ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סדר מחשבתי ✔תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 10 ✔ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 9. בראשית, פרק כב א ויהי... - ידע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 10
ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 9.

בראשית, פרק כב

א ויהי אחר הדברים האלה, והאלהים נסה את - אברהם, ויאמר אליו אברהם, ויאמר הנני.

הקדמה:

כל אחד יכול לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים, וכבר כתבו חז"ל שבעים פנים לתורה, אבל הם תלו את הפן, את הפרוש הזה - במעמדו של המפרש, כלומר לאו דווקא כל אחד יכול לתפוס את התורה ולפרש אותה, צריך להיות בן התורה בשביל שיעשה את זאת, שיהיה לו את הידע המתאים ביהדות בתורה בהלכות, בתורה שבעל פה ובכתב, בפרושים הבסיסיים שניתנו לתורה ע"י אנשי מפתח כמו רש"י, הרמב"ם, הרמב"ן, חזון איש... ואומנם הדרישה הבסיסית הזאת נכונה היא בעיקרה... גם בנושא רפואי לא אפצה את פי אם אין לי את היידע הבסיסי והמקיף ברפואה, אולם ובכל זאת יש ופוצים את פיהם לרחבה בכל נושא אפשרי הגם ואין להם את היידע הבסיסי, והתוצאה המעליבה תצא לאור במקודם או במאוחר, אנשים כאלה יצליחו מקסימום לחולל סערה זמנית בכוס וירדו במהירות האור מהבמה.

עם זאת הידהדה ברקע שאלה נוספת ומתריסה: האם בנוסף ליידע הבסיסי צריך להיות דתי ושומר מצוות בשביל לתפוס עט ונייר ולפרש את התורה, או שמספיק היידע הבסיסי והמתאים כדוגמת יתר הנושאים המקצועיים... הדילמה השכלתנית הזאת נפתרה ע"י שני מגזרים ניכרים, מגזר אחד קבע בהחלטיות: יש להיות דתי ושומר מצוות לפני שתוחבים את האף לנושא הזה הערכי במהותו, בדומה לכל נושא מוסרי או ערכי אחר. והרי לא יעלה על הדעת שפדופיל חסר ערכים יחווה את דעתו ואת משנתו המוסרית בנושא ערכי ומוסרי...

ומאידך המגזר השני קבע בתורו בהחלטיות: המדובר בנושא מקצועי לכל דבר ועל כן ניתן לכל אדם שרכש את היידע הבסיסי והמתאים לחוות את דעתו ואת משנתו עליו. בד בבד, התווה המגזר הזה ערך נוסף בנידון: ואף אם נגדיר את הנושא כערכי וכמוסרי, והרי מי נתן את הבלעדיות על המוסר לדתי ולשומרי המצוות? והרי גם החילוני המוצהר יכול להיות בעל מוסר וערכים שעולים באיכותם על הרבה דתיים ושומרי מצוות שמחזיקים ביידע הבסיסי של התורה.

טענה אחרונה זו אין עוררין עליה ונכונה היא ביסודה, ומכאן נגזרה "כבדות משקלה" כי עמדה היא במבחן המציאות בכל מקום ומצב: מאז ומתמיד נתקלנו בדתיים הנלהבים שהמצפון והערכים לא היו בראש מעיינם, ובהרבה פינות היסטוריות נתקלנו בחילוני הזך והישר בעל הערכים והמוסר.

אפשר לקבוע לסיכום ששני מגזרים אלה משני הקצוות לא הגיעו מעודם לידי הסכמה וכל אחד החזיק קרוב ללב בדעתו הנחרצת. באופן הזה רבו הפרושים והמפרשים, ושבעים הפנים לתורה הפכו לשבע מאות וליותר. בעידן החדש - עידן האינטרנט ניתן להחשף להרבה פרושים מעניינים ובינוניים וזולים ומשני המגזרים כאחד. מעניין מאוד לקרוא את פרושו של פרופ' חילוני זה או אחר, שהשכלתו התורנית לא יורדת ברמתה ובאיכותה מהשכלת רב מוסמך ו/או עולה עליה, ומעניינת לא פחות דעתו של פרופ' מהמניין דתי ושומר מצוות, שפורש את משנתו התורנית מזווית מדעית גרידא. באוקיאנוס האדיר של הדעות והפרושים על שבע מאות הפנים שלהם, נשמר תמיד מקום כבוד למחזיקי הדגל המבססים, רש"י במקום הראשון ואחריו כל היתר.

לסיכום ולאור הוויכוח הסוער שעמדנו עליו בין שני המגזרים שלא הסתיים מעודו, אני מגיע למסקנה נחרצת זו: כל אחד יכול לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים. האם זה פרוש נכון? תלוי, תלוי במספר האנשים שיעמדו עליו וייחשפו לו. תלוי כמה זמן יחזיק הפרוש הזה מעמד על במת ההסטוריה, רש"י נכון להיום תופס את המקום הראשון במצעד ההסטורי, ולאחריו לעניות דעתי צועד הרמב"ם הרמב"ן וכל השאר, עד שמגיעים אל חזון איש בן ימינו, אל הרב קוק ז"ל ואל הפרושים החדישים באינטרנט ובספרים ואל אלי אשד. מישהו שמע על השם הזה? אשד הוא בלש תרבות וחוקר של תנ"ך ותרבות המיסטיקה. הוא אתאיסט מוצהר.

