🖨רוצה לברוח מהעולם? אין לאן! וגם אין צורך לברוח!לפעמים האדם נמצא בתחושה שהוא פשוט רוצה כאילו להעלם ולברוח מהעולם. כלפי חוץ לא רואים על האדם שום דבר, הוא נראה טוב, עובד בעבודה מסודרת, בית, אישה ילדים וכולי, אבל בתוך תוכו הוא רוצה לברוח. אלא מה? שבאמת אין לאן לברוח. ולמה?
כי אתה יכול אולי לברוח מהיכן שאתה נמצא, אך אינך יכול לעולם לברוח מעצמך!
עיקר כל הצער שיש לאדם בחיים הן הייסורים שבגופו (כגון חולי פיזי) והן הייסורים שמחוץ לגופו (כגון כבוד, כסף וכיו"ב), כולם הם רק מחמת חוסר שלום והרמוניה שבין האדם לעולמו. הייסורים שיש לאדם בגופו (מחלות) נובעים מכך שאין שלום בין הכוחות השונים שבגופו, כי כאשר הכל בגוף נמצא באיזון ובשלום, אז האדם כמובן בריא והחולי נובע רק מחמת הפרת האיזון שבגוף, דהיינו שדבר אחד מנסה להתגבר על דבר אחר, ואז מופר האיזון ואז האדם חולה.
גם כל הייסורים שיש לאדם מחוץ לגופו, גם הם כולם נובעים מחמת חוסר השלום של האדם עם עצמו, כי באמת לאמיתה, כל הייסורים שיש לאדם מחוץ לגופו הם כולם דמיון אחד גדול, כי כל זמן שהאדם בריא בנפשו ובגופו, הרי שאין לו צורך ביותר מכך וא"כ עליו להיות שמח. בדיוק כמו אצל שאר בעלי החיים שבטבע, שהפעם היחידה שהם בצער היא רק כאשר הם חולים / רעבים - אך כל שאר הזמן הם בהרמוניה מושלמת עם הטבע. כי באמת המטרה של השכל היא שהאדם יהיה מאושר כמובן, אלא שמחמת חוסר שימוש נכון בשכל, לא רק שהאדם לא נהנה מחייו אפילו לא כמו בעלי החיים, אלא אדרבה הוא סובל ומגיע למצב נחות יותר אפילו מאשר בעלי החיים שאין להם את השכל שיש לאדם, כי באמת מטרת השכל היא רק כדי להיות מאושר כנ"ל.
נמצא אם כן, כי הצער והבלבולים שיש לאדם בחיים נובעים רק מדבר אחד והוא שהאדם לא נמצא בשלום עם עצמו, האדם לא מחובר לעצמו, לא קשוב לתת מודע שלו, לא עושה את מה שהוא באמת מרגיש אלא חי את החיים של אנשים אחרים, וכל הדברים האלו יוצרים אצל האדם המון קונפליקטים פנימיים שיוצרים אצל האדם את הרצון לברוח ולהעלם.
אלא שבאמת אין לאן לברוח, כי אתה יכול להחליף עבודה / אישה / ערוץ בTV וכולי, אבל אינך יכול לברוח מעצמך ואינך יכול לברוח מהרצון הפנימי שלך שרוצה שתרגיש טוב ושיהיה לך טוב פנימי באמת.
אז כדי להתמודד עם הבעיה הזאת של הרצון לברוח מהעולם (וגם בגלל סיבות נוספות), בדיוק לשם כך המציאו את עניין עולם הבידור (שאינו נובע מאושר פנימי ומשורש השמחה), עולם שבו אתה שוכח מי אתה, אתה מרדים את התודעה שלך בצורה מודעת ובלתי מודעת ובורח מהתבוננות פנימה אל שינה בהקיץ. כי במקום להתבונן פנימה, להתחבר לעצמך ולהיות מאושר באמת, אז האדם ממלא את מוחו בכל מיני דברים שאינם מועילים לו באמת. ולמה הם אינם מועילים לו באמת? כי באמת האושר הוא החיבור הפנימי של האדם אל עצמו פנימה, וכל דבר שאינו משרת מטרה זו ואינו מסייע לה, ממילא הוא מיותר.
