🖨מראה יופי ואסתטיקה בגיל המבוגרמראה, יופי ואסתטיקה בגיל המבוגר
א. מבוא
מחקרים רבים פורסמו לאחרונה בנושא גישתם של בני הגיל המבוגר לנושא היופי, האסתטיקה והמראה החיצוני.
מרבית המחקרים מזהים שוני מובהק בין גברים לנשים, כאשר הנשים מפתחות מודעות ורגישות גבוהה לנושא, הרבה מעבר למה שהיה נהוג ומקובל בעבר.
הדבר ניכר בהקפדה גוברת על המראה החיצוני: תספורת, תסרוקת, מניקור ופדיקור, מערכות לבוש אופנתיות, הנעלה תואמת, ניתוחים פלסטיים (בעיקר להעלמת קמטים וניקוי כתמי גיל).
כמו - כן גילו המחקרים שלא זו בלבד שאין ירידה, אלא שמסתמנת אפילו עלייה בצריכה של מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה בקרב קהל הנשים המבוגרות.
מחקר מקיף שהתפרסם בארה"ב לפני שנים אחדות העלה נתונים מדהימים:
בקרב הנשים בנות ה - 80 ומעלה, שיעור הצובעות את שערן היה 60%
בקרב הנשים בנות ה - 70 עד 80, שיעור הצובעות את שערן היה 75%
בקרב הנשים בנות ה - 60 עד 70, שיעור הצובעות את שערן היה 85%.
הגברים מפגרים באופן בולט אחר מגמות אלה, אבל גם אצלם ניכרת התחלת מגמה של יתר דגש על המראה החיצוני. בעיקר בולט הדבר אצל גברים מבוגרים נשואים, שלהבדיל מהחיים בגפם (אלמנים, גרושים ורווקים), יש מי שמעיר להם, מקפיד על הופעתם ולא מעוניין שסממני הגיל יורגשו מעבר להכרחי.
ההנחה היא, שעם הזמן החולף יגברו מגמות אלה, וכאשר בני ה - 50 או
ה - 55 של היום יגיעו לגיל השלישי, יביאו אתם את הנורמות, ההרגלים ודפוסי ההתנהגות שאפיינו את שנות חייהם הצעירות יותר.
מה בעצם דוחף אותנו לעסוק כל - כך הרבה במראה החיצוני שלנו?
מדוע אנו מטרדים כל אימת שנדמה לנו שאיננו נראים במיטבנו?
כיצד זה אנו מוכנים להשקיע זמן וכסף מרובים כל - כך במראה וביופי שלנו?
ב. גיל, מראה ותדמית
הבה ננסה לחשוב ביחד:
מה בעצם קובע בעינינו את גילו של הזולת?
מהן אמות המידה שעל - פיהן אנו מעריכים זאת?
מה גורם לנו לטעות לעיתים קרובות ולתת אומדן יתר או אומדן חסר?
האם אפשר לסמוך על שרואות עינינו?
דומה שקיימת שורה ארוכה של סממנים המקבעת את התרשמותנו:
אופן הילוכו של פלוני.
זקיפותה או שחיחותה של פלונית.
לבוש הדור ומגוהץ או רשלני ומקומט.
ניחוחות בושם או ריחות זיעה.
קמטי פנים, כתמי גיל, קרחות (גבריות) או דלילות שיער (נשיות).
השענות על מקל או הליכה נמרצת.
שיער שיבה או שיער צבוע (בשלל גווני המעצבים).
העוקץ שבכל העניין הוא, שהחברה המערבית המודרנית, חרף פתיחותה והליברליות שלה, שופטת בני אדם על - פי מראיהם וצורתם החיצונית, ומתייגת אותם בהתאם.
מכאן נובעות כנראה גם הסטיגמות המקובלות לגבי הדור המבוגר, שקובעות סימנים ברורים המהווים מעין קודים להתייחסות לזולת.
אנו נגררים כולנו אחר הקודים הללו, ומקישים מהם מסקנות מרחיקות לכת לגבי: שנינותו של האדם או טיפשותו, צלילות דעתו או מוגבלותו, רמת השכלתו או בורותו, חברותיותו או הסתגרותו.
זאת ועוד. יחסנו לזולת משפיע לא מעט גם על הדימוי העצמי שלו, ההערכה העצמית והביטחון העצמי ואפילו על טיב התפקוד היום - יומי שלו.
אם כאלה הם פני הדברים לגבי כל אחד מאתנו, צאו וחישבו מהי המשמעות כלפי בני הגיל המבוגר, הנתונים ממילא בתהליכים מתמשכים של שינויים גופניים, קוגניטיביים, מנטאליים, נפשיים, חברתיים, משפחתיים, ועוד ועוד.
אל נתפלא איפוא לקרוא את הנתונים שהובאו בפתח המאמר, והמלמדים על המשקל ההולך וגדל של המראה, היופי והאסתטיקה בחייהם ובעולמם של בני הגיל השלישי.
הם הפכו להיות מודעים הרבה יותר להשלכות של הנורמות החברתיות עליהם, ומנערים מעצמם בהדרגה את ה"קליפות" שיצרו את הסטיגמות שאנו מכירים, ואשר יצרו יחס מתנשא במקצת כלפי הדור המבוגר והקשיש.
ושאלה לי גם לבני הדור הצעיר וגילאי העמידה: האם שאלתם את עצמכם פעם כיצד אתם משוחחים עם איש או אישה מבוגרים, הנראים לכם קשישים (שלא לומר זקנים) ?
האם חשבתם על קצב הדיבור שלכם? (שלבטח יהיה איטי יותר).
האם חשבתם על עוצמת קולכם? (שאוטומטית תהיה גבוהה יותר).
האם חשבתם על מורכבות המשפטים שלכם? (שאין ספק שתהיה פשטנית יותר).
ואיך תתייחסו, כמעט מבלי לחשוב, אל כאלה שנראים לכם מבוגרים, אך מרשימים אתכם בצורתם, בנמרצותם, בלבושם?