ידידי הקוראים, חתמתי את רשימת המפרשים שלעיל ב - "אלי אשד" ושמתי את שמו ע"י חזון איש הרמב"ם ורש"י - לא כי ביקשתי לטפטפף קצת ציניות למאמרי ולמסגרו במסגרת אירונית כובשת המכבדת מאמר בן ימינו... אלא ביקשתי בזאת להבליט את הפער שנפער ברשימת המפרשים ההסטורית: מרש"י עד אשד... ובדרך נכנסו עוד שמות לרשימה: הרמב"ם, הרמב"ן, הפרופ' החילוני והפרופ' הדתי, חוקרים בעלי שם לתנ"ך שבתוכם היו כמה גויים, יש הטוענים שדווקא החוקרים הגויים הם הם שחילקו את חמשת חומשי התורה לפרקים המקובלים עלינו עד היום. ההערה שביקשתי להעיר: מדוע? מדוע נפער הפער הזה? פער כה תהומי, כה עמוק, ואפילו כה עסיסי! לפעמים כן אתה קורא פרושים עסיסיים, מרשימים, מגרים ואף עשירים! מה הביא לפער מחשבתי זה?

חז"ל אומנם התייחסו לשאלה הזאת וניסו להגדירה: לא כל אחד יכול להכנס ולהשקיף על התורה באופן שווה, הם חילקו ארבעה כרטיסי כניסה לתורה: פשט, רמז, דרש, סוד - (פרד"ס), אולם הוסיפו בזאת שמן למדורה כי הרי צריכים היו להקדים ולענות על השאלה המתבקשת: וכי מדוע אנו זקוקים מלכתחילה לארבעה דרכים וכניסות? והרי מדובר בספר המתווה דרך חיים - אם תרצה בספר חוקים מוגדר וברור שאפשר לאמצו או לדחותו, התורה כתובה בשפה עברית ברורה ומובנת - באופן שכל בר דעת ממוצע יכול לקבל או לדחות... מדוע איפוא לחלק ארבעה כרטיסי כניסה "איכותיים" לתורה? ואם וכבר - מדוע הזדקקנו לרש"י ולמפרשים השונים שיפרשו לנו את התורה הברורה והמוגדרת...

התשובה הקלאסית של חז"לינו לאורך כל הדורות היתה: לא כל אחד מגיע לרמה השיכלית והרוחנית שתאפשר לו להבין את התורה במהותה המקורית. מכאן אני מגיע למסקנה המתבקשת, שכולנו והלכה למעשה שואפים לעלות אל מהותה המקורית של התורה אך לא כולנו מצילחים להגיע לשם, הן בשל עכבה שיכלית והן רוחנית. אומנם מכאן אני מגיע לעוד מסקנה משנית - אך עקרונית לדידנו: ישנם בעליל איפוא דברים בלתי מובנים (לנו) בתורה שרק ברמות מסויימות ניתן להבינם, והשאלה האמיתית המתבקשת היא: מדוע לא לסמן את הדברים הבלתי מובנים אלה ואף לצבוע אותם בצבעים זוהרים במטרה לעמוד עליהם בשלבים מתקדמים? והרי אנו שואפים להגיע אל השלבים המתקדמים האלה, והתחלת הדרך אליהם מתחילה מטבעה בסימון הדברים הבלתי מובנים שברצונינו לפענח אותם, להבין אותם, לעמוד עליהם.

אני צריך איפוא להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים בעליל - בשביל להגיע אל הבנתם בעתיד... אחרת, ובכל מצב חלופי, אתרחק ממהות "הדברים" האלה ולא אבינם לעולם, כי לא סימנתי אותם מעודי.

"דברים" כאלה לדוגמה: עבודת השם יתברך. האם אלהים הכל יכול ידרוש מהאדם לעבוד אותו? להשתחוות לו? להקריב לו קורבנות? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יבקש מהאדם לעשות זאת?

להקריב קורבנות: האם שחיטת כבש קטן יכול לכפר על עוונו של אדם? ואפילו על שגיאתו... ? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יתרצה בשחיטת העז בשביל לכפר על עוון אדם?

שמירת השבת: 39 מלאכות אב, ואין סוף תולדות מלאכה הנגזרות מהן אסורים בשבת. כן אנו חשים במנוחה מסויימת להשתחרר מהמלאכות האלה בשבת, אך אנו חשים ומרגישים על בשרינו גם את עול השבת הקשה והמכביד, מדוע איפוא נגזר עלינו השבת? על איזו מנוחה מדבר? ועד כמה שנתפלפל לא נוכל להשתחרר מעול השאלה הזאת... וזאת: מי שלא נח (מחלל השבת) מות יומת! מדוע? זאת השאלה, אינני רוצה לנוח, רוצה לעבוד.

