ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מלא כל הארץ כבודו ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 4 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 4
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 3.

ג. "אִם תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן" (מל"ב ב' 10) : אבות ונביאי המונותיאיזם העברי

והנה, לצד העדויות ההיסטוריות על נביאי הדתות, התואמות את המודל הפסיכודינמי בדבר הקשר בין חוויית ההתגלות לאבדן ההורה, מפתיע לראות עד כמה אחידים גם סיפורי התנ"ך מבחינה זו. שוב ושוב, בסיפורי חייהם של אבות האומה והנביאים השונים, מזדקר הקשר בין דמותו של האל המתגלה אל האדם לבין אב ביולוגי, אב מאמץ או מלך שנפטר קודם לכן, על פי רוב בנסיבות המקשות על האבל.

בפתח מעבר זה אל התנ"ך מתעוררת שאלה מתודולוגית: האם מחייב הדבר את קבלת אמיתותם ההיסטורית של סיפורי המקרא? או את דחייתם הגורפת כאגדות? לא בהכרח. ספרות טובה מסוגלת לחקות את הדינמיקה הפסיכולוגית, במיוחד כשהמחבר משלב באופן לא - מודע התנסויות מסיפור חייו שלו. מחקר שיסייע בידינו רבות בנושא זה הוא חיבור - נעוריו הגאוני של ראנק, "המיתוס על הולדת הגיבור. " בספרון זה, שלמרבה הצער כמעט ונשכח, הראה ראנק איך אגדות מכל תרבויות העולם על הולדת גיבור לאומי מכילות מוטיבים דומים להפתיע: לידה בנסיבות מוזרות, אי - ודאות בכל הנוגע להורות על הילד, אימוץ בידי הורים אחרים, מסע גילוי עצמי, עימות עם מלך או דמות רבת כוח ועוד. מחקרים דומים פרסמו ראגלן (בלי לדעת על ראנק) וקמפבל. כך או אחרת, עובדה היא שההיסטוריה והמיתוס אחידים להפליא מבחינה זו: בסיפורי המקרא, כמו בביוגרפיות ההיסטוריות, התגלות האל מופיעה על רקע אינספור שיבושים בקשר עם האב וחוויית יתמות מסובכת.

נפנה אם כן אל שרשרת סיפורי ההתגלות שמהן יצאה לעולם בשורת האל האחד.

ראשית המונותיאיזם היא בקריאה האלוהית לאברהם לצאת לארץ כנען. שתי עובדות ביוגרפיות מסופרות עליו קודם לכן, ושתיהן כבדות משמעות: אחיו הבכור נפטר (בראשית י"א 28), ולקריאת האלוהים אליו קודם אבדן אחר, שממנו מתברר כי האל לא היה הראשון שהורה לאברהם לצאת לכנען:

(בראשית י"א 31 - י"ב 2) וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. וַיִּהְיוּ יְמֵי תֶרַח חָמֵשׁ שָׁנִים וּמָאתַיִם שָׁנָה וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַבְרָם: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.

בנו של אברהם נולד בנסיבות שאינן מקלות, בלשון המעטה, על הקשר בין האב ובנו. יצחק נולד אחרי שנים רבות של עקרות אמו, וזמן לא רב אחרי שאמו נלקחה בכוח אל ארמונות שני מלכים (בראשית י"ב, כ). עוד דבר המקדיר את ילדותו הוא גירוש אחיו הבכור ישמעאל כדי להבטיח כי הוא לבדו יירש את אביו. שיא יחסי האב - והבן הוא גם אחד הסיפורים המכוננים בתולדות האנושות: מעשה העקידה. האם שמע גם יצחק את קול המלאך בהיותו עקוד על המזבח? אם כן, זו התגלות שאינה תואמת את המודל שלנו כי האב עודו חי והבן הוא שכמעט נשחט בידיו! כך או אחרת: אבהות רגילה לא הייתה שם, ולא ניתן לצפות לאבל רגיל בסיומה. ואכן הופעת האלוהים עצמו כאל אישי בחיי יצחק נסמכת באופן מפורש לאבדן אביו:

(בראשית כ"ה 8 - 11) וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו. וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶלשְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא. הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם מֵאֵת בְּנֵי חֵת שָׁמָּה קֻבַּר אַבְרָהָם וְשָׂרָה אִשְׁתּוֹ. וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יִצְחָק בְּנוֹ.

אבי האומה השלישי, יעקב, נאלץ לעזוב את אביו לשנים רבות, ואת אמו לתמיד, אחרי שהונה את אביו ואחיו. הוא זוכה להתגלות עוד באותו לילה, ובה חוזר האל כמעט מילולית על ברכת האב:

(בראשית כ"ח 1 - 15) וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל יַעֲקֹב וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ: לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ וְקַח לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ. וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים. וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם. וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה. וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר: אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק. הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ.

שנים רבות אחר כך, בשובו לארצו, מיד אחרי פרידה סוערת מחותנו ולילה לפני פגישה מאיימת עם אחיו הבכור, זכה יעקב לאחת ההתגלויות הביזאריות ביותר בתולדות הדתות:

(ל"ב 25 - 33) וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ. וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ, וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. וַיֹּאמֶר: שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר. וַיֹּאמֶר: לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי! וַיֹּאמֶר אֵלָיו: מַה שְּׁמֶךָ? וַיֹּאמֶר: יַעֲקֹב. וַיֹּאמֶר: לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל, כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל. וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר: הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ. וַיֹּאמֶר: לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי? וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם. וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל, כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי. וַיִּזְרַח לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת פְּנוּאֵל, וְהוּא צֹלֵעַ עַל - יְרֵכוֹ. עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה, כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה.

