ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה להיות או לא להיות - שייקספיר / סטיבן גרינבלט ✔שייקספיר. סימן השאלה ששמו שייקספיר. מי היה שקספיר, מי כתב את המחזות של שייקספיר... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨להיות או לא להיות - שייקספיר / סטיבן גרינבלט
שייקספיר. סימן השאלה ששמו שייקספיר. מי היה שקספיר, מי כתב את המחזות של שייקספיר., מה יודעים עליו באמת. בתקופת סטלין ניסה חוקר רוסי לטעון ששקספיר היה ממוצא רוסי בכלל. אין הרבה עובדות ממשיות.

איך קיבל לראשונה הקהל את מחזותיו, כמה הובנה שירתו. כשבוחנים באופן סכמטי לא הייתה כנראה לקהל בימיו להבין את המחזות. הקהל היה אמון על מיסטריות ומחזות מוסר בשפה גבוהה. לא היה תיאטרון "ריאליסטי", שדיבר בשפת היום יום. אולי לא הבינו את עומקם הפואטי של המחזות אך הוא כתב סיפורים שעניינו את הצופים. הקומדיות היו ברורות. חילופי מינים כפולים, צעירים ששיחקו נשים המתחפשות לגברים הצחיקו, גם אם לא התעסקו אז בשאלות מגדר, העניין לעצמו הצחיק. היו מצבים קומיים שאפשר היה לעקוב ולצחוק. אחרי עלילות המחזות ההיסטוריים בוודאי שלא הייתה בעיה לעקוב והטרגדיות הגדולות חלקן הרי עשוי היה להתקבל כמו סדרות טלוויזיה של היום. דמויות של טובים ותככנים רעים.

סטיבן גרינבלט, פרופסור באוניברסיטת הרווארד אסף את העובדות המעטות הרשומות. פנקסי לידה ומוות, רישומי רכוש, ועוד תעודות ששמו של שייקספיר מופיע בהן. במקום שחסרות לו עובדות הוא דולה שורות מהמחזות ומנסה להסביר היכן נולדו במוחו.

יחד עם היכרותו את צורת החיים באותה תקופה יצר רומן חלקו היסטורי חלקו ביוגראפי על האיש שנחשב לגדול המחזאים, ומנסה לתת לנו תשובות לשאלות.

הפעם הראשונה בה מוזכר ויליאם שייקספיר היא תעודת הטבלה בכנסיית סטרטפורד. שקספיר נולד, כנראה, ב23 באפריל. כנראה כי הרישום הראשון הנושא את שמו הוא יום ההטבלה שלו.

ויליאם בן ג'ון שייקספיר הוטבל ב 26 באפריל 1564. ישנה הנחה שעברו שלושה ימים בין הלידה להטבלה.

ביולי פרצה מגיפת דבר שהפילה קורבנות רבים. ויל התינוק לא נדבק. ייתכן שאמו לקחה את הילדים לכפר.

שייקספיר היה מוקסם ממילים כבר בילדותו, טוען גרינבלט. שיר ילדים עתיק ששמע בילדותו מופיע במלך ליר. את השפה המפותלת של מוריו הוא מצטט בדמות נלעגת במחזהו טורח אהבה לשווא. החזרה על מלים נרדפות שהמורים היו מלמדים מתוך ספרו של ארסמוס, בלטינית, איך אומרים דבר ב150 צורות שונות.

"כמו עגיל באוזן הרקיע, השמים, השחקים, כיפת התכלת... וכשהוא נופל.. על פני האדמה, היבשה, החלד, הקרקע"

הורים רצו שילדיהם ילמדו לטינית. כל נושאי התפקידים, החל מהמלכה אליזבט דרך הרופאים, עורכי הדין, דיפלומטים יועצים כמרים, כולם שלטו בלטינית.

אביו של ויל ידע כנראה לקרוא, כי נשא משרה ציבורית, אך לחתום חתם בסימן. גם אמו לא ידעה לכתוב את שמה. את בנם דחפו ללמוד.

מורה טוב היה מורה שהלקה את תלמידיו. סטודנטים להוראה התאמנו להכות בובה או ילד סורר. אחת השיטות ללימוד לטינית הייתה העלאת קומדיות עתיקות. את סצנות האהבה מחקו כדי שלא יצטרך נער לנשק נער המשחק את האישה. אך המחזות הכילו דמויות של זונות, נוכלים, משרתים ערמומיים ואבות טיפשים. ויל ספג את תחילת המסורת.

אין ספק שויל למד אז את הקומדיה המטורפת "שני המניכמוסים" של פלואטוס העוסקת בבלבול בין שני תאומים זהים. לימים ישתמש בשלד הפארסה הזו ויוסיף למחזה עוד זוג תאומים להגדיל את הבלבול. קומדיה של טעויות הייתה אחת מהצלחותיו הגדולות.

לא רק בבית הספר הועלו הצגות. לכל איש אצולה הייתה להקת שחקנים משלו וכשלא היו צריכים להציג בארמון נדדו מעיר לעיר והעלו מחזות שונים. אין ספק שויל הקטן, שאביו היה ראש העיר ראה את אותן הצגות.

כשהיה בן אחת עשרה לערך ביקרה המלכה אליזבט ביקור בן שלושה שבועות אצל הרוזן לסטר. ויל התרשם, להנחת גרינבלט, מבגדיה המפוארים ומהפגנת הכוח. כמסורת הימים ההם ערך לסטר שהיה גם מאהבה של המלכה הבתולה, חגיגות גדולות כדי שהאזרחים יוכלו להביע את אהבתם ולהתרשם ממלכתם.

ויל התפעל עד כדי כך שבימים שיבואו יכתוב רבות על מלכים.

אפשר לזהות את המקורות של רוב מחזותיו של שייקספיר. חלום ליל קיץ הוא היחידי שאין לו מקור קודם וכולו פרי דמיוני של שייקספיר. גרינבלט תולה את מקורו של המחזה בהתרשמותו הגדולה מביקור המלכה ומהמופעים שנערכו לכבודה. המלכה ובעלי המלאכה הגסים המעלים לכבודה מחזה, מקורו באותן הצגות עממיות באותו ביקור.

פעמיים השתמש שייקספיר כדי להביע את דעתו על השחקנים שראה, פעם אחת בצורה פרודית בחלום ליל קיץ ופעם נוספת ברצינות, כשהוא מסביר בהמלט ללהקת שחקנים המבקרת בארמון איך לדעתו עליהם לשחק.

