ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יצירת מחשבות ✔פילוסופיה של הנפש - מבוא ✔פילוסופיה של הנפש (נקרא גם פילוסופיה של ה - mind או פילוסופיה של הרוח) הוא... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פילוסופיה של הנפש - מבוא
פילוסופיה של הנפש (נקרא גם פילוסופיה של ה - mind או פילוסופיה של הרוח) הוא תחום בפילוסופיה אשר עוסק במהות הנפש, אירועים נפשיים, פונקציות נפשיות, תכונות נפשיות, תודעה ויחסם לגוף בכלל ולמוח בפרט.

בעיית הגוף - נפש נתפסת לעתים כנושא העיקרי בתחום, אולם ישנם נושאים נוספים אשר אינם קשורים ליחס עם הגוף. דואליזם ומוניזם הן שתי האסכולות העיקריות בבעיית הגוף - נפש.

הדואליזם החל עם אפלטון, אריסטו, סמקיה והפילוסופיה ההודית, אולם נוסח בצורה מדויקת על ידי רנה דקארט במאה ה - 17. הדואליזם טוען שהנפש בלתי תלויה בחומר קיים (דואליזם חומרי) ועל פי גרסה אחרת כי הנפש היא קבוצת תכונות בלתי תלויה אשר נובעת מהמוח אך לא ניתנת לרדוקציה (דואליזם של תכונות).

מוניזם הוא העמדה שהנפש והגוף אינם ישויות נפרדות אונטולוגית. עמדה זו פותחה בפילוסופיה המערבית על ידי פרמנידס במאה ה - 5 לפני הספירה ומאוחר יותר על ידי הרציונליסט ברוך שפינוזה.

על פי האידאליזם הנפש היא כל מה שקיים והעולם החיצוני הוא נפשי או אשליה שנוצרת על ידי הנפש.

על פי המוניזם הנטורליסטי, ישנם חומרים אחרים, מוחיים, שהינם, יחד עם הנפש, תכונות של חומר בלתי ידוע.

הפיזיקליזם טוען שרק ישויות בתאוריה פיזיקלית הן קיימות וכי הנפש תוסבר בסופו של דבר במונחים של ישויות אלה (המוניזם הרווח במאה ה - 20 וה - 21 הוא גרסאות של פיזיקליזם: ביהביוריזם, תורת זהות טיפוס, מוניזם אנומלי ופונקציונליזם).

רוב הפילוסופים המודרניים של הנפש מעדיפים עמדה פיזיקלית רדוקציונית או לא - רדוקציונית, בהתאם להשקפתם על הדרך בה הנפש נקשרת לגוף (פיזיקליזם רדוקציוני טוען שכל המצבים הנפשיים והתכונות יוסברו, בסופו של דבר, על ידי המדע כתהליכים ומצבים פיזיולוגים, לעומתו פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי טוען שלמרות שהמוח הוא כל מה שיש לנפש, התוצרים ואוצר המילים בתיאורים נפשיים והסברים הינם חיוניים, ולא יכולים לעבור רדוקציה לשפה ולהסברים של רמה פיזיקלית נמוכה יותר). גישות אלו מושפעות מסוציוביולוגיה, מדעי המחשב, פסיכולוגיה אבולוציונית ומדעי המוח. פילוסופים אחרים, מעדיפים עמדה לא - פיזיקלית שמבקרת את הרעיון שהמוח הוא מבנה פיזיקלי טהור. ההתקדמות במדעי המוח עוזרת להבהיר חלק מנושאים אלו, למרות זאת, הם רחוקים מלהיפתר. פילוסופים מודרניים של הנפש ממשיכים לשאול כיצד איכויות החומר והאינטנציונליות של מצבים נפשיים ותכונות יכולות להיות מוסברות במונחים נטורליסטים.

mind בעברית

ספרי הפילוסופיה בעברית נפתחים, רובם ככולם, בהתנצלות המתרגם על חוסר היכולת לתרגם לעברית את המילה mind. לא קיימת מקבילה למונח בשפה העברית ועל כן משתמשים חליפות במונחים נפש, רוח, שכל, דעת, נשמה, תבונה ואף מיינד. לעתים, באותו טקסט אפשר למצוא מונחים שונים לפי ההקשר ולפעמים נבחר מונח אחד, תוך התנצלות על חוסר הדיוק. אף אחד מהמונחים לא תופס את מלוא המשמעויות של mind. עד כה האקדמיה ללשון העברית לא הכריעה בסוגיה ולא קבעה מונח תקני. בערך זה נשתמש במילה 'נפש' בלבד על מנת לשמור על אחידות, זאת למרות שאין הכוונה למונח הפסיכולוגי.

בעיית גוף - נפש

בעיית הגוף - נפש עוסקת בהסבר ליחס הקיים בין נפש, תהליכים נפשיים ומצבים או תהליכים פיזיולוגיים. השאלה היא מהי מהות הנפש ומצבים / תהליכים נפשיים ואיך, אם בכלל, הנפש משפיעה, או יכולה להשפיע, על הגוף. חוויות תפיסתיות תלויות בגירויים אשר מגיעים דרך החושים מהעולם החיצון. גירויים אלו גורמים לשינויים במצבים הנפשיים וגורמים לתחושות. לדוגמה, משה רוצה משולש פיצה וזה גורם לו להזיז את הגוף בכיוון מסוים כדי להשיג את מה שהוא רוצה. השאלה היא כיצד אפשר שחוויות מודעות יגיעו מתוך גוש חומר אפור בעלת תכונות אלקטרו - כימיות בלבד? בעיה קרובה היא כיצד האמנות ורציות גורמות לנוירונים של אינדיבידואל לירות ולשריריו לפעול.

דואליזם

דואליזם הוא קבוצת השקפות על היחס בין נפש לחומר או גוף. הטענה היא שחוויות נפשיות הן לא - פיזיקליות. אחד מהניסוחים הקדומים הידועים לכך הם של סמקיה והמורים היוגים בפילוסופיה ההודית (650 לפנה"ס). סמקיה חילק את העולם לפורושה (נפש / רוח) ופרקריטי (חומר) והיוגה סוטרה של פטנג'אלי הציגה גישה אנליטית למהות הנפש. בפילוסופיה המערבית, אפלטון ואריסטו היו הראשונים לעסוק בכך. כל אחד מהם טען, מנימוקיו הוא, ש"חכמה" (כושר של הנפש או הנשמה) לא יכולה להיות מזוהה או מוסברת במונחים של גוף פיזי. הניסוח המודרני לדואליזם הוא של רנה דקארט (1641) שטען שנפש היא חומר לא - פיזיקלי אשר מהווה "דבר חושב" (res-cogitans). דקארט הוא הראשון שזיהה את הנפש עם תודעה והבחין אותה מהמוח (מקום החכמה), זהו האופן בו אנו רואים עד היום את בעיית הגוף - נפש.

