ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה טיפול בהפרעות קשב וריכוז ✔טיפול בהפרעת קשב - מבוא - חלק 4 ✔אתגרים בטיפול הפסיכולוגי בהפרעת קשב: אחד האתגרים בטיפול פסיכולוגי בהפרעת קשב...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨טיפול בהפרעת קשב - מבוא - חלק 4
אתגרים בטיפול הפסיכולוגי בהפרעת קשב:

אחד האתגרים בטיפול פסיכולוגי בהפרעת קשב הוא האופן בו היא מחבלת במפגש הטיפולי עצמו, על ידי כך שהיא עלולה לגרום לאדם לאבד את חוט המחשבה ולהפליג באסוציאציות בכל רגע. אדם הסובל מהפרעת קשב עלול להתקשות להתמקד בבעיה המטרידה אותו, מפני שהוא אינו מסוגל לדון בעניין אחד ברציפות. כמו כן, דיבור מופרז המאפיין פעלתנות יתר עלול להתפרש אצל המטפל כמנגנון הגנה, בעוד שלמעשה מדובר בלקות תפקודית. במקרים מסוג זה אין די בהפגנת אהדה מצד המטפל, משום שטיפול שרובו הבנה ותמיכה, או אף שיקופים ופירושים, נחווה כלא מספיק יעיל עבור אנשים עם הפרעת קשב.

טיפול התנהגותי:

אחת האפשרויות לטיפול בהפרעת קשב היא טיפול התנהגותי, הכולל מגוון של טכניקות התערבות, שמטרתן היא שינוי הסביבה הפיזית והחברתית לצורך שינוי ההתנהגות. התערבות התנהגותית יכולה להיות בעלת ערך רב כחלק מהמערך הטיפולי או אף כמרכיב עיקרי שלו, בהתאם לנסיבות המקרה, אופי התחלואה הנלווית ויעדי הטיפול. טיפול התנהגותי בילדים כולל הכשרת הורים ומורים לשימוש בטכניקות ספציפיות לשיפור ההתנהגות. אחת הטכניקות הידועות בתחום זה היא עיצוב התנהגות.

הדרישה מילד עם הפרעת קשב למשמעת התנהגותית במסגרת הביתית או החינוכית צריכה להיות במסגרת יכולתו לבצעה ולהינתן בעיתוי מתאים. כדי להימנע מהשתלטותה על הקשר כולו, לא נכון להפעיל אמצעי משמעת בכל חריגה בהתנהגות. יש לדרוש משמעת בנושאים שונים לפי סדר עדיפויות. כמו כן, אין לצפות שהילד יקבל בברכה ובחיוב את דרישת המשמעת וסביר שהוא יביע מחאה. יש להבין זאת ולאפשר לו להביע את רגשותיו.

אימוץ אסטרטגיות התנהגות המיועדות להפחתת אימפולסיביות יכול לשפר את היחסים החברתיים של ילדים.

טיפול תרופתי:

עבור הפרעת קשב, טיפול תרופתי עוזר ברוב המכריע של המקרים והוא נמצא כטיפול היעיל ביותר עבור כל הגילאים. המטרה של הטיפול התרופתי לטווח הארוך היא הפחתה של הפגיעות התפקודיות המקושרות להפרעת קשב. ישנן מספר אפשרויות תרופתיות המפחיתות זמנית את התסמינים. כמו כל אפשרות טיפולית אחרת, יש לעשות בה שימוש באופן מושכל המותאם לצורכי האדם ולנסיבות הסביבתיות והחברתיות שלו. כלומר, יש לתת תרופה רק למקרים בהם היא עוזרת ובתנאי שהנזק אינו עולה על התועלת.

טיפול תרופתי להפרעת קשב אינו מיועד ללקויות למידה, זאת משום שכיום אין בנמצא מענה תרופתי ללקויות למידה.

הטיפול התרופתי להפרעת קשב מוביל להישגים אקדמיים וסטטוס תעסוקתי גבוהים יותר, הערכה עצמית גבוהה יותר, צמצום כמות התאונות וצמצום הסיכון להתנהגות עבריינית. עם זאת, לא נמצאה עדיין תרופה ל"ריפוי" קבוע ומלא של הפרעת קשב, כך שהשפעה של תרופות אלו היא זמנית בלבד וחולפת בתום טווח הפעילות שלהן. לכן, טיפול תרופתי יכול להוות רק חלק אחד מתוך מערך טיפולי רב - תחומי ואינו מהווה מענה שלם להפרעת קשב. יחד עם מתן התרופה יש לחזק את המיומנויות הלקויות של האדם, תוך שאיפה להקנות יכולת להתמודדות טובה יותר עם הקשיים גם ללא נטילת תרופה.

למרות הדעה שהטיפול חייב לכלול גם מרכיב תרופתי, אין אפשרות חוקית לחייב אדם לקחת בעצמו או לתת לילדו תרופה להפרעת קשב בניגוד לרצונו.

כמו בכל טיפול תרופתי המחייב מרשם רופא, אין להשתמש בתרופה ללא אישור של רופא מוסמך. חשוב לבצע מעקב מסודר על הטיפול התרופתי על מנת לוודא את יעילותו ולשנות את המינון או סוג התרופה במקרה הצורך. לשם כך גם מומלצת נגישות גבוהה של הרופא עבור המטופל.

הטיפול התרופתי יכול לכלול תרופות ממריצות ותרופת לא ממריצות.

