ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה קומדיה ✔להיות או לא להיות - שייקספיר / סטיבן גרינבלט ✔שייקספיר. סימן השאלה ששמו שייקספיר. מי היה שקספיר, מי כתב את המחזות של שייקספיר.....
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨להיות או לא להיות - שייקספיר / סטיבן גרינבלט
שייקספיר. סימן השאלה ששמו שייקספיר. מי היה שקספיר, מי כתב את המחזות של שייקספיר., מה יודעים עליו באמת. בתקופת סטלין ניסה חוקר רוסי לטעון ששקספיר היה ממוצא רוסי בכלל. אין הרבה עובדות ממשיות.

איך קיבל לראשונה הקהל את מחזותיו, כמה הובנה שירתו. כשבוחנים באופן סכמטי לא הייתה כנראה לקהל בימיו להבין את המחזות. הקהל היה אמון על מיסטריות ומחזות מוסר בשפה גבוהה. לא היה תיאטרון "ריאליסטי", שדיבר בשפת היום יום. אולי לא הבינו את עומקם הפואטי של המחזות אך הוא כתב סיפורים שעניינו את הצופים. הקומדיות היו ברורות. חילופי מינים כפולים, צעירים ששיחקו נשים המתחפשות לגברים הצחיקו, גם אם לא התעסקו אז בשאלות מגדר, העניין לעצמו הצחיק. היו מצבים קומיים שאפשר היה לעקוב ולצחוק. אחרי עלילות המחזות ההיסטוריים בוודאי שלא הייתה בעיה לעקוב והטרגדיות הגדולות חלקן הרי עשוי היה להתקבל כמו סדרות טלוויזיה של היום. דמויות של טובים ותככנים רעים.

סטיבן גרינבלט, פרופסור באוניברסיטת הרווארד אסף את העובדות המעטות הרשומות. פנקסי לידה ומוות, רישומי רכוש, ועוד תעודות ששמו של שייקספיר מופיע בהן. במקום שחסרות לו עובדות הוא דולה שורות מהמחזות ומנסה להסביר היכן נולדו במוחו.

יחד עם היכרותו את צורת החיים באותה תקופה יצר רומן חלקו היסטורי חלקו ביוגראפי על האיש שנחשב לגדול המחזאים, ומנסה לתת לנו תשובות לשאלות.

הפעם הראשונה בה מוזכר ויליאם שייקספיר היא תעודת הטבלה בכנסיית סטרטפורד. שקספיר נולד, כנראה, ב23 באפריל. כנראה כי הרישום הראשון הנושא את שמו הוא יום ההטבלה שלו.

ויליאם בן ג'ון שייקספיר הוטבל ב 26 באפריל 1564. ישנה הנחה שעברו שלושה ימים בין הלידה להטבלה.

ביולי פרצה מגיפת דבר שהפילה קורבנות רבים. ויל התינוק לא נדבק. ייתכן שאמו לקחה את הילדים לכפר.

שייקספיר היה מוקסם ממילים כבר בילדותו, טוען גרינבלט. שיר ילדים עתיק ששמע בילדותו מופיע במלך ליר. את השפה המפותלת של מוריו הוא מצטט בדמות נלעגת במחזהו טורח אהבה לשווא. החזרה על מלים נרדפות שהמורים היו מלמדים מתוך ספרו של ארסמוס, בלטינית, איך אומרים דבר ב150 צורות שונות.

"כמו עגיל באוזן הרקיע, השמים, השחקים, כיפת התכלת... וכשהוא נופל.. על פני האדמה, היבשה, החלד, הקרקע"

הורים רצו שילדיהם ילמדו לטינית. כל נושאי התפקידים, החל מהמלכה אליזבט דרך הרופאים, עורכי הדין, דיפלומטים יועצים כמרים, כולם שלטו בלטינית.

אביו של ויל ידע כנראה לקרוא, כי נשא משרה ציבורית, אך לחתום חתם בסימן. גם אמו לא ידעה לכתוב את שמה. את בנם דחפו ללמוד.

מורה טוב היה מורה שהלקה את תלמידיו. סטודנטים להוראה התאמנו להכות בובה או ילד סורר. אחת השיטות ללימוד לטינית הייתה העלאת קומדיות עתיקות. את סצנות האהבה מחקו כדי שלא יצטרך נער לנשק נער המשחק את האישה. אך המחזות הכילו דמויות של זונות, נוכלים, משרתים ערמומיים ואבות טיפשים. ויל ספג את תחילת המסורת.

אין ספק שויל למד אז את הקומדיה המטורפת "שני המניכמוסים" של פלואטוס העוסקת בבלבול בין שני תאומים זהים. לימים ישתמש בשלד הפארסה הזו ויוסיף למחזה עוד זוג תאומים להגדיל את הבלבול. קומדיה של טעויות הייתה אחת מהצלחותיו הגדולות.

לא רק בבית הספר הועלו הצגות. לכל איש אצולה הייתה להקת שחקנים משלו וכשלא היו צריכים להציג בארמון נדדו מעיר לעיר והעלו מחזות שונים. אין ספק שויל הקטן, שאביו היה ראש העיר ראה את אותן הצגות.

כשהיה בן אחת עשרה לערך ביקרה המלכה אליזבט ביקור בן שלושה שבועות אצל הרוזן לסטר. ויל התרשם, להנחת גרינבלט, מבגדיה המפוארים ומהפגנת הכוח. כמסורת הימים ההם ערך לסטר שהיה גם מאהבה של המלכה הבתולה, חגיגות גדולות כדי שהאזרחים יוכלו להביע את אהבתם ולהתרשם ממלכתם.

ויל התפעל עד כדי כך שבימים שיבואו יכתוב רבות על מלכים.

אפשר לזהות את המקורות של רוב מחזותיו של שייקספיר. חלום ליל קיץ הוא היחידי שאין לו מקור קודם וכולו פרי דמיוני של שייקספיר. גרינבלט תולה את מקורו של המחזה בהתרשמותו הגדולה מביקור המלכה ומהמופעים שנערכו לכבודה. המלכה ובעלי המלאכה הגסים המעלים לכבודה מחזה, מקורו באותן הצגות עממיות באותו ביקור.

פעמיים השתמש שייקספיר כדי להביע את דעתו על השחקנים שראה, פעם אחת בצורה פרודית בחלום ליל קיץ ופעם נוספת ברצינות, כשהוא מסביר בהמלט ללהקת שחקנים המבקרת בארמון איך לדעתו עליהם לשחק.

המחזה פיראמוס ותיסבי אותו מציגים בעלי המלאכה במחזה חלום ליל קיץ דומה ומהווה מראה קומית הפוכה לטרגדיה רומיאו ויוליה אותה כתב באותו זמן. "זהו המחזה האווילי ביותר ששמעתי מימי" מגיבה היפוליטה ותזאוס עונה "הגרוע שוב אינו גרוע אם הדמיון משלים את החסר" כלומר שייקספיר סומך על דמיונם של הצופים יותר מעבודת השחקנים.

