ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה the secret ✔בודהיזם - סיבתיות ✔השיחה הארוכה על סיבתיות Mahnidna Sutta מַהָאנִידָאנַה סוּטַּההתהוות מותנית... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - סיבתיות
השיחה הארוכה על סיבתיות

Mahnidna Sutta

מַהָאנִידָאנַה סוּטַּההתהוות מותנית

(paiccasamuppdo)

I.כך שמעתי. [1] פעם אחת הבודהה התגורר בין בני הקוּרוּ, היכן שהיתה עיר בשם קַמָּאסַדְהַמַּה. [2] והמכובד אָנַנְדַה ניגש אל הבודהה, ברך אותו בכבוד והתיישב בקירבתו. ובעוד הוא יושב שם פנה אל המכובד בדברים הבאים: "אדון נכבד, זה מופלא, זה מדהים עד כמה עמוקה היא ההתהוות המותנית ועד כמה היא נראית עמוקה! ועדיין, היא נראית לי ברורה לגמרי."

"אל תאמר זאת, אָנַנְדַה, אל תדבר כך, אָנַנְדַה! התהוות מותנית זו הינה עמוקה ונראית עמוקה. מתוך חוסר הבנה ואי חדירה לתוך אמת דהמה זו, אָנַנְדַה, דור זה הפך כפקעת חוטים סבוכה, סבוך כמו קן של ציפור, [3] סבוך כעשב מחוספס, חסר יכולת לצלוח מעבר למצבי השאול, יעדי האומללות, הצער ומעגל הסַמְסָארַה.

I.אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להיווצרות הזדקנות ומוות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להזדקנות ומוות? ' עליך לומר: 'עם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות. ' [4]

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להיווצרות לידה? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי ללידה? ' עליך לומר: 'עם קיום כתנאי נוצרת לידה. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להיווצרות קיום? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי לקיום? ' עליך לומר: 'עם היקשרות כתנאי נוצר קיום. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להיווצרות היקשרות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להיקשרות? ' עליך לומר: 'עם השתוקקות כתנאי נוצרת היקשרות. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להשתוקקות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להשתוקקות? ' עליך לומר: 'עם הרגשה כתנאי נוצרת השתוקקות. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להרגשה? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להרגשה? ' עליך לומר: 'עם מגע כתנאי נוצרת הרגשה. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי למגע? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי למגע? ' עליך לומר: 'עם מנטליות - חומריות [5] כתנאי נוצר מגע. ' [6]

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי למנטליות - חומריות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי למנטליות - חומריות? ' עליך לומר: 'עם הכרה כתנאי נוצרת מנטליות - חומריות. '

אָנַנְדַה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להכרה? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להכרה? ' עליך לומר: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצרת הכרה. '

I.כך, אָנַנְדַה, הכרה מותנית במנטליות - חומריות ומנטליות - חומריות מותנית בהכרה, מגע מותנה במנטליות - חומריות, הרגשה מותנית במגע, השתוקקות מותנית בהרגשה, היקשרות מותנית בהשתוקקות, קיום מותנה בהיקשרות, לידה מותנית בקיום, ועם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות, צער, קינה, כאב, עצב, ויאוש. כך נוצרת כל מסת הסבל הזו.

הזדקנות ומוות

I.כך אמרתי: 'עם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה לידה בכלל, בשום מקום, של אף אחד ושל שום דבר: של דֶווֹת למצב של דֶווֹת, של גַנְדְהַבּוֹת למצב של גַנְדְהַבּוֹת, של יַקְהוֹת למצב של יַקְהוֹת, של רוחות למצב של רוחות, [7] של בני - אנוש למצב של בני - אנוש, של הולכים על ארבע למצב של הולכים על ארבע, של ציפורים למצב של ציפורים, של זוחלים למצב של זוחלים - אם לא הייתה לחלוטין אף לידה של כל היצורים האלו, אז, בהיעדרות מוחלטת של לידה, בהפסקה מוחלטת של לידה, האם הזדקנות ומוות יכלו להופיע?"

"כמובן שלא, אדוני."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של הזדקנות ומוות - כלומר, לידה."

לידה

I.כך אמרתי: 'עם קיום כתנאי נוצרת לידה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה קיום בכלל, בשום מקום, של אף אחד ושל שום דבר - כלומר, לא קיום בעולמות החושים, לא קיום בעולמות החומר העדין, ולא קיום בעולמות האל - חומר - אז, בהיעדרות מוחלטת של קיום, בהפסקה מוחלטת של קיום, האם לידה תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של לידה - כלומר, קיום."

קיום

I.כך אמרתי: 'עם היקשרות כתנאי נוצר קיום. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה היקשרות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר - כלומר, לא היקשרות לחושים, לא היקשרות להשקפות, לא היקשרות לאמונות ופולחנות, או היקשרות לאמונה בעצמי - אז, בהיעדרות מוחלטת של היקשרות, בהפסקה מוחלטת של היקשרות, האם קיום יוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של קיום, כלומר - היקשרות."

היקשרות

I.כך אמרתי: 'עם השתוקקות כתנאי נוצרת היקשרות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה השתוקקות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר - כלומר, לא השתוקקות למראות, השתוקקות לצלילים, השתוקקות לריחות, השתוקקות לטעמים, השתוקקות לתחושות מגע, השתוקקות למחשבות ותופעות מנטליות - אז, בהיעדרות מוחלטת של השתוקקות, בהפסקה מוחלטת של השתוקקות, האם היקשרות תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו הגורם, המקור, המוצא, והתנאי של היקשרות, כלומר - השתוקקות."

השתוקקות

I.כך אמרתי: 'עם הרגשה כתנאי נוצרת השתוקקות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה הרגשה בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר - כלומר, לא הרגשה הנולדת ממגע - עין, הרגשה הנולדת ממגע - אוזן, הרגשה הנולדת ממגע - אף, הרגשה הנולדת ממגע - לשון, הרגשה הנולדת ממגע - גוף, הרגשה הנולדת ממגע - תודעה - אז, בהיעדרות מוחלטת של כל הרגשה, בהפסקה מוחלטת של הרגשה, האם השתוקקות תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, זהו הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של השתוקקות, כלומר - הרגשה."