תרופות ממריצות / מעוררות:

תרופות ממריצות (stimulant medication) מפחיתות את התסמינים המקושרים להפרעת קשב. בהתאם לכך, ברוב המקרים השימוש בתרופות ממריצות יעיל מאוד בהתמודדות עם תסמיני הליבה של הפרעת קשב. לא רק זאת, אלא שמתוך כל האפשרויות התרופתיות לטיפול בהפרעת קשב שנחקרו, התרופות הממריצות נמצאו כיעילות ביותר עבור כל הגילאים, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. בנוסף להפחתת התסמינים, במקרים רבים נראה גם שיפור ביכולת להתנהג בהתאם לחוקים והפחתה בתגובות רגשיות מוגזמות, אשר תורם לשיפור היחסים עם עמיתים והורים.

התרופות הממריצות לא מרפאות הפרעת קשב שכן ההפחתה בסימפטומים והשיפור בתפקוד מתקיימים רק בזמן הפעילות של התרופה, באופן הדומה לשיפור בראיה בזמן שבו אדם מביט דרך משקפיים - עם תום הפעילות התרופתית או עם הסרת המשקפיים תחדל השפעתם והמצב יחזור לקדמותו. עם זאת, לטיפול התרופתי יכולות להיות השפעות מיטיבות משניות כתוצאה מההשפעה הזמנית שלו על רמת התפקוד של האדם. טיפול ארוך טווח בתרופות ממריצות יכול לאפשר לאנשים עם הפרעת קשב להשתפר בטווח רחב של תפקודים קוגניטיביים, בעקבות קיומם של משאבי קשב רבים יותר לרכישת אסטרטגיות.

התרופות הממריצות אינן ממכרות מהבחינה הקלינית. כלומר, גוף האדם אינו מפתח כלפיהן סבילות בעקבות שימוש ממושך ולכן לא נראה צורך במינונים הולכים וגדלים כדי להשיג את ההשפעה המבוקשת. עם זאת, בחלק מהמקרים יש לתרופות אלו תופעות לוואי בטווח הקצר. תופעות אלו הפיכות וחולפות עם הפסקת נטילת התרופה. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר לתרופות אלו הן ירידה בתיאבון, כאבי ראש, כאבי בטן, קשיי הרדמות, חרדה והימנעות חברתית. לרובן אפשר לתת מענה מוצלח על ידי התאמת המינון או תדירות השימוש בתרופה. לדוגמה, כדי לא לפגוע בהרגלי השינה, רצוי להימנע מלקיחת תרופה מעוררת בשעות הערב. את המינון מווסתים כך שיהיה מינימלי אך יעיל. המינון האופטימאלי הוא זה המוביל להטבה הגדולה ביותר בתפקוד במקביל לצמצום מרבי של תופעות הלוואי.

בנוסף, אפשר להתאים את זמני ההשפעה של התרופות לשעות הנחוצות לאדם ולשנות את תדירות השימוש בהתאם ליעדי הטיפול. לדוגמה, ניתן להשתמש בתרופה בימי חול לצורך הקלה בתסמינים רק בזמן הלימודים או העבודה, אך לצורך שיפור התפקוד בבית יש להשתמש בתרופה במשך כל ימות השבוע.

התרופות הממריצות הנמצאות בשימוש לצורך טיפול בהפרעת קשב הן מתילפנידאט MPH -methylphenidate ו - dextroamphetamine. לשתי התרופות הללו יש אפשרות למשך השפעה משנה לטווח קצר, בינוני או ארוך. לתרופות בשחרור מושהה יש משך פעילות הנע בין 6 ל - 14 שעות.

במשך שנים רבות טיפול התרופתי המרכזי בהפרעת קשב נעשה באמצעות החומר מתילפנידאט ועל כן נצבר ידע רב בנוגע לאופן פעולתו והשפעותיו. המחקר והניסיון הקליני עם מתילפנידאט מראים שהוא לא מוביל להתמכרות לחומרים ממריצים ושאינו גורם להתמכרות לסמים אחרים.

קיימות מספר פורמולות של מתילפנידאט, המבוססות על טכנולוגיות שונות עבור אופן השחרור ומשך ההשפעה של החומר הפעיל. כתוצאה מכך, אף על פי שנעשה שימוש באותו חומר פעיל, השפעתה של תרופה המבוססת על פורמולה מסוימת תהיה שונה במידה כלשהי מתרופה המתבססת על פורמולה אחרת. בין השמות המוכרים של תרופות ממריצות נמצאים ריטלין וקונצרטה.

בשנת 2015 אישר משרד הבריאות הישראלי את התרופה ליסדקסאמפטמין לטיפול בהפרעות קשב וריכוז לגילאי 6 ומעלה.

התאמת המינון וסוג התרופה:

הרטלין אומנם יעיל ברוב המקרים, אך לא בכולם. בנוסף, הוא משפיע בצורה שונה על רמות שונות של הפרעת קשב עקב הספקטרום הרחב שלה. למינונים שונים של ריטלין יכולה להיות השפעה שונה. בעוד שמינון נמוך מידי לא יהיה אפקטיבי, מינון גבוהה מידי עלול להגביר את הפעילות באופן מופרז ובכך לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי. בנוסף, ישנם הבדלים בין אישיים בין המינון אשר יוביל לתגובה אופטימלית עבור כל אדם. כתוצאה מכך, כדי להימנע מתופעות לוואי ולשמר את היעילות המקסימלית של התרופה יש להתאים את המינון בזהירות עבור כל אדם באופן אישי.

