ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ביקורת ✔ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה ✔ביקורת קטלנית היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה
ביקורת קטלנית

היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת, והדרכים לעטות עור של פיל בדרך מן המקלדת לדבר המבקר.

מיכל גזית

ביקורת היא אחת החוויות הקשות בחיי יצירה ובחיים בכלל. היא עלולה לסרס, לשתק, ולכווץ אותנו. היא עלולה לגרום לנו ליצור תוך פזילה החוצה, לטעם הקהל, ובכך לאבד את הזרימה החופשית. יצירה לצורך העניין היא כל דבר שאנחנו מביאים מעצמנו: יוזמה עסקית, יצירת אומנות, ביטוי רגשי, עבודת לימודים, דיבור בפני קהל ותחומים רבים נוספים.

האנשים שנוטים להעביר ביקורת הרסנית הם לרוב כאלה שחסומים בעצמם בתחומים אותם הם מבקרים, מתוך חוסר ביטחון ופחדים שלהם. כשהם רואים מישהו שפרץ חומות שהם נעצרו מולן, הם ימצאו את כל המגרעות ביצירה וביוצר. השיפוט הסמוי הוא על כך שמישהו העז להתבטא במקום בו הם עצמם נבלמו. הם הרי חכמים יותר, יפים יותר, מוצלחים יותר, ובכל זאת הם לא העזו, ומישהו אחר עשה זאת.

סופגי הביקורת מצדם, לוקחים את הדברים באופן אישי, לעיתים אישי מידי, מכיוון שביקורת שפוגעת היא כזו שמתכווננת בדיוק לנקודות התורפה. על פניו נראה שיש כאן תוקף וקורבן, מאשים ומואשם, רע וטוב. אבל כמו תמיד במצבים כאלה, מדובר בצורך הדדי שחושף את המקומות הפגועים והכואבים, גם של מותח הביקורת, וגם של נשוא הביקורת.

אני מפרידה באופן ברור בין ביקורת רעילה, ובין ביקורת עניינית שמהווה מקור תמיכה. זו האחרונה מסייעת לאתר אי דיוקים שלעיתים חשנו, אבל לא ידענו להגדיר במדויק. ביקורת כזו, שנכון יותר לקרוא לה פידבק, היא מעין מבט על אובייקטיבי, שאותו אנחנו מאבדים לעיתים בתהליך היצירה בשל מעורבות והזדהות אתה. משוב חיובי שכזה מאיר נקודות שראוי לעבוד עליהם, ומאפשר להביא מוצר שלם יותר. הוא משמר, ואפילו מגביר את חדוות היצירה, ומאפשר לשוב ולעבוד עליה מתוך התבוננות רחבה יותר.

אין אמת אחת ביצירתיות

ביקורת קטלנית היא כזו שפוסלת את היצירה במילים בוטות, וללא הנחיה שניתן להיעזר בה. ציור משעמם, יצירת בוסר, חומר חסר מעוף - כל אלה פנינים ששמעתי שנאמרו לאנשים, לעיתים על יצירות ביכורים, ומבלי להתחשב בכך. האמירות הללו קשות במיוחד כשהן מונחתות ממורים ומנחים שאת דעתם אנחנו מעריכים. חלקם כאלה שמלמדים אומנות ויצירה במוסדות שמיועדים לכך, אולם במקום לטפח את היצירתיות המתהווה, הם רומסים אותה בגסות.

הסבר תמוה לביקורות אכזריות הוא שהן נועדו לחשל. "החישול" הזה הופך לעיתים קרובות מידי לשיתוק בלתי הפיך, לחוסר מוטיבציה להתנסות שוב ביצירה חדשה, או לחילופין לשיפור של הנוכחית.

אני נוטה לחשוד שמבקרים הרסניים כלל אינם רואים את הזולת אותו הם מבקרים, וכיוון שכך כלל לא מנסים לעזור לו, אפילו בחישול. הם עסוקים בעיקר בעצמם ובצורך להראות חכמים ויודעים, מכיוון שציניות ושיפוטיות נחשבים בחוגים מסוימים כשנינות.

טיעון שימושי נוסף בפי אותם מבקרים הוא שהם אומרים את האמת שלהם גם אם אינה נעימה. כנות הם קוראים לזה. האמת אינה אבסולוטית, בוודאי לא כשמדובר ביצירתיות. כשהמגמה היא לחפש את הטוב, מתוך אהבה, יראו דברים מסוימים. כשהנטייה היא להראות חכמים וצודקים כצורך של האגו, יראו דברים לגמרי אחרים, בדיוק על אותו אובייקט. מעשים איומים נעשו בשם מה שאנשים הגדירו כאמת שלהם. ביקורת הוא אחד מהם.

טראומטית במיוחד היא ביקורת שאינה מתייחסת ליצירה, אלא שופטת את היוצר בהגדרות כוללניות ומבטלות. עולם האינטרנט פתח אפשרות לכל אדם להגיב ליצירות מסוגים שונים שמופיעות באתרים, ובכך הרחיב את בימת הביקורת. נאמרים לעיתים דברים משפילים שפוסלים את האישיות והיכולות הכלליים של היוצר, תוך חיטוט בלתי רלוונטי בעברו, בחייו האישיים ובתכונות אחרות שאינן שייכות לעניין.

בשנים הרבות בהן אני מנחה את סדנת דרך האמן עבדתי עם יוצרים מוכשרים שהאש היצירתית שלהם כובתה על ידי ביקורת הרסניות. צעד אחד צעד הם משקמים את המקום הפגוע ומעזים ליצור שוב. השלבים הראשונים הם להצית מחדש את ההתלהבות, לשוב וליהנות מהיצירה, ואז, צעד אחר צעד, כמו תינוק, ניתן לצמוח אתה, ולחשוף אותה שוב לעולם.

עבור רבים מידי מנפגעי ביקורות קטלניות המהלומה היתה הרסנית במידה כזו שהם קברו את חלומות היצירה, לעיתים עד עולם, ופנו לכיווני חיים אחרים. יצירה היא מעצם הגדרתה חשיפת המקומות הפגיעים והרגישים, וביקורת היא כמו מכת אגרוף למקום הבלתי מוגן הזה. הכאב הוא בלתי נסבל, והתגובה הראשונית והטבעית היא להתבצר מאחורי חומות הגנה, אז קשה יותר לפגוע בנו, אבל גם נחסם בתוכנו הילד היצירתי, המתרגש והמתלהב.

אי אפשר לבחור את המבקרים שלנו

ג'וליה קמרון, יוצרת דרך האמן, פגשה בחייה לא מעט ביקורות. כיוצרת רב תחומית שפרסמה יצירות אומנות רבות, היא חוותה על בשרה את הקושי להמשיך לפעול בתוך הכאב. בטכניקת דרך האמן שפיתחה במטרה לסייע לצועדים בדרך החתחתים היצירתית, היא מקדישה מאמר להתמודדות עם ביקורת רעילה.

