🖶 פחדים מן העתיד ומחשבות שליליותכדי להבין מדוע יש לנו פחדים מן העתיד ומחשבות שליליות, בואו נתבונן בהיסטוריה הרחוקה של המין האנושי. דמותו של האדם עוצבה בג'ונגל, ואת המחשבות השליליות אנו מייבאים לחברה המודרנית עוד מאותה תקופה שלפני כמאה אלף שנה. אחד התפקידים העיקריים של המוח האנושי היה לעזור לאדם הקדמון לשרוד בעולם מלא סכנות. במשך כל שעות היום היה האדם הקדמון עסוק בשאלות הקשורות בפחד ובהישרדות, כגון: האם תוכל משפחתי לשרוד את החורף הקשה? האם אצליח לצוד היום אוכל למשפחתי? האם הרעש שנשמע בין השיחים הוא רעש של חיה מסוכנת, ולכן האם כדאי להתכונן לבריחה - או ללחימה? וכדומה.
כל המחשבות היו מרוכזות בפחד מהעתיד ובהישרדות. 'שידור' זה נצרב במוח האנושי, ומאז ועד היום הוא משודר ברציפות 24 שעות ביממה. אם נרצה להשתמש בדימוי נוכל לומר, שבמוח האנושי יש תחנת רדיו, המשדרת 24 שעות ביממה שידורים שהוקלטו לפני מאה אלף שנה...
אף - על - פי שכל הסיבות האובייקטיביות לפחדים ולדאגות של האדם הקדמון (חיות טרף, פגעי מזג האוויר ועוד) כבר אינן קיימות, עסוק עדיין המוח בפחדים ובדאגה מהעתיד הלא - ידוע. ב'שידורים' האלה יהיו רוב הסיפורים (מחשבות) שליליים - "מה יקרה בעתיד? ", "האם אוכל לפרנס את משפחתי? ", "החיים שלי נוראים! ", "אני אכשל! ", "אף אחד לא אוהב אותי! ", "לעולם לא אהיה מאושר", "אני לא טוב מספיק", ועוד. ספרים ומאמרים רבים נכתבו על תופעת המחשבות השליליות A.C.T והדרכים לטפל בהן. אני אימצתי לעצמי את הגישה של שקראתי עליה, (Acceptance and Commitment Therapy)
גישה זו. The Happiness Trap, בספרו של ד"ר רוס האריס אומרת, כי אין טעם לנסות להיפטר מהמחשבות השליליות או להילחם בהן, אלא יש להתייחס אליהן כאל סיפורים, אשר אינם יכולים להזיק לנו, ובמקום להשקיע מאמצים במלחמה בהן - עלינו להשקיע את האנרגיה בזיהוי המחשבות המעכבות או המקדמות. חשוב להכיר בעובדות הבאות:, A.C.T- על - פי גישת המחשבות שליליות הן חלק בלתי נמנע מהחיים של כל יצור אנוש. נוכחותן של דאגות ומחשבות שליליות, משמעותה שאנו יצורי אנוש נורמלים בהחלט.
אין טעם להילחם במחשבות השליליות, אלא לאפשר להן להתקיים, אך בעוצמה נמוכה יותר. מחשבות שליליות הן רק מילים או סיפורים, ואינן יכולות להזיק לנו. אנו חייבים ויכולים להמשיך במהלך החיים הרגיל, גם כאשר מחשבות רעות ממלאות את מוחנו. מחשבות יכולות להיות אמיתיות או לא, ולכן איננו חייבים להאמין להן באופן אוטומטי. מחשבות יכולות להיות חשובות או לא חשובות, אבל אנו נתייחס אליהן רק אם הן עשויות לקדם אותנו. על - פי גישה זו תוכלו 'לשתול' במוחכם מחשבות חיוביות, שישפיעו עליכם בדרך חיובית (כפי שפורט בפרק ב'). קראו באתר - (למעוניינים במידע נוסף על גישת ה - A.C.T קראו באתר: www.thehappinesstrap.com)
במקום להשקיע מאמצים במלחמה, A.C.T- על - פי שיטת ה במחשבות השליליות, עלינו להשקיע אנרגיה בזיהוי המחשבות המעכבות אותו או המקדמות אותנו. יש כמה דרכים להחליש את המעכבות, ואביא כאן שתיים מהן, שמצאתי כיעילות מאוד:
1. כאשר מופיעה מחשבה שלילית מעכבת כלשהי - למשל: "אני כישלון", אמרו לעצמכם: "שמתי לב שיש לי המחשבה שאני כישלון. " בדרך זו אתם הופכים את המחשבה לישות עצמאית, שאין לה שום קשר למציאות, ובכך שאינכם מזדהים איתה - אתם מחלישים אותה.