בחזרה לעבודת השם: ואם חיסר אחת מכל סממני הקטורת - חייב מיתה! מיתה? הכחדה? האלוהים הכל יכול - יורד לרמת מלך בשר ודם ומבקש את עלבונו של בשר ודם? מבשר ודם? ועד כמה שנתפלפל לא נוכל להשתחרר במעמקי ליבנו מדבר בלתי ברור זה בעליל, ומעוד מספר דברים: ברית מילה לרך בן שמונה ימים, מה האכזריות הזאת! שואלים הגויים ואף מגזר הולך וגדל מהיהודים, ואת התשובה מקבלים ממקורות יודעי דבר: כי ביום השמיני התינוק כמעט ולא כואב.

עקדת יצחק. האם אלהים הכל יכול יבקש מאברהם לשחוט את בנו? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יבקש מאברהם לשחוט את בנו?

אלה הם "הדברים" הבלתי מובנים שיש לסמנם ולצבוע אותם בצבע זוהר במטרה לעמוד עליהם בשלבים מתקדמים, כי הרי אנו שואפים להגיע אל השלבים המתקדמים האלו, והתחלת הדרך הטבעית, מטבעה, היא סימון הדברים הבלתי מובנים שיש לפענח אותם ולהבינם. יש להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים האלו, זו התחלת הדרך... ובמקום זאת, אנו מערפלים את מודעותינו בתשובה הסטנדרטית מדורי דורות: אנו עושים את הדברים כי התבקשנו ע"י אלהים לעשותם.

והרי "הדבר" הוא הוא: מדוע אלהים ביקשנו לעשות זאת? כי הרי לא יתכן ואלהים הכל יכול ביקש לעבוד אותו, או ביקש לתבוע את עלבונו, או ביקש להמית את מי שלא נח, או ביקש להעלות כבש תמים לריח ניחוח... יש להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים האלה - בשביל להגיע אל הבנתם בעתיד...

במילים אחרות, יש להגיד שאלהים אינו מבקש לעבוד אותו ולא יתכן שאלהים מבקש לעבוד אותו. אולם איננו מבינים עד עתה את פשר הדבר...

יש להגיד ששחיטת כבש קטן אינה ולא יכולה לכפר על שגיאת אדם. אולם איננו מבינים עד עתה את פשר הדבר...

יש להגיד שעולה על המזבח אינה ולא יכולה להיות לריח ניחוח לפני השם, אולם ולצערינו איננו יורדים עד עתה לסוף דעתו של המחבר...

יש להגיד שאלהים, אם הוא קיים והוא הבורא והיוצר, ובמעמד שכזה לא יתכן שיבקש להקריב עולה תמימה לכבודו על המזבח, או להקטיר מנחה לריח ניחוחו... ובצרות מוחינו עוד לא הצלחנו להבין את המונח "להקריב", או "להקטיר", או "להעלות", או "לשמור שבת"...

יש להודות בפה מלא שהמונח "מזבח" אינו נהיר לנו עד עכשיו, וגם המונח "משכן", וגם "אוהל מועד", וגם "השבת", וגם הסיפור המוזר של "עץ הדעת", וגם תיעוד הסיפור המוזר של הנחש וחוה, אלהים בורא עולם ומלואו - אם הוא קיים - לא יעסוק בתיעוד תודעת הנחש הממזר הזה, ואף אם פעם דיבר והתרברב.

לפני מספר ימים יצא לי לקיים שיחת חולין עם יהודיה בוגרת בעלת שני תארים אקדמיים ועריכת דין... היא תיארה את עצמה כיהודיה גאה ומסורתית שמאמינה בבורא עולם. השיחה גלשה למחבר התורה, והיא לא הותירה מקום לספק: התורה הקדושה נכתבה ע"י משה רבינו בהנחיית הקדוש ברוך הוא ולא אחר. תורתינו הקדושה הינה אלוקית, אין בי בדל של ספק. ביקשתי לחדד מונחים, ולפתע הנחתתי עליה את השאלה: ומה את אומרת על פרשת עקדת יצחק ועל נכונותו של אב לשחוט את בנו בסכין...

"תעזוב אותי מהפרשה העגומה הזאת", בזאת הסתכמה תשובתה. ולאחר שלחצתי אותה לקיר והתגריתי בה ממש, הסכימה להוסיף מילים מעורפלות: "אתה אדם דתי ויכול שאתה מסכים עם הפרשה הזאת, אבל אני לא! זה הקו האדום שלי, אב לא יסכים לשחוט את בנו ואף אם הציווי בא מאלוהים. מבחינתי זה הקו האדום שחצתה התורה ואינני חושבת שזו פרשה חינוכית גם לא מוסרית. "

"אבל את מאמינה באלהים ובתורתו"... היטחתי בה, רק לפני רגע הצהרת במילים ברורות על זאת.

"אכן, אני יהודיה מאמינה ומסורתית אך לא אמרתי שאני דתייה".

"מה הקשר! "... על השאלה האחרונה לא היה לי סיכוי לקבל תשובה, כי השיחה התפוצצה בנקודה זו והסתיימה בטעם מר שאני אחראי לו - זה מה שהבנתי מהמילים המעורפלות שחתמה בהם את השיחה.

