ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אלוהות ✔בודהיזם - הגישה הבודהיסטית בנוגע לאלוהים ✔הגישה הבודהיסטית בנוגע לאלוהים The Buddhist Attitude to God - Essay by Prof... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 בודהיזם - הגישה הבודהיסטית בנוגע לאלוהים
הגישה הבודהיסטית בנוגע לאלוהים

The Buddhist Attitude to God - Essay by Prof. K.N. Jayatilleke, University of Ceylon

השימוש במילה "אלוהים" הנו כה מגוון וכה רב משמעי עד שיהיה זה בלתי אפשרי להסביר את הגישה הבודהיסטית בנוגע לאלוהים מבלי להבהיר תחילה את המשמעות של מושג מעורפל זה.

מילון אוקספורד מגדיר את מובן המילה 'אלוהים' בהקשר התאיסטי באופן הבא: "ישות על - טבעית, היוצר והשולט של היקום". בהקשר תאיסטי אחר ניתן התיאור הבא: "ישנו אלוהים אמיתי אחד ויחיד, נצחי, חסר גוף, חלקים, מאווים או תשוקות, בעל כוח, חוכמה וטוב לב אינסופיים. היוצר והמשמר של כל הנראה והבלתי נראה... " המשך הטקסט מפרט את התכונות הספציפיות לאסכולה תאיסטית זו, ואין זה רלוונטי לדיוננו.

ניתן לקבל תאור כללי זה כהגדרת הרעיון המושגי של האלוהים הישותי, הרווח באמונות המונותיאיסטיות ואתו רעיון האמונה ביכולת הבריאה המשתנה ממסורת אתאיסטית אחת למשנה.

על פי אחת המסורות, בריאתו של אלוהים החלה מקיומו עם תת - קיום של חומר כאוטי ויצירת יקום מסודר מתוך תוהו ובוהו. על פי מסורת אחרת, החומר ממנו הקיום נוצר הוא חלק מהישות האלוהית, (srsti) בעוד על פי מסורת נוספת, אלוהים יוצר חומר יש מאין (ex nihilo).

כאשר משתמשים במילה 'אלוהים' במובן שתואר עד כה של בורא ישותי, שהוא עליון, ריבוני, בעל כוח וידיעה בלתי מוגבלים, כל - יכול ואין סופי בטובו. לשאלה 'האם אלוהים קיים? ' ישנן ארבע תשובות אפשריות:

(1) אלו התאיסטים האומרים 'כן' ומאשרים את קיום האלוהים.

(2) אלו האתיאיסטים האומרים 'לא' ושוללים את קיום האלוהים.

(3) אלו האגנוסטים הטוענים שאין ביכולתנו לדעת אם יש או אין אלוהים.

(4) אלו הפוזטיביסטים הטוענים שהשאלה חסרת משמעות מאחר שהמושג 'אלוהים' אינו ברור דיו.

אתאיזם

מהי התשובה של הבודהיסט לשאלה זו? האם הבודהה היה תאיסט, אתאיסט, אגנוסטי או פוזטיביסט. התשובה ברורה בהחלט. על פי ההגדרות שהנחנו כאן למושג 'אלוהים' בפרושו השכיח, הבודהה הוא אתיאיסט והבודהיזם בכללו אסכולת הטרוודה (Theravada) ואסכולת המהיאנה (Mahayana) הן צורות של אתאיזם.

מספר חוקרים מערביים ניסו לטעון שאסכולת המהיאנה (Mahayana) נוצרה בראשית העידן הנוצרי ובה הבודהה מוגדר כאל. שתי טענות אלו שקריות לחלוטין. אסכולת המהיאנה נוצרה בעת וועידת Mahasanghika כאשר קבוצת ליברלים מרדה בגישה השמרנית המסורתית של התרוודים (Theravadis) מאה שנים אחרי מות הבודהה, ובאף אחת מאסכולות המהיאנה, הבודהה אינו נחשב כאל בורא.

אף על פי כן, אין זה אומר שהבודהה היה בן - אדם בלבד, לא על פי אסכולת הטרוואדה או המהיאנה. אמנם כמה אסכולות בודהיסטיות מקומיות חשבו כך בעקבותם של הרציונליסטים במאה ה - 19, אך על פי הכתבים הבודהיסטים המוקדמים, כאשר נשאל בודהה באם הוא בן - אדם, תשובתו הייתה שהוא אינו בן - אדם אלא בודהה. ועם זאת הוא היה בן - אדם שהפך לבודהה. הבודהה המכונה Tathagataאו הטרנסנדנט הנו "עמוק, בלתי נימדד ובלתי ניתן להבנה". גופו עבר מן העולם במותו, והוא הפך בלתי נראה לאלים ולאדם, כך שאין זה נכון לומר שהוא חדל מלהתקיים.

בדחיית הרעיון שהיקום הוא תוצר בריאה של אל ישותי, היוצר אותו והגורם לסיומו מתישהו בזמן - בודהיזם הנו סוג של אתאיזם.

התאיזם של מקהלי גוזאלה

העובדה שבודהיזם הנו אתיאיסטי ברורה גם על פי הוקעת הדת והפילוסופיה התאיסטית של מקהלי גוזאלה (Makkahli Gosala) - אחד מששת ההוגים הגדולים בני דורו של הבודהה, אשר יצרו והובילו אבי טיפוס של דתות ופילוסופיות אשר נפוצות ברחבי כל העולם כיום. מקהלי היה תאיסט או issara-karana-vadin כלומר, בעל אמונה שהסיבה לכל היא אלוהים. האחרים אחזו בגישות שונות: מטריאלית, אגנוסטית, קטגוריליטית, דטרמיניסטית, אקלקטית.

על פי Jain bohagavati sutra וההערות המלוות של ה - Digha Nikya - Makkhali נקרא Gosala כיוון שנולד ברפת (go-sala), בתורת הלימוד שלו הוא דוחה קיום של גורם מוסרי כלשהו בעולם וטוען שאדם הופך מושחת או נידון לאבדון או שהופך מטוהר וזוכה לשחרור על פי רצונו הטוב של אלוהים. בני אדם הנם חסרי דחפים או רצון ועתידם נקבע ומתוכנן על פי רצון הבורא. כל היצורים החיים מתפתחים במצבי קיום שונים תחת השפעת הגורל, הנסיבות או הטבע. בסופו של דבר הטיפש והחכם שווים - שניהם ישלימו את האבולוציה הסמסרית ויזכו לשחרור ולקץ הסבל. תיאוריה זו נקראת "תיאורית השחרור דרך התפתחות סמסרית" (samsara-suddhi). באחד הכתבים הבודהיסטים מתואר הדבר כך: "אין דרך קיצור לגן - עדן יש להמתין ולחכות לתהפוכות הגורל" באם אדם חווה סבל או אושר זהו גורלו. "כל היצורים החיים יזכו לשחרור דרך ההתפתחות הסמסרית ולכן אל תשתוקק לאשר יבוא" (J. VI. 229) רעיון זהה מבוטא גם בכתב תאיסטי: "היצורים החיים מקורם בלא - ברור, לא - גלוי, הם מתפתחים בגלוי ומוצאים את מנוחתם הסופית בלא - ברור, לא - גלוי, אז מדוע לדאוג".

מקהלי אומר במפורש: "השאלה באם אדם מגיע לבגרות רוחנית של מעשים טובים, התחייבות, חזרה בתשובה, חיים דתיים או חיי נזירות אינה קיימת (D.I. 54). האדם הנו תוצר בריאה בלבד - עתידו ורצון האל הנם מעבר להישג ידו. מקהלי מביא אנלוגיה להמחשה: כפי שכדור צמר מתגלגל ומתיר את עצמו עד אשר הוא נפרם לגמרי, כך באותו אופן החכם והטיפש מתפתחים דרך הסמסרה וזוכים בסופה לשחרור".