2. דרך יעילה נוספת, שבה אני משתמש ומאמן אנשים, המסייעת להחליש מאוד את עוצמת הפחדים הדמיוניים מן העתיד המתרוצצים במוחנו, היא הדמיון המודרך: עצמו את עיניכם ודמיינו שבמוחכם מצויה קופסה, ובתוכה כלואים שׁדונים רעים של הפחדים הדמיוניים שעליהם דיברנו. כאשר השׁדונים נמצאים בקופסה, הם אינם מזיקים, אולם כאשר הם יוצאים מדי פעם מהקופסה, הם גורמים לנו להיות מפוחדים, עצובים ומשותקים.
בכל פעם שאתם מרגישים שהשׁדונים מתרוצצים במוחכם, דמיינו שאתם מכניסים אותם לקופסה וסוגרים את המכסה מעליהם. אני מבטיח לכם נאמנה, שאם תתאמנו בפעולות אלה במשך כמה חודשים, תאמצו לעצמכם כלים מצוינים, שיסייעו לכם לנטרל את השפעתם של אותם פחדים דמיוניים, שדיברנו עליהם בפרק זה.
בלי עבר אין עתיד - האומנם? למי יש עבר ויש עתיד, ומי חי את הרגע הזה של ההווה?... עבר אין עתיד - האומנם? למי יש עבר ויש עתיד, ומי חי את הרגע הזה של ההווה? אמר האומר, מי שאין לו עבר, אין לו עתיד. והאדם חייב להיאחז בעבר, כדי להתקדם אל העתיד. ובמשפט הזה יש משהו נכון כמו שיש בכל דבר, ויש גם משהו לא נכון. וכאן נבאר את העניין. ומי שיתבונן בעניין יראה, שמצד אחד, אכן, בלי עבר אין עתיד. כי ברמה המעשית, ההווה והעתיד נקבעים על ידי העבר. כי כל רגע הוא תוצאה של הרגע הקודם. וממילא גם ההווה וגם העתיד, אכן הם תלויים בעבר. וכמו כן, כל הרצונות של האדם בהווה, הם תוצאה של דברים שקרו לאדם בעבר. כי האדם מגבש את הרצון של בהווה, על ... יודע לעשות ברגע הזה, זה הכל מבוסס על סמך מה שהוא למד בעבר. כך שאכן בלי עבר, אין הווה ואין עתיד. מצד שני, יש גם את הצד השני של המטבע. והוא, שהעבר מקבע את העתיד. כי כאשר האדם נאחז בעבר, אז הוא לא מתקדם אל העתיד. כי מי שיש לו עבר, אין לו לא הווה ולא עתיד. כי כאשר האדם מוטרד ממה שקרה לו בעבר, הוא גם לא נהנה בהווה, וגם הוא לא מסוגל להתקדם אל העתיד. והסיבה שהטיפש נשאר טיפש, זה בגלל שבמקום לעשות התחלה חדשה ולחשוב מחדש איך להיות נורמאלי, במקום זה הוא בוחר להיאחז בטיפשות שלו מהעבר, ולהמשיך להיות טיפש. ועם עבר אין עתיד. כי העתיד מחליף את העבר. וכדי להתקדם אל העתיד, לשם כך צריך האדם להשתחרר מהעבר. והעבר עוצר את האדם מלהתקדם אל העתיד. ובנוסף על כל אלו, כאשר אמר האומר שבלי עבר אין עתיד, עיקר כוונתו הייתה לגבי עניין הגדרת הזהות של האדם. שהגדרת הזהות העצמית של האדם, היא תוצאה של העבר. ואם האדם לא ילמד להכיר את הזהות שלו מהעבר, הרי שהזהות שלו לא תשרוד בעתיד. ומצד אחד ברמה הלוגית, בוודאי שזה נכון. כי אם האדם לא יזדהה עם העבר שלו, הרי שהזהות שלו של העבר תעלם, וממילא הזהות הזאת