אביו של שייקספיר היה יצרן כפפות ויש להניח שויל עזר לו בחנותו, כמו כן מילא תפקידים נכבדים במועצת העיר. אך כשמלאו לויל שלוש עשרה החל אביו לשקוע בחובות. ישנם מסמכים על הלוואות שקיבל ורכוש שקיבל מאשתו האמידה אותו משכן. אביו איבד את כל ההון המשפחתי. בנוסף להון הפסיד את מעמדו החברתי ושמו נעלם מהרשומות העירוניות. הוא לא היה מסוגל לשלוח את ויל ללמוד באוקספורד.

גרינבלט חושב שאביו הפך לשתיין. שייקספיר מתייחס לשתיה לעתים קרובות בכמה ממחזותיו, כמי שמכיר את ההשפעה מקרוב. ישנן שתי דמויות שתיינים, פלסטף וסיר טובי בלילה השניים עשר שהם שיכורים. גרינבלט סבור שויל מתאר דרך מערכות היחסים הללו את מערכת היחסים שהתפתחה עם אביו.

מה עשה ויל בתחילת דרכו בלונדון? גרינבלט משער שעבד כעוזר לעורך דין. בכמה ממחזותיו מופיע שימוש מדויק בשפה משפטית, מכדי שזה יהיה מקרי.

לא ברור מתי עבר ללונדון. רישומי נישואין בסטרטפורד מגלים שהתחתן שם בגיל שמונה עשרה ונולדו לו שלושה ילדים, גם הם נרשמו בסטרטפורד.

החברה האליזבטנית הייתה חברה מעמדית מאד ומלאת גינוני התנהגות מדויקים. מעמדית עד כדי כך שאפילו הבגדים ובעיקר הבדים שהשתמשו בהם היו מוכתבים בחוק. אצילים היו מוצאים להורג בעריפת ראש, כל היתר בתליה.

ג'ון אביו של ויליאם הגיש בקשה לקבל שלט אצולה. יש להניח שלא רק לעצמו דאג אלא גם לעתידו של ויל. אך משהורע מצבו הכלכלי לא היה יכול לעמוד בתשלום עבור הזכות לשאת סמל אבירים משפחתי.

עשרות שנים אחרי, כשויל היה כבר מפורסם ואמיד הוא חידש את הבקשה. כדי להבטיח את מעמדו ומעמד ילדיו.

את האירוניה שבחיפוש מעמד שאינו מגיע לו באמת מציג שקספיר בדמותו הנפוחה של מלווליו במחזה הלילה השנים עשר. זה הרוצה להפוך לאציל ואינו מבין את הגיחוך שהוא מעורר.

אמו של שקספיר הייתה ממעמד גבוה שאיבדה את מעמדה כשנישאה לאביו. ייתכן שהחלום להחזיר את הסדר הישן למקומו הוא הגורם שבכל כך הרבה ממחזותיו נסיכים ואצילים מאבדים את מעמדם והמחזה נגמר בהחזרת הסדר הנכון.

בשנים שלפני הולדתו של שייקספיר אנגליה עברה שינוי ענק. הנרי השמיני התנתק מהכנסייה הקתולית והקים את הכנסייה האנגליקנית. מעבר לשאלות של אמונה השפה האנגלית הגיעה לרגע של שינוי ענק כשהמלך הורה לתרגם את התנ"ך לאנגלית ומאז כל אנגלי היה יכול לקרוא ולהבין את הברית החדשה ואת התפילות. ייצוב האמונה לקח שנים והטלטל הלוך ושוב בין הקתוליות לפרוטסטנטיות האנגלית, אך השפה החדשה הלכה והעמיקה. שקספיר כבר נולד לאוצר מלים חדש.

אליזבת המשיכה להנהיג את הפרוטסטנטיות כדת המדינה. לא היה לה עניין לבדוק במה מאמין כל אחד בחדרי לבו. היא רצתה סדר ונאמנות. "מי שמאמין שאם עכבר נגס בלחם הקודש הרי שנגס את גופו של ישו", בזה לא רצתה להלחם.

יש להניח שרוב העם לא הבין כנראה את השינוי בדוקטרינות אך היה עד לשינוי בטקסי הפולחן. במקום נרות קטורת וכמרים בבגדי פאר קיבלו פולחן פשוט אישי ואינטימי במידה, ובעיקר יכולת להבין את התפילות החדשות שנכתבו אנגלית.

תקופה בה אנשים פיתחו מצבי סתגלנות והעמדת פנים. כלפי חוץ היו פרוטסטנטים ובתוכם נשארו נאמנים לקתוליות. ויל שאמו הייתה מבית קתולי ואביו שעבד במשרה ציבורית היה פרוטסטנטי, לפחות למראית עין. במה האמין ויל אין לדעת. הוא התרחק מלהביע דעה בעניין דת.

גרינבלט מנסה להסיק איך הגיע ויל לתיאטרון. הוא חושב שויל קיבל משרה בבית אדון רם מעלה שם הייתה להקת שחקנים שויל התחבר אליה והפגין את כישרונו וכך החל להתבלט.

מלחמות הדת נמשכו ובני אדם חיו בפרנויה. כל אחד היה יכול להלשין על כל אחד שהוא קתולי. ויל נזהר ולא גילה ברבים את אמונתו, גם אם אכן עבר כמורה בבית קתולי.

כשהיה בן שמונה עשרה התחתן עם אן התווי, אישה מבוגרת ממנו בשמונה שנים. שישה חודשים אחרי החתונה נולדה בתם סוזאנה. בניגוד לרוב הנשים באותו זמן, אן הייתה אישה חופשייה. יתומה בעלת רכוש מה שיכלה לעשות כרצונה ואיש לא הכתיב לה התנהגות.

מתוך שורות החוזרות לעתים קרובות המתייחסות לנישואים במחזותיו מסיק גרינבלט שויל לא היה מאושר בנישואיו. אין לו מלה טובה להגיד על מוסד הנישואין. נישואים שכנראה נכפו עליו בשל הריונה של אן. מאושר או לא בנישואיו, הם נשארו נשואים 32 שנים.

בחלק גדול ממחזותיו לגיבורים אין נשים. הן לא מוזכרות. לא גב' ליר, לא גברת שילוק וכך עוד גיבורים שנשותיהם מאחוריהם. מתו או נעלמו. וגם כשקומדיה נגמרת במפגש מחודש של אוהבים צעירים שהופרדו הרי שכמה פעמים יסיים מישהו אחר, את הצנה באמירה "אני מקווה שעם הנישואים יגדל גם התיעוב" ובמקום אחר מתואר הרומן "החיזור, החתונה והחרטה" מקרי שדעתו של שקספיר על נשים בחיי נישואין לא ממש חיובית? ובכל זאת הוא לא פוגע באופטימיות כשהוא מסיים מחזות אחרים בנישואין.

