ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה למה להטיל ספק? ✔בודהיזם - וויכוח עם ספקן - 1 ✔השיחה עם פָּאיָאסִי וויכוח עם ספקן Pysi Sutta פָּאיָאסִי סוּטַּהI.כך שמעתי... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - וויכוח עם ספקן - 1
השיחה עם פָּאיָאסִי

וויכוח עם ספקן

Pysi Sutta

פָּאיָאסִי סוּטַּהI.כך שמעתי. פעם אחת המכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה [1] נדד סביב קוֹסַלַה עם קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים, והגיע לעיירה בשם סֶטַבְיָא. שם נשאר להתגורר מצפון לסֶטַבְיָא ביער סִימְסַפָּא. [2] ובאותה העת הנסיך פָּאיָאסִי התגורר בסֶטַבְיָא, מקום מאוכלס בצפיפות, עשיר בעשב, עצים, מים ותירס, אשר הוענק לו על ידי פַּסֵנַדִי, מלך קוֹסַלַה, כמתנה מלכותית עם סמכות מלכותית.

סיפורו של הנסיך פָּאיָאסִי

(pysirjaavatthu)

I.והנסיך פָּאיָאסִי פיתח את המחשבה הרעה הבאה: 'אין עולם הבא, אין יצורים חיים הנולדים ספונטנית, אין פירות או תוצאות למעשים טובים או רעים. ' [3] באותה עת הברהמינים ובעלי הבית של סֶטַבְיָא שמעו את החדשות: 'הפרוש קוּמָארַה - קַסַּפַּה נודד סביב קוֹסַלַה עם קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים. הוא הגיע לסֶטַבְיָא ונשאר להתגורר מצפון לסֶטַבְיָא ביער סִימְסַפָּא. ובנוגע לקַסַּפַּה המכובד נפוצו דיווחים טובים: "הוא מלומד, בעל ניסיון, חכם, מעודכן, נואם מוכשר, בעל יכולת לתת תשובות טובות, מכובד, אַרַהַנְט." וטוב לראות אַרַהַנְטִים כאלו. ' וכך הברהמינים ובעלי - הבית של סֶטַבְיָא, יצאו דרך השער הצפוני של העיירה סֶטַבְיָא בקהל גדול, אל עבר יער סִימְסַפָּא.

II.בדיוק באותה העת, הנסיך פָּאיָאסִי יצא לבלות את מנוחת הצהריים במרפסתו. בראותו את כל הברהמינים ובעלי - הבית עושים את דרכם אל יער סִימְסַפָּא, הוא שאל את עוזרו לסיבה לכך. ועוזרו אמר לו: "זהו הפרוש קוּמָארַה - קַסַּפַּה, תלמידו של הפרוש גוֹטַמַה... ובנוגע אליו נפוצו דיווחים טובים... זו הסיבה שהם הולכים לראותו."

"אם כך, עוזרי, לך אל הברהמינים ובעלי - הבית של סֶטַבְיָא ואמור להם: 'רבותיי, הנסיך פָּאיָאסִי אומר: אנא המתינו, הנסיך יגיע לראות את הפרוש קוּמָארַה - קַסַּפַּה. ' הפרוש קוּמָארַה - קַסַּפַּה כבר לימד את הברהמינים ובעלי - הבית של סֶטַבְיָא השוטים וחסרי הניסיון האלו שיש עולם הבא, שיש יצורים שנולדים מחדש ספונטנית, ושיש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. אך הדברים האלו כלל לא קיימים."

"טוב, אדוני", אמר העוזר, והעביר את ההודעה.

I.לאחר מכן הנזיר פָּאיָאסִי, מלווה בברהמינים ובבעלי - הבית של סֶטַבְיָא, הלך אל יער סִימְסַפָּא, היכן שהמכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה היה ולאחר שהחליף ברכות נימוסין עם המכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה, התיישב במקום ראוי. וכמה מהברהמינים ובעלי - הבית קדו בפני המכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה ואז התיישבו במקום ראוי, בעוד שקודם לכן חלקם החליפו עימו ברכות נימוסין, חלקם קדו לפניו בכפות ידיים צמודות, חלקם הכריזו את שמם ושם השבט שלהם, וחלקם התיישבו בדממה במקום ראוי.

ההשקפה הניהיליסטית

(natthikavdo)

I.אז הנסיך פָּאיָאסִי אמר למכובד קוּמָארַה - קַסַּפַּה: "קַסַּפַּה המכובד, אני מאמין בהשקפה הזו: אין עולם הבא, אין יצורים שנולדים מחדש ספונטנית ואין פירות או תוצאות למעשים טובים ורעים."

"ובכן, נסיך, מעולם לא ראיתי או שמעתי כזו אמונה או השקפה כפי שאתה מצהיר: 'אין עולם הבא, אין יצורים שנולדים מחדש ספונטנית ואין פירות או תוצאות למעשים טובים ורעים. '

המשל על השמש והירח

(candimasriyaupam)

לכן, נסיך, אני אתשאל אותך בעניין הזה, ואתה ענה כפי שאתה מוצא לנכון. מה דעתך, נסיך? האם השמש והירח הם בעולם הזה או באחר, האם הם שמיימים או אנושיים?"

"קַסַּפַּה המכובד, הם בעולם אחר והם שמימיים, הם אינם אנושיים."

"באותו אופן, נסיך, עליך לקבל: 'יש עולם הבא, יש יצורים שנולדים מחדש ספונטנית, יש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. '"

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא, אין יצורים שנולדים מחדש ספונטנית ואין פירות או תוצאות למעשים טובים ורעים."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"קַסַּפַּה המכובד, יש לי חברים, עמיתים, וקרובי - דם, אשר לוקחים חיים, לוקחים מה שלא ניתן, מבצעים פגיעות מיניות, משקרים, משתמשים בשפה גסה, פוגעת וקלת דעת, והם חמדנים, מלאי שנאה ובעלי השקפות שגויות. בסופו של דבר הם חולים, סובלים וגוססים. וכאשר אני בטוח שהם לא יבריאו, אני אומר להם: 'יש פרושים וברהמינים מסויימים אשר מאמינים ומצהירים, שאלו אשר לוקחים חיים, לוקחים מה שלא ניתן, מבצעים פגיעות מיניות, משקרים, משתמשים בשפה גסה, פוגעת וקלת דעת, והם חמדנים, מלאי שנאה ובעלי השקפות שגויות, לאחר המוות עם התפרקות הגוף, יוולדו בעולם של יגון, מקום רע, מקום של עונש, בגיהינום. כעת, אתם ביצעתם את הדברים האלו ואם מה שהפרושים והברהמינים האלו אומרים נכון, אתם תגיעו לשם. כעת, אם לאחר המוות תגיעו לעולם של יגון, מקום רע, מקום של עונש, גיהינום, בואו ואימרו לי שיש עולם הבא, שיש יצורים הנולדים ספונטנית, שיש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. אתם, רבותיי, אמינים ומהימנים, ומה שאתם ראיתם יהיה כאילו אני ראיתי בעצמי, וכך יהיה. ' אך למרות שהסכימו, הם לא באו לספר לי, ולא שלחו אף שליח. זו הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין: 'שאין עולם הבא, אין יצורים שנולדים ספונטנית, אין פירות או תוצאות למעשים טובים או רעים. '"

המשל על הגנב

(coraupam)

