ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה קומדיה ✔קתרזיס - מבוא ✔קָתַרְזִיס (ביוונית: ) הוא מונח שמשמעותו בעברית היא הזדככות, טיהור או מֵירוּק... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨קתרזיס - מבוא
קָתַרְזִיס (ביוונית: ) הוא מונח שמשמעותו בעברית היא הזדככות, טיהור או מֵירוּק.

תוכן עניינים:

1 שורשי הקתרזיס בספרות ובתיאטרון ובעייתיות הגדרתו כיום

2 קתרזיס בפסיכולוגיה

2.1 הגישה המוסרית

2.2 הגישה הרפואית

2.3 הגישה המבנית

2.4 הגישה הקוגניטיבית

2.5 הגישה הרגשית

2.6 הגישה המוסרית - קוגניטיבית

2.7 הגישה הרגשית - קוגניטיבית

2.8 הגישה הרפואית - רגשית - קוגניטיבית

שורשי הקתרזיס בספרות ובתיאטרון ובעייתיות הגדרתו כיום:

המושג הופיע בתקופת הפריחה התרבותית של יוון הקלאסית שארעה בין השנים 479-338 לפני הספירה, כתיאור להשפעות הנפשיות על הצופים בהצגת הטרגדיות, בתוך מכלול ניתוח הפואטיקה של אריסטו את מאפייני הרפרטואר התרבותי של הטרגדיה והקומדיה באותה תקופה. בתורת הספרות של אריסטו, פואטיקה, אשר נכתבה ב - 350 לפנה"ס בקירוב, מתואר הקתרזיס כפעולת הטרגדיה על הצופה, המטהרת אותו בעזרת רגשי פחד וחמלה.

עוד בטקסטים שקדמו לאפלטון, שהיה מורו של אריסטו, הופיעו מילים אשר התייחסו לניקיון או לבהירות, שנגזרו מאותו שורש של המילה "קתרזיס". בתקופתו של אריסטו, הגדיר האחרון את הטרגדיה כייצוג אמנותי של פעולה נעלה שבוצעה בשלמותה, בעלת שיעור הולם, כאשר חלקי הפעולה מתבטאים בצורה הולמת בחלקי הטרגדיה השונים. כך קבע כי ייצוג אמנותי של הנפשות הפועלות דרך מעשיהן ולא דרך דיבורים אודותן, מהווה שיעור הולם לאותה פעולה נעלה. ייצוג אמנותי זה משתמש בתחושות של חמלה ופחד כדי להביא לאותו טיהור, קתרזיס, אצל הצופה. הבעיה בהבנה מדויקת של המושג נגרמת עקב היותו מוגדר במשפט אשר נותר מעורפל. אריסטו כתב: "אשר על ידי חמלה ופחד מביא לטיהור של רגשות כגון אלה". לא ברור לאילו רגשות בדיוק מתכוון אריסטו, וגם אם הסביר את כוונתו בחלק אחר של הפואטיקה, הרי שאבד מבין כתביו, וכן גם בכל שאר ממצאי הפואטיקה אין הסבר מספק בהקשר התאורטי או שאין הסבר בכלל להבהרת המונח. כך גם יש החושבים שכוונתו של אריסטו לא לרגשותיו של הצופה, אלא לרגשותיו של הגיבור הטרגי.

עקב כך עלו גישות שונות של חוקרים, אשר מביניהן קיימות שמונה תאוריות מרכזיות המתחלקות לשתי קבוצות עיקריות: גישות בלעדיות אשר תופסות את הקתרזיס כבעל רכיב אחד בלבד, וגישות משולבות אשר תופסות אותו כשילוב של שניים או שלושה רכיבים. כך גם גישות אלו מדגישות את נקודות המחלוקת כשהן מבקרות זו את זו ומראות בכך את הקושי שהותיר אריסטו באותו משפט סתום, כמו גם שהן מראות את מידת מורכבות המושג. יחד עם זאת, כולן מקשרות למצב הנפשי או התודעתי של האדם, וכך מקשרות את המונח לתחום הפסיכולוגיה.

