ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פילוסופיה - הפרה סוקרטיים ויסודות המציאות - חלק 1 ✔אם פיתגורס יישם את המתמטיקה גם לנושאים שימושיים, שני הפילוסופים בדור שאחריו... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פילוסופיה - הפרה סוקרטיים ויסודות המציאות - חלק 1
אם פיתגורס יישם את המתמטיקה גם לנושאים שימושיים, שני הפילוסופים בדור שאחריו חקרו בכליהם הדלים את החידה הקשה והחמקמקה ביותר של הפיזיקה, את הזמן. הֵרַקלִיטוּס מאֶפֶזוּס (535 - 475 לפה"ס) ופַּרמֶנִידֶס מאֶלֶאַה (515 - 450 לפה"ס) חיו משני צידיה של יוון ובוודאי לא נפגשו מעולם, אבל את דעותיהם המנוגדות עוד נשמע בפרקים הבאים מתנצחות ללא הכרעה גם במאה העשרים ואחת. "פַּנטַה רֶי קַי אוּדֵן מֵנֶי (הכל זורם ודבר אינו מתמיד) " היא סיסמתו המפורסמת של הרקליטוס. רוב משפטיו כתובים בצורת פרדוקסים פואטיים, כמו "לחיות זה למות, להיות ער זה לישון, להיות צעיר זה להזדקן, " ולכן כונה "המעורפל. " ואם נכונות העדויות על מנהגיו הסוציומטיים נראה שגם בריאותו הנפשית הייתה טעונה שיפור. אבל הוא הפילוסוף הראשון שהעמיד תורה עקבית של המציאות. לדעתו, הקבוע היחיד במציאות הוא השינוי: "אינך יכול להכנס לאותו הנהר פעמיים. " הנהר אינו דבר אלא תהליך, ובאותה מידה, גם דברים הנראים קבועים משתנים ללא הרף שכן כל דבר מכיל את ניגודו והניגודים האלה נתונים במאבק נצחי. "המאבק הוא אביהם ומלכם של כל הדברים. "

והמאבק אכן בא. פַּרמֶנִידֶס, בניגוד קוטבי, ראה בכל שינוי אשליה. המציאות, שחושינו מראים רק מעט ממנה, היא נצחית ונטולת כל שינוי או תנועה. גם ריבוי התופעות היה בעיניו אשליה: "הכל הוא אחד, " המתגלה לחושינו בדמות אינספור עצמים. בניגוד ליריבו המתבודד, זכה פרמנידס לתלמידים שהיוו את האסכולה האֶלֶאַטית. הגאוני בהם היה גם המאהב שלו, זֶנוֹן (490 - 425 לפה"ס), וירטואוז באמנות הפַּרַדוֹקס (פַּרַא דוֹקסָה = מעבר לאמונה). זנון הביך בעיקר את הפיתגוראים, שמושג המספר שלהם הביא אותם להאמין בקיום "אטומים" של זמן. הנה למשל פרדוקס החץ: אם נניח שהזמן מורכב מחלקים קצרצרים שהם עצמם בלתי ניתנים לחלוקה, אזי בכל רגע כזה נמצא החץ העף במנוחה בנקודה מסוימת, אבל אז, אם בכל רגע החץ אינו נע, איך הוא נע בכל זאת? "כי הזמן ניתן לחלוקה עד אינסוף! " יאמר מיד השומע כדי להימלט מסתירה - ומיד ישלוף זנון את פרדוקס "אכילס והצב": אם אכילס עושה תחרות ריצה עם הצב ונותן לו "פור" הוגן של כמה מטרים, הרי עד שידביק את הרווח ביניהם יעבור הצב עוד מרחק, אמנם קטן יותר, אבל גם אותו יצטרך אכילס לעבור בזמן כלשהו וגם במהלך זמן זה יצטבר פער נוסף, ומספרם של הפערים הקטנים - והולכים האלה הוא - כפי שאמרנו לפני רגע - אינסופי, ולכן אכילס לעולם לא ישיג את הצב!

זהו אחד הצמתים המכריעים בתולדות המחשבה האנושית: החשיבה הלוגית מוכיחה שדבר מסוים הוא בלתי - אפשרי, בעוד המציאות שאנו רואים מוכיחה מדי רגע שהוא קורה בלי הרף (מצב דומה נפגוש בפרדוקס של יוּם, פרק 3. 5 להלן). מה לעשות? יש כמה אפשרויות: א) להראות שהפילוסוף רק ביצע להטוט מילולי, מה שנהוג לקרוא "פַלסַף, " שבאמצעותו ניתן להוכיח כל שטות, כמו שעשו למשל הסופיסטים (ר' 2. 4 להלן). ב) להודות שחושינו אכן מתעתעים בנו. ג) לחשוף פגם סמוי בחשיבה של הטוען, ואם הטוען הזה הוא אדם חכם - ייחשף פגם בחשיבה של כולנו.

