🖨זמן ושינוי \ המסע הנשמתי בדרך לאחדותבפוסט זה אדבר על מהות הזמן עצמו, על כיצד נוצרת אשליית הזמן על ידי רגעי הווה נצחיים מתמשכים, כמו כן אנסה לדבר על מסע הנשמות הנצחי בדרך לאחדות הנכספת. פוסט זה מיועד לאלו אשר נמצאים בחיפוש אחר האמת.
התודעה חווה את הזמן כדבר המתמשך, כאשר אנו הולכים ברחוב אנו מקבלים את התחושה שאנו עושים איזו שהיא פעולה, אשר "לוקחת זמן".
מעטים מעמיקים לכת בדבר ובוחנים באמצעות התודעה היציבה את "הזמן המשתנה". ולמעשה - בשביל שנבחין בדבר שזז: עלינו להבחין בדבר שאיננו משתנה. כי כל דבר, ניתן להבחין בו רק באמצעות הניגוד \ ההפך שלו.
ואנחנו מרגישים את החום, ביחס לקור, ואת הרע, ביחס לטוב. אנו מרגישים את עצמיותנו ביחס ל"היעדר אני". (כל מה שהוא לא אני). ורואים את החושך ביחס לאור וכן הלאה.
וכל דבר אשר נדמה לנו אשר זז הוא, רואים אנו את משך תנועתו במרחב, ביחס לחלל אשר, אשר הגדרותיו סמויות מעינינו האנושיות, ונגלות רק לתודעה, אשר מבחינה בחומר, דרך החלל הריק.
ולמעשה - ניתן לומר שהתודעה מבחינה בחומר כדרך החלל הריק. כשהתודעה היא למעשה השינוי עצמו, והתודעה - ריקה היא מהגדרות.
בעוד שהחלל הריק, מלא בהגדרות למעשה. זאת ועוד, אוסיף ואומר, שיכולים אנו להבחין בשינויים ביש, רק בעזרת שינויים של ההגדרות של האין.
וכאשר אנו יום אחד חושבים על על עצמינו או על אחר, שהוא או אנו יפים. ולמחרת נדמה לנו פתאום שאנו \ האחר מכוער \ ים. ככה סתם. למעשה - האמת היא שהשינוי בתפיסה, מקורו בחלל הריק, שדרכו אנו תופסים את פני האדם. וכן - אוסיף ואומר, שהחלל הריק הוא למעשה מקושר אל תת המודע שלנו, והוא האלמנט בתפיסתנו האורגנית, אשר מאפשר לתודעה לחוות את חוויית האחדות \ הנפרדות.
ובדיוק באותו האופן שהרע נמדד ביחד לטוב, המשתנה נמדד ביחס ליציב. ומהו הדבר, אשר איננו משתנה כלל? התשובה: השינוי עצמו. ולמעשה, השינוי נמדד אך ורק ביחס למיקום האטומים ביחס לחלל הריק.
וכל רגע הווה במציאות, נמדד אך ורק כמיקום החלקיקים אשר נקראים "יש" ביחס לחלל אשר מכונה "אין". ומנקודת מבט של יצור שמסוגל לחוות את התודעה של עצמו בנקודת מבט אחת בלבד בו זמנית, הזמן הוא רצף של רגעי הווה. ומנקודת מבט של יישות אשר מסוגלת לחוות את עצמה כרצף של רגעים \ במקומות ובזמנים שונים בו זמנית תודעתית, נדמה כך -
שהזמן הוא למעשה שונה לחלוטין. ומנקודת מבט של יישות זו, כל רגע הווה שאנו חווים כתם ונעלם בבוא הרגע הבא, הוא למעשה נצחי, וקיים בפני עצמו לנצח, כעצמו, בדיוק במיקום שהוא נמצא בו - לתמיד.
