ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תקווה ✔פרשת וירא: למרות הכל - תקווה ✔"וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר", ביטוי זה מופיע בתורה שלוש פעמים בלבד. בפעם... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 פרשת וירא: למרות הכל - תקווה
"וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר", ביטוי זה מופיע בתורה שלוש פעמים בלבד.

בפעם הראשונה לאחר מהפכת סדום ועמורה [1], הפעם השנייה היא בעת גירוש הגר וישמעאל המדברה [2], ובפעם השלישית והאחרונה משכים אברהם בבוקר לקראת היציאה לעקידת בנו, יצחק.

צירוף אירועים מקרי? כוונה נסתרת של הסופר המקראי?

שאלות קשות הן, ודיון הן צריכות.

לא הפעם.

כעת נעסוק בהשכמת אברהם לקראת עקידת יצחק. זו אחת ההתנסויות הקשות ביותר של אברהם. בתורה בכללותה אין תיאור דומה בנוראות עצמתה.

הפעם נציג עיון מדרשי - סיפורי.

<><><><><>

"וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ וַיִּקַּח אֶת שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹהִים" [3].

<><><>

האור החל מפציע אט - אט, אבל גלגל החמה לא מיהר להופיע, השכם בבוקר. בן - דגון ואיש - בעל, עבדיו הקרובים ביותר של אברהם, עדיין ישנו.

אברהם שלח עבד אחר להעירם כדי לצאת לדרך ארוכה.

אף שלא צברו הלילה שעות שינה רבות, הם התחילו מיד להיערך ליום הפעילות.

הוראה של אברהם היא פקודה בשבילם.

"מעניין מה כל כך דחוף. שוב צריך ללכת להציל את לוט מן המלכים התוקפים, כמו שאבא שלי סיפר לנו, אתה זוכר? " שאל בן - דגון בפיהוק מסוים.

"ודאי שאני זוכר. אבל, כעת איני יודע, אני מקווה שזה לא כמו המהירות שבה גורשו בבוקר השכם אחד, הגר וישמעאל למדבר. אוי, זה היה עצוב, " ענה איש - בעל.

הם השלימו את הכנותיהם ליציאה במהירות רבה.

להפתעתם, בחוץ כבר חיכו להם אברהם, לידו בנו יצחק שנראה עייף מאוד. גם חמור עמוס מזון, מים ובעיקר ענפים רבים, עמד וחיכה.

שני עבדי אברהם לא הבינו מה קורה, גם מהבעת פניו של יצחק לא היה אפשר להבין את פשר הקימה המוקדמת.

אבל העבדים סמכו על אדונם שהכל יובהר להם בזמן המתאים.

ללא שהייה נוספת התחיל אברהם ללכת קדימה וכולם בעקבותיו.

בן - דגון ואיש - בעל, העבדים הכנענים נעו מאחור, יצחק היה קרוב יותר אליהם.

הם היו בערך בני אותו גיל. לאחר שישמעאל גורש, הפך יצחק לחבר שלהם למשחק ולפטפוטי - סרק.

וגם כעת.

"אפשר לשאול אותך משהו? " פנה בן - דגון אל יצחק בלחש.

"בוודאי! " השיב יצחק בבירור, אם - כי בקול שקט.

"אתה יודע מה אנחנו הולכים לעשות? " שאל איש - בעל.

"לא, ממש לא. גם אותי העיר אבא בחיפזון רב. הוא לא אמר דבר הוא רק האיץ בי להיות מוכן לתנועה, " ענה יצחק.

"אין לך גם השערה? אתה הרי מכיר את אבא שלך יותר טוב מאיתנו, " התריס מעט בן - דגון.

"לא, אבל לפי העצים והאש אבא כנראה יקים עוד מזבח לאלוהים. אבל באמת איני יודע, " השיב יצחק.

"אבל בשביל מזבח צריך איזו בהמה להעלות לקרבן, ואני לא רואה איתנו שום בהמה, " המשיך איש - בעל את התרסת בן - דגון.

יצחק ענה בהנפת ידיים, "לא יודע. "

איש - בעל לא ויתר: "אולי האלוהים הגדול שלכם ימציא פתאום איזה בעל חיים לקרבן? ".

יצחק בחן ללא אומר את איש - בעל בעיניים גדולות. איש - בעל נטל בזהירות את ידו של יצחק, כמתנצל. יצחק לא דחה את היד הרכה של חברו ואף חייך.

היה שקט. אבל, כעבור זמן החלו שלושת ההולכים בעקבות אברהם לפטפט בקול נמוך.

אברהם היה כנראה שקוע מאוד בדרך או במשימה. הוא לא חש במלים שפרחו מאחוריו.