קל לשלול את אפשרות (א) במקרה הזה: הפרדוקסים של זנון נבחנו שוב ושוב ונמצאו קשים להתרה. זנון עצמו, נאמן למורו, בחר ב (ב). אלפיים שנה מאוחר יותר פנו מתמטיקאים ל - (ג) וחשפו טעות לא - טריוויאלית בחשיבה שלו, ואגב - כך ייסדו ענפים חדשים במתמטיקה. הפיסיקאים, מצידם, חשפו בעיות במושגי המרחב והזמן - דרך בה נלך גם בספר זה. הנה דוגמה לכך ש"אין אפס" בפרדוקס מוצלח: הוא תמיד מוביל לתגלית! 9

כמו פילוסופים רבים אחריו, הסתבך זנון במעורבות בפוליטיקה: הוא נטל חלק בקשר נגד נֵאַרכֵס רודן אֶלֶאַה. על סיפור הוצאתו להורג מביא ידידנו לארטיוס67 כמה גרסאות מקבריות. לפי אחת מהן עונה זנון כדי שיסגיר שמות שותפיו לקשר, אבל הוא חתך בנשיכה את לשונו וירק אותה על נֵאַרכֵס, ואז הסתער ההמון על הרודן והרגו. לפי גרסה אחרת הוא קרא לו כדי ללחוש לו את השמות, אבל במקום לחישה נעץ את שיניו באוזנו (או אפו) של הרודן, ולשומרי - הראש לא נותרה ברירה אלא להרגו כדי לחלץ את אדונם המיילל מכאב. כך או כך, הסתבר, המוות לא מתרשם מפרדוקס החץ.

אמפדוקלס מסיציליה (492 - 432 לפה"ס) היה שילוב של רופא, משורר, פובליציסט ו"גורו" אפוף מסתורין. ב 1990 התגלה קטע פפירוס של אחד מכתביו - תגלית ראשונה של חיבור קדם - סוקרטי. תחומי מחקריו עסקו באמבריולוגיה, באתיקה ואפילו בגרסה קדומה של תורת האבולוציה, לפיה חיו פעם איברים בודדים שהצטרפו מאוחר יותר ליצורים שלמים. גם על סיפור מותו לא חסרות גרסאות ביזאריות, למשל: הוא רצה שיחשבו שעלה השמימה במותו ולכן קפץ אל לוע הר - הגעש אטנה, אבל ההר המלשן פלט החוצה את אחד מסנדליו. לזכותו נזקפת תורת ארבעת היסודות המפורסמת, אותה הציע במענה לפרמנידס: עולמנו בנוי מאוויר, אש, מים ואדמה. החומרים השונים הם תערובות שונות של היסודות האלה, המונעים ע"י שני כוחות: אהבה ומאבק. בהשפעת הפיתגוראים, ניחש אמפדוקלס כי תכונות החומרים נובעות מהיחסים המספריים בין היסודות, שהם עצמם אינם מתכלים ואינם נוצרים - ניסוח ראשון של חוק שימור החומר.

הפרדוקסים של זנון המשיכו להדהד. דֵמוֹקרִיטוּס מאַבּדֶרַה (460 - 370 לפה"ס), עוד פיתגוראי שהפליג לארצות רחוקות לקנות דעת, הוא אבי התורה האטומית. נוכל למנוע פרדוקסים, אמר דמוקריטוס, אם נניח כי החומר בנוי מחלקיקים מאוד - מאוד פיצפונים שאינם ניתנים לחלוקה (אַ - טוֹמוֹס = בלתי - מתחלק). ההבדלים בין העצמים השונים סביבנו, אם כן, נובעים רק מסוגי האטומים המרכיבים אותם ומכמויותיהם השונות. האטומים אינם מתכלים, אינם נוצרים ואינם משתנים. חולשה אחת ממנה סבלה התיאוריה הייתה הנחת קיומם של אינספור סוגי אטומים - נסיגה מהפשטוּת של אמפדוקלס. גורם חשוב שהוסיף דמוקריטוס לתכונות החומר היה החלל שבין האטומים, העושה אותם צפופים או מרוּוחים. דמוקריטוס היה הראשון שהאמין בסיבתיות מלאה ולא הותיר שום מקום לאלים להתערב בעולם. הוא היה כנראה אתאיסט אבל לצד מחשבותיו המדעיות פיתח גם תורת מוסר.

כהנה וכהנה הורו אנקסגורס, פילולאוס, פרוטגורס, דיוגנס... וכל חכמי יוון האלה, שמרעיונותיהם שרדו רק פרגמנטים שצוטטו בכתבי אחרים, שייכים רק לשלב הקדום המכונה "פרה - סוקרטי"! אם רצוננו להגיע מתישהו לפיזיקה המודרנית, נצטרך להשאיר את הדיון בהם לאחרים37 ולסכם את מפעלם כך: בימי קדם נתפס העולם כנשלט בידי אלים שחגגו / זללו / שגלו / הרגו / בגדו עם / את מי שרק התחשק להם. באו הפילוסופים והחליפו את המיתוס בלוֹגוֹס (חוק) ובכך סללו את הדרך לשליטת האדם בטבע, בחברה ולבסוף גם בנפשו פנימה.

