ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה קשיי הסתגלות ✔הפרעת אישיות נרקיסיסטית - מבוא ✔הפרעת אישיות נרקיסיסטית (באנגלית: Narcisistic Personality Disorder, ובראשי... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨הפרעת אישיות נרקיסיסטית - מבוא
הפרעת אישיות נרקיסיסטית (באנגלית: Narcisistic Personality Disorder, ובראשי תיבות: NPD) היא הפרעת אישיות המשתייכת לקבוצה ב' של הפרעות האישיות. ההפרעה מתבטאת בדפוס מתמשך של התנהגות חריגה המאופיינת ברגשות מוגזמים של חשיבות עצמית, צורך מוגזם בהערצה ויכולת נמוכה לגלות אמפתיה כלפי אחרים. הלוקים בהפרעה משקיעים זמן רב בחשיבה ובפנטזיות על השגת כוח או הצלחה, או על המראה שלהם. לעיתים קרובות הם מנצלים את האנשים הסובבים אותם. ההתנהגות מתחילה בדרך כלל בבגרות המוקדמת, ומשפיעה על הפרט בכל תחומי החיים. עם זאת חשוב להבחין בין נרקיסיזם מהסוג השכיח בגיל הנעורים לבין נרקיסיזם המתאפיין ביכולת הסתגלות מוגבלת ונוקשות חשיבתית המאפיינת את בני הנוער שעתידים לפתח את ההפרעה.

הטיפולים בהפרעה זו לא נחקרו היטב. האישיות תוארה לראשונה בשנת 1925 על ידי רוברט ואלדר, והמונח הפרעת אישיות נרקיסיסטית נכנס לשימוש בשנת 1968. הביטוי "נרקיסיסט" נתפס כמילת גנאי, והשימוש בו מתייג אנשים באופן שלילי, אף שחלקם יכולים להיות מקסימים, מוכשרים ומצליחים באמות מידה חברתיות.

תוכן עניינים

1 היסטוריה

2 אבחנה

2.1 dsm 5

2.2 dsm 5, מודל חלופי

2.3 תת - סוגים של ההפרעה

2.3.1 נרקיסיזם ממאיר

3 מאפיינים נלווים לאבחנה

4 תחלואה נלווית

5 שכיחות

6 גורמים אטיולוגים

6.1 גנטיקה

6.2 גורמים סביבתיים

7 אבחנה מבדלת

8 מחקרים

8.1 פסיכופיזיולוגיה

8.2 אמפתיה

9 טיפול

היסטוריה

מקור המונח באגדה המספרת על נסיך יווני יפה תואר בשם נרקיסוס, ששבר את ליבן של כל כך הרבה עלמות ועלמים, שנמסיס, אלת הנקמה הענישה אותו בכך שהתאהב בבבואתו הנשקפת ממי הביצה ולא יכול היה להינתק ממנה עד שגווע. על שמו מכונה אדם המאוהב בעצמו "נרקיסי", כתרגום לשם התואר הלועזי "נרקיסיסט" (בעברית מופיעות לא פעם הצורות המשובשות "נרקסיזם", "נרקסיסט").

רוברט ואלדר פרסם את המקרה הראשון של אדם עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית בשנת 1925. המטופל שלו היה מדען עם תחושה של מיוחדות וייחודיות, חוסר יכולת להזדהות עם אחרים, הרגשה של היותו "שונה משאר האנושות", אובססיה עם רכישת כבוד מאחרים, חוסר רגשי אשמה, נטיות מיניות אנוכיות, ועצמאות ניכרת מאנשים אחרים. המטופל שלו היה גם הגיוני, אנליטי, וכזה שהעריך מחשבה אינטלקטואלית מופשטת על פני יישום ידע מדעי. תיאור המקרה של ואלדר השפיע רבות על המחקר העתידי של נרקיסיזם ועל האופן בו אנו מגדירים את הנרקיסיזם כהפרעת אישיות כיום.

זיגמונד פרויד הלך בעקבותיו בתיאור שלו של האישיות הנרקיסיסטית בשנת 1931. הוא תיאר אדם עם אישיות נרקיסיסטית כמי שהתמקד בשימור העצמי שלו, שעומד ברשות עצמו, אדם שלא ניתן להפחיד בקלות, תוקפני, מוחצן, בעל פעילות גבוהה, ואי יכולת לאהוב או להתחייב למערכות יחסים. הוא גם ציין כי אנשים אלה לעיתים קרובות מושכים כלפיהם הרבה הערצה ותשומת לב, ולוקחים על עצמם תפקידים של מנהיגות ללא כל היסוס.

זמן קצר לאחר מכן תיאר הפסיכואנליטיקאי וילהלם רייך בשנת 1933 "אופי פאלי - נרקיסיסטי" בספרו 'ניתוח אופי'. לדבריו, נרקיסיסטים מפגינים גישה של עליונות, הם בטוחים בעצמם, יהירים, פרובוקטיביים, מרגישים ממורמרים כאשר הם כפופים לאחרים, וכי הם קצת סדיסטיים במערכות היחסים שלהם. רייך גם היה הראשון שציין כי כאשר האגו שלהם נפגע, הם עשויים להפוך לתוקפניים, "אם יהירותם נפגעת, הם מגיבים בבוז קר, בחוסר הומור, או תוקפנות". הוא שיער כי ההפרעה שכיחה יותר בקרב גברים מאשר בנשים בגלל שחשב שנרקיסיזם הוא "הזדהות בין האגו בכללותו לבין איבר המין הזכרי".

אנני רייך תיארה בשנת 1960 את הנרקיסיסטים כ"אנשים שהליבידו שלהם מתרכז בעיקר בעצמם על חשבון אהבת אובייקט" ושיש להם "אמות מידה פנימיות מוגזמות ולא מציאותיות". רייך האמינה כי הנרקיסיזם נגרם על ידי טראומות ילדות חוזרות ונשנות לפני שמנגנוני ההגנה של האני מתפתחים ומובילים את הילד לסגת פנימה אל עולם פנטזיה שמרני יותר: "זה לא כך, " היא מדמיינת את הנרקיסיסט אומר, "אני לא חסר אונים, מדמם, הרוס. להפך, אני גדול וטוב יותר מכל אדם אחר. אני הטוב ביותר, הגרנדיוזי ביותר". רייך גם שיערה כי נרקיסיסטים סובלים מחוסר יכולת לווסת את ההערכה עצמית שלהם. לדבריה, נרקיסיסטים סובלים באופן קבוע מתנודות חוזרות ונשנות של הערכה עצמית המשתנה באופן דרמטי משיא של גרנדיוזיות אל דיכאון.

במהלך שנות ה - 60 וה - 70 כתבו היינץ קוהוט ואוטו קרנברג בהרחבה על נרקיסיזם. בשנת 1967 תיאר קרנברג "מבנה אישיות נרקיסיסטי." הוא פיתח תאוריה של נרקיסיזם שדיברה על שלושה סוגים עיקריים: נרקיסיזם בוגר ונורמלי, נרקיסיזם ילדותי נורמלי, ונרקיסיזם פתולוגי שיכול להיות לו תת - סוגים.

בשנת 1968 היינץ קוהוט הגיע להבנה אחרת של "הפרעת אישיות נרקיסיסטית" והמשיך להרחיב על הרעיונות המוקדמים של פרויד. הנרקיסיזם מילא תפקיד חשוב בתאוריית פסיכולוגיית העצמי שלו שהציעה שהנרקיסיזם הוא היבט נורמלי וחיוני של ההתפתחות, ושהקשיים עם יחסי אובייקט בשנים הראשונות של הילד עשויים להוביל לאתגרים בשמירה על תחושה של הערכה עצמית בהמשך החיים, ולהוביל להפרעות נרקיסיסטיות.