לתאיזם זה של מקהלי יש מספר מאפיינים אטרקטיביים - ראשית הוא עקבי מבחינה לוגית. פילוסופים רבים הראו שתכונותיו המרכזיות של אלוהים - כל יכול, כל יודע, יוצרים תמונה של יקום דטרמיניסטי. האלוהים הכל יודע רואה את העתיד על כל היבטיו ופרטיו השונים, לעומת האדם היכול רק לשער. עתיד כל היצורים קבוע לגמרי ואלוהים יכול לראות אותו כמו בסליל סרט. אלוהים הכל יכול אחראי באופן מלא לכל פעולות כל היצורים ומכאן שהאמונה ברצון חופשי של יצוריו של אלוהים הנו אשלייתי בלבד. שנית, אלוהים חסר פניות ואובייקטיבי ביחסו לכל היצורים באופן זהה, כפי שמקהלי מנסח זאת: "אין נעלה ואין נחות" (natthi ukkamsavakamse) מאחר שכולם עוברים נתיב התפתחות דומה במצבים שונים של קיום.

נקודה נוספת המוצגת בתיאוריה זו היא שאין גהינום נצחי כלשהו - יצורים לא נשרפים במין אש - גהינום - נצחית כיוון שכולם זוכים בסופו של דבר לשחרור. קיימים שלוש מאות גהינום (timse nirayasate, hells) או מקומות טיהור וכפרה בנוסף לשבעה עולמות אנושיים (satta-manusa) וכמה גני - עדן לעבור לפני שזוכים לשחרור - שחרור סופי.

תאיזם זה משחרר את בני האדם מכל נטל אחריות, נותן להם ביטחון, נחמה והנאה בגני - עדן (מעורב בסבל של הגהינום) לפני ההבטחה לשחרור. במובן זה ניתן להשוות תאיזם זה עם צורות תאיזם מודרניות רבות המנסות לתת שוויון הזדמנויות לכולם ומצטדקות לגבי גהינום - תופת - נצחי.

טיעון המריונטה

עם כל שנאמר, התאיזם של מקהלי קיבל ביקורת חריפה מצד הבודהה מאחר שתאיזם זה נתן לאנשים תחושת סרק של ביטחון, עודד שאננות, ביטל את חופש הרצון ואת הערך במאמץ האנושי. הבודהה אומר שאדם כמקהלי גורם לנזק כבד ופועל לרעת מספר רב של אנשים. הבודהה משווה אותו לדייג הפורש את רשתו בפתח וגורם להרג מספר רב של דגים (A.I. 33). באופן דומה באחד הכתבים - Sandaka sutta הבודהה (כמדווח על - ידי אננדה) אומר שבעולם ישנם ארבעה אבי טיפוס של דתות שהן שגויות וארבעה אבי טיפוס שאינם מספקים, אם זאת, לא בהכרח שגויים לחלוטין. ומבדיל את הבודהיזם משמונה אבי טיפוס אלו. שניים מאבי טיפוס אלו אשר מגונים כשגויים מיוחסים לצורות תאיזם. אחד מהם הוא דוקטרינה הטוענת שהשחרור אינו תלוי במאמץ אנושי כלשהו או סיבתיות מוסרית המושפעת מפעולות ומעשים טובים או רעים, אלא שבני אדם זוכים לשחרור או לאבדון באורח נס, שהסיבה המתיימרת להסביר זאת היא רצונו של אלוהים. האב - טיפוס הרביעי הוא הדוקטרינה של האבולוציה התאיסטית בה הגורל הנו דטרמיניסטי.

מעניין לראות את הסיבות המובאות נגד צורות שונות של תאיזם. ישנם שני טיעונים מרכזיים כנגד תאיזם המוצגים בכתבים הקאנונים. הראשון מבניהם נקרא "טיעון המריונטה" והוא מתואר כך: "אם אלוהים עיצב את החיים בכל העולם - התהילה והיגון, הפעולות הטובות והרעות, האדם אינו אלא חומר ביד היוצר - כלי הנשלט על ידי רצון אלוהים (nidessa-kari) ואלוהים [לבדו] אחראי לכל" (J.V. 238).

תאיסטים אשר לא מקבלים את העמדה של גורל קבוע מראש (אשר עקבי מבחינה לוגית) מנסים להתחמק ממסקנה זו באומרם שאלוהים העניק לאדם רצון חופשי. אך ניתן להראות שהתפיסה של השגחה אלוהית אינה מותאמת עם ההבחנה של חופש רצון וחרות אנושי. כדי להיות עקבי חייבים לוותר או על האמונה בתאיזם או על האמונה ברצון חופשי או להודות ולהתוודות שזוהי תעלומה שמעבר לבינתנו, וחסרת כל הצדקה רציונלית.

פרופסור אנטוני פלו (Antony Flew) אשר ערך מחקר מעמיק במושג התאיזם, אשר כלל בו בעד ונגד תאיזם, מציג את מסקנותיו בהקשר לענייננו באופן הבא: "התמונה של אב ריבוני המראה סובלנות כלפי ילדיו המתמרדים: הוא נתן לנו, כנאמר, את חירותנו, ואנחנו - יצורים עלובים, חסרי ערך - ניצלנו את המצב לעיתים קרובות מדי כדי להמרות את רצונו. אם תמונת מצב זו הייתה מתאימה לא הייתה לנו כל בעיה. מובן מאליו שילדים יכולים לפעול בניגוד לרצון הוריהם, כמו כן, אפשר גם שהורים יעניקו לילדיהם חופש אשר ינוצל לרעה, בהימנע מהפעלת אמצעי שליטה העומדים לרשותם. אך המקרה של בורא ויצורים שונה לגמרי. כאן הדמויות המתאימות, ככל שניתן להתייחס לאיזו שהיא התאמה של דמויות, יהיו של הבורא: או כאדון - בובות ריבוני (puppet master) עם יצורים אשר כל מחשבה או תנועה שלהם נשלטת על ידיו או כמהפנט גדול עם סובייקטים אשר פועלים תמיד על פי הצעותיו. מה שעושה את הדמות הראשונה חסרת כשרון לחלוטין ואת שתי הדמויות האחרות הרבה פחות מהחשיבות המיוחסת לאלוהים, לא כמפיק - יוצר או הורה אשר יכול לעשות ולגדל את התוצר שלו ואז לתת לו פשוט להיות, אלא כבורא. המשמעות לכך היא שדבר לא קורה על פי הדטרמניזם המוחלט שלו ובעזרת התמיכה וההסכמה האונטולוגית. הכל משמע הכל, וזה כולל כל מחשבה אנושית, כל פעולה אנושית וכל בחירה אנושית. מאחר שאנו, בני האדם, באופן בלתי נמנע חלק מהיקום, אנו נכללים ב"כל הדברים הנראים והבלתי - נראים" אשר אלוהים אמור להיות "הבורא והמשמר". (God and Philosophy, Hutchimson & Co. Ltd)

מסקנתו הסופית היא זו שהזכרתי קודם - במלותיו: "מכאן, כפי שטענו קודם לכן, יהיה זה בלתי עקבי לחלוטין לקבוע שקיים גם בורא וגם ישויות אוטונומיות אמיתיות אחרות מלבדו" (Ibid. p.54). לימוד כתבים תאיסטים של מסורות שונות בצורה זהירה יראה שבדרך כלל טענה זו מאושרת באופן ישיר, למרות הסתירות במקומות אחרים.