האם נכון יהיה לנחש שהיחס שלכם לכאלה יהיה דומה מאד ליחסכם אל בני גילכם? האם חשבתם או בדקתם האם ועד כמה מוצדק הדבר?
ג. חומר למחשבה
דומה שהמשתמע מדברי עד כה מחייב מחשבה הן במעגל בני הדור המבוגר והן במעגל בני דור הביניים והדור הצעיר.
המבוגרים שבינינו חייבים להקדיש מחשבה ותשומת - לב לכל הקשור במראה החיצוני שלהם, בלבושם, בצורת הליכתם, בהתנהגותם, בדרך דיבורם ועוד.
עליהם לקחת בחשבון שהחברה בה הם חיים שופטת ומעריכה בני אדם לפי אמות המידה הללו, מעניקה להם הערכה ומתחשבת בדעתם לא רק בגלל איכות הדברים שהם משמיעים, אלא גם (ולפעמים בעיקר) לפי השאלה איך נראה מי שאמר אותם.
במילים אחרות, עליהם לעטות על עצמם את הסממנים היוצרים את אותה תדמית שכל - כך משפיעה על מידת ההתחשבות בדברים או הנכונות לקבלם.
בני דור הביניים והדור הצעיר חייבים לנסות להשתחרר מהסטיגמות הקיימות, ולא להצמיד מיתוג אוטומטי לאדם המבוגר רק על - פי השדר שהועבר למוחם באמצעות עיניהם.
האדם המבוגר הוא אמנם קשיש, אך לא בהכרח מוגבל. שנות הניסיון הרבות שצבר הן לעיתים קרובות חוכמת חיים יקרה מפז ולא רק ליאות פיזית באברי הגוף...
וכל השאר - במשלים ובסיפורי העם הרבים של אומות העולם ובספר משלי שלנו...
השתקפות עצמית, מראה עקומה, המראה משקרת, הרצפה עקומה, להרגיש טוב עם עצמך, לא להיפגע מאחרים, דימוי עצמי, מה חושבים עלי? מתבייש מאחרים, חרדה חברתיתהשתקפות עצמית, מראה עקומה, המראה משקרת, הרצפה עקומה, להרגיש טוב עם עצמך, לא להיפגע מאחרים, דימוי עצמי, מה חושבים עלי? מתבייש מאחרים, חרדה חברתיתהשתקפות עצמית, מראה עקומה, המראה משקרת, הרצפה עקומה, להרגיש טוב עם עצמך, לא להיפגע מאחרים, דימוי עצמי, מה חושבים עלי? מתבייש מאחרים, חרדה חברתית כיצד משפיעה המראה על הדימוי העצמי שלך? אליעד כהן מסביר את מושג המראה כמשל להבנת האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו בעיני אחרים. כשאדם עובר ליד מראה ורואה את עצמו כמכוער, בדרך כלל הוא כועס על עצמו, כי הוא מאמין שהמראה משקפת לו את המציאות כפי שהיא. אולם לעיתים אנשים אחרים מתפקדים עבורנו בדיוק כמו אותה מראה. לדוגמה, אם אדם אומר: אני מפחד לדבר עם מישהו כי הוא גורם לי להרגיש חסר ביטחון, הוא בעצם משליך ... התחושות הפנימיות שלו לגבי עצמו על האדם האחר. אליעד שואל: האם זה באמת הכרחי להאשים את עצמך, או אולי המראה (האדם האחר) היא זו שמעוותת את המציאות? למה אנשים כועסים על המראה של חייהם? אליעד מדגים מצב שבו אדם רואה את עצמו במראה ומגלה שהוא מכוער. האם הגיוני שהוא יכעס על עצמו או על המראה? הוא מסביר שישנם מצבים שבהם זה הגיוני לא לכעוס כלל. לדוגמה, אם האדם יודע שהמראה מעוותת - שיש לה זווית לא נכונה, שמראה אותו שמן מדי או גבוה מדי בצורה שאינה נכונה - הוא לא יכעס. מדוע? כי הוא בטוח שהבעיה היא במראה ולא בו. לפי אותו היגיון, כאשר אדם מרגיש רע בעקבות ביקורת של אחרים, הסיבה לכך היא שהוא לא בטוח ... הוא פשוט עיוות של המציאות. מה הקשר בין דימוי עצמי לחרדה חברתית? אליעד מסביר את החרדה החברתית דרך דוגמת המראה. אדם הסובל מחרדה חברתית מתייחס לאנשים אחרים כאל מראה שמשקפת את חסרונותיו. הוא מפחד שיחשבו עליו דברים רעים, מפחד לדבר, ומרגיש חסר ביטחון, כי הוא מאמין שהמראה (האחרים) באמת משקפת את הפגמים שבו. אבל אם הוא יבין שהמראה הזו - האנשים שמסביב - אינה מדויקת, שהמחשבות שלהם אינן משקפות אמת מוחלטת, הוא יוכל להשתחרר מהחרדה הזו. איך להתמודד עם ביקורת שלילית מהסביבה? אליעד מתאר איך ניתן להתמודד עם ביקורת שלילית על ידי ההבנה שהמראה מעוותת. אם אדם בטוח במאה אחוז שהביקורת לא נכונה, זה לא יזיז לו, בדיוק כמו שלא היה אכפת לו לראות את עצמו מעוות במראה מעוקמת, כי הוא יודע שהמציאות היא אחרת. לדוגמה, אם מישהו צוחק עליו או חושב עליו דברים רעים, אך הוא ... זה לא יטריד אותו בכלל. בעצם, ההיפגעות מהביקורת היא תמיד תוצאה של חוסר ביטחון פנימי לגבי עצמך. מה קורה כשהמראה מחמיאה מדי? מצד שני, גם כשהמראה מחמיאה מדי, נוצרת בעיה אחרת. אליעד נותן דוגמה של אדם שרואה את עצמו במראה שמייפה אותו, ואחר כך הוא חוזר הביתה ורואה את עצמו במראה רגילה שבה הוא לא נראה כל כך טוב. באותו אופן, אנשים שמחמיאים לך ומפרגנים לך יכולים ליצור אשליה של ... המחמאות של אחרים, אדם חייב לפתח ביטחון עצמי אמיתי, כזה שאינו תלוי במה שאחרים חושבים. אם אתה יודע בוודאות שהמראה שהאחרים מציבים