ויש כאלו שבורחים אל עולם העבודה ונהיים מה שנקרא "וורקוהוליק", שגם זו בריחה מהמציאות. כי במקום להיות עם עצמך, אתה ממלא את ראשך בדברים שאינן מביאים לך שום תועלת, אלא רק מתישים אותך. אז אתה לא אוכל בצורה מסודרת, לא ישן בצורה מסודרת, לא נמצא עם משפחתך וכולי, הכל בשם העבודה שאליה אתה בורח כדי לא להיות עם עצמך.
וכן הלאה וכן הלאה כל אחד בורח למקום אחר. ולכאורה נשאלת השאלה אז מה הבעיה בכך, מה רע בלברוח מעצמך אל כל מיני דברים? אומנם הם לא עוזרים לך באמת, אבל הם הרי עוזרים לך לברוח, אז מה הבעיה בכך?
וכאן כמובן יש 2 תשובות. תשובה ראשונה היא, כי מאחר שבאמת יש הרי פתרון לבעיה, אולי הוא קשה, אולי אינך יודע היכן הוא, אבל הוא בוודאות נמצא. אז מאחר שיש פתרון ומאחר שבאמת כל אדם יכול להיות מאושר, ממילא חבל מאוד שלא להיות מאושר. כשם שאדם חולה שאינו לוקח תרופה, אז ברור שהוא יכול להמשיך להיות חולה, אבל רחמנות עליו, כי הוא סובל בחינם והוא יכול לרפא את עצמו. כך גם כאן, מאחר שיש באפשרותך לברוח פנימה, דהיינו לעסוק בהתבוננות ובלמידת האני הפנימי של עצמך, ועל ידי זה להיות רגוע יותר, שמח יותר, מאושר יותר, יותר בשלום עם עצמך וכולי, אז מדוע בעצם להמשיך לסבול?
אך ישנה נקודה נוספת, והיא כי כל הדברים שאדם בורח אליהם במקום להסתכל פנימה, כל הדברים האלו דומים לאדם שמרוב צמא הוא מחליט לשתות מי ים מלוחים. אז נכון, בשניה הראשונה אחרי שהאדם התגבר על חוש הטעם המלוח, אז באותה השניה הוא מרגיש כאילו רוויה, אך באמת אחרי מספר דקות לא רק שהוא לא הרווה את צמאונו, אלא עכשיו הוא צמא כפל כפליים מאשר קודם. כי על כל כוס מי ים שאתה מכניס לגוף, הגוף מאבד 2 כוסות נוזלים מהמים שישנם בגוף האדם כידוע.
והוא הדבר כאן, כי מילא אם היה ניתן לברוח לאיזה מקום שיתן לך שקט, אולי לא תהיה מאושר אבל לפחות גם לא תרצה להיות מאושר, אבל באמת לאמיתה לא ניתן לברוח, כי ככל שתברח יותר ותתרחק יותר מעצמך, כך חוסר השקט הנפשי שלך יצור אצלך מועקות נפשיות כאלו ואחרות, תוך כדי הבריחה עצמה, וכפי שניתן לראות בחוש, שככל שיש לאדם יותר כסף, כך חסר לו יותר (אם וכאשר הוא הופך את האמצעי למטרה), וככל שרמת החיים (החיצונית) שלו עולה, כך חסר לו יותר וכולי והדברים כמובן ידועים.
וכפי שכבר נאמר "מי שיש לו 100 רוצה 200 ומי שיש לו 1000 רוצה 2000" וגם "אין אדם מת וחצי תאוותו בידו", דהיינו שלעולם אין לאדם אפילו לא חצי ממה שהוא רוצה וככל שיש לך יותר דברים (שאינך צריך), כך חסר לך עוד יותר עוד דברים נוספים שאתה עוד יותר פחות צריך.
ורוב בני האדם רוב חייהם סובלים כדי להשיג דברים שאינם צריכים אותם. ומיד ברגע שהם משיגים אותם, מיד באותו הרגע הם ממשיכים לסבול ורוצים משהו אחר שגם אותו הם עוד יותר לא באמת צריכים. ומי שירצה להתבונן בעניין יראה, כי תופעת הסבל וההרס העצמי הזאת קיימת רק אצל בני האדם שיש להם יותר שכל מאשר לבעלי החיים שבטבע. וככל שיש לך יותר שכל, אם אינך משתמש בו בחכמה, אתה סובל יותר - כפי שניתן לראות בחוש.