I."בעניין זה אני אתשאל אותך, ואתה ענה כפי שאתה מוצא לנכון. מה דעתך, נסיך? נניח שהיו מביאים בפניך גנב, אשר נתפס בעת מעשה והיו אומרים: 'האיש הזה, אדוני, הוא גנב שנתפס בשעת מעשה. דון אותו לאיזה עונש שתרצה. ' ויתכן ואתה היית אומר: 'קישרו היטב את זרועותיו של האיש הזה הדוק מאחורי גבו עם חבל חזק, גלחו את ראשו היטב, והובילו אותו לצלילי תופים רמים, ברחובות ובכיכרות החוצה דרך השער הדרומי, ושם עירפו את ראשו. ' והם יאמרו: 'טוב מאוד! ' בהסכמה, ולאחר מכן יתכן ויקשרו היטב את זרועותיו של האיש הזה הדוק מאחורי גבו עם חבל חזק, יגלחו את ראשו היטב, ויובילו אותו לצלילי תופים רמים, ברחובות ובכיכרות החוצה דרך השער הדרומי, ושם יערפו את ראשו. כעת, אם הגנב הזה היה אומר למוציאים להורג: 'מוציאים להורג יקרים, בעיר או כפר אלו יש לי חברים, עמיתים וקרובי - דם, אנא המתינו עד שאבקר אותם', האם הוא יקבל את משאלתו? או האם הם פשוט יערפו את ראשו של הגנב הפטפטן?"

"הוא לא יקבל את משאלתו, קַסַּפַּה המכובד, הם פשוט יערפו את ראשו."

"כך, נסיך, הגנב הזה אפילו לא יכול לגרום למוציאיו להורג האנושיים להמתין בזמן שהוא יבקר את חבריו וקרוביו. אז כיצד חבריך, עמיתיך, וקרובי - דמך אשר ביצעו את כל המעשים הרעים האלו, ואשר מתו והגיעו לעולם של יגון, לגבור על שומרי הגיהינום, באומרם: 'שומרי גיהנום יקרים, אנא המתינו בזמן שנדווח לנסיך פָּאיָאסִי שיש עולם הבא, יש יצורים שנולדים ספונטנית, ויש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים'? באותו אופן נסיך, עליך לקבל: 'יש עולם הבא, יש יצורים שנולדים מחדש ספונטנית, יש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב 'שאין עולם הבא, אין יצורים שנולדים ספונטנית, אין פירות או תוצאות למעשים טובים או רעים."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"קַסַּפַּה המכובד, יש לי חברים, עמיתים, וקרובי - דם, אשר נמנעים מלקחת חיים, מלקחת מה שלא ניתן, מלבצע פגיעות מיניות, מלשקר, משימוש בשפה גסה, פוגעת וקלת דעת, ושאינם חמדנים או מלאי שנאה והם בעלי השקפות נכונות. [4] בסופו של דבר הם חולים... וכאשר אני בטוח שהם לא יבריאו, אני אומר להם: 'יש פרושים וברהמינים מסויימים אשר מאמינים ומצהירים, שאלו אשר נמנעים מלקחת חיים... בעלי השקפות נכונות, לאחר המוות עם התפרקות הגוף, יוולדו בעולם שמיימי, מקום טוב. כעת, אתם נמנעתם מלבצע את הדברים האלו ואם מה שהפרושים והברהמינים האלו אומרים נכון, אתם תגיעו לשם. אם לאחר המוות תגיעו לעולם שמיימי, למקום טוב... בואו ואימרו לי שיש עולם הבא, שיש יצורים הנולדים ספונטנית, שיש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. אתם, רבותיי, אמינים ומהימנים, ומה שאת ראיתם יהיה כאילו אני ראיתי בעצמי, וכך יהיה. ' אך למרות שהם הסכימו, הם לא באו לספר לי, ולא שלחו אף שליח. זו הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין: 'שאין עולם הבא, אין יצורים שנולדים ספונטנית, אין פירות או תוצאות למעשים טובים או רעים. '"

המשל על האדם בבור השופכין

(gthakpapurisaupam)

I."ובכן, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, נניח שאדם היה נופל כשראשו כלפי מטה אל תוך בור שופכין, ואתה היית אומר לאנשיך: 'הוציאו את האדם מן הביוב! ' והם היו אומרים: 'כן, אדוני', ועושים כך. לאחר מכן היית אומר להם לנקות את גופו היטב מהזוהמה עם מקלות גירוד עשויים במבוק, ואז לרחוץ אותו בשלוש חפיפות במשחה צהובה. לאחר מכן היית אומר להם למשוח את גופו בשמן ואז לנקות אותו שלוש פעמים עם אבקת סבון עדינה. לאחר מכן היית אומר להם לסדר את שערו ואת זקנו ולעטר אותו בזרי פרחים מעודנים, משחות ומלבושים. ולבסוף היית אומר להם להוביל אותו אל ארמונך ולתת לו להתענג בהנאות חמשת החושים, והם היו עושים כך. מה דעתך, נסיך? האם האיש הזה, כשהוא כולו רחוץ, כששערו וזקנו מסודרים, מקושט ועטור זרים, לבוש לבן, ולאחר שהועבר אל הארמון, והתענג בחמשת הנאות החושים, האם הוא ירצה לטבול שוב בתוך בור השופכין הזה?"

"לא, קַסַּפַּה המכובד."

"מדוע לא?"

"כיוון שבור השופכין הזה הינו מלוכלך ונחשב ככזה, הוא בעל ריח איום, מבחיל ודוחה ובאופן כללי נחשב ככזה."

"בדיוק באותו אופן, נסיך, בני אדם אינם נקיים, בעלי ריח איום, מבחיל ודוחה ונחשבים ככאלה על ידי הישויות השמיימיות. אם כך מדוע שחבריך... אשר לא ביצעו אף אחת מהעבירות... ואשר נולדו לאחר המוות בעולם טוב של אושר, עולם שמיימי, ישובו ויספרו לך: 'יש עולם הבא... יש פרי למעשים טובים ורעים? באותו אופן נסיך, עליך לקבל שיש עולם הבא..."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"קַסַּפַּה המכובד, יש לי חברים, עמיתים, וקרובי - דם, אשר נמנעים מלקחת חיים... בסופו של דבר הם חולים... וכאשר אני בטוח שהם לא יבריאו, אני אומר להם: 'יש פרושים וברהמינים מסויימים אשר מאמינים ומצהירים, שאלו אשר נמנעים מלקחת חיים... בעלי השקפות נכונות, לאחר המוות עם התפרקות הגוף, יוולדו בעולם שמיימי, בין ישויות השלושים - ושלוש... ' אך למרות שהם הסכימו, הם לא באו לספר לי, ולא שלחו אף שליח. זו הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין ש'אין עולם הבא... '"

המשל על ישויות השלושים - ושלוש

(tvatisadevaupam)

I."בעניין זה, נסיך, אני אתשאל אותך, ואתה ענה כפי שאתה מוצא לנכון. מה שעבור בני - אדם הוא מאה שנים, עבור ישויות השלושים - ושלוש הוא יממה אחת. שלושים כאלו הם חודש, שנים עשר כאלו הם שנה, ואלף כאלו הם תוחלת החיים של ישויות השלושים - ושלוש. כעת, נניח שהן היו חושבות: 'לאחר שהתענגנו בהנאות חמשת החושים במשך יומיים או שלושה נלך אל פָּאיָאסִי ונספר לו שיש עולם הבא, יש יצורים שנולדים ספונטנית, יש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים. ' האם הן יעשו כך?"