בפניך אינה נכונה בהכרח, לא תהיה לך בעיה אם הם יחמיאו לך או יבקרו אותך, כי אתה ... למה אכפת לי מה אחרים חושבים עלי? איך להרגיש טוב עם עצמך? איך להיות חסין לביקורת של אחרים? כיצד המראה משפיעה על הדימוי העצמי שלנו? הסיפור של המראה הוא דימוי להבנת האופן שבו אנו רואים את עצמנו דרך עיני אחרים. כשאדם עובר ליד מראה ורואה את עצמו כמכוער, השאלה היא האם הוא כועס על המראה או על עצמו. הדימוי הזה מתאר את העובדה שלעיתים אנשים הם כמו מראה עבורנו - אנחנו משליכים עליהם את התחושות והדעות שלנו לגבי עצמנו. מדוע אנשים כועסים על המראה של חייהם? כשאדם פוגש מישהו שגורם לו להרגיש לא בנוח, לעיתים הוא מייחס זאת לתפיסתו שלו. לדוגמה, אדם עשוי ... אכן משקף אמת? האם אפשר להישאר רגועים מול דימוי שלילי? אפשרות אחת להישאר רגועים מול ביקורת חיצונית היא להבין שהמראה עקומה. אם מראה מעוותת את דמותך, אינך כועס עליה כי אתה יודע שהתוצאה אינה מדויקת. כך גם בחיים - אם אתה בטוח ... נכונה, אין סיבה להיפגע ממנה. איך הדימוי הזה מסביר חרדה חברתית? אנשים הסובלים מחרדה חברתית נוטים להרגיש שהעולם הוא מראה שמשקפת להם את חסרונותיהם. אך אם הם יבינו שהמראה הזו אינה בהכרח מדויקת - שהאחרים אינם בהכרח צודקים לגביהם - הם יוכלו להשתחרר מהחרדה. מה קורה כשהמראה מחמיאה לך מדי? לא רק מראה מעוותת לרעה יוצרת בעיה - גם מראה שמייפה את המציאות עלולה לגרום לתחושה של חוסר ביטחון. לדוגמה, אם אתה נמצא עם אנשים שתמיד מחמיאים לך ומעניקים ... מדובר בביקורת שלילית ובין אם מדובר במחמאות מופרזות - הפתרון הוא להרגיש בטוח במי שאתה, בלי להיות תלוי באף מראה חיצונית. חרדה חברתית והתמודדות דימוי עצמי נמוך וכיצד לשפר אותו למה אכפת לי מה אחרים חושבים עלי? איך להרגיש טוב עם עצמך? איך להיות חסין לביקורת של אחרים? עכשיו מכירים את הסיפור של המראה מה הסיפור במראה הסיפור הוא. ש: היא מראה לך את הפרצוף שלך. אליעד: מראה מראה שעל הקיר, נכון עכשיו בן אדם עובר ...
משיכה מינית משתנה, העדפת מראה חיצוני, העדפות מיניות, איך משתנה המשיכה המינית? איך נוצרת משיכה מינית למראה מסוים? למה אני נמשך למראה מסוים? שינוי המשיכה המינית, למה אני לא נמשכת אליו? שינויים במשיכה המינית, סודות המשיכהמשיכה מינית משתנה, העדפת מראה חיצוני, העדפות מיניות, איך משתנה המשיכה המינית? איך נוצרת משיכה מינית למראה מסוים? למה אני נמשך למראה מסוים? שינוי המשיכה המינית, למה אני לא נמשכת אליו? שינויים במשיכה המינית, סודות המשיכהמשיכה מינית משתנה, העדפת מראה חיצוני, העדפות מיניות, איך משתנה המשיכה המינית? איך נוצרת משיכה מינית למראה מסוים? למה אני נמשך למראה מסוים? שינוי המשיכה המינית, למה אני לא נמשכת אליו? שינויים במשיכה המינית, סודות המשיכה מה גורם למשיכה מינית להשתנות? ... תופעה שהיא לעיתים נעלמת, עשויה להשתנות במהלך החיים, לפעמים במהירות, ותלויה במגוון גורמים רגשיים ומנטליים. לעיתים אדם עשוי להימשך למראה מסוים, ואז פתאום, ביום אחר, יימשך למראה אחר לחלוטין. השאלה המרכזית כאן היא: מה הגורמים לשינוי הזה? מה שגורם לכך הוא חוויות רגשיות שמחפש האדם למלא, ולעיתים החוויות הללו קשורות למראה החיצוני של האדם. כיצד קשורה החוויה הרגשית למשיכה המינית? הסיבה המרכזית לשינוי בהעדפה המינית היא הצורך הרגשי של האדם. ... החוויות הרגשיות. לדוגמה, אדם שהרגיש בילדותו תחושת הערכה כשדמות מפורסמת או מוערכת נאהבה על ידי כולם, עשוי להתחיל להימשך למראה מסוים מתוך תקווה לחוות את אותה תחושת הערך דרך קשר עם אדם בעל מראה דומה. מהו תפקיד הזיכרונות והאסוציאציות במידת המשיכה המינית? העדפות מיניות, במיוחד בהקשר למראה, עשויות להיווצר גם בשל אסוציאציות מנטליות. אם אדם קשר בין מראה מסוים לבין תחושה חיובית או התנסות טובה, המוח ימשיך לשייך את המראה הזה עם אותה תחושה רצויה. למשל, אם ילד חווה חוויות חיוביות, כמו מחיאות כפיים או פרסים, בהקשר של מראה מסוים, הוא עשוי להימשך למראה זה גם בבגרותו. מנגד, אם נוצרה אסוציאציה שלילית עם מראה מסוים - כמו למשל, אם אדם חווה אכזבה או ריב עם אדם בעל מראה מסוים - המראה הזה עשוי להפוך לדוחה בעיניו, גם אם בעבר הוא היה נמשך אליו. מה הקשר בין דמויות מהעבר לבין בחירת ... את חוויית הילדות שלו. במקרים אחרים, הוא עשוי לבחור מישהו שדומה לאדם שהוא רוצה שיאהבו אותו, או לפתח משיכה למראה דמות מהעבר ששחקה תפקיד משמעותי בחייו. כיצד