🖨ויתור. כאשר אדם מוותר לזולתו, מה זה אומר עליו?ויתור.
כאשר אדם מוותר לזולתו, מה זה אומר עליו?
ויתור / לוותר / וותרנות.
כאשר אתה רואה שני אנשים שבינם מריבה ומחלוקת כל שהם, ואחד מהם מוותר ונכנע לחברו, דע, כי זה שנכנע לחברו אין זה אומר עליו בהכרח שהוא אינו צודק. פעמים רבות, זה שמוותר לחברו הוא הצודק, רק שהוא גם חכם שאינו צריך להוכיח שהוא צודק. הוא מספיק חכם כדי לקלוט שלא אכפת לו ממי יחשבו שניצח. כי הוא כ"כ בטוח בעצמו עד כדי כך שלא אכפת לו מה חושבים עליו. ולכן הוא מוותר.
כי באמת נקמנות / נצחנות / פסיכולוגיה הפוכה / כעס / חיפוש כבוד / וכולי כל שאר התכונות שגורמות לכל המלחמות, כל אלו הן תכונות של "ענישה עצמית".
דהיינו תכונות שבהן האדם משתמש כדי להעניש את עצמו. יתכן שגם חברו סובל, אבל בראש ובראשונה מי שסובל מכל מריבה זה האדם עצמו. וככל שאדם חכם יותר באמת, וככל שהאדם אוהב את עצמו יותר באמת, כך הוא נמנע ממריבות מיותרות.
אולי יש כאלו שיקראו לו "פרייר", או יש כאלו שיקראו לו "משוגע", אולי יש כאלו שיקראו לו "חדל אישים" וכולי שמות משמות שונים ומשונים, אבל באמת הוא חכם אמיתי. כי חכם אמיתי לא אכפת לו מה חושבים אחרים. חכם אמיתי אוהב את עצמו ועושה את מה שטוב לו באמת בשביל עצמו, כי זה מה שנראה לו שהכי טוב לו לעשות עבור עצמו.
וכאשר האדם קולט שהדבר הכי טוב לעשות בשביל עצמו זה לא לריב, אז הוא מוותר. מה אכפת לו מה יחשבו. הוא מוותר. בשביל מי? בשביל עצמו. למה?
כי הוא אוהב את עצמו. ואדם הגיוני לא יפגע בעצמו כדי לפגוע באדם אחר. כי רק טיפש גמור יסכים שיפגעו בו ושבתמורה הוא ירוויח את זה שיפגעו גם במישהו אחר. החכם לעולם לא יסכים שיפגעו בו, וכל שכן שהוא לא יפגע בעצמו. וממילא הוא יוותר ויתקדם קדימה בחיים.
ציטוטים: רבי נחמן מברסלב
"אָמַר שֶׁאֵין הַדָּבָר כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים קְצָת בְּנֵי אָדָם, שֶׁהַ [אדם] שֶׁמַּכְנִיעַ אֶת עַצְמוֹ בִּפְנֵי חֲבֵרוֹ מִן הַסְּתָם חֲבֵרוֹ גָּדוֹל [צודק] מִמֶּנּוּ, כִּי מִפְּנֵי מָה אֵינוֹ בְּהִפּוּךְ אֶלָּא חֲבֵרוֹ בְּוַדַּאי גָּדוֹל מִמֶּנּוּ, כָּךְ אוֹמְרִים קְצָת. אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵינוֹ כֵן כִּי יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁהוּא עָנָיו יוֹתֵר, עַל כֵּן יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁזֶּה שֶׁנִּכְנָע לִפְנֵי חֲבֵרוֹ גָּדוֹל הַרְבֵּה יוֹתֵר מִזֶּה שֶׁהוּא נִכְנָע כְּנֶגְדּוֹ.