טיעונים בעד

הטיעונים הנפוצים בעד דואליזם מתבססים על אינטואיציה של השכל הישר לפיה חוויות מודעות נפרדות מחומר דומם. אדם מן היישוב מזהה את הנפש עם העצמי, אישיות או נשמה, ודוחה את הרעיון שהנפש היא מוח, או להיפך, הוא מוצא את הרעיון של ערך אונטולוגי יחיד כמכניסטי מדיי או לא מובן. פילוסופים מודרניים של הנפש סבורים שאינטואיציות הן מבלבלות ולכן עלינו להשתמש בכישורים ביקורתיים יחד עם עדויות אימפיריות מדעיות כדי לבחון את הנחותינו ולקבוע האם יש להן בסיס אמיתי.

טיעון נוסף הוא שלנפשי ולפיזיקלי יש תכונות שונות אשר בלתי מתיישבות זו עם זו. לאירועים נפשיים יש איכות סובייקטיבית שאין לאירועים פיזיקליים. אפשר למשל לשאול מישהו כיצד מרגישה אצבע חרוכה, כמו מה נראים שמיים כחולים וכיצד נשמעת מוזיקה נחמדה. אולם יהיה זה חסר משמעות, או לפחות מוזר, לשאול מה מרגיש גלוטומט בהיפוקמפוס?

פילוסופים של הנפש מכנים את ההיבט הנפשי של אירועים קווליה (qualia) או "תחושה גולמית". קווליה לוקחת חלק באירועים נפשיים אשר נראים קשים לרדוקציה לפיזיקלי, להרגיש כאב, לראות צל מוכר או לראות כחול.

אם התודעה (הנפש) יכולה להתקיים באופן בלתי תלוי במציאות הפיזיקלית (המוח), צריך להסביר כיצד זיכרונות פיזיקליים נוצרים ביחס לתודעה. דואליזם צריך להסביר כיצד התודעה משפיעה על המציאות הפיזיקלית. אפשרות אחת היא שמדובר בנס. כך למשל טוענים Arnold Geulincx and Nicolas Malebranche כי היחס גוף - נפש דורש מעורבות ישירה של האל.

זומבי אמיתי? - פילוסופיה של הנפש

טיעון הזומבי מבוסס על ניסוי מחשבה של טוד מודי אשר דייוויד צ'אלמרס פיתח בספרו The Conscious Mind. הרעיון הוא שלדמיין גוף של מישהו מאפשר להגות בקיומו ללא מצבי תודעה. צ'למרס טוען שסביר שיצור כזה קיים מכיוון שכל הנדרש הוא שהמדעים הפיזיקליים יצדקו בתיאורם את הזומבים. מדעים אלה לא משתמשים בתודעה או בחוויות נפשיות ולכן המעבר מסבירות לאפשרות יהיה קטן. דנט טוען בתגובה כי המובן של זומבי פילוסופי הוא לא קוהרנטי או שהוא מושג לא סביר. זאת ממכיוון שעל פי הפיזיקליזם ישנן שתי אפשרויות בלבד, או שאפשר להאמין שכולם הם זומבים או שאף אחד לא יכול להיות זומבי. ההרהור בקיום או בחוסר קיום של זומבי היא תוצר העולם הפיזיקלי ולכן אין הבדל במי מהרהר בה. או במילותיו של דנט: "זומבים חושבים שהם מודעים, שיש להם קווליה, שהם סובלים מכאב - אולם הם פשוט טועים (על פי מסורת מצערת זו) בדרך שלא הם או אנחנו נוכל אי פעם לגלות!".

דקארט

דואליזם אינטראקציוניסטי (interactionism) אומץ על ידי דקארט בספרו "הגיונות", ונתמך במאה ה - 20 על ידי קרל פופר וג'ון אקלס. על פי השקפה זו מצבים נפשיים, כמו האמנות ורציות, נמצאים באינטראקציה עם מצבים פיזיקליים. לדוגמה, ענבל תופסת באופן בהיר וברור את הנפש שלה כחושבת על דבר מה שאינו מדיד. יש לה גם תפיסה בהירה של הגוף שלה כמשהו מדיד אשר אינו מסוגל לחשוב. מכאן כי הנפש והגוף אינם זהים מכיוון שיש להם תכונות שונות רדיקלית. יחד עם זאת, המצבים הנפשיים של ענבל משפיעים על גופה ולהפך, כך, כאשר ילדה נוגעת בכיריים חמים (אירוע פיזיקלי) היא חשה כאב (אירוע נפשי) הגורם לה לזעוק (אירוע פיזיקלי), זה גורם לתחושה של פחד ולרצון להגן ולטפל (אירוע נפשי).

טיעונו של דקארט תלוי בהנחה שמה שענבל תופסת בנפשה באופן בהיר וברור הוא נכון. פילוסופים עכשוויים חולקים על כך. יוסף אגסי סבור, למשל, שמספר גילויים מדעיים מקעקעים את הרעיון של נגישות לנפש, פרויד הראה שאדם בעל הכשרה פסיכולוגית יכול להבין את המוטיבציות הלא - מודעות של אדם אחר טוב יותר מעצמו. פייר דוהם הראה שפילוסוף של המדע יכול להבין את מתודת הגילוי של מישהו טוב יותר מעצמו, וברוניסלב מלינובסקי הראה דבר דומה לגבי אנתרופולוגיה. מלינובסקי טען שהעובדה שניסויים מודרניים בפסיכולוגיה גורמים לאנשים לראות דברים שלא שם מקעקעת את טיעונו של דקארט מכיוון שמדען יכול לתאר תפיסות של אדם טוב יותר מעצמו. החולשה של טיעונים אלה היא שהם מטילים ספק באינטרוספקציה. אנו יודעים שאנשים טועים לגבי העולם, כולל מצבים פנימיים של אחרים, אולם אין זה כך תמיד. לכן יהיה זה אבסורד להניח שאנשים טועים תמיד ביחס למצביהם הנפשיים ולשיפוטיהם על הנפש עצמה.

בבודהיזם

בבודהיזם הדואליזם הוא לא בין הגוף והנפש, אלא בין הנשמה (פרושה), שהיא נצחית, חלק מהאלוהות שקיים באדם, לבין החומר (פרקריטי), שהוא כל מה שלא נשמה או אלוהים. לפי תפיסה זו, נפש, הבנה, אגו, גוף, חושים תודעה וכדומה, הנם כולם חומר. זאת אומרת שהיחס בין הנפש לגוף הוא מוניסטי. הדואליזם מתקיים בין כל מרכיבי החומר לנשמה, שהיא קבועה ואינה יכולה להשתנות. קיימת היררכיה בחומרים שמרכיבים את האדם. מלמטה למעלה: הגוף והחושים, הנשימה והאברים הפנימיים, הנפש, התבונה, האגו ובפסגת החומר - התודעה. מכיוון שחומרים אלו משתנים ומשפיעים אחד על השני, האינדיבידואל שואף לשפר את איכותם, כדי להגיע לשלווה. תפקיד הנפש הוא לרסן את החושים, לעדן את הגוף ולשרת את התבונה. הנפש ניתנת להזנה בלימוד, השכלה, שינון מנטרות, תפילות ותרגילי ריכוז.