לעומת נחלי - הדיו שנשפכו על מעשה העקידה, אפוף סיפור זה שתיקה נבוכה. אפילו בספרות הפסיכואנליטית ידועות לי רק שתי התייחסויות אליו, של תיאודור רייק ובעקבותיו יעקב לוי. הם ראו בו מיתוס המקביל לטקס הבגירה, בו הופך הבן לגבר תוך התפייסות עם אביו. ניתן להרחיב פירוש זה. המאבק הלילי המסתיים עם שחר (ושהתרחש כנראה במי הנחל) מזכיר את מאבק יעקב ועשָׂו ברחם אמם, כך שהסיפור מסמל לידה מחדש, בהתאמה מלאה למודלים של יונג ורייק. אשר לתפקיד האב, מזדקרת עובדה מוזרה בסיפור חיי יעקב: גם אחרי חזרתו ארצה לא מיהר לשוב ולהיפגש עם אביו אלא כעבור זמן רב, לפני מות יצחק (ל"ה 27). אם היחסים בין האב והבן נותרו משובשים, הרי ההתגלות ביבוק חוזרת על הפרט החשוב ביותר ביחסיהם: הוא זכה בברכה בניגוד לרצון המברך.

דמות האב מרחפת ללא הרף גם בסיפורו של הראשון בנביאי ישראל. בהיותו תינוק נאלצה אמו לנטוש אותו מפחד גזירת המלך, חזרה לחייו בדמות המינקת ושבה ומסרה אותו לבת - המלך. כך הופרד ממשפחתו וגדל בארמונו של רוצח ילדים. בבגרותו מרד באביו המאמץ כשהרג את אחד משוטריו. המלך ציווה להרגו והוא ברח לגלות. האלוהים בחר להתגלות אליו בנקודה משמעותית מאוד בחייו:

(שמות ב 23 - ג 4) וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה. וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת יַעֲקֹב. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע אֱלֹהִים. וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה. וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהוָה אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה. וַיַּרְא יְהוָה כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר: מֹשֶׁה מֹשֶׁה! וַיֹּאמֶר: הִנֵּנִי!

גם הנביא הבא גדל במשפחה ששום דבר אינו רגיל בה: אמו הייתה האהובה משתי נשות בעלה אבל הייתה עקרה שנים רבות בעוד צרתה ברוכת הילדים מעליבה אותה. היא עלתה למקדש בשילה להתפלל לילד, וכבר בשלב זה מביא המספר פרט מוזר: וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי עֵלִי, חָפְנִי וּפִנְחָס, כֹּהֲנִים לַיהוָה. מי הוא עלי? רק בהמשך מתברר כי גם הוא היה בחיים באותה עת. תפילת האם נענית. ההמשך מכמיר - לב:

(שמואל - א א 22 - 28, ב 11) : וְחַנָּה לֹא עָלָתָה כִּי אָמְרָה לְאִישָׁהּ: עַד יִגָּמֵל הַנַּעַר וַהֲבִאֹתִיו וְנִרְאָה אֶת פְּנֵי יְהוָה וְיָשַׁב שָׁם עַד עוֹלָם. וַיֹּאמֶר לָהּ אֶלְקָנָה אִישָׁהּ: עֲשִׂי הַטּוֹב בְּעֵינַיִךְ. שְׁבִי עַד גָּמְלֵךְ אֹתוֹ, אַךְ יָקֵם יְהוָה אֶת דְּבָרוֹ. וַתֵּשֶׁב הָאִשָּׁה וַתֵּינֶק אֶת בְּנָהּ עַד גָמְלָהּ אֹתוֹ. וַתַּעֲלֵהוּ עִמָּהּ כַּאֲשֶׁר גְּמָלַתּוּ בְּפָרִים שְׁלֹשָׁה וְאֵיפָה אַחַת קֶמַח וְנֵבֶל יַיִן וַתְּבִאֵהוּ בֵית יְהוָה שִׁלוֹ וְהַנַּעַר נָעַר. וַיִּשְׁחֲטוּ אֶת הַפָּר וַיָּבִאוּ אֶת הַנַּעַר אֶל עֵלִי. וַתֹּאמֶר: בִּי אֲדֹנִי, חֵי נַפְשְׁךָ אֲדֹנִי, אֲנִי הָאִשָּׁה הַנִּצֶּבֶת עִמְּכָה בָּזֶה לְהִתְפַּלֵּל אֶל יְהוָה. אֶל הַנַּעַר הַזֶּה הִתְפַּלָּלְתִּי וַיִּתֵּן יְהוָה לִי אֶת שְׁאֵלָתִי אֲשֶׁר שָׁאַלְתִּי מֵעִמּוֹ. וְגַם אָנֹכִי הִשְׁאִלְתִּהוּ לַיהוָה כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הָיָה הוּא שָׁאוּל לַיהוָה וַיִּשְׁתַּחוּ שָׁם לַיהוָה... וַיֵּלֶךְ אֶלְקָנָה הָרָמָתָה עַל בֵּיתוֹ וְהַנַּעַר הָיָה מְשָׁרֵת אֶת יְהוָה אֶת פְּנֵי עֵלִי הַכֹּהֵן.

הילד מופרד מהוריו ונמסר לכוהן הזקן, והם נקשרים זה לזה באהבה. ואז מתגנב צל מאיים לאידיליה:

וְעֵלִי זָקֵן מְאֹד, וְשָׁמַע אֵת כָּל אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן בָּנָיו לְכָל יִשְׂרָאֵל וְאֵת אֲשֶׁר יִשְׁכְּבוּן אֶת הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד.

מי, אם כן, אבי הילד? גם כאן, הספק שנזרע אינו מקרי. ילדותו בבית עלי עוברת תחת איום שבוודאי גונב לאזניו, הוא נבואת איש האלוהים לעלי: וְזֶה לְּךָ הָאוֹת אֲשֶׁר יָבֹא אֶל שְׁנֵי בָנֶיךָ, אֶל חָפְנִי וּפִינְחָס: בְּיוֹם אֶחָד יָמוּתוּ שְׁנֵיהֶם! את הנבואה הבאה ישמיע הנער עצמו. מורי וידידי המנוח ארלוֹו העיר כי נבואתו הראשונה של שמואל נסובה על האובדן הבא שנגזר עליו:

וְהַנַּעַר שְׁמוּאֵל מְשָׁרֵת אֶת יְהוָה לִפְנֵי עֵלִי וּדְבַר יְהוָה הָיָה יָקָר בַּיָּמִים הָהֵם אֵין חָזוֹן נִפְרָץ. וַיְהִי בַּיּוֹם הַהוּא וְעֵלִי שֹׁכֵב בִּמְקוֹמוֹ וְעֵינָו הֵחֵלּוּ כֵהוֹת לֹא יוּכַל לִרְאוֹת. וְנֵר אֱלֹהִים טֶרֶם יִכְבֶּה וּשְׁמוּאֵל שֹׁכֵב בְּהֵיכַל יְהוָה אֲשֶׁר שָׁם אֲרוֹן אֱלֹהִים. וַיִּקְרָא יְהוָה אֶל שְׁמוּאֵל. וַיֹּאמֶר: הִנֵּנִי. וַיָּרָץ אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר: הִנְנִי כִּי קָרָאתָ לִּי. וַיֹּאמֶר: לֹא קָרָאתִי. שׁוּב שְׁכָב. וַיֵּלֶךְ וַיִּשְׁכָּב. וַיֹּסֶף יְהוָה קְרֹא עוֹד: שְׁמוּאֵל! וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר: הִנְנִי כִּי קָרָאתָ לִי. וַיֹּאמֶר: לֹא קָרָאתִי, בְנִי. שׁוּב שְׁכָב. וּשְׁמוּאֵל טֶרֶם יָדַע אֶת יְהוָה וְטֶרֶם יִגָּלֶה אֵלָיו דְּבַר יְהוָה. וַיֹּסֶף יְהוָה קְרֹא שְׁמוּאֵל בַּשְּׁלִישִׁת. וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר: הִנְנִי כִּי קָרָאתָ לִי. וַיָּבֶן עֵלִי כִּי יְהוָה קֹרֵא לַנָּעַר. וַיֹּאמֶר עֵלִי לִשְׁמוּאֵל: לֵךְ שְׁכָב, וְהָיָה אִם יִקְרָא אֵלֶיךָ וְאָמַרְתָּ: דַּבֵּר יְהוָה כִּי שֹׁמֵעַ עַבְדֶּךָ. וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל וַיִּשְׁכַּב בִּמְקוֹמוֹ. וַיָּבֹא יְהוָה וַיִּתְיַצַּב וַיִּקְרָא כְפַעַם בְּפַעַם: שְׁמוּאֵל שְׁמוּאֵל! וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל: דַּבֵּר כִּי שֹׁמֵעַ עַבְדֶּךָ!

למחרת צריך הוא להתמודד עם המשימה הקשה לגלות לאביו המאמץ כי כיליון נגזר על משפחתו. שנים רבות אחר - כך, ושמואל איש זקן, חוזר השבר ביחסי אב - בן גם במשפחתו שלו

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל וַיָּשֶׂם אֶת בָּנָיו שֹׁפְטִים לְיִשְׂרָאֵל. וַיְהִי שֶׁם בְּנוֹ הַבְּכוֹר יוֹאֵל וְשֵׁם מִשְׁנֵהוּ אֲבִיָּה, שֹׁפְטִים בִּבְאֵר שָׁבַע. וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו, וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט. (ח 1 - 3).

ומכאן עוברת הטרגדיה, תוך חזרות כמעט מילוליות של אותן סצינות, אל יחסי שמואל - שאול, שאול - דוד, דוד - אבשלום, וכך הלאה... ושוב מזכיר לנו המיתוס את הידוע מהמציאות: שיבוש ביחסי הורה - ילד כמוהו כמחלה מדבקת המועברת לאורך הדורות.

אבל נמשיך בנביאים. גם בחיי הנביא ישעיהו, העיר ארלוו על צימוד דומה בין אובדן להתגלות:

(ישעיהו ו' 1 - 5) בִּשְׁנַת מוֹת הַמֶּלֶךְ עֻזִּיָּהוּ וָאֶרְאֶה אֶת אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא וְשׁוּלָיו מְלֵאִים אֶת הַהֵיכָל. שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף. וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר: קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ יְהוָה צְבָאוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ! וַיָּנֻעוּ אַמּוֹת הַסִּפִּים מִקּוֹל הַקּוֹרֵא וְהַבַּיִת יִמָּלֵא עָשָׁן. וָאֹמַר: אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי כִּי אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי וּבְתוֹךְ עַם טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי יוֹשֵׁב כִּי אֶת הַמֶּלֶךְ יְהוָה צְבָאוֹת רָאוּ עֵינָי!

עוזיהו היה אחד הבודדים ממלכי יהודה שעשו את הטוב בעיני האל והנביא בודאי הכירו (בתלמוד מובאת מסורת לפיה היה בן - דודו). דווקא בשנה בה נפטר המלך ראה הנביא את האלוהים בדמות מלך.

הנביא דניאל, כמשה, הופרד בילדותו מהוריו וגודל בבית נבוכדנצאר מלך בבל. חיזיון הנבואה הראשון שלו פותח גם הוא בציון שנת מות המלך שגידלו, וגם כאן מתואר האל כמלך:

(דניאל ז' 1 - 9) בִּשְׁנַת חֲדָה לְבֵלְאשַׁצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל דָּנִיֵּאל חֵלֶם חֲזָה וְחֶזְוֵי רֵאשֵׁהּ עַל מִשְׁכְּבֵהּ... חָזֵה הֲוֵית עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר וּשְׂעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא כָּרְסְיֵהּ שְׁבִבִין דִּי נוּר גַּלְגִּלּוֹהִי נוּר דָּלִק.

בין מלכי יהודה מתבלט המלך יאשיהו בן אמון ברפורמה הדתית הרחבה שחולל כשמצא את ספר התורה הנשכח בבית המקדש. הביוגרפיה של מלך זה דומה להפליא לזו של אחנאתון: הוא עלה למלוכה בגיל שמונה אחרי רצח אביו.