אירועי חיים משנים את המשיכה המינית? העדפות מיניות עשויות להשתנות בעקבות מצבים ... חווה תקופה של משבר או מצוקה, הוא עשוי להתחיל להימשך לבן זוג שתשדר ביטחון או תמיכה, גם אם תחילה המראה של אותו בן זוג לא היה בהעדפותיו. במקרים כאלה, המשיכה למראה לא בהכרח קשורה למראה האישי של אותו אדם, אלא לתחושת הביטחון שהבן זוג מעניק לו. האם ניתן לשנות העדפות מיניות? התשובה היא כן. ... שינוי גמיש שמשתנה על פי הצרכים הרגשיים והחוויות שמילא האדם. האם כדאי לסמוך לגמרי על המשיכה הנוכחית? אף שהמשיכה למראה מסוים עשויה להיראות יציבה, היא עשויה להשתנות לאורך הזמן. לכן, יש הטוענים כי לא כדאי להסתמך על משיכה חזותית בלבד כדי לקבוע את התאמת בני הזוג, משום שהעדפות מראה עשויות להשתנות במרוצת הזמן בשל חוויות רגשיות, אסוציאציות ושינויים בצרכים הרגשיים. מהו העיקרון המניע את תופעת שינוי המשיכה המינית? העיקרון הבסיסי שמשפיע על שינוי המשיכה המינית הוא הצורך הרגשי שמחפש האדם למלא. מוחו של האדם יוצר אסוציאציות בין מראה מסוים לבין התחושות או הערכים שהוא מחפש להשיג. לפיכך, אם הצורך הרגשי משתנה, גם המשיכה עשויה להשתנות, שכן האדם יקשר מראה חדש לחוויות חיוביות או שליליות. כיצד להבין ולנהל טוב יותר את המשיכה המינית? הבנת הצורך הרגשי שמניע את המשיכה ... של התחושות הללו. על האדם לנסות להבין איזה צורך רגשי הוא מנסה למלא, ולהיות מודע לאסוציאציות שמובילות אותו להימשך למראה מסוים. זה עשוי לסייע לא רק בזיהוי המשיכה אלא גם בשיפור התקשורת עם בני זוג. הקשר בין משיכה מינית ... האם משיכה מינית באמת יכולה להשתנות? משיכה מינית עשויה להשתנות לאורך זמן, לפעמים אפילו מהרגע להרגע. ייתכן שאדם נמשך למראה מסוים, ואז ביום אחר הוא מתחיל להימשך למראה אחר. יש מצבים שבהם אדם אוהב מאוד את איך שבן או בת הזוג נראים, ואחר כך מפסיק להתלהב מאותו מראה, או להפך, בהתחלה הוא לא נמשך כלל למישהו, ואז פתאום מתעוררת משיכה. כיצד קשורה החוויה הרגשית למשיכה המינית? הסיבה ... יותר אם מישהו נחשק יימצא לצדו. לדוגמה, אם אדם ראה בילדותו שחקנית מפורסמת שכולם מעריצים, הוא עשוי להתחיל להימשך למראה שדומה לה, בתקווה שדרך קשר עם מישהי כזו יקבל את התחושה שהוא בעל ערך. מדוע זיכרונות ואסוציאציות משפיעים על העדפות חזותיות? העדפה למראה ספציפי עשויה להיווצר בגלל אסוציאציות מנטליות. אם התבסס במוח הקשר חיובי בין מראה מסוים לבין תחושה רצויה, המוח ממשיך לרצות את אותו מראה. לדוגמה, אם אדם גדל עם חוויה של מחיאות כפיים וקבלת פרס (כמו סוכריה) כמשהו חיובי, ובהמשך ראה בטלוויזיה דמות ... בחיים האמיתיים, מתוך מחשבה שזה יספק לו את ההערכה שחיפש. מצד שני, אם נוצרה חוויה שלילית עם אדם בעל מראה ספציפי, זיכרון של ריב או אכזבה יכול להפוך את המראה הזה לדוחה. כך, מי שהיה נמשך בעבר לצורת גוף או מראה מסוים, עשוי להפסיק להימשך אליו רק משום שהוא מתקשר אצלו לחוויה רעה. מה הקשר בין דמויות מהעבר לבין בחירת ... רע, כדי לתקן או לשחזר חוויות מהילדות. אם לדוגמה מישהו רצה אמא טובה ולא היתה לו, הוא עלול להימשך למראה המזכיר לו את הדמות האימהית החיובית שדמיין או ראה פעם בסרט. לעומת זאת, אדם אחר עשוי להימשך לדמות שדומה ... שיקבל בילדות. כיצד אירועי חיים משנים את המשיכה המינית? יש מצבים שבהם צרכים משתנים לאורך החיים, ומכאן גם העדפת המראה. לדוגמה, אדם שאיבד את עבודתו ומרגיש מצוקה, עשוי לחפש פתאום בת זוג שתשדר ביטחון ותמיכה. גם אם מראית עין לא תאמה בהתחלה את טעמו, עצם העובדה שהיא גרמה לו להרגיש טוב עשויה לגרום לו להימשך למראה שלה, כי הוא קושר אותו לחוויה הרגשית החיובית. האם אפשר לשנות העדפה מינית שכבר קיימת? לפי התפיסה הזאת, אפשר ... או חוויה רגשית חזקה ישנו את תחושת המשיכה. האם כדאי לסמוך לגמרי על המשיכה הנוכחית? מי שמרגיש משיכה חזקה למראה מסוים עלול לגלות שלאורך הזמן משהו ישתנה. לפעמים משיכה שנראית נצחית יכולה להסתיים ברגע, ולהפך. לכן ישנם אנשים הטוענים שלא רצוי לחתום חוזה רגשי מוחלט רק על סמך מראה, כי ההעדפה החזותית עשויה להתהפך מסיבות רגשיות, זיכרונות, צרכים ואסוציאציות משתנות. מהו העיקרון המניע את התופעה? העיקרון הבסיסי הוא שאדם מחפש למלא צורך רגשי דרך קשר עם אדם אחר. המוח מקשר באופן אסוציאטיבי בין מראה מסוים לבין הערך או הביטחון הרגשי המבוקש. לכן, אם הצורך הרגשי משתנה או אם נוצרות חוויות חיוביות או שליליות ...
