ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה נילס ✔פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 3 ✔* פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 3
* פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 2.

ד. מדוע דווקא כן

הכל טוב ויפה, התמונה הזאת באמת עקבית ולא ניתן לסתור אותה, ובכל זאת היא משאירה אותנו עם תחושה לא נוחה שמישהו פה לא מבין משהו. נכון, היחסות הראתה שהזמן הוא אחד מארבעת ממדי היקום, לצד ממדי החלל. ובכל זאת יש הבדל עקרוני בין ממדי החלל והזמן: בחלל יכול אדם לעמוד במקומו או לנוע קדימה ואחורה, בעוד שאין דרך לעמוד בזמן ובוודאי שלא ללכת אחורנית ולשוב אל העבר. אם הזמן הוא רק ממד, מדוע אנחנו חווים אותו בצורה כה שונה משאר הממדים?

ואכן, היחסות עצמה מבדילה את הזמן משאר הממדים בכך שקווי - העולם מתמשכים תמיד לאורך הזמן (אם כי הם יכולים לנטות עד 45 מעלות, שיפוע המייצג את מהירות האור), אבל לעולם לא נראה קו - עולם הנמתח לאורך אחד מממדי החלל. בנוסף יצרה היחסות הבדל עמוק אף יותר בין הזמן לבין שאר הממדים: משפט פיתגורס, כידוע, מורה איך למצוא את המרחק בין שתי נקודות בחלל התלת - ממדי: נמדוד את הבדלי האורך, הרוחב והגובה ביניהן, נעלה כל אחד מהגדלים האלה בריבוע, נחבר אותם וכך נמצא את ריבוע המרחק בין הנקודות:

בחלל - זמן, לעומת זאת, אם אנו רוצים למצוא את ההפרש בין אירוע במקום אחד ובזמן אחד לבין אירוע אחר במקום שני ובזמן שני, עלינו לחזור על התרגיל בארבעה ממדים, אבל את ממד הזמן בריבוע נצטרך לא להוסיף אלא להחסיר!

עכשיו, אם תציצו שנית בתמונה 4, תבינו דבר חדש: איזה קו - עולם ארוך יותר? בגאומטריה הרגילה, ברור שזה קו - העולם של שמעון. אך על - פי "גאומטריית המינוס" לעיל, קו - העולם של שמעון הוא דווקא הקצר יותר, ולכן יוצא שמעון הצעיר מבין השניים! זו גם הסיבה למה כל קרן אור, שהטייתה במרחב מינקובסקי היא, כזכור, 45 מעלות) עוברת בעצם אפס מרחק בחלל זמן.

אף אחד לא נתן עדיין הסבר של ממש ל"מינוס" הזה של ממד הזמן, אבל עבורנו יש כאן עוד חיזוק לחשד שיש משהו בזמן שהפיזיקה - כולל, עם כל הכבוד, תורת היחסות - פשוט לא מבינה עדיין.

ה. על מוקדם ומאוחר בתורת הקוונטים

אם היחסות מאכזבת את המבקש הוכחה למעבר הזמן, מה אומרת על כך יריבתה ההיסטורית, מכאניקת הקוונטים? האם הזמן עובר בעולם התופעות הזעירות? תשובתה של התורה הזאת היא - כמה לא מפתיע - "כן ולא. "

תורת הקוונטים היא מסובכת, אבל הפרדוקסים הנובעים ממנה הם פשוטים מאוד: כל אחד יכול להבינם במעט מאמץ, וזו בדיוק הסיבה שהם כל כך חמוּרים! נציג כאן כמה מהניסויים המפורסמים של תורה זו, המביאים לתוצאות פרדוקסליות, ונבחן את השלכותיהם לגבי טבע הזמן.

הבה נפצל תחילה קרן - אור לשתים. איך מפצלים אלומת אור? פשוט: אם קרן - אור פוגעת בזכוכית שקופה, היא עוברת כולה. אם היא פוגעת בראי, היא מוחזרת כולה. לפיכך, אם היא פוגעת בראי חצי - חדיר, חציה עובר וחציה מוחזר (תמונה 5).

עכשיו נחזור על כל הסיפור באופן קוונטי: נעשה את האור חלש, ויותר חלש, ויותר חלש, ויותר חלש... עד שנגיע ליחידה המינימלית של האור, "קוונט אחד של אור, " ובקיצור פוטון. זה הכי קצת אור שאפשר - כך גילה איש טוב אחד בשם פלאנק. לכן, אין דבר כזה חצי פוטון אלא פוטון אחד, כמה פוטונים או אפס. ולכן, אם נציב שני גלאי - אור רגישים משני צדי הראי החצי - חדיר, תמיד יקלוט רק אחד מהם פוטון בודד, שלם. מתי יהיה זה גלאי ימין ומתי גלאי שמאל? תורת הקוונטים היא תורה הסתברותית: ב - 50% מהמקרים יהיה זה הימני, וב - 50% השמאלי.