וּבִשְׁמוֹנֶה שָׁנִים לְמָלְכוֹ וְהוּא עוֹדֶנּוּ נַעַר הֵחֵל לִדְרוֹשׁ לֵאלֹהֵי דָּוִיד אָבִיו וּבִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה הֵחֵל לְטַהֵר אֶת - יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם מִן - הַבָּמוֹת וְהָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים וְהַמַּסֵּכוֹת. וַיְנַתְּצוּ לְפָנָיו אֵת מִזְבְּחוֹת הַבְּעָלִים וְהַחַמָּנִים אֲשֶׁר - לְמַעְלָה מֵעֲלֵיהֶם גִּדֵּעַ וְהָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים וְהַמַּסֵּכוֹת שִׁבַּר וְהֵדַק וַיִּזְרֹק עַל - פְּנֵי הַקְּבָרִים הַזֹּבְחִים לָהֶם. וְעַצְמוֹת כֹּהֲנִים שָׂרַף עַל מִזְבְּחוֹתָם וַיְטַהֵר אֶת יְהוּדָה וְאֶת יְרוּשָׁלִָם. וּבְעָרֵי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם וְשִׁמְעוֹן וְעַד נַפְתָּלִי בְּחַרְבֹתֵיהֶם סָבִיב. וַיְנַתֵּץ אֶת הַמִּזְבְּחוֹת וְאֶת הָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים כִּתַּת לְהֵדַק וְכָל הַחַמָּנִים גִּדַּע בְּכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וַיָּשָׁב לִירוּשָׁלִָם (דברי הימים - ב' ל"ד 3 - 7).

אבל פעם אחת חשף המקרא את המתרחש בעולמם הסגור של הנביאים ותיעד בפרוטרוט את עצם ההיעשות לנביא. אלישע בן שפט היה חורש בשדה כאשר עבר לידו אליהו והטיל עליו את מעילו. הצעיר הבין מיד פשר מחווה זו:

(מלכים - א' י"ט 20 - 21) וַיַּעֲזֹב אֶת הַבָּקָר וַיָּרָץ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ וַיֹּאמֶר: אֶשְּׁקָה נָּא לְאָבִי וּלְאִמִּי וְאֵלְכָה אַחֲרֶיךָ! וַיֹּאמֶר לוֹ: לֵךְ שׁוּב, כִּי מֶה עָשִׂיתִי לָךְ? וַיָּשָׁב מֵאַחֲרָיו וַיִּקַּח אֶת צֶמֶד הַבָּקָר וַיִּזְבָּחֵהוּ וּבִכְלִי הַבָּקָר בִּשְּׁלָם הַבָּשָׂר וַיִּתֵּן לָעָם וַיֹּאכֵלוּ וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ וַיְשָׁרְתֵהוּ.

מן הדברים משתמע כי אליהו לא הניח לאלישע להיפרד מהוריו. כך או כך, ההתקדשות לנביא מופיעה בסיפור זה כרוכה בניתוק מההורים. ואמנם בבוא יום העברת התפקיד, תיאור התקדשותו של אלישע אינו מותיר ספק באשר לתפקידה המכריע של חוויית האובדן. שלוש פעמים מנסה אליהו לשדלו לעזוב אותו ובכל פעם עונה התלמיד במילים הנרגשות: חַי יְהוָה וְחֵי נַפְשְׁךָ אִם אֶעֶזְבֶךָּ! גם "בני הנביאים" לוחשים לו פעמיים כי ביום זה יילקח אדונו ממנו והוא, שכבר הבין זאת, עונה להם: גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי. הֶחֱשׁוּ!

(מלכים - ב' ב' 9 - 12) וַיְהִי כְעָבְרָם וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל אֱלִישָׁע: שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ בְּטֶרֶם אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ. וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע: וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי. וַיֹּאמֶר: הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל! אִם תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה. וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם. וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה וְהוּא מְצַעֵק: אָבִי! אָבִי! רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו! וְלֹא רָאָהוּ עוֹד. וַיַּחֲזֵק בִּבְגָדָיו וַיִּקְרָעֵם לִשְׁנַיִם קְרָעִים.

בשלוש צורות נקשרת כאן ההתנבאות לאובדן דמות - האב: בניסיונות המורה לנטוש את התלמיד, בתחושות המוקדמות של "בני הנביאים" ושל התלמיד עצמו באבדן הקרוב, ולבסוף בתנאי שמעמיד המורה כי רק אם יראה התלמיד בהילקחו ייעשה לנביא (המשך המעשה, בבקשתם של בני הנביאים לצאת ולחפש את גופת אליהו, מלמד כי הם לא ראו את עלייתו). דמות הנביא כאן היא "אובייקט מעבר" בין האב הממשי לבין האלוהים: מצד אחד הוא עולה חי השמיימה במרכבות אש, ומצד שני קורא לו התלמיד בכינוי האישי "אבי. " ראוי עוד לציין כי מעשיו הראשונים של הנביא החדש מבטאים הפנמה חזקה של דמות האב שאבד, כמעט עד טשטוש אישיותו: הוא חוזר כמעט בדיוק על אותם הנסים שעשה המורה. כפל - הפנים של הדמות החדשה שלובש אלישע - פעמים מלאת רחמים ופעמים מתפרצת בחמה רצחנית, כאן משיב ילד גוסס אל אמו ושם ממית ארבעים נערים - אפייני למרבית נביאי התנ"ך. כפל - פנים זה מבטא "אני - עליון" שיכולתו לחיות בדו - קיום עם ה"אני" היא חלקית בלבד. הפנמה זו של דמות בעלת מאפיינים עוינים היא כנראה האחראית לכך שה"אני - העליון" נתפס אצל הנביא כגורם חיצוני, בדמות אל המייסר אותו ואת העם. נושא זה נחקר בהרחבה ע"י ארלוו50 במאמרו הקלאסי "התקדשות הנביא. "

חוויית האובדן עומדת ביסוד מאפיין נוסף של הנביא והמנהיג הדתי: הצורך להופיע כמושיע וגואל בחייהם של אנשים סובלים. אטווד, במאמר רצוף פרשות - מקרים נוגעות ללב, תיאר אנשים שנטלו על עצמם להופיע לפתע בחייו של אדם סובל כדי לסייע לו. אנשים אלה סבלו מהפסקה פתאומית בקשר עם הורה בילדותם, ובהופעתם הגואלת היה משום תיקון הטראומה השכוחה. מעשיהם של משה, אלישע, ישוע ואחרים יכולים אפוא להתפרש כניסיון לכונן מחדש קשר ינקותי שנקטע באיבו. צורך זה, לדברי אטווד, עומד גם ביסוד פועלם של מטפלים רבים