קתרזיס בפסיכולוגיה:

בפסיכואנליזה משמש המונח לתיאור שיחרור אגרסיות (רגשות תוקפניים) כדי להפחית לחץ נפשי. על פי הפסיכואנליזה אדם המרגיש צורך לאלימות (שנגרם על ידי יצר המוות) יכול ואף רצוי שיפרוק את האלימות בדרך שלא תפגע בו או תזיק לסביבה, למשל על ידי צפיה בתכנים אלימים בטלוויזיה. בצורה זו יפרוק האדם את רגש האלימות שחש מבלי לפגוע בסביבה. על בסיס הגדרה זו של אריסטו ועל - פי הפסיכואנליזה, מתבססות, כאמור, שמונה הגישות הפסיכולוגיות למושג. חמש תאוריות מתוכן מגדירות את הקתרזיס כבעל רכיב אחד בלבד: מוסרי, רפואי, מבני, קוגניטיבי (הכרתי), רגשי. שתי תאוריות נוספות מגדירות אותו כבעל שני רכיבים: מוסרי - קוגניטיבי, רגשי - קוגניטיבי. התאוריה הנוספת מגדירה אותו כבעל שלושה רכיבים: רפואי - רגשי - קוגניטיבי.

הגישה המוסרית:

הקתרזיס הוא תהליך מוסרי שעוברת נפשו של האדם הנמען, אשר במהלכו הופכים היצרים שלו למידות טובות. טענה זו מתבססת על קטע מתוך "האתיקה לניקומכוס" של אריסטו, אשר דן באופי של הסגולה המוסרית ומדגיש את החשיבות של דרך הביניים אשר נעה בין שני קטבים של קיצוניות רגשית. הפחד והחמלה מוזכרים בצורה מפורשת בהקשר זה, ולכן תומכי פירוש מוסרי זה מסיקים כי הקתרזיס הוא תהליך של חינוך לתגובה שמכילה את המידה הראויה של פחד וחמלה. אז, מידה מאוזנת זו של הרגשות הללו תהפוך את הנמען של היצירה הטרגית לאדם טוב יותר.

הגישה הרפואית:

הקתרזיס הוא שילוב של שני מצבים המתבססים על שני פירושים: פירוש דתי, הטוען כי הכוונה לטיהור מאשם באמצעות טקסי דת מסוימים, ופירוש רפואי, הטוען כי הכוונה לסילוק של חולי מסוים באמצעים רפואיים. מאחר שה"פואטיקה" נטולת ההסבר הברור לקתרזיס אינה מאפשרת להכריע בין שני הפירושים, פנה התאורטיקן ברנייס לקטע מהפרק השמיני ב"פוליטיקה" של אריסטו, שהוא המקור החשוב ביותר בהכרעה זו. הקטע מדבר על יכולת המוזיקה להביא לקתרזיס כשהיא מעצימה את הרגשות המצויים אצל אנשים מסוימים במידה קיצונית כזו, שמסלקת את אותם רגשות, ובכללם הרגשות חמלה, פחד והתלהבות, בהותירה את המאזינים בתחושת הקלה גדולה, כך גם גישה זו מתארת מוזיקה דתית של לחנים קדושים, שכפי שבכוחה לעורר את נפשם של אחוזי דיבוק לטירוף, בכוחה גם להרגיעם כחיסון אשר מסלק את המחלה לא על ידי דיכוי המרכיב המחולל אותה, אלא על ידי תגבורו במידה מסוימת כך שניתן יהיה להוציאו החוצה. ומכאן הקישור הרפואי.

הגישה המבנית:

הקתרזיס הוא תהליך המתייחס לחומר הנפשי שהמחזה מעורר, ולא שינוי שעוברת נפשו של הנמען. תהליך זה מציין את עיבודו של אותו חומר נפשי בעזרת מרכיבים מבניים של המחזה ובראשם זיהוי הגיבור הטראגי על ידי נמעני היצירה, כדמות שביצעה מעשה נורא, אך אינה טמאה כי ביצעה אותו בלי כוונת זדון. כך, יכולים הנמענים להרגיש חמלה כלפי דמות הגיבור הטראגי ולהעמיד את עצמם במצבה. אם - כן, הקתרזיס הוא שלב ביניים במבנה היצירה, אשר קודם לתחושת החמלה ולכן גם קודם להנאה הטרגית.