"לא קַסַּפַּה המכובד, מאחר ואנו נהיה כבר מתים עוד לפני כן. אך, קַסַּפַּה המכובד, מי אמר לך שישויות השלושים - ושלוש קיימות, ושהן בעלות תוחלת חיים כה ארוכה? אינני מאמין שישויות השלושים - ושלוש קיימות או שתוחלת חייהן כה ארוכה."

המשל על האדם העיוור מלידה

(jaccandhaupam)

"נסיך, דמיין לעצמך אדם עיוור מלידה שאינו יכול לראות עצמים כהים או בהירים, או כחולים, צהובים, אדומים או בצבע ארגמן, שאינו יכול לראות עצמים חלקים או מחוספסים, אינו יכול לראות את השמש והירח. יתכן ויאמר: 'אין עצמים כהים ובהירים ולא מי שיכול לראותם, אין עצמים כחולים, צהובים, אדומים או בצבע ארגמן ואין מי שיכול לראותם, אין עצמים חלקים או מחוספסים ואין מי שיכול לראותם, אין שמש וירח, ואין מי שיכול לראותם. אינני מכיר את הדבר הזה, ולכן זה לא קיים. ' האם דבריו מוצדקים, נסיך?"

"לא, קַסַּפַּה המכובד. ישנם עצמים כהים ובהירים... יש שמש וירח, וכל מי שאומר: 'אינני מכיר את הדבר הזה, אינני יכול לראותו, ולכן זה לא קיים. ' דבריו אינם מוצדקים.

"ובכן, נסיך, נראה כי תשובתך דומה לזו של האדם העיוור כאשר אתה שואל כיצד אני יודע על שלושים ושלוש - הישויות ותוחלת חייהן. נסיך, העולם הבא לא יכול להראות באופן שאתה חושב, באמצעות העין הפיזית. נסיך, הפרושים והברהמינים האלו אשר מחפשים במעבה הג'ונגל או בגומחות שביערות אחר מקום מנוחה שקט ומעט רעש - שם הם שוהים חסרי לאות, נלהבים, מרוסנים, מטהרים את העין השמיימית, ובאמצעות העין השמימית המטוהרת הזו אשר עולה על כוחה של הראייה האנושית, הם רואים גם את העולם הזה וגם את העולם הבא, ויצורים הנולדים ספונטנית. נסיך, זהו האופן בו ניתן לראות את העולם הבא, ולא הדרך בה אתה חושב באמצעות העין הפיזית. באותו אופן נסיך, עליך לקבל שיש עולם הבא, שיש יצורים שנולדים ספונטנית, ושיש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"ובכן, קַסַּפַּה המכובד, אני רואה כאן פרושים וברהמינים מסויימים אשר שומרים על מוסריות ובעלי התנהגות נאותה, אשר ברצונם לחיות ולא למות, אשר חושקים בנוחות ומתעבים סבל. ונראה לי שאם הפרושים והברהמינים האלו, אשר כה מוסריים ובעלי התנהגות נאותה, יודעים שאחרי המוות יהיה להם טוב יותר, אז האנשים הטובים האלו יקחו רעל עכשיו או יקחו סכין ויהרגו את עצמם או יתלו את עצמם או יקפצו מצוק. אך למרות שיש להם ידיעה כזו, עדיין הם רוצים לחיות ולא רוצים למות, הם חושקים בנוחות ומתעבים סבל. וזוהי הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין: 'אין עולם הבא... '".

המשל על האישה בהריון

(gabbhinupam)

I."ובכן, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם אחת לברהמין מסויים היו שתי נשים. לאחת מהן היה בן כבן עשר או שתים עשר שנים, בעוד האחרת היתה בהריון. בהתקרב מועד הלידה, קרה שהברהמין נפטר ואז הבן הצעיר אמר לאימו החורגת: 'גברת, כל רכוש ועושר, בין אם כסף או זהב, מה שלא יהיה, כולו שייך לי. אבי עשה אותי יורשו. ' בתגובה לכך אמרה אשת הברהמין לילד הצעיר: 'בחור צעיר, המתן עד שאלד. אם הילוד יהיה זכר, חלק אחד יהיה שייך לו, ואם זו תהיה בת, היא תהיה שפחתך. ' והצעיר חזר על דבריו פעם נוספת, וקיבל את אותה תשובה. כאשר הוא חזר על דבריו בפעם השלישית, האישה לקחה סכין ולאחר שהלכה אל חדר פנימי פתחה את ביטנה, בחושבה: 'אם רק אוכל לגלות האם זהו תינוק או תינוקת! ' וכך היא הרסה את עצמה ואת הוולד החי, ואת הרכוש המיועד גם כן, בדיוק כפי שטיפשים אשר מחפשים את ירושתיהם שלא בחוכמה, לא שמים לב לסכנה החבויה.

באותו אופן אתה, נסיך, תמצא מתוך טיפשות סכנות חבויות בחיפושים לא חכמים אחר עולם הבא, כפי שאשת הברהמין הזו מצאה בחיפושה אחר ירושה. אך, נסיך, הפרושים והברהמינים האלו אשר שומרים על מוסריות ובעלי התנהגות נאותה לא מחפשים לזרז את הבשלתו של מה שעדיין לא בשל, אלא ממתינים בסבלנות להבשלתו. חייהם מועילים לפרושים וברהמינים האלו, ככל שיאריכו חייהם של הברהמינים והפרושים המוסריים ובעלי ההתנהגות הטובה, כך יגדלו הסגולות שהם יוצרים. עשייתם היא לטובת הרבים, לאושרם של רבים, מתוך חמלה לעולם, לטובתם ותועלתם של ישויות שמיימיות ובני אדם. באותו אופן נסיך, עליך לקבל שיש עולם הבא..."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"ובכן, קַסַּפַּה המכובד, קח לדוגמה את המקרה שבו מביאים גנב לפני, אשר נתפס בשעת ביצוע מעשה ואומרים: 'הנה, אדוני, גנב אשר נתפס בשעת ביצוע מעשה, דון אותו לאיזה עונש שתרצה. ' ואני אומר: 'קחו את האיש הזה והכניסו אותו חי בתוך כד גדול. איטמו את פיתחו ועטו עליו עור לח, לאחר מכן כסו אותו בחימר לח, הכניסו אותו לתוך תנור והבעירו את האש. ' וכך הם עושים. כאשר אנחנו בטוחים שהאיש מת, אנו מוציאים את הכד, שוברים את החימר, מסירים את המכסה, ומתבוננים בתשומת לב: 'אולי נוכל לראות את נשמתו [5] בורחת. ' אך איננו רואים כל נשמה בורחת, ולכן קַסַּפַּה המכובד אני מאמין שאין עולם הבא..."

המשל על החלום

(supinakaupam)

I."בעניין זה, נסיך, אני אתשאל אותך, ואתה ענה כפי שאתה מוצא לנכון. האם אתה מודה שכאשר יצאת למנוחת הצהריים צפית במראות נעימים של פארקים, יערות, אזורים מלבלבים ובריכות לוטוסים?"

"אכן כן, קַסַּפַּה המכובד."

"ובאותה עת האם לא צפו בך גיבנים, גמדים, נשים צעירות ונערות?"

"אכן כן, קַסַּפַּה המכובד."