אבחנה

dsm 5

הפרעת אישיות נרקיסיסטית מאובחנת כאשר מתקיים דפוס נרחב של פנטזיות או התנהגות גרנדיוזיות, צורך בהערצה והיעדר אמפתיה. דפוס זה מתחיל בבגרות המוקדמת ומתקיים בהקשרים רבים. לאנשים הלוקים בהפרעה בדרך כלל יש תחושת עליונות מעוותת, מבטאים יהירות רבה, ומחפשים דרכים לשלוט על הסובבים אותם. דפוס זה מתבטא בחמישה או יותר מהסימפטומים הבאים:

תחושת חשיבות עצמית גרנדיוזית (הערכה מוגזמת של כישורים והישגים, ציפייה להכרה בעליונות על ידי הסביבה, למרות היעדר הישגים ההולמים ציפיות אלו).

עיסוק מוגזם בפנטזיות על הצלחה בלתי מוגבלת, כוח, "מבריקות", יופי או אהבה אידיאלית.

תחושת מיוחדות וייחודיות המתלווה לתחושת האדם כי רק אנשים ייחודיים או נעלים כמוהו יוכלו להבינו.

דרישת הערצה מוגזמת.

אמונה בזכאות לזכויות יתר ופריבילגיות מיוחדות - ציפייה בלתי ריאלית לטיפול ייחודי או שיתוף פעולה מיידי עם ציפיותיו.

נצלנות המתבטאת בפגיעה בזכויות אחרים כדי לקדם מטרות אישיות.

היעדר אמפתיה: חוסר יכולת או רצון להזדהות עם רגשותיו של אדם אחר.

תחושה עזה של קנאה באחרים לעיתים קרובות או אמונת האדם כי הוא מושא קנאתם של אחרים.

הפגנת גישה או התנהגות יהירה.

dsm 5, מודל חלופי

הביקורת הקריטית והמעניינת ביותר על הקריטריונים הפסיכיאטריים אומרת שההפרעת אישיות נרקיסיסטית מדגישים את המאפיינים הגרנדיוזיים הגלויים בנרקיסיזם, ומתעלמים מהפגיעוּת והמופעים הסמויים, הקשים יותר לאיתור. למעשה, אדם בעל הפרעת אישיות נרקיסיסטית אינו רק נהנה ממחשבות של גדוּלה ועוצמה, אלא הוא סובל מהערכה עצמית מאוד בלתי יציבה ופגיעה, והוא תלוי בתשומת לב וחיזוקים מאחרים לוויסות הערכתו העצמית. המחשבות הגרנדיוזיות שלו יכולות להיות גלויות או סמויות. גרנדיוזיות סמויה יכולה, למשל, להתבטא ברגשות נחיתות שנובעות מפער בלתי נסבל בין העצמי האידיאלי לעצמי המציאותי, או בין החוויה הפנימית ("אני כישלון") למה שנראה מבחוץ (הצלחה והערכה). הנרקיסיזם עשוי להתבטא לא בהתנהגויות יהירות ומוחצנות, אלא בקושי עצום לשאת פגיעות בשלמות העצמי.

הביקורת על הגדרות המתמקדות רק בביטויים הגלויים של הנרקיסיזם הובילה לאחרונה לניסוח חלק חדש בלקסיקון הפסיכיאטרי האמריקאי (dsm 5) שבו קריטריונים שונים מהקודמים. להלן עיקרי החלק החדש (section III). זהו הניסוח המלא של הקריטריונים האלטרנטיביים להפרעת אישיות נרקיסיסטית:

א. פגיעה מתונה או חמורה בתפקוד האישיות, שמתבטאת בקשיים לפחות בשניים מתוך ארבעת התחומים הבאים:

זהות - פנייה תכופה לאחרים לצורך הגדרה עצמית ולצורך וויסות הערכה עצמית. ההערכה עצמית יכולה לשאת אופי של האדרה ("אני תותח") או של הפחתת ערך ("אני אפס"), או לנוע בין שני הקצוות הללו. תנודות חריפות במצבי הרוח משקפים את התנודות בהערכה העצמית.

הכוונה עצמית, בעלוּת ואחריות על התנסויות - עיסוק במטרות שנועדו להשיג הערכה מאחרים (כמו מקצוע יוקרתי או ציונים גבוהים) ולא עניין פנימי. הצבת סטנדרטים אישיים גבוהים ומוגזמים משרתת השגת דימוי עצמי גבוה במיוחד, ואילו הצבת סטנדרטים אישיים נמוכים מבוססת על תחושת זכות ("אני לא צריך להתאמץ כמו אחרים"). לעיתים קרובות הם לא מודעים למניעים להתנהגותם.

פגיעה באמפתיה - יכולת לקויה לזהות או להזדהות עם צרכים ורגשות של אחרים. רגישות מופרזת לתגובות של אחרים, אך זאת רק במידה והם רלוונטיים לעצמי. הערכת יתר או חסר של השפעת התנהגותו על אחרים.

היעדר אינטימיות - היחסים הבינאישיים לרוב שטחיים ומשמשים לוויסות ההערכה העצמית. הדדיות מוגבלת, בשל חוסר עניין אמיתי בחוויות של אחרים ובשל דומיננטיות של צורכי והישגי העצמי.

ב. בנוסף, מתקיימות שתי תכונות האישיות הבאות בצורה פתולוגית:

גרנדיוזיות - תחושת זכות, גלויה או סמויה, העצמי במרכז, מלווה לפעמים באמונה שהאדם טוב מאחרים ובהתנשאות כלפי אחרים.

חיפוש תשומת לב ואישור מאחרים - ניסיונות משמעותיים למשוך ולהיות במרכז תשומת הלב של אחרים. חיפוש הערצה. גם היבט זה יכול להיות סמוי, ולהתבטא, למשל בחרדה חברתית (ביישנות קיצונית), בפחד מהיות מובך בחברה או חרדת ביצועים.

תת - סוגים של ההפרעה

למרות שה - dsm 5 מתייחס להפרעת אישיות נרקיסיסטית כהפרעה הומוגנית, ישנה ספרות מקצועית עשירה התומכת בתת - סוגים של הפרעת אישיות נרקיסיסטית. מאמר משנת 2015 הציע שתי וריאציות עיקריות של נרקיסיזם, תת - סוג "גלוי" או "גרנדיוזי", המאופיין בגאווה, יהירות ואומץ, ותת - סוג "סמוי" או "פגיע" המאופיין בביישנות ורגישות גבוהה לעלבונות. "נרקיסיזם גרנדיוזי" מתבטא בתחושת גדלות גלויה, ברצון עז לתשומת לב, בתחושת זכאות, ובמעט מאוד חרדה. אנשים עם תת - סוג זה יכולים להיות מקסימים מבחינה חברתית, למרות היותם אדישים לצרכים של אחרים, והם לעיתים קרובות משתמשים בקשרים בין - אישיים לצרכים אישיים. הפסיכיאטר גלן גבארד תיאר את התת - סוג שהוא כינה "תת - מודע" כגרנדיוזי, יהיר, ועבה עור. התת - סוג של "נרקיסיזם סמוי" כרוך (ברמה מודעת) של חוסר אונים, ריקנות, הערכה עצמית נמוכה ובושה, אשר יכול להתבטא בהתנהגות של הימנעות ממצבים חברתיים בהם ההצגה העצמית שלהם אינה אפשרית, או בהימנעות מאירועים בהם ההערצה שהם צריכים או מצפים לה לא אפשרית. אנשים עם תת - סוג זה הם מאופקים, הם לעיתים קרובות ביישנים, רגישים מאוד לעלבונות, ושומרים על תחושת גרנדיוזיות סמויה. גבארד תיאר תת - סוג שהוא כינה "היפר - ויגילינט" כנפגע בקלות, רגיש, וביישן.