שקספיר מכיר בחשיבות המשיכה מינית לה הוא קורא "מזדווגי הכפר" לעתים כמו בלילה השנים עשר הוא לא משאיר לגברים המחופשים לנשים לחזור למינם ומרות שאנו יודעים שהנישואים הם בין גבר לאישה הקהל רואה נישואים בין שני גברים. שני זוגות החשובים במיוחד במחזות מקבת ואמו של המלט עם בעלה החדש הם זוגות מפחידים. "הן בגילך ישקוט הסער שבדם" מטיח המלט באמו ומדגיש את המיניות הברורה של הזוג. מה אומר כל זה על חיי הנישואין של ויל שחי בנפרד מאשתו. היא בסטרדפורד הוא בלונדון.

כששב באחרית ימיו לסטרטפורד כתב את צוואתו, גם שם אשתו אינה מוזכרת. את רוב הונו השאיר לבתו סוזנה. בתיקון מאוחר יותר הוסיף בצוואה שורה העוסקת באשתו. הוא מוריש לה את המיטה השנייה במעלה

יש הוכחות לשתי אהבות גדולות שלו. בסונטות שכתב. חלקן מספרות סיפור אהבה לצעיר נאה, וחלקן לגבירה בשחור, מתוחכמת, נשואה ומנוסה מינית.

אין מידע על הסיבה בגללה עזב ויל הצעיר את סטרטפורד ועבר לעיר לונדון. ישנן השערות אחדות אך אין שום עובדה ברורה. גם על ימיו הראשונים בלונדון אין תיעוד והכל בגדר שמועות והשערות. רוב הכותבים על שייקספיר חושבים שקרה לו דבר מה מטלטל בסטרטפורד. הוא לא עזב אותה בגלל חיי הנישואים שלו. ייתכן שנענש על דבר מה, ייתכן שברח. במה הסתבך לא ברור, ייתכן שבשל הימים הדבר היה קשור לשאלת הדת הגלויה והסמויה. צריך לזכור שלכל אורך השנים ההן העיב צילה של מרי סטוארט מלכת הסקוטים הקתולית על מלכותה של אליזבט, אותה כינתה ממזרה.

לפי הרישומים ביקרה בסטרטפורד קרוב לתאריך היעלמותו של ויל להקת השחקנים של המלכה. האם ייתכן שהצליח להצטרף ללהקה ולחזור אתה ללונדון. השתלטותו המהירה בכל מה שנוגע למורכבותה של הצגה יכולה לאשש השערה שנדד תקופת מה עם להקת שחקנים.

כשחצה לראשונה את גשר לונדון כי להיכנס לעיר ראה לא רק את מאות הברבורים השטים בנהר, אותם היו מורטים פעם בשנה כדי להכין למלכה שמיכות חדשות, אלא בעיקר את המוטות שהיו לאורך הגשר עליהם היו תקועים ראשי הבוגדים הקתולים.

לונדון של אותם ימים הייתה בהתפתחות מתמדת. אלפי צעירים מכל רחבי הממלכה זרמו אליה לחפש עבודה ואולי גם התקדמות במעמדם. היסטוריונים בני התקופה מספרים איך כל השטחים הירוקים התמלאו שכונות צריפים לא מתוכננות והרחובות הראשיים היפים התמלאו עגלות ויצרו פקקי תנועה.

"צעירים שכחו איך ללכת, העולם נוסע על גלגלים. נהגים שהוריהם שמחו ללכת ברגל" לונדון הפכה

"יריד שנמשך כל השנה" לא רק בעלי מלאכה מכל המקצועות, סוחרים ובעלי מקצועות אקדמיים נהרו ללונדון. העיר של אותם ימים הייתה מלאה זונות. וכולם הלכו לתאטרון. המעניין הוא שלמרות חיי העיר הסוערים, אף אחד ממחזותיו איננו מתרחש בעיר.

גם אם המחזות אינם מתרחשים בלונדון הרבה מאוד מתיאורי החיים מתייחסים ישירות למה שויל היה יכול לראות בעיר הגדולה. כריתת ידיים לשון או ראשי נידונים למוות היו עניין של יום ביומו והיו כמה כיכרות הוצא להורג. לכן, כששקספיר עורף את ראשו של ריצ'רד השלישי או מקבת, לקהל היה למה להשוות. הוא העלה מראות רלוונטיים. ולכל העינויים שראה יש הד במחזותיו.

כיכרות העונשים ומקומות הבילויים שכנו בשכנות. זונות הסתובבו באולם התיאטרון ומכרו את עצמן. ריקוד מוזיקה זנות והריגת בעלי חיים כבידור להמונים שכנו בכפיפה אחת.

בלונדון ראה ויל לראשונה תיאטרון בנוי למטרת הצגה. בניין שהזכיר במעומעם אמפיתיאטרון עתיק. במה יציעים לקהל. לא כמו ההצגות שהניעו לסטרטפורד. המלה תיאטרון (תיאטר) נולדה אז. לראשונה היו חדרי הלבשה מאחורי הבמה, ופתחים בצדדים מהם יכלו להופיע השחקנים או להעלם מן הבמה. היו בגדים מפוארים, אך תפאורות לא היו. הדמיון האנושי השלים את החסר מתוך הטקסט שאמרו השחקנים. לראשונה התחילו לגבות דמי כניסה במקום להסתובב עם כובע בין הצופים.

באולם אפשר היה להסתובב ולקנות בזמן ההצגה בירה ואגוזים. העשירים יכלו לבחור מקום מוצל והעשירים יותר מקום מרופד.

ככל שנהייה פופולארי יותר, התיאטרון הקים לו אויבים שטענו כי נשים מכובדות מתפתות שם לחיי פריצות. גברים מתגרים מן הנערים המשחקים נשים, וכתבי הקודש הופכים נלעגים והקהל שומע ולומד שירים גסים.

התיאטרון כבש את מקומו כשהאריסטוקרטים החלו לבקר בו ובעיקר גם המלכה שאהבה הצגות. בתאטרון לומדים נימוסים טובים, המידות הטובות באות על שכרן והרשעות מקבלת עונש. מוטב להעסיק את המוח בדברים בלתי מזיקים מאשר לרקום מזימות.

להקות התיאטרון הקבועות בלונדון נזקקו לכ 20 מחזות בשנה. ויל הבין שהוא יוכל להיכנס למקום הזה של כתיבה. הסתבר ששייקספיר כותב במהירות. כותבים אחרים שעבדו באותה עת היו בן ג'ונסון ומרלו שכבר היו מנוסים.

. שני דברים חשובי למד שייקספיר מההצגות שראה. האחד שלא רק כישרונו של השחקן ויפי הבגדים יוצרים רושם אצל הקהל, אלא כתיבה במשקל של שורות בנות 10 הברות לא מחורזות שאותן היה על השחקן להגיד בקצב הנכון. דבר שני ולא פחות חשוב, בניגוד לכל מחזות המוסר שראה בנעוריו בהן המידות הטובות ניצחו, כריסטופר מרלו החל להעלות מחזות בו הרשע ניצח והקהל נכבש. שתי תופעות שפתחו לפניו את דלתות הכתיבה שהפכה אותו לכותב המוכשר המוכר לנו היום.