כבר תוצאה פשוטה זו גררה אינסוף ויכוחים בין איינשטיין לחברו הטוב, נילס בוהר. איינשטיין האמין שהפוטון הפוגע בראי החצי - חדיר פשוט פונה ימינה או שמאלה. אנחנו, לעומת זאת, פשוט לא יודעים לאן הוא פונה, ולכן כל הסטטיסטיקה הקוונטית היא רק ביטוי לאי - ידיעה זו. בוהר, מנגד, טען שהפוטון הוא בסופרפוזיציה, כלומר גם פונה לימין וגם פונה לשמאל, עד שהוא פוגש בשני הגלאים, ורק אז "נסגר על עצמו" מבחינת איפה הוא בחיים, מתממש לגמרי בצד אחד ונעלם בצד השני.

נשמע משוגע? זה בדיוק מה שאיינשטיין אמר, ובקולי - קולות, אבל שלא כמו במקרה של היחסות, הטבע לא מיהר לעבור לדום בכל פעם שאיינשטיין הואיל לומר משהו על הקוונטים. הקטנטנים האלה העדיפו לציית דווקא לבוהר.

תמונה 5

ובאמת היה זה איינשטיין שמצא, לצערו, נימוק לטובת חברו, והגיש לו בחריקת - שיניים טיעון זה כדי שיוכלו להמשיך בוויכוח. אתם בוודאי מבינים מכך שהיחסים בין שני החברים הטובים נעשו מאוד מורכבים, אפילו טיפה חולניים, ככל שנעשו שניהם זקנים, כי כל אחד מהם כבר למד להיכנס לראש של השני ולדעת מה יהיה צעדו הבא, וכמובן שחברו עשה לו בדיוק אותו דבר, והפיזיקה הרוויחה המון מקרב - המוחות הזה.

אמר איינשטיין: הנה הטיעון המחזק - לצערי - דווקא את בוהר. בואו נשכח לרגע מתורת הקוונטים ונעשה ניסוי בפיזיקה קלאסית הקרוי "התאבכות. " נשים משני צדדי הראי החצי - חדיר שתי מראות שלמות, שתהיינה קצת מעליו, וקצת מעליהן עוד ראי חצי - חדיר, ועוד קצת מעליו שני גלאי - אור משני הצדדים. מתקבל מעוין מדויק של מראות (תמונה 6), הקרוי "מתקן מאך - זנדר. " למעוין הזה, כפי שגילו שני ממציאיו לפני שנים רבות, יש תכונה נחמדה: אם קרן אור פוגעת באלכסון בראי החצי - חדיר התחתון, היא מתפצלת לשני חצאים, הפוגעים בשתי המראות השלמות ומוחזרים בשלמותם אל הראי החצי - חדיר העליון. כאן מתפצלת כל מחצית קרן - האור לשני רבעים, אבל כל ארבעת הרבעים הללו מצטרפים זה אל זה בדרך השונה מהחשבון המוכר לנו: שני הרבעים מצד אחד מבטלים זה את זה ("התאבכות הורסת"), וכך מתקבל אפס אור בגלאי שבאותו צד, ואילו שני הרבעים מהצד השני מחזקים זה את זה ("התאבכות בונה") ויוצרים אלומת אור שלמה הנקלטת בגלאי הנגדי. החישוב עצמו קצת מסובך ומצריך מספרים הקרויים "דמיוניים, " אבל תוצאת החישוב היא פשוטה: כל אלומת אור שתיכנס למתקן הזה מלמטה מכיוון שמאל, תצא ממנו מלמעלה לימין, וכן להיפך.

תמונה 6

כל זה ידוע יפה מתורת הגלים של הפיזיקה הקלאסית ולא קשה להסבר. והנה, איינשטיין, כשהעביר בדמיונו פוטון בודד במתקן זה, מצא תמיכה מפתיעה דווקא לתורת הקוונטים. תארו לעצמכם פוטון הנכנס למתקן מצד שמאל למטה. לעולם, כזכור, לא נמצא חצי פוטון. לפיכך היינו מצפים שהפוטון יעבור רק באחד המסלולים של מאך - זנדר. אבל הוא תמיד יוצא למעלה מימין, ונקלט בגלאי שממול (תמונה 6). נראה, אם כן, שהפוטון הבודד מצליח ליצור התאבכות עם עצמו בכך שהוא מצליח, באיזושהי דרך כישופית, לעבור בשני המסלולים בעת ובעונה אחת!

מבולבלים? אל דאגה. מיד זה יהיה הרבה יותר גרוע. מה שעושה את תורת הקוונטים לתורה פיזיקלית כוללת היא העובדה שכל הדברים המוזרים שאמרנו על הפוטון נכונים לגבי כל חלקיק: אלקטרונים, פרוטונים וכל החלקיקים הידועים לנו כחלקיקים בעלי מאסה, ואפילו אטומים ומולקולות שלמות, מתנהגים כגלים לכל דבר כשבודקים את תכונותיהם הגליות. במילים פשוטות: הם יעברו בשני מסלולים (או באלף מסלולים) בעת ובעונה אחת בכל פעם שיעברו במתקן מאך - זנדר או בכל מתקן המאפשר התאבכות. כפל - פנים מפורסם זה - "דואליות החלקיק - גל" - המאפיין את כל חלקיקי החומר והאטומים הידועים לנו, הוא העושה את תורת הקוונטים לתורה בעלת תוקף כללי.