אני מכוער, אני לא נראה טוב, אני מכוערת, אני לא נראית טוב, איך לא להרגיש רע מכך שאתה לא נראה טוב? איך לאהוב את המראה שלך? אני לא אוהב את איך שאני נראה, אני לא אוהבת את איך שאני נראית, מראה חיצוני, אני לא אוהב את המראה שליאני מכוער, אני לא נראה טוב, אני מכוערת, אני לא נראית טוב, איך לא להרגיש רע מכך שאתה לא נראה טוב? איך לאהוב את המראה שלך? אני לא אוהב את איך שאני נראה, אני לא אוהבת את איך שאני נראית, מראה חיצוני, אני לא אוהב את המראה שלי... טוב, אני מכוערת, אני לא נראית טוב, איך לא להרגיש רע מכך שאתה לא נראה טוב? איך לאהוב את המראה שלך? אני לא אוהב את איך שאני נראה, אני לא אוהבת את איך שאני נראית, מראה חיצוני, אני לא אוהב את המראה שלי איך לא להרגיש רע מכך שאתה לא נראה טוב? אנשים רבים חווים תחושה שלילית כלפי עצמם בגלל המראה החיצוני שלהם. אליעד כהן מסביר לעומק כיצד להתמודד עם הרגשה זו, באמצעות הבנת השורשים הפסיכולוגיים והחברתיים שלה. לדבריו, כאשר ... טוב, עליו לשאול את עצמו שאלה פשוטה אך עמוקה: למה זה מפריע לי שאני לא נראה טוב? למעשה, לא המראה עצמו הוא שגורם לתחושה הרעה, אלא הפרשנות והמשמעות שהאדם נותן למראה שלו. לדוגמה, אדם עשוי לחשוב שהוא פחות שווה, פחות אהוב או פחות מצליח רק בגלל המראה החיצוני שלו. אליעד מדגיש שיש להפריד בין העובדות לבין הפרשנויות: עצם העובדה שאתה לא נראה טוב לא חייבת להוביל ... שיותר אנשים נמשכים אליו או אוהבים אותו. זו תפיסה מוטעית, שכן הערך האמיתי של אדם לא נמדד רק לפי המראה שלו אלא לפי מגוון תכונות אחרות כגון אישיות, יכולות וכישורים. לדברי אליעד, כדי להשתחרר מתחושת חוסר הערך, אדם חייב לאתגר את התפיסות האלו ולהבין שהקשר בין מראה חיצוני לערך הוא בעיקר פרשנות חברתית ולא עובדה מוחלטת. האם יופי הוא באמת גורם מכריע להצלחה? אליעד מדגים את ... מאוד ועדיין לא מצליחים בחיים, לעומת אחרים שאינם נראים טוב ובכל זאת מצליחים מאוד. יתרה מכך, לפעמים דווקא החיסרון במראה גורם לאנשים לפתח מיומנויות נוספות כמו כריזמה, אינטליגנציה רגשית, יכולת תקשורת וכדומה, שיכולות להוביל אותם להצלחה גדולה אף יותר. ... שהיופי אינו אלא משחק של החברה והתרבות, ושאין בכך שום אמת אובייקטיבית. איך להתמודד עם תחושת חוסר הערך בגלל המראה? אליעד מפרט מספר דרכים להתמודד עם התחושה הרעה לגבי המראה החיצוני: ניתוח הסיבה האמיתית לרגשות השליליים - להבין שהבעיה היא לא המראה אלא הפרשנות שלך לגביו. להכיר בכך שיופי אינו ערך מוחלט - להבין שיופי הוא עניין יחסי וסובייקטיבי, ולא דבר מוחלט שכל בני האדם יסכימו עליו. פיתוח תכונות נוספות - אם אדם מרגיש שהמראה שלו פוגע בו, הוא יכול לפתח כישורים נוספים כמו אינטליגנציה, כריזמה וכישורי תקשורת. לשאול את עצמך אז מה? - ... קלפים שבו כל אחד מקבל קלפים שונים - יופי, חוכמה, יכולות חברתיות וכו. אם קיבלת קלף פחות טוב בתחום המראה, אין פירוש הדבר שאתה חייב להיות אומלל. אולי דווקא בגלל החיסרון הזה, תפתח יכולות אחרות שיעזרו לך להצליח אף ... מי שקיבל הכל בקלות, עשוי להרגיש שהחיים משעממים כי הכל הולך לו בלי מאמץ. התמודדות עם השלכות ספציפיות של מראה חיצוני עוד דרך שאליעד מציע היא לבדוק באופן ספציפי את ההשלכות שמפריעות לך. למשל, אם אדם חושב שלא יהיו לו חברים בגלל המראה, עליו לשאול האם זה נכון באופן מוחלט? אולי יש דברים אחרים שיכולים לעזור לו להתחבר לאנשים? אולי בעצם יש ... יהיו לו הרבה חברים? כמו כן, אדם שמרגיש שלא ימצאו אותו מושך יכול לבדוק אם זה באמת תלוי רק במראה החיצוני או שיש דרכים אחרות להגדיל את המשיכה שלו באמצעות תכונות אחרות שהוא יכול לפתח, או שאולי אפילו יש יתרון בכך שהוא לא אטרקטיבי לכל אחד. לסיכום הסיבה האמיתית לכך שאנשים מרגישים רע מהמראה שלהם היא הפרשנות והמשמעויות שהם נותנים לכך, ולא המראה עצמו. אליעד כהן מציע דרך יסודית לטפל בכך, דרך שינוי תפיסות, הבנת הסובייקטיביות של יופי, ופיתוח מיומנויות וגישות חיים שיעזרו לאדם להרגיש טוב ללא תלות במראה החיצוני שלו. משיכה למראה חיצוני איך לפתח ביטחון עצמי איך להרגיש טוב בלי תלות בחיצוניות איך להשתחרר מדעות