נרקיסיזם ממאיר

תת - סוג זה תואר לראשונה על ידי אוטו קרנברג בשנת 1984. נרקיסיזם ממאיר מאופיין בהתנהגות לא מוסרית, אלימה וסדיסטית, שמטרתה להגן על תחושת ערך עצמי מנופחת. אדם הלוקה בסוג זה של נרקיסיזם מאופיין במניפולטיביות, חיפוש כוח ושליטה בהקשר הבין - אישי, חשיבות עצמית קיצונית, והיעדר חרטה. הוא מתקשה לחשוב באופן אמפתי על האנשים בסביבתו, ממעיט בערכם, מזלזל בהם ויוצר להם דה - הומניזציה. רמת העוינות שלו עלולה לעלות לאורך זמן. אוטו קרנברג טען כי נרקיסיזם ממאיר מהווה צורה מעט פחות פתולוגית של פסיכופתיה. נכון לשנת 2019 אין כלי אבחון או כלי לדיווח עצמי שניתן לאבחן באמצעותו נרקיסיזם ממאיר. קיים רק גוף קטן של ידע היסטורי ותאורטי על תת - סוג זה.

מאפיינים נלווים לאבחנה

אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית נוטים להגזים בכישוריהם, בהישגים שלהם, וברמת האינטימיות שלהם עם אנשים שהם מחשיבים כבעלי מעמד גבוה. תחושה זו של עליונות עלולה לגרום להם להשתלט על שיחות או להיות חסרי סבלנות, ולהביע בוז כאשר אחרים מדברים על עצמם. כאשר האגו שלהם נפגע מביקורת אמיתית או מדומיינת, הכעס שלהם יכול להיות חסר פרופרציות לאירוע. הערכתם העצמית של נרקיסיסטים יכולה להיות לפעמים גבוהה, ולפעמים נמוכה, או לנוע בין שני קצוות אלה.

בעקבות כך, אנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית יכולים להיראות שתלטנים, מאשימים, שקועים בעצמם, לא סובלניים כלפי הצרכים של אחרים ועל ההשפעות של התנהגותם על אחרים, ולהתעקש שאחרים יראו אותם כרצונם. נרקיסיסטים משתמשים באסטרטגיות שונות כדי להגן על העצמי שלהם וזאת לעיתים קרובות על חשבון אחרים. הם נוטים להפחית מערכם של אנשים אחרים, להכפיש, ולהעליב אנשים אחרים על מנת להאדיר את עצמם, ולעיתים קרובות הם מגיבים לפידבקים שהם תופסים כאיום בכעס ובעוינות. מאחר שהאגו השביר של האנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית הוא בעל רגישות גבוהה לביקורת או לתבוסה מדומה, יש להם נטייה להרגיש רגשות של בושה, השפלה, וחסרי ערך על אירועים מינוריים או מדומים. הם בדרך כלל מסווים את הרגשות מאחרים עם ענווה מזויפת או על ידי נסיגה חברתית, או שהם עשויים להגיב בהתפרצויות זעם, התרסה, או באמצעות נקמה.

על פי ה - dsm 5: "אנשים רבים ומוצלחים מאוד מציגים תכונות אישיות שיכולות להיחשב נרקיסיסטיות, אך רק כאשר תכונות אלה אינן גמישות, לא הולמות, מתמשכות וגורמות לליקוי תפקודי משמעותי או למצוקה סובייקטיבית, הן מהוות הפרעת אישיות נרקיסיסטית".

ביטחון יתר נוטה להפוך אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית לשאפתניים מאוד, אך זה לא בהכרח מוביל להצלחה או הישגים גבוהים מבחינה מקצועית. הלוקים בהפרעה עשויים לגלות מוטיבציה נמוכה להשתתפות בתחרויות או לסרב לקחת סיכונים כדי להימנע מלהופיע ככישלון. בנוסף, אי היכולת שלהם לסבול ממכשולים, מחלוקות או ביקורת, יחד עם חוסר אמפתיה, מקשים על אנשים אלה לעבוד בשיתוף פעולה עם אחרים או לשמור על יחסים מקצועיים ארוכי טווח עם הממונים עליהם והעמיתים שלהם.

מעריכים כי הנרקיסיזם הוא מנגנון הגנה פסיכולוגי הבא להגן על ערכו ושלמותו של האגו מפני איומים מבחוץ. ההתנהגות הנרקיסיסטית מפצה על חסכים שונים ורגשי נחיתות ויכולה לפצות על רגשי כישלון והערכה עצמית שלילית. הנרקיסיסט מחליף את הרגשת הדכדוך במצב רוח מרומם והרגשת גאווה. כאשר אדם לוקה בדיכאון ונזקק לטיפול פסיכיאטרי בו הוא מאובחן כסובל מהפרעת אישיות נרקיסיסטית, סביר להניח כי ההערכה העצמית שלו תהיה נמוכה במיוחד, בניגוד לתפישה של נרקיסיסטים כנהנים, או מציגים, הערכה עצמית גבוהה במיוחד. במישור היחסים בין בני זוג יכולה התנהגות נרקיסיסטית להוות מכשול, שכן הנרקיסיסט מתקשה להעניק מעצמו לאחר ועם זאת דורש תשומת לב מרובה.

תחלואה נלווית

הפרעת אישיות נרקיסיסטית נלווית לעיתים קרובות להפרעות אחרות, במיוחד הפרעות בשימוש בחומרים, הפרעה דו - קוטבית, דיכאון קליני, הפרעות חרדה, הפרעות אכילה, הפרעת דחק פוסט - טראומטית, והפרעות אישיות אחרות. הפרעות נלוות אלה הן לעיתים קרובות ההפרעות שמובילות אנשים אלה לטיפול פסיכולוגי. דרגת התחלואה הכפולה קשורה לחומרת ההפרעה. הפרעת אישיות נרקיסיסטית יכולה להתרחש יחד עם הפרעת אישיות אנטיסוציאלית, הפרעת אישיות היסטריונית, הפרעת אישיות גבולית, הפרעת אישיות סכיזוטיפלית, והתנהגות פסיבית - אגרסיבית עם שיעורים שעולים על 50%. למשל, מחקר אחד מצא כי 80% מהאנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית גם עמדו בקריטריונים להפרעת אישיות גבולית. לתחלואה עם הפרעת אישיות אנטי - חברתית יש השפעה שלילית חמורה ביותר על הפרוגנוזה.

תתי הסוגים של ההפרעה, סמוי וגלוי, קשורים לדפוסים שונים של תחלואה נלווית. הפרעות חרדה ודיכאון הם שכיחות יותר בקבוצת הנרקיסיסטים הפגיעים, כמו גם פגיעה עצמית לא - אובדנית וניסיונות התאבדות. לעומת זאת, אלו עם תת - סוג ממאיר / גלוי עשויים להיות חופשיים יחסית ממצוקה סובייקטיבית, אלא אם כן הם מתמודדים עם כשלים מקצועיים או בין - אישיים. תכונות גרנדיוזיות בדרך כלל קשורות להפרעות התמכרות לסמים ואלכוהוליזם כמו גם להפרעת אישיות אנטי - חברתית והפרעת אישיות פרנואידית.

שכיחות

שכיחות ההפרעה נאמדת בכ - 1% מהאוכלוסייה הכללית, ובין 2-16% במסגרות קליניות (למשל, מסגרות גמילה). סקירה שיטתית שנערכה בשנת 2010 מצאה כי שכיחות ההפרעה בכלל האוכלוסייה היא בין 0% ל - 5.3%. שכיחות ההפרעה במרפאות פרטיות היא בין 8.5% עד 20%. ההפרעה (או תכונות של ההפרעה) הם שכיחות מאוד במסגרות צבאיות עם שיעור שמגיע עד 20%. בקרב תלמידי שנה א' לרפואה שכיחות ההפרעה היא 17%. ההפרעה גם שכיחה במסגרות פורנזיות כגון בתי סוהר ומשוערת כ - 6%.

קיימת מחלוקת לגבי ההבדלים בשיעורי השכיחות בין גברים לנשים. למרות שכמה מחקרים מצאו שיעור שכיחות גבוה יותר של NPD בקרב גברים לעומת נשים, מחקרים אחרים לא הצליחו למצוא הבדלים כאלה.