וְאָמַר שֶׁבֶּאֱמֶת אִם הָיָה הָעוֹלָם מִתְנַהֵג בֶּאֱמֶת כַּסֵּדֶר כָּרָאוּי, בְּוַדַּאי הָיָה רָאוּי לִהְיוֹת כָּךְ שֶׁהַקָּטָן יִתְבַּטֵּל תָּמִיד לִפְנֵי הַגָּדוֹל מִמֶּנּוּ, כִּי כָּךְ רָאוּי לִהְיוֹת כִּי הַקַּטְנוּת מִתְבַּטֵּל לִפְנֵי הַגַּדְלוּת. אֲבָל אֵין הָעוֹלָם מִתְנַהֵג בֶּאֱמֶת כִּי הָאֱמֶת נֶעְדֶּרֶת בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, וּמֵחֲמַת שֶׁאֵין אֱמֶת בָּעוֹלָם מֵחֲמַת זֶה יָכוֹל לִהְיוֹת... וּבֶאֱמֶת זֶה שֶׁמִּתְבַּטֵּל וְנִכְנָע גָּדוֹל יוֹתֵר מִן הַשֵּׁנִי"
מתוך הסיפור על החכם והתם. תהיה שמח, גם אם יחשבו שאתה משוגע. אדרבה, מי שחושב שאתה משוגע, הוא בעצמו טיפש. מה לך ולמעשיהם של אחרים? זה מעשה שלו וזה מעשה שלי!
"הַתָּם וּמִנְהָגוֹ הָיָה, שֶׁהָיָה תָּמִיד בְּשִׂמְחָה גְדוֹלָה מְאד, וְהָיָה רַק מָלֵא שִׂמְחָה תָּמִיד... וְהָיָה רַק מָלֵא שִׂמְחָה וְחֶדְוָה תָּמִיד...
הֵשִׁיב לָהּ [התם לאישתו ששאלה אותו למה אחרים מרוויחים יותר כסף ממנו] : מַה לִּי בָּזֶה? זֶה מַעֲשֶׂה שֶׁלּוֹ, וְזֶה מַעֲשֶׂה שֶׁלִּי! וְעוֹד: לָמָּה לָנוּ לְדַבֵּר מֵאֲחֵרִים? וְהָיָה רַק מָלֵא שִׂמְחָה וְחֶדְוָה תָּמִיד.
וְאֵצֶל הָעוֹלָם הָיָה לְלַעַג, וְהִשִּׂיגוּ תַּאֲוָתָם בּוֹ, שֶׁמָּצְאוּ מִמִּי לְהִתְלוֹצֵץ כִּרְצוֹנָם, כִּי הָיָה נִדְמֶה לִמְשֻׁגָּע. וְהָיוּ בָּאִים בְּנֵי אָדָם, וְהִתְחִילוּ בְּכַוָּנָה לְדַבֵּר עִמּוֹ בִּשְׁבִיל לְהִתְלוֹצֵץ... וּכְשֶׁהָיָה רוֹאֶה, שֶׁכַּוָּנָתָם לְלֵיצָנוּת, הָיָה אוֹמֵר: מַה יִּהְיֶה כְּשֶׁתִּהְיֶה חָכָם מִמֶּנִּי? הֲלא אֲזַי תִּהְיֶה שׁוֹטֶה, כִּי מָה אֲנִי נֶחֱשָׁב?! וּכְשֶׁתִּהְיֶה חָכָם מִמֶּנִּי, אַדְּרַבָּא, אֲזַי תִּהְיֶה שׁוֹטֶה! " עקשנות או וותרנות - להתעקש או לוותר?עקשנות או וותרנות - להתעקש או לוותר?... או וותרנות - להתעקש או לוותר? האם נכון להתעקש או שעדיף לוותר בחיים? בחיים קיימת דילמה נפוצה: האם להיות עקשנים ולא להתפשר על דבר, או דווקא לבחור בגישה ותרנית ולוותר. אליעד כהן מסביר כי התשובה לכך מורכבת, ומציע נקודת מבט ייחודית שמחברת בין עקשנות מוחלטת לוויתור מוחלט, באופן שנראה לכאורה פרדוקסלי, אך בסופו של דבר מוביל את האדם לתחושה של סיפוק ואושר מלאים. על מה חשוב להתעקש ומתי נכון לוותר? אליעד כהן מסביר באופן מפורט כי האדם צריך להתעקש עד הסוף, בקיצוניות, על הדברים החשובים לו באמת. עקשנות זו צריכה ... אינסוף אחוז מאמץ בדברים הללו, ללא שום מקום לפשרה. עם זאת, בו זמנית ובאופן שלם ומוחלט, האדם צריך לוותר על כל דבר בעולם, עד כדי כך שירצה באמת את ההפך המוחלט ממה שהוא רצה מלכתחילה. כדוגמה לכך, אליעד מביא מצב שבו אדם חולה. מצד אחד, הוא מסביר שאדם צריך לוותר על הרצון שלו להחלים, לא רק להתפשר או לקבל את המצב, אלא להגיע למצב שבו הוא ממש רוצה להיות חולה ושמח מהמצב הנוכחי. זוהי דרגה קיצונית של וויתור, שמטרתה היא השגת שלווה ואושר