יכולת זו של חלקיק בודד לעשות צחוק מאינטואיציות בסיסיות של זמן וחלל ממש מזמינה את הפיזיקאי להמציא בעזרתה תעלולים שונים ומשונים. ב - 1991 הציעו אליצור ו - ויידמן ניסוי שבו מונחת על אחד המסלולים של מתקן מאך - זנדר פצצה כה רגישה עד שדי בפוטון יחיד לפוצץ אותה. האם אפשר לדעת על קיומה של פצצה כזאת על אחד המסלולים מבלי לפוצץ אותה? ההיגיון הפשוט אומר, כמובן, שאם הפצצה מגיבה אפילו לאינטראקציה החלשה ביותר, לא ניתן לגלות אותה וגם להשאיר אותה שלמה. אבל, בהסתמך על התהליך הקוונטי שבו פוטון יחיד "עובר" איכשהו בשני מסלולים, הראו אליצור ו - ויידמן איך להגיע למצב שפוטון בודד יוצא מהמערכת דווקא מהצד האסור, קרי, למעלה משמאל. אם הסיפור לא נגמר בפיצוץ, אות היא שהפוטון עבר במסלול שבו לא הייתה הפצצה, אבל כיוון שהוא יצא מהצד האסור, אות היא שהוא בכל זאת חש בקיומה! בשכלול נוסף הצליחו אנטון ציילינגר מווינה וחבריו להעלות את יעילותה של שיטה זו לבדיקת פצצות סוּפר - רגישות עד כמעט 100%.

נחזור למתקן מאך - זנדר. שינוי קטנטן בו יניב עוד ניסוי מוזר, "ניסוי הברירה המאוחרת. " גם כאן, הרעיון המקורי הוא של איינשטיין, אבל ג'ון וילר פיתח אותו בצורה המדגישה את פרדוקס הזמן הנובע ממנו. נתאר לעצמנו מתקן מאך - זנדר גדול מאוד, כזה שנדרשות שנים רבות לפוטון הבודד כדי לעבור אותו. למעשה, טען וילר, יש ביקום כוכבים רבים המפצלים פוטונים העוברים לידם ומאחדים אותם בדיוק כמו מתקן מאך - זנדר, רק שהמרחקים במקרה זה נמדדים במיליוני שנות אור. לכן, כשהפוטונים הללו מגיעים לכדור הארץ, הם מספקים ניסוי ברירה מאוחרת בקנה - מידה אסטרונומי.

נציץ שוב בתמונה 6. נדמה לעצמנו, שוב, שמערך המראות משתרע על פני מיליונים רבים של קילומטרים, וכן נדמיין נסיין היושב ליד הראי החצי - חדיר העליון ומחליט ברגע האחרון, סתם לפי החשק, אם להסיר את הראי או להשאירו במקומו כשיגיע אליו הפוטון. אם יסיר אותו, ייקלט הפוטון באופן אקראי באחד משני הגלאים. פירוש הדבר הוא שהפוטון התקדם כחלקיק במשך כל השנים ועבר רק במסלול הימני או השמאלי. לעומת זאת, אם ישאיר הנסיין את הראי החצי - חדיר על כנו, יתגלה הפוטון רק בגלאי הימני, ופירוש הדבר הוא שהפוטון התקדם כגל במשך כל השנים, עבר בשני המסלולים ויצר התאבכות עם עצמו. הנה, למעשה, חלומם של כל הסטאליניסטים לדורותיהם: החלטה בהווה משנה את ההיסטוריה כרצוננו! ניתן לומר כי אנחנו המחליטים אם הפוטון "היה" חלקיק או "היה" גל במשך כל התקופה בה עשה את דרכו אלינו.

הניסוי הבא שנציג הוא ניסוי איינשטיין - פודולסקי - רוזן (EPR). הוא הומצא ע"י איינשטיין ותלמידיו כדי להקניט את בוהר, אבל שוב, עם הזמן התברר שתוצאות הניסוי דווקא תומכות בפירושו של בוהר למכניקת הקוונטים.

דמיינו אטום הפולט שני חלקיקים בעלי ספינים הפוכים: אם חלקיק אחד מצביע כלפי מעלה, השני מצביע כלפי מטה ולהיפך. ניתן לראות זאת בתמונה 7. נניח לשני החלקיקים להתרחק זה מזה מרחק רב כרצוננו ואז נמדוד את הספין של אחד מהם. אם הוא פונה למעלה נדע שהספין של החלקיק השני פונה מטה, וכן להיפך.

תמונה 7

כאן התחדש הוויכוח בין שני החברים המיתולוגיים במלוא עוזו. פירושו של איינשטיין לניסוי היה פשוט: לשני החלקיקים היו מראש ספינים מוגדרים. זו, כמובן, תשובת השכל הישר. כך, אם העלה אדם נעל ימנית מהמגירה, הוא יודע שהנעל שנותרה היא שמאלית. ברור, אמר איינשטיין, שהמדידה לא שינתה את מצב החלקיקים אלא רק את ידיעתו של הצופה לגבי הספין האחד ולפיכך גם את הידע שלו לגבי הספין השני.