כך התנהל המסע במשך יומיים תמימים. אברהם פוסע בראש ושותק, יצחק, בן - דגון ואיש - בעל בעקבותיו ומפטפטים מדי פעם. בדבריהם, הם נזכרו גם בישמעאל ואיש - בעל העלה ניחוש שאולי הם יגיעו למקום מושבו. יצחק גם בן - דגון הגיבו שזה לא ייתכן. למרות - זאת, יצחק חשב לעצמו שהוא דווקא היה שמח לפגוש את אחיו הגדול, לא את אימו הגר.

אבל העבדים, כנראה גם יצחק, לא הבינו לאן הם הולכים, אף אחד מהם לא העז לשאול את

אברהם ישירות. שני העבדים הניחו שאף שהאדון שותק, הוא כנראה יודע מה צריך לעשות.

איש - בעל ובן - דגון החליפו בכל - זאת מבטי תמיהה רבים.

היום השלישי התחיל כמו קודמיו, אבל לקראת עלייתה של החמה למרום השמיים עצר אברהם ואמר: "שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד כֹּה וְנִשְׁתַּחֲוֶה וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם" [4].

הם לא התכוונו לערער או לשאול, אבל להפתעתם ראו, שאברהם מתקין היטב את המאכלת באבנטו ואת כל העצים הוא מניח על גבו של יצחק.

ממש תמוה.

איש - בעל שאל: "אתה מבין מה קורה פה? "

"לא, אבל זה די משונה, " ענה בן - דגון.

"אני לא יכול לשבת, אני אעקוב אחריהם בהסתר, " אמר איש - בעל.

"מה, השתגעת? אדון אברהם ציווה לשבת כאן ולחכות, " קבע בן - דגון.

"נכון, אבל אני לא שקט, אני הולך, " אמר איש - בעל ולא חיכה לתגובת בן - דגון.

איש - בעל התקדם מהר אבל בזהירות רבה.

הוא מצא עמדת תצפית מוסתרת על ידי עצי אלה סבוכים. ממקום מחבואו יכול היה לראות את האב ובנו צועדים.

הוא ראה שהם נעצרו.

הוא לא שמע, אבל לפי תנועות הידיים של יצחק, שכוונו לענפים ולמאכלת, אפשר היה להבין שיצחק שואל משהו. אברהם נראה עונה תוך שהוא מרים ידיו לשמים.

"משונה מאוד, " הרהר איש - בעל, והמשיך לעקוב אחריהם.

הם הגיעו לפסגת ההר.

התימהון של איש - בעל הפך לחרדה ממש.

הוא לא האמין למה שהוא רואה.

אברהם אמנם בנה מזבח, כמו שיצחק שיער, אבל אז ראה איש - בעל שיצחק עלה על המזבח, נשכב עליו, ולא להאמין, אברהם קשר את בנו למזבח.

"אני לא מאמין, משהו השתבש אצל האדון שלנו, " דיבר אל עצמו ללא קול איש - בעל.

בגופו של איש - בעל עבר רעד מטלטל.

"אלוהי אברהם, " כמעט קרא בקול איש בעל.

זה לא היה הכל. האדון הוציא את המאכלת מאבנטו, להבה המבריק נצנץ באור השמש.

האדון אברהם בחן בקפדנות את להב המאכלת והניף אותה לעבר יצחק.

"אני לא מאמין. " זעק בתוך תוכו איש - בעל, והתגלגל כאבן, מטה אל חברו בן - דגון.

"מה קרה, אתה נראה נסער כל כך? " שאל בן - דגון.

איש - בעל לא יכול היה לומר ולו מילה אחת, כל גופו רעד. רק ידו הרועדת הדגימה פעולה של שחיטה.

בן - דגון לא הבין דבר.

"מה אתה רוצה להגיד, שהאדון שחט משהו? אבל לא היה איתם שום שה או איל! " שאל - אמר.

איש - בעל הצליח רק להניע את ראשו מעלה - מטה כאומר, אתה צודק.

בן - דגון חיבק את איש - בעל כדי להרגיעו.

איש - בעל, לא השיב חיבוק, הוא היה ממש מאובן, מעיניו זלגו דמעות והוא השמיע אנחות בלתי - פוסקות.

בן - דגון עדיין לא הבין דבר, הוא ניסה לתת מים לאיש - בעל. אבל הלה לא הגיב.

לא חלף זמן רב, ודמותו של אברהם החלה להתקרב.

איש - בעל הבחין בו וזעק אל בן - דגון: "תראה האדון חוזר לבד, לבד, לבד, " אמר, התעלף ונפל על האדמה.

בן - דגון, לא ידע מה לעשות. הוא ניסה להעיר את איש - בעל בכך ששפך עליו מים.

אבל עוד לפני שאיש - בעל פקח את עיניו כבר הגיע אברהם. הוא נראה נרגש ואף נסער, אבל רק שאל: "מה קרה לאיש - בעל? "

"כנראה התעלף בגלל החום הרב, " ענה בן - דגון בהכנעה, עיניו חיפשו את יצחק, חיפשו ולא מצאו. גם בגופו חלף רעד של חרדה.

אבל האדון אברהם האיץ בו.