אמיתיים ללא תלות בתוצאה ספציפית. איך להתעקש נכון על הרצונות שלנו? אליעד נותן דוגמה ... זמינה או אינה אפשרית, עליו למצוא דרך אחרת, ולהתעקש על ההרגשה עצמה ולא על הדרך אליה. מה המשמעות של לוותר באופן מוחלט? אליעד כהן מבהיר את המשמעות של וויתור מוחלט: מדובר במצב שבו האדם כל כך ויתר על מה שרצה בתחילה, עד כדי כך שהוא כבר רוצה בדיוק את ההפך ממה שרצה. זו רמת הוויתור הגבוהה ביותר, שבה האדם באמת ובתמים רוצה את המצב החדש, ולא סתם מתפשר עליו. הוא מסביר שכאשר האדם מגיע למצב שהוא ... הוא משיג תחושת סיפוק ושלמות אמתית. מצב זה נקרא שיא השלמות, שבו האדם כבר לא מרגיש צורך להתעקש או לוותר על כלום, כיוון שהכל כבר רצוי בעיניו. כיצד להגיע לאיזון בין עקשנות לוותרנות? אליעד כהן מסביר שהדרך להגיע לאיזון המדויק בין עקשנות לוויתור טמונה בהתבוננות פנימית עמוקה. האדם צריך לבדוק כל רצון שעולה בו ולשאול את עצמו, למה אני רוצה את זה?. תהליך זה יחשוף את שורש הרצון ויעזור לאדם להבין על מה באמת חשוב לו להתעקש ועל מה הוא יכול וצריך לוותר. אליעד ממשיך ואומר כי כאשר האדם מבין לעומק את הסיבה לכך שהוא רוצה להרגיש טוב ולא רע, הוא מסוגל להכיל גם את תחושת ... מה היתרון בהבנת שורש הרצון? היתרון הגדול של גילוי והבנת שורש הרצון הוא שהאדם כבר לא ייאלץ להתעקש או לוותר על דבר בעולם, משום שתמיד תהיה בו ההבנה הפנימית שהכל אחד. ברגע שהכל שווה בעיניו, אין צורך במאבק פנימי או בהקרבה ... כי הוא מחובר למהות הפנימית של המציאות - לאחדות. ברמת השלמות הגבוהה ביותר, אין משמעות להתעקשות או לוותרנות. המציאות והאדם הופכים לאחד, וכל דבר שקורה מתקבל ברצון ובשמחה אמיתית. במצב זה, האדם כבר אינו צריך להילחם בעצמו ... מוחלט למציאות כפי שהיא ברגע הנוכחי. עליו לחיות בתחושה של רצון מלא ושלם למה שקורה, ולא מתוך פשרה או וויתור חיצוני. ההצלחה האמיתית נמצאת ברצון הפנימי והעמוק ביותר של האדם, וכאשר הוא באמת ירצה את מה שיש, הוא ירגיש סיפוק ... פנימית שלא תלויים בשום דבר חיצוני. אליעד מאחל לכל אדם להמשיך להיות עקשן בדרך זו, עקשנות שתוביל אותו לוויתור מוחלט ושלם, ולהגיע להנאה האמיתית שבאחדות עם המציאות. עקשנות או וותרנות? איך להרגיש טוב תמיד? איך לדעת על מה להתעקש? מהו שורש הרצון הפנימי? למה אני רוצה להרגיש טוב? איך להשלים עם ... להיות עקשן או ותרן? אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן עוסק בהן היא האם בחיים נכון להתעקש או שדווקא כדאי לוותר. האם צריך ללכת עם הראש בקיר עד להשגת המטרה, או שמא יש מקום לוותר ולהתגמש מול המציאות? אליעד כהן מסביר שהעניין הזה הוא יותר מורכב מכפי שנראה. לדבריו, בחיים קיימת חשיבות גדולה ... טוטאלית, עד הסוף, עד טיפת הדם האחרונה. מצד שני, הוא מדגיש שבמקביל ובאופן פרדוקסלי, האדם צריך לדעת לוותר באופן מוחלט, לא רק להתפשר, אלא ממש לוותר על הרצון המקורי שלו עד שהוא מגיע למצב שבו הוא רוצה את ההפך ממה שרצה מלכתחילה. על