אני מבקש בשלב זה לחזור אל רשימת המפרשים ההסטורית, אם זכורה לכם - "מרש"י ועד אשד"... בעקבות הרשימה המכובדת הזו שמנויים עליה חוקרים וגויים וחסידים וראשונים ואחרונים ופרופסורים ודתיים וחילונים ואתאיסטים ומסורתיים... בעקבות רשימה מכובדת זו זרקתי לחלל את השאלה הזאת: מה הביא לקידום רשימה מכובדת זו? מהיכן מקור הסוללה שהטעינה את דעותיהם התורניות? מדוע נפער הפער המחשבתי הזה סביב התורה? פער כה תהומי... לפעמים כה עשיר, ולפעמים כה דל...

אם המפרשים לדורותם, מאנשי כנסת הגדולה ועד רש"י ועד בכלל - היו משכילים לסמן את "הדברים" הבלתי מובנים, לצבוע אותם בצבע זוהר ולהודות בפה מלא בקיומם - היו חוסכים בזאת את עירפול מודעותינו ומעלימים את הפער המחשבתי שנפער סביב התורה... כן הם היו חוסכים את העירפול המחשבתי המביך של ידידתי היהודיה והאינטלקטואלית. אני מאמין שהיו גורמים להתייחס לתורה בכבוד וברצינות הראויה. מאמין אני שהאחריות לביזיון התורה מוטלת על מי שנכנס הלכה למעשה לשבילים הקדמיים של הפרדס, היה עליו לבוא ולטעון אחת משתיים:

1 - אני מבין את מהות "הדברים" אך מנוע מלשתפכם בם כי אינכם בשלב זה בשלים לרדת אל עומקם. עם זאת אבקש להאיר את עינכם ולהבהיר: אל נא תפנימו את "הדברים" כפשוטם, כי אין הבורא יתברך מבקש לעבוד אותו ולא להקריב לו ולא להריח את ניחוח מנחתכם ולא לכפר עליכם בשחיטת השא הרך והתמים, וגם אברהם אבינו לא התבקש לשחוט כהוא זה את בנו... בזמן וברמה המתאימים תעמדו על המונחים האלה ותתקדמו אל עבר שאיפתכם לעלות אל מהותה המקורית של התורה.

2 - אני מבין את מהות "הדברים" ואבקש בזאת לשתפכם בם, נא הבה נפנים ביחד את מהותם המקורית, כי אין הבורא יתברך מבקש לעבוד אותו ולא להקריב לו ואברהם אבינו לא התבקש לשחוט כהוא זה את בנו...

מדוע אם כן ננכתבו ונמסרו "הדברים" כפשוטם?

"עקדת יצחק" עונה בין היתר על השאלה הזאת ועל כן אנו נגיע ונעמיק בזאת במקום המתאים. על כל פנים, ובחזרה אל המפרשים ואנשי הפרדס... שום פרשן ושום פרדסן, מאנשי כנסת הגדולה ועד רש"י ועד בכלל - אף אחד לא השכיל לסמן את "הדברים" הבלתי מובנים בין הידועים לו ובין שאינם ידועים לו. אף אחד לא מתח את יושרו האינטלקטואלי עד להודות בקיום הדברים שאינם מובנים לו, שאינם מתקבלים על דעתו, שאינם מתקבלים על הדעת הישרה והתמימה, זו שהתורה המריצה אותנו להתאזר בה: שיעקוד אב את בנו וישחטו? שיתבקש להתנסות בזאת? שבורא שמים וארץ יבקש מהנברא לעבוד אותו? להקריב לו? להקטיר לו?

וכך כל המפרשים והפרדסנים נעלו את מנוע יושרם האינטלקטואלי, ועירפלו במודע את מודעותינו, היינו הרחיבו את הקשת הסבוכה שנפערה לרווחה סביב התורה. או אז הספק גדל, הפיקפוק חגג, הסדר המחשבתי השתבש, והעירפול המחשבתי הגיע עד לידידתי האקדמאית. האחריות לביזיון זה, לביזיון התורה, מוטלת על הפרדסנים באופן ישיר, ועל כל המפרשים ויודעי דבר שטמנו או לא את ידם בצלחת, ויצאו במזיד עדשים.

באופן הזה כל אחד יכל לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים, כי הרי הרבה פירצות נפערו לרווחה כתוצאה ישירה או עקיפה מהדברים הבלתי מובנים והבלתי הגיוניים והבלתי מתקבלים על הדעת, פרצות אלו קראו לכל פרשן או דעתן, שיתכבד ויביע את משנתו.

זו ולמעשה היתה הקדמה כללית לתורה. בפרק הבא נעמוד על ההקדמה הספציפית של העקדה.

ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 11.
אלוהים דתיים וחילונים השמנת יתר התמכרות לאכילה השם יתברך ספרים אמת אינטלקטואל לפרש הערות אקדמיה עקדת יצחק פילוסופיה תאולוגיה תיאולוגיה
איך להבין מישהו לא ברור? להבין את השאלה, ככל שאני יודע יותר ככה אני יודע פחות, איך לנתח משהו? איך להבין אנשים לא ברורים? איך לשאול שאלות? למה אתה מתכוון?
איך להבין מישהו לא ברור? להבין את השאלה, ככל שאני יודע יותר ככה אני יודע פחות, איך לנתח משהו? איך להבין אנשים לא ברורים? איך לשאול שאלות? למה אתה מתכוון?
...אני יודע פחות, איך לנתח משהו? איך להבין אנשים לא ברורים? איך לשאול שאלות? למה אתה מתכוון? איך להבין מישהו לא ברור? הנושא המרכזי שאליעד כהן מסביר בהרצאה זו הוא איך להתמודד עם מצבים שבהם אדם אומר משפט שאינו ברור, ואיך לנתח ולברר את כוונת הדובר. לדוגמה, אם מישהו אומר את המשפט: ככל שאני יודע יותר, כך אני יודע פחות, המשפט הזה נשמע עמוק ומבלבל בו זמנית. אנשים מנסים לנתח ולהבין האם המשפט נכון, למה הוא נכון, ובאיזה מובן הוא נכון. אליעד מדגיש שכדי לענות על...
ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - חלק 2
ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - חלק 2
...התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - חלק 2 איך להתמודד עם מחשבות מתנגשות בצורה יעילה? כל אדם חווה לעיתים קרובות קונפליקט פנימי בין רצונות ומחשבות שונות, המובילים לתחושות של בלבול וחוסר ריכוז. אליעד כהן מסביר כיצד יש להתייחס לקונפליקט בין מחשבות באופן נכון. הוא מדגיש שהפתרון אינו להתעלם מהמחשבות המטרידות, אלא להכיר בקיומן ולארגן אותן לפי סדר עדיפות ברור. לדוגמה, אם אדם חש רעב במהלך העבודה, עליו להכיר בכך ולדחות...
תקשורת בין אישית, לפרש סיטואציות נכון, האם אני קורא אנשים נכון? האם אני מבין אנשים נכון? איך להבין אנשים? מסרים תת הכרתיים, האם אני משוגע? האם אני מדמיין? האם אני הוזה? האם אני חכם? קשר טלפתיה, גאון או משוגע
תקשורת בין אישית, לפרש סיטואציות נכון, האם אני קורא אנשים נכון? האם אני מבין אנשים נכון? איך להבין אנשים? מסרים תת הכרתיים, האם אני משוגע? האם אני מדמיין? האם אני הוזה? האם אני חכם? קשר טלפתיה, גאון או משוגע
...האם אני מבין אנשים נכון? איך להבין אנשים? מסרים תת הכרתיים, האם אני משוגע? האם אני מדמיין? האם אני הוזה? האם אני חכם? קשר טלפתיה, גאון או משוגע איך אפשר להבין אם אני קורא אנשים נכון? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלות קריטיות על תקשורת בין אישית ופרשנות סיטואציות בצורה נכונה. הוא מעלה את השאלה האם אנחנו באמת מבינים את האנשים שאנחנו מתקשרים איתם. כיצד נדע אם אנחנו מבינים נכון את מה שהם משדרים או אם אנחנו מפרשים את המסרים בצורה שגויה? האם אנחנו באמת...
דיקטטורה ורצון חופשי, מהי הדיקטטורה של הרצון העצמי? מי הדיקטטור האמיתי? המרדף אחרי מילוי הרצון, המרדף אחרי הרצון להרגיש טוב, הדיקטטורה של האגו, איך הרצון שולט באדם? הדיקטטורה של השכל, הדיקטטורה של המוח, קורונה ודיקטטורה
דיקטטורה ורצון חופשי, מהי הדיקטטורה של הרצון העצמי? מי הדיקטטור האמיתי? המרדף אחרי מילוי הרצון, המרדף אחרי הרצון להרגיש טוב, הדיקטטורה של האגו, איך הרצון שולט באדם? הדיקטטורה של השכל, הדיקטטורה של המוח, קורונה ודיקטטורה
...מי הדיקטטור האמיתי? המרדף אחרי מילוי הרצון, המרדף אחרי הרצון להרגיש טוב, הדיקטטורה של האגו, איך הרצון שולט באדם? הדיקטטורה של השכל, הדיקטטורה של המוח, קורונה ודיקטטורה מהי דיקטטורה של הרצון העצמי? אחת המילים הכי נפוצות והמפחידות שעלו בתקופת הקורונה היא דיקטטורה. אנשים רבים חוששים שהקורונה תוביל לדיקטטורה או שאנחנו כבר נמצאים בה. אבל לפי אליעד, הדבר המצחיק הוא שאנשים כלל לא שמים לב לכך שהם כבר חיים תחת דיקטטורה אמיתית וקיימת - לא של ממשלה או ראש ממשלה...
אמת / ויכוחים - האם יתכן שכולם טועים ורק אתה צודק?