על פי תיאורית הסיבתיות הבודהיסטית פעולות האדם אינן דטרמניסטיות באופן המקובל. התיאוריה הבודהיסטית סולדת ומתרחקת הן מהדטרמיניזם הטבעי והן מהדטרמיניזם התאיסטי מצד אחד ואי - דטרמיניזם טוטאלי מצד שני. לאדם יש אלמנט של רצון חופשי למרות שפעולותיו מותנות אך לא נקבעות על ידי גורם פנימי או חיצוני. על - ידי תרגול חופש זה בדרך טובה ונכונה האדם יכול לשנות את מצבו ממצב חרדה, השתוקקות, אי - שקט וסבל למצב של שקט נפשי ואושר. אין זה תוצר או השפעה כלשהי של רצון אלוהים כלשהו אלא על - ידי מאמץ אנושי והבנה של הפסיכולוגיה האנושית. בכתבי ה - Devadaha Sutta הבודהה משתמש בטיעונים של התאיסטים כנגדם באומרו שאם תאיסטים סובלים, מבחינה פסיכולוגית, אז על פי התיאוריה שלהם הגורם לכך הוא בהכרח אלוהים, אשר מנע את חסדו מהם בעוד שבמקרה זה (אם התאיזם היה אמיתי) "הוא נברא בהכרח על - ידי אלוהים טוב" (bhaddakena issarena nimmito, M. II 227)

טיעון על הרוע

הטיעון השני כנגד תאיזם נמצא בכתבים הקאנונים כטיעון על הרוע. טיעון זה מסתמך על ההנחה שבמקרה והעולם נוצר בידי אלוהים (טוב) ישנן צורות רוע שאינן ניתנות להסבר. קיימים מספר טעונים אך בעיקרם אומרים כך: "אם אלוהים (Brahma) הוא אדון כל העולם והבורא של כל מגוון היצורים, (א) מה ההסבר לקיום אי צדק, הונאה ורמאות, שקר ולסילוף המציאות, יהירות והזיות. או (ב) שאלוהים הנו רע במובן זה שיצר אי - צדק בעוד שהיה יכול ליצור צדק". (J. VI. 208).

גם בעניין זה פילוסופים מודרניים מאשרים את הטיעון לאחר שהראו שכל הניסיונות להתחמק מלהסביר רוע בלתי מספקים. אין זה קביל לומר שרוע הוא השלילה - הנגטיב או לחילופין לא - אמיתי, בלתי ממשי, מאחר שסבל, בורות, עוני, כיעור הנם אמיתיים וממשיים בדיוק כהפכיהם.

אין זה קביל גם לומר שרוע (כדוגמה פגיעה בזדון) נחוץ לקיום טוב נעלה יותר (כמו סליחה או מחילה) כיוון שעדיין ישנם מקרים רבים של רוע אשר לא יוכל להיות מוסבר בדרך זו. לא יהיה נכון לומר שהרוע בעולם הוא כתוצאה של הענקת חופש רצון לבני - אנוש (וזאת עוד מבלי להתחשב בבעיתיות של הדבר עם קיום אל ריבוני, כפי שהוזכר קודם). פרופסור פלו מנסח זאת כך: "יש הרבה רוע (evils) שאינו יכול להיות מוסבר באופן זה: סבלם של בעלי - חיים, לדוגמה, במיוחד זה שקרה לפני תקופת האדם או יקרה אחרי תקופת האדם". שוב מובילה אי היכולת לתת הסבר רציונלי של המצב על ידי התאיסטים להתוודות שזו תעלומה: "מקור הרוע המוסרי שוכן חבוי לעד עם תעלומת החרות האנושית" (J.R. Hick, Philosophy of Religion ).

כך, קיימת התעלומה או הסתירה של שכינה שמימית (האלוהים) עם חרות אנושית, וכמו כן, התעלומה של הסתירה בין האמונה בטוב שמימי וקיום רוע מסוים.

מתוך שני טעונים אלו של הבודהיסטים נגד התאיזם ניתן לראות שבעוד חלק מהאופנישדות (Upanishads) מחזיקים בדעה ש"העולם אפוף באלוהים" (Isavasyamidam Sarvam), הבודהיזם אומר ש"העולם היה חסר מפלט או מחסה והוא ללא אלוהים" (attano loko anabhissaro)

טיעונים אחרים

הזכרתי עד כה רק את שני הטיעונים המרכזיים שנמצאים בכתבים הקאנונים ואותם ניתן לייחס לבודהה עצמו. אך הספרות המאוחרת יותר הן הטרוודית (Theravada) והן המהיאנית (Mahayana) מציעה שפע טיעונים נוספים כנגד הרעיון של 'אלוהים בורא ישותי' (Isvara), ובצדם טיעונים בעד האתיאיזם והאמת שבו. מלבד זאת, ישנם טיעונים נוספים המראים את הטעות שבטיעונים התאיסטים לקיום אלוהים.

אם ניקח לדוגמה את הטיעון התאיסטי בהקשר המודרני, נמצא שהטיעון האונטולוגי היה הגדרה בלבד אשר בטעות מחשיב קיום כתכונה. הטיעון הקוסמולוגי סותר את ההנחה של עצמו כאשר הוא מדבר על סיבה לא - סיבתית או משתמש במילה 'סיבה' במובן חסר משמעות.

עם כל זאת, טיעון הבריאה נראה כה שטחי וחסר משמעות לנוכח הבזבוז, האכזריות, והרצחניות הבלתי פוסקת הקיימות באבולוציה ובטבע. קשה לשער ש'אלוהים אוהב' היה יכול ליצור ולצפות ב"מחזה המרשים" של דינוזאורים הקורעים אחד את השני לחתיכות במשך תקופה של מיליוני שנים.

בלתי סביר או חסר משמעות?

כדי ליישב את הסתירה לכאורה של אהבה שמימית עם אכזריות הטבע הנצפית, מגיבים התאיסטים בטענה שלא ניתן לעמוד על טיב אהבתו של אלוהים, וזוהי תעלומה נוספת. הורה אנושי יעשה כל שבאפשרותו כדי להקל את הסבל של ילדו. האם ישות כל יכולה וכל יודעת תצפה בנעשה ללא כל התערבות? לומר שישות כזו קיימת משמע להשוות את אהבתה לאדישות או אכזריות. במקרה כזה לא ניתן לדעת איזו משמעות לייחס למושג 'אהבה' כתכונה המיוחסת לאלוהים. דבר זה הוביל תאיסטים רבים לומר שהתייחסות לאלוהים או לתכונותיו של אלוהים, כשם שטיבעו, בלתי נתפסים או בלתי ניתנים להבנה (ומכאן הביטוי 'נסתרות הן דרכי האל').

bodhicaryavatara מביא את הויכוח הזה לסתירה אבסורדית (reductio ad absurdum) בטענה שבמקרה זה המושג אלוהים או בורא הנה חסרת משמעות: "אם, כפי שתאיסטים אומרים, אלוהים עצום ונפלא מכדי שבן - אנוש יוכל להבינו, מכאן שסגולותיו גם הן מעבר לתחום יכולת מחשבתנו. כך שאין אנו יודעים אותו או יכולים לייחס לו את הסגולה של בורא". משתמע מכך שבמובן רגיל הניתן למילים 'כל - יכול, כל - יודע וטוב אינסופי (או כל משמעות מושגית האנלוגית להם), העדות מצביעה כנגד קיומו של אלוהים ובמקרה שהדבר לא מתקבל, המושג והתפיסה הופכים חסרי משמעות.

מבחן הפרי

מבחן נוסף שהבודהיזם משתמש בו כאומדן לביסוס אמונה כלשהי הוא "מבחן הפרי" (מבחן התוצאה) - הניסיון לבדוק לאן מובילה אמונה או מערכת אמונות כאשר פועלים על פיהן, או במילים אחרות, מהן ההשלכות בעולם כאשר פועלים על פי מערכת אמונות מסוימת.