תלוי בהשתוקקות

I.כך, אָנַנְדַה, כאשר יש הרגשה נוצרת השתוקקות, כאשר יש השתוקקות נוצר חיפוש, [8] כאשר יש חיפוש נוצר רצון להשיג, [9] כאשר יש רצון להשיג נוצרת לקיחת - החלטה, [10] כאשר יש לקיחת - החלטה נוצרת משאלת - תשוקה, [11] כאשר יש משאלת - תשוקה נוצרת הימשכות, [12] כאשר יש הימשכות נוצרת לקיחת בעלות, [13] כאשר יש לקיחת בעלות נוצרת תאוות בצע, [14] כאשר יש תאוות בצע נוצר רצון להגן על הרכוש, [15] וכתוצאה מרצון להגן על הרכוש, מתחילים להשתמש באלות וחרבות, נוצרים סכסוכים, מאבקים, ויכוחים, ריבים, הטחת עלבונות, השמצות, אמירת שקרים ותופעות רעות ומזיקות אחרות.

II.כך אמרתי: 'כל התופעות הרעות והמזיקות האלו מופיעות בגלל הרצון להגן על הרכוש - אז מתחילים להשתמש באלות וחרבות, נוצרים סכסוכים, מאבקים, ויכוחים, ריבים, הטחת עלבונות, השמצות ואמירת שקרים. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה רצון להגן על רכוש בכלל, בשום מקום, לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של רצון להגן על רכוש, בהפסקה מוחלטת של הרצון להגן על רכוש, האם יווצרו תופעות רעות ומזיקות שונות כאלו?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, רצון להגן על רכוש הוא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל התופעות הרעות והמזיקות השונות הללו.

I.כך אמרתי: 'עם תאוות בצע כתנאי נוצר רצון להגן על רכוש. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה תאוות בצע בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של תאוות בצע, בהפסקה מוחלטת של תאוות בצע, האם רצון להגן על רכוש יוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

לכן, אָנַנְדַה, תאוות בצע היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל רצון להגן על רכוש.

I.כך אמרתי: 'עם לקיחת בעלות כתנאי נוצרת תאוות בצע. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה לקיחת בעלות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של לקיחת בעלות, בהפסקה מוחלטת של לקיחת בעלות, האם תאוות בצע תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, לקיחת בעלות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של תאוות בצע.

I.כך אמרתי: 'עם הימשכות כתנאי נוצרת לקיחת בעלות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה הימשכות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של הימשכות, בהפסקה מוחלטת של הימשכות, האם לקיחת בעלות תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, היקשרות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל לקיחת בעלות.

I.כך אמרתי: 'עם משאלת - תשוקה כתנאי נוצרת הימשכות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה משאלת - תשוקה בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של משאלת - תשוקה, בהפסקה מוחלטת של משאלת - תשוקה, האם הימשכות תוכל להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, משאלת - תשוקה היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל הימשכות.

I.כך אמרתי: 'עם לקיחת - החלטה כתנאי נוצרת משאלת - תשוקה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה לקיחת - החלטה בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של לקיחת - החלטה, בהפסקה מוחלטת של לקיחת - החלטה, האם משאלת - תשוקה היתה יכולה להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, לקיחת - החלטה היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל משאלת - תשוקה.

I.כך אמרתי: 'עם רצון - להשיג כתנאי נוצרת לקיחת - החלטה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה רצון - להשיג בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של רצון - להשיג, בהפסקה מוחלטת של רצון - להשיג, האם לקיחת - החלטה היתה יכולה להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, רצון - להשיג הוא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל לקיחת - החלטה.

I.כך אמרתי: 'עם חיפוש כתנאי נוצר רצון - להשיג. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה חיפוש בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של חיפוש, בהפסקה מוחלטת של חיפוש, האם רצון - להשיג היה יכול להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, חיפוש הוא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל רצון - להשיג.

I.כך אמרתי: 'עם השתוקקות כתנאי נוצר חיפוש. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היתה השתוקקות בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר, אז, בהיעדרות מוחלטת של השתוקקות, בהפסקה מוחלטת של השתוקקות, האם חיפוש היה יכול להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, השתוקקות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל חיפוש. כך, אָנַנְדַה, שתי תופעות אלו מתאחדות בהרגשה. [16]

הרגשה

I.כך אמרתי: 'עם מגע כתנאי נוצרת הרגשה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם לא היה מגע בכלל, בשום מקום, ביחס לאף אחד ולשום דבר - כלומר, לא מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה - אז, בהיעדרות מוחלטת של מגע, בהפסקה מוחלטת של מגע, האם הרגשה היתה יכולה להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, מגע הוא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל הרגשה.

מגע

I.כך אמרתי: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצר מגע. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם נוהגים לתאר את הגוף - המנטלי [17] לא היו קיימים, האם תפיסת המושג הגוף - החומרי [18] היתה יכולה להופיע?"

"'כמובן שלא, אדון נכבד."

"או אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם נוהגים לתאר את הגורם - החומרי לא היו קיימים, האם תפיסת תגובה חושית בגורם - המנטלי היתה יכולה להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אשר באמצעותם מתארים את הגורם - המנטלי והגורם - החומרי - לא היו קיימים, האם תפיסת המושג או תגובה חושית היו יכולים להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם מתארים את המנטליות - חומריות לא היו קיימים, האם מגע היה יכול להופיע?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל מגע.

מנטליות - חומריות

I.כך אמרתי: 'עם הכרה כתנאי נוצרת מנטליות - חומריות. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם הכרה לא הייתה נכנסת לרחם האם, האם מנטליות - חומריות היתה מתפתחת שם?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אם, לאחר שנכנסה לרחם, ההכרה היתה עוזבת, האם מנטליות - חומריות הייתה נולדת לתוך מצב הקיום הנוכחי?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"ואם ההכרה של יצור עדין שכזה היתה נקטעת באיבה, האם מנטליות - חומריות היתה גדלה, מתפתחת ומגיעה לבגרות?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, הכרה היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של מנטליות - חומריות.

הכרה

I.כך אמרתי: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצרת הכרה. ' וזו הדרך, אָנַנְדַה, שיש להבין זאת: אם הכרה לא היתה מוצאת אחיזה במנטליות - חומריות, האם היה נראה מקור לסבל העצום - ללידה עתידית, הזדקנות, ומוות?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של הכרה.

אָנַנְדַה, במידה זו [אנו יכולים להתחקות] אחר לידה, הזדקנות, מוות ומעבר מהעולם הזה והיוולדות יצורים מחדש באחר, בטווח זה משתרעת מידת יכולת התיאור, בטווח זה משתרעת מידת יכולת ההמשגה, בטווח זה משתרעת מידת יכולת ההבנה, עד היכן שהמעגל מגיע וסובב עד כמה שניתן להבחין בחיים אלו, קרי, מנטליות - חומריות יחד עם הכרה.