ודבר זה למעשה, מתקשר לסוד היקום, ונצח כל הדברים. כשלמעשה - הבורא הינו פוטנציאל, וכל הרגעים אותם אנו חווים כבר היו קיימים לנצח, אין להם התחלה ואין להם סוף. הם תמיד היו קיימים והם תמיד יהיו קיימים, זאת מכיוון שהם אינם נמדדים באמצעות הזמן שאותו אנו מכירים.
וכל רגע הווה שקיים בפני עצמו, הוא למעשה פני הבורא עצמו, וכך נאמר - שלא משנה לאן נסתכל, נראה רק את עצמנו. ואכן כך הדבר, ויותר נכון ומדויק לומר, שלא משנה לאן יסתכל, יראה רק את עצמו.
והבורא למעשה, הווה את הנצח הזה מאז מתמיד, ולנצח נצחים, עד אין סוף. ואין עוד מלבדו. והתודעה שלנו למעשה, שאנו חווים כמרכז עצמיות נפרד ואותנטי, היא למעשה שום דבר מלבד חווייתו של הבורא עצמו (אני), אשר בוחר לחוות את עצמו כנפרד משאר כל הרגעים בבריאה. וכל הדברים בעבר ו בעתיד קיימים לנצח. והדבר היחיד אשר איננו מתקיים לעולם, עד כמה שאירוני הדבר - הוא הרגע הזה.
והרגע הזה, הוא למעשה דרכו של הבורא "להפתיע" את עצמו, ולחוות כל רגע בבריאה כחדש ולא מוכר. והאדם אשר נמצא במסע של חיפוש לבירור עצמי, הוא למעשה זה אשר מרגיש בליבו ניצוצות מתחושת האחדות הכוללת, של עצמיותו הנפרדת עם עצמיותו של הבורא.
וההארה היא אינה מלבד הרגע, שבו מתחברת תודעתו של האדם, עם תודעתו הכללית של הבורא, ורגע הזה - טמון למעשה, בכל אחד מאיתנו, תמיד.
חיים אחרי המוות, איך לדעת מה קורה אחרי המוות? מה זה מוות קליני? חוויית סף מוות, מה קורה לנשמה אחרי המוות? איך נוצרה הנשמה? האם יש נשמה? מה קרה לפני החיים? מאיפה באה הנשמה? האם אני הגוף שלי? האם יש לי נשמה? איך לדעת מי אני?חיים אחרי המוות, איך לדעת מה קורה אחרי המוות? מה זה מוות קליני? חוויית סף מוות, מה קורה לנשמה אחרי המוות? איך נוצרה הנשמה? האם יש נשמה? מה קרה לפני החיים? מאיפה באה הנשמה? האם אני הגוף שלי? האם יש לי נשמה? איך לדעת מי אני?חיים אחרי המוות, איך לדעת מה קורה אחרי המוות? מה זה מוות קליני? חוויית סף מוות, מה קורה לנשמה אחרי המוות? איך נוצרה הנשמה? האם יש נשמה? מה קרה לפני החיים? מאיפה באה הנשמה? האם אני הגוף שלי? האם יש לי נשמה? איך לדעת מי אני? האם אפשר לדעת מה באמת קורה אחרי המוות? השאלה מה קורה אחרי המוות? מעסיקה אנשים ... הפיזי, כי ברור שהגוף לאחר המוות נקבר ומתפרק באדמה. למעשה, מה שמטריד אותו הוא מה קורה לתודעה, לנפש או לנשמה לאחר שהגוף מפסיק לתפקד. אליעד מסביר שזו המהות האמיתית של השאלה, ולא מה שקורה עם החומר הפיזי עצמו. מדוע ... כל מי אנחנו כרגע. זאת אומרת, האם האדם הוא אך ורק הגוף הפיזי, או שיש בו מרכיב נוסף, כמו נשמה או תודעה, שהיא נפרדת