בניגוד לתרופות אחרות, המינון של תרופות ממריצות אינו תלוי במשקל. על כן אין להתאים את מינון התרופה לאדם על סמך משקלו, אלא על סמך התגובה לתרופה. משום שקיימת שונות ביחס כמות - תגובה בין אנשים שונים, על הרופא להתחיל במינון נמוך ולהעלות אותו בהדרגה תוך שמירה על תופעות לוואי מזעריות ככל הניתן. חשוב לזכור שהמינון הנמוך ביותר בו נראית הפחתה בתסמינים אינו בהכרח המינון הטוב ביותר לשיפור התפקוד.

עם זאת, בעוד שהמינון המיטבי יכול להוביל לירידה משמעותית בסימפטומים, הוא לא בהכרח יעלים אותם לגמרי. כלומר, אף על פי שהטיפול התרופתי יכול לסייע רבות לתפקוד, לא תמיד הוא יצליח לסגור את הפער בהשוואה לנורמה של בני הגיל.

הניסיונות לאתר את המינון האידאלי עבור תרופה מסוימת לא תמיד עולים יפה. עם זאת, ישנם מקרים בהם שימוש בתרופה בעלת פורמולה שונה יכולה להוביל להשפעה הרצויה. בהתאם לכך, נמצא שאנשים שלא הגיבו לתרופה ממריצה אחת כן מגיבים באופן חיובי לתרופה ממריצה אחרת. לכן, במקרים בהם לשימוש בתרופה מסוימת אין השפעות חיוביות או שתופעות הלוואי בלתי נסבלות יש לנסות תרופות אחרות. משום שלא נמצאו יתרונות בולטים של פורמולות מתילפנידאט מסוימות על פני אחרות, יש להתחשב בהבדלים הדקים שבין התרופות השונות המתבססות על חומר זה כדי להגיע להתאמה מיטבית עבור צרכיו של כל אדם.

לאחר שאותר המינון המיטבי יש להתמיד במעקב רפואי כדי לוודא שהוא מתאים לצרכים המשתנים של האדם לאורך חייו. במסגרת זו יש לשקול בכל שלב האם יש צורך להעלות או להוריד את המינון שנקבע קודם לכן. בגיל הרך יש רגישות גבוהה יותר לטיפול התרופתי וגם יותר תופעות לוואי, שחלקן נעלמות עם הגיל. לכן יש לשקול מחדש את הטיפול התרופתי עם התבגרות הילד בהתאם למצב ובהתייעצות עם רופא. באופן כללי, מתבגרים אשר קיבלו טיפול תרופתי מגילאי הילדות נוטים להשתמש במינונים קטנים יותר או אף להפסיק את השימוש בתרופה.

יש ליצור קשר מיידי עם הרופא במקרים בהם יש בעיות במינון, תופעות לוואי או ספקות פתאומיים בנוגע לכדאיות של הטיפול התרופתי. חוסר תגובה עקבי לטיפול בתרופות ממריצות צריך לעורר את חשדו של הרופא לאפשרות של אי היענות תרופתית, אבחנה בלתי מדויקת או קיומה של תחלואה נלווית שטרם אותרה.

אחד מהגורמים המרכזיים בבחירת התרופה הוא משך ההשפעה שלה. תרופות בעלות מנגנון של שחרור מושהה יכולות לשמר את ההשפעה של החומר הפעיל גם לאחר יום הלימודים או העבודה. השחרור המושהה פותר מן הצורך ליטול מנה נוספת בתום ההשפעה של התרופה הרגילה ללא ההשהיה, כך שבמקרים רבים נטילה חד פעמית של התרופה מספיקה ליום שלם. דבר זה הופך את הטיפול התרופתי לתהליך פרטי יותר, משום שאפשר לקחת אותה בבית ואין צורך לחדש במהלך יום הלימודים או העבודה, שבו האדם לרוב נמצא בנוכחותם של אנשים אחרים. כך ניתן להימנע מתגובות סטיגמתיות של הסביבה ולהעלות את מידת ההתמדה והעקביות בטיפול.

אופן הפעולה - מנגנונים פיזיולוגיים ועצביים:

מתילפנידאט (החומר הפעיל בריטלין) משפר את יכולת דיכוי התגובה אצל אנשים עם הפרעת קשב. חומר זה משמש כאגוניסט התומך בפעולת המוליך העצבי דופמין בתהליך ההעברה הסינפטית. תהליך זה מאפשר את התקשורת התקינה של תאי עצב במערכת העצבים. המתילפנידאט מגביר את השפעתו של הדופמין בכך שהוא מעכב את הספיגה החוזרת שלו מהסינפסה ובכך מאפשר לו להשפיע על תא המטרה במשך זמן רב יותר.

תרופות לא מעוררות:

פרט למעוררים כמו רטלין יש גם תרופות אחרות, אך לרוב הן פחות יעילות ובעלות תופעות לוואי. לדוגמה - תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת NDRI כמו וולבוטרין (Wellbutrin, Bupropion), או ממשפחת ה - SNRIs כגון אפקסור (Effexor, Venlafaxine), סטרטרה (Strattera), או אדרונקס (Edronax, Reboxetine), או טריציקלים עם פעילות חזקה על נוראדרנלין כגון דפרקסן (desipramineׂׂ).