הגישה הקוגניטיבית:

הייצוג האמנותי הינו פעילות המבוססת על לימוד והסקה. כלומר, מטרתו של תהליך הייצוג האמנותי היא תבונית. מאחר שההנאה מהייצוג האמנותי היא הנאה אינטלקטואלית, גם הקתרזיס, שנוצר מהמפגש עם אירועים מעוררי פחד וחמלה, הוא אינטלקטואלי, שכן הוא מוביל אותנו להבנת הטבע הכללי של החוויות האנושיות של פחד וחמלה. בנוסף, תיאורי הפחד והחמלה אצל אריסטו מדגישים את הצד התבוני ולא הרגשי ובכך משקפים את היות התאוריה של ה"פואטיקה" בכללותה תאוריה קוגניטיבית העוקבת אחר תהליכים הקשורים בתובנות שכליות ולא תאוריה נפשית השואפת למפות תהליכים רגשיים. אם - כן, פירושו של המונח "קתרזיס" צריך לעלות בקנה אחד עם התאוריה כולה, ולכן יש לתרגמו "הבהרה" אינטלקטואלית.

הגישה הרגשית:

הקשר בין האירועים המתרחשים על הבמה לבין התפיסה שתופס אותם הקהל מתבטא בכך שהתחושה הטרגית תלויה בתגובתם הרגשית של הנמענים לייצוג של האירועים הטרגיים. מעבר להזדהות עם הדמויות, הצופים צריכים להאמין שאותם אירועים טרגיים יתרחשו בחייהם. הבנת הצופים כי אין להם שליטה על - כך, כאשר התרחשות האירועים אינה תלויה במידת מוסריותם, גורם ללחץ נפשי בקרבם, ואותו לחץ מביא את הדחף לצפות בטרגדיה. כך גם העיצוב האמנותי הכה מציאותי של הטרגדיה מאפשר את הקתרזיס של אותו פחד, כשהעלילה הטרגית נראית כאפשרות שאותם אירועים יתרחשו בחיי הצופים. כך, הקתרזיס הינו הקלה רגשית מהתחושות המעיקות שקיימות מלכתחילה בקרב הקהל כלפי האפשרות שהאירועים הטרגיים יהפכו לחלק מחייהם.

הגישה המוסרית - קוגניטיבית:

יש להבחין בין הקתרזיס הרפואי והקתרזיס הפולחני ואז לעבדם יחד כדי להתאימם להקשר הטרגי, לקתרזיס יש ממד הומאופתי וממד רפואי, כאשר הקתרזיס אינו אמצעי ריפוי הומאופתי לנמעני הטרגדיה כמו המוזיקה, אלא כלי להתמודדות מאוזנת עם רגשות כגון פחד וחמלה, כך שרגשות אלו יתפקדו כהלכה, ומכאן ההתבססות על הגישה המוסרית. התמודדות מאוזנת זו מתלווה לתבונה, בניגוד לדחף וליצר שמתלווה להעצמת הרגשות בגישה הרפואית, הצופה מודע לכך שהוא מגיב לייצוג אמנותי של אירועים מעוררי פחד וחמלה ולא לאירועים ממשיים, כך שהקתרזיס הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה הטרגית כולה, שהיא חוויה תבונית בעיקרה. כך, הקתרזיס מורכב מהקשר שבין מוסר הרגשות והתבונה הקוגניטיבית.

הגישה הרגשית - קוגניטיבית:

כאמור, הגישה הקוגניטיבית קושרת בין "קתרזיס" לבין "הבהרה". ניתן לראות בטקסטים שקדמו לאפלטון, מורו של אריסטו, כי היו מילים שהתייחסו לניקיון או לבהירות, שנגזרו מאותו שורש של המילה "קתרזיס". הגישה הקוגניטיבית ממקמת את הקתרזיס הרפואי והפולחני כמקרה ספציפי בתוך העיקרון הכללי של פירוש הקתרזיס כ"הבהרה". על אותו עיקרון נוצר בכתבי אפלטון קישור מטפורי בין קתרזיס לבין ידע, כשהקתרזיס מתפרש כניקוי הנפש ממרכיבים המחבלים ביכולתה להתבונן בידע בבירור, ובכלל זה במושא החקירה התמידי של הנפש, האמת. אצל אריסטו נוספים רגשות הפחד והחמלה כערכים בפני עצמם, מעבר להיותם אמצעים לבהירות השכלית המיוחלת, ולפיכך הם תורמים לתהליך ההבהרה העצמית לא פחות מתהליכים תבוניים. כך גם בנוסף לראייה הכרתית - שכלית בלבד של השפעת הטרגדיה על הצופה לפי אפלטון, אריסטו רואה את השפעת הטרגדיה גם כרגשית וגם כקוגניטיבית.