איש - בעל פקח עיניים אבל לא העז להישיר מבט אל האדון. הם מילאו את הצו "ללכת לבאר שבע. " בצייתנות מלאה.

צעדו בשקט, ולא אמרו מילה.

איש - בעל, לא ראה את הדרך, מול עיניו ריצדה המאכלת המבריקה בשמש.

בן - דגון הוליך אותו.

כך, בדממה מוחלטת, כל אחד עם מחשבותיו: "וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל בְּאֵר שָׁבַע" [5].

<><><>

אוי, איש - בעל ובן - דגון, לבי - לבי עליכם, חרדים, ממש נואשים, אין פלא!

אבל, "יִצְחָק, כַּמְּסֻפָּר, לֹא הֹעֲלָה קָרְבָּן. / הוּא חַי יָמִים רַבִּים, / רָאָה בַּטּוֹב, עַד אוֹר עֵינָיו כָּהָה" [6].

מכאן, "כל העולם כולו גשר צר מאוד / והעיקר, והעיקר / לא לפחד, לא לפחד כלל" [7].

<><><>

הבהרות ומראה מקום

[1] "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר עָמַד שָׁם אֶת פְּנֵי ה'. וַיַּשְׁקֵף עַל פְּנֵי סְדֹם וַעֲמֹרָה וְעַל כָּל פְּנֵי אֶרֶץ הַכִּכָּר וַיַּרְא וְהִנֵּה עָלָה קִיטֹר הָאָרֶץ כְּקִיטֹר הַכִּבְשָׁן" (בראשית יט, כז - כח).

[2] "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע" (בראשית כא, יד).

[3] בראשית כב, ג.

[4] שם, ה.

[5] בראשית כב, יט.

[6] חיים גורי, יְרֻשָּׁה.