השפעתו של מרלו הייתה כל כך גדולה עד שיש חוקרים החושבים שהוא כתב גם את מחזותיו של שייקספיר או לפחות שהם כתבו יחד.

מרלו היה אולי המוכשר שבין הכותבים אך לא היחידי. תומס ווטסון, תומס לודג', ג'ורג פיל, תומס נאש קבוצה שכינויה היה "המשכילים השנונים" הם רק חלק מהסופרים. ווטסון למשל שדיבר שפות זרות תירגם לראשונה את אנטיגונה לאנגלית וחידש את הסונטה, צורת כתיבה שהייתה נפוצה באירופה. הכתבים של רוב אלו שהוצגו בהצלחה לא נשמרו. תומס נאש כתב סקירה שהייתה נחשבת בימינו לביקורת בה השמיץ את המחזאי שכתב את המלט. לא שייקספיר. מחזאי שאיננו מזכיר בשמו. כך שכבר היה מחזה בשם הזה, שייקספיר יכתוב את המלט רק כמה שנים אחרי אותה סקירה

מרלו כתב בהצלחה על ממלכה אסיאתית, שקספיר לקח את הרעיון העביר אותו להיסטוריה המוכרת של אנגליה. כך נולדה טרילוגיית מחזות הנרי השישי המוקדמים. הנרי השישי זכה להצלחה ושייקספיר הפך למחזאי חדש מבטיח.

כשהגיע שייקספיר ב1580 לרובע התיאטרונים אלו האנשים שפגש כנראה. ומהם שאב רעיונות דמויות ומיני עיבודים לכתבים שלהם. המיוחסים יותר של בני תקופתו ספנסר, דאן, וראלי לא השפיעו על כתיבתו. מרלו שהתרשם מהצלתם של המחזות ההיסטוריים של ויל כתב את המחזה אדוארד השני. ויל היה יוצא דופן בקבוצה אליה השתייך, הם למדו כולם באוניברסיטה. הוא היחיד שלא.

גרינבלט יוצא להסביר את הסונטות שכתה שייקספיר ומופנות לגבר. הוא איננו חושב שהכתיבה החלה ממניע הומוסקסואלי ומביא הסבר אחר. הנרי ריזלי, רוזן סאוטהמפטון, צעיר יפה תואר בצורה יוצאת דופן חובב תאטרון מושבע ביקר בהצגות מדי יום. הרוזן הצעיר והעשיר סירב בכל תוקף להתחתן, וכדי לשכנע אותו חיפשו דרך, מכיוון שהיה גם חובב שירה גדול הזמינה משפחתו אצל שייקספיר מחזור סונטות שידברו על לבו להתחתן.

שייקספיר לא היה מאוהב בו, לפחות לא בהתחלה, להיפך שייקספיר ניסה לגרום לו להתחתן ולהוליד ילדים, להשאיר זכר ליופיו כשיזדקן. המעניין בסונטות היא הפניה אל הנרקיסיות של הצעיר. אין בהן רמז להומוסקסואליות. הוא פונה אל הנער בן ה16- 17 ומבקש ממנו לחדול לאונן, נועזות שלא תתואר, ויקיים יחסי מין עם אישה כדי שייוולד ילד שיהיה בן דמותו וימשיך את נעוריו. אין רמז שהרוזן חובב גברים, הסונטות המוזמנות בסוד נכתבו כאוהב הפונה לאהוב.

לעולם כבר לא נדע. הפרשנויות על הסונטות רבות. האישה בשחור המופיעה בהן מיוחסת לנשים אחדות, החל מבנות אצולה ועד לאיזו זונת חצר. היה מי שטען שזו בכלל המלכה ששייקספיר היה מאוהב בה ונוצרה השאלה אם היה ביניהם רומן. הכל השערות.

לפני שנים אחדות כתבה סופרת (אינני זוכר את שמה) ספר עליז שגיבורתו היא אשתו של שקספיר. בו היא מספרת על תעלוליו עם גברים ויותר מזה הוא מלמד אותה כאשתו ליהנות מיחסי מין אנאליים. הדמיון יכול לבנות הר פרשנויות. האם ייתכן שתוך כדי הכתיבה המוזמנת קרה לויל משהו והוא התאהב בבחור הנמען. ומי שבהמשך מזדקן בסונטות הוא המשורר החושש שכעת אהובו הצעיר כבר לא ירצה בו.

מגיפת הדבר הביאה לסגירת התאטראות. בחוש הבינו שאסור ליצור התקבצויות של אנשים. כשחזר ויל ללונדון היה צריך למצוא תאטרון להקים להקה חדשה ולהעלות מחזה.

כל התאטראות התחרו זה בזה מרגע שבוטל האיסור. שני המתחרים הגדולים היו מרלו ושייקספיר שהשפיעו רבות האחד על השני. כששקספיר כתב שירה גם מרלו פרסם שירה. כששקספיר הציג את ריצ'רד השלישי מרלו הציג מולו את אדוארד השני. מרלו כתב את ד"ר פאוסטוס שמולו לא התחרה שקספיר אך שניהם כתבו מחזות על יהודים. מרלו את היהודי ממלטה ושקספיר את שיילוק. לא זה ולא זה פגשו יהודים.

היהודים גורשו מאנגליה כשלוש מאות שנה קודם לכן, אך הדעות הקדומות נשארו אחריהם. במחזות רבים שקספיר משתמש שקספיר במלה יהודי כסמל הרע וקללה.

ב1598 הסתיים חוזה חכירת הקרקע עליו עמד התיאטרון של שקספיר. בלילה מושלג ב1958 עשו שקספיר ושחקניו מבצע, הם פרקו את בניין העץ של התיאטרון העבירו את הקורות ובנו אותו מחדש על קרקע אחרת. תאטרון הגלוב נפתח כשהמוטו שלו היה כל העולם במה. הגלוב היה תאטרון גדול בן 3000 מקומות. הרבה יותר גדול מהתיאטראות בני ימינו. שקספיר עלה ממעמד שחקן כותב לשותף. יוליוס קיסר היה המחזה שפתח את הגלוב.

כשהתיישב לכתוב ב1600 את המלט, כבר הוצגה גרסה אחת של הספור קודם לכן ובהצלחה. שני הכותבים הסתמכו על אוסף סיפורים טרגיים שהיה פופולארי. הפעם שייקספיר לא התייחס למחזה כהיסטורי אלא כטרגדיה. והמחזה עומד על סף כתיבתם של כמה ממחזותיו הגדולים. המלך ליר, אותלו, מקבת, אנטוניוס וקלאופטרה וקוריאולנוס.

גרינבלט עוקב ומסביר את ההתפתחות הגדולה אצל שקספיר. החל מהקומדיות המלכים ההיסטוריים והליצנים ליצירת חיי נפש של אדם. מחזה שרובו עלילה פנימית. מתיחת הזמן הארוך שבין תכנון הנקמה לביצועה.

