוד ... לא רוצה לרכוש את המוצר, כי X לדוגמה אין לי כסף. אנחנו יכולים לשאול, את השאלות הבאות: 1 - להטיל ספק בסיבה - האם X נכון, האם באמת אין לך כסף. 2 - להטיל ספק בכך שהסיבה מחייבת את התוצאה? האם באמת זה שאין לכך כסף? מונע ממך לרכוש את המוצר. 3 - להטיל ספק בכך שהתוצאה מחויבת מהסיבה, דהיינו, אולי יש עוד סיבות שבגללן אתה לא רוצה את המוצר, ודרך זה לנסות להחליש אותן וממילא להחליש את הרצון שלא לקנות את המוצר. 4 - להטיל ספק בתוצאה, האם אתה בכל זאת באמת לא רוצה לרכוש את המוצר. עד כאן כאשר חוקרים את ההתנגדות באופן כללי. אבל אם חוקרים התנגדות ספציפית לכשעצמה בלי קשר לסיבות נוספות / אחרות? יש לנו 2 אפשרויות. 1 - להטיל ספק בסיבה. 2 - להטיל ספק בכך שהסיבה מחייבת את התוצאה. דהיינו, נניח שהלקוח אומר, אני לא רוצה לרכוש כי הנעל לא נוחה לי. אז נוכל לשאול 2 שאלות. 1 - האם הנעל באמת לא נוחה לך - דהיינו, להטיל ספק בסיבה. 2 - האם זה שהנעל לא נוחה לך, מחייב את זה שלא תרכוש את הנעל. כל זה במידה ... היחידה של הלקוח. אז איך פרקטית לעשות זאת במציאות? מה המבנה של 2 האפשרויות האלו, מול לקוח? והתשובה היא, שלהטיל ספק בסיבה של ההתנגדות, אפשרי ברמה הלוגית, על ידי זה שמנסים להבין יותר טוב את הסיבה ואת הסיבות שלה עצמה. ... מה אתה צריך לבדוק, מה אתה רוצה לבדוק? למה אתה רוצה לבדוק וכולי. כך שננסה לפרק את הסיבה לחלקים ולהטיל ספק בחלקים וכולי. אבל אם עשינו בירור של העובדות? והתברר באמת שזה רחוק / גדול / יקר וכולי, מה נעשה עכשיו? עכשיו נוכל לעבור להטיל ספק בכך שהסיבה מחייבת את התוצאה. דהיינו, לדוגמה: רחוק לי, נכון שרחוק לך, אבל האם זה שבאמת רחוק לך מחייב ...
שאלות / לשאול שאלות / להטיל ספק - מה טוב בשאלות? ומי מפחד משאלות?
שאלות / לשאול שאלות / להטיל ספק - מה טוב בשאלות? ומי מפחד משאלות? שאלות. שאלת שאלות. ספקות. וודאות. אין דבר טוב יותר מאשר לשאול שאלות. ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על במה להטיל ספק?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: במה להטיל ספק?, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: במה להטיל ספק?, איך לפרש חלומות? איך ליצור אהבה? איך לחנך ילדים? איך להיות מאושר ושמח? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש אמת מוחלטת? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם באמת הכל לטובה? האם לדומם יש תודעה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לבני נוער, מאמן אישי לתזונה נכונה, אימון אישי טלפוני בתחום במה להטיל ספק - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.6250 שניות - עכשיו 11_08_2025 השעה 20:57:21 - wesi4