כאשר בוחנים את הגישה התאיסטית, ניתן לומר שהיא מעניקה לאנשים מידת מה של ביטחון ומעודדת אותם לדרכי פעולה מגוונות. אין זה מוכיח שאמונה זה נכונה או אמיתית אלא מציע שהיא יכולה להיות שימושית. סקירה ריאליסטית תראה שבעוד התאיזם גרם לטוב במידה מסויימת, הוא הביא הרבה רוע ושטנה יחד עם זאת.

מלחמות התנהלו במשך כל השנים בין עמים בעלי אמונות תאיסטיות שונות ובין זרמים שונים שבתוך כל עם, רובם נלחמו בשם אלוהים. בניגוד מוחלט לכך, בנוגע לבודהיזם, אפשר לצטט את דוקטור אדוארד קונצה (Dr. Edward Conze): "כל אלו המתגוררים באסיה (מזרח אסיה ודרומה) יכולים להיות גאים ב'דת' אשר לא רק מבוגרת מזו שבמערב, אלא גם התפשטה והתבססה ללא כל שימוש באלימות או במלחמות חרמה דתיות". (A short history of buddhism, p III). בנוסף, לימוד קפדני של ספרות תאיסטית יראה שיש מעט מאוד פשעים או חטאים אשר לא בוצעו או נדרשו בשם אלוהים.

היטלר האמין שהוא בסך הכל מוציא לפועל את רצונו של אלוהים ושהוא ותנועתו היו כליו. ניתן למצוא סימוכין רבים לטענה זו בנאומיו של היטלר (Norman H. Paynes, The speeches of Adolf Hitler Oxford University press, s.v. God in index) לדוגמה ב - 1938 אמר היטלר: "אני מאמין שהיה זה רצונו של אלוהים לשלוח ילד אל הרייך, לגדל אותו כמנהיג האומה ולתת בידיו להנהיג את מולדתו בחזרה אל הרייך. ישנו סדר גבוה יותר ואין כולנו דבר מלבד סוכניו" (p.1458). ב - 1939 הוא אומר: "התנועה הסוציאל - דמוקרטית עשתה נס. אם אלוהים הכל - יכול העניק הצלחה לעבודתו, אז התנועה הייתה כלי בידו" (p. 426). בספרו "מלחמתי" (Mein Kampf) הוא אמר: "כעת אני מאמין שעלי לפעול בחסותו של הבורא הכל - יכול. בהגנתי כנגד היהודים אני מבצע את עבודת האל" (London, 1938 p.36). מחשבות אלו לבטח הקלו על מצפונו כשהורה על השמדתם של שישה מיליון היהודים.

היו אלו אשר טענו שהמושג 'אבהות' הוא זה המתאים לתיאור אלוהים. בו בזמן, אי - שוויון בין - אנושי קיבל תוקף בשם אלוהים. מושגים כמו עם נבחר, גזע נבחר, מעמד נבחר, אידיאולוגיה נבחרת, מין נבחר או אינדבדואל נבחר, הם הדוגמה ליצירת אי שוויון בין - אנושי.

כפי שנאמר בטקסטים בודהיסטים, אם אלוהים יצר את העולם, הוא היה האחראי לפשע ולסבל לא פחות מלפעולות הטובות ולהקרבה עצמית.

אתיאיזם בודהיסטי

בעוד שבודהיזם נחשב אתיאיסטי, אל לנו לשכוח שאתאיזם בודהיסטי הנו מופרד ומובחן מאתיאיזם מטריאליסטי. הבודהיזם רואה טעות בפילוסופיה המטריאליסטית המכחישה הישרדות (במובן של השארות בחיים), גמול ואחריות וכן ערכים ומחויבויות מוסריות ורוחניות, לא פחות מכמה אמונות תאיסטיות.

בחיפוש האובייקטיבי המעמיק אחר האמת יש נכונות לקבל את כל שנכון וטוב ב"אמונה באל - מותיות עצמית" (bhavaditthi) המוצגת בתאיזם וכן ב"אמונה בביטול - עצמי (annihilism) " (vibhava-disshi) המוצגת מנגד באתיאיזם המטריליסטי: "אלו אשר אינם רואים כיצד שתי אמונות אלו נוצרות וחדלות מלהתקיים, את מעלותיהן ופגמיהן וכיצד ניתן להתעלות מעל שתי אלו ולראות את הדברים כפי שהם בהתאם לאמת (=למציאות), כל אלו הנם תחת ההשפעה והשליטה של תאוות בצע, חמדנות, שנאה ובורות... ולא יזכו לשחרור סופי" (M. I. 65).

חיי הטוהר

הבודהיזם מזדהה עם כל שנכון, טוב ובעל ערך בסוגים שונים של דוקטרינות תאיסטיות. מבין ארבע טיפוסים של דתות אשר התקבלו כבלתי מספקות אך לא בהכרח מוטעות, היו אלו שהתבססו על מסורת התגלות (anussava). כל דת אשר מקבלת את האמיתיות שבאלמנט של רצון חופשי, סיבתיות מוסרית, הישרדות ואחריות וכן את אי - ההכרח בהיות השחרור בלתי נמנעת, יש בה ערך.

למרות שאין אלוהים ישותי בעל התכונות של כל - יכול, כל - יודע וטוב אינסופי, קיימת התפיסה של Maha Brahma (אל עליון) אשר מושלם מבחינה מוסרית ובעל ידע וכוח עצום אך עדיין אינו כל - יכול וכל - יודע (omniscient, omnipotent). נאמר שסוגים מסוימים של תאיזם הופצו על - ידי מורים אשר נולדו בכדור הארץ לאחר שמתו בעולם של ישויות כאלו. בהיוולדם כאן הם הובילו חיי שוטטות - חסרי בית, שעקרם ויתור, סגפנות ומדיטציה, תוך שהם רואים את העולם השמימי ממנו הגיעו ומלמדים דת של "שותפות" עם ברהמה (Brahma, ישות שמיימית). הם האמינו שברהמה הינו כל - יכול (abhibhu anabhibhuto), כל - יודע (annadatthudaso), אל עליון (vasavatti issaro), היוצר (katta), הבורא (nimmata), המושלם ביותר (settho), המתכנן (sanjita) ואב ריבוני של כל הבריות בהווה ובעתיד (vasi pita bhutabhavayanam), ואנו כולנו ברואיו.

הבודהה אינו מכחיש קיום של ישות כזו, אשר היא מושלמת מבחינה מוסרית אך לא כל יכולה וכל יודעת. אלוהים כזה, הנו ראש ההיררכיה של הברהמות אשר שולטים על מערכות גלקטיות ועל קבוצות של מערכות גלקטיות. הוא "חבר הנאמנים" של הקוסמוס אשר ביקש את הבודהה ללמד את הדהמה הטהורה והמושלמת לשאר היצורים בעולם, שאם לא כן היה מושמד. אך גם הברהמה העליון כפוף לחוק הקארמה. הבודהה, כפי שמדווח בסוטא בשם - Brahmanimantanika Sutta ובמקומות אחרים, מסביר שמצב - בודהה (buddhahood) הוא מצב העולה בהרבה על ידע ועוצמה של כל ברהמה. כפי שמוצג ב - Tevijja sutta, שותפות עם ברהמה אינה מושגת בעזרת תחנונים ותפילות אלא בפיתוח חיי טוהר: "אלו הברהמינים הבקיאים והמלומדים בוודות ועדיין בלבבותיהם יש כעס, זדון, רשעות וחוסר שליטה, אלו אמורים לזכות לאחר מותם, עם התפרקות גופם, לשותפות עם אלוהים אשר חופשי מכל כעס וזדון, טהור בלבו ובעל שליטה עצמית מוחלטת - מצב כזה המתואר כאן לא יכול להתקבל על ידי אדם נבון ובר - דעת" (D. I. 248).

