ידע להצליח - Yeda.EIP.co.il

הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן

להצטרף לחברים באתר!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה! יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ...
הדף Facebook
הקבוצה Facebook
הדף Facebook
הקבוצה Facebook

זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 6

פרק 4

הטיפולים המוצעים בשוק

גרינספן

השיטה פותחה ע"י סטנלי גרינספן ועמיתיו. שיטת גרינספן מנסה להתבונן מעבר לתוויות שניתנו לילד. הטיפול בילד מתחיל בתצפית שמתוכה נבנית תכנית עבודה אישית. ילדים מגיעים עם אבחון מפסיכולוג, נוירולוג או אנשי מקצוע אחרים ומאבחן גרינשפן מומחה ובעל ניסיון רב שנים מתבונן בו בזמן שהוא משחק. המאבחן מתבונן בילד והוא אמור למלא דוח ולמסור לכם אותו בסיום האבחון. ההתבוננות חייבת להיות מדויקת ולקחת בחשבון את כל תחומי ההתפתחות של הילד וכן כל מה שהוזכר בפרק הקודם ("על מה להתבונן כדי לראות מה קורה עם הילד שלי"). לאחר ביצוע האבחון הזה המאבחן חושב מה הם החוסרים של הילד על פי ששת אבני הדרך אותם מציין גרינספן.

אלה הם ששת אבני הדרך על פי גרינספן:

א. ויסות עצמי ועניין בעולם - כיצד הילד מגיב לכל הצלילים, המראות, לריח, לטעם ולאור. האם הוא שקוע בעצמו או מתעניין בעולם.

ב. אינטימיות - כשהילד מתעניין בעולם הוא מטפח אהבה אליו ולתקשורת בין בני אדם. קשר עין בין הדמות המטפלת לתינוק, חיוכים ורגעים של שיתוף בחוויה כמו הנפת התינוק אל - על, הרגע לפני ההנפה כשהתינוק יודע שהוא עומד להיות מונף והוא בוטח במבוגר, מביט לעיניו והמבוגר משיב לו מבט ואומר "אחת, שתיים וש - ל - ו - ש ברגעים האלה נוצר שיתוף בחוויה בין המבוגר לפעוט וכן ברגע שנגמרת ההנפה באוויר כשהם שניהם מביטים שוב זה בזה צוחקים ומחייכים, כביכול אומרים "טוב לי איתך, תודה שאתה כאן, אנחנו משתפים פעולה ומבינים זה את זה". רגעים כאלה ואחרים שמתפתחים ומשתכללים לאורך גדילת הילד בונים יסוד חזק של אינטימיות ואהבה המעניקים יכולת למידה בסיסית ומתקדמת.

ג. תקשורת דו כיוונית - הילד לומד שהוא יכול באמצעות עשייה בעולם לגרום לאחרים להגיב. הילד צוחק וההורה מגיב אליו בחיבה, הילד מגרגר ומשמיע הברות וההורה מחקה אותו ואילו הילד בתורו שוב מחקה אותו בחזרה. הילד לומד שג'סטות (מחוות) הן בעלות כוח במציאות, הוא מצביע על דבר מה שהוא רוצה וההורה מביא לו אותו. הילד לומד שלשפה יש כוח ושמילים משרתות אותו בעולם. הילד לומד מהאינטראקציה הדו כיוונית הזו שאם הוא בוכה ינחמו אותו, אם יכה ילד אחר אז יכו אותו בחזרה. כאן זו לא רק ההשפעה על העולם אלא בניה של מי אני ויש תחילתה של עשייה ותוצאה. בניה של מי אני לעומת האחר באמצעות התקשורת הדו כיוונית.

ד. תקשורת מורכבת - בעקבות השלב הקודם הילד מתקדם לתקשורת מלאה יותר הכוללת אוצר מילים גדול והרבה יותר ג'סטות המתחברות ביניהם ולא ג'סטה אחת בלבד להבעת רצון. כאן הילד משתמש כבר במילים ובג'סטות לא רק ככלים אפקטיביים לקבל את רצונו בעולם אלא כסוג של תקשורת וכוחן של המילים הופך לדו שכבתי, בקומה הראשונה המילה והג'סטה כמפעילים בעולם ובקומה השנייה הן יוצרות תקשורת במובן המלא יותר של אינטימיות רבה יותר, הבעה עצמית, יצירתיות והכנסת סגנון אישי למה שהיה בשלב הקודם חיקוי בלבד. הדיאלוגים הופכים עשירים יותר ויש כאן שיח ולא רק שפה.

ה. רעיונות רגשיים - משחק סימבולי מתפתח ומתרחב מהסעת מכונית והתנגשות באחרת למשחק מורכב בו המכוניות משוחחות זו עם זו, מעלות קונפליקטים ומנסות לפתור אותם וכו'. כאן הילד לומד לקחת את הסיטואציות בחיי היום יום שלו ולעבוד איתן דרך המשחק. כשהילד מעמיד פנים הוא מייצר סיפור דמיוני בראשו, כלומר העניינים הקונקרטיים והמוחשיים בחייו עוברים הפשטה. בכדי להגיע למשחק דמיוני עשיר על המבוגר שמשחק עם הילד להאיר לו מספיק זמן ומקום להמציא ולהביא לידי ביטוי את רעיונותיו. כמובן שבתחילת הדרך יש לעזור לילד ע"י מתן דוגמא אישית לרעיונות. כך הילד לומד שיש דבר מה שהוא מעבר למילים, שאנשים חושבים ומחשבות אינן ניתנות לצפייה פיזית, זו עבודה שנכנסת לתחום של תיאורית המיינד.

ו. חשיבה רגשית - רגשות הילד אינן מכונסות והן נמצאות בו ללא סדר. לרוב הוא אינו יודע להביע את רגשותיו, ואם כן הוא מביא אותן לידי ביטוי באופן כללי כמו כעס, שמחה או עצב. לעיתים קרובות גם רגשות פשוטים אלה אינם מקודדים עדיין ע"י הילד. כאן הילד מתחיל לבנות את הדרכים שבין רגשותיו ולהבין מה הם הרגשות האלה, לקרוא להם בשם ולשייך אותם לסיטואציות ומחשבות. הדבר נעשה כמובן באופן הבסיסי ביותר שלו ילד מסוגל. לדוגמא אם בשלב הקודם הילד האכיל בובה והשכיב אותה לישון בשלב זה הוא יארגן לה מסיבה, יכין עוגה מבצק, יקשט את החדר וישמיע מוסיקה, יזמין את הבובות האחרות להצטרף. הבובה שמחה שבאים אליה למסיבה, הילדים צוחקים והעוגה טעימה. אם מישהו ייתן מכה לבובה במסיבה היא תיעלב ותבכה וכו'.