המלכה אליזבת מתה ב1603 צ'רלס הראשון שירש את המלכות היה חובב תאטרון והפך את להקתו של שקספיר ללהקת אנשי המלך. הצרות הכלכליות נגמרו. שקספיר החל לקנות קרקעות בסטרטפורד. את משפחתו לא הביא ללונדון אך הוא קנה למענם בית מרווח מאוד בסטרפורד.

כדי להתחנף בעקיפין למלך החדש כתב שייקספיר את מקבת. ובו התמונה בה המכשפות מנבאות שבניו של בנקו ישבו על כיסא המלך. וג'ימס היה צאצא למשפחת בנקו. שייקספיר נותן לו במחזה לגיטימציה מלכותית. כמו בימי אליזבת גם את בג'ימס ניסו להתנקש. שקספיר מבטיח לו הן נאמנות והן איכות ימים של שושלתו. מכיוון שאסור היה להשתמש ולהעלות על הבמה דמויות של נסיכים חיים העתיק שייקספיר את מחזותיו לארצות שונות. הדים למאורעות שקרו והיו מובנים לקהל ולמלכים שובצו באופן עקיף. כל הצליח להיות מה שהיום היינו קוראים "רלוונטי" אך גם סמלי מרוחק. לכן אין הדים לכל המאורעות הממשיים שקרו בימיו.

בגיל ארבעים התחיל לכתוב את המלך ליר. נכון שתוחלת החיים בימיו הייתה קצרה בהשוואה לימינו, אך ארבעים לא נחשב עדיין לגיל זיקנה. אין לדעת מה עורר את שייקספיר להתמודד עם חרדת הזקנה. הפעם הרחיק את המחזה לאנגליה ארכאית.

האם החל לחשוב על פרישה. הוא כתב עוד שני מחזות, אגדת חורף והסערה. בהן נרמזים הרהורי פרישה מהעולם המעשה. אחר כך עוד שיתף פעולה עם כותב אחר, ג'ון פלטשר אתו כתה שלושה מחזות.

ב1613 קנה לראשונה בית לעצמו בלונדון. יחד עם זאת חזר למעשה לסטרטפורד. את עסקת הקניה בלונדון ארגן כך שאשתו לא תואכל לשים יד על הנכס.

בתחילת יולי הגיע אליו הידיעה שתיאטרון הגלוב נשרף בלונדון. למזל הלהקה לא היו נפגעים אך הם הפסידו כסף רב.

שייקספיר נפטר ב 25 באפריל 1616. לפי סימנים הוא חש ברע כבר זמן מה קודם לכן..

שקספיר תואר כאדם ידידותי אך לא חברותי כשכבר זכה להצלחה בלונדון. הוא לא יצא למסבאות לא בילה עם ידידים. אך כשחושבים על כך לא היה לו זמן. הוא היה צריך לנהל את התיאטרון שלו, לנהל את עסקיו הפרטיים, לכתוב, לביים, ללמוד בע"פ ולשחק את תפקע \ דיו. הוא כתב שני מחזות גדולים בשנה, עניין לא פשוט.

מתוך מחקר מדויק מאוד של דרך החיים בחברה האליזבטנית מעלה גרינבלט השערות על התפתחות הביוגרפיה של ויל ואיך היה יכול לעלות בסולם החברתי. תוך כדי כך אנו מקבלים תמונה מעניינת מורכבת וצבעונית למדי של חיי היום יום באותה תקופה. הוא מתאר את לונדון של אותם ימים. בצורה מוחשית לחלוטין.

צריך להכיר במעט את מחזותיו של שייקספיר כדי להבין את תרגילי המחשבה מהם הוציא גרינבלט שורות אותן הוא מנסה לייחס לביוגרפיה. אך לא רק שורות, הוא מפרש ובעניין רב גם דמויות אותן יצר מתוך האנשים סביבו ומערכת היחסים שלו אתם.