*

סוקרטס מזמין לדיאלוג

סוקרטס (469 - 399 לפה"ס) דווקא פנה עורף מופגן למדע (אפלטון תיעד ויכוח שנון בינו לבין פרמנידס וזנון בעת ביקורם באתונה) ופנה לשאלות מוסר ודת. אבל הוא חולל מהפכה כשהעמיד את הידיעה עצמה כנושא לחקירה, ובכך לימד גם את המדע להבחין בין טענות אוֹנטוֹלוגיות (על המציאות) ואפיסטמולוגיות (על אופן הכרתנו את המציאות). "כל שאני יודע, " הכריז, "הוא שאיני יודע כלום. " בימיו פרחה האסכולה הסוֹפיסטית, קבוצת פלספנים שתחת הסיסמה "האדם הוא מידת כל הדברים" החלה להתדרדר להזניה של הפילוסופיה לסתם רטוריקה המוכיחה כל דבר לפי רצון השומע ("נכון שהאבן הזאת מעולם לא נפטרה? לכן האבן הזאת חיה! " או: "נכון שהכלבה הזאת היא אמא? ונכון שהיא שלך? אם כן, היא אמא שלך! "). סוקרטס לקח מהסופיסטים את שיטת הטלת הספק ושיכלל אותה לווירטואוזיות, אבל בניגוד להם האמין שקיימת אמת ורצה לעזור לאנשים להגיע אליה. כך נולד הדיאלוג הסוקרטי, בו אמור הצד השני להגיע אל האמת בעצמו, וכך הפך סוקרטס לנודניק המעצבן ביותר בעיני רוב הציבור האתונאי.

בניגוד לאמונה המקובלת הוא לא היה דמוקרט, והתרועע בגלוי עם כנופיית שלושים הטיראנים הידועה לשמצה. כשנתבע לדין על "זלזול באלי העיר" ו"השחתת הנוער" כבר היה בן שבעים, ונראה שהיה נחוש לקבל עונש מוות: כששאל אותו בית - המשפט מה הוא עצמו סבור צריך להיות פסק - דינו הציע, בנאום מנומק לפרטיו, להקציב לו שלוש ארוחות חינם. אפלטון וחבריו המבוהלים קמו מיציע הקהל ומיהרו להציע עונש של קנס, אבל המושבעים כבר התרתחו. כך ארגן הקשיש לעצמו סוף דרמטי מעובד לפרטיו, כולל ניצוח על מקהלת ההתייפחויות של תלמידיו (ראו תמונה) בעודו שותה את הרעל, ואפילו הסוהר תרם כמה יבבות. חופש המחשבה וחופש הדיבור זכו לקדוש המעונה הראשון שלהם, שנכנס לתפקידו במרץ רב.

*

אפלטון משאיר שוליים

אם אנו מכירים כיום את סוקרטס למרות שמימיו לא העלה מילה על הכתב, הרי זה בזכות הדיאלוגים היפהפיים של תלמידו אפלטון ( - 347429 לפה"ס), ששמו האמיתי היה דווקא אַרִיסטוֹקלֵס. בכינוי פּלַטוֹן - "רחב" - זכה ממורה לספורט בשל כתפיו הרחבות, והעברית, בעקבות אחותה הערבית, הוסיפה לו א'. בן עשרים ושבע היה בזמן משפט סוקרטס. הוא בא ממשפחה אצילית - שניים מ"כנופיית השלושים" היו דודיו - וברח אחרי הפלת הטיראנים, ותקופה ארוכה נדד בעולם. על - פי סיפור שאפילו חוקרים רציניים15 מקבלים כאמיתי, הוא נמכר לעבד ונפדה ע"י חבר, שסירב לקבל חזרה את כספו וביקש שאפלטון יקים בו בית - ספר. כך נוסדה ה"אקדמיה" המפורסמת, מכון מחקר אינטנסיבי בו עבדו חוקרים ממקצועות שונים על שאלות שאפלטון הטיל עליהם ושעל עבודותיהם בנה את השקפת - עולמו. הוא היה בעל דעות מקוריות בתחומים רבים (למשל בענייני אהבה, שם טבעו לכבודו את המונח "אהבה אפלטונית"), סופר נפלא וגם, לא נעים לומר, פאשיסט לא קטן: אילו ניתן בידיו הכוח להקים את מדינת הפילוסופים שלו היה נוצר עוד "גן עדן" מסוג אלה שכבר ראינו יותר מדי במאה העשרים. אבל כיוון שהמתמטיקאי והפילוסוף אלפרד נורת' ווייטהד (1861 - 1947) סבר שכל הפילוסופיה המערבית היא "סדרת הערות שוליים לאפלטון, " לא יזיק להציץ בכמה מאותם עמודים ב"טִימַיְאוֹס" שכל כך הרבה חכמה הצטברה בשוליהן.

ישנם תחומים העוסקים בתופעות אובייקטיביות, מוחשיות, הקיימות במציאות החיצונית, כמו הפיזיקה, הרפואה או הסנדלרות. מהצד השני נמצאים תחומי האמנות השונים כמו הספרות והמוסיקה, שהם בעיקר יצירי דמיוננו והשיפוט של יצירותיהן הוא עניין סובייקטיבי של טעם. אבל מה מקום המתמטיקה בחלוקה זו? מספרים אינם קיימים במציאות. האם מישהו ראה אי - פעם שלוש? ראינו שלוש קלמנטינות, שלוש תולעי - משי או שלושה חברי - כנסת, אבל סתם שלוש, את השלוש עצמו, לא ראינו מעולם. אפשר כמובן לכתוב 3, III או, אבל גם ספרות אלה הן רק ייצוגים מוסכמים. באותה מידה יכולנו להסכים לייצג שלוש ע"י צב נינג'ה. המושג המופשט עצמו, כך נראה, הוא יציר דמיונו של האדם.