הסברים לגבי טבע העצמי

(attapaatti)

I.אָנַנְדַה, באילו דרכים, אנשים מסבירים את טבע העצמי? ישנם כאלו שאומרים שהעצמי חומרי ומוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי חומרי ומוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי חומרי ובלתי מוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי חומרי ובלתי מוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אל - חומרי ומוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אל - חומרי ומוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אל - חומרי ובלתי מוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אל - חומרי ובלתי מוגבל. '

II.כך, אָנַנְדַה, מי שמכריז שהעצמי חומרי ומוגבל, מחשיב אותו ככזה בהווה או בעולם הבא, במחשבה: 'למרות שהעצמי אינו כזה כעת, אני אעשה מאמץ להשיגו שם. ' מאחר וכך, זה כל מה שניתן לומר על השקפת העצמי כבעל צורה חומרית ומוגבל, וכך גם ביחס לשאר ההשקפות. בדרכים אלו, אָנַנְדַה, מי שמציע הסבר לעצמי מתאר אותו.

הסברים לגבי אי - טבע העצמי

(nttapaatti)

I.באילו דרכים, אָנַנְדַה, מסבירים את אי - טבע העצמי? ישנם כאלו שאומרים שהעצמי אינו חומרי ומוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אינו חומרי ומוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אינו חומרי ובלתי מוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אינו חומרי ובלתי מוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אינו אל - חומרי ומוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אינו אל - חומרי ומוגבל. ' אחרים אומרים שהעצמי אינו אל - חומרי ובלתי מוגבל באופן הבא: 'העצמי שלי אינו אל - חומרי ובלתי מוגבל. '

II.כך, אָנַנְדַה, מי שמכריז שהעצמי אינו חומרי ומוגבל, מחשיב אותו ככזה בהווה או בעולם הבא, במחשבה: 'למרות שהעצמי אינו כזה כעת, אני אעשה מאמץ להשיגו שם. ' מאחר וכך, זה כל מה שניתן לומר על השקפת העצמי כחסר צורה חומרית ומוגבל, וכך גם ביחס לשאר ההשקפות. בדרכים אלו, אָנַנְדַה, מי שמציע הסבר לאי - טבע העצמי מתאר אותו.

התייחסויות לעצמי

(attasamanupassan)

I.אָנַנְדַה, באילו דרכים אנשים מתייחסים לעצמי? הם משווים את את העצמי עם הרגשה, באמירה: 'הרגשה היא העצמי שלי. ' [19] או 'הרגשה היא אינה העצמי שלי, העצמי שלי חסר חוויית הרגשה. ' [20] או 'הרגשה היא אינה העצמי שלי, אך העצמי שלי אינו חסר - תפיסה. העצמי שלי בעל יכולת תפיסה. ' [21]

II.כעת, אָנַנְדַה, זה שאומר 'הרגשה היא העצמי שלי. ' צריך להישאל: 'חבר, קיימים שלושה סוגים אלו של הרגשות - הרגשה נעימה, הרגשה לא - נעימה, והרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. מבין שלושה אלו, איזו מהן אתה מחשיב כעצמי? '

אָנַנְדַה, ברגע בו מישהו חווה הרגשה נעימה הוא אינו חווה באותו רגע הרגשה לא נעימה או הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, באותו רגע הוא חווה רק הרגשה נעימה. ברגע בו מישהו חווה הרגשה לא - נעימה הוא אינו חווה באותו רגע הרגשה נעימה או הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, באותו רגע הוא חווה רק הרגשה לא - נעימה. ברגע בו מישהו חווה הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, הוא אינו חווה באותו רגע הרגשה נעימה או הרגשה לא - נעימה, באותו רגע הוא חווה רק הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה.

I.אָנַנְדַה, הרגשה נעימה הינה ארעית, מותנית, [22] מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון. הרגשה לא - נעימה הינה ארעית, מותנית, מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון. הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה הינה ארעית, מותנית, מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון.

כך, אם, בזמן חוויית הרגשה נעימה, מישהו חושב: 'זה העצמי שלי. ' אז בהפסקת ההרגשה הנעימה הזו יחשוב: 'העצמי שלי נעלם! ' אם, בזמן חוויית הרגשה לא - נעימה, מישהו חושב: 'זה העצמי שלי. ' אז בהפסקת ההרגשה הלא - נעימה הזו יחשוב: 'העצמי שלי נעלם. ' אם בזמן חוויית הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה, מישהו חושב: 'זה העצמי שלי. ' אז בהפסקת ההרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה הזו יחשוב: 'העצמי שלי נעלם. '

כך מי שאומר: 'הרגשה היא העצמי שלי' מאמין בעצמי כדבר שאפילו כאן ועכשיו בחיים אלו הינו ארעי, עירוב של אושר וסבל, ונתון להופעה והיעלמות. לכן אָנַנְדַה, אין זה נכון להאמין ש'הרגשה היא העצמי שלי. '

I.אך אָנַנְדַה, את מי שאומר 'הרגשה היא אינה העצמי שלי, העצמי שלי חסר חוויה של הרגשה. ' - יש לשאול: 'חבר, אם לא הייתה נחוויית אף הרגשה, האם היתה יכולה להופיע המחשבה 'אני'?".

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, אין זה נכון להאמין ש'הרגשה היא אינה העצמי שלי, העצמי שלי חסר חוויה של הרגשה. '

I.אָנַנְדַה, ואת מי שאומר 'הרגשה היא אינה העצמי שלי, אך העצמי שלי אינו חסר חוויה של הרגשה. העצמי שלי מרגיש. ' - יש לשאול: 'חבר, אם כל ההרגשות היו נפסקות לחלוטין ללא שארית, אז, בהיעדרות מוחלטת של כל ההרגשות, עם ההפסקה של הרגשות, האם היתה יכולה להופיע המחשבה 'אני כך'?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"לכן, אָנַנְדַה, אין זה נכון להאמין ש'הרגשה היא אינה העצמי שלי, אך העצמי שלי אינו חסר חוויה של הרגשה. העצמי שלי מרגיש. '

I.אָנַנְדַה, כאשר נזיר לא מאמין עוד שהרגשה היא העצמי, או שהעצמי חסר חוויית הרגשה או כבעל יכולת תפיסה וחוויית הרגשה - אז, כאשר הוא נטול אמונות מעין אלו, הוא לא נקשר לדבר בעולם. ללא היקשרות, הוא אינו מרוגש מדבר. כאשר אינו מרוגש, הוא מגשים ניבאנה בעצמו. [23] והוא מבין: 'הלידה מוצתה, החיים הרוחניים הושלמו, מה שהיה לעשות נעשה, לא נותר דבר נוסף לעשות מעבר לכך. '