מה באמת חשוב להתעקש? אליעד כהן ... לך בדרך אחת, עליך להתעקש להרגיש טוב בדרך אחרת, לא על הצורה אלא על המהות של להרגיש טוב. מה המשמעות של לוותר באופן מוחלט? ההסבר הבא של אליעד כהן חשוב מאוד להבנת הרעיון הזה. הוא מדגיש שהוויתור המוחלט אין פירושו רק להפסיק להתעקש, אלא להגיע למצב שבו האדם רוצה ממש את הדבר ההפוך ממה שרצה בהתחלה. לדוגמה, אדם שחולה מאוד רוצה להיות בריא. לוותר באמת פירושו להגיע למצב שהוא כל כך מקבל את המצב שלו, שהוא ממש שמח על כך שהוא חולה. לא להתפשר ולא לוותר בתחושת ויתור מאולצת, אלא באמת ובתמים לרצות את מה שקורה לך. השלמות של האדם, לפי אליעד כהן, נמצאת במצב שבו הוא כל כך מ
האם צריך להתפשר בזוגיות? פשרה בזוגיות, ויתורים בזוגיות, פשרות בזוגיות, זוגיות מחייבת פשרות, התפשרות על בן זוג, לא רוצה להתפשר, לוותר בזוגיות, האם להתפשר על מראה? ויתורים בזוגיות, להתפשר על בת זוגהאם צריך להתפשר בזוגיות? פשרה בזוגיות, ויתורים בזוגיות, פשרות בזוגיות, זוגיות מחייבת פשרות, התפשרות על בן זוג, לא רוצה להתפשר, לוותר בזוגיות, האם להתפשר על מראה? ויתורים בזוגיות, להתפשר על בת זוג... צריך להתפשר בזוגיות? פשרה בזוגיות, ויתורים בזוגיות, פשרות בזוגיות, זוגיות מחייבת פשרות, התפשרות על בן זוג, לא רוצה להתפשר, לוותר בזוגיות, האם להתפשר על מראה? ויתורים בזוגיות, להתפשר על בת זוג האם בזוגיות חייבים להתפשר תמיד? השאלה האם בזוגיות חייבים להתפשר? חוזרת על עצמה שוב ... כל, אליעד כהן מדגיש שאין מצווה מיוחדת להתפשר דווקא בזוגיות. ההתפשרות קיימת בכל תחום ובכל פעולה שאנו עושים בחיים, מכיוון שכל פעולה היא ויתור על פעולה אחרת שהיינו יכולים לעשות. לכן, לפי הסבר זה, עצם הבחירה בזוגיות אינה מיוחדת או שונה מכל בחירה אחרת בחיים, שתמיד כוללת בתוכה ויתור על אלטרנטיבות. מהי המשמעות האמיתית של להתפשר בזוגיות? אליעד כהן הסביר שלהתפשר פירושו לוותר על רצונות חשובים לנו לטובת משהו אחר. אולם המונח להתפשר בזוגיות מתפרש לפעמים באופן מטעה, כאילו שבשביל זוגיות יש ערך מיוחד שמחייב אותנו לוותר מראש על דברים חשובים לנו מאוד. הוא נתן דוגמאות פשוטות כדי להבהיר זאת: כשאתה בוחר לאכול חטיף אחד, אתה מוותר על חטיף אחר. כשאתה ישן, אתה מוותר על הערות ועל הדברים שהיית יכול לעשות באותו הזמן. מכאן עולה שהחיים תמיד מלאים בפשרות, ואין בכך ייחוד מיוחד לזוגיות. ... עושים בכל בחירה בחיים. אם בני זוג נהנים להיות יחד, הם לא מתפשרים במובן השלילי של המילה, אלא בוחרים במודע את עסקת החבילה הזו, הכוללת גם ויתורים מסוימים תמורת יתרונות אחרים. כאשר מישהו אומר אני לא מוכן להתפשר, אליעד מסביר שזה בסדר גמור. אף אחד לא חייב להתפשר, ואם הבחירה אינה משתלמת לדעת אותו אדם, הוא פשוט יכול לוותר על הקשר ולא להיות בזוגיות. האם צריך להתפשר זו רק אמונה או חובה חברתית? אליעד כהן הסביר שהרבה אנשים רגילים לשמוע את ... יותר, ולא להכריח אף צד להתפשר מראש רק בגלל שבזוגיות