כי בעלי החיים שבטבע אינם רוצים ואינם עושים שום מאמץ להשיג שום דבר שאינו לצורך הישרדותי שלהם כידוע. וכפועל יוצא לדוגמה הם גם לא נכנסים לדיכאונות וממילא הם אינם אוכלים אוכל שאינו בריא רק בגלל חוסר מצב רוח, כפי שכמובן קורה אצל בני האדם שמשמינים (ונהיים חולים) מחמת אכילת אוכל שאינו בריא. כי בעל חיים אמיתי שאוהב את עצמו, אינו מתוכנת לאכול / לצוד אוכל שלא למטרת בריאות והישרדות כידוע (לא מדובר על בעלי חיים שבויתו). אך בני האדם "החכמים" שרוצים את מה שאינם צריכים, על ידי זה נכנסים לדיכאונות וכולי, ואז אוכלים גם דברים לא בריאים וכולי (יתבאר במקום אחר).
נמצא אם כן, כי עצם הבריחה של האדם היא בעצמה יוצרת אצל האדם עוד יותר את תחושת חוסר השקט הפנימי ואת הרצון לברוח, כי זאת בעיה מסוג הבעיות שאם לא תטפל בה היא תגדל וכולי. כי מאחר שהרצון לברוח מהעולם נוצר בגלל חוסר הקשר של האדם עם עצמו, הרי שברגע שהוא בורח, הוא עוד יותר פחות קשור לעצמו, ואז עוד יותר רע לו וכולי. כך שבאמת לאמיתה אין לאן לברוח, כי ככל שתברח ולא תתמודד, כך הבעיה תגדל.
אך באמת אין בכלל שום צורך לברוח לשום מקום, כי העולם כמובן מצד עצמו הוא מושלם, והמורכבות לצד הפשטות של טיפת מים אחת שיש בעולם, מדהימה יותר מאשר כל ההמצאות של כל בני האדם. ובאמת בעולם מצד העולם עצמו אין שום רע והכל טוב, והרע קיים רק בעיני המתבונן, שמאחר שהמציאות אינה כרצונו זה מה שיוצר את הרע. ובאמת האדם אינו צריך לשנות שום דבר במציאות שלו, אלא רק את צורת ההסתכלות שלו עליה.
וכפי הדוגמה הפשוטה, אם יש לך על הרגל נחש ואתה לא יודע שהוא שם, אז הוא לא שם. ואם אין לך על הרגל נחש, אבל אתה חושב שהוא שם, אז הוא שם! כי זהו כוחה של המחשבה. ומבחינת הגוף של האדם, אם תדמיין שאתה רץ בחום כבד, הגוף שלך יתחיל להזיע כאילו אתה רץ בחום כבד גם אם אתה במשרד. ואם תחשוב על כך שאתה צמא, אז תהיה צמא גם אם לפני רגע שתית. כי ככה זה עובד, אתה זה מי שאתה חושב שאתה, ואתה נמצא היכן שהמחשבות שלך נמצאות.
כך שבאמת אתה לא צריך לשנות שום דבר מלבד את עצמך. אל תאשים בבעיותיך את מקום העבודה / משפחה / שכנים / חברים שלך. אל תאשים את העולם בצרותיך. בכלל אל תאשים אף אחד גם לא את עצמך! במקום להאשים את עצמך (כי הכל תלוי רק בך), במקום זה תאהב את עצמך, תרחם באמת על עצמך ותבין שאין שום סיבה וצורך לברוח לשום מקום. פשוט תתבונן פנימה והתשובות בא יבואו. וככל שתתבונן מהר יותר, הרבה יותר, כך גם השלמות שלך ומצב רוחך ישתפרו מהר יותר והרבה יותר. בהצלחה.
ציטוטים: רבי נחמן מברסלב
וּמִזֶּה בָּאָה הַמָּרָה שְׁחוֹרָה [העצבות] וּמִמּוֹתְרֵי הַמָּרָה שְׁחוֹרָה נִתְהַוּוּ הַדְּמָעוֹת... שֶׁהֵם מַיִם מְלוּחִים. כִּי הַשּׁוֹתֶה מַיִם, מַרְוֶה צִמְאוֹנוֹ, אַךְ הַשּׁוֹתֶה מַיִם מְלוּחִים, לא דַּי שֶׁאֵינוֹ מַרְוֶה צִמְאוֹנוֹ, אֶלָּא שֶׁמּוֹסִיף צִמָּאוֹן עַל צִמְאוֹנוֹ, עַד שֶׁצָּרִיךְ לִשְׁתּוֹת מַיִם אֲחֵרִים, לְכַבּוֹת צִמְאוֹנוֹ. וְעַל כֵּן נִקְרָא הַשֶּׁקֶר [שאדם אינו מחובר למציאות באמת], 'מַיִם מַיִם'...