מוניזם

מוניזם, בניגוד לדואליזם, לא מקבל כל חלוקה בסיסית. חוסר נפרדות המציאות הוא רעיון מרכזי בפילוסופיה המזרחית כבר אלפיים שנה, בפילוסופיה ההודית והסינית, מוניזם הוא חלק מהבנת מושג החוויה. כיום, מרבית הצורות המקובלות של מוניזם בפילוסופיה המערבית הן פיזיקליסטיות. על פי הפיזיקליזם המוניסטי החומר הקיים היחידי הוא פיזיקלי ועליו להחקר על ידי המדע. צורה נוספת של מוניזם, אידאליזם גורסת שהחומר הקיים היחידי הוא נפשי. ברקלי האמין בצורה טהורה של אידאליזם. על פי גרסה מתוחכמת יותר, פנפסיכיזם, חוויות ותכונות נפשיות עומדות בבסיס חוויות ותכונות פיזיקליות. גרסה זו על ידי אלפרד ווייטהד ודיוויד גריפין.

על פי הפנומנליזם ייצוגים (או מידע חושים) של אובייקטים חיצוניים הוא כל מה שקיים. ברטרנד ראסל והפוזיטיביזם הלוגי תמכו בגישה זו בתחילת המאה ה - 20. אפשרות נוספת, היא לקבל את קיומו של חומר בסיסי אשר אינו פיזיקלי או נפשי, כך שהנפשי והפיזיקלי יהיו תכונות חומר נייטרלי. ברוך שפינוזה תמך בעמדה זו וארנסט מאך תרם להפצתה. מוניזם נייטרלי מזכיר דואליזם של תכונה.

מוניזם פיזיקלי

ביהביוריזם

ביהביוריזם שלט בפילוסופיה של הנפש במשך רוב המאה ה - 20 ובעיקר במחצית הראשונה. הביהביוריזם פותח בפסיכולוגיה כתגובה לבעייתיות של האינטרוספקציה (התבוננות עצמית). לטענתם, האינטרוספקציה לא יכולה לבחון באופן זהיר ומדויק את החיים הפנימיים של הנפש ולא יכולה לשמש להכללות תחזתיות. בלי הכללה והאפשרות לבחינה של אדם אחר, הפסיכולוגיה לא יכולה להיות מדעית. הפתרון הוא לוותר על הרעיון של חיים נפשיים פנימיים (ומכאן גם על נפש עצמאית אונטולוגית) ולהתמקד במקום זאת בתיאור של התנהגות נצפית.

במקביל להתפתחויות בפסיכולוגיה, התפתח ביהביוריזם פילוסופי (לעתים מכונה ביהביוריזם לוגי). על פי הביהביוריזם הפילוסופי הצהרות אשר אינן מאומתות על חיי הנפש הפנימיים הינם חסרי משמעות. עבורם, מצבים נפשיים אינם מצבים פנימיים שניתנים לאינטרוספקציה אלא תיאור התנהגות או נטייה להתנהג בדרך מסוימות, שנעשית על ידי גורם חיצוני במטרה להסביר ולחזות התנהגות של אחרים.

הביהביוריזם הפילוסופי נזנח בשלהי המאה ה - 20 עם עליית הקוגניטיביזם. הקוגניטיביזם דוחה את הביהביוריזם בשל מספר בעיות בו. למשל, הביהביוריזם מתיימר להיות אנטי - אינטואיטיבי כאשר מישהו מדבר על התנהגות באירוע בו אדם חווה כאב ראש.

בתורת זהות קלאסית תקרית של תבנית נפשית יחידה תואמת לתקרית פיזיקלית של תבנית פיזיקלית יחידה. לעומת זאת, במוניזם אנומלי, ההתאמה בין תקרית לא תלויה בהתאמה בין תבניות. התוצאה היא זהות תקריות. - פילוסופיה של הנפש

תורת זהות

פיזיקליזם תבנית (type physicalism) או תורת זהות - תבנית (type-identity theory) פותח על ידי ג'ון סמרט ואולין פליס בעקבות כישלון הביהביוריזם. לטענתם, אם מצבים נפשיים הם משהו חומרי אך לא התנהגותי, אזי מצבים נפשיים הם זהים כנראה למצבים פנימיים של המוח: מצב נפשי M איננו משהו שונה ממצב מוחי B. המצב הנפשי "משתוקק לכוס קפה" לא יהיה שונה מ"יורה נוירונים מסוימים באזורים מסוימים במוח".

תזת המימושים המרובים (multiple realizability) של הילארי פטנאם מהווה אתגר לטענה זו. אנו יודעים שלא רק בני אדם חווים כאב אלא מינים רבים של בעלי חיים. יחד עם זאת, אין זה נראה סביר שאורגניזמים שונים עם אותה חוויית כאב הם בעלי מצב מוחי זהה. אם כך, כאב איננו יכול להיות זהה למצב מוחי מסוים. מכאן גם כי תורת זהות לא תוכל להתבסס אימפירית.

מצד שני, אין זה אומר שכל תורות הזהות צריכות להדחות. לפי תורת זהות - תקרית (token-identity theory), העובדה שמצבים מוחיים מסוימים חייבים להקשר עם מצב נפשי יחיד אין משמעה שחייבת להיות התאמה מוחלטת בין תבניות של מצבים נפשיים ותבניות של מצבים מוחיים (ראו תרשים).

פונקציונליזם

הפונקציונליזם נוסח על ידי הילארי פטנאם וג'רי פודור בעקבות כישלון תורת הזהות. פטנאם ופודור תפסו מצבים נפשיים במונחים של תאוריה חישובית אימפירית. באותה תקופה, דיוויד ארמסטרונג ודיוויד לואיס ניסחו פונקציונליזם התופס מושגים נפשיים של "פסיכולוגיה עממית" במונחים של תפקידים פונקציונלים. כמו כן, תורת המשמעות של ויטגנשטיין הובילה לגרסה של פונקציונליזם כתורת משמעות, ופותחה מאוחר יותר על ידי וילפריד סלרס וגילברט הרמן.

בתורות אלו מופיעה הטענה כי מצבים נפשיים מאופיינים על ידי יחסים עם מצבים נפשיים אחרים, קלטים חושיים ופלטים התנהגותיים. הפונקציונליזם מפשט את הפרטים של יישום פיזיקלי של מצב נפשי באמצעות אפיונו במונחי תכונה פונקציונלית לא נפשית. לדוגמה, כליה מאופיינת על פי הרפואה על ידי התפקיד של סינון הדם ושמירת האיזון הכימי. על פי נקודת מבט זו, אין זה משנה אם היא תהיה עשויה מטישו, צינורות פלסטיק או שבבי סיליקון. מה שמשנה הוא תפקידה ויחסה למרכיבים אחרים.

פיזיקליזם לא - רדוקטיבי

פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי מחזיק בשתי עמדות: 1. פיזיקליזם הוא נכון ומצבים נפשיים חייבים להיות מצבים פיזיקליים. 2. כל ההיגדים הרדוקציוניסטים הם לא מספקים: מצבים נפשיים לא יכולים לעבור רדוקציה להתנהגות, מצבים מוחיים או מצבים פונקציונלים. בשל כך, עולה השאלה האם יכול להתקיים פיזיקליזם לא רדוקציוניסטי. המוניזם האנומלי של דונלד דיווידסון הוא ניסיון לנסח פיזיקליזם מסוג זה.