קדומות החיים כמשחק קלפים איך ... ביקורת חיצונית למה אנשים נמשכים? איך לא להרגיש רע מכך שאדם לא נראה טוב? כאשר אדם מרגיש רע לגבי המראה החיצוני שלו, עליו לשאול את עצמו: למה בעצם זה מפריע לי? האם הבעיה היא באמת בכך שאני לא נראה ... אמת אובייקטיבית. מה גורם לאנשים להאמין שהם פחות שווים אם הם לא נראים טוב? כאשר אנשים מסתכלים על עצמם במראה ולא מרוצים מהמראה שלהם, הם לעיתים קרובות מאמצים מחשבה אוטומטית: אם אני לא נראה טוב, זה אומר שאני פחות שווה. אך למה ... מישהו נראה טוב, הוא בעל ערך. אך האם זה באמת נכון? האם הערך של אדם נקבע אך ורק לפי המראה החיצוני שלו? ברור שלא. ערך של אדם נקבע על פי מכלול של תכונות, התנהגויות, יכולות ואישיות. האם באמת יופי ... הוא יוכל להרגיש פחות רע מכך שהוא לא עומד בסטנדרטים מסוימים. איך אפשר להתמודד עם תחושת חוסר הערך בגלל המראה? לנתח את הסיבה האמיתית לרגשות השליליים - יש להבין שהבעיה אינה המראה עצמו, אלא המשמעות שאנו מייחסים לו. להבין שיופי אינו ערך מוחלט - יופי הוא עניין תרבותי וסובייקטיבי. אם היופי היה דבר מוחלט, כולם היו מסכימים עליו באותו אופן. לפתח תכונות נוספות - אם אדם מרגיש שהמראה שלו גורם לו לחיסרון מסוים, עליו לפצות על כך על ידי פיתוח תכונות אחרות כגון אינטליגנציה, כריזמה, כישורי תקשורת ... שבו לכל אחד יש יתרונות וחסרונות, יהיה לנו קל יותר להתמודד עם מה שאין לנו. לסיכום אדם שלא מרוצה מהמראה שלו צריך להבין שהבעיה אינה המראה עצמו, אלא הפרשנות שלו למראה הזה. יופי הוא דבר יחסי, והוא אינו מגדיר את הערך האמיתי של אדם. יש דרכים רבות להתמודד עם תחושות שליליות לגבי מראה חיצוני, כמו שינוי תפיסות, פיתוח תכונות אחרות, והבנה שהחיים הם משחק. אם נצליח לראות את הדברים אחרת, נוכל להרגיש טוב עם עצמנו בלי קשר למראה החיצוני. איך לפתח ביטחון עצמי איך להשתחרר מדעות קדומות איך להרגיש טוב בלי תלות בחיצוניות איך לשנות תפיסות מגבילות איך להתמודד עם ביקורת חיצונית משיכה למראה חיצוני, החיים כמשחק, קושי זה לא רע, קשיים במשחק החיים, יופי חיצוני, משיכה חיצונית, החיים כמשחק קלפים, קלפים רעים במשחק החיים, אז מה אם אני מכוער, אין לי חברים, אף אחד לא יאהב אותי, אני לא אוהבת את המראה שלי, איך לא להרגיש רע מכך שאתה מכוער? אנשים יפים, אנשים מכוערים, למה אנשים נמשכים?
איך לגרום למישהו להימשך רק אליך? איך לגרום למישהו להימשך למראה שלך? איך לגרום למישהו לאהוב את איך שאת נראית? מראה חיצוני, יופי חיצוני, משיכה מינית, לגרום למישהו לרצות לעשות סקס רק איתך, איך נוצרת משיכה למראה חיצוני?איך לגרום למישהו להימשך רק אליך? איך לגרום למישהו להימשך למראה שלך? איך לגרום למישהו לאהוב את איך שאת נראית? מראה חיצוני, יופי חיצוני, משיכה מינית, לגרום למישהו לרצות לעשות סקס רק איתך, איך נוצרת משיכה למראה חיצוני?איך לגרום למישהו להימשך רק אליך? איך לגרום למישהו להימשך למראה שלך? איך לגרום למישהו לאהוב את איך שאת נראית? מראה חיצוני, יופי חיצוני, משיכה מינית, לגרום למישהו לרצות לעשות סקס רק איתך, איך נוצרת משיכה למראה חיצוני? איך לגרום למישהו להימשך רק אליך? כדי לגרום למישהו להימשך אליך בלבד ולא למישהו אחר, עליך להבין את המנגנון הפסיכולוגי שיוצר את המשיכה. אליעד כהן מסביר כי משיכה למראה חיצוני, כמו רוב ההעדפות שלנו, היא בעצם סוג של התניה מוחית, שבמקור נוצרה עקב אמונות ומחשבות שצברנו במהלך חיינו. לכן, כדי לגרום לאדם להימשך דווקא אליך, צריך לזהות מהן ההתניות שקיימות אצלו וגורמות לו להימשך למראה ספציפי, ואז לתת לו את אותן תחושות שהוא מצפה לקבל ממראה כזה. לדוגמה, אם גבר נמשך לבחורות רזות, זו לא המשיכה הפיזית בלבד שמניעה אותו, אלא משהו רגשי שהוא מקבל ... מחפש. אם הוא ירגיש שהוא מקבל ממנה את אותו סיפוק רגשי שהוא חשב שיקבל מבחורה רזה, הוא יפסיק להתעניין במראה ויתמקד ברגש הטוב שהוא מקבל. האם חייבים לשנות את המראה כדי ליצור משיכה? למרות שלכאורה הפתרון הקל ביותר הוא לשנות את המראה לפי העדפותיו של האחר, אליעד כהן מסביר שזה לא הפתרון האולטימטיבי. שינוי המראה הוא רק פתרון שטחי וחלקי. הפתרון