וְהִתְהַוּוּת הַשֶּׁקֶר, שֶׁהוּא הָרָע... הוּא מֵחֲמַת הָרִחוּק מֵאֶחָד. כִּי הָרָע הוּא נֶגְדִּיּוּת, לְמָשָׁל, כָּל מַה שֶּׁהוּא נֶגֶד רְצוֹנוֹ שֶׁל אָדָם הוּא רַע וּבְאֶחָד אֵין שַׁיָּךְ נֶגְדִּיּוּת, אֶלָּא כֻּלּוֹ טוֹב
וּבֶאֱמֶת אֵין שׁוּם רַע בָּעוֹלָם, רַק כֻּלּוֹ טוֹב. אַךְ עִקַּר הַצַּעַר שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם מֵהַיִּסּוּרִין שֶׁעוֹבְרִים עָלָיו, חַס וְשָׁלוֹם הוּא רַק מֵחֲמַת שֶׁלּוֹקְחִין מֵהָאָדָם הַדַּעַת, עַד שֶׁאֵין יָכוֹל לְהִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית, שֶׁהוּא כֻּלּוֹ טוֹב, וְאָז מַרְגִּישׁ צַעַר וּכְאֵב הַיִּסּוּרִין. כִּי כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ דַּעַת, וּמִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית, אֵינוֹ מַרְגִּישׁ כְּלָל הַצַּעַר שֶׁל הַיִּסּוּרִין
וְיֵשׁ שְׁנֵי מִינֵי שָׁלוֹם: יֵשׁ שָׁלוֹם בַּעֲצָמָיו, כִּי תְּחִלָּה צָרִיךְ אָדָם לִרְאוֹת שֶׁיִּהְיֶה שָׁלוֹם בַּעֲצָמָיו, כִּי לִפְעָמִים אֵין שָׁלוֹם...
כִּי כָּל הַחוֹלַאַת [המחלות] בָּאִין עַל יְדֵי בְּחִינַת מַחֲלקֶת, כִּי כָּל הַחוֹלַאַת הֵם בְּחִינַת מַחֲלקֶת, שֶׁאֵין שָׁלוֹם בַּעֲצָמָיו, וְהַיְסוֹדוֹת מִתְגַּבְּרִין זֶה עַל זֶה וְאֵין מִתְנַהֲגִים בְּשָׁלוֹם, בַּמֶּזֶג הַשָּׁוֶה, וְעַל יְדֵי זֶה בָּא חוֹלַאַת כַּיָּדוּעַ
לפעמים אתה חי פחות טוב מאשר בעל חיים ובהמה
הוּא חָכְמָה וּמְלָאכָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת כְּמוֹ בְּהֵמָה... הַיְנוּ שֶׁהוּא חָכְמָה לַעֲשׂוֹת עַצְמוֹ כִּבְהֵמָה... אֵלּוּ בְּנֵי אָדָם שֶׁעֲרוּמִים [עורמה וחכמה] בְּדַעַת וּמְשִׂימִין עַצְמָן כִּבְהֵמָה יצירת מוטיבציה, יצירת רצון, רצון לרצות, ליצור רצון, לחזק רצון, ליצור מוטיבציה, לחזק מוטיבציה, השגת מטרות, לא להיכנע, התמדה, נחישות, כוח הרצון, לא להתייאש, להמשיך לרצות, תקווה, אמונה עצמיתיצירת מוטיבציה, יצירת רצון, רצון לרצות, ליצור רצון, לחזק רצון, ליצור מוטיבציה, לחזק מוטיבציה, השגת מטרות, לא להיכנע, התמדה, נחישות, כוח הרצון, לא להתייאש, להמשיך לרצות, תקווה, אמונה עצמית... מוטיבציה, יצירת רצון, רצון לרצות, ליצור רצון, לחזק רצון, ליצור מוטיבציה, לחזק מוטיבציה, השגת מטרות, לא להיכנע, התמדה, נחישות, כוח הרצון, לא להתייאש, להמשיך לרצות, תקווה, אמונה עצמית איך אפשר ליצור מוטיבציה גם כשאין רצון בכלל? הרבה פעמים אדם רוצה להשיג מטרה מסוימת, אך מבין שכדי להגיע אליה הוא חייב להתאמץ ולעבוד קשה. כדי לעמוד באתגרים ובמאמצים, האדם זקוק ... או מוטיבציה לעשות דבר מסוים, הוא יכול להגיד לעצמו: הלוואי שיהיה לי רצון לעשות את זה. לדוגמה, נניח שאדם רוצה לרוץ 10 קילומטרים, אבל אין לו שום חשק לקום ולצאת לריצה. לפי הגישה של רבי נחמן, הוא לא חייב ... ראשוני, וזה כבר צעד חשוב בדרך לפיתוח המוטיבציה. מדוע רצון לרצות יכול להגביר את המוטיבציה? כאשר האדם אומר אני רוצה לרצות את זה, הוא יוצר רצון נוסף, אפילו אם הרצון המקורי חלש מאוד או לא קיים בכלל. אליעד כהן ... בשכל ולחקור את האמת. ואם הוא מרגיש שגם את זה הוא לא יכול לעשות, הוא יכול אפילו להגיד: אני רוצה שיהיה לי רצון לרצות להטיל ספק ולחקור את האמת. כל אחד מהשלבים האלה הוא בעל ערך בפני עצמו ומתחיל ... רצונות סותרים, ואינו מצליח להחליט איזה מהם לבחור. אליעד כהן מציע לשאול את עצמך קודם כל: מה אני באמת רוצה?. ואם גם זה לא ברור, אז ניתן לנסות לפתח רצון למצוא דרך להשיג את שני הדברים יחד. במצב אידיאלי ... פשוט אך משמעותי: לא להתייאש ברגע הראשון כשאין חשק. אפילו מחשבה קטנה כמו הלוואי שיהיה לי רצון או אני רוצה לרצות את זה כבר מקדמת את האדם יותר מאשר החלטה מהירה לוותר וללכת. באופן כללי, הטכניקה הזאת מאפשרת לאדם ... יצירת המוטיבציה עצמה מתוך עצמו, דבר שמאפשר לו להגיע להישגים משמעותיים בטווח הרחוק. איך ליצור מוטיבציה? כיצד לחזק את כוח הרצון? איך לא לוותר ולהתמיד? האם ניתן לפתח רצון? איך להשיג מטרות בחיים? איך אפשר ליצור מוטיבציה כשאין מספיק רצון? כאשר אדם רוצה להשיג מטרה מסוימת, הוא מבין שלשם כך עליו להשקיע מאמץ רב ולעבוד קשה. אך מה קורה אם הוא מגלה ... השיטה של לרצות לרצות? הגישה הזו של רבי נחמן היא גישה מאוד מעשית שניתן ליישם בכל תחום. למשל, אדם שרוצה לחפש את האמת, אך מבין שלשם כך עליו להטיל ספק בהרבה מאוד דברים. כדי להטיל ספק באמת, הוא צריך שכל כולו ירצה את הדבר הזה. אך אם הוא מרגיש שהוא לא רוצה מספיק, הוא לא חייב לעצור בנקודה זו. במקום זאת, הוא יכול להגיד: אני רוצה שיהיה לי רצון לחפש את האמת. ואם אפילו זה קשה לו, הוא יכול להוסיף שלב נוסף ולהגיד: אני רוצה לרצות שיהיה לי רצון לחפש את האמת. כך, כל שלב של רצון מוביל לשלב הבא ומחזק את הרצון הבסיסי. למה חשוב לרצות לרצות? הרצונות אינם דבר קבוע, אלא הם נמצאים בתנועה מתמדת. כאשר אדם אומר לעצמו אני רוצה לרצות, הוא למעשה מכוון את המחשבות שלו ומגדיל את ההזדמנות לכך שהרצון האמיתי יתעורר בו. גם לרצות שיהיה לך ... שהרצון יופיע באופן טבעי. מה עושים כשמתלבטים בין שני רצונות מנוגדים? לעיתים קרובות אדם ניצב בפני מצב שבו הוא רוצה שני דברים במקביל ולא יודע כיצד להחליט ביניהם. במקרה כזה, אליעד כהן מסביר שיש לנסות להבין מה באמת רוצים. ... הפנימיים והמשך חיזוק הרצון בתהליך מתמשך. התהליך הזה מבטיח כי במקום להגיד פשוט אין לי חשק, האדם יאמר אני רוצה שיהיה לי חשק, ובעקבות כך, לאורך זמן, הרצון אכן מתחזק ומתממש. מדוע חשוב לא להיכנע לחוסר חשק? היכולת להגיד אני רוצה לרצות את הרצון אינה מובנת מאליה. קיימים אנשים שכאשר מציגים בפניהם מטרה, הם לא רק שאינם רוצים בה, אלא ... אלא מציעה דרך ברורה ומדויקת