דיווידסון משתמש בטיעון הנסמכות (supervenience): מצבים נפשיים נסמכים על מצבים פיזיקליים, אך לא יכולים לעבור רדוקציה אליהם. נסמכות לכן מתארת תלות פונקציונלית: לא יכול להיות שינוי בנפשי בלי שינוים ברדוקציביליות פיזיקלית לא פורמאלית בין נפשי וכן פיזיקלי בלי רדוקציה אונטולוגית.

תאוריות פיזיקליות לא - רדוקציוניסטיות מנסות להחזיק בהבחנה אונטולוגית בין נפש וגוף ומנסות גם להגיע להסבר משביע רצון. הביקורת רואה מוטיבציה זו לעתים כפרדוקס ומצביעה על דומות לאפיפנומנליזם. זאת מכיוון שהמוח נראה כגורם היסודי ולא הנפש.

אפיפנומנליזם רואה מצבים מנטלים כתוצר של מצבים מוחיים פיזיקליים אשר אין להם השפעה על מצבים פיזיקליים. אינטראקציה היא דרך אחת אבל היא משאירה אותנו עם מצבים נפשיים לא רדוקטיבים אשר הם אונטולוגיים ולא רדוקטיבים למצבים פיזיקליים. לדוגמה, כאב יכול להראות על ידי אפיפנומנליסט כנגרם על ידי מצב מוחי אבל כלא בעל השפעה על מצבים מוחיים אחרים, למרות שיכולה להיות לו השפעה על מצבים מנטלים אחרים (כמו גרימת מצוקה).

הפצעתנות חלשה

הפצעתנות חלשה (Weak emergentism) היא צורה של פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי. תכונות אמרג'ניטיות הן תכונות שיש למערכות מורכבות מסוימות ואין אותן למרכיבים פשוטים יותר של אותן מערכות. אלו תכונות חדשות. על פי הדואליזם האמרג'נטי מצביים נפשיים לא נקבעים לוגית או אונטולוגית על ידי תכונות אחרות של המערכות הפיזיקליות. החוקיות הקודמת לא מספיקה מכיוון שנוצרה חוקיות חדשה.

מטריאליזם אלימינטביסטי טוען שהאמונה המודרנית בקיום חוויות מנטליות דומה לאמונה העתיקה בתאוריות מוחלטות כמו המודל הגאוצנטרי של היקום. - פילוסופיה של הנפש

מטריאליזם אלימינטביסטי

פילוסופיה של השפה

פילוסופים של השפה גורסים כי בעיית הגוף - נפש נוצרת כתוצאה מבלבול מושגי. על כן, הם דוחים את הבעיה כאשליה. לטענתם זוהי שגיאה לשאול כיצד מצבים מנטלים ומצבים ביולוגים מתיישבים יחד, במקום זאת עלינו לקבל שהחוויה האנושית יכולה להיות מתוארת במספר דרכים, הן באמצעות אוצר מילים מנטלי והן באמצעות באוצר מילים ביולוגי. אשליה מופיעה כאשר אנו מנסים לתאר אחד באמצעות אוצר המילים של השני או על ידי שימוש באוצר המילים המנטלי בהקשר מוטעה. המוח מהווה הקשר מוטעה לשימוש באוצר המילים המנטלי. החיפוש אחר מצבים מנטלים של המוח מהווה טעות קטגורית. עמדה זו מבוטאת על ידי פרשנים של ויטגנשטיין כמו פיטר האקר והילארי פטנאם.

אקסטרנליזם ואינטרנליזם

היכן ממוקם המיינד? אם המיינד הוא תופעה פיזיקאלית מסוג כלשהו, עליו להיות ממוקם היכן שהוא. ישנן שתי אפשרויות: או שהמיינד הוא פנימי לגוף (אינטרנליזם) או שהוא חיצוני לו (אקסטרנליזם). כלומר, אפשרות אחת היא שהמיינד תלוי באירועים ותכונות בתוך הגוף ואפשרות שנייה היא שהוא תלוי גם בגורמים חיצונים שלו. תומכי האינטרנליזם מחויבים להשקפה שפעילות נוירונית מספיקה ליצירת המיינד, ואילו תומכי האקסטרנליזם סבורים שהעולם החיצוני יוצר אותו.

ישנן מספר גרסאות לאקסטרנליזם: אקסטרנליזם סמנטי, אקסטרנליזם קוגניטיבי ואקסטרנליזם תופעתי. ניתן לאפיין כל אחד מהם גם לפי היחס לתוכן או לאמצעים של המיינד. אקסטרנליזם סמנטי גורס שתכנים סמנטים של המיינד מוגדרים, במלואם או בחלקם, על ידי מצבי עניינים חיצוניים לגוף של הנושא. דוגמה לכך היא ניסוי התאומים של פטנאם. אקסטרנליזם קוגניטיבי מייצג עמדות אשר מציעות סביבה, כלים כלשהם, התפתחות כלשהי או גוף בתפקיד יצירת הקוגניציה. דוגמאות לכן הן: קוגניציה מובנית (embodied cognition), מיינד מורחב (extended mind) ו - enactivism. אקסטנליזם תופעתי מציע שמאפייני תופעות של המינד הם חיצוניים לגוף.

נטורליזם

קווליה

קווליה (בלטינית: qualia, צורת הרבים של quale) מתייחסת לחוויית התודעה הסובייקטיבית כרגש גולמי. פירוש המילה בלטינית הוא "איזה סוג". הפילוסוף דניאל דנט מגדיר קווליה כ"מונח בלתי מוכר אשר מוכר לכולנו: הדרך בה דברים נראים לנו". הגדרה אחרת היא "המאפיין של 'כמו מה זה' למצבים נפשיים. הדרך בה מורגשים מצבים נפשיים כמו כאב, לראות אדום, להריח ורד וכדומה." זהו מרכיב מרכזי בהסברים מטריליסטים של בעיית גוף - נפש. מחלוקות רבות ניצבות סביב קיומם או שלילתם של מאפייני קווליה.

אינטנציונליות

מחקר מדעי

בני אדם הם יצורים גשמיים ועל כן הם נושא לניתוח ותיאור של מדעי הטבע. מאחר שתהליכים מנטלים קשורים, בדרך זו או אחרת, לתהליכים גופניים, לתיאורים שמספקים מדעי הטבע יש תפקיד חשוב בפילוסופיה של הנפש. תחומים מדעיים רבים חוקרים תהליכים הקשורים למנטלי: ביולוגיה, מדעי המחשב, מדעי הקוגניציה, קיברנטיקה, בלשנות, רפואה, פרמקולוגיה ופסיכולוגיה.

נוירוביולוגיה

הבסיס התאורטי של ביולוגיה הוא בעיקרו מטריאליסטי. נושאי המחקר הם בראש ובראשונה תהליכים פיזיקליים אשר אמורים להיות בסיס לפעילות מנטלי ולהתנהגות. ההצלחה הגוברת של הביולוגיה בהסבר תופעות מנטליות מאששת את הנחת היסוד שלה על פיה לא יכול להיות שינוי במצבים מנטלים ללא שינוי בתהליכים מוחיים.