חלק מההשערות של גרינבלט נראות משכנעות, חלק אחר קצת מצוצות מהאצבע, כך או כך הספר מעניין לא רק בגלל גיבורו אלא גגם ובעיקר בחלקו השני בגלל הניסיון להאיר את החיים באותם ימים.
שמועה תכנון תמונות מטרות משיכה מינית מנהיגות אופטימיות הורות איך לזכור מי שמאמין חלומות שייקספיר
קבלת החלטות - מה הכי חשוב בתהליך קבלת החלטות? איך לקבל החלטות בצורה נכונה?
...חשוב בתהליך קבלת החלטות? איך לקבל החלטות בצורה נכונה? החלטות. קבלת החלטות. מהו הדבר החשוב ביותר כאשר אדם מקבל החלטה? תשובה: הדבר החשוב ביותר כאשר מקבלים החלטה, הוא הגדרת התכלית הסופית והמטרה הסופית. אם המטרה הסופית של האדם אינה ברורה לו, הרי שהוא מתקשה לקבל החלטה טובה. החלטה נצרכת כאשר יש אפשרויות בחירה. על האדם לדעת בצורה ברורה וחדה מהי התכלית הסופית שאליה הוא רוצה להגיע. על האדם לנסות להבין מהי התכלית של התכלית עצמה = מה בדיוק יקרה אחרי שהתכלית עצמה תושג. האם אז תהיה תכלית נוספת? ומה אחכ? ומה...
רוצה להיות כלום, רוצה להיות משהו, כלום או משהו, מה זה כלום? מה זה משהו? מה גדול ממה? כלום יחסי, כלום מוחלט, משהו יחסי, משהו מוחלט, מה זה אין סוף? חלק ממשהו, חלק מהשלם
רוצה להיות כלום, רוצה להיות משהו, כלום או משהו, מה זה כלום? מה זה משהו? מה גדול ממה? כלום יחסי, כלום מוחלט, משהו יחסי, משהו מוחלט, מה זה אין סוף? חלק ממשהו, חלק מהשלם
...כלום, רוצה להיות משהו, כלום או משהו, מה זה כלום? מה זה משהו? מה גדול ממה? כלום יחסי, כלום מוחלט, משהו יחסי, משהו מוחלט, מה זה אין סוף? חלק ממשהו, חלק מהשלם מה זה כלום ומה זה משהו? אליעד כהן מסביר באופן עמוק ומפורט על המושגים כלום ומשהו, ומנסה להראות שאין עדיפות מוחלטת לאף אחד מהמושגים האלה. תחילה הוא מסביר שהבעיה המרכזית היא שאנשים לא מגדירים במדויק את השאלות שלהם, ולכן מתקשים להגיע לתשובות ברורות. הוא מדגיש שאם האדם יגדיר באופן מוחלט ומדויק את השאלות, הוא יקבל תשובות מוחלטות וברורות. מה ההבדל בין...
לחזות את העתיד / עתיד - איך לחזות את העתיד? איך לשלוט בעתיד?
...העתיד / עתיד - איך לחזות את העתיד? איך לשלוט בעתיד? כל אדם רוצה שיהיה לו את הטוב ביותר. ולפעמים רוצה האדם לדעת מה יקרה לו בעתיד, כדי לוודא שהעתיד שלו יהיה מספיק טוב, לפי מה שהוא רוצה. וכמו כן, היה האדם שמח אילו היה ביכולתו לשלוט במה שיקרה לו בעתיד, כדי לוודא שהעתיד יהיה טוב כרצונו. והשאלה היא, איך אפשר לדעת מה יהיה, ואיך אפשר לשלוט במה שיהיה? והתשובה היא, שאי אפשר לדעת בוודאות מה יהיה, וגם אי אפשר לשלוט במה שיהיה. אבל מצד שני אפשר לדעת מה יהיה ואפשר לשלוט במה שיהיה. ונסביר: אם נתבונן בעניין ונשאל...
להעריך את מה שיש, לאהוב את מה שיש, האם המציאות רעה או טובה, טוב לחיות או למות, לברר את האמת עד הסוף
להעריך את מה שיש, לאהוב את מה שיש, האם המציאות רעה או טובה, טוב לחיות או למות, לברר את האמת עד הסוף
...רעה או טובה, טוב לחיות או למות, לברר את האמת עד הסוף האם צריך להעריך ולאהוב את המציאות כפי שהיא? אליעד כהן מסביר בהרצאה שהגישה המקובלת, שלפיה צריך להעריך או לאהוב את מה שיש, אינה בהכרח נכונה. הוא אומר שאין משמעות אמיתית לכך שננסה להעריך משהו רק כי הוא קיים. במקום להעריך, האדם צריך לשאול את עצמו את השאלה האמיתית: האם המציאות היא טובה או רעה? אם מתברר שהמציאות היא רעה, אין שום סיבה לאהוב או להעריך אותה. המטרה היא להיות כנים ולברר את האמת באופן מוחלט. אם המציאות רעה, אז האדם צריך לדעת זאת באופן חד...
זיכרון או דמיון? חלום או מציאות? היה או לא היה?
זיכרון או דמיון? חלום או מציאות? היה או לא היה?
...חלום או מציאות? היה או לא היה? האם הזיכרון האנושי מתאר מציאות אובייקטיבית? אליעד כהן פותח את ההסבר בשאלה לגבי הזיכרון האנושי, וקושר אותה למושגים של סיבה ותוצאה. הוא מתמקד בשאלה בסיסית: האם מה שהאדם זוכר שאכן קרה, הוא בהכרח אירוע שקרה במציאות באופן אובייקטיבי, או שזהו רק זיכרון סובייקטיבי? הוא מציג דוגמה של אדם שזוכר שאירוע מסוים קרה אתמול, והוא בטוח שהאירוע הזה אכן התרחש. אם מיליון איש יזכרו אירוע מסוים, הם יהיו משוכנעים שהאירוע אכן התרחש. אבל אליעד שואל, האם הזיכרון הזה מוכיח באופן מוחלט שהאירוע...
ליהנות - איך ליהנות מהחיים טוב יותר? איך ליהנות מכל דבר?
...טוב יותר? איך ליהנות מכל דבר? כל אדם בעולם ישנם דברים שהוא נהנה מהם יותר וישנם דברים שהוא נהנה מהם פחות. והשאלה היא, כיצד באפשרותו של האדם להגדיל את כמות הדברים שמהם באפשרותו ליהנות? תשובה: מי שיתבונן בעניין יראה כי כל דבר בעולם שממנו נהנה האדם, יש משהו באותו הדבר שגורם לאדם ליהנות. כי האדם לא נהנה מהדבר עצמו אלא ממה שיש בו. ניקח לדוגמה את ההנאה מכסף. אדם נהנה כאשר יש לו כסף. האם הוא נהנה מהכסף עצמו? מהנייר עצמו? תשובה: לא. הוא נהנה ממה שהכסף נותן לו. כנל זוגיות. האם האדם נהנה מעצם זה שהוא פיזית...
משיכה מינית, משיכה בין אישית, התאהבות, זוגיות, להתאהב, אסוציאציות, אהבה חולה, אהבה חולנית, געגועים לאקסית, מתגעגע לאקסית, למה צריך זוגיות
משיכה מינית, משיכה בין אישית, התאהבות, זוגיות, להתאהב, אסוציאציות, אהבה חולה, אהבה חולנית, געגועים לאקסית, מתגעגע לאקסית, למה צריך זוגיות
...משיכה בין אישית, התאהבות, זוגיות, להתאהב, אסוציאציות, אהבה חולה, אהבה חולנית, געגועים לאקסית, מתגעגע לאקסית, למה צריך זוגיות למה אתה נמשך דווקא לאדם מסוים ולא לאחר? הסיבה שאתה נמשך לאדם מסוים ולא לאחר קשורה לאופן שבו המוח שלך עובד, על ידי יצירת אסוציאציות. אליעד מסביר שאין אפשרות לתת תשובה מוחלטת לשאלה מדוע אדם מסוים מושך אותך ואחר לא, מכיוון שתשובה מוחלטת הייתה פותרת לחלוטין את השאלה ולא מאפשרת לשאול שאלות נוספות. לדוגמה, אם היינו אומרים שהמשיכה היא בגלל החלטה של אלוהים, מיד היית שואל לפי מה אלוהים...