ליצירת רצון, חיזוק מוטיבציה והשגת מטרות חשובות בחיים. איך ליצור מוטיבציה? כיצד לחזק את כוח הרצון? איך לא לוותר ולהתמיד? האם ניתן לפתח רצון? איך להשיג מטרות בחיים? איך ניתן ליצור מוטיבציה ולהגביר את הרצון? ... שתרצה לרצות. כלומר, גם אם אדם מבין שכדי להשיג מטרה עליו לעבוד קשה, להשקיע ולהתאמץ, אך אינו מרגיש שהוא רוצה מספיק, הוא עדיין יכול להתחיל בכך שהוא יביע משאלה שיהיה לו יותר רצון. מה קורה כאשר אין לאדם מספיק רצון? כאשר אדם רוצה להשיג מטרה אך מגלה שאין לו מספיק רצון כדי להתאמץ עבורה, פעמים רבות הוא פשוט מוותר. רבי נחמן מציע גישה אחרת: אם אין לך רצון מספק, תתחיל בלרצות לרצות. לדוגמה, אדם שרוצה לרוץ עשרה קילומטרים אך אין לו חשק לכך, יכול לקום בבוקר ולומר לעצמו: הלוואי שהיה לי רצון לרוץ עשרה ... לאדם אין רצון מספק לעשות משהו, הוא יכול להתחיל מהשלב הראשוני של רצון לרצות את הדבר. למשל, אם אדם רוצה לחקור את האמת אך מרגיש שאין לו מספיק מוטיבציה, הוא יכול להתחיל בכך שהוא יאמר לעצמו: אני רוצה לרצות לחקור את האמת. אם גם זה קשה לו, הוא יכול להמשיך ולומר: אני רוצה לרצות לרצות לחקור את האמת. כלומר, ככל שהאדם מתמקד בכך שהוא מנסה לייצר רצון, כך יש לו סיכוי גבוה ... דברים במקביל? אם אדם מתלבט בין שני רצונות ואינו יודע במה לבחור, עליו לשאול את עצמו מה הוא באמת רוצה. ניתן גם לפתח רצון למצוא פתרון שיאפשר השגת שני הדברים יחד. בגישה מושלמת, אפשר לחפש דרך להשיג את שניהם ... לעקוב אחרי השינויים הפנימיים ולהמשיך לפתח את הרצון. לכן, במקום להרים ידיים ולהגיד אין לי חשק, אפשר לומר: אני רוצה שיהיה לי חשק, ועם הזמן זה יכול להפוך למציאות. איך ליצור מוטיבציה? כיצד לחזק את כוח הרצון? איך לא לוותר ולהתמיד? האם ניתן לפתח רצון? איך להשיג מטרות בחיים? אוקי עכשיו הנושא הבא הוא כזה יש איזו עצה של רבי נחמן או איזה רעיון שאומר לרצות לרצות, מה זה אומר? נניח שבן אדם רוצה להשיג איזו מטרה והוא מבין שבשביל להשיג אותה הוא צריך לעבוד הרבה הוא צריך כאילו להתאמץ וכו, מה בן ... אם אני מאוד ארצה את זה. ואז לפעמים בן אדם נתקל בבעיה שהוא אומר כן אבל אני לא מספיק רוצה את זה מה אני יכול לעשות שאם אני לא מספיק רוצה את זה? אז הרבה פעמים בן אדם אומר טוב אני לא מספיק רוצה את זה אין מה לעשות ורבי נחמן אומר אם אתה לא מספיק רוצה את זה אז תרצה לרצות את זה, יש גם פרספקטיבה כזאת אתה רוצה לרצות את זה? תקום בבוקר תגיד הלוואי שיהיה לי חשק נגיד בן אדם נגיד רוצה לרוץ 10 קילומטר בשביל לרוץ 10 קילומטר צריך הרבה רצון אבל הוא אומר אין לי רצון לרוץ 10 קילומטר ... גם לרצות לרצות גם זה משהו זה נקרא רוצים אותם לרצות גם לרצות משהו, זה כאילו גם להגיד אני רוצה לרצות גם זה משהו. ש: כן זה עוד רצון. אליעד: לא זה כאילו זה גם משהו בפני עצמו זה גם חשוב, דוגמה נגיד בן אדם לדוגמה נגיד רוצה לחפש את