נוירוביולוגיה כוללת ענפים רבים אשר עוסקים ביחס בין המנטלי ובין מצבים ותהליכים פיזיקליים. הנוירופיזיולוגיה חוקרת את היחס בין תהליכי תפיסה וגירויים. מדעי המוח הקוגניטיבים חוקרים את הקשרים בין תהליכים מנטלים ותהליכים מוחיים. נוירופסיכולוגיה מתארת את התלות של כישורים מנטלים באזורים אנטומים מסוימים במוח. ביולוגיה התפתחותית חוקרת את היווצרות והתפתחות מערכת העצבים האנושית ומתארת גם את האונטוגנזיה (תהליך התפתחות העובר) והפילוגנטיקה של התפתחות תופעות מנטליות החל מהשלבים הפרימיטיבים ביותר. ביולוגיה אבולוציונית מטילה מגבלות על תאוריה של הנפש כמנגנון מבוסס גנים של ברירה טבעית. הביולוגיה האבולוציונית לא מתירה קפיצות בתהליך ההתפתחות של מערכות נוירונים אלא רק התקדמות בצעדים קטנים לאורך תקופות ארוכות. החל משנות השמונים של המאה ה - 20, טכנולוגיות של הדמיה מוחית, כמו FMRI, הגדילו בצורה ניכרת את הידע אודות עבודת המוח. השאיפה היא לתאר בצורה מקיפה תהליכים מוחיים ביחס לתהליכים מנטליים.

מדעי המחשב

האם היחס בין תוכנה למחשב דומה ליחס בין נפש למוח? - פילוסופיה של הנפש

מדעי המחשב עוסקים בלימוד הבסיס התאורטי למידע ולחישוביות, והחלתם של אלה על מערכות מחשב. מתכנתת יכולה לפתח תוכנה שתאפשר למחשב לבצע משימה שאורגניזמים צריכים עבורה נפש. דוגמה לכך היא ביצוע פעולת כפל. מחשב לא נזקק לנפש כדי לכפול מספרים אולם האם זו תדרש לצורך ביצוע משימות אחרות? השאלה אם למחשבים תוכל להיות נפש נתונה במחלקת בשל המחקר המתקדם באינטליגנציה מלאכותית.

ג'ון סירל מבחין בין שני סוגים של אינטליגנציה מלאכותית: חלשה וחזקה. מטרת אינטליגנציה מלאכותית חלשה היא לדמות תהליכים מנטלים ללא תודעה או מודעות. לעומת זאת, מטרת אינטליגנציה מלאכותית חזקה היא יצירת מחשב בעל תודעה דומה לזו של אדם. אלן טיורינג סבר שנוכל לומר שמחשב "חושב" כאשר לא נוכל להבחין בינו לבין אדם בתנאי מבחן טיורינג. מודל זה הושפע מהמודל הביהוויוריסטי על פיו הנפש היא מה שהיא עושה. סירל ביקר מודל זה בניסוי המחשבה של החדר הסיני. במילים אחרות, השאלה היא "האם אפשרית קווליה של מחשבים או רובוטים?" חלק סבורים שהתקדמות באינטליגנציה מלאכותית תתרום גם להבנת בעיית גוף - נפש. טיורינג עצמו, סבר שאין להשוואות מסוג זה כל בסיס. מדען המחשב דיאקסטרה (Edsger W. Dijkstra) אמר בנושא כי:

"לשאול אם מחשבים יכולים לחשוב זה כמו לשאול אם צוללות יודעות לשחות".

פסיכולוגיה

הפסיכולוגיה חוקרת תהליכים מנטלים בצורה ישירה. לשם כך היא משתמשת בשיטות אימפיריות כדי לחקור מצבים מנטלים כמו הנאה, פחד או אובססיה. הפסיכולוגיה חוקרת את החוקים שמחברים בין מצבים מנטלים אלו עם אלו או עם קלטים ופלטים של האורגניזם האנושי.

דוגמה לכך היא פסיכולוגיה של התפיסה. מדענים בתחום זה גילו את עקרונות התפיסה של צורות. למשל, גופים שנעים באותו כיוון נתפסים כקשורים זה לזה. חוק זה מתאר יחס בין קלט ויזואלי ומצבי תפיסה מנטלים. יחד עם זאת, הוא אינו כולל דבר בנוגע למהות המצבים התפיסתיים.