הגישה הרפואית - רגשית - קוגניטיבית:

הקתרזיס הוא תהליך אלופתי, כלומר מבוצע על ידי ריפוי מחלות באמצעות חומרים הגורמים לתופעות המנוגדות לאלה של המחלה, מקורות מתקופות הסמוכות לתקופת כתיבת הפואטיקה ומאותה חברה יוונית שבה נכתבה הפואטיקה מתארים את הקתרזיס כריפוי הנוצר ממאבק בין ניגודים. כמו כן, הקתרזיס מופיע לרוב בכתבי אריסטו בהקשר ביולוגי ורפואי, כהפרדה בין החומרים המזיקים לגוף לחומרים המועילים לו, המאפשרת את הסדר הפיזי על ידי סילוק המזיקים מהגוף. כך מושווה הקתרזיס הרפואי לקתרזיס הנפשי המסייע להחזרת האיזון הנפשי בדרך של הנגדת תחושות כאב ותחושות הנאה, הצופה בטרגדיה מתבונן בייצוג של אירועים מבישים המעוררים בו אמונות ותשוקות מבישות יחד עם רגשות הפחד והחמלה, כשהשניים שייכים לאותו סוג של רגשות אך מנוגדים זה לזה. אז, התעוררות הרגשות המבישים מביאה להתמודדות תבונית (קוגניטיבית) עם אותן תופעות רגשיות, שמובילה לסילוקם מהנפש יחד עם רגשות הפחד והחמלה ולכן גם לחידוש של הסדר המוסרי - רגשי הבריא. כך, הקתרזיס מורכב מיסוד רפואי, יסוד רגשי (מהרגשת המוסריות) ויסוד קוגניטיבי.
אינטלקט שינויים תהליכים דיבורים חרדים אופי קיצוני שינוי הקלה חשיבה קיצונית הנפש נפש קתרזיס
הומור / צחוק / סטנדאפ - איך לשכנע באמצעות הומור? איך להעביר מסרים באמצעות צחוק? איך לשתול מסרים באמצעות סטנדאפ? לגיטימציה / מניפולציות / מסרים לתת מודע / בידור / קומדיה
... סטנדאפ? לגיטימציה מניפולציות מסרים לתת מודע בידור קומדיה וכאן אבאר עוד אחת מהדרכים איך באפשרותך להעביר מסרים ולשכנע במסרים שונים, באמצעות שימוש בהומור קומדיה בצחוק וכיוב. וכפי שכבר ביארתי, כל רעיון בעולם, אפשר להתייחס אליו כאל רעיון מחויב או כאל רעיון אפשרי. ורעיון אפשרי פירושו, רעיון שהוא יכול להיות נכון ויכול לא ...
לשמור על הזוגיות, לבקש ממישהו לעשות משהו עבורך, לתת למישהו לאהוב אותך, לספר שרע לך, לבקש ממישהו בקשה, לבקש ממישהו משהו, האם לבקש או לא לבקש? איך לגרום לה לאהוב אותך? איך לשמור על זוגיות טובה לאורך זמן? לספר שרע לך
לשמור על הזוגיות, לבקש ממישהו לעשות משהו עבורך, לתת למישהו לאהוב אותך, לספר שרע לך, לבקש ממישהו בקשה, לבקש ממישהו משהו, האם לבקש או לא לבקש? איך לגרום לה לאהוב אותך? איך לשמור על זוגיות טובה לאורך זמן? לספר שרע לך
... שאתה עושה או מבקש ביחס לקשר הזוגי. לדוגמה, אם תבקש לראות סרט קומדיה כאשר בן הזוג רוצה לראות דרמה, ואתה יודע שהדבר גורם לו להרגיש שאתה מאלץ אותו לוותר על הרצון שלו, אתה עלול לפגוע ברגשות שלו ולהרחיק אותו ממך. מנגד, אם הבן הזוג מרגיש ... אז השאלה היא ההתנהגות הזאת של לבקש ממישהו משהו אתה רוצה לראות קומדיה והיא רוצה לראות דרמה ואתה אומר לה בואי נראה קומדיה אתה בעצם מה אומר לה והיא שונאת קומדיה נגיד ואתה בעצם אומר לה תוותרי על רצונך בשביל רצוני זאת אומרת תעשי משהו שלא היית עושה אותו תעשי אותו בשבילי, עכשיו זה גורם לה לאהוב אותך יותר או פחות? ש: קודם כל זה ...
הסוד של הטוב והרע - מה גורם לאדם להרגיש רע? איך להרגיש טוב באמת?