בוהר, איך לא, טען להיפך: המדידה אינה סתם מגלה תכונה שהייתה קבועה מראש אלא ממש יוצרת אותה ברגע המדידה. כאן, באחד התעלולים המדהימים בתולדות החשיבה הפיזיקלית, ארב איינשטיין לחברו בפינה: אם המדידה יצרה את הספין של חלקיק אחד, אמר לו, ואם לחלקיק השני חייב להיות ספין הפוך, אזי חייבת המדידה ליצור, באופן מיידי, גם את הספין של החלקיק השני, אחת היא כמה הוא מרוחק! זה היה תעלול נבזי אבל מוחץ, כי ההתנגשות עם תורת היחסות היא בלתי - נמנעת: היחסות הציבה את מהירות האור כגבול העליון למהירות, בעוד שכאן מהירות ההשפעה של חלקיק אחד על משנהו היא אינסופית.

ניסוי EPR היה במקורו ניסוי מחשבתי בלבד, שלא היה טעם לבצעו, כי המחלוקת לא הייתה על התוצאות - שני הספינים חייבים לצאת הפוכים - אלא רק על משמעותן. לכאורה מילא הניסוי את תפקידו בכך שגרם עוגמת - נפש גדולה לבוהר ושמחה אין - קץ לאיינשטיין. אבל שנים רבות מאוחר יותר, כששני החברים כבר לא היו בחיים, בא ג'ון סטיוארט בל ומצא סידור מדידות יותר מורכב, שנותן תוצאה אחת אם הפירוש של איינשטיין צודק, ותוצאה שונה אם נכון יותר פירושו של בוהר! מרגע זה, נוצר אתגר מלהיב לפיזיקאים הניסיוניים. ואכן, החל משנות השמונים נעשה הניסוי פעמים רבות והתוצאות חזרו ואוששו את תורת הקוונטים, בניגוד לציפייתו של איינשטיין.

מה אומר הניסוי הזה על טבע הזמן? במהלך השנים הוצעו לו פירושים שונים וגם משונים. נסתפק כאן בהערה אחת: יש בניסוי זה סתירה עקיפה לתורת היחסות. אנו אומרים "סתירה עקיפה" כי למרות שהניסוי הזה מוכיח שמדידת חלקיק אחד משפיעה בו - זמנית על החלקיק השני, לא ניתן להעביר אינפורמציה בדרך זו. לכן מחזיקים פיזיקאים רבים בעמדה פוזיטיביסטית, זו של החוק היבש, האומרת שלא הוכחה כאן הפרה אמיתית של האיסור על מהירויות גבוהות ממהירות האור. לדעתנו, זוהי עמדה מתחמקת. ברור שאיינשטיין, לו היה חי לראות את תוצאות הניסוי, היה מודה שתורת היחסות אינה נותנת תיאור שלם של הזמן.

האם יש בזמן משהו החורג מהיחסות והמתיר אפקטים כאלה? כמה חוקרים, בהם יקיר אהרונוב, סבורים שניסוי EPR מתאר מעין "זיגזג" בזמן: המדידה של חלקיק אחד משפיעה, אחורנית בזמן, על המקור המשותף של שני החלקיקים ומשם חוזרת ומשפיעה על החלקיק השני. שנים רבות התייחסו הפיזיקאים בספקנות לצורת הסתכלות זו, והסיבה ברורה: היא חורגת מהתיאור הקפוא של החלל - זמן וטוענת שגם בחלל - זמן "קורים" דברים, מה שמצריך לכאורה זמן - על כפי שצויין בתחילת המאמר. אהרונוב, מצדו, מצביע על שורת תוצאות ניבויים ניסיוניים מפתיעים הנובעים מהתיאוריה שלו, ניבויים שלאחרונה מצאו אישוש בניסוי. לפנינו תחום ספָר של הפיזיקה שעוד ירבה להעסיקנו בשנים הבאות.

* פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 4.
הצד השני חברים טובים חשק הבדלים הסברים יכולות התנהגות החלטות הצלחה חברים שיטה טבע פיזיקה פילוסופיה
הכל לטובה או לרעה? מה האמת?
הכל לטובה או לרעה? מה האמת?
...באמת הכל לטובה או הכל לרעה? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה היא האם הכל שקורה לנו בחיים הוא אכן לטובה, כפי שרוב האנשים נוטים להגיד, או שאולי הדברים שקורים לנו הם דווקא לרעה, בניגוד לתפיסה האופטימית הרווחת. אליעד מסביר כי האמירה הכל לטובה נשמעת אולי מעודדת, אך מסתירה מאחוריה מציאות לא פשוטה: אם הכל תמיד לטובה, הרי שאף פעם לא באמת טוב עכשיו. תמיד נשאר משהו לא מספק, איזושהי תקווה עתידית שמשהו טוב יותר עוד עתיד לקרות. איך דוגמת הטיסה שהתרסקה מסבירה...
להביא ילדים לעולם, האם להביא ילדים? בעד ונגד להביא ילדים, למה לא להביא ילדים לעולם? האם לעשות ילדים? לא רוצה ילדים, אל הורות, ילדים כן או לא, האם מוסרי להביא ילדים לעולם? סיבות להביא ילדים לעולם, למה להביא ילד? למה מביאים ילדים?
להביא ילדים לעולם, האם להביא ילדים? בעד ונגד להביא ילדים, למה לא להביא ילדים לעולם? האם לעשות ילדים? לא רוצה ילדים, אל הורות, ילדים כן או לא, האם מוסרי להביא ילדים לעולם? סיבות להביא ילדים לעולם, למה להביא ילד? למה מביאים ילדים?
...ילדים לעולם, האם להביא ילדים? בעד ונגד להביא ילדים, למה לא להביא ילדים לעולם? האם לעשות ילדים? לא רוצה ילדים, אל הורות, ילדים כן או לא, האם מוסרי להביא ילדים לעולם? סיבות להביא ילדים לעולם, למה להביא ילד? למה מביאים ילדים? למה כדאי להביא ילדים לעולם? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה אם כדאי להביא ילדים לעולם, והאם יש סיבה מוסרית או רגשית לעשות זאת. אליעד מציין כי שאלת ההבאה של ילדים לעולם היא שאלה שנוגעת באופן ישיר לתפיסת החיים של כל אדם. פעמים רבות...
הסוד לאנשי מכירות, הדרכת אנשי מכירות, חוק המשיכה, חוק ההימשכות, להאמין בעצמך, אמונה עצמית, ביטחון עצמי, ערך עצמי, הספר הסוד, ביקורת על הסוד, הסרט הסוד, The secret, אימון למכירות
הסוד לאנשי מכירות, הדרכת אנשי מכירות, חוק המשיכה, חוק ההימשכות, להאמין בעצמך, אמונה עצמית, ביטחון עצמי, ערך עצמי, הספר הסוד, ביקורת על הסוד, הסרט הסוד, The secret, אימון למכירות
...מכירות, חוק המשיכה, חוק ההימשכות, להאמין בעצמך, אמונה עצמית, ביטחון עצמי, ערך עצמי, הספר הסוד, ביקורת על הסוד, הסרט הסוד, The secret, אימון למכירות מה הבעיה המרכזית של שיטת הסוד במכירות ובחיים? אליעד כהן דן בהרצאתו בשיטת הסוד, המוכרת גם בשם חוק המשיכה או חוק ההימשכות, שעיקרה האמונה שאם תאמין חזק במשהו ותדמיין את עצמך משיג אותו, בסוף הוא יתגשם במציאות. הוא מדגיש שהסוד אכן עשוי לעבוד בחלק מהמקרים, אבל הוא מתמקד בעיקר בבעיות ובחסרונות של השיטה הזו....
תינוקות חושבים, על מה תינוקות חולמים? שכל של תינוק, לפני הפוטנציאל של המציאות, להיות אלוהים, הכל בו זמנית, להיות דבר והיפוכו, מחויב המציאות, אפשרי המציאות, להתבונן פנימה
תינוקות חושבים, על מה תינוקות חולמים? שכל של תינוק, לפני הפוטנציאל של המציאות, להיות אלוהים, הכל בו זמנית, להיות דבר והיפוכו, מחויב המציאות, אפשרי המציאות, להתבונן פנימה
...של המציאות, להיות אלוהים, הכל בו זמנית, להיות דבר והיפוכו, מחויב המציאות, אפשרי המציאות, להתבונן פנימה על מה תינוקות חושבים וחולמים? בהרצאה זו מסביר אליעד כהן על נושא מורכב ומרתק במיוחד: מה חושבים תינוקות, על מה הם חולמים, ומהו השכל של תינוק לפני שהוא מגלה את המציאות. אליעד פותח בשאלה עמוקה: איך תינוק מגלה את אמו? תינוק נולד ללא ידע מוקדם, ללא שמות וללא מושגים. כשהוא רואה לראשונה את אמו, הוא לא יודע שזו אימא, אלא הוא לומד זאת באמצעות תהליך של הקשר...
שלמות ההבנה - האם הגעת?
שלמות ההבנה - האם הגעת?