מחקר שנערך בישראל בשנת 1993 על גברים שהתאבדו במשך שירותם הצבאי מצא כי ל - 23.3% מהם הייתה הפרעת אישיות נרקיסיסטית או תכונות של ההפרעה. במחקר נוסף שנערך בישראל בין השנים 1997 ו - 2008 נמצא כי התכונות השכיחות ביותר (14.1%) בקרב מתאבדים היו תכונות נרקיסיסטיות.

הפרעת אישיות נרקיסיסטית אינה עוברת רמיסיה בגיל מתקדם. גיל הביניים הוא תקופה קריטית במיוחד להחמרה של הפרעת האישיות זאת, והיא גם נמצאה בקרב אנשים קשישים. הבדלים תרבותיים והתמודדות עם קשיי הסתגלות לאחר הגירה או מעבר גם הם יכולים להסלים תגובות נרקיסיסטיות ותכונות פתולוגיות נוספות.

בשנים האחרונות התקיים ויכוח שטען כי חלה לאחרונה עלייה מורגשת בהפרעה בקרב נשים ובני נוער אך על פי ניתוח מטא - אנליסטי שנערך בשנת 2015 המחברים מצאו כי זה לא בא לידי ביטוי בנתונים וכי השכיחות נותרה יציבה יחסית לשני המינים במהלך 30 השנים האחרונות (כאשר הנתונים על ההפרעה נאספו לראשונה).

גורמים אטיולוגים

הגורם הספציפי שמוביל להתפתחות ההפרעה אינו ידוע. מומחים נוטים ליישם מודל ביופסיכוסוציאלי הדוגל בגישה העקרונית כי שילוב של גורמים נוירו ביולוגיים, גנטיים, פסיכולוגיים, וסביבתיים תורמים להתפתחותה של ההפרעה.

גנטיקה

ישנם מספר ראיות לכך שהפרעת אישיות נרקיסיסטית מקורה בגנים תורשתיים, ושסביר יותר שההפרעה תתפתח אצל אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של ההפרעה.

מחקר שנערך בשנת 2001 קבע כי להפרעת אישיות נרקיסיסטית יש תורשתיות גבוהה של 66%. מחקר נוסף שנערך על תאומים מצא קשר של 43.6% בין תורשתיות להפרעת אישיות נרקיסיסטית.

עם זאת, הגנים הספציפיים והאינטראקציות הגנטיות שתורמים לסיבתה של ההפרעה וכיצד הם עשויים להשפיע על התהליכים ההתפתחותיים והפיזיולוגיים שבבסיס מצב הזה - טרם נקבעו.

גורמים סביבתיים

גורמים סביבתיים וחברתיים נחשבים גם הם כבעלי השפעה משמעותית על התפתחותה של ההפרעה. נמצא שיש לסגנונות הורות שונים תפקיד חשוב בהתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית, הפיזית והחברתית של הילד.

לסגנון ההורות של האמא השפעה גדולה יותר מזאת של האבא.

הורים סמכותיים שרוצים שילדיהם יהיו צייתנים ללא שאלות. הם עוינים מבחינה מילולית, ומשתמשים בעונשים פיזיים. הסמכותיות של ההורים קשורה לאידיאליזציה לא מספקת, ויש לה קורלציה עם נרקיסיזם סמוי / פגיע.

סגנון הורות מתירני. ההורים אינם מצליחים להשגיח, או שהם בוחרים להתעלם מהתנהגות ילדיהם. למתירנות כזאת יש קורלציה חיובית עם התפתחותו של נרקיסיזם גרנדיוזי.

אבחנה מבדלת

הפרעות אישיות אחרות: ישנה מידה של חפיפה בין הפרעות האישיות השונות הגורמת לכך שהתמונה הקלינית אצל אדם שאובחן עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית יכולה להתאים באופן חלקי או מלא גם להפרעות אחרות. מה שבולט בעיקר בהפרעת אישיות נרקיסיסטית הוא הצורך המתמיד בשימור הגרנדיוזיות, תחושת החשיבות העצמית, העיסוק במאפיינים הקשורים לטיפוח זהות של אדם המותיר רושם מבריק, נראה אטרקטיבי מאד, בעל קסם אישי וכדומה.

מצבי מאניה או היפומאניה: גרנדיוזיות יכולה להיות תוצאה של מאניה או היפומניה (במסגרת החמרה של הפרעה דו קוטבית). ההבדל הוא בכך שמאניה והיפומניה הם אירועים בעלי אופי אפיזודי ומובחן מבחינת זמן והם דועכים בהדרגה. אצל אדם עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית הגרנדיוזיות תהיה תכונת אופי קבועה ויציבה

שימוש בסמים יש להבחין בין תסמיני הפרעת אישיות נרקיסיסטית לבין שימוש בסמים שונים (בעיקר סמים ממריצים), העלולים גם הם בחלק מהמקרים להביא אדם לבטא גרנדיוזיות ותחושת ערך עצמי גבוה.

מחקרים

בין הראשונים לחקור הפרעת אישיות נרקיסיסטית היה אוטו קרנברג, שבמאמריו וספריו משנות השמונים של המאה העשרים, תרם רבות להבניית הקונספט של הפרעת אישיות זו ואפיונה הקליני. בין הנושאים הנחקרים כיום בהקשר הספציפי של הפרעת אישיות נרקיסיסטית: ביטויי ההפרעה בגילאים שונים, גורמים להתפתחות ההפרעה, מתאמים בין ההפרעה לבין תכונות רקע שונות (באיזו משפחה גדל האדם, איך תפקדו הוריו, משתנים כלכליים ודמוגרפיים ועוד).

פסיכופיזיולוגיה

נמצא כי לאנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית יש נפח קטן יותר של חומר אפור במוח:

במערכת הפרה - לימבית שהיא חלק מקליפת המוח הקדם - מצחית, ששולטת על עיבוד רגשות, הגדרת מטרות, ושליטה עצמית.

בקליפת המוח האינסולרית השמאלית, הקריטית וההכרחית למודעות רגשית, ולרגשות פרו - חברתיות כמו אשמה.

בפיתול החגורה הימני והשמאלי שמעורב בקבלת החלטות והיכולת לרסן התנהגויות שליליות.

חוקרים בתחום עדיין לא יודעים מה הוא הגורם העיקרי, האם התפתחות המוח קורה עקב גנטיקה או עקב השפעות סביבתיות אך ניתן כבר לראות את קווי הדמיון הקיימים במוחם של נרקיסיסטים.

אמפתיה

מחקרים מראים כי בעוד שהאמפתיה הרגשית של נרקיסיסטים היא נמוכה, לנרקיסיסטים יש את היכולת לחוות אותה. מחקר של אוניברסיטת סארי טוען כי נרקיסיסטים מסוגלים לחוות אותה, ושהם יכולים להגיב בצורה רגשית לסבלו של האחר, כאשר הם מנסים להזדהות עם נקודת המבט שלו. המחקר מראה כי הליקויים באמפתיה הרגשית היא לא מתוך חוסר יכולת אלא אולי מתוך חוסר נכונות או רצון.

החוקרים שביצעו את המחקרים מצאו כי יכולתם הרגשית של נרקיסיסטים לאמפתיה עשויה להיות לקויה בשל רגשות אינטנסיביים שהם חווים כגון כעס, בושה או פחד. הלקות הרגשית יכולה להיות מוסברת מבושה, והימנעות מסיטואציות טעונות רגשית. הסבר אפשרי נוסף הוא שהלקות קשורה לחוסר נכונות להזדהות עם אחרים, ניסיון מכוון להימנע מפְּגִיעוּת.

מחקרים אלה מראים כי לעיתים קרובות נרקיסיסטים אינם מודעים לליקויים שלהם ונוטים להעריך ולהגזים בכמות האמפתיה הרגשית שלהם.