מקרה טיפולי, מנגנון הדחקה רגשית, למה לא אוהבים אותי? למה שמישהו ירצה להיות שמן? רוצה להיות שמן, מנגנון הכחשה עצמית, מודעות עצמית, ירידה במשקל, דימוי עצמי, הערכה עצמית, דיאטה, ביטחון עצמי
מקרה טיפולי, מנגנון הדחקה רגשית, למה לא אוהבים אותי? למה שמישהו ירצה להיות שמן? רוצה להיות שמן, מנגנון הכחשה עצמית, מודעות עצמית, ירידה במשקל, דימוי עצמי, הערכה עצמית, דיאטה, ביטחון עצמי
...מנגנון הדחקה רגשית, למה לא אוהבים אותי? למה שמישהו ירצה להיות שמן? רוצה להיות שמן, מנגנון הכחשה עצמית, מודעות עצמית, ירידה במשקל, דימוי עצמי, הערכה עצמית, דיאטה, ביטחון עצמי למה אנשים מספרים לעצמם תירוצים ולא מתמודדים עם האמת? אנשים נוטים לספר לעצמם תירוצים שונים כדי להסתיר כאב או קושי פנימי עמוק יותר שהם לא רוצים להתמודד איתו. אליעד כהן מדגים מנגנון פסיכולוגי מורכב, שבו אדם עשוי להשתמש בסיבות שקריות או בסיפורי כיסוי כדי להימנע מהכרה בסיבה האמיתית לכאב או למצוקה שלו. המנגנון הזה עובד באופן לא מודע...
לצאת לחופש, לטייל בעולם, לראות אנשים חדשים, לראות את העולם, להכיר תרבויות חדשות, להרגיש התחדשות, איך לחיות חיים חדשים? איך לצאת משעמום? איך לייצר רגש פנימי? טיול סביב העולם, להטיל ספק במחויבים, להתחדש רגשית
לצאת לחופש, לטייל בעולם, לראות אנשים חדשים, לראות את העולם, להכיר תרבויות חדשות, להרגיש התחדשות, איך לחיות חיים חדשים? איך לצאת משעמום? איך לייצר רגש פנימי? טיול סביב העולם, להטיל ספק במחויבים, להתחדש רגשית
...לראות את העולם, להכיר תרבויות חדשות, להרגיש התחדשות, איך לחיות חיים חדשים? איך לצאת משעמום? איך לייצר רגש פנימי? טיול סביב העולם, להטיל ספק במחויבים, להתחדש רגשית למה אנשים אוהבים לטייל בעולם? אנשים רבים אוהבים לטייל בעולם ובארץ, ומטרתם היא לחוות התחדשות פנימית, לראות מקומות חדשים, לפגוש אנשים חדשים ולהכיר תרבויות חדשות. אליעד כהן מסביר שהמשיכה העיקרית של אנשים לטיולים נובעת מהצורך להתרענן ולהתחדש רגשית ומנטלית. לפי אליעד, אדם שמבלה כל חייו באותה עיר או בבית מרגיש שהוא נמצא בסוג של מוות נפשי. למה...
שכל ורגש, האם להקשיב לשכל או להקשיב לרגש? האם להקשיב למוח או להקשיב ללב? האם להקשיב לתחושת בטן או להקשיב לשכל? האם ללכת אחרי הלב או ללכת אחרי השכל? האם ללכת אחרי הרגש או ללכת אחרי המוח? איך לקבל החלטות?
שכל ורגש, האם להקשיב לשכל או להקשיב לרגש? האם להקשיב למוח או להקשיב ללב? האם להקשיב לתחושת בטן או להקשיב לשכל? האם ללכת אחרי הלב או ללכת אחרי השכל? האם ללכת אחרי הרגש או ללכת אחרי המוח? איך לקבל החלטות?
...לשכל או להקשיב לרגש? האם להקשיב למוח או להקשיב ללב? האם להקשיב לתחושת בטן או להקשיב לשכל? האם ללכת אחרי הלב או ללכת אחרי השכל? האם ללכת אחרי הרגש או ללכת אחרי המוח? איך לקבל החלטות? איך להחליט בין שכל ורגש? מה עדיף להקשיב לו? במצבים שבהם אדם עומד בפני החלטה, תמיד עולה השאלה: האם להקשיב לשכל או לרגש? האם המוח הוא המנחה הנכון או שדווקא הלב צריך להוביל? השאלה הזו אינה חד משמעית, ויש צורך בהבנה מעמיקה של השכל והרגש, וכיצד הם יכולים לעבוד יחד. אליעד כהן מציע פתרון שכולל שילוב בין השניים, תוך שמירה על...
הסרת עין הרע
...בעיה בפרנסה? בריאות? פריון? כנראה שאתם צריכים לעשות הסרת עין הרע, אבל רגע מה הבעיה - קנה קמיע או שלם לאיש מקצוע והחיים יסתדרו. לא אתה לא צריך להבין למה זה קרה ואיך אתה יכול בעצמך לעזור לעצמך. הסרת עין הרע והחיים יפים. יותר מכך - עשה לכמה מבני המשפחה טקס הסרת עין הרע וקבל הנחה משפחתית, אחרי הכל עין הרע זה מסוכן וכולם יודעים שיש דבר כזה אבל הסרת עין הרע תפתור הכל. תופעה שלצערי אני נתקל בה יותר ויותר היא אלו שפונים אליי לבקשת עזרה במצוקה נפשית ומספרים שאמרו להם שיש עליהם עין הרע והם רוצים לעשות הסרת...
ביטחון עצמי - מדריך לשיפור הערכה עצמית
...עצמי - מדריך לשיפור הערכה עצמית הערכה עצמית נמוכה אני בטוח שאתה יודע כי הערכה עצמית היא הערך שאתה רואה את עצמך כאדם. האם אתה מאמין שההערכה העצמית שלך סבירה או נמוכה? במידה והיא לא גבוהה תאמין או לא, זה בעיה נפוצה מאוד! אך יש לי חדשות כי זה משהו שאפשר לתקן בקלות יחסית. במהלך המאמר הבא אני הולך לחשוף אותך להרבה טיפים וטכניקות שיעזרו לך להעלות את ההערכה העצמית שלך, אבל תחילה בוא לחקור מדוע דימוי עצמי נמוך יכול להיות מזיק כל כך. רובנו לומדים מגיל צעיר להיות אנוכי לעצמנו ולחשוב על אחרים לפני שאנחנו חושבים...
התמכרות \ כיצד להיגמל \ למה מתמכרים
...להיגמל \ למה מתמכרים בפוסט זה ארצה לתאר את הדרך שבה מתמכרים בני האדם לדברים - חומריים, רוחניים או אפילו לבני אדם אחרים, כמו כן ארצה להסביר מדוע מתרחש תהליך של התמכרות וכיצד ניתן לא רק להיגמל מהתמכרויות קיימות אלא גם להימנע מהתמכרות עתידית. הרעיון המרכזי בפוסט הוא לסייע לאנשים לפתח מודעות ולהיעזר בה בכדי להבין את עצמם ואת התהליכים המודעים והלא מודעים שמתקיימים בהם. התמכרות מהי \ \ מתי בפעם האחרונה קרה לכם שהיה בחייכם משהו מסוים שהתרגלתם אליו ולקחתם כמובן מאליו, והתחלתם להעריכו רק לאחד שאיבדתם אותו...
האם וכיצד ניתן לשלוט במחשבות בצורה פשוטה? איך המוח והמחשבות שלנו עובדים?
...בצורה פשוטה? איך המוח והמחשבות שלנו עובדים? מחשבות. כיצד הן עובדות? האם ניתן לשלוט בהן? כיצד באפשרותו של אדם לבחור על מה לחשוב? דע כי באפשרותך לבחור על מה לחשוב ועל מה לא לחשוב בצורה ממש פשוטה. כאשר אין ברצונך לחשוב על משהו, פשוט אל תחשוב עליו לחלוטין על ידי זה שתחשוב על משהו אחר ופשוט תתעלם מאותה המחשבה הלא חיובית לחלוטין כאילו היא לא קיימת בכלל! המוח של האדם חושב כל הזמן כולל כאשר הוא ישן, מה שבעצם יוצר את החלומות. רק מאחר שלפעמים השינה עמוקה לכן לא זוכרים את המחשבות שהיו בשעת השינה, אבל בפועל...
דליריום - מבוא