חייבים להתפשר. אם מתגלה שאחד מבני הזוג דורש דבר שאינו הגיוני, אין צורך שהצד השני יוותר רק בשם הזוגיות. האם יש מצב שבו כדאי בכל זאת להתפשר בזוגיות? אליעד כהן הסביר שכאשר הזוגיות היא ערך עליון עבור האדם, ... חובה אלא בחירה מודעת שנובעת מחשיבות הזוגיות בעיניו. הוא הביא דוגמה לכך שאם מישהו רואה בזוגיות משהו חיוני ומשמעותי מאוד עבורו, הוא עשוי לוותר על רצונות מסוימים כדי להרוויח את הזוגיות עצמה. לעומת זאת, אם הזוגיות אינה ערך עליון עבור האדם, אז אין שום סיבה מיוחדת להתפשר. מדוע לא כדאי להאמין למשפט בזוגיות חייבים להתפשר? אליעד כהן הסביר שהמשפט הזה גורם לאנשים לחשוב שהם צריכים לוותר מראש על רצונותיהם בשם הזוגיות, גם כאשר זה לא נכון. הוא הסביר שהרעיון של להתפשר הוא אמנם נכון, כי בכל פעולה בחיים אנחנו תמיד מוותרים על משהו אחר, אבל להפוך את ההתפשרות למשהו שמחייב אותנו בזוגיות יותר מבתחומים אחרים זה מטעה. ההמלצה שלו היא לבחון ... האומר שבזוגיות צריך להתפשר, או שבכל זוגיות יש פשרות. האם המשפט הזה אמיתי? האם הוא נכון תמיד? האם אפשר להגיד שהזוגיות עצמה היא מעין ויתור או פשרה, או שאולי יש גישה אחרת שמבטלת את הצורך בשימוש במונח התפשרות? לאורך השיחה, אחד השואלים טען שצריך להתפשר, ... לבדוק האם זהו צורך מחייב או רק בחירה. נפתח תחילה בהצגת השאלה המרכזית, ואז נצלול לכל הדוגמאות וההסברים שניתנו. האם בזוגיות באמת חייבים לוותר על רצונות חשובים? יש מי שאומר שבזוגיות חייבים לוותר, כלומר, להתפשר, מפני שכל שני אנשים שונים בהכרח יתנגשו ברצונותיהם בשלב כזה או אחר. השאלה היא מה המשמעות של לוותר או להתפשר. בשיחה הועלתה הטענה כי ייתכן שהמונח להתפשר טעון מאוד, וכדאי להבהיר היטב למה מתכוונים כשאומרים שזוגיות ... להתפשר בא מלשון פושר, כלומר, מצב ביניים שאינו חם ואינו קר, אבל ההסבר הזה נועד יותר להדגמה לשונית ולא ממש מסביר את המהות העמוקה של הוויתור עצמו. איך מגדירים התפשרות או לוותר על משהו? כאן עלתה שאלה נוספת: מה פירוש להתפשר? האם זה אומר לוותר על רצונות שחשובים לנו רק כדי לשמור על המסגרת הזוגית? האם המשמעות היא שאנחנו מקבלים משהו שפחות מתאים לנו, כי אנחנו רוצים לשמור על קשר זוגי? אחד הדוברים הסביר שייתכן שבזוגיות מסוימת עושים ויתורים, אבל ייתכן שבאה גישה אחרת, האומרת: אם לא מתאים לי משהו, אני לא מתפשר עליו בכלל. הוא נתן דוגמאות של אנשים שאומרים: אני לא מוכן להתפשר! למה שאתפשר בכלל? אני רוצה שהקשר יתאים לי בדיוק, בלי לוותר על שום רצון. לעומתו, יש מי שעונה לו: אם לא תתפשר, לעולם לא תמצא זוגיות, כי אנשים אינם מושלמים ותמיד תהיה התנגשות ... מתי צריך להתפשר ומתי לא?, וזו שאלה חשובה מפני שאדם יכול להגיד לעצמו: כן, באופן כללי אני מתפשר כי אני רוצה זוגיות, אבל האם זה אומר שאני מוותר על כל רצון שלי עד שאהיה סמרטוט, או שאני נכנס למקום שבו אני לא מתפשר בכלל והופך לשחצן או קיצוני?. כך, המשוחחים ... הזוגיות. אבל אחר כך