אָנַנְדַה, ואם מישהו יאמר על נזיר שתודעתו השתחררה כך שהוא מאמין 'הטַטְהָאגַטַה קיים אחרי המוות' - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין 'הטַטְהָאגַטַה אינו קיים אחרי המוות' - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין 'הטַטְהָאגַטַה גם קיים וגם לא קיים אחרי המוות' - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין 'הטַטְהָאגַטַה לא קיים ולא אינו קיים אחרי המוות' - אין זה יהיה ראוי. מדוע? מאחר ונזיר זה משוחרר בידיעה ישירה של טווח התיאור ומידת יכולת התיאור, טווח השפה ומידת יכולת לשפה, טווח ההמשגה ומידת יכולת ההמשגה, טווח ההבנה ומידת יכולת ההבנה, עד היכן שהמעגל מגיע וסובב. נזיר זה משוחרר מכל זה דרך תבונת - על, ולחשוב שנזיר משוחרר שכזה אינו יודע ואינו רואה - תהיה השקפה שגויה ולא ראויה.

שבע תחנות ההכרה

(satta viahiti)

I.אָנַנְדַה, קיימות שבע תחנות להכרה ושני מצבים, [24] מהן השבע? אָנַנְדַה, ישנם יצורים השונים בגוף ושונים בתפיסה, כגון יצורי אנוש, חלק מהישויות השמימיות, וכמה יצורים מהעולמות התחתונים. זוהי התחנה הראשונה של ההכרה.

ישנם יצורים השונים בגוף אך זהים בתפיסה, כגון הישויות של פמליית - הבְּרַהְמָא הנולדים שם באמצעות השגת [הג'האנה] הראשונה. זוהי התחנה השניה של ההכרה.

ישנם יצורים הזהים בגוף אך שונים בתפיסה, כגון ישויות האָבְּהַסַּרַה. זוהי התחנה השלישית של ההכרה.

ישנם יצורים הזהים בגוף וזהים בתפיסה, כגון ישויות הסוּבְּהַקִינַּה. זוהי התחנה הרביעית של ההכרה.

ישנם יצורים אשר דרך התעלות מעבר לכל תפיסה של צורה חומרית, בהעלמות של תפיסות רשמי - חושים, ואי - תשומת - לב לתפיסת המגוון, במחשבה 'המרחב אינסופי' משיגים את בסיס אינסופיות המרחב. זוהי התחנה החמישית של ההכרה.

ישנם יצורים אשר דרך התעלות מעבר לבסיס אינסופיות המרחב, במחשבה 'ההכרה אינסופית' משיגים את בסיס אינסופיות ההכרה. זוהי התחנה השישית של ההכרה.

ישנם יצורים אשר דרך התעלות מעבר לבסיס אינסופיות ההכרה, במחשבה 'אין דבר' מגיעים לבסיס האפסות. זוהי התחנה השביעית של ההכרה.

שתי הספירות הן הספירה של היצורים חסרי התפיסה, [25] והספירה של לא - תפיסה - ולא - חוסר - תפיסה.

I.כעת, אָנַנְדַה, בנוגע לתחנה הראשונה של ההכרה, של היצורים השונים בגוף ושונים בתפיסה, כמו במקרה של יצורי אנוש, אם מישהו מבין אותה, את מקורה, את קיצה, את המושך שבה, את הסכנה שבה [26] ואת המפלט ממנה, האם יהיה נכון מבחינתו למצוא בה עונג?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אם מבינים את שאר תחנות ההכרה ואת שני המצבים באותו אופן... האם יהיה נכון מבחינתו למצוא בהן עונג?"

"כמובן שלא, אדון נכבד."

"אָנַנְדַה, כאשר נזיר - הבין כפי שהם באמת המקור, הקץ, המושך, הסכנה והמפלט בנוגע לשבע תחנות ההכרה האלו ושני המצבים - הוא משוחרר ללא היקשרות, אז הוא מכונה נזיר המשוחרר דרך חוכמה. [27]

שמונה החירויות

(aha vimokkh)

I.אָנַנְדַה, קיימות שמונה חירויות. [28] מהן השמונה?

(1) בהיותו חומרי הוא רואה צורות חומריות. [29] זוהי החירות הראשונה. (2) מבלי לתפוס צורות חומריות פנימית הוא רואה צורות חומריות חיצונית. [30] זוהי החרות השניה. (3) במחשבה: 'זה יפה', הוא הופך ממוקד בזה. [31] זוהי החירות השלישית. (4) דרך התעלות מעבר לכל תפיסות של חומר, בהעלמות התפיסות של רשמי - חושים, ובאי - תשומת - לב לתפיסת המגוון, במחשבה 'המרחב אינסופי' הוא נכנס ושוהה בבסיס המרחב האינסופי. זוהי החירות הרביעית. (5) דרך התעלות מעבר לבסיס אינסופיות המרחב, במחשבה 'ההכרה אינסופית' הוא נכנס ושוהה בבסיס אינסופיות ההכרה. זוהי החירות החמישית. (6) דרך התעלות מעבר לבסיס אינסופיות ההכרה, במחשבה 'אין דבר' הוא נכנס ושוהה בבסיס האפסות. זוהי החירות השישית. (7) דרך התעלות מעבר לבסיס האפסות, הוא נכנס ושוהה בבסיס של לא - תפיסה - ולא - חוסר - תפיסה. זוהי החירות השביעית. (8) דרך התעלות מעבר לבסיס הלא - תפיסה - ולא - חוסר - תפיסה, הוא נכנס ושוהה בחידלון - התפיסה - וההרגשה. [32] זוהי החירות השמינית.

I.אָנַנְדַה, כאשר נזיר משיג את שמונה החירויות האלו בסדר עולה, בסדר יורד, ובשניהם - בסדר עולה ויורד, וכאשר הוא נכנס אליהם ויוצא מהם כל אימת שהוא רוצה, ושוהה בהם כל אורך זמן שהוא רוצה, והוא הגשים באמצעות תבונת - העל שלו כאן ועכשיו גם את הרס הנגעים המנטליים, וגם את שחרור הלב חסר - הפגמים דרך חוכמה, [33] אז נזירים, הוא מכונה 'משוחרר בשתי הדרכים' [34] ואָנַנְדַה, אין שחרור אחר בשתי דרכים שגבוה או נעלה מזה.

כך אמר הבודהה והמכובד אָנַנְדַה נהנה ושמח מדבריו.


[1] קיים תרגום נוסף לשיחה זו מאת בהיקהו בודהי הכולל גם את הפרשנות. The Great Discourse on Causation: The Mahnidna Sutta and its Commentaries, translated from the Pli by Bhikkhu Bodhi (BPS, 1984).

