ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה רציונליות ✔רציונליזם - מבוא ✔רציונליזם (בעברית: שכלתנות) הוא מונח בפילוסופיה שלו מספר משמעויות: רציונליזם... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨רציונליזם - מבוא
רציונליזם (בעברית: שכלתנות) הוא מונח בפילוסופיה שלו מספר משמעויות:

רציונליזם היא התנהגות המקדמת את מטרותיו של האדם, המטרה אינה נקבעת בהכרח באופן מושכל, אולם המבחן הרציונלי בודק אם הפעולה שננקטה מקדמת את אותה מטרה או לא.

הגישה העומדת בבסיס הפילוסופיה המערבית המודרנית, שעל - פיה כל התופעות בעולם ניתנות לתיאור ולהסבר באמצעות כללי הלוגיקה והדיאלקטיקה. גישה זו שוללת הסברים מיסטיים ועל - טבעיים, או לפחות דוחה אותם כבלתי - רלוונטיים. את הגישה הזאת נהוג לכנות - רציונליות.

אסכולה בפילוסופיה המערבית הגורסת כי מותר ואף צריך להניח קיומן של ישויות, תופעות וידע באמצעות היקשים לוגיים המתבססים על ידע קיים בצורה א - פריורית. מקובל לראות באסכולה הזאת אסכולה מנוגדת לאמפיריציזם, שעל - פיו מותר להניח קיומן של ישויות ותופעות רק על - פי התנסות ישירה. אסכולת הרציונליזם גורסת גם כי חלק מהידע שיש לאדם הוא מולד, וזאת בניגוד לאסכולת האמפיריציזם שעל - פיה כל הידע נלמד מן הניסיון.

תוכן עניינים:

1 הגדרה

1.1 התזות הרציונליסטיות

1.2 ביקורת הרציונליזם

1.3 הרציונליזם בדת היהודית

1.4 רציונליזם באסלאם

1.5 בנצרות

1.6 בהומניזם

הגדרה:

הרציונליזם הוא זרם פילוסופי הטוען באופן כללי, שהידע והמושגים שלנו אינם תלוים בניסיון החושים. הרציונליזם במילים אחרות הוא חופש המחשבה - אידאולוגיה המאפשרת חשיבה לאדם וקוראת לו להשתמש בשכלו הישר וטוענת ששכלו הוא הכלי החזק ביותר בטבעו. הרציונליסטים טוענים שהידע שלנו הוא הרבה יותר גדול מהידע שהחושים שלנו מסוגלים לקלוט ולרכוש. "תוספת" ידע זה נובע, בדרך זו או אחרת, מתוכנו, מהחשיבה שלנו. זרם זה מנוגד לזרם האמפיריציזם הטוען שהידע שלנו נובע רק (או לפחות, ברובו) מניסיון החושים.

התזות הרציונליסטיות:

ישנן 3 תזות המסבירות את דרך פעולתו של רציונליסט:

תזת האינטואיציה - דדוקציה - לפי השקפה זו, בתחום מסוים X כלשהו, אנו רוכשים ידע בדרך האינטואיציה. פירושו שחשיבה אינטלקטואלית באותו תחום, בעזרת השכל הישר והרציונלי שלנו, גורמת לנו לצבירת ידע אינטואיטיבי בתחום X. ידע זה נראה לנו כאמיתי ואנו גם מאמינים באמונה שלמה באמיתותו. מתוך האמיתות האינטואיטיביות האלו, בדרך של דדוקציה, אנו מגיעים למסקנות שנובעות מהאמיתות בדרך לוגית, במילים אחרות - מגיעים לידע. דרך דדוקטיבית פירושה - הסקת מסקנות, בדרך לוגית, מתוך הנחות אמיתיות שהנחנו בהתחלה (אלו הן האמיתות האינטואיטיביות). אם ההנחות אמיתיות והדרך הלוגית תקפה, בהכרח גם המסקנות (קרי, הידע הסופי) תהיינה אמיתיות. הידע שאנו רוכשים בדרך זו מכונה ידע א - פריורי, כלומר ידע שנרכש ללא קשר לניסיון החושים. ישנן דרגות שונות של "קיצוניות רציונליסטית" - מאלו שטוענים שידע א - פריורי זה הוא אמיתי תמיד ולחלוטין עד לאלו שסבורים שבדרך זו יש גם אפשרות לטעות ולהגיע לאמת שאינה מוחלטת אלא הסתברותית וסבירה.