טיפול

היעילות של טיפול פסיכותרפי וטיפולים ופסיכו - פרמקולוגיים בהפרעת אישיות נרקיסיסטית לא נבדק באופן שיטתי או אמפירי. הטיפול באנשים החיים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית מתמקד בעיקר סביב פסיכותרפיה והוא קשה וממושך מאד. כמו הפרעות אישיות רבות, הפרעת אישיות נרקיסיסטית היא הפרעה אגו - סינטונית. יתר על כך, בשל הפונקציונאליות הגבוהה הקשורה לנרקיסיזם, חלק מהאנשים אינם רואים בכך פגיעה בחייהם.

הפרעת אישיות נרקיסיסטית היא רק לעיתים רחוקות הסיבה בגללה הלוקים בהפרעה מגיעים לטיפול. כאשר אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית נכנסים לטיפול, הוא מתבקש בדרך כלל בגלל קשיים בחיים או כדי לחפש הקלה מהפרעה אחרת, כגון הפרעת דיכאון מז'ורית, הפרעות בשימוש בחומרים, הפרעה דו - קוטבית, הפרעת אכילה, או על פי התעקשותם של קרובי משפחה וחברים. בין היתר, זה בגלל שלאנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית יש תובנה לקויה, לרוב, הם אינם מסוגלים לתפוס את ההתנהגות שלהם כלא הולמת בשל הדימוי העצמי החיובי מאוד שלהם ולכן הם עלולים לפרש את הטיפול כניסיון לערער את ההגנות הגרנדיוזיות שלהם.

כאשר מטפלים באדם עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית, נוטים מטפלים להניח כי יכולותיו האישיות של המטופל, ערכו העצמי, ואינטראקציות בין - אישיות חיוביות הן "הצגה" מוליכת שולל של הנרקיסיסט שנועדה להסתיר פגיעות או את "האני האמיתי". חוסר האמון של המטופל, תגובתיות שלילית של המטופל, והפסקת הטיפול נגרמות לעיתים קרובות בגלל מסקנות כאלה שנעשות מוקדם בטיפול.

גישות אלטרנטיביות גורסות כי הפרעת אישיות נרקיסיסטית קלה או חמורה ידועה כגורם שעלול להגדיל את הסיכוי לנשירה מטיפול ולהאט את שינוי הסימפטומים. לכן עם קבוצה זו של אנשים, דיון על שיטת האבחון, כולל התרומה של הפתולוגיה לתמונת הסימפטומים, צריך להקדים את הטיפול. המטרה העיקרית היא ליצור הסכם משותף על הפסיכופתולוגיה הנרקיסיסטית של המטופל והאינטראקציה שלה עם ההערכה העצמית והתפקוד הבינאישי. דיון שכזה על פתולוגית האישיות מסייע למטופל לבסס ציפיות ריאלסטיות ופותח את הדלת לטיפולים עבור הפתולוגיה הבסיסית. כישלון לעשות זאת יכול להוביל למסלול ארוך של טיפולים לא יעילים המוקדשים לרדיפה אחרי סימפטומים עקשניים במיוחד, כפי שניתן לראות במקרה של מר. ד'.

כשמדובר בטיפול המתמקד בהפרעה עצמה, ההמלצות הנוכחיות בנושא הטיפול מבוססים במידה רבה על ניסיון קליני ועל ניסוחים תאורטיים. ניסוחים פסיכודינמיים הובילו להתפשטות גישות טיפוליות שונות, ותיאורי מקרים שונים מדווחים כי טיפולים אלה יכולים להיות יעילים עבור חלק מהלוקים בהפרעה.