לסיום אציין כי התזה המוצעת כאן, בדבר הקשר בין דמות האל לאב המת, כבר זכתה לאישור מפי הסמכות הגבוהה ביותר בנושא זה. כשביקש דוד המלך לבנות מקדש לאלוהים, הניאו האל במילים אלה (שמואל - ב' ז' 12 - 14) :

כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ וְשָׁכַבְתָּ אֶת אֲבֹתֶיךָ וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ. הוּא יִבְנֶה בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד עוֹלָם. אֲנִי אֶהְיֶה לּוֹ לְאָב וְהוּא יִהְיֶה לִּי לְבֵן אֲשֶׁר בְּהַעֲוֹתוֹ וְהֹכַחְתִּיו בְּשֵׁבֶט אֲנָשִׁים וּבְנִגְעֵי בְּנֵי אָדָם.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 5.
ניגודים להתפלל מתודולוגיה מוצר יקר ללקוח ילד תינוקות רחמים דת האני העליון אנליטי הפנמה אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות דת דתות החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
התייעלות בעבודה, איך להתייעל בעבודה? ייעול עובדים, איך לייעל את העובדים? לשכנע עובדים, שכנוע עובדים, יעוץ ארגוני, יעוץ למנהלים, יעוץ לנהל עובדים, אימון למנהלים, יעוץ למנהלים, שכנוע אנשים
התייעלות בעבודה, איך להתייעל בעבודה? ייעול עובדים, איך לייעל את העובדים? לשכנע עובדים, שכנוע עובדים, יעוץ ארגוני, יעוץ למנהלים, יעוץ לנהל עובדים, אימון למנהלים, יעוץ למנהלים, שכנוע אנשים
...איך לייעל את העובדים? לשכנע עובדים, שכנוע עובדים, יעוץ ארגוני, יעוץ למנהלים, יעוץ לנהל עובדים, אימון למנהלים, יעוץ למנהלים, שכנוע אנשים איך לשכנע עובדים להתייעל בלי ליצור התנגדות? כשמנהלים שואפים לשפר את היעילות של העובדים שלהם, לעיתים קרובות נוצרת התנגדות פנימית אצל העובדים עצמם. לפי אליעד כהן, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא האופן שבו המנהל מציג את רעיון ההתייעלות לעובדים. אם המנהל יגיד לעובדיו: אתם עובדים קשה, אבל בואו נעצור לרגע כדי להתבונן ולהשתפר, הדבר עלול להתפרש אצלם כאילו הם לא עובדים מספי
איך להיצמד לאמת? איך להקשיב ללב? איך להקשיב לשכל? איך להגיע להארה? איך לדייק בדיבור? איך לומר את האמת? איך לחפש את האמת? איך לגלות את האמת? איך לדעת מהי האמת?
איך להיצמד לאמת? איך להקשיב ללב? איך להקשיב לשכל? איך להגיע להארה? איך לדייק בדיבור? איך לומר את האמת? איך לחפש את האמת? איך לגלות את האמת? איך לדעת מהי האמת?
...להקשיב לשכל? איך להגיע להארה? איך לדייק בדיבור? איך לומר את האמת? איך לחפש את האמת? איך לגלות את האמת? איך לדעת מהי האמת? איך להיצמד לאמת בצורה מוחלטת? בשיחה שהעביר אליעד כהן, הובהרה לעומק השאלה כיצד יכול האדם להיצמד לאמת, בין אם מדובר באמת של הלב, השכל, או אמת מוחלטת (אבסולוטית). המטרה המרכזית שהוצגה היא להיות במצב שבו האדם לעולם לא יוכל לגלות בדיעבד שהוא טעה, או שמישהו אחר יוכל להראות לו טעות או אי - דיוק במחשבה שלו. אליעד כהן הסביר כי להצמד לאמת פירושו לחשוב מחשבות ולהביע דעות רק כאשר האדם בטוח...
לשלוט בחוקי הפיזיקה, לשלוט במציאות, להרגיש כמו אלוהים, לדמיין שאתה אלוהים, לשלוט בשכל, לצאת מהשכל, לשנות את המציאות, לצאת מהמטריקס, להיות אלוהים
לשלוט בחוקי הפיזיקה, לשלוט במציאות, להרגיש כמו אלוהים, לדמיין שאתה אלוהים, לשלוט בשכל, לצאת מהשכל, לשנות את המציאות, לצאת מהמטריקס, להיות אלוהים
...הפיזיקה, לשלוט במציאות, להרגיש כמו אלוהים, לדמיין שאתה אלוהים, לשלוט בשכל, לצאת מהשכל, לשנות את המציאות, לצאת מהמטריקס, להיות אלוהים האם אפשר לשלוט בחוקי הפיזיקה ולהרגיש כמו אלוהים? אליעד כהן מסביר בהרצאתו כיצד ניתן להרגיש כמו אלוהים ולשלוט בחוקי הפיזיקה. הוא מתחיל בהבהרה שבני האדם מאמינים שכל הגופים הגשמיים עשויים מאותו חומר פיזי. לדוגמה, כאשר אדם מסתכל על שתי ידיו, הוא חושב שהן עשויות מאותו חומר. אולם, אם בוחנים זאת מקרוב, מגלים שברמה האטומית, מדובר בחלקיקים שונים. לכן, לפי אליעד, אי אפשר להניח...
מתי להיות רע ללקוח? מתי להיות לא נחמד ללקוח? להיות נחמד ללקוח, לגרום ללקוח להרגיש רע, לרכוש את אמון הלקוח, איך ליצור אמון? איך ליצור כימיה? חשדנות של לקוח, איך לשתול מחשבה?
מתי להיות רע ללקוח? מתי להיות לא נחמד ללקוח? להיות נחמד ללקוח, לגרום ללקוח להרגיש רע, לרכוש את אמון הלקוח, איך ליצור אמון? איך ליצור כימיה? חשדנות של לקוח, איך לשתול מחשבה?