...אפשר לדעת שהגעת לשלמות ההבנה? כאשר אדם שואל את עצמו אם הוא הגיע לשלמות ההבנה, הוא למעשה מתמודד עם שאלת יסוד בנוגע לטיב הבנתו את המציאות, את עצמו ואת האמת בכלל. אליעד כהן מסביר כי האדם שרוצה להיות מאושר צריך קודם כל להבין את המציאות. הבנת המציאות כרוכה בהבנת העצמי, העולם, התודעה, הרגשות והסיבות שבגללן דברים קורים כפי שהם קורים. אליעד מדגיש כי מי שמחפש את האושר חייב להבין את כל המכלול הזה לעומקו. אולם, כיצד יודע האדם שהוא אכן הגיע לשלמות ההבנה הזו...
רגשות מהם, איך נוצרים רגשות? איך ליצור רגשות? איך לשלוט ברגשות? איך לשנות רגשות? תת מודע, רגשות חיוביים, רגשות שליליים, סוגי רגשות, לשנות רגש, שינוי רגש, דיכאון, חרדה, כעס, עצבות, יאוש
רגשות מהם, איך נוצרים רגשות? איך ליצור רגשות? איך לשלוט ברגשות? איך לשנות רגשות? תת מודע, רגשות חיוביים, רגשות שליליים, סוגי רגשות, לשנות רגש, שינוי רגש, דיכאון, חרדה, כעס, עצבות, יאוש
...איך לשלוט ברגשות? איך לשנות רגשות? תת מודע, רגשות חיוביים, רגשות שליליים, סוגי רגשות, לשנות רגש, שינוי רגש, דיכאון, חרדה, כעס, עצבות, יאוש מהם רגשות ואיך הם נוצרים? רגשות הם תופעות נפשיות הנוצרות באופן ישיר כתוצאה ממחשבות. אליעד כהן מסביר זאת בדוגמה מפורטת מאוד: נניח שאדם הולך ברחוב ומישהו מתקרב אליו מאחור כדי לדקור אותו, אבל הוא לא יודע על כך. למרות הסכנה האמיתית, הוא לא ירגיש שום פחד או רגש שלילי כל עוד הוא אינו מודע לסכנה. הרגש נוצר רק ברגע שהמחשבה...
יש מאין, עשייה יש מאין, עשייה באי עשייה, יש מתוך אין, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, כלום מוחלט, כלום יחסי
יש מאין, עשייה יש מאין, עשייה באי עשייה, יש מתוך אין, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, כלום מוחלט, כלום יחסי
...אין, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, כלום מוחלט, כלום יחסי איך אפשר להסביר יצירת יש מתוך אין מוחלט? ההרצאה של אליעד כהן דנה בנושא הפילוסופי העמוק של יצירת יש מאין, כיצד עשייה יכולה לנבוע מתוך מצב של אי - עשייה מוחלטת, ומה המשמעות של כלום מוחלט וכלום יחסי. התוכן מתחיל בניתוח שאלה בסיסית שעולה בתהליך הרוחני: אם אדם מגיע למצב שבו הוא כלום מוחלט, ללא שום רצון, הבנה או מודעות, איך הוא יוכל לאחר מכן לבצע פעולה כלשהי? אליעד מסביר שהשאלה נובעת מתפיסה הגיונית...
להתמיד או לעשות שינוי, התמדה או לעשות שינוי, האם להתמיד או לשנות? מוטיבציה להתמדה בהשגת מטרות, למה אני לא מצליח להשיג את המטרות? איך להשיג מטרות? למה חשוב להתמיד בדרך אל המטרה? האם אני בדרך הנכונה? האם אני צריך לעשות שינוי?
להתמיד או לעשות שינוי, התמדה או לעשות שינוי, האם להתמיד או לשנות? מוטיבציה להתמדה בהשגת מטרות, למה אני לא מצליח להשיג את המטרות? איך להשיג מטרות? למה חשוב להתמיד בדרך אל המטרה? האם אני בדרך הנכונה? האם אני צריך לעשות שינוי?
...שינוי, האם להתמיד או לשנות? מוטיבציה להתמדה בהשגת מטרות, למה אני לא מצליח להשיג את המטרות? איך להשיג מטרות? למה חשוב להתמיד בדרך אל המטרה? האם אני בדרך הנכונה? האם אני צריך לעשות שינוי? האם להתמיד או לעשות שינוי? אנשים רבים מחפשים תמיד את הדרך לשפר את חייהם ולהשיג את מטרותיהם. הם שואלים את עצמם מה עליהם לשנות על מנת להצליח ולהשיג את מטרותיהם, בין אם מדובר בהשגת כסף, בריאות או שיפור איכות החיים. בדרך כלל, הם מניחים שאם משהו לא מצליח, כנראה שמשהו לא...
חיפוש האמת, איך לברר את האמת? מה זה אומר לחפש את האמת? איך לדעת שהגעת לאמת? איך לדעת שמצאת את האמת? איך לדעת מה האמת? איך לחקור את הרצון? איך להבין את הרצון? איך להבין את עצמך? מודעות עצמית
חיפוש האמת, איך לברר את האמת? מה זה אומר לחפש את האמת? איך לדעת שהגעת לאמת? איך לדעת שמצאת את האמת? איך לדעת מה האמת? איך לחקור את הרצון? איך להבין את הרצון? איך להבין את עצמך? מודעות עצמית