[2] על פי הפרשנות לא היה מקום בעיר בו הבודהה יכל להתאכסן, לכן הוא התגורר מחוצה לה בג'ונגל: ומכאן הביטוי 'היכן שהיתה עיר בשם... '

[3] סבוך כמו קן של ציפור: גוּלָאגוּטְהִיקַה - גָ'אטַה, Guguhika-jta.

[4] מילולית: 'עם א' כתנאי, ב' מתהווה. ' מתורגם לעיתים גם - ב' מותנה ב - א'.

[5] מנטליות - חומריות: נָאמַה - רוּפַּה, nma-rpa.

[6] ששת בסיסי החושים המהווים חלק משרשרת ההתהוות המותנית מושמטים משום מה בסוטה הזו.

[7] רוחות: בְּהוּטָאנַם, bhtnam. מילולית 'יצורים' אך המונח הזה מיוחס לעיתים במובן של 'רוחות'. הפרשנות משנה מזהה אותם עם קוּמְבְּהַנְדוֹת (Kumbha) המוזכרים בסוטה 32 שבקובץ השיחות הארוכות.

[8] חיפוש: פַּרִיֶסַנָא, Pariyesan. פסקאות 9-18 מהוות הרחבה נוספת.

[9] רצון להשיג: לָאבְּהַה, Lbha.

[10] לקיחת החלטה: וִינִיצְּ'הַיַיה, vinicchaya.

[11] משאלת - תשוקה: צְ'הַנְדַה - רָאגַה, Chanda-rga.

[12] הימשכות: אַגְּ'הוֹסָאנַה, ajjhosna (=adhi-ava-sna, 'לנטות לעבר משהו').

[13] לקיחת בעלות: פַּרִיגַהַה, pariggaha.

[14] תאוות בצע: מַצְּ'הַרִייַה, Macchariya.

[15] רצון להגן על הרכוש: אָרַקְּהַה, rakkha.

[16] שני ההיבטים של השתוקקות: (1) השתוקקות ראשית, כבסיס ללידה מחדש (2) והשתוקקות כחלק מהפעולה (samudcratah).

[17] הגוף - המנטלי: נָאמַה - קָאיַה, nma-kya. המרכיב המנטלי מהצמד נָאמַה - רוּפַּה (nma-rpa) מנטליות - חומריות, או גוף ותודעה.

[18] הגוף - החומרי: רוּפַּה - קָאיַה, rpa-kya. זהו המרכיב החומרי מהצמד נָאמַה - רוּפַּה (nma-rpa) מנטליות - חומריות, או גוף ותודעה. שני המונחים רוּפַּה ו - קָאיַה מתורגמים כ - 'חומר' ו - 'גוף' ויש הבדל ביניהם. רוּפַּה הוא גוף כחומר, במובן שהוא בעל צורה פיזית נראית וניתנת למגע, בעוד קָאיַה הוא גוף כאחד מחמשת המצרפים, גוף של יצור חי, גוף של אדם.

[19] מזהה את העצמי לכאורה עם מצרף - ההרגשה (vedan-khandha).

[20] מזהה את העצמי לכאורה עם מצרף - הגוף (kaya-khandha).

[21] מזהה את העצמי לכאורה עם מצרף - הזיהוי / תפיסה, מצרף התגובות המנטליות ומצרף ההכרה (על פי הפרשנות).

[22] מותנית: סַנְקְהַטַה, sankhata. (בניגוד ליסוד הבלתי - מותנה, שהוא ניבאנה).

[23] הוא מגשים ניבאנה בעצמו, באופן אישי: פַּצַּ'טַּם, paccattam.

[24] מצבים: אַיַטַנָאנִי, ayatanni. בדרך כלל מתורגם כ'בסיסים' כאן מתורגם כ'מצבים' כדי להמנע מבילבול עם 'בסיס' המרחב האינסופי וכדומה, הכלולים בין שבע התחנות. מפורש גם כ'משכנים' (נִיבָאסַנַטְּהָאנָאנִי, nivsanahnni), הם שונים בתכלית מהתחנות כמקומות בהם יצורים חסרי - הכרה (או לא בהכרה מלאה) נולדים.

[25] מתורגם גם כ - 'חסרי הכרה'. 'תפיסה' מתורגמת גם כ'זיהוי'.

[26] המושך שבה והסכנה שבה, כלומר, הסיפוק שבה וחוסר הסיפוק שבה.

[27] משוחרר דרך חוכמה: פַּנְּיַיה - וִימוּטּוֹ, pa-vimutto. למרות שיש המפרשים זאת כ'הבנה', וולש מדגיש שזוהי חוכמה אמיתית הנולדת מתובנה. הפרשנות מסבירה: "שחרור ללא סיוע משמונה 'החירויות' הבאות." יש לשים לב שתחנות 5-7 תואמות לחירויות 4-6. ההבדל הוא שבדרך הראשונה התחנות האלו נצפות באמצעות תובנה ונדחות, בעוד שבדרך השניה נעשה בהן שימוש כאמצעי להתקדמות לעבר שחרור.

[28] אלו בעצם שמונה חירויות יחסיות, מאחר ויש לעבור דרכן בהדרגה על מנת להשיג חופש אמיתי.

[29] בהתייחס לעולם החומר כמו בפיסקה 23. ג'האנה מושגת כאן באמצעות התבוננות של האדם בסימני גופו.

[30] כאן הקַסִינַה (kasia, דיסק צבע שנעשה בו שימוש כאובייקט מדיטציה) חיצונית לאדם.

[31] כאשר מישהו פטור מהרעיון של 'יופי'. מצב בו המודט מרוכז לחלוטין בצבע הטהור והבוהק של הקַסִינַה.

[32] חידלון - התפיסה - וההרגשה: נִירוֹדְהַה - סַמָאפַּטִּי, sa-vedayita-nirodha או nirodha-sampatti. מצב תודעה בו הפעילות המנטלית מושהה, אליו ניתן לפרוץ ממצב של 'לא - חוזר' או 'אַרַהַנְט'. מידע נוסף: Nyaponika, Abhidhamma Studies, עמוד 113.

[33] שחרור הלב דרך חוכמה: צֶ'טוֹ - וִימוּטִּי פַּנְּיַיה - וִימוּטּי, ceto-vimutti pa-vimuti. (ראה סוטה 6, פסקה 12), כלומר, בשתי הדרכים המוזכרות.

