🖨הצלחה - הויתור, הבחירה והאהבה החדשהלא כולכם יודעים זאת, אבל עולם האימון והמנטורינג לא תמיד היה מושא אהבתי הגדול ביותר. עד לפני שנתיים בערך, עוד הייתה לי תשוקה אחרת לגמרי. היה לי חלום אחר לגמרי, רציתי להיות מישהו אחר לגמרי. למדתי מנהל עסקים עם התמחות בתיירות וחלמתי על הצלחה מטאורית בתחום. חלמתי להגיע לתפקיד ניהולי בכיר בתחום התיירות, תפקיד שיאפשר לי ליהנות מהעולם של ניהול אנשים והשגת מטרות ובו בזמן לראות את העולם האמיתי - העולם שלנו. זה מזכיר לי קצת את האהבה שבין גבר לאישה, אתה אוהב מישהי כל כך, אתה בטוח שלעולם לא תאהב ככה יותר, אבל פתאום מגיחה "הילדה החדשה" בשכונה ואתה פשוט מהופנט... זה משתלט עליך.
הצלחה, אימון והתפתחות אישית ליוו אותי באינטנסיביות במשך 5 השנים האחרונות, אבל רק בשנה וחצי האחרונות הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות! זה העיקר ולא הנוסף - זו האהבה האמיתית שלי... זה היה תהליך, תהליך של התפתחות, האהבה הישנה התמוגגה בערפל לאט לאט ומנגד עמדה לה אהבה חדשה שצמחה מיום ליום. אני נדלקתי עליה מהרגע הראשון, הרגשתי את זה כמו ניצוץ, הרגשתי שזה זה, הרגשתי את הטעם הזה של הצלחה, אי אפשר להתווכח עם הרגשה מהסוג הזה. אתה פשוט יודע, אבל אתה לא מודה בזה מיד, כי הקולות הקטנים שלך עסוקים בלשמור אותך במקום של "מה שהיה הוא שיהיה".
בדרך אל הצלחה, כולנו נאלצים לעשות בחירות וויתורים. למעשה, בכל פעם שאתה בוחר במשהו, אתה מוותר על משהו אחר, ולהיפך. היום, בדיעבד, אני כל כך שמח שעשיתי את הבחירה האמיצה הזו והחלטתי לוותר על הכל, לוותר על התפקיד שעבדתי כל כך קשה בשביל להשיג אותו, לוותר על החלום הישן בהרגשה של בגידה בעצמי באיזשהו מקום, לוותר על מי שאני היום לטובת מי שאני רוצה להיות. אבל בסופו של דבר עשיתי את זה! זה לא היה קל, זה היה מפחיד, ללכת אל הלא נודע, ללכת לעצמאות, ועוד בתקופה שכולם מסתכלים עליך כמו משוגע. אבל החלטתי פשוט לנעול את המוח שלי למטרה שלי ולא להקשיב לכל הקולות השליליים ומרפי הידיים שהיו מסביבי, חלקם גם מהאנשים הקרובים ביותר! אבל לא בכוונה...
אבל הלכתי עד הסוף ואני גם אמשיך ללכת עד הסוף ולהביא את המסר שלי לכל מקום שבו יש מישהו או מישהי שזקוקים לו! אני לא אפסיק עד שבאמת תהיה מהפיכה במימוש הפוטנציאל האנושי, אני לא אפסיק עד שבאמת אצליח להעביר את הכוח ליצירת שפע והצלחה, את הכוח לקום ולהיות, את הכוח לעשות דברים משמעותיים ולסחוט את כל הצבעים מהחיים. אני לא אוותר אף פעם!
אני זוכר שביום האחרון שלי בחברה כשכיר, תליתי שלט במטבחון, על השלט כתבתי באנגלית:
Sometimes you have to quit, not because you gave up, but because you're going UP!
חשוב לזכור - הצלחה הולכת תמיד יד ביד עם אהבה, במקום שבו יש תשוקה ואהבה אמיתית למשהו, זה בלתי אפשרי לא להצליח. כאשר נותנים לתשוקה הזו מקום, נותנים לה לבעור מבלי להתנגד, לזרום בכל הגוף ולהעיר כל תא ותא, כל איבר ואיבר, אז מאפשרים לכשרון הדרוש למימושה להתפתח ולגדול. כמובן שיש לפתח את המיומנויות הנדרשות ולצבור את הידע הדרוש במקביל, אבל אני לא בטוח שהם ה - Issue המרכזי בסיפור הזה. האהבה למה שאתה עושה היא תנאי הכרחי עבור הצלחה בו, בדיוק כמו שהמים הכרחיים למחייתו של הדג.