והאם הם צפו בנשמתך נכנסת או יוצאת מגופך?"

"לא, קַסַּפַּה המכובד."

אם כך, הם לא רואים את נשמתך נכנסת או יוצאת מגופך אפילו בעודך חי. לכן, כיצד תוכל לראות את הנשמה של אדם מת נכנסת או יוצאת מגופו? באותו אופן נסיך, עליך לקבל שיש עולם הבא..."

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"ובכן, קַסַּפַּה המכובד, קח לדוגמה את המקרה שבו מביאים גנב לפני... ואני אומר: 'שיקלו את האדם הזה על משקל בעודו חי, ולאחר מכן חינקו אותו למוות ושיקלו אותו שנית. ' והם עושים כך. כל עוד הוא היה חי, הוא היה קל יותר, רך יותר וגמיש יותר, אך כאשר הוא היה מת הוא היה כבד יותר, נוקשה [6] יותר ופחות גמיש. ולכן, קַסַּפַּה המכובד, אני מאמין שאין עולם הבא..."

המשל על כדור הברזל הלוהט

(santattyoguaupam)

I."ובכן, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, נניח ואדם היה שוקל כדור ברזל שחומם במשך כל היום, לוהט, בוער בעוצמה, בוהק. ונניח שלאחר זמן מה, לאחר שהכדור התקרר, הוא שוקל אותו שנית. באילו מהפעמים הוא יהיה קל יותר, רך יותר, וגמיש יותר: כאשר הוא היה חם, לוהט ובוהק, או כאשר הוא היה קר וכבוי?"

"קַסַּפַּה המכובד, כאשר כדור הברזל הזה חם, בוער, ובוהק, עם היסודות של אש ואוויר, אז הוא קל יותר, רך יותר וגמיש יותר. כאשר אין בו את היסודות האלו, [7] הוא התקרר וכבה, הוא כבד יותר, נוקשה יותר ופחות גמיש."

"אם כך, נסיך, זה בדיוק אותו דבר עם הגוף. כאשר יש בו חיים, חום והכרה, הוא קל יותר, רך יותר וגמיש יותר. אך, כאשר הוא חסר חיים, חום והכרה, הוא כבד יותר, נוקשה יותר, ופחות גמיש. באותו אופן, נסיך, עליך לקבל: 'יש עולם הבא... "

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה מסויימת לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"ובכן, קַסַּפַּה המכובד, קח לדוגמה את המקרה שבו מביאים גנב לפני... ואני אומר: "הירגו את האיש הזה מבלי לפצוע את עורו הנוקשה, עור גופו, בשרו, שריריו וגידיו, עצמותיו ולשד עצמותיו. וכך הם עושים. כאשר הוא חצי - מת, אני אומר: 'כעת, הניחו את האדם הזה על גבו, ויתכן שנוכל לראות את נשמתו יוצאת. ' הם עושים זאת אך איננו מצליחים לראות את נשמתו יוצאת. אז אני אומר: 'הניחו אותו עם פניו כלפי מטה... על צידו... על צידו השני... העמידו אותו... העמידו אותו על ראשו... חיבטו בו באגרופיכם... סיקלו אותו באבנים... חיבטו בו עם מקלות... הכו אותו בחרבות... נערו אותו לכאן ולכאן, ויתכן ונוכל לראות את נשמתו יוצאת. ' והם עושים את כל הדברים האלו, אך למרות שיש לו עיניים הוא אינו רואה עצמים או את מושאיהם, [8] למרות שיש לו אוזניים הוא אינו שומע צלילים או את מושאיהם, למרות שיש לו אף הוא אינו מריח ניחוחות או את מושאיהם, למרות שיש לו לשון הוא אינו טועם טעמים או את מושאיהם, למרות שיש לו גוף הוא אינו חש תחושות או את מושאיהם. ומסיבה, קַסַּפַּה המכובד, אני מאמין שאין עולם הבא..."

המשל על נגן הקונכיה

(sakhadhamaupam)

I."ובכן, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם היה נגן קונכיה שלקח את קונכיית הנגינה שלו [9] והלך אל גבול הארץ. [10] כאשר הגיע אל כפר, הוא נעמד במרכז הכפר, תקע בקונכייה שלוש פעמים ולאחר מכן, הניח אותה על האדמה והתיישב לצידה. ואז תושבי הגבול האלו חשבו לעצמם: 'מהיכן הצליל הזה מגיע, כה נעים, כה מתוק, כה משכר, כה משכנע, כה שובה לב? ' הם פנו אל נגן הקונכייה ושאלו אותו לגבי זה. 'חברים, הקונכייה הזו היא המקור לצלילים הנעימים האלו. ' אז הם שמו את הקונכייה על גבה וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם הניחו אותה כשפניה למטה וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם הניחו אותה על צידה וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם הניחו אותה על צידה השני וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם העמידו אותה וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם העמידו אותה הפוך וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם חבטו בה באגרופיהם וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם סקלו אותה באבנים וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם חבטו בה במקלות וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם היכו אותה עם חרבות וקראו: 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. אז הם ניערו אותה לכאן ולכאן וקראו 'דברי, גברת קונכייה, דברי! ' אך הקונכייה לא הוציאה אף צליל. נגן הקונכייה חשב לעצמו: 'אילו שוטים תושבי הגבול האלו! באיזו טיפשות הם מחפשים אחר צלילה של הקונכייה! ' ובזמן שצפו בו, הוא לקח את הקונכייה, תקע בה שלוש פעמים והלך לדרכו. ותושבי הגבול האלו חשבו לעצמם: 'נראה כי כאשר הקונכייה מלווה באדם, במאמץ וברוח, אז היא מוציאה צליל. אך כאשר היא אינה מלווה באדם, במאמץ וברוח, אז היא אינה מוציאה צליל. '

באותו אופן, נסיך, כאשר בגוף הזה יש חיים, חום ותודעה, אז הוא הולך וחוזר, עומד, יושב ושוכב, רואה דברים בעיניים, שומע באוזניו, מריח באפו, טועם בלשונו, חש בגופו, ותופס עצמים מנטליים בתודעתו. אך כאשר אין בו חיים, חום ותודעה, הוא לא עושה אף אחד מהדברים האלו. באותו אופן, נסיך עליך לקבל: 'יש עולם הבא... '

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, אני עדיין חושב שאין עולם הבא..."

"נסיך, האם יש לך סיבה כלשהי לנכונות הטענה הזו?"

"יש לי, קַסַּפַּה המכובד."

"מהי, נסיך?"