מהגוף. אם אדם יגלה באופן מוחלט שהוא רק גוף פיזי, אז עם סיום פעילות הגוף, לא יהיה שום דבר נוסף. אם, לעומת זאת, האדם ימצא שיש בו תודעה או נשמה, אז עולה השאלה מה קורה לאותה נשמה לאחר שהגוף מת. כדי לענות על השאלה הזאת, הוא מציע לשאול שאלות כמו: כשאני אומר אני, למי אני מתכוון? האם אני הגוף? האם אני הנשמה שנמצאת בתוך הגוף? האם אני שילוב של גוף ונשמה, או שאולי אני בכלל לא זה ולא זה? מה המשמעות של חקירת המצב לפני הלידה? אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת ואומר שאם אדם רוצה להבין את מצב הנשמה אחרי המוות, כדאי לו לשאול את עצמו מה קרה לנשמה לפני הלידה. אם הנשמה הייתה קיימת לפני הלידה, אז יש לברר איפה היא הייתה, כיצד היא נכנסה לגוף, ואיך היא בכלל הגיעה לעולם הפיזי. אם הנשמה לא הייתה קיימת לפני הלידה ונוצרה רק בלידה, נשאלת השאלה איך זה קרה בדיוק ומי יצר אותה. ההיגיון של ... לדברי אליעד, חוויות סף מוות או מוות קליני, בהן אנשים מספרים שחזרו מעולם המתים, אינן הוכחה מוצקה לקיומה של נשמה אחרי המוות. הוא מדגים זאת עם השוואה ברורה: אם ניקח אבן ונחבר אותה למכשור רפואי, לא תהיה שום פעילות ... כרגע, לא תוכל לדעת מה יקרה לאחר שהגוף יפסיק לתפקד. החקירה הפנימית מי אני? יכולה לחשוף האם יש בנו נשמה, האם הנשמה תלויה בגוף, או שאולי היא קיימת באופן עצמאי. בנוסף, הוא מעלה את הרעיון שאולי אחרי המוות אנו חוזרים לאותו ... התחושה הזאת. ככל שנחקור ונבין יותר לעומק מי אנחנו כרגע, כך יהיה לנו יותר ברור מה קורה לתודעה או לנשמה לאחר שהגוף מת. מה קורה באמת אחרי המוות לפי אליעד? לסיכום, אליעד לא נותן תשובה אחת סופית, אלא מדגיש ... ובהתמדה מי הוא כרגע, וכך יוכל אולי להבין גם את התשובה לשאלה מה קורה אחרי המוות. מי אני? מהי נשמה? חוויית קרוב למוות מוות קליני האם יש עולם הבא? גן עדן וגיהינום האם יש אלוהים? האם אפשר לדעת מה ... שגוף האדם נקבר ושבסופו של דבר הוא מתפרק. מה שבאמת מעסיק את האדם הוא מה קורה לתודעה, לנפש או לנשמה לאחר מות הגוף. כדי להשיג ידיעה ודאית ולא רק לנחש או להאמין לסיפורים, מוצע קודם כל לבדוק מי אנחנו כרגע: האם אנחנו הגוף בלבד, האם אנחנו משהו מעבר לגוף, האם קיימת נשמה, והאם היא תלויה בגוף או נפרדת ממנו. איך בדיקת מי אני עוזרת להבין את המצב שלאחר המוות? אם מגלים ... שהאני הוא רק הגוף הפיזי, אז מובן שעם הפסקת פעילות הגוף, לא נותר דבר מעבר לכך. אך אם יש נשמה או תודעה נפרדת, מתעוררת השאלה היכן בדיוק אותה תודעה נמצאת, כיצד נכנסה לגוף, והאם היא ממשיכה להתקיים גם בלעדיו. חשוב לשים לב שגם לפני שנולדנו, לא