"בתור אומנים אנחנו לא יכולים לשלוט בכל הביקורות שנקבל" אומרת קמרון "אנחנו לא יכולים להפוך את כל המבקרים לבריאים יותר, אוהבים יותר או בונים יותר. אבל אנחנו יכולים ללמוד לנחם את ילד האמן שלנו מפני ביקורת שאינה הוגנת. אנחנו יכולים למצוא חברים שאתם נוכל לבטא את כאבנו בביטחון. אנחנו יכולים ללמוד לא להתכחש ולא להדחיק את רגשותינו בעקבות פרעות אומנותיות שפגעו בנו... עלינו להיות קשוחים מאד עם עצמנו ולא להיסחף אל הספק. אין אנו יכולים להרשות למחשבה השלילית להשתלט עלינו. ויתור לספק הוא כמו כוס אלכוהול ראשונה לאלכוהוליסט. ברגע שהספק בתוכנו, הוא יגדל ויפרוץ ויתרבה".

דרוש אומץ בכדי לבטא יצירה בפני העולם, בין אם זו יצירה אומנותית, או כל יוזמה והעזה אחרת. מדובר בחשיפה רגשית שמותירה גם את האדם החסין ביותר חשוף ופגיע ואני לא מכירה מי שיכול להישאר אדיש אל מול תגובות קוטלות. ובכל זאת, העניין הוא, למרות הקושי, להמשיך. יוצרים רבים גורסים שאם היו מתייחסים לביקורות שהועברו עליהם במהלך הקריירה, לא היה להם סיכוי להתקדם.

להמשיך ליצור, למרות הכאב

להלן כמה טיפים יישומיים להתמודדות עם ביקורת. הם יכולים להראות סתמיים בימים כתיקונם, ומתגלים כחיוניים בזמן מתקפת ביקורת שעלולה לגרום לנו לשכוח את מקורות העוצמה האישיים. חלקם סותרים את האחרים, כך שכל אחד יוכל לאמץ את אלה שמתאימים לטבעו ואת הסיטואציה, ולזנוח את האחרים.

א. המנעות ממפגש עם ביקורת - אנחנו בעצם יודעים מי האנשים שיתמכו בנו, מול אלה שיפסלו ויקטלו. באיזה מדיה נקבל תגובות חיוביות או שלא נקבל תגובות כלל, ואיפה קיים סיכון לביקורות מרעילות.

אני מציעה (במידת האפשר) שלא להתעמת עם מקומות שיחשפו אותנו לביקורות, במיוחד כשמדובר ביצירות ראשוניות שמהוות שלב צמיחה. בזמן הזה אנחנו שתילים בעלי שורשים דקיקים שכל משב רוח יכול להעיף. חבל לאתגר את עצמנו ולבדוק עד כמה אנחנו חסינים, אנחנו כנראה לא. התמודדות עם העולם החיצוני קודם שאנחנו באמת בשלים היא סוג של התעללות עצמית משתקת. (אנחנו לעולם לא באמת עמידים בפני ביקורת קוטלת, אבל ככל שהשורשים מתעבים ומעמיקים, גדלה יכולת ההתמודדות בפני הסערות שבחוץ).

ב. לדלג על החלק של הביקורות - בשלבים מתקדמים יותר כשהיצירה נחשפת לקהל רחב ואין לנו עוד שליטה על המבקרים, העצה היעילה היא להימנע מלקרוא או לשמוע את דברי הביקורת במקומות שמועדים לפורענות ואנחנו לא באמת מוכרחים לשמוע או לקרוא אותה. פשוט לדלג, גם במחיר של איבוד התגובות שיכולות להעשיר. העניין הוא שקיים צד מזוכיסטי בתוכנו שנמשך למילים, כמעט ללא שליטה. לכן, למרות יעילות הכלי, אני לא מכירה הרבה אנשים שבאמת יכולים ליישם אותו.

ג. לבחון איפה הדברים נוגעים בנו - ביקורות משפילות במיוחד הן כאלה שמחלחלות לאזורים רגישים. כדאי לבחון באילו מדרכי הביטוי שלנו אנחנו פגיעים יותר. כך למשל מי שיש בו שאריות של חוסר ביטחון לגבי חכמתו, ישקיע זמן ומאמץ בניסוח, בכדי להוכיח את עצמו, ויפגע כשיבקרו אותו על דברים שאמר או כתב. מי שאינו בטוח במראה החיצוני יפגע קשות מביקורת לגבי הופעתו וכן הלאה.

ביקורת פוגעת במקומות בהם חשוב לנו להוכיח את עצמנו, כאלה שחושפים צד שלא בטוח בהם, וצד אחר שמאד רוצה להצליח, בדיוק שם, ולכן, נשקיע מאמץ מיוחד בכדי לקבל תגובות ואישורים. תגובה שלילית חוברת לקולות הפנימיים החרדים ומשמיעה אותם בקול רם "לא היינו צריכים לנסות, אנחנו לא באמת טובים מספיק". במקרים רבים אין כאן דבר עם האמת. תחומים שהם כשרונות ברורים שלנו, עלולים להיות כאלה שלא טופחו בגילאים צעירים, או אפילו נקטלו, מה שערער את הביטחון העצמי, והפך אותנו פגיעים וזקוקים לחיזוקים.

התבוננות מודעת בתחומים באזורי התורפה מאפשרת לחשוף פצעי עבר שלא נרפאו. כשאנחנו מוותרים על עמדת הקורבן ומשתמשים בביקורת בכדי להאיר מקומות חשוכים שכאלה, ניתן בהדרגה לרפא אותם בתוכנו.

ד. יצירה מתוך הנאה וקלות אינה תלויה בביקורת. קיימים אצל כל אחד מאתנו תחומים בהם אנחנו פחות חשופים לביקורת. באזורים האלה אנחנו בהנאה שלמה מחוויית היצירה שמשרתת רק את השמחה שלנו, וככזו היא נטולת מאמץ וצורך הוכחה. ביצירות כאלה, כמעט ואין חשיבות לתגובות החיצוניות, ואנחנו יכולים כלל לא לשמוע אותן, ובוודאי שלא להיפגע. בשבילי ציור הוא התרחשות כזו, כן יאהבו, לא יאהבו, אין לזה כל חשיבות בעיני ושום ביקורת לא תמנע ממני לחגוג בצבע להנאתי.

הבחנה בין התחומים בהם ביקורת פוצעת, ובין אלה שהיא כמעט בלתי נשמעת, מאפשרת לנו "להעתיק" את התחושות מחוויה אחת לאחרת. זיהוי התחומים שבהם יש רק הנאה ופשטות מאפשר בהדרגה לשחזר אותן תחושות גם לתחומים שנראים לנו משמעותיים ובהם אנחנו נוטים להשקיע מאמץ. ככל שהקלילות והמשחק יחדרו גם אליהם, נהיה באופן טבעי פחות תלויים בתגובות החיצוניות.

ה. אל תקחו את הדברים באופן אישי - ביקורות לא בהכרח שייכות לנו, הן מושלכות מתוך עולמו של המבקר והמצוקות שלו. לשם דוגמה, פעמים רבות מורים לאומנות בבתי ספר ומוסדות אקדמאים הם בעצמם אומנים חסומים. לעיתים הם כלל לא העזו לחשוף את היצירתיות שלהם, אחרים פרסמו משך תקופה ונחסמו, וחלקם יוצרים פעילים, אולם בתוך חרדה לסיכון מעמדם.