נאמר שפיתוח של חמלה בצורה הטהורה ביותר נקראת "חיי הטוהר בעולם הזה" (Brahman etam viharam idhamahu). כמו כן, נאמר שכאשר חיים את חיי המוסר והרוח עם אמון בבודהה, "חיים יחד עם אלוהים" (Brahmuna saddhim samvasati).

הבודהה בא כדי לכונן את "חוק הצדק והאמת" או את "ממלכת הצדק והאמת" (Dhamma-cakkam pavattetum) בעולם הזה, אשר במקום אחר נקראת "ממלכת האלוהים" (Brahma-cakkam). הבודהה ותלמידיו אשר השיגו נירוונה, נאמר ש"הפכו אלוהים בעצמם" (Brahma-bhutena attana viharati). השגת נירוונה, נאמר ש"מצדיקה ככל הנראה שימוש במינוח תאולוגי". (dhammena so Brahma-vadam vadeyya).

המונחים התאולוגים הישנים מקבלים חשיבויות ומשמעויות שונות וחדשות אותן ניתן להשוות לתפיסה ה"דתית" המודרנית של "מות - האלוהים", אשר מקבלת תאוצה במערב היכן ש'מחפשי האמת' לא יכולים עוד לקבל בכנות אמיתית את התאולוגיה הישנה והדוגמות הישנות.