לא תשרוד בעתיד. אבל מהצד השני, הדבר הזה הוא לא יותר חכם מאשר טיפשי. משום שבאמת יכול להיות יותר טוב שהזהות של העבר תעלם, ושבמקומה תבוא זהות ... ואם המשוגע רוצה להתרפא מהשיגעון שלו, עליו לנסות לצאת מהקיבעון המחשבתי שלו, ולנסות להסתכל על העתיד, ולנסות להבין מהי האמת, ואיך באמת ראוי לחיות. אבל בגלל שהוא חכמולוג, אז הוא נאחז בעבר. כי מי שאין לו עבר אין לו עתיד. ואז על ידי זה הוא נישאר משוגע. והמסר הוא, שלא תמיד יש תועת בלשמור על העבר. כי העולם מתפתח כל הזמן. ונכון שהעולם מתפתח על סמך מה שכבר קרה בעבר, אבל צריך גם לדעת להשתחרר מהעבר ולהתקדם אל העתיד. כי כאשר האדם מגדיר את הזהות שלו בהווה, על סמך משהו שקרה לו בעבר, הרי שהוא סתם מגביל את עצמו. כי העולם משתנה כל הזמן. והשלמות ... הדמיוני שלו, על ידי זה הוא לא מסוגל ליהנות מהרגע הזה. כי מי שיש לו עבר, אין לו הווה ואין לו עתיד. ולא תמיד צריך להיאחז בעבר, אלא לפעמים צריך לדעת להתעלם מהעבר, וליצור משהו חדש אחר וטוב יותר בעתיד. ובנוסף על כל אלו אפשר לומר גם, כי מי שיש לו עבר ועתיד, אין לו הווה. כי הסבל של האדם מכל סוג שהוא, נוצר או בגלל שהוא מוטרד מהעבר, או בגלל שהוא מוטרד מהעתיד. כי גם אם האדם סובל כרגע מכאב פיזי ממשי, אם לאדם לא היה שום זיכרון של עבר, ושום מחשבה של עתיד, הרי שהאדם לא היה מרגיש רע בעקבות הכאב הפיזי שלו. כי כאב של חלקיק שנייה האדם מסוגל לשאת אותו ולהכיל אותו. וכאשר האדם סובל מכל סבל שהוא, גם סבל פיזי, זה רק בגלל שהסבל הוא מתמשך על פני העבר ועל פני העתיד בתוך המחשבה של האדם. כך שמי שיש לו עבר או עתיד, אין לו הווה. ולא רק שצריך להשתחרר מהעבר, אלא שצריך גם להשתחרר מהפחד של מה יהיה בעתיד. והאדם צריך לנסות למצוא את הטוב שיש ברגע הזה וליהנות ממנו כפי מה שהוא. ובנוסף אפשר לומר, שמי שאין לו הווה, אז יש לו עבר ו
הרגע הזה של ההווה, כוחו של הרגע הזה, משמעותו של הרגע הזה, עבר הווה עתיד, חווית הזמן, רגע אחדהרגע הזה של ההווה, כוחו של הרגע הזה, משמעותו של הרגע הזה, עבר הווה עתיד, חווית הזמן, רגע אחד... הזה של ההווה, כוחו של הרגע הזה, משמעותו של הרגע הזה, עבר הווה עתיד, חווית הזמן, רגע אחד האם הרגע הזה הוא החשוב ביותר? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה ... הזה חייב להיות החשוב ביותר, שכן הוא היחיד שאנו חווים באופן ישיר וקיומי, והוא היחיד שמתקיים בפועל. אך אליעד מציג פרדוקס משמעותי: אם הרגע הזה מתקיים ללא קשר לעבר ולעתיד, המשמעות של הרגע הזה נעלמת. כלומר, אם אנו מתעלמים מהעבר, ומה שיקרה בעתיד אינו משנה לנו כלל, אז למעשה אין שום משמעות