שיטת גרינספן היא עמוקה ורחבה. הבאתי כאן רק קצה קצהו של הדרך הטיפולית. מספר ילדים שהכרתי ועבדו על פי שיטה זו יצאו ממנה נשכרים וניתן היה לראות את הדרך שבה הם עולים ומטפסים במדרגות שלבי ההתפתחות.

ABA

שיטה התנהגותית. פותחה ע"י איבר לובאס. במקור הייתה השיטה מבוססת על שימוש שיטתי בגמול (חיזוקים) ועונש. בשלושים שנה האחרונות שונתה השיטה ועודנה וכעת היא הרבה יותר רכה מכפי שהציג אותה לובאס לראשונה בספרו (תרגום חופשי של הספר ניתן למצוא באינטרנט). השיטה ההתנהגותית מפרקת את המשימות הטיפוליות ליחידות קטנות הנשענות זו על זו מבחינת התפתחות הילד. אם בוחרים משימה טיפולית כמו מיומנות יום - יום אז מפרקים אותה לחלקים. למשל, פירוק של לימוד כיצד ללבוש מכנסיים. המטרה היא שהילד ילמד כיצד ללבוש את מכנסיו לבדו. דוגמא להבנית תכנית טיפולית שתעזור לילד להשיג את המטרה:

התלבשות

מטרה: הילד ייקח מכנסיים וילבש אותם.

תהליך: בתוכנית זו יש מספר שלבים

1. הגישי לילד את המכנסיים ואמרי לו ללבוש אותם.

2. הניחי את המכנסיים ליד הילד ובקשי שייקח אותם וילבש אותן.

3. הניחי את המכנסיים במרחק מה מהילד ואמרי לו להביא את המכנסיים וללבוש אותן.

4. הניחי את המכנסיים בארון של הילד ובקשי ממנו שיביא את המכנסיים וילבש אותן.

ההתקדמות היא בשלבים לפי קצב ההצלחה של הילד.

שלבי ההתלבשות:

1. ישיבה על כסא.

2. אחיזה במכנסיים בדרך הנכונה (לעיתים צריך מעט עזרה, נסי להמנע מעזרה כמה שניתן בלי לתסכל יתר על המידה.

3. הכנסת רגל אחת.

4. הכנסת רגל שנייה.

5. המידה ומשיכה של המכנסיים למעלה.

הקפידי להתחיל עם מכנסיים שהסיומת שלהן היא מחומר אלסטי כמו גומי ולא ממכנסיים עם רוכסן וכפתור. רכיסת רוכסן וסגירת כפתור הן לרוב מיומנויות שיש ללמד את הילד בתכנית נפרדת.

בכל שלב שהילד מצליח, אפילו הצלחה חלקית שבחי אותו על סבלנות, הצלחה, כמה הוא נהדר ומקשיב.

לימוד כזה מבוסס על פירוק כל המיומנויות שהילד צריך לרכוש בכל התחומים השונים (כולל השפתיים והתקשורתיים). התכנית הטיפולית צריכה להיבנות ע"י מנחה מנוסה ובעל ידע רב. את התכנית מעבירים מטפלים וההורים, במידה והם יכולים. הילד מתוגמל ע"י חיזוקים שונים (ממילים טובות והתפעלות המטפל ועד לצעצועים קטנים ואוכל שהילד אוהב, צריך כמובן למצוא מה מניע את הילד, מהי המוטיבציה שלו ולתת לו חיזוקים שקשורים למוטיבציה ומחזקים אותה). הילד לומד את מה שהתוכנית מבקשת ללמד אותו. הוא לומד לדעת שהוא יכול להצליח. הוא לומד ללמוד ולהתרכז. הילד לומד שהמבוגר הוא המדריך שלו ושנעים וכדאי להקשיב ולהיענות למבוגר (הענות למבוגרים היא קושי שרבים מהילדים האוטיסטים חווים). הגישה ההתנהגותית נחקרה רבות, בניגוד לגישות אחרות המבקשות לעזור לילד האוטיסט ואין עליהן מחקרים או שהמחקרים העלו תוצאות שאינן חד משמעיות. המחקרים כולם, ללא יוצא מן הכלל, מצביעים על כך שכשמתחילים את התכנית ההתנהגותית בגיל צעיר מספיק (עדיף מתחת לגיל שלוש, אך אפשר גם אח"כ), באינטנסיביות גבוהה מספיק (כ - 40 שעות בשבוע אך אפשר גם מינימום של 25) ובהכנה מוקדמת של המנחה, ההורים ושאר בעלי המקצוע המעורבים בטיפול בילד, התכנית מצליחה לקדם את הילד באופן יוצא מן הכלל. ההתקדמות תלויה בהכנת תכנית עבודה רצינית ובעלת מטרות לטווח קצר ומטרות לטווח ארוך המפורקות לאבני דרך שהם צעדים קטנים אותם הילד יכול להכיל וללמוד, אז הילד יכול להתקדם מאד מנקודת המוצא שלו. כדאי להיכנס לאינטרנט ולקרוא מחקרים המראים על אילו אחוזי הצלחה מדובר. באתר של לובאס עצמו נכתב כי שיעור הילדים היוצאים מתוך הסקאלה / הקשת האוטיסטית בעקבות טיפול התנהגותי טוב הוא כחמישים אחוזים (!). ילדים שעוברים את הסף של האוטיזם לכיוון מה שנחשב נוירו - טיפיקאלי (מח רגיל) יוכלו להשתלב במערכת החינוך הרגילה, רבים מהילדים הללו יגיעו לאקדמיה או ללימוד מקצועות הקשורים בתחומי ההתעניינות האינטנסיביים שלהם (מה שאנו קוראים בגיל צעיר קיבעונות או אובססיות) ויחיו חיים מלאי משמעות. סביר להניח שקווים אוטיסטים מסוימים יישארו גם אצל האוטיסט המבוגר שנמצא בהחלמה.