תזת הידע המולד - לפי השקפה זו האדם הוא יצור רציונלי ועל כן הוא נולד עם ידע א - פריורי. ידע מולד זה לא נוצר בדרך אינטואיציה - דדוקציה ולא בעזרת ניסיון החושים אלא הוא פשוט חלק מטבע האדם (דעה הומניסטית) או ידע שהונחל לאדם על ידי האל (דעה דתית) או נרכש בדרך אבולוציונית של ברירה טבעית (דעה אבולוציוניסטית).

תזת המושגים המולדים - לפי השקפה זו אנו לא נולדים עם ידע א - פריורי אלא עם מושגים (CONCEPTS) מולדים, כלומר לא נרכשים על ידי הניסיון. מושגים מולדים אלו, יכולים, בדרך של חשיבה אינטלקטואלית, לגרום לרכישת אינפורמציה וידע.

הרציונליסטים משתמשים בלפחות אחת מהתזות האלו בנוסף לעקרונות הבאים:

ההכרח הרציונלי - האומר שאת כל הידע שרכשנו בעזרת התזות האלו לא יכולנו לרכוש בדרך אחרת, למשל ניסיון החושים.

עליונות הרציונליות - הידע הנרכש בדרך רציונליסטית תמיד עולה על כל ידע שנרכש בדרך הניסיון. לדוגמה, דקרט טוען שידע א - פריורי תמיד מעל לכל חשד של טעות בעוד ידע ניסיוני יכול להיות מוטעה היות שגם חושינו יכולים לטעות. אפלטון אומר שידע א - פריורי עולה מטפיזית (הוא נצחי, מושלם, בלתי משתנה וכו') על ניסיון החושים.

ביקורת הרציונליזם:

הביקורת העיקרית נגד הרציונליזם נובעת מזרם האמפיריציזם הטוען שכל הידע שלנו נובע מניסיון חושינו. באופן שטחי ולא לגמרי מדויק, נוהגים לחלק קבוצה של פילוסופים חשובים של המאות 17-18 לקבוצת הרציונליסטים - דקרט, שפינוזה ולייבניץ בני היבשת האירופית וקבוצת האמפיריציסטים - לוק, ברקלי ויום הבריטים.

האמפיריציסטים טוענים שאם כבר אינטואיציה - דדוקציה יכולה להביא לידע, זה יהיה רק ידע בנושאים של עולמנו הפנימי כמו אמונות דתיות, עקרונות מוסר וכו' ולא ידע הנוגע לעולם החיצוני לנו כמו עולם הטבע. דקרט אומר שדרך האינטואיציה - דדוקציה אנו יכולים לדעת שאלוהים קיים, שהוא יצר את העולם, שיש הבדל בין גוף לנפש ושסכום זוויות המשולש 180 מעלות. אנחנו מאמינים לחלוטין בידע זה, הוא ממשיך, ולאמונה כל כך מלאה לא היינו יכולים להגיע רק דרך ניסיון החושים. הרי החושים יכולים לטעות, להיות חלק מחלום, משגעון או ממניפולציות של שד (דימון) רע. האמפיריציסטים טוענים שאין שום דרך להוכיח את נכונות האינטואיציות שלנו. שגעון ו"שדים רעים" יכולים לגרום שגם האינטואיציה תטעה. דקרט טוען שהאינטואיציה תמיד אמיתית כי אלוהים ערב לאמיתותה. אם כך, עונים המתנגדים, נכשל דקרט כשל לוגי מעגלי - אלוהים ערב לאמיתות האינטואיציה הקובעת שאלוהים קיים. בנוסף, תהליך אינטואיטיבי - דדוקטיבי דורש מאמץ רב של זיכרון וכידוע, לא תמיד ניתן לסמוך באופן מוחלט על הזיכרון. לייבניץ אומר שחושים מספקים לנו מידע ואמת רגעיים בלבד לגבי התחום הנחקר ואנו לא יכולים לקבוע אמת כללית על סמך רגעים אקראיים אלו. האמת המלאה והכללית נקבעת רק בדרך האינטואיציה שאינה תלויה ברגעיות החושים אלא היא כוליות בפני עצמה. ליבבניץ מוסיף ואומר שבתחומים כמו מתמטיקה או גאומטריה, המושגים והעקרונות מולדים. שום ניסיון אמפירי לא יכול להביא אותנו לעקרונות אלו. בתחומים אחרים כמו מוסר, שיפוט, מטפיזיקה ולוגיקה הידע נרכש בדרך אינטואיטיבית. ניתן כאן לראות את אחת החולשות החשובות של הדעה הרציונליסטית. רציונליסט מאמין באמונה שלמה שהידע שלו שהושג בדרך האינטואיציה, הוא אמיתי. האם הוא יכול להוכיח זאת ללא שום שימוש אמפירי? אתה יודע אינטואיטיבית שגוף אדום לא יכול להיות כחול באותו הזמן ושאם גוף נמצא במקום A הוא לא יכול להמצא באותו הזמן, גם במקום B. אך האם תוכל להגיע לעקרון הראשון ללא ידע אמפירי על האדום והכחול? (יש המנסים לפתור בעיה זו באומרם שהרציונליסט יודע אינטואיטיבית מה חייב להיות ללא קשר הכרחי למה שישנו במציאות - כלומר אני יודע אינטואיטיבית שאדום שונה מכחול ושגוף לא יכול להיות דבר אחד ודבר שונה באותו זמן, על כן לא יכול להיות אדום וכחול באותו הזמן. זאת ללא קשר אם אני יודע מה זה כחול או אדום). אך אני יודע אינטואיטיבית שגוף לא יכול להיות בשני מקומות שונים באותו הזמן ואני משוכנע באמיתות עקרון זה. אך מכניקת הקוואנטים אומרת אחרת ואז יש שתי אמיתות, אחת אינטואיטיבית ואחת אמפירית המנוגדות ביניהם. אזי או שאחת מהן היא שקרית - ואיך אקבע איזו היא השקרית? - או ששתיהן נכונות ואז נוצר כאן כשל לוגי.