מדעי הקוגניציה

מדעי הקוגניציה עוסקים בנפש ותהליכה. הם בוחנים מהי קוגניציה, מה היא עושה וכיצד היא פועלת. הם כוללים מחקר על אינטליגנציה והתנהגות ומתמקדים בכיצד מידע מיוצג, מעובד ומועבר (בכישורים כמו תפיסה, שפה, זיכרון, נימוק ורגש) בתוך מערכות עצבים (של בני אדם או חיות) ומכונות. מדעי הקוגניציה כוללים תחומים רבים כמו פסיכולוגיה, אינטליגנציה מלאכותית, פילוסופיה, מדעי המוח, בלשנות, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה וחינוך. לשם כך נבחנים רמות רבות של ניתוח החל ממנגנוני למידה והחלטה ועד תכנון, ומרמת הנוירון ועד ארגון מודולרי של המוח.
שינויים הליכה לוטו הכשרה מה היא רוצה מה הוא רוצה הבדלה כושר לדייק חוסר קיום מבחן הנפש נפש פילוסופיה פילוסופיה של הנפש
רגש או שכל, חוויה רגשית והתבוננות שכלית, אין חוויה, אין כלום, הבנת הספר להיות אלוהים
רגש או שכל, חוויה רגשית והתבוננות שכלית, אין חוויה, אין כלום, הבנת הספר להיות אלוהים
...חוויה רגשית והתבוננות שכלית, אין חוויה, אין כלום, הבנת הספר להיות אלוהים האם אפשר להגיע להבנה רוחנית רק דרך השכל? אליעד כהן מסביר כי כל תהליך רוחני אמיתי חייב לכלול גם את המימד הרגשי וגם את המימד השכלי. אין אפשרות להבין משהו באמת, אם לא מרגישים אותו. כלומר, גם אם האדם מבין בשכל את הרעיון שהוא לומד, זה לא יספיק כדי שירגיש טוב או יהיה מאושר. הרגש חייב להיות נוכח, וכל הלימוד בסופו של דבר הוא למעשה לימוד רגשי. אליעד מדגיש שאין משמעות למה שלמדת אם לא הרגשת את זה. למשל, אפשר להבין בשכל שאתה אלוהים, אך...
יחסי הורים וילדים, סבל של ילד, סבל שנובע מהזדהות רגשית
יחסי הורים וילדים, סבל של ילד, סבל שנובע מהזדהות רגשית
...מהזדהות רגשית למה הורים סובלים כשהילד שלהם סובל? אליעד כהן מסביר בהרצאה את הסיבות שבגללן הורים חווים סבל כשהילדים שלהם סובלים. הסיבה המרכזית שהוא מציג היא ההזדהות הרגשית. כאשר אדם מזדהה עם אדם אחר, הוא למעשה מדמיין את עצמו באותו מצב קשה של האדם השני, ומכיוון שהוא מדמיין את עצמו באותו מצב קשה, הוא חווה בעצמו סבל. לדוגמה, משתתפת בהרצאה שואלת למה היא מרגישה רע ולא מסוגלת להיות רגועה כאשר הבן שלה במצוקה, ואליעד משיב שהתחושה הזו דומה לסיבה שהיא בוחרת להיות צמחונית. בדיוק כמו שהיא חווה צער על בעלי חיים...
איך להרגיש את השריר שעובד בכל תנועה?
...אז בתור התחלה, רצוי שתהיה מסוגל להרגיש את השריר שלך כשהוא מתאמץ. עד לרמה שתוכל לשלוט בכיווץ ובשחרור של השריר שלך. כי אתה רוצה לוודא תמיד, שהתנועה תגיע מהשריר שלך, ולא מהמפרק שלך. אז איך בעצם באפשרותך להרגיש את השריר שלך עובד? להלן מספר רעיונות ודרכים. דרך אחת, לבצע את התנועה בצורה מאוד מאוד איטית. דהיינו, גם את הכיווץ הקונצנטרי שבו השריר מתקצר וגם את הכיווץ האקסצנטרי שבו השריר מתארך, את שניהם לעשות מאוד לאט ולא במהירות. זה יגרום לך להרגיש יותר טוב את השריר. בנוסף באפשרותך בסוף הכיווץ הקונצנטרי של...
איך להבין את מהות השאלה? איך לנתח שאלה לעומק? איך להבין שאלה לעומק? דוגמה לניתוח שאלה, חשיבה מופשטת, מה מהות השאלה? אינטרס להרגיש רע, סיבה להרגיש רע, תועלת להרגיש רע
איך להבין את מהות השאלה? איך לנתח שאלה לעומק? איך להבין שאלה לעומק? דוגמה לניתוח שאלה, חשיבה מופשטת, מה מהות השאלה? אינטרס להרגיש רע, סיבה להרגיש רע, תועלת להרגיש רע
...את מהות השאלה? איך לנתח שאלה לעומק? איך להבין שאלה לעומק? דוגמה לניתוח שאלה, חשיבה מופשטת, מה מהות השאלה? אינטרס להרגיש רע, סיבה להרגיש רע, תועלת להרגיש רע איך להבין את המהות של כל שאלה? כדי להבין שאלה באמת, חייבים להבין את המהות שלה, כלומר, לזהות את הרעיון הבסיסי שעומד מאחורי השאלה. לפי אליעד כהן, הטעות הנפוצה של אנשים היא שהם ממהרים לתת תשובה לשאלה, בלי להבין תחילה לעומק את המשמעות האמיתית של השאלה שנשאלה. לכן, צריך תמיד לעצור ולנתח: מה בדיוק השואל רצה לדעת? מה מסתתר מאחורי הניסוח החיצוני של השאלה...
איך לדעת מה יותר טוב? איך להחליט החלטה? איזה צליל לבחור? איזה צליל להשמיע? איזה צליל עדיף? איזה צליל יותר טוב? איך לקבל החלטה? איך לדעת מה הכי טוב? סודות הצלילים, סודות המוזיקה
איך לדעת מה יותר טוב? איך להחליט החלטה? איזה צליל לבחור? איזה צליל להשמיע? איזה צליל עדיף? איזה צליל יותר טוב? איך לקבל החלטה? איך לדעת מה הכי טוב? סודות הצלילים, סודות המוזיקה
...מה יותר טוב? איך להחליט החלטה? איזה צליל לבחור? איזה צליל להשמיע? איזה צליל עדיף? איזה צליל יותר טוב? איך לקבל החלטה? איך לדעת מה הכי טוב? סודות הצלילים, סודות המוזיקה הרצאה זו עוסקת בקבלת החלטות, במיוחד בהקשר של בחירת צלילים והשפעתם על אנשים. אליעד כהן מתאר את התהליך שבו אנשים בוחרים מה טוב ביותר, מה מתאים ביותר ומה יביא לתוצאה הרצויה ביותר. הוא מסביר כיצד הבחירה בצליל או במוזיקה עשויה להשתנות, תלוי בהקשר ובמצב הנפשי של האדם, והשפעתם של צלילים שונים על תחושותיהם והתנהגותם. במהלך ההרצאה, אליעד מסביר...
ילד לא רוצה ללמוד, איך להסביר דברים? מיומנויות תקשורת, חינוך ילדים, איך להסביר לילדים? איך לשכנע ילדים? שיטות חינוך, שיטות הוראה, לגרום לילד ללמוד, לגרום לילד לרצות למשהו, הדרכת הורים, חלק 2
ילד לא רוצה ללמוד, איך להסביר דברים? מיומנויות תקשורת, חינוך ילדים, איך להסביר לילדים? איך לשכנע ילדים? שיטות חינוך, שיטות הוראה, לגרום לילד ללמוד, לגרום לילד לרצות למשהו, הדרכת הורים, חלק 2
...מיומנויות תקשורת, חינוך ילדים, איך להסביר לילדים? איך לשכנע ילדים? שיטות חינוך, שיטות הוראה, לגרום לילד ללמוד, לגרום לילד לרצות למשהו, הדרכת הורים, חלק 2 מה עושים כאשר ילד לא רוצה ללמוד? איך לשכנע ילדים ללמוד? בהרצאה זו, אליעד כהן דן בשיטות חינוך והוראה על מנת לשכנע ילדים ללמוד ולרצות להשקיע בלימודים. הוא מציע מספר רעיונות ועקרונות שמסייעים בהבנת הדרך בה ילד חושב ומרגיש כלפי לימודים, וכיצד הורים יכולים להתנהל מול ילדים במצבים כאלה. החלק הראשון בהרצאה מתאר דיאלוג בין שני אנשים, אחד מהם מייצג הורה...