[7] רבי נחמן מברסלב.
מנהל לשאול שאלות בפעם הראשונה אירועים השכמות חרדים משחק אתה רוצה שינה אמת לא לפחד כלל פרשת וירא תקווה
תקווה, מי שאין לו תקווה טוב לו, רע שנוצר מהרצון להרגיש טוב, איך הטוב יוצר רע
תקווה, מי שאין לו תקווה טוב לו, רע שנוצר מהרצון להרגיש טוב, איך הטוב יוצר רע
תקווה, מי שאין לו תקווה טוב לו, רע שנוצר מהרצון להרגיש טוב, איך הטוב יוצר רע מהי תקווה ולמה מי שאין לו תקווה טוב לו? אליעד כהן מסביר בהרצאה שלו על הקשר בין תקווה לבין תחושת הטוב והרע. הרעיון המרכזי הוא שמקור כל הסבל והתחושה השלילית שהאדם חווה, נובע מתוך הרצון להרגיש טוב יותר. אליעד מסביר, שלכאורה האדם חושב שהתקווה היא דבר חיובי, כי היא משקפת את האפשרות למשהו טוב יותר, אבל בפועל התקווה היא גם המקור לכאב ולסבל. איך זה עובד? האדם ... רוצה מצב אחר, טוב יותר ממה שקיים אצלו כרגע. לדוגמה, אדם שמרגיש רע מכך שאין לו כסף, למעשה לא סובל רק בגלל היעדר הכסף, אלא בעיקר כי הוא מקווה וחושב שיכול להיות מצב טוב יותר בו יש לו כסף. כלומר, התקווה עצמה מייצרת את ההשוואה בין הרצוי לבין ... נניח שיש אדם שנמצא בגן עדן, במצב שבו לכאורה הכל טוב ומושלם. גם במצב כזה, הוא עשוי לגלות שמשהו עדיין חסר לו. מדוע? כי תמיד קיימת בו התקווה למשהו טוב יותר, משהו אחר שעדיין אינו נמצא ברשותו. כלומר, גם גן עדן יכול להיות מקום של סבל, אם האדם אינו משחרר לחלוטין את התקווה למצב טוב יותר. איך נוצר רע מתוך הרצון ... אם האדם לא היה רוצה שהמצב יהיה אחרת, הוא לא היה סובל כלל. לכן הרע נובע תמיד מתוך הרצון בטוב. לפי אליעד, כאשר האדם משתחרר לחלוטין מהתקווה ומגיע להבנה מוחלטת שאין מצב טוב יותר שיכול ... לרצוי. הוא לא חושב שיכול להיות אחרת ולכן לא מרגיש חוסר. אך אליעד מבהיר שלא מדובר כאן בדיכאון רגיל, משום שאדם בדיכאון בדרך כלל כן ממשיך לקוות שמשהו ישתנה לטובה בעתיד, וזה בדיוק מה שממשיך להזין את הסבל שלו. הסבל נמשך כל עוד קיימת התקווה. האם ייתכן מצב של סבל בלי רצון למשהו טוב ... מרגיש רע. כל רע, אפילו המינימלי ביותר, נוצר כי האדם משווה בין המצב שלו לבין משהו שהוא מדמיין כטוב יותר. מה קורה כשמוותרים לחלוטין על התקווה? אליעד מדגיש שברגע שהאדם משתחרר לחלוטין מהתקווה, לא רק שהוא מפסיק לסבול, הוא גם עשוי לחוות שלווה אמיתית. זה לא מצב של ייאוש במובן הרגיל של המילה, כי ייאוש רגיל נוצר דווקא מתוך ההשוואה והתקווה שלא מתממשת. במצב של ויתור מוחלט על התקווה, האדם מפסיק לחפש שינויים, מפסיק להשוות, ... לשנות אותה. במצב הזה, הסבל פשוט לא יכול להיווצר, כי המקור היחיד לסבל הוא ההשוואה והרצון למשהו אחר. מהי הטעות של אנשים שחושבים שיש להם תקווה? אליעד מציין שרוב האנשים חושבים שהתקווה טובה להם, כי היא נותנת תחושה שיש עתיד טוב יותר שמחכה להם. אך הטעות היא שהם לא מבינים שהתקווה עצמה היא זו שגורמת לסבל שלהם ברגע הזה. התקווה יוצרת את הפער בין הרצוי למצוי, ומכאן נולד ... להאמין שייתכן מצב טוב יותר, הוא יפסיק לסבול מיד, כי לא יהיה לו כבר שום רצון בלתי - ממומש. לסיכום, אליעד כהן טוען שהמקור לכל סבל הוא התקווה והרצון למשהו טוב יותר. הדרך להשתחרר מהסבל היא להבין לעומק את המנגנון הזה ולהגיע למצב של קבלת המציאות ללא תנאי. מהי תקווה? איך להפסיק לסבול? האם תקווה היא דבר טוב? למה האדם סובל? מה הקשר בין טוב ...
שינוי חשיבה, ייאוש ועצבות, אובדן תקווה, לצאת ממשבר נפשי, הרגלי חשיבה, מבוי סתום, שינוי חשיבתי