ממש לא נכון, אמר אפלטון. מושגים מופשטים יכולים להיות יותר אמיתיים מכל עצם מוחשי. אחרת, איך תסבירו את העובדה שמי ששולט בתורה של המספרים המופשטים האלה, מי שיודע כמה זה שלוש ועוד שלוש בלי קשר לקלמנטינות או לחושחשים, דווקא הוא יוכל לבנות גשרים שלא יתפרקו תחת רגלינו ואוניות שלא יהפכו חיש - מהר לצוללות? הנה הפרדוקס שילווה אותנו לאורך הספר הזה. המתמטיקה היא יציר רוחנו, עוסקת בדברים מופשטים שאינם נראים במציאות. היא גם גורמת הנאה אסתטית לאנשים מסוימים (שהם, במקרה, אלה שמצליחים בה ולא מקללים אותה אחרי הבחינה). אם כך, צריכה הייתה המתמטיקה להימנות על המקצועות ההומאניים והאמנויות. במציאות, כמובן, המתמטיקה היא מלכת התחומים הריאליים: העיסוק במספרים טהורים שאיש אינו יכול לראותם נותן לאנשים כוח אדיר לשלוט במציאות החיצונית!

תשובת אפלטון לחידה היא חזרה לדרך הפיתגוראים וערעור על הנחת - יסוד של חשיבתנו: התרגלנו לחשוב שהעצמים המוחשיים הם אמיתיים ואילו המחשבות, הזיכרונות והרעיונות הם רק השתקפויות שלהם. טעות! העצמים המוחשיים הם בבואות חיוורות של מחשבות ורעיונות שעל פיהן בראו האלים את העולם. לכן, האמן, המיסטיקאי והמתמטיקאי מתחברים, איש - איש בדרכו, אל העולם האמיתי ההוא שביסוד העולם המוחשי שלנו. באחד הדיאלוגים הנפלאים שלו, "מֶנוֹן, " מתאר אפלטון איך סוקרטס משוחח עם עבד חסר השכלה ובעזרת סדרת שאלות מראה לו שהוא יודע גיאומטריה! לכן, אם למדתם משהו חדש, בעצם רק נזכרתם במשהו שידעתם עוד טרם לידתכם.

דמיינו לעצמכם, המשיך אפלטון, אנשים מסכנים החיים כל ימיהם כבולים בתוך מערה ויכולים לראות רק את דופנה הפנימי, עליו נופלים צללים של מה שמאחריהם. הם מאמינים שהצללים הם העולם האמיתי. יום אחד יתנער אחד מהם מכבליו, ייצא ויראה את העולם בצבעים ובתלת - מימד, ואז יבין שעד עתה ראה רק צללים. כך גם עולמנו: הכיסא שאני עכשיו יושב עליו הוא לדעתי מאוד אמיתי, אבל לפי אפלטון הוא רק העתק של "אֵם כל הכיסאות" בעולם האידיאלי, שכל הכסאות בעולמנו הפגום הם בבואותיה. זו הסיבה שמי שיודע לטפל במספרים - שהם, לדבריו, הדברים האמיתיים - יכול לשלוט בעצמים המשקפים אותם.