וויתור לילדים, הדרכת הורים לילדים מתבגרים, איך לחנך ילדים קטנים? האם לוותר לילד? מתי לוותר לילד? כמה לוותר לילד? האם להתעקש עם הילד? לוותר או להתעקש, כשהוא יגדל הוא יבין, איך לחנך ילדים מתבגרים? ילדים עקשניםוויתור לילדים, הדרכת הורים לילדים מתבגרים, איך לחנך ילדים קטנים? האם לוותר לילד? מתי לוותר לילד? כמה לוותר לילד? האם להתעקש עם הילד? לוותר או להתעקש, כשהוא יגדל הוא יבין, איך לחנך ילדים מתבגרים? ילדים עקשנים... וויתור לילדים, הדרכת הורים לילדים מתבגרים, איך לחנך ילדים קטנים? האם לוותר לילד? מתי לוותר לילד? כמה לוותר לילד? האם להתעקש עם הילד? לוותר או להתעקש, כשהוא יגדל הוא יבין, איך לחנך ילדים מתבגרים? ילדים עקשנים האם נכון לוותר לילדים בטענה שהם עוד קטנים? רבים מההורים מתלבטים האם נכון לוותר לילדים בטענה שהם קטנים ועדיין לא מבינים מספיק, או שמא צריך להתעקש ולחנך אותם כבר מגיל צעיר. אליעד כהן מסביר שהגישה הטוענת לוותר לו, הוא רק ילד קטן לא תמיד נכונה, ובחלק גדול מהמקרים דווקא מזיקה לילד בטווח הארוך. ההסבר שלו מתמקד באבחנה בין שני סוגים עיקריים של פעולות שהילד מבצע: פעולות שהילד באמת לא יכול לעשות מבחינה אובייקטיבית - במקרים אלה אכן ראוי לוותר לילד, כי הוא באמת לא מסוגל לבצע את הפעולה. למשל, אם מבקשים מילד בן שנתיים ללכת לעשות קניות לבד, או להרים חפץ כבד, הוא פשוט לא מסוגל. זו לא שאלה של רצון או חינוך, ... בגלל חוסר רצון, עצלנות או התנהגות לא ראויה - במקרים אלה הגישה של לוותר לו אינה נכונה, ואף עלולה לגרום לילד נזק ממשי. למשל, ילד שזורק חפצים על אנשים, צועק ללא סיבה או מתנהג בחוסר נימוס, זה לא משהו שייעלם מעצמו. אליעד טוען שבמקרים ... מדגים זאת באמצעות דוגמאות מוחשיות: אם ילד קטן לא מסדר את החדר ומותר לוותר לו, הוא לא ילמד לעשות זאת באופן עצמאי בעתיד. ככל שימתינו עם חינוכו, יהיה קשה יותר ללמד אותו אחר כך, משום שההרגלים הרעים כבר יושרשו בו. הוא נותן דוגמה של עץ שגדל ... כהן מדגיש שחינוך נכון דורש הצבת גבולות ברורים כבר מגיל צעיר, בלי לוותר לילדים כאשר אין לכך הצדקה אובייקטיבית. אסור להסתמך על כך שהזמן יעשה את שלו או כשהוא יגדל הוא יבין לבד. יש לקחת אחריות מלאה ולחנך את הילד להתנהג באופן ראוי כבר ... גבוה מאוד. איך לחנך ילדים בצורה נכונה? מתי להציב גבולות לילדים? האם לוותר לילד קטן? כשהילד יגדל הוא יבין? איך להתמודד עם ילדים עקשנים? למה לא לוותר לילדים? האם ילדים צריכים גבולות? כשהוא יתבגר הוא יהיה מחונך, לוותר לו הוא רק ילד, לוותר לו כי הוא עוד ילד קטן, בעיות בחינוך ילדים, דילמות בגידול ילדים, האם להתעקש או לוותר לו? מריבות עם הילדים, חינוך ילדים בצורה בוגרת, איך לחנך ילדים בצורה נכונה? טיפים לחינוך ילדים, איך לחנך ילד להתנהג בצורה בוגרת? הורים וותרנים, האם לוותר לילדים? מתי לא לוותר לילד? איך להתנהג עם ילד שלא מקשיב? איך להתמודד עם ילדים חצופים? ילד בן שנתיים לא מקשיב, הצבת גבולות לילדים, להציב גבולות לילדים, סמכות הורית, הורים גמישים, הורים סמכותיים, גמישות הורית, וותרנות הורית, להיות הורה סמכותי, להיות הורה החלטי, השפעת סגנונות הורות על הדימוי העצמי של מתבגרים, מרדנות אצל ילדים, טעויות חשיבה של אנשים מתבגרים, איך הכי נכון ...