בכל אחד מהמצבים האלה, אותם מורים בוחרים לפעול מתוך הצד האינטלקטואלי שמנתח את היצירה. הסטודנטים שלהם, שחווים את היצירה באופן פעיל ומתאמנים בעשייתה, יוצרים עבורם סוג של איום. חלק מאותם מורים (בהחלט לא כולם כאלה) בוחנים את היצירה, שהיא רגשית כל כך, מנקודת עליונות מרוחקת ושכלית ותוך חיפוש הפגמים. וכשמחפשים מה פגום, זה בדיוק מה שמוצאים, בכל יצירה.

פגשתי לא אחת תלמידים מוכשרים שהגישו עבודות מקוריות ורעננות, אולם ראשוניות ומהוססות קמעה. הם נתקלו בצוות של מורים חמורי סבר שהשפילו את היצירה ויוצרה תוך ביטול מזלזל. הפרשי הגיל, המעמד, והתחושה של אחד מול רבים מעמיקים את חווית ההשפלה, וגורמים לאותם תלמידים להאמין שאכן אינם מוכשרים, וחלקם אף נטשו לחלוטין את עולם היצירה.

במקרים כאלה ובאחרים, חיוני ליצור הפרדה ולא לקחת את הדברים באופן אישי. להבין, שביקורת משפילה מבטאת גם את הקושי והחסימה של מי שמעביר אותה. ההבנה שזה לא שלנו אלא שלו / ה, מאפשרת לצאת ממעגל הבושה והקורבנות, להפנים מה שמועיל לנו ומאפשר צמיחה, ובהחלט לא להסיק את המסקנה המוטעית שאם אדם כזה פסל אותנו, הוא בוודאי צודק.

ו. גייסו מידית תמיכה חיובית כאיזון - קראו או היזכרו בביקורת חיובית שקיבלתם על יצירותיכם, עבודתכם או אישיותכם. לכל אחד מאתנו יש מצבור נכבד של חיזוקים חיוביים מהעבר. במצבי קושי הנטייה היא להתעלם ממאה תגובות חיוביות ולראות את האחת השלילית. זה בדיוק הזמן להתרפק על דברים נפלאים שכתבו לנו ולקרוא בהם שוב, או להתקשר לאדם תומך בכדי לקבל מילות עידוד ומנת מחמאות.

ז. כתבו מכתב שלא ישלח, אל המבקר - במקום לקבור את הכעס והעלבון בתוכנו, עדיף לעבד אותם על הדף. אין צורך להיות מדויקים או לנסח בהקפדה אלא לבטא באותנטיות את פרץ הרגשות שעולה. בסיום אני מציעה לשרוף או לקרוע את המכתב, ובשום אופן לא לשלוח אותו, הוא לא מיועד לאיש מלבדנו. ההתנסות הזו היא אולי ילדותית ואווילית אולם משחררת ביעילות ומהירות תחושות קשות, מבלי להזיק לאף אחד.

ח. עשו איזה שהיא פעולה יצירתית - קל להתחפר בתוך ביקורת, לנסות להבין אותה, לנתח, להיפגע, ולשתק את היצירתיות. לגיטימי לקחת פסק זמן קצר בכדי לעבד, אפילו לכאוב, ובעיקר להסיק מה שניתן. אבל, מיד אחר כך לשוב ליצור, למרות שלעיתים נצטרך להכריח את עצמנו לעשות זאת.

הזמן שעובר אינו מעמעם את הכאב, להפך, הוא צורב את החוויות הטראומטיות ומעמיק את התהום בדרך ליצירה הבאה. לכן, במקום להתפנק ברחמים עצמיים, עדיף לנקוט בפעולה יצירתית, כל אחד בהתאם להעדפותיו. קטלו ציור שלכם? קחו בד וצבעים, ובטאו את כל התחושות שעולות. כך יווצרו חוויות חיוביות מחזקות, שיאפשרו להתקדם תוך כדי תנועה.