מה שמיותר

עדיין יהיה זה מיותר, חסר טעם ואולי אף מטעה לשים את הבודהיזם בהקשר תאולוגי. למה שלא נתכוון במילה 'אלוהים' ובאם נאמר 'אלוהים קיים' או 'אלוהים לא קיים', עובדה היא שקיימים תחלואים פיזיים ומנטליים. הגישה הנכונה היא להבין את טבע התחלואים הללו, את סיבותיהם, את הטיפול בהם וליישם את הרפואות הנכונות. הבודהיזם אינו נותן רפואה ארעית - זמנית או הקלה בלבד, אלא את התרופה הנכונה והפסקה הדרגתית ומושלמת של כל החרדות, אי הביטחון והסבל המנטלי מהם אנו סובלים, עד אשר נשיג נפש בריאה - נירוונית באופן מלא ושלם. אם נירוונה היא אלוהים במובן של להיות המציאות הטרנסדנטית, אלו אשר משתמשים ברפואות אלו עדיין לא יכולים להבינה, בעוד שאלו אשר השיגו אותה כבר לא צריכים להבינה.
מושפע ליצור בעיה ילד משמעות טוטאלי ערכיות הבודהיזם מצפון טיפשות אידיאולוגיה אלוהות אלוהים בודהיזם בודהיסטים הבודהיסטים
חקר המהות והצורה, האם באמת המהות מחייה את הצורה? האם באמת הסיבה גורמת לתוצאה? האם הצורה מחייה את עצמה? ריבוי מהויות, ריבוי אלוהות, למה דברים קורים? האם הכל נוצר יש מאין? האם המהות מחייבת את הצורה?
חקר המהות והצורה, האם באמת המהות מחייה את הצורה? האם באמת הסיבה גורמת לתוצאה? האם הצורה מחייה את עצמה? ריבוי מהויות, ריבוי אלוהות, למה דברים קורים? האם הכל נוצר יש מאין? האם המהות מחייבת את הצורה?
... מחייה את עצמה? ריבוי מהויות, ריבוי אלוהות , למה דברים קורים? האם הכל נוצר יש מאין? האם המהות מחייבת את הצורה? האם באמת המהות מחייה את ... מה הקשר בין ריבוי מהויות לריבוי אלוהות? אליעד מרחיב את הדיון גם אל מושגים פילוסופיים כגון ריבוי מהויות וריבוי אלוהות . הוא מסביר שכל דבר שקיים מורכב ממספר מהויות ולא יכול להיות קיים בפני עצמו בלבד. אם נלך אחורה ... רחוק ונבדוק ממה הכל עשוי, נגלה שגם האלוהות עצמה חייבת להיות מורכבת מריבוי של אלוהויות או מהויות אחרות, ולכן התפיסה שאומרת שיש מהות אחת ויחידה, מוטלת בספק. מה המשמעות המעשית של ... מחייה את הצורה? ריבוי מהויות וריבוי אלוהות האם סיבה מחייבת תוצאה? האם אפשר ליצור יש מאין? למה דברים קורים? האם הצורה מחייה את עצמה? 1 ועוד ...
חווית אלוהות, לחזור להיות אלוהים, שורש ההנאות, מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים
חווית אלוהות, לחזור להיות אלוהים, שורש ההנאות, מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים
... אלוהות, לחזור להיות אלוהים, שורש ההנאות, מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים למה אנשים מתרגשים לקבל רכב חדש? כשאדם מקבל רכב חדש, הוא חווה תחושת התרגשות והתחדשות מיוחדת. הסיבה לכך אינה קשורה רק לערך הכספי או החברתי של הרכב, אלא עמוקה יותר. התחושה נובעת מכך שהאדם, ברמה העמוקה ביותר שלו, רוצה לחזור להיות אלוהים, מצב שבו הוא היה כל יכול, שלם ובלתי מוגבל. בחוויה של האדם כיום, הוא לא מרגיש אלוהים, ולכן הוא מחפש דרכים להזכיר לעצמו את המצב האלוהי, אפילו ברגעים קטנים כמו קבלת רכב חדש. למה דווקא רכב ולא נייר חדש? כי הרכב נותן לאדם הרגשה שהוא מרחיב את טווח היכולות שלו. האדם מוגבל, הוא לא נמצא בכל מקום בו - זמנית כמו אלוהים. אך עם הרכב הוא יכול להגיע במהירות ממקום למקום, מה שנותן לו תחושה שהוא מתקרב למצב של אין מגבלות, שהוא יכול יותר, חזק יותר ועוצמתי יותר. התחושה הזו מזכירה לאדם את המצב האלוהי שהיה לו בעבר, ולכן הוא מתרגש. למה אנשים נהנים מגלגלים של רכב יוקרתי? כאשר אדם מתלהב מגלגלים של רכב יוקרתי, הסיבה אינה הגלגלים עצמם, אלא מה שהם מסמלים ... הוא חווה הרגשה שכולם מסתכלים עליו כמיוחד ובולט. התחושה הזאת, שהוא מיוחד וחשוב, שוב מזכירה לו את החוויה האלוהית שהוא מחפש. אלוהים, בהגדרתו, הוא הכי חשוב, הכי מיוחד ובלתי ניתן להשוואה. לכן כל חפץ או חוויה שנותנים לאדם להרגיש מיוחד, מחזירים אותו לרגע אל החוויה של אלוהים. מדוע אנשים נהנים מאוכל ומדוע רוצים לטעום דברים חדשים? ההנאה מאוכל גם היא קשורה לחוויה האלוהית. אלוהים נתפס כישות שיש לה הכל והיא אינה מוגבלת בשום דבר. כשאדם אוכל, הוא מנסה לחקות את התחושה הזו של שלמות וסיפוק, ולכן אנשים שאוכלים מתוך דיכאון או עצב, עושים זאת כדי להרגיש מלאים ומסופקים - תחושה שמזכירה את השפע האלוהי. בנוסף, אנשים רוצים טעמים חדשים בגלל תחושת ההתחדשות. כשאדם חוזר על אותה פעולה שוב ושוב, הוא מרגיש חסר חיים, כאילו הכל ידוע מראש. אלוהים נתפס גם כמקור ההתחדשות, כלומר, כמקור שבו כל דבר מתחדש בכל רגע. כשאדם חווה משהו חדש, גם אם הטעם עצמו לא בהכרח טוב, הוא מרגיש חי, מרגיש שהחיים מתחדשים אצלו, וזה שוב מחבר אותו לחוויה האלוהית. איך ייתכן שאלוהים מתחדש כל הזמן אך גם תמיד יציב? מצד אחד, אלוהים הוא יציבות מוחלטת, דבר שלא משתנה אף פעם. מצד שני, הוא גם מקור החידוש, הכל מתחדש דרכו בכל רגע. זהו פרדוקס: אלוהים הוא הדבר היציב ביותר והדבר המתחדש ביותר בו - זמנית. אנשים לפעמים רוצים דווקא יציבות, תחושה ששום דבר לא משתנה, כי זו גם דרך לחוות את אלוהים. ולפעמים הם רוצים דווקא התחדשות, כי זו דרך אחרת לחוות את אלוהים. הסיבה לכך היא כי אלוהים כולל בתוכו את שני ההיבטים האלה באופן מושלם, ולכן האדם תמיד נע בין הרצון לחוות את היציבות ובין הרצון לחוות התחדשות. למה אנשים אוהבים צניחה חופשית ... נוהג מהר או צונח באוויר, הוא מרגיש, ולו לרגע, חוסר מגבלה. התחושה הזו של חוסר מגבלה שוב מחזירה אותו לחוויה של אלוהים, כי אלוהים מוגדר כישות ללא שום מגבלה כלל. מדוע האדם מחפש תמיד את מה שחסר לו? הסיבה שהאדם תמיד מחפש את מה שחסר לו היא שוב קשורה לחוויה האלוהית . כאשר הוא היה אלוהים, הוא היה שלם לחלוטין, שום דבר לא היה חסר לו. עכשיו, כשהוא כבר לא בחוויה הזו, הוא מחפש כל הזמן למלא את החוסר שנוצר. כשאדם מקבל כסף, למשל, הוא מתרגש כי הכסף נותן לו ביטחון, יציבות ואפשרויות חדשות, מה שמזכיר לו את המצב האלוהי שבו יש לו הכל ואין לו חסרונות. לסיכום, כל ההנאות והחוויות שאנשים מחפשים בחיים - בין אם מדובר ברכב חדש, אוכל, צניחה חופשית, או אפילו תחושת חשיבות - הן דרכים לחזור ולחוות מחדש את המצב האלוהי, מצב של שלמות מוחלטת, חוסר מגבלות, ותחושה של התחדשות אינסופית. למה אנשים מתרגשים מרכב חדש? מה גורם להנאה אמיתית? מהי חווית אלוהות? למה אוהבים צניחה חופשית? איך להרגיש התחדשות בחיים? מדוע מחפשים תמיד משהו חדש? מה מקור כל ההנאות? ...
פרדוקס שכלי, אושר מוחלט, קצה השכל האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות, מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש רוחני
פרדוקס שכלי, אושר מוחלט, קצה השכל האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות, מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש רוחני
... שכלי, אושר מוחלט, קצה השכל האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות , מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש רוחני כיצד פרדוקס שכלי יכול להוביל לאין שכל? אליעד כהן מציין כי ישנה דרך ספציפית שעל פיה אם אדם מצליח ... - לחוות את הנפרדות ולנהל את חייו. רק מי שמתעקש ומוכן לוותר אפילו על ודאויות כמו החושים והרגשות, יגיע לעומק ההבנה שיש פרדוקס ממשי, ושם יושג מה שנקרא האחדות או השגת אלוהות מעל השכל. האם אפשר להיות בטוח שאליעד חזר למציאות כרגיל? אליעד מעלה דוגמה היתולית: אולי הוא רובוט או כפיל, ואולי אליעד המקורי הלך לבלי שוב. הוא מציג זאת ...
