ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה למדוט ✔ויפסנה - מדיטציה - תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא ✔תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא [i] מאת המכובד מַהָאסִי סַיָאדוֹ Practical... -...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨ויפסנה - מדיטציה - תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא
תרגילים מעשיים למדיטצית ויפסנא [i]

מאת המכובד מַהָאסִי סַיָאדוֹ

Practical Vipassan meditational Exercises

By Venerable Mahs Saydaw

תרגול ויפסנא או מדיטצית תובנה הוא המאמץ להבין בצורה מדויקת את טבע התופעות המנטליות והחומריות של אדם בתוך עצמו. תופעות חומריות (פיזיות, גופניות) הן הדברים שאדם תופס בבהירות סביבו ובתוכו (כלומר, גופו עצמו מורכב מקבוצת תופעות חומריות - rpa). תופעות מנטליות הן פעילויות של תודעה או הכרה (nma). התופעות המנטליות - חומריות האלו (nma-rpa) נתפסות בבהירות כאשר דברים או אובייקטים נראים, נשמעים, מריחים, נטעמים, באים במגע, או עולים במחשבה. עלינו לעשות את עצמנו מודעים לתופעות האלו על ידי התבוננות בהן וציון שלהן באופן הבא: 'ראייה, ראייה', 'שמיעה, שמיעה', 'הרחה, הרחה', 'טעימה, טעימה', 'נגיעה, נגיעה', או 'חשיבה, חשיבה' [ii]. בכל פעם שהמתרגל רואה, שומע, מריח, טועם, נוגע או חושב, עליו לציין את העובדה. אולם, בתחילת התרגול המתרגל לא יכול לציין את כל האירועים האלו ועל כן, על המתרגל להתחיל בציון האירועים הבולטים והנתפסים בקלות.

עם כל פעולת נשימה, הבטן עולה ויורדת - התנועה הזו תמיד ברורה וניכרת. זה המאפיין החומרי הידוע כאלמנט התנועה (vyodhtu), על המתרגל להתחיל בציון התנועה הזו. על ידי התבוננות מנטלית בתנועת הבטן אתה תגלה שהבטן עולה כאשר אתה שואף, ויורדת כאשר אתה נושף. עליך לציין מנטלית את העלייה כ - 'עלייה', ואת הירידה כ - 'ירידה'. במקרה והתנועה לא ברורה דיה על ידי ציון מנטלי בלבד, נגע בבטן בעזרת כף ידך בזמן התנועה. אל תנסה לשנות את התנהגות הנשימה שלך - אל תאט אותה, ואל תאיץ אותה, כמו כן, אל תנשום בחוזקה. אתה תתעייף אם תשנה את התנהגות הנשימה שלך. לכן נשום בקצב נורמאלי, התבונן וציין את העלייה והירידה של הבטן כפי שהם קורים. ציין אותם מנטלית, לא מילולית.

במדיטצית ויפסנא, השם או מה שאתה אומר לא משנים. מה שמשנה באמת הוא לדעת או לתפוס. בזמן ההתבוננות בעליית הבטן, עשה זו מתחילתה של התנועה עד סופה כאילו אתה רואה אותה במו עיניך. עשה זאת גם עם תנועת הירידה. התבונן בתנועת העלייה בדרך כזו שהמודעות שלך אליה היא בהתאמה מלאה עם התנועה עצמה. התנועה והמודעות המנטלית אליה אמורים לחפוף בדיוק כמו שאבן נזרקת פוגעת במטרה. פעל בדומה גם לגבי תנועת הירידה.

בזמן שאתה מתבונן מנטלית בתנועת הבטן התודעה שלך עלולה לנדוד למקומות אחרים (כמו חשיבה). גם את זה חייבים לציין מנטלית 'נדידה, נדידה'. כאשר מציינים זאת פעם או פעמיים, התודעה מפסיקה לנדוד, ובמקרה זה עליך לחזור לההתבונן בעליית וירידת הבטן. אם התודעה מגיעה למקום כלשהוא, ציין זאת 'הגעה, הגעה'. לאחר מכן חזור לעליית וירידת הבטן. אם אתה מדמיין מפגש עם מישהו, ציין זאת 'מפגש, מפגש'. לאחר מכן חזור לעלייה ולירידה. אם אתה מדמיין מפגש ושיחה עם מישהו, ציין זאת 'שיחה, שיחה'.

בקצרה, כל מחשבה או הרהור שקורה צריך להיות מצויין. אם אתה מדמיין, ציין זאת כ - 'דמיון, דמיון'. אם אתה חושב, 'חשיבה'. אם אתה מתכנן, 'תכנון'. אם אתה תופס, 'תפיסה'. אם אתה מהרהר, 'הרהור'. אם אתה מרגיש מאושר, 'אושר'. אם אתה מרגיש משועמם, 'שעמום'. אם אתה מרגיש שמח, 'שמחה'. אם אתה מרגיש מיואש, 'יאוש'. התבוננות בכל הפעילויות האלו של ההכרה נקרא צִ'יטָאנוּפַּסַנַה (cittnupassan).

כיוון שאנו נכשלים לציין את כל פעילויות ההכרה האלו, אנו נוטים לזהות אותם עם ישות או אדם. אנו נוטים לחשוב שזה 'אני' שמדמיין, חושב, מתכנן, יודע או תופס. אנו חושבים שישנו אדם, אשר מאז הילדות היה חי וחושב. בעצם, אף אדם כזה לא קיים. בעצם, יש רק את הרצף המתמשך של פעילויות ההכרה האלו. לכן עלינו להתבונן בפעילויות ההכרה ולדעת את טבען כפי שהן. אם כך, עלינו לציין כל פעולת הכרה בדיוק ברגע בו היא מופיעה. כאשר היא מצויינת, היא נוטה להעלם, ואז אנו חוזרים להתבוננות בעלייה והירידה של הבטן.

כאשר אתה יושב למדוט לזמן ארוך, תחושות של נוקשות וחום יופיעו בגופך. גם אלו צריכות להיות מצויינות בתשומת לב. בדומה גם עם הרגשות של כאב ועייפות. כל התחושות וההרגשות האלו הן דוּקְהַוֵודַנָא (dukkhavedan, הרגשות אי - נוחות), התבוננות בהן היא וֵדָאנוּפַּסַנַה (vedannupassan). הכישלון או אי ההצלחה לציין תחושות אלו גורם לך לחשוב, "אני נוקשה, חם לי, כואב לי. עד לפני רגע הייתי בסדר. עכשיו לא נוח לי עם התחושות הלא נעימות האלו. " ההזדהות עם התחושות האלו היא מוטעית. בעצם אין 'אני' שמעורב כאן, אלא רק רצף של תחושה לא נעימה חדשה בזו אחר זו.