המחזה פיראמוס ותיסבי אותו מציגים בעלי המלאכה במחזה חלום ליל קיץ דומה ומהווה מראה קומית הפוכה לטרגדיה רומיאו ויוליה אותה כתב באותו זמן. "זהו המחזה האווילי ביותר ששמעתי מימי" מגיבה היפוליטה ותזאוס עונה "הגרוע שוב אינו גרוע אם הדמיון משלים את החסר" כלומר שייקספיר סומך על דמיונם של הצופים יותר מעבודת השחקנים.

אביו של שייקספיר היה יצרן כפפות ויש להניח שויל עזר לו בחנותו, כמו כן מילא תפקידים נכבדים במועצת העיר. אך כשמלאו לויל שלוש עשרה החל אביו לשקוע בחובות. ישנם מסמכים על הלוואות שקיבל ורכוש שקיבל מאשתו האמידה אותו משכן. אביו איבד את כל ההון המשפחתי. בנוסף להון הפסיד את מעמדו החברתי ושמו נעלם מהרשומות העירוניות. הוא לא היה מסוגל לשלוח את ויל ללמוד באוקספורד.

גרינבלט חושב שאביו הפך לשתיין. שייקספיר מתייחס לשתיה לעתים קרובות בכמה ממחזותיו, כמי שמכיר את ההשפעה מקרוב. ישנן שתי דמויות שתיינים, פלסטף וסיר טובי בלילה השניים עשר שהם שיכורים. גרינבלט סבור שויל מתאר דרך מערכות היחסים הללו את מערכת היחסים שהתפתחה עם אביו.

מה עשה ויל בתחילת דרכו בלונדון? גרינבלט משער שעבד כעוזר לעורך דין. בכמה ממחזותיו מופיע שימוש מדויק בשפה משפטית, מכדי שזה יהיה מקרי.

לא ברור מתי עבר ללונדון. רישומי נישואין בסטרטפורד מגלים שהתחתן שם בגיל שמונה עשרה ונולדו לו שלושה ילדים, גם הם נרשמו בסטרטפורד.

החברה האליזבטנית הייתה חברה מעמדית מאד ומלאת גינוני התנהגות מדויקים. מעמדית עד כדי כך שאפילו הבגדים ובעיקר הבדים שהשתמשו בהם היו מוכתבים בחוק. אצילים היו מוצאים להורג בעריפת ראש, כל היתר בתליה.

ג'ון אביו של ויליאם הגיש בקשה לקבל שלט אצולה. יש להניח שלא רק לעצמו דאג אלא גם לעתידו של ויל. אך משהורע מצבו הכלכלי לא היה יכול לעמוד בתשלום עבור הזכות לשאת סמל אבירים משפחתי.

עשרות שנים אחרי, כשויל היה כבר מפורסם ואמיד הוא חידש את הבקשה. כדי להבטיח את מעמדו ומעמד ילדיו.

את האירוניה שבחיפוש מעמד שאינו מגיע לו באמת מציג שקספיר בדמותו הנפוחה של מלווליו במחזה הלילה השנים עשר. זה הרוצה להפוך לאציל ואינו מבין את הגיחוך שהוא מעורר.

אמו של שקספיר הייתה ממעמד גבוה שאיבדה את מעמדה כשנישאה לאביו. ייתכן שהחלום להחזיר את הסדר הישן למקומו הוא הגורם שבכל כך הרבה ממחזותיו נסיכים ואצילים מאבדים את מעמדם והמחזה נגמר בהחזרת הסדר הנכון.

בשנים שלפני הולדתו של שייקספיר אנגליה עברה שינוי ענק. הנרי השמיני התנתק מהכנסייה הקתולית והקים את הכנסייה האנגליקנית. מעבר לשאלות של אמונה השפה האנגלית הגיעה לרגע של שינוי ענק כשהמלך הורה לתרגם את התנ"ך לאנגלית ומאז כל אנגלי היה יכול לקרוא ולהבין את הברית החדשה ואת התפילות. ייצוב האמונה לקח שנים והטלטל הלוך ושוב בין הקתוליות לפרוטסטנטיות האנגלית, אך השפה החדשה הלכה והעמיקה. שקספיר כבר נולד לאוצר מלים חדש.

אליזבת המשיכה להנהיג את הפרוטסטנטיות כדת המדינה. לא היה לה עניין לבדוק במה מאמין כל אחד בחדרי לבו. היא רצתה סדר ונאמנות. "מי שמאמין שאם עכבר נגס בלחם הקודש הרי שנגס את גופו של ישו", בזה לא רצתה להלחם.

יש להניח שרוב העם לא הבין כנראה את השינוי בדוקטרינות אך היה עד לשינוי בטקסי הפולחן. במקום נרות קטורת וכמרים בבגדי פאר קיבלו פולחן פשוט אישי ואינטימי במידה, ובעיקר יכולת להבין את התפילות החדשות שנכתבו אנגלית.

תקופה בה אנשים פיתחו מצבי סתגלנות והעמדת פנים. כלפי חוץ היו פרוטסטנטים ובתוכם נשארו נאמנים לקתוליות. ויל שאמו הייתה מבית קתולי ואביו שעבד במשרה ציבורית היה פרוטסטנטי, לפחות למראית עין. במה האמין ויל אין לדעת. הוא התרחק מלהביע דעה בעניין דת.

גרינבלט מנסה להסיק איך הגיע ויל לתיאטרון. הוא חושב שויל קיבל משרה בבית אדון רם מעלה שם הייתה להקת שחקנים שויל התחבר אליה והפגין את כישרונו וכך החל להתבלט.

מלחמות הדת נמשכו ובני אדם חיו בפרנויה. כל אחד היה יכול להלשין על כל אחד שהוא קתולי. ויל נזהר ולא גילה ברבים את אמונתו, גם אם אכן עבר כמורה בבית קתולי.

כשהיה בן שמונה עשרה התחתן עם אן התווי, אישה מבוגרת ממנו בשמונה שנים. שישה חודשים אחרי החתונה נולדה בתם סוזאנה. בניגוד לרוב הנשים באותו זמן, אן הייתה אישה חופשייה. יתומה בעלת רכוש מה שיכלה לעשות כרצונה ואיש לא הכתיב לה התנהגות.

מתוך שורות החוזרות לעתים קרובות המתייחסות לנישואים במחזותיו מסיק גרינבלט שויל לא היה מאושר בנישואיו. אין לו מלה טובה להגיד על מוסד הנישואין. נישואים שכנראה נכפו עליו בשל הריונה של אן. מאושר או לא בנישואיו, הם נשארו נשואים 32 שנים.