דילמות בנושא הטיפול התרופתי בתקופת ההריון וההנקה:

למרות הזהירות והדאגה הכללית שניכרת בקרב רופאים ונשים עבור שימוש בתרופות כלשהן בתקופת ההריון וההנקה, כמעט שאין מידע אודות ההשפעה של הטיפול התרופתי בהפרעת קשב על העובר והילוד. באופן תיאורתי מתילפנידאט יכול לעבור דרך השליה, אך ההשפעה שלו על המוח המתפתח של העובר אינה ידועה. בעקבות היעדר רעיות מספקות, לא ניתן לקבוע האם יש או אין סיכון לעובר בעקבות הטיפול התרופתי של האם במהלך ההריון. אף על פי שלמתן טיפול תרופתי להפרעת קשב בזמן הריון והנקה עלולות להיות השלכות שליליות על התינוק, הפסקת הטיפול עלולה אף היא לפגוע הן בתינוק והן באימו. עבור המקרים בהם הוחלט להמשיך את הטיפול התרופתי, יש להתמודד עם אתגר נוסף של התאמת המינון וסוג התרופה. השינויים הפיזיולוגיים במהלך ההריון מובילים לשינויים ביעילות ובריכוז של התרופה. עם זאת, כמעט ולא קיימים קווים מנחים להתאמת הטיפול התרופתי עבור מקרים אלו.

טיפולים אלטרנטיביים:

קיימים טיפולים אלטרנטיביים המיועדים לאנשים עם הפרעת קשב, כמו למשל: עיסוי ומגע, פרחי באך, הומאופתיה, צמחי מרפא, דיקור סיני, שיאצו, יוגה ועוד.

ישנם גם תוספי תזונה כמו אומגה 3 אשר יכולים לתמוך בתפקודי קשב.

בעשורים האחרונים נעשים ניסיונות לחקור את יעילותם של טיפולים אלו, אך המחקר לא תמיד שיטתי ומדעי, ועד היום לא נמצא ביסוס מדעי מספק ליעילות טיפולים אלו. ההמלצה הרווחת כיום של הרפואה המערבית למעוניינים בטיפולים אלטרנטיביים, היא לשלב אותם עם טיפולים קונבנציונליים.

התנגדות לטיפול וההשלכות של מניעתו:

למרות החשיבות הרבה למתן מענה מתאים ומוקדם לאנשים עם הפרעת קשב, ישנה הטפה להזנחת טיפול בהפרעה מצד ארגונים לא מקצועיים, בהם הסיינטולוגיה ואנשים המתנגדים לשימוש בתרופות המסייעות לסובלים מההפרעה.

ההתנגדות הציבורית לריטלין נובעת מהמיתוס השגוי לפיו הוא גורם להתמכרות ופוגע בתהליך הגדילה של ילדים. שני נושאים אלו נבדקו מחקרית. נמצא שלמרות דיכוי התיאבון הריטלין אינו גורם להפרעה בגדילה לאורך זמן. כמו כן, המינונים המקובלים לשימוש בריטלין אינם גורמים להתמכרות. למעשה, ילדים עם הפרעת קשב שטופלו בהצלחה בתרופות מעוררות מתמכרים פחות מאלו שלא טופלו, ושיעור ההתמכרות אצלם דומה לזה של האוכלוסייה הכללית.

אף על פי שאנשים עם הפרעת קשב אינם מועדים בהכרח לפורענות, קיימים סיכונים רבים העלולים להתממש בהיעדר טיפול מתאים. כאשר ילד סובל מהפרעת קשב ולא ניתן לו טיפול הולם בגיל צעיר, התוצאות עלולות להיות אקוטיות עבורו, עבור משפחתו ועבור החברה. הזנחת הטיפול בהפרעה עשויה להוביל לבעיות פסיכולוגיות. במקרים אלו, בדומה לבעיות רגשיות אחרות, יש המשתמשים בסמים כדרך לריפוי עצמי (אצל חלק מהמתבגרים עם הפרעת קשב יש שימוש עצמי בממריצים כמו קפה וקוקה - קולה במקום מתילפנידאט). הפרעת קשב עלולה גם ליצור קשיים לימודיים, העלאת הסיכון לנשירה ממערכת החינוך ולעיסוק בפעילות עבריינית, כמו גם קשיים בעבודה, קשיים חברתיים, תסכול ועוד.