שני כישורים מבדילים בעיני בין מצליחנים, ושאר בני האדם. הראשון הוא הנכונות לפרוץ עם הרצונות והתשוקות ולהעז לבטא אותם. השני, הוא היכולת להתגבר על משברים ולהמשיך הלאה. ביקורת היא בהחלט סוג של משבר, והדרך הטובה ביותר לטפל בו היא לקום על הרגליים, להסיק מסקנות, אם יש, ובכל מקרה, להמשיך.
הנחיה אמת מוחלטת יעילות מחשבות מכתב להתמודד אומץ משבר מודעות מטופל קורבן ביקורת ביקורת קטלנית ביקורת שלילית התעלמות להתעלם קושי קשיים
ביקורת, איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לגרום למישהו לקבל ממך ביקורת? איך לגרום למישהו להקשיב להערות שלך? למה מישהו לא מקבל ממך ביקורת? טעויות בהעברת ביקורת, ביקורת מדויקת, ביקורת ממוקדת, לדייק בביקורת, ביקורת לא מדויקת
ביקורת, איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לגרום למישהו לקבל ממך ביקורת? איך לגרום למישהו להקשיב להערות שלך? למה מישהו לא מקבל ממך ביקורת? טעויות בהעברת ביקורת, ביקורת מדויקת, ביקורת ממוקדת, לדייק בביקורת, ביקורת לא מדויקת
ביקורת, איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לגרום למישהו לקבל ממך ביקורת? איך לגרום למישהו להקשיב להערות שלך? למה מישהו לא מקבל ממך ביקורת? טעויות בהעברת ביקורת, ביקורת מדויקת, ביקורת ממוקדת, לדייק בביקורת, ביקורת לא מדויקת איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? כאשר אנו מעבירים ביקורת, חשוב להבין איך להציג אותה כך שהאדם שמקבל אותה לא ירגיש מותקף ויוכל לקבל אותה בצורה טובה. אליעד כהן מסביר כי כאשר אנו מעבירים ביקורת על מישהו, הדרך בה נעביר את הביקורת משפיעה מאוד על האופן בו הביקורת תתקבל. לפי אליעד, אם אנחנו רוצים להגדיל את הסיכוי שהאדם יקבל את הביקורת שלנו, אנחנו צריכים לחלק את הביקורת לחלקים ולהתמקד בדבר אחד בלבד. לדוגמה, אם אנחנו יודעים שאדם ביצע טעויות בעשרה נושאים שונים, אך אנחנו ממוקדים רק באחד מהם ולא מעלים את כל העשרה, הסיכוי שהביקורת תתקבל גבוה יותר. הסיבה לכך היא שאם אנו מעבירים עליו ביקורת על כל הדברים שקרו, הוא ירגיש מותקף ויתקשה לקבל את הביקורת. לעומת זאת, אם אנחנו מתמקדים רק בחלק אחד מהטעויות, גם אם מדובר בטעות אחת מתוך רבות, הוא לא ירגיש שהביקורת כולה מוטעית. מהם טעויות בהעברת ביקורת? כמו כן, יש להיזהר שלא לערבב בביקורת חלקים שהם לא נכונים. אם חלק מהביקורת נכונה ב - 100% וחלקה פחות מדויק או מעורפל, יש סיכון שהאדם שיקבל את הביקורת יתחיל להיאחז בחלק הפחות מדויק או שגוי וימנע מלקבל את הביקורת כולה. כאשר אנחנו משדרים חלק מהביקורת שנכונה, יחד עם חלק שנראה לא מדויק או לא נכון, האדם מקבל את התחושה שהביקורת לא נכונה כולה. במקרים כאלה, האדם יחשוב שביקורת שלנו אינה נכונה, והסיכוי שהוא יקבל את הביקורת נמוך. ולכן, כאשר אנחנו מעבירים ביקורת, כדאי לדאוג שהיא תהיה מדויקת ב - 100%, כדי להבטיח שהאדם השני יוכל לקבל אותה. איך המוח מקבל ביקורת? כאשר חלק מה
להתמודד עם העברת ביקורת, לנצח בויכוח, להתגונן מול ביקורת, ביקורתיות, להפוך מחויב לאפשרי, התמודדות עם ביקורת, להדוף ביקורת, לחסום ביקורת, התנהגות ילדותית, התנהגות לא בוגרת, הדיפת ביקורת
להתמודד עם העברת ביקורת, לנצח בויכוח, להתגונן מול ביקורת, ביקורתיות, להפוך מחויב לאפשרי, התמודדות עם ביקורת, להדוף ביקורת, לחסום ביקורת, התנהגות ילדותית, התנהגות לא בוגרת, הדיפת ביקורת
... עם העברת ביקורת, לנצח בויכוח, להתגונן מול ביקורת, ביקורתיות, להפוך מחויב לאפשרי, התמודדות עם ביקורת, להדוף ביקורת, לחסום ביקורת, התנהגות ילדותית, התנהגות לא בוגרת, הדיפת ביקורת איך להגיב לביקורת שמישהו מעביר עליך? כאשר אדם מעביר עליך ביקורת שלדעתו היא נכונה, בעוד שאתה בטוח שהיא אינה מוצדקת, אליעד ... שדרך יעילה להתגונן מפניה היא להפוך את הביקורת ליחסית ולא למוחלטת. במקום לקבל את הטענה כעובדה מוחלטת, ... את ההתגוננות ולומר בצורה חד - משמעית שהביקורת שלו היא בלתי אפשרית, ולהציג את מעשיך כדבר הכי טוב בעולם. ... איך להתמודד כשמישהו מגייס את דעת הרוב לביקורת שלו? כאשר המבקר אומר לך שהביקורת שלו היא לא רק דעתו האישית, אלא גם דעתם של אנשים נוספים, ... אנשים האלו הם שיכורים. תגובה זו הופכת את הביקורת למשהו חסר משמעות, אבסורדי ומגוחך. עוד דרך שאליעד מציע היא ... שלך עם זה? אם לא מתאים לך, תקפוץ מהגג. כך הביקורת הופכת ללא רלוונטית מבחינתך. איך להוציא את המבקר אידיוט באמצעות הביקורת שלו עצמו? אליעד כהן מסביר כיצד להפוך את הביקורת של האדם נגד עצמו. הרעיון הוא להראות לו שאם אתה אכן תקשיב לביקורת שלו, אתה תעשה בדיוק את ההפך ממה שהוא רוצה שתעשה. למשל, אם ... לראות את ההפך בכל טענה, ובכך להגן על עצמו מביקורת. אדם כזה יכול בקלות להסביר למה התנהגות שנתפסת כילדותית ... במובן מסוים בוגר יותר כי לא היה אכפת לו מביקורת של אחרים עליו. לעומת זאת, המבוגר שנהיה רגיש לביקורת ומוטרדת ממנה, דווקא הוא התדרדר והפך לילדותי. הנקודה ... להשתמש בהיגיון הזה כדי להגן על עצמך מכל ביקורת שינסו להטיח בך. ביקורת עצמית שכל ומודעות התמודדות עם אנשים טכניקות חשיבה הבנת טוב ורע איך נפתחה השיחה בנושא ביקורת? ש: עכשיו כשמעבירים עליך ביקורת. אליעד: כן, מי מעביר עליך ביקורת? ש: מישהו במעביר באופן. אליעד: מישהו או אתה על עצמך ביקורת? ש: לא, מישהו בא אליך ומטיח בך ביקורת. אליעד: ואם אתה מעביר על עצמך ביקורת ואם אתה מטיח על עצמך ביקורת? ש: זאת שאלה אחרת. אליעד: מה זה שונה? ש: שאתה רוצה ... את השאלה עכשיו. מה קורה אם מישהו מטיח בך ביקורת שהוא חושב שהיא אמיתית? ש: אוקי אז אם מישהו מטיח בך
איך לקבל ביקורת? קבלת ביקורת, איך לאהוב ביקורת? העברת ביקורת, להעביר ביקורת, איך לא להיפגע? מה חושבים עליך? מערכות יחסים
איך לקבל ביקורת? קבלת ביקורת, איך לאהוב ביקורת? העברת ביקורת, להעביר ביקורת, איך לא להיפגע? מה חושבים עליך? מערכות יחסים