האמת ואז הוא אומר לעצמו טוב בשביל לחפש את האמת נגיד אני צריך להטיל ספק אבל טוב בשביל להטיל ספק בשכל אז אני צריך כל כולי לרצות את זה, אבל לא כל כולי רוצה את זה אז מה אני אעשה? אז הוא ממשיך לדרכו, רבי נחמן אומר לא אז תרצה שיהיה לך אתה רוצה שיהיה לך רצון כזה? אז הוא אומר טוב אני גם לא יודע אם אני רוצה שיהיה לי רצון כזה, אוקי אז תגיד אני רוצה שיהיה לי רצון שיהיה לי רצון כזה כאילו להיאחז כאילו לכוונן את הרצון לכיוון. למה? כי אני אומר עוד פעם הרצונות מסתובבים בן אדם שאומר אני רוצה שיהיה לי רצון כזה זה גם מקדם אותו לדבר כי זה עצמו יגרום לו פתאום להאמין או לרצות את ...
רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 2רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 2רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 2 האם אנחנו באמת בוחרים את הרצונות שלנו? אליעד כהן פותח את ההרצאה בדיון על מושג הרצון החופשי, ומתחיל בשאלה המרכזית: האם יש לנו יכולת בחירה חופשית בכל תחומי חיינו, ובפרט, האם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? הוא מציין את הדילמה הפילוסופית הבסיסית: אם אדם בוחר את רצונו, האם הוא עושה זאת עם רצון קודם או ללא רצון? הוא מסביר שאם אדם בוחר מתוך רצון קודם, אז מיד עולה השאלה: מי בחר את הרצון שקדם לרצון הזה? ואם הוא בוחר בלי רצון, הרי שלא ניתן לכנות זאת בחירה. אליעד משתמש בדוגמה פשוטה כדי להמחיש את הבעיה: אדם אומר לעצמו שאם באמת הייתה לו בחירה חופשית, אז הוא לא היה בוחר לרצות את מה שהוא כרגע רוצה, אלא משהו אחר שהיה גורם לו להרגיש טוב יותר. אך לפי אליעד, טיעון זה אינו מוכיח שאין בחירה חופשית, כי יכול להיות שהאדם בוחר את הרצון הזה בכל זאת מתוך סיבה כלשהי. האם יכול להיות מצב שבו אדם יוצר רצון בלי רצון? כדי להעמיק בהבנת המושג של יצירת רצון, אליעד דן בשאלה כיצד נוצר הרצון הראשון של האדם. הוא מסביר שאם התודעה של האדם יוצרת לעצמה רצון במצב שבו לא היה לה קודם שום רצון, אי אפשר להגדיר את זה כבחירה, כי פעולה זו נעשתה ללא רצון. אליעד מעלה אפשרות לוגית שאכן ניתן ליצור משהו ללא רצון, שכן כשאין מנגנון של רצון, גם לא קיימת העדפה לכיוון מסוים, ולכן אין בעיה שמשהו ייווצר בלי רצון. הוא מתייחס להשוואה בין בני אדם לאלוהים, ומסביר שאלוהים מוגדר כהישות הראשונה, שאין משהו שקדם לו ומניע אותו. לכן, במקרה של אלוהים, לא ניתן לומר שמשהו אחר הניע אותו לפעול, אלא הוא יוצר את רצונו הראשון ללא רצון קודם. לעומת זאת, באדם תמיד ניתן לומר שיש משהו שקדם לו ושגרם לו לרצות, ולכן האדם אינו באמת הישות ... קיים - אבל חייב להיות דבר אחד שהוא מחויב המציאות, כלומר, תמיד נמצא שם, ואינו תלוי בזמן, במקום או ברצון. הוא מדגיש כי הדבר המחויב הזה הוא חסר כל הגדרה, הוא אינו זמן, אינו תודעה, אינו רצון או חוסר רצון, אלא פשוט כלום