בהיעדר גיבוי אמפירי לטיפולים התומכים בפתולוגיה זאת, זה מקובל להשתמש בטיפולים שידועים כיעילים בהפרעות שנחשבות "שכנות" להפרעה זאת, בדרך כלל עם שינויים המבוססים על הנימוקים התאורטיים והקליניים על ההבדל בין ההפרעות. לכן, מטפלים לעיתים קרובות פונים לשיטות טיפוליות אחרות שנתמכות אמפירית, בעיקר הפרעת אישיות גבולית לה יש אדפטציות של אישיות נרקיסיסטית. בפרט, שיטות הטיפול אליהם מטפלים פונים עבור הלוקים בהפרעה הם טיפול ממוקד העברה, טיפול מבוסס מנטליזציה, וטיפול ממוקד סכמה. טיפול דיאלקטי התנהגותי הוא אפשרות נוספת עבור אלה עם קומורבידיות של הפרעת אישיות גבולית ודפוסים של הרס עצמי.
הרגשת נחיתות ביטחון עצמי גבוה תחושת דכדוך ויכוחים להתאמץ התמכרות לסם להגן על עצמך יהירות התמכרות איך להסביר לשפר את הביטחון העצמי אישיות אישיות נרקיסיסטית בעיה נפשית בעיות נפשיות הפרעה הפרעה נפשית הפרעה פסיכיאטרית הפרעות הפרעות אישיות הפרעות נפשיות הפרעות פסיכיאטריות הפרעת אישיות הפרעת אישיות נרקיסיסטית חולה נפש חולי נפש טיפול בבעיה נפשית טיפול בבעיות נפשיות טיפול בהפרעה נפשית טיפול בהפרעה פסיכיאטרית טיפול בהפרעות אישיות טיפול בהפרעות נפשיות טיפול בהפרעות פסיכיאטריות טיפול בהפרעת אישיות טיפול בחולה נפש טיפול בחולי נפש טיפול במחלה נפשית טיפול במחלות נפש טיפול במחלות נפשיות טיפול במחלת נפש טיפול במחלת רוח לטפל בבעיה נפשית לטפל בבעיות נפשיות לטפל בהפרעה נפשית לטפל בהפרעה פסיכיאטרית לטפל בהפרעות אישיות לטפל בהפרעות נפשיות לטפל בהפרעות פסיכיאטריות לטפל בהפרעת אישיות לטפל בחולה נפש לטפל בחולי נפש לטפל במחלה נפשית לטפל במחלות נפש לטפל במחלות נפשיות לטפל במחלת נפש לטפל במחלת רוח מחלה נפשית מחלות נפש מחלות נפשיות מחלת נפש מחלת רוח נרקיסיזם נרקיסיסט נרקיסיסטיות פסיכיאטר פסיכיאטריה
טיפול בהתנגדויות - איך לטפל בהתנגדויות, ע"י הבעת הזדהות עם ההתנגדות? איך להביע הזדהות עם ההתנגדות ולנטרל אותה? טיפול בהתנגדויות מכירה / טיפול בהתנגדויות לקוח / טיפול בהתנגדויות במכירות / רטוריקה
...בהתנגדויות, עי הבעת הזדהות עם ההתנגדות? איך להביע הזדהות עם ההתנגדות ולנטרל אותה? טיפול בהתנגדויות מכירה / טיפול בהתנגדויות לקוח / טיפול בהתנגדויות במכירות / רטוריקה וכאן אבאר עוד דרך כיצד באפשרותך לשנות עמדות של אנשים, עם כמה שפחות מאמץ. והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה מזדהה עם ההתנגדות של האדם השני, מכיל אותה, מסביר אותה (את ההתנגדות) לצד השני, מכניס אותה לפרופורציה, מקטין אותה, מאפשר לה להתקיים לצד הדעה הנגדית שלה, שהיא בעצם הדעה שבה אתה רוצה לשכנע את האדם השני. ולאחר מכן אתה מגדיל את הדעה המקורית...
למה השכל לא תמיד צודק? ולמה מאמץ לא תמיד מוביל לתוצאות?
...מוביל לתוצאות? לפעמים האדם יושב וחוקר בשכלו באיזה עניין, ומגיע למסקנה כלשהי. ולפעמים נדמה לאדם, שמאחר שהוא השקיע בעניין ככ הרבה מחשבה, הרי שכנראה שהמסקנה שלו נכונה, אך לא היא. כי לפעמים השכל טועה. וכמות המאמץ שהושקעה כדי להגיע אל התוצאה, היא לא בהכרח אומרת שהתוצאה טובה או נכונה. והנכונות של התוצאה, היא לא תלויה בכמה מאמץ הושקע כדי להגיע אליה. כי לא כל מאמץ, מוביל לתוצאה הטובה ביותר. כי לפעמים לדוגמה לא צריך בכלל להתאמץ, כי הכל טוב כפי מה שהוא. והאדם מתאמץ ומגיע לתוצאות כלשהן. ונדמה לאדם שבגלל שהוא...
תהליכי מכירה, תהליכי שכנוע, לשכנע ולמכור, למה ללמוד למכור? למה ללמוד שכנוע? למה ללמוד לשכנע? קורס לשכנוע, ללמוד מכירות, ללמוד NLP, כושר שכנוע, אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לשכנע את עצמך
תהליכי מכירה, תהליכי שכנוע, לשכנע ולמכור, למה ללמוד למכור? למה ללמוד שכנוע? למה ללמוד לשכנע? קורס לשכנוע, ללמוד מכירות, ללמוד NLP, כושר שכנוע, אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לשכנע את עצמך
...שכנוע, לשכנע ולמכור, למה ללמוד למכור? למה ללמוד שכנוע? למה ללמוד לשכנע? קורס לשכנוע, ללמוד מכירות, ללמוד NLP, כושר שכנוע, אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לשכנע את עצמך מדוע כל אדם חייב ללמוד את נושא השכנוע והמכירות? הרבה אנשים חושבים שאין להם צורך ללמוד שכנוע ומכירות, משום שהם לא עוסקים בתחומים אלו או שהם לא מוצאים בהם עניין. אך אליעד כהן מדגיש שלמעשה הבנה עמוקה של תחומי השכנוע והמכירות חיונית לכל אדם, ללא קשר לתחום העיסוק או העניין האישי שלו. הסיבה לכך היא ששכנוע אינו מוגבל רק למכירות או להשפעה על אחרים...
הניגון של הצדיק, איך להבין את הספרים של רבי נחמן מברסלב? איך ללמוד את הספרים של רבי נחמן מברסלב? ספרי ברסלב כמשל ונמשל, תורת רבי נחמן מברסלב כמטאפורה, הניגון של החכם, המורה של אליעד כהן, שיחת חולין של הצדיק
הניגון של הצדיק, איך להבין את הספרים של רבי נחמן מברסלב? איך ללמוד את הספרים של רבי נחמן מברסלב? ספרי ברסלב כמשל ונמשל, תורת רבי נחמן מברסלב כמטאפורה, הניגון של החכם, המורה של אליעד כהן, שיחת חולין של הצדיק
...הצדיק, איך להבין את הספרים של רבי נחמן מברסלב? איך ללמוד את הספרים של רבי נחמן מברסלב? ספרי ברסלב כמשל ונמשל, תורת רבי נחמן מברסלב כמטאפורה, הניגון של החכם, המורה של אליעד כהן, שיחת חולין של הצדיק איך להבין את הספרים של רבי נחמן מברסלב? ההרצאה עוסקת בהבנת ספרי רבי נחמן מברסלב, תוך התמקדות בניגון ובפנימיות של דבריו. אליעד כהן מדבר על איך לקרוא ולהבין את הספרים של רבי נחמן בצורה מעמיקה, מעבר לקריאה הפשוטה. הוא מבהיר שהגישה ההולמת ביותר היא לא להתמקד במשמעות המילולית בלבד, אלא לחפש את המשמעות העמוקה...
חשדנות מול נתינת אמון, נתינת אמון באנשים, האם לוותר? האם להיות תמים? האם לסמוך על אנשים? האם להיות חשדן? האם לחשוד באנשים? האם לא לתת שידפקו אותך? האם לסלוח על בגידה? האם לתת אמון מחדש? האם להיות פראייר? האם להאמין באנשים?
חשדנות מול נתינת אמון, נתינת אמון באנשים, האם לוותר? האם להיות תמים? האם לסמוך על אנשים? האם להיות חשדן? האם לחשוד באנשים? האם לא לתת שידפקו אותך? האם לסלוח על בגידה? האם לתת אמון מחדש? האם להיות פראייר? האם להאמין באנשים?
...אמון, נתינת אמון באנשים, האם לוותר? האם להיות תמים? האם לסמוך על אנשים? האם להיות חשדן? האם לחשוד באנשים? האם לא לתת שידפקו אותך? האם לסלוח על בגידה? האם לתת אמון מחדש? האם להיות פראייר? האם להאמין באנשים? האם עדיף להיות חשדן או לתת אמון באנשים? במהלך הרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית: האם כדאי להיות חשדן או לתרום אמון לאנשים? תשובתו אינה חד משמעית, אלא מציינת את היתרונות והחסרונות של כל גישה. האם להימנע מלסמוך על אחרים כדי להימנע מהפגיעות, או להיות נאיבי ולסמוך על אחרים, מה שמוביל להתמודדויות...