מיוחדת לרגע ההווה. לדוגמה, אדם שיאמר לעצמו: העבר אינו חשוב לי בכלל והעתיד גם הוא חסר משמעות, למעשה ימצא שההווה גם הוא הופך לחסר משמעות. הסיבה לכך היא שהמשמעות של ההווה נובעת מתוך קשר והשוואה לזמנים אחרים - לעבר ולעתיד. ללא הקשר הזה, הרגע הזה מאבד ממשמעותו. מה קורה אם אנו מוחקים את העבר והעתיד? אליעד נותן דוגמה נוספת כדי להבהיר את הנקודה: אם אדם ימחק את כל הזיכרונות שלו מהעבר ולא תהיה לו כל ציפייה לעתיד, הוא יחווה את הרגע הזה בלבד. במצב כזה, האדם יחווה שלמות מוחלטת, שכן הוא יחווה חוויה של אחדות - ללא הבחנה בין אני לבין לא אני. הסיבה לכך היא שהנפרדות בין אני ולא אני, תחושת הטוב והרע או הרצונות השונים שלנו, נובעים תמיד מתוך השוואה לעבר ולציפייה לעתיד. אם ההשוואה הזו נמחקת, נשארת רק שלמות אחת פשוטה ללא שום משמעות מוגדרת של טוב ורע או ... הוא בו - זמנית שלם וחסר משמעות מוגדרת בו - זמנית. לכן, כדי שהרגע הזה יקבל משמעות ספציפית של טוב או רע, של משמעות של למידה, הנאה או סבל - חייב להתקיים הקשר לעבר ולעתיד. מה החשיבות של העבר והעתיד לחוויית ההווה? כאן אליעד מדגיש כי לעבר ולעתיד יש תפקיד קריטי ביצירת המשמעות של ההווה. בלי העבר והעתיד, הרגע הזה חסר משמעות ספציפית, כי אין לו שום קונטקסט, אין לו שום נקודת השוואה. זו הסיבה מדוע אין זה נכון לומר באופן חד משמעי שהרגע הזה הוא החשוב ביותר, אלא צריך להבין כי הרגע הזה, העבר והעתיד - כולם שווים בחשיבותם. אליעד מסביר כי יש כאן מעין שוויון כוחות: ההווה מקבל משמעות מהעבר והעתיד, אך גם העבר והעתיד מקבלים את משמעותם מתוך ההווה. אם היה רק עבר ועתיד ללא ההווה, הם היו חסרי משמעות, כי לא היה זמן שבו אפשר לחוות אותם. ואם היה רק ההווה ללא עבר ועתיד, הוא היה חסר משמעות כי אין שום דבר להשוות אותו אליו או לחוות דרכו. מהן שלוש ... לקבוע באופן מוחלט שהרגע הזה הוא החשוב ביותר או לחלופין שהוא חסר חשיבות. החשיבות של הרגע הזה נמצאת דווקא באיזון בין ההכרה ברגע הנוכחי לבין ההכרה בחשיבות העבר והעתיד. ההבנה שהרגע הזה הוא בו - זמנית הכי חשוב והכי חסר משמעות מאפשרת לאדם חוויה מלאה ושלמה יותר של הקיום והזמן. בשורה התחתונה, חוויית הזמן המלאה דורשת את שלושת הזמנים - עבר, הווה ועתיד, ולכן יש לראות את חשיבותו של הרגע הזה באופן יחסי ולא מוחלט. מהי המשמעות של הרגע הזה? כיצד העבר והעתיד משפיעים על ההווה? האם אפשר לחיות רק את הרגע? מהי חוויית הזמן המוחלטת? האם הרגע הזה ... מצד אחד, ניתן לומר שהרגע הזה הוא החשוב ביותר כי הוא זה שמתקיים בפועל, והוא הרגע הקיומי היחיד שאנו חווים. אך מצד שני, אם נסתכל