אחת המטרות החשובות ביותר בכל טיפול לילד האוטיסט היא לעזור לילד לשלוט או לשנות את התנהגותו כדי שיוכל להיכנס לעולם ולתפקד בו באופן סביר לפחות. בעיות התנהגות נובעות מהשוני הנוירולוגי במח שממנו נובע הליקוי התקשורתי, חוסר הבנה של תהליכים במציאות וכן - חשוב לא פחות - מבעיות סנסוריות שרבים מהילדים חווים. עלינו כהורים לזכור תמיד, להזכיר לכל מי שנמצא בסביבת הילד, שהתנהגותו אינה תוצאה של חוסר חינוך, רשעות או עשיית "דווקא". הגישה ההתנהגותית מתייחסת לליקוי התקשורתי ולחוסר ההבנה של הילד. במקרים רבים ראיתי שאין יחס מספיק של הגישה התנהגותית לבעיות הסנסוריות. לכן כדאי לפנות למרפאת בעיסוק מוסמכת שמתמחה בבעיות סנסוריות. גם שיטת ורדי וחדרי סנזולן מטפלים בבעיות סנסוריות וצריך לראות לאיזו גישה הילד מגיב טוב ואיזו מטפלת מצליחה לחדור לעולמו של הילד ולצעוד איתו הלאה.

לגבי חששם של הורים מתכנית התנהגותית. בארץ לא פגשתי מנחות של תכניות ABA שהמליצו על עונש פיזי לילד. התכניות עובדות על בסיס תגמול. במידה והילד מבצע מה שאנו מבקשים ללמד אותו נעניק לו חיזוק - תגמול. אם הילד אינו מבצע לא נעניק לו תגמול. התגמול יכול להיות גם חיוך וחיבוק שלנו או של המטפל. המטרה היא להפוך את ביקור המטפל והמשחק עימו לתגמול. לעיתים קרובות נראה להורים אכזרי להכניס את ילדם למסגרת טיפולים שגבולותיה וחוקיה ברורים וזה כשלעצמו נראה להם לא מוסרי. מנסיוני, הכל תלוי כיצד אתה עושה את הדברים. פילוסופיות חינוכיות יכולות להיות נפלאות או מרתיעות על הנייר. מה שחשוב הוא כיצד מורידים אותן לרמת השטח ומי מטפל בילד ביום יום ואיפה הוא שם את הגבול למנחה ולמטפלים. צריך להיזהר מלהתנגד באופן כללי ונחרץ לתכנית התנהגותית או כל תכנית אחרת מתוך חוסר ידע, ניסיון דל, שמועות או אידיאולוגיות ואמונות בתכניות אחרות. מצחיק ומעציב אותי כאחד כשאני שומעת הורה אומר שהוא "מאמין" בתכנית מסוימת ולכן לא ינסה תכנית שונה. אני חושבת שאת האמונה כדאי להשאיר בבקשה למערכת היחסים שלכם עם אלוהים. אין קשר בין אמונה לבין תכנית טיפולית. הפרמטר היחיד שצריך לעמוד לנגד עיניכם הוא האם הילד מתקדם, האם הילד מרגיש טוב רוב הזמן בטיפול (כל אחד מרגיש פחות טוב לגבי משהו לעיתים וזה לגיטימי) האם הילד חוצה את גבולותיו שלו ומצליח לעשות דברים קצת אחרת מאשר ביצע אותם לפני הטיפול. האם הילד מפתח יחסים טובים ומקדמים עם המטפל? למרות החששות, נסו לשמור על מחשבה פתוחה ולבחון דברים לעומק ובעיקר ע"י מחקרים מוכחים ובעיקר ניסיון אישי שלכם ושל הורים אחרים לילדים אוטיסטים הקרובים לכם, כך תוכלו להחליט איזו תכנית טיפולית מתאימה לילדכם. מומלץ לעצור כל מספר חודשים ולחשוב כיצד הילד מרגיש, האם הוא התקדם בכיוון שציפיתי, מה צריך לשנות בתכנית באופן מהותי וכיצד. חשוב מאד להתייעץ עם בעלי מקצוע, אך לא לתת בידם את ההחלטה האחרונה לגבי מה מתאים לילד. כהורים עלינו לפתח מצפן כלפי הילד ולדעת מה הכיוון הנכון עבורו. אין אנו יכולים להשאיר את קבלת ההחלטות בידי אדם מקצועי זה או אחר שבאופן אנושי ביותר יכול להיות בעל דעות מגובשות ונחרצות עקב ניסיון חיים מסויים שאינו דווקא תואם את צרכי הילד, או במקרה החמור יותר, יכול להיות בעל אג'נדה אישית ואינטרסים שאינם תואמים את צרכי הילד והמשפחה. תכנית טיפולית, לאחר דיונים ושיחות עם אנשי המקצוע, צריכה להיות כתובה וברורה. במהלך התכנית יש לדרוש מהמטפלים לכתוב בסיום כל מפגש עם הילד מידע ספציפי שיעזור למנחה ולהורים לראות האם התכנית שכתבנו מתאימה למצבו של הילד כרגע או שיש לשנות אותה. יש לבקש מהמנחה לכתוב סיכום לכל ישיבת צוות (ישיבת נערכות בין פעם בשבוע לפעם בשבועיים עם המטפלים השונים). המנחה צריכה לכתוב גם סיכום עבודת תכנית בכל כמה חודשים בכדי שנוכל לראות מניין באנו ולאן אנו הולכים מכאן. המנחה צריך לתכנן את הפגישות בינו למטפלים ובעיקר את הפגישות הטיפוליות עם הילד. מטפל צריך לדעת מהם המטרות שלו וכיצד הוא מיישם אותם, אין להתחיל טיפול בלי שאתה כמטפל יודע מה מטרתו וכיצד תשיג אותה או תנסה להשיגה בטיפול הספציפי. יש לחשוב על דרכים רבות ויצירתיות של יישום כדי לא להגיע למצב בו המטפל הציע פעילות מסוימת לילד ונענה בשלילה ואין לו פעילות חלופית לעניין. גבולות הטיפול צרכים להיות ברורים לילד. יש להחליט האם יושבים ליד שולחן, על הרצפה, כל כמה זמן הילד מקבל הפסקה, האם מחזקים מילולית או גם ע"י הפתעות קטנות ואולי ע"י כלכלת אסימונים (לוח עליו מודבקים אסימונים שיכולים להיות כל סמל או תמונה שהילד אוהב ושהוא מקבל אותם בתמורה על עמידה בציפיות המטפל מהילד במהלך הטיפול, כשהציפיות ידועות מראש לילד), האם הטיפול נערך רק בבית או גם במקומות מחוצה לו. על המנחה והמטפלים לחשוב על הילד מחוץ לשעות הטיפול וההנחיה, לחשוב כיצד להמשיך את הטיפול, מה קשה לילד ובה הוא מצליח, מה הילד מביא איתו עכשיו ואיך כדאי להתייחס לזה. מצאתי שהזמן הטוב ביותר לחשוב על הילד (מבלי להגיע דווקא לפתרונות) הוא לפני השינה. אני מחזיקה בתוכי לפני השינה תמונה של הילד כפי שהתבוננתי בו היום, כך לעיתים קרובות אני קמה בבוקר כשהתשובה או מענה חלקי לבעיה שעלתה במהלך היום הופכת ברורה יותר. כהורה מצאתי שעל הילד שלי להיות עסוק כל שעות היום. במידה והילד אינו עסוק הוא חוזר להתעסק בתחומי העניין האוטיסטיים שלו (קבעון סביב רכבות, תמרורים, שערים, פחי זבל וחרקים) או מביא התנהגויות לא רצויות. ברגע שהילד עסוק בטיפולים ובמטלות שנקבעו מראש רוב שעות היום (מטלה יכולה להיות גם לנוח או לצפות בטלוויזיה זמן מוגבל) הזמן המשפחתי יחד הופך להיות נעים יותר ואפקטיבי מבחינת המקום שאנו מובילים את הילד אליו. בתוך הטיפולים עצמם, וכן בחלק מהזמן שהילד נמצא במסגרת המשפחתית ובגן, כדאי שיהיו כללים וחוקים דומים מאד, משום שהילד האוטיסט זקוק לגבולות ושיטתיות המעניקים לו בטחון יחסי בעולם.