האמיתי הוא להעניק לאדם חוויה רגשית כל כך טובה וחזקה, שתגרום לו להפסיק להיות מוטרד בכלל מהמראה החיצוני. כלומר, אם האישה תעשה לגבר טוב מספיק באופן רגשי ועמוק, הוא לא יתעניין באיך שהיא נראית כי הוא ... הסטנדרטים החברתיים, הוא עדיין יעדיף להיות עם האישה שנותנת לו את הרגש העמוק והטוב ביותר. איך נוצרת במקור משיכה למראה מסוים? אליעד כהן מדגים זאת דרך ההסבר הבא: אם גבר מעדיף בחורה רזה, זו העדפה שנוצרה אצלו במהלך חייו ... יותר. מחשבה זו נקבעה על בסיס חוויות העבר שלו, פרסומות, השפעות חברתיות ואמונות סביבתיות. בהתחלה לא הייתה לו העדפה למראה מסוים, אך בשלב כלשהו הוא התחיל להאמין שמראה מסוים הוא טוב יותר ממראה אחר, ומשם נוצרה העדפה קבועה. אך אם אותה אישה, שאינה מתאימה בדיוק לאותה התניה של רזון, תיתן לו תחושה כל כך חיובית וטובה, הגבר יבין שהמראה שהוא חשב שהוא מעדיף הוא בכלל לא מה שחשוב לו, אלא הטוב שהוא מרגיש איתה. כך המשיכה שלו תועבר מהמראה החיצוני למערכת היחסים והחוויה הרגשית איתה. איך לשנות את ההתניה של אדם לגבי יופי? כדי לשנות התניה כזו, לא חייבים להתמקד ישירות במראה, אלא בחוויות הרגשיות שהאדם מחפש להשיג דרך המראה. למשל, אם הגבר מרגיש מוערך חברתית כשהוא יוצא עם בחורה יפה לפי סטנדרטים חברתיים, אפשר לגרום לו להרגיש את ... חשוב מספיק כדי שהצד השני ירגיש בטוח מספיק להציב לו גבולות. איך בסופו של דבר לגרום למישהו לאהוב את המראה שלך? המפתח הסופי שאליעד כהן נותן הוא למלא את רצונו כרצונו. זה אומר להבין לעומק מה באמת מניע את האדם האחר, איזו חוויה רגשית הוא באמת מחפש, ולספק לו בדיוק את התחושה הזאת. לא מדובר בהכרח על שינוי מראה חיצוני, אלא על הבנה עמוקה של צרכיו הרגשיים ונתינת מענה מלא להם. אדם שמקבל את התחושה הרגשית הזו, יאהב וירצה רק את מי שנותן לו את התחושה הזו, ללא קשר למראה החיצוני. בסופו של דבר, כדי לגרום למישהו להימשך אך ורק אליך, המיקוד האמיתי הוא לעולם לא המראה, אלא החוויה הרגשית שהוא מקבל ממך. כשאתה מספק לו חוויה רגשית שלמה וטובה יותר מכל אדם אחר, לא תהיה לו סיבה לחפש שום דבר במקום אחר. איך לגרום למישהו לאהוב את המראה שלי? איך ליצור משיכה מינית חזקה? למה אני נמשך דווקא למראה מסוים? האם צריך להשתנות בשביל שמישהו יאהב אותי? מה יוצר משיכה למראה חיצוני? איך לגרום לו לחשוב שאני יפה? בחורה שמנה, גבר שמן, בחורה יפה, בחורה לא יפה, גבר יפה, בחורים יפים, בחורות יפות, למה אני נמשך למראה מסוים? בחורה מכוערת, גבר מכוער, מה גברים רוצים? מה נשים רוצות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לגרום למישהו ...
טעויות בחיזור, איך להרשים בחורה בדייט? איך להרשים גבר בדייט? איך לא לגרום לה לרצות אותך? איך לא לגרום לו לאהוב אותך? האם היא באמת אוהבת אותי? האם הוא באמת אוהב אותי? למה שהיא תאהב אותי? למה שהוא יאהב אותי?טעויות בחיזור, איך להרשים בחורה בדייט? איך להרשים גבר בדייט? איך לא לגרום לה לרצות אותך? איך לא לגרום לו לאהוב אותך? האם היא באמת אוהבת אותי? האם הוא באמת אוהב אותי? למה שהיא תאהב אותי? למה שהוא יאהב אותי?... הפוטנציאליים שלנו, וזה יכול ליצור בעיות בטווח הארוך. כאשר מישהו מנסה להחצין את יתרונותיו החיצוניים, כמו כסף, מעמד או מראה חיצוני, הוא עשוי להיתקל בבעיה: האם הצד השני אוהב אותו בגלל הדברים הללו, או שמא הוא נשאר בקשר רק ... אם נשענת על סיבות חיצוניות? במקרים כאלה, כאשר אדם נשען על משהו חיצוני כדי להשיג אהבה, כמו כסף או מראה, הוא עלול להיתקל בספקות. לדוגמה, אם מישהו מקבל תשומת לב בזכות המעמד החברתי או המראה החיצוני, אחרי זמן מה הוא מתחיל לשאול את עצמו: האם היא באמת אוהבת אותי, או שהיא רק אוהבת את המראה שלי? או האם הוא נשאר איתי בגלל שאני עשיר/ה או בגלל שאני נחמד / ה?. למעשה, ברגע שהמניע הוא ... כשהאדם לא אוהב את עצמו או לא מכיר בערך הפנימי שלו, הוא עשוי להרגיש שאין לו מה להציע מעבר למראה החיצוני או למעמד. במקרים כאלה, הוא עלול להחצין את הצדדים החיצוניים, כמו מראה או כסף, במקום להציג את מי שהוא באמת. אך גם כאשר הצד השני מתקרב אליו, הוא עשוי להרגיש