... את מה שקורה לו. אבל מצד האמת, כאשר מסתכלים מבחוץ על המציאות, הרי שאין כל הבדל בין טוב לבין רע. וכל המציאות שלנו היא כמו סרט. כי יש המון סוגי סרטים. ויש סרטי דרמה וסרטי קומדיה וסרטי מתח וסרטי אימה וכיוב. ולא הסרט הוא זה שקובע האם האדם ייהנה ממנו או לא, אלא צורת ההסתכלות של האדם על הסרט. כי יכול להיות אדם אחד שייהנה מסרט אימה, ויכול להיות אדם אחר שלא ייהנה מסרט קומדיה מצחיק. ולא סוג הסרט אחראי להנאה של האדם, אלא רק האדם עצמו הוא זה שיוצר את ההנאה או את הסבל מהסרט שבו הוא צופה. כי מצד האמת, ...
ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - חלק 6
ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - חלק 6
... הוסבר שכדי להיות יותר יצירתי, צריך קודם כל להחזיק באמת כאקסיומה הכי חשובה. כאשר אדם נאמן לאמת לגמרי, הוא נעשה יצירתי יותר ומוצא פתרונות שהיו חסומים לפני כן. איך דברים כמו קומדיה , סטנד אפ, וסרטים מצוירים עוזרים לנו? הוסבר שקומדיות ודברי הומור משחררים את המחשבה, כי הם מוציאים את האדם מהקיבעון הרגיל. למשל, בסטנד אפ אומרים דברים הפוכים ממה שהאדם ...
איך להיות סטנדאפיסט? ללמוד להיות סטנדאפיסט, לחשוב כמו סטנדאפיסט, איך להצחיק אנשים? איך להיות מצחיק? איך לספר בדיחות? איך להיות מצחיק? איך לגרום לאנשים לצחוק? מיומנויות תקשורת בין אישית
איך להיות סטנדאפיסט? ללמוד להיות סטנדאפיסט, לחשוב כמו סטנדאפיסט, איך להצחיק אנשים? איך להיות מצחיק? איך לספר בדיחות? איך להיות מצחיק? איך לגרום לאנשים לצחוק? מיומנויות תקשורת בין אישית
... אחרים צוחקים, באופן אוטומטי הוא מרגיש שזה מצחיק יותר ומצטרף לצחוק. איך להתחבר לפרספקטיבה המצחיקה? היכולת לקחת דברים בקלות היא חלק מהותי ביצירת קומדיה וסטנדאפ. אם תיקח את החיים בצורה רצינית מדי, תתייחס לדברים בכובד ראש או תתייחס לכל בעיה או סיטואציה ...
בגידות בזוגיות, האם לבגוד או לא לבגוד? האם בגידה זאת חוסר אהבה? האם יש בגידה לגיטימית? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? ואהבת לרעך כמוך, מהי אהבה? איך להביע אהבה? מותר לבגוד, לגיטימי לבגוד, בסדר לבגוד, חלק 2
בגידות בזוגיות, האם לבגוד או לא לבגוד? האם בגידה זאת חוסר אהבה? האם יש בגידה לגיטימית? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? ואהבת לרעך כמוך, מהי אהבה? איך להביע אהבה? מותר לבגוד, לגיטימי לבגוד, בסדר לבגוד, חלק 2
... רצונותיו נעשים חשובים לך לא פחות משלך, ולעיתים אף יותר. הוא נותן דוגמה ברורה לכך: אם בן אדם באמת אוהב את השני, אפילו אם הוא מעדיף לראות סרט קומדיה , אבל בן הזוג מעדיף סרט אימה, הוא יבחר לצפות בסרט אימה, כי מה שחשוב לו בסופו של דבר זה למלא את רצון הצד השני, כי זה בעצמו הופך להיות ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על קומדיה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: קומדיה, איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיות מאושר ושמח? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בזוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור אהבה? איך להאמין בעצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: קומדיה, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מה המשמעות של החיים? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? אולי אנחנו במטריקס? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לילדים, אימון אישי קריירה, מאמן אישי לירידה במשקל בתחום קומדיה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 11:42:41 - wesi4