דבר זה הוא בדיוק כמו רצף מתמשך של אימפולסים חשמליים חדשים שמדליק נורת חשמל. בכל פעם שמגע לא נעים נקלט בגוף, תחושות לא נעימות מופיעות בזו אחר זו. התחושות האלו צריכות להיות מצויינות בתשומת לב ובריכוז, בין אם הן תחושות נוקשות, חום, או כאב. בתחילת תרגול המדיטציה התחושות הללו עלולות להתעצם ולהוביל לרצון לשנות את תנוחת הגוף, רצון זה צריך להיות מיודע, ולאחר מכן על המתרגל צריך לחזור להתבונות בתחושות הנוקשות, חום וכו'.

ישנו ביטוי האומר "סבלנות מובילה לניבּאנה (נירוואנה). " האמירה הזו רלוונטית במיוחד לתרגול מדיטציה. אדם חייב להיות סבלני בתרגול. אם המתרגל משנה או מזיז את תנוחת הגוף שלו לעיתים קרובות מדי כיוון שהוא לא יכול לסבול את תחושת הנוקשות או החום שמופיעים, ריכוז נכון (sammsamdhi) לא יכול להתפתח, ותובנה לא יכולה להיווצר, כך שלא ניתן להשיג את ידיעת הדרך (magga), פרי ידיעת הדרך הזו (phala) או ניבּאנה. לכן דרושה סבלנות בתרגול מדיטציה. בדרך כלל זו סבלנות לתחושות לא נעימות. ברגע שמופיעות תחושות כאלו על המתרגל לא לשנות את תנוחתו באופן מיידי, אלא להמשיך בסבלנות, ורק לציין אותן כ - 'נוקשות, נוקשות' או 'חום, חום'. תחושות לא נעימות מתונות ייעלמו אם המתרגל יתבונן בהן בסבלנות. כאשר הריכוז חזק, אפילו תחושות עזות נוטות להעלם. אז המתרגל חוזר להתבוננות בעלייה והירידה של הבטן.

כמובן שהמתרגל יהיה חייב לשנות את תנוחת גופו אם התחושות לא נעלמות אפילו לאחר זמן התבוננות ארוך, או אם הן הופכות בלתי נסבלות. על המתרגל להתחיל בציון 'רצון לשנות תנוחה, רצון לשנות תנוחה'. אם המתרגל מרים את זרועו, עליו לציין זאת כ - 'הרמה, הרמה'. אם המתרגל נע עליו לציין זאת כ - 'תנועה, תנועה'. התנועה הזו צריכה להיעשות בעדינות ולהיות מצוינת 'הרמה, הרמה', 'תנועה, תנועה' ו - 'נגיעה, נגיעה'.

אם הגוף מתנדנד, ציין זאת 'נדנוד, נדנוד'. אם אתה מרים את כף רגליך, ציין זאת כ - 'הרמה, הרמה'. אם אתה מניע אותה, ציין זאת כ - 'תנועה, תנועה'. אם אתה מניח אותה, ציין זאת כ - 'הורדה, הורדה'. כאשר אין יותר תנועה, חזור להתיידע לעליית וירידת הבטן. אסור שיהיו מרווחים או השהיות, אלא רציפות מלאה בין פעולת התבוננות קודמת לזו שאחריה, בין מצב ריכוז (samdhi) אחד למשנהו, בין פעולת חקירה קודמת לזו העוקבת. רק אז ייווצרו שלבי בגרות עוקבים ומתקדמים בהבנה של המודט. ידיעת הדרך ופרי ידיעת הדרך התואם (magga-a & phala a) יכולים להיות מושגים רק כאשר יש מומנטום נצבר שכזה.

תהליך המדיטציה דומה להפקת אש באמצעות שפשוף נמרץ ובלתי פוסק של שני מקלות עץ יחד כדי שייווצר חום חזק דיו להבעיר אש, באותו אופן, מדיטצית ויפסנא צריכה להיות מתמשכת ובלתי פוסקת, ללא כל מרווח בין פעולות הציון, בלי התחשבות איזו תופעה מופיעה. לדוגמה, אם תחושת עקצוץ מופיעה בזמן התרגול והמודט רוצה לגרד כיוון שקשה לסבול אותה, יש לציין הן את התחושה והן את הרצון לגרד מבלי להפטר מהתחושה מייד על ידי גירוד.

אם המתרגל מתמיד העקצוץ בדרך כלל יעלם, במקרה זה הוא יחזור להתבונן בעליית וירידת הבטן. אם העקצוץ לא נעלם, המתרגל יכול להפסיק אותה בעזרת גירוד אך ראשית יש לציין את הרצון לעשות זאת. כל התנועות המעורבות בתהליך הפסקת העקצוץ צריכות להיות מצוינות, במיוחד הנגיעה, המשיכה והדחיפה, ותנועות הגירוד, ולבסוף יש לחזור לעליית וירידת הבטן.

בכל פעם שאתה משנה את תנוחת הגוף שלך, התחל בציון הכוונה או הרצון לשנות, והתבונן בכל תנועה בתשומת לב, כגון התרוממות מתנוחת הישיבה, הרמה, הנעה ומתיחת היד. עליך לציין את התנועות באותו זמן שאתה עושה אותן. כאשר גופך מתנודד קדימה, היה מודע לכך. כאשר אתה קם, הגוף הופך קל ומתרומם. רכז את תודעתך בכך, עליך לציין זאת בעדינות 'קימה, קימה'.

מודט צריך להתנהג כמו אדם נכה וחלש. אנשים במצב בריאותי תקין קמים בקלות ובמהירות, או בפתאומיות. אולם לא כך במקרה של נכים חלשים, אשר עושים זאת באיטיות ובעדינות. המצב דומה גם במקרה של אנשים הסובלים מכאבי גב אשר קמים בעדינות כדי להימנע מלגרום לעצמם כאב עז. כך גם עם מודטים, עליהם לעשות שינויים בתנוחתם בהדרגה ובעדינות, רק כך מודעות, ריכוז ותובנה יהיו בהירים. לכן, התחל בתנועות הדרגתיות ועדינות. כאשר המודט קם, עליו לעשות זאת בעדינות כמו נכה, ובאותו זמן לציין 'קימה, 'קימה'. ויותר מכך: למרות שהעיניים רואות, המודט חייב להתנהג כמו עיוור. בדומה גם כשהאוזניים שומעות. בזמן שהמודט עושה מדיטציה הוא צריך לדאוג רק להתבוננות וציון. מה שהוא רואה או שומע הם לא הדאגה שלו. לכן לא משנה אילו דברים מוזרים או מעניינים הוא רואה או שומע, עליו להתנהג כאילו הוא לא רואה או שומע, אלא רק להתבונן בהם בתשומת לב.