[34] כאן שוב מיוחס לשתי הדרכים המוזכרות. האופנים השונים של שחרור בדרך אחת מוזכרים בקובץ השיחות הארוכות, סוטה 28, פיסקה 8.
מאבק הנאה טבע נזירים חוק ההימשכות הסבר רוחני יופי להשיג תוצאות החלטות בודהיזם סיבה ותוצאה סיבתיות
לא לפחד כלל - האם אפשר בלי חרדות ופחדים? איך לחיות בלי פחד / חרדה?
...האם קיימת דרך לא לפחד כלל? כי האדם סובל מהפחדים ומהחרדות שלו. והאדם הולך לפסיכולוגים פסיכיאטרים מורים רוחניים אימון אישי מטפלים שונים וכיוב, כדי לנסות להיפטר מהחרדות והפחדים שלו. והשאלה הנשאלת היא, האם בכלל באמת אפשר להעלים את כל הפחדים ואת כל החרדות לגמרי? האם קיים דבר כזה? והתשובה, היא די פשוטה. התשובה, היא שכן! אכן אפשר להעלים את כל הפחדים ואת כל החרדות לגמרי. אבל צריך לדעת במה זה תלוי ואיך בדיוק לעשות את זה. וכפי שכבר ביארתי, כל החרדות והפחדים...
אובדן ושכול, איך להמשיך הלאה? התמודדות עם אובדן ילד, התמודדות עם פרידה, התמודדות עם אבל, התמודדות עם אובדן במשפחה, התמודדות הורים עם אובדן ילד, התמודדות עם שכול, התמודדות עם מוות של חיית מחמד, התמודדות עם נכות
אובדן ושכול, איך להמשיך הלאה? התמודדות עם אובדן ילד, התמודדות עם פרידה, התמודדות עם אבל, התמודדות עם אובדן במשפחה, התמודדות הורים עם אובדן ילד, התמודדות עם שכול, התמודדות עם מוות של חיית מחמד, התמודדות עם נכות
...עם אובדן במשפחה, התמודדות הורים עם אובדן ילד, התמודדות עם שכול, התמודדות עם מוות של חיית מחמד, התמודדות עם נכות איך להתמודד עם שכול ואובדן? אובדן ושכול הם חלקים טבעיים מחיי האדם, אך הם מציבים אתגרים רגשיים עמוקים. התמודדות עם אובדן, בין אם מדובר במוות של אדם אהוב, פרידה זוגית, פיטורים, או אובדן בריאות, דורשת גישה מורכבת ורגישה. אליעד כהן מסביר את הדרך להתמודד עם הכאב העמוק הזה, תוך שהוא מציע דרכי התמודדות שנראות על פני השטח כלא פשוטות. האם יש הבד...
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
...אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים...
מודעות עצמית, להפוך את המחויב לאפשרי, התמודדות עם בעיות בחיים, התמודדות רגשית, להתמודד עם בעיות, תרגול רוחני, התפתחות רוחנית, התקדמות רוחנית
מודעות עצמית, להפוך את המחויב לאפשרי, התמודדות עם בעיות בחיים, התמודדות רגשית, להתמודד עם בעיות, תרגול רוחני, התפתחות רוחנית, התקדמות רוחנית
...עצמית, להפוך את המחויב לאפשרי, התמודדות עם בעיות בחיים, התמודדות רגשית, להתמודד עם בעיות, תרגול רוחני, התפתחות רוחנית, התקדמות רוחנית מהי הדרך להחלת מודעות עצמית ולהתמודדות עם בעיות בחיים? בהרצאה של אליעד כהן, נדרשה גישה מעשית להתמודד עם האתגרים האישיים והרגשיים שבחיים תוך שימוש במודעות עצמית ותרגולים רוחניים. אליעד מציין כי כל אתגר, גם אם הוא נתפס כלא אפשרי או כקשה מדי, דורש הסתכלות שונה כדי להתמודד איתו בצורה מועילה. כיצד אפשר להפוך את המחויב לאפשרי...
טיפול בהתנגדויות, החבר הכי טוב או המוכר הכי טוב? טיפול בהתנגדויות בצורה חברית, להתייחס ללקוח כמו לחבר, טיפול בהתנגדות מכירה בצורה חברית, טיפול בהתנגדות רכישה בצורה חברית, איך להיות החבר הכי טוב של הלקוח? איך להיות היועץ של הלקוח? איך לגרום ללקוח לסמוך עליך? איך להתחבר ללקוח? לקוח שאומר יקר לי, לקוח שאומר אני צריך לחשוב על זה, איך להגיב ללקוח בצורה חברית? איך לענות ללקוח בצורה חברית? איך להתייחס ללקוח כמו לחבר? אמון עם לקוח, לגרום ללקוח להאמין לך
...הכי טוב? טיפול בהתנגדויות בצורה חברית, להתייחס ללקוח כמו לחבר, טיפול בהתנגדות מכירה בצורה חברית, טיפול בהתנגדות רכישה בצורה חברית, איך להיות החבר הכי טוב של הלקוח? איך להיות היועץ של הלקוח? איך לגרום ללקוח לסמוך עליך? איך להתחבר ללקוח? לקוח שאומר יקר לי, לקוח שאומר אני צריך לחשוב על זה, איך להגיב ללקוח בצורה חברית? איך לענות ללקוח בצורה חברית? איך להתייחס ללקוח כמו לחבר? אמון עם לקוח, לגרום ללקוח להאמין לך והפעם אתן עוד נקודת מבט לגבי איך לטפל בהתנגדויות...
מחויב שנכלל באפשרי - עבודת אלילים, שנכללת בעבודת אלוהים האמיתי
...בעבודת אלוהים האמיתי ובו יתבאר העניין, שאפשרי המציאות, נכלל בבחינת מחויב המציאות. והעניין הוא, כי עבודת אלילים היא, שהאדם נותן כוח, לישות שאין לה כוח. והנה, הכוח שייך למסובב הראשון, שהוא המחויב והוא המהות של המציאות. וכל הלבושים של המציאות, הם רק אפשרי המציאות ללא שום כוח כלל. וכל זמן שנדמה לאדם שיש כוח ללבוש של המציאות, הרי שהאדם, הוא עובד אלילים של ממש. ובכלל זה, גם נדמה לאדם שיש לו עצמו כוח כלשהו, גם הוא עובד אלילים. כי גם האני של האדם, גם הוא...
הקצנה והדחקה, דעות קיצוניות, לשכנע אחרים, למה מישהו מנסה לשכנע אחרים? למה למישהו יש דעות קיצוניות? שכנוע עצמי באמצעות שכנוע הסביבה, למה מעלים תמונות לפייסבוק? לשדר שהחיים שלך טובים, מוחצנות יתר, הומופוביה, זוגיות בפייסבוק
הקצנה והדחקה, דעות קיצוניות, לשכנע אחרים, למה מישהו מנסה לשכנע אחרים? למה למישהו יש דעות קיצוניות? שכנוע עצמי באמצעות שכנוע הסביבה, למה מעלים תמונות לפייסבוק? לשדר שהחיים שלך טובים, מוחצנות יתר, הומופוביה, זוגיות בפייסבוק