יום מסכים שישנם תחומים רבים שבהם הידע הוא אינטואיטיבי - מתמטיקה, אלגברה, גאומטריה, לוגיקה, אתיקה, אסתטיקה, מטפיזיקה ועוד. אך תחומים אלו עוסקים ביחסים בין מספרים וזוויות, רגשות, דעות, טעם, שיפוט ערכי וכו' ולא בעולם ממשי. בכל התחומים האלו המשפטים יסודם בטאוטולוגיה (Tautology), כלומר, משפטים שגם אם הם אמיתיים, הם אינם נותנים שום מידע לגבי העולם הממשי ולא ניתנים להוכחה אמפירית. אפלטון ניגש לבעיה בדרך אחרת. הוא מביא סוג של פרדוקס - כשאנו ניגשים לחקור דבר מסוים עלינו לדעת מראש מה בדיוק אנו חוקרים. אך אנחנו לא יכולים לדעת זאת מראש, לפני שחקרנו. אם, מאידך, אנחנו ניגשים לחקירה מבלי לדעת מראש מה אנו בדיוק חוקרים, אז מה נחקור? אפלטון פותר זאת באומרו שיש לנו ידע א - פריורי מולד אך הוא נמצא ברוחנו ובלתי מודע להכרתנו. ידע א - פריורי זה יוסט לכוון הכרתנו על ידי גורם חיצוני היכול להיות גם אחד מחושינו. מכאן נובע שכאשר אנו חוקרים נושא אנחנו לא חוקרים דבר חדש (שהיה יוצר את הפרדוקס שלמעלה) אלא מעלים אל ההכרה ידע מולד קודם, שהיה קיים עד עכשיו ברוחנו ומעבר להכרתנו. הרבה מתנגדים היו להסבר זה. מאידך, ברור לכל אחד שיש בנו ידע על העולם החיצון שלא נרכש בדרכי ניסיון או אינטואיציה ולא נישאר אלא לקבל שהוא ידע מולד. הדוגמה הבולטת ביותר היא השפה. אנשים לומדים מילים אך הם מסוגלים ליצור משפטים ומבנים לשוניים מורכבים מבלי שרכשו ידע זה בשום צורה מוקדמת. מכאן שזה ידע מולד.

הרבה מתנגדים לרעיון הידע המולד. אחת הטענות היא שאם יש ידע מולד הוא צריך להיות אוניברסלי. אך אנו יודעים שגם אם נתיחס כמולד לידע שגוף אינו יכול להמצא בשני מקומות שונים באותו הזמן, הרבה ילדים ישללו זאת. אם כך, ידע זה אינו מולד. מנסים לפתור זאת בטענה שאומנם הידע מולד אך הוא אינו חייב "להופיע" ישר בלידה אלא רק בשלב מאוחר יותר בחיים. רגע ה"הופעה" נקבע בדרך אבולוטיבית והתפתחותית ועל כן, בילדים (שעדיין לא הגיעו להתפתחות המתאימה) הידע עדיין לא קיים ודומה במפגרים שהתפתחותם פגומה. העובדה שידע זה נוצר בנו בדרך ארוכה של אבולוציה והתפתחות, היא גם ערובה לאמיתות הידע. אך למרות כל ההסברים הללו, עדיין קיים הקושי הגדול להוכיח מעל לכל ספק שידע מסוים הוא מולד ולא נרכש. מצד שני, אין שום קושי (כמעט) להוכיח את ההיפך כלומר שידע מסוים נרכש בדרך ניסיון. אפילו האמונה באלהים אינה הוכחה לידע מולד. לפי דקרט אני יודע מנסיוני שאני סופי (אמות בעתיד) ולא שלם (אינני מסוגל לכל דבר), אך רכישת ידע על סופיות ואי - שלמות מחייב ידע א - פריורי על נצחיות ושלמות (קרי, אלהים). זו לא רק הוכחה לקיום אלהים אלא גם הוכחה שקיומו הוא ידע מולד. אך ישנן תרבויות ואידאולוגיות שאינן מקבלות מושגים אלו ואינן מכירות בקיום אלהים. אם אני שייך לאידאולוגיה זו, הייתכן שיש בי ידע מולד שאני מודע לו אך אני מתכחש לו? יש כאן כשל לוגי.