משום שבמקרים רבים נראה חוסר תגובה או התמדה בטיפולים הקיימים, העשרת מבחר הטיפולים התרופתיים וההתנהגותיים הקיים באפשרויות בטוחות ויעילות יסייע רבות להתמודדות עם המצב הכרוני של הפרעת קשב.
הקלה הישגים הוויה רפואה מערבית אסטרטגיות דיכוי תיאבון עבריינים אפקטיבי רצון שאיפות אתגר adhd בעיות קשב בעיות קשב וריכוז בעיית קשב בעיית קשב וריכוז הפרעה הפרעות הפרעות קשב הפרעות קשב וריכוז הפרעת קשב הפרעת קשב וריכוז הקשבה טיפול טיפול בהפרעה טיפול בהפרעות טיפול בהפרעות קשב טיפול בהפרעת קשב טיפולים מטופל מטפל קשב קשב וריכוז ריכוז וקשב
וורקוהוליזם / התמכרות לעבודה - איך להיגמל מוורקוהוליזם והתמכרות לעבודה?
...- איך להיגמל מוורקוהוליזם והתמכרות לעבודה? ובו יתבאר העניין של התמכרות לעבודה (וורקוהוליזם). ומי שיתבונן יראה, כי וורקוהוליזם, הוא מצב שבו האדם מכור לעבודה שלו. מצב, שבו האדם כאילו בורח אל העבודה שלו כדי להרגיש טוב יותר. מצב, שבו האדם יותר מידי עסוק בענייני העבודה שלו, על חשבון דברים אחרים וכיוב. והשאלה הנשאלת היא, איך נגמלים מהתמכרות לעבודה, ואיך אפשר לצאת ממצב כזה? ובטרם נשיב על השאלה, נבהיר, כי לא כל התמכרות לעבודה, היא רעה. וזכותו של האדם להיות מכור לעבודה, כל זמן כמובן שהוא לא פוגע בעצמו וכולי...
חשדנות - חשדנות טובה וחשדנות רעה
...רעה חשדנות היא תכונה טובה, אולי התכונה הכי טובה, אחרי תכונת הוודאות של האמת. כי כאשר יש אמת, אין חשדנות, כי האמת ידועה. אך הדרך אל האמת, רצופה בחשדנות מבורכת. כך שהחשדנות היא מבורכת. אלא, שיש חשדנות טובה ויש חשדנות ורעה. וחשדנות טובה, היא כאשר האדם לא מאמין לשום דבר בעולם, כולל לא לעצמו. והאדם מטיל ספק בכל דבר ומחפש את האמת באשר היא. ואשרי אדם שהוא חשדן תמיד, ושתמיד הוא חושד במציאות, אולי היא ממש רעה, ואולי מנסים להרע לו. וגם חושד שאולי המציאות היא מאוד טובה, ואולי מנסים לעשות לו טוב. וזוהי חשדנות...
איך לא לקנא באחרים? בלי רע אין טוב, איך המוח מרגיש טוב? איך טוב יוצר רע? האם הדשא של השכן ירוק יותר? איך לא לקנא במישהו אחר? איך לא לרצות משהו של מישהו אחר? איך לא לחמוד? פער בין הרצוי למצוי, מה זה טוב ורע? עשיר שמח בחלקו
איך לא לקנא באחרים? בלי רע אין טוב, איך המוח מרגיש טוב? איך טוב יוצר רע? האם הדשא של השכן ירוק יותר? איך לא לקנא במישהו אחר? איך לא לרצות משהו של מישהו אחר? איך לא לחמוד? פער בין הרצוי למצוי, מה זה טוב ורע? עשיר שמח בחלקו
...לא לקנא באחרים? בלי רע אין טוב, איך המוח מרגיש טוב? איך טוב יוצר רע? האם הדשא של השכן ירוק יותר? איך לא לקנא במישהו אחר? איך לא לרצות משהו של מישהו אחר? איך לא לחמוד? פער בין הרצוי למצוי, מה זה טוב ורע? עשיר שמח בחלקו איך לא לקנא באחרים? כאשר אדם מרגיש קנאה כלפי מישהו אחר, הוא לרוב חושב שעליו היה להיות במצב טוב יותר אם היה לו את מה שיש לאחר. אליעד כהן מסביר מדוע קנאה היא תחושת שווא, ומדוע לעיתים אין סיבה לקנא במישהו אחר, אפילו אם נדמה שהשני מחזיק במשהו חסר לך. למה לא הגיוני לקנא במישהו אחר? הדוגמה...
עובדה או פירוש, איך להבדיל בין עובדה לפירוש? מה ההבדל בין עובדה לפירוש? האם זו עובדה או פירוש, האם זו עובדה אובייקטיבית? האם זה פירוש סובייקטיבי? יופי הוא בעיני המתבונן, מה זה עובדה? מה זה פירוש? עובדה ביחס למה, פירוש ביחס למה, הכל זה רק פירוש, כל דבר הוא רק פירוש, שום דבר הוא לא עובדה, כל דבר הוא או עובדה או פירוש, מה הופך משהו לעובדה? איך להבדיל בין פירוש לעובדה? פירוש או עובדה, האם כל דבר הוא פירוש? מה ההבדל בין פירוש לעובדה? איך לפרש דברים?
...מה ההבדל בין עובדה לפירוש? האם זו עובדה או פירוש, האם זו עובדה אובייקטיבית? האם זה פירוש סובייקטיבי? יופי הוא בעיני המתבונן, מה זה עובדה? מה זה פירוש? עובדה ביחס למה, פירוש ביחס למה, הכל זה רק פירוש, כל דבר הוא רק פירוש, שום דבר הוא לא עובדה, כל דבר הוא או עובדה או פירוש, מה הופך משהו לעובדה? איך להבדיל בין פירוש לעובדה? פירוש או עובדה, האם כל דבר הוא פירוש? מה ההבדל בין פירוש לעובדה? איך לפרש דברים? וכאן אסביר לגבי העניין של עובדה ופירוש. מה זה עובדה? מה זה פירוש? האם כל דבר הוא פירוש? איך להבדיל...