המלצות לקריאה -

בכדי ללמוד יותר לעומק מהי תכנית התנהגותית מומלץ לקרוא את הפרק "יישום עקרונות הגישה ההתנהגותית בתכנית החינוכית" בספר אוטיזם וליקויי תקשורת מאת עדנה מישורי (הוצאת אלו"ט).

בכדי להכיר את סיפור הצלחתה של ילדה שטופלה בגישה ההתנהגותית כדאי מאד לקרוא את הספר "השמיעי קולך" מאת קת'רין מוריס (הוצאת ספרית פועלים).

3. DIR -שיטה שנכתבה ע"י סטיבן גוטסטיין. השיטה מפרקת מיומנויות שונות, בעיקר תקשורתיות וחברתיות ומצריכה התמסרות של הורה והכשרה של מטפל או שניים. על ההורה ללמוד את השיטה היטב ואז לנסות ולהכשיר מטפלים. השיטה עדיין אינה מפותחת בארץ. גוטסטיין מפרט בספרו "Relationship Development Intervention" כיצד ליישם את שיטתו צעד אחר צעד ומפרט את המשחקים השונים והדרכים לחדור לעולמו של הילד. השיטה כוללת 24 שלבים הבנויים באופן היררכי. בכל שלב מפורטים לפרטי פרטים הפעילויות שצריך לבצע עם הילד, האביזרים הנחוצים לכך והדרך הנכונה לעשות זאת, כולל טיפים להורה המתחיל.

4. רכיבה טיפולית - דרך התקרבות לבעל חיים והרכיבה עליו הילד מקבל ביטחון, נהנה ונפתח לעולם.. הטיפול עובד יכול לעבוד על אלמנטים טיפוליים שונים כמו שיווי משקל, מוטוריקה גסה ועדינה, קשב, תקשורת (עם המדריך ועם ילדים אחרים כשמדובר ברכיה טיפולית בקבוצה), שליטה בגוף, פיתוח שרירי הגוף, עבודה על קצב, חוש כיוון, גרייה חושית ועוד. בנוסף, וחשוב יותר, הילד מפתח קשר אישי עם הסוס עליו הוא רוכב ולכן מומלץ לבקש שהילד ירכב בד"כ על אותו סוס.

5. טיפול באמנות - טיפול רגשי המבוסס פחות על מילים ויותר על עשייה אומנותית והקשר הלא מילולי של הילד בינו לבין המטפל ובינו לבין היצירה. ילדים שאינם מדברים או שיש להם ליקוי שפתי ייהנו מאד מטיפול זה. ילדים ששפתם מפותחת ייהנו גם הם. פחדים, רגשות, מחשבות, אובססיות וקיבעונות שמפריעים בחיי היום יום יקבלו במה בטיפול, כל אלה עוברים תהליך של פירוק ואז בניה עד לאיזון מחדש.

6. טיפול במוסיקה - ילדים אוטיסטים רבים חווים מוסיקה באופן שונה. אם ילדכם נמשך למוסיקה כדאי לנסות לחבר אותו עם מטפלת מוסמכת ובעלת ניסיון. הטיפול במוסיקה נוגע בנפש הילד ומכיל אותו במקום שהוא בוחר לפתוח והתבונן פנימה, לגעת בפחדים, בשמחה, בעצב ובכל רגש אחר שעולה אצל הילד ואינו מאוזן. דרך הטיפול לומד הילד להכיר את עצמו טוב יותר ולהתמודד עם רגשותיו.

7. טיפולים אלטרנטיביים שונים (הילינג, שיאצו, מסג', טיפולים בתוספי מזון, שיטת אמנה, שינוי תזונה, מח אחד, וכו') - ישם טיפולים אלטרנטיביים מסוגים שונים בשוק. הורים רבים מדווחים על שיפור אצל הילד בתחומים שונים ואילו הורים אחרים מדווחים שאין שינוי אצל הילד. כל ילד יגיב בדרך שונה לכל אחד מהטיפולים המוצעים בשוק, והם רבים. הצעתי לכם היא לבחור בזהירות את המטפל, שצריך להיות מטפל מוסמך שלמד אצל אדם או מוסד מוסמך, כן עליו להיות בעל ניסיון בעבודה עם ילדים אוטיסטים. אל תהססו לבקש המלצות מהורים אחרים. אל תהססו להיות במפגשים של המטפל עם הילד. אל תהססו לשאול למה הוא עושה את מה שהוא עושה בטיפול. קראו על השיטה, היו חוקרים. במידה והילד חווה שינוי עקב הטיפול יהיה זה נבון להמשיך אותו. במידה ואין תוצאות לאחר כ - 3 חודשים באופן אישי הייתי ממליצה שלא להמשיך. ישנם טיפולים הנעימים לילד וישנם טיפולים שהילד חווה כקשים ולא נעימים (למשל הסרת סוגי מזון שונים ודיאטות קיצוניות), היו ערים לרווח מול ההפסד שהילד חווה והיו זהירים בבחירותיכם.