"קַסַּפַּה המכובד, קח לדוגמה מקרה בו מביאים גנב בפני... ואני אומר: 'קלפו את עורו החיצוני של האדם הזה, ויתכן ונוכל לראות את נשמתו יוצאת. ' ולאחר מכן אני אומר להם לקלף את עורו הפנימי של האדם הזה, את בשרו, את גידיו, עצמותיו, מח עצמותיו... אך עדיין איננו יכולים לראות שיוצאת נשמה כלשהי. וזוהי הסיבה, קַסַּפַּה המכובד, שאני מאמין שאין עולם הבא..."
איום שקרים לקוח מתנגד למחיר יקר מתנה לרצות סקס לראות את העולם רצון למין גמישות אנשים טובים בחורות בודהיזם במה להטיל ספק האם להטיל ספק הטלת ספק ויכוח ויכוחים חוסר וודאות להטיל ספק למה להטיל ספק ספק ספקות ספקנות
למה להטיל ספק? מי מטיל ספק? להיות בטוח בעצמך, לחשוב שאתה חכם, לחשוב שאתה טיפש, דימוי עצמי, ערך עצמי, ביטחון עצמי, חיפוש האמת, פיתוח החשיבה, הערכה עצמית
למה להטיל ספק? מי מטיל ספק? להיות בטוח בעצמך, לחשוב שאתה חכם, לחשוב שאתה טיפש, דימוי עצמי, ערך עצמי, ביטחון עצמי, חיפוש האמת, פיתוח החשיבה, הערכה עצמית
למה להטיל ספק? מי מטיל ספק? להיות בטוח בעצמך, לחשוב שאתה חכם, לחשוב שאתה טיפש, דימוי עצמי, ערך עצמי, ביטחון עצמי, חיפוש האמת, פיתוח החשיבה, הערכה עצמית למה חשוב להטיל ספק, ומי בעצם מסוגל לעשות את זה? אליעד כהן מסביר כי להטיל ספק פירושו לקחת משהו שאתה מאמין בו כוודאי ולשאול אם אולי הוא בעצם שגוי. הוא מדגיש כי הפעולה של הטלת ... כיוון שהיא מצריכה יכולת לחשוב שתי מחשבות סותרות בו זמנית: אולי אני טועה ואולי אני צודק. כלומר, בשביל שאדם יטיל ספק בדבר מסוים, הוא חייב לחשוב מצד אחד שהוא מספיק חכם כדי להבין שהדבר ראוי לבדיקה, ומצד שני הוא חייב לחשוב שהוא טיפש מספיק כדי שאולי כל מה שהוא חושב הוא בכלל טעות. האם אדם שמטיל ספק חושב שהוא טיפש או חכם? אליעד כהן מתאר שתי תפיסות אפשריות של האדם המטיל ספק. האחת, שאדם חושב שהוא טיפש, ולכן הוא בודק דברים, והשנייה, שאדם חושב שהוא חכם, ולכן הוא בודק דברים. אליעד ... כלל לא היה בודק דברים, כיוון שהוא לא היה מאמין שיש ביכולתו להגיע לתשובה נכונה. במצב כזה אין טעם להטיל ספק. מנגד, אם האדם היה חושב שהוא חכם באופן מוחלט, הוא גם כן לא היה מטיל ספק, מכיוון שהוא היה בטוח שהוא כבר מחזיק בתשובה הנכונה ואין צורך לבדוק שוב. כלומר, אליעד כהן מחדד כי כדי להטיל ספק באמת, אדם צריך להיות מסוגל להחזיק בשני הצדדים של המטבע בו זמנית: הוא חייב לחשוב שהוא מספיק טיפש כדי ... חייב להאמין שהוא מספיק חכם כדי שיש לו יכולת להבין אם הוא טועה ולמצוא את התשובה הנכונה. איך היכולת להטיל ספק קשורה לביטחון עצמי וערך עצמי? אליעד כהן מסביר כי הטלת ספק קשורה באופן הדוק לדימוי העצמי של האדם. אדם עם דימוי עצמי נמוך או הערכה עצמית נמוכה מדי, כלומר, אדם שחושב שהוא טיפש לחלוטין, לעולם לא יטיל ספק כי הוא מניח שאין לו שום יכולת להגיע לאמת. לעומת זאת, אדם עם דימוי עצמי גבוה מאוד וביטחון עצמי מופרז יאמין שהוא כבר יודע הכל, ולכן גם הוא לעולם לא יטיל ספק. דווקא אדם בעל דימוי עצמי מאוזן, אדם שיודע שהוא יכול לטעות, אבל גם יודע שהוא מסוגל למצוא את האמת, הוא האדם שמסוגל להטיל ספק אמיתי. רק הוא יכול לבדוק דברים ולגלות טעויות או להגיע למסקנות נכונות יותר, ולכן אליעד מציג את החשיבות הגדולה ... לפיתוח החשיבה וחיפוש האמת. מה הבעיה בלהיות בטוח לגמרי שאתה צודק? אליעד מתאר כי הבעיה של רוב האנשים שלא מטילים ספק היא שהם בטוחים לחלוטין בחכמה שלהם ובכך שהם צודקים, ולכן הם לא רואים שום טעם לבדוק את עצמם. הוא ... ולבדוק אותם בכל זאת, מצריכה מהאדם לחשוב שייתכן מאוד שהוא טועה, אפילו בדברים שנראים מובנים מאליהם. כך, אדם חייב להטיל ספק בדברים הברורים ביותר מבחינתו אם הוא רוצה להגיע לאמת מוחלטת. מה המשמעות של להחזיק שתי מחשבות סותרות בו זמנית? ... מצב פרדוקסלי, אבל הכרחי להטלת ספק אמיתית. האדם צריך לחיות בתוך הפרדוקס הזה, כי רק באופן כזה הוא יוכל להטיל ספק ולהתקדם בחיפוש אחר האמת. למה להטיל ספק גם במה שנראה ברור מאליו? אליעד מבהיר כי דווקא הדברים שנראים ברורים מאליהם הם הדברים שהכי חשוב להטיל בהם ... במשהו ללא ספקות, אנו באופן אוטומטי לא בודקים אותו, ולכן אנחנו עלולים להמשיך לטעות לאורך זמן. כיצד מעודדים אדם להטיל ספק? אליעד אומר שבשביל לעודד אדם להטיל ספק, חשוב להראות לו שהוא לא חכם לגמרי, אבל גם לא טיפש לגמרי. יש להראות לו שיש סיכוי שהוא טועה, ... להיות מוטעה, ועם זאת חייב להיות לו ביטחון בסיסי בכך שהוא מסוגל להגיע להבנה נכונה. אליעד מסכם כי היכולת להטיל ספק, החיפוש אחרי האמת, והיכולת לבדוק את עצמך שוב ושוב הם הדברים החשובים ביותר בהתפתחות האישית של כל אדם. רק ... בשלום עם ספקותיו ועם האפשרות שהוא טועה, הוא האדם שיגיע בסופו של דבר לאמת מוחלטת וברורה יותר. למה חשוב להטיל ספק? איך לפתח ביטחון עצמי? כיצד לשפר הערכה עצמית? מה הקשר בין ספק לחשיבה ביקורתית? מי מסוגל להטיל ספק? מהי חשיבה פרדוקסלית?
אליעד כהן נוכל, ביקורת על אליעד כהן, אליעד כהן שקרן, שאלות על אליעד כהן, אליעד כהן טיפש, אליעד כהן שרלטן, סתירות של אליעד כהן, למה לא להאמין לאליעד כהן? למה להטיל ספק באליעד כהן? מניפולציות של אליעד כהן, אליעד כהן רמאי
אליעד כהן נוכל, ביקורת על אליעד כהן, אליעד כהן שקרן, שאלות על אליעד כהן, אליעד כהן טיפש, אליעד כהן שרלטן, סתירות של אליעד כהן, למה לא להאמין לאליעד כהן? למה להטיל ספק באליעד כהן? מניפולציות של אליעד כהן, אליעד כהן רמאי