טיפול בסכיזופרניה באמצעות עובדות ופירושים, איך לדבר עם סכיזופרן? איך לטפל בסכיזופרניה? להבדיל בין עובדות לפירושים בטיפול בסכיזופרניה, תהליך טיפול בסכיזופרניה, טיפול בהפרעות נפשיות, טיפול במחשבות שווא, האם זו עובדה או פירוש?
טיפול בסכיזופרניה באמצעות עובדות ופירושים, איך לדבר עם סכיזופרן? איך לטפל בסכיזופרניה? להבדיל בין עובדות לפירושים בטיפול בסכיזופרניה, תהליך טיפול בסכיזופרניה, טיפול בהפרעות נפשיות, טיפול במחשבות שווא, האם זו עובדה או פירוש?
...באמצעות עובדות ופירושים, איך לדבר עם סכיזופרן? איך לטפל בסכיזופרניה? להבדיל בין עובדות לפירושים בטיפול בסכיזופרניה, תהליך טיפול בסכיזופרניה, טיפול בהפרעות נפשיות, טיפול במחשבות שווא, האם זו עובדה או פירוש? מהו הטיפול בסכיזופרניה באמצעות הבחנה בין עובדות לפירושים? הטיפול בסכיזופרניה כולל גישות שונות שנועדו לעזור למטופל להבין את מצבו הנפשי ולחיות בצורה טובה יותר. אחת הגישות המרכזיות היא היכולת להבדיל בין עובדות לבין פירושים, במיוחד כאשר מדובר במחשבות שווא, כפי שמתרחש לעיתים קרובות עם סכיזופרן. אליעד...
אחדות טוב או רע, להרגיש באחדות רע שהוא באחדות עם הטוב
אחדות טוב או רע, להרגיש באחדות רע שהוא באחדות עם הטוב
...באחדות רע שהוא באחדות עם הטוב מה זה להרגיש אחדות בין טוב לרע? אליעד כהן מסביר בהרצאה את הרעיון של לחוות אחדות בין טוב לרע. הוא מתחיל בהבהרה חשובה, שאדם יכול להרגיש טוב ורע באופן סימולטני. לדעתו של אליעד, אין שום סתירה בין להרגיש טוב ולהרגיש רע בו - זמנית, אלא הדבר קשור להבנה עמוקה יותר של מושג האחדות. האם אפשר להרגיש רע כשהכל אחד? אליעד מציג רעיון מורכב ומדגיש שאם האדם מבין באופן מוחלט שהכל אחד, הוא אינו יכול להרגיש רע באמת. תחושת הרע מתבססת על הפרדה והבחנה בין דברים שונים. למשל, כאשר האדם חושב...
יקר לי, רוצה הנחה, המוצר יקר, אימון מכירות, איך למכור מוצר יקר? למה המוצר יקר? טיפול בהתנגדויות לקוח, איך לטפל בהתנגדויות? איך למכור מוצרים יקרים? איך למכור מוצרי יוקרה? איך להתמודד עם לקוח? הדרכת מכירות, שכנוע
יקר לי, רוצה הנחה, המוצר יקר, אימון מכירות, איך למכור מוצר יקר? למה המוצר יקר? טיפול בהתנגדויות לקוח, איך לטפל בהתנגדויות? איך למכור מוצרים יקרים? איך למכור מוצרי יוקרה? איך להתמודד עם לקוח? הדרכת מכירות, שכנוע
...איך למכור מוצר יקר? למה המוצר יקר? טיפול בהתנגדויות לקוח, איך לטפל בהתנגדויות? איך למכור מוצרים יקרים? איך למכור מוצרי יוקרה? איך להתמודד עם לקוח? הדרכת מכירות, שכנוע מה לעשות כאשר לקוח אומר יקר לי? כאשר לקוח טוען שהמוצר יקר לו, הדבר החשוב ביותר הוא לא למהר לענות או לנסות לשכנע אותו מיד. תחילה, חשוב מאוד להבין למה בדיוק הוא מתכוון כשהוא אומר יקר לי. הביטוי יקר לי הוא ביטוי כללי מאוד ויש לו מספר רב של פירושים אפשריים: ייתכן שהלקוח התכוון שהמחיר גבוה ממה שהוא ציפה לשלם. ייתכן שאין לו כרגע מספיק כסף...
איך נכון לתגמל עובדים? כמה משכורת לשלם לעובד? איך לתמרץ עובדים? שכר גבוה, שכר נמוך, שכר בסיס, תגמול לפי ביצועים, עמלה על מכירות, תגמול לאנשי מכירות, אימון למנהלים, יעוץ ארגוני
...לתגמל עובדים? כמה משכורת לשלם לעובד? איך לתמרץ עובדים? שכר גבוה, שכר נמוך, שכר בסיס, תגמול לפי ביצועים, עמלה על מכירות, תגמול לאנשי מכירות, אימון למנהלים, יעוץ ארגוני שאלה: מה עדיף ואיך נכון לשלם לעובדים בארגון, האם שכר בסיס גבוה ועמלות נמוכות על הביצועים, או שכר בסיס נמוך ועמלות גבוהות לפי הביצועים? תשובה: כל מקרה לגופו. אם אתה יודע בוודאות שיצא לך יותר זול לשלם לעובד שלך בצורה כלשהי, אין שאלה. אבל בדכ בממוצע, עדיף שהבסיס יהיה נמוך ושהעמלות יהיו גבוהות לפי התוצאה של העובד. כי ככה העובד הופך להיות...
הו'אופונופונו - הדרך הקלה והפשוטה ביותר לנקות את החיים
...החיים הדרך הקלה והפשוטה ביותר לנקות את החיים ממחשבות שליליות ומאירועים שליליים בחייכם, הדרך להגיע ולרפא את מקור האמונות הלא מודעות המושכות אירועים שליליים לחייכם - דר גו ויטלה מיוצרי הסרט הסוד. הואופונופונו היא שיטת ריפוי שמשתמשות בה הקהונות, המרפאות ההוואיות ומקורה במסורת השבטית העתיקה של הוואי. הואופונופונו היא שיטת ריפוי רוחנית. אי אפשר להבין אותה דרך הראש, באינטלקט שלנו, כי היא יוצאת מתוך נקודת הנחה שאנחנו לא מורגלים בה, היא יוצאת מתוך תפישה רוחנית של החיים ומתוך אמונה באלוהות. המהות הרעיוני...
אמון - מבוא
...אמון הוא תודעה, המבטאת יחס כלפי המציאות, בו מאמין נותן האמון כי הגורם בו ניתן האמון, יכיל תכונה מוגדרת אחת או יותר בעתיד. לדוגמה, לרוב נוטים להעניק בני אדם, ויצורים חיים אחרים, אמון בכוח המשיכה, כלומר, מניחים כי תכונת החפצים ליפול באין משען, תתקיים בעתיד. אמון בין בני אדם, הוא הנחה של נותן האמון כי האדם בו ניתן האמון מסוגל ליכולת מסוימת, יתנהג בצורה מסוימת בעתיד, או יחוש יחס מסוים כלפי המציאות. לדוגמה, אדם יכול לתת אמון ברעהו, כי הוא מסוגל לבצע מטלה מסוימת (יכולת), יסכים לבצעה (התנהגות מסוימת),...
חינוך - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על חינוך
...- ציטוטים / פתגמים מפורסמים על חינוך לעולם לא יעלה בידך ליצור בעלי תבונה אלמלא יצרת תחילה שובבים. כך חינכו בספרטה: במקום לשעבד את הילדים לספרים, לימדו אותם תחילה לגנוב את סעודת הערב שלהם (זאן זאק רוסו, אמיל או על החינוך, ספר ב). החינוך הוא דבר המגלה לחכמים ומסתיר מהטיפשים את חוסר הבנתם. (אמברוז בירס) חינוך אינו ללכת לבית ספר, אלא מידה טובה שבתוכו אדם נושא. (לואיס ברומפילד) סבון וחינוך אינם מידיים כמו רצח, אבל לטווח הארוך הם הרבה יותר מסוכנים. (מארק טוויין) מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים...
לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים?
...של האנשים המעשיים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים?. לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים? אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, על אנשי המעשה! ומה זאת אומרת אנשי המעשה? אנשים מאד פרקטיים, שמתעסקים כל הזמן בעשייה. והעשייה שלהם באה על חשבון האי עשייה. ומה זה אומר לא לעשות? זה אומר להתבונן לבדוק מה קורה. ואנשים אלו מסיימים פרויקט, ישר רצים לפרויקט הבא, ולא נחים. וזה כמו צרכני סמים, צרכני הסמים לוקחים את הסם, מרגישים בהיי, גבוה,...