...להיות נחמד ללקוח, לגרום ללקוח להרגיש רע, לרכוש את אמון הלקוח, איך ליצור אמון? איך ליצור כימיה? חשדנות של לקוח, איך לשתול מחשבה? האם תמיד כדאי להיות נחמד ללקוח? בשאלה זו מתמקד אליעד כהן לאורך ההרצאה. מצד אחד, נחמדות נתפסת ככלי חיובי במכירה, מכיוון שהיא גורמת ללקוח להרגיש טוב ומעודדת אותו לקנות. כאשר מוכר מתייחס בצורה אדיבה ומכבדת ללקוח, הוא מפחית חשדנות ויוצר תחושה של אמון וקרבה. אבל האם זו הדרך היחידה למכור? למה לפעמים כדאי להיות לא נחמד ללקוח? אליעד מסביר שלמרות ההיגיון שעדיף תמיד להיות נחמד ללקוח...
אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיות אלוהים, הדרך של רבי נחמן מברסלב, מצא את ההבדלים, מורים רוחניים, להיכן הדרך מובילה, אין שאלה, אין תשובה, דבר והיפוכו בו זמנית, להגיע לשום מקום, רוחניות
אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיות אלוהים, הדרך של רבי נחמן מברסלב, מצא את ההבדלים, מורים רוחניים, להיכן הדרך מובילה, אין שאלה, אין תשובה, דבר והיפוכו בו זמנית, להגיע לשום מקום, רוחניות
...הדרך של רבי נחמן מברסלב, מצא את ההבדלים, מורים רוחניים, להיכן הדרך מובילה, אין שאלה, אין תשובה, דבר והיפוכו בו זמנית, להגיע לשום מקום, רוחניות למה אליעד כהן לא נותן תשובות ברורות? אליעד כהן מסביר בהרצאה שלו מדוע הוא אינו נותן תשובות חד - משמעיות וברורות. לדבריו, אחת הטענות המרכזיות שמופנות כלפיו היא שהדרך שהוא מלמד לא מובילה לשום מקום ברור ושאין בה תשובות מוחלטות. הוא טוען שאינו מתחייב לדברים שאמר בעבר, ומסוגל גם לומר דבר והיפוכו בו - זמנית, מתוך הבנה שהמציאות עצמה פועלת כך. אליעד משתמש בדוגמה של...
טוב ורע, סוגים של טוב, סוגים של רע, כאב פיזי, רצון של תינוק, רצון של בעל חיים, סבל מחויב, סבל אפשרי, איך נוצר טוב? איך נוצר רע? לדעת שהכל טוב, להרגיש רק טוב בלי רע
טוב ורע, סוגים של טוב, סוגים של רע, כאב פיזי, רצון של תינוק, רצון של בעל חיים, סבל מחויב, סבל אפשרי, איך נוצר טוב? איך נוצר רע? לדעת שהכל טוב, להרגיש רק טוב בלי רע
...פיזי, רצון של תינוק, רצון של בעל חיים, סבל מחויב, סבל אפשרי, איך נוצר טוב? איך נוצר רע? לדעת שהכל טוב, להרגיש רק טוב בלי רע מה ההבדל בין טוב ורע, ואיך הם נוצרים? אליעד כהן מסביר לעומק את נושא הטוב והרע. לדבריו, בני האדם בדרך כלל מחלקים את המציאות לטוב ורע לפי רצונותיהם האישיים. טוב מוגדר עבור האדם כמצב שמתאים לרצונותיו, ואילו רע מוגדר כמצב שנוגד את רצונותיו. אליעד מתאר את התהליך שבו נוצרים רצונות אלה, כתהליך של צמצום מתוך מצב ראשוני של שלמות (אין סוף) לתוך מצב של חיסרון. לפי התפיסה שלו, האדם במקור...
לקבל את מה שיש, בכל דבר יש חיסרון, להכיל את המציאות, להיות נייטרלי, נפרדות מתוך אחדות
לקבל את מה שיש, בכל דבר יש חיסרון, להכיל את המציאות, להיות נייטרלי, נפרדות מתוך אחדות
...שיש, בכל דבר יש חיסרון, להכיל את המציאות, להיות נייטרלי, נפרדות מתוך אחדות איך אפשר לדעת אם אתה באמת מקבל את מה שיש? אליעד מסביר שכל בחירה או פעולה שאדם עושה, לעולם כרוכה בכך שהוא דוחה או אינו מקבל משהו אחר. כדוגמה, הוא מתאר מצב שבו אדם נמצא ברכב ביום חם, ומתלבט אם להדליק מזגן או לא. אם האדם מחליט להדליק את המזגן, לכאורה הוא לא מקבל את המציאות של החום הקיים ברכב. מצד שני, אם האדם בוחר שלא להדליק מזגן, הוא לא מקבל את הרצון הפנימי שלו להיפטר מהחום. מכאן עולה הנקודה, שכל בחירה תמיד כרוכה באי - קבלה...
ניהול משברים, האם הגיוני להחליף מנהל בזמן משבר עסקי? האם הגיוני שביבי ינהל את משבר הקורונה? איך להתמודד עם משברים בחיים? מי אמור לנהל את משבר הקורונה? האם להחליף את המנהל בזמן משבר? שיקולים בהחלפת מנהל, האם לפטר את המנהל?
ניהול משברים, האם הגיוני להחליף מנהל בזמן משבר עסקי? האם הגיוני שביבי ינהל את משבר הקורונה? איך להתמודד עם משברים בחיים? מי אמור לנהל את משבר הקורונה? האם להחליף את המנהל בזמן משבר? שיקולים בהחלפת מנהל, האם לפטר את המנהל?
...האם הגיוני להחליף מנהל בזמן משבר עסקי? האם הגיוני שביבי ינהל את משבר הקורונה? איך להתמודד עם משברים בחיים? מי אמור לנהל את משבר הקורונה? האם להחליף את המנהל בזמן משבר? שיקולים בהחלפת מנהל, האם לפטר את המנהל? האם הגיוני להחליף מנהיג בזמן משבר? קיימת טענה נפוצה שאומרת כי לא נכון להחליף ראש ממשלה או מנהיג בזמן משבר, משום שלמנהל הקיים יש את הניסיון, ההיכרות עם המצב ואת כלל המידע הדרוש להתמודדות. הטענה מתבססת על כך שככל שיש למנהיג יותר ידע והיכרות עם המצב, כך הוא צפוי לקבל החלטות מושכלות וטובות יותר...
בעיות בחינוך ילדים, יעוץ להורים, לחנך ילדים, ילד שלא אוכל ירקות, הילד לא מכין שיעורים, ילד לא רוצה ללכת לבית ספר, פסיכולוג ילדים, טיפול בילדים, לגרום לילד, לשכנע ילד, ילד שלא אוהב ירקות
בעיות בחינוך ילדים, יעוץ להורים, לחנך ילדים, ילד שלא אוכל ירקות, הילד לא מכין שיעורים, ילד לא רוצה ללכת לבית ספר, פסיכולוג ילדים, טיפול בילדים, לגרום לילד, לשכנע ילד, ילד שלא אוהב ירקות