הוכחה באמצעות סתירה לוגית, לוגיקה, שכנוע בצורה לוגית, איך מוכיחים הוכחה? אם נוכיח ש A נכון ונוכיח ש B נכון ונוכיח ש A+ B לא יכולים להיות נכונים בו זמנית, האם זה מחייב את האדם לחשוב ש A או B לא נכונים? איך אפשר לשכנע מישהו שמשהו שהוא מאמין בו אינו נכון, באמצעות הצגת סתירה לוגית? איך להוכיח הוכחה לוגית? איך לשכנע מישהו שטועה? מה קורה כשמאמינים בשני דברים שסותרים? האם אדם חייב לוותר על אמונה כשיש סתירה? מה דרוש כדי להוכיח שטענה שגויה?... B לא נכונים? איך אפשר לשכנע מישהו שמשהו שהוא מאמין בו אינו נכון, באמצעות הצגת סתירה לוגית? איך להוכיח הוכחה לוגית? איך לשכנע מישהו שטועה? מה קורה כשמאמינים בשני דברים שסותרים? האם אדם חייב לוותר על אמונה כשיש סתירה? מה דרוש כדי להוכיח שטענה שגויה? שיחה בנושא של איך המוח של מישהו משתכנע שמשהו לא נכון, באמצעות ... חייב להיות בטוח ב - 100% שאמונה אחרת (למשל B) נכונה. האדם חייב להיות בטוח ב - 100% ש - A ו - B לא יכולים להיות נכונים בו זמנית. אליעד מדגיש שכאשר שלושת התנאים האלה מתקיימים, המוח אכן חייב לוותר על אחת מהאמונות כדי לשמור על עקביות לוגית. עם זאת, הוא מסביר בפירוט רב שברוב המקרים האדם לא בטוח ב - 100% בכל אחת מהאמונות או בכך שהסתירה באמת קיימת, ולכן לא ישתכנע מיד לוותר על אחת האמונות. איך ספק משפיע על השכנוע? אליעד מציין שגם אם האדם לא השתכנע סופית, עצם ההצגה של הסתירה יוצרת אצלו ספק. ... להחזיק בשתי האמונות, אף שהוא מודע לכך שאולי אחת מהן לא נכונה. אליעד מסכם זאת באומרו: יש הבדל גדול בין להטיל ספק לבין להוכיח בצורה חד - משמעית. אדם יכול להיות בספק לגבי נכונות טענה, ועדיין לא לוותר עליה לחלוטין. דוגמה מעשית: האם באמת נחש עקץ אותך? הובאה דוגמה מוחשית של אדם שטוען: נשך אותי נחש. אדם אחר שואל: אם באמת ... יש סתירה לוגית: אם נחש נושך, חייבים להופיע סימנים. אין לאדם סימנים. האדם טוען שהוא ננשך על ידי נחש. במקרה הזה, אליעד מסביר שאם האדם בטוח שהנחש משאיר סימנים, ובטוח שאין לו סימנים, הוא חייב לוותר על האמונה שהוא ננשך על ידי נחש. אבל אם האדם לא בטוח בכך שהנחש חייב להשאיר סימנים, או שאולי יש לו סימנים שלא רואים ... שמשהו שהוא מאמין בו אינו נכון, לא מספיק להציג סתירה בלבד. חייבים להציג בפניו אמונה אלטרנטיבית שהוא יהיה בטוח בה יותר מהאמונה המקורית שלו. אם האדם לא בטוח מספיק באמונה החדשה, הוא לא ישתכנע לוותר על האמונה הישנה. לדוגמה, אליעד אומר: אם אתה רוצה שמישהו יפסול מחשבה שהוא בטוח בה, אתה חייב להציג בפניו מחשבה אחרת שהוא ... ברור לו עד הסוף. דוגמה נוספת מתחום המשפט: מה קורה כשחוקים סותרים? בהמשך השיחה, עלתה דוגמה נוספת - מה קורה אם יש שני חוקים שהאדם מאמין שהם סותרים זה את זה? אליעד אומר שגם כאן האדם לא בהכרח יוותר על אחד החוקים, כי הוא עשוי לחשוב שהסתירה נובעת מחוסר הבנה שלו או מניסוח לא מדויק של החוק. כך שהסתירה עצמה לא תמיד ... אדם שמשהו לא נכון היא לא רק להציג סתירה לוגית, אלא גם לוודא שהאדם בטוח לגמרי באמיתות של שתי הטענות הסותרות וגם בעובדה שהן אינן יכולות להיות נכונות בו זמנית. רק אז האדם חייב, מבחינה לוגית, לוותר על אחת מהן. איך לשכנע מישהו שטועה? מה זו סתירה לוגית? האם אדם חייב לוותר על אמונה כשיש סתירה? איך מוכיחים שמשהו לא נכון? איך לגרום