מחלות נפש מדבקות, האם אוטיזם מדבק? האם אפשר להידבק במחלת נפש? האם אפשר להידבק בהפרעה נפשית? האם מחלת נפש מדבקת? האם הפרעה נפשית מדבקת? האם מחלות נפשיות מדבקות? האם הפרעות נפשיות מדבקות? בני זוג עם מחלות נפש
מחלות נפש מדבקות, האם אוטיזם מדבק? האם אפשר להידבק במחלת נפש? האם אפשר להידבק בהפרעה נפשית? האם מחלת נפש מדבקת? האם הפרעה נפשית מדבקת? האם מחלות נפשיות מדבקות? האם הפרעות נפשיות מדבקות? בני זוג עם מחלות נפש
...אוטיזם מדבק? האם אפשר להידבק במחלת נפש? האם אפשר להידבק בהפרעה נפשית? האם מחלת נפש מדבקת? האם הפרעה נפשית מדבקת? האם מחלות נפשיות מדבקות? האם הפרעות נפשיות מדבקות? בני זוג עם מחלות נפש האם מחלת נפש מדבקת? כיצד סביבה משפיעה על אדם? האם אפשר להידבק במחלת נפש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו ומסביר כיצד מחלות נפש, או יותר נכון, הפרעות נפשיות, יכולות להיות מדבקות בדרכים שונות. הוא מציין שבני אדם מושפעים מהסביבה שבה הם נמצאים. כשם שילד ילמד את השפה של סביבתו, כך גם התנהגות של אנשים סביבנו יכולה להשפיע עלינו...
ממה נובע שעמום, מה לעשות כשמשעמם? איך לא להשתעמם? משעמם לי מה לעשות, למה משעמם לי? איך להפיג שעמום? הפגת שעמום, מה עושים נגד שעמום בחיים? מה אפשר לעשות כשמשעמם? לאתגר את עצמך
ממה נובע שעמום, מה לעשות כשמשעמם? איך לא להשתעמם? משעמם לי מה לעשות, למה משעמם לי? איך להפיג שעמום? הפגת שעמום, מה עושים נגד שעמום בחיים? מה אפשר לעשות כשמשעמם? לאתגר את עצמך
...איך לא להשתעמם? משעמם לי מה לעשות, למה משעמם לי? איך להפיג שעמום? הפגת שעמום, מה עושים נגד שעמום בחיים? מה אפשר לעשות כשמשעמם? לאתגר את עצמך למה משעמם לי, ואיך אפשר לא להשתעמם בחיים? אליעד כהן מסביר ששעמום נובע בראש ובראשונה מהעובדה שאין לנו מטרות. כאשר לאדם אין מטרה מסוימת, הוא מוצא את עצמו במצב סטטי שבו שום דבר אינו משנה לו במיוחד, ולכן הוא חווה את התחושה של שעמום. לעומת זאת, כאשר לאדם יש מטרות או יעדים, בין אם הן חיוביות או שליליות, הוא תמיד יהיה עסוק, תמיד יהיה לו עניין, ולכן לא ישתעמם. למה...
להחזיר את האקסית, לגרום לאקס לחזור אליך, לגרום לאקסית לרצות אותך, לגרום למישהו להתגעגע, איך לחזור לאקסית? כיצד להחזיר אקסית? החזרת אהבה, להחזיר אהבה, לחזור לאקס, להחזיר אותו אלי, געגוע
להחזיר את האקסית, לגרום לאקס לחזור אליך, לגרום לאקסית לרצות אותך, לגרום למישהו להתגעגע, איך לחזור לאקסית? כיצד להחזיר אקסית? החזרת אהבה, להחזיר אהבה, לחזור לאקס, להחזיר אותו אלי, געגוע
...לגרום לאקס לחזור אליך, לגרום לאקסית לרצות אותך, לגרום למישהו להתגעגע, איך לחזור לאקסית? כיצד להחזיר אקסית? החזרת אהבה, להחזיר אהבה, לחזור לאקס, להחזיר אותו אלי, געגוע האם לשמור על קשר עם האקסית או להתנתק כדי להחזיר אותה? כאשר בני זוג נפרדים ואחד מהם רוצה להחזיר את האקס או האקסית, השאלה המרכזית היא אם לשמור על קשר או להתנתק לגמרי. אליעד כהן מציג את הנושא ומנתח את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהגישות באופן מעמיק ויסודי, תוך שימוש בדוגמאות ובניתוח של מצבים ספציפיים. האם להתנתק מהאקסית גורם לה להתגעגע...
טוב ורע, למה רע לי? האם אפשר לרצות את מה שקורה? האם אפשר לאהוב את מה שיש? האם אפשר לא להרגיש רע? איך אני קיים? איך התודעה קיימת? לא רוצה להיעלם, הרצון להיות קיים, למה יש רצון? למה אני רוצה לשנות את המציאות? למה אני מרגיש רע?
טוב ורע, למה רע לי? האם אפשר לרצות את מה שקורה? האם אפשר לאהוב את מה שיש? האם אפשר לא להרגיש רע? איך אני קיים? איך התודעה קיימת? לא רוצה להיעלם, הרצון להיות קיים, למה יש רצון? למה אני רוצה לשנות את המציאות? למה אני מרגיש רע?
...שקורה? האם אפשר לאהוב את מה שיש? האם אפשר לא להרגיש רע? איך אני קיים? איך התודעה קיימת? לא רוצה להיעלם, הרצון להיות קיים, למה יש רצון? למה אני רוצה לשנות את המציאות? למה אני מרגיש רע? למה רע לי בחיים? מה שגורם לאדם להרגיש רע בחיים, לפי אליעד, הוא הרצון המתמיד שלו להיות קיים ולהרגיש את הקיום שלו. הדבר המרכזי שבן אדם באמת רוצה הוא לדעת ולהרגיש שהוא קיים, ממשי ומוגדר. כל אדם, אם יתבונן פנימה וישאל את עצמו בכנות מה הוא באמת רוצה, יגלה שהתשובה היא תמיד שהוא רוצה להיות קיים, כי בלי הקיום אין כלום. למה...
צדקה, לתת צדקה, הפרשת מעשרות, גמילות חסדים, נתינה, קבלה, הדרת נשים, לקבל ולתת, כסף, תאוות ממון, תאוות אכילה, להיות עשיר, המרדף אחרי הכסף, להיות מאושר
צדקה, לתת צדקה, הפרשת מעשרות, גמילות חסדים, נתינה, קבלה, הדרת נשים, לקבל ולתת, כסף, תאוות ממון, תאוות אכילה, להיות עשיר, המרדף אחרי הכסף, להיות מאושר
...חסדים, נתינה, קבלה, הדרת נשים, לקבל ולתת, כסף, תאוות ממון, תאוות אכילה, להיות עשיר, המרדף אחרי הכסף, להיות מאושר מה הקשר בין הדרת נשים, כסף ואמונה דתית? אליעד מסביר את הרעיון מאחורי הדרת נשים מנקודת המבט הדתית, שלפיה נשים נתפסות כפיתוי שעלול להסיח את דעתו של הגבר מעבודת האל. לפי התפיסה הדתית, מקור הבעיה הוא בחוסר יכולתו של האדם לשלוט ביצריו ולהיות אחראי. אליעד מביא את הדוגמה מהסיפור התנכי של אדם הראשון וחווה, בו אדם האשים את חווה בכך שפיתתה אותו לאכול מהעץ האסור, במקום לקחת אחריות אישית. לפי הפרשנות...
קואצ'ינג - לשנות את התמונה בעזרת קואצ'ינג / Coaching
...בעזרת קואצינג / Coaching השם של המאמר הזה מאלץ אותי כמעט באופן בלתי נמנע להגדיר קודם כל מהי התמונה, לפני שאתחיל בכלל לדבר על קאוצינג (Coaching). ובכן, התמונה היא אותו צילום של חייך בנקודת זמן כלשהי. הצילום הזה כולל בתוכו את המצב בכל תחום ותחום בחייך, הוא עונה על השאלות הבאות: מי אתה? איפה אתה גר? מה לגבי חיי האהבה שלך? האם יש לך בן או בת זוג? מה טיב היחסים ביניכם? מה טיב מערכות היחסים האחרות בחייך? כמה כסף יש לך? האם אתה מנהל כסף בחוכמה? מה אתה עושה בחיים? האם יש לך תחביבים? האם יש מקום לרוחניות...
פילוסופיה של החינוך - מבוא
...היא תחום בפילוסופיה, העוסק בחינוך, מטרותיו ודרכי הפעולה שלו. התחום האקדמי עוסק בחקר החינוך כתופעה חברתית, אך הוא משתמש בכלים וצורות חשיבה מתחום הפילוסופיה. ההפרדה בין חוקר חינוך לפילוסוף העוסק בחינוך אינה תמיד קבועה וברורה, ויש הסוברים שכל איש חינוך נאלץ לעסוק בפילוסופיה במסגרת עבודתו. באוניברסיטאות, הפילוסופיה של החינוך לרוב אינה נלמדת בחוגים לפילוסופיה, אלא בחוגים ובמכללות לחינוך. בשנות ה - 40 של המאה ה - 20 הוקמה לראשונה אגודת הפילוסופים החינוכיים של ארצות הברית. כיום ישנן עשרות אגודות ברחבי...
אסטרולוגיה - על ילדים ומזלות
...ילדים מזל טלה ילדים חייכנים, אקטיביים, חיוביים, עושים מה שרוצים, אך אי אפשר לכעוס עליהם גם כשהם מאבדים סבלנות, כי הם נרגעים מהר ושוכחים. הם דורשים הרבה תשומת לב וצריך ללמד אותה איך להתחשב באחרים. שמחים חזקים וייזומו לעצמם תעסוקה. ילד פלא שילך מוקדם ויתחיל לדבר מהר. ויהיה מאד עצמאי. ילדי מזל שור נעימים, הכל אצלם לאט, די עקשנים, וכשהם מתנגדים הם מתנגדים... בעיקר לשינויים. דורשים אוכל טוב ומקום קבוע. די רכושנים לצעצועים שלהם. אוהבים צבעים ואומנות ואפשר לשחק איתם גם בבוץ. מאד חכמים במיוחד במספרים וחשבון...