...לשכנע אחרים, למה מישהו מנסה לשכנע אחרים? למה למישהו יש דעות קיצוניות? שכנוע עצמי באמצעות שכנוע הסביבה, למה מעלים תמונות לפייסבוק? לשדר שהחיים שלך טובים, מוחצנות יתר, הומופוביה, זוגיות בפייסבוק למה אנשים מנסים לשכנע אחרים שהם צודקים? אנשים רבים מקדישים זמן ואנרגיה בניסיון לשכנע אחרים בצדקת דרכם. אליעד כהן מציג בסקירה זו את הסיבות הפסיכולוגיות העמוקות לתופעה הזאת. כאשר אדם פועל בניסיון לשכנע אחרים באגנדה שלו, הוא לעיתים קרובות פועל מתוך שתי סיבות מרכזיות:...
קיצוניות - מה *טוב* בקיצוניות? מי מפחד מקיצוניות? מהי קיצוניות אמיתית וטובה?
...קיצוניות אמיתית וטובה? קיצוניות. מה הבעיה בקיצוניות? מי מפחד מקיצוניות? ומהי קיצוניות אמיתית וטובה? שאלה: תכונת האמת, האם היא קיצונית? האם מישהו בגלל זה מתנגד לאמת? הפחד מקיצוניות הוא רק של השקר. אמת = קיצוניות = שלמות. שקר = חוסר שלמות = התפשרות. השקר רוצה שיקבלו גם אותו. מה הוא עושה? הוא מתנגד לקיצוניות. האמת היא קיצונית. ברגע שהיא מתגלה, באותו הרגע השקר הגיע אל קיצו. האמת והשקר אינם יכולים לחיות ביחד. או זה או זה. הטוב והרע אינם יכולים לחיות ביחד...
מפחד ללמוד לשכנע, מפחד לעשות מניפולציות, מניפולציות רעות, מניפולציות טובות, פחד לפגוע באנשים, איך להשפיע על אנשים? השפעה על אנשים, שליטה באנשים, לגרום לאנשים לעשות כרצונך
מפחד ללמוד לשכנע, מפחד לעשות מניפולציות, מניפולציות רעות, מניפולציות טובות, פחד לפגוע באנשים, איך להשפיע על אנשים? השפעה על אנשים, שליטה באנשים, לגרום לאנשים לעשות כרצונך
...לפגוע באנשים, איך להשפיע על אנשים? השפעה על אנשים, שליטה באנשים, לגרום לאנשים לעשות כרצונך למה אנשים חוששים ללמוד טכניקות לשכנוע ומניפולציות? אנשים רבים חוששים ללמוד טכניקות של שכנוע והשפעה על אחרים מתוך פחד פנימי וחשש מוסרי שפעולות אלו עשויות לגרום נזק לאחרים. החשש הזה בדרך כלל מתבסס על כך שהאדם אינו בטוח ביכולת שלו לשלוט באותן שיטות בצורה טובה ונכונה. אליעד כהן מסביר שהפחד הזה לא צריך להטריד, מאחר וברוב המקרים, האדם לא באמת יוכל להשתמש בטכניקות...
שמירת מצוות, האם התורה אמת? האם לשמור מצוות? ההימור של פסקל, חיי נצח, גיהנום וגן עדן, שכר נצחי, עונש נצחי, האם יש אלוהים? חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, אמיתות התורה, יהדות, מי נתן את התורה?
שמירת מצוות, האם התורה אמת? האם לשמור מצוות? ההימור של פסקל, חיי נצח, גיהנום וגן עדן, שכר נצחי, עונש נצחי, האם יש אלוהים? חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, אמיתות התורה, יהדות, מי נתן את התורה?
...התורה אמת? האם לשמור מצוות? ההימור של פסקל, חיי נצח, גיהנום וגן עדן, שכר נצחי, עונש נצחי, האם יש אלוהים? חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, אמיתות התורה, יהדות, מי נתן את התורה? האם כדאי לשמור מצוות בגלל הסיכוי לשכר נצחי? אליעד כהן דן בשאלות יסודיות שעוסקות בשמירת מצוות, אמיתות התורה וקיום אלוהים, תוך התייחסות מפורטת למה שנקרא ההימור של פסקל. ההימור של פסקל אומר בפשטות: אם יש ספק של 50-50 לגבי קיומו של אלוהים, הגיוני יותר להמר שאלוהים קיים ולשמור מצוות, מכיוון...
להרבות טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה פסיכותרפיה / אסתר פלד - חלק 3
...טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה פסיכותרפיה אסתר פלד - חלק 2. האני והסביבה בתפיסה המערבית, התלות איננה נתפסת כדבר טוב. היא מתחילה, לפי פרשנויות פסיכולוגיות, בתלות של הילד בשד אמו. זו, לפי מלאני קליין, תחילת רגש האהבה, הכרת הטובה לגורם ההנאה הראשונית. אם האם תאחר להאכיל את תינוקה, הוא ירגיש זנוח ומשם - סובל וכואב. תינוק שהיחס אליו טוב, יידע שבסופו של דבר תבוא הנחמה והגמול. האחר המפתח חוסר סובלנות לתסכול, מפתח אי אמון בטענה לפיה בסופו של דבר הטוב קיים....
דפוסי חשיבה. איך לשנות בקלי קלות? האם אתה אוהב את עצמך מספיק? חלק 2
...חלק 2 המשך מכאן: כיצד ניתן לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות בקלי קלות ? האם אתה אוהב את עצמך מספיק ? חלק 1. איך כל זה קשור? כי אכן באפשרותך לגרום לעצמך לרצות להשתפר וזאת על ידי ביצוע של פעולות קטנות הפשוטות ביותר והבסיסיות ביותר שהן אומנם אכן פשוטות וקלות לביצוע. לא רק כמו לקחת כוס מים מהברז כמו שהזכרנו בהתחלה, אלא הן קלות לביצוע וליישום כמעט כמו לנשום אויר. ולהיכן אנחנו מגיעים מכאן? מכאן אנחנו חוזרים לפעולה הבסיסית ביותר שהכי קל לעשות אותה והיא לרצות...
מי ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים?
...של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: מי ברא את אלוהים של היהודים? האם יש שני אלוהים? מי ברא את הבורא? וממה החרדים חרדים?. הפעם אני רוצה לבאר את העניין של השני אלוהים, שעליהם אני מדבר, אני בעצם מסביר שגם את האלוהים היהודי, ברא מישהו. ויש את האלוהים היהודי שכולנו כבר מכירים את המעללים והסיפורים שלו. לפחות היהודים מכירים, וגם הנוצרים והאסלאם מכירים. ושואלים מה זאת אומרת שאתה אומר...
פרפרים הם חופשיים