... לקבל ביקורת? קבלת ביקורת, איך לאהוב ביקורת? העברת ביקורת, להעביר ביקורת , איך לא להיפגע? מה חושבים עליך? מערכות יחסים איך לקבל ביקורת בצורה טובה וחופשית? אחת השאלות שמטרידות אנשים רבים היא כיצד לקבל ביקורת בדרך חיובית ונוחה, מבלי להיפגע או להרגיש רע בעקבותיה. אליעד כהן מסביר לעומק כיצד ניתן להתמודד עם ביקורת, בין אם היא נכונה ובין אם לא, ומציע מספר דרכים פרקטיות להתמודד איתה בצורה טובה. מה ההבדל בין ביקורת נכונה לביקורת שגויה? קודם כל, כאשר אדם מקבל ביקורת, עליו לשאול את עצמו אם מדובר בביקורת נכונה או בביקורת שגויה. אם הביקורת נכונה, כלומר, מישהו מצביע על חיסרון אמיתי הקיים בך, עליך לשאול את עצמך מדוע החיסרון הזה מפריע לך כל כך. הרי אין אדם בעולם שאין בו חסרונות, ולכן יש לקבל זאת כחלק טבעי ממציאות החיים. מצד שני, אם הביקורת שקרית ואינה נכונה, אין שום סיבה אמיתית להיפגע ממנה, בדיוק כמו שלא היית נפגע אם היו אומרים עליך שאתה ירח או כוכב. למה ביקורת מפריעה לך? הסיבה העיקרית לכך שביקורת מפריעה לאנשים היא שהם לא רוצים להרגיש שיש להם חסרונות. רוב האנשים מעוניינים להאמין שהם מוצלחים, טובים או אפילו ... של אדם המודה שכשאחרים מבקרים אותו, הוא חושש להיראות לא מוצלח, ולכן הוא נמנע מסיטואציות שבהן עלולים להעביר עליו ביקורת. אך בכך הוא מגביל את עצמו ומפספס הזדמנות לשפר את חייו. איך להפסיק לפחד מביקורת? אליעד כהן מציע מספר דרכים שיעזרו להתמודד עם הפחד מביקורת: להבין שביקורת היא חלק בלתי נפרד מהמציאות, חלק מהמשחק של החיים. ביקורת תמיד תתקיים, ולכן צריך ללמוד לחיות איתה ולא לברוח ממנה. לשאול את עצמך אז מה? - גם אם הביקורת נכונה, מי קבע שזה רע? מי החליט שזה צריך להפריע לך? ייתכן שדווקא החיסרון שמבקרים אותך עליו הוא יתרון. להבין שאין שום סיבה להתרגש מביקורת שקרית. בדיוק כמו שאם מישהו היה אומר שאתה ירח, לא היית מתייחס לכך ברצינות, כך גם לגבי ביקורת שקרית אחרת. להבין שאם לא תתרגש מביקורת שלילית, עליך להפסיק להתרגש גם ממחמאות. מי שאכפת לו מאוד ממחמאות בהכרח ייפגע גם מביקורת שלילית. לכן, אם אתה רוצה להיות חופשי מביקורת, עליך להקטין את החשיבות שאתה נותן גם למחמאות. לראות בביקורת כלי לשיפור עצמי. במקום להרגיש מאוים או פגוע, אפשר להשתמש בה כהזדמנות ללמוד ולהשתפר. מה המשמעות של ביקורת במציאות שלנו?
להעביר ביקורת, NLP, חינוך ילדים, העברת ביקורת בונה והורסת, מהי ביקורת בונה? ביקורת הורסת, ביקורת הרסנית, ביקורתיות עצמית, ביקורתיות בזוגיות, ביקורתיות במערכת יחסים, ביקורתיות כלפי עצמי
להעביר ביקורת, NLP, חינוך ילדים, העברת ביקורת בונה והורסת, מהי ביקורת בונה? ביקורת הורסת, ביקורת הרסנית, ביקורתיות עצמית, ביקורתיות בזוגיות, ביקורתיות במערכת יחסים, ביקורתיות כלפי עצמי
להעביר ביקורת, NLP, חינוך ילדים, העברת ביקורת בונה והורסת, מהי ביקורת בונה? ביקורת הורסת, ביקורת הרסנית, ביקורתיות עצמית, ביקורתיות בזוגיות, ביקורתיות במערכת יחסים, ביקורתיות כלפי עצמי מהי ביקורת בונה ומהי ביקורת הרסנית? ביקורת היא אחד הכלים המשמעותיים בחיינו, אך יש להפעיל אותה בצורה חכמה ומבוססת על ההבנה שיש לה גם צדדים חיוביים וגם שליליים. בשיחה הזו, אליעד מדבר על מהי ביקורת בונה ומהי ביקורת הרסנית, ומדגיש את ההבדלים בין השניים. ביקורת בונה היא כשאתה מציין לאדם את החסרונות שבמעשיו, אבל בצורה כזו שמאפשרת לו להבין אותם ולהשתפר. ביקורת כזו משדרגת את היכולת של האדם לשפר את ההתנהגות או הפעולה שהוא עוסק בה. במילים אחרות, ביקורת בונה אינה מתמקדת רק במה לא טוב, אלא גם מציעה דרך לשיפור, מדברת על הדברים בצורה חיובית, ומדגישה את האפשרות להתקדם ולשפר את המצב. ביקורת הרסנית , לעומת זאת, אינה מתמקדת במתן כלים לשיפור או בהבנה של האדם את המצב. היא בדרך כלל מציינת את החסרונות של האדם או המצב בצורה שאינה מקדמת שום שינוי, ויכולה לגרום לאדם להרגיש רע יותר, מבלי שהוזכרו דרכים לשיפור. ביקורת כזו עלולה לעיתים להוביל לניכור או לרגשות של חוסר ערך אצל האדם שמקבל אותה. איך להעביר ביקורת בצורה שלא תזיק? בכדי להעביר ביקורת בצורה שלא תפגע במישהו, חשוב לדעת איך לנסח את הדברים בצורה שתהיה קלה לעיכול. ביקורת תמיד כוללת את הצבעה על חיסרון כלשהו, אך השאלה היא איך להגיש את החיסרון הזה בצורה פחות פוגענית. הדרך הראשונה היא להבין כי כל שינוי שמציעים הוא סוג של ביקורת. השאלה היא איך לשלב את הצגת החיסרון בצורה שתעודד את האדם לקבל את השינוי בצורה חיובית. אליעד מציין כי הדרך בה אנו מנסחים את הביקורת היא קריטית. במקום לומר אתה לא בסדר, כדאי לומר נראה לי שאתה יכול להיות יותר טוב, או אני חושב שאולי כדאי לשקול אפשרות אחרת. בכך אנו משדרים מסר של פוטנציאל לשיפור ולא חיסרון מוחלט. הרעיון הוא להקל על האדם את קבלת הביקורת, ולהפוך אותה להזדמנות לצמיחה אישית, ולא למכה. האם הביקורת היא תמיד שלילית? לא בהכרח. אליעד מסביר שלמעשה כל ביקורת, גם אם היא מציינת חיסרון או צורך בשינוי, יכולה להיות גם בונה. כל שינוי חיובי, אפילו קטן, מצריך שלב של זיהוי בעיה או חיסרון במצב הקיים. ביקורת למעשה מדברת על המצב הנוכחי ומצביעה על האפשרות לשיפור. כשאנחנו מציינים לאדם מה ניתן לשנות במעשיו, אנחנו בעצם פותחים בפניו את הדלת לשיפור ולקידום. ביקורת בהחלט יכולה להיתפס בצורה חיובית אם היא נעשית מתוך רצון לשיפור, ולא מתוך רצון להשפיל או להמעיט בערך האדם. איך להתמודד עם ביקורת עצמית? ה
ביקורת, איך להתמודד עם ביקורת? איך לקבל ביקורת? קבל את האמת ממי שאמרה, מה לעשות כשמעבירים עליך ביקורת? איך לקבל ביקורת בצורה נכונה? מה לעשות אם מישהו מעביר עליך ביקורת? מה לעשות אם מעבירים עליך ביקורת אישית? לבדוק מה האמת