... על אליעד כהן, אליעד כהן טיפש, אליעד כהן שרלטן, סתירות של אליעד כהן, למה לא להאמין לאליעד כהן? למה להטיל ספק באליעד כהן? מניפולציות של אליעד כהן, אליעד כהן רמאי למה אליעד כהן אומר דברים לא נכונים? אליעד כהן מסביר ... בזמן ההרצאה עצמה - הוא בגדר שקר. המטרה העיקרית שלו איננה לגרום למאזיניו להאמין לו, אלא דווקא לגרום להם להטיל ספק ולהפעיל את השכל שלהם כדי למצוא את האמת שלהם. לשיטתו, הוא משתמש במכוון בשיטות מניפולטיביות ובאמירות הגיוניות - כביכול, ... למאזיניו לסמוך עליו או לקבל את דבריו כאמת מוחלטת. במקום זאת, הוא קורא לאנשים להפעיל את השכל, לחקור בעצמם, ולהטיל ספק לא רק במה שהוא אומר אלא גם במה שהם עצמם חושבים. האם אליעד כהן רוצה שיאמינו לו? אליעד כהן ... כהן מצפה מהמאזינים שלו? אליעד כהן מצפה מהמאזינים שלו דבר אחד בלבד: שלא יאמינו לו, לא יאמינו לעצמם, וימשיכו להטיל ספק בכל מה שהם שומעים וחושבים. המטרה שלו היא לגרום להם לפתח חשיבה עצמאית ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו. ... כהן משקר? למה אליעד כהן סותר את עצמו? קושיות על מורה רוחני, קושיות על הצדיק, סתירות אצל אליעד כהן, להטיל ספק בשכל של עצמך, אליעד כהן איש אמת, למה אליעד כהן אומר דברים לא נכונים? האם אליעד כהן טיפש או ...
להטיל ספק בטוב, להטיל ספק ברע, למה טוב לי? למה רע לי? מה נכון לשאול? לא להאמין בטוב, לא להאמין ברע, חשיבה חיובית רעה, חשיבה שלילית, לא לחשוב חיובי, לחשוב שלילי, מחשבות חיוביות רעות, מחשבות רעות
להטיל ספק בטוב, להטיל ספק ברע, למה טוב לי? למה רע לי? מה נכון לשאול? לא להאמין בטוב, לא להאמין ברע, חשיבה חיובית רעה, חשיבה שלילית, לא לחשוב חיובי, לחשוב שלילי, מחשבות חיוביות רעות, מחשבות רעות
להטיל ספק בטוב, להטיל ספק ברע, למה טוב לי? למה רע לי? מה נכון לשאול? לא להאמין בטוב, לא להאמין ברע, חשיבה חיובית רעה, ... מגלה שהתלות והפחד עומדים מאחורי השמחה החיצונית, וכך הוא מבין טוב יותר את המנגנון הפנימי שמניע אותו. האם נכון להטיל ספק רק ברע או גם בטוב? התשובה שאליעד מציג היא שחשוב להטיל ספק גם בטוב ולא רק ברע. כאשר אדם מטיל ספק ברע הוא בעצם מנסה להשתחרר ממנו, אך אם הוא לא מטיל ספק גם בטוב, הוא ממשיך להיות תלוי בו, ובעקיפין נשאר תלוי גם ברע. למשל, אדם שקיבל בשורה טובה עשוי לא ... הצדדים, כי רק כך אפשר להשתחרר מהתלות בשניהם ולהבין את המנגנון האמיתי שמפעיל את הרצונות ואת התחושות שלנו. למה להטיל ספק בחשיבה חיובית? איך לבדוק למה טוב לי? האם חשיבה חיובית רעה? למה כל מחשבה חיובית היא שלילית? איך להפסיק ...
להטיל ספק בחושים, חמשת החושים, להשתחרר מהחושים, לצאת מהחושים, הטלת ספק בחושים, הכל כרצונך תמיד, שום דבר לא רק רע, שום דבר לא רק טוב
להטיל ספק בחושים, חמשת החושים, להשתחרר מהחושים, לצאת מהחושים, הטלת ספק בחושים, הכל כרצונך תמיד, שום דבר לא רק רע, שום דבר לא רק טוב
להטיל ספק בחושים, חמשת החושים, להשתחרר מהחושים, לצאת מהחושים, הטלת ספק בחושים, הכל כרצונך תמיד, שום דבר לא רק רע, שום דבר לא רק טוב למה להטיל ספק בחמשת החושים? אליעד כהן מסביר בהרצאה באופן מפורט את החשיבות של הטלת ספק בחמשת החושים, הכוללים ראייה, שמיעה, מגע, ... להגיע להבנה מוחלטת של המציאות. הוא מדגיש כי אנשים נוטים לקבל כמובן מאליו את מה שחושיהם קולטים, אך בפועל, להטיל ספק בחושים הוא צעד חשוב בדרך להבנת המציאות בצורה אובייקטיבית ושלמה יותר. אליעד מציין כי להטיל ספק בחושים אין פירושו בהכרח לבטל אותם לחלוטין, אלא פשוט לא לקבל אותם כמובן מאליו. כלומר, לשאול את עצמך באופן ... לא כבול למוגבלות שלהם. אתה נעשה ער לעובדה שייתכן ויש רובד נוסף של מציאות שמעבר לתפיסה החושית. במילים אחרות, להטיל ספק בחושים מאפשר לך להטיל ספק בכל האמונות הבסיסיות שלך לגבי המציאות, מה שמאפשר לך לפתוח פתח להבנה עמוקה יותר של המציאות עצמה. עם זאת, ... אינך סומך על חושיך, אתה עשוי לחוות תחושה של חוסר ודאות מתמשכת. אליעד מדגים זאת דרך דוגמה של אדם שמטיל ספק האם יש או אין מולו פיצה. הוא מבהיר כי אם האדם יטיל ספק בכל מחשבה ובכל תחושה שלו באופן מתמיד, הוא יגיע לנקודה שבה הוא מבין שהטלת ספק לבדה אינה מובילה לפתרון ... האפשרות ההפוכה - האפשרות לרצות באותו דבר. כל תפיסה או הרגשה שמופיעה בתודעה היא בהכרח בעלת אפשרות הפוכה, ולכן להטיל ספק בחושים פירושו להבין שכל המציאות נתונה לפרשנות או רצון אישי. האם הכל באמת כרצונך תמיד? אליעד מתעמק בהסבר שמה ... נתפס בחושים הרגילים, עליו לשחרר את האחיזה שלו בתפיסות הרגילות. אך זה לא מסתכם רק בכך. הוא מחדד כי להטיל ספק בחושים זהו רק שלב בתהליך גדול יותר של שחרור התודעה. כשהאדם יצליח להשתחרר מהצורך להיאחז בכל מה שנתפס על ... מוחלט לראות או לא לראות את מה שהוא רוצה לראות, ובכך לחיות במציאות כרצונו. בסופו של דבר, לפי אליעד, להטיל ספק בחושים ובכל תפיסה אחרת של התודעה מאפשר לאדם להבין בצורה מוחלטת שאין שום דבר חד - משמעי, אלא הכל תמיד נתון לפרשנות, רצון ובחירה אישית. איך להטיל ספק בחושים? האם הכל כרצוני תמיד? האם החושים מטעים אותנו? מה היתרונות בהטלת ספק במציאות? איך להשתחרר מהאמונות שלנו? האם ...
להטיל ספק באליעד כהן, לברר את הנחות היסוד, ללמוד מאליעד כהן, תלמידים של אליעד כהן, איך ללמוד מאליעד כהן? איך לא להאמין לשום דבר?
