ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מחקרים סטטיסטיים ✔תודעה - מבוא ✔תודעה היא אחת מתכונות הנפש, ובדרך כלל מייחסים אליה תכונות כמו סובייקטיביות... - ידע להצליח התחייבות! ל:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תודעה - מבוא
תודעה היא אחת מתכונות הנפש, ובדרך כלל מייחסים אליה תכונות כמו סובייקטיביות, הכרה - עצמית, כושר חישה והבנה, והאפשרות לקלוט את היחס בין הזהות האישית לסביבה. לפעמים משתמשים גם במילה הכרה לאותן משמעויות, אף שלמילה זו יש גם משמעויות נוספות - מצב של ערנות בניגוד למצב של שינה או של תרדמת.

הפילוסופיה מציעה מספר דרכים להבין את התודעה במסגרת פילוסופיה של הנפש. המדע, לעומתה, רואה את התודעה כקשורה באופן הדוק לתפקוד הניורוני של המוח. עמדתן של תרבויות ודתות רבות היא שהתודעה נמצאת בנשמה, שנפרדת מהגוף (דואליזם).

שאלת התודעה משפיעה על שאלות אתיות חשובות:

1.עד כמה היא מידת התודעה של בעלי חיים לא אנושיים?

2.באיזה שלב בהתפתחות העובר מתחילה להופיע תודעה?

3.האם מכונות יכולות להגיע למצב של תודעה (שאלה חושבה בבינה מלאכותית)?

תודעה ושפה

מכיוון שבני אדם מבטאים את מצבי התודעה שלהם בעזרת שפה, מפתה להקביל בין יכולות שפה לבין תודעה. אולם ישנם בני אדם חסרי - שפה (תינוקות, ילדי פרא, או אנשים מוגבלים שכלית), שאנו מחשיבים אותם כבעלי תודעה אף על פי שאין להם יכולות שפה. יצורים אינטליגנטים רבים עושים שימוש במערכות תקשורת מורכבות שאינן נהירות לבני אדם, כמו שהצביע מחקר המוח של פרימטים לא - אנושיים ובמיוחד קופי מקוק, ממורכבות התקשורת ניתן להסיק על מורכבות המסר, אך לא בהכרח על מודעות המוסר.

גישות קוגניטיביות ניורולוגיות

מספר מחקרים מצביעים על מנגנונים דומים במצבים קליניים שונים שמובילים לאיבוד תודעה. מצב של "צמח", הוא מצב שבו אדם מאבד את היכולות הגבוהות של המוח, אך הוא עדיין מחזיק במחזורי שינה וערנות, עם פעילות אוטומטית מלאה או חלקית. מחקרים שמשווים בין אנשים במצב צמח לבין אנשים בריאים וערים, מראים כי אצל הצמחים יש בעיה בקישורים בין המוח העמוק או התחתון יותר (גזע המוח והמוח התלמי) והחלק העליון (קליפת המוח) של המוח. בנוסף, מוסכם כי פעילות המוח הכללית בקורטקס היא נמוכה יותר במצב צמח. יש אסכולות בנוירואלקטרוניקה שרואות את איבוד התודעה הזה כאיבוד היכולת למדוד זמן כראוי (בדומה לאפקט של תקליט המנגן לאט מאוד או מהר מאד), דבר שמוביל בתחילה לחוסר קשב, ממשיך לשינה ומגיע לתרדמת ומוות.

איבוד הכרה מתרחש גם במקרים אחרים, כגון התקפים אפילפטיים כלליים, בהרדמה כללית, ואולי אף בשינה עמוקה. ההיפותזות העיקריות כיום לגבי מקרים כאלה של איבוד ההכרה (או איבוד תחושת זמן), מתמקדות על הצורך של ההכרה ב:

1.רשת נרחבת בקליפת המוח, הכוללת בעיקר את החלקים הקדמיים, הפריטאליים והטמפורליים

2.שיתוף פעולה בין החלקים העמוקים של המוח, בעיקר התלמוס, והחלקים העליונים - הקורטקס. היפותיזות אלה מכונות "תאוריות גלובליות" של התודעה, שכן הן טוענות כי יש צורך ברשת רחבה וגלובלית על מנת לקיים את המצב התודעתי.

הכימיה של המוח גם היא משפיעה על התודעה. סמי הרדמה (כגון מידזולם או דורמיקום) יכולים להביא את המוח ממצב של ערנות (הכרה) למצב של שינה (חוסר הכרה). תרופות מעוררות כמו אנקסייט או אף קפאין המשפיעים על מערכת העצבים המרכזית יכולות לצור מצבים של ערנות ותודעה מוגברת.

לסמים רבים אחרים (כמו הרואין, קוקאין, LSD, MDMA) יש השפעה על מצב התודעה של האדם.

הסרתו של הגרעין הצנטרומדי (חלק מהגרעין האינטרה - למינרי של התלמוס) כנראה מפסיקה את התודעה וגורמת לתרדמת, מצב "צמח", חוסר אפשרות לדבר ומאפיינים אחרים של "מוות מוחי". הגרעין הצנטרומדי הוא גם אחד מהאתרים העיקריים שעליהם פועלות הרדמות כלליות ותרופות אנטי - פסיכוטיות.

גישות פילוסופיות

פילוסופים מבחינים בין "תודעה פנומנלית" לבין "תודעה פסיכולוגית". יש שטוענים, כי לא ניתן להגדיר את התודעה. ישנן עמדות פילוסופיות רבות לגבי התודעה, הכוללות: ביהביוריזם, פסיכולוגיה קוגניטיבית, דואליזם, אידאליזם, פונקציונליזם, פנומנולוגיה, פיזיקליזם, פסודו - נומנליזם, אמרגנטיזם, אינטגרליזם, אפיפנומנליזם ואף מיסטיקה.

הכרה פנומנלית

לדעת פילוסופים רבים, יש פונקציה מנטלית אחת שמלווה את רוב, ואולי כל האירועים המנטליים, והיא ההכרה.

במובן פילוסופי זה של המילה "תודעה", אנו מודעים גם כאשר אנו חולמים, אנו מודעים למה שקורה בחלום. אולם, למרות שכיום רוב הדעות הן כי בכל מצב של שינה יש גם אירועים מוחיים, יש חוקרי שינה הטוענים כי יש שלב בשינה, הנקרא "שינה עמוקה", שבו אנו לא מודעים לשום דבר בשום מובן. אין כל אירועים מוחיים שמערבים תודעה במושגים הפילוסופיים או הרגילים שמתרחשים. לפיכך, שינה ללא חלום לפעמים מוצגת כמקרה שבו האדם חי ומוחו פועל, אך אין אירועים מוחיים שיש בהם אלמנט של תודעה.

מחקרים מודרניים וגילויים לגבי התודעה מבוססים על מחקרים סטטיסטיים פסיכולוגיים, ועל מחקרים של מצבי תודעה והגרעונות שנוצרו על ידי פגעים פיזיים שונים במוח, כגון שבץ או ניתוח, שהפריעו לפעולתן הרגילה של הקוגניציה והחישה. גילויים אלה מציעים כי המוח הוא מבנה מורכב של פונקציות מקומיות שמוחזקות יחד על ידי תודעה אחדותית.

יש מחלוקת מסוימת לגבי השאלה האם חייבים להיות בהכרה, במובן הפילוסופי, כאשר מתרחש אירוע מוחי? לדוגמה, האם אפשרי שיהיה לך כאב שאתה לא מרגיש? יש שחושבים שלא, הם טוענים, כי כדי שיהיה כאב, צריך להרגישו ולכן להיות בהכרה. פילוסופים קוראים לזה "אי השתנות" (incorrigibility) של מצבים מנטליים מסוימים. כמו כן, על מנת שמשהו יהיה מחשבה, יש צורך להיות מודע לכך שאתה חושב, אם אין הכרה, אין חשיבה (למעשה, זו כמעט טאוטולוגיה). דבר זה מעלה שאלות אלה: האם אירועים מנטליים מחייבים תודעה? מה לגבי הפעילות של המוח שאנו לא מודעים לה?

אם אנו עונים לא, אנו אומרים כי יש אירועים שמתרחשים ללא אלמנט של תודעה. במלים אחרות, חלק מהמוח הוא "ללא הכרה". מדענים קוגניטיביים אומרים, כי תהליכים קוגניטיביים רבים הם ללא הכרה במובן זה, אנו מודעים רק ל"חלק" מהאירועים שמתרחשים במוחנו.

יש שרואים את התודעה כתופעה "צומחת" (emergent behaviour), שעולה מהיררכיה של תהליכים לא - מודעים. אלה הם דעות חדשות למדי, שנעשו פופולריות רק לאחר פרויד.

התיאור והמיקום של ההכרה

למרות שידוע כי קשה מאוד להגדיר את ההכרה, פילוסופים ניסו לעשות זאת במשך מאות שנים. רנה דקארט כתב את "הגיונות" במאה ה - 17, ספר זה מכיל תיאורים נרחבים של משמעות התודעה. דקארט תיאר את התודעה כדברים שנמצאים בזמן ובמרחב, ושמביטים בהם מנקודת ראות מסוימת. לכל אחד מהדברים האלה יש איכות מסוימת כמו צבע, ריח וכו'. פילוסופים אחרים כמו ניקולאס מלברנך, ג'ון לוק, דייוויד יום ועמנואל קאנט הסכימו גם הם על התיאור הזה באופן כללי. ההמצאות של הדברים בזמן נידונה בהרחבה רבה יותר בידי ויליאם ג'יימס ועמנואל קאנט. קאנט כתב כי "רק אם אנו מניחים את הזמן, אנו יכולים להציג לעצמנו כי דברים קיימים יחד באותו הזמן, או בזמנים שונים". ויליאם ג'יימס הדגיש את ההמצאות של החוייה בזמן, ואמר כי זמן הוא "המשך הקצר שאנו חשים באופן מיידי". פילוסופים אלה גם מתארים את החלומות, המחשבות, הרגשות וכו'.

פילוסופים אלו תיארו את התודעה כפי שאנו חווים אותה. כאשר אנו מסתכלים על חדר או שאנו חולמים, הדברים נמצאים בזמן ובמרחב, ונראים כאילו הם נחזים מנקודה מסוימת. אולם, כשפילוסופים ומדענים עוסקים בשאלת התוכן של ההכרה, ישנן מחלוקות קשות. יש שטוענים כי לא לכל אירוע מנטלי יש גם אירוע פיזי מקביל. לדוגמה, דקארט טען כי התוכן של ההכרה הוא תמונות במוח, וכי נקודת הראיה היא נקודה מיוחדת, שאינה פיזית ואינה בעלת ממדים (ה - Res Cognitans). רעיון זה ידוע כ"דואליזם קרטזיאני". דוגמה אחרת מצויה בחיבוריו של תומאס רייד, שחשב כי תוכנה של התודעה הוא העולם עצמו שנעשה לחוייה מודעת בשרשרת כלשהי של גורם ונגרם. רעיון זה של שרשרת סיבתית מהעולם הממשי לחוויה, מצוי גם בפוסט - מודרניזם ובסוגים מסוימים של ביהביוריזם. יש מספר מדענים ופילוסופים שאומרים כי אירועים מנטליים הם כולם אירועים פיזיים במוח. אלה התומכים בהיפותזה זו, אומרים לרוב כי אנו רק חושבים שהמאפיינים של התודעה מתרחשים (לדוגמה: דניאל דנט) אם כי כמה מהתומכים של תאוריית המוח הקוונטי, תאוריות זמן - מרחב של התודעה, ותאוריות אלקטרומגנטיות של התודעה, מציעים כי יש התאמה ישירה בין פעילות המוח לחוייה המורגשת.

מצבי תודעה

בספר "עקרונות הפסיכולוגיה" שפרסם ויליאם ג'יימס ב - 1890 הוא הרחיב את מצבי התודעה מערות למצבים שבהם אין ערות מלאה כמו מצב היפנוטי, חלום, מחלת נפש או מצב תודעה שאחרי נטילת תרופות או סמים וכן מצב עוררות למחצה כמו מדיטציה או תפילה.

מכאן שחקר תודעה הנעשה בצפייה ישירה בלבד לא מספיק.

מושג התודעה בדתות

בודהיזם

בבודהיזם, תודעה - בלבד היא תאוריה שלפיה הקיום הוא רק תודעה, ולכן אין כל דבר שקיים מחוץ לשכל. פירושו של דבר זה הוא שכל החוויה המודעת היא רק דמיון שקרי, לפיכך, הרעיון של תודעה - בלבד הוא בעצם התנגדות לכל התופעות הארציות והחוויות שלנו.

יוגים שהשיגו הארה דרך מדיטציה טרנסצנדנטלית (אלו נקראים כקולקטיב בודהה), מספרים על ניתוק "האני המודע" מהמתרחש והקניית יכולות חדשות לחוויית החיים שנובעות מהעצמת המודעות, כמו היכולת להפעיל את האני המודע לפי בחירה לסינון הקלט החושי של המציאות "החיצונית".

תודעה כתכונה של עיבוד מידע

תוצאות מעניינות שעלו מפיתוחן של דיספלינות חדשות יחסית כמו תורת הכאוס ושפות טבעיות בהקשר לבינה מלאכותית שפכו אור חדש על הנסיון המתמשך להגדרה מדעית מדויקת יותר של מודעות עצמית, לכל מערכת שמורידה את כמות האנטרופיה בסביבתה (מערכת חושבת).

כל מערכת מורכבת המסננת קלט חושי ופועלת על פיו (כמו מערכות חישה ומעקב אוטומטיות, מחרקים ועד בני אדם) נוטה לייצר מעגלים לוגיים מקומיים המתמחים בפונקציות מסוימות (כמו מנגנוני עיבוד הראייה במוח האנושי). במערכות עיבוד אורגניות מדובר בחיווט מחדש של הקשרים הבין - סינפאסיים של רשתות הנוירונים המרכיבות את המח, ובמערכות אלקטרוניות בסידור מחדש של טבלאות ההפנייה לכתובות של תאי זיכרון. מנגנונים אלו משתכללים אוטונומית בעיבוד הקלט ומתקשרים עם החלקים האוטונומיים האחרים במח דרך אפיקי זרימת מידע בעלי קצב שינוי עצמי נמוך, בעת עיבוד קלט סטנדרטי.

לדוגמה: פעולת המערכת הפאראסימפטטית של המוח אצל יונקים, אשר מכווצת את אישון העין או מקפיצה את הברך באופן בלתי רצוני, ללא העברת ההחלטה או התוצאה למח עצמו, או סנכרון התנועה של כל רגל בנפרד אצל חרקים המאפשרת להם ללכת בקו קבוע, גם לאחר הסרת הראש.

תחת קלט חושי חדש או קיצוני (כמו בעת למידה של נושא מסובך ולא מוכר) עולה צורך לייצר סדר (הורדת האנטרופיה) של המידע הנכנס, שלא עובד כהלכה על ידי אפיקי הזרימה הקיימים. אינטגרציה זו של מספר רב של חלקים אורגניים, כל אחד מומחה בתחומו, מייצרת אפיק מידע נוסף - מודעות עצמית של המערכת לתהליך הסידור מחדש.

תכונה זו, שצומחת מתוך הקישוריות המסועפת שנוצרה, למרות שלא הייתה קיימת בכל חלק בנפרד (Emergent behaviour) נצפתה במגוון של מערכות, החל מקיני נמלים הבונים מבנים מורכבים ועד מערכות מחשב מרובות סוכנים הפותרות בעיות, ללא הכלת הפתרון בשום פרט (נמלה, סוכן או נוירון). יש הטוענים שמודעות זו של הרשת הנוירונית לעצמה היא תכונה שנובעת מרף - תקורה מסוים של יכולת העיבוד של הרשת, בעת שהרשת נאלצת תחת מצבים של בחירה קשה או לימוד מסובך לארגן עצמה בקנה מידה גדול מספיק, עד שהיא נאצלת לנתח גם את צורת הארגון העצמית של עצמה.

יש המשערים, שמטא - ניתוח זה הוא שיוצר תודעה עצמית אצל מערכות עיבוד מידע גדולות דיין.

מגישה זו עולה שאין סיבה מהותית, בעתיד הרחוק, שמערכות בינה מלאכותית "מתוחכמות דיין" יגיעו לסף התקורה הנחוץ ויפתחו סוג כלשהו של מודעות עצמית. מבקריה של גישת עיבוד המידע טוענים כי היא מתעלמת מאופייה הפנומולוגי (תופעתי) של התודעה. הפילוסוף ג'ון סרל ניסח ניסוי מחשבתי בשם "החדר הסיני", שלטענתו מראה כי ראיית התודעה כתהליך חישובי גרידא היא בעייתית.

תודעה נטועת גוף

תודעה נטועת גוף (אנגלית: embodied cognition) היא תאוריה שבה קיים קשר הדדי בין תהליכי חשיבה לבין הגוף והסביבה שהוא נתון בה. המוח אינו פועל במנותק מחוויותיו של הגוף בכללותו, כמכונה לוגית נבדלת, וכי הבסיס לתודעה הוא אינטרקציה עם העולם. בשורה של מחקרים שנעשו ברחבי העולם הוברר כי חוויותיו של האדם משפיעים על התהליכים הלוגיים שלו ועל תהליך קבלת ההחלטות.

גישות קוונטיות

הפיזיקאי רוג'ר פנרוז, בספרו "צללים של המוח", מחזיק בגישה קוונטית, ומציע כי ההשפעות של מכניקת הקוונטים בתוך המבנים התת - נוירוניים מביאים למצבים תודעתיים. הוא טוען כי יש צורך בפיזיקה שונה באופן מהותי על מנת להסביר את התודעה, אותה הוא מגדיר כברת חליפין: כל חלק מהתודעה יכול להחליף את החלקים האחרים. ("צללים" הוא בעצם הוצאה מחודשת של ספרו הישן, "מוחו החדש של הקיסר" (אנגלית: The Emperor's New Mind). פנרוז מדגיש כי החיבור החדש מחליף את הקודם).

יש הטוענים כי גישתו של פנרוז אינה מתאימה לחוויה האנושית של התודעה, שהיא לטענתם חוויה של מצב קבוע ומיוחד.

פנרוז לא היה הראשון להציע קשר בין התודעה לבין מכניקת הקוונטים, מיכאל לוקווד והנרי סטאפ עשו זאת קודם, וכן בריאן פלנגאן. לפניהם היה בוהר, אביה של מכניקת הקוונטים, שדוד בוהם מספר כי הוא אמר כי "מחשבה כוללת כמויות כל כך קטנות של אנרגיה, שבוודאי יש למכניקת הקוונטים תפקיד חשוב בהסברה".

עד כה, לא נמצאה הוכחה לקיום קשר בין מכניקת הקוונטים לבין חוויית התודעה.

פונקציות של התודעה

רוב הפילוסופים והחוקרים מסכימים באופן כללי כי בני אדם מודעים ואילו צורות חיים פשוטות כמו חיידקים אינן מודעות. הוויכוח ניטש על בעלי החיים המפותחים יחסית כגון דולפינים וקופים.

המצדדים מחזיקים בהיפותזה כי התודעה התפתחה יחד עם צורות החיים, ופירושו של הדבר כי יש לה ערך אבולוציוני כלשהו. לפיכך, היו שחיפשו את התועלת שעולה מהתודעה. ברנרד באארס, לדוגמה, אומר כי התודעה היא דבר מועיל מאוד מבחינה אבולוציונית, ומציע פונקציות שונות: החלטה לגבי אלטרנטיבות עתידיות, פתרון בעיות בצורה לא אמפירית, החלטות, שליטה על פעולות, גילוי טעויות, תכנון, למידה, התאמה לסביבה, יצירת קונטקסט וגישה למידע.

אנטוניו דאמאסיו (1999) רואה את התודעה כאחד מכלי השרידה של האורגניזם, שכן היא מאפשרת תגובות מתוכננות ולא אינסטינקטואליות. הוא גם מצביע על כך שתודעה עצמית מובילה לדאגה לעצמך, שמגדיל את הרצון לשרוד. אולם המקום של התודעה בהתנהגות הוא שאלה לא פשוטה. פסיכולוגים רבים, כמו ביהביוריסטים רדיקליים, ופילוסופים רבים, חושבים כי אפשר להסביר את ההתנהגות באופן לא תודעתי, בדומה לבינה מלאכותית, וגישות אלה יחשבו על התודעה כדבר שאינו קשור לפונקציה וליעילות.

מבדקים של תודעה

מכיוון שאין הגדרה ברורה של תודעה, גם אין מבחנים אמפיריים על מנת לבדוק אותה. יש אף שטענו כי מבחנים כאלה הם בלתי אפשריים. אולם, יש חוקרים שהרכיבו מבחנים על מנת לחקור היבטים מסוימים של התודעה. ברומן "האם אנדרואידים חולמים על כבשים אלקטרוניות" נעשה מבחן הדומה לאלה, על מנת לבדוק אם ישות כלשהי היא רובוט או אדם. בסרט "בלייד ראנר", שקיבל השראה מהספר הזה, המבחן הזה ידוע כמבחן "ווויט - קמפף" ובודק את היכולת לאמפתיה.

אחד מהמבחנים הקונצנזואליים יותר לאבחון מודעות עצמית כולל פתרון בעיות בצורה לא אמפירית, על ידי חשיבה מופשטת גרידא שכוללת בתוכה את הפותר. לדוגמה: עורב צעיר אשר יצפה בציפור נאבקת באגוז קשיח ופותרת את הבעיה דרך נסיון וטעייה על ידי שמיטת האגוז מגובה רב, יבין את חוסר היכולת העתידית שלו ואת הליך הפיצוח על ידי דמיון של עצמו העומד בפני בעיה דומה. כשהעורב עומד לראשונה בפני בעיות מסוג זה הוא פותרן ללא טעויות על הנסיון הראשון. יש הרואים יכולת זו של עורבים כסוג מוגבל של תודעה.

מבחן טיורינג

המתמטיקאי אלן טיורינג הציע את מה שהיום ידוע כמבחן טיורינג, שבו בודקים האם מחשב יכול להטעות בוחן אנושי לחשוב שהוא משוחח עם אדם אמיתי, באמצעות שיחת טקסט דרך מסך. נכון להיום, אף מחשב לא עבר את מבחן טיורינג. מבחן זה מצוטט רבות בדיונים על בינה מלאכותית. הקשר לתודעה הוא מתבקש, אך אינו ברור לחלוטין. הדבר מזכיר את אמרתו של אדסחר דייקסטרה, ש"השאלה האם מחשב יכול לחשוב היא לא יותר מעניינת מהשאלה האם צוללת יכולה לשחות".

מבחן המראה

במבחן המראה, שהומצא בידי גורדון גאלופ בשנות השבעים, השאלה היא האם בעלי חיים יכולים לזהות את עצמם במראה. זיהוי עצמי כזה נחשב לסמן של תודעה. בני אדם המבוגרים משמונה עשר חודשים, הקופים הגדולים (חוץ מגורילות), דולפינים מסוימים ולאחרונה גם פילים, עברו את המבחן בהצלחה.
החלטיות אנגלית בעל חיים קבלת החלטה חרדים תקשורת אין סיבה הנשמה פסיכיאטר הסביבה דאגה מה זה תודעה מה זו תודעה תודעה
תורת הקוונטים, הכל בו זמנית, ריבוי עולמות מקבילים, קריסה קוונטית, אופציה בלבד, יקומים מקבילים, אקראיות, סיבתיות, משמעות החיים
תורת הקוונטים, הכל בו זמנית, ריבוי עולמות מקבילים, קריסה קוונטית, אופציה בלבד, יקומים מקבילים, אקראיות, סיבתיות, משמעות החיים
...עולמות מקבילים, קריסה קוונטית, אופציה בלבד, יקומים מקבילים, אקראיות, סיבתיות, משמעות החיים האם יש קשר בין היכולת לסבול ליכולת להרגיש טוב? אליעד מסביר שכדי להרגיש תחושה כלשהי בעוצמה, בין אם זו תחושת אהבה או שנאה, טוב או רע, אדם חייב שתהיה לו היכולת לחוות גם את ההפך שלה. לדוגמה, כדי שאדם יוכל לאהוב בדרגה מסוימת, הוא חייב להיות מסוגל גם לשנוא בדרגה המקבילה. כלומר, היכולת לאהוב בעוצמה גבוהה תלויה בקיום היכולת לשנוא באותה עוצמה. אליעד נותן דוגמה: אם האדם מסוגל לשנוא רק עד דרגה חמישים, הוא לא יוכל לאהוב...
מהות וצורה, מהי מהות? מהי צורה? איך למצוא את המהות? לחפש את המהות, הבדל בין צורה למהות, מהות או צורה, צורה או מהות, מה מחויב? מה אפשרי? מהי המהות? הבדל בין מהות לצורה
מהות וצורה, מהי מהות? מהי צורה? איך למצוא את המהות? לחפש את המהות, הבדל בין צורה למהות, מהות או צורה, צורה או מהות, מה מחויב? מה אפשרי? מהי המהות? הבדל בין מהות לצורה
...מהי צורה? איך למצוא את המהות? לחפש את המהות, הבדל בין צורה למהות, מהות או צורה, צורה או מהות, מה מחויב? מה אפשרי? מהי המהות? הבדל בין מהות לצורה מהי מהות ומהי צורה? איך מבדילים בין צורה למהות? ההבחנה בין מהות לצורה היא נושא מרכזי בהרבה תורות פילוסופיות, ובמהלך ההרצאה הוסברו המונחים הללו בעזרת דוגמאות מגוונות. הכוונה במהות היא למהות הפנימית של משהו, כלומר, הדבר שמגדיר את קיומו ותכליתו, בעוד שצורה מתייחסת לאופן שבו הדבר בא לידי ביטוי במציאות. מה ההבדל בין צורה למהות? כאשר אליעד כהן מדבר על ההבדל בין...
לנקום נקמה, מה טוב בנקמה? צרת רבים חצי נחמה, לעשות צדק, למה זה מגיע לי? האם לנקום או לא לנקום? לפגוע בחפים מפשע, לעשות טובה תחת רעה, למה לא לנקום? בעד ונגד נקמה, מה טוב בנקמנות? נוקם ונוטר כנחש, אלוהים נקמן, אלוהים הוא השטן
לנקום נקמה, מה טוב בנקמה? צרת רבים חצי נחמה, לעשות צדק, למה זה מגיע לי? האם לנקום או לא לנקום? לפגוע בחפים מפשע, לעשות טובה תחת רעה, למה לא לנקום? בעד ונגד נקמה, מה טוב בנקמנות? נוקם ונוטר כנחש, אלוהים נקמן, אלוהים הוא השטן
...רבים חצי נחמה, לעשות צדק, למה זה מגיע לי? האם לנקום או לא לנקום? לפגוע בחפים מפשע, לעשות טובה תחת רעה, למה לא לנקום? בעד ונגד נקמה, מה טוב בנקמנות? נוקם ונוטר כנחש, אלוהים נקמן, אלוהים הוא השטן נקמה, לנקום או לא לנקום? מה טוב בנקמנות, למה אנשים נוקמים, והאם כדאי לנקום? אליעד כהן מסביר בצורה מעמיקה ויסודית את ההיגיון שעומד מאחורי נקמה: אדם נפגע, מרגיש רע, ומנסה להקל על תחושת הסבל שלו על ידי כך שהוא פוגע בחזרה באדם שפגע בו. אבל נשאלת השאלה - מה באמת ההיגיון בכך שאדם שסובל ינסה להקל על סבלו דרך פגיעה...
האם אפשר לרצות להרגיש רע? איך אפשר לרצות להרגיש רע? לרצות לסבול, ניגוד רצונות, רצון פרדוקסאלי, רצון מנוגד, רצונות מנוגדים, רצון נגד רצון, פיצול אישיות, רצון פנימי, רצון חיצוני, מה אתה רוצה?
האם אפשר לרצות להרגיש רע? איך אפשר לרצות להרגיש רע? לרצות לסבול, ניגוד רצונות, רצון פרדוקסאלי, רצון מנוגד, רצונות מנוגדים, רצון נגד רצון, פיצול אישיות, רצון פנימי, רצון חיצוני, מה אתה רוצה?
...לרצות להרגיש רע? לרצות לסבול, ניגוד רצונות, רצון פרדוקסאלי, רצון מנוגד, רצונות מנוגדים, רצון נגד רצון, פיצול אישיות, רצון פנימי, רצון חיצוני, מה אתה רוצה? האם אפשר לרצות להרגיש רע? אליעד כהן מסביר על הנושא הפרדוקסלי של לרצות להרגיש רע. השאלה המרכזית היא איך אדם יכול בכלל לרצות להרגיש רע? הרי אם הוא רוצה את זה, אז בעצם התחושה כבר לא באמת רעה, כי הוא רוצה בה. זה יוצר לכאורה סתירה פנימית. אליעד מבהיר שהפרדוקס הזה אמנם נשמע נכון, אך בפועל ניתן לרצות להרגיש רע מכיוון שהאדם אינו יחידה אחת פשוטה. בתוך...
מה היה קורה אם האדם היה יודע את הכל, מה יקרה לך בעתיד, מה טוב בחוסר וודאות ובספקות
מה היה קורה אם האדם היה יודע את הכל, מה יקרה לך בעתיד, מה טוב בחוסר וודאות ובספקות
...מה טוב בחוסר וודאות ובספקות מה היה קורה אילו האדם היה יודע את כל העתיד מראש? אליעד כהן דן בשאלה מה היה קורה אילו האדם היה יודע מראש את כל מה שעתיד להתרחש בחייו. אליעד מסביר שהרצון לדעת את העתיד נובע מהשאיפה לוודאות ולשליטה, אך הוא טוען שאם האדם היה באמת יודע בדיוק מה יקרה בעתיד ברמת פרטי פרטים מוחלטת, הוא למעשה היה מאבד את כל חוויית החיים שלו. לדוגמה, הוא מתאר מצב שבו אדם רוצה לדעת מה יקרה לו בעתיד, ולכן הוא הולך להתייעץ עם מישהו שיגלה לו את עתידו. נניח שאותו אדם אכן מקבל מפה מדויקת לחלוטין
כסף / תשוקה לכסף - מהי מהות התשוקה לכסף? למה באמת האדם אוהב כסף?
...מהות התשוקה לכסף? למה באמת האדם אוהב כסף? ובו יתבאר העניין של הכסף. למה האדם רוצה כסף? ומהי מהות התשוקה לכסף? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי כסף, הוא חשוב. ולמה הוא חשוב? כי המציאות היא, שצריך אותו כדי להתנהל כאן בעולם. ויחד עם זאת, על האדם לזכור תמיד, את מהות התשוקה לכסף. הכסף, הוא כמובן, אמצעי, אך לא התכלית. אך בכל זאת ישנם בני אדם, שכל הזמן מנסים לצבור יותר ויותר כסף. ואוהב כסף, לא ישבע כסף. וישנם בני אדם, שככל שיש להם יותר כסף, כך הם רוצים יותר כסף וכולי. והשאלה היא, מה בעצם מסתתר מאחורי...
אמונה וידיעה, איך להפוך אמונה לידיעה? איך לשמור על הטוב? איך להפוך זיכרון להבנה? איך לשמור על תחושה טובה? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך להפוך את הטוב הזמני לטוב לנצחי? איך להפוך זמני לקבוע? הטלת ספק באמונה, אמונה או ידיעה
אמונה וידיעה, איך להפוך אמונה לידיעה? איך לשמור על הטוב? איך להפוך זיכרון להבנה? איך לשמור על תחושה טובה? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך להפוך את הטוב הזמני לטוב לנצחי? איך להפוך זמני לקבוע? הטלת ספק באמונה, אמונה או ידיעה
...להפוך אמונה לידיעה? איך לשמור על הטוב? איך להפוך זיכרון להבנה? איך לשמור על תחושה טובה? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך להפוך את הטוב הזמני לטוב לנצחי? איך להפוך זמני לקבוע? הטלת ספק באמונה, אמונה או ידיעה איך להפוך אמונה לידיעה מוחלטת? אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן מתייחס אליהן בהרצאה היא כיצד ניתן להפוך אמונה או רעיון שאתה מאמין בו לידיעה ודאית ששייכת לך באופן מלא, כך שאי אפשר לקחת אותה ממך לעולם. אליעד מסביר את העניין בצורה מפורטת דרך מגוון דוגמאות: ראשית, הוא מבהיר את ההבדל בין אמונה לידיעה בעזרת...
ליקוטי מוהרן ח"א לג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן - חלק 3
ליקוטי מוהרן ח"א לג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן - חלק 3
...נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן - חלק 3 מה הכוונה שהאין סוף הוא גם צמצום? אליעד כהן מסביר בשיעורו בליקוטי מוהרן (חלק א תורה לג) מושג חשוב ומרכזי מאוד: מושג האין סוף ומושג הצמצום. לדבריו, האין סוף, שאותו אנחנו מכנים הבורא או המהות האין - סופית, הוא בעצמו סוג של צמצום. על פי ההסבר, המושג אין סוף נשמע כביכול משהו שאין בו שום הגבלה, ולכן קשה לנו לחשוב עליו כצמצום. אבל אליעד מדגיש שהמושג אין סוף עצמו מוגבל בגלל...
למה נטייה להרס עצמי זאת לא הסיבה להרס העצמי? הרס עצמי זה לא תירוץ, מה זה נטייה להרס עצמי? למה הרס עצמי זה שקר? האם אני מנסה להרוס לעצמי? למה אני הורס לעצמי? האם יש לי נטייה להרס עצמי? בגידה בעקבות טראומת אונס, הרס עצמי כתירוץ
למה נטייה להרס עצמי זאת לא הסיבה להרס העצמי? הרס עצמי זה לא תירוץ, מה זה נטייה להרס עצמי? למה הרס עצמי זה שקר? האם אני מנסה להרוס לעצמי? למה אני הורס לעצמי? האם יש לי נטייה להרס עצמי? בגידה בעקבות טראומת אונס, הרס עצמי כתירוץ
...הסיבה להרס העצמי? הרס עצמי זה לא תירוץ, מה זה נטייה להרס עצמי? למה הרס עצמי זה שקר? האם אני מנסה להרוס לעצמי? למה אני הורס לעצמי? האם יש לי נטייה להרס עצמי? בגידה בעקבות טראומת אונס, הרס עצמי כתירוץ למה נטייה להרס עצמי זאת לא הסיבה להרס העצמי? בהרצאה זו, אליעד כהן מציין את אחד השקרים הנפוצים בעולם הטיפול וההתפתחות האישית: המושג של הרס עצמי. מדובר בהסבר שגוי שמתאר אנשים שמבצעים פעולות פוגעות בעצמם מתוך מניע של הרס עצמי. המושג הזה, לדברי אליעד, אינו נכון, והוא מסביר למה זהו שקר חשיבתי שמוביל לתפיסה...
איזהו חכם? זה ש*מלמד* את כל האדם! מיהו חכם אמיתי? איך ללמד כל אחד כל דבר?
...חכם אמיתי? איך ללמד כל אחד כל דבר? החכם לומד מכל האדם. אבל החכם יודע גם ללמד את כל האדם. והחכם יודע ללמד את כל האדם, משום שהוא יודע ללמוד מכל האדם. והיכולת של החכם ללמוד מכל אחד ומכל דבר, היא זו שמאפשרת לו גם להיות מסוגל ללמד כל אחד וכל דבר. כי לא כל אדם יכול ללמד כל אחד כל דבר. כי גם מי שהוא יודע ללמד היטב, הרי שהוא לא מסוגל ללמד את מה שהוא יודע, את כל האנשים שיש בעולם. כי ישנם בעולם אנשים שיכולת התפישה השכלית שלהם היא לא גבוהה, או שהיא שונה מהמקובל, והאדם לא יודע איך ללמד את מה שהוא יודע, את כל...
חרדים + ערבים עליך ישראל! מורשת ישראל, המורשת היהודית - מה השקר? ומה ללמוד מכך?
...עליך ישראל! מורשת ישראל, המורשת היהודית - מה השקר? ומה ללמוד מכך? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: חרדים + ערבים עליך ישראל! מורשת ישראל, המורשת היהודית - מה השקר? ומה ללמוד מכך?. שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על השכל, ועל המוסר השכל שיש עכשיו בימינו, החרדים, שחיים בחרדה, חרדים ללכת לעבוד, ורוצים ממס הכנסה כסף וכו. ויש את הבעיה הנוספת של הערבים, הערבים רוצים עוד, ולא רוצים לתת להם. ואני לא יגיד הפעם מה אני חושב, שניהם צודקים או שניהם טועים, מה שמעניין פה זה המוסר השכל, זה השכל, כשאני אומר...
עיסוי באבנים חמות - מבוא להכרת עיסוי באבנים חמות
...באבנים חמות השימוש באבנים חמות לצורך טיפול קיים משחר ההיסטוריה: אינדיאנים חיממו אבנים בשמש והניחו אותן על הבטן לטיפול בכאבי וסת בסין השתמשו באבנים לשחרור כאבי שרירים ברוסיה הניחו אבנים בתחתית האמבט, לשחרור כאבי גב ולשמירה על טמפרטורת המים ביפן נזירים השתמשו באבנים חמות בתוך האבנט לאחר הארוחה להקלה על מערכת העיכול, לזירוז פעילותה ולשמירה על תחושת שובע לאורך זמן רב יותר. בשנות ה60 בארצות הברית, מטפלים החלו לשלב שיטות טיפול אינדיאניות שאמניות, וטיפול העיסוי באבנים חמות החל נפוץ בעולם. האבנים המשמשות...
דטרמיניזם - מבוא
...פילוסופית לפיה כל מאורע בעולם, פעולות, החלטות או מחשבות אנושיות נקבעים באופן בלעדי על ידי אירועים קודמים. דטרמיניזם עולה בהקשרים רבים, ביניהם המדע, הדת ופילוסופיה של המוסר. תוכן עניינים: 1 ההיבט הלוגי 2 הפרספקטיבה הסיבתית 3 הפרספקטיבה התכליתית 4 הבחינה הדתית 5 הבחינה המדעית 5.1 ביקורת הסוציולוגים ההיבט הלוגי: אריסטו היה הראשון שניסח היבט זה ובחן אותו. לפי הלוגיקה, מתקיים חוק השלישי הנמנע, שלפיו כל טענה היא אמיתית או שקרית, ואין אפשרות שלישית. אריסטו בחן טענה זו על משפטים מן העתיד: טענה אודות העתיד...
פרסום לחרדים - הציבור החרדי
...פרסום לחרדים זה עולם מלא. יש מורכבויות לא פשוטות שעל משווק ומפרסם לפרקם ולתעל אותם לטובת הקמפיין. במאמר זה נדבר על העולם החרדי וננסה לשרטט מעט את מרכיביו המרכזיים ולתת איזה מסגרת כללית לכל קבוצה מהקבוצות הגדולות במגזר. הציבור החרדי לא קל למי שמחוץ למגזר החרדי להבין את מורכבויות המגזר. זה נראה במבט מבחוץ נורא קל. כולם שחור לבן לא? אז זהו שלא. תתפלאו לשמוע עד כמה גם לשחור לבן יש הרבה אפור. זה ציבור מגוון, ייחודי ומלא סגנונות. בכלל לתייג את כל החרדים לאותה קטגוריה יהיה חטא. רמת הפתיחות, השילוב בחברה...
זוגיות - מה אנחנו יודעים על בן הזוג שלנו?
...הזוג שלנו? משפטים כמו אני מכיר אותה כמו את כף ידי. או, אני מכירה אותו אפילו יותר טוב ממה שהוא מכיר את עצמו. נאמרים תכופות על ידי בני זוג החיים יחד. האם באמת יש למשפטים אלה תוקף במציאות? מה אנחנו באמת יודעים, מכירים, מזהים או מה אנחנו מנחשים, ממציאים, משקפים דרכו - בנו, אלינו, עלינו? איזה חלק מתוך זה משקף את ההכרות שלנו עם עצמנו ואיזה חלק באמת יודע את בן - בת הזוג? המושג ידע נמצא בתחום התפיסה שלנו, הן בחושים, או בשכל, או בהכרה. ככול שתחום התפיסה שלנו רחב יותר כך גם הידע שלנו, אך תמיד הוא יימצא תחום...
הפרעת חרדה מוכללת - מבוא
...- מבוא הפרעת חרדה מוכללת (באנגלית: Generalized Anxiety Disorder, בראשי תיבות: GAD) היא הפרעת חרדה המאופיינת בדאגה רבה, בלתי נשלטת ולרוב בלתי רציונלית, המופיעה באופן בלתי פרופורציונלי בתגובה לאירועים רבים ושונים בחיי היומיום של האדם. חרדה רגילה יכולה להיות תגובה נורמלית וסתגלנית של אנשים לאיום, המכינה את האורגניזם לתגובת הילחם או ברח, עם זאת, אנשים המגיבים בחרדה כמעט על כל אירוע, עשויים להיות מאובחנים כסובלים מהפרעת חרדה מוכללת. על פי מדריך האבחנות הפסיכיאטרי DSM IV TR, הפרעת חרדה מוכללת כוללת חרדה...
טיפול פסיכולוגי - גישות טיפוליות
...עברתי (ואני ממשיכה לעבור) הכשרה ארוכה שנועדה ללמד אותי כיצד לטפל באנשים ולסייע להם במצוקות שונות. מאז ומתמיד התעניינתי בקשר ההדוק בין גוף ונפש ובהשפעה ההדדית המתקיימת ביניהם. משיכה זו, בין השאר, הביאה אותי לבחור בתחום הפסיכולוגיה השיקומית, המתמחה בטיפול באנשים שעברו משבר כלשהו. המשבר יכול להיות גופני, נפשי, חברתי או משבר מסוג אחר. דוגמאות ספציפיות יכולות להיות: תאונת דרכים, מחלה כרונית, גירושין, פיטורין, פרידה, מוות של אדם יקר ואהוב ועוד. באופן אישי, אני מאמינה בכך שגם כאשר ישנם סימפטומים גופנ
פיצול - מצב נפשי - מנגנוני הגנה - מבוא
...הגנה - מבוא פיצול (באנגלית: Split) בפסיכולוגיה הוא מנגנון הגנה שנועד לסייע לאדם להתמודד עם קונפליקט רגשי, באמצעות חלוקת האובייקטים בחייו לטובים ורעים. הפיצול מתבטא בתפיסת עולם של שחור - לבן, של טוב מוחלט ורע מוחלט, בניגוד ליכולת לראות את העולם על גוני הביניים שלו והאפשרות לראות את העצמי או את האחרים כיישויות מורכבות המשלבות תכונות מגוונות ויוצרות אינטגרציה שלהם. ככל מנגנוני ההגנה, הפיצול לרוב אינו מודע והוא נועד להגן על האדם מפני חרדה. מנגנון הפיצול מפחית את החרדה הנובעת ממצבים מורכבים על ידי פיצול...
מפגש עם הילד שבתוכנו בעזרת דמיון מודרך
...יש בתוכו ילד קטן שזקוק לאהבה, קבלה, תמיכה וחיזוקים. הילד הזה נושא בתוכו את הספונטניות, את התמימות והפשטות, הפליאה וההתלהבות את ההנאה ויכולת ההתמקדות בכאן ועכשיו. בקיצור את היכולת ליהנות מהחיים! כמו כן הוא נושא בתוכו את כל הפחדים והחולשות שלנו כמו בושה, אשמה, כעסים מודחקים, ולפעמים חוסר אונים... הילד הפנימי גם מאמין במסרים שקיבלנו בילדותינו, מסרים שהוטמעו בתוכנו לדוגמה: אם בעבר נאמר לילד שבתוככם - לעולם לא יהיו לך חברים, או החיים הם מאבק, או אל תהיה אגואיסט או תהיי ילדה טובה - תעשי מה שאומרים לך...
אישיות - מהי מהותה, על פי הגישה ההוליסטית?
...ההוליסטית? אישיות אין בנמצא הגדרה פסיכולוגית למושג אישיות המספקת את כל העוסקים במקצוע זה. מסיבה זו לא אנסה להגדיר מהי אישיות אלא רק להסביר את מהותה, על פי הגישה ההוליסטית. הקדמה האישיות משתקפת בחיי האדם בשלוש דרכים: השכל, הרגש והגוף הפיזי. מכיוון שאי אפשר להפריד בין חלקים שאינם מסוגלים לתפקד באופן עצמאי ללא השפעה האחד על השני, זוהי הפרדה מלאכותית שעוזרת לנו להבין את המבנה, אך פוגעת באחדות המושג ובמהותו. זהו אחד מעקרונות הבסיס החשובים ביותר בגישה הוליסטית. כל ניסיון לטפל באופן עצמאי בחלק זה או אחר...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מחקרים סטטיסטיים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: מחקרים סטטיסטיים, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מחקרים סטטיסטיים, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בזוגיות? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך להיות מאושר ושמח? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש בחירה חופשית? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? האם יש משמעות לחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם המציאות היא טובה או רעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך לגדל ילדים חכמים? איך להתראיין בתקשורת? למה בכי משחרר? גורמים לחוסר מאמץ הכרחי להתגבר על פרידה פחד להירדם כמה זמן לוקח לטפל בחרדה? בחורה חסרת ביטחון עצמי ביטחון עצמי להתחיל עם נשים פחד להתאהב באחת למה היא אוהבת? הרגשת חסר אושר כסף לא קונה אושר קשר זוגי לא בריא איך לגרום לאקסית להתחרט על הפרידה? הנחה משפיעה על החלטת הלקוח איך אלוהים מקבל החלטות? איך להתמודד עם התאבדות? התמודדות עם פרפקציוניזם למה צריך מוטיבציה להשיג מטרות? מה גורם למוטיבציה יציבה? לכתוב בהצעת המחיר ללקוח האם לשקר ללקוח? לשחק כמו ילד לחנך ילדים להיות יותר חכמים עזרה רוחנית חיפוש רוחני אמיתי הפרעות דו קוטביות טראומות האם לענות להודעה מהאקסית? איך לא לחזור לאקס? איך לפתח שרירים? לגרום לפול אובר האם יכול להיות אלוהים כל יכול? הוכחת מציאות הבורא הארה רוחנית אמיתית חיפוש מורה רוחני מואר טיעונים בספר להיות אלוהים האם כדאי להיות אלוהים? אין לי כסף כסף טוב תכלית החיים חיפוש משמעות החיים סבל יוצר הנאה לחשוב בצורה חיובית הבחירה החופשית היא אשליה מה זה רצון חופשי? איך העולם נוצר? למה העולם רע? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מורה רוחני מומלץ, קואצ'ר לילדים, אימון אישי להצלחה בתחום מחקרים סטטיסטיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.9063 שניות - עכשיו 05_10_2025 השעה 19:27:42 - wesi4