8. השיטה האקלקטית -

כל ילד, וכך גם ילד על הקשת האוטיסטית, כדאי שיקבל את התכנית הטיפולית המתאימה לו ביותר. יכול להיות ששיטת גרינספן באופן גורף אינה מה שהילד זקוק לו כרגע, אך עקרונות אחדים מגישה זו יכולים להעניק לילד את הכלים להם הוא זקוק בהתמודדות שלו בנקודת זמן ספציפית לגבי ליקוי מסויים. כך גם לגבי גישות אחרות. עיקרון חשוב ביותר הוא לדעת לראות את הילד בכל נקודת זמן ולתת לו את המענה לו הוא זקוק מתוך הגישות השונות. לכן אני לא ממליצה על טיפול דרך גישה אחת בלבד אלא על גישה אקלקטית יותר הבונה תכנית אישית, שמשתנה עם השתנותו של הילד, צרכיו ועומק הליקויים שלו. פגשתי מנחים שונים מגישות שונות שמתנגדים לגישה האקלקטית מסיבות שונות, חלקן רלוונטיות יותר וחלקן פחות. יש המתנגדים לגישה נוספת משום שגישתם אינה משאירה זמן לעוד טיפולים (למשל ABA כתכנית מקסימאלית של קרוב ל - 40 שעות בשבוע). יש המתנגדים לגישה נוספת משום שהגישה בה הם נוקטים שונה באופן פילוסופי מהותי מגישות אחרות. נטען בפני כי ילד שמטופל בגישת ABA לא יכול להיות מטופל בו זמנית בגישת גרינספן. מניסיוני, לא תמיד הדבר נכון. הכל תלוי בצרכיו של הילד ועד כמה הוא מסוגל להכיל שונות בטיפול ובסוגי המטפלים. נושא חשוב מאד הוא לשים לב שהמנחה אכן רגיש מספיק והוא מתאים את התכנית הטיפולית לילד ולא את הילד לתכנית הטיפולית. יש מנחים העובדים "לפי הספר", עבודה כזו יכולה לפגוע בילד ולגרום לו למצוקה. כהורים אני מאמינה שתפקידנו לשמוע את כל הרופאים, המנחים והמטפלים, דעותיהם ואמונותיהם, אך בסופו של דבר התפקיד שלנו בקביעת המסגרת הטיפולית הוא לדעת למה באמת הילד שלנו זקוק ולהתאים את כל הטיפולים כך שתהיה הרמוניה מבחינת הילד באופן כזה שהטיפולים יתאימו למה שהוא זקוק לו ברגע זה ובחודשים הקרובים.

שיטות נוספות שניתן למצוא עליהן מידע מפורט באינטרנט:

שיטת טומטיס, שיטת אלבאום, שיטת ורדי, הומאופטיה ועוד שיטות שתוכלו ללמוד עליהן דרך חיפוש פשוט באינטרנט.


מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...



תכנים נוספים לעיונך...


תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
גישה נכונה - כוחה של גישה
...אתם מתייחסים ופועלים בהתאם למה שקורה. במילים אחרות, הגישה שלכם מעצבת לכם את המציאות. בעודנו עוסקים באופן בלתי פוסק בעיצוב של עצמנו לטובת מי שאנו רוצים להיות, עלינו לערוך רשימת מלאי של "מי אני היום" ובפרט לבדוק "מהי הגישה שלי". דעו את עצמכם, דעו מה יש לכם היום, דעו מי אתם, תתחילו במה שיש, מה אתם יכולים לתת לעולם הנפלא הזה. תערכו עם עצמכם רשימת מלאי ותראו מה יש לכם היום שיכול לעזור לכם להפוך להיות מי שאתם רוצים להיות - משאבים! משאבים הם: תכונות, עוצמות, כישורים, ידע, מיומנויות, זמן, כסף, קשרים, ועוד. אבל יותר מהכל, הדבר הכי חשוב בהווה זו הגישה שלכם. יש כל מיני סוגים של גישות, יש גישה של ווינר, יש גישה של לוחם, יש גישה של ותרן, יש גישה של קורבן, יש גישה של אחראי והרשימה עוד ארוכה. אני הייתי ממליץ לכם לאמץ אחת מבין חמש הגישות הבאות וכמובן שהכי טוב לאמץ את כולן, בייחוד כשהן מתחברות אחת לשנייה. אז ככה... ראשית כל: אמצו גישה של הכרת תודה - זה הדבר הכי חשוב שיש, לא רק שזה מאפשר סיפוק אדיר, אלא זה... לחץ להמשך...
כישלון ידוע מראש
...את החיוך המאושר על פניך ברגע התובנה וההבנה. ברגע ההארה. אבל נכשלתי. היה זה כישלון ידוע מראש. ניסיתי להסביר לך ולהראות לך את הדרך, הדרך שהייתי כל כך בטוחה שהיא הדרך הנכונה. חלק ממני עדיין חושב שזו הדרך הנכונה. אבל אתה פשוט לא הצלחת ללכת בה. למרות שביקשת ממני להציל אותך מעצמך וממסכת השקרים שאתה חי בה, למרות שראיתי שאתה באמת סובל - למרות הכל, נכשלתי. "אני מבין עכשיו שאין טעם", אמרת כשהלכת ביום שישי. "כנראה שהגעתי למקום הלא נכון. את לא יכולה לעזור לי". עיניך דמעו מעוצמת הכאב והייאוש שהציפו אותך. והכאב והייאוש הציפו גם אותי. הרגשתי תחושת כישלון. התחושה הייתה צורבת ולא נעימה והיא ליוותה אותי כל אותו יום. לא הצלחתי להציל אותך. אולי זו הייתה טעות לנסות מלכתחילה. אני הרי יודעת שרק אתה יכול להציל את עצמך. ובכל זאת, כל כך רציתי להצליח זה היה גורם לי להרגיש ממש טוב ואני חושבת שזה היה עוזר גם לך. ואולי זה בכלל לא היה עוזר לך. אולי זו פשוט לא הדרך שלך בחיים. ואולי גם אני צריכה לוותר על הפנטזיה הזו שאני... לחץ להמשך...
הורים וילדים - כל כך קטן.... וכבר עקשן?
...נתקלים בבכי, התקפי זעם, סירוב, כעס, מאבק והתנגדות. במצבים אלו מאוד מומלץ להבין את המצוקה, לחבק בחום ולתת תחושה של הבנה. ברוב המקרים, גם אם אנו לא מסכימים עם ההתנהגות, אבל מבינים את הכעס, זה מאפשר לילד להירגע הרבה יותר מהר. בשלב השני השינוי מתחיל מאיתנו, ההורים. ההתייחסות להתנהגות היא זו שתקבע אם הקושי ייפתר או יקצין. בניגוד לתחושה שכעס על הילד, ענישה או הסברים חוזרים ונשנים יפתרו את הבעיה, קורה מצב הפוך, ילדים "ניזונים" מהתגובות ומפרשים זאת כקבלת כוח, תשומת לב והתייחסות. במילים אחרות, עבור הילד, כאשר ההתנהגות היא חיובית ותקינה "אף אחד לא מתייחס" וכאשר ההתנהגות שלילית פתאום ישנה התייחסות מוגברת... מומלץ להתייחס ולהעצים מצבים של "מובן מאליו" ולהשתדל כמה שפחות להתייחס להתנהגויות שליליות (חוץ ממצבי סיכון, כמובן!). השלב השלישי והחשוב ביותר הוא העקביות לאורך זמן. כל שינוי התנהגותי דורש זמן ולילדים יש קצב משלהם. תפקידם הוא לבדוק את הגבולות ולנסות "לפרוץ" אותם ותפקידנו להיות נחושים ועקביים במסר... לחץ להמשך...
הסיפור הרוחני המרתק שלי
...ביקשתי מאנשים את שמותיהם, והתחלתי לעלות למעלה בדמיון ולשאול שאלות. התשובות שקיבלתי היו ברורות: תענוד את הטבעת, המקל ישמש לריפוי, וכו'. מאז הכל התחיל להתגלגל בצורה יוצאת דופן. לאחר שעשיתי תקשור על אנשים שאני מכיר, לא הסתפקתי בכך, ובכוונה תחילה עשיתי תקשור לאנשים דרך הטלפון בלבד, כדי שלא אקבל איזה מסר מהם, אם אפגש איתם, שלא אוכל להבין דבר וחצי דבר משפת גופם, או משהו דומה. רמת הדיוק הייתה גבוהה והפתיעה אותי מאוד. הצלחתי לומר לאדם שפנה אליי, מיהו, מהן בעיותיו הבריאותיות, מה טיב היחסים עם בן הזוג, איך עליו לשפר את דרכיו (לכל אחד מאיתנו יש מה לשפר), וכמובן שביקשתי שייתנו לי הוכחות למעלה כדי שה"מטופלים" יבינו שאכן דיברתי עם מישהו, לא הייתה בעיה - הם מילאו את בקשתי. אז אמרתי בכמה מקרים למישהי שתבדוק את ידיה כי נחתכה בבישול לפני יומיים, אמרתי היכן יש כתמי לידה, מה הבעיה הבריאותית המדויקת של שאר בני המשפחה, מתי דיברו בני הזוג ביניהם בלבד על מעבר דירה, מה עיסוקו של האדם, וכו'. דוגמאות יש אין סוף. כמובן... לחץ להמשך...
מה מסתתר מאחורי המילה הצלחה? חלק ג
...4. הצלחה, ח = חזון מה לא נאמר על חזון ולמרות זאת, רק מעטים מבינים באמת את משמעותו ואת עוצמתו. בעוד שהייעוד שלנו עונה על השאלה הגדולה ביותר, הלוא היא: למה? החזון עונה על השאלה: לאן? חזון מתחיל בחלום ומתורגם לאחר מכן למטרות ויעדים. כשאני אומר חזון, אני מתכוון לחזון גם כשם עצם וגם כפועל או יכולת. כשאני אומר חזון, אני מתכוון גם לתמונת העתיד המושלם עבורך בתחום מסוים של חייך וגם לאותה יכולת שלך לראות את התמונה הזו בעיני רוחך. "אם אתה יכול לחלום את זה, אתה יכול לעשות את זה" (Walt Disney) הסתכל רגע מסביבך... הסתכל על כל דבר שנמצא בחדר או במקום שבו אתה נמצא בעודך קורא שורות אלו. כל דבר מסביבך נולד בחזון של מישהו, העולם לא היה מתקדם לשום מקום אילולא אותם אנשים בלתי הגיוניים, אותם אנשים לא נורמאליים, אותם אנשי חזון שראו והאמינו כי משהו טוב יותר יכול להיות כאן. אותם אנשי חזון שראו אפשרות והפכו אותה למציאות. הסתכל על עצמך... גם אתה תוצר של חזון, להורים שלך היה חזון, תמונה יפה שכזו שבה הם ראו את עצמם... לחץ להמשך...