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 7
...- סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 7 צורת האות ג ורמזיה יש הדורשים את האות ג כרמז של שתי מלים: 1) גי - רומז למילה אהבה, שערכה 13 כמו גי. 2) מל - רומז למילה מלא. או למילה: מדבר אדם הגומל חסד, עליו לעשות זאת מתוך אהבה מלאה ולא חלילה בצורה של התנשאות או גאווה. המילה גימל ערכה בגימ 83 כערך הביטוי: לא גבה לבי יש הרואים באות ג צורת חיבור של שתי אותיות: ז ו י. יחד ערכן: 17 כמנין המילה: טוב. אכן מה טוב יותר משבת אחים גם יחד, עזרה הדדית ותמיכה בזולת?! (ראה להלן הסבר מפורט יותר על...
כיצד תזכור את מה שאתה לומד? כיצד לפתח חשיבה פרקטית ומעשית?
...לפתח חשיבה פרקטית ומעשית? עליך להתרגל לעשות יותר ממה שאתה יודע. עליך להיות תמיד במצב שחסר לך ידע ולא במצב שחסרה לך עשייה, כי כל הידע שקיים אצלך חייב להיות מעשי. אתה צריך לקחת את כל הדברים שאתה יודע שאתה צריך לעשות ולעשות אותם, לעשות אותם ככ טוב עד כדי כך שהם יהפכו לחלק ממך. אתה צריך לוודא שההתקדמות שלך תלויה אך ורק בידע שחסר לך ולא בעשייה שחסרה לך. שים לב שאתה לא עושה פחות ממה שאתה יודע, דהיינו שאתה לא במצב שאתה יודע המון דברים שאתה צריך לעשות ושאתה לא מיישם את רובם. תוודא שאתה עושה תמיד את כל מה...
מה הקשר שבין אושר, ישוב הדעת וחשיבה חיובית?
...הסיבה העיקרית לכך שאדם אינו מאושר היא בגלל שאין לו ישוב הדעת. בגלל העבודה, המשפחה, החיים, בגלל כל הדברים שאדם מתעסק בהם בשוטף הוא לא מצליח להיות בישוב הדעת ולראות האם הוא חי בצורה נכונה שגורמת לו לאושר. חובה עליך כאדם להקצות לעצמך זמן לחשבון נפש ולישוב הדעת, זמן שבו אתה אמור לשאול את עצמך, מהי המטרה שבשבילה אני עובד ככ קשה? האם המטרות שלי בחיים אכן יסבו לי אושר? האם זה הגיוני שתוך כדי שאני מנסה להשיג משהו כדי להיות מאושר, שתוך כדי זה אני לא אהיה מאושר? האם אני באמת בודק את הפעולות היומיומיות שלי...
אלצהיימר / התמודדות: טיפול בחולה אלצהיימר
.../ התמודדות: טיפול בחולה אלצהיימר אלצהיימר על פי גישת Habilitation, מחלת האלצהיימר נתפסת כסוג של נכות, אשר מחייבת תמיכה וליווי של הסביבה, כדי לאפשר למשפחה חיים נורמליים. ככל שהסביבה תהיה תומכת יותר, כן יהיה תפקודו של החולה טוב יותר. מודל זה הינו בעיקר תפיסה שונה של חולה האלצהיימר לפיה המטפל והמשפחה לא מתמקדים יותר על מה שאבד, התדרדר ופחת. הטיפול שם דגש על המשפחה וסביבת החולה, ועל צרכים חברתיים, נפשיים וקוגניטיביים של החולה, לצד הטיפול הרפואי. המטרה היא הקלה בדרך ההתמודדות של המשפחה עם המחלה, ושיפור...
נומרולוגיה - שם האדם - מה אומר השם שלך? חלק 2
...- מה אומר השם שלך? חלק 2 נומרולוגיה - שם האדם - מה אומר השם שלך ? חלק 1. אותיות אלה הן יותר מאשר סימנים המצטרפים למילים, הן מגשרות בין המציאות הגשמית לבין הרוחנית. על - פי הקבלה אדם מורכב משתי מהויות: מהמהות הגשמית - הגוף הנראה לעין, ומהמהות המטאפיסית - הנשמה. מעניין לציין כי המילה נשמה מכילה בתוכה את המילה שם, ולא במקרה. שמו של אדם הוא החיבור שלו אל הנשמה. השם הוא כלי שמסוגל להעביר אנרגיה מסוימת, ולכן שמות שונים בעלי אותיות שונות, מעבירים אנרגיות שונות. המשימה הראשונה שקיבל אדם הראשון בגן עדן -...
במה כדאי להשתפר קודם? מתי מומלץ להתמודד עם קשיים ומתי לא?
...להשתפר קודם? מתי מומלץ להתמודד עם קשיים ומתי לא? כבר התבאר כי כדאי להתחיל להתקדם בכל תחום ובכל דבר, לא משנה מאיפה להתחיל העיקר להתחיל. אך בכל זאת אומר, שהמקום שבו הכי כדאי להתחיל הוא דווקא המקום הכי קשה, התכונה שאותה הכי קשה לך לשנות, הדבר שהכי חוסם אותך מלהתקדם בחיים, הדבר שאותו אתה הכי לא מאמין שתצליח לשנות. דווקא ממנו תתחיל. במקום שבו הקושי הגדול ביותר שלך, שם כנראה נמצאת גם ההזדמנות הגדולה ביותר שלך. התכונה הפחות חיובית הכי דומיננטית שבך, דווקא היא זו שאם וכאשר תצליח לשנות אותה, דווקא השיפור...
השיטה הטובה היא לא להגדיר
...אם ההשראה טובה, אז יש חשק לעשות דברים שאדם אוהב לעשות. ואביא הנה כמה טיעונים: אם ההשראה של האדם היא טובה, אז למה היא לפעמים הופכת להיות רעה? יש דעה שסוברת אם האדם יהיה שאנן ויגיד הכל בסדר, הוא לא ייתקדם לאן שהוא צריך ואז בגלל השאננות באופן פראדוקסלי הוא יגיע ללחץ. ויש דעה שסוברת שלחץ זה דבר לא בריא, ויש דעה שסוברת שלחץ בקנה מידה סביר הוא בריא ואף טוב. יש דעה שסוברת שבגלל לחץ האדם מתקדם, הדבר דוחף אותו קדימה. אז אשאל שאלה פשוטה, זה באמת כייף להילחץ באופן תמידי מדברים רק בשביל להתקדם? ואולי הה
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על קשיי הסתגלות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: קשיי הסתגלות, מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? מי ברא את אלוהים? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? האם הכל אפשרי? למה העולם קיים? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: קשיי הסתגלות, איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור אהבה? איך להעריך את עצמך? איך לשתול מחשבות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לנהל את הזמן? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך להיגמל מהימורים? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
למה לא להתגאות על אחרים? חוקיות מיזאנדריה חרדות ילד רגשות טובים להכיר תודה פחד שקרי חרדה ללמד להאמין בעצמך ביישנות אהבה זוגית בלי תנאים אני רוצה שיאהבו אותי אושר זמני אושר הוא השלמות רע לי בלי זוגיות עוררות מינית מוגברת התחדשות בקבלת החלטות למה קשה להחליט? התמודדות עם אובדן הורה להתמודד במצבי קיצון לא מצליח להתמקד ללמוד מכישלון מניפולציה רעה למה לגרום ללקוח? פחד לפגוע בילדים ילד שמשחק רק עם בנות הדרך הרוחנית של אליעד כהן שמיעת קולות בתת מודע להבין את השיגעון טעויות בטיפול בהפרעות נפשיות להחזיר אחרי פרידה איך לדעת אם האקסית חושבת עלי? למה לי להתאמן? הזווית של השריר האם אין אלוהים? לאלוהים אין בחירה סמים והארה רוחנית אדם מואר רוחנית לחזור להיות אלוהים להיות אלוהים האם אני הולך להתעשר? לא מוכן לעבוד כדי לעשות עוד כסף ביטול הרצון ומשמעות החיים ללא רצון למה היא משמעות החיים שלי? צדדים חיוביים חשיבה חיובית היא סבל בחירה אישית אין לי בחירה שעמום לפני בריאת העולם לכל נברא יש בורא עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי בתל אביב, אימון אישי להרזייה, מאמן שיווקי בתחום קשיי הסתגלות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1543 שניות - עכשיו 19_12_2025 השעה 04:42:21 - wesi4