היינו מודעים לגוף הנוכחי, ואם הנשמה אכן היתה קיימת קודם לכן, צריך להבין איך היא התגלגלה לגוף ומתי זה קרה. האם חוויית מוות קליני מעידה ... אדם במוות קליני עדיין מציג תהליכים מסוימים בגוף או במוח. לכן החוויות שהם מתארים אינן הוכחה מוצקה לקיומה של נשמה לאחר המוות. בנוסף, אותם סיפורים תלויים לעיתים ברקע האמוני של האדם: מוסלמי יראה את מוחמד, נוצרי יראה את ישו, ... אל מציאות אחרת, או להפך. אבל כדי להבין זאת באמת, צריך לחקור ולגלות מי אנחנו כרגע: האם אנחנו הגוף, הנשמה, או שאולי אנחנו אף אחד משניהם? מדוע חשוב לחקור את המציאות הנוכחית לפני שחוקרים את מה שאחרי המוות? מי ... לחלוטין בקיום הגוף, או שהוא נפרד ממנו? האם יש הבדל מהותי בינינו לבין חפצים דוממים? האם מתישהו נכנסה לתוכנו נשמה, ואם כן, מאיפה היא הגיעה? מעבר לכך, עולה הרעיון שאחרי המוות עשוי לקרות מה שכבר קרה לפני הלידה: האדם ... מה הרעיון המעשי מתהליך החקירה? הרעיון המעשי הוא לשאול כל הזמן מי אני? ולברר אם האני הוא גוף בלבד, נשמה בלבד, שילוב של גוף ונשמה, או אולי משהו שאינו גוף ואינו נשמה. גם השאלות הפשוטות ביותר כמו אני רוצה, אני חושב, אני מרגיש עשויות להוביל להבנת מהות האני ולהבהיר אם קיים ... ביסודיות את טבע התודעה ואת מהות האדם, ורק אז אפשר לגשת לשאלה מה קורה אחרי המוות. מי אני? מהי נשמה? חוויית קרוב למוות מוות קליני האם יש עולם הבא? גן עדן וגיהינום לפני הלידה ולאחר המוות האם יש אלוהים?
יחסי הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש, נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפשיחסי הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש, נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפשיחסי הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש, נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפש ... לנפש? מי אני באמת? בהרצאה הזו, אליעד כהן עוסק בשאלת הזהות העצמית, שאלת המי אני? ובקשר בין הגוף, הנפש והנשמה. זו אחת השאלות הפילוסופיות הגדולות, שנוגעת למהות האדם ולמהותו של כל אחד מאיתנו. כל אחד מהכיוונים שהתמודד עמם בהרצאה ... חד משמעיות. האם אני הגוף שלי? הגישה הראשונה שציין אליעד אומרת שאני זה הגוף שלי. לפי תפיסה זו, אין נשמה ואין תודעה, וההוויה האנושית כולה נמדדת רק דרך הגוף הפיזי. כל מה שקשור לאדם הוא רק הגוף, ואין שום ... תשובה משכנעת ומוחלטת. האם אני והגוף שלי שני דברים נפרדים? הגישה השנייה טוענת שאני הוא ישות נפרדת מהגוף. למשל, הנשמה או התודעה שוכנת בגוף, אך איננה תואמת את הגוף. אחד הדימויים