...לתפוס כל דבר יפה וטוב, שעובר בחיינו, מתוך חשש שאם לא נאחז בו הוא יאבד. מתאמצים לאחוז בעבודה שלנו, במשפחה, בחברים, במכרים, במחשבות שלנו, בדרך שבה בחרנו ללכת, באמונות שלנו ואפילו בתחושות שלנו. אך האם אנו יכולים לאחוז בכל אלו? ואף יותר מכך, האם אנו באמת רוצים לשמור ולשלוט בכל אלו? חישבו רגע על פרפר מרהיב שחולף לידכם, פרפר מלא בצבעים, בעדינות, ביופי, בתחושה של חופש ושל רוגע. אם תתפסו את הפרפר בידכם מה יקרה לו לפרפר? מה יקרה לאותם דברים שראיתם בו? פשוט...
הסרת עין הרע
...- קנה קמיע או שלם לאיש מקצוע והחיים יסתדרו. לא אתה לא צריך להבין למה זה קרה ואיך אתה יכול בעצמך לעזור לעצמך. הסרת עין הרע והחיים יפים. יותר מכך - עשה לכמה מבני המשפחה טקס הסרת עין הרע וקבל הנחה משפחתית, אחרי הכל עין הרע זה מסוכן וכולם יודעים שיש דבר כזה אבל הסרת עין הרע תפתור הכל. תופעה שלצערי אני נתקל בה יותר ויותר היא אלו שפונים אליי לבקשת עזרה במצוקה נפשית ומספרים שאמרו להם שיש עליהם עין הרע והם רוצים לעשות הסרת עין הרע. בדרך כלל גם על ידי...
ביטחון עצמי - מדריך לשיפור הערכה עצמית
...- מדריך לשיפור הערכה עצמית הערכה עצמית נמוכה אני בטוח שאתה יודע כי הערכה עצמית היא הערך שאתה רואה את עצמך כאדם. האם אתה מאמין שההערכה העצמית שלך סבירה או נמוכה? במידה והיא לא גבוהה תאמין או לא, זה בעיה נפוצה מאוד! אך יש לי חדשות כי זה משהו שאפשר לתקן בקלות יחסית. במהלך המאמר הבא אני הולך לחשוף אותך להרבה טיפים וטכניקות שיעזרו לך להעלות את ההערכה העצמית שלך, אבל תחילה בוא לחקור מדוע דימוי עצמי נמוך יכול להיות מזיק כל כך. רובנו לומדים מגיל צעיר להיות...
כלל המעבר באפיקי המחשבה - יצירת אופקים לנושא ידוע
...כללים להרבה נושאים בעולם, לאיך לגשת לדברים. במתמטיקה הלימוד בנוי נדבך על נדבך אם אתה יודע את הכללים היסודיים, המשך הלאה ואם לא, למד את היסודות ורק אז תוכל להמשיך. וכן, בנושאים נוספים. כאן למעשה כמו בכלל המעבר בחפיפת משולשים, לוקחים נושא וחופפים אותו לאחר, אז יש כאן נושאים חופפים. הנושא שאפשר לחפוף איתו הוא המתמטיקה שאפשר ללמוד איתו על הרחבת אפיקים או אופקים בנושא כלשהו. כשם שבמתמטיקה מתחילים בנושא אחד מתוך ידע בנושא קודם לנושא זה, כך יש לפתח נושא...
לחיות טוב
...טוב כדאי לחשוב על הדברים הטובים שבכל דבר כי הפרספקטיבה משתנה בזה מקצה אל הקצה. כאשר אדם חושב על משהו שהוא חושב שעשה בטעות = לא דבר נכון = אי אפשר לעשות מזה כלום = אי אפשר לתקן = פחות חשק לעשות דבר חדש = דעיכה. לעומת זאת כאשר אדם חושב על הדברים הטובים שבכל דבר = הוא לומד מהדבר = הוא מבין שזה הצמיח לו תועלת = הוא מבין שבזכות הטעות הוא יכול להתקדם לאן שלא היה יכול אם לא היה טועה = הוא מבין שלא משנה מה הדרך שהוא יעשה הוא ילמד תמיד משהו שצריך ללמוד בדרך...
לוגיקה / פילוסופיה - תורת ההיגיון
...ההיגיון לוגיקה היא תורה העוסקת בהבחנה בין הסקה נכונה להסקה לא נכונה. התרגום העברי הוא תורת ההיגיון. מוצאו מהמילה היוונית לוגוס שלה פירושים שונים כגון מילה או מחשבה ותרגומה הלטיני הוא רציו. הלוגוס הוא המבדיל בין האדם ליצורים אחרים בהיותו מדבר, חושב ורציונלי. על כן יש צורך בתורה מיוחדת - לוגיקה - המלמדת אותנו את צורת הדיבור והחשיבה התקפה לפי חוקי תורה זו. מכאן שהלוגיקה היא הבסיס עליו מושתתת כל חשיבה מדעית והמלכה השולטת בעזרת חוקיה על מחשבה זו. תקופת...
חרדת נטישה - מבוא
...של הפרט ממושא הקשר הרגשי וההתקשרות שלו (לדוגמה: בית, חפץ, או אדם כלשהו כמו אב, אם, אהוב או בן זוג). חרדה זו שכיחה מאוד בקרב תינוקות וילדים צעירים, ומהווה חלק מהתפתחותם התקינה. אך כאשר היא מופיעה בגילאים בוגרים יותר, ובמצבים בהם החרדה מוגברת או פוגעת בתפקוד התקין של האדם - היא נקראת הפרעת חרדת פרידה. פחד פתולוגי מפני נטישה עשוי להופיע גם אצל אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית או מהפרעת אישיות תלותית. תוכן עניינים: 1 תפוצה 2 אבחנה תפוצה: החרדה מופי...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על the secret
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: the secret, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: the secret, איך לשתול מחשבות? איך לשפר את הזיכרון? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם גירושין? איך להעביר ביקורת בונה? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה יש רע וסבל בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם באמת הכל לטובה? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? איך להיות מאושר? האם יש משמעות לחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להנות בחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? בשביל מה לחיות? האם לדומם יש תודעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם הכל אפשרי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי מומלץ, אימון אישי להרזייה, תמיכה נפשית בתחום the secret - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2422 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 19:06:01 - wesi4