על הרגע הזה באופן מנותק מהעבר ומהעתיד, נשאלת השאלה - האם הוא באמת בעל משמעות עצמאית? מה קורה אם רק הרגע הזה חשוב? אם נאמר ... אחריו, אז המשמעות של הרגע הזה מתבטלת. כי אם מה שהיה ומה שיהיה אינם רלוונטיים, הרי שאין לרגע הזה שום ייחודיות - הוא מתקיים ללא הקשר וללא נפרדות. כיצד מחיקת העבר והעתיד משפיעה על חוויית הרגע הזה? כאשר אדם מוחק לחלוטין את זיכרונות העבר ואת ציפיות העתיד, הוא חווה את הרגע הזה בלבד, ללא השוואות, ללא משמעות של טוב ורע, וללא נפרדות בין אני ללא אני. חוויה כזו עשויה להתפרש כשלמות מוחלטת, אך היא גם ריקה מהיבט של נפרדות, כלומר, - אין בה חוויית משמעות כפי שאנו מכירים. מהי החשיבות של העבר והעתיד? כדי שהרגע הזה יהיה בעל משמעות, נדרש שהוא יתקיים בהקשר של עבר ועתיד. אם אין עבר ועתיד, אין משמעות נפרדת לרגע הזה. לכן, במובן מסוים, הרגע הזה, העבר והעתיד הם בעלי אותו משקל בחוויית האדם - אחד אינו יכול להתקיים ללא השני. מהן שלוש הפרספקטיבות להבנת הרגע הזה? 1. פרספקטיבה של סיבה ותוצאה - כל רגע נובע מהרגע הקודם ונמשך לרגע הבא, כך שהעבר משפיע על ההווה והעתיד נבנה מהעבר. 2. פרספקטיבה של יצירה רגעית - הרגע הזה נוצר ברגע זה בלבד, ללא קשר למה ... משולבת - שתי הגישות נכונות בו - זמנית, כך שהרגע הזה גם מתהווה מתוך הסיבתיות וגם קיים כרגע עצמאי. מה המסקנה? הרגע הזה הוא החשוב ביותר, אך לא באופן מנותק מהעבר ומהעתיד. המשמעות של הרגע הזה נוצרת בזכות קיומם של רגעים קודמים ורגעים עתידיים. כדי לחוות משמעות נפרדת, חייבים לכלול את כל הזמנים יחד. לכן, אי אפשר לקבוע באופן ...
עבר / עתיד - טובים יותר - בשביל הווה טוב יותר... עתיד - טובים יותר - בשביל הווה טוב יותר ועל האדם לדעת את האמת, שכל מה שהוא חושב על בעיות העבר או על בעיות העתיד, הוא בעצם חושב על בעיות של בני אדם אחרים לגמרי. וכמו שלא הגיוני לאדם, שהוא יהיה מוטרד, ממה שקורה ... שקרו לאדם אחר בעבר, למרות שהוא נראה דומה לו, או מבעיות שאולי יקרו לאדם אחר בעתיד, גם אם הוא נראה מאוד דומה לו. כי כל רגע הוא עולם חדש. והאני של האדם ברגע הקודם והאני של האדם ברגע ... הוא בעצם מוטרד מבעיות של אדם אחר. והסיבה לכך שהאדם מוטרד מבעיות שהיו לו בעבר או בעתיד, היא רק משום שהוא מנסה לפתור את הבעיה שלו כרגע ברגע ובמקום הזה, שקיימת אצלו כרגע במחשבה שלו בהווה. והכוונה היא, שהאדם לעולם, לא באמת מוטרד ממה שיקרה בעתיד קרה בעבר. אלא האדם מוטרד תמיד, רק מהמחשבות שלו כרגע בהווה, על מה שקרה ויקרה בזמן אחר. וכאשר האדם עושה איזה דבר עבור העתיד שלו, ונדמה לאדם שהוא עושה זאת בגלל שאכפת לו