שמובאים כאן הוא של רכב ונהג: הגוף הוא הרכב, והנשמה היא הנהג. כשיש בעיה בגוף, הנשמה יכולה להמשיך להתקיים. אליעד שואל כמה שאלות נוספות שמעלות תהיות: איך הנשמה שולטת על הגוף? מה קורה לנשמה אחרי שהגוף מת? האם הנשמה נעלמת או שהיא ממשיכה להתקיים? אם אני לא הגוף שלי, אז איך הגעתי דווקא לגוף הזה? איך אני קשור אליו? האם אני זה הגוף שלי והנשמה שלי ביחד? תפיסה שלישית מנסה לשלב את שתי הגישות הקודמות, וטוענת כי האני הוא שילוב של הגוף והנשמה. כלומר, הזהות שלנו כוללת את שני המרכיבים הללו, והם בלתי נפרדים. אך אליעד שואל גם כאן: מה מחבר את הגוף לנשמה? האם יש דבר שלישי שמחבר ביניהם? אם הגוף משתנה, האם גם האני משתנה יחד איתו? מה קובע את הזהות שלי - הגוף או הנשמה? האם אני לא הגוף שלי ולא הנשמה שלי? גישה נוספת טוענת כי האדם הוא בכלל לא הגוף שלו ולא הנשמה שלו, אלא יש מהות שלישית שממוקמת מעבר לשני אלה. השאלה שמופיעה כאן היא: אם לא הגוף ולא הנשמה, אז מי אני? האם יש אני אמיתי שקשור למשהו מעבר לגוף ולנשמה? האם יש רק נשמה והגוף הוא אשליה? גישה נוספת אומרת כי הגוף הוא לא יותר מאשליה, והשורש האמיתי של קיומנו הוא הנשמה בלבד. אם נחשוב על דימוי של חלום, אז כשהאדם חולם, יש לו תחושת גוף, אך הגוף בחלום לא באמת קיים. הוא רק תחושת תודעה. יש אנשים שמאמינים שהמציאות הזו היא דמיון, ושמה שחשוב באמת זו הנשמה בלבד. האם אני קיים רק כשגופי קיים? אליעד מציע גם גישה המגשרת בין התפיסות השונות, וטוען כי הגוף אינו ... השאלות שמטיל אליעד הן לא רק תאורטיות, אלא גם מעשיות: מי אני כרגע? איך אני תופס את הגוף שלי והנשמה שלי עכשיו, ולא מה יקרה אחרי המוות? אם נוכל להבין את הזהות שלנו כעת, אולי נוכל גם להבין את כל מהות הקיום האנושי. מהו גוף ונשמה? האם אני הגוף שלי? האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? האם אנחנו ישות נפרדת מהגוף? יחס בין גוף לנפש: מי אני באמת? השאלה מי אני? ... שעולות מכל אחת מהן. התפיסה הראשונה: אני זה הגוף שלי לפי גישה זו, אין קיום מעבר לגוף הפיזי. אין נשמה, אין תודעה כישות עצמאית, אלא כל מה שמרכיב את האני הוא הגוף עצמו. מכאן נובע כי אם הגוף הוא ... - שני דברים נפרדים תפיסה זו טוענת כי האדם אינו זהה לגופו, אלא הוא ישות נפרדת מהגוף - למשל, נשמה או תודעה השוכנת בגוף. דימוי נפוץ לכך הוא רכב ונהג: הגוף הוא הרכב, והתודעה היא הנהג. כאשר הרכב מתקלקל או נהרס, הנהג עדיין קיים. השאלות שעולות מהגישה הזו הן: אם הנשמה היא ישות עצמאית, כיצד היא מחוברת לגוף? כיצד היא שולטת עליו? מה קורה לנשמה לאחר מות הגוף? האם היא ממשיכה