לפי לוק - האדם נולד כ"לוח חלק" (טאבולה ראסה) שהניסיון ממלא אותו במשך הזמן. לפי לייבניץ - האדם נולד כגוש שייש שהניסיון יפסל אותו במשך הזמן אך ניסיון זה צריך להתחשב בצורתו ההתחלתית ובעורקי השייש המגבילים במידה מסוימת את הפסל הסופי. גורמים אלו הם - כשרונות, נטיות, פוטנציאל ומשכל שהם אינדיווידואליים בכל אדם.

יש הרואים בסיבתיות הוכחה לידע מולד. אני רואה צלחת נופלת לרצפה ונשברת ואני יודע שהצלחת נשברה כי נפלה על הרצפה. דבר זה מחייב ידע מוקדם שלכל תוצאה יש סיבה המקדימה אותה. לוק שולל זאת באומרו שגם הסיבתיות נרכשת בצורת ניסיון היות שבמשך זמן אנו רואים זוגות של פעולות שתמיד כאשר מתרחשת הראשונה בהן, ברגע סיומה מתרחשת גם השנייה. מהנסיון הזה אנו מסיקים שיש סיבות ויש תוצאות.

הרציונליזם בדת היהודית:

רציונליזם יהודי בימי הביניים

הניסיון לנסח את עיקרי היהדות בהתאמה לפילוסופיה האריסטוטאלית היה מהלך שהחל בקרב פילוסופים יהודים בספרד כמו הפילוסופים חסדאי קרשקש ויוסף אלבו בעל "ספר העיקרים" והגיע לשיאו הדיסקורסיבי ב"מורה נבוכים". גישתו הרציונלית של הרמב"ם קיבלה ביטוי למשל בסוגיית "ביאת המשיח וימות המשיח"

. מגמה זו זכתה לאהדה ולהמשך בקרב מייסדי ספרות ההלכה הספרדים שביקשו ליצור בסיס משפטי שיטתי ומובנה המבוסס על ניסיון אמפירי, המקבל ביטוי נרחב בספרות השאלות והתשובות, מתוך גישה ביקורתית לשיח הבלתי שיטתי - האסוציאטיבי של הדיון התלמודי, הקופץ מדיון לסיפור ומסיפור לאגדה ומאגדה חוזר לדיון, מבלי שהדיון יוביל למסקנה לוגית או להיסק לוגי בסופו. "משנה תורה" להרמב"ם, ו"התלמוד הקטן" של ר' יצחק אלפסי הובילו מהלך עיוני שתכליתו לחולל רדוקציה של מכלול הידע שהצטבר עד זמנם לקודקס חוקים מקיף ולוגי, שהגיע לשיאו ב"שולחן ערוך". הוגה יהודי שהושפע במיוחד מגישות רציונליסטיות הוא הרמב"ם. כמעט כל הגותו של הרמב"ם שוללת הסברים מיסטיים ומחייבת הסברים לוגיים לעקרונות היהדות ולתופעות הטבע. הרמב"ם פעל בצדם של מוסלמים חסידי האסכולות מועתזילה וכלאם והושפע מהם במידה רבה. הוא ניסה להשתמש בשיטתם כדי לנסח את עקרונות היהדות, למשל בספרו מורה נבוכים. אף כי שיטתו של הגאון מווילנה הייתה דומה לשיטתו של הרמב"ם בכך שהשתמש בטיעונים לוגיים וסלד מהסברים מיסטיים לעקרונות היהדות, הוא התנגד לדעותיו של הרמב"ם בספר "מורה נבוכים", ואף כתב כי "הפילוסופיה היטתה את לבבו". מגמה דומה רווחה בקרב אנשי הלכה ופוסקים בארצות אגן הים התיכון, מהיעב"ץ בפאס ועד ר' חיים פלאג'י באימפריה העות'מאנית.