ילדות - הארה רוחנית
...טוען שחשוב לחקור את חוויית הילדות? העלאת הנושא של שיבה לילדות עשויה להיראות לכם מוזרה, שהרי בהתעוררות עסקינן, והתעוררות היא לראות שאין אני, ואין עבר, והמחשבה היא שיוצרת את כל אלה. מה לחקירה פסיכולוגית עם ניחוח פסיכואנליטי ולכל זה? אסביר. החשיבות הרבה של דרך רוחנית אינה בראיית האור. את/ה הוא האור. החשיבות היא דווקא בללמוד לראות את החושך. ואיך תראה את החושך, הו בהיקו? את החושך תראה אם תראה שמה שאתה חושב ומרגיש, כל אלה הם אשליה, שקר, סבל, טירוף, עיוורון, עיוות ומגבלה. ואיך תוכל לראות, הו בהיקו, שכל...
אמנזיה דיסוציאטיבית - מבוא
...(באנגלית: Dissociative Amnesia ), הנקראת גם אמנזיה פסיכוגנית (באנגלית: Psychogenic Amnesia) היא הפרעה נפשית השייכת לקבוצת ההפרעות הדיסוצאיטיביות. הביטוי הבולט של הפרעה זו הוא קושי להזכר באירועים חשובים וכן בפרטים מרכזיים הקשורים לאירועים טראומטיים או לזיכרון אוטוביוגרפי. דפוסי השכחה בהפרעה זו יכולים להיות נרחבים או ספציפיים מאד. מקרים חריפים במיוחד של ההפרעה מלווים בתופעת הפוגה הדיסוציאטיבית. תוכן עניינים 1 אבחנה 2 שכיחות ואפידמיולוגיה 2.1 גורמי סיכון פרוגנוסטיים 3 מהלך ההפרעה 3.1 נטייה אובדנית...
מי שרוצה להרגיש טוב - שלא יפחד להרגיש רע
...שרוצה להרגיש טוב - שלא יפחד להרגיש רע לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על מי שרוצה להרגיש טוב - שלא יפחד להרגיש רע. הרצאה על מה צריך לעשות מי שרוצה להרגיש טוב? ואיך לא לפחד מהרע? בהרצאה זו נדבר על אחד הדברים החשובים ביותר בדרך אל האושר. על מנת להרגיש טוב באמת, לשם כך על האדם לא לפחד להרגיש רע, וכדי שכך יהיה, עליו ללכת לפי האמת. זה כמו אדם הנמצא בבית כלא, כבול, הוא בכלל היה פעם מלך גדול, או בן מלך. בשבי הוא כבר רגיל לעבודה הקשה, לסדר יום, אבל אף על פי כן בתוך תוכו הוא יודע את האמת...
ביופידבק - מבוא
...הוא שיטת טיפול באמצעות מערכת ממוחשבת המנטרת מדדי גוף, שנועדה לאפשר למטופל שליטה טובה יותר על גופו ועל תגובות פיזיולוגיות ורגשיות במצבים של לחץ וחרדה. השיטה פותחה החל משנות ה - 40 של המאה ה - 20 והיא נמנית עם שיטות הרפואה האלטרנטיבית והטיפול הקוגניטיבי - התנהגותי. תוכן עניינים: 1 מהלך הטיפול 2 שימושים 3 היסטוריה ומחקר 3.1 אתגרים במחקר 3.2 מחקר בישראל מהלך הטיפול: המטופל מחובר למערכת המנטרת מדד אחד או יותר בגופו ומציגה את הנתונים בזמן אמת המשוב החוזר המתקבל במהלך הביופידבק תצוגת הנתונים שנאספים במהלך...
גן עדן - מהו תנאי הכניסה היחיד?
...וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על גן עדן - מהו תנאי הכניסה היחיד?. והפעם אדבר על גן עדן, ומה בנוגע לגן העדן? התנאי היחיד בעולם, של הכניסה לגן עדן. והכרטיס כניסה לגן עדן, הוא המילה אמת, והוא התנאי היחיד. גן עדן מייצג את החיים הטובים, והחיים הטובים תלויים במילה אמת. ואדם אמור להיות אמיתי וכנה עם עצמו כחוט השערה, אין זיופים, ואם יש שקר הכי קטן בעולם, אין כניסה. ויש שני סוגי אושר בעולם, אושר אמיתי, ואושר שאינו אמיתי. והאדם בעולם שאפילו תיאורטית אינו יכול להשיג שביעות רצון מלאה, גם אם ילך למורים הטובי
הרפואה לא משלימה... את הפער - חלק 2
...2 הרפואה לא משלימה... את הפער - חלק 1. טיעוני יסוד להכללת המחקר האקדמי על הטיפול הלא קונבנציונאלי המקור למונח ממוקדות האדם בטיפול הרפואי המערבי והבסיס להתפתחותן של גישות ממוקדות חולה ברפואה המודרנית, מגיע מתיאוריה ממוקדת אדם (Rogers, 1902 - 1987). זו, גישת ייעוץ בפסיכותראפיה הנחשבת לאחת מהגישות המזוריות כיום (Stewart, et al, 2003). עיקרה של גישה זו, הינו בהדגשת חשיבות מערכת היחסים והתקשורת הטיפולית ככלי טיפולי בפני עצמו, בחשיבות הבנת חווייתו הסובייקטיבית של האדם על כל רבדיו ושיתופו באחריות תהליך...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יצירת מחשבות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יצירת מחשבות, איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם אכזבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יצירת מחשבות, איך להשיג ביטחון עצמי? איך לנהל את הזמן? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם גירושין? איך לפרש חלומות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשנות תכונות אופי? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להעריך את עצמך? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך להגדיל את הרווחים בעסק? פרידה מבת זוג הגדלת הכנסות בשעת החלום טווח קצר חרדה לא רציונלית פחד להשתגע סובל מחרדות ומדיכאונות ביטחון עצמי מוחלט אמונה עצמית וביטחון עצמי איך לשלוט בעוצמת ההתאהבות? למה מישהו שונא את מי שאוהב אותו? סבל לפני האושר אושר תמידי לא מצליח בקטע מיני אמונות מגבילות בזוגיות אולי אני לא אחליט כלום? איך להתמודד עם לקוח שמתלבט? להתמודד עם חסרונות בבן זוג התמודדות במצבי קונפליקט הצלחה בקרב להמשיך לרצות להצליח לבנות אמון מחדש להתאים את המוצר למה הילד שלי אלים? למה הילד רגיש? רוחניות סיבתית תשובה רוחנית איך לטפל בסכיזופרניה פרנואידית? הפרעת אישיות נדירה שתילת מחשבות לאקסית האם כדאי לחזור לאקסים? קרוספיט פול אובר כנגד פולי עליון אחדות אלוהית אלוהים קיים מעבר למקום ולזמן הארה רוחנית סיבתית איך הגעת להארה רוחנית? רע להיות אלוהים למה לרצות להיות אלוהים? חיסרון בהכנסה פסיבית סיכון בהשקעות הסוד של תכלית החיים סודות משמעות החיים דימוי עצמי שלילי לתת תשובה שלילית ללקוח פרדוקס הבחירה חופשית לאלוהים אין בחירה עולם ממשי הוכחת מציאות הבורא עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא יועץ טיפולי, מאמן אישי להצלחה, מטפל אישי מומלץ בנושאי יצירת מחשבות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1720 שניות - עכשיו 08_10_2025 השעה 00:22:26 - wesi4