כאשר המודט עושה תנועות עם הגוף עליו לעשות אותם באיטיות, להניע בעדינות את הזרועות והרגליים, לכופף או למתוח אותן, להוריד או להרים את הראש. כאשר הוא קם מתנוחת ישיבה, עליו לעשות זאת בהדרגתיות, ולציין זאת כ - 'קימה, קימה'. כאשר אתה מתיישר ונעמד, ציין זאת כ - 'עמידה, עמידה'. כאשר אתה מביט לכאן ולכאן, ציין זאת כ - 'מבט, ראייה'. כאשר אתה הולך, ציין את הצעדים, אם הם נעשים ברגל ימין או שמאל. עליך להיות מודע לכל התנועות המעורבות בזו אחר זו, מהרמת הרגל עד להורדתה. ציין כל צעד שנלקח, בין אם הוא ברגל ימין או שמאל. זו הדרך להתבוננות וציון כאשר המתרגל הולך במהירות.

זה יספיק אם תציין באופן זה כאשר אתה הולך מהר או הולך מרחק מה. כאשר הולכים לאט או בהליכת מדיטציה (cankama) יש לציין שלושה שלבים בכל צעד: כאשר כף הרגל מורמת, כאשר היא נדחפת קדימה, וכאשר היא מורדת. התחל בציון תנועות ההרמה וההורדה. על המתרגל להיות מודע לגמרי לעליית כף הרגל. בדומה גם כאשר כף הרגל יורדת, על המתרגל להיות מודע לנפילה 'הכבדה' של כף הרגל.

על המתרגל ללכת ולציין 'עלייה, ירידה' עם כל צעד. תהליך ההתבוננות והציון יהיה קל יותר לאחר כיומיים. אז המשך לציון שלושת התנועות כפי שתואר קודם, כ - 'הרמה, קידום, הורדה'. בתחילה יהיה מספיק לציין תנועה אחת או שתיים בלבד - 'צעד ימין, צעד שמאל' כאשר הולכים מהר ו - 'הרמה, הורדה' כאשר הולכים לאט. אם בזמן שאתה הולך עולה בך רצון לשבת, ציין זאת כ - 'רצון לשבת, רצון לשבת'. כאשר אתה ממש מתיישב, התבונן בתשומת לב בירידה 'הכבדה' של גופך.

כאשר אתה יושב, התבונן וציין את התנועות המלוות בארגון רגליך וזרועותיך. כאשר אין תנועות מעין אלו, התבונן וציין את העלייה והירידה של הבטן. אם בזמן שאתה עושה זאת, עולות תחושות נוקשות או חום בחלק כלשהו של גופך, ציין אותן. מייד לאחר מכן חזור ל'עלייה, ירידה'. אם עולה רצון לשכב לנוח, ציין אותו ואת התנועות השונות של רגליך וזרועותיך בזמן שאתה נשכב. ההרמה של הזרוע, ההנעה שלה, ההנחה של המרפק על גבי הרצפה, התנודה של הגוף, המתיחה של הרגליים, ההרפיה של הגוף כאשר אתה מתכונן לשכב לאיטך - כל התנועות הללו צריכות להיות מצוינות.

זה עניין חשוב לציין באופן זה כאשר אתה נשכב. בזמן התנועה הזו (של השכיבה), אתה יכול להשיג תובנה מובחנת (כלומר, ידיעת הדרך והפרי שלה). כאשר ריכוז ותובנה חזקים דיים, תובנה מובחנת יכולה להגיע בכל רגע. היא יכולה להופיע בכיפוף יחיד של הזרוע או במתיחה יחידה של הזרוע. בדיוק כך המכובד אננדה (nanda) הפך לארהנט.

המכובד אננדה ניסה בכל כוחו להשיג ארהנטיות במשך הלילה שלפני האסיפה הבודהיסטית הראשונה. הוא תרגל כל אותו הלילה מדיטצית ויפסנא הידועה כקָאיַגָטַאסָטִי (kyagatsati), כשהוא מתבונן ומציין את צעדיו, ימין ושמאל, הרמה קידום והורדה של כף הרגל, ציון של כל אירוע, כולל הכוונה ללכת והתנועות הפיזיות הכרוכות בהליכה. למרות שהדבר נמשך כמעט עד עלות השחר, הוא עדיין לא השיג ארהנטיות. הוא שם לב לכך שתרגל מדיטצית הליכה בצורה מוגזמת, ובכדי לאזן את גורם הריכוז עם גורם המאמץ, היה עליו לתרגל מדיטציה בתנוחת שכיבה לזמן מה, וכך הוא נכנס אל חדרו, התיישב על המיטה והחל להישכב. בעוד הוא עושה זאת ומציין 'שכיבה, שכיבה', הוא השיג ארהנטיות בו ברגע.

המכובד אננדה היה רק בשלב הדרך של 'נכנס - לדרך' (sotpanna) לפני שהוא נשכב. משלב הנכנס - לדרך הוא הגיע לשלבים של השב - פעם - אחת (sakadagmi), שאינו - שב (angmi), וארהנט (השלב האחרון של הדרך). ההגעה לשלושת השלבים העוקבים האלו של הדרך הגבוהה יותר לקחו רגע אחד בלבד. זכור את דוגמת הישג הארהנטיות של המכובד אננדה, הישג כזה יכול להגיע בכל רגע ולא חייב לארוך זמן רב.

לכן מתרגלים צריכים תמיד להתבונן ולציין בחריצות. על המתרגל לא להרפות את מאמציו במחשבה "ההפסקה הזאת בטח לא תשנה הרבה". כל התנועות הכרוכות במעבר לשכיבה, כולל סידור הזרועות והרגליים, צריכות להיות מצוינות בתשומת לב ללא הפסקה. אם אין תנועה עליך לחזור להתבוננות וציון העלייה והירידה של הבטן. אפילו כאשר נהיה מאוחר ומגיע הזמן לישון, על המתרגל לא להפסיק את ההתבוננות. מתרגל רציני ונמרץ באמת צריך לתרגל מודעות כאילו ויתר על השינה בכלל. על המתרגל להמשיך ולמדוט עד שהוא נרדם. אם המודעות חזקה, המתרגל לא יירדם כלל. אך אם העייפות חזקה יותר, המתרגל יירדם. כאשר המתרגל חש מנומנם, עליו לציין זאת כ - 'נמנום, נמנום', אם עפעפיו של המתרגל נעצמות, עליו לציין זאת כ - 'עצימה, עצימה', אם הן הופכות 'כבדות' עליו לציין זאת כ - 'כבד', אם הן כואבות, עליו לציין זאת כ - 'כאב'. כאשר הוא מציין כך, יתכן והעייפות תעבור והעיניים יהפכו שוב ערניות. אז על המתרגל לציין זאת כ - 'ערנות, ערנות' ולהמשיך בציון העלייה והירידה של הבטן. אולם עד כמה שהמתרגל יהיה נחוש, אם עייפות אמיתית מגיעה, הוא יירדם. בתנוחת שכיבה לא קשה להירדם, זה די קל בסך הכל. אם אתה מתרגל בתנוחת שכיבה, די מהר אתה הופך מנומנם ועלול להירדם בקלות. לכן מתרגלים מתחילים לא צריכים לתרגל בתנוחת שכיבה, עליהם לתרגל יותר בתנוחות ישיבה והליכה. אולם, כאשר נהיה מאוחר ומגיע הזמן לישון, על המתרגל למדוט בתנוחת השכיבה, כשהוא מציין את עליית וירידת הבטן. כך המתרגל יירדם בטבעיות.