* פילוסופיה - הפרה סוקרטיים ויסודות המציאות - חלק 2.
מציאות חיצונית חברי כנסת ספקות בעיות אגו הבדלים אפשרות עסק קדושה זלזול נפש מציאות סודות המציאות פילוסופיה
איך להיות מאושר תמיד? איך להרגיש טוב תמיד? איך לא להרגיש רע? איך לא לסבול? איך להיות מרוצה? איך להרגיש שלמות? חוסר אושר, איך להטיל ספק? מהי הטלת ספק? איך ליצור התאמה? חוסר שביעות רצון
איך להיות מאושר תמיד? איך להרגיש טוב תמיד? איך לא להרגיש רע? איך לא לסבול? איך להיות מרוצה? איך להרגיש שלמות? חוסר אושר, איך להטיל ספק? מהי הטלת ספק? איך ליצור התאמה? חוסר שביעות רצון
...לא לסבול? איך להיות מרוצה? איך להרגיש שלמות? חוסר אושר, איך להטיל ספק? מהי הטלת ספק? איך ליצור התאמה? חוסר שביעות רצון איך אפשר לגרום למציאות תמיד להיות כרצונך? השאלה שאליעד מתחיל איתה היא: האם אפשר לגרום לכך שהמציאות תהיה תמיד כפי שאתה רוצה? אליעד מסביר כי השאלה הזאת מורכבת משתי ישויות: הרצון שלך והמציאות הכללית. הוא מבהיר כי המציאות הכללית אינה בשליטתך הישירה, ולכן, יותר מדויק לשאול: איך אפשר להתאים את המציאות שלך (הדרך שבה אתה מפרש את המציאות...
ליהנות מהחיים - איך להפיק יותר הנאה מכל דבר? איך ליהנות בחיים?
...דבר? איך ליהנות בחיים? תשובה: באפשרותו של האדם ליהנות בעוצמה חזקה יותר ממה שהוא עושה, על ידי זה שהוא מתקרב לשורש ולמקור שממנו מגיעות ההנאות שלו. כי כל דבר בעולם שגורם לאדם הנאה, יש בו איזה שורש כלשהו ואיזה דבר פנימי כלשהו, שהוא זה שיוצר את ההנאה שלו. ניקח לדוגמה מוזיקה. אדם יכול ליהנות מלשמוע מוזיקה. אך מה יוצר את ההנאה, האם הצלילים? או המשמעות שהאדם מייחס להם? וכמובן, שהצלילים הם רק האמצעי, שבאמצעותו האדם חווה משמעות כלשהי, שהיא זו שגורמת לו להרגיש...
כישלון / הצלחה - איך הופכים כישלון להצלחה? איך ללמוד מכישלון?
...להפוך כישלון להצלחה? ומדוע בעצם כל כישלון הוא הצלחה? כל כישלון הוא הצלחה. מדוע? כי גם כדי להגיע לכישלון צריך להצליח. אם אין הצלחה, אין היכן להיכשל. כישלון מתרחש כאשר יש הצלחה שאינה מושלמת. האדם מצליח להתקדם, אך הוא עדיין אינו בשלמות. כאשר ההצלחה של האדם אינה מושלמת, אז מגיע כישלון. למה? כדי לאפשר לאדם להגיע אל השלמות. כאשר האדם נכשל, עליו לשמוח. על האדם לשמוח, כי הכישלון שלו עוזר לו להבין שהוא עדיין לא הגיע לטוב ביותר האפשרי. כישלון יכול להתרחש רק...
נפגעים רק ממי שאוהבים, אתה כועס רק על מי שאתה אוהב, אתה שונא רק את מי שאתה אוהב, אין שנאה בלי אהבה, אין אהבה בלי שנאה, אתה אוהב רק את מי שאתה שונא, איך עובדת התאהבות? איך נוצרת שנאה? שנאה עצמית בזוגיות, חלק 1
נפגעים רק ממי שאוהבים, אתה כועס רק על מי שאתה אוהב, אתה שונא רק את מי שאתה אוהב, אין שנאה בלי אהבה, אין אהבה בלי שנאה, אתה אוהב רק את מי שאתה שונא, איך עובדת התאהבות? איך נוצרת שנאה? שנאה עצמית בזוגיות, חלק 1
...אתה כועס רק על מי שאתה אוהב, אתה שונא רק את מי שאתה אוהב, אין שנאה בלי אהבה, אין אהבה בלי שנאה, אתה אוהב רק את מי שאתה שונא, איך עובדת התאהבות? איך נוצרת שנאה? שנאה עצמית בזוגיות, חלק 1 למה נפגעים רק ממי שאוהבים? אליעד כהן מסביר שהסיבה המרכזית לכך שאנשים נפגעים רק ממי שהם אוהבים, היא שאם לא הייתה קיימת אהבה, לא הייתה נוצרת ציפייה. אדם נפגע או נעלב רק ממישהו שיש לו ציפיות כלפיו. למשל, אם מישהו זר שלא אכפת לך ממנו מתנהג בצורה לא נעימה, זה לא פוגע בך...
להרגיש טוב, לא להרגיש רע, למה אני רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון להרגיש טוב? הרצון להרגיש טוב כתרופה למחלה, איך לא לרצות להרגיש טוב? פחד למות ולא להרגיש טוב, פחד להפסיק להרגיש טוב, איך נוצר הרצון להרגיש טוב? פחד לא להרגיש טוב
להרגיש טוב, לא להרגיש רע, למה אני רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון להרגיש טוב? הרצון להרגיש טוב כתרופה למחלה, איך לא לרצות להרגיש טוב? פחד למות ולא להרגיש טוב, פחד להפסיק להרגיש טוב, איך נוצר הרצון להרגיש טוב? פחד לא להרגיש טוב