באה הדגשה: ייתכן שאין באמת חובה להתפשר בגלל עצם הקיום של זוגיות. אולי נכון יותר להגיד שכל דבר בחיים כרוך במחיר או בוויתור. בכל פעולה יש יתרונות וחסרונות, ולכן תמיד, בכל בחירה, אנחנו מוותרים על משהו אחר. אבל אין זה אומר שדווקא בזוגיות הוויתור הוא שונה או נוסף. בשיחה הודגמה נקודה זו בכמה דוגמאות: 1. כשאוכלים חטיף מסוג אחד, מוותרים על חטיף מסוג אחר. 2. כשבוחרים לישון, מוותרים על ערות שיכולה להיות מעניינת ומלאה בחוויות. 3. כשנשארים ערים, מ
הסוד של הרצון האמיתי - מהו רצון אמיתי בשלמות אין סופית, לדעת את האמת?... גם מבין את המציאות בשלמות. ורצון אמיתי פירושו, שהאדם מגיע לנקודה שבה האדם מוכן לוותר וויתור מלא על כל העולם ומלואו, למען האמת. כי לרצות באמת דבר כלשהו, פירושו להיות מוכן לוותר למענו על כל שאר הדברים. ומי שרוצה איזה דבר, ככל שהוא רוצה את הדבר יותר, כך הוא מוכן לוותר למענו על יותר דברים. ולכל אדם יש רצונות שונים. ולרצות לדעת את האמת, פירושו של דבר הוא, שהאדם מבחינתו מגיע לרמת רצון שכזו, שבה מבחינתו הוא מוכן לוותר על כל דבר אפשרי, תמורת ידיעת האמת. וכל זמן שיש אפילו דבר אחד קטן שהאדם לא מוכן לוותר עליו תמורת ידיעת האמת, הרי שהאדם עדיין לא מספיק רוצה את האמת, וממילא הוא לא יכול להבין אותה. כי ידיעת האמת, תלויה אך ורק ברצון אמיתי ... ואת המשמעות האמיתית של המציאות. וזה בא לידי ביטוי בכך, שהאדם מבחינה רגשית מוכן לוותר על כל דבר אפשרי, תמורת ידיעת האמת. והדבר שהכי קשה לאדם לוותר עליו, הוא על הרצון העצמי שלו להיות קיים. כי יש לאדם כמה רצונות פנימיים. ואחד הרצונות הפנימיים ביותר של האדם, הוא הרצון להרגיש טוב. ועל הרצון הזה האדם עוד מסוגל לוותר תמורת ידיעת האמת. ולא שהאמת היא רעה, אלא שכדי להבין אותה, על האדם להיות מוכן לוותר על הרצון שלו להרגיש טוב. כי כל זמן שיש לאדם רצון כלשהו מלבד לדעת את האמת, הרי שלא כל כוח הרצון של האדם ממוקד בידיעת האמת. ומי שרוצה רק את האמת ואת כל האמת, עליו להיות מוכן לוותר למענה, גם על הרצון שלו להרגיש טוב. אבל, יש עוד רצון אחר פנימי יותר, והוא הרצון להיות קיים. כי כל ישות רוצה להיות קיימת ולא מוכנה לוותר על הקיום העצמי שלה. ומי שרוצה לדעת את האמת, עליו להגיע לנקודה רגשית שכזו, שבה תמורת ידיעת האמת הוא יהיה מוכן לוותר אפילו על הקיום העצמי שלו. ולא מדובר כאן על מוות של הגוף וכיוב, אלא מדובר כאן על כך שהאדם יהיה מוכן לוותר על הקיום של התודעה העצמית שלו. דהיינו, שאם יציעו לאדם שתי אפשרויות, שהאפשרות הראשונה היא לדעת את האמת כפי מה שהיא ולאחר מכן התודעה של ... להתקיים כתודעה שמודעת לעצמה, אז רצון אמיתי פירושו, שהאדם מוכן למען ידיעת האמת, לוותר אפילו על ידיעתו העצמית. והדבר הזה הוא נגד כל השכל האנושי. כי מילא שהאדם מוכן לוותר על זה שהוא ירגיש טוב, זה עוד אפשר להבין בשכל אנושי. כי האדם חושב שהוא יקבל סיפוק רגשי כלשהו להבין את האמת, ולמענו הוא מוכן לוותר על להרגיש