...שיתבונן בעניין יראה, כי בעולם שלנו יש דעות שונות. וכמות הדעות שיש בעולם, היא כמעט כמו כמות האנשים שיש בעולם. וכל אחד ואחד נראה לו שהוא צודק. ויש כאלו שהם מוכנים להודות, שדעתם האישית היא דעתם האישית בלבד, ולא בהכרח שדעתם האישית היא אכן האמת, כי הכל סובייקטיבי. אבל יש כאלו שהם בטוחים, שהדעה שלהם היא האמת, ושכל מי שלא חושב כמותם טועה במקרה הטוב, והוא גרוע יותר במקרה הפחות טוב. ובמאמר הזה ניתן נקודה למחשבה, לכל מי שבטוח שהוא צודק, ושכל שאר הדעות השונות...
שינוי הרגלים, איך לשנות הרגלים? איך לפתח את השכל? מוטיבציה עצמית, איך לפתח את החשיבה? יצירת מוטיבציה להתמדה, איך לברר את האמת? איך משנים הרגלים? איך ליצור הרגלים טובים? איך להיפטר מהרגלים רעים?
שינוי הרגלים, איך לשנות הרגלים? איך לפתח את השכל? מוטיבציה עצמית, איך לפתח את החשיבה? יצירת מוטיבציה להתמדה, איך לברר את האמת? איך משנים הרגלים? איך ליצור הרגלים טובים? איך להיפטר מהרגלים רעים?
...את השכל? מוטיבציה עצמית, איך לפתח את החשיבה? יצירת מוטיבציה להתמדה, איך לברר את האמת? איך משנים הרגלים? איך ליצור הרגלים טובים? איך להיפטר מהרגלים רעים? איך משנים הרגלים באמצעות הבנת התועלת? כדי לשנות הרגלים ולפתח הרגלים חדשים, צריך להבין את העיקרון הפשוט שאליעד כהן מציג: האדם מבצע פעולות שהוא חושב שיעשו לו יותר טוב מרע. כאשר אדם נתקל בקושי לשנות הרגל או לאמץ הרגל חדש, עליו לבדוק בכנות ובבהירות האם הפעולה שהוא רוצה לבצע טובה עבורו באמת או לא. אם...
איך לשאלות שאלות נכון? איזו שאלה יותר חשובה? לשאול שתי שאלות, שאלה פנימית, שאלה חיצונית, שאלה מהותית, שאלה של צורה, שאלה שתלויה בשאלה אחרת, איך נכון לשאול? איך לנסח שאלה? הנחות היסוד של שאלה
איך לשאלות שאלות נכון? איזו שאלה יותר חשובה? לשאול שתי שאלות, שאלה פנימית, שאלה חיצונית, שאלה מהותית, שאלה של צורה, שאלה שתלויה בשאלה אחרת, איך נכון לשאול? איך לנסח שאלה? הנחות היסוד של שאלה
...חשובה? לשאול שתי שאלות, שאלה פנימית, שאלה חיצונית, שאלה מהותית, שאלה של צורה, שאלה שתלויה בשאלה אחרת, איך נכון לשאול? איך לנסח שאלה? הנחות היסוד של שאלה איך נכון לשאול שאלות בצורה מדויקת? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ויסודית איך לשאול שאלות בצורה נכונה ומדויקת. הוא מתחיל בהסבר שכשיש לאדם שתי שאלות או יותר, אחת מהן תמיד תהיה מיותרת, לא נכונה, או לא מספיק אמיתית. לפי אליעד, אם קיימות שתי שאלות, תמיד יש אחת שהיא מהותית יותר והשנייה היא רק שאלה של צורה...
תסמיני גמילה מכדורים, גמילה מכדורים פסיכיאטרים, גמילה מכדורים נוגדי דיכאון, גמילה מכדורים נוגדי חרדה, הפסקת כדורים נוגדי דיכאון, הפסקת כדורים פסיכיאטרים, הפסקת כדורים נוגדי חרדה, סרוטונין, דופמין
תסמיני גמילה מכדורים, גמילה מכדורים פסיכיאטרים, גמילה מכדורים נוגדי דיכאון, גמילה מכדורים נוגדי חרדה, הפסקת כדורים נוגדי דיכאון, הפסקת כדורים פסיכיאטרים, הפסקת כדורים נוגדי חרדה, סרוטונין, דופמין
...גמילה מכדורים נוגדי דיכאון, גמילה מכדורים נוגדי חרדה, הפסקת כדורים נוגדי דיכאון, הפסקת כדורים פסיכיאטרים, הפסקת כדורים נוגדי חרדה, סרוטונין, דופמין מהם תסמיני הגמילה מכדורים פסיכיאטריים והאם הם קשורים לחרדה? ההרצאה עוסקת בתסמיני גמילה מכדורים פסיכיאטריים, במיוחד כדורים נוגדי דיכאון וחרדה. אליעד מסביר את הקשיים והסימפטומים שיכולים להופיע בעקבות הפסקת השימוש בכדורים אלו, ומדבר על הדרך בה כדאי להתמודד עם תסמינים אלו. כיצד גמילה מכדורים משפיעה על החרדה...
פחד מדחייה, פחד לקבל לא, פחד מכישלון, איך לא להיפגע מאחרים? איך לא להיפגע ממה שחושבים עליך? איך לא לפחד להתחיל עם בחורה? איך לא לפחד מביקורת? איך לא לפחד להיפגע? איך לקבל את עצמי? לאהוב את עצמי, מה חושבים עלי? ביטחון עצמי
פחד מדחייה, פחד לקבל לא, פחד מכישלון, איך לא להיפגע מאחרים? איך לא להיפגע ממה שחושבים עליך? איך לא לפחד להתחיל עם בחורה? איך לא לפחד מביקורת? איך לא לפחד להיפגע? איך לקבל את עצמי? לאהוב את עצמי, מה חושבים עלי? ביטחון עצמי