...טוב כתרופה למחלה, איך לא לרצות להרגיש טוב? פחד למות ולא להרגיש טוב, פחד להפסיק להרגיש טוב, איך נוצר הרצון להרגיש טוב? פחד לא להרגיש טוב למה בעצם אנשים רוצים להרגיש טוב? הרצון של בני אדם להרגיש טוב נובע קודם כל מתחושה פנימית של סבל, חוסר או הרגשה רעה. למעשה, אליעד כהן מסביר שכל השאיפה להרגיש טוב היא לא יותר מתרופה או פתרון למחלה, כאשר המחלה היא ההרגשה הרעה. לדוגמה, אדם נכה משתמש בכיסא גלגלים מפני שיש לו מגבלה פיזית. אם הוא לא היה נכה, לא היה לו צורך...
געגוע לאקס, למה יש געגוע? איך נוצר געגוע? למה אני מתגעגע? איך לא להתגעגע? התמודדות עם פרידה, איך לשכוח מישהו? איך לא לחשוב על מישהי? איך להוציא מישהו מהראש? לא מצליח לשכוח
געגוע לאקס, למה יש געגוע? איך נוצר געגוע? למה אני מתגעגע? איך לא להתגעגע? התמודדות עם פרידה, איך לשכוח מישהו? איך לא לחשוב על מישהי? איך להוציא מישהו מהראש? לא מצליח לשכוח
...איך לשכוח מישהו? איך לא לחשוב על מישהי? איך להוציא מישהו מהראש? לא מצליח לשכוח למה מתגעגעים לאקס למרות שהקשר היה רע? תחושת הגעגוע לאקס או לאקסית קיימת בדרך כלל משום שיש בזיכרון משהו טוב או לפחות אפשרות לפוטנציאל לטוב שיכול היה להיווצר בתוך הקשר, גם אם הוא מעולם לא מומש בפועל. לדוגמה, אדם יכול היה להיות במערכת יחסים רווית סכסוכים וויכוחים, ולמרות זאת, כאשר הקשר הסתיים, הוא מתגעגע אליה משום שהייתה לו תקווה פנימית שיום אחד הדברים ישתנו לטובה. התקווה...
קורונה וחוסר אונים, קורונה ומצוקה רגשית, איך להתמודד עם חוסר אונים בגלל הקורונה? הקורונה גורמת לחוסר אונים, תחושת חוסר אונים בגלל הקורונה, מה לעשות כשאין מה לעשות? להיכנע למציאות, לא לעשות כלום, בעיה בלי פתרון, פחד קורונה
קורונה וחוסר אונים, קורונה ומצוקה רגשית, איך להתמודד עם חוסר אונים בגלל הקורונה? הקורונה גורמת לחוסר אונים, תחושת חוסר אונים בגלל הקורונה, מה לעשות כשאין מה לעשות? להיכנע למציאות, לא לעשות כלום, בעיה בלי פתרון, פחד קורונה
...רגשית, איך להתמודד עם חוסר אונים בגלל הקורונה? הקורונה גורמת לחוסר אונים, תחושת חוסר אונים בגלל הקורונה, מה לעשות כשאין מה לעשות? להיכנע למציאות, לא לעשות כלום, בעיה בלי פתרון, פחד קורונה איך להתמודד עם חוסר אונים בזמן הקורונה? ההרצאה עוסקת בחוויות של חוסר אונים, בעיקר בהקשר של מצב הקורונה, ומסבירה כיצד להתמודד עם תחושת חוסר אונים, במיוחד כאשר לא ניתן לשנות את המציאות. אליעד כהן מציע גישה שמאתגרת את ההבנה הרגילה של חוסר אונים ונותן כלים איך להתמודד...
מודעות עצמית, לימודי מודעות עצמית, שאלות על החיים, שאלות על אושר, משמעות החיים, שאלות ותשובות, לימודי רוחניות
מודעות עצמית, לימודי מודעות עצמית, שאלות על החיים, שאלות על אושר, משמעות החיים, שאלות ותשובות, לימודי רוחניות
...עצמית, לימודי מודעות עצמית, שאלות על החיים, שאלות על אושר, משמעות החיים, שאלות ותשובות, לימודי רוחניות מה זה טוב אמיתי לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר על מושג טוב אמיתי לעומת טוב שקרי. לפי ההסבר שלו, טוב אמיתי הוא מצב שבו האדם חווה טוב ללא תלות בחסרונות או בצרכים שיש לו. במילים אחרות, טוב אמיתי הוא טוב שאינו תלוי בדבר ואינו דורש שיסופק חיסרון כלשהו כדי להיחשב כטוב. לעומת זאת, טוב שקרי הוא טוב שנובע מסיפוק של חיסרון כלשהו, למשל, כאשר אדם רעב ואוכל...
החיים כחלום, החיים כמציאות מדומה, החיים כמו במטריקס, איך תפישת החיים כחלום משפיעה עליך? אולי אנחנו במטריקס? אולי הכל דמיון? מה קורה במציאות האמיתית? איך תפישת החיים כמציאות מדומה משפיעה עליך? החיים כאשליה, החיים כמשחק מחשב
החיים כחלום, החיים כמציאות מדומה, החיים כמו במטריקס, איך תפישת החיים כחלום משפיעה עליך? אולי אנחנו במטריקס? אולי הכל דמיון? מה קורה במציאות האמיתית? איך תפישת החיים כמציאות מדומה משפיעה עליך? החיים כאשליה, החיים כמשחק מחשב