... חשיבה, ייאוש ועצבות, אובדן תקווה , לצאת ממשבר נפשי, הרגלי חשיבה, מבוי סתום, שינוי חשיבתי ובו יתבאר מה צריך האדם לעשות, כאשר הוא חווה שהוא הגיע למבוי סתום? כי לפעמים האדם מגיע למשבר בחיים. ולא סתם משבר, אלא אולי אפילו המשבר הגדול ביותר של החיים. שהאדם מגיע למבוי סתום ממש. כי לפעמים עוד יש לאדם תחושה של תקווה כלשהי, שאם הוא ישיג דבר כזה או אחר, אז יהיה לו טוב. ולפעמים האדם מגיע למשבר ככ גדול, עד שנראה לו שכאילו כבר אבדה תקווה . וכאן יתבאר, כיצד האדם צריך לנהוג, כאשר הוא מגיע למשבר בחיים ושנראה לו שהוא איבד תקווה? ונחדד: כי אף אחד לא באמת חווה בשלמות שהוא איבד כל תקווה. כי האדם מרגיש רע, רק בגלל שיש לו תקווה. כי התקווה, גורמת לכך שהאדם ירצה לשנות את המציאות. ובלי שום תקווה, האדם לא רוצה לשנות את המציאות, ואז ממילא כבר לא רע לו. ובכל מקרה, האדם תמיד חושב שעוד יש לו תקווה. וגם אם הוא לא מודה בכך, הרי שבתת המודע של האדם, הוא חושב שיש לו תקווה. והסיבה שהאדם תמיד חושב שיש לו תקווה, היא משום, שבאמת מצד האמת, תמיד יש תקווה. ולמה? כי הסבל, הוא לא מחויב אלא רק אפשרי. כי האדם שרע לו, נדמה לו לפעמים, כאילו מחויב המציאות שיהיה לו רע. והוא לא מבין, שזה שרע לו, זאת רק אפשרות בלבד. אבל בהחלט אפשרי גם, שלא יהיה לאדם רע, אלא שהאדם יחווה שלמות כלפי כל המציאות. וכפי שיתבאר להלן. ובכל מקרה, כאשר האדם מגיע למצב של איבוד תקווה, על האדם לנסות לגלות, מהו הדבר שבו הוא ככ נאחז, עד כדי כך שהוא מרגיש שהוא מאבד תקווה. כי יש בתוך האדם איזה דבר, שהאדם אוחז בו ונצמד אליו. והאדם לא חייב להיצמד אליו, אבל הוא בכל זאת נצמד לאותו הדבר שבתוכו. והדבר הזה גורם לאדם להגיע למצב של ייאוש עמוק ושל איבוד תקווה. והדבר הזה גורם לכך, שהאדם חווה שאין לו תקווה, והוא מרגיש שהוא הגיע למצב של מבוי סתום, בלי שום תקווה. והדבר הזה שהאדם אוחז בו, הוא ככ מחובר לאדם, עד שהאדם כמעט ולא מסוגל לדמיין את עצמו, בלי אותו הדבר שבו הוא אוחז. ולכן האדם חושב שאין לו תקווה. כי הוא כמעט ולא מסוגל לדמיין את עצמו, בלי צורת החשיבה שלו, שמובילה אותו לתחושה של מבוי סתום. ואעפכ בתת המודע של האדם, האדם יודע את האמת. שהוא לא חייב לחשוב בצורה כלשהי ... הוא מעדיף לחשוב, כדי שיהיה לו הכי טוב. ובסיכומו של דבר, מי שרוצה לצאת מכל משבר שהוא, בפרט משבר נפשי שבו נראה לאדם שאין לו תקווה, עליו לעשות שינוי חשיבה. שפירושו, לגלות כיצד הוא רגיל לחשוב. ולבדוק, האם זו אכן צורת החשיבה המחויבת. דהיינו, האם אני מוכרח לחשוב בצורה כלשהי, או שאולי אני יכול לחשוב אחרת. ...
לאבד כל תקווה, המהות של הטוב והרע, להתייאש, אין שום ייאוש, ייאוש מושלם, תקווה, תפישת הטוב והרע
לאבד כל תקווה, המהות של הטוב והרע, להתייאש, אין שום ייאוש, ייאוש מושלם, תקווה, תפישת הטוב והרע
... כל תקווה, המהות של הטוב והרע, להתייאש, אין שום ייאוש, ייאוש מושלם, תקווה, תפישת הטוב והרע האם אפשר באמת להתייאש באופן מוחלט? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא מושג הייאוש המוחלט, ההבדל בין ייאוש חלקי לבין ייאוש מלא, והקשר שלהם לתפישת הטוב ... אינו מסוגל יותר לסבול, כי אין לו העדפה לשום דבר. הוא לא מצפה לדבר, ולכן הוא אינו מאוכזב משום דבר. האם התקווה גורמת לסבל או לאושר? אליעד מסביר שההפך מייאוש הוא תקווה. מי שעדיין מחזיק בתקווה, מחזיק גם בתפיסה שיש טוב ויש רע, וממילא הוא סובל מכך שהוא לא נמצא במצב הטוב ביותר שהוא מדמיין. אם אדם באמת היה מיואש לחלוטין, לא הייתה לו שום תקווה לעתיד טוב יותר, ולכן לא היה סובל כלל, כי לא היה לו למה לצפות. כדי להבהיר זאת, אליעד נותן דוגמה נוספת: אדם שמתלונן שכואב לו הראש ומקווה שהכאב יעבור, למעשה לא התייאש לגמרי, כי הוא עדיין מחזיק בתקווה שמשהו ישתפר. אם הוא היה מיואש לגמרי, לא היה אכפת לו כלל מהכאב, כי בעיניו הכל כבר רע באותה מידה, ואין לו למה לצפות או לקוות. מה ההבדל בין ייאוש חלקי לייאוש מוחלט? ייאוש חלקי, לפי ההסבר של אליעד, הוא כאשר אדם מאבד אמונה בשינוי ספציפי אבל עדיין שומר על האמונה הבסיסית שהמצב יכול להיות טוב יותר. ... בין טוב לרע ולשאוף לטוב. הוא מציין שרוב האנשים לא יכולים להגיע לייאוש מוחלט, מאחר שהם תמיד יישארו עם תקווה כלשהי, ולו הקטנה ביותר, למצב טוב יותר. כדי להגיע לייאוש מוחלט באמת, האדם צריך לשנות את ההבנה שלו לגבי מהות הטוב והרע, כך שיבין שאין שום הבדל אמיתי בין האפשרויות השונות. ... או קושי מסוים, הוא עדיין נמצא בתפיסת הטוב והרע, ועדיין אינו מיואש באמת. מהו ייאוש מוחלט? איך להיפטר מהתקווה? מה הקשר בין תקווה וסבל? האם יש טוב ורע באמת? למה אנחנו סובלים? האם אפשר להתייאש לחלוטין? איך להגיע לאדישות מוחלטת? ...