המעבר מאדם מקובע לאדם עגול
...הקיבעון? איזה תכונות אופי אני מוכן לוותר על מנת לפרוץ את הקיבעון? איזה הוויות חדשות יעזרו לי על מנת לפרוץ את הקיבעון המחשבתי? באיזה חיה אתה בוחר שתעזור לך לפרוץ את הקיבעון המחשבתי? כיום אנו חיים בעולם מתכתי עם קיבעון מחשבתי כתוצאה מכך חיינו ונראים כמו שנראים. חוסר מאהבה החיים מלאי שיפוטיות ביקורת והלקאה עצמית פחד מלחיות אובדן ערך החיים פחד מלהצליח חוסר קבלה של האחר והרשימה עוד ארוכה. למעשה שחכנו שאנו חיים את חיינו כלומר: אנו אלו שקמים עם עצמנו, חיים עם עצמנו והולכים לישון עם עצמנו" ואם נחייה את החיים על פי "נורמה" שמישהו החטיב לפני מאות בשנים שאינה מתאימה לחיינו היום. אנו לאט, לאט נשנאה את עצמנו, וזו הסיבה שחיינו נראים כך היום. כתוצאה מתבניות חשיבה אלו אנו פוחדים להכיר את עצמנו, ללכת עם כמהות ליבנו וללכת אל יעודנו. אנו מתחשבים במה שיגידו עלינו או כיצד נראה מבחוץ אך בפנים אנו מוותרים על חיינו כי אנינו יודעים כיצד חיינו אירעו. במידה ונלך בדרכנו. כל אדם נולד עם ערך מוסף מיוחד, ולכל אדם יש את... לחץ להמשך...
מי שטרח בערב שבת הוא יאכל בשבת
...האדם שחושב וחוקר את הדברים ולא באופן סתמי חושב עליהם כמו רובוט מתוכנת, בסופו של דבר משיג את הדברים שבאמת הוא רוצה להשיג. הרעיון העיקרי הוא לחשוב ולחקור את הנחות היסוד של האדם, ולא ישר להגיד אני מתנהג טבעי וזהו, כי זה שקר, זה דבר לא טבעי בעליל. הדבר הנכון, יהיה להפוך את עניין חקירת הנחות היסוד באופן שיהפוך להיות טבע שני של האדם, ולמה בעצם הבאתי את הפתגם הידוע מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת? לכאורה אפשר להקשות ולומר, מה כבר חידשת בזה? וכי אתה לא יודע שאם תשקיע תצליח, ואם לאו, לא תצליח!? תתנהג טבעי וזהו, אל תחקור כלום. התשובה היא שזה לא מדוייק לחלוטין, וכי למה שלא אחקור את הדברים לעומקם? אם לא אחקור ואנהג כמו רובוט הרי שאהיה מועד להתנהגות ללא ביטחון, הרי שאהיה נתון לדעות שונות להתהפך לפיהם ולא להבדיל בין אמת ושקר שלהם. איני רוצה להפוך לאדם נשלט ומקשיב לכל דעה ומתבלבל מכל זוטא. מדוע שאעשה זאת? תתנהג טבעי - וכי זה טבעי שהאדם יתנהג ההיפך מטבעו?! זה לא דבר טבעי. מה הכוונה טבעי? יש לכם הגדרה לזה? ואולי... לחץ להמשך...
פסח ברוח הפסיכולוגיה היהודית
...רק אבותינו יצאו ממצריים? מהי משמעותה של "מצרים" באמת? האם אנו ובנינו באמת חופשיים בני חורין של ממש? "ראשית דבר, עלינו להודות כל הטובה שעושה עימנו שאנו בארצינו ואיננו משועבדים בגופינו לאף עריץ או אומה אחרת" (ראה דבריו המרגשים של נתן שרנסקי לשופט בבריה"מע} להודות על החסד שבחופש התנועה, הבחירה, המחשבה ועשיה. אנו אנשים חופשיים במדינתינו העצמאית. ועל כך עלינו להודות ולא לראות בדבר, משהו מובן מאליו. אולם... האם באמת רוחינו חופשיה לחלוטין? אם איננו משועבדים לרעיון? לפרעה חיצוני או פנימי ששולט בנו? האם באמת יצאנו ממצרים? מן המיצרים האישיים שלנו שמצרים את דרכינו? "עבדי הזמן עבדי עבדים הם - עבד ה" לבדו הוא חופשי.. " {יהודה הלוי} מה המשמעות של זה עבורינו כאן ועכשיו? בערב חג הפסח הבא עלינו לטובה, עלינו לעשות ניקיון בנפשינו ולבדוק היטב בכל הפינות. האם אין "פרעה "אישי שמצר את צעדינו? מיהו אותו "פרעה"? האם זה אולי בן הזוג? או אולי הבוס? או אולי אנו עצמינו שמהווים המצרים של עצמינו? בשאיפה לפרפקציוניזם?... לחץ להמשך...
ריפוי בהתחברות מחדש - שאלות, תשובות ועוד הרבה מעבר...
...התדרים דרכו ולכן אינו משמש כפילטר. התדרים מגיעים ישר אל המטופל. ריפוי בהתחברות מחדש מסייע על ידי חידוש גוף האדם והמערכת האנרגטית שלו ברמה הפיזית, המנטאלית, הרגשית והרוחנית. ברגע שתתחבר לתדרי האנרגיה החדשים והעוצמתיים הללו, יחל שינוי בתוך גופך וחיבור למהותך. למי שאתה. העבודה ממשיכה להתבצע זמן רב לאחר שהמפגש הטיפולי הסתיים והיא ממשיכה להתעצם ולהתפתח בקצב מהיר. חוויה צרופה. כמה זמן לוקח להרגיש בשינוי? כל אחד מאיתנו הוא יחיד ומיוחד ואנו נושאים בתוכנו את האתגרים שלנו, את מערכת האמונות שלנו ואת ההתפתחות הרוחנית שלנו, כך שמשך הזמן שנוכל להרגיש בשינוי או בריפוי משתנה מאדם לאדם. משך הטיפול עצמו הוא עד שעה שבמהלכו שוכבים במיטת הטיפול 30 - 45 דקות. כל אדם מבריא בדרכו הייחודית, בהדרכת היקום. חלק יחוו ריפוי מיידי ופתאומי ואילו אצל אחרים ייקח שעות או אפילו ימים על מנת לשים לב לשינוי כלשהו. אחרים בכלל ישימו לב לאחר מספר חודשים שהחיים שלהם זורמים בצורה יותר פשוטה וקלה. החשוב הוא שלאחר הטיפול, האנרגיה מתחילה... לחץ להמשך...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
לזמן מוגבל!   1 ספר 125 ש"ח   2 ספרים 200 ש"ח   4 הספרים 250 ש"ח   050-3331-331
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם ocd / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בזוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשתול מחשבות? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך להעריך את עצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם הכל אפשרי? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה המשמעות של החיים? למה יש רע וסבל בעולם? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...

לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

זוגיות ומערכות יחסים: זוגיות - ראשי זוגיות - כל הנושאים בגידות - כל הנושאים זוגיות טיפול זוגי בעיות בזוגיות גירושים להתגרש לגרום לבחורה פרידה לשכוח מישהו בגידות אחרי בגידה אקסים - כל הנושאים אקסים והחזרת אהבה - ראשי לגרום למישהו לאהוב אותך להתחיל עם בחורה פחד גישה דייטים למצוא זוגיות התאמה זוגית סקס מיניות חשק מיני משיכה פורנו התמכרות למין גמילה מסקס זהות מינית נטייה מינית הומוסקסואליות טרנסקסואליות טיפולי המרה א מיניות
חרדות ופחדים: חרדות ודיכאון - ראשי חרדות / פחדים - כל הנושאים חרדות פחדים פוביות פרנויה התקף חרדה תרופות נגד חרדה פחד קהל חרדת בחינות פחד מדחייה חרדת מוות פחד למות פחד מנטישה חרדה חברתית חרדה דתית פחד גישה פחד להתחיל עם בחורה פחד מכישלון
ביטחון הערכה ואהבה עצמית: ביטחון והערכה - ראשי אהבה עצמית הערכה עצמית ביטחון עצמי כעס עצמי שנאה עצמית קבלה עצמית אמונה עצמית ביישנות רגשות אשם אמונה עצמית
שכנוע / מכירות: שכנוע - ראשי איך לשכנע מישהו - כל הנושאים שכנוע לשכנע לקוחות מוצר למכור מכירות לקרוא מחשבות מניפולציות התנגדויות מכירה למכור מוצר יקר לשתול מחשבות להשפיע רטוריקה לגרום ללקוח הזדהות אנשי מכירות שכנוע עצמי דיבייטינג סוגסטיות לשכנע בחורות לשכנע ילדים התניה ראפור Nlp
ניהול למנהלים: ניהול למנהלים - כל הנושאים ניהול עובדים ניהול עובדים לשכנע עובדים לפטר עובדים משכורת לקוחות לשכנע לקוחות לסגור עסקה מוצרים לתמחר עסקים הקמת עסק לראיין ולהתראיין קריירה יעוץ פוליטי יעוץ תקשורתי ניהול משא ומתן קבלת החלטות - ראשי החלטות ולהחליט - כל הנושאים איך לקבל החלטה
יום יומי: התמודדות / להתמודד - כל הנושאים רגשות / תחושות - כל הנושאים להרגיש טוב / להרגיש רע - כל הנושאים רגשות הרגלים שינוי התנהגות שינוי הרגלים שינוי חשיבה אובססיות התמכרויות גמילה מחשבות טורדניות עישון - כל הנושאים עישון דיאטה ספורט תזונה בריאות התמכרות למין Ocd טורדנות כפייתיות דחיינות עצלנות שעמום סמים - כל הנושאים סמים ייאוש כעס לחץ מתח נפשי עצבנות דיכאון התאבדות אובדנות בדידות בעיות התמודדות כאבים אובדן התמודדות עם בעיות עצבות שליליות חשיבה שלילית ביקורת החלטות איך להחליט
חינוך ילדים והורות: חינוך ילדים - ראשי הדרכת הורים הורים יחסי הורים וילדים לחנך ילדים לשכנע ילדים להביא ילדים ילדים מתבגרים הפרעות קשב וריכוז של ילדים התנהגות של ילדים ענישה אלימות ילדים חרדות ילדים אוטיזם
אושר חיוביות ואהבה: אושר - ראשי חשיבה חיובית - ראשי אהבה - ראשי אהבה והתאהבות - כל הנושאים שמחה אושר להיות מאושר הנאה חיוביות חשיבה חיובית אהבה לאהוב אהבה עצמית התאהבות לגרום למישהו לאהוב אותך להתאהב להפסיק לאהוב החזרת אהבה
הפרעות נפשיות: הפרעות נפשיות - כל הנושאים הפרעות נפשיות פסיכיאטריה מחלות נפש פסיכוזה סכיזופרניה הפרעת אישיות טראומה פוסט טראומה אוטיזם טיפול תרופתי כדורים אישיות גבולית פיצול אישיות דה פרסונליזציה דיסוציאציה שמיעת קולות קשב וריכוז מאניה דיפרסיה ניתוקים הפרעת...
רוחניות ומודעות: רוחניות ומודעות - ראשי רוחניות מודעות עצמית הארה הארה רוחנית מורים רוחניים מורה רוחני תת מודע חומריות גשמיות חיפוש רוחני משמעות החיים - ראשי משמעות החיים מטרת החיים משחק החיים תכלית החיים צמחונות
התפתחות והצלחה: הצלחה - ראשי הצלחה / להצליח - כל הנושאים לפתח את השכל התפתחות אישית מוטיבציה כישלון מטרות הצלחה להצליח התמדה השגת מטרות יצירתיות לפתח שיחה תקשורת בין אישית
כסף ולהתעשר: כסף - ראשי כסף - כל הנושאים כסף אושר וכסף לעשות כסף להתעשר כסף בקלות להרוויח שוק ההון בחירת קריירה
סודות החיים: אלוהים - ראשי בריאת העולם - ראשי בחירה חופשית - ראשי להיות אלוהים - ראשי אלוהים - כל הנושאים בחירה - כל הנושאים אלוהים להיות אלוהים האם יש אלוהים מי ברא את אלוהים בריאת העולם המפץ הגדול פיזיקה החושים מי ברא את העולם יקומים מקבילים בחירה חופשית האם יש בחירה דטרמיניזם הספר להיות אלוהים מה זה להיות אלוהים
מושגים כללי: מילון מושגים מחשבות - כל הנושאים רצונות - כל הנושאים אין הבדל בין יש לאין מהות מהות וצורה מחוייב ואפשרי הנחות יסוד להטיל ספק אחדות ונפרדות אחדות שקרית שלמות אין סוף זמן ומקום הרצון שורש הרצון הכל אחד חסרונות ויתרונות מוחלטות צמצום פרדוקס קבלה מחוייב המציאות אפשרי המציאות עובדה ופירוש סיבה ותוצאה סיבתיות אקראיות ניתוח סיבתיות לוגיקה אמת שקר להיצמד לאמת אמת מוחלטת אובייקטיביות וודאות מציאות אחדות נפרדות טוב ורע יש ואין הפכים פוטנציאל
יהדות ודת: דת ויהדות - ראשי יהדות שמירת מצוות שכר ועונש חזרה בתשובה חזרה בשאלה דתיים אמונה באלוהים אתאיזם אמיתות התורה תורה מול מדע מי כתב את התורה
רבי נחמן וברסלב: רבי נחמן מברסלב ליקוטי מוהרן סיפורי מעשיות ברסלב
שיטות טיפול: טיפול - כל הנושאים טיפול cbt טיפול nlp טיפול ocd טיפול בדמיון מודרך טיפול בהיפנוזה טיפול בהצפה טיפול בחשיפה טיפול דינמי טיפול היפנוטי טיפול הכרתי טיפול התנהגותי טיפול נפשי טיפול עצמי טיפול פסיכדלי טיפול פסיכולוגי טיפול פסיכותרפי טיפול פסיכיאטרי טיפול קוגניטיבי טיפול קצר מועד טיפול רגשי טיפול שכלי טיפול תרופתי Nlp אימון אישי תת מודע גישור הילד הפנימי חשיבה חיובית ביירון קייטי האופונופונו טיפול זוגי פסיכולוגיה פסיכיאטרים היפנוזה מיסטיקה גרפולוגיה אסטרולוגיה תקשור נומרולוגיה סיינטולוגיה


נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מורה רוחני, אימון אישי לילדים, מאמן לכלכלת המשפחה, מאמן אישי לדיאטה, יועץ טיפולי, מאמן עסקי מומלץ, מאמן אישי להרזיה, מאמן אישי למנהלים, מאמן למציאת עבודה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

האתר נבנה על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0308 שניות
עכשיו 18_07_2019 השעה 02:08:17
wesi4