...מונחי האקדמיה ללשון העברית: הזיה) הוא מצב בלבולי חריף, המתאפיין בירידה קוגניטיבית חריפה עם שינויים תנודתיים במצב ההכרה. הסממן הבולט ביותר של מצב זה הוא ירידה ברמת הקשב, אם כי כל התחומים הקוגניטיביים עלולים להיפגע. זהו מצב שכיח וסיבה משמעותית לתחלואה ולתמותה, בפרט בקרב האוכלוסייה המבוגרת המאושפזת במוסדות רפואיים. ישנן סיבות רבות העלולות לגרום לדליריום, אולם מקובל כי מצב זה מתפתח באנשים המועדים לכך, וכי ככל שהמועדות גבוהה יותר, כך קטן השינוי הדרוש ליציאה מאיזון ולהשראת דליריום. על כן, מודעות לגורמי...
כעס עצמי - הכעס אכל אותי במשך שנים
...מה, על אמא שלא אהבה אותי, על זה שאני לא מצליחה ללדת, על זה שלא מעריכים ולא מבינים אותי וחושבים שאני פריק. אז הסתובבתי לי כועסת ורוטנת בטוחה שלכולם יש משהו נגדי. השיא היה בסדנא שעברתי, המורה בקשה רשות לעבוד איתי, הרשיתי לה ודקה אחר כך מצאתי את עצמי שוברת את החדר, העפתי כיסאות, קרעתי ניירות, שאגתי וצרחתי עד שלא נותר לי קול, ואז ברחתי מהחדר מבושה. ואז באה המודעות: כעס הוא בעצם מסווה לדברים עמוקים יותר, הוא כמו כאב ראש, או פריצת דיסק, כעס הוא סמפטום לבעיות גדולות שאת מרגישה שאת עדיין לא מסוגלת להתמו...
עיסוי תאילנדי - מבוא להכרת העיסוי התאילנדי
...העיסוי התאילנדי התאילנדים קוראים לעיסוי התאילנדי nuat paen boran שפירושו עיסוי עתיק. זו שיטה בת 1700 שנה ומאומנויות העיסוי וריפוי העתיקות בעולם. שיטה זו התהוותה במזרח הרחוק ושורשיה נעוצים ברפואה ההודית העתיקה (איורודה), יוגה, אקופרסורה, והעיסוי הסיני (אנמה). כל אלו הגיעו לתאילנד ושם שולבו למקשה אחת. יחד עם תזונה וצמחי מרפא, הוא מהווה את אחד משלושה עמודי התווך של הרפואה התאילנדית המסורתית. באותה עת, החלו נזירים מיסיונרים להפיץ את תורתו של בודהה ברחבי המזרח ועימם הרופא והיוגי שיוואגו. שיוואגו, שהיה...
מהות הטוב - טבע הטוב להיטיב
...טבע הטוב להיטיב ההסבר שהיהדות נותנת היא שהטוב דרכו להיטיב. המושגים של טוב ורע, הם מושגים שאחרי הבריאה, הם מושגים שהם כלפי הנפרדות, הם הסברים לאדם, אבל ההסבר האמיתי למה העולם קיים מאבד את משמעותו כאשר האדם מבין שהכל נמצא באחדות אינסופית. גם המושג אין סוף וסוף כל אלה מושגים הבאים בגלל הנפרדות, ולכן כל הדברים המנוגדים הכל יישות אחת, כל דבר שאי פעם יחשבו עליו או חשבו עליו או כל מה שקיים וכל הלא נודע + הנודע, הכל זה דבר אחד. ולמה בעצם היהדות אומרת שהטוב דרכו להיטיב? יש פה צמצום רעיוני לתפיסת עולם שהכל...
לחץ חברתי ומצבי סיכון בגיל ההתבגרות - תרבות או גנטיקה?
...גנטיקה? בגיל ההתבגרות הופכים הילדים המתוקים שלנו, שעד אז העריצו אותנו, למבקרים הכי קשים של אישיותנו והתנהגותנו. בתקופה זו אנו הופכים בעיניהם מדמויות חיקוי אידיאליות לאנשים רבי מגרעות, מיושנים וחסרי תובנה לחיים האמיתיים. אז את מי הם מעריצים? מי האידיאל שלהם במקומנו? החברה! יותר מאשר בכל גיל אחר, המתבגר צריך את תחושת השייכות לקב השווים שלו. הוא מוכן לעשות הרבה מאוד כדי להשתייך ולהיות מקובל בחברה. בנוסף להכרה חברתית הם גם מחפשים ריגושים והשילוב יוצר סכנות רבות. במקרים רבים יהיו בני הנוער מוכנים לשת...
מושגי יסוד בקבלה - מבוא
...היהודית אשר לפי המסורת הועברה ממורה לתלמידיו למן האדם הראשון. מאחר שהקבלה עוסקת בעניינים רוחניים, אלוקיים, מופשטים מזמן מקום ותנועה, נדרשו המקובלים לשפה ייחודית, שבאמצעותה יעבירו הלאה את חכמת הנסתר שהשכל הפשוט אינו יכול להשיגה. השפה בה משתמשים המקובלים מכונה לא פעם שפת הענפים, שם המעיד על רעיון יסודי מן הקבלה: על כך שכל מהות או הנהגה מן העולם הזה נמשכת מטה מעולם גבוה יותר, בענפים המשתלשלים למן מקורה - שורשה בעולם העליון ביותר. לא מעט מושגים ומונחים המשמשים בשיח הקבלי קרויים על כן בשמות מושגי
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על קומדיה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: קומדיה, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיות מאושר ושמח? איך לנהל את הזמן? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך ליצור אהבה? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיגמל מהימורים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: קומדיה, כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה לא להתאבד? האם לדומם יש תודעה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
גמגום חוזר איך לפנק את הגוף? שיטות לכסף לסייע לאדם אובדני דברים שרואים משם לא רואים מכאן איך להטמיע? פחד לא ברור ממה נובעת חרדה? שנאה עצמית והסרת אחריות להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי של ילדים רומן והתאהבות איך לאהוב למכור ללקוחות? איך להיות מאושר בשלמות? האם יש אושר בשלמות? מטרות בזוגיות איך להגיע לדייט השני? לקבל החלטות נכונות לקבל החלטות לפי הרגע הקודם להתמודד עם מועקות להתמודד עם חרדות להצליח בהכל בלי לעשות כלום מוטיבציה מוחלטת איך לא לטפל בהתנגדויות לקוח? לשכנע אנשים בכל דבר שיטות לחינוך ילדים מתבגרים הילד שלי מרביץ מודעות חיצונית מודעות עצמית ושינה איך לטפל בפרנויה? תרופות נגד הפרעות נפשיות קשה לחזור להיות עם אקסית רגשי געגועים לאקס תזונה איך לחטב את הגוף? איך לגרום למישהו להפסיק להאמין באלוהים? אלוהים יודע שהוא קיים לזהות הארה להגיע להארה רוחנית אמיתית האם כדאי להפוך להיות אלוהים? להבין את הספר להיות אלוהים הוצאות יותר מהכנסות להצליח ולהתעשר למה הוא משמעות החיים שלי? התכלית של החיים התמודדות עם רגשות שליליים מה גורם לבן אדם ליהנות? חופש הבחירה של עצמי פרדוקס הבחירה והידיעה ניתוח השאלה האם העולם נוצר האם העולם כל הזמן היה קיים? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי בטלפון, אימון אישי להרזייה, קאוצינג מומלץ בתחום קומדיה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 09:11:02 - wesi4