להתייאש, לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמות
להתייאש, לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמות
... לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר, השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא שלמות למה המשפט אין שום יאוש בעולם כלל הוא זהה לאין שום תקווה בעולם כלל? אליעד כהן מתחיל בהסבר על המשפט המפורסם של רבי נחמן מברסלב: אין שום יאוש בעולם כלל. הוא מדגיש ... המקורי מדבר על כך שאסור לאדם להתייאש משום דבר, כי תמיד ישנה תקווה כלשהי. אולם, אליעד מציע נקודת מבט הפוכה לחלוטין וטוען שניתן להפוך את המשפט הזה בדיוק להפך, כלומר, לאין שום תקווה בעולם כלל, יש רק יאוש. הוא מסביר ששני המשפטים האלה נראים מנוגדים אך למעשה מבטאים את אותו רעיון בדיוק, רק ... כלומר, הוא חושב שהגיע לייאוש מוחלט, הוא מרגיש שאין לו עוד למה לקוות . לעומת זאת, כאשר הוא נמצא בשלמות מוחלטת, הוא עדיין ימצא בה חיסרון כלשהו. מכאן נובע שכל דבר במציאות, גם ... זה את זה. אליעד מדגיש שלכן לומר אין שום יאוש בעולם ואין שום תקווה בעולם אלו למעשה שני משפטים זהים, כי הם מראים שאין מצב אחד מוחלט שיכול להתקיים בלי ההפך שלו. מדוע גם ... לך רע בכלל? אליעד מסביר כי מקור הסבל של האדם הוא הפער בין התקווה לבין הייאוש. האדם מקווה להשיג משהו אבל באותו הזמן הוא גם מפחד שהוא לא יצליח להשיג אותו. הפער הזה בין התקווה והייאוש הוא מה שמייצר את תחושת הסבל. הוא אומר כי דווקא כאשר אדם מתייאש באופן מוחלט, כלומר, לא מצפה כבר ... אז למעשה הוא משתחרר לחלוטין מהסבל. הוא לא סובל כי אין לו כבר תקווה כלשהי לאבד או לפחד לאבד. כלומר, הייאוש המוחלט משחרר את האדם מהמאבק בין התקווה לייאוש, וזהו מצב של שחרור מוחלט מסבל. לדבריו, האדם סובל כי יש לו תקוות וחששות. אבל אם האדם מבין שבכל מצב שהוא ישיג תמיד יהיה חיסרון, אז הוא כבר לא מצפה לשום דבר. במצב כזה, אין ... בלי שום ציפייה לשינוי. מה החידוש בדבריו של אליעד על ייאוש ותקווה? אליעד כהן מחדד כי החידוש האמיתי בדברים שלו הוא בהכרה שבייאוש מוחלט יש למעשה סוג של שלמות. כלומר, כאשר ... חופש מוחלט מכאב, פחד וסבל. באותה מידה, הוא מדגיש שגם במצב של תקווה מוחלטת יש חיסרון, כי תמיד תופיע המחשבה אולי זה לא יקרה. לכן, המסר הוא ששני המצבים - יאוש מוחלט ותקווה מוחלטת - מכילים אחד את השני, ושניהם מייצגים מצבים של חוסר אמיתי. אליעד חוזר ומסכם את הנקודה, ששני הקצוות ... לשחרר את האדם מהסבל היומיומי שלו. האם יש יאוש בעולם? האם יש תקווה בעולם? למה השלמות היא בעצם חיסרון? מהו יאוש מוחלט? איך להשתחרר מהסבל? למה אין שום תקווה בעולם כלל? ...
יש תקווה ואין שום ייאוש בעולם כלל - איך למה ומדוע?
... תקווה ואין שום ייאוש בעולם כלל - איך למה ומדוע? ומצד האמת אין שום תקווה בעולם כלל, אבל אין גם שום ייאוש בעולם כלל, כי הכל טוב והכל אחד. וכאשר הכל ... להגיע ואין ממה להתייאש ואין למה לקוות, כי הכל כבר טוב בשלמות מוחלטת שאין שלמות אחריה. וגם בעולם שלנו של הנפרדות, ... התכלית והמטרה רחוקה מהאדם, גם בו יש תקווה, ואין שום יאוש בעולם כלל. משום, שתמיד יש תקווה, והיא האמת. כי כאשר האדם מנסה להתקרב אל התכלית הטובה, הוא רואה כמה הוא רחוק ... ממנה, בכל מקרה. ועל האדם לדעת, שיש תקווה ושאין שום ייאוש בעולם כלל. וכאשר האדם רואה שהוא מוקף מכל הצדדים בחושך ואפילה, ... חנוק לגמרי מכל הצדדים, והאדם מאבד תקווה לגמרי, על האדם לדעת שעדיין יש תקווה. כי לפעמים כאשר האדם מתבונן היטב סביבו, הוא רואה, שתמיד הטוב רחוק ממנו. משום ... הוא נמצא. ואז על האדם לדעת, כי יש תקווה ואין שום ייאוש בעולם כלל. והתקווה היחידה של האדם, היא האמת, שהיא מוציאה את האדם מכל מבוי סתום ומכל גיהנום, ...