שהוא ... להסתיר יתרונות חיצוניים? אליעד כהן מציין כי במקרים מסוימים, אם יש לאדם יתרונות חיצוניים גדולים - כמו כסף או מראה - והוא לא רוצה שהקשר יתבסס עליהם, כדאי לשקול להסתיר או להמעיט בהם. כך יוכל לבדוק אם הצד השני ... משהו חיצוני. לדוגמה, אדם שמנסה לבדוק אם מישהי אוהבת אותו בגלל האישיות שלו, יכול להחצין את האופי שלו ולמעוט במראה החיצוני. ההמלצה: חפשו את האהבה בגלל הפנימיות שלכם לסיום, כדאי להשקיע בפיתוח הפנימיות שלנו ובאהבה עצמית. אהבה כזו מבטיחה ... נמצאים בתוך מערכת יחסים ורוצים למצוא חן בעיני הצד השני. הם עושים פעולות כדי להרשים, בין אם זה להשתמש במראה החיצוני, בהבטחה לחתונה וילדים, בהדגשת כסף או מעמד, או בכל דרך אחרת שמטרתה לגרום לצד השני להרגיש טוב. יש ... למה נוצרת בעיה כשנשענים על סיבה חיצונית? כאשר גורמים למישהו לאהוב אותך על בסיס סיבה חיצונית, כמו כסף, מעמד, מראה חיצוני או כל היבט מוגבל אחר, עלול לעלות חשש כבד שהאהבה אינה אמיתית. לדוגמה, אם אדם גרם לבחורה לרצות ... אם היא באמת אוהבת אותו או שהיא נמצאת איתו רק בשל הכסף. דבר דומה קורה גם למי שמדגישה את המראה החיצוני - אחר כך תעלה השאלה אם הצד השני שם בגלל היופי בלבד. עוד בעיה היא הפחד שברגע שהגורם החיצוני ישתנה או ייעלם (למשל אם יום אחד לא יהיה כסף, או שהמראה ישתנה), הצד השני כבר לא יישאר בקשר. כך נוצר מצב של חרדה מתמדת מפני אובדן הקשר, או מחשש שהצד ... כדי להרשים, הוא מתחיל לתהות אם בן או בת הזוג היו נשארים גם בלי המתנות. אם האישה בנתה על המראה החיצוני כדי שבן הזוג יתעניין, היא עלולה לחשוש שלא קיימת אהבה מעבר למראה שלה. כאשר אדם אינו מרוצה מעצמו או מרגיש שאין בו ערך פנימי ממשי, הוא מנסה לפצות על כך באמצעות ... לא אוהב את עצמו או לא מכיר בערך האמיתי שלו, הוא עלול לומר לעצמו: אין בי שום דבר מעבר למראה שלי או אין בי כלום חוץ מכסף. במצב הזה, הוא ימכור את עצמו דרך היתרון החיצוני שהוא מזהה. אבל ... ילווה אותו כל הזמן. איך רושם ראשוני משפיע על חוסר הוודאות? רושם ראשוני לעיתים קרובות מבוסס על חיצוניות - מראה, לבוש, כסף, מעמד וכדומה. רבים מקווים שלאחר הרושם הראשוני, הצד השני יישאר איתם בזכות האישיות והאופי. אך בפועל נוצרת ... ללוות את האדם. מדוע חשוב לבטא את הפנימיות במקום רק את החיצוניות? החיצוניות יכולה להשתנות, בין אם זה כסף, מראה, מעמד או כל דבר אחר. האופי והפנימיות, לעומת זאת, קשים יותר לשינוי דרמטי. לכן, אם אדם רוצה להרגיש אהוב ... בזכות אופיו, הוא עלול להתנהג כאילו אין לו כסף, רק כדי לבדוק מי אוהבת אותו באמת. או במקרה של מראה חיצוני: אדם שמדגיש רק אותו עלול לקבל אהבה שמבוססת על מראה, ואז ירגיש לא בטוח בנוגע לכוונות הצד השני. איך להתמודד עם הרצון שיאהבו אותי בכללי? לא מעט אנשים אומרים ... הם מנסים להרשים דרך סיבה מאוד מצומצמת. לדוגמה, אדם שחושב שאין בו שום דבר פנימי חיובי, מסתמך רק על המראה או על כסף, ואחר כך מצפה שהצד השני יעריך את האופי שלו. זו סתירה פנימית שמביאה למצוקה: מצד אחד ... הביטחון העצמי כדי לא ליצור תלות בסיבות חיצוניות? כדאי לפתח תכונות פנימיות יציבות או לפחות תכונות שישארו לטווח ארוך. מראה יכול להשתנות, כסף יכול לבוא וללכת, מעמד חברתי יכול להתהפך. לעומת זאת, אופי, יכולת להקשיב, נאמנות, אינטליגנציה רגשית - ... את אמריקה, יופי או אופי, האם היא רוצה אותי רק בגלל הכסף שלי? האם הוא רוצה אותי רק בגלל המראה שלי? האם הוא אוהב את היופי שלי? האם היא אוהבת את האופי שלי? האם הוא אוהב את האופי שלי? ...
מאת:
בעל תואר שני במינהל עסקים ובחינוך. יועץ אסטרטגי ושיווקי בכיר. בעל התמחות מיוחדת בשיווק ובתפעול דיור מוגן, ובסוגיות איכות החיים בגיל הזהב.
משתתף קבוע בתכניות טלוויזיה ורדיו העוסקות בנושאי התמחותו.
מרצה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית נתניה. מפרסם בקביעות מאמרים, שירים, וסיפורים. מחבר הרומן "מריונטות".
ניתן ליצור קשר לפי הכתובת:
avrallon@gmail.com
לחץ כאן לעוד
מאמרים של אברהם אלון - יועץ אסטרטגי ושיווקי בכיר.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...