...עליך? אולי אנחנו במטריקס? אולי הכל דמיון? מה קורה במציאות האמיתית? איך תפישת החיים כמציאות מדומה משפיעה עליך? החיים כאשליה, החיים כמשחק מחשב האם החיים שלנו הם באמת מציאות מדומה או מטריקס? אליעד כהן מסביר שהרבה אנשים מתייחסים לחיים שלנו כאילו הם סוג של חלום, מציאות מדומה או כמו בסרט המטריקס. ישנה הנחה נפוצה שאולי הכל דמיון, שאנחנו נמצאים בתוך משחק מחשב, או שהקיום שלנו הוא סוג של אשליה. אך מה המשמעות האמיתית של ההנחה הזו? והאם ההבנה הזאת באמת משפיעה...
נטייה מינית, זהות מינית, העדפה מינית, משיכה מינית, נטייה מינית משתנה, נטייה מינית מולדת, נטייה מינית גנטית, הומואיות, אסקסואליות, א מיניות, חשק מיני, שינוי נטיה מינית, שינוי זהות מינית
נטייה מינית, זהות מינית, העדפה מינית, משיכה מינית, נטייה מינית משתנה, נטייה מינית מולדת, נטייה מינית גנטית, הומואיות, אסקסואליות, א מיניות, חשק מיני, שינוי נטיה מינית, שינוי זהות מינית
...מינית מולדת, נטייה מינית גנטית, הומואיות, אסקסואליות, א מיניות, חשק מיני, שינוי נטיה מינית, שינוי זהות מינית האם נטייה מינית היא דבר מולד או דבר נרכש? אליעד כהן טוען שכל נושא הנטייה המינית, הזהות המינית, ההעדפה המינית והמשיכה המינית אינם דברים מחויבים ואינם מוחלטים. לפי אליעד, שום דבר בכלל אינו מחויב ואינו מוחלט, וזה כולל גם את תחום הנטייה המינית. הוא מסביר שגם כאשר יש טענות שנטייה מינית מסוימת היא מולדת או גנטית, זה אינו מחייב שהדבר בלתי הפיך או...
ספר השאלות - שאלות למודעות עצמית / שאלות על החיים
...פתח דבר מה היא שאלה.? מה היא תשובה? מה הוא ביטחון? מה הוא פחד? מה היא מציאות? מי תופס את המציאות? מה היא מחשבה? מה הוא רעיון? מה היא שפה? מה היא בעיה? מה הוא סדר? מה הוא שקט? מה הוא ריכוז? מה היא תשומת לב? מה היא הקשבה? מה הוא חלל? מה הוא ידע? מה היא למידה? מה היא התנסות? מה היא יצירתיות? האם החיים שלי? מה הוא החושב? מה הוא הרוצה? האם הגוף שלי? מה זו אמת? מה זה כלום? מה הוא כעס? מה היא ודאות? מה הוא הפך? מה היא אהבה? מה היא שמחה? מה הוא יופי? מי...
טראומה / הפרעה פוסט טראומטית - מתי נשאלתם ע"י איש מקצוע האם עברתם טראומה?
...איש מקצוע האם עברתם טראומה? טראומה היא נזק שנגרם לאדם בגוף ו או בנפש, אשר בעקבותיו נשבר עולמו לרסיסים. בטראומה עומד הנפגע חסר ישע לנוכח כוח החזק ממנו וחווה אימה, אובדן וחוסר שליטה. ממחקרים בארץ, ידוע שלפחות אחד מכל עשרה אנשים עבר טראומה בחייו, בפועל ניתן למצוא רבים יותר. (ככלל מדינת ישראל הנאבקת על קיומה מיום היוולדה, נושאת בצילה מציאות טראומטית). במצב טראומה התגובות הגופניות והנפשיות מכוונות למצב הסכנה. מערכת העצבים עוברת למצב של דריכות ומחוללת...
דיי לרצות את כולם, עכשיו - מגיע לי!
...- מגיע לי! לראות אותה מתקתקת את העבודה במסעדה - פשוט להתמוגג. הכל נקי ומצוחצח. השרות, אדיב. החיוך, האמפתיה והנתינה - השתקפו בפניה היפות. לבושה בקפידה ובטוב טעם. יופי של אישה. כן... ויש אבל: (רק מי שיש לו עיין חדה יכול לגלות את העצב הנשקף בעיניה. דבר אחד חסר לה - היא לא הייתה מאושרת. כל שנות חייה חיה בשביל לרצות את כולם. היום, התעוררה לחיים. דיי לרצות. עכשיו מגיע לי ! אמרה לי בנחישות. ואת כל האמת על הזוגיות שלה היא סיפרה לי. כבר כמעט שנתיים מאז שיצא...
סרטן העצמות - הבנות מהפכניות לפי הרפואה החדשה - חלק 2
...לפי הרפואה החדשה - חלק 2 סרטן העצמות - הבנות מהפכניות לפי הרפואה החדשה - חלק 1. שלב הריפוי: ברגע שנפתר הקונפליקט או עברה השפעת הטראומה נפסק תהליך פרוק תאי העצם ומתחיל שלב הריפוי, הכולל תהליך בניה מחדש של העצם או העצמות שנפגעו. השחקנים העיקריים בתהליך שיקום העצם הם חיידקים וכן תאי דם לא בשלים (בתחילה לויקוציטים ואחכ גם אריתרוציטים) המיוצרים בכמויות גדולות עי מח העצם. תאים אלה אינם מסוגלים להתחלק ולהתרבות בעצמם ולכן הם אינם יכולים להיות תאים סרטניים...
ייאוש דיכאון מועקה - איך להתמודד?
...כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על ייאוש דיכאון מועקה - איך להתמודד?. יאוש דיכאון מועקה - איך להתמודד? הפעם אני רוצה לדבר, על הנושא של הייאוש ושל מועקות. יותר ויותר אנשים בעולם חווים ייאוש, ומועקות. ויש שני סוגים של ייאוש. אחת היא שהאדם יודע ממה הוא מיואש, והייאוש השני האדם לא יודע ממה. ייאוש נובע מכל מרצון נסתר כלשהו, שהתת מודע, מודע לרצון הזה, והמודע אינו מודע לרצון הזה. וזה גורם לדכדוך, לריקנות ודיכאונות, חוסר הבנה ממה הייאוש. ולפני...