לשכנע מישהו לשנות את דעתו, איך להשפיע על מישהו? יעוץ ארגוני, קבלת החלטות בארגון, לגרום למישהו לשנות את דעתו, איך להשפיע על אנשים? איך לנהל עובדים? איך לתגמל עובדים?
לשכנע מישהו לשנות את דעתו, איך להשפיע על מישהו? יעוץ ארגוני, קבלת החלטות בארגון, לגרום למישהו לשנות את דעתו, איך להשפיע על אנשים? איך לנהל עובדים? איך לתגמל עובדים?
... פתרונות יצירתיים, גם אם הם אינם מושלמים. איך לשנות את האווירה בארגון? כאשר האווירה בארגון רוויה בחוסר תקווה, אליעד מציע לשדר כיוון חיובי ולהביא תקווה למערכת. אם אנשים מפיצים שמועות על חוסר תקווה, יש להציג את המצב באופן אמין ולומר להם שחשוב להבין שהבעיה לא תמיד חסרת פתרון, אלא נובעת לעיתים מהתנהלות לא נכונה. ניתן להסביר ששיתוף פעולה ושיפור ... לפתרונות? לשינוי חשיבה בארגון, על המנהל להעביר מסר ברור ומחובר למציאות. במקום להתעמת עם מי שמפיץ תחושות חוסר תקווה, כדאי להדגיש את היתרונות שבשיתוף פעולה ומאמץ משותף. אם מישהו טוען שאין תקווה, אפשר להראות לו שדווקא שיתוף פעולה יכול להוביל לשיפור. הכוונה ארגונית קבלת החלטות בארגון ניהול עובדים תגמול עובדים איך להתמודד עם אדם שמרגיש שהוא בטוח ... את היתרון של המצב שאתה מציע, גם אם זה לא בהכרח הפתרון המושלם. כיצד לשנות את האווירה בארגון שבו יש תחושת חוסר תקווה? אם האווירה בארגון רוויה בחוסר תקווה, כדאי להציע כיוון חיובי ולהביא איזו תקווה. לדוגמה, כשיש אנשים שמפיצים שמועות על חוסר תקווה, כדאי להעמיד את המצב בצורה שתהיה אמינה ומבוססת. אפשר להראות שחשוב להכיר בכך שלפעמים הבעיה אינה חסרת פתרון, אלא נובעת מהתנהלות לא נכונה של אנשים בתוך ... לשינוי חשיבה בארגון, חשוב להעביר מסר ברור ומחובר למציאות. במקום להיכנס למאבק עם מי שמפיץ את תחושת חוסר התקווה, כדאי להדגיש את היתרונות של השיתוף פעולה והמאמץ המשותף. למשל, אם אדם טוען שאין תקווה, אפשר להראות לו שדווקא שיתוף פעולה יכול להפוך את המצב לטוב יותר. אם יש חשש לשמוע את האמת הקשה, ניתן להציג את הדעות השונות ולתת הזדמנות לפתרונות ... את הסיפור של בוזי כי הוא אומר, כאילו גם אם נניח שבאמת אין פתרון גם אם נניח אין פתרון אבל הוא לפחות נותן תקווה גם אם מה שהוא אומר זה לא נכון גם אם הוא אומר אני אוריד את מחירי הדיור גם אם זה לא נכון אבל לפחות באופציה שלו יש איזו תקווה. אתה מבין גם אם זה לא נכון ואז כאילו יש אנשים שמאמינים עכשיו לא משנה שזה נכון או לא אני אומר בתפיסה מה שאני בא להגיד שאם מישהו נוקט דעה והדעה מחייבת ... עלה לי תוך כדי נניח שיש אווירה מסוימת בארגון אווירה לא טובה, אנשים כאילו מסתובבים אני הייתי מגדיר את זה בלי תקווה אז מה שאמרת עכשיו שמצב שאין תקווה אפילו שהיא לא בא נגיד. אליעד: לא עוד פעם השאלה מה רוצים להשיג. ש: מה שאני רוצה להשיג אוקי אז זה אני צריך להשיג זה שאם אין תקווה שהולך להיות בסדר שהולך להיות טוב אולי לא 100% אבל הנה יש כיוון יש דרך אז זה מה שאני רוצה להשיג. אליעד: אוקי ומה האמת שצריך להיצמד לאמת האם באמת אין תקווה זאת באמת האמת? ש: האם מה? אליעד: אבל גם השאלה מה האמת האם באמת אין תקווה? ש: ככה מצטייר הרושם אצל אנשים מסוימים. אליעד: כי הם משקרים אם היה בטוח שאין תקווה אז עדיף לקפוץ מהספינה עכשיו למה לחכות שהיא תטבע? ש: כן אתה יודע יש כאילו את מפיצי שמועות למיניהם שגורמים לאנשים אחרים להרגיש לא טוב ובסך הכל יש ירידה ... להם את המורל אני רוצה לשנות את הכיוון חשיבה שלהם. אליעד: אתה צריך להפיץ שמועה שאומרת שאלה שאומרים שאין תקווה הם גורמים להרס הארגון, זה השמועה שאנשים ישנאו את אלה שאומרים שאין תקווה שישנאו אותם למה כי הם גורמים לזה, זה כמו תגיד להם זה כמו בן אדם נגיד שיש לו איזו בעיה והוא בא לפתור אותה ואנשים אומרים לו עזוב אתה לא תצליח. ש: האם ...
למה טוב כשרע ולמה רע כשטוב, תקווה שיהיה טוב, למה אנשים אוהבים בעיות, גן עדן הוא גיהנום, גלעד שליט
למה טוב כשרע ולמה רע כשטוב, תקווה שיהיה טוב, למה אנשים אוהבים בעיות, גן עדן הוא גיהנום, גלעד שליט