ביקורת, איך להתמודד עם ביקורת? איך לקבל ביקורת? קבל את האמת ממי שאמרה, מה לעשות כשמעבירים עליך ביקורת? איך לקבל ביקורת בצורה נכונה? מה לעשות אם מישהו מעביר עליך ביקורת? מה לעשות אם מעבירים עליך ביקורת אישית? לבדוק מה האמת
ביקורת, איך להתמודד עם ביקורת? איך לקבל ביקורת? קבל את האמת ממי שאמרה, מה לעשות כשמעבירים עליך ביקורת? איך לקבל ביקורת בצורה נכונה? מה לעשות אם מישהו מעביר עליך ביקורת? מה לעשות אם מעבירים עליך ביקורת אישית? לבדוק מה האמת איך להגיב נכון כאשר מעירים לך הערה? כאשר מישהו מעיר לך הערה או ביקורת, הדבר הכי טוב שאתה יכול לעשות הוא קודם כל לבדוק האם ההערה נכונה. זהו השלב הראשון והחשוב ביותר. לפי ... מה שנאמר לך הוא נכון או לא נכון. אנשים נוטים להגיב מידית בצורה אוטומטית, לתקוף בחזרה, להתגונן או להתנצל, אבל כל הפעולות האלו הן חסרות משמעות אם לא בדקת קודם כל את אמיתות הביקורת שהופנתה כלפיך. מדוע חשוב לבדוק קודם כל אם ההערה נכונה? הסיבה החשובה ביותר לבדוק את נכונות הביקורת לפני הכל, היא כי האמת היא הדבר המרכזי שמעניין אותך באמת. לא משנה מי האדם שהעביר לך את ההערה, מה ... חייבות להגיע לאחר בירור מעמיק של האמת. כיצד אנשים בדרך כלל מגיבים כאשר הם מקבלים הערה? בפועל, אנשים רבים נוטים להגיב מיד בצורה של התגוננות או התקפה בלי לחשוב לרגע על תוכן הביקורת. הם עסוקים בשאלות כמו מי הוא שיגיד לי את זה?, מה הוא מבין בכלל?, איזה אינטרס יש לו?, או האם הוא שונא אותי?. אך אליעד מדגיש שכל השאלות הללו אינן חשובות. כל עוד לא בדקת האם ההערה עצמה נכונה, לא באמת השגת שום דבר מהתגובה שלך. מה לא משנה כאשר אתה מקבל הערה או ביקורת? לפי אליעד כהן, לא משנה בכלל: מי אמר לך את ההערה? איך האדם הזה נראה? בן כמה הוא? מה האינטרס שלו בהערה הזאת? האם הוא מנסה לפגוע בך? האם הוא רוצה לעזור לך? האם הוא אוהב אותך או שונא אותך? כל השאלות האלה הן משניות לחלוטין. מה שמשנה הוא רק אם הביקורת שהושמעה כלפיך היא נכונה או לא נכונה. אם היא נכונה - הרווחת הזדמנות ללמוד ולהשתפר. אם היא לא נכונה - גם אז הרווחת, כי ביררת לעצמך את האמת ונוכחת לדעת שההערה אינה מדויקת. איך להתייחס נכון לביקורת אישית? גם כאשר מדובר בביקורת אישית שפוגעת בך, העיקרון נשאר זהה. עליך קודם כל לשאול האם הביקורת נכונה או לא נכונה. אליעד כהן ממליץ על גישה זו, כיוון שרק כך אתה יכול להשתמש בכל ביקורת לטובתך. במקום להיפגע מידית, במקום להפוך את זה לסכסוך או מריבה, עדיף לראות בביקורת הזדמנות לבדיקה עצמית אמיתית ועניינית. למה כדאי לאהוב ולקבל ביקורת ברוח טובה? הרעיון המרכזי של אליעד כהן הוא שכדאי אפילו לאהוב ביקורת והערות, משום שהן מאפשרות לך להתקרב לאמת, ללמוד על עצמך, ולהשתפר. כאשר אתה לא נפגע מביקורת אלא בודק אותה עניינית, אתה בעצם הופך את כל ההערות, אפילו השליליות, להזדמנויות אמיתיות לצמיחה ... נכון? אולי באמת יש משהו במה שהוא אומר?. ואז, גם אם זה נכון וגם אם לא, תוכל להחליט איך תגיב בהתאם למציאות, ולא בהתאם לפגיעה רגשית או אגו. האם צריך להתייחס לכוונה של מעביר הביקורת? כוונות האדם שמבקר אותך אינן חשובות לעניין בדיקת האמת. אליעד מדגיש שוב ושוב שמה שחשוב זה תוכן הביקורת בלבד. אם מישהו אמר לך דבר אמת, אפילו אם הוא התכוון לפגוע בך, עדיין כדאי לך לקחת את ההערה ולשפר את ... שמבקר אותך אוהב אותך ורוצה לעזור לך, אבל ההערה שלו איננה נכונה - אין צורך שתפעל לפיה, כי האמת היא תמיד המדד המרכזי. לסיכום, אליעד כהן מציג גישה מעשית ופשוטה להתמודדות עם ביקורת: תמיד בדוק קודם כל אם ההערה נכונה. האמת היא הדבר המרכזי, וכל השאר - אינטרסים, כוונות, זהות האדם - משניים לחלוטין. איך לקבל ביקורת בצורה נכונה? איך להתמודד עם ביקורת אישית? קבל את האמת ממי שאמרה איך להגיב כשמעירים לי? איך לא להיפגע מביקורת? האם הביקורת עלי נכונה? איך לקבל הערות? איך להתמודד עם הערות? מה לעשות עם מעירים לך? האם הביקורת נכונה? האם ההערה נכונה? למה לאהוב ביקורת? למה לאהוב הערות? לא להיפגע מ
ביקורתיות, ביקורת מוצלחת, איך לגרום למישהו להקשיב לך? איך לגרום למישהו לקבל ביקורת? NLP, איך לשכנע אנשים? ביקורת בונה, ביקורת הורסת, ביקורת אפקטיבית, ניהול עובדים, השפעה על אנשים
ביקורתיות, ביקורת מוצלחת, איך לגרום למישהו להקשיב לך? איך לגרום למישהו לקבל ביקורת? NLP, איך לשכנע אנשים? ביקורת בונה, ביקורת הורסת, ביקורת אפקטיבית, ניהול עובדים, השפעה על אנשים
ביקורתיות, ביקורת מוצלחת, איך לגרום למישהו להקשיב לך? איך לגרום למישהו לקבל ביקורת? NLP, איך לשכנע אנשים? ביקורת בונה, ביקורת הורסת, ביקורת אפקטיבית, ניהול עובדים, השפעה על אנשים איך להעביר ביקורת בצורה שיקשיבו לה? אחת השאלות החשובות שעולות בתחום השכנוע והתקשורת בין אנשים היא: איך אפשר להעביר ביקורת בצורה כזו שהאדם ששומע אותה באמת יקשיב ויקבל אותה, ולא יתנגד או ידחה אותה? אליעד כהן מציג גישה מעמיקה לסוגיה זו ומפרק אותה ... מדוע אנשים מקבלים או דוחים ביקורת. מדוע השאלה איך להעביר ביקורת זהה לאיך לגרום למישהו לפעול? אליעד מסביר כי השאלה כיצד להעביר ביקורת באופן אפקטיבי היא למעשה אותה השאלה של איך לגרום למישהו לעשות משהו?. כדי שמישהו יפעל, הוא צריך להאמין שהפעולה תוביל אותו למצב טוב ... הוא נמצא כרגע. מהם שני סוגי הביקורת, ואיך הם משפיעים על ההקשבה? אליעד מחלק את הביקורת לשני סוגים מרכזיים: ביקורת מחויבת: זו ביקורת שנאמרת בצורה חד - משמעית וחזקה, למשל: אתה חייב להשתנות, אתה הכי גרוע בעולם! ביקורת אפשרית: זו ביקורת רכה יותר, לא מחייבת, כמו אתה אולי יכול להשתפר, אבל לא בטוח שאתה לגמרי טועה. לכאורה, ביקורת מחויבת יוצרת לחץ גדול יותר לשינוי, משום שהיא מדגישה עד כמה האדם אינו בסדר. אך דווקא עוצמה זו יוצרת פרדוקס בעייתי. מדוע ביקורת מחויבת יוצרת פרדוקס? הפרדוקס הוא שכאשר הביקורת נאמרת בצורה מוחלטת (אתה רע במאה אחוז!), האדם אמנם מרגיש לחץ גדול להשתנות, אך בו - זמנית עשוי לבחור להתגונן