אנרגיות, גוזלי אנרגיה, אנרגיה רוחנית, אנרגיה פנימית, חוסר אנרגיה, מורים רוחניים, פסיכולוגים, מאמנים אישיים, רוחניות וגשמיות
אנרגיות, גוזלי אנרגיה, אנרגיה רוחנית, אנרגיה פנימית, חוסר אנרגיה, מורים רוחניים, פסיכולוגים, מאמנים אישיים, רוחניות וגשמיות
...רוחנית, אנרגיה פנימית, חוסר אנרגיה, מורים רוחניים, פסיכולוגים, מאמנים אישיים, רוחניות וגשמיות מה זה גוזלי אנרגיה ואיך הם משפיעים עלינו? המושג גוזלי אנרגיה מתייחס למצבים או לאנשים שלכאורה מורידים מאיתנו את האנרגיה שלנו, את תחושת החיוניות, השמחה וההתחדשות. בשיחה זו, אליעד מסביר את מהות המושג ונותן דוגמאות רבות כדי להמחיש את ההסבר. אנשים רבים מדברים על תחושה שבה מישהו הורס להם את האנרגיה, מוריד אותם או גוזל מהם את האנרגיה. לדוגמה, אחרי שיחה עם אדם שמדבר על בעיותיו, לעיתים מרגישים ירידה באנרגיה, תחושת...
חיים לנצח / חיים נצחיים - מי רוצה לחיות לנצח? ולמה האדם רוצה נצחיות?
...נצחיים - מי רוצה לחיות לנצח? ולמה האדם רוצה נצחיות? לחיות לנצח. מדוע רוצה האדם לחיות לנצח? מדוע חפץ האדם בנצחיות? במאמר הזה נסביר את הסיבה שבגללה רוצה האדם לחיות לנצח, את הסיבה שבגללה רוצה האדם לדעת שיש חיים לאחר המוות וכולי. נדגיש רק כי אנחנו לא עוסקים באם יש חיים לאחר המוות ולנצח, אלא רק מתמקדים בסיבה שבגללה רוצה האדם לחיות לנצח. או במילים אחרות, במאמר הזה נסביר מדוע האדם מאז ומעולם משתוקק לחיות לנצח... מי שיתבונן בעניין יראה כי המוות מייצג סוג של סוף, משום שהמוות הוא הסוף של החיים כאן בגוף בעולם...
טוב ורע, למה יש רע בעולם? למה חייב להרגיש גם רע? למה אי אפשר להרגיש רק טוב? איך אני מודע לעצמי? מהי תודעה? מהי תחושת הקיום העצמי? איך אני מרגיש שאני קיים? למה אי אפשר לרצות את כל מה שקורה? למה אני רוצה לשנות את המציאות?
טוב ורע, למה יש רע בעולם? למה חייב להרגיש גם רע? למה אי אפשר להרגיש רק טוב? איך אני מודע לעצמי? מהי תודעה? מהי תחושת הקיום העצמי? איך אני מרגיש שאני קיים? למה אי אפשר לרצות את כל מה שקורה? למה אני רוצה לשנות את המציאות?
...רע? למה אי אפשר להרגיש רק טוב? איך אני מודע לעצמי? מהי תודעה? מהי תחושת הקיום העצמי? איך אני מרגיש שאני קיים? למה אי אפשר לרצות את כל מה שקורה? למה אני רוצה לשנות את המציאות? למה אדם חייב להרגיש גם טוב וגם רע? השאלה המרכזית שאליעד כהן מציג היא מדוע אין אפשרות לאדם להרגיש רק טוב או רק רע, ולמה תמיד מתקיים מצב של שילוב בין טוב לרע בחוויית החיים. אליעד מסביר את זה דרך הבנת מהות הטוב והרע, וכן דרך ההבנה של המושג תחושת האני והקשר שלה לתודעה האנושית. מהו טוב ומהו רע? אליעד כהן מגדיר בפשטות ובבהירות: טוב...
טוב להרגיש רע, טוב להרגיש רק רע, להרגיש טוב מכל רע, איך לא להרגיש רע? מה טוב בלהרגיש רע? מה טוב ברע שאין בו שום טוב? סבל אין סופי, מה טוב בסבל מושלם? למה יש רע בעולם? למה רע לי? להיות אלוהים, אני אלוהים, למה אלוהים ברא רע?
טוב להרגיש רע, טוב להרגיש רק רע, להרגיש טוב מכל רע, איך לא להרגיש רע? מה טוב בלהרגיש רע? מה טוב ברע שאין בו שום טוב? סבל אין סופי, מה טוב בסבל מושלם? למה יש רע בעולם? למה רע לי? להיות אלוהים, אני אלוהים, למה אלוהים ברא רע?
...טוב מכל רע, איך לא להרגיש רע? מה טוב בלהרגיש רע? מה טוב ברע שאין בו שום טוב? סבל אין סופי, מה טוב בסבל מושלם? למה יש רע בעולם? למה רע לי? להיות אלוהים, אני אלוהים, למה אלוהים ברא רע? מה טוב בלחוות רע בלי שום דבר חיובי? לפעמים אדם חווה רע, והוא מחפש מיד את הטוב שיכול לצאת ממנו. לדוגמה, אדם שפספס טיסה בגלל תאונה, והמטוס התרסק, יכול לומר לעצמו שהרע (התאונה) הציל אותו ממשהו גרוע יותר (התרסקות המטוס). זה הסבר שאנשים רבים משתמשים בו כדי להצדיק את הרע שקורה להם וכדי להפחית את ההתנגדות שלהם כלפי מה שקרה...
קמצנות, חבר קמצן, שונא מתנות יחיה, הדדיות בקשר, מערכות יחסים, תקשורת בין אישית, בעיות בין חברים, מתנות ליום הולדת, נתינה הדדית, חברה קמצנית, חבר שלי קמצן, חברה שלי קמצנית
קמצנות, חבר קמצן, שונא מתנות יחיה, הדדיות בקשר, מערכות יחסים, תקשורת בין אישית, בעיות בין חברים, מתנות ליום הולדת, נתינה הדדית, חברה קמצנית, חבר שלי קמצן, חברה שלי קמצנית