... טוב כשרע ולמה רע כשטוב, תקווה שיהיה טוב, למה אנשים אוהבים בעיות, גן עדן הוא גיהנום, גלעד שליט למה רע לאדם דווקא כשנהיה לו טוב? הרבה אנשים חושבים שרע ... בבעיות או סובלים ממשהו מסוים. עם זאת, אליעד כהן מסביר שהמציאות שונה. לדבריו, דווקא כאשר רע לך יש תקווה ויכולת לדמיין עתיד טוב יותר, ולכן אתה מרגיש טוב יותר מבחינה רגשית. האדם אומר לעצמו: ברגע שיהיה לי כסף, יהיה לי טוב, ברגע שאהיה בריא, יהיה לי טוב. התקווה והציפייה לכך שבעתיד יהיה טוב יותר הן אלו שנותנות תחושת אושר מסוימת גם במצבי סבל. המצב הזה מוביל לכך שהרבה אנשים, באופן ... או מעדיפים להישאר בתוך הבעיות שלהם. למה זה קורה? מפני שהבעיה מספקת להם משמעות והרגשה טובה דרך התקווה שהמצב ישתפר. הבעיה יוצרת אשליה נעימה שיום אחד האדם יצא מהמצב השלילי ויגיע אל האושר. מה קורה כאשר האדם מקבל את כל מה ... שבעתיד תצא משם ותגיע למקום טוב יותר. למשל, אתה אומר לעצמך: כשאצא לגן עדן, יהיה לי טוב. הפנטזיה והתקווה עוזרות לאדם להרגיש טוב יותר, גם כאשר בפועל הוא עדיין נמצא במצב קשה. אבל כאשר האדם מגיע לגן עדן, הוא מגלה את האמת הכואבת ... האדם אומר לעצמו: בעתיד אני אצא מזה, ואז יהיה לי טוב. התחושה הזו של בעתיד יהיה טוב מעניקה משמעות ותקווה, והיא זאת שנותנת לאדם כוח להמשיך קדימה. אבל אם האדם יוצא מהבעיה, הוא מגלה שבעצם עדיין רע לו. התחושה הזו, שאין לאן לשאוף ... והבעיות היו אלה שנתנו להם את תחושת המשמעות. כל עוד יש לך שאיפה או בעיה, אתה מתמלא באדרנלין של תקווה וציפייה לעתיד טוב יותר. ברגע שאתה משיג את כל מה שרצית, אין עוד למה לקוות, ואז האדם חווה תחושת ריקנות ואכזבה גדולה. כלומר, האושר האמיתי לכאורה שחשב שיגיע לעולם לא מגיע, וזהו אחד הגילויים הכי ... אבל כאשר האדם משתחרר ומגיע אל החופש שאליו השתוקק כל כך, הוא לעתים מגלה שעדיין רע לו. זאת משום שהתקווה הטמונה בפנטזיה לחופש היא שלב זמני בלבד, וכאשר הוא מגיע לאותה נקודת חופש מבוקשת, הוא מתמודד עם אותו קושי ואותו כאב ...
יאוש, ויתור, אכזבה, תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, מה זה יאוש? למה יש יאוש? ממה נובע יאושר, למה לא להתייאש? למה אסור להתייאש? איך לא להתייאש? אין דבר העומד בפני הרצון
יאוש, ויתור, אכזבה, תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, מה זה יאוש? למה יש יאוש? ממה נובע יאושר, למה לא להתייאש? למה אסור להתייאש? איך לא להתייאש? אין דבר העומד בפני הרצון
... ויתור, אכזבה, תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, מה זה יאוש? למה יש יאוש? ממה נובע יאושר, למה לא להתייאש? למה אסור להתייאש? איך ... אליעד: אין שום יאוש בעולם כלל, רבי נחמן אמר אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל. ש: אז מאיפה הייאוש בא? אליעד: אוקי מה זה אומר מאיפה הוא בא באמת אם אין יאוש אז מה ההפך של ייאוש? ש: תקווה. אליעד: תקשיב אתה הכל התחיל מזה שאתה לא הבנת את המשפט המקורי ומזה הכל השתבש, הבנת? ש: יכול להיות. אליעד: ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תקווה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: תקווה, איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תקווה, איך לחנך ילדים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך להאמין בעצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לקבל החלטות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשתול מחשבות? איך להעריך את עצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה העולם קיים? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה לא להתאבד? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם אפשר לדעת הכל? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם הכל אפשרי? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לזוגיות, אימון אישי להרזיה, טיפול נפשי בנושא תקווה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.4063 שניות - עכשיו 22_05_2025 השעה 11:16:42 - wesi4