ולא להאמין לביקורת בכלל, כדי לא להרגיש את תחושת הרע הקשה הנובעת ממנה. כלומר, הביקורת המחויבת יכולה להוביל לכך שהוא בכלל לא יקשיב, כי הוא יעדיף לא להאמין שאתה צודק לגביו. מדוע ביקורת אפשרית לא תמיד יעילה? מנגד, ביקורת אפשרית (אולי אתה יכול לשנות) עשויה להישמע חלשה מדי, ולכן האדם יכול בקלות להתעלם ממנה. הוא לא מרגיש שהמצב הנוכחי כל כך רע, ולכן הוא לא מרגיש דחף חזק לשינוי. ביקורת כזו אינה מעוררת בו מספיק מוטיבציה, וכך היא לא מביאה לשינוי הרצוי. איך קשורה דילמת הביקורת לשינוי הרגלים? הנושא של ביקורת מתקשר באופן ישיר לשינוי הרגלים עצמיים. למשל, אם אדם רוצה להפסיק לעשן, הוא מבקר את עצמו (העישון שלי רע). אם הביקורת תהיה חזקה מדי (אני ממש גרוע כי אני מעשן), האדם ירגיש רע עם עצמו ולכן ידחה את המחשבה שהוא חייב להפסיק לעשן. מצד שני, אם הביקורת תהיה חלשה מדי (זה לא כל כך נורא לעשן), לא תהיה לו סיבה מספיק חזקה להפסיק. זהו פרדוקס שנמצא גם בביקורת עצמית. האם יש דרך מוחלטת לה
ביקורת / להעביר ביקורת - מה הופך העברת ביקורת, לביקורת בונה חיובית וטובה?
ביקורת להעביר ביקורת - מה הופך העברת ביקורת, לביקורת בונה חיובית וטובה? ביקורת. העברת ביקורת. ביקורת בונה. ביקורת הורסת. הגורם שהופך ביקורת לטובה זאת האמת השלמה. ישנם שני סוגים של אמת. אמת שלמה ואמת חלקית. אמת חלקית ... = שלילה של השני = חוסר הבנת ההיגיון של הצד השני = מחשבה שהאמת נמצאת רק בצד של הדובר = העברת ביקורת שלילית על הצד השני = ביקורת הרסנית. אמת שלמה = הסתכלות על כל האמת = הסתכלות על התמונה המלאה = הבנת הצד השני = הבנת ההיגיון האמיתי בהחלט של הצד השני = קבלת הצד השני כפי שהוא = ביקורת שנובעת מתוך קבלת הצד השני = ביקורת שתכליתה להשלים את האמת של הצד השני לאמת הגדולה יותר = הכלת הצד השני = אהבה = ביקורת בונה = ביקורת חיובית = ביקורת טובה. מי שאינו מסוגל להבין את ההיגיון של האדם שמולו, טוב יעשה אם לא יעביר עליו ביקורת. כאשר זה שמעביר ביקורת אינו מבין את ההיגיון של האדם שמולו, הרי שהביקורת באה מתוך שלילה של הצד השני, הביקורת שוללת את הצד שמנגד, הביקורת גורמת לצד שמנגד להתבצר בתוך העמדה שלו. ביקורת שלילית = פחד של זה שמעביר ביקורת. כאשר אדם רואה מישהו שעושה משהו שנוגד את צורת החשיבה שלו, הדבר הזה יוצר ... מפחד מכך שמישהו עושה אחרת ממנו. האמת של האדם עצמו מתערערת. וכפעולה של הגנה עצמית, האדם מעביר ביקורת על הצד השני. ביקורת שמטרתה לשלול את זכותו של הצד השני להיות כפי שהוא, ביקורת שמטרתה לחזק אצל האדם את המחשבה כי הוא צודק. אך כל זה מדובר רק כאשר האדם עצמו שמעביר את הביקורת רחוק מהאמת השלמה. ורק כאשר גם האדם עצמו שמעביר את הביקורת, גם הוא עצמו לא יודע את כל האמת השלמה. כאשר האדם יודע את האמת השלמה, ... מקבל את כולם. משום שהוא מבין כיצד כולם כבר בסדר גמור וכיצד כל אחד מבטא חלק כלשהו של האמת. העברת ביקורת במקרה כזה, לא נועד כדי להגן על זה שמעביר את הביקורת, מאחר שמצידו הוא רואה את האמת ואת הטוב שנמצאים גם בהתנהגות של זה שמולו. תכליתה של הביקורת במקרה הזה, היא לאפשר לצד השני לראות את התמונה השלמה, דהיינו, לראות גם את הצד השני של המטבע, הצד שכאשר רואים אותו הקונפליקט נעלם והסכסוך נפתר מעצמו. ביקורת בונה =
ביקורת בונה / ביקורת שלילית והורסת - איך להעביר ביקורת בונה ולא ביקורת שלילית?
ביקורת בונה ביקורת שלילית והורסת - איך להעביר ביקורת בונה ולא ביקורת שלילית? קיימים שני סוגים של העברת ביקורת . צורה אחת של העברת ביקורת, נובעת מכך שהביקורת שוללת לגמרי את זכות הקיום של המחשבה של הצד השני, שמעבירים עליו את הביקורת. ומהצד של הביקורת, אין מקום לצד השני, והוא טועה לגמרי, ועליו לחזור אל הדרך הישרה היחידה, שהיא כמובן הדרך של מעביר הביקורת החכם, שהוא כמובן יודע את האמת היחידה וכולי. וכמובן שיש כאן הקצנה, אך זו רוח הדברים. וביקורת כזו מהסוג הנל, בדכ משיגה את התוצאה ההפוכה. ולו רק, משום שהיא גורמת לזה ששומע אותה, לרצות לעשות דווקא את ההפך שלה. וזה נכון גם אילו הביקורת הייתה נכונה, כל שכן שלא תמיד היא נכונה. וגם אם הביקורת נכונה, אם היא נובעת מתוך הסתכלות שלילית על האדם השני, הרי שזה פוגע לאדם השני בכבוד העצמי שלו, ועל ידי זה בדכ הוא ירצה לעשות, דווקא את ההפך ממה שאמרו לו. ויש גם דרך נכונה יותר להעביר ביקורת, והיא על ידי זה שמתייחסים להכל באיזון. אם מישהו עשה טעות, גם אם זו טעות גדולה, אפשר מצד אחד לנסות להבין אותו ולא לפגוע בכבוד שלו, ועדיין אפשר להעביר עליו ביקורת, כדי לגרום לו להיות טוב יותר. ביקורת נכונה, היא כזו שלא שוללת את זכות הדעה השונה והעצמאית של האדם האחר, אלא היא בסך הכל מנסה לגרום לאדם האחר, להבין טוב יותר באופן עצמי, מה נכון יותר עבורו לעשות, כדי לגרום לו לחיות טוב יותר. ולהעביר ביקורת בצורה נכונה כזו, זה אפשרי על ידי זה שמכבדים את האדם השני, ומראים לו את הדרך שנראית למעביר הביקורת כנכונה יותר, מתוך הבנה שזו לא אשמתו של אף אחד שהוא לא יודע את הכל, ולא אשמתו של האדם שקשה לו להבין, ושקשה לו להתמודד רגשית. וגם אם כבר העירו לאדם בעבר והוא לא קיבל את הביקורת, עדיין אפשר לנסות שוב פעם לנסות לדבר על ליבו, בצורה מכובדת, ולגרום לו להבין בכוחות עצמו, מה באמת נכון יותר עבורו. וכאשר מעבירים על האדם ביקורת מתוך רצון טוב לעזור לו, וכאשר מעבירים על האדם ביקורת בצורה כזו שמכבדת אותו, ובצורה כזו שלא מנסה לכפות עליו את דעתו של מעביר הביקורת, אלא מנסה לעזור לאדם להבין בכוחות עצמו את האמת, ואת מה שנכון יותר עבורו. על ידי זה הסיכוי של הביקורת להתקבל, גדול יותר. ונסכם: ביקורת שלילית, היא כזו ששוללת את זכות הקיום של הדעה השנייה שנראית כשגויה. ביקורת בונה לעומת זאת, היא כזו שמכבדת את זכות הבחירה של האדם השני לחשוב אחרת, אך בו זמנית היא מנסה לבנות את הצד השני, ולאפשר לו להבין טוב יותר בכוחות עצמו, מה נכון יותר עבורו לעשות. הביקורת הבונה לוקחת את האדם, ובונה אותו למשהו נכון יותר. היא לא שוללת את האדם, אלא בונה אותו למשהו חיובי יותר וטוב יותר. ...
ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 1
ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 1
... מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 1 מהי המשמעות של תוכחה וביקורת על פי ליקוטי מוהרן? בהרצאה, נדונה התפיסה של אליעד כהן בנוגע להעבר ביקורת ותוכחה, ובמיוחד בהקשר לליקוטי מוהרן, ספרו של רבי נחמן מברסלב. נושא מרכזי בהרצאה הוא איך יש להעביר ביקורת בדרך נכונה, מהי המשמעות של רחמנות ואכזריות בהקשר הזה, והאם כל אחד ... תוכחה שנעשית ממקום של רחמנות וביקורת שנעשית ממקום של אכזריות. לא כל אדם ראוי להוכיח, ויש להבין את המקום ... שההבדל בין תוכחה נכונה לבין ביקורת הורסת הוא עד כמה האדם שמבצע את התוכחה מבין את הצד השני באמת. אם ... ומועילה. אם לעומת זאת, מדובר בביקורת שממוקדת בשיפוטיות ובחוסר הבנה, הרי שהתוצאה תהיה חורגת לגמרי מהכוונה, ... והתפתחות. מהי משמעות התוכחה והביקורת לפי רבי נחמן מברסלב? במהלך השיעור על ליקוטי מוהרן, אליעד הסביר את ... רבי נחמן מברסלב בנוגע לתוכחה ולביקורת. רבי נחמן מדגיש כי למרות שראוי ומותר להעביר תוכחה על מי שעושה דבר לא ... על כך שלמרות שכולם יכולים להעביר ביקורת, לא כל אחד ראוי להעביר אותה. זה לא מספיק לדעת שמישהו עשה טעות, אלא ... מהי הכוונה האמיתית שמאחורי העברת ביקורת? אליעד מדגיש שצריך להבין את המהות של הביקורת. האם הביקורת נועדה לשפוט את האדם או שהיא באה מתוך רצון אמיתי לעזור לו לשפר את עצמו? כל ביקורת שלא נמסרת ממקום של טוב לב ורחמנות, בסופו של דבר לא תועיל. הוא מספר ... לשפר את האדם או שהיא רק מעבירה ביקורת מזיקה? לסיכום, אליעד מציין את החשיבות של הכוונה מאחורי התוכחה. הוא מסביר שביקורת יכולה להיות מועילה רק אם היא מועברת ממקום של טוב לב ורחמים. תוכחה ... להצלחה ולא להרס. רחמנות תוכחה ביקורת בונה ביקורת הורסת מנהיגות העברת ביקורת ליקוטי מוהרן ...
ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 2
ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 2
... מוהרן חב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 2 מהם עקרונות הרחמנות והאכזריות לפי ליקוטי מוהרן? העקרונות ... בבעיה ובחיסרון מובילים את האדם לפתח גישה של אכזריות כלפי המציאות. אליעד מסביר כי כאשר אדם לא רואה את ההפך, הוא לא מבין את המורכבות של העולם, והביקורת הכפולה, של חיסרון נוסף, גורמת לו לראות את הדברים כאכזריים, גם כשאינו מתכוון לכך. כיצד מתבטאת ההבנה במנהיגות והעברת ביקורת? המנהיגות האמיתית, על פי רבי נחמן, היא כזו המובילה אנשים למקום של תיקון ... ברוח של אמת, וצריך להיות מסוגל להעביר את תפיסת עולמו בצורה בהירה לפעמים קשה, ולהתמודד עם התנגדות בדרך של הרחמים וההבנה. מהם הקווים המנחים עבור ביקורת בונה? ביקורת בונה, לפי רבי נחמן, אינה נוגדת את הרחמים האמיתיים. מדובר בביקורת שמטרתה לעזור לאדם לראות את עצמו בצורה ברורה ולהבין את מקומו, תוך כדי שמירה על חיבור אמיתי למציאות. ביקורת כזו לא מעוותת את המציאות ולא שופטת אותה לפי עיוותים חיצוניים, אלא מציעה דרך ... שמאפשר לאדם לראות את העולם כפי שהוא, מבלי להיתפס בחסמים ובמחשבות שגויות. רחמנות אמיתית אכזריות בעידן המודרני מנהיגות רוחנית תפילה כחלק מרחמנות ביקורת בונה עזות פנים ורחמנות הכשרת הדעת לרחמנות מהם עקרונות הרחמנות והאכזריות לפי ... לתוצאה של חיסרון או פסול במציאות. כל עוד אדם חושב על דברים כשליליים או חסרים, הוא יראה את הדברים כאכזריים. הנקודה שהביא רבי נחמן, היא שלעיתים, הביקורת הכפולה (הכפלה של תחושת חיסרון) תוביל אדם להרגיש אכזרי, אפילו כאשר הוא מציג את עצמו כרחמן. כיצד מתבטאת ההבנה במנהיגות והעברת ביקורת? בהקשר של מנהיגות, אליעד מביא את הקטע שבו רבי נחמן מתאר את המנהיגות כפי ... אליעד מציין שמנהיג אמיתי חייב להיות חדור ברוח של אמת ולא לשלוט בציבור מתוך פחדים, רצונות אישיים או מניפולציות שליטה. מהם הקווים המנחים עבור ביקורת בונה? ביקורת בונה, לפי רבי נחמן, אינה יכולה להיות מנוגדת לרחמים אמיתיים. היא שואפת לשפר את המצב ולהוציא את האדם ממקום של חיסרון. כל ביקורת אמיתית נועדה לעזור לאדם להבין את מקומו בצורה בהירה ומאירה. מדובר בתהליך של שמירה על חיבור אמיתי למציאות, מבלי להיתפס על העיוותים שיכולים לקרות לאדם אם הוא לא רואה את הדברים בפרופורציות נכונות. אליעד מסביר שביקורת בונה היא כזו שמאפשרת שיפור אמיתי בחיים האישיים והחברתיים של אדם, ותורמת ... מדבר על המושגים של רחמנות ואכזריות, בהקשרים שונים של חיי היום - יום, ודורש להבחין בין סוגים שונים של חוויות ורגשות שמאוד רלוונטיים למנהיגות ולהעברת ביקורת. הוא מציין את הרעיון שבסופו של דבר הרחמנות האמיתית היא כשיש לאדם את הדעת ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ביקורת
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ביקורת, איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בזוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשתול מחשבות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: ביקורת, איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה העולם קיים? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? בשביל מה לחיות? האם באמת הכל לטובה? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? מי ברא את אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש בחירה חופשית? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי מומלץ, אימון אישי מומלץ, פסיכותרפיה הוליסטית בתחום ביקורת - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 14:48:25 - wesi4