להטיל ספק באליעד כהן, לברר את הנחות היסוד, ללמוד מאליעד כהן, תלמידים של אליעד כהן, איך ללמוד מאליעד כהן? איך לא להאמין לשום דבר?
להטיל ספק באליעד כהן, לברר את הנחות היסוד, ללמוד מאליעד כהן, תלמידים של אליעד כהן, איך ללמוד מאליעד כהן? איך לא להאמין לשום דבר? למה חשוב להטיל ספק בדברי אליעד כהן? אליעד כהן מדגיש בשיחה זו את החשיבות העצומה של הטלת ספק בכל דבר, כולל בדברים שהוא ... לעומק למה הן נכונות או לא נכונות. לדוגמה, הוא נותן מצב שבו אדם מגיע להרצאות שלו ואומר שהוא למד להטיל ספק מתוך הדברים ששמע מאליעד, ולכן גילה דברים חדשים. אליעד מסכים שאפשר להטיל ספק במה שהוא עצמו אומר, אך מבהיר שהיכולת להטיל ספק בדברים תלויה קודם כל בכך שאותו אדם יבין לעומק את מה שהוא אומר, ולא רק ישמע או יאמין בצורה עיוורת. רק לאחר שהאדם באמת יבין את הדברים לעומק, יש לו את האפשרות הממשית להטיל ספק בהם. מהי הבעיה עם אקסיומות ואמונות שורשיות? אליעד מסביר שכל אדם מחזיק באקסיומות, שהן הנחות יסוד או אמונות בסיסיות שהוא לא מטיל בהן ספק בדרך כלל. לדוגמה, האמונה שצריך להטיל ספק או האמונה שצריך להיצמד לאמת. אליעד טוען שאותן אקסיומות ואמונות שורשיות קיימות כדי לאפשר לאדם התקדמות מסוימת בחיים. הרי ... לאורך זמן. אדם יכול להאמין בצורה מוחלטת באמת מסוימת, מבלי שהוא אי פעם יבדוק אותה עד הסוף. כשאדם לא מטיל ספק באקסיומות שלו, הן הופכות לאלוהים חדשים מבחינתו, והוא נשאר תקוע בתפיסות מוגבלות. למה תשובות שניתנות תמיד לא נכונות ב ... מאליו, גם אם הוא זה שאומר אותו, אלא להמשיך לחקור, לשאול, לבדוק ולהגיע להבנה מעמיקה ואישית של הדברים. למה להטיל ספק באליעד כהן? איך ללמוד מאליעד כהן? מהן אקסיומות ואיך להתמודד איתן? למה תשובות אינן מדויקות? איך להגיע להבנה עמוקה ...
התפתחות רוחנית, התקדמות רוחנית, חיפוש רוחני, מורים רוחניים, להטיל ספק, לוגיקה, ללכת עד הסוף, הקצה האחרון, להעלים את עצמך, הסיפור של אליעד, גבול השכל האנושי, מאה אחוז
התפתחות רוחנית, התקדמות רוחנית, חיפוש רוחני, מורים רוחניים, להטיל ספק, לוגיקה, ללכת עד הסוף, הקצה האחרון, להעלים את עצמך, הסיפור של אליעד, גבול השכל האנושי, מאה אחוז
התפתחות רוחנית, התקדמות רוחנית, חיפוש רוחני, מורים רוחניים, להטיל ספק, לוגיקה, ללכת עד הסוף, הקצה האחרון, להעלים את עצמך, הסיפור של אליעד, גבול השכל האנושי, מאה אחוז איך למצוא ... ממשיך ונכנס לעומק, עד שמגיעים להבנה שהסיבה היחידה לכאב היא הרצון הפנימי של האדם שלא יכאב לו. האם אפשר להטיל ספק בדבר שאתה הכי בטוח בו? כאשר אדם אומר שהוא בטוח לחלוטין בדבר מסוים, אליעד מציע לו לנסות להטיל ספק דווקא בדבר הזה. הוא מדגים זאת באמצעות שיחה עם מישהו שמגיע לתובנה שרק היש הוא ודאי. האדם מתקשה להטיל ספק בתובנה הזו, כי היא נראית לו מעבר לשכל. אליעד מבהיר לו שכל רעיון שנדמה לו שאינו ניתן להפרכה חייב ... שהמטרה היא להכיר בכך שכל תפיסה ודאית מסתירה בתוכה נפרדות, ולכן גם הוודאות באי - ודאות חייבת להיבדק. למה להטיל ספק בכך שאתה לא בטוח בשום דבר? כשמישהו אומר אני לא בטוח בשום דבר, אליעד מראה שגם זו אמונה שיש ... הוא צריך לעצור ולשאול: למה אני מרגיש שזה רע?. כאשר אדם דורך לו על הרגל והוא כועס, הוא צריך להטיל ספק בתחושת הכעס ולבדוק למה בכלל הוא חושב שזה רע. המטרה היא להתרגל לערער על דברים שנראים בסיסיים, כי רק ... אם בכל זאת יש עדיין שאלות או דחף לחיפוש, זה סימן שהאדם עוד לא הגיע להבנה מלאה באמת. איך להטיל ספק במה שאני בטוח? למה דברים קורים? איך להפסיק לסבול? האם הבעיה ברצון שלי? מה זה להגיע עד הקצה האחרון? ...
לקבל מתנת חינם, לקבל עזרה רוחנית, איך להיות אמיתי? הרצון של אליעד כהן, לא רוצה לעזור לך, יכול לעזור לך, איך להטיל ספק? איך להגיע לוודאות? מודעות עצמית, לא רוצה להתאמץ
לקבל מתנת חינם, לקבל עזרה רוחנית, איך להיות אמיתי? הרצון של אליעד כהן, לא רוצה לעזור לך, יכול לעזור לך, איך להטיל ספק? איך להגיע לוודאות? מודעות עצמית, לא רוצה להתאמץ
... חינם, לקבל עזרה רוחנית, איך להיות אמיתי? הרצון של אליעד כהן, לא רוצה לעזור לך, יכול לעזור לך, איך להטיל ספק? איך להגיע לוודאות? מודעות עצמית, לא רוצה להתאמץ האם אפשר לקבל עזרה רוחנית בלי להתאמץ? רבים רוצים לקבל עזרה ... שלו, הוא מבקש לקבל משהו מבחוץ ללא מאמץ, וכך למעשה מחזק את תחושת חוסר המסוגלות העצמית. מה החשיבות של להטיל ספק לפי אליעד כהן? אליעד מדגיש את החשיבות הרבה של הטלת ספק בכל מחשבה, תפיסה או אמונה שקיימת בך. הוא ... כהן מדגיש כי המטרה העליונה של מודעות עצמית והטלת ספק היא להגיע לוודאות מוחלטת. וודאות מוחלטת מתרחשת כאשר אדם מטיל ספק באופן עמוק בכל תפיסה ומחשבה, עד שהוא מגיע למצב שאין לו עוד ספק כלל. אליעד מדגים שכאשר אתה בודק ... דחיפה ראשונית, אך לא להיות תלוי בה. איך לקבל עזרה רוחנית? איך להגיע לוודאות מוחלטת? איך להיות אמיתי? למה להטיל ספק? האם אפשר לקבל משהו בלי להתאמץ? איך לפתח מודעות עצמית?
תודעה מהי, להתעורר מהחלום אל המציאות האמיתית, האם אני באמת קיים, יקומים מקבילים, חוויית הפכים, לחיות לנצח
תודעה מהי, להתעורר מהחלום אל המציאות האמיתית, האם אני באמת קיים, יקומים מקבילים, חוויית הפכים, לחיות לנצח