...יעוץ להורים, לחנך ילדים, ילד שלא אוכל ירקות, הילד לא מכין שיעורים, ילד לא רוצה ללכת לבית ספר, פסיכולוג ילדים, טיפול בילדים, לגרום לילד, לשכנע ילד, ילד שלא אוהב ירקות איך לגרום לילד לאכול ירקות שהוא לא אוהב? הנושא שאליעד כהן דן בו הוא איך אפשר לגרום לילד שלא רוצה לאכול ירקות להתחיל לאכול אותם, וזאת בלי להשתמש בכפייה, באיומים או בשוחד. אליעד מדגיש תחילה שאם המטרה היא לגרום לילד לאכול ירקות בלי להשתמש בשיטות כוחניות או בשוחד, יש לחשוב על דרכים אחרות, יצירתיות יותר. דוגמה שאליעד מביא היא להפוך את האכילה...
חרדות, פחדים, איך לטפל בפחד? איך לטפל בחרדה? איך נוצר פחד? איך נוצרת חרדה? למה יש פחד? למה יש חרדה? איך לנטרל חרדות? איך לנטרל פחד? איך להתמודד עם חרדה? איך להתמודד עם פחד?
חרדות, פחדים, איך לטפל בפחד? איך לטפל בחרדה? איך נוצר פחד? איך נוצרת חרדה? למה יש פחד? למה יש חרדה? איך לנטרל חרדות? איך לנטרל פחד? איך להתמודד עם חרדה? איך להתמודד עם פחד?
...איך נוצר פחד? איך נוצרת חרדה? למה יש פחד? למה יש חרדה? איך לנטרל חרדות? איך לנטרל פחד? איך להתמודד עם חרדה? איך להתמודד עם פחד? איך נוצרת חרדה? איך לטפל בחרדה? חרדה היא מצב נפשי המהווה תגובה לפחד, אך כשמדובר בחרדה, מדובר לעיתים בתחושת פחד מיותרת או מופרזת. השאלה המתעוררת היא איך אנחנו יכולים להרגיש פחד ממצבים שאין בהם באמת איום מוחשי, ובכך נוצר מצב של חרדה. הדיון מתחיל בשאלה של אדם שזיהה שהוא נכנס למצב של חרדה. הוא מתאר איך המחשבה על מצב מסוים גרמה לו לפתח תחושות חרדה, ואז כשהוא הסיח את דעתו למחשבה...
רוצה לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! חלק 1
...לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! חלק 1 רוצה לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! לכל אדם יש 2 כוחות. הכוח הראשון הוא כוח השכל הכוח השני הוא כוח הדמיון. מי שאחראי לכל ההצלחות שקורות לאדם בחיים, הוא כמובן השכל. לעומת זאת, כל הטעויות שקורות לאדם בחיים, כל הבעיות שיש לאדם בחיים ושהוא לא יודע כיצד לפתור אותן, כל הפחדים / חרדות שיש לאדם, כל הכעסים שיש לאדם וכולי, כל הדברים האלו קורים בגלל כוח הדמיון שיש לאדם. כי כאשר האדם משתמש בשכלו, ממילא הוא יודע מה לעשות בכל מצב ומצב, והוא יודע כיצד להפוך כל בעיה...
שלח לך אנשים - מהות חטאם של ישראל
...שלח לך אנשים, או רשי לדעתך, אני איני מצווה, אם תרצה שלח. מהות חטאם של ישראל, הייתה בבקשת שלח אנשים. או רבי נתן, שליח הוא בחינת טבע. בני ישראל ביקשו להיכנס לארץ ישראל, ארץ אשר עיני ה אלקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה. ארץ אשר כל הנהגתה איננה הנהגה טבעית. ארץ ישראל מהות קיומה, עיני ה אלקיך בה, הנהגה אלוקית לא הנהגה טבעית, הנהגה ניסית. בני ישראל ביקשו נשלחה אנשים לפנינו, או רשי כל מקום בתורה, אנשים לשון חשיבות. ביקשו בני לשלוח אנשים, אשר הינם חשובים בעיניהם, ויתורו הארץ, לומר הטובה היא אם רעה? אנשים...
זן בודהיזם - מבוא
...השם היפני של ענף ידוע של בודהיזם מהיינה, שהונהג במקור בסין כצאן, ואחר כך בקוריאה, יפן, ווייטנאם. כיום לתורת הזן תפוצה רחבה גם בעולם המערבי, עם מרכזים רבים ברבות ממדינות העולם. הזן מדגיש את חשיבותה של המדיטציה והבעתה בחיי היום יום כדי להגיע להארה וממעיט בערכו של לימוד אינטלקטואלי למטרה זו. כפועל יוצא של הדרך של הזן, חוכמת הזן היא נקודת מבט נכונה שבאה ממעשים (תרגול הזן) ולא מלימוד אינטלקטואלי. על אף שיש תרגולי מדיטציה רבים בזרם הזן (למשל מדיטציה בהליכה, אכילה, ושירה), כל זרמי הזן שמים דגש מיוחד על...
סטודנטית במשבר: חייבת הסבה מקצועית! מה נכון לי?
...הסבה מקצועית! מה נכון לי? שלוש שנים תמימות למדה ביולוגיה. תלמידה מצטיינת, שקדנית וחרוצה. רגע האמת הגיע. היא יושבת במעבדה עושה מחקרים. בודקת ולוקחת דמים. ו... לא. זה לא זה! לא מרגש אותה. משעמם. חסרה לה החיות והאקשן אותם היא אוהבת. המגע עם האנשים. הנתינה מהלב. הלכתי ללמוד בלי לדעת מה יצא לי מזה. לא חשבתי שאהיה מתוסכלת ככ. היום אני נחושה. הולכת לעשות הסבה מקצועית! השאלה מה הכי נכון לי? בבדיקת מפת לידה נומרולוגית קבלית - הסבה מקצועית, מתבקשת! הבה נבחן אותה תחילה בהיבט הנומרולוגי: עפי מספר הכוח - ההתחשבות...
פיזיקה / פילוסופיה - הרומן המוזר בין יופי ואמת - חלק 2