להתקיים? אם כן, היכן? אם אני לא הגוף שלי, אלא משהו שחי בתוכו, כיצד ומתי נכנסתי אליו? כיצד הגעתי דווקא לגוף הזה ולא לאחר? התפיסה השלישית: אני זה הגוף שלי והנשמה שלי יחד גישה זו מנסה לשלב בין התפיסות הקודמות וטוענת כי האני הוא גם הגוף וגם הנשמה. כלומר, הזהות העצמית שלנו מורכבת משני היבטים - הפיזי והרוחני, והם בלתי נפרדים זה מזה. אך גם כאן עולות ... משהו שלישי שמחבר ביניהם? אם הגוף משתנה ומתכלה, האם גם האני משתנה יחד איתו? אם אני גם הגוף וגם הנשמה, מה יותר אני? האם הגוף קובע את הזהות שלי, או דווקא הנשמה? התפיסה הרביעית: אני זה לא הגוף שלי ולא הנשמה שלי ישנן תפיסות המרחיקות לכת אף יותר וטוענות כי האדם הוא בכלל לא הגוף שלו ולא הנשמה שלו, אלא משהו אחר לחלוטין. כאן עולה השאלה - אם אני לא זה ולא זה, אז מי אני? האם יש איזו מהות שלישית שקיימת מעבר לשניהם? התפיסה החמישית: יש רק נשמה והגוף הוא אשליה גישה זו גורסת כי הגוף אינו אלא דמיון, והמציאות האמיתית היא רק הנשמה. ניתן לדמות זאת לחלום - כאשר אנו ישנים וחולמים, נדמה לנו שיש לנו גוף בתוך החלום, אך למעשה אין ... שחווה מציאות מדומה. השאלות שעולות מכאן: אם הגוף אינו אמיתי, מדוע הוא נתפס ככה בעינינו? אם אני הוא רק הנשמה, האם אני בכלל צריך להתייחס לגוף? מה יקרה כאשר הגוף ימות? האם אמשיך להתקיים בדיוק באותו אופן? התפיסה השישית: ... מה יקרה אחרי המוות או לפני הלידה, חשוב לשאול - מי אני כרגע? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? האם אני שילוב של שניהם או אולי משהו אחר לחלוטין? מהי תודעה? האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? זהות עצמית - מי אני? האם הגוף שלי הוא אני? גוף או נשמה, מי אני בחלום? נשמה כישות עצמאית, מטריאליזם, דואליזם, אידיאליזם, אני מדמיין את הגוף שלי, מה קורה לנשמה אחרי המוות? ...
גוף או נשמה או אלוהים, מצב רוח ורמת הסרוטונין, תודעה תלויה בסרוטונין, להיות המתבונן, להיות הצופהגוף או נשמה או אלוהים, מצב רוח ורמת הסרוטונין, תודעה תלויה בסרוטונין, להיות המתבונן, להיות הצופהגוף או נשמה או אלוהים, מצב רוח ורמת הסרוטונין, תודעה תלויה בסרוטונין, להיות המתבונן, להיות הצופה האם מצב הרוח שלך באמת תלוי בסרוטונין? אליעד כהן מסביר שיש אנשים שחושבים שהתודעה והנשמה של האדם הן אלו שקובעות את המצב הנפשי שלו, בעוד אחרים סבורים כי רמת הסרוטונין במוח היא שקובעת הכל. ... אומר שהאני שלך הוא סרוטונין? האם אתה הוא סך החומרים במוח שלך? לא בהכרח. ומנגד, אם אתה מאמין שאתה נשמה, האם זה אומר שהנשמה אינה מושפעת מרמות הסרוטונין? גם