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
... הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף האם יכול להיות שיש יותר מאלוהים אחד? אליעד כהן מתייחס לשאלה המרכזית והעמוקה האם ייתכן ריבוי אלוהים, יותר מאל אחד, או שחייב להיות רק אלוהים אחד. הוא מציג את הטענה הנפוצה בדתות, שלפיה לא ייתכן שיהיו שני אלוהים, כיוון שאם אחד יכול להגביל את השני, הרי שהשני מוגבל ואינו אלוהים. ואם הראשון לא יכול להגביל את השני, אז הראשון הוא המוגבל, ולכן לא יכול להיות אלוהים. מדוע הטענה הדתית נגד קיום שני אלוהים בעייתית? אליעד מסביר כי הטענה הזו, שלכאורה מונעת אפשרות של ריבוי אלוהים, בעייתית באותה מידה גם לגבי קיומו של אלוהים אחד. הוא נותן דוגמה מפורסמת לכך - פרדוקס האבן: האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה? אם הוא יכול, הוא מוגבל כי אינו יכול להרים את האבן, אם הוא לא ... מוגבל, כי אינו מסוגל לברוא אבן כזו. כלומר, לפי ההיגיון הזה, עצם השאלה האם אלוהים יכול להגביל את עצמו חושפת סתירה מהותית ברעיון של אלוהים כל יכול. האם אלוהים יכול להיות מוגבל ועדיין להיחשב כל יכול? אליעד כהן מדגים כיצד אפשר לנסות לטעון שאלוהים מוגבל אך בכל זאת הוא אלוהים. למשל, אפשר לומר שאלוהים יכול להגביל את עצמו ובו זמנית להישאר בלתי מוגבל. באותה דרך אפשר לטעון שיש שלושה אלוהים כל יכולים, שמגבילים אחד את השני ובכל זאת נשארים בלתי מוגבלים. זה נראה אבסורדי, אבל הוא מדגיש שזה בדיוק אותו אבסורד כמו לומר שאלוהים אחד יכול להגביל את עצמו ולהישאר כל יכול. האם יש סיבה אחרת שמונעת ריבוי אלוהים? טענה אחרת שאליעד מציג היא שאלוהים, מעצם הגדרתו, הוא ישות אינסופית ושלמה, ולכן לכאורה לא ייתכן שיהיו כמה ישויות אינסופיות. אך הוא טוען שגם ... מוגבל לא מוכיחה שזה בלתי אפשרי אובייקטיבית. כיצד ייתכן בכל זאת שיש כמה אלוהים אינסופיים? אליעד מסביר שאפשר לדמיין שהאינסוף אינו חייב להיות מוגבל לישות אחת. למשל, יכולות להיות כמה ... אחת? אליעד כהן מרחיב את השאלה ומציין שגם מושג הסיבה הראשונה, שנהוג לייחס לאלוהים, לא מוכיח בהכרח את אחדות האלוהות. לטענתו, אפשר שיהיו כמה סיבות ראשונות שפועלות במקביל, ואף שהדבר אינו נתפס בשכל אנושי, הוא עדיין עשוי ... הוא משתמש במושגים מקיף ופנימי, ומסביר שיש אינסוף בתוך אינסוף, כך שיש הרבה אלוהים שכל אחד מהם אינסופי, אך יחד הם מתאחדים לישות אחת. האם הזמן והמקום הם בעצם אלוהים? אליעד מוסיף טיעון נוסף, ומציע שאם מתבוננים לעומק, כל המציאות בנויה על שני דברים אינסופיים בסיסיים - ...
אלוהים, להיות אלוהים, חווית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות הבמאי, לחיות בתוך סרט
אלוהים, להיות אלוהים, חווית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות הבמאי, לחיות בתוך סרט
אלוהים, להיות אלוהים, חווית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות הבמאי, לחיות בתוך סרט האם אפשר לחוות את עצמי כאלוהים בתוך המציאות? אליעד מסביר שלחוות את עצמך כאלוהים פירושו להרגיש שהכל הוא בעצם אתה. המשמעות של זה היא שהמציאות כולה, עם ... היית מודע באמת לכך שאתה זה כל המציאות, היית חווה פחות פחד, כאב או תחושת מוגבלות. איך יכול להיות שאני אלוהים אבל לא מסוגל לשלוט במציאות? אליעד מסביר שהשאלה הזו דומה לכך שאדם חולם ... אך עדיין הוא לא תמיד מודע לכך שהוא יוצר את כל מה שקורה. בתוך החלום, הדמות שאתה משחק לא זוכרת שהיא בעצם הבורא של החלום. כמו כן, ישנו מצב שבו אתה כבמאי של סרט מחליט מראש לא לזכור ... היית מודע לחלוטין שאתה הבמאי, היית פחות מפחד לטעות או להפסיד, אבל אז גם היית פחות מתרגש מהצלחות. למה אלוהים לא יכול לדעת הכל מראש? אליעד מסביר שאם אלוהים היה יודע בדיוק מה יקרה בכל רגע ורגע, המשמעות היא שיש משהו נפרד ממנו - עתיד שנמצא מחוצה לו, ולכן הוא לא היה יכול להיות שלם ואינסופי. מבחינת אליעד, אלוהים הוא אינסופי ואחד מוחלט. לכן, לפני הבריאה אין שום דבר מחוצה לו ואין שום ידע שנמצא מחוצה לו. כלומר, הידיעה של אלוהים היא מעבר לזמן ומקום, ולכן לא ניתן לומר שאלוהים יודע או לא יודע מה יהיה. אלוהים הוא פשוט המרחב האינסופי שבו הכל מתרחש. מה המשמעות של להיות הבמאי של ... נותנת לך עומק רגשי ותחושת סיפוק שאי אפשר לחוות במצב של ידיעה מוחלטת. איך אפשר לחזור לחוות את עצמי כאלוהים? האפשרות להיזכר שאתה אלוהים תלויה ברצונך כאלוהים. אם באמת תזכור שאתה זה שיצרת את כל החוקים והגבלות במציאות שלך, אז ... עמוקה יותר, האטומים והאנרגיה שמרכיבים אותך היו קיימים תמיד וישארו קיימים תמיד. הצורה משתנה, אבל אתה כאלוהים הוא מעבר לצורה, מעבר ללידה ומוות. הוא מדגיש שהאני האמיתי הוא אינסופי ... מהאתגרים בחיים. לכן, האדם יוצר לעצמו מצב של שכחה מכוונת כדי להעצים את חוויית החיים שלו. מה זה להיות אלוהים? איך לחוות שאני הבמאי של החיים? האם המציאות היא חלום? למה אני מזדהה עם הגוף שלי? איך להשתחרר מפחד מוות? האם אלוהים יודע את העתיד? מה המשמעות של להיות הכל? ...
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
... אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות , עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן חא כד מהו שכל ומה המשמעות של שכל מעל השכל? אליעד כהן ... ההבנה שיש גבול לידיעה, ושאת האור האין סופי, כלומר, את המהות האלוהית, אי אפשר להבין באמצעות השכל הרגיל. לכן, תכלית החוכמה והידע האמיתיים היא להבין שיש גבול - ולנסות כל הזמן ...
להיות אלוהים האמיתי, להיות אלוהים שקרי, להיות מעל אלוהים
להיות אלוהים האמיתי, להיות אלוהים שקרי, להיות מעל אלוהים
... אלוהים האמיתי, להיות אלוהים שקרי, להיות מעל אלוהים מה המשמעות של להיות אלוהים אמיתי? אליעד כהן מדבר על הרעיון של להיות אלוהים אמיתי, להבדיל מלהיות אלוהים שקרי. לפי דבריו, ישנה הבחנה ברורה בין המושגים הללו, כאשר להיות אלוהים אמיתי משמעותו לחוות את המציאות ללא שום הבדל בין עצמי לבין המציאות עצמה. אלוהים האמיתי הוא מצב של מודעות מוחלטת, של ... הפרדה. אליעד כהן מדגיש כי אדם המגיע למצב של אלוהים אמיתי רואה את המציאות בצורה נקייה, ... שיש מישהו שחושב ומישהו שחושבים עליו, בעוד שאלוהים אמיתי אינו נפרד כלל מהמציאות אותה הוא חווה. מהו להיות אלוהים שקרי ומה ההבדל מאלוהים אמיתי? אליעד כהן מבאר את המושג להיות אלוהים שקרי ומבדילו מלהיות אלוהים אמיתי. לפי ההסבר של אליעד, אלוהים שקרי הוא מי שחווה עצמו כנפרד ... לדוגמה, אליעד כהן מסביר שאדם יכול להרגיש שהוא אלוהים שיכול לשלוט בדברים, אך אם האדם הזה ... נפרדות, תחושת חיסרון, ובכך בעצם הוא רק מתחזה לאלוהים. כי אלוהים אמיתי, לפי הסבריו של אליעד, הוא ... לבין שום דבר אחר. מהו השלב הגבוה יותר מלהיות אלוהים אמיתי? אליעד כהן מסביר כי למרות הרמה הגבוהה של להיות אלוהים אמיתי, ישנה עדיין רמה גבוהה אף יותר, שאותה הוא מכנה להיות מעל אלוהים. זהו שלב שבו האדם חווה את עצמו לא רק כאלוהים האמיתי, אלא גם כישות שנמצאת מעל המושג אלוהים , כלומר, מעל ההבחנה בכלל של אלוהות ואי - אלוהות. אליעד מתאר את השלב הזה בתור חוויה ... כיוון שזהו מצב שבו האדם יוצא מתוך ההבחנה של אלוהים ולא אלוהים, מתוך ההבחנה של אחדות ונפרדות, מתוך ... מצב של שחרור טוטאלי מכל הגדרה, גם מזו של להיות אלוהים. מהי הדוגמה של החלום שאליעד משתמש בה? אליעד כהן נותן דוגמה כדי להסביר את מושג האלוהות והמודעות באמצעות חלום. הוא אומר כי המצב של להיות מודע לחלום הוא כמו להיות אלוהים. כלומר, כשאתה חולם ואתה מודע לכך ...