או הדבר ללא הגדרה. כדי להמחיש רעיון זה, הוא מצטט את רבי נחמן מברסלב שאומר שעל ... הוא מבין שאין משמעות למונח בחירה. סיכום ההרצאה של אליעד כהן ההרצאה של אליעד כהן עוסקת לעומק במושגים של רצון חופשי, בחירה חופשית, משמעות החיים, ובשאלות של סיבתיות מול אקראיות. הוא מתאר את הפילוסופיה של הכוח הראשון, מסביר לעומק את טבע הרצון, ומציע נקודת מבט ייחודית להבנת העולם והחיים. האם יש לנו בחירה חופשית? מי יוצר את הרצון הראשון? האם להקשיב לתחושות בטן? האם המציאות סיבתית או אקראית? מהו מחויב המציאות? איך נוצרת בחירה חופשית? למה אנשים מביאים ילדים לעולם? האם יש לנו בחירה חופשית בכל תחום בחיינו? ההרצאה מתחילה בשאלה על הרצון: האם אנחנו בוחרים את רצונותינו, ואם כן, איך אנחנו עושים זאת? אליעד מציין את הקושי בהבנת תהליך הבחירה, כאשר אדם יכול לשאול את עצמו: אם היה לי רצון חופשי, למה לא הייתי בוחר לרצות משהו אחר? הוא מסביר כי השאלה הזו לא מוכיחה כלום, מכיוון שאפשר להיות בעל בחירה גם אם אדם בוחר לרצות משהו שהוא לא בהכרח רוצה מבחינה אינסטינקטיבית. בסופו של דבר, הוא מציין את הדילמה המרכזית: אם אני בוחר את הרצון שלי, האם אני בוחר אותו מתוך רצון או ללא רצון? אליעד מציין את הצורך להבין את המקור של הרצון. ... דבר בלי רצון? שאלה: כל עשייה היא עם רצון. אליעד: אחרי שיש רצון אז אנו מניחים שישות פועלת כשהיא רוצה, אבל לפני שיש מושג כזה רצון, כשאנחנו אומרים שאין רצון, הכוונה לא שהוא לא רוצה, הכוונה שאין רצון. שאלה: אבל יש פוטנציאל אליעד: אם יש פוטנציאל, אז השאלה מי יצר את הפוטנציאל? אז מגיעים ... אין פוטנציאל. פוטנציאל שיש רצון, פוטנציאל שאין רצון, ומי יצר את החילוק בין יש רצון לאין רצון. אבל אני רוצה לדבר על נקודה אחרת. עם אלוהים לדוגמה אנחנו הולכים בלוגיקה שונה, אנחנו שואלים את אותה השאלה, איך הוא יצר ... יושב עם עצמו, ומבין את עצמו, הוא נכלל במחויב המציאות, זה המושג נכלל במחויב המציאות, הוא הופך להיות המחויב, רוצה להפוך להיות אלוהים? תבין מה זה אלוהים. כי את טיפה בתוך הנהר, הסיבה שאת לא חווה את זה, כי ... עדר, בגלל שכולם מביאים. אליעד: אבל אתה בוחר, זה לא ביולוגי. שאלה: אבל יש את המנגנון הזה. שאלה: אני רוצה לשאול אותך למה זה חשוב להביא ילד? שאלה: כי זה כבר לא אני רק הילה, ולא רק מושה, אלא ... ילדים כמו שעושים כל פעולה אחרת, אתה יכול להביא ילדים כמו שאתה מכין שניצל. זה לא שונה. אם אתה רוצה תביא ואם אתה לא רוצה אל תביא. שאלה: זאת שאלה יותר משמעותית, ילדים זה לכל החיים ושניצל זה נגמר. אליעד: גם ילד זה נגמר, ... אם זה אומר לך משהו? וכל שכן יש לו משהו בראש שאומר לו אולי יש כאן משהו. למשל אדם רוצה לנסוע לאיזה אירוע ויש לו תאונה. עכשיו יש כאן רק שתי אפשרויות, או שלאירועים יש משמעות או שאין להם ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?