כאן יש בעיה, כי אנו רואים שהגוף משפיע על התודעה, והתודעה מושפעת מהגוף. המשמעות היא שאין אמת מוחלטת ברורה אחת, אלא רק אמת יחסית. האם זהות האדם היא הגוף, הנשמה או המתבונן? אליעד כהן מסביר שגם התפיסה שהאדם הוא רק הנשמה או רק התודעה שלו היא טעות ונובעת מהפרדה מלאכותית. הוא מציג ביקורת על אנשים שמגיעים להבנה רוחנית מסוימת וחושבים ... שקריות לגבי מהותם. להיות המתבונן זו רק עוד עמדה, וכמו כל עמדה אחרת, גם היא מוגבלת. מדוע לחשוב שאתה נשמה זו עדיין הזדהות? אליעד מסביר שלהאמין שאתה רק נשמה, זו עדיין הזדהות עם חלק מוגבל ממי שאתה באמת. בדיוק כפי שלחשוב שאתה רק הגוף זו טעות, גם לחשוב שאתה רק נשמה זו טעות. אליעד אומר שכאשר האדם חושב שהוא רק בן אדם (כלומר, רק הגוף), הוא מוגבל. אך גם כאשר הוא חושב שהוא רק נשמה או רק תודעה, הוא עדיין מוגבל. כל הגדרה כזו, בין אם פיזית או רוחנית, היא למעשה הגבלה וצמצום של האמת המוחלטת. האדם לא נמצא במקום הראשון בשרשרת. הוא לא המלך, לא של הגוף ולא של הנשמה. אליעד אומר שהאמירה אני נשמה, אני תודעה עדיין משאירה את האדם בתוך נפרדות, כי היא יוצרת הפרדה בין הנשמה לבין דברים אחרים. זו עדיין חשיבה מוגבלת שנובעת מאשליה של נפרדות. האמת המוחלטת נמצאת מעבר לכל ההגדרות האלה, ולכן כל הגדרה שנצמדים אליה - בין אם זו הגדרת נשמה, גוף או צופה - היא עדיין הזדהות חלקית בלבד. האם כל אמונה היא אשליה של נפרדות? אליעד מדגיש שכל אמונה או תפיסה מסוימת של האדם, בין אם זו אמונה בגוף, בנשמה, בתודעה או במתבונן, היא עדיין אשליה של נפרדות. לדבריו, האמת היא מעבר לכל הדברים הללו. המטרה היא להגיע למצב ... אתה מבין שאין לך זהות אחת מוגדרת, אלא הכל תלוי בנקודת המבט. לדוגמה, יש אנשים שחושבים שהאני שלהם הוא הנשמה שלהם, והתודעה לא תלויה בגוף. אך אליעד מסביר שזו בדיוק אותה טעות כמו לחשוב שאתה רק הגוף. כי בין אם אתה אומר שאתה רק גוף ובין אם אתה אומר שאתה רק נשמה, בשני המקרים אתה מחזיק בפרספקטיבה צרה ומוגבלת. הדרך לצאת מאשליית הנפרדות היא להבין שכל ההגדרות הן מוגבלות, ושבאמת המוחלטת אין הפרדה בין גוף, נשמה, תודעה, סרוטונין או כל דבר אחר. אליעד מדגים ואומר שגם מי שאומר התודעה שלי בדיכאון, משתמש למעשה בהפרדה מלאכותית. ... יציאה מוחלטת מנפרדות. אליעד מסכם שהאמת היא מוחלטת בלבד, והיא שהכל אחד. כל הזדהות אחרת, בין אם עם גוף, נשמה, תודעה או מתבונן - היא עדיין הזדהות עם חלק יחסי בלבד של המציאות, ולכן מהווה אשליה. האם התודעה תלויה בסרוטונין? מהי הזהות האמיתית שלי? להיות הצופה או המתבונן האם אני גוף או נשמה? מה גורם לדיכאון?
גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה? האם יש הבדל בין הנשמה של גויים ליהודים? אליעד כהן עונה לשאלה האם יש הבדל בין הנשמה של גויים לבין נשמות של יהודים, ומרחיב את הדיון לשאלה מהותית יותר, הנוגעת לנשמה בכלל. הוא מסביר שההפרדה בין בני אדם (יהודים וגויים) ובין חי, צומח ודומם, היא בעצם כפירה באחדות האלוהית. לדעתו, ... והכל שב אל העפר. שלמה המלך אומר במפורש שאין הבדל בין בני האדם לבהמה, ושמבחינה מהותית אין לבני אדם נשמה שונה מזו של בעלי החיים. שלמה גם תוהה: מי יודע רוח בני האדם העלה היא למעלה ורוח הבהמה הירדת ... הגישה המאחדת של שלמה המלך, עיוותו את הפסוק, הוסיפו מילים, וטענו שמותר האדם מן הבהמה כי הכל הבל לבד הנשמה הטהורה, אף על פי שבספר קהלת עצמו זה לא מופיע כלל. הם יצרו הבחנה מזויפת בין הנשמה האנושית ליתר הבריאה, וטענו שהיא טהורה יותר. אליעד מדגיש כי שלמה המלך אמר בדיוק ההפך, שאין כל הבדל בין הנשמות. האם יש משמעות מיוחדת לאדם לעומת דומם? לפי אליעד, אין לאדם משמעות מיוחדת או יתרון על פני כל דבר ... חיצונית, אלא ההוויה האחת שמחוץ לזמן ולמקום, ולכן כל ההבחנות שאנחנו עושים בין טוב ורע, מצוות ועבירות, או בין נשמה כזו או אחרת - הן חסרות משמעות אמיתית מנקודת מבטה של ההוויה הזאת. האם יש משמעות למושגים כמו בחירה ... ורע? אליעד מסביר שמבחינת האמת הפנימית, בתוך ההוויה האחת אין באמת בחירה חופשית, טוב או רע, או הבדלים בין נשמות שונות. כל ההבחנות הללו הן תוצר של השחצנות האנושית, שמנסה לייצר משמעות ונפרדות. האדם יוצר הפרדה דמיונית בין עצמו ... חשוב יותר מכל חלק אחר של הבריאה. הבנת האחדות הזאת היא, לדבריו, המפתח לחיים שלמים וטובים באמת. האם יש נשמה לגויים? מה ההבדל בין נשמה של יהודי לגוי? האם יש הבדל בין אדם לבהמה? האם שלמה המלך אמר שאין הבדל בין אדם לבהמה? האם ... קהלת? מהי האחדות האלוהית? האם יש בחירה חופשית? הפעם אני רוצה להשיב על שאלה שנשאלתי, האם יש הבדל בין הנשמה של הגויים והיהודים האם מבחינה קוסמולוגית יש לגויים פחות נשמה? ונרחיב את השאלה בנושא הנשמה, אנשים כופרים באחדות של הבורא והם חווים את המציאות בנפרדות, גם דתיים וגם חילונים, הם עושים הפרדה בין חי ... נסובב את זה בן אדם, דומם, וצומח זה אותו דבר. ודתיים יהודים שכופרים באחדות הבורא, טוענים ומשקרים כי יש נשמה לגוי ויש נשמה שונה ליהודי. ואני רוצה לצטט פסוק מספר קהלת אותו כתב שלמה המלך: (פרק ג) אמרתי אני בלבי על דברת ... הבהמה, וכל מה שקורה לאלו ומה שקורה לאלו, זה אותו הדבר, כמו שהבהמה מתה, גם האדם מת, ומה שקורה לנשמה של האדם גם לבהמה קורה, רוח אחד לכל. אתה והבהמה עשויים מאותו חומר. מי הביא אותך למסקנה המטופשת שהרוח ... הדתיים יודעים ששלמה המלך היה חכם, ולא היה דתי לקחו את הפסוק הזה, ועיוותו אותו כי הכל הבל מלבד הנשמה הטהורה. והם קוראים את זה בסידור ובטוחים שזה פסוק מהתנך, אבל זה לא נכון שלמה המלך אמר שאין הבדל, אבל הרבנים החכמולוגים הפכו את הפסוק, בשם שלמה המלך! השקרנים לקחו את הפסוק ואמרו שיש נשמה גבוהה לאדם. גם שלמה אמר שיש דברים שהוא לא מבין, כך שגם עליו אני לא סומך, כי אם לא ... וממילא לא שייך אצלה נפרדות, לא שייך אצלה הבדלים, לא שייך שיש לך בחירה חופשית, שיש ניסים וטבע, שיש נשמה כזו ונשמה אחרת, לא שייך שיש מצוות ועברות. בסופו של דבר על האדם לחפש את האמת, ולראות שהכל אחד מוחלט. לילדים ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...