צניחה, לצנוח, ספורט אתגרי, לעוף כמו ציפור, לעוף בלי כנפיים, סופרמן, חווית צמצום, להיות אלוהים
צניחה, לצנוח, ספורט אתגרי, לעוף כמו ציפור, לעוף בלי כנפיים, סופרמן, חווית צמצום, להיות אלוהים
... לעוף כמו ציפור, לעוף בלי כנפיים, סופרמן, חווית צמצום, להיות אלוהים מה המשמעות של צניחה ואיך היא קשורה לרצון לחופש? אליעד כהן מסביר את המשמעות ... או אתגרית, אלא משל עמוק לחוויה האנושית של המעבר ממצב של אלוהות אינסופית וחופש מוחלט, למצב מוגבל שבו האדם נמצא. הוא מסביר שהאדם כביכול צנח לעולם ... מגבלות, לעולם הגשמי שבו הוא חש מוגבל. הרעיון הוא שהאדם היה פעם אלוהים, ישות אינסופית בעלת יכולות בלתי מוגבלות, וכעת הוא חווה מצב של הגבלה וצמצום. ... על המגבלה. האדם מנסה להרגיש שוב את החופש האבוד שהיה לו כאשר היה אלוהים. איך קשורה צניחה לחוויה של להיות אלוהים? אליעד מדגים זאת באמצעות הרעיון שהאדם היה פעם כל יכול, וכעת חווה תחושה של הגבלה וחוסר יכולת. אלוהים כביכול אמר לו: אתה לא יכול להיות באוויר, והאדם מנסה להוכיח לעצמו שהוא כן מסוגל, ... ומצנחים. כשאדם צונח או טס, הוא בעצם מנסה לחוות את היכולת של אלוהים, את החוויה של להיות מעל החוקים והמגבלות. הוא מוסיף דוגמה ואומר שכל בן אדם בעולם, ... לירח. אליעד מדגים כך את הרצון העמוק לפרוץ גבולות, לחזור למצב של אלוהות, מצב של יכולת בלתי מוגבלת. מדוע יש פחד בעת הצניחה ומה המשמעות הרוחנית שלו? אליעד ... מייצג את ההתרחקות שלו מהאחדות. ככל שאדם מתרחק יותר מהמצב האחד, האלוהי, כך הפחד שלו להתקרב אליו מחדש גדול יותר. הצניחה, לכן, מדמה את המתח הפנימי בין ... היא לא רק חוויה של הנאה או אתגר, אלא ניסיון עמוק לחזור לחוויה של אלוהות, של שלמות אינסופית ושל חופש בלתי מוגבל. מה המשמעות של צניחה? למה אנשים רוצים ... אתגרי לרוחניות? למה בני אדם מחפשים חופש מוחלט? מה זה אומר להיות אלוהים? איך להרגיש פחות מוגבל בחיים? ...
חווית האלוהות, להיות אלוהים על ידי איש אמת, להיות אלוהים בלי בחירה חופשית
חווית האלוהות, להיות אלוהים על ידי איש אמת, להיות אלוהים בלי בחירה חופשית
... האלוהות, להיות אלוהים על ידי איש אמת, להיות אלוהים בלי בחירה חופשית מהי חווית האלוהות ומי יכול להגיע אליה? החוויות של אלוהות יכולות להיות חוויות מופלאות ומסתוריות, והן נוגעות לשאלה המרכזית - איך האדם יכול לחוות את אלוהים ואת האמת העליונה. אליעד כהן מסביר בהרצאה כי כדי לחוות את האלוהות, על האדם להבין את האמת היסודית שמסתתרת מאחורי כל מציאות. הוא מציין שהאדם, ... שהוא נמצא במצב של שקר וטעויות פנימיות, לא מסוגל לחוות את האלוהות האמיתית. כיצד האדם יכול להגיע לחוויית האלוהות? אליעד מסביר שמי שרוצה לחוות את האלוהות צריך להבין שהוא לא רק בן אדם כפי שהוא תופס את עצמו. כל אחד מאיתנו, בתפיסת ... העומק האמיתי של מציאותו. מה הקשר בין איש אמת לבין חווית האלוהות? כדי להבין את האלוהות, יש צורך להיות איש אמת. זאת אומרת, על האדם להיות מוכנים לקבל את האמת כפי ... את עצמו כישות אינסופית שמחוברת לכל, הוא יוכל להרגיש חווית אלוהות אמיתית. המעבר הזה הוא לא מעבר רגיל. אם אדם מוותר על הרעיון שהוא רק אדם, ... מהיקום. האמת היא שאין כאן בחירה חופשית, האדם לא בוחר להיות אלוהים, אלא הוא פשוט מזהה את טבעו האמיתי, שהוא אלוהים עצמו. האם יש בחירה בחווית האלוהות? אליעד מדגיש שאין בחירה חופשית בהיות אלוהים. כאשר אדם משלים עם העובדה שהוא אלוהים, הוא לא בוחר בזה, אלא זהו מצב שהוא פשוט מתעורר אליו. לא מדובר במצב שבו יש לאדם בחירה להרגיש כאלוהים או לא. ברגע שמבינים את האמת המוחלטת, הבחירה חופשית נעלמת, ונשארת רק ההבנה הפנימית של האלוהות. אליעד מסביר שהאדם לא יכול להיות חצי אלוהים. אין כאן אפשרות של חצי מציאות. האדם הוא או אלוהים או לא, ואין מקום לאמצע. זה לא עניין של בחירה, אלא של תודעה שמבינה את האמת המוחלטת - שאתה אלוהים, בלי שאלה ובלי ספקות. האם חווית האלוהות יכולה להתרחש מבלי בחירה חופשית? בהתאם להסבר של אליעד, החוויה של להיות אלוהים אינה כרוכה בבחירה חופשית. המחשבה שאנחנו בוחרים להיות אלוהים היא שקר, כי כשאתה מבין את האמת, לא נשארת לך הבחירה להרגיש אחרת. כאן לא ... בוחרים אם להאמין או לא להאמין. ישנה רק אמת אחת - האדם הוא אלוהים, ואין בחירה חופשית בנוגע לכך. זאת לא מחשבה או השקפה שניתן לבחור בה. אם ... טמונות בספרי החוכמה או במקומות אחרים. מהו תהליך החוויה האלוהית? מהו הקשר בין איש אמת לאלוהות? האם הבחירה החופשית משפיעה על חווית האלוהות? מהו תפקידה של האמת במעבר ל
איך להיות אלוהים? איך להפוך את החיים למשחק? איך ליהנות בחיים? איך להפוך להיות אלוהים? איך להתפתח בחיים? איך להיות מאושר? איך לשלוט בחיים? איך לשנות את החיים? התפתחות אישית
איך להיות אלוהים? איך להפוך את החיים למשחק? איך ליהנות בחיים? איך להפוך להיות אלוהים? איך להתפתח בחיים? איך להיות מאושר? איך לשלוט בחיים? איך לשנות את החיים? התפתחות אישית
... להיות אלוהים? איך להפוך את החיים למשחק? איך ליהנות בחיים? איך להפוך להיות אלוהים? איך להתפתח בחיים? איך להיות מאושר? איך לשלוט בחיים? איך לשנות את החיים? התפתחות אישית איך להפוך את החיים למשחק ולהשיג שליטה על המציאות? ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בהבנה מעמיקה של מושג המחויבים ואיך ניתן להשתמש בו כדי להפוך את החיים למשחק ולחוות תחושה של אלוהים. על פי אליעד כהן, כל תחושה, רצון או מציאות שאנחנו חווים נובעים מאמונה פנימית שדברים מסוימים הם מחויבים - כלומר, אנו מרגישים שהם חייבים להיות נכונים או מחויבים להתקיים בדרך ... שזהו רק משחק ולא הכרח מוחלט. לדוגמה, כאשר אדם מכין סלט וחושב שיש דרך מסוימת לחתוך אותו, אם הוא יזכיר לעצמו שהוא לא חייב לחתוך בצורה הזאת אלא זו בחירה, הוא ירגיש תחושת אלוהות ושליטה במשחק. התחושה הזו יכולה לגדול גם לדברים גדולים יותר כמו התחושה שחייבת להיות שמש בחוץ, או אפילו התחושה שחייבים להאמין לחושים. איך מתקדמים לשלבים מתקדמים יותר של הטלת ... והרע בחייו. ההבדל המשמעותי הוא שבמצב של אין מחויבים האדם לא ירגיש קורבן של המציאות אלא יהיה שולט באופן מוחלט במשחק של חייו, מתוך מודעות מלאה לכך שהכל בחירה. איך להיות אלוהים? איך לשלוט בחיים? מה זה מחויבים? איך ליהנות בחיים? איך להטיל ספק במחויבים? איך לחוות תחושת אלוהות?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אלוהות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אלוהות, האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש אמת מוחלטת? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה המשמעות של החיים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אלוהות, איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לנהל את הזמן? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך ליצור אהבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשנות תכונות אופי? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להצלחה, אימון אישי להרזייה, אימון אישי קריירה בתחום אלוהות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 22:30:47 - wesi4