רציונליזם באסלאם:

באסלאם היו נפוצות בימי הביניים תורות רצינליסטיות של הכלאם כמו המועתזילה. חסידי התורות האלה הושפעו מאוד מהפילוסופיה היוונית, בפרט מכתבי אפלטון ואריסטו שתורגמו לערבית, וניסו לבסס את עקרונות האסלאם על הלוגיקה היוונית.

בנצרות:

הנצרות מתבססת במידה רבה על תאולוגיה, כלומר על ניסוח לוגי של עקרונות הדת. התאולוגיה נבדלת מהרציונליזם הפילוסופי המודרני בהנחות היסוד שהיא מניחה על העולם. קיומו של האל, למשל, הוא הכרחי בתאולוגיה, ועם זאת, הנוצרים ראו צורך בניסוח לוגי פורמאלי של ההוכחות לקיום האל. דוגמה לכך היא ההוכחה שניסח אנסלם מקנטרברי במאה ה - 11, המכונה הטיעון האונטולוגי. אנסלם מקנטרברי נחשב למייסד הסכולסטיקה, שהיא שיטה המתבססת בין היתר על לוגיקה ועל דיאלקטיקה כדי להוכיח אמונות ודוגמות.

מרטין לותר שנחשב כמייסד הנצרות הפרוטסטנטית במאה ה - 16, התנגד נחרצות להסבר דוגמות ואמונות באמצעים לוגיים. מרטין לותר ידוע באמרתו: "התבונה היא הזונה הגדולה ביותר של השטן" (בגרמנית: Vernunft... ist die hchste Hur, die der Teufel hat., דרשה בעיר ויטנברג, 17 בינואר 1546). כוונתו של לותר הייתה שהאדם מתפתה להוכחות הגיוניות בשעה שהוא נואש מהאמונה, כשם שגבר מתפתה לזונה כשהוא נואש מאשתו החוקית. אף על - פי כן, תאולוגיה התפתחה גם בנצרות הפרוטסטנטית.

בהומניזם:

הומניזם אינו דת, אלא תורת מוסר. יש לו מאפיינים המזכירים דת, בפרט את הדת הנוצרית, אולם הוא אינו מניח את קיומו של האל, כך שאדם יכול להיות הומניסט בין אם הוא מאמין ובין אם הוא אתאיסט. תורת המוסר ההומניסטית היא תורה המבוססת על לוגיקה ועל דיאלקטיקה. מבחינה זו הדיון בעקרונות המוסר בהומניזם דומה לדיונים סכולסטיים. ההומניסטים מאמינים כי עקרונות המוסר נובעים מן השכל האנושי ולא מישות על - אנושית, וכי לפיכך כולם ניתנים לניסוח לוגי.
עתיד שיטה חשד אנושיות מאמינים דתות להוכיח הוכחה לאלוהים אינדיבידואל ספקות עולם ממשי רציונאליות רציונליות רציונליזם
הפרעת חשיבה, הפרעות נפשיות מוזרות, מחשבות מוזרות, מדמיין שאני חייב לעשות משהו, מחשבות לא הגיוניות, הפרעות מחשבתיות, הפרעות מחשבות שווא, מחשבות לא רציונליות, איך נוצרת הפרעת חשיבה? טיפול בהפרעת אישיות, פסיכיאטריה, OCD
הפרעת חשיבה, הפרעות נפשיות מוזרות, מחשבות מוזרות, מדמיין שאני חייב לעשות משהו, מחשבות לא הגיוניות, הפרעות מחשבתיות, הפרעות מחשבות שווא, מחשבות לא רציונליות, איך נוצרת הפרעת חשיבה? טיפול בהפרעת אישיות, פסיכיאטריה, OCD
... הפרעות מחשבות שווא, מחשבות לא רציונליות , איך נוצרת הפרעת חשיבה? טיפול בהפרעת אישיות, ... לא הגיוניות? למה יש לי מחשבות לא רציונליות? מחשבות מוזרות והיגיון שמאחוריהן כאשר אדם נתקל ... להבין את ההיגיון מאחוריה, ולמצוא דרך רציונלית וטבעית יותר לבצע אותה. איך נוצרים רצונות? איך להחליש ... חשיבתיות? איך לקבל החלטות בצורה רציונלית? איך להתמודד עם מחשבות טורדניות? איך נוצרת מחשבה לא ... לא הגיוניות? למה יש לי מחשבות לא רציונליות? מדמיין שאני מאויים, מדמיין שאני מוכרח לעשות משהו, ... מחשבות שווא, טיפול במחשבות לא רציונליות, ההיגיון של השיגעון, למה אני אונס את עצמי? למה אני ...
פחד לא הגיוני, חרדה פתולוגית, טיפול בחרדה לא הגיוני, טיפול בפחד לא הגיוני, פרנואיד, פרנויה, איך לטפל בפחד? איך לטפל בחרדה? חרדות לא רציונליות, טיפול בפוביה, הפרעה טורדנית כפייתית
פחד לא הגיוני, חרדה פתולוגית, טיפול בחרדה לא הגיוני, טיפול בפחד לא הגיוני, פרנואיד, פרנויה, איך לטפל בפחד? איך לטפל בחרדה? חרדות לא רציונליות, טיפול בפוביה, הפרעה טורדנית כפייתית
... פרנואיד, פרנויה, איך לטפל בפחד? איך לטפל בחרדה? חרדות לא רציונליות , טיפול בפוביה, הפרעה טורדנית כפייתית מהם הגורמים לפחדים וחרדות לא רציונליות? במהלך ההרצאה, אליעד מתאר את עקרונות הפעולה של ... בהם. השיחה מתחילה בשאלה כיצד להתמודד עם אדם שסובל מפחד לא רציונלי, כזה שאינו מבוסס על מציאות אובייקטיבית. כיצד ניתן ... כאשר הפחד הוא חלק מההרגשה שלו. לעיתים, על אף שהפחד בלתי רציונלי, הוא ממשיך להשפיע על ההתנהגות, כי האדם לא מבין את ... מציין כי אם אדם לא מצליח לתפקד על פי המציאות ולחשוב בצורה רציונלית לגבי הפחדים, אז מדובר בבעיה פתולוגית שמצריכה ... שהפחדים שלהם אינם מבוססים על מציאות. מהם הגורמים לפחדים לא רציונליים? כיצד לטפל בחרדה פתולוגית? האם אפשר לפתור פחדים ...
לגלות שקרים, פוליגרף אנושי, לחשוף שקרים, לדעת שמשקרים אותך, לדעת מה האמת, לפתח את השכל, שש בש, דמקה, משחקי חשיבה, פיתוח החשיבה, פיתוח השכל, שיפור יכולת החשיבה
לגלות שקרים, פוליגרף אנושי, לחשוף שקרים, לדעת שמשקרים אותך, לדעת מה האמת, לפתח את השכל, שש בש, דמקה, משחקי חשיבה, פיתוח החשיבה, פיתוח השכל, שיפור יכולת החשיבה
... איך משחקים לא רק מספקים הנאה, אלא גם עוזרים לפתח יכולות חשיבה רציונליות שמסייעות בזיהוי האמת וניתוח מצבים. האם חשוב להאמין לכל דבר שנאמר? באמצעות דוגמה על זיכרון, אליעד מדבר על האמונה ... לנו כמשהו נכון יכולים להיווצר רק מתוך אמונה ולא בהכרח מתוך ראיות רציונליות . מה חשוב לעשות כדי לפתח את השכל? לסיום, אליעד מציין שבכדי לפתח את השכל, יש לבצע פעולות שדורשות מחשבה והבנה. דבר זה ...