לאדם להטיל ספק? האם הסתירה מוכיחה בהכרח שמשהו שגוי? מה ההבדל ... הטענות (למשל B). הוא צריך להאמין במאה אחוז בכך שטענה אחרת (A) סותרת את B. הוא צריך להיות בטוח שאי אפשר ששתי הטענות האלה יהיו נכונות בו זמנית. אם מתקיימים שלושת התנאים האלו - אז כן, האדם חייב לוותר על אחת מהטענות, כי הוא לא יכול להחזיק בו זמנית את שלושת האמונות הללו. האם באמת אדם משתכנע כשיש סתירה? אחד המשתתפים ... השואל מנסה להבין איך אפשר לשכנע את אותו אדם אחרת - אולי באמצעות הצגת סתירה לטענה. אבל אליעד מדגיש: גם אם נוכיח שיש סתירה, זה לא בהכרח יגרום לאותו אדם להשתכנע שטענתו שגויה. ייתכן שהאדם יוותר על האמונה בטענה השנייה (A) או יערער בעצם הסתירה. כלומר, אדם יכול לומר: נכון שאני מאמין גם ב - A וגם ב - B, ונכון שהם נראים סותרים, אבל אולי אין כאן באמת סתירה. מהי משמעות הספק בתהליך השכנוע? אליעד מסביר שכאשר מציגים לאדם סתירה, הוא אולי לא מוותר על אחת הטענות - אבל כן עלול להיכנס לספק. לדוגמה, אם לפני כן הוא האמין ב - 100% באמיתות של טענה מסוימת, אז עכשיו - לאחר ... הוודאות. האם סתירה מוכיחה שמשהו לא נכון? אליעד מדגיש שאין הכרח שהסתירה מוכיחה שטענה כלשהי שגויה. גם אם נראה לאדם שהטענות סותרות, וגם אם הוא מאמין שכל אחת מהן נכונה, זה עדיין לא מחייב אותו לוותר על אחת מהן - הוא פשוט חי במצב של חוסר וודאות. הוא אומר: יכול להיות שאני חושב ש - A נכון וגם ש - B נכון, וגם שאני חושב ... עצם הסתירה לבין מידת הוודאות של האדם לגבי הסתירה. לדוגמה: יכול להיות שהאדם בטוח ש - A נכון. ויכול להיות שהוא רק חושב שאולי B סותר את A. אבל אם הוא לא בטוח שהסתירה קיימת - אז אין לו מחויבות לוותר על אחת מהן. כלומר, רק אם האדם בטוח גם באמיתות של A, גם באמיתות של B, וגם בכך שהם סותרים, רק אז - מבחינה לוגית - הוא ייאלץ לוותר על אחת מהן. דוגמה ממחישה: הנחש שעקץ או לא? אחת הדוגמאות שהובאה היא של אדם שאומר שנשך אותי נחש. מישהו אחר שואל: אם נשך ... אז מסיקים ש (3) לא נכון. אם מאמינים גם (1) וגם (3) - אז מסיקים ש (2) לא נכון, וכו. זה יוצר ספק, אלא אם כן אחד מהנתונים מקבל ודאות מוחלטת, ואז אולי ניתן לדחות את השאר. מה דרוש כדי לגרום לאדם לוותר על אמונה? אליעד מדגיש שאין די בהצגת סתירה - צריך שהאדם גם יאמין בטענה האלטרנטיבית באותה רמת ביטחון. אם אדם מאמין מאוד ... אותה לגמרי. מתי חוק נראה חסר משמעות לאדם? בחלק אחר של השיחה, מביאים דוגמה מתחום המשפט: אם יש חוק שמישהו בטוח שסותר חוק אחר - מבחינתו, אחד מהם לפחות חסר משמעות. אך אליעד מזכיר - אדם לא בהכרח מוותר על אחד החוקים, הוא יכול לחשוב שהסתירה היא תוצאה של חוסר הבנה שלו, או של ניסוח לא מדויק. מה המסקנה העיקרית? המסקנה המרכזית של אליעד היא: הצגת סתירה בין שתי אמונות, אינה מספיקה כדי לשכנע מישהו לוותר על אחת מהן. יש צורך בכך שהוא יאמין באותה עוצמה גם בטענה האלטרנטיבית וגם בכך שהסתירה באמת קיימת. רק אז - המוח שלו נאלץ לוותר על אחת מהן כדי לשמור על עקביות לוגית. איך לשכנע מישהו שטועה? מה זה סתירה לוגית? מה קורה כשמאמינים בשני דברים שסותרים? האם אדם חייב לוותר על אמונה כשיש סתירה? מה דרוש כדי להוכיח שטענה שגויה? איך לגרום לאדם להטיל ספק? מה ההבדל בין ספק להוכחה? ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?