...איך לדעת שמצאת את האמת? איך לדעת מה האמת? איך לחקור את הרצון? איך להבין את הרצון? איך להבין את עצמך? מודעות עצמית מה זה אומר לחפש את האמת ואיך באמת עושים זאת? הביטוי לחפש את האמת נשמע לעיתים קרובות בשיחות יומיומיות, בעיקר כאשר מישהו מתמודד עם בעיה או דילמה מסוימת. אליעד כהן מסביר שלמרות שהביטוי נפוץ, רבים מתקשים להבין מה בדיוק הוא אומר. כאשר אדם מחפש חפץ ברור כמו שולחן או מפתחות, הוא יודע בדיוק מה הוא מחפש, אך כשאומרים לאדם תחפש את האמת, הוא לרוב...
קונפליקט בזוגיות, איך לריב נכון? בעיות בזוגיות, ריחוק בזוגיות, אינטימיות בזוגיות, גישור זוגי, התמודדות בזוגיות, מערכות יחסים, טיפים לזוגיות מוצלחת, איך להצליח בזוגיות?
קונפליקט בזוגיות, איך לריב נכון? בעיות בזוגיות, ריחוק בזוגיות, אינטימיות בזוגיות, גישור זוגי, התמודדות בזוגיות, מערכות יחסים, טיפים לזוגיות מוצלחת, איך להצליח בזוגיות?
...ריחוק בזוגיות, אינטימיות בזוגיות, גישור זוגי, התמודדות בזוגיות, מערכות יחסים, טיפים לזוגיות מוצלחת, איך להצליח בזוגיות? איך ניתן להפוך קונפליקט בזוגיות להזדמנות לקרבה? במערכות יחסים זוגיות קיימים לעיתים קונפליקטים, שהם מצבים בהם רצונות בני הזוג מנוגדים זה לזה. למשל, אחד מבני הזוג רוצה לעשות פעולה מסוימת, והשני מעוניין בפעולה אחרת שסותרת אותה. אליעד כהן מדגיש שקונפליקט אינו חייב להיות שלילי, אלא להפך - ניתן לראות בו הזדמנות ליצירת קרבה בין בני הזוג...
כדורים או מדיטציה?
...אנחנו רוצים פתרונות מהירים שהכל יקרה בקלות, במינימום מאמץ ואם אפשר - בלי לצאת מאזור הנוחות שלנו. אנחנו פחות ופחות יודעים איך לנהל את הגוף שלנו, את הרגשות שלנו אנחנו מנוהלים ופחות מנהלים אנחנו מושפעים מהחוץ ופחות מחוברים לבפנים הלחץ הוא המגפה של המאה ה - 20 הוא משפיע על הגוף, על הנפש אנחנו כל הזמן סביב הישגים להיות טובים יותר, להרוויח יותר, להצליח יותר... פחות נוכחים ברגע הזה פחות נהנים ממה שהשגנו עד כה ממה שיש רצים ורצים לעבר הפסגה הבאה חדורי מטרה...
אמונות טפלות - אמונה טפלה - מבוא
...אמונה תפלה, על מקור הביטוי ראו להלן) היא אמונה שאין לה יסוד, שאינה מסתמכת על עובדות מוכחות, אמונה בלתי רציונלית. מושג זה משמש גם כשם גנאי לאמונותיו של הזולת. ישנן אמונות טפלות מקובלות המכונות גם אמונות עממיות. חלקן, כגון הפחד מיום שישי ה - 13 או מחתול שחור ניתנות למעקב ולהסבר היסטורי. ישנן גם אמונות טפלות שאדם, או יצור חושב אחר, מגבש בעצמו בשל הסקה לא נכונה ממאורעות חייו. לדוגמה, בניסויים בתחום הפסיכולוגיה של הלמידה, בהם חיית מעבדה אמורה ללמוד בניסוי...
פרשת "שְּׁמִינִי": זהירות, "אֵשׁ מְזָרָה"
...ישראל (1). מה קורה ביום השמיני? ביום זה יוצאים אהרון ובניו מאוהל מועד לאחר שנצטוו על שבעת ימי המילואים: ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים עד יום מלאת ימי מלאיכם כי שבעת ימים ימלא את ידכם (2). בשבעה ימים אלה מוכשרים אהרון ובניו, והם זוכים בייפוי - כוח לשרת את ה בקודש, לאחר שהם עברו תהליך של כפרה (3). במלים אחרות, היום השמיני הוא בבחינת יום ציון סיום ההכשרה לשירות בקודש. יום ששמחה צריכה לציין אותו, יום בו ראוי לברך על המוגמר. והנה בעצם היום הזה, תוך...
לצאת מהמטריקס - פירושו להיכנס למטריקס אחר - בשביל לצאת מהמטריקס חובה להבין אותו בשלמות
...לצאת מהמטריקס חובה להבין אותו בשלמות לצאת מהמטריקס פירושו להבין בשלמות את המציאות. כל דבר אחר זה כמו לראות את הסרט. נחמד, משעשע, מעביר את הזמן. בו ברגע שמבינים את המציאות בשלמות, יוצאים ממנה. אני אוהב לראות סרטים על בריחה מבתי כלא. ככל שבית הכלא שמור יותר, כך יותר קשה לברוח ממנו. ברוב הסרטים אחד האלמנטים המרכזיים הוא לנסות להתחקות אחרי מבנה הכלא, אחרי השגרה, למצוא נקודות תורפה. להתמיד. והאמת היא שבית הכלא השמור ביותר הוא העולם הזה. אפילו מוות לא...
פיתוח הפוטנציאל של מוח ימין
...של מוח ימין העשורים האחרונים השתייכו לאנשים מסוג מסוים שחשבו באופן מסוים - מתכנתי מחשבים שיכלו לפצח קודים, עורכי דין שיכלו לנסח חוזים במיומנות, בוגרי מנהל עסקים שאוהבים להתעסק במספרים. אולם מפתחות הממלכה עוברים לידיים אחרות. העתיד שייך לאנשים מסוג שונה לחלוטין, בעלי מחשבה שונה לחלוטין - אנשים המסוגלים ליצור, להביע אמפתיה, להבחין בדפוסים וליצור משמעות. אנשים אלו - אמנים, ממציאים מעצבים, מספרי סיפורים, מטפלים, מעודדים, כאלה שרואים את התמונה הכוללת...