למה כל המתקשרים שרלטנים? מה רע בכל המתקשרים שעושים טוב? תקשור רוחני, קריאה בקפה, חיזוי עתידות, קלפי טארוט, ברכות של רבנים, קוראים בקפה, מיסטיקנים, מגיד עתידות, מכשפים, מחזירי אהבה, אסטרולוגים, נומרולוגיה, גרפולוגיה
למה כל המתקשרים שרלטנים? מה רע בכל המתקשרים שעושים טוב? תקשור רוחני, קריאה בקפה, חיזוי עתידות, קלפי טארוט, ברכות של רבנים, קוראים בקפה, מיסטיקנים, מגיד עתידות, מכשפים, מחזירי אהבה, אסטרולוגים, נומרולוגיה, גרפולוגיה
... אך ברגע שהוא מאמין בניסים או בכוחות על טבעיים, זה עלול להוביל אותו להאמין גם בדברים לא הגיוניים אחרים, מה שמוביל לעיתים למחשבות לא רציונליות ולמצוקה נפשית. האם אפשר להשתמש ... אליעד מציין כי הבעיה המרכזית איננה במתקשרים עצמם, אלא בכך שהאמונה בהם מובילה לאדם לוותר על ההיגיון. ברגע שאדם מפסיק להפעיל שיקול דעת רציונלי ומאמין לדבר שהוא לא אמיתי, זה עלול ... את השכל או ההיגיון בסיטואציה אחת, עלולה להיווצר חרדה או מצוקה בסיטואציות אחרות, כי אי - ההיגיון מחלחל גם למצבים שבהם האדם רוצה להיות רציונלי. אדם עשוי להיתקל בפחדים לא ... (כמו פחדים או חרדות בלתי מוסברות) חודרים לחייו. הטענה היא שהאמונה העיוורת בשיטה על - טבעית אחת גוררת אחריה מגוון רחב של תפיסות לא רציונליות. כך במקום להסתמך על הבנה לוגית של ...
סכיזופרניה פרנואידית תיאור מקרה, רדוף שדים, רדוף רוחות, טיפול בסכיזופרניה פרנואידית, אין לי בחירה חופשית, השתלטו עלי, מישהו השתלט עלי, פרצו לי למוח, איך נוצרת סכיזופרניה? איך לטפל בסכיזופרניה? סיפור מקרה סכיזופרניה, פסיכיאטריה
סכיזופרניה פרנואידית תיאור מקרה, רדוף שדים, רדוף רוחות, טיפול בסכיזופרניה פרנואידית, אין לי בחירה חופשית, השתלטו עלי, מישהו השתלט עלי, פרצו לי למוח, איך נוצרת סכיזופרניה? איך לטפל בסכיזופרניה? סיפור מקרה סכיזופרניה, פסיכיאטריה
... אותו למבצע פעולות מסוימות בניגוד לרצונו. כדי להבין את היגיון המחשבה הזו, אליעד מציין כי ניתן להבחין בין שני סוגי הסברים עיקריים למחשבות מסוג זה: סיבות רציונליות וסיבות רגשיות. בהסברים אלו, אליעד מתמקד בעיקר בהסברים הרגשיים. מהן הסיבות הרגשיות שמובילות למחשבה על שליטה חיצונית? תחושת השליטה ... המרכזית שצריך לשאול בהקשר זה היא: מה ההיגיון מאחורי המחשבה הזו? מה גורם לאדם להאמין שמישהו השתלט עליו? ניתן לחלק את ההסברים לשני סוגים עיקריים: סיבות רציונליות סיבות רגשיות הסיבות הרגשיות לתחושת השליטה החיצונית כשמישהו אומר השתלטו עליי, ניתן לחקור את ההרגשה שלו כלפי המצב. האם הוא חווה את ...
סכיזופרניה והפרעת אישיות, איך מתפתחת סכיזופרניה כמו כדור שלג? איך נוצרת סכיזופרניה בתגובת שרשרת? איך מטפלים בסכיזופרניה? איך לדבר עם סכיזופרן? איך לרפא סכיזופרניה? טיפול בסכיזופרניה, מניעת סכיזופרניה, ריפוי סכיזופרניה
סכיזופרניה והפרעת אישיות, איך מתפתחת סכיזופרניה כמו כדור שלג? איך נוצרת סכיזופרניה בתגובת שרשרת? איך מטפלים בסכיזופרניה? איך לדבר עם סכיזופרן? איך לרפא סכיזופרניה? טיפול בסכיזופרניה, מניעת סכיזופרניה, ריפוי סכיזופרניה
... לא ייחשבו כלא הגיוניות או משוגעות. על ידי שיחה הגיונית ושאילת שאלות רציונליות , ניתן לעזור לאדם להחזיר את הקשר עם המציאות ולמנוע את ההתדרדרות. מדוע ... ולנסות לחזק בו את החשיבה הצלולה. חשוב ליצור שיח שמאתגר את המחשבות הלא רציונליות , ובכך לאפשר לאדם להתחיל לחשוב בצורה ברורה ומציאותית. כיצד אדם הסובל ... וכיצד לטפל בהן איך לדבר עם סכיזופרן טיפול בסכיזופרניה וחיזוק החשיבה הרציונלית איך לפתח את השכל ולשמור על היגיון מהי סכיזופרניה? סכיזופרניה מוגדרת כמצב ... וכיצד לטפל בהן איך לדבר עם סכיזופרן טיפול בסכיזופרניה וחיזוק החשיבה הרציונלית איך לפתח את השכל ולשמור על היגיון ...