...בין יופי ואמת - חלק 2 פיזיקה / פילוסופיה - הרומן המוזר בין יופי ואמת - חלק 1. רמזים מעולם האמנות כדי להעמיק את חקירתנו בואו נלך אל האנשים שיצירת יופי היא פרנסתם. מה אומרים האמנים על עבודתם שיוכל להועיל לנו במדע? א. הכיעור שותף ליצירה. נתחיל מנקודת - מבט לא שגרתית. שום מושג אינו ניתן להבהרה מספקת בלי ניגודו, ועל כן נצטרך לדון גם בהיפוכו של הנושא שלנו. ואכן, האמנות עוסקת לא רק ביופי אלא גם בכיעור: בספרות ובציור, למשל, מופיעים לפעמים דברים ממש דוחים. ובכל זאת, ככל שאנחנו מזדעזעים מהכיעור, צורת הסתכלותו...
חלומות - ושוב אותו חלום
...אותו חלום חלומות - ושוב אותו חלום פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו חולמים חלום שכבר חלמנו לפחות פעם אחת. לעיתים נדירות יותר אנו מודעים לכך שחלמנו את החלום הזה במהלך החלימה עצמה. מדוע אנו חולמים שוב את אותו חלום? חלומות שחוזרים על עצמם מתארים דבר מה בלתי פתור מלווה אותנו במהלך התקופה שבה החלום חוזר בחיינו. לעיתים מדובר בתקופה של שנים ולעיתים בתקופה של מספר ימים בלבד. בדכ החלום ילווה בעצות מאיתנו אל עצמינו ובהמלצות כיצד להתמודד עם המצב, שכן בעת החלימה אנו מחוברים יותר אל תת המודע שלנו, ולראייה בהירה...
אמת ושקר - איך לזהות באופן מוחלט?
...לזהות באופן מוחלט? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על אמת ושקר - איך לזהות באופן מוחלט?. אמת ושקר - איך לזהות באופן מוחלט? הפעם אשיב לשאלה איך לזהות מהי אמת, ומהו שקר באופן מוחלט? ואני אסביר, אדם מחפש את דרכו, ונתקל בכל מיני רעיונות, ובכל מיני חכמים, ואלו מתחייבים שאם תעשה ככה תהיה מאושר, ואם לא תעשה ככה תהיה מאושר יותר וכו וכו וגם האדם ממציא לעצמו דברים שיגרמו לו להיות מאושר או לא. ואיך אפשרי לאדם לזהות מי משקר אותו ומי לא? ואין דרך לדעת, שום דרך בעולם אין אפשרות שתאפשר לדעת מי...
טבעי אמיתי לעומת טבעי מדומה
...הדוגמה הקיימת בזרימה טבעית, האדם במצבו האידאלי צריך להיות טבעי, אבל יש כאן לכאורה פרדוקס: אם האדם צריך להיות טבעי, אז כבר הגדיר ואם הגדיר - זה לא טבעי. כלומר, טבעי פירושו הוא ללא הגדרות, כי אם האדם הגדיר אז הוא הגביל. יש כאן חור בפאזל של ההבנה של הדברים: אדם שטוען על היותו טבעי, אבל הוא מתאמץ להיות טבעי - הוא אינו טבעי. מצבים נוספים שבהם האדם אינו טבעי: נניח שאדם נמצא בהתלבטות אם דבר מסויים משנה אם יעשה כך או אחרת, זה אומר שאינו טבעי. מצב נוסף הוא, מצב בו האדם מאלץ את עצמו לחשוב שזה לא משנה מה יעשה...
למה עליך לעשות גם פעולה חיובית קטנה חד פעמית וזמנית?
...קטנה חד פעמית וזמנית? דע כי גם פעולה חיובית שבאפשרותך לעשות אותה רק באופן זמני גם היא טובה. אל תמנע מלעשות מעשה חיובי בכיוון הנכון בגלל שאתה חושב שהוא זמני ובגלל שאתה לא חושב שתוכל להתמיד בו. עשה אותו גם אם הוא זמני וחד פעמי. נקוט כלל זה בידך, עליך לעשות את כל אשר אתה יכול, גם דבר קטן וגם באופן חד פעמי. אם באפשרותך לעשות אותו - עשה אותו. לדוגמה, החלטת שאתה לא עושה יותר פעולה מסוימת, ושמעכשיו אתה מתחיל לפעול בצורה כזו או אחרת. אתה מגיע לנסיון שבו אתה אמור לפעול נכון, זא לפעול בצורה חיובית ונכונה...
למה כוח המחשבה הוא הכוח החזק ביותר שיש לאדם?
...החזק ביותר שיש לאדם? כוח המחשבה הוא הכוח החזק ביותר שיש לאדם. כל החוויות שאדם חווה הוא חווה אותם במחשבה שלו. כל התחושות של האדם הם במחשבה שלו. כל המציאות שקורת לאדם היא קורת במחשבה שלו. לכן חשוב מאוד לשמור על המחשבה ולחשוב רק על דברים חיוביים. ניתן לראות זאת גם בגוף האדם. אדם יכול באמצעות הרגליים שלו לבעוט משהו לגובה מסוים. עם הידיים שהם מעל הרגליים ניתן לזרוק דברים רחוק יותר. עם הפה של האדם ניתן לצעוק למרחק גדול יותר מאשר המרחק שאליו ניתן להגיע עם הידיים. עם האוזניים, ניתן לשמוע רעש ממרחק גדול...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מלא כל הארץ כבודו
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מלא כל הארץ כבודו, איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בזוגיות? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך למצוא זוגיות? איך לשתול מחשבות? איך לנהל את הזמן? איך להאמין בעצמך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשפר את הזיכרון? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לא להישחק בעבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח יכולות חשיבה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: מלא כל הארץ כבודו, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן רוחני, מטפל התנהגותי קוגניטיבי, מאמן אישי קריירה בתחום מלא כל הארץ כבודו - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3438 שניות - עכשיו 13_08_2025 השעה 20:05:19 - wesi4