טוב. אבל שהאדם יהיה מוכן לוותר למען ידיעת האמת, על ידיעת האני העצמי שלו, זה חסר כל היגיון. כי הדבר דומה לאותו סוס שאמרו לו, שיחתכו את ראשו, ובתמורה יתנו לו אוכל טוב. שכמובן אחרי שיחתכו את ראשו של הסוס, הרי שאין משמעות לאוכל שיתנו לו. ולוותר על ידיעת האני תמורת ידיעת האמת, פירושו שהאדם מוכן לדעת את האמת ולהיעלם, תמורת זה שהוא ידע את האמת. רק שזה אומר שאחרי שהוא ידע את האמת, ... כך צריך רצון נקי לגמרי מכל רצון אחר. וברגע של הרצון האמיתי, על האדם להיות מוכן לוותר אפילו על המשך הקיום של התודעה העצמית שלו. ונחדד: אין הכוונה לומר שידיעת האמת היא רעה. או שידיעת האמת מעלימה את התודעה של האדם. כי האדם ... במקביל עליו גם להישאר הוא עצמו. וכדי שהדבר הזה יתרחש, לשם כך על האדם להיות מוכן לוותר גם על הקיום העצמי שלו. ונחזור ונחדד, גם אחרי שהאדם רואה את התמונה המלאה, גם אז הוא ממשיך להיות קיים. ואדרבה, אז הוא מרגיש שהוא באמת קיים. ... יגיע לכל זה, הוא חייב לעבור על גשר צר מאוד מאוד, שהוא המוכנות הנפשית של האדם לוותר על הכל, כולל על קיומו העצמי, תמורת ידיעת האמת. ויש כאן סוד. והוא שכאשר האדם מוכן לוותר על קיומו העצמי תמורת ידיעת האמת, הרי שבעצם זה ורק זה נחשב לרצון אמיתי שהוא ללא כל אינטרס אישי. כי וויתור על העצמי של האדם, הוא ההפך מכל אינטרס אישי. וכל הרצונות של האדם, הם עבור עצמו. וכאשר האדם מוכן לוותר גם על קיום התודעה שלו, הרי שאז הרצון שלו לדעת את האמת, הוא רצון אמיתי ללא כל אינטרס שהוא. ומי שיתבונן היטב יראה, את גודל האמת שנדרשת ... נקי לגמרי מכל שמץ של כל ערבוב של כל רצון אחר. והוא בא לידי ביטוי כאשר האדם מוכן לוותר על הכל כולל הכל, תמורת ידיעת האמת. וכאשר האדם מגיע למצב הזה, זה סוג של להמר על הכל. כי האדם מהמר על כל הקופה כולה. וכגודל הסיכון כך גודל ... כל הקופה כולה. כי יש שורש לכל הטוב של העולם. והשורש הוא ידיעת האמת. ומי שמוכן לוותר על הכל כולל הכל כולל אפילו על קיומו העצמי למען ידיעת האמת, אז הוא גם זוכה לקבל את הכל על מגש של זהב ושל יהלומים. כי הוא זוכה בכל הקופה ... של כל הפחדים כולם, שהוא הפחד להתעמת עם מה שיש מעבר לשכל, שתמורת זה האדם מוכן לוותר אפילו על קיום התודעה העצמית שלו. ולכן נאמר, שהאדם מוכרח לעבור על גשר צר מאוד מאוד, והכלל והעיקר לא לפחד כלל. כי זה נאמר בדיוק על הנקודה ... האמיתי לדעת את האמת. רצון ככ חזק נקי אמיתי, שהוא ככ ממלא את האדם, עד שהאדם מוכן לוותר גם על הקיום העצמי שלו תמורת ידיעת האמת. וכל זמן שהאדם עוד לא הגיע לרמת אמת שכזו של רצון אמיתי שכזה, הרי שהאדם עדיין רחוק מהאמת. כי מחמת ... את האמת וזוכה לדעת את האמת. ונסכם: רצון אמיתי ונקי באמת, הוא רצון שבו האדם מוכן לוותר על הכל כולל הכל, כולל אפילו על קיומו העצמי. וכאשר יש לאדם רצון אמיתי בשלמות, אז ורק אז האדם מצליח לראות את התמונה המלאה של המציאות. וכדי ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?