ניתוח רגשי של פחד מפני אלימות, ניתוח פחד להיפגע פיזית, פחד לקפוא בסיטואציות, פחד להיות משותק בסיטואציה, פחד מפני השפלה, תגובת הילחם ברח או קפא, למה אני מפחד מפגיעה פיזית? למה אני מפחד שיפגעו בי פיזית? ניתוח רגשי של פחד לא הגיוני
... אינה תמיד הגיונית ואינה בהכרח קשורה להערכה או לזלזול, אלא לתגובות אמוציונליות לא רציונליות. הוא מביא דוגמאות רבות כדי להמחיש שהמשמעות ... או לא: להפריד בין עובדות לפרשנויות. ללמוד להחליף את המחשבות השליליות במחשבות אחרות, רציונליות ומועילות יותר. לדוגמה, במקום לומר אם תקפו אותי, ...
מהי אהבה? מהי שנאה? איך לאהוב? איך לא לשנוא? אהבה אינטרסנטית, אהבה אגואיסטית, אהבה לבעלי חיים, אהבה ללא תנאים, מוות קליני, תודעה של תינוק, ניתוק מהגוף, אהבה בלי תנאים, אהבה עם תנאים
מהי אהבה? מהי שנאה? איך לאהוב? איך לא לשנוא? אהבה אינטרסנטית, אהבה אגואיסטית, אהבה לבעלי חיים, אהבה ללא תנאים, מוות קליני, תודעה של תינוק, ניתוק מהגוף, אהבה בלי תנאים, אהבה עם תנאים
... מהצדדים נותן מתוך רצון לקבל משהו בתמורה. אליעד מציין כי זהו לא סוג של אהבה אמיתי, שכן כשיש אינטרס, אין זו אהבה טהורה. אהבה כזו היא בעצם עסקה שמבוססת על שיקולים רציונליים ולא על חיבור רגשי אמיתי. מהי אהבה לבעלי חיים? בהקשר של אהבה לבעלי חיים, אליעד מדבר על ההבדל בין אהבה לבני אדם לאהבה לבעלי ... מאיתנו. מהו מוות קליני וכיצד הוא קשור לתודעה של תינוק? אליעד עוסק גם בנושאים של מוות קליני ותודעה. הוא מסביר כי תודעה של תינוק, שהיא תודעה טהורה, חפה מתפיסות רציונליות, היא דוגמה לאופן שבו אנחנו יכולים לחוות את העולם בצורה לא שיפוטית וללא חשיבה מיותרת. הוא מדבר על תופעת המוות הקליני, שבו אנשים ...
שיטה לקבלת החלטה, נוסחה לקבלת החלטה, תורת המשחקים, תהליך קבלת החלטה, מחקר קבלת החלטה, כשלים בקבלת החלטה, מודל לקבלת החלטה, אלגוריתם לקבלת החלטה, פסיכולוגיה קוגניטיבית
שיטה לקבלת החלטה, נוסחה לקבלת החלטה, תורת המשחקים, תהליך קבלת החלטה, מחקר קבלת החלטה, כשלים בקבלת החלטה, מודל לקבלת החלטה, אלגוריתם לקבלת החלטה, פסיכולוגיה קוגניטיבית
... יכול להיות מינורי. לסיכום, אליעד מציע לנו לחשוב בצורה רציונלית על ההחלטות שלנו, לסדר את העדיפויות שלנו ולהימנע מקבלת החלטות מתוך דחף רגשי או חוסר בהירות. החלטות רציונליות שיטה לקבלת החלטות תורת המשחקים פסיכולוגיה קוגניטיבית בקבלת החלטות ...
מסע רוחני, המסע אל עצמך, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, חיפוש האמת, חיפוש האושר, המסע אל האושר, לחפש את עצמך, מודעות עצמית, גשמיות, רוחניות, הדרך אל האושר, משמעות החיים
מסע רוחני, המסע אל עצמך, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, חיפוש האמת, חיפוש האושר, המסע אל האושר, לחפש את עצמך, מודעות עצמית, גשמיות, רוחניות, הדרך אל האושר, משמעות החיים
... או לדעת דבר באופן שכלי. עם זאת, אליעד מדגיש כי המצב הזה, שבו אין מחשבות רציונליות, הוא לא בהכרח חסר ערך. לעיתים אנשים חווים את האין שכל כמצב רוחני, אך אליעד מזהיר כי עליהם להבין גם את ההפך של המחשבות הללו, אחרת הם עלולים לאבד את הקשר עם המציאות. הסכנה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רציונליות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: רציונליות, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: רציונליות, איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיגמל מהימורים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? מה המשמעות של החיים? בשביל מה לחיות? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם הכל אפשרי? איך להיות מאושר? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? האם המציאות היא טובה או רעה? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לזוגיות, קואצ'ינג אישי, אימון אישי למציאת זוגיות בתחום רציונליות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 19:58:48 - wesi4