כעס עצמי - הכעס אכל אותי במשך שנים
...שלא אהבה אותי, על זה שאני לא מצליחה ללדת, על זה שלא מעריכים ולא מבינים אותי וחושבים שאני פריק. אז הסתובבתי לי כועסת ורוטנת בטוחה שלכולם יש משהו נגדי. השיא היה בסדנא שעברתי, המורה בקשה רשות לעבוד איתי, הרשיתי לה ודקה אחר כך מצאתי את עצמי שוברת את החדר, העפתי כיסאות, קרעתי ניירות, שאגתי וצרחתי עד שלא נותר לי קול, ואז ברחתי מהחדר מבושה. ואז באה המודעות: כעס הוא בעצם מסווה לדברים עמוקים יותר, הוא כמו כאב ראש, או פריצת דיסק, כעס הוא סמפטום לבעיות גדולות...
חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 2
...חלומות... - חלק 1. הסיוטים נועדו לסייע לאדם בחשיבתו ובהעלאת שאלות על זהותו ועל המשך דרכו. אך קיים גם מצב שונה: התלמוד הבבלי אומר (מסכת ברכות, דף נה עמוד ב) שדוד המלך מעולם לא חלם חלום טוב, ואילו אחיתופל מעולם לא חלם חלום רע. דוד המלך קיבל את המסר בחלום, שינה את מה שצריך היה לשנות, ועל - ידי כך לא היה עליו לחוות במציאות את מה שנרמז לו בחלום. ככל שהאדם נמצא בתהליך מתקדם יותר בעבודה הרוחנית שלו, כך יוכל לזהות טוב יותר את הסימנים שיופיעו בחלומותיו. אם...
תובנות לחיים 10
...לחיים 10 האדם רואה בשכלו רק חלק מהתמונה המלאה, והשורש של הדברים אם הוא מתחבר אליו, הוא מגלה שכל מה שהוא רואה במציאות זה חלום, והוא נמצא בתוך החלום של האני הגדול ביותר, שהוא מעל אני, מעל סיבה וזמן, ולכן, אדם לא יכול לשנוא את עצמו, ולא לשנוא אחרים. אלא לאהוב את עצמו בשלמות בחיי היום יום. לוח זמנים כמסגרת תומכת אין דבר נפלא מלוח זמנים מסודר, לוח זמנים שאדם רושם את המטרות שלו בכל יום, יומן אירועים, מסדר את הזמנים לפי שעות כך שיוכל לבנות אתם את שאר הדברים...
שחזור גלגולים - התחברות מחדש קבלה ומדע - מה בין רוח, חומר ומדע?
...גלגולים - התחברות מחדש קבלה ומדע - מה בין רוח, חומר ומדע? מה בין התחברות מחדש The Reconnection -, שחזורי גלגולים וקבלה? במסעותיי הרוחניים כמדיום ומתקשרת עי עולמות מעלה, חווייתי חוויות שבהם קבלתי תשובות לדפוסים, מצבים שהקשו, הקלו או משכו אותי בחיי אלה. מאום מאלה לא הכין אותי למסע החדש הזה בחיי. כיהודייה אינני יכולה להתעלם מהפן היהודי שמלווה אותי, בהתחבטות האין סופית של העם היהודי, השוני, המהות והמתנות שניתנו לנו. במסעותיי האישיים גיליתי שרבי שמעון...
יוסף בעל החלומות - מהיכן מגיעים החלומות של יוסף?
...של יוסף? תשובה. יוסף, הוא דמות שמוזכרת בתורה, שחלם חלומות. החלומות של יוסף, קיבלו פרשנויות רבות, מאז ועד היום. יוסף, ידע גם לפרש חלומות של אנשים אחרים. אבל, מהיכן מגיעים החלומות? כל עוד לא נדע, לא נבין. כדי, להבין מה זה חלום, צריך להבין איך פועלים ומתפקדים, התודעה והגוף הפיזי. לאחר שנדע, נוכל להבין שהחלומות הם פרוש שגוי שלנו, כתוצאה מחוסר ההבנה לזהותנו האמיתית ולמציאות האמיתית, והם אינם רלוואנטיים לחיינו. אנסה להסביר מהו חלום: חלום הוא מצב תודעתי...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על נילס
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: נילס, דיכאון? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: נילס, איך להאמין בעצמך? איך לפרש חלומות? איך לנהל את הזמן? איך לחנך ילדים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להעריך את עצמך? איך לקבל החלטות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? איך להיות הכי חכם בעולם? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות מאושר? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? האם הכל אפשרי? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להרזיה, גישור, אימון אישי בתל אביב בנושאי נילס - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2500 שניות - עכשיו 28_06_2025 השעה 06:44:21 - wesi4