...איך לא להיפגע מאחרים? איך לא להיפגע ממה שחושבים עליך? איך לא לפחד להתחיל עם בחורה? איך לא לפחד מביקורת? איך לא לפחד להיפגע? איך לקבל את עצמי? לאהוב את עצמי, מה חושבים עלי? ביטחון עצמי מהם הגורמים לפחד מדחייה ואיך להתמודד איתם? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בפחד מדחייה ובפחד לקבל לא, תוך כדי שהוא מציע דרכים להתמודד עם הפחדים הללו. אליעד מדבר על פחדים הקשורים לדחייה חברתית, תחושת כישלון, פחד להיפגע ממה שאחרים חושבים עלינו, ועוד. הוא מדבר בעיקר על איך לא...
גישה של אמת - הכל עניין, של גישה אמיתית בלבד
...של גישה אמיתית בלבד ובו יתבאר, מהי באמת הסיבה היחידה, לכך שהאדם תקוע בחיים, ברע שהוא מרגיש. והגורם היחיד לכך שהאדם שרוי בתחושה הרעה של הספקות והמבוכות שלו, היא רק בגלל הגישה השקרית של האדם. כי האמת שורפת את השקר ומחייה את האדם, אבל השקר, הוא מונע מהאדם לראות את השלמות שיש בכל דבר. והעניין הוא, כי כלי החיפוש של האדם הם פגומים. כי האדם מחפש את האמת, או לפחות חושב שהוא מחפש את האמת. ולפעמים האדם מגלה שהוא לא מספיק אמיתי בגישה שלו. כגון לדוגמה שהאדם...
למה כדאי להפסיק לרצות להיות מאושר? למה *לא* כדאי לחפש את האושר?
...לא כדאי לחפש את האושר? מיהו אדם שמאושר באמת? אדם שמאושר באמת זה אדם שמאושר בכל מקום ובכל זמן. זה אדם שיודע להיות מאושר מכל דבר, שהוא שולט בעצמו בצורה כזו שהוא יודע להיות מאושר מכל דבר כפי שהוא. אם האושר שלך תלוי במקום או בזמן, אם משהו גורם לך להיות לא מאושר, אם אתה לא מאושר גם מהדרך כשאתה מנסה להשיג דברים אלא רק מהתוצאה אתה עדיין לא מאושר באמת אתה לא מאושר בשלמות. מי שמאושר באמת נהנה גם תוך כדי ומהדרך להשיג את הדברים שהוא רוצה, מי שמאושר באמת גם...
פרשת בא: מנהיג בשעת מבחן
...עם בני ישראל עומד בפני המעבר המשמעותי ביותר, היציאה ממצרים, מעבדות לחירות. איך ראוי שמנהיג יתנהג בשעה כזו? לקראת השינוי המשמעותי הזה: וילכו ויעשו, בני ישראל: כאשר צוה ה את - משה ואהרן, כן עשו. כן עשו. האמנם, כן עשו כאשר צוה ה את - משה ואהרן? ה מנחה את משה ואהרון, מנהיגי העם המתהווה, לשלבי ההתארגנות לקראת היציאה ממצרים. ראשית הוא מנחה אותם להעביר את תוכן האמירות אל כל עדת ישראל. ה מעביר למשה ולאהרון, מספר מסרים: המועד, הלכות קרבן הפסח עם הנחיות חברתיות...
כדורים או מדיטציה?
...אנחנו רוצים פתרונות מהירים שהכל יקרה בקלות, במינימום מאמץ ואם אפשר - בלי לצאת מאזור הנוחות שלנו. אנחנו פחות ופחות יודעים איך לנהל את הגוף שלנו, את הרגשות שלנו אנחנו מנוהלים ופחות מנהלים אנחנו מושפעים מהחוץ ופחות מחוברים לבפנים הלחץ הוא המגפה של המאה ה - 20 הוא משפיע על הגוף, על הנפש אנחנו כל הזמן סביב הישגים להיות טובים יותר, להרוויח יותר, להצליח יותר... פחות נוכחים ברגע הזה פחות נהנים ממה שהשגנו עד כה ממה שיש רצים ורצים לעבר הפסגה הבאה חדורי מטרה...
פרחי באך ו - ילדים עם בעיות בריכוז, הקשבה והיפר אקטיביות
...אחד בן 10 והשני בן 7, שניהם לכאורה, עם אותה בעיה שאותה האם מציגה: לא מרוכזים בשיעור, חסרי מנוחה ועודף מתח. בשיחה עימם כל ילד הוא עולם אחר וכל אחד מקבל תמצית עם הרכב שונה. קשיי ריכוז יכולים לנבוע מכמה סיבות ולעיתים הם נובעים מקשיים אחרים שבגללם לא בא להם בכלל להתרכז. במקרים אלו בטיפול, נטפל פנימה יותר, מה הביא אותו עד הלום. יש אפשרות שהילד מתוח כי עוברת עליו כעת תקופה מאוד מסוימת שעלייה צריך לדבר, ייתכן, שמשעמם לו והחומר מאוד קל לו, ייתכן שהחומר מאוד...
אפשר גם אחרת - שינויים קטנים לאיכות חיים
...- שינויים קטנים לאיכות חיים למה אנחנו עסוקות כל כך? לאן אנחנו רצות? מה אנחנו מנסות להשיג? כולן רוצות לחיות חיים אידיאליים, מושלמים. מה זה אומר? נסו להגדיר לעצמכן מהם חיים אידיאלים עבורכן ותופתעו לגלות שאתן לא רחוקות מהחיים שאתן רוצות בהן, ואולי אתן כבר חיות אותם. נשים שלא מגדירות את האידיאל שלהן או את המטרות שלהן ומצפות להגיע לדבר המושלם נשמעות כך: החיים בזבל, הכל חראגיל, סוחבים, יהיה טוב, בסדר. למה הן נשמעות כך? תשאלו, והתשובה היא: כי הן חושבות...