דמיון יצירתי ומחשבה יוצרת מציאות
...תוך שימוש בדמיון על מנת להשיג מטרה. כולנו מצוידים בכלי הדמיון built in בתוכנו, כלי עוצמתי ואדיר אך לרוב איננו מודעים לכוחו, עוצמתו ויכולת יצירתו. אנו יוצרים בכל רגע בחיינו. תחילה אנו רואים בדמיון את מושא כמיהתנו, הדבר מעורר את חושינו ורגשותינו ומאפשר לנו ליצור ולהגשים. כך למשל נגר, היוצר את רהיטיו קודם כל בדמיונו ורק אחר כך ניגש לתכנן, לחתוך, לנסר ולהדביק עד שהוא מגשים את המוצר שדמיין במימד הפיסי. כשאנחנו חושבים על אוכל שאנחנו אוהבים אנו חשים מיד...
פסיכוזה - מבוא
...חלקי או מלא של קשר עם המציאות המתבטא בפגיעה בבוחן מציאות. הפסיכוזה מאופיינת בהתנהגות הנחוויית כמוזרה או חריגה ובלתי מובנת, העלולה לעורר לעתים רגשות חרדה ודחייה מצד החברה. כגון הרחת ספרים טעימת ריחות וראיית צלילים. לפי הגדרה רחבה, חולה נפש הוא במצב פסיכוטי כאשר עקב העדר ביקורת מציאות הוא מתקשה לתפקד בחיי היום יום, מופיעות מחשבות שווא והזיות לפרק זמן של חודש לפחות, וקיימת הפרעה חמורה בתחומי החשיבה, התפיסה וההתנהגויות הדרושות לניהול אורח חיים תקין....
תקווה - מבוא
...להתרחשותו של דבר מה, החל מדברים חומריים כמו רצון להשיג חפץ מסוים או להגיע לסטטוס של עושר וכלה בתקווה לדברים רוחניים יותר כמו השגת אהבה, מערכות יחסים טובות, טוב ואושר. שורש המילה העברית, קוה, מקביל למילה האכדית quu, לחכות, לארמית קוא ולערבית קוי, להיות חזק, יש המקשרים זאת עם המילה קו, כמחבר בין העבר לעתיד, דרך ההווה: הנה אנחנו באים בארץ את תקות חוט השני הזה תקשרי בחלון... (יהושע ב, יח). ישנו הבדל בין אמונה שהיא ביטחון מלא במה שיתרחש, לבין תקווה ש
טנטרה - מהי טנטרה?
...- מהי טנטרה? מהי טנטרה - היסטוריה, מהיכן היא מגיעה, מה בבסיס התורה? . מהי טנטרה? תורת ההתרחבות של התודעה, תורה הודית עתיקת יומין, בת אלפי שנה שמלמדת אנשים באמצעות מדיטציה ותוך שימוש באנרגיית החיים שלהם, לעבור למימד אחר של תודעה ולחוות את החיים באופן הרבה יותר מלא, שלם ומאושר. טנטרה היא דרך רוחנית הנוגעת בכל תחומי החיים, דרכה אפשר להתחבר לעוצמה ולפוטנציאל של מי אנחנו באמת ולחיות את חיינו מתוך שלווה ואושר עילאי - Bliss. במהותה של דרך זאת הוא החופש...
תפישת חיים יציבה - איך להשיג?
...החיים - איך להשיג?. אדם שמשנה כל פעם משנה את מחשבתו פעם הוא חושב שזה טוב ופעם חושב שזה רע, ללא יציבות כל הזמן הדעה משתנה. השאלה מה לעשות? אדם שהוא לא יציב זה דבר טוב. אם אתה לא יציב במחשבה זה אומר שאתה מחפש את האמת. 2 אנשים בעולם יציבים אחד משוגע, השני זה מישהו שהגיע לאמת. רוב בני האדם בעולם ברובם הם יציבים במחשבה שלהם, רובם זה לא בגלל שהם חכמים בגלל שהם שקרנים גדולים ופחדנים גדולים להיכנס לספקות לגבי מה שהם יודעים. ואולי אני טועה? אולי ההוכחות שלי...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סוציומט
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: סוציומט, איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: סוציומט, איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפרש חלומות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לשתול מחשבות? איך ליצור אהבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אולי אנחנו במטריקס? מה המשמעות של החיים? האם אפשר לדעת הכל? האם המציאות היא טובה או רעה? האם הכל אפשרי? איך להיות מאושר? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להנות בחיים? למה לא להתאבד? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש או אין אלוהים? מי ברא את אלוהים? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מנטורינג, מטפל אישי מומלץ, קאוצינג מומלץ בתחום סוציומט - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 02_08_2025 השעה 12:01:16 - wesi4