מהעתיד שלו. על האדם להבין, שבאמת, האני שלו בעתיד, הוא ישות זרה לגמרי. והאדם מתאמץ עבורה, רק בגלל שכרגע ברגע הזה, האדם חווה הזדהות, עם אותה הישות בעתיד, שהיא נראית לו מאוד דומה אליו, עד שנראה לו, שזה הוא עצמו ממש. וכאשר האדם רואה את האני האחר שנמצא בעתיד, סובל, אז מאחר שהוא מאוד דומה לאדם עצמו, אז האדם מזדהה איתו כרגע. והאדם כרגע ברגע הזה ממש, חווה, כאילו כרגע קורה לו את אותו הסבל, שהוא חושב שיקרה לאני העתידי שלו. והאדם בעצם מתאמץ לפתור את בעיות העתיד, של אדם אחר, משום שהוא מזדהה עם הדמות מהעתיד, וחווה את הסבל שלה, כרגע בהווה שלו עצמו. ולאדם, כואב יותר לראות אדם אחר שמקבל מכה, מאשר עץ דומם ... רמת הדמיון, שהאדם חווה, בינו, לבין הדמות האחרת. ומי שרוצה לא להיות מוטרד מהעבר העתיד, הוא מוכרח להיות מסוגל להכיל בתוכו את כל הצורות כולן. וכאשר האדם מבין את המציאות, ורואה את האמת ... מוגדר, וליצור טוב ורע וכולי, או שלא. ובסיכומו של דבר, האדם לעולם לא עובד בשביל העתיד העבר, אלא הוא עובד, רק בשביל זה שכרגע ברגע הזה, הוא מרגיש רע, מכך שיש לו בראש תמונה של מישהו ... מי שיפתור את בעיות ההווה שלו מבפנים ובאמת, ממילא הוא פתר גם, את כל בעיות העבר עתיד.
מאת:
אמנון הירשפלד עוסק באימון אנשים לחיים מאז 1965,
מסיום לימודיו באוניברסיטת תל-אביב דרך קריירה
כמורה בתיכון עד שנת 1975 בה התחיל קריירה שנייה
כסוכן ביטוח חיים ב"שחם ביטוח", הנחשבת כיום לאחת
מסוכנויות הביטוח הגדולות בישראל מקבוצת "מגדל"
בתחילה שימש אמנון הירשפלד כמאמן אנשי ביטוח
"בשחם" מקבוצת מגדל, וכיום מכהן כמשנה למנכ"ל החברה.
במהלך 35 שנות פועלו עוסק אמנון בהדרכת סוכני ביטוח
חיים ובאימונם. בתפקידו כמנהל שיווק ומכירות, פיתח מודלים
שיווקיים, שהיו פריצת דרך לאנשי מכירות בענף ביטוח החיים
בישראל. בזכותו נקלטו מאות רבות של סוכנים בהצלחה.
אמנון משמש כמרצה בכיר בכנסים הנערכים בארץ, וכן הרצה
בכנס של מועדון הביטוח היוקרתי בארצות הברית M.D.R.T
בכל 44 השנים, חינך ואימן מאות רבות (ואולי אלפים) של אנשים.
חניכיו למדו להאמין בעצמם, לראות בכל משבר הזדמנות,
לא לפחד מאתגרים גדולים, לרכוש כלים להתמודדות עם כישלונות,
עם פחד מביקורת, עם פחד מהבלתי נודע ועם מחשבות שליליות
ולהיות שבעי רצון מהקיים בהווה. בספריו של אמנון הירשפלד,
תיחשף לסיפור חיים מרתק השזור בכלים וטיפים מיוחדים
להתמודדויות עם פחדים ומצבים המטרידים אותנו בחיי היום-יום.
טלפון:
03-9521123
/
אתר:
דף הבית
לחץ כאן לעוד
מאמרים של אמנון הירשפלד - מחבר הספר לרקוד עם הפחד.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?