ביטחון עצמי אמיתי - מהו? איך להשיג אותו?
...עצמי אמיתי - מהו? איך להשיג אותו? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על ביטחון עצמי אמיתי - מהו? איך להשיג אותו?. הרצאה על ביטחון עצמי. מדוע האדם רוצה ביטחון עצמי? מה נחשב להצלחה בחיים? מה האדם חושב שצריך לעשות בחיים כדי להצליח? מהן השיטות לפיתוח ביטחון עצמי, ומדוע הן לא עובדות? מדוע שכנוע עצמי לא עובד? מדוע אמונה עצמית לא עובדת? מדוע דמיון מודרך לא תמיד עובד? ממה נובעת תחושת הביטחון חוסר הביטחון העצמי של האדם? איך יודעים האם נוסחה היא...
להיות שלמה במקום מושלמת - (לא לנשים ואמהות בלבד)
...היומיום תובעים מכל אחד מאיתנו התמודדות עם מטלות רבות. השאיפה הטבעית של כל אחד, היא להיות מוצלח בכולן, אולם יש ולעיתים אנו נסחפים, ומנסים ולהיות לא רק מוצלחים, אלא ממש מושלמים בהכל. אני עברתי לאחרונה חוויה דומה. כאמא טריה לילד שני, קינן במוחי המיתוס עליו גדלתי ואותו ראיתי בסרטים, של האם המושלמת, הכל - יכולה, אשר מצליחה בקלות ובזרימה מוחלטת להיות פנויה רגשית לחלוטין לשני ילדיה, ולפנות לשניהם זמן איכות, במטבחה ניחוחות של בישול ואפייה טריים, ביתה נקי...
למה - עד מתי צריך לשאול למה ומה הסיבה?
...לשאול למה ומה הסיבה? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על למה - עד מתי צריך לשאול למה ומה הסיבה?. למה - עד מתי צריך האדם לשאול את עצמו למה, ומה הסיבה? היום אשיב על השאלה, עד מתי, צריך האדם לשאול את עצמו למה? ומה הסיבה? כפי שהסברתי, אדם הרוצה להיות מאושר, האדם צריך להתבונן ולהבין את עצמו. והיה והאדם ישאל את עצמו מספיק פעמים, למה? ומה הסיבה? הוא יבין האם זה מחויב המציאות, או לא מחויב. כל שאלה אחרת, כל נושא לבדוק אותו, האם הוא האמת? האם...
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
...המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל. שאלה: מי זה אלוהים? אליעד: אם אתה רוצה את האמת, אתה לא יכול לשאול מי זה אלוהים, כי למעשה אתה מניח שיש אלוהים, ואולי אין אלוהים בכלל. למה אני באתר שואל שאלות על אלוהים, ומנסה להוכיח שיש למשל שני אלוהים, אז למה אני עושה את כל הבלגן הזה? כי כשאתה מאמין...
כיצד לפתח ולהעצים את את עיני השכל של האדם? כיצד להבין דברים לעומק? חלק 2
...המשך מ: כיצד לפתח ולהעצים את את עיני השכל של האדם ? כיצד להבין דברים לעומק ? חלק 1. דוגמה נוספת מהחיים. כולנו לדוגמה יודעים שניתן לבקש הנחה כספית מבעל מקצוע שמבצע עבורנו עבודה מסוימת. כולנו יודעים גם כי ככל שמתח הרווחים של בל המקצוע גדול יותר, כך ניתן להתווכח איתו ולקבל ממנו הנחה גדולה יותר. כיצד אנו יודעים זאת? אנו יודעים את זה הן מנסיון אישי שלנו והן מניסיונם של אנשים אחרים שידוע לנו שקיבלו הנחה כזו או אחרת לאחר מיקוח עם בעל המקצוע. לעומת זאת לא...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סדר מחשבתי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: סדר מחשבתי, איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: סדר מחשבתי, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להאמין בעצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למכור מוצר ללקוחות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? האם לדומם יש תודעה? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם הכל אפשרי? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? בשביל מה לחיות? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לפרישה, מאמן אישי להרזיה, מאמן אישי לילדים בנושא סדר מחשבתי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.7754 שניות - עכשיו 08_07_2025 השעה 03:20:15 - wesi4