בחלק גדול ממחזותיו לגיבורים אין נשים. הן לא מוזכרות. לא גב' ליר, לא גברת שילוק וכך עוד גיבורים שנשותיהם מאחוריהם. מתו או נעלמו. וגם כשקומדיה נגמרת במפגש מחודש של אוהבים צעירים שהופרדו הרי שכמה פעמים יסיים מישהו אחר, את הצנה באמירה "אני מקווה שעם הנישואים יגדל גם התיעוב" ובמקום אחר מתואר הרומן "החיזור, החתונה והחרטה" מקרי שדעתו של שקספיר על נשים בחיי נישואין לא ממש חיובית? ובכל זאת הוא לא פוגע באופטימיות כשהוא מסיים מחזות אחרים בנישואין.

שקספיר מכיר בחשיבות המשיכה מינית לה הוא קורא "מזדווגי הכפר" לעתים כמו בלילה השנים עשר הוא לא משאיר לגברים המחופשים לנשים לחזור למינם ומרות שאנו יודעים שהנישואים הם בין גבר לאישה הקהל רואה נישואים בין שני גברים. שני זוגות החשובים במיוחד במחזות מקבת ואמו של המלט עם בעלה החדש הם זוגות מפחידים. "הן בגילך ישקוט הסער שבדם" מטיח המלט באמו ומדגיש את המיניות הברורה של הזוג. מה אומר כל זה על חיי הנישואין של ויל שחי בנפרד מאשתו. היא בסטרדפורד הוא בלונדון.

כששב באחרית ימיו לסטרטפורד כתב את צוואתו, גם שם אשתו אינה מוזכרת. את רוב הונו השאיר לבתו סוזנה. בתיקון מאוחר יותר הוסיף בצוואה שורה העוסקת באשתו. הוא מוריש לה את המיטה השנייה במעלה

יש הוכחות לשתי אהבות גדולות שלו. בסונטות שכתב. חלקן מספרות סיפור אהבה לצעיר נאה, וחלקן לגבירה בשחור, מתוחכמת, נשואה ומנוסה מינית.

אין מידע על הסיבה בגללה עזב ויל הצעיר את סטרטפורד ועבר לעיר לונדון. ישנן השערות אחדות אך אין שום עובדה ברורה. גם על ימיו הראשונים בלונדון אין תיעוד והכל בגדר שמועות והשערות. רוב הכותבים על שייקספיר חושבים שקרה לו דבר מה מטלטל בסטרטפורד. הוא לא עזב אותה בגלל חיי הנישואים שלו. ייתכן שנענש על דבר מה, ייתכן שברח. במה הסתבך לא ברור, ייתכן שבשל הימים הדבר היה קשור לשאלת הדת הגלויה והסמויה. צריך לזכור שלכל אורך השנים ההן העיב צילה של מרי סטוארט מלכת הסקוטים הקתולית על מלכותה של אליזבט, אותה כינתה ממזרה.

לפי הרישומים ביקרה בסטרטפורד קרוב לתאריך היעלמותו של ויל להקת השחקנים של המלכה. האם ייתכן שהצליח להצטרף ללהקה ולחזור אתה ללונדון. השתלטותו המהירה בכל מה שנוגע למורכבותה של הצגה יכולה לאשש השערה שנדד תקופת מה עם להקת שחקנים.

כשחצה לראשונה את גשר לונדון כי להיכנס לעיר ראה לא רק את מאות הברבורים השטים בנהר, אותם היו מורטים פעם בשנה כדי להכין למלכה שמיכות חדשות, אלא בעיקר את המוטות שהיו לאורך הגשר עליהם היו תקועים ראשי הבוגדים הקתולים.

לונדון של אותם ימים הייתה בהתפתחות מתמדת. אלפי צעירים מכל רחבי הממלכה זרמו אליה לחפש עבודה ואולי גם התקדמות במעמדם. היסטוריונים בני התקופה מספרים איך כל השטחים הירוקים התמלאו שכונות צריפים לא מתוכננות והרחובות הראשיים היפים התמלאו עגלות ויצרו פקקי תנועה.

"צעירים שכחו איך ללכת, העולם נוסע על גלגלים. נהגים שהוריהם שמחו ללכת ברגל" לונדון הפכה

"יריד שנמשך כל השנה" לא רק בעלי מלאכה מכל המקצועות, סוחרים ובעלי מקצועות אקדמיים נהרו ללונדון. העיר של אותם ימים הייתה מלאה זונות. וכולם הלכו לתאטרון. המעניין הוא שלמרות חיי העיר הסוערים, אף אחד ממחזותיו איננו מתרחש בעיר.

גם אם המחזות אינם מתרחשים בלונדון הרבה מאוד מתיאורי החיים מתייחסים ישירות למה שויל היה יכול לראות בעיר הגדולה. כריתת ידיים לשון או ראשי נידונים למוות היו עניין של יום ביומו והיו כמה כיכרות הוצא להורג. לכן, כששקספיר עורף את ראשו של ריצ'רד השלישי או מקבת, לקהל היה למה להשוות. הוא העלה מראות רלוונטיים. ולכל העינויים שראה יש הד במחזותיו.

כיכרות העונשים ומקומות הבילויים שכנו בשכנות. זונות הסתובבו באולם התיאטרון ומכרו את עצמן. ריקוד מוזיקה זנות והריגת בעלי חיים כבידור להמונים שכנו בכפיפה אחת.

בלונדון ראה ויל לראשונה תיאטרון בנוי למטרת הצגה. בניין שהזכיר במעומעם אמפיתיאטרון עתיק. במה יציעים לקהל. לא כמו ההצגות שהניעו לסטרטפורד. המלה תיאטרון (תיאטר) נולדה אז. לראשונה היו חדרי הלבשה מאחורי הבמה, ופתחים בצדדים מהם יכלו להופיע השחקנים או להעלם מן הבמה. היו בגדים מפוארים, אך תפאורות לא היו. הדמיון האנושי השלים את החסר מתוך הטקסט שאמרו השחקנים. לראשונה התחילו לגבות דמי כניסה במקום להסתובב עם כובע בין הצופים.

באולם אפשר היה להסתובב ולקנות בזמן ההצגה בירה ואגוזים. העשירים יכלו לבחור מקום מוצל והעשירים יותר מקום מרופד.

ככל שנהייה פופולארי יותר, התיאטרון הקים לו אויבים שטענו כי נשים מכובדות מתפתות שם לחיי פריצות. גברים מתגרים מן הנערים המשחקים נשים, וכתבי הקודש הופכים נלעגים והקהל שומע ולומד שירים גסים.

התיאטרון כבש את מקומו כשהאריסטוקרטים החלו לבקר בו ובעיקר גם המלכה שאהבה הצגות. בתאטרון לומדים נימוסים טובים, המידות הטובות באות על שכרן והרשעות מקבלת עונש. מוטב להעסיק את המוח בדברים בלתי מזיקים מאשר לרקום מזימות.