...חבר קמצן, שונא מתנות יחיה, הדדיות בקשר, מערכות יחסים, תקשורת בין אישית, בעיות בין חברים, מתנות ליום הולדת, נתינה הדדית, חברה קמצנית, חבר שלי קמצן, חברה שלי קמצנית למה אנשים חושבים שחבר קמצן לא מעריך אותם? אליעד כהן מסביר באופן מפורט ומעמיק על נושא הקמצנות במערכות יחסים, בפרט בהקשר של חברויות, ומתמקד במקרה בו אדם חווה תחושת אי נוחות עקב חבר שנתפס בעיניו כקמצן. תחושת הקמצנות במקרה זה מתבטאת בעיקר בנושא המתנות - האדם קונה מתנות רבות לחברו, אך החבר לא משיב באותה המידה. אליעד מבהיר שהבעיה אינה רק הכסף...
להשתחרר מהשכל, השאלה הקשה ביותר, להיצמד לאמת ביום יום, מודעות עצמית, גבולות השכל, להפוך להיות אלוהים, לגלות את עצמך, הדרך אל האושר
להשתחרר מהשכל, השאלה הקשה ביותר, להיצמד לאמת ביום יום, מודעות עצמית, גבולות השכל, להפוך להיות אלוהים, לגלות את עצמך, הדרך אל האושר
...יום, מודעות עצמית, גבולות השכל, להפוך להיות אלוהים, לגלות את עצמך, הדרך אל האושר איך להשתחרר מהשכל ולהגיע לאושר אמיתי? ההרצאה עוסקת בשאלה כיצד להשתחרר מהשכל ולהגיע לאושר אמיתי, נושא מרכזי בגישתו של אליעד כהן. אליעד מסביר שהאדם נתקל בקושי רב בשאלות הפילוסופיות הללו, לא בגלל מורכבותן אלא בשל הצורך להתמודד עם גבולות ההבנה העצמית שלו. אליעד מסביר את תהליך החקירה העצמית באמצעות דוגמאות מפורטות מחיי היום - יום כדי להמחיש כיצד התודעה שלנו מגבילה אותנו. למה כל כך קשה להיות אלוהים? אליעד מביא דוגמה על הר
תובנות לחיים 16
...16 מה אתה לא מבין? למה המקובלים כתבו בשפה קשה, לא מובנת, זרה? - התשובה בשאלה, מה השאלה? ? לא מבין - לא מבין זה טוב, כי אם הכל ברור אז מה השאלה ואם לא ברור, זה מחייב יגיעה, ששורשה כוונה, ששורשה רצון עז להבין. הרצון גדל, הכלי גדל. ההבנה איננה רלוונטית, ההשגה כן וגם לא אבל זה בפעם אחרת דברים אלו לא מובנים בשכל המוכר, אלא דרך תחושה השגה אור. ככל שיהיה ברור, בהיר ונהיר באמת, לא יהיה כבר צורך ברצון כוונה ויגיעה. אז לא ברור זה טוב, וגם ברור זה טוב. הכל טוב, סבלנות. כל עוד לא ברור, יש עבודה, והעבודה היא...
למה בני האדם לא אוהבים שחצנים \ מתנשאים \ נרקיסיסטים וכו'?
...בני האדם לא אוהבים שחצנים \ מתנשאים \ נרקיסיסטים וכו? מהי אהבה בעצם? כשאנחנו אוהבים מישהו \ משהו, אנחנו רוצים להתחבר אליו. אהבה היא כוח שמניע אותנו להתאחד \ להתחבר לאחר. מה היא נרקיסיזם? אהבה עצמית שמניעה את האדם להפריד את עצמו מהאחר. לנרקיסיסט יש יכולת נמוכה לגלות אמפתיה לאחר ואהבה העצמית שלו מציבה חומות שחוסמת מאיתנו להתחבר אליו. נרקיסיזם היא הפרעה \ כוח שמניע אותנו לנפרדות. אז למה אנחנו לא אוהבים תכונת אופי של יהירות \ שחצנות \ התנשאות \ נרקיסיזם וכו? אהבה = רצון להתחבר לאחר נרקיסיזם = רצון לחסום...
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
...המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל. שאלה: מי זה אלוהים? אליעד: אם אתה רוצה את האמת, אתה לא יכול לשאול מי זה אלוהים, כי למעשה אתה מניח שיש אלוהים, ואולי אין אלוהים בכלל. למה אני באתר שואל שאלות על אלוהים, ומנסה להוכיח שיש למשל שני אלוהים, אז למה אני עושה את כל הבלגן הזה? כי כשאתה מאמין באלוהים, ומאמין שיש אלוהים, התפיסה שלך את אלוהי
כיצד לפתח ולהעצים את את עיני השכל של האדם? כיצד להבין דברים לעומק? חלק 2
...של האדם? כיצד להבין דברים לעומק? חלק 2 המשך מ: כיצד לפתח ולהעצים את את עיני השכל של האדם ? כיצד להבין דברים לעומק ? חלק 1. דוגמה נוספת מהחיים. כולנו לדוגמה יודעים שניתן לבקש הנחה כספית מבעל מקצוע שמבצע עבורנו עבודה מסוימת. כולנו יודעים גם כי ככל שמתח הרווחים של בל המקצוע גדול יותר, כך ניתן להתווכח איתו ולקבל ממנו הנחה גדולה יותר. כיצד אנו יודעים זאת? אנו יודעים את זה הן מנסיון אישי שלנו והן מניסיונם של אנשים אחרים שידוע לנו שקיבלו הנחה כזו או אחרת לאחר מיקוח עם בעל המקצוע. לעומת זאת לא כולם יודעים...
התמכרות למזון - מבוא
...למזון - מבוא התמכרות למזון (באנגלית: food addiction) היא מצב פיסי ונפשי שבו חשים תשוקה לאכילת מאכלים מסוימים בעלי פוטנציאל ממכר, אשר גורמים לנו הנאה ותחושת סיפוק רגעית. התמכרות למזון הפכה בעידן השפע לבעיה נפוצה ומוכרת בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. בעידן המודרני התמכרות למזון ברוב המקרים נובעת מאכילת מזונות המכילים חומרים מעוררים - סוכר מזוקק ופחמימות. דוגמאות בולטות לכך הם מאכלים כמו שוקולד, אשר גורם להפרשת הורמונים שמספקים תחושת הנאה, או קפאין, שגורם לתחושת עוררות ומרץ בגוף. בניגוד להתנהגויות רבות...
ההימור של פסקל, גן עדן + גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?
...+ גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: ההימור של פסקל, גן עדן + גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?. הפעם אדבר על ההימור של פסקל, שזה בעצם ההימור של גן עדן וגיהינום, ואסביר את העניין. אחד הטיעונים שניתנים מחכמים, שזה אחד הטיעונים הטיפשיים ביותר: הטיעון, אם יש אלוהים שזה יכול להיות 50 אחוז 50 אחוז, אז יכול להיות שתידפק בגיהינום אם התורה נכונה, ואם אין אלוהים אז הרווחת חיי עולם בעולם הזה. ונניח שאתה לא יודע, אז מה עדיף לך, עדיף לך להמר...
דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'
...המושג דרך ארץ נכתב במקורותינו: דרך ארץ קדמה לתורה. (תנא דבי אליהו רבה פא) גם נאמר בפרקי אבות: אם אין דרך ארץ אין תורה.. ועולה השאלה - מהו בדיוק דרך ארץ שמקדימים אותו לתורה?? רובנו מפרשים את המושג דרך ארץ כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו? אם כן, יש לברר את המושג דרך ארץ מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג דרך ארץ, בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה...
דיאטה - שוב נשברת ויצאת ממסגרת של אכילה נכונה?
...יש לי צורך עז להיות טובה, לעשות מה שבסדר, מה שאמור להיות נכון אבל יש בי חוסר סבלנות ומרדנות, אני עושה מה שצריך, ואז כאילו משתלחת ועושה הכל ההיפך. חוזר על עצמו - אוכלת מסודר, כמו שצריך, עד שפתאום אוכלת מכל הבא ליד כך אמרה לי נ. התיסכול הזה מוכר ושכיח. הפער בין הרצון להתנהל לפי מסגרת כללים שיש לי רצון לדבוק בה, לבין המציאות, בה אני פוגשת פתאום איזה רצון אחר בתוכי, לא מודע, שמוביל אותי במציאות להתנהג באופן אחר לחלוטין. למה זה קורה לי??????????? שאלה ראשונה שנתעכב עליה היא מה זה מה שאמור להיות נכון...
ציניות זה רגש שהלך לאיבוד
...זה רגש שהלך לאיבוד קראתי את המשפט הזה וממש התחברתי! אני פוגשת עשרות מטופלים בקליניקה שמתקשים להגיד את מה שהם מרגישים. כך גם מחוץ לקליניקה - חברים ואנשים שסובבים אותי מרגישים לא נעים להגיד את מה שמרגישים, מה שהם חושבים... אני ברוך השם התברכתי בפה.. מה שנקרא אין לי עצם בלשון וכנות היא ערך לפעמים לא הכי מעודן אצלי. במרבית המקרים - מה שאני מרגישה אני אומרת וכשאני פוגשת אנשים שמפחדים להגיד, זה תמיד מעניין אותי להבין מה מניע אותם. לרוב לא אומרים כי מפחדים מה הצד השני יחשוב, חוששים לקבל דחייה לא רוצים...
טריכוטילומניה - מבוא
...היא הפרעה נפשית המאופיינת בדחף אובססיבי למרוט את השיער. בעקבות מריטה חוזרת ונשנית של השיער נוצרים איים גדולים והולכים של אזורים חסרי שיער, במיוחד באזור הקרקפת. אזורים אחרים אופייניים הם גבות, ריסים וזקן. אזורים שכיחים פחות הם שיער החזה והבושת. מריטת השיער מלווה לעתים בטקס של שזירת השיער או לעיסתו. ההפרעה מסווגת במדריך האבחנות הפסיכיאטרי ICD-10 בקבוצת ההפרעות הקשורות לשליטה בדחפים, יחד עם קלפטומניה, הימור פתולוגי ופירומאניה. כך היא גם סווגה במדריך האבחנות dsm 5-TR, אך בגרסה החדשה שלו, DSM-V, היא...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על טיפול בהפרעות קשב וריכוז
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז, איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיגמל מהימורים? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור אהבה? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להאמין בעצמך? איך למצוא זוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל קוגניטיבי התנהגותי, מטפל, מאמן שיווקי בנושאי טיפול בהפרעות קשב וריכוז - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2188 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 06:04:46 - wesi4