... החיים מתחילות ונגמרות באמונה של האדם שהוא קיים בנפרד מהמציאות. הדרך היחידה להשתחרר מהסבל, הפחד והבעיות לפי אליעד, היא להטיל ספק בכל דבר שאנו חושבים שאנחנו יודעים. הדבר הבסיסי ביותר שצריך להטיל בו ספק הוא קיום האני. כאשר האדם באמת ... לפגוע בך. הסיבה שאת פוחדת היא כי אינך באמת בטוחה שזו רק אשליה. לכן הוא מדגיש את החשיבות של להטיל ספק בקיום האישי ובממשות החוויה שלנו. הוא מסכם ואומר: הדרך להבין את אלוהים ולהפוך להיות אחד עם האמת היא להכיר ... מכך שהוא מאמין בנפרדות - הוא מאמין שהוא קיים, שהוא נפרד מאחרים, שהוא נפרד מהמציאות סביבו. כאשר האדם מתחיל להטיל ספק באמונה הזו ומבין ברמה העמוקה ביותר שהמציאות היא אחדות אחת, אזי כל הסבל והפחדים נעלמים מאליהם. לדוגמה, אם האדם ... תופסים כנפרדות הוא למעשה רק אשליה. איך מגיעים להבנת האחדות? כדי להגיע להבנת האחדות, אליעד מדגיש את החשיבות של להטיל ספק בכל מה שאנחנו מאמינים בו באופן ודאי. על האדם להטיל ספק בשכל, בחושים, במציאות ובקיום האישי שלו. על ידי כך שהאדם באמת שואל את עצמו, האם אני באמת קיים?, הוא ... מביאה אותו לפחדים, רצונות, דאגות וסבל. כל הבעיות נובעות מכך שהאדם לוקח את המחשבות והתחושות שלו כוודאיות ומוחלטות, במקום להטיל ספק ולבדוק מהי האמת המוחלטת של קיומו. איך מתמודדים עם הפחדים? אליעד מסביר שהדרך להתמודד עם פחדים היא לחקור את ... שלו ומגיע להבנה שהכל אחד, הוא מגיע לשלווה מוחלטת, ללא סבל ופחד. אליעד טוען שהדרך להגיע להבנה זו היא להטיל ספק בכל תפיסה, בכל תחושה ובכל מחשבה, ולשאול את השאלה הכי יסודית: האם אני באמת קיים?. מהי תודעה? איך להגיע ... רואה שיש שולחן, אבל אם את מטילה ספק בחושים, אז אין פה שולחן יותר מאשר אריה, נכון? שאלה: למה להטיל ספק? אליעד: אם השולחן לא מציק לך, אז אל תטילי ספק בשולחן, תטילי ספק במה שמציק לך. את למשל לחוצה ממשהו, תשאלי, האם זה באמת קיים? תשימו לב, אנחנו פה מטילים ספק, בשולחן למשל, שזה להטיל ספק בחוויית החושים. אבל יש חוויה יותר פנימית מהחושים, וזה השכל, ולכן צריך להטיל ספק בשכל. מה שבסוף צריך להטיל בו ספק זה בחוויה האישית שלך, האם אני קיים באמת? אני מרגיש שאני קיים, ...
קיצור דרך רוחנית, הדרך של אליעד כהן, מורה רוחני מואר, המרוץ למיליון, לדבר עם סיני, דרך רוחנית, לדעת שאתה אלוהים, דרכים רוחניות, איך להגיע להארה רוחנית, חיפוש רוחני
קיצור דרך רוחנית, הדרך של אליעד כהן, מורה רוחני מואר, המרוץ למיליון, לדבר עם סיני, דרך רוחנית, לדעת שאתה אלוהים, דרכים רוחניות, איך להגיע להארה רוחנית, חיפוש רוחני
... האלטרנטיבות הן להתנסות בכל האפשרויות בעצמך או במדיטציות שונות, מה שיכול לקחת זמן רב יותר ולהיות מורכב יותר. למה להטיל ספק במחשבות היא הדרך הכי מהירה? אליעד מסביר שמדיטציות או פעולות רוחניות אחרות מועילות באופן מסוים, אך בסופו של דבר, ... ביותר חייב להיעשות ברמת החשיבה. במקום ללכת סחור - סחור ולנסות כל מיני שיטות רוחניות, הדרך הכי ישירה היא להטיל ספק במחשבות עצמן. בסוף התהליך, מגיעים לנקודה שבה לא ניתן יותר להטיל ספק, ושם נמצאת ההבנה המוחלטת - ההארה הרוחנית, לדעת שאתה אלוהים. איך הסיפור של המרוץ למיליון והנהג הסיני מתקשר להארה ... מחשבה היא היעילה ביותר כי היא מתמקדת ישירות בשורש הבעיה - במערכת ההפעלה של השכל. כל עוד האדם אינו מטיל ספק בשכלו, הוא לא יוכל להגיע להבנה האמיתית שהכל אחד, שאין הפרדה בין היש לאין. מהו התהליך הרוחני שאליעד מתאר ...
התחדשות פנימית, התחדשות נפשית, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה מחוץ לקופסא, קיבעון מחשבתי, חשיבה יצירתית, פיתוח החשיבה, לפתח חשיבה, חשיבה פורצת גבולות, לפרוץ את החשיבה
התחדשות פנימית, התחדשות נפשית, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה מחוץ לקופסא, קיבעון מחשבתי, חשיבה יצירתית, פיתוח החשיבה, לפתח חשיבה, חשיבה פורצת גבולות, לפרוץ את החשיבה
... התחדשות פנימית ויצירתיות מתמשכת? כדי להבין את תהליך ההתחדשות הפנימית והנפשית, אליעד כהן מסביר שהתחדשות אמיתית מגיעה מתוך היכולת להטיל ספק במחויבים האישיים שלנו. משמעות מחויבים היא דברים שאדם מרגיש בטוח לגביהם באופן מוחלט, אמונות שהוא לוקח כמובנות מאליהן ומעולם ... ויסודי. אליעד מדגיש כי כל תהליך יצירתי, כל חשיבה מחוץ לקופסא, וכל התעוררות רוחנית מתחילה בדיוק בנקודה הזאת. למה להטיל ספק הוא המפתח להתחדשות? הדוגמה הראשונה שנותן אליעד כהן היא פשוטה וברורה: כשאדם רוצה להתחדש, הוא צריך לחפש בתוכו במה ... איך יוצאים מקיבעון מחשבתי? מה הקשר בין התחדשות פנימית לכלום? איך לחשוב מחוץ לקופסא? מהי חשיבה פורצת גבולות? כיצד להטיל ספק במחויבים אישיים? איך לפתח חשיבה יצירתית?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על למה להטיל ספק?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: למה להטיל ספק?, איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: למה להטיל ספק?, איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך להאמין בעצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך לעשות יותר כסף? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה העולם קיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להנות בחיים? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ייעוץ פילוסופי, מאמן אישי להפרעות קשב וריכוז, קואצינג מומלץ בנושא למה להטיל ספק - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.8906 שניות - עכשיו 11_08_2025 השעה 20:55:57 - wesi4