להקות התיאטרון הקבועות בלונדון נזקקו לכ 20 מחזות בשנה. ויל הבין שהוא יוכל להיכנס למקום הזה של כתיבה. הסתבר ששייקספיר כותב במהירות. כותבים אחרים שעבדו באותה עת היו בן ג'ונסון ומרלו שכבר היו מנוסים.

. שני דברים חשובי למד שייקספיר מההצגות שראה. האחד שלא רק כישרונו של השחקן ויפי הבגדים יוצרים רושם אצל הקהל, אלא כתיבה במשקל של שורות בנות 10 הברות לא מחורזות שאותן היה על השחקן להגיד בקצב הנכון. דבר שני ולא פחות חשוב, בניגוד לכל מחזות המוסר שראה בנעוריו בהן המידות הטובות ניצחו, כריסטופר מרלו החל להעלות מחזות בו הרשע ניצח והקהל נכבש. שתי תופעות שפתחו לפניו את דלתות הכתיבה שהפכה אותו לכותב המוכשר המוכר לנו היום.

השפעתו של מרלו הייתה כל כך גדולה עד שיש חוקרים החושבים שהוא כתב גם את מחזותיו של שייקספיר או לפחות שהם כתבו יחד.

מרלו היה אולי המוכשר שבין הכותבים אך לא היחידי. תומס ווטסון, תומס לודג', ג'ורג פיל, תומס נאש קבוצה שכינויה היה "המשכילים השנונים" הם רק חלק מהסופרים. ווטסון למשל שדיבר שפות זרות תירגם לראשונה את אנטיגונה לאנגלית וחידש את הסונטה, צורת כתיבה שהייתה נפוצה באירופה. הכתבים של רוב אלו שהוצגו בהצלחה לא נשמרו. תומס נאש כתב סקירה שהייתה נחשבת בימינו לביקורת בה השמיץ את המחזאי שכתב את המלט. לא שייקספיר. מחזאי שאיננו מזכיר בשמו. כך שכבר היה מחזה בשם הזה, שייקספיר יכתוב את המלט רק כמה שנים אחרי אותה סקירה

מרלו כתב בהצלחה על ממלכה אסיאתית, שקספיר לקח את הרעיון העביר אותו להיסטוריה המוכרת של אנגליה. כך נולדה טרילוגיית מחזות הנרי השישי המוקדמים. הנרי השישי זכה להצלחה ושייקספיר הפך למחזאי חדש מבטיח.

כשהגיע שייקספיר ב1580 לרובע התיאטרונים אלו האנשים שפגש כנראה. ומהם שאב רעיונות דמויות ומיני עיבודים לכתבים שלהם. המיוחסים יותר של בני תקופתו ספנסר, דאן, וראלי לא השפיעו על כתיבתו. מרלו שהתרשם מהצלתם של המחזות ההיסטוריים של ויל כתב את המחזה אדוארד השני. ויל היה יוצא דופן בקבוצה אליה השתייך, הם למדו כולם באוניברסיטה. הוא היחיד שלא.

גרינבלט יוצא להסביר את הסונטות שכתה שייקספיר ומופנות לגבר. הוא איננו חושב שהכתיבה החלה ממניע הומוסקסואלי ומביא הסבר אחר. הנרי ריזלי, רוזן סאוטהמפטון, צעיר יפה תואר בצורה יוצאת דופן חובב תאטרון מושבע ביקר בהצגות מדי יום. הרוזן הצעיר והעשיר סירב בכל תוקף להתחתן, וכדי לשכנע אותו חיפשו דרך, מכיוון שהיה גם חובב שירה גדול הזמינה משפחתו אצל שייקספיר מחזור סונטות שידברו על לבו להתחתן.

שייקספיר לא היה מאוהב בו, לפחות לא בהתחלה, להיפך שייקספיר ניסה לגרום לו להתחתן ולהוליד ילדים, להשאיר זכר ליופיו כשיזדקן. המעניין בסונטות היא הפניה אל הנרקיסיות של הצעיר. אין בהן רמז להומוסקסואליות. הוא פונה אל הנער בן ה16- 17 ומבקש ממנו לחדול לאונן, נועזות שלא תתואר, ויקיים יחסי מין עם אישה כדי שייוולד ילד שיהיה בן דמותו וימשיך את נעוריו. אין רמז שהרוזן חובב גברים, הסונטות המוזמנות בסוד נכתבו כאוהב הפונה לאהוב.

לעולם כבר לא נדע. הפרשנויות על הסונטות רבות. האישה בשחור המופיעה בהן מיוחסת לנשים אחדות, החל מבנות אצולה ועד לאיזו זונת חצר. היה מי שטען שזו בכלל המלכה ששייקספיר היה מאוהב בה ונוצרה השאלה אם היה ביניהם רומן. הכל השערות.

לפני שנים אחדות כתבה סופרת (אינני זוכר את שמה) ספר עליז שגיבורתו היא אשתו של שקספיר. בו היא מספרת על תעלוליו עם גברים ויותר מזה הוא מלמד אותה כאשתו ליהנות מיחסי מין אנאליים. הדמיון יכול לבנות הר פרשנויות. האם ייתכן שתוך כדי הכתיבה המוזמנת קרה לויל משהו והוא התאהב בבחור הנמען. ומי שבהמשך מזדקן בסונטות הוא המשורר החושש שכעת אהובו הצעיר כבר לא ירצה בו.

מגיפת הדבר הביאה לסגירת התאטראות. בחוש הבינו שאסור ליצור התקבצויות של אנשים. כשחזר ויל ללונדון היה צריך למצוא תאטרון להקים להקה חדשה ולהעלות מחזה.

כל התאטראות התחרו זה בזה מרגע שבוטל האיסור. שני המתחרים הגדולים היו מרלו ושייקספיר שהשפיעו רבות האחד על השני. כששקספיר כתב שירה גם מרלו פרסם שירה. כששקספיר הציג את ריצ'רד השלישי מרלו הציג מולו את אדוארד השני. מרלו כתב את ד"ר פאוסטוס שמולו לא התחרה שקספיר אך שניהם כתבו מחזות על יהודים. מרלו את היהודי ממלטה ושקספיר את שיילוק. לא זה ולא זה פגשו יהודים.

היהודים גורשו מאנגליה כשלוש מאות שנה קודם לכן, אך הדעות הקדומות נשארו אחריהם. במחזות רבים שקספיר משתמש שקספיר במלה יהודי כסמל הרע וקללה.

ב1598 הסתיים חוזה חכירת הקרקע עליו עמד התיאטרון של שקספיר. בלילה מושלג ב1958 עשו שקספיר ושחקניו מבצע, הם פרקו את בניין העץ של התיאטרון העבירו את הקורות ובנו אותו מחדש על קרקע אחרת. תאטרון הגלוב נפתח כשהמוטו שלו היה כל העולם במה. הגלוב היה תאטרון גדול בן 3000 מקומות. הרבה יותר גדול מהתיאטראות בני ימינו. שקספיר עלה ממעמד שחקן כותב לשותף. יוליוס קיסר היה המחזה שפתח את הגלוב.

כשהתיישב לכתוב ב1600 את המלט, כבר הוצגה גרסה אחת של הספור קודם לכן ובהצלחה. שני הכותבים הסתמכו על אוסף סיפורים טרגיים שהיה פופולארי. הפעם שייקספיר לא התייחס למחזה כהיסטורי אלא כטרגדיה. והמחזה עומד על סף כתיבתם של כמה ממחזותיו הגדולים. המלך ליר, אותלו, מקבת, אנטוניוס וקלאופטרה וקוריאולנוס.

גרינבלט עוקב ומסביר את ההתפתחות הגדולה אצל שקספיר. החל מהקומדיות המלכים ההיסטוריים והליצנים ליצירת חיי נפש של אדם. מחזה שרובו עלילה פנימית. מתיחת הזמן הארוך שבין תכנון הנקמה לביצועה.

המלכה אליזבת מתה ב1603 צ'רלס הראשון שירש את המלכות היה חובב תאטרון והפך את להקתו של שקספיר ללהקת אנשי המלך. הצרות הכלכליות נגמרו. שקספיר החל לקנות קרקעות בסטרטפורד. את משפחתו לא הביא ללונדון אך הוא קנה למענם בית מרווח מאוד בסטרפורד.

כדי להתחנף בעקיפין למלך החדש כתב שייקספיר את מקבת. ובו התמונה בה המכשפות מנבאות שבניו של בנקו ישבו על כיסא המלך. וג'ימס היה צאצא למשפחת בנקו. שייקספיר נותן לו במחזה לגיטימציה מלכותית. כמו בימי אליזבת גם את בג'ימס ניסו להתנקש. שקספיר מבטיח לו הן נאמנות והן איכות ימים של שושלתו. מכיוון שאסור היה להשתמש ולהעלות על הבמה דמויות של נסיכים חיים העתיק שייקספיר את מחזותיו לארצות שונות. הדים למאורעות שקרו והיו מובנים לקהל ולמלכים שובצו באופן עקיף. כל הצליח להיות מה שהיום היינו קוראים "רלוונטי" אך גם סמלי מרוחק. לכן אין הדים לכל המאורעות הממשיים שקרו בימיו.

בגיל ארבעים התחיל לכתוב את המלך ליר. נכון שתוחלת החיים בימיו הייתה קצרה בהשוואה לימינו, אך ארבעים לא נחשב עדיין לגיל זיקנה. אין לדעת מה עורר את שייקספיר להתמודד עם חרדת הזקנה. הפעם הרחיק את המחזה לאנגליה ארכאית.

האם החל לחשוב על פרישה. הוא כתב עוד שני מחזות, אגדת חורף והסערה. בהן נרמזים הרהורי פרישה מהעולם המעשה. אחר כך עוד שיתף פעולה עם כותב אחר, ג'ון פלטשר אתו כתה שלושה מחזות.

ב1613 קנה לראשונה בית לעצמו בלונדון. יחד עם זאת חזר למעשה לסטרטפורד. את עסקת הקניה בלונדון ארגן כך שאשתו לא תואכל לשים יד על הנכס.

בתחילת יולי הגיע אליו הידיעה שתיאטרון הגלוב נשרף בלונדון. למזל הלהקה לא היו נפגעים אך הם הפסידו כסף רב.

שייקספיר נפטר ב 25 באפריל 1616. לפי סימנים הוא חש ברע כבר זמן מה קודם לכן..

שקספיר תואר כאדם ידידותי אך לא חברותי כשכבר זכה להצלחה בלונדון. הוא לא יצא למסבאות לא בילה עם ידידים. אך כשחושבים על כך לא היה לו זמן. הוא היה צריך לנהל את התיאטרון שלו, לנהל את עסקיו הפרטיים, לכתוב, לביים, ללמוד בע"פ ולשחק את תפקע \ דיו. הוא כתב שני מחזות גדולים בשנה, עניין לא פשוט.

מתוך מחקר מדויק מאוד של דרך החיים בחברה האליזבטנית מעלה גרינבלט השערות על התפתחות הביוגרפיה של ויל ואיך היה יכול לעלות בסולם החברתי. תוך כדי כך אנו מקבלים תמונה מעניינת מורכבת וצבעונית למדי של חיי היום יום באותה תקופה. הוא מתאר את לונדון של אותם ימים. בצורה מוחשית לחלוטין.

צריך להכיר במעט את מחזותיו של שייקספיר כדי להבין את תרגילי המחשבה מהם הוציא גרינבלט שורות אותן הוא מנסה לייחס לביוגרפיה. אך לא רק שורות, הוא מפרש ובעניין רב גם דמויות אותן יצר מתוך האנשים סביבו ומערכת היחסים שלו אתם.

חלק מההשערות של גרינבלט נראות משכנעות, חלק אחר קצת מצוצות מהאצבע, כך או כך הספר מעניין לא רק בגלל גיבורו אלא גגם ובעיקר בחלקו השני בגלל הניסיון להאיר את החיים באותם ימים.
חשק מיני חיי נישואין אויבים דמיונות התפתחות מגדר חנופה רמאים דמות שליטה מדינה שייקספיר
איך למצוא את הדרך למצוא תשובה לשאלה? איך למצוא את הנוסחה לפתור שאלה? מה הדרך למצוא את הדרך לפתור את השאלה? איך למצוא נוסחה איך לפתור שאלה? ניתוח תשובה לשאלה, איך לפשט שאלה? איך להבין שאלה? איך להבין את המבנה של השאלה?
איך למצוא את הדרך למצוא תשובה לשאלה? איך למצוא את הנוסחה לפתור שאלה? מה הדרך למצוא את הדרך לפתור את השאלה? איך למצוא נוסחה איך לפתור שאלה? ניתוח תשובה לשאלה, איך לפשט שאלה? איך להבין שאלה? איך להבין את המבנה של השאלה?
...הדרך למצוא את הדרך לפתור את השאלה? איך למצוא נוסחה איך לפתור שאלה? ניתוח תשובה לשאלה, איך לפשט שאלה? איך להבין שאלה? איך להבין את המבנה של השאלה? איך למצוא את הדרך לפתור כל שאלה? אליעד כהן מסביר באריכות איך למצוא את הדרך להגיע לתשובה של כל שאלה שעולה בחיים. בהרצאה, הוא לוקח את הצופים למסע של הבנת המבנה הבסיסי של השאלות, ומדגים בצורה מפורטת כיצד לפשט ולהבין אותן. מהו תהליך הניתוח הנכון של כל שאלה? אליעד מתחיל בהסבר שברגע שיש לנו שאלה, הצעד הראשון...
לא רוצה אבל עושה - למה כולם עושים תמיד *נגד* רצונם?
לא רוצה אבל עושה - למה כולם עושים תמיד *נגד* רצונם?
...רוצה אבל עושה - למה כולם עושים תמיד נגד רצונם? האם אדם באמת עושה את מה שהוא רוצה? אחת האשליות הגדולות של האדם היא התחושה שהוא עושה בדיוק את מה שהוא רוצה. על פי אליעד כהן, למרות שאנשים נוטים לומר עשיתי בדיוק את מה שרציתי, בפועל, אף אדם לא באמת עושה את מה שהוא רוצה. כל פעולה שאדם עושה מכוונת להשגת מטרה כלשהי. לדוגמה, כאשר אדם משחק משחק להנאתו, הוא לא נהנה מעצם המשחק, אלא מההנאה שהמשחק גורם לו להרגיש. כלומר, אפילו פעולות שנתפסות כנעימות וככיף הן אמצעי...
ניתוח מעשי, נפרדות ואחדות, רעש משקית בייגלה, חשיבה מופשטת, ניגוד אינטרסים, הסתכלות רחבה
ניתוח מעשי, נפרדות ואחדות, רעש משקית בייגלה, חשיבה מופשטת, ניגוד אינטרסים, הסתכלות רחבה
...רחבה איך פתרון בעיית רעש משקית בייגלה קשור לנפרדות ואחדות? הנושא המרכזי שאליעד כהן מסביר בהרצאה זו הוא כיצד בעיות יומיומיות יכולות להיפתר דרך חשיבה מופשטת על עקרון בסיסי של נפרדות ואחדות. כדוגמה מעשית, אליעד הציג סיטואציה שבה אדם אוכל בייגלה מתוך שקית ומרעיש, מה שהפריע לסובבים אותו. בתחילה אנשים הציעו פתרונות מורכבים או לא נוחים, כמו להפסיק לאכול או להרחיק את השקית, אך אליעד הציע פתרון פשוט יותר - לפתוח את השקית לחלוטין באמצעות סכין, וכך למנוע את...
מחלקת מכירות, שיפור תהליכי המכירה, שיפור מחלקת מכירות, ניהול המכירות והשיווק בארגון, שיפור תהליכי השיווק, הטמעת מידע המכירות במחלקת המכירות, הכנת מידע על המוצר, ארגון המידע השיווקי, ארגון המידע המכירתי, איך להכין חומרי שיווק? איסוף חומרים לצורך הכנת חומרי שיווק, ארגון המידע של מחלקת המכירות, תיעוד המידע של מחלקת המכירות, השמה לאנשי מכירות, גיוס אנשי מכירות
...השיווק, הטמעת מידע המכירות במחלקת המכירות, הכנת מידע על המוצר, ארגון המידע השיווקי, ארגון המידע המכירתי, איך להכין חומרי שיווק? איסוף חומרים לצורך הכנת חומרי שיווק, ארגון המידע של מחלקת המכירות, תיעוד המידע של מחלקת המכירות, השמה לאנשי מכירות, גיוס אנשי מכירות וכאן נסביר לגבי תהליכים מקבילים שיש עבור הכנת חומרי שיווק ועבור שיפור תהליכי המכירה בארגון. ונסביר איך לשפר את תהליכי המכירה בארגון, איך שיפור ספציפי עבור תהליכי המכירה, הוא חלק מתהליך הכנת...
התאבדות, משמעות החיים, חיפוש משמעות לחיים, למצוא משמעות, להתאבד, חוסר משמעות מוחלט, משמעות החיים
התאבדות, משמעות החיים, חיפוש משמעות לחיים, למצוא משמעות, להתאבד, חוסר משמעות מוחלט, משמעות החיים
...משמעות החיים למה אנשים מתמודדים עם הקונפליקט של משמעות החיים? הנושא המרכזי שאליעד דן בו הוא הקונפליקט המורכב שאנשים רבים חווים בנוגע למשמעות החיים: מצד אחד הם חווים שאין שום משמעות אמיתית ומוחלטת לחיים, ומצד שני הם עדיין מחפשים משמעות כלשהי כדי להצדיק את הקיום שלהם ולהימנע מהתאבדות. אליעד מתאר מצב שבו אדם מודע לחוסר המשמעות של הקיום, ועדיין נאחז ברצון להמשיך לחיות, אפילו אם הוא לא בטוח מדוע הוא עושה זאת. מצב זה יוצר קונפליקט פנימי עמוק, שבו האדם...
איך לנתח שאלה? טיפים למערכת יחסים, איך להסביר את עצמך? איך לגרום למישהו להבין אותך? איך להבין מישהו? איך להבין משהו? תקשורת בין אישית, איך למצוא תשובות לשאלות? איך להבין שאלה?
איך לנתח שאלה? טיפים למערכת יחסים, איך להסביר את עצמך? איך לגרום למישהו להבין אותך? איך להבין מישהו? איך להבין משהו? תקשורת בין אישית, איך למצוא תשובות לשאלות? איך להבין שאלה?
...מישהו? איך להבין משהו? תקשורת בין אישית, איך למצוא תשובות לשאלות? איך להבין שאלה? איך לנתח שאלה? איך להבין משהו ומה זה חשוב? בהרצאה, אליעד מתאר את החשיבות של ניתוח נכון של שאלה לפני מתן תשובה. הוא מתחיל לדון באסטרטגיות למענה נכון על שאלות, במיוחד כשיש חשש שמבין את השאלה בצורה לא נכונה. מהו תהליך הניתוח של שאלה? אליעד מציין שכאשר מישהו שואל שאלה, זה קריטי להבין את השאלה בצורה מעמיקה. הוא מדבר על כך שכאשר אנחנו שומעים שאלה, אנו לעיתים מניחים הנחות...
מחסום רוחני, תיאוריה רוחנית, דרך רוחנית, התאמת ההבנה לחוויה, התאמת החוויה להבנה, התקדמות רוחנית, התפתחות רוחנית, מהו טוב, מהו רע, רוצה או לא רוצה
מחסום רוחני, תיאוריה רוחנית, דרך רוחנית, התאמת ההבנה לחוויה, התאמת החוויה להבנה, התקדמות רוחנית, התפתחות רוחנית, מהו טוב, מהו רע, רוצה או לא רוצה
...החוויה להבנה, התקדמות רוחנית, התפתחות רוחנית, מהו טוב, מהו רע, רוצה או לא רוצה איך להתמודד עם מחסום רוחני בדרך להתפתחות אישית? הדרך הרוחנית כוללת הרבה שלבים שבהם האדם מנסה להגיע להבנה עמוקה יותר של עצמו ושל המציאות סביבו. אחד המחסומים הגדולים ביותר בדרך זו הוא חוסר היכולת לסנכרן בין ההבנה השכלית לבין החוויה האישית. אנשים רבים יכולים להבין רעיונות רוחניים או פילוסופיים, אך מתקשים לחוות אותם באופן ישיר וממשי בחייהם. במפגש הנוכחי אליעד עוסק במחסום הרוחני...
תמימות ופשיטות, חוכמה, מהי תמימות אמיתית? מהי חוכמה אמיתית? רבי נחמן מברסלב, אמונה באלוהים, החלל הפנוי, איך להאמין באלוהים? לזרוק את השכל, להאמין או להבין, להאמין או לדעת, כפירה באלוהים
תמימות ופשיטות, חוכמה, מהי תמימות אמיתית? מהי חוכמה אמיתית? רבי נחמן מברסלב, אמונה באלוהים, החלל הפנוי, איך להאמין באלוהים? לזרוק את השכל, להאמין או להבין, להאמין או לדעת, כפירה באלוהים
...באלוהים, החלל הפנוי, איך להאמין באלוהים? לזרוק את השכל, להאמין או להבין, להאמין או לדעת, כפירה באלוהים מהי תמימות אמיתית לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מציג את הנושא של תמימות ופשיטות על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, כשהוא מבהיר תחילה שישנו קשר עמוק בין תמימות לחוכמה, בניגוד לתפיסה הרווחת שיש ביניהם ניגוד. הוא מציג את המושג תמימות כמצב של שלמות מוחלטת, שבו האדם מקבל את המציאות בדיוק כפי שהיא, ללא ספקות וללא שאלות. במצב כזה, לפי רבי נחמן, האדם נמצא...
ידיעת האושר - מהם 2 הדברים שאותם אי אפשר לזייף?
...- מהם 2 הדברים שאותם אי אפשר לזייף? בחיים יש שני דברים שאי אפשר לזייף אותם. והדבר הראשון שאותו אי אפשר לזייף, הוא את האושר. כי האדם לא יכול לזייף את האושר. והאדם בהחלט יכול לנסות לרמות את עצמו ואת סביבתו לגבי מצב הרוח שלו, והאדם יכול להיראות שמח וכיוב כלפי חוץ, אבל לב יודע מרת נפשו, והאדם בתוך תוכו מרגיש את תחושת החיסרון ואת חוסר השלמות שמלווה אותו כל החיים. כי מי שהוא כנה ואמיתי עם עצמו, הוא יודע את האמת, שלא משנה מה שהוא עושה ולא משנה מה שהוא יעשה...
איך לבקש הנחה על מוצר? איך לקבל הנחה על מוצר? איך לשכנע מוכר לתת לך הנחה? איך לגרום למוכר לתת לך הנחה? איך לבקש הנחה בצורה נכונה? המוצר יקר, אין לי כסף, המוצר לא שווה את הכסף, לקוח מבקש הנחה, טיפים לתקשורת בין אישית, בקשת הנחה
איך לבקש הנחה על מוצר? איך לקבל הנחה על מוצר? איך לשכנע מוכר לתת לך הנחה? איך לגרום למוכר לתת לך הנחה? איך לבקש הנחה בצורה נכונה? המוצר יקר, אין לי כסף, המוצר לא שווה את הכסף, לקוח מבקש הנחה, טיפים לתקשורת בין אישית, בקשת הנחה
...למוכר לתת לך הנחה? איך לבקש הנחה בצורה נכונה? המוצר יקר, אין לי כסף, המוצר לא שווה את הכסף, לקוח מבקש הנחה, טיפים לתקשורת בין אישית, בקשת הנחה איך לבקש הנחה בצורה נכונה? כאשר אדם מעוניין לרכוש מוצר או שירות, פעמים רבות עולה הצורך לבקש הנחה על המחיר. השאלה היא, איך נכון לבקש הנחה כך שמסבכים את הסיכוי להשיג אותה, מבלי לפגוע במערכת היחסים עם המוכר? ישנן שתי דרכים עיקריות לבקש הנחה, כאשר אחת עשויה להוביל לתוצאה הרצויה ואילו השנייה עשויה להחמיר את המצב...
חוויית מציאות חדשה
...כשאדם יודע שכל מאורעותיו הן לטובתו זאת הבחינה היא מעין העולם הבא. את זה אמר רבי נחמן מברסלב, והדבר נכון לחיי היום יום. שכן, מתוך הבנה שהאדם רוצה לחיות חיים טובים יותר, הוא משיג אותם כי במקום שהאדם רוצה להיות שם הוא נמצא. וכך הדברים במציאות, רק שהסובייקטיביות מטעה את האדם ומוציאה דברים מהקשרם. וכך הדברים פועלים כפי שאמר לי אדם חכם, יש אנשים שהולכים בתלם, ולעומתם יש אנשים שכשאתה מתווכח איתם הם מוציאים כל הזמן דברים מהקשרם, הם מומחים בלהוציא כל הזמן...
המשפחה - קשר של שתיקה
...מושגת עי פתיחות שבה יכולים שני בני הזוג להיות הם עצמם. פתיחות שבאה לידי ביטוי ביכולת להתחלק בחוויות, ברגשות, בציפיות, במחשבות, בפחדים ובחרדות. צורך זה הוא שהביא את אחד מבני הזוג לאימון. המושג המתאר את ההתחלקות ברגשות אלה הוא התקשורת. התקשורת היא דו - סיטרית. אין די בכך שאנו יודעים להיפתח ולאפשר לשני להכירנו. עלינו ללמוד להבין גם את השני. ללא התחלקות זו, הופכים הנישואים למונולוג. מה קורה במערכת יחסים בין בני זוג כאשר אחד מבני הזוג מדבר, והשני שותק...
דיאטה / לרדת במשקל / הרגלי אכילה - הצלחות קטנות
דיאטה לרדת במשקל הרגלי אכילה - הצלחות קטנות על הצלחות קטנות חשבתי מה לקחתי על עצמי? זה ממש קטן.. בדיחה... אבל עובדה שלא עשיתי את זה עד היום... אני כאילו מזלזלת במה שאני מצליחה. אני מזכירה לעצמי שעשיתי כמה צעדים בדרך. מה שעשיתי זה לא מבוטל. זה חלק מתהליך שלא הושלם. כמה צעדים בתוך מסע. זה מחזק אותי. לצד חששות שלי מהצעדים הבאים, אני רואה את מה שעשיתי ונותנת לזה את הכבוד הראוי
מי ישחרר אותך מעבדות?
...וכל המסובים פותחים בשירה אדירה: עבדים היינו, היינו, עתה בני חורין, בני חורין עבדים היינו, עתה, עתה בני חורין, בני חורין (1). ויש אסמכתא ברורה: עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו ה אלהינו משם ביד חזקה (2) ובזרוע נטויה. ואלו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים הרי (עדיין) אנו ובנינו ובני בנינו משעבדים היינו לפרעה במצרים (3). האם השירה הרועמת משקפת מציאות חברתית - אנושית, כלל עולמית? וודאי! הרי כל העולם הכריז על כך חגיגית: לא יהיה אדם עבד או משועבד...
5 הכפתורים החמים שלא מספרים לך עליהם לפני החופה
...שלא מספרים לך עליהם לפני החופה במזל טוב התחלתם להתחתן, להקים משפחה ולהתחיל בחיים משותפים! הודעתם להורים, סגרתם אולם, שלחתם הזמנות והאירוע הגדול הגיע! הכל מושלם! הכל בלבן וזוהר, האורחים מחוייכים, ההורים גאים, החברים שמחים וצוהלים עבורכם המסיבה דוהרת אל תוך הלילה. האהבה פשוט פורצת מתוככם והתחושה היא שהכל אפשרי! לנצח נאהב, נתמוך ונתמודד! המשכתם בירח דבש מפנק וחזרתם הביתה להתחיל את החיים כזוג טרי שכל העולם לפניו! ברכות! אז למה, שנה, שנתיים כאשר השגרה...
לחץ חברתי ומצבי סיכון בגיל ההתבגרות - תרבות או גנטיקה?
...בגיל ההתבגרות - תרבות או גנטיקה? בגיל ההתבגרות הופכים הילדים המתוקים שלנו, שעד אז העריצו אותנו, למבקרים הכי קשים של אישיותנו והתנהגותנו. בתקופה זו אנו הופכים בעיניהם מדמויות חיקוי אידיאליות לאנשים רבי מגרעות, מיושנים וחסרי תובנה לחיים האמיתיים. אז את מי הם מעריצים? מי האידיאל שלהם במקומנו? החברה! יותר מאשר בכל גיל אחר, המתבגר צריך את תחושת השייכות לקב השווים שלו. הוא מוכן לעשות הרבה מאוד כדי להשתייך ולהיות מקובל בחברה. בנוסף להכרה חברתית הם גם מחפשים...
פרסום לחרדים - הציבור החרדי
...שעל משווק ומפרסם לפרקם ולתעל אותם לטובת הקמפיין. במאמר זה נדבר על העולם החרדי וננסה לשרטט מעט את מרכיביו המרכזיים ולתת איזה מסגרת כללית לכל קבוצה מהקבוצות הגדולות במגזר. הציבור החרדי לא קל למי שמחוץ למגזר החרדי להבין את מורכבויות המגזר. זה נראה במבט מבחוץ נורא קל. כולם שחור לבן לא? אז זהו שלא. תתפלאו לשמוע עד כמה גם לשחור לבן יש הרבה אפור. זה ציבור מגוון, ייחודי ומלא סגנונות. בכלל לתייג את כל החרדים לאותה קטגוריה יהיה חטא. רמת הפתיחות, השילוב בחברה...
זוגיות - מה אנחנו יודעים על בן הזוג שלנו?
...כף ידי. או, אני מכירה אותו אפילו יותר טוב ממה שהוא מכיר את עצמו. נאמרים תכופות על ידי בני זוג החיים יחד. האם באמת יש למשפטים אלה תוקף במציאות? מה אנחנו באמת יודעים, מכירים, מזהים או מה אנחנו מנחשים, ממציאים, משקפים דרכו - בנו, אלינו, עלינו? איזה חלק מתוך זה משקף את ההכרות שלנו עם עצמנו ואיזה חלק באמת יודע את בן - בת הזוג? המושג ידע נמצא בתחום התפיסה שלנו, הן בחושים, או בשכל, או בהכרה. ככול שתחום התפיסה שלנו רחב יותר כך גם הידע שלנו, אך תמיד הוא יימצא...
על הוכחות וצירופי מקרים - מודעות עצמית רוחנית
...צירופי מקרים נפלאים ו... שום דבר אינו קורה במקרה! היקום מחזק את ידינו מראה לנו את הדרך הנכונה עבודתנו והשתדלותנו מוערכת בכל המימדים. וכמו בכל מטבע ראויה מתקיים גם כאן הצד השני של המטבע ובו יש לימוד יותר מעמיק לגבי עצמנו: היקום מספק הוכחות למי שזקוק להוכחות למי שעדיין ספק בליבו לגבי הדרך בה הוא הולך. כשהוארה בפניכם הדרך חווייתם ניסים, חווייתם נפלאות - העריכו ורוו נחת מן ההוכחות! הרווחתם אותן ביושר, בתום ובעבודה אמיתית ונכונה. השלב הבא הוא לראות היכן...
רגשות, מהם רגשות, להרגיש כלום, רק אחדות, רק נפרדות, אחדות מתוך נפרדות, מהות הנפרדות
...רק נפרדות, אחדות מתוך נפרדות, מהות הנפרדות לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: רגשות, מהם רגשות, להרגיש כלום, רק אחדות, רק נפרדות, אחדות מתוך נפרדות, מהות הנפרדות. שאלה: האם תמיד יש רגשות? אליעד: מצד אחד תמיד יש רגש, כי אתה תמיד מרגיש שאתה קיים, משהו אתה מרגיש. נכון שאם אתה מרגיש אז בפועל יש גם את האין רגש, אבל מה שדומיננטי בך זה ההרגשה שאני קיים. למה מצד שני אף פעם אין רגש, לא היה, לא הווה ולא יהיה אף רגש? אנו מנסים להבין מה המבנה המחשבתי...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מין אנאלי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מין אנאלי, איך להתמודד עם גירושין? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: מין אנאלי, איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם באמת הכל לטובה? האם המציאות היא טובה או רעה? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? האם אפשר לדעת הכל? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע בעולם? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? האם יש בחירה חופשית? איך להנות בחיים? האם הכל אפשרי? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי מומלץ, מאמן עסקי, פסיכותרפיה הוליסטית בתחום מין אנאלי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 09_08_2025 השעה 14:24:47 - wesi4