הזמן בו המתרגל ישן הוא זמן המנוחה שלו, אך המתרגל הרציני יגביל את זמן השינה לארבע שעות. זהו 'זמן חצות' המורשה על ידי הבודהה. ארבע שעות שינה הן די והותר. אם המתחיל חושב שארבע שעות שינה אינן מספיקות לבריאותו, הוא יכול להאריך אותן לחמש או שש שעות. שש שעות יספיקו לבטח.

מייד עם ההתעוררות על המתרגל להמשיך בהתבוננות. המתרגל אשר נחוש להשיג את ידיעת הדרך ופרי ידיעת הדרך צריך לנוח מתרגול המדיטציה רק כאשר הוא ישן. בכל זמן אחר, בכל רגע שהוא ער, עליו להתבונן ברציפות ללא הפסקה. לכן, ברגע שהמתרגל מתעורר, עליו לציין את מצב ההתעוררות כ - 'התעוררות, התעוררות'. אם הוא אינו יכול להיות מודע לכך עדיין, עליו להתחיל מציון העלייה והירידה של הבטן.

אם המתרגל מתכוון לקום מהמיטה, עליו לציין זאת כ - 'כוונה לקום, כוונה לקום'. לאחר מכן הוא צריך להתיידע לתנועות שהוא עושה בידיו וברגליו. כאשר הוא מרים את ראשו להתיישב, הוא מציין זאת כ - 'הרמה, הרמה'. כאשר הוא יושב, הוא מציין זאת כ - 'ישיבה, ישיבה'. אם הוא עושה תנועות כלשהן כשהוא מארגן את ידיו ורגליו, גם התנועות האלו צריכות להיות מצוינות. אם אין שינויים כאלו, על המתרגל לשוב להתבוננות בתנועות העלייה והירידה של הבטן.

המתרגל צריך להתבונן כאשר הוא רוחץ את פניו וכאשר הוא מתרחץ. כיוון שהתנועות הכרוכות בפעילויות האלו הן די מהירות, עליו לציין כמה שיותר מהן עד כמה שהדבר אפשרי. ישנן גם את פעולות ההתלבשות, סידור המיטה, פתיחה וסגירה של הדלת, כל אלו גם כן צריכות להיות מצויינות בדיוק רב ככל האפשר.

כאשר המתרגל אוכל ומביט בשולחן, עליו לציין זאת כ - 'הסתכלות, ראיה, הסתכלות, ראייה'. כאשר המתרגל מושיט את ידו אל האוכל, נוגע בו, לוקח אותו, מארגן אותו, ומביא אותו אל פיו, מניע את ראשו ושם את האוכל בפיו, מוריד את ידו ומרים את ראשו שוב, כל התנועות האלו צריכות להיות מצוינות בדייקנות. (דרך זו של אכילה היא בהתאם לאופן האכילה בבורמה. אלו שאוכלים בעזרת מזלג וכף או מקלות אכילה צריכים לציין את התנועות המתאימות בהתאם).

כאשר המתרגל לועס את האוכל, עליו לציין זאת כ - 'לעיסה, לעיסה'. כאשר המתרגל מודע לטעם האוכל, עליו לציין זאת כ - 'טעם, טעם'. כאשר הוא מפסיק ללעוס ובולע את האוכל וכאשר האוכל יורד במורד הגרון, עליו לציין את כל האירועים האלו. בדרך זו המתרגל צריך להתיידע בכל טעימה שהוא עושה. כאשר המתרגל אוכל מרק, כל הפעולות הכרוכות בכך כגון הושטת היד, הוזזת הכף, לקיחת המרק בעזרת הכף וכו', צריכות להיות מצוינות. להתבונן בצורה זו בזמן הארוחה זה עניין לא קל מאחר ויש הרבה דברים שצריך לציין. רוב הסיכויים שהמתרגל המתחיל יחמיץ כמה מהפעילויות שצריך לציין, אך עליו להיות החלטי ונחוש להיות מודע לכולם. המתרגל לא יכול כמובן להימנע מלהתעלם מחלק מהם, אך כאשר הריכוז של המתרגל מתגבר, הוא יוכל להיות מודע לכל האירועים האלו בדייקנות.

ציינתי הרבה דברים שהמתרגל צריך להציין אותם, אך בקצרה, ישנם רק כמה דברים שצריך לזכור. כאשר אתה הולך מהר, ציין 'צעד ימין', 'צעד שמאל', ו - 'הרמה, הורדה' כשאתה הולך לאט. כאשר אתה יושב ללא מעשה, התבונן בעליית וירידת הבטן. עשה זאת גם כאשר אתה שוכב אם אין דבר אחר להתבונן בו במיוחד. כאשר אתה מתבונן כך, אם המחשבות נודדות, ציין את פעילויות התודעה המופיעות. לאחר מכן חזור לעליית וירידת הבטן. התבונן גם בתחושות הנוקשות, כאב, אי - נוחות וגירוד ברגע שהן מופיעות. לאחר מכן חזור לעליית וירידת הבטן. התבונן גם בכיפוף, מתיחת והנעת האיברים, כיפוף והרמת הראש, תנודת הגוף והתיישרות הגוף, כאשר הן קורות. לאחר מכן חזור להתבונן לעליית וירידת הבטן.

כאשר המודט ממשיך לתרגל כך, הוא יוכל לציין יותר ויותר מהאירועים האלו. בתחילה, כאשר המחשבות עדיין נודדות לכאן ולשם, המתרגל עלול לפספס דברים רבים, אך אל לו להתייאש. כל מתרגל מתחיל פוגש באותם קשיים, אך ככל שהוא נעשה יותר מיומן, הוא הופך מודע לכל פעולה של נדידת מחשבות עד אשר, לבסוף, התודעה לא נודדת עוד. אז התודעה שקועה באובייקט הקשב שלה, פעולת המודעות הופכת כמעט סימולטאנית עם אובייקט הקשב שלה. במילים אחרות, עליית הבטן מתרחשת בו זמנית עם פעולת הציון שלה, ובדומה גם עם ירידת הבטן.

האובייקט הפיזי של הקשב והפעולה המנטלית של הציון מתרחשות כזוג. בהתרחשות הזו לא מעורב כל אדם או אינדיבידואל, רק האובייקט הפיזי והפעולה המנטלית, המתרחשות בזו אחר זו. המודט יחווה, כשיגיע הזמן, באופן אישי ובצורה מוחשית את כל ההתרחשויות האלו. בזמן ההתבוננות בעליית וירידת הבטן המתרגל יוכל להבחין בעליית הבטן כתופעה חומרית והפעולה המנטלית של הציון אותה כתופעה מנטלית, כך גם לגבי נפילת הבטן. כך המתרגל יבין בבהירות את ההתרחשות הסימולטאנית בזוגות של התופעה הפיזית - מנטלית הזו.

בכל פעולה של התבוננות, המתרגל ידע בבהירות שיש רק את האיכות החומרית הזו שהיא האובייקט של מודעות או קשב והאיכות המנטלית אשר מציינת אותה. הידע הזה נקרא 'ידע אנליטי של תודעה וחומר' (nmarpa-pariccheda-a), ידע זה הוא ההתחלה של ידע תבוני (vipassan-a). חשוב להשיג את הידע הזה בצורה נכונה. לאחר מכן, כאשר המתרגל ימשיך, הוא יגיע אל הידע של הבנת הסיבתיות (pacaya-pariggaha-a). כאשר המתרגל ימשיך להתבונן, הוא יראה בעצמו שכל דבר המופיע, חולף לאחר זמן קצר. בני אדם מניחים בדרך כלל שהתופעה החומרית והתופעה המנטלית מתמידים כל החיים, כלומר, מינקות ועד הבגרות. אך לאמיתו של דבר לא כך המצב. אין תופעה המחזיקה מעמד לנצח. כל התופעות מופיעות וחולפות כה מהר שהן אינן מחזיקות מעמד אף לא לרגע. המתרגל יוכל לדעת זאת בעצמו ככל שימשיך להתבונן. לבסוף הוא יהיה משוכנע בארעיות של כל התופעות האלו. האמון והשכנוע האלו נקראים aniccnupassana-a. הידע הזה יתחלף ב - dukkhnupassana-a, ההבנה שכל הארעיות הזו היא סבל. בשלב זה סביר שהמתרגל יחווה סוגים שונים של קשיים וכאבים בגופו, שהן בסך הכל מצרף (אוסף תופעות, khnda) של סבל, גם זה הוא dukkhnupassana-a. לאחר מכן המתרגל ישתכנע שכל התופעות הפיזיות - מנטליות האלו קורות על פי טבען, לא נענות למרותו של אף אחד ולא נתונות לשליטה של אף אחד. הן אינן כוללות אינדיבידואל, אגו או ישות כלשהי. ההבנה הזו היא anattnupassana-a.

כאשר המודט ימשיך בתרגול, הוא יגיע להבנה איתנה שכל התופעות האלו הן בעלות טבע של ארעיות, סבל וחוסר עצמיות ואז הוא יגשים ניבּאנה. כל הבודהות הקודמים, הארהנטים והנאצלים הגשימו ניבּאנה כשהלכו ממש בדרך זו. כל המודטים המתרגלים צריכים להבין שהם עצמם נמצאים עתה על דרך הסַטִיפַּטְהָאנַה, בהגשמת משאלתם להשיג את ידיעת - הדרך, הפרי שלה וניבּאנה, בעקבות קצירת השְלֵמוּיוֹת (pram) שלהם. הם יחושו שמחים לנוכח החוויה של השלווה הנאצלת הנובעת מתוך ריכוז והידע העל - גשמי או החוכמה שנחוותה על ידי הבודהה, הארהנטים והנאצלים, אשר הם עצמם לא חוו אותה מעולם. לא ייקח זמן רב עד שהם יחוו את הידע הזה בעצמם. למען האמת, יתכן והדבר יקרה תוך חודש או עשרים יום של תרגול מדיטציה. בעלי שלמויות יוצאי דופן יוכלו לחוות זאת תוך שבעה ימים.

לכן על המתרגל להיות משוכנע שהוא ישיג את התובנות האלו בזמנים שהוזכרו קודם, ושהוא יהיה משוחרר מאמונה - בעצמיות (sakkaya-dihi) ומסַפֵק (vicikicch), וכך להיות חופשי מהסכנה להיוולד בעולמות התחתונים. על המתרגל להמשיך בתרגול המדיטציה שלו באופטימיות באמונה זו.

איחוליי שכולכם תוכלו לתרגל את המדיטציה היטב ולהגשים במהירות את הניבּאנה שהבודהות, הארהנטים, והנאצלים חוו!

סאדהו! סאדהו! סאדהו!

(טוב מאוד! טוב מאוד! טוב מאוד!)

[i] ההוראות הבאות הן תרגום השיחה שהעביר המכובד מהאסי סיאדו לתלמידיו בשנת 1978 כמבוא למדיטציית ויפסנא במרכז המדיטציה "סַסַנַה יֵקְטְהַה" (Sasana Yeiktha), רנגון, בורמה.

[ii] המתרגל מציין את התופעות באמצעות "תווית מנטלית", דיבור פנימי לציון התופעה ללא פרשנות.
חומרנות להירדם עירנות חשיבה להתייאש שעמום עייפות בו זמנית ישויות חומריות סכנה ויפאסאנה מדיטציה מדיטציות תרגיל
הדשא של השכן - למה *כן* / *לא* להסתכל עליו?
הדשא של השכן - למה *כן* / *לא* להסתכל עליו?
...עליו? למה אנשים מסתכלים על הדשא של השכן? אנשים נוטים תמיד להסתכל על הדשא של השכן, מתוך אמונה או מחשבה שהמציאות שם טובה יותר מזו שיש להם כרגע. הביטוי הדשא של השכן ירוק יותר משקף את הרצון האנושי המתמיד לשפר את המציאות בה אנו חיים. למעשה, כל פעולה, אפילו הפשוטה ביותר, כמו להחליף חולצה או לענות על שאלה, נעשית כי האדם מאמין שהיא תביא למציאות טובה יותר מהקיימת. גם אם אין לשכן דשא או אפילו אין לשכן קיום בפועל, האדם תמיד יסתכל על אפשרויות אחרות של מציאות, ויחשוב שהן טובות יותר. לדוגמה, אדם שבוחר לענות על...
ייאוש / כניעה - מה טוב בייאוש וכניעה? איך להתייאש ולוותר בצורה טובה?
...ולוותר בצורה טובה? ייאוש. מהו הצד החיובי של הייאוש. מי שיתבונן בעניין בעין אמיתית, יראה כי לייאוש יש צד חיובי מאוד. מהותו של הייאוש היא מאבק של רצונו של האדם במציאות. אם האדם אינו נאבק במציאות, אלא מבין את הטוב שיש בכל דבר במציאות, ממילא הוא אינו נאבק במציאות, אלא חי בהרמוניה איתה. הייאוש הוא סוג של ההתהוות של ההרמוניה ושל האהבה למציאות. הייאוש = האדם אינו נלחם במציאות אלא מקבל אותה כפי מה שהיא. העניין היחיד הוא, שייאוש אמיתי וטוב, מגיע כאשר האדם מבין שהכל טוב. כאשר האדם מבין שהכל כבר טוב, אז ממ
אינטימיות זוגית, אינטימיות בזוגיות, פתיחות בזוגיות, פתיחות רגשית, להביע רגשות, לשתף בזוגיות, שיתוף זוגי, אמון בזוגיות, אהבה בלי תנאים, הבעת רגשות
אינטימיות זוגית, אינטימיות בזוגיות, פתיחות בזוגיות, פתיחות רגשית, להביע רגשות, לשתף בזוגיות, שיתוף זוגי, אמון בזוגיות, אהבה בלי תנאים, הבעת רגשות
...אינטימיות בזוגיות, פתיחות בזוגיות, פתיחות רגשית, להביע רגשות, לשתף בזוגיות, שיתוף זוגי, אמון בזוגיות, אהבה בלי תנאים, הבעת רגשות מהי אינטימיות זוגית וכיצד יוצרים פתיחות רגשית בזוגיות? אינטימיות זוגית היא מצב שבו בני זוג משתפים זה את זה בדברים הכי אישיים ורגישים שלהם, כולל בחסרונות, בפחדים ובנקודות התורפה שלהם. אינטימיות אמיתית אינה מתבטאת רק בדיאלוג או בשיחות יומיומיות, אלא בחשיפה עמוקה והדרגתית של הצדדים הפחות מושלמים של האדם. כלומר, אינטימיות בזוגיות נוצרת כאשר האדם חש בנוח ובטוח לשתף את בן זוגו...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
...- סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב) מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מתחיל את סיפורו מעשה בשבעה קבצנים באמירה חשובה: אספר לכם איך היו שמחים. הוא מתייחס לתלמידיו ששמחו בעקבות הוראתו מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. אך רבי נחמן מציין כי השמחה שלהם עדיין אינה שלמה. למה? כי השמחה שלהם נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית...
פורנוגרפיה וסרטי סקס, התמכרות לפורנו והשפעותיה, התמכרות לסרטי סקס ונזקיה, נזקי ההתמכרות לאתרי פורנו, נזקי ההתמכרות לאתרי סקס, בעד ונגד להיות מכור לסרטי פורנו, בעד ונגד להיות מכור לסרטי סקס, יתרונות וחסרונות להיות מכור לפורנו
פורנוגרפיה וסרטי סקס, התמכרות לפורנו והשפעותיה, התמכרות לסרטי סקס ונזקיה, נזקי ההתמכרות לאתרי פורנו, נזקי ההתמכרות לאתרי סקס, בעד ונגד להיות מכור לסרטי פורנו, בעד ונגד להיות מכור לסרטי סקס, יתרונות וחסרונות להיות מכור לפורנו
...וסרטי סקס, התמכרות לפורנו והשפעותיה, התמכרות לסרטי סקס ונזקיה, נזקי ההתמכרות לאתרי פורנו, נזקי ההתמכרות לאתרי סקס, בעד ונגד להיות מכור לסרטי פורנו, בעד ונגד להיות מכור לסרטי סקס, יתרונות וחסרונות להיות מכור לפורנו האם התמכרות לפורנו עשויה להשפיע לטובה או לרעה על חיי המין והזוגיות? אליעד מדבר בהרצאה על התמכרות לפורנו והשפעותיה, בהבנת ההשלכות החיוביות והשליליות של ההתמכרות לפורנו, והשפעתה על האדם המכור עצמו. הוא מציין שזו לא סוגיה מוסרית או בריאותית, אלא בעיקר שאלה של השפעה על האדם המכור, כאשר כל...
פרדוקס צורת הרצון, פרדוקס מהות הרצון, איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה
פרדוקס צורת הרצון, פרדוקס מהות הרצון, איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה
...פרדוקס מהות הרצון, איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה מהו פרדוקס צורת הרצון ומהות הרצון? ההרצאה מתחילה בניסיון להבהיר את אחד הפרדוקסים העמוקים ביותר: פרדוקס הרצון, ובמיוחד איך הוא מתבטא בצורתו ומהותו. המנחה מתחיל בשאלה פשוטה - למה אתה רוצה משהו? למה יש רצון? למה אדם תמיד שואף לעבר דבר מה? כשלמעשה השאלה הזו לא תמיד פשוטה. בהמשך, נדונה הדינמיקה של הרצון. הרצון לא תמיד מוגדר בצורה ברורה, אלא הוא עשוי...
אמונה = סבל - מי אמר ש... - כל אמונה = סבל נצחי?
אמונה = סבל - מי אמר ש... - כל אמונה = סבל נצחי?
...כל אמונה = סבל נצחי? האם אמונה בהכרח גורמת לסבל נצחי? הטענה המרכזית שאליעד כהן מציג היא שכל אמונה, ללא יוצאת מהכלל, גורמת לסבל מתמשך, אפילו נצחי. הוא מבהיר זאת בצורה פשוטה: לא משנה במה האדם מאמין - בין אם זו אמונה דתית כמו אמונה בביאת המשיח, אמונה בקיום חייזרים, אמונה בקיומו של אלוהים, או כל אמונה אחרת, אפילו קטנה וזניחה - האדם יסבול ממנה. הסיבה לכך פשוטה אך עמוקה: בכל אמונה טמונה תחושה תמידית שיש אפשרות טובה יותר, שתמיד ניתן להרגיש או לחוות יותר טוב. גם אם אדם ישב בגן עדן, וממש יראו לו שלטים ברורים...
מהי מהות, מהותי או לא מהותי, חיפוש המהות של הדברים
מהי מהות, מהותי או לא מהותי, חיפוש המהות של הדברים
...מהותי או לא מהותי, חיפוש המהות של הדברים מהי מהות, ואיך להבין מה מהותי ומה לא? המושג המרכזי שאליעד כהן עוסק בו הוא מהות. כדי להבין מה המשמעות של מהות, יש להשוות זאת למושג אמת. כששואלים אדם מהי אמת? הוא יתקשה להסביר בצורה מדויקת, אבל הוא יוכל להגיד שיש לו תחושה כלשהי, הבנה כללית לגבי ההבדל בין אמת לשקר. כך גם לגבי המושג מהות: אנשים משתמשים במילה הזאת בחיי היום יום בלי לדעת להסביר אותה בצורה מדויקת ומפורטת. כיצד ניתן להבין את המושג מהות בעזרת דוגמאות מהיום - יום? אליעד נותן דוגמה פשוטה, כשהוא אומר...
שלמות עצמית, אתה מושלם איך שאתה, לאהוב את עצמך בשלמות, לקבל את המציאות, להרגיש שאתה מושלם, להרגיש שלמות, להיות שלם עם עצמך, החיפוש אחרי האושר, המרדף אחרי האושר
שלמות עצמית, אתה מושלם איך שאתה, לאהוב את עצמך בשלמות, לקבל את המציאות, להרגיש שאתה מושלם, להרגיש שלמות, להיות שלם עם עצמך, החיפוש אחרי האושר, המרדף אחרי האושר
...בשלמות, לקבל את המציאות, להרגיש שאתה מושלם, להרגיש שלמות, להיות שלם עם עצמך, החיפוש אחרי האושר, המרדף אחרי האושר מהי שלמות עצמית ומה הקשר שלה לאושר? ההרצאה עוסקת בהבנת מושג השלמות העצמית והקשר שלה לאושר ולחיפוש אחריו. אליעד מדבר על הדרך בה אנשים רודפים אחרי שלמות, אושר ומציאות אידיאלית, ומציע נקודות מחשבה שמאפשרות להגיע לתחושת שלמות פנימית. מה המשמעות של להיות מושלם כפי שאתה? אליעד מציין כי הרבה אנשים מחפשים את האושר והשלמות החיצונית מבלי להבין שבסיס ההבנה הזו הוא הפנמה של שלמות פנימית. הוא מתאר...
שעמום, לא משנה שמשנה, משנה או לא משנה, אחדות שקרית, נפרדות מתוך אחדות
שעמום, לא משנה שמשנה, משנה או לא משנה, אחדות שקרית, נפרדות מתוך אחדות
...אחדות שקרית, נפרדות מתוך אחדות מה גורם לאדם להשתעמם ולחשוב שהכל לא משנה? אליעד מסביר שאנשים רבים חווים תחושת שעמום ומגיעים למסקנה ששום דבר לא משנה, אבל בדרך כלל מדובר באשליה או במנגנון הגנה. לדבריו, אדם אומר לעצמו שהכל לא משנה כי הוא מפחד להתמודד עם המציאות. הוא מנסה להימנע מאכזבות, מכישלון או מכאב, ולכן בוחר בפרספקטיבה שהכל לא משנה. לדוגמה, אדם שמפחד להיכשל במערכת יחסים, בלימודים או בעבודה יגיד לעצמו זה לא משנה, וכך הוא מרגיש מוגן מהכאב שעלול להיגרם לו מהכישלון. בעצם, הוא מסתתר מאחורי תפיסת עולם...
איך מפתחים יצירתיות ובשביל מה זה טוב?
...מהי יצירתיות? האם היא רק מגוון התהליכים המנטליים, המובילים את האדם לפתרונות, רעיונות, המשגה, צורות אמנותיות, תאוריות או תוצרים, שהינם מיוחדים או מקוריים, או שיש בה משהו נוסף, יצירתי, חריג, חדשני יותר? האם יצירתיות מסתכמת בגמישות מחשבתית, המובילה לרעיונות חדשים או לדרך חדשה ולהתמודדות עם סיטואציות קיימות, או שיש בה נגיעה גבוהה יותר, משהו מיסתורי, דבר נוסף, עלום מהעין? האם יצירתיות מושפעת רק ממגוון משתנים כמו - אינטליגנציה, תרבות, מסורת, אופי ומוסכמות חברתיות, או שהיא נבדלת יותר מכל אלה ביחד והינה...
נשים - ברוך שלא עשני אישה
...עשני אישה שוטרי מרחב דוד עיכבו הבוקר (18 / 11 / 09) לחקירה את נופרת פרנקל... שבמהלך תפילת ראש חודש ברחבת האתר התעטפה בטלית ואחזה בספר תורה ברחבה העליונה שבאתר [1]. ברוך אתה ה אלהינו מלך העולם, שלא עשני אשה אומר - קורא, ואולי בכנות גם מברך, יהודי המתפלל בתפילת השחרית, במסגרת ברכות השחר. על - מה חושב הקורא ברכה זו? איך מרגיש המתפלל המבטא פתיחת בוקר כזו? האם הוא מבטא בכך שמחת מילוי מצוות, שהרי אחד הנימוקים לאמירה זו הוא: שאין אשה חייבת בכל המצוות [2] ? מילוי מצוות בשמחה הוא דבר חשוב ביותר. אבל אולי...
מאמן אישי - על האימון כשפה - שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי
...שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי מאמן אישי: על האימון כשפה שיתוף מלא ואותנטי מחייו של מאמן אישי המאמר הזה כמו רבים שנכתבו לפניו וייכתבו אחריו, הוא שיתוף מלא ואותנטי מחייו המקצועיים והאישיים של מאמן אישי. לאחרונה יצא לי להרהר ביתרון העצום ובחשיבות של לדעת מספר שפות. בדקתי עם עצמי כמה שפות אני יודע והגעתי לכמה מסקנות חשובות: אחת המסקנות הייתה שאני יודע שלוש שפות: עברית, אנגלית ואת השפה של מאמן אישי, שפת האימון. שפתו של מאמן אישי המסקנה השנייה שהגעתי אליה, הייתה ששפת האימון כמו כל שפה אחרת וכמו...
הפרעת קשב וריכוז בלי או עם היפראקטיביות ADD\ADHD
...קשב וריכוז בלי או עם היפראקטיביות ADD\ADHD מאת דר יגאל גליקסמן מכל ההפרעות השכיחות בתחומי הפסיכיאטריה והנוירולוגיה במיוחד של ילדים ומתבגרים, מדורגת כיום הפרעת הקשב והריכוז עם או בלי היפראקטיביות בין המקומות הגבוהים והשכיחים ביותר. מחקרים הוכיחו כי מדובר ב כ 10% מהילדים ו כ 6% מהמבוגרים. הסטטיסטיקה מצביעה על כך שרוב הסובלים מהפרעה זו הם בנים בנות נמצאות ביחס של 5:1 מהבנים. ההפרעה גורמת לסובלים ממנה להשלכות ולקשיים רבים בתחומים האישיים, ההתנהגותיים, המשפחתיים, החברתיים, האקדמיים והתעסוקתיים....
מה יותר, יש לך או אין לך? למה שלא תחייה טוב יותר? חלק 2
...למה שלא תחייה טוב יותר? חלק 2 המשך מכאן: מה יותר, יש לך או אין לך ? למה שלא תחייה טוב יותר ? חלק 1. כאשר האדם נמצא בתקופה האחרונה לפני שהוא מסיים את חייו כאן על גבי כדור הארץ, רק אז (וגם לא תמיד) הוא מקבל הבנה אמיתית של מה חשוב יותר ומה חשוב פחות. יותר מאשר הוא מבין מה חשוב, הוא בטוח מבין מה לא חשוב ומהו הטפל לחלוטין שאינו מביא לאדם שום תועלת אלא רק נזק. באפשרותך לפגוש את עצמך מהעתיד בחינם באמצעות מכונת הזמן שיש לך ביכולת הדמיון שיש לך. האדם לא חייב להכניס את היד לאש כדי לדעת שהיא שורפת, הוא יכול...
אלטרנטיבות - מה האלטרנטיבה שלך?
...נניח שאדם בזבז זמן כלשהו, והוא כועס על עצמו על כך, אבל אם יחקור את השורש של הדבר, הבסיס של הדבר כרוך בחוסר ההבנה של האדם את הדברים באותו הרגע, הוא הבין בדיעבד לפי התוצאה, ולא בטוח שהוא הבין, כי יכול להיות שהוא רצה תוצאה אחרת, אבל לא התעמק למה היא לא קורית, רק בגלל שלא קרתה הוא כועס, אבל לא ישנה את המחשבה המקובעת שלו, וימשיך עם המצב כפי שהוא וכך הוא כל הזמן יהיה בכעס וחולה. אבל אדם יכול להגיע להבנה שהמצב שלו קרה בעקבות סיבה כך וכך והוא יכול לשאול את עצמו: איך אפשר למנוע בפעם הבאה את הדבר הזה? האם...
למה עליך לעשות גם פעולה חיובית קטנה חד פעמית וזמנית?
...קטנה חד פעמית וזמנית? דע כי גם פעולה חיובית שבאפשרותך לעשות אותה רק באופן זמני גם היא טובה. אל תמנע מלעשות מעשה חיובי בכיוון הנכון בגלל שאתה חושב שהוא זמני ובגלל שאתה לא חושב שתוכל להתמיד בו. עשה אותו גם אם הוא זמני וחד פעמי. נקוט כלל זה בידך, עליך לעשות את כל אשר אתה יכול, גם דבר קטן וגם באופן חד פעמי. אם באפשרותך לעשות אותו - עשה אותו. לדוגמה, החלטת שאתה לא עושה יותר פעולה מסוימת, ושמעכשיו אתה מתחיל לפעול בצורה כזו או אחרת. אתה מגיע לנסיון שבו אתה אמור לפעול נכון, זא לפעול בצורה חיובית ונכונה...
חרדות פחדים ופסיכולוגים - האם טיפול פסיכולוגי מועיל באמת?
...פסיכולוגי מועיל באמת? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על חרדות פחדים ופסיכולוגים - האם טיפול פסיכולוגי מועיל באמת?. חרדות פחדים ופסיכולוגים - האם טיפול פסיכולוגי מועיל? הפעם אשיב לשאלה, האם אפשר לצאת מחרדות? בן אדם סבל מחרדות, הלך לפסיכולוגים, פסיכיאטריים, ויצא מהחרדות. האם החרדות יכולות לחזור? ואם האדם שואל האדם החרדות יכולות לחזור, סימן שכן, הן כן יכולות לחזור כי אם הן לא היו יכולות לחזור, לא היתה לך שאלה. וכך בכל שאלה אחרת, כל עוד יש לך שאלה, אין וודאות, והכל יכול להיות. אני רוצה...
מידע אנושי - חלק 3 ב
...- חלק 3 ב מידע אנושי - חלק 3 א. הבה נאסוף איפוא את כל ההבחנות שעמדנו עליהם: בדרך להנאה הטבעית... 1. אינטימיות 2. סיפוק 3. התבודדות 4. כנות 5. רצינות 6. מועקה של סיום את ששת ההבחנות הללו שאיתרנו בתהליך ההנאה הטבעית, ניתן לראותן באופן מרוכז בצרור אחד, דרך הנאה טבעית עיקרית אחת, הטמועה באדם כאינסטינקט, ונקראת גם בשם הזה: אינסטינקט ההנאה מייחסי - מין. בייחסי - מין, האדם מבקש באופן אינסטינקטיבי להגיע אל (ששת) הנקודות שעמדנו עליהן לעיל: הוא מבקש לקיים את אקט יחסי - מין באינטימיות. (קיימים לכל הדעות גם...
כאבי ברכיים בסקוואט / כאבי גב בדד ליפט - מהו פרדוקס הסקוואט / פרדוקס הדד ליפט וכאבי הברכיים והגב. האם סקוואט ודד ליפט בריאים או מזיקים? ומה לעשות בזמן פציעה?
.../ כאבי גב בדד ליפט - מהו פרדוקס הסקוואט / פרדוקס הדד ליפט וכאבי הברכיים והגב. האם סקוואט ודד ליפט בריאים או מזיקים? ומה לעשות בזמן פציעה? והפעם הנושא הוא, מה לעשות אם אתה עושה את התרגיל סקוואט וכואבות לך הברכיים ומה לעשות אם אתה עושה את התרגיל דד ליפט וכואב לך הגב / יש לך כאבי גב? איך להתאמן אחרי פציעה? והאם התרגילים האלו מסוכנים או לא? אז התשובה היא כדלקמן. נתחיל במה שבטוח נכון. 1 - בטוח נכון שאתה לא רוצה להעמיס על החוליות ועל המפרקים שלך בשום צורה שהיא. יותר מידי עומס = שבר ונזק. 2 - יחד עם זאת...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על למדוט
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: למדוט, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? דיכאון? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: למדוט, איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך להאמין בעצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיות מאושר ושמח? איך לחנך ילדים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לפרש חלומות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לשתול מחשבות? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
להגשים את עצמי בהמה יחס למתחרים לימוד nlp להיות רציני נמשכת לגבר פחד מאחרי המוות פחד שיקרה משהו רע לילדים האמת על ביטחון עצמי האם ביטחון עצמי עובד? האם יש אהבה? אהבה עצמית עם תנאים איך להפסיק לרצות להיות מאושר? הצלחה ואושר פנטזיות סקס בחורה יפה מידי קבלת החלטות מתוך אי וודאות אולי אני לא אחליט כלום? להתמודד עם טענות להתמודד עם פחד מאנשים אופי של אנשים מצליחנים שיחת מוטיבציה פנימית מוצר יוקרה איך למכור את עצמך ביוקר? להתמודד עם אובדן ילד כעס ילדים להאמין במורה רוחני שאלות רוחניות שנאה עצמית ופסיכוזה איך מתפרצת סכיזופרניה? למה היא לא אוהבת אותי? איך לגרום לאקסית לרצות לחזור אליך? ירידה במסת שומן למנוע פציעות באימון הגיוני שאלוהים ברא את העולם האם אלוהים הוא אין סופי? סוף המסע אל ההארה אתה קרוב להארה הספר להיות אלוהים הוא הספר הכי חכם בעולם להפוך להיות אלוהים האמיתי לעשות הרבה מאוד כסף למצוא דירה איך לדעת מהי משמעות החיים? בעקבות אובדן משמעות החיים אופי שלילי תחושה של הנאה אולי אין לי בחירה חופשית? אולי כולם רובוטים? האם אלוהים ברא את העולם? הגדרות לפני בריאת העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול נפשי